abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95883095
Ben in februari in Amsterdam begonnen met een eenjarige master. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een double-degree programma van Universiteit Twente en Technische Universiteit Berlijn. Als ik dat doe sta ik twee jaar lang ingeschreven aan de UT. Klopt mijn simpele redenering dat ik dan nu een half jaar 'verkwanseld' heb en dat ik naast de nominale duur van 2 jaar voor de double degree een half jaar uitloop over heb voor ik de boete ga betalen?
  zaterdag 23 april 2011 @ 11:43:27 #152
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_95883299
Nee. Peildatum om te bepalen of je wel of niet ingeschreven staat in een jaar is 30 september, zie de OP.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  zaterdag 23 april 2011 @ 12:05:58 #153
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95883820
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 11:43 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nee. Peildatum om te bepalen of je wel of niet ingeschreven staat in een jaar is 30 september, zie de OP.
Ook gek eigenlijk. Als je je in februari inschrijft krijgt de uni geen overheidsgeld voor je. Dat is ook waarom het niet meetelt voor de 'langstudeerjaren'.

Maar veel uni's bieden masterstudenten gewoon een extra inschrijfmonent aan. Kennelijk kost je dan toch niet zoveel geld als je wel eens in een collegebank zit? :?

Des te vreemder dat pre master studenten wel fijn duizenden euro's instellingsgeld mogen neertellen want 'de universiteit moet het zelf financieren'.

Of is het gewoon een dreigtactiek van de universiteiten om ook de pre-masters vergoed te krijgen?

quote:
http://www.dub.uu.nl/content/premaster-wordt-onbetaalbaar
Premaster wordt onbetaalbaar

Universiteiten gaan hoge tarieven rekenen voor hbo-studenten die een masteropleiding willen volgen en daarvoor een schakelprogramma moeten doorlopen. Ze kunnen duizenden euros kwijt zijn.

Daar heeft het actualiteitenprogramma EenVandaag gisteren op gewezen. Omdat de schakelaars al een eerste bachelordiploma hebben behaald, moeten ze voor hun schakelprogramma het zogeheten instellingscollegegeld betalen: een kostendekkend tarief dat kan oplopen tot 200 euro per studiepunt. Bij sommige universiteiten worden de schakelaars bovendien contractstudenten en hebben ze geen recht op studiefinanciering of ov-jaarkaart.

Dit is een gevolg van een wet die voormalig minister Ronald Plasterk heeft ingevoerd. De overheid bekostigt nog maar één bachelor- en één masteropleiding per persoon. Wie aan een tweede bacheloropleiding begint, moet dat voortaan zelf betalen.

Bij de invoering van de wet had ging de Eerste Kamer uiteindelijk akkoord, omdat Plasterk beloofde dat schakelstudenten er geen last van zouden hebben. Als een bachelor een schakelprogramma voor een masteropleiding kan volgen, betaalt hij daarvoor het gewone collegegeld, zegde hij toe.

De universiteiten krijgen echter geen aparte bekostiging voor schakelstudenten. Sijbolt Noorda van universiteitenvereniging VSNU ziet daarom geen andere mogelijkheid dan de kosten op de student af te wentelen, zei hij gisteren tegen EenVandaag. Wie moet het anders betalen, als de overheid het niet doet?

Het vorige kabinet weigerde om schakelprogrammas apart te bekostigen. Dan zouden ze te uitgebreid worden, was de redenering. De stap van hbo-bachelor naar wo-master moest zo klein mogelijk zijn. Bovendien hadden de universiteiten volgens de minister genoeg geld voor het schakelonderwijs: hun budget wordt immers niet alleen op het aantal studenten gebaseerd.

Destijds legde Plasterk aan de Eerste Kamer uit dat schakelprogrammas een beperkte duur hebben. Ook daarover gaat nu de strijd van de studenten met de universiteiten: wat is een beperkte duur? Is dat een jaar? Is dat een half jaar?
  zaterdag 23 april 2011 @ 13:20:19 #154
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_95885900
Gewoon meedoen met de actie van de Stichting Collectieve Actie Universiteiten ^O^ ^O^
quote:
De SCAU heeft de universiteiten van Amsterdam, Groningen, Leiden, Maastricht, Tilburg, Utrecht en de Radboud Universiteit aangesproken op de verhoogde tarieven voor 2de masters. De stichting heeft gevraagd om een nadere onderbouwing voor deze verhoging. Het is aan de universiteiten om aan te tonen dat deze tarieven in redelijk verband staan met de werkelijke kosten voor 2de masters.

Blijken de universiteiten hier niet toe instaat, dan zal de stichting voor de rechter betogen dat de universiteiten onbevoegd, oneerlijk en onbetrouwbaar handelen.
http://www.stcau.nl/wordpress/
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
  zaterdag 23 april 2011 @ 13:49:35 #155
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95886675
Leest er nog iemand van het LSVB of het ISO mee? Dan heb ik nog wel een idee. Een poster in de stijl van het Liliane Fonds.

'Dit is Marleen. Marleen wil dokter worden. Maar Marleen heeft zware reuma, en woont in Nederland. Waar een boetestelsel voor vertraging is ingesteld, dat onvoldoende rekening houdt met vertraging door ziekte. Waardoor mensen als Marleen niet kunnen studeren. Laat ook Marleen naar school gaan. Geef om dit kind.
  zaterdag 23 april 2011 @ 14:07:50 #156
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95887110
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 april 2011 13:20 schreef RobertoCarlos het volgende:
Gewoon meedoen met de actie van de Stichting Collectieve Actie Universiteiten ^O^ ^O^

[..]

http://www.stcau.nl/wordpress/
Goede actie. Die prijzen slaan echt nergens op. Je kan me echt niet wijs maken dat bijvoorbeeld een master bij de letterenfaculteit boven de 10.000 euro per jaar kost, aangezien je maar 2-4 uur college per week hebt, en je bij de master sowieso 1/3e van de tijd aan je scriptie bezig bent. :')
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
  zaterdag 23 april 2011 @ 14:10:01 #157
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_95887161
Je betaalt ook niet voor de daadwerkelijke kosten die jij maakt. Het is gewoon totale kosten universiteit gedeeld door het aantal studenten = prijs per student.
2000 light years from home
  zaterdag 23 april 2011 @ 14:29:34 #158
124676 RobertoCarlos
pi_95887554
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 13:49 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Leest er nog iemand van het LSVB of het ISO mee? Dan heb ik nog wel een idee. Een poster in de stijl van het Liliane Fonds.

'Dit is Marleen. Marleen wil dokter worden. Maar Marleen heeft zware reuma, en woont in Nederland. Waar een boetestelsel voor vertraging is ingesteld, dat onvoldoende rekening houdt met vertraging door ziekte. Waardoor mensen als Marleen niet kunnen studeren. Laat ook Marleen naar school gaan. Geef om dit kind.
Gelukkig doen de Lsvb en het ISO niet aan dit soort smakeloze acties :r
  zaterdag 23 april 2011 @ 14:30:54 #159
124676 RobertoCarlos
pi_95887582
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 14:10 schreef Merkie het volgende:
Je betaalt ook niet voor de daadwerkelijke kosten die jij maakt. Het is gewoon totale kosten universiteit gedeeld door het aantal studenten = prijs per student.
Dat beweren ze wel. Want waarom zouden anders alleen studenten met een 2e master heel veel meer betalen?
  zaterdag 23 april 2011 @ 14:32:34 #160
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95887617
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 14:10 schreef Merkie het volgende:
MIsschien moeten we dat dan eens gaan veranderen. Ze willen toch zo graag prijsdifferentiatie? Laten we dan hier beginnen. Mogen de studenten natuurkunde en medicijnen fors meer betalen en de studenten filosofie en Nederlands fors minder. Maar oh, dat is weer niet de bedoeling natuurlijk. :')
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
  zaterdag 23 april 2011 @ 14:32:47 #161
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_95887624
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 april 2011 14:30 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat beweren ze wel. Want waarom zouden anders alleen studenten met een 2e master heel veel meer betalen?
Ik snap je niet.
  zaterdag 23 april 2011 @ 14:33:12 #162
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95887631
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 april 2011 14:29 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Waarom is dat smakeloos? Mensen met een chronische ziektes die meer vertraging opleveren dan 1 jaar kunnen straks niet meer studeren. Is het dan gek om de parallel met een ontwikkelingsland te trekken?
  zaterdag 23 april 2011 @ 14:33:18 #163
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_95887633
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 14:32 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

MIsschien moeten we dat dan eens gaan veranderen. Ze willen toch zo graag prijsdifferentiatie? Laten we dan hier beginnen. Mogen de studenten natuurkunde en medicijnen fors meer betalen en de studenten filosofie en Nederlands fors minder. Maar oh, dat is weer niet de bedoeling natuurlijk. :')
Dat is inderdaad het lastige hieraan.
  zaterdag 23 april 2011 @ 14:36:57 #164
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95887711
Blijf het vreemd vinden dat instellingen geen andere keus zien om pre master studenten het instellingsgeld te laten betalen terwijl masterstudenten wel ongefinancierd een half jaartje college mogen lopen tegen laag tarief.

Kennelijk is de ene student gelijker dan de ander.
  zaterdag 23 april 2011 @ 14:38:00 #165
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_95887736
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 14:36 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Blijf het vreemd vinden dat instellingen geen andere keus zien om pre master studenten het instellingsgeld te laten betalen terwijl masterstudenten wel ongefinancierd een half jaartje college mogen lopen tegen laag tarief.

Kennelijk is de ene student gelijker dan de ander.
Gelijkheid is sowieso geen sprake van. Een universitaire student mag 2 jaar uitlopen, een HBO-scholier maar 1 jaar.
  zaterdag 23 april 2011 @ 14:39:50 #166
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95887765
Kennelijk spelen er meer overwegingen mee dan alleen financiële, zouden instellingen grager de portemonnee trekken voor studenten waarvan zij denken dat die een kans maken om te slagen?
  zaterdag 23 april 2011 @ 15:25:12 #167
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95888629
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 14:38 schreef Merkie het volgende:

[..]

Gelijkheid is sowieso geen sprake van. Een universitaire student mag 2 jaar uitlopen, een HBO-scholier maar 1 jaar.
Het is wel gelijk: een WO-bachelor en een HBO-bachelor mogen allebei een jaar uitlopen.
  zaterdag 23 april 2011 @ 15:38:11 #168
124676 RobertoCarlos
pi_95888908
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 14:32 schreef Merkie het volgende:

[..]

Ik snap je niet.
Ik denk, bij nalezen, dat we allebei hetzelfde bedoelen. :)
pi_95888945
quote:
Dit is Marleen. Marleen wil dokter worden. Maar Marleen heeft zware reuma, en woont in Nederland. Waar een boetestelsel voor vertraging is ingesteld, dat onvoldoende rekening houdt met vertraging door ziekte. Waardoor mensen als Marleen niet kunnen studeren. Laat ook Marleen naar school gaan. Geef om dit kind.
Het zou een briljante protesactie zijn indien de studentenvakbonden zulke posters zouden ontwerpen en als het eventjes mogelijk is dat ze met steun van publieke omroepen ook filmpjes van die aard maken en laten zien. Dat maakt toch net wat meer indruk bij Jan Modaal.

Variant.
"Dit is Jeroen. Hij heeft een IQ van boven de 130 en hij is erg leergierig. Helaas voor hem heeft hij ook autisme. Practica en projecten, het leskrijgen in zulke grote groepen en het gebrek aan structuur kosten hem zoveel energie dat hij vaak uitgeput thuiskomt. Doordat hij net als andere studenten net genoeg geld heeft om op een klein en lawaaierig kamertje in een vuil huis te kunnen wonen met 5 andere studenten komt hij ook thuis niet tot rust.
Hij loopt 1,5 studievertraging op.
Helaas, zijn ouders zijn niet rijk en kunnen geen boete van ¤3000 betalen. Met het nodige geluk gaat hij zonder diploma een baantje voor laagopgeleiden kunnen vinden en dat vol kunnen houden, waarschijnlijk belandt hij binnen een paar jaar in de WaJong."

Voor wie denkt dat dit overdreven is, helaas is dat niet zo.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 23 april 2011 @ 15:40:05 #170
124676 RobertoCarlos
pi_95888959
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 14:33 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Waarom is dat smakeloos? Mensen met een chronische ziektes die meer vertraging opleveren dan 1 jaar kunnen straks niet meer studeren. Is het dan gek om de parallel met een ontwikkelingsland te trekken?
Dat je niet door hebt wat je zegt, maakt het alleen maar veel erger :X
Jouw, en mijn, probleempje is wel ietsjes minder belangrijk dan het doel van het Liliane fonds. Niet nodig om dat te misbruiken.
pi_95889005
quote:
Daar is niets onsmakelijk aan. Op het moment dat in Nederland studeren niet meer voor iedereen die de capaciteiten heeft mogelijk is dan zijn wij Nederlanders als volk afgegleden naar een bedenkelijk laag beschavingsniveau.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 23-04-2011 15:50:13 ]
#NoDAPL
  zaterdag 23 april 2011 @ 15:43:07 #172
124676 RobertoCarlos
pi_95889045
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 15:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar is niets ongsmakelijk aan. Op het moment dat in Nederland studeren niet meer voor iedereen die de capaciteiten heeft mogelijk is dan zijn wij Nederlanders als volk afgegleden naar een bedenkelijk laag beschavingsniveau.
Doe ff normaal zeg, dramaqueen :+
pi_95889155
In tegenstelling tot Zijlstra die opnieuw een ondergeprivilegieerde klasse wil creëren doe ik normaal.
Als deze wet doorgaat dan gaat een deel van de jongeren die hiervoor de capaciteiten heeft niet meer kunnen studeren.
Nu al zijn veel, misschien wel de meeste, tweede masters enkel voor de rijken weggelegd. Zo ver zijn wij al afgegleden.
Hoger onderwijs moet selecteren op capaciteiten, niet op het inkomen en het vermogen van de ouders.
#NoDAPL
  zaterdag 23 april 2011 @ 16:12:55 #174
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_95889714
Jullie stellen je wel een béétje aan. Als ¤3000 studieschuld belangrijker is dan een diploma, dan moet je überhaupt niet gaan studeren.
pi_95890093
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 16:12 schreef Merkie het volgende:
Jullie stellen je wel een béétje aan. Als ¤3000 studieschuld belangrijker is dan een diploma, dan moet je überhaupt niet gaan studeren.
Studieschuld is al gemiddeld meer dan ¤12,500 dacht ik. Bovendien wordt de master helemaal zelf bekostigd --> zo rendabel is studeren niet meer. Paar jaar lang niks verdienen en schuld opbouwen en daarna aan de slag voor een salaris wat ook niet meer zo denderend is.....
  zaterdag 23 april 2011 @ 16:36:38 #176
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_95890199
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 16:32 schreef xibalba het volgende:

[..]

Studieschuld is al gemiddeld meer dan ¤12,500 dacht ik. Bovendien wordt de master helemaal zelf bekostigd --> zo rendabel is studeren niet meer. Paar jaar lang niks verdienen en schuld opbouwen en daarna aan de slag voor een salaris wat ook niet meer zo denderend is.....
Dat zal allemaal wel, maar dat langstuderen ¤3000 extra gaat kosten betekent niet dat je niet meer kan studeren. Het betekent dat je studieschuld ¤3000 hoger wordt. Men doet altijd meteen alsof studeren daardoor meteen onmogelijk wordt, dat slaat nergens op. Wel bij de feiten blijven en niet aan stemmingmakerij gaan doen.
  zaterdag 23 april 2011 @ 16:49:11 #177
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95890531
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 16:36 schreef Merkie het volgende:

[..]

Dat zal allemaal wel, maar dat langstuderen ¤3000 extra gaat kosten betekent niet dat je niet meer kan studeren. Het betekent dat je studieschuld ¤3000 hoger wordt. Men doet altijd meteen alsof studeren daardoor meteen onmogelijk wordt, dat slaat nergens op. Wel bij de feiten blijven en niet aan stemmingmakerij gaan doen.
Maar dan moet je wél nog leenrecht hebben, er zijn mensen die dat niet meer hebben of deeltijders (geen recht op stufi) die dat geld dan uit andere bronnen moeten zien te krijgen.
  zaterdag 23 april 2011 @ 16:55:11 #178
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_95890669
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 16:49 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Maar dan moet je wél nog leenrecht hebben, er zijn mensen die dat niet meer hebben of deeltijders (geen recht op stufi) die dat geld dan uit andere bronnen moeten zien te krijgen.
Dat klopt, maar voor de meesten is dat niet zo. Ik heb het idee dat men te snel het argument "maar dan kunnen straks alleen de rijken nog studeren blabla" gebruikt, dat is gewoon niet juist. Over het algemeen geldt: het gaat je ¤3000 kosten, geen diploma.
  zaterdag 23 april 2011 @ 16:59:06 #179
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95890776
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 16:55 schreef Merkie het volgende:

[..]

Dat klopt, maar voor de meesten is dat niet zo. Ik heb het idee dat men te snel het argument "maar dan kunnen straks alleen de rijken nog studeren blabla" gebruikt, dat is gewoon niet juist. Over het algemeen geldt: het gaat je ¤3000 kosten, geen diploma.
Is dat een reden om de minderheid de toegangkelijkheid tot het hoger onderwijs te ontzeggen? "het zijn er maar een paar, dan maakt het niet uit"

Zullen we dan ook maar gewoon de huren vrijgeven, de personen die dan geen onderkomen meer kunnen betalen hebben dan pech gehad want "het zijn er maar een paar"
pi_95903348
quote:
Je moet wel eerst nog dat bedrag op tafel kunnen leggen alvorens die investering, voor zo ver dat het nog is voor het individu (samenleving is een heel ander verhaal), kan worden gedaan.
Als je dat bedrag kan lenen onder aanvaardbare voorwaarden (20 jaar afbetalen vind ik al aan de lange kant) dan is dit probleem inderdaad nog op te lossen. Maar wat dan met een 30+er die na jaren gewerkt te hebben een master wil halen en minimaal 4 jaar over die tweejarige master doet of 6 jaar over die driejarige master doet aangezien hij 24 uur per week moet werken?
Ook met die mensen moet rekening worden gehouden en hen wordt weldegelijk de toegang tot onderwijs ontnomen als dit plannetje van Zijlstra zou doorgaan.

Wat betreft die investering verwijs ik graag naar een columnpje van Ferry Haan wat hij baseerde op een rapport van de OESO.
http://opinie.volkskrant.(...)te_duur_in_Nederland
http://www.oecd.org/docum(...)7844_1_1_1_1,00.html

Ik vind dat het tijd wordt dat we in Nederland kiezen: ofwel de burgers uitmelken met belastingen maar dan ook zorgen voor toegankelijk onderwijs (stoppen met die absurde hoge collegegelden) en toegankelijke gezondheidszorg (ziekenfonds) ofwel ieder voor zich maar dan ook stoppen met de burgers uit te melken. Onze overheid probeert sinds Balkende 1,25 van beide walletjes te eten. Dat is pas echt asociaal.

Zelf ben ik voorstander van een sociale samenleving, dat heeft Nederland veel goeds gebracht.
In een tijd waarin het collegegeld nog laag lag maar waarin er wel veel werd geïnvesteerd in het onderwijs (uitmuntende HBS-scholen met zelfs nog leraren die gepromoveerd waren) presteerden wij heel wat meer dan dat tegenwoordig het geval is. We hadden niet die belachelijk hoge collegegelden nodig om tal van revolutionaire produkten uit te vinden, belangrijke wetenschappelijke bijdrages te leveren en nobelprijzen te winnen. Tegenwoordig betalen we heel veel geld voor onderwijs met, in het algemeen, weinig contacturen wat dan ook nog eens van een lage kwaliteit is.
#NoDAPL
  zondag 24 april 2011 @ 04:02:33 #181
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_95909227
Zoals ik zei, natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar laten we nu niet doen alsof studeren enkel voor de elite weggelegd wordt met deze maatregel, dat is gewoon stemmingmakerij. Na je 30e moet je sowieso instellingsgeld betalen. Er zijn nou eenmaal grenzen, en mensen die net over deze grens zitten (deeltijdstudie, ouder dan 30, meer dan 2 jaar vertraging, een handicap) zullen daardoor inderdaad zwaar getroffen worden. Dat is/wordt een kwalijke zaak, maar voor het overgrote deel van de studenten betekent de langstudeerdersmaatregel enkel dat de studieschuld ¤3000 of (als men het heel bont maakt) ¤6000 hoger eindigt dan voorheen. Deel dat door 20*24=480 maanden, en het gaat je ¤6,25 of ¤12,50 per maand kosten. Dat is geen onoverkomelijke beperking. Dat is alles wat ik wil zeggen.

Het idee achter de maatregel (en dan met name dat het met terugwerkende kracht wordt ingevoerd) valt (terecht) te bediscussiëren. Maar laten we alsjeblieft niet doen alsof de gevolgen van deze maatregel dramatisch/onoverkomelijk zullen zijn, dat is gewoonweg niet zo. En ja, er zullen altijd groepen zijn voor wie het allemaal net wat negatiever uitvalt, maar dat zul je altijd houden.
  zondag 24 april 2011 @ 07:48:14 #182
124676 RobertoCarlos
pi_95909868
quote:
Na je 30e moet je sowieso instellingsgeld betalen
Is niet meer zo.
  zondag 24 april 2011 @ 14:58:27 #183
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95918374
Inderdaad, het instellingsgeld geldt gelukkig ´enkel` nog voor de 2de master. Naar ik aanneem juist omdat je anders 30+ers elke kans ontzegt om binnen Nederland nog te studeren?

@Merkie
Natuurlijk kunnen de meesten nog studeren onder de voorwaarde dat zij bereid zijn veel extra geld te lenen. De vraag is hierbij in welke mate kinderen van arme ouders zich eerder laten afschrikken dan kinderen van rijkere ouders. Gaan mensen op een gegeven moment niet meer studeren uit angst voor de schuld terwijl zij meer capaciteiten hebben dan bepaalde rijkeluiskindjes voor wie de ouders het betaalt?
Als gematigde socialist interesseert het mij niet ofdat 1%, 10% of 33% van de mensen het slachtoffer wordt van onzorgvuldig beleid (het onzorgvuldige slaat op het geen rekening houden met omstandigheden), elk individu wat hierdoor het slachtoffer wordt is er voor mij een te veel.

Wat betreft die schuld voor de ´gewone` studenten: moet je die niet nog met een factor 1,5 of 2 of iets dergelijks vermenigvuldigen gezien de samengestelde rente? Dan nog is het extra bedrag over die 20 jaar inderdaad niet onoverkomelijk maar leg dat maar eens uit aan een kind wat heeft aanschouwd dat de alleenstaande moeder die in de bijstand met de hand de was moest doen omdat er geen geld was om de wasmachine te laten maken. Dit is zeker geen extreem voorbeeld. Zo iemand kijkt anders tegen bedragen, geld en leningen aan.
Bovendien, als die bedragen toch niet zo onoverkomelijk zijn en slechts een minderheid van de studenten gaat die moeten betalen, dan kunnen we het beter gewoon niet invoeren en ergens anders dat geld vandaan halen.

Terzijde: er zijn ook rijke ouders die nog geen aanvullende beurs betalen voor hun kind en er zijn ook arme ouders die alles uit de kast halen zolang hun kind maar een betere toekomst krijgt dan hen. In dit soort discussies moet je nu eenmaal een beetje generaliseren.

quote:
En ja, er zullen altijd groepen zijn voor wie het allemaal net wat negatiever uitvalt, maar dat zul je altijd houden.
Dat is wel erg gemakkelijk hè: niet streven naar het voorkomen van collaterale schade vanuit de filosofie dat je dat toch niet volledig kan voorkomen.
In dit geval is het juist wel volledig of zo goed als volledig te voorkomen.
Stel gewoon twee groepen vrij van deze maatregel: deeltijdstudenten en gehandicapten.
Zoals ik al eerder meldde: gewone studenten schrijven zich niet in als deeltijdstudent aangezien ze dan geen stufi krijgen.
Wat betreft de gehandicapten: er kan over gediscussieerd worden bij welke handicap en welke graad van die handicap er voldoende reden is om de student vrij te stellen van de langstudeerboeten. Het lijkt mij verstandig om:
1. het voordeel van de twijfel aan de gehandicapte te geven
2. geen bureaucratisch monster op te zetten om zo'n lijstje samen te stellen maar te vertrouwen op het vakmanschap van bepaalde groepen mensen en op hun beoordeling te vertrouwen. Na enkele jaren zal dan vanzelf wel uitkristalliseren wat de gangbare praktijk is en kan alsnog een lijstje worden opgesteld.
#NoDAPL
  zondag 24 april 2011 @ 15:02:29 #184
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95918531
Ik houd nu heel dit verhaal maar ik ga er van uit dat we volgende maand een linkse meerderheid in het senaat krijgen.
l'Histoire se repétèr.
Vier jaar geleden leek aan het begin van de avond links de PS te winnen maar haalde rechts links in, dit jaar gebeurde exact hetzelfde. Vier jaar geleden won links alsnog fors de strijd om het senaat, deze keer gaat links ook de strijd om het senaat winnen. Het is een gok, ik baseer die gok op het vermoeden dat min of meer dezelfde mechanismen aanwezig zijn als dat vier jaar geleden het geval was en dat daarom ook op dit vlak de geschiedenis zichzelf zal herhalen.
Over een maand zullen we het weten.
#NoDAPL
  maandag 25 april 2011 @ 00:31:34 #185
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_95941324
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 04:02 schreef Merkie het volgende:
Het idee achter de maatregel (en dan met name dat het met terugwerkende kracht wordt ingevoerd) valt (terecht) te bediscussiëren. Maar laten we alsjeblieft niet doen alsof de gevolgen van deze maatregel dramatisch/onoverkomelijk zullen zijn, dat is gewoonweg niet zo. En ja, er zullen altijd groepen zijn voor wie het allemaal net wat negatiever uitvalt, maar dat zul je altijd houden.
En dit soort clichés maken het mogelijk om maatregel op maatregel te stapelen die steeds meer groepen beïnvloeden. De combi van minder stufi, instellingsgeld, halbeheffing op studenten en uni's en wie weet wat straks nog meer (!) zorgt er gewoon voor dat studeren duurder en van lagere kwaliteit wordt. Elke keer zijn het 'kleine' dingetjes, maar taken together zijn het enorme arbitraire obstakels die op elkaar gestapeld worden. Wellicht dat we het eens zijn over dat het huidige systeem het aantal studenten niet aankan, nou dan moet je dus niet maatregel op maatregel stapelen maar het systeem opnieuw uitvinden.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  maandag 25 april 2011 @ 00:40:44 #186
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_95941847
Dat snap ik ook allemaal wel, ik word alleen moe van niet-constructieve posts zoals "studeren wordt straks alleen maar betaalbaar voor de rijken!!11!!!". Dat voegt niets toe aan de discussie en is dom ongefundeerd geschreeuw, en daar erger ik me aan.
  maandag 25 april 2011 @ 00:42:45 #187
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_95941949
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 00:40 schreef Merkie het volgende:
Dat snap ik ook allemaal wel, ik word alleen moe van niet-constructieve posts zoals "studeren wordt straks alleen maar betaalbaar voor de rijken!!11!!!". Dat voegt niets toe aan de discussie en is dom ongefundeerd geschreeuw, en daar erger ik me aan.
Eens. Enige wat we kunnen stellen is dat studeren met veel speling iets wordt voor de rijken of degenen die bereid zijn ervoor te lenen/kunnen werken door dit pakket aan maatregelen.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_95942816
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 00:40 schreef Merkie het volgende:
Klopt, 'arme' mensen kunnen ook nog steeds gaan studeren. Maar de drempel wordt zoveel hoger. Mijn ouders verdienen met zn tweeen 1700 euro per maand. Nu zie ik ook wel in dat dit komt doordat ze allebei laag/niet opgeleid zijn. Maar voor mij is het moeilijk om me in te denken dat het voor mij anders zal worden, ook al studeer ik nu aan de uni. Ik heb gezien hoe snel je inkomen plots kan veranderen. Een baas die vertelt dat je minder uren moet gaan werken, een plotselinge ziekte waardoor je een jaar thuis zit. Dat gebeurt zomaar.
Mijn ouders kunnen hun leningen niet afbetalen. Wie zegt dat ik dat later wel kan? Ik heb nu geen zicht op hoe mijn leven later zal worden. Dan is 3000 euro veel geld.

Wat ik dus wil zeggen: natuurlijk is studeren nog steeds een mogelijkheid, maar de drempel om te gaan studeren wordt hoger.
pi_95951180
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 14:33 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Sinds wanneer staat de boete gelijk aan het niet meer kunnen studeren? Je trekt zo wel alles uit z'n verband. 3000 euro is best veel geld, maar niet onbetaalbaar. Zeker als je als student een lening met lage rente kan afsluiten. Je hebt verder wel gelijk hoor, voor mensen met een chronische ziekte problemen komt deze wet IMO het hardst aan. :r
pi_95951718
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 15:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

"Dit is Jeroen. [...]
Helaas, zijn ouders zijn niet rijk en kunnen geen boete van ¤3000 betalen. [...]
Geen probleem, want zijn ouders hoeven dit ook niet te betalen. Jeroen kan dit bedrag gewoon lenen en zijn studie voortzetten. Als hij later genoeg verdient kan hij dit terugbetalen.

Oh kut, zit ik hier nu het beleid te verdedigen? :')
pi_95953959
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 13:49 schreef Rubber_Johnny het volgende:

:r
Even helemaal weg.
  maandag 25 april 2011 @ 14:26:35 #192
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_95954836
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 12:43 schreef DoorgestokenKaart het volgende:

[..]

Geen probleem, want zijn ouders hoeven dit ook niet te betalen. Jeroen kan dit bedrag gewoon lenen en zijn studie voortzetten. Als hij later genoeg verdient kan hij dit terugbetalen.

Oh kut, zit ik hier nu het beleid te verdedigen? :')
Totdat je niet meer kan lenen. Dan is 3000,- extra ineens wel een hoop geld. Bovendien kunnen denk ik een hoop mensen die ermee te maken krijgen niet meer lenen bij DUO. Ik heb zelf geen stufi meer en ik zou niet weten waar ik het vandaan moet halen.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  maandag 25 april 2011 @ 16:50:41 #193
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95959153
quote:
Zeker als je als student een lening met lage rente kan afsluiten. Je hebt verder wel gelijk hoor, voor mensen met een chronische ziekte problemen komt deze wet IMO het hardst aan. :r
Voor deeltijdstudenten die 30+ zijn (voor een master zeker niet ongebruikelijk) komt dit ook erg hard aan. Als je dan nog een combinatie van beiden hebt...
Voor deze groepen mensen kan dit daadwerkelijk betekenen dat ze ofwel niet kunnen studeren ofwel eerst 1-2 jaar hun studie moeten onderbreken alvorens ze die LSB gaan kunnen betalen. Dat betekent tevens dat ze pas later meer belasting gaan betalen (later een hoger inkomen, later een huis kopen etc.) en dat ze langer huursubsidie en zorgtoeslag nodig hebben.
[cynisch]Maar hé, dan gaan we dat toch ook afbreken?[/cynisch]

Heel die maatregel is gewoon niet goed doordacht.
Het argument wat Halbe Zijlstra voor die LSB geeft is dat hierdoor MOGELIJK studenten sneller afstuderen. Mogelijk. Het is werkelijk nergens op gebaseerd dat nog een extra pressiemiddel, de zoveelste in een rij, studenten nog sneller doet studeren. We hadden immers al de prestatiebeurs, de zeer sterk versoberde studiefinanciering, de beperking van de OV-jaarkaart (was tot begin/mid jaren 90 alle dagen geldig) en ten slotte nog een wellicht onderbelichte factor: het steeds maar stijgen van de studiekosten.
Op een gegeven moment wordt de druk zo hoog dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het studeren als dat niet al het geval is. Dan zijn studenten alleen nog maar bezig met kosten te vermijden, niet meer met goed studeren.

En voor die hypothetische daling die totaal uit de lucht is gegrepen wil hij een maatregel invoeren die een deel van de (potentiële) studenten keihard raakt en waarschijnlijk voor een deel van hen zelfs als effect zal hebben dat ze de studie moeten staken, al is het voor 1 of 2 jaar om die ¤3000 te verdienen om die Zijlstratax te kunnen betalen. Is dat zo goed voor onze economie? Vier en een half jaar studeren, 1,5 werken, 3,5 jaar studeren, 1,5 jaar werken en tenslotte weer een jaar studeren om de studie af te ronden.
Als Zijlstra wil bezuinigen, dat hij dat dan gewoon opbiecht. Maar niet een bezuiniging camoufleren als LSB terwijl het zeer twijfelachtig is ofdat er enig positief effect vanuit gaat en het gegarandeerd bij een deel van de mensen zeer veel ellende aanricht.
Het is zelfs niet uitgesloten dat we InHollandpraktijken gaan krijgen bij de universiteiten. De TU-Delft heeft al gedreigd het programma uit te hollen aangezien nu veel studieprogramma's zijn afgestemd op zes jaar studeren. Dat zou duidelijk een kwaliteitsdaling zijn. Ik vermoed dat dit zeker niet alleen de TU-Delft geldt aangezien er ook in Eindhoven en Twente aardig wat studierichtingen zijn die maar door een klein percentage van de studenten binnen de nominale tijd wordt afgerond. Dat heeft bijv. met de verplichte stages te maken.
#NoDAPL
  maandag 25 april 2011 @ 16:56:08 #194
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95959309
Pitom, kan je ook nog inhoudelijk reageren? Wat vindt jij zo walgelijk aan RJ zijn reactie?
Hij gebruikt een wat extremer voorbeeld, dat weet iedereen hier inclusief hijzelf naar ik aanneem. Het komt echter voor en het mag en moet, wat mij betreft, zelfs belicht worden.
#NoDAPL
  maandag 25 april 2011 @ 16:57:50 #195
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95959358
quote:
Als jij wat beter had gelezen dan had jij gelezen dat ik refereerde naar studenten die niet mogen lenen. Ik heb dat al minstens een keer of 10 hier opgemerkt dus hoe jij dit niet in de gaten kan hebben is voor mij werkelijk waar een raadsel.
Heb je ooit gehoord van deeltijdstudenten? Heb je ooit gehoord van 30+ers die nog een opleiding willen volgen en die dit per definitie in deeltijd MOETEN doen aangezien zij geen stufi krijgen? Of moeten die maar werkslaven blijven die geen uitzicht mogen hebben op het bouwen van een toekomst?
#NoDAPL
pi_95959994
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 16:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Heb je ooit gehoord van deeltijdstudenten? Heb je ooit gehoord van 30+ers die nog een opleiding willen volgen en die dit per definitie in deeltijd MOETEN doen aangezien zij geen stufi krijgen? Of moeten die maar werkslaven blijven die geen uitzicht mogen hebben op het bouwen van een toekomst?
Een vrij makkelijke groep om op te bezuinigen zal deeltijdstudenten zijn, deze groep betaald relatief veel voor onderwijs maar daar tegenover staat vaak avondonderwijs. Het zal me niet verbazen als na invoering van de halbeheffing universiteiten hun deeltijdtrajecten zullen afbouwen en dat deze studenten geen studie meer zullen gaan volgen. Deeltijdstudenten zijn vaak gemotiveerder dan reguliere studenten maar hebben vaak nauwelijks tijd om onderwijs voor te bereiden.
pi_95962563
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 16:36 schreef Merkie het volgende:

[..]

Eensch. Mensen doen altijd zo dramatisch en dat "studeren voor de rijken!!!!!!!" wordt. Met zo'n instelling moet je lekker ongeschoold werk gaan doen en de rest van je leven zeiken bij de vakbond over je magere pensioen en al die zakkenvullers.

Je moet het heel bont maken wil je dat bedrag niet kunnen bijlenen.

EDIT
Waar overigens geen woord over gerept word is de mega prijzen voor een tweede studie, DAT is wel echt onbetaalbaar en vind ik regelrecht schandalig omdat het soms niet eens bij te lenen is.
  maandag 25 april 2011 @ 18:56:57 #198
124676 RobertoCarlos
pi_95962894
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 16:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als jij wat beter had gelezen dan had jij gelezen dat ik refereerde naar studenten die niet mogen lenen. Ik heb dat al minstens een keer of 10 hier opgemerkt dus hoe jij dit niet in de gaten kan hebben is voor mij werkelijk waar een raadsel.
Waarom kunnen "30+-ers" niet lenen dan? Of hebben ze allemaal een BKR registratie? _O-
En natuurlijk kunnen die oude mensen ook gewoon voltijd studeren..
  maandag 25 april 2011 @ 18:58:12 #199
124676 RobertoCarlos
pi_95962933
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 17:20 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Een vrij makkelijke groep om op te bezuinigen zal deeltijdstudenten zijn, deze groep betaald relatief veel voor onderwijs maar daar tegenover staat vaak avondonderwijs. Het zal me niet verbazen als na invoering van de halbeheffing universiteiten hun deeltijdtrajecten zullen afbouwen en dat deze studenten geen studie meer zullen gaan volgen.
En daar hebben we spuit 11 -O- . Dat is al lang bezig..... er is al vrijwel geen avondonderwijs meer.
pi_95964282
quote:
2s.gif Op maandag 25 april 2011 18:58 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

En daar hebben we spuit 11 -O- . Dat is al lang bezig..... er is al vrijwel geen avondonderwijs meer.
Bepaalde grote studies en het hbo bieden nog avondonderwijs aan, maar na de Halbeheffing zou het weleens de doodsteek kunnen zijn voor elke vorm van avondonderwijs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')