Ik moet er niet aan denken.quote:
Ik meld me wel under cover aan. Op de voorlaatste dag zet ik alle gegevens hier neer.quote:Op donderdag 21 april 2011 09:55 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Niemand die dat van plan is denk ik zo, maar als ik zo dat topic doorlees lijkt het alsof ze een NAVO top willen beveiligen, niemand mag 't weten, alles geheim, maar dan wel tegelijkertijd met POL op een terras zitten?_!
Ga dan bij iemand thuis op de koffie als 't in 't diepste geheim moet omdat je te bang bent gezien te worden, jezus hé.
T lukt niet echt vandaag. Maar niemand merkt t.quote:
India blij.quote:KPN gaat voornamelijk snijden in zijn personeelsbestand door uitbesteding en ''offshoring van de back-office''.
Nou, inderdaad. Onze helpdesk willen ze ook naar India verplaatsen. Krijg je straks een fucking Indier aan de lijn als je computer kuren heeftquote:
Och, met remote control invoeren is dat zo opgelost.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nou, inderdaad. Onze helpdesk willen ze ook naar India verplaatsen. Krijg je straks een fucking Indier aan de lijn als je computer kuren heeft
Och, als je nu een helpdesk belt krijg je onverstaanbare allochtonen aan de lijn, straks krijg je onverstaanbare allochtonen in het buitenland aan de lijn, maakt voor mij niet uit eigenlijk.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:10 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat is nogal een trend de laatste tijd. Over een paar jaar komen ze er wel weer op terug....
Dat remote control hebben we al. Overigens zit onze helpdesk momenteel in Limburg, dus qua verstaanbaarheid kan het niet slechter wordenquote:Op donderdag 21 april 2011 11:11 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Och, met remote control invoeren is dat zo opgelost.
Had ik ook in Afrika, waar ze het ook uitbesteed hadden aan India (I know ). Maar echt slecht is het niet ofzo, ze doen hun werk, alleen ze zijn zo slecht verstaanbaar.
Het is niet alleen een helpdesk wat ze gaan offshoren maar hele beheer en ontwikkel afdelingen van grote bedrijven gaan ook naar India. Soort moderne slavernij eigenlijk.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:12 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Och, als je nu een helpdesk belt krijg je onverstaanbare allochtonen aan de lijn, straks krijg je onverstaanbare allochtonen in het buitenland aan de lijn, maakt voor mij niet uit eigenlijk.
quote:Op donderdag 21 april 2011 11:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat remote control hebben we al. Overigens zit onze helpdesk momenteel in Limburg, dus qua verstaanbaarheid kan het niet slechter worden
Ligt er aan, als je een Nederlands management er op zet valt het mee, wanneer je het ook laat managen door Indiërs zou ik er ook m'n vraagtekens bij zetten. En hoezo slavernij, ze krijgen gewoon betaald naar Indische maatstaven, niks mis mee.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:16 schreef Tem het volgende:
[..]
Het is niet alleen een helpdesk wat ze gaan offshoren maar hele beheer en ontwikkel afdelingen van grote bedrijven gaan ook naar India. Soort moderne slavernij eigenlijk.
Ben bang dat de kwaliteit er niet beter van wordt.
Dat is inderdaad een managers insteek. Alleen begrijpen die niet veel van automatiseringsprocessen.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:20 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ligt er aan, als je een Nederlands management er op zet valt het mee, wanneer je het ook laat managen door Indiërs zou ik er ook m'n vraagtekens bij zetten. En hoezo slavernij, ze krijgen gewoon betaald naar Indische maatstaven, niks mis mee.
Ik ga iemand die wil poetsen voor 3 euro ook geen 15 euro geven omdat Nederlanders dat willen, zal wel gek zijn.
Een gezin van 3 personen in India heeft een inkomen nodig van 75 euro (afgerond). Ze maken gemiddeld 10 uur op een dag en 6 dagen per week. Uitgaand van die 3 euro in het uur zal dat neerkomen op 180 euro in de week, en 720 euro per maand. Dat is 10x zoveel.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:33 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een managers insteek. Alleen begrijpen die niet veel van automatiseringsprocessen.
Voor standaard werkzaamheden zijn remote clubs wel prima maar zodra het wat ingewikkelder wordt wil je de mensen toch bij elkaar hebben zitten om tot een goed resultaat te komen.
Het is slavernij omdat die mensen in India wel voor 3 euro dat gaan doen anders zijn er wel weer 10 anderen voor hem in de plaats. Arbeidsomstandigheden zijn abominabel en ik ben van mening dat je mensen een eerlijk salaris moet betalen naar de arbeid die ze verrichten.
Ik heb zat managers gehoord die met een soort dédain over die gasten spreken waar de honden geen brood van lusten, plantagebazen zijn er niets bij. Natuurlijk voornamelijk het middenmanagement ( de pygmee op plateauzolen).
Daarnaast is behoud van kennis ook wel belangrijk lijkt me.
ik pak nu lijn 90, hoelaat wacht jij mij op het station op?quote:
Waarom zouden we in godsnaam Nederlandse standaarden opzetten in het buitenland?quote:Op donderdag 21 april 2011 11:33 schreef Tem het volgende:
[..]
Het is slavernij omdat die mensen in India wel voor 3 euro dat gaan doen anders zijn er wel weer 10 anderen voor hem in de plaats. Arbeidsomstandigheden zijn abominabel en ik ben van mening dat je mensen een eerlijk salaris moet betalen naar de arbeid die ze verrichten.
Je hebt pech. Ik ga zo naar huis.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
ik pak nu lijn 90, hoelaat wacht jij mij op het station op?
Ja precies, en de meeste mensen zijn al lang blij met een baantje bij een of andere helpdesk of IT service voor het Westen. Als hun blij zijn, ben ik ook blij, al helemaal als het mij veel minder kost en ik een heel team van die gasten aan het werk kan zetten waar ik hier amper een slecht sprekende allochtoon voor in dienst kan nemen.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:44 schreef mlg het volgende:
Maar goed. De welvaart van India laat het niet toe. De loonkosten reserveren circa. 80% van de totale kosten en als de loonkosten stijgen, stijgen de kostprijzen en dus de verkoopprijzen. Daardoor loopt de prijs/kwaliteit verhouding niet meer in balans en kopen de westerse landen hun eigen westerse producten.
Natuurlijk is dat belangrijk, maar het moet wel betaalbaar blijven.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:54 schreef Tem het volgende:
Ik heb niet eens zin om proberen uit te leggen wat het belang is om kennis binnen je bedrijf en land te houden wanneer je ICT alleen maar ziet als helpdeskmedewerkers.
Maar goed in de redenatie die jullie neerleggen bestaat Nederland dadelijk alleen maar uit Managers![]()
Kijken hoe lang dat goed gaat.
Nou, ik heb niet dit hele gesprek gevolgd, maar maak je je nou zorgen om de Nederlandse ICT sector of de Indiase economie?quote:Op donderdag 21 april 2011 11:54 schreef Tem het volgende:
Ik heb niet eens zin om proberen uit te leggen wat het belang is om kennis binnen je bedrijf en land te houden wanneer je ICT alleen maar ziet als helpdeskmedewerkers.
Maar goed in de redenatie die jullie neerleggen bestaat Nederland dadelijk alleen maar uit Managers![]()
Het lijkt mij inderdaad onwenselijk dat alles straks wordt outsourced. Ik snap de overwegingen van bedrijven, maar je kunt daar niet eeuwig mee door blijven gaan. Dat is niet goed voor de mensen die geen manager kunnen worden.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:54 schreef Tem het volgende:
Nou daar zal je mij niet snel op betrappen.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:59 schreef Voorschrift het volgende:
Nu komt uiteraard het argument "dan maken ze maar wat minder winst, graaiers!" naar voren, en is de discussie weer kapot.
Nou, KPN doet exact wat jij ook zou doen als jij het bedrijf zou "zijn". Ze gaan voor de aanbiedingen, koopjes en goedkoopste producten (binnen kwaliteitseisen) om aan het eind van de maand geld over te houden om leuke dingen van te doen.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:00 schreef Tem het volgende:
[..]
Nou daar zal je mij niet snel op betrappen.
Voor Nederland is dit echter weer nadelig, omdat je de werkloosheid omhoog drijft.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:01 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nou, KPN doet exact wat jij ook zou doen als jij het bedrijf zou "zijn". Ze gaan voor de aanbiedingen, koopjes en goedkoopste producten om aan het eind van de maand geld over te houden om leuke dingen van te doen.
Ja, waardoor de staat meer uitgaven heeft, waardoor belastingen weer omhoog moeten, waardoor bedrijven weer meer geld kwijt zijn, waardoor ze nog meer outsourcen.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Voor Nederland is dit echter weer nadelig, omdat je de werkloosheid omhoog drijft.
Juist niet. Ik denk dat winstbejag essentieel is om de werkloosheid in toom te houden.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Voor Nederland is dit echter weer nadelig, omdat je de werkloosheid omhoog drijft.
Dat ook inderdaad, is het erger dat KPN 25% overboord zet, of dat straks 100% op straat staat.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:02 schreef mlg het volgende:
[..]
Juist niet. Ik denk dat winstbejag essentieel is om de werkloosheid in toom te houden.
De Nederlandse ICT sector. Er zitten aardig wat mensen in deze sector en kijk maar eens wat nu opeens de tarieven zijn in vergelijking met 2 jaar geleden....quote:Op donderdag 21 april 2011 11:58 schreef mlg het volgende:
[..]
Nou, ik heb niet dit hele gesprek gevolgd, maar maak je je nou zorgen om de Nederlandse ICT sector of de Indiase economie?
Ik maak me bovendien niet zo'n zorgen over een overaanbod van managers. Dat zou voor een bedrijf economisch niet houdbaar zijn.
Wat stel jij dan voor? Om Nederlandse arbeiders evenveel te betalen als hun soortgenoten in India?quote:Op donderdag 21 april 2011 12:02 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja, waardoor de staat meer uitgaven heeft, waardoor belastingen weer omhoog moeten, waardoor bedrijven weer meer geld kwijt zijn, waardoor ze nog meer outsourcen.
Maar dat willen de vakbonden graag, dus tja.
Ik snap het, maar je kunt naar mijn idee niet eindeloos blijven outsourcen.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:02 schreef mlg het volgende:
[..]
Juist niet. Ik denk dat winstbejag essentieel is om de werkloosheid in toom te houden.
Ik snap de overweging ook wel maar ik denk dat ze uiteindelijk zelfs duurder uit zijn. Het is een beetje korte termijn denken.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het lijkt mij inderdaad onwenselijk dat alles straks wordt outsourced. Ik snap de overwegingen van bedrijven, maar je kunt daar niet eeuwig mee door blijven gaan. Dat is niet goed voor de mensen die geen manager kunnen worden.
Zeker niet, laat alles mooi zoals het is.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat stel jij dan voor? Om Nederlandse arbeiders evenveel te betalen als hun soortgenoten in India?
Korte termijn-denken kenmerkt nou eenmaal de huidige bedrijfsmodel. Investeerders willen geld zien, en snel. Er worden afdelingen weggesneden zodat het volgende jaar een fikse winst geboekt kan worden. Over de lange termijn wordt inderdaad niet nagedacht.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:05 schreef Tem het volgende:
[..]
Ik snap de overweging ook wel maar ik denk dat ze uiteindelijk zelfs duurder uit zijn. Het is een beetje korte termijn denken.
De verhoging van handel en import is vooral te wijten aan het duurder worden van de euro. Die loon/prijzen strijd is essentieel om de euro duurder te maken. Wat dat betreft hebben we zeker voordeel aan de druk van vakbonden. We koppelen onze euro aan bv. de Dollar, en de Yuan is weer gekoppeld aan de Dollar. Daardoor kunnen we relatief goedkope grondstoffen zoals olie importeren en neemt de handel toe.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:05 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Zeker niet, laat alles mooi zoals het is.
De vrije markt balanceert zichzelf wel, outsourcing van arbeid en productie betekend vaak ook een verhoging van handel en import, dat weer banen genereert en werkgelegenheid.
Vind je dat niet een wat makkelijk antwoord? Ik wil tot op zekere hoogte best meegaan in je redenering, maar dit kopieer je gewoon letterlijk uit een economie-lesboek.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:05 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
De vrije markt balanceert zichzelf wel, outsourcing van arbeid en productie betekend vaak ook een verhoging van handel en import, dat weer banen genereert en werkgelegenheid.
Nou ja, je gaat er vanuit dat de economie achter outsourcen loopt, maar het is juist andersom. Outsourcen loopt achter de economie aan. Het winstbejag van bedrijven is per definitie een voordeel voor de Nederlandse economie. Mocht men teveel outsourcen met nadelige gevolgen (in het bedrijfsleven is dat tegenvallende winsten), dan is de winstbejag essentieel om het outsourcen te beperken.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik snap het, maar je kunt naar mijn idee niet eindeloos blijven outsourcen.
Natuurlijk is het zwart-/wit, maar ik ga niet elk detail van de economie uit lopen pluizen, de rol van onderwijs, herscholing, vakbonden, CAO's, wetgeving in binnen en buitenland, uitgavenpatronen van bedrijven, welvaart in het buitenland, infrastructuur en weet ik wat allemaal hier neerzetten.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vind je dat niet een wat makkelijk antwoord? Ik wil tot op zekere hoogte best meegaan in je redenering, maar dit kopieer je gewoon letterlijk uit een economie-lesboek.
Dat is niet zo aangezien de tarieven nu al flink onder druk staan en ik spreek niet over een paar euro. Juniors in Nederland gaan er niet meer aan beginnen omdat het verschrikkelijk betaald of niet eens de kans meer krijgen....weg potentiële kennisquote:Op donderdag 21 april 2011 12:05 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Wat wil je dan, nationaliseren?quote:Op donderdag 21 april 2011 12:10 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat is niet zo aangezien de tarieven nu al flink onder druk staan en ik spreek niet over een paar euro. Juniors in Nederland gaan er niet meer aan beginnen omdat het verschrikkelijk betaald of niet eens de kans meer krijgen....weg potentiële kennis
Jaja, de gedachte is dat zolang Nederlandse bedrijven hogere winsten boeken dat automatisch weer zorgt voor meer werkgelegenheid. En mocht outsourcen nadelig uitpakken dan kan men de boel altijd weer terughalen naar Nederland. Maar het blijft problematisch voor de opgeleide ICT'er die zijn baan naar de andere kant van de wereld ziet verdwijnen.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:09 schreef mlg het volgende:
[..]
Nou ja, je gaat er vanuit dat de economie achter outsourcen loopt, maar het is juist andersom. Outsourcen loopt achter de economie aan. Het winstbejag van bedrijven is per definitie een voordeel voor de Nederlandse economie. Mocht men teveel outsourcen met nadelige gevolgen (in het bedrijfsleven is dat tegenvallende winsten), dan is de winstbejag essentieel om het outsourcen te beperken.
Ja, daar dacht ik ook aan. Ik zie de Nederlandse economie niet als soeverein. We moeten andere landen ook de kans gunnen om een economie op te bouwen en de armoede daar te laten afnemen. De Indiase bevolking verdient het ten opzichte van de decadente bevolking in Nederland. We hebben een punt bereikt waar we van gekheid niet meer weten wat we moeten doen, dat we zelfs beginnen te radicaliseren mbt immigratie en waar men een oorlog wil ontketenen omdat ze er maandelijks een paar euro op achteruit gaan.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:12 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Wat wil je dan, nationaliseren?
Ik wil helemaal niets...een bedrijf staat vrij te doen wat hem goed dunkt. Ik zie alleen in tien jaar tijd een flinke verschuiving wat best wel wat ellende kan opleveren voor die sector en dus ook voor Nederland. Het is altijd een golfbeweging en over 5 jaar willen ze alles weer insourcen en dan is hier de kennis niet meer te vinden.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:12 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Wat wil je dan, nationaliseren?
Ja, heel jammer voor de opgeleide ICT"ers, maar mij was het al een paar jaar bekend dat er een overaanbod van ICT'ers op de arbeidsmarkt is en dan te bedenken dat ik helemaal niet thuis ben in die ICT wereld. Zulke domme mensen zijn te min voor de arbeidsmarkt. Laat de mensen maar eens kranten lezen.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jaja, de gedachte is dat zolang Nederlandse bedrijven hogere winsten boeken dat automatisch weer zorgt voor meer werkgelegenheid. En mocht outsourcen nadelig uitpakken dan kan men de boel altijd weer terughalen naar Nederland. Maar het blijft problematisch voor de opgeleide ICT'er die zijn baan naar de andere kant van de wereld ziet verdwijnen.
Dit vind ik best een sympathieke redenering.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:16 schreef mlg het volgende:
[..]
Ja, daar dacht ik ook aan. Ik zie de Nederlandse economie niet als soeverein. We moeten andere landen ook de kans gunnen om een economie op te bouwen en de armoede daar te laten afnemen. De Indiase bevolking verdient het ten opzichte van de decadente bevolking in Nederland. We hebben een punt bereikt waar we van gekheid niet meer weten wat we moeten doen, dat we zelfs beginnen te radicaliseren mbt immigratie en waar men een oorlog wil ontketenen omdat ze er maandelijks een paar euro op achteruit gaan.
Tsja, maar niet iedereen kan nou eenmaal manager worden. Aan de andere kant krijgen we te maken een vergrijzingsgolf dus de krapte op de arbeidsmarkt is maar van relatief korte duur.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:18 schreef mlg het volgende:
[..]
Ja, heel jammer voor de opgeleide ICT"ers, maar mij was het al een paar jaar bekend dat er een overaanbod van ICT'ers op de arbeidsmarkt is en dan te bedenken dat ik helemaal niet thuis ben in die ICT wereld. Zulke domme mensen zijn te min voor de arbeidsmarkt. Laat de mensen maar eens kranten lezen.
Het is ook geen doel, het is een middel om winst te maken.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:17 schreef Tem het volgende:
[..]
Ik wil helemaal niets...een bedrijf staat vrij te doen wat hem goed dunkt. Ik zie alleen in tien jaar tijd een flinke verschuiving wat best wel wat ellende kan opleveren voor die sector en dus ook voor Nederland. Het is altijd een golfbeweging en over 5 jaar willen ze alles weer insourcen en dan is hier de kennis niet meer te vinden.
De tarieven waren voorheen inderdaad belachelijk maar je kan nu niet in één keer 80% minder gaan betalen, daar draai je de markt de nek mee om.
Offshoren moet een middel zijn voor bepaalde processen en geen doel.
Dit gedrag zie je voornamelijk bij de hele grote bedrijven. En ook niet alle.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Korte termijn-denken kenmerkt nou eenmaal de huidige bedrijfsmodel. Investeerders willen geld zien, en snel. Er worden afdelingen weggesneden zodat het volgende jaar een fikse winst geboekt kan worden. Over de lange termijn wordt inderdaad niet nagedacht.
Exact, ICT werd destijds neergezet als "HET" middel om snel rijk te worden binnen een gloednieuwe sector, nu doet iedereen het en moeten ze alle eindjes bij elkaar schrapen om maar wat logo's te mogen ontwerpen op oproepbasis.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:18 schreef mlg het volgende:
[..]
Ja, heel jammer voor de opgeleide ICT"ers, maar mij was het al een paar jaar bekend dat er een overaanbod van ICT'ers op de arbeidsmarkt is en dan te bedenken dat ik helemaal niet thuis ben in die ICT wereld. Zulke domme mensen zijn te min voor de arbeidsmarkt. Laat de mensen maar eens kranten lezen.
Dat zeg ik, een bedrijf moet doen wat hij wil.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:20 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het is ook geen doel, het is een middel om winst te maken.
Wat dat betreft beschrijf je perfect de huidige situatie, je gaat alleen uit van de werknemer en Nederland i.p.v. de werkgever. Wat m.i. niet echt helemaal correct is, aangezien een bedrijf runnen jouw pakkie-an is en niet die van de samenleving. Als jij naar Timboektoe wil met een fabriek dan doe je dat lekker.
Dat heb je altijd met nieuwe sectoren. Dat vlakt zich vanzelf wel af.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:21 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Exact, ICT werd destijds neergezet als "HET" middel om snel rijk te worden binnen een gloednieuwe sector, nu doet iedereen het en moeten ze alle eindjes bij elkaar schrapen om maar wat logo's te mogen ontwerpen op oproepbasis.
Uitzonderingen daargelaten.
Ja ach, de tijd van Bill Gates, Steve Jobs en Lord Sugar is weer een beetje geweest, en ik vind het sowieso naïef om te denken dat wanneer je websites kan bouwen je de nieuwe Google CEO zult zijn.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:23 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dat heb je altijd met nieuwe sectoren. Dat vlakt zich vanzelf wel af.
Dat daardoor koppen rollen is jammer maar helaas.
Daar ben ik het wel mee eens er lopen een hoop prutsers rond en de mensen die wel echt iets kunnen blijven over maar ik denk dat de impact wel iets wordt onderschat.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:23 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Het mooiste is nog wel dat alles bijna Open Source is geworden en dit enkel groter wordt. Echte technische specialisten zijn niet meer nodig. Het komt allemaal aan op sales.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:25 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja ach, de tijd van Bill Gates, Steve Jobs en Lord Sugar is weer een beetje geweest, en ik vind het sowieso naïef om te denken dat wanneer je websites kan bouwen je de nieuwe Google CEO zult zijn.
Die verwachting hebben veel ICT'ers wel, en ze zijn vaak ook wel creatief, maar enig realisme mag ook wel hoor als ik eerlijk ben, maar nu lopen ze allemaal te zaniken dat niet iedereen om ze te springen staat, tsjah.
De kansen die bovengenoemde mensen gegrepen hebben zijn enorm succesvol gebleken, maar dat verschilt niet van een oliemagnaat, staalmagnaat of bankiers. Het ligt aan jezelf, en niet aan je sector.
Je kan bijv. ook enorm rijken worden met een uit de kluiten gewassen bedrijf die 'dingen tilt' (Mammoet).
Hm ik zou techniek en R&D niet onderschatten, maar het overstijgt wel het niveau van de gemiddelde techneut of ICT'er inderdaad. Maar die hebben dan ook weer geen last van outsourcing.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:29 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Het mooiste is nog wel dat alles bijna Open Source is geworden en dit enkel groter wordt. Echte technische specialisten zijn niet meer nodig. Het komt allemaal aan op sales.
Die snap ik niet. Want Open Source vereist geen technische kennis?quote:Op donderdag 21 april 2011 12:29 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Het mooiste is nog wel dat alles bijna Open Source is geworden en dit enkel groter wordt. Echte technische specialisten zijn niet meer nodig. Het komt allemaal aan op sales.
Wie heeft het over beperkingen opleggen? Het is slechts een droge constaring.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:21 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dit gedrag zie je voornamelijk bij de hele grote bedrijven. En ook niet alle.
Als de irritatie over dat gedrag van die paar bedrijven het hele ondernemerschap van Nederland moet gaan beperken heb je het niet goed begrepen. Dat is als een wijf wild om je heen slaan.
Op zich is daar inderdaad niets mis mee. Sowieso is het voor de economie bevordelijk als de zwakke broeders afsterven.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:23 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Och, levert ook werkloosheid op.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Op zich is daar inderdaad niets mis mee. Sowieso is het voor de economie bevordelijk als de zwakke broeders afsterven.
Daar is op zich ook niets mis mee. Ben gewoon niet zo'n fan van outsourcen. Had een stuk gelezen van een econoom die reeds is gestorven (naam kwijt). Daarin werd uitgelegd dat het niet erg is als traditionele reuzen omdonderen aangezien dit weer meer ruimte schept voor jonge, meer innovatieve ondernemingen. Daarom moeten bedrijven niet onnodig in leven worden gehouden. Zoals in de VS gebeurde met GM.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:43 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Och, levert ook werkloosheid op.
Onder normale omstandigheden is dat waar inderdaad, maar helaas heb je van die situaties waarin een slechte economie geen klimaat schept voor nieuwe ondernemingen, en oude ondernemingen laten afsterven een groter probleem creëert dan waar je al mee zit.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Daar is op zich ook niets mis mee. Ben gewoon niet zo'n fan van outsourcen. Had een stuk gelezen van een econoom die reeds is gestorven (naam kwijt). Daarin werd uitgelegd dat het niet erg is als traditionele reuzen omdonderen aangezien dit weer meer ruimte schept voor jonge, meer innovatieve ondernemingen. Daarom moeten bedrijven niet onnodig in leven worden gehouden. Zoals in de VS gebeurde met GM.
Daarom moeten bedrijven weer wat vet op de botten krijgen.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:48 schreef Tem het volgende:
Och, het offshoren is niet het aller grootste probleem momenteel maar het niet meer kunnen investeren in innovatie naar aanleiding van de crisis is wat zuur.
Anderzijds wordt een bedrijf niet plots winstgevend als zij in leven wordt gehouden door de overheid. Maar goed, dat verschilt natuurlijk ook per sector.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:48 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Onder normale omstandigheden is dat waar inderdaad, maar helaas heb je van die situaties waarin een slechte economie geen klimaat schept voor nieuwe ondernemingen, en oude ondernemingen laten afsterven een groter probleem creëert dan waar je al mee zit.
Moet je wikken en wegen per geval vind ik.
Daarnaast is winst geen aanduiding van een betere welvaart. Wanneer er meer werkloosheid komt is het nog steeds een neergaande spiraal.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Anderzijds wordt een bedrijf niet plots winstgevend als zij in leven wordt gehouden door de overheid. Maar goed, dat verschilt natuurlijk ook per sector.
Het hoeft ook niet winstgevend te zijn, zolang er maar niet plotsklaps een hele stad als Detroit werkloos raakt met alle problemen van dien. Wanneer de economie weer gezond is kan je GM laten vallen, die mensen vinden dan wel wat anders als er nieuwe bedrijven opgezet kunnen worden.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Anderzijds wordt een bedrijf niet plots winstgevend als zij in leven wordt gehouden door de overheid. Maar goed, dat verschilt natuurlijk ook per sector.
Open Source schrijft zichzelf niet. De meeste grote Open Source projecten hebben gewoon betaalde werknemers en verdienen op (extra) service.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:29 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ik snap de overweging, maar anderzijds laat je een bedrijf in leven dat fundamenteel rot is.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:55 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het hoeft ook niet winstgevend te zijn, zolang er maar niet plotsklaps een hele stad als Detroit werkloos raakt met alle problemen van dien. Wanneer de economie weer gezond is kan je GM laten vallen, die mensen vinden dan wel wat anders als er nieuwe bedrijven opgezet kunnen worden.
Maar als banken geen leningen verstrekken zullen er ook geen nieuwe bedrijven komen, en om dan de halve stad werkloos te laten gaan lijkt me ook niet verstandig. Bovendien moet je die mensen dan ook miljoenen in de kont steken aan uitkeringen, dus of je ze nou laat produceren of thuis op de bank bier drinken, ik verkies het eerste.
Een soort banken.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik snap de overweging, maar anderzijds laat je een bedrijf in leven dat fundamenteel rot is.
Tijdelijk.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik snap de overweging, maar anderzijds laat je een bedrijf in leven dat fundamenteel rot is.
Zelfde verhaal, zonder ING, ABN en dochterondernemingen zou Nederland stil komen te liggen. Overige banken moeten dan de schulden op zich nemen, uitbetalen namens de DNB en komen zelf ook in financiële problemen, waarna de hele financiële sector op z'n gat ligt en we er de eerst komende 20 jaar niet uit komen. Dat zou een rampscenario zijn die z'n weerga niet kent (als de internationale gemeenschap zou besluiten geen enkele bank overheid te houden).quote:
Dat is een stuk beter dan ze kunstmatig in leven houden. Bedrijven die falen moeten failliet gaan, niet gered worden.quote:Op donderdag 21 april 2011 13:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Zelfde verhaal, zonder ING, ABN en dochterondernemingen zou Nederland stil komen te liggen.
Precies. Die had je ook beter om kunnen laten vallen. Nu worden dezelfde idiote praktijken weer voortgezet en klapt de boel op termijn weer in elkaar.quote:
Dan verlies jij je baan, je brood, je huis, je leven en voor wat?quote:Op donderdag 21 april 2011 13:02 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat is een stuk beter dan ze kunstmatig in leven houden. Bedrijven die falen moeten failliet gaan, niet gered worden.
De rotte appels eruit.quote:Op donderdag 21 april 2011 13:02 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat is een stuk beter dan ze kunstmatig in leven houden. Bedrijven die falen moeten failliet gaan, niet gered worden.
Anderzijds maai je het gras voor de voeten weg van opkomende autofabrikanten. In zekere zin is er sprake van oneerlijke concurrentie. Ik snap je gedachtegang, maar vind het eigenlijk niet kunnen. Het is zuur dat GM tijdens de crisis over de kop gaat, maar dat is nou eenmaal kapitalisme.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:59 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Tijdelijk.
En als ze dan wonderbaarlijk plotsklaps toch nog goed functioneren door herstructurering dan is er ook niks aan de hand. Dus ach, we zullen zien.
Dat zou werken, als de rotte appels los stonden van het systeem, maar dat staan ze niet. Wanneer een bank failliet gaat moeten de overige banken de tekorten via DNB uitkeren, en daar is simpelweg het geld niet voor, waardoor mensen kunnen fluiten naar hun centen en de rest van de banken ook omvallen.quote:
Tijdelijk. Er zal een herstart moeten plaatsvinden. De overheid trekt miljarden uit om de banken overeind te houden. Dat geld kan prima worden gebruikt over de overgang in goede banen te leiden.quote:Op donderdag 21 april 2011 13:03 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dan verlies jij je baan, je brood, je huis, je leven en voor wat?
Mee eens, ALS er mogelijkheden zouden zijn geweest om de klap op te vangen, maar dat was er niet. Niemand kocht meer wat, niemand leende meer wat uit, niemand creëerde bedrijven, niemand deed meer wat. Hoe wil je dan miljoenen mensen op de straat in leven houden?quote:Op donderdag 21 april 2011 13:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Anderzijds maai je het gras voor de voeten weg van opkomende autofabrikanten. In zekere zin is er sprake van oneerlijke concurrentie. Ik snap je gedachtegang, maar vind het eigenlijk niet kunnen. Het is zuur dat GM tijdens de crisis over de kop gaat, maar dat is nou eenmaal kapitalisme.
Staatssteun gaat ook niet echt altijd oneindig goed heh, je kan maar beter even een diepe crisis hebben dan keysiaans geld blijven pompen en elk decennium het verhaal herhalen.quote:Op donderdag 21 april 2011 13:03 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dan verlies jij je baan, je brood, je huis, je leven en voor wat?
Welke overgang?quote:Op donderdag 21 april 2011 13:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tijdelijk. Er zal een herstart moeten plaatsvinden. De overheid trekt miljarden uit om de banken overeind te houden. Dat geld kan prima worden gebruikt over de overgang in goede banen te leiden.
Oftewel, het systeem is rot. Zo hoort het namelijk niet te zijn. Een bedrijf (zelfs een bank) mag niet onvervangbaar zijn. Geen enkele private organisatie moet zodanige verweven zijn met het systeem, dan faillesement voor enorme problemen zorgt.quote:Op donderdag 21 april 2011 13:04 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat zou werken, als de rotte appels los stonden van het systeem, maar dat staan ze niet. Wanneer een bank failliet gaat moeten de overige banken de tekorten via DNB uitkeren, en daar is simpelweg het geld niet voor, waardoor mensen kunnen fluiten naar hun centen en de rest van de banken ook omvallen.
Een kleine bank als DSB was geen probleem, maar systeembanken kan je niet laten vallen. Is gewoon simpelweg onmogelijk, tenzij je terug wilt naar de steentijd. Maar dergelijke zelf-machochisme neigt naar zelfmoordneigingen, totaal irrationeel en maar goed dat het verworpen is als overheidsstandpunt.
Ja maar "even een diepe crisis" is wat we nu hebben, wat jij propageert is de ondergang van de westerse samenleving.quote:Op donderdag 21 april 2011 13:06 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Staatssteun gaat ook niet echt altijd oneindig goed heh, je kan maar beter even een diepe crisis hebben dan keysiaans geld blijven pompen en elk decennium het verhaal herhalen.
We hebben geen centrale bank?quote:Op donderdag 21 april 2011 13:06 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Welke overgang?
Welk geld?
Zonder banken is er gewoonweg geen geld.
Onzin natuurlijk. Voor er banken waren was er ook al geld.quote:Op donderdag 21 april 2011 13:06 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Zonder banken is er gewoonweg geen geld.
Daar kan ik het niet mee oneens zijn, maar het is nou eenmaal zo, en zolang dat zo is vind ik overheidsingrijpen verantwoord en zelfs zwaar wenselijk.quote:Op donderdag 21 april 2011 13:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oftewel, het systeem is rot. Zo hoort het namelijk niet te zijn. Een bedrijf (zelfs een bank) mag niet onvervangbaar zijn. Geen enkele private organisatie moet zodanige verweven zijn met het systeem, dan faillesement voor enorme problemen zorgt.
Uiteraard hebben wij een centrale bank, pin jij daar vaak?quote:
Met behulp van de centrale bank kunnen nieuwe banken worden opgezet. Kun je gelijk effe de spelregels aanpassen.quote:Op donderdag 21 april 2011 13:09 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Uiteraard hebben wij een centrale bank, pin jij daar vaak?
Of moet de Centrale Bank alle banken overnemen en geld leveren aan de bevolking? Oh wacht, dat doen ze al, dat was het principe van de "bail out".
Als je het met de huidige regels en wetten zou doen wel ja. Met dat dank aan alle stemmers die het moloch van aan elkaargekoppelde overheden in stand houden.quote:Op donderdag 21 april 2011 13:07 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja maar "even een diepe crisis" is wat we nu hebben, wat jij propageert is de ondergang van de westerse samenleving.
Overheidssturing dus.quote:Op donderdag 21 april 2011 13:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met behulp van de centrale bank kunnen nieuwe banken worden opgezet. Kun je gelijk effe de spelregels aanpassen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |