quote:In winkelcentrum Ridderhof in Alphen aan den Rijn heeft even na twaalven een schietpartij plaatsgevonden. De politie meldt dat er zes doden zijn. Er zijn ook negen gewonden gevallen, verschillende van hen zijn er slecht aan toe.
De politie bevestigt dat er één dader was. Hij is één van de doden. Ooggetuigen zeggen dat het om een blonde man van een jaar of 25 gaat. Hij liep even na twaalven al schietend met een automatisch wapen door het winkelcentrum. Nadat hij zijn slachtoffers had gemaakt, schoot hij zichzelf met een ander wapen door het hoofd.
Twee supermarkten in het winkelcentrum zijn ontruimd en het gebied is afgesloten. De gemeente Alphen aan den Rijn heeft een crisisteam bijeengeroepen op het gemeentehuis.
Mitrailleur
De eigenaar van een dierenwinkel zag alles gebeuren. "Er was paniek in het winkelcentrum, veel rennende mensen. Ik zag mensen op de grond liggen. Toen ik de dader zag, ben ik naar binnen gegaan en heb ik de rolluiken dichtgedaan."
Het was op het moment van de schietpartij druk in het winkelcentrum. De winkelier vreest dat er zeker vijf tot tien doden zijn.
Een andere ooggetuige heeft de schietpartij zelf niet gezien, maar zag bij aankomst een lijk op een parkeerplaats liggen.
Bron: http://nos.nl/artikel/231(...)en-aan-den-rijn.html
Het wapen van de schutter was volautomatisch volgens de politie, niet semi-.quote:Op zondag 10 april 2011 14:36 schreef Kabolter het volgende:
[..]
3 dubbelloops hagel en 2 kogelbuksen.
Daarnaast is het als jager mogelijk om een semi-automatisch jachtgeweer aan te schaffen, iets wat ik wel vreemd vind. Normaal mag een jachtgeweer maximaal 3 patronen bevatten. Haal je echter de pin eruit dan is het mogelijk om er minimaal een 6 schots jachtgeweer van te maken.
quote:13.44 uur: Persconferentie om 15.00 uur
Het OM kondigt aan dat er om 15.00 uur een nieuwe persconferentie gehouden wordt over de stand van zaken door burgemeester Eenhoorn, hoofdofficier van justitie Kitty Nooy en korpschef Jan Stikvoort. Het NOS Journaal zendt live uit op Nederland 2. Volg de persconferentie direct via Journaal 24.
quote:Op zondag 10 april 2011 14:35 schreef xyzyx het volgende:
[..]
Klopt, maar als ik in Zwolle kijk hoe druk het daar soms is..
quote:Op zondag 10 april 2011 14:35 schreef Roerkoning het volgende:
[..]
Nou... oermensen gebruikten vuur als "MDW" om complete kuddes bizons een afgrond in te jagen.
Dus ook die toepassing bestaat al even.
quote:Op zondag 10 april 2011 14:35 schreef Document1 het volgende:
Gaat goed nu begin je een WMD al te vergelijken met een geweer, buskruit is ondertussen wel een jaartje of 500 bekend.
[..]
Nee, ze hebben alleen gezegd automatisch. En dat volautomaat is wat getuigen roepen die het verschil niet horen tussen iemand die snel de trekker overhaalt en een volautomaat.quote:Op zondag 10 april 2011 14:41 schreef remlof het volgende:
[..]
Het wapen van de schutter was volautomatisch volgens de politie, niet semi-.
Ik wou aangeven dat die controles niet zoveel voorstellen en dat ik denk dat controles van leden van schietverenigingen gelijk zijn aan die van ander bezitters van jachtgeweren. En dat de gevolgen gelijk aan elkaar kunnen zijn.quote:Op zondag 10 april 2011 14:41 schreef remlof het volgende:
[..]
Het wapen van de schutter was volautomatisch volgens de politie, niet semi-.
In het 12 uur journaal hadden ze het net toch echt over een volautomatisch wapen.quote:Op zondag 10 april 2011 14:43 schreef apple_pie het volgende:
[..]
Nee, ze hebben alleen gezegd automatisch. En dat volautomaat is wat getuigen roepen die het verschil niet horen tussen iemand die snel de trekker overhaalt en een volautomaat.
Ik denk niet dat hij zijn wapen had omgebouwd ofzo.
Maar dat was de journaliste. Ik hoop op meer duidelijkheid straks, ik verwacht dat ze nu wel aardig wat naar buiten kunnen brengen.quote:Op zondag 10 april 2011 14:47 schreef remlof het volgende:
[..]
In het 12 uur journaal hadden ze het net toch echt over een volautomatisch wapen.
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk, we moeten maar even wachten tot de wapens ook echt getest zijn. Nu gaat het vooral om visuele observaties en getuigenverklaring.quote:Op zondag 10 april 2011 14:47 schreef remlof het volgende:
[..]
In het 12 uur journaal hadden ze het net toch echt over een volautomatisch wapen.
Waarom zou je er onschuldige mensen mee neerschieten? Die vent was gestoord dus naar pragmatisme hoef je waarschijnlijk bij hem niet te zoeken.quote:Op zondag 10 april 2011 14:47 schreef MilaNL het volgende:
Laten we het eens omdraaien. Waarom zou je de moeite nemen een volautomatisch wapen te kopen via illegale wegen als je een semi-automaat in de kast hebt liggen?
Hé gelukkig dat valt tenminste weer mee, pffff ik had het er benauwd van toen ik het in een eerder topic lasquote:Op zondag 10 april 2011 14:30 schreef zoefbust het volgende:
Meisje (10) gewond na schietdrama
Alphen aan den Rijn - Onder de gewonden van het schietdrama in Alphen aan den Rijn is een meisje van 10 jaar. Eloise werd voor de ogen van haar stiefvader neergeschoten.
Aanvankelijk werd gemeld dat het meisje door haar hoofd is geschoten, maar dat bleek gelukkig mee te vallen.
Ze is in haar bil geraakt en ligt nu in het ziekenhuis in Gouda.
Stiefvader Gert was met zijn twee dochtertjes aan het winkelen in winkelcentrum Ridderhof toen er geschoten werd. Op dat moment wierp hij zich op een van zijn dochters. Stiefdochter Eloise werd vervolgens neergeschoten
telegraaf
Nounou, je moet ook niet doen alsof iemand zomaar zoiets doet. Er zal vast een reden achter hebben gezeten.quote:Op zondag 10 april 2011 14:49 schreef remlof het volgende:
[..]
Waarom zou je er onschuldige mensen mee neerschieten? Die vent was gestoord dus naar pragmatisme hoef je waarschijnlijk bij hem niet te zoeken.
Kan wel zijn, maar ik kan nou echt geen enkele reden bedenken die tot een dergelijke daad zou kunnen leiden of dit ook maar enigzins kunnen rechtvaardigen.quote:Op zondag 10 april 2011 14:51 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Nounou, je moet ook niet doen alsof iemand zomaar zoiets doet. Er zal vast een reden achter hebben gezeten.
Weer een misverstand uit de wereld geholpen. Bedankt voor de info.quote:Op zondag 10 april 2011 14:52 schreef BMenH het volgende:
Van familie uit alphen het volgende vernomen. 1 van de overleden slachtoffers is de 'eigenaar' van de wolwinkel in de ridderhof. Het gaat hier om een oudere vrouw.
Familie zijn kerkgangers bij 'De Bron' en krijgen via de kerkgemeente veel informatie. in iedergeval 1 persoon uit de kerkelijke gemeente is gewond geraakt en heeft als gevolg van een schotwond een dwarslaesie opgelopen.
Deze informatie deel ik mee om uitdrukkelijk tegen te spreken dat de dader alleen op marrokanen of allochtonen zou hebben geschoten. Zover bekend gaat het om diverse mensen van voornamelijk zelfs autochtone afkomst!
daar hoopt men natuurlijk wel op, want het moet natuurlijk verklaard worden waarom iemand tot zoiets in staat is... zal er wel op neerkomen dat dader een psychiatrische patient was met een moeilijk verleden.quote:Op zondag 10 april 2011 14:51 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Nounou, je moet ook niet doen alsof iemand zomaar zoiets doet. Er zal vast een reden achter hebben gezeten.
Nederland 2 en http://www.rtl.nl/compone(...)/livestream/insb.xml enquote:
Ridderhof heeft erg gemengd publiek, dus niet meer dan normaal dat (als er random wordt geschoten) ook buitenlanders tussen zitten.quote:Op zondag 10 april 2011 14:52 schreef BMenH het volgende:
Van familie uit alphen het volgende vernomen. 1 van de overleden slachtoffers is de 'eigenaar' van de wolwinkel in de ridderhof. Het gaat hier om een oudere vrouw.
Familie zijn kerkgangers bij 'De Bron' en krijgen via de kerkgemeente veel informatie. in iedergeval 1 persoon uit de kerkelijke gemeente is gewond geraakt en heeft als gevolg van een schotwond een dwarslaesie opgelopen.
Deze informatie deel ik mee om uitdrukkelijk tegen te spreken dat de dader alleen op marrokanen of allochtonen zou hebben geschoten. Zover bekend gaat het om diverse mensen van voornamelijk zelfs autochtone afkomst!
Wees blij, dit is al verschrikkelijk genoeg.quote:Op zondag 10 april 2011 14:54 schreef capricia het volgende:
Vind het eigenlijk nog weinig doden, voor een automatisch schietwapen.
Een trip of psychose. Mijn vader heeft ooit een psychose gehad, was toen helemaal paranoia. Die had ook dit soort dingen kunnen doen als hij een wapen had.quote:Op zondag 10 april 2011 14:54 schreef Roerkoning het volgende:
[..]
Kan wel zijn, maar ik kan nou echt geen enkele reden bedenken die tot een dergelijke daad zou kunnen leiden of dit ook maar enigzins kunnen rechtvaardigen.
Ik hou het er ook maar op dat de dader ernstig gestoord was. Anders zou zoiets als dit niet in hem opgekomen zijn denk ik zo.
Dank je voor de infoquote:Op zondag 10 april 2011 14:52 schreef BMenH het volgende:
Hij is al eerder gepost:quote:Op zondag 10 april 2011 14:56 schreef Re het volgende:
[..]
daar hoopt men natuurlijk wel op, want het moet natuurlijk verklaard worden waarom iemand tot zoiets in staat is... zal er wel op neerkomen dat dader een psychiatrische patient was met een moeilijk verleden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |