Die vraag is totaal niet interessantquote:Op zondag 24 april 2011 11:23 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Dan zitten we daar op één lijn. Ik kan dat ook niet verklaren, net als dat ik niet kan verklaren hoe de oerknal is ontstaan.
Voor mij is de interessantere vraag degene van ID tegenover Evolutieleer (van Dawkins).
Yay ! Zelfreflectiequote:Op zondag 24 april 2011 12:10 schreef PuntMutss het volgende:
weetje ik heb best lullig gedaan over ongelovigensorry
ah ja zulke mensen bestaan ook nogquote:Op zondag 24 april 2011 12:16 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
christenen die zo ver gaan dat ze zich vrijwillig laten kruisigen
Dan moet je Amerikaanse kerkdiensten eens zien, daar word je pas bang van.quote:Op zondag 24 april 2011 12:18 schreef PuntMutss het volgende:
[..]
ah ja zulke mensen bestaan ook nogik weet ...
mijn tante word gestalkt door geestenik vind het maar niets die zit in een kerk en de voorganger zegt : deze kerk draait om MIJ ik ben jullie leider.... eng
sommige dingen in het geloof vind ik wel te ver gaanquote:Op zondag 24 april 2011 12:19 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Dan moet je Amerikaanse kerkdiensten eens zien, daar word je pas bang van.
Wat ik één van de ergste dingen vind is dat kinderen vaak geen keuze krijgen in wel of niet geloven. Ik vind dat iedereen vrij moet zijn om te kiezen om wel of niet te geloven. De discussie of het waar is wat ze geloven komt daar dan na.quote:Op zondag 24 april 2011 12:20 schreef PuntMutss het volgende:
[..]
sommige dingen in het geloof vind ik wel te ver gaan
Dat heeft Paulus ons proberen wijs te maken en dit heidens idee hebben de auteurs van het N.T. overgenomen.quote:Op zondag 24 april 2011 12:07 schreef PuntMutss het volgende:
[..]
God Jezus en de Heilige geest zijn samen 1 persoon
Juist, en ook niet meer dan dat, met het verschil dat hij rechtmatig troonpretendent van Palestina was.quote:Jezus werd geboren als BABY en had totaal geen macht het was een doodgewone baby.... hij is net als ons opgegroeid
Dat timmerman werd is zeker bla bla bla en staat niet in het N.T.quote:hij werd timmerman bla bla
klopt ... ik ben gedoopt en ben er mee verder gegaan... maar mijn zus daarintegen is gedoopt en sluit zich nu helemaal af van het gezin omdat ze eigenlijk niet christelijk isquote:Op zondag 24 april 2011 12:22 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Wat ik één van de ergste dingen vind is dat kinderen vaak geen keuze krijgen in wel of niet geloven. Ik vind dat iedereen vrij moet zijn om te kiezen om wel of niet te geloven. De discussie of het waar is wat ze geloven komt daar dan na.
Veel mensen (vooral kinderen) zijn bang niet meer geaccepteerd te worden door familie en mensen die ze kennen en blijven daardoor geloven. De keus om zonder god een fijn leven te hebben vind ik erg belangrijk.
Aan de andere kant kan ik mij de gedachtengang van de ouders ook wel voorstellen. Als zij oprecht geloven dat de kinderen voor eeuwig zullen rotten in de Hel als ze niet doordrenkt worden van het geloof gaan ze, als liefhebbende ouders, er natuurlijk alles aan doen om dat te voorkomen...quote:Op zondag 24 april 2011 12:22 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Wat ik één van de ergste dingen vind is dat kinderen vaak geen keuze krijgen in wel of niet geloven. Ik vind dat iedereen vrij moet zijn om te kiezen om wel of niet te geloven. De discussie of het waar is wat ze geloven komt daar dan na.
Veel mensen (vooral kinderen) zijn bang niet meer geaccepteerd te worden door familie en mensen die ze kennen en blijven daardoor geloven. De keus om zonder god een fijn leven te hebben vind ik erg belangrijk.
het mag misschien niet zinvol zijn maar het staat echt in de bijbelquote:Op zondag 24 april 2011 12:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat heeft Paulus ons proberen wijs te maken en dit heidens idee hebben de auteurs van het N.T. overgenomen.
[..]
Juist, en ook niet meer dan dat, met het verschil dat hij rechtmatig troonpretendent van Palestina was.
[..]
Dat timmerman werd is zeker bla bla bla en staat niet in het N.T.
Nogmaals, je weet echt niks zinvols te vertellen betreft uw eigen geloof.
Geloof kan je gezondheid schaden.quote:Op zondag 24 april 2011 12:18 schreef PuntMutss het volgende:
[..]
ah ja zulke mensen bestaan ook nogik weet ...
mijn tante word gestalkt door geestenik vind het maar niets die zit in een kerk en de voorganger zegt : deze kerk draait om MIJ ik ben jullie leider.... eng
Met de doop beloof je dat je je kind gelovig zult opvoeden en ze daarna voor hun eigen keuze laten staan de doop is in mijn belevenis het begin van de christelijke opvoedingquote:Op zondag 24 april 2011 12:24 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Aan de andere kant kan ik mij de gedachtengang van de ouders ook wel voorstellen. Als zij oprecht geloven dat de kinderen voor eeuwig zullen rotten in de Hel als ze niet doordrenkt worden van het geloof gaan ze, als liefhebbende ouders, er natuurlijk alles aan doen om dat te voorkomen...
Dat zijn lastige dingen, maar wel knap dat je zus dat kan. Ze kiest er dus voor niet te geloven. Die keuze kan jij ook nog maken. De vraag is alleen of bijvoorbeeld je ouders je zus nog wel accepteren?quote:Op zondag 24 april 2011 12:23 schreef PuntMutss het volgende:
[..]
klopt ... ik ben gedoopt en ben er mee verder gegaan... maar mijn zus daarintegen is gedoopt en sluit zich nu helemaal af van het gezin omdat ze eigenlijk niet christelijk is
Waar trek je de krijtlijn ??quote:Op zondag 24 april 2011 12:20 schreef PuntMutss het volgende:
[..]
sommige dingen in het geloof vind ik wel te ver gaan
Neen hoor, zo staat dat niet in de Bijbel. Men heeft je wat wijs gemaakt.quote:Op zondag 24 april 2011 12:24 schreef PuntMutss het volgende:
[..]
het mag misschien niet zinvol zijn maar het staat echt in de bijbel
en ik heb cathegesatie gedaan en daar werd dat uitgelegd over de drie enige God....
Ik geloof dat maar ik dwing niemand er toe om het te geloven .... ben geen Boeman
Waarom ligt de bewijslast niet bij jou?quote:Op zondag 24 april 2011 12:00 schreef PuntMutss het volgende:
je ontwijkt mijn vraag nog steeds....
vertel : waarom bestaat god niet??
Op zondag 24 april 2011 12:18 schreef PuntMutss het volgende:
We know...quote:Op zondag 24 april 2011 12:10 schreef PuntMutss het volgende:
weetje ik heb best lullig gedaan over ongelovigensorry
Vraagje: Is het rechtvaardig om een wilsonbekwaam wezen te straffen voor een daad waar deze de consequenties niet van begrijpt? Het nederlands recht vindt van niet.quote:Op zondag 24 april 2011 11:28 schreef PuntMutss het volgende:
[..]
de dienst van vrijdag : God houdt van iedereen,, Hij heeft ze immers zelf geschapen... mensen dwalen af van God maar God houdt daarom niet minder van ze... Wees niet bang voor het oordeel Elk mens zondigt maar God wil jou wel thuis halen.... als je oprecht voor God kiest en oprecht vergeving vraagt voor je zonden dan mag jij jezelf een kind van God noemen....
en met oprecht vergeving vragen word dus niet bedoelt: Ow even bidden even vragen wilt u mij vergeven en dan kom ik in de hemel
btw : alle Goden zijn groot allah is groot boedha is groot alle Goden zijn groot en over het algemeen moet je eerst je leven offeren om een goed mens te zijn ....
God (3 enige God/Jezus/Heilige geest) God durfde klein te zijn Jezus durfde als baby op aarde te komen en als mens te leven en daarna werd hij gekruisigd en totaal vernederd.... dat kan geen enkele God hem na doen
Je hebt mij nogquote:Op maandag 25 april 2011 14:45 schreef Gaspedaal het volgende:
Ach, waar is de tijd gebleven dat we nog met mensen als koningdavid en de zijnen op normaal niveau een levensbeschouwelijke discussie konden voeren?
De contrapositie van het uitspraak, "als er duizenden religies zijn, dan hoeft het Christendom niet waar te zijn", is: als het Christendom alleen waar is, dan hoeven er geen duizenden religies te zijn.quote:Op maandag 25 april 2011 17:15 schreef Klaudias het volgende:
Er zijn duizenden religies en geloven geweest in de geschiedenis. Tegenwoordig zijn er nog steeds duizenden. Duizenden zullen in de toekomst nog komen en dan kan ik ook nog ter plekke een religie bedenken!
Waarom zou dan alleen het christendom "waar" zijn?
waarom hoeven er geen duizenden religies te zijn, als het (geloof x) waar is?quote:Op maandag 25 april 2011 18:24 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
De contraproductieve van het uitspraak, "als er duizenden religies zijn, dan hoeft het Christendom niet waar te zijn", is: als het Christendom alleen waar is, dan hoeven er geen duizenden religies te zijn.
Vertel nu mij: waarom hoeven er geen duizenden religies te zijn, als het Christendom waar is?
Juist en daarom is die stelling, "als er duizenden religies zijn, dan hoeft het Christendom niet waar te zijn", nutteloos. Omdat de contrapositie ervan ook nutteloos is. Dus kun je dat argument, "er zijn zoveel religies dus waarom zou christendom alleen waar zijn", niet gebruiken.quote:Op maandag 25 april 2011 19:01 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
waarom hoeven er geen duizenden religies te zijn, als het (geloof x) waar is?
Dat is geen vraag die een antwoord op zal leveren dat iets zegt over de waarheid van een geloof
Niet geheel nutteloos. Een favoriete tactiek in dit soort discussies is het creëren van een valse dichotomie - bijvoorbeeld "evolutie vs creationisme" (of subtieler: Pascals Wager). De reden is duidelijk: als je de indruk weet te wekken dat er maar 2 opties zijn is het enige wat je hoeft te doen de niet gewenste optie te gaan afkraken - en jouw alternatief lijkt dan vanzelf beter. Bovendien kan je jezelf voordoen als de underdog waar iedereen tegen is, wat sympathie oplevert.quote:Op maandag 25 april 2011 19:06 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Juist en daarom is die stelling, "als er duizenden religies zijn, dan hoeft het Christendom niet waar te zijn", nutteloos. Omdat de contrapositie ervan ook nutteloos is.
Ik zie niet het verband tussen wat jij zegt en wat ik heb gezegd.quote:Op maandag 25 april 2011 19:17 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Niet geheel nutteloos. Een favoriete tactiek in dit soort discussies is het creëren van een valse dichotomie - bijvoorbeeld "evolutie vs creationisme" (of subtieler: Pascals Wager). De reden is duidelijk: als je de indruk weet te wekken dat er maar 2 opties zijn is het enige wat je hoeft te doen de niet gewenste optie te gaan afkraken - en jouw alternatief lijkt dan vanzelf beter. Bovendien kan je jezelf voordoen als de underdog waar iedereen tegen is, wat sympathie oplevert.
Deze tactiek valt in duigen al je benadrukt dat er geen dichotomie is, maar in plaats daarvan vele, vele opties. Dan kan je namelijk niet meer volstaan met het afkatten van 1 bepaalde optie maar moet je ook de moeite gaan nemen om je eigen positie te verdedigen.
Zulke vragen zeggen inderdaad niets over een specifieke religie.quote:Op maandag 25 april 2011 19:06 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Juist en daarom is die stelling, "als er duizenden religies zijn, dan hoeft het Christendom niet waar te zijn", nutteloos. Omdat de contrapositie ervan ook nutteloos is. Dus kun je dat argument, "er zijn zoveel religies dus waarom zou christendom alleen waar zijn", niet gebruiken.
Voor die duizenden religies is net zoveel bewijs als het christendom.quote:Op maandag 25 april 2011 19:06 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Juist en daarom is die stelling, "als er duizenden religies zijn, dan hoeft het Christendom niet waar te zijn", nutteloos. Omdat de contrapositie ervan ook nutteloos is. Dus kun je dat argument, "er zijn zoveel religies dus waarom zou christendom alleen waar zijn", niet gebruiken.
Bovendien spreken de meeste van die religies elkaar weer tegen.quote:Op maandag 25 april 2011 21:15 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Voor die duizenden religies is net zoveel bewijs als het christendom.
Hoef je niet na te kijken. Je hoeft alleen maar te weten wie je God is. Welke God bestaat echt.quote:Op maandag 25 april 2011 21:15 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Voor die duizenden religies is net zoveel bewijs als het christendom.
Door vragen te stellen en daar het antwoord op te zoeken zo weet je wat God gesproken heeft en wat mensen uitspraken zijn.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:05 schreef Modus het volgende:
En welke bestaat echt en hoe bewijs je dat?
Ongeacht of er een god bestaat lijkt het mij zeer evident dat alle uitspraken erover van alle religies afkomstig zijn van mensen.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:31 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Door vragen te stellen en daar het antwoord op te zoeken zo weet je wat God gesproken heeft en wat mensen uitspraken zijn.
Bv Allah roept dat alle ongelovige gedood moeten worden..Zou dat een uitspraak van God zijn of zou dat uit de mond van een mens komen?
Antwoord lijkt mij duidelijk.
Zo kan je verscheidende vragen stellen en het antwoord zoeken. De een beweert reincarnatie. de ander gelooft in een universele God of dat jezelf God kan worden.
Als je daar het antwoordt op vind dan weet je welke God echt is.
Raar toch dat iedereen dan tot een andere conclusie komt. Maar die hebben natuurlijk de verkeerde antwoorden en/of vragen. Anders waren ze natuurlijk allemaal wel christen he?quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:31 schreef Robmeister het volgende:
Door vragen te stellen en daar het antwoord op te zoeken zo weet je wat God gesproken heeft en wat mensen uitspraken zijn.
Bv Allah roept dat alle ongelovige gedood moeten worden..Zou dat een uitspraak van God zijn of zou dat uit de mond van een mens komen?
Zo kan je verscheidende vragen stellen en het antwoord zoeken. De een beweert reincarnatie. de ander gelooft in een universele God of dat jezelf God kan worden.
Er kan maar een conclusie de waarheid zijn en niet tientallen...Uiteraard geld dat ook voor het Christendom. Alleen met de kanttekening dat het Christendom te bewijzen valt. Al die andere geloven niet. Omdat je nooit kan weten of bv reincarnatie bestaat. Dat blijven altijd theorieen.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:43 schreef Modus het volgende:
[..]
Raar toch dat iedereen dan tot een andere conclusie komt. Maar die hebben natuurlijk de verkeerde antwoorden en/of vragen. Anders waren ze natuurlijk allemaal wel christen he?
Het voorbeeld dat je geeft is wel heel 'makkelijk' en niets meer dan een interpretatie/mening zonder enige onderbouwing. En bovendien kan dat ook over christelijke interpretaties gezegd worden.
Nee. Als je geen enkel geloof hebt in een god ben je atheistisch (al gebruik ik liever de term "rationeel" - ik adverteer mezelf immers evenmin als "akabouterist" of "anastrologist".quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:46 schreef Robmeister het volgende:
Als je gelooft in het niet bestaan van een God ben je atheistisch.
De wet van oorzaak en gevolg zegt genoeg.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:49 schreef speknek het volgende:
Bron dat de oorzaak nooit spontaan kan zijn? En wat is de redenering dat een stap dichter bij het antwoord een stap dichter bij god is?
Ojee..iemand die denkt slim te zijn omdat hij atheistisch is..En noemt zichzelf dan rationeel.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:50 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Nee. Als je geen enkel geloof hebt in een god ben je atheistisch (al gebruik ik liever de term "rationeel" - ik adverteer mezelf immers evenmin als "akabouterist" of "anastrologist".
Atheisme is evenmin een geloof als dat niet naar voetbal kijken "ook maar een vorm van naar voetbal kijken" is. Die bijgelovige drogreden is nu al zo vaak ontkracht hier, dat mensen er nog mee aan durven komen zetten.
Ga je gang.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:49 schreef Robmeister het volgende:
Alleen met de kanttekening dat het Christendom te bewijzen valt.
Vertel eens, hoe "bewijs jij 't christendom"?quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:49 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Alleen met de kanttekening dat het Christendom te bewijzen valt. Al die andere geloven niet.
Sja. Als jij 't graag als ophemelen wil zien als je op een stokoude en ontelbare malen weerlegde drogreden gewezen wordt.. mijn zegen heb je.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:53 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ojee..iemand die denkt slim te zijn omdat hij atheistisch is..En noemt zichzelf dan rationeel.
Je durft jezelf wel op te hevelen he..
Beetje te hoog ego gehalte?
Dan moet je de Bijbel lezen. Want daarin staat het woord van God. Als je de Bijbel leest weet je wat hij zegt.quote:
Moet je voor de grap Leviticus eens doorlezen. Kan je lezen wie allemaal dienen te worden afgeslacht volgens jouw liefhebbende god.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:56 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dan moet je de Bijbel lezen. Want daarin staat het woord van God. Als je de Bijbel leest weet je wat hij zegt.
Je kan ook andere heilige boeken lezen. Bv de Koran. Daar lees je dat Allah beweert dat alle ongelovige gedood moeten worden.
Jij rare zinnen maken.quote:Maar ik niet geloven dat dat gesproken is door God.
Gedaan. Weinig boekjes zijn zo multi-interpretabel en intern inconsistent.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:59 schreef Robmeister het volgende:
Moet je de Bijbel doorlezen en dan begrijp je wat God ermee bedoelt.
God wil wat niet eens zien?quote:Sterker nog God wil dat niet eens zien.
Afleidingsmanoeuvres.quote:Maar goed in bekijk de gehele Bijbel jij alleen een boek uit de Bijbel.
Je moet wel de gehele picture nemen en niet een klein puzzelstukje.
Even voor alle duidelijkheid: voor een atheist moet het bestaan van goden nog aannemelijk gemaakt worden. In afwachting daarvan gaat de atheist er vanuit dat die niet bestaan, net zoals jij - zonder bewijs - er vanuit gaat dat fries sprekende smurfen op mars niet bestaan.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:46 schreef Robmeister het volgende:
Ojawel hoor. Als je gelooft in het niet bestaan van een God ben je atheistisch. Dan hoef je alleen maar je wereldbeeld te vergelijken met de wetenschap van de mens. Daaruit kan je concluderen of er wel of geen God bestaat.
Er zijn meer dan genoeg gelovigen die geen enkele moeite hebben met abiogenese en evolutie. Abiogenese en evolutie hebben strikt genomen weinig met religie of atheisme te maken.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:46 schreef Robmeister het volgende:
Bv als je atheistisch bent dan geloof in je spontane ontstaan van het leven. aangezien er geen God is die het geschapen heeft volgens jouw wereldbeeld.
Verdiep je eens in quantumfysica.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:46 schreef Robmeister het volgende:
De wetenschap leert ons dat niets uit niets kan ontstaan.
Betekent dit dat als god bestaat, god een oorzaak heeft?quote:
Hoe kom je tot die conclusie?quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:46 schreef Robmeister het volgende:
Het leven bestaat. Daarvoor heeft het een oorzaak. Die oorzaak kan nooit spontaan zijn.
Volgens mij redeneer je jezelf vooral in de gewenste richting.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:46 schreef Robmeister het volgende:
En dus ben je een stapje dichter bij het antwoord. en dat brengt je dichter tot God.
"Extraordinary claims require extraordinary evidence" - Arthur C. Clarke.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." - Christopher Hitchens.
Beide boeken zijn voor zover ik kan zien duidelijk door mensen geschreven. Ik zie ook in de Bijbel geen bewijs van het bestaan van een god. Noch is de conclusie dat de Bijbel het woord van god is zeer evident.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:56 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dan moet je de Bijbel lezen. Want daarin staat het woord van God. Als je de Bijbel leest weet je wat hij zegt.
Je kan ook andere heilige boeken lezen. Bv de Koran. Daar lees je dat Allah beweert dat alle ongelovige gedood moeten worden. Maar ik kan niet geloven dat dat gesproken is door God.
wat een leuk stripje zeg...En nu??quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:03 schreef Telecaster het volgende:
[..]
"Extraordinary claims require extraordinary evidence" - Arthur C. Clarke.
[ afbeelding ]
Nee, dat blijkt wel.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:04 schreef Robmeister het volgende:
jullie komen letterlijk met argumenten aan waar ik helemaal niets mee kan.
Nee, als je anno 2011 nog steeds met pratende slangen, waterlopende exorcisten die hun eigen vader zijn en mensen die drie dagen in een grote vis overleven aankomt, dan ben je er lekker mee bezig!quote:Met je smurfen op Mars en weet ik het allemaal. als je anno 2011 nog steeds met dat soort krankzinnigheid kan aankomen kan ik niets anders zeggen dat je werkelijk geen enkele theologische kennis bezit. Laat staan dat je snapt en begrijpt wat God is. en wat hij ons wil vertellen.
Dat klopt. De Bijbel claimt ook dat het geschreven is door mensen. alleen die mensen zijn geinspireerd door God.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Beide boeken zijn voor zover ik kan zien duidelijk door mensen geschreven. Ik zie ook in de Bijbel geen bewijs van het bestaan van een god. Noch is de conclusie dat de Bijbel het woord van god is zeer evident.
Nu niks. Ik heb toch niet de illusie dat rationele argumenten vat hebben op irrationele bijgelovigen.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:05 schreef Robmeister het volgende:
[..]
wat een leuk stripje zeg...En nu??
PZ Myers:quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:07 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dat klopt. De Bijbel claimt ook dat het geschreven is door mensen. alleen die mensen zijn geinspireerd door God.
Even verder lezen en je zult nog meer begrijpen van de Bijbel.
nou je bent op de goede weg in ieder geval.
quote:Look at the bible as a pastiche, a collection of mutually and often internally inconsistent fragments slapped together for crude reasons of politics and art and priestly self-promotion and sometimes beauty and a lot of chest-thumping tribalism, and through that lens, it makes a lot of sense. It does tell us something important - about us, not some fantastic mythological being. It tells us that we are fractious, arrogant, scrappy people who sometimes accomplish great things and more often cause grief and pain to one another. We want to be special in a universe that is uncaring and cold, and in which the nature of our existence is a transient flicker, so we invent these strange stories of grand beginnings, like every orphan dreaming that they are the children of kings who will one day ride up on a white horse and take them away to a beautiful palace and a rich and healthy family that will love them forever. We are not princes of the earth, we are the descendants of worms, and any nobility must be earned.
En daarom is het dus niet waar? Geniale bewijsvoering.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:56 schreef Robmeister het volgende:
Je kan ook andere heilige boeken lezen. Bv de Koran. Daar lees je dat Allah beweert dat alle ongelovige gedood moeten worden. Maar ik kan niet geloven dat dat gesproken is door God.
Kennelijk slaag je er niet echt in om het onderscheid tussen die smurfen en jouw christelijke god duidelijk te maken. Dit is geen (opzettelijk) disrespect voor jouw overtuigingen, maar een oprecht onbegrip van je standpunt.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:04 schreef Robmeister het volgende:
jullie komen letterlijk met argumenten aan waar ik helemaal niets mee kan. Met je smurfen op Mars en weet ik het allemaal. als je anno 2011 nog steeds met dat soort krankzinnigheid kan aankomen kan ik niets anders zeggen dat je werkelijk geen enkele theologische kennis bezit. Laat staan dat je snapt en begrijpt wat God is. en wat hij ons wil vertellen.
Geinspireerd door god lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:07 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dat klopt. De Bijbel claimt ook dat het geschreven is door mensen. alleen die mensen zijn geinspireerd door God.
Even verder lezen en je zult nog meer begrijpen van de Bijbel.
nou je bent op de goede weg in ieder geval.
't Is geen rationeel argument. 't Is net alsof iemand zegt dat als je zijn lievelingsfilm ook niet onmiddelijk de Beste Film Ooit vindt "dat je 'm dan niet begrepen hebt".quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
En ik denk niet dat je het de mensen hier kunt verwijten dat je er niet in slaagt dat onderscheid duidelijk te maken. Het verwijt dat men niet over de nodige theologische kennis beschikt kan toch niet gelden als een argument voor jouw standpunt? Leg het dan uit! Verschaf de cruciale kennis die in jouw ogen mist.
Geïnspireerd door paddestoelen, epilepsie, schizofrenie en psychoses, eerder.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geinspireerd door god lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk.
als jij kan geloven in een God die oproept om alle ongelovige te doden moet je jezelf eerst laten nakijken. Ik denk dat er dan een steekje los zit in je hoofd.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:10 schreef Modus het volgende:
[..]
En daarom is het dus niet waar? Geniale bewijsvoering.
De bijbel staat anders ook vol met vergelijkbare uitspraken waarvan ieg ik me niet kan voorstellen dat er een god is die dat zou willen.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:13 schreef Robmeister het volgende:
[..]
als jij kan geloven in een God die oproept om alle ongelovige te doden moet je jezelf eerst laten nakijken. Ik denk dat er dan een steekje los zit in je hoofd.
Dat is jouw probleem.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:56 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Nee, dan een god die oproept tot het doden van mensen die op de sabbath werken, niet als maagd het huwelijk ingaan, een bevel van een priester negeren, hun ouders niet gehoorzamen, verkracht worden binnen de stadsmuren, ongesteld zijn tijdens 't krikken respectievelijk hun vrouw neuken terwijl ze toevalig net ongesteld is, mensen die wel eens vloeken,....quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:13 schreef Robmeister het volgende:
[..]
als jij kan geloven in een God die oproept om alle ongelovige te doden moet je jezelf eerst laten nakijken. Ik denk dat er dan een steekje los zit in je hoofd.
Dan neem je al een vooraf bepaald godsbeeld mee in je 'redenering', namelijk iets met liefdevol ofzo, terwijl juist die eigenschappen helemaal niet zo zeker zijn. Je kan niet a priori 1 zo'n eigenschap vastleggen. Nou ja, kan wel, maar dat kan je voor elke eigenschap doen. Maar dan is het alleen maar geloof, gebaseerd op niks. Of je moet natuurlijk weer naar de bijbel verwijzen want daar staat in... en is het woord van god.... blablabla cirkelredenering enzo. Verdiep je eens in dat soort denkfouten enzo.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:13 schreef Robmeister het volgende:
Dat zeg ik, gammaquote:Op dinsdag 26 april 2011 10:25 schreef Modus het volgende:
[..]
Dan neem je al een vooraf bepaald godsbeeld mee in je 'redenering', namelijk iets met liefdevol ofzo, terwijl juist die eigenschappen helemaal niet zo zeker zijn. Je kan niet a priori 1 zo'n eigenschap vastleggen. Nou ja, kan wel, maar dat kan je voor elke eigenschap doen. Maar dan is het alleen maar geloof, gebaseerd op niks. Of je moet natuurlijk weer naar de bijbel verwijzen want daar staat in... en is het woord van god.... blablabla cirkelredenering enzo. Verdiep je eens in dat soort denkfouten enzo.
En gezien de god van de christenen dezelfde is als de god van de joden én de moslims moeten we er noodgedwongen ook het O.T. bijhalen, en kijk .... Daar geeft diezelfde god zelfs het bevel om alle ongelovigen te doden, en niet te vergeten ook de kinderen, zodat ze zich niet zouden wreken als ze eens volwassen zijn. Mooie liefhebbende god he ? ( bron ? O.T. )quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:31 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Kan.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:33 schreef GummyGadGet het volgende:
Hoe dan ook, er is altijd een kans dat er wèl een God bestaat, en ookal is die kans nog zo klein.
Ja joh, dat staat ook in jou boekje. De Bijbel lezen he, maar niet zo selectief als jij doet. Eerlijk, ik denk ook niet dat ie dat gezegt heeft. Puur menselijke verzinsels die Bijbel.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:56 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Of eenhoorns, of goblins of noem ze maar op.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:40 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Kan.
Zo is er ook een kans dat er groene Franstalig jodelende smurfen op Venus wonen. Maar ook daar houden we, zonder steekhoudend bewijs, weinig rekening mee in het dagelijks leven.
Hahahaha, daar gaan we weer.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:59 schreef Robmeister het volgende:
Moet je de Bijbel doorlezen en dan begrijp je wat God ermee bedoelt. Sterker nog God wil dat niet eens zien. Maar goed ik bekijk de gehele Bijbel jij alleen een boek uit de Bijbel.
Je moet wel de gehele picture nemen en niet een klein puzzelstukje.
En jij snapt niks van fries-sprekende smurfen. Dit is even ernstig als jou visie op het godsbegrip.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:04 schreef Robmeister het volgende:
jullie komen letterlijk met argumenten aan waar ik helemaal niets mee kan. Met je smurfen op Mars en weet ik het allemaal. als je anno 2011 nog steeds met dat soort krankzinnigheid kan aankomen kan ik niets anders zeggen dat je werkelijk geen enkele theologische kennis bezit. Laat staan dat je snapt en begrijpt wat God is. en wat hij ons wil vertellen.
Zelfs met een prentje erbij snap je het nog niet ? Kom nu.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:05 schreef Robmeister het volgende:
[..]
wat een leuk stripje zeg...En nu??
En het vliegende spaghettimonster. Hoewel deze voorbeelden bedoeld zijn om een heel serieus punt te maken vraag ik me soms wel eens af of ze niet geheel hun doel missen. Je merkt dat mensen zoals robmeister gelijk heel erg gepikeerd reageren, en het gevoel hebben dat deze voorbeelden puur bedoeld zijn om geloofsovertuigingen belachelijk te maken. En vaak is het op dat punt dat de discussie vastloopt.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:42 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Of eenhoorns, of goblins of noem ze maar op.
Tegenwoordig en die fout maken gelovigen altijd omdat het hun uitkomt.
Denken we niet meer in een absoluut wel of niet, maar in waarschijnlijkheid.
En een god is zeer, maar dan ook zeer onwaarschijnlijk.
Dat is de conclusie die je het best zou kunnen trekken, totaal zinloze discussies over passages in geschreven delen van welk boek dan ook is volstrekt zinloos. Anders dan krachtmeting onderling is het niet, en dus ook niet interessant. En al zeker niet zinvol.quote:Het is eigenlijk totaal niet van belang of er dus een God bestaat of niet. Het feit is dat er hoop moet bestaan, op het bestaan van een grotere overkoepelende onbegrijpbare zekerheid die verklaringen biedt op onze twijfels en zekerheid geeft in onzekere tijden, .. is eigenlijk veel belangrijker.
En jij eens dringend een afspraak moet maken bij de oogarts. Staat in de Bijbel hoor. En niet eenmaal, maar op verschillende plaatsen. Kwestie van niks uit de context te halen. :-)quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:13 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Exact, en als wij met z'n allen gaan roepen dat Franstalife jodelende smurfen de makers van het leven en de allesverklarende helpdesk van de mens zijn. Dan gaan wij er vanzelf rekening mee houden. Iets ontastbaars een naam geven, is namelijk wat dat is. En ja, men vond in het verleden dat God of Allah of what ever, even wat beter klonk dan Franstalige jodelende smurfen die op Venus wonenquote:Op dinsdag 26 april 2011 10:40 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Kan.
Zo is er ook een kans dat er groene Franstalig jodelende smurfen op Venus wonen. Maar ook daar houden we, zonder steekhoudend bewijs, weinig rekening mee in het dagelijks leven.
Ja maar is er gewoon 0.000000 bewijs voor een god of goden, dan moet je niet aankomen met de bijbel staat vol met bewijs want dat is niet zo. Dan is het eerste wat gelovigen zeggen, je kunt niet bewijzen dat god niet bestaat en dat is het omdraaien van de bewijslast.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
En het vliegende spaghettimonster. Hoewel deze voorbeelden bedoeld zijn om een heel serieus punt te maken vraag ik me soms wel eens af of ze niet geheel hun doel missen. Je merkt dat mensen zoals robmeister gelijk heel erg gepikeerd reageren, en het gevoel hebben dat deze voorbeelden puur bedoeld zijn om geloofsovertuigingen belachelijk te maken. En vaak is het op dat punt dat de discussie vastloopt.
Ach ja, veel kinderen willen er in eerste instantie ook niet aan dat Sinterklaas niet bestaat.quote:Op dinsdag 26 april 2011 11:00 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
En dan is het logisch dat je als gelovige gaat stuiteren, dat noemt men cognitieve dissonantie. Maar daar kan ik niet zo veel aan doen.
Juist en daarbij geldt hoe meer je in een idee hebt geinvesteerd, qua tijd energie en overtuiging. Hoe moeilijker het is om het los te laten.quote:Op dinsdag 26 april 2011 11:15 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ach ja, veel kinderen willen er in eerste instantie ook niet aan dat Sinterklaas niet bestaat.
Mee eens. Laten we al eens beginnen met de georganiseerde religies los te laten. Jezus los te koppelen van zijn god-statuut en het basis-godsbegrip behouden. Geef er voor mijn part een nick-name aan. Volgende stap: Dit godsbegrip ontdoen van zijn menselijke eigenschappen zoals haat en liefde en de menselijke begrippen van goed en kwaad. Komen we al een heel eind naar een verdedigbaar idee.quote:Op dinsdag 26 april 2011 11:44 schreef shadow117 het volgende:
Waarom los laten ? anders interpreteren zou al een hele vooruitgang zijn. Dan zou de overgang, als dat nodig is, een stuk rustiger gaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |