Natuurlijk is dat belangrijk, maar het moet wel betaalbaar blijven.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:54 schreef Tem het volgende:
Ik heb niet eens zin om proberen uit te leggen wat het belang is om kennis binnen je bedrijf en land te houden wanneer je ICT alleen maar ziet als helpdeskmedewerkers.
Maar goed in de redenatie die jullie neerleggen bestaat Nederland dadelijk alleen maar uit Managers![]()
Kijken hoe lang dat goed gaat.
Nou, ik heb niet dit hele gesprek gevolgd, maar maak je je nou zorgen om de Nederlandse ICT sector of de Indiase economie?quote:Op donderdag 21 april 2011 11:54 schreef Tem het volgende:
Ik heb niet eens zin om proberen uit te leggen wat het belang is om kennis binnen je bedrijf en land te houden wanneer je ICT alleen maar ziet als helpdeskmedewerkers.
Maar goed in de redenatie die jullie neerleggen bestaat Nederland dadelijk alleen maar uit Managers![]()
Het lijkt mij inderdaad onwenselijk dat alles straks wordt outsourced. Ik snap de overwegingen van bedrijven, maar je kunt daar niet eeuwig mee door blijven gaan. Dat is niet goed voor de mensen die geen manager kunnen worden.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:54 schreef Tem het volgende:
Nou daar zal je mij niet snel op betrappen.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:59 schreef Voorschrift het volgende:
Nu komt uiteraard het argument "dan maken ze maar wat minder winst, graaiers!" naar voren, en is de discussie weer kapot.
Nou, KPN doet exact wat jij ook zou doen als jij het bedrijf zou "zijn". Ze gaan voor de aanbiedingen, koopjes en goedkoopste producten (binnen kwaliteitseisen) om aan het eind van de maand geld over te houden om leuke dingen van te doen.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:00 schreef Tem het volgende:
[..]
Nou daar zal je mij niet snel op betrappen.
Voor Nederland is dit echter weer nadelig, omdat je de werkloosheid omhoog drijft.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:01 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nou, KPN doet exact wat jij ook zou doen als jij het bedrijf zou "zijn". Ze gaan voor de aanbiedingen, koopjes en goedkoopste producten om aan het eind van de maand geld over te houden om leuke dingen van te doen.
Ja, waardoor de staat meer uitgaven heeft, waardoor belastingen weer omhoog moeten, waardoor bedrijven weer meer geld kwijt zijn, waardoor ze nog meer outsourcen.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Voor Nederland is dit echter weer nadelig, omdat je de werkloosheid omhoog drijft.
Juist niet. Ik denk dat winstbejag essentieel is om de werkloosheid in toom te houden.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Voor Nederland is dit echter weer nadelig, omdat je de werkloosheid omhoog drijft.
Dat ook inderdaad, is het erger dat KPN 25% overboord zet, of dat straks 100% op straat staat.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:02 schreef mlg het volgende:
[..]
Juist niet. Ik denk dat winstbejag essentieel is om de werkloosheid in toom te houden.
De Nederlandse ICT sector. Er zitten aardig wat mensen in deze sector en kijk maar eens wat nu opeens de tarieven zijn in vergelijking met 2 jaar geleden....quote:Op donderdag 21 april 2011 11:58 schreef mlg het volgende:
[..]
Nou, ik heb niet dit hele gesprek gevolgd, maar maak je je nou zorgen om de Nederlandse ICT sector of de Indiase economie?
Ik maak me bovendien niet zo'n zorgen over een overaanbod van managers. Dat zou voor een bedrijf economisch niet houdbaar zijn.
Wat stel jij dan voor? Om Nederlandse arbeiders evenveel te betalen als hun soortgenoten in India?quote:Op donderdag 21 april 2011 12:02 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja, waardoor de staat meer uitgaven heeft, waardoor belastingen weer omhoog moeten, waardoor bedrijven weer meer geld kwijt zijn, waardoor ze nog meer outsourcen.
Maar dat willen de vakbonden graag, dus tja.
Ik snap het, maar je kunt naar mijn idee niet eindeloos blijven outsourcen.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:02 schreef mlg het volgende:
[..]
Juist niet. Ik denk dat winstbejag essentieel is om de werkloosheid in toom te houden.
Ik snap de overweging ook wel maar ik denk dat ze uiteindelijk zelfs duurder uit zijn. Het is een beetje korte termijn denken.quote:Op donderdag 21 april 2011 11:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het lijkt mij inderdaad onwenselijk dat alles straks wordt outsourced. Ik snap de overwegingen van bedrijven, maar je kunt daar niet eeuwig mee door blijven gaan. Dat is niet goed voor de mensen die geen manager kunnen worden.
Zeker niet, laat alles mooi zoals het is.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat stel jij dan voor? Om Nederlandse arbeiders evenveel te betalen als hun soortgenoten in India?
Korte termijn-denken kenmerkt nou eenmaal de huidige bedrijfsmodel. Investeerders willen geld zien, en snel. Er worden afdelingen weggesneden zodat het volgende jaar een fikse winst geboekt kan worden. Over de lange termijn wordt inderdaad niet nagedacht.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:05 schreef Tem het volgende:
[..]
Ik snap de overweging ook wel maar ik denk dat ze uiteindelijk zelfs duurder uit zijn. Het is een beetje korte termijn denken.
De verhoging van handel en import is vooral te wijten aan het duurder worden van de euro. Die loon/prijzen strijd is essentieel om de euro duurder te maken. Wat dat betreft hebben we zeker voordeel aan de druk van vakbonden. We koppelen onze euro aan bv. de Dollar, en de Yuan is weer gekoppeld aan de Dollar. Daardoor kunnen we relatief goedkope grondstoffen zoals olie importeren en neemt de handel toe.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:05 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Zeker niet, laat alles mooi zoals het is.
De vrije markt balanceert zichzelf wel, outsourcing van arbeid en productie betekend vaak ook een verhoging van handel en import, dat weer banen genereert en werkgelegenheid.
Vind je dat niet een wat makkelijk antwoord? Ik wil tot op zekere hoogte best meegaan in je redenering, maar dit kopieer je gewoon letterlijk uit een economie-lesboek.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:05 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
De vrije markt balanceert zichzelf wel, outsourcing van arbeid en productie betekend vaak ook een verhoging van handel en import, dat weer banen genereert en werkgelegenheid.
Nou ja, je gaat er vanuit dat de economie achter outsourcen loopt, maar het is juist andersom. Outsourcen loopt achter de economie aan. Het winstbejag van bedrijven is per definitie een voordeel voor de Nederlandse economie. Mocht men teveel outsourcen met nadelige gevolgen (in het bedrijfsleven is dat tegenvallende winsten), dan is de winstbejag essentieel om het outsourcen te beperken.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik snap het, maar je kunt naar mijn idee niet eindeloos blijven outsourcen.
Natuurlijk is het zwart-/wit, maar ik ga niet elk detail van de economie uit lopen pluizen, de rol van onderwijs, herscholing, vakbonden, CAO's, wetgeving in binnen en buitenland, uitgavenpatronen van bedrijven, welvaart in het buitenland, infrastructuur en weet ik wat allemaal hier neerzetten.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vind je dat niet een wat makkelijk antwoord? Ik wil tot op zekere hoogte best meegaan in je redenering, maar dit kopieer je gewoon letterlijk uit een economie-lesboek.
Dat is niet zo aangezien de tarieven nu al flink onder druk staan en ik spreek niet over een paar euro. Juniors in Nederland gaan er niet meer aan beginnen omdat het verschrikkelijk betaald of niet eens de kans meer krijgen....weg potentiële kennisquote:Op donderdag 21 april 2011 12:05 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Wat wil je dan, nationaliseren?quote:Op donderdag 21 april 2011 12:10 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat is niet zo aangezien de tarieven nu al flink onder druk staan en ik spreek niet over een paar euro. Juniors in Nederland gaan er niet meer aan beginnen omdat het verschrikkelijk betaald of niet eens de kans meer krijgen....weg potentiële kennis
Jaja, de gedachte is dat zolang Nederlandse bedrijven hogere winsten boeken dat automatisch weer zorgt voor meer werkgelegenheid. En mocht outsourcen nadelig uitpakken dan kan men de boel altijd weer terughalen naar Nederland. Maar het blijft problematisch voor de opgeleide ICT'er die zijn baan naar de andere kant van de wereld ziet verdwijnen.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:09 schreef mlg het volgende:
[..]
Nou ja, je gaat er vanuit dat de economie achter outsourcen loopt, maar het is juist andersom. Outsourcen loopt achter de economie aan. Het winstbejag van bedrijven is per definitie een voordeel voor de Nederlandse economie. Mocht men teveel outsourcen met nadelige gevolgen (in het bedrijfsleven is dat tegenvallende winsten), dan is de winstbejag essentieel om het outsourcen te beperken.
Ja, daar dacht ik ook aan. Ik zie de Nederlandse economie niet als soeverein. We moeten andere landen ook de kans gunnen om een economie op te bouwen en de armoede daar te laten afnemen. De Indiase bevolking verdient het ten opzichte van de decadente bevolking in Nederland. We hebben een punt bereikt waar we van gekheid niet meer weten wat we moeten doen, dat we zelfs beginnen te radicaliseren mbt immigratie en waar men een oorlog wil ontketenen omdat ze er maandelijks een paar euro op achteruit gaan.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:12 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Wat wil je dan, nationaliseren?
Ik wil helemaal niets...een bedrijf staat vrij te doen wat hem goed dunkt. Ik zie alleen in tien jaar tijd een flinke verschuiving wat best wel wat ellende kan opleveren voor die sector en dus ook voor Nederland. Het is altijd een golfbeweging en over 5 jaar willen ze alles weer insourcen en dan is hier de kennis niet meer te vinden.quote:Op donderdag 21 april 2011 12:12 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Wat wil je dan, nationaliseren?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |