quote:Op woensdag 27 april 2011 07:40 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Net zoals het een overdrijving is dat "studeren alleen voor de rijken is" is het ook een overdrijving dat langstudeerders "zoveel geld kosten".
Dus in deze is de vraag wie het gaat betalen niet relevant, aangezien de extra kosten miniem zijn.
Trouwens, het geeft wel blijk van enorme kortzichtigheid als je die kleine investering niet wilt nemen. Wat heeft de overheid eraan als groepen mensen geen hoger onderwijs meer volgen (om uiteenlopende redenen) en derhalve in laagbetaalde baantjes of WA-jong e.d. blijven hangen?
Denk je dat dat echt opweegt tegen die paar miljoen die ze door deze maatregelen ophalen?
Oh wacht eens, zelfs Jan Kees de Jager heeft gezegd dat de langstudeermaatregelen de schatkist geen euro oplevert, hoe zit dat dan nog eens met de onbetaalbaarheid?
En als hamvraag, waarom gebruikt met de kosten als argument op langstudeerders aan te pakken en niet om die talloze bestuurders / organisaties / commisies / managers die als een parasiet op overheidsgeld teren?
Want die kosten pas echt enorm veel geld en leveren alleen maar ellende op.
quote:Op woensdag 27 april 2011 09:23 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Zoals ik de reactie van Bram van Loon begrijp, met in acht neming van het onderwerp van het topic, gaat het om gehandicapte studenten. En om die nu in hun eigen tempo hun studie af te laten maken, dat hoeft echt geen extra geld te kosten. Hoe de financiering van het hoger onderwijs in elkaar zit is al vaker langsgekomen.
quote:Op woensdag 27 april 2011 09:37 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Je blijft ook wel naar dit soort dingen zoeken he? Ik vind dit niet de taak van OCW. Als hier al rekening meegehouden moet worden dan via een PGB oid, maar niet via algemene regelingen als stufi en OV. Overigens vind ik dit niet iets voor de overheid meer. Veel te fraudegevoelig en waarom zou de een wel gesponsord worden om elke keer naar z'n ouders te gaan en de ander niet. Ook gewone mensen kunnen het fijn vinden.
[..]
Tja wmb kan elke student prima werk vinden. Ik heb eigenlijk altijd bij m'n studie gewerkt en nog nooit problemen gehad met het vinden van een baantje. En dat is allemaal via normale sollicitaties gegaan en niet eens via via.
Je bent wel heel erg aan het doordrammen over een paar zwakkere studenten. Ik vraag me ook altijd hoe het met die zwakke studenten gaat als ze afgestudeerd zijn. Uiteindelijk moeten ze het toch ook zelf doen in het echte leven. Hetzelfde geldt voor dyslectici, krijgen ze dan van de baas ook opeens een uur extra voor bepaalde opdrachten? Ik ben er heel erg op tegen dat zulke mensen een gelijkwaardig diploma krijgen. Van mij mogen ze een diploma krijgen met een aantekening. Eigenlijk hetzelfde als je je rijbewijs in een automaat haalt. Prima dat je het met hulpmiddelen doet, maar dan moet dat wel duidelijk zijn.
Ja, dat is nou net waar we hier ook over vallen.quote:Op woensdag 27 april 2011 14:38 schreef Hawkery het volgende:
Even van alles afgezien wat nu besproken word, ze kunnen de huidige studenten toch niet met terugwerkende kracht laten betalen? Dat is in strijd met het Vertrouwensbeginsel?
Volgens Zijlstra kon dat wel, zijn uitstekende argument daarvoor was 'wellesquote:Op woensdag 27 april 2011 18:20 schreef Ewelina het volgende:
Laatste posts van het vorige deel:
[..]
[..]
[..]
[..]
Ja, dat is nou net waar we hier ook over vallen.
Voor dit studiejaar niet meer nee, maar daar gaat het ook niet om.quote:Op woensdag 27 april 2011 14:38 schreef Hawkery het volgende:
Even van alles afgezien wat nu besproken word, ze kunnen de huidige studenten toch niet met terugwerkende kracht laten betalen? Dat is in strijd met het Vertrouwensbeginsel?
quote:Op woensdag 27 april 2011 18:33 schreef HSG het volgende:
En Nederland wil bij de top 5 kenniseconomiën horen
Een zeer grondige onderbouwing ja.quote:Op woensdag 27 april 2011 18:42 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Volgens Zijlstra kon dat wel, zijn uitstekende argument daarvoor was 'welles!'.
Er wetenschappelijk ook. Geen wonder dat hij het hoger onderwijs naar de klote brengt.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:10 schreef Ewelina het volgende:
[Volgens Zijlstra kon dat wel, zijn uitstekende argument daarvoor was 'welles !'.]
Een zeer grondige onderbouwing ja.
Dat kan nog steeds. Deze regel kan een effect sorteren dat de mensen die er voor gaan juist de gemotiveerden zijn.quote:Op woensdag 27 april 2011 18:33 schreef HSG het volgende:
En Nederland wil bij de top 5 kenniseconomiën horen
Volgens mij had het kabinet die ambitie toch al laten vallen?quote:Op woensdag 27 april 2011 18:33 schreef HSG het volgende:
En Nederland wil bij de top 5 kenniseconomiën horen
Of de maatregel nu ingaat of niet staat daar los van, het feit dat het middelbaar onderwijs zo belabberd is zal Nederland vroeger of later toch steeds verder naar beneden toe schuiven.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:45 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Dat kan nog steeds. Deze regel kan een effect sorteren dat de mensen die er voor gaan juist de gemotiveerden zijn.
Daar ben ik het wel met je eensquote:Op woensdag 27 april 2011 20:00 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Of de maatregel nu ingaat of niet staat daar los van, het feit dat het middelbaar onderwijs zo belabberd is zal Nederland vroeger of later toch steeds verder naar beneden toe schuiven.
Maar dat is een hele andere discussie.
Ik vind het dan wel zwak om de schuld weer aan de regering cq school te geven i.p.v. naar jezelf te kijken. Het kost inderdaad even tijd om te schakelen na het VWO dat zijn naam geen eer aandoet, maar de zelfstandige student komt hier makkelijk bovenop.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:56 schreef von_Preussen het volgende:
Overigens is een gedeelte van de studieuitval / langstuderen te wijten aan juist het lage niveau van het middelbaar onderwijs, waardoor universiteiten studenten op het gebied van o.a. taal en wiskunde moeten bijspijkeren, wat natuurlijk ook extra tijd kost.
Daar ben ik het dus niet met je eens, je hebt gewoon een enorme kennisachterstand opgelopen omdat je dit op school niet is aangereikt. En je kan moeilijk van leerlingen verwachten dat ze dingen weten die ze nog nooit van hun leven gezien zeer beperkt geoefend hebben.quote:Op woensdag 27 april 2011 21:06 schreef Sjappel het volgende:
[..]
Ik vind het dan wel zwak om de schuld weer aan de regering cq school te geven i.p.v. naar jezelf te kijken. Het kost inderdaad even tijd om te schakelen na het VWO dat zijn naam geen eer aandoet, maar de zelfstandige student komt hier makkelijk bovenop.
Uiteindelijk wel. Als ik mezelf als voorbeeld mag nemen: Ik heb gewoon een paar weken/maanden de tijd nodig gehad om aan het tempo te wennen, vooral qua wiskunde. Waar je op de middelbare school 3 jaar over doet, ging er nu gewoon in een semester doorheen. Toch wel even een hele omschakeling. Het eerste deel van analyse heb ik ook niet gelijk gehaald. Toen ik het later opnieuw deed bleek het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, maar het was wel even hard sommetjes oefenen, en dan niet van die sommetjes met een verhaaltje waar je uit moet halen wat je in je grafische rekenmachine moet intypen, maar gewoon diehard met de hand uitrekenen.quote:Op woensdag 27 april 2011 21:06 schreef Sjappel het volgende:
[..]
Ik vind het dan wel zwak om de schuld weer aan de regering cq school te geven i.p.v. naar jezelf te kijken. Het kost inderdaad even tijd om te schakelen na het VWO dat zijn naam geen eer aandoet, maar de zelfstandige student komt hier makkelijk bovenop.
Verschuiven naar een ander departement? Prima.quote:Ik vind dit niet de taak van OCW. Als hier al rekening meegehouden moet worden dan via een PGB oid, maar niet via algemene regelingen als stufi en OV. Overigens vind ik dit niet iets voor de overheid meer. Veel te fraudegevoelig en waarom zou de een wel gesponsord worden om elke keer naar z'n ouders te gaan en de ander niet. Ook gewone mensen kunnen het fijn vinden.
Het niveau van een beschaving valt af te meten aan hoe zij met de zwaksten omgaat.quote:Je bent wel heel erg aan het doordrammen over een paar zwakkere studenten. Ik vraag me ook altijd hoe het met die zwakke studenten gaat als ze afgestudeerd zijn. Uiteindelijk moeten ze het toch ook zelf doen in het echte leven. Hetzelfde geldt voor dyslectici, krijgen ze dan van de baas ook opeens een uur extra voor bepaalde opdrachten? Ik ben er heel erg op tegen dat zulke mensen een gelijkwaardig diploma krijgen. Van mij mogen ze een diploma krijgen met een aantekening. Eigenlijk hetzelfde als je je rijbewijs in een automaat haalt. Prima dat je het met hulpmiddelen doet, maar dan moet dat wel duidelijk zijn.
Hetzelfde hier, allemaal buitenlandse studenten (idd Belgen, Duitsers, Israeli's) die fietsten zo door de Wiskunde heen (allemaal 8+) terwijl de Nederlanders en masse het vak als struikelvak zagen en met behulp van allerlei cursussen er doorheen zijn gekomen.quote:Op woensdag 27 april 2011 21:32 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
De Belgen, die er veel zijn op mijn studie, hadden alle 18 ECTS aan wiskunde in het eerste jaar al op de middelbare school gehad. Dan begin je wel even lekker met een voorsprong. Ik kwam er tijdens het eerstejaarsweekend pas achter wat een matrix was.
Alleen met de mond, niet zogauw ervoor geïnvesteerd moet worden: een slechte traditie sinds Balkenende 1.0 (om het onderscheid te maken met Balkenende 1.25 enzquote:En Nederland wil bij de top 5 kenniseconomiën horen
Het scheelde weinig, het is dat Halbe-simplisme-Zijlstra nog ambtenaren heeft die een magere argumentatie hebben bedacht.quote:Volgens Zijlstra kon dat wel, zijn uitstekende argument daarvoor was 'welles!'.
I call bullshit. De Wassenaarskindjes zullen zich minder snel laten afschrikken dan de Vogelaarwijkkindjes. Als je echt een betere kwaliteit van de studentenpopulatie wil dan is er maar 1 goede oplossing: selecteren op basis van kwaliteiten, voor en tijdens de studie.quote:Dat kan nog steeds. Deze regel kan een effect sorteren dat de mensen die er voor gaan juist de gemotiveerden zijn.
Helaas werkt het niet zo simpel. De een kan gemakkelijker die schade inhalen dan de ander, een doel van het onderwijs moet nu juist zijn om een dergelijke factor te elimineren door iedereen goed voorbereidend onderwijs te geven.quote:Ik vind het dan wel zwak om de schuld weer aan de regering cq school te geven i.p.v. naar jezelf te kijken. Het kost inderdaad even tijd om te schakelen na het VWO dat zijn naam geen eer aandoet, maar de zelfstandige student komt hier makkelijk bovenop.
Ik geloof maar wat graag dat ze in het buitenland beter wiskunde-onderwijs krijgen (van een aantal landen weet ik het zeker) maar toch even een kritisch vraagje: waren dit geselecteerde buitenlandse studenten? Moesten die buitenlandse studenten tot de besten van hun jaar behoren in hun eigen land?quote:Hetzelfde hier, allemaal buitenlandse studenten (idd Belgen, Duitsers, Israeli's) die fietsten zo door de Wiskunde heen (allemaal 8+) terwijl de Nederlanders en masse het vak als struikelvak zagen en met behulp van allerlei cursussen er doorheen zijn gekomen.
Nee, het waren gewoon studenten die zonder beurs naar Nederland zijn gekomen (betaald door de ouders, wel voordelen m.b.t. collegegeld etc. gekregen) en vrij waren om te studeren waar ze maar wilden (thuisland of buitenland).quote:Op woensdag 27 april 2011 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik geloof maar wat graag dat ze in het buitenland beter wiskunde-onderwijs krijgen (van een aantal landen weet ik het zeker) maar toch even een kritisch vraagje: waren dit geselecteerde buitenlandse studenten? Moesten die buitenlandse studenten tot de besten van hun jaar behoren in hun eigen land?
Ik had het document ook uit een post van jou in POL.quote:Begrijp me niet verkeerd: er is veel mis met het Nederlandse wiskundeonderwijs, ik had dat document van die lezing in Gent ook al eens gelezen (ik heb het zelfs hier eens gepost met voorbeelden), het is om steil van achterover te vallen welke fundamenten ontbreken bij veel leerlingen.
Een bescheiden beginnetje van herstel zou zijn om binnen drie jaar het GRM te verbieden op het examen.
quote:Op woensdag 27 april 2011 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik geloof maar wat graag dat ze in het buitenland beter wiskunde-onderwijs krijgen (van een aantal landen weet ik het zeker) maar toch even een kritisch vraagje: waren dit geselecteerde buitenlandse studenten? Moesten die buitenlandse studenten tot de besten van hun jaar behoren in hun eigen land?
Begrijp me niet verkeerd: er is veel mis met het Nederlandse wiskundeonderwijs, ik had dat document van die lezing in Gent ook al eens gelezen (ik heb het zelfs hier eens gepost met voorbeelden), het is om steil van achterover te vallen welke fundamenten ontbreken bij veel leerlingen.
Een bescheiden beginnetje van herstel zou zijn om binnen drie jaar het GRM te verbieden op het examen.
Eh, nee. Als dat het doel zou zijn, zou men wel gaan voor toelatingseisen. Probleem is dat je dan niets hebt aan geld, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Geld= motivatie is echt je reinste onzin.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:45 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Dat kan nog steeds. Deze regel kan een effect sorteren dat de mensen die er voor gaan juist de gemotiveerden zijn.
Eigenlijk is het maar een bij elkaar geraapt zooitje deze eventuele meerderheid. Het feit dat er allerlei kleine partijen bij worden betrokken om zo toch bepaalde plannen door de kamer te kunnen krijgen lijkt me niet iets wat men als stabiele regering zou willen doen.quote:Op woensdag 27 april 2011 21:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
http://www.powned.tv/nieu(...)n_toch_laten_la.html
Is PowNed (GeenStijl) hier niet erg dogmatisch?
"Zelfs met de steun van de SGP waren ze nog niet zeker van een meerderheid in de Eerste Kamer, dankzij de ChristenUnie zal dat zeker wel het geval zijn."
Voor zo ver ik het begrijp is het nog niet eens zeker dat er met de SGP en CU een meerderheid is.
Hopelijk komen de senatoren van de CU erachter dat deeltijdstudenten hierdoor dubbel genaaid worden: niet alleen meer moeten betalen voor veel minder (helft van het programma, 100% van het collegegeld) maar ook nog eens een boete van ¤3000 of ¤6000 moeten betalen en daarbovenop in de praktijk ook nog eens extra tijd verliezen (eerst sparen, dan pas verder kunnen studeren) of een hoop rentelasten.
Wake up ChristenUnie and smell the fire.
Bovendien acht ik het niet uitgesloten dat er een paar dissidenten zijn bij het CDA en de PVV. Afwachten.
Ik ga eens een mailtje sturen naar de CU met de vraag waarom zij geen rekening houdt met de deeltijdstudenten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus omdat iemand door MS, kanker of reuma maar 50% van zijn tijd voor de studie beschikbaar had moet er een etiket op zijn diploma? Succes met solliciteren dan.
Gehandicapten vrijstellen van de regel levert lang niet zoveel gehannes op als studeren van een PGB (kan dat nu trouwens?)Nu al is er een groep die een jaar langer stufie krijgen. Als we de beoordeling tot vrijstelling daar aan koppelen hoeven we praktisch niks anders te doen.
En onderwijs op jouw intellectueel niviea is een basisrecht, al zit je daarna alleen maar in een rolstoel.
[ Bericht 4% gewijzigd door MuyTrabajo op 28-04-2011 12:48:44 ]
Nee, dan moeten die Wassenaarskindjes wat doen. dan heet het gelijk 'Japanse toestanden' en 'oneerlijke momentopname'.quote:Op woensdag 27 april 2011 21:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
I call bullshit. De Wassenaarskindjes zullen zich minder snel laten afschrikken dan de Vogelaarwijkkindjes. Als je echt een betere kwaliteit van de studentenpopulatie wil dan is er maar 1 goede oplossing: selecteren op basis van kwaliteiten, voor en tijdens de studie.
Neem het Vlaamse toelatingsexamen (daar vaak ingangsexamen genoemd) voor geneeskunde als voorbeeld van hoe het kan. Maar ja, dan is het plekje van de Wassenaarskindjes, Bloemendaalkindjes en Blaricumkindjes niet gegarandeerd en zouden er zomaar meer pauperkindjes tussen kunnen zitten.
Ik overdrijf hier een klein beetje om mijn punt te maken.
Ik moet hier nog even op reageren hoor. Ik heb altijd gewerkt (vanaf mn 17e fulltime), ben gelijk na mn HAVO gaan werken. Mijn HBO studie doe ik deeltijd...daarnaast werk ik nog 40 uur. Iedereen adviseerde mij om in elk geval mn HBO af te maken en daarna kon ik altijd nog naar de uni. Nu worden de spelregels ineens veranderd en moet ik dus ook mijn plan aanpassen. En ik ga misschien wel voor mijn plezier naar de uni ja...10 jaar werkervaring doet je beseffen dat het echt belangrijk is om een baan en een functie te hebben die bij je past..En daarvoor moet ik naar de uni.quote:Op dinsdag 26 april 2011 16:30 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Waarom wil je dat dan ook?Je hebt toch aan 1 betaalde opleiding meer dan genoeg? En nu moet je gewoon gaan werken en belasting betalen ipv voor je plezier naar de uni gaan
Dat ben ik wel met je eens.quote:2s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:30 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Waarom wil je dat dan ook?Je hebt toch aan 1 betaalde opleiding meer dan genoeg? En nu moet je gewoon gaan werken en belasting betalen ipv voor je plezier naar de uni gaan
quote:Op donderdag 28 april 2011 12:39 schreef MuyTrabajo het volgende:
Waar zeg ik dat? Wel als iemand altijd een uur extra voor z'n tentamen krijgt. Dan hoor je geen gelijkwaardig diploma te krijgen, want dat ben je dan niet. Een werkgever zou dat moeten kunnen zien. Als je de helft van je studietijd in het ziekenhuis ligt, maar wel de tentamens op basis van dezelfde eisen haalt, dan is er geen probleem. Je CV laat je eventuele vertraging dan wel zien. Mensen met dyslexie, discalculatie en weet ik wat zijn gewoon minder slim, punt. Heel jammer voor ze, niveauverschillen zijn er nou eenmaal.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus omdat iemand door MS, kanker of reuma maar 50% van zijn tijd voor de studie beschikbaar had moet er een etiket op zijn diploma? Succes met solliciteren dan.Ik ken ook iemand die even een jaar extra stufi geregeld heeft omdat hij dyslexie zou hebben. Dat heeft ie helemaal niet, maar dan zou hij ook nog eens een jaar extra krijgen. Hoe bedoel je fraude in de hand werken. Ik zie het liefst al dit soort regelingen verdwijnen. Gewoon gelijke spelregels voor iedereen. En de een is nou eenmaal minder geschikt voor een universitaire studie dan de ander. Vervelend misschien, maar waarom voor iemand die niet kan rekenen wel een uitzondering maken en de ander waarvoor geen labeltje is, heeft pech en moet maar stratenmaker worden?quote:Gehandicapten vrijstellen van de regel levert lang niet zoveel gehannes op als studeren van een PGB (kan dat nu trouwens?)Nu al is er een groep die een jaar langer stufie krijgen. Als we de beoordeling tot vrijstelling daar aan koppelen hoeven we praktisch niks anders te doen.
En onderwijs op jouw intellectueel niviea is een basisrecht, al zit je daarna alleen maar in een rolstoel.
Mensen die ten gevolge van een verbrijzeld gewricht 3 keer zo traag schrijven zijn niet minder intelligent maar hebben wel verlenging nodig. Moeten die dan ook een etiketje krijgen terwijl je bij een latere werkgever geen woord meer hoeft te schrijven?quote:Waar zeg ik dat? Wel als iemand altijd een uur extra voor z'n tentamen krijgt. Dan hoor je geen gelijkwaardig diploma te krijgen, want dat ben je dan niet. Een werkgever zou dat moeten kunnen zien. Als je de helft van je studietijd in het ziekenhuis ligt, maar wel de tentamens op basis van dezelfde eisen haalt, dan is er geen probleem. Je CV laat je eventuele vertraging dan wel zien. Mensen met dyslexie, discalculatie en weet ik wat zijn gewoon minder slim, punt. Heel jammer voor ze, niveauverschillen zijn er nou eenmaal.
Probeer ook even mijn post contextueel te interpreteren...quote:Op donderdag 28 april 2011 12:51 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Ik moet hier nog even op reageren hoor. Ik heb altijd gewerkt (vanaf mn 17e fulltime), ben gelijk na mn HAVO gaan werken. Mijn HBO studie doe ik deeltijd...daarnaast werk ik nog 40 uur. Iedereen adviseerde mij om in elk geval mn HBO af te maken en daarna kon ik altijd nog naar de uni. Nu worden de spelregels ineens veranderd en moet ik dus ook mijn plan aanpassen. En ik ga misschien wel voor mijn plezier naar de uni ja...10 jaar werkervaring doet je beseffen dat het echt belangrijk is om een baan en een functie te hebben die bij je past..En daarvoor moet ik naar de uni.
Ik baal van die extra 6000 euro, maar dat houdt mij niet tegen.
Je kunt het niet met mee eens zijn, want dit is niet mijn mening...quote:Op donderdag 28 april 2011 12:55 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
Dat ben ik wel met je eens.
Op een gegeven moment was het mode om nog maar een master te doen als men het grotemensenleven nog niet zo zag zitten, dat hoeft nou ook weer niet.
Eis dan een bepaald cijfergemiddelde of zo voor een 2de master, zodat je onderscheid houdt tussen mensen die naar een bepaald doel toe werken en 'parkeerders'.
Typisch een VVD-mentaliteit, de echt zwakkeren straffen omdat er wat klootzakken tussen zitten die er misbruik van maken. Hier valt over te discussiëren maar laten we eerst en vooral vaststellen dat:quote:Ik ken ook iemand die even een jaar extra stufi geregeld heeft omdat hij dyslexie zou hebben. Dat heeft ie helemaal niet, maar dan zou hij ook nog eens een jaar extra krijgen. Hoe bedoel je fraude in de hand werken. Ik zie het liefst al dit soort regelingen verdwijnen. Gewoon gelijke spelregels voor iedereen. En de een is nou eenmaal minder geschikt voor een universitaire studie dan de ander. Vervelend misschien, maar waarom voor iemand die niet kan rekenen wel een uitzondering maken en de ander waarvoor geen labeltje is, heeft pech en moet maar stratenmaker worden?
Ik heb er mijn twijfels over dat jij het snapt maar inderdaad.quote:Dan opeens geen etiketjes, maar als je een jaar vrijstelling wil van langstudeerboete en een jaar extra stufi opeens wel. Goed dat ik het snap.![]()
Als iemand echt aantoonbaar iets aan z'n handen heeft, zie ik geen probleem om hulpmiddelen toe te staan. Maar doe dit via de examencommissie van de opleiding en probeer niet alles van bovenaf te regelen.quote:Op donderdag 28 april 2011 15:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb er mijn twijfels over dat jij het snapt maar inderdaad.
Een laatste poging.
Niet alle kwaliteiten die nodig zijn voor een studie zijn nodig voor het beroep wat je vervolgens gaat uitoefenen.
Voor de studie zijn de volgende kwaliteiten nodig: A, B, C en D
Voor het beroep zijn deze kwaliteiten nodig: B, C, D en E
Wanneer nu net kwaliteit A een probleem vormt en die kwaliteit A heeft niets te maken met je kennis, inzicht of denkniveau, met andere woorden, wanneer die kwaliteit A geen studieinhoudelijke kwaliteit is (het is een middel voor de studie, geen doel van de studie), dan moet daar rekening mee worden gehouden. Aangezien kwaliteit A niet vereist is voor het werk is het niet relevant voor de werkgever om te weten dat kwaliteit A bij jou zwak ontwikkeld is.
Kwaliteit A is in het bovenstaande voorbeeld bijvoorbeeld het schrijven, iets wat je als ingenieur of wetenschapper niet nodig hebt. Zoals gezegd: het is zeer goed mogelijk dat je 3 keer zo traag schrijft en 3 keer zo snel typt als de gemiddelde student.
Er zijn nog wel meer kwaliteiten A te bedenken.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn (het zou voor mij een raadsel zijn waarom) maar hopelijk snap je het in ieder geval nu wel.
Ok, je hebt het gewoon over mensen met leerstoornissen, en niet over mensen die lichamelijk ziek zijn.quote:Op donderdag 28 april 2011 15:46 schreef Schuifpui het volgende:
Dan opeens geen etiketjes, maar als je een jaar vrijstelling wil van langstudeerboete en een jaar extra stufi opeens wel. Goed dat ik het snap.![]()
Nee, doe maar gewoon voor iedereen dezelfde regels, wel zo eerlijk.
M.b.t. autisme, fiets zonder problemen met hoge cijfers door de middelbare school maar komt op de universiteit in de probleem. Niet het niveau van de aangeboden stof is het probleem, maar de manier waarop het wordt aangeboden is suboptimaal waardoor de persoon in kwestie langer nodig heeft.quote:Op donderdag 28 april 2011 16:07 schreef Schuifpui het volgende:
Daarnaast zijn er naar mijn mening veel te veel labeltjes als autisme, dyslexie, discalculatie, adhd en dit soort dingen. Dit zit in de hersenen en heeft weldegelijk te maken met iemands intelligentie en capaciteiten. Die mensen mogen best een opleiding proberen, maar als ze het niet halen, dat kunnen ze het niet aan. Om welke reden dat dan ook moge zijn. Ik vind het vreemd dat je onderscheid wil maken tussen iemand die gewoon niet slim genoeg is en iemand die zich niet kan concentreren, waarom de een wel de ander niet? Dat ik volstrekt willekeur? Vervelend hoor dat niet iedereen een universitaire opleiding aan kan, maar dat hebben we gewoon te accepteren.
Tja, als je niet op een bepaald niveau mee kan doen ben je niet geschikt. Of dat dan in een paar gevallen te maken heeft met "suboptimale leeromstandigheden" voor dat selecte groepje komt op mij over als maar etiketjes verzinnen om zo vooral te doen alsof iemand wel aan de norm voldoet.quote:Op donderdag 28 april 2011 16:32 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
M.b.t. autisme, fiets zonder problemen met hoge cijfers door de middelbare school maar komt op de universiteit in de probleem. Niet het niveau van de aangeboden stof is het probleem, maar de manier waarop het wordt aangeboden is suboptimaal waardoor de persoon in kwestie langer nodig heeft.
Is dat nog steeds iemand die te weinig capaciteiten / intelligentie heeft?
Één zo'n hulpmiddel is meer tijd geven tijdens het examen aangezien hij veel meer tijd nodig heeft om alles op te schrijven.quote:Als iemand echt aantoonbaar iets aan z'n handen heeft, zie ik geen probleem om hulpmiddelen toe te staan.
Ik stel voor dat we die discussie in een ander topic voeren aangezien ik dit zo'n fundamentele discussie vind die zeker gevoerd moet worden dat die een apart topic verdient.quote:Ok, je hebt het gewoon over mensen met leerstoornissen, en niet over mensen die lichamelijk ziek zijn.
Daarover valt te discussiëren of die wel of niet iemands niveau omlaag halen.
Al zou ik in sommige gevallen haast zeggen van niet. Het bedrijfsleven is een beetje ons onderwijs ingeslopen en legt allerlei eisen op die niks met vakkennis te maken hebben. En ja, dan komen mensen die niet kunnen blaten en niet zo flexibel zijn, in de problemen.
Dan is het heel simpel om te roepen dat iemand het niveau niet heeft. Maar zo iemand kan intellectueel best in staat zijn bijvoorbeeld een studie elektrotechniek af te ronden. Heeft hij dan het niveau niet, omdat hij niet kan blaten? Sinds wanneer hoort 'kunnen blaten' bij het vakgebied elektrotechniek?
En dan gaat het er weer over dat je dat later in je werk ook moet kunnen, dus dat dat er inderdaad bij hoort.
Maar dan kom je aan een heel fundamenteel issue. Hoe zien wij ons universitair onderwijs? Moet het opleiden voor een beroep? Of moet het opleiden tot een vakgebied zelf?
Dat je daar allemaal tijd voor hebt.... kun je niet beter wat gaan studeren?quote:Op donderdag 28 april 2011 16:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik stel voor dat we die discussie in een ander topic voeren aangezien ik dit zo'n fundamentele discussie vind die zeker gevoerd moet worden dat die een apart topic verdient.
Ik ga er nu een openen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |