Europese Oudheid dus.....quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:43 schreef Dreamwar het volgende:
Ik moet denk ik toch maar gaan voor de Oudheid en dan met name Sparta/Romeinse tijd, ge-wel-di-ge geschiedenis
Zomaarquote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:06 schreef bas-beest het volgende:
Waarom wil je dat van ons weten eigenlijk?
Zomaar, of is het een schoolopdracht?
Ja, tijd van de pest enzoquote:
Is het ook, leuk om te zien hoe door o.a. de opkomst van het christendom Europa in verval raaktquote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:32 schreef Demon_Hunter het volgende:
[..]
Ja, tijd van de pest enzoweet niet vind die tijd gewoon intrigerend.
Okee...quote:
Dat is dus echt grote onzin, maar helaas geloven veel mensen dat.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:34 schreef Sisiorange94 het volgende:
Ook de oudheid! Grieken, Romeinen, Egyptenaren. Mensen konden lezen, schrijven, hadden wegen... En in de middeleeuwen hebben we het allemaal weer kapot gemaakt
quote:
De pest kwam toch pas in de hoge middeleeuwen? Zo tussen 1200 en 1400?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:32 schreef Demon_Hunter het volgende:
[..]
Ja, tijd van de pest enzoweet niet vind die tijd gewoon intrigerend.
Toen had de pest wel zijn hoogtepunt, maar in sommige Griekse bronnen staan ook al soortgelijke ziektes gemeldquote:Op woensdag 30 maart 2011 11:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De pest kwam toch pas in de hoge middeleeuwen? Zo tussen 1200 en 1400?
De zwarte dood ja, brak uit in 1345-46. Dit was de meest destructieve epidemie met zo'n 25 tot 50 miljoen doden. Maar er zijn al eerder vele pestepidemieën geweest (zoals hierboven gezegd).quote:Op woensdag 30 maart 2011 11:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De pest kwam toch pas in de hoge middeleeuwen? Zo tussen 1200 en 1400?
Dat weet ik, maar het tijdperk van de pest wordt gewoonlijk tussen 1200 en 1400 gelegd. Zeker als je pest in combinatie met de middeleeuwen noemt. Daarom was ik verbaasd.quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:50 schreef Dreamwar het volgende:
[..]
Toen had de pest wel zijn hoogtepunt, maar in sommige Griekse bronnen staan ook al soortgelijke ziektes gemeldWaarschijnlijk is de pest ouder dan de gemiddelde mens denkt
Is idd erg boeiende periode, zelf ga ik voor net iets eerder de Diadochi oorlogen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 02:37 schreef Im.Kant. het volgende:
Kan niet kiezen tussen de tijd rond de Punische oorlogen(vóórdat Rome hegemonie van de Mediterrane zee verkreeg), of de 2e wereldoorlog plus aanloop(de periode van 1933 tot 1945).
Nee, eerder een soort Mr. Universe verkiezing. Vooral veel spierballengerol, er is weinig delicaats aan.quote:Op woensdag 6 april 2011 23:51 schreef OnCraintDégun het volgende:
[..]
dit dus
een soort schaken op wereldschaal
Waarom ?quote:
Omdat het verdomde actueel is momenteel.quote:Op donderdag 7 april 2011 00:20 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Wat kan daar nou in godsnaam interessant aan zijn?
Vind het heerlijk fout, momenteel een beetje mijn dingquote:Op vrijdag 8 april 2011 12:35 schreef Demon_Hunter het volgende:
[..]
Waarom ?opzich vond ik dat niet zo`n heel boeiende periode..
quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:32 schreef waht het volgende:
Moeilijk, er zijn zoveel perioden die mijn interesse hebben gewekt. Eigenlijk boeit de gehele ontwikkeling van de beschaving mij, dus sinds de oude Romeinen en Grieken tot nu, met uitzondering van de middeleeuwen waar ik altijd een nare bijsmaak van krijg.
Dit!quote:
dit dus...quote:
Ik kan me echter nog heel goed de Falkland oorlog en de Engelse mijnstakingen voor de geest halen en hoe Barones Thatcher de stakers een hak zette door enorme voorraden kool aan te leggen om een herhalen van de 1974 staking te voorkomen.quote:Op vrijdag 8 april 2011 12:35 schreef Demon_Hunter het volgende:
[..]
Waarom ?opzich vond ik dat niet zo`n heel boeiende periode..
Wij kunnen vast goed opschietenquote:Op vrijdag 8 april 2011 22:59 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dit!
Verder boeit vooral de moderne geschiedenis (vanaf de industriële revolutie) me enorm, wellicht omdat er vaak zo enorm veel parallellen met de huidige tijd in te ontdekken zijn.
Gelukkig maar dat de landen van de wereld zich sinds 1919 zo beschaafd en integer gedragen op het internationale toneel!quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:58 schreef Kandijfijn het volgende:
1648-1919 was wel een boeiende tijd,
Hoe Naties zich toen gedroegen lijkt een beetje zoals ik mijn gedraag in Civilization. Geen enkele waarden en normen en/of trouw. Gewoon pure machtspolitiek en groter en machtiger proberen te worden.
Dat beweer ik ook nergens,...quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:07 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat de landen van de wereld zich sinds 1919 zo beschaafd en integer gedragen op het internationale toneel!
Ik snap je puntquote:Op vrijdag 15 april 2011 14:43 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Dat beweer ik ook nergens,...
Alleen na 1919 werden oorlogen steeds meer gevoerd met enorme coalities, machtsblokken ideologieën. En na de 2e oorlog zijn er eigenlijk vooral A-symmetrische oorlogen gevoerd.
Dit is wel één van mijn favoriete figuren uit de geschiedenis, de pestmeester.quote:Op maandag 18 april 2011 04:00 schreef Grunge. het volgende:
Ik had verwacht dat het heel cliché zou zijn als ik de middeleeuwen zou noemen, maar dat valt mee. Nou, die dus. Ontzettend naar en zwart natuurlijk, maar oh zo fascinerend. Ik stel me dan bijvoorbeeld voor hoe zo'n pestdokter daar loopt. Wat een sinister beeld.
[ afbeelding ]
De doodstraffen in het openbaar. De armoede. De viezigheid. De kleding. Ja.
Favoriet om me in te verdiepen, niet om in te leven.
Het enige dat cliché is, is je beeld van de Middeleeuwen. Doodstraffen kwamen bijna niet voor (tenminste, niet in hogere mate dan nu), armoede en viezigheid waren relatief, en de kleding was niet beter of slechter dan we nu hebben. Het is nu allemaal wat zachter en dunner, maar daar had je in de middeleeuwen niets aan. Dan gingen je kleren veel te snel kapot als je op het land moest werken.quote:Op maandag 18 april 2011 04:00 schreef Grunge. het volgende:
Ik had verwacht dat het heel cliché zou zijn als ik de middeleeuwen zou noemen, maar dat valt mee. Nou, die dus. Ontzettend naar en zwart natuurlijk, maar oh zo fascinerend. Ik stel me dan bijvoorbeeld voor hoe zo'n pestdokter daar loopt. Wat een sinister beeld.
[ afbeelding ]
Dat is ook zo met het Wilde Westen in Amerika.quote:Op maandag 18 april 2011 11:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het enige dat cliché is, is je beeld van de Middeleeuwen. Doodstraffen kwamen bijna niet voor (tenminste, niet in hogere mate dan nu), armoede en viezigheid waren relatief, en de kleding was niet beter of slechter dan we nu hebben. Het is nu allemaal wat zachter en dunner, maar daar had je in de middeleeuwen niets aan. Dan gingen je kleren veel te snel kapot als je op het land moest werken.
Jouw beeld van de Middeleeuwen is grotendeels gebaseerd op de praatjes van renaissance-mensen, die de zichzelf wilden afschilderen als een feniks die uit de as kwam rijzen. De Middeleeuwen waren echt lang niet zo slecht als tegenwoordig vaak wordt gedacht.
Dat is eerder andersom. Het Wilde Westen en met name cowboys worden enorm verheerlijkt, terwijl het letterlijk en figuurlijk een shitbaan was.quote:Op maandag 18 april 2011 11:42 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Dat is ook zo met het Wilde Westen in Amerika.
Ik bedoelde de misvattingen in het algemeen en cowboy zijn was gevaarlijk en vies klotewerk inderdaad, deperado's en outlaws worden ook aan de lopende band door elkaar gehaald. De verhalen dat het onveilig was en de begrafenisondernemer in elk dorp elke dag wel werk had zijn onzin.quote:Op maandag 18 april 2011 11:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is eerder andersom. Het Wilde Westen en met name cowboys worden enorm verheerlijkt, terwijl het letterlijk en figuurlijk een shitbaan was.
Deze man snapt het.quote:Op maandag 18 april 2011 11:58 schreef StateOfMind het volgende:
En de tijd van de oude Sumeriërs natuurlijk!
QFTquote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:34 schreef Sisiorange94 het volgende:
Ook de oudheid! Grieken, Romeinen, Egyptenaren. Mensen konden lezen, schrijven, hadden wegen... En in de middeleeuwen hebben we het allemaal weer kapot gemaakt
Ja, maar snap je zelf wel dat het geen Sumerisch is wat dat er op dat tablet staat?quote:Op maandag 18 april 2011 17:46 schreef Nebukadnezar het volgende:
[..]
Deze man snapt het.
[ afbeelding ]
Dat hadden we ook allemaal in de middeleeuwen hoor, het meeste is 'heel' gebleven of was al hersteld in de hoge middeleeuwen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:34 schreef Sisiorange94 het volgende:
Ik denk dat hij meer bedoelt dat de ontwikkeling van de mens op diverse vlakken een paar honderd jaar min of meer stil heeft gelegen als het ware. Met name door de invloed van de Kerk.quote:Op dinsdag 19 april 2011 21:26 schreef Im.Kant. het volgende:
[..]
Dat hadden we ook allemaal in de middeleeuwen hoor, het meeste is 'heel' gebleven of was al hersteld in de hoge middeleeuwen.
Of 'we' waren minder ver geweest. Wie zal het zeggen.quote:Op dinsdag 19 april 2011 22:23 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik denk dat hij meer bedoelt dat de ontwikkeling van de mens op diverse vlakken een paar honderd jaar min of meer stil heeft gelegen als het ware. Met name door de invloed van de Kerk.
Soms vraag ik me af hoever we gevorderd hadden kunnen zijn als dat niet zo was geweest.
Tiocfaidh ár lá !!quote:Op woensdag 20 april 2011 11:02 schreef FransjeVanDusschoten het volgende:
Ben me momenteel aan het verdiepen in het ontstaan van de IRA en onrust in Noord-Ierland.
"It is not those who can inflict the most, but those that can suffer the most who will conquer"quote:
Toch moeten eerst Angkor en daarna Ayutthaya erg indrukwekkend geweest zijn. Angkor was misschien wel de grootste stad ooit voor de industriele revolutie.quote:Op dinsdag 19 april 2011 21:52 schreef TheMagnificent het volgende:
De welbekende rijken uit de Oudheid (van de Grieken, Perzen en Romeinen), renaissancistisch Italië, de twee wereldoorlogen en zo'n beetje de geschiedenis van alle islamitische rijken uit het verleden (met name die van de Turken en Perzen).
Waar ik vrij weinig mee heb is de geschiedenis van de meeste Zuidoost-Aziatische landen.
Inderdaad al eerder gezegd, maar the dark ages waren helemaal niet zo 'dark' als we denken.quote:Op maandag 18 april 2011 04:00 schreef Grunge. het volgende:
[ afbeelding ]
Daar is een hele interessante documentaireserie over gemaakt: Barbarians. Die behandelt enkele van de belangrijkste volkeren, en de 'reis' die ze maakten. Niet super uitgebreid of baanbrekend, maar zeker interessant. Met als pluspunt dat in de reconstructies zoveel mogelijk de originele talen worden gesproken (naar ik kon uitmaken).quote:Op zaterdag 30 april 2011 13:12 schreef The_stranger het volgende:
Al jaren het oude Egypte, maar nu vooral de vroege middeleeuwen, net na het verval van het Romeinse rijk en dan vooral "onze" uithoek van Europa, van Scandinavië recht naar beneden tot het (Moorse) Spanje..
Ah ja, dat spreekt me ook zeer aan.quote:Op zaterdag 30 april 2011 13:12 schreef The_stranger het volgende:
Al jaren het oude Egypte, maar nu vooral de vroege middeleeuwen, net na het verval van het Romeinse rijk en dan vooral "onze" uithoek van Europa, van Scandinavië recht naar beneden tot het (Moorse) Spanje..
Alle afleveringen al meerdere malen gezienquote:Op zaterdag 30 april 2011 13:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Daar is een hele interessante documentaireserie over gemaakt: Barbarians. Die behandelt enkele van de belangrijkste volkeren, en de 'reis' die ze maakten. Niet super uitgebreid of baanbrekend, maar zeker interessant. Met als pluspunt dat in de reconstructies zoveel mogelijk de originele talen worden gesproken (naar ik kon uitmaken).
Dat mag de pret zeker niet drukken, dat is te verwachten natuurlijk, kan niet eeuwig van nul tot nu blijven lezenquote:Op zaterdag 30 april 2011 13:33 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
Ah ja, dat spreekt me ook zeer aan.
Romeinse tijd is het eignelijk altijd geweest bij mij. Maar de laatste tijd wekt het ook mijn interesse, hoe alle volkeren op hun plek zijn gekomen. Hoe(en waarom) zich op die plek hebben gevestigd en de kennis van het oude Rome verloren ging. Om plaats te maken voor andere belangrijke kennis.
Zelf vond ik (om mee te beginnen) het boek "Introduction to Medieval Europe, 300-1550" erg interessant. Welliswaar meer een studieboek dan echt een leesboek, maar dat mag de 'pret' niet drukken
En ik ga de VOC-tijd induiken. Toch ook wel heel interessant.quote:
Dit zo ongeveer en dan met name Napoleontische tijdperkquote:Op vrijdag 8 april 2011 11:52 schreef StarGazer het volgende:
Amerikaanse revolutie t/m Eerste Wereldoorlog.
Eigenlijk gewoon zomaarquote:Op woensdag 18 mei 2011 23:38 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Waarom specifiek de middeleeuwen alleen in engeland?
Vanwege de engels-schotse ruzies? Of interne engelse strubbelingen?
Of gewoon zomaar?
Wat voor opleiding volg je dan als ik vragen mag?quote:Op maandag 6 juni 2011 10:23 schreef Vigil het volgende:
Vroegmoderne Tijd, Napoleontische Tijd (als favoriet), en Eigentijds. Dus grofweg zo'n beetje de laatste 500 jaar.Maakt het wel lastig om richting te kiezen voor m'n opleiding. Volg het ene moment nog een vak over de Vroegmoderne Tijd, en het andere moment een vak over de Koude Oorlog. Maarja, het is ook allemaal zo interessant.
Bacheloropleiding Geschiedenis aan de UU.quote:Op maandag 6 juni 2011 15:14 schreef SpartanLaw het volgende:
[..]
Wat voor opleiding volg je dan als ik vragen mag?
Ah heb er nooit van gehoord wat houd het precies in?quote:Op maandag 6 juni 2011 15:30 schreef Vigil het volgende:
[..]
Bacheloropleiding Geschiedenis aan de UU.
Haha, hoe bedoel je nog nooit van gehoord? Ik volg 'gewoon' een universitaire opleiding geschiedenis. In het eerste jaar wordt feitelijk 'alles' van 3000 voor Chr. tot nu bij je naar binnen gepropt. Veel 'feitjes' dus. Maar je krijgt ook vakken die wat meer ingaan op de theoretische kant van het vak, dus de verschillende soorten geschiedenis die er zijn, het ontstaan daarvan, maar ook de kritiek op de geschiedschrijving/geschiedwetenschap. Je leert om zelf een wetenschappelijk verantwoord essay te schrijven en ontwikkelt langzaamaan je academische/cognitieve vaardigheden.quote:Op maandag 6 juni 2011 21:52 schreef SpartanLaw het volgende:
[..]
Ah heb er nooit van gehoord wat houd het precies in?
Oke bedankt voor de uitleg, lijkt me wel een mooie studie om te doen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:27 schreef Vigil het volgende:
[..]
Haha, hoe bedoel je nog nooit van gehoord? Ik volg 'gewoon' een universitaire opleiding geschiedenis. In het eerste jaar wordt feitelijk 'alles' van 3000 voor Chr. tot nu bij je naar binnen gepropt. Veel 'feitjes' dus. Maar je krijgt ook vakken die wat meer ingaan op de theoretische kant van het vak, dus de verschillende soorten geschiedenis die er zijn, het ontstaan daarvan, maar ook de kritiek op de geschiedschrijving/geschiedwetenschap. Je leert om zelf een wetenschappelijk verantwoord essay te schrijven en ontwikkelt langzaamaan je academische/cognitieve vaardigheden.
Is wel een leuke studie.Maar je moet er wel tijd in stoppen want het is heul veul lezen, opdrachten maken en papers schrijven
maffia is toch van alle tijdenquote:Op woensdag 15 juni 2011 23:34 schreef Nibb-it het volgende:
De maffia, interessant en niet alledaags!
haha, QFT zeker wetenquote:Op zondag 19 juni 2011 17:49 schreef KrokanteKrab het volgende:
Ik zou best wel een Romeins edelman willen zijn en dan het liefst in het pax romana. Een grote villa bezitten met olijfbomen en graanvelden zo ver het oog rijkt. Een tweede huis in Rome of Capua bezitten. Een privébad bezitten met een lading naakte slavinnen erin die op al mijn lusten moeten ingaan. Een hoop slaven bezitten die al mijn klusjes opknappen en mijn tijd verspillen bij diverse spelen en vermaak die Rome bied.
Lijkt mij een fantastisch leven.
Dat zijn beide nogal geromantiseerde visies.quote:Op zondag 19 juni 2011 19:25 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
haha, QFT zeker weten
Maar dan liever wel een romeinse generaal die het gemaakt heeft. Edelmannen(of iig diegene die rijk waren geworden van handel) hadden niet (altijd) een even goed aanzien.
Daarom wil ik graag bij de 0.1 % van de mensen met het goede leven destijds horen.quote:Op zondag 19 juni 2011 19:44 schreef Eenskijken het volgende:
Natuurlijk, het waren harde tijden, maar dat was in elke periode, tot voor kort, toen het volk beschermd werd. Elke periode wordt geromantiseerd, omdat het ruige leven natuurlijk een avontuur is, in werkelijk was de keiharde realiteit geen pretje voor 99,9% van de mensen.
Verklaar je nader.quote:Op zondag 19 juni 2011 19:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het leven van een generaal of een koopman was, hoewel beter dan dat van het plebs, nog steeds gevaarlijk, hard en kort.
Om te beginnen, de korte levensverwachting, en de amateuristische gezondheidszorg. Maar dat was voor iedereen slecht.quote:
Dat zijn vrij deprimerende feiten die je zojuist noemt.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Om te beginnen, de korte levensverwachting, en de amateuristische gezondheidszorg. Maar dat was voor iedereen slecht.
Daarnaast moest je als edelman militaire dienst doen, wat echt geen pretje was. De rest van de carrière bestond tijdens de Pax Romana uit het slijmen bij de keizer. Politiek geweld was aan de orde van de dag.
Rome zelf was in die tijd niet half zo romantisch als het vandaag voorgesteld wordt. Beeld je de marmeren tempels maar eens in met een laag vuil. De straten stonken ondanks de primitieve riolering, criminaliteit vierde hoogtij, en de spelen waar je je zo op verheugt werden slechts zelden gehouden.
Zelfs als je je veilig en gezond op het platteland wist terug te trekken, dan liep je nog altijd gevaar van een van de vele slavenopstanden die uitbraken, of van de roversbenden die
rondzwierven.
En dan heb ik het nog niet gehad over de willekeur van de keizer, die ieder te grazen kon nemen die hem niet aanstond.
Zomaar een greep uit de mogelijke minpunten.
Heb je enig idee hoeveel een fatsoenlijke slavin kost?quote:Op zondag 19 juni 2011 22:53 schreef KrokanteKrab het volgende:
[..]
Dat zijn vrij deprimerende feiten die je zojuist noemt.
Maar je hebt wel slavinnen waar je je lusten op bot kan vieren.
Hoeveel kost een slavin in verhouding met het jaarloon van een hoge ambtenaar of edelman?quote:Op zondag 19 juni 2011 23:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoeveel een fatsoenlijke slavin kost?
Daarnaast, als je je eigen slavinnen gaat neuken, is dat pure kapitaalvernietiging. Al die kinderen zijn namelijk vrijgeborenen. Als je echter de slavinnen laat bezwangeren door slaven, dan kun je mooi een paar generaties erbij kweken.
Als je echt grondig wilt neuken, kun je beter enige hoogopgeleide hoeren laten komen. Maar dat kan tegenwoordig ook.
Hangt helemaal af van het soort slaaf, en de staat van de slaaf. Het is net alsof je een paard koopt: een jonge sterke slaaf levert meer op dan een oude zieke slaaf. Is je slaaf goed opgeleid, dan ga je meer moeten neertellen dan voor een geestelijk gehandicapte. Een sterke en loyale Galliër is duurder dan een achterbakse Griek.quote:Op zondag 19 juni 2011 23:02 schreef KrokanteKrab het volgende:
[..]
Hoeveel kost een slavin in verhouding met het jaarloon van een hoge ambtenaar of edelman?
Die kwam ook leuk aan zijn einde, Crassus.quote:Op zondag 19 juni 2011 23:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De inkomsten van een edelman kunnen enorm uiteen liggen: er was verarmde adel die moest leven van marginale bedragen, terwijl de edelman Licinius Crassus een van de rijkste mannen uit de geschiedenis was.
Veel leuker is het om te horen hoe Crassus aan zijn geld kwam: Naast het gewone (woekerleningen, plundering) had hij een eigen brandweer. Als er een huis in brand stond, kocht hij alle panden daarrond voor een prikkie op, voordat hij begon te blussen. Je had dus de keuze: je huis zien afbranden, of het aan Crassus verkopen. Saillant details is dat waarschijnlijk een heel deel van die branden aangestoken was, door de brandweer zelf.quote:Op zondag 19 juni 2011 23:33 schreef KrokanteKrab het volgende:
[..]
Die kwam ook leuk aan zijn einde, Crassus.
Onder de Parthen was bekend dat Crassus een zeer rijke Romein was en ze bedachten in lijn hiermee een zeer wrede vorm van terdoodbrenging: ze goten gesmolten goud in zijn mond. Naar verluidt zou de Parthische generaal die dit doodvonnis liet uitvoeren gezegd hebben: Hij is dol op goud? Ik zal hem tegemoetkomen: nu kan hij zoveel ervan drinken als hij opkan!
Whehe
Tevens: Volg je een geschiedenis opleiding, want je hebt een behoorlijke kennis over dit onderwerp.
Doe je GS op de UvA? Die leraar daar heeft namelijk een keer precies hetzelfde verhaal daar verteldquote:Op maandag 20 juni 2011 11:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Veel leuker is het om te horen hoe Crassus aan zijn geld kwam: Naast het gewone (woekerleningen, plundering) had hij een eigen brandweer. Als er een huis in brand stond, kocht hij alle panden daarrond voor een prikkie op, voordat hij begon te blussen. Je had dus de keuze: je huis zien afbranden, of het aan Crassus verkopen. Saillant details is dat waarschijnlijk een heel deel van die branden aangestoken was, door de brandweer zelf.
Als je geen geweten hebt, kun je het dus best maken in de Romeinse wereld.
Nee.quote:Op maandag 20 juni 2011 12:01 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
Doe je GS op de UvA? Die leraar daar heeft namelijk een keer precies hetzelfde verhaal daar verteld
Dit verhaal heb ik inderdaad wel vaker langs zien komen. Zal niet alleen op de UvA verteld wordenquote:Op maandag 20 juni 2011 12:01 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
Doe je GS op de UvA? Die leraar daar heeft namelijk een keer precies hetzelfde verhaal daar verteld
Ach, hij mag dan een vreselijke dood gehad hebben, hii heeft het tenminste verdiendt.quote:Op maandag 20 juni 2011 11:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Veel leuker is het om te horen hoe Crassus aan zijn geld kwam: Naast het gewone (woekerleningen, plundering) had hij een eigen brandweer. Als er een huis in brand stond, kocht hij alle panden daarrond voor een prikkie op, voordat hij begon te blussen. Je had dus de keuze: je huis zien afbranden, of het aan Crassus verkopen. Saillant details is dat waarschijnlijk een heel deel van die branden aangestoken was, door de brandweer zelf.
Als je geen geweten hebt, kun je het dus best maken in de Romeinse wereld.
De eerste wereldoorlog, de grootste economische crisis aller tijden en de opkomst van het nazisme was dan ook een leuke tijd.quote:
Vergeet de opkomst van de film nietquote:Op maandag 20 juni 2011 18:25 schreef Eenskijken het volgende:
klopt. van elke periode kan je wel alle negatieve punten eruit pakken (zelfs nu, tijd van terrorisme enzo) Maar er is ook zoveel moois gebeurd in die tijd, nieuwe ontdekkingen, uitvindingen, andere gebeurtenissen etc.. geschiedenis is gewoon zo uitgebreid
Ja, de actrice Sarah Bernhardt was in haar jaren bijv. veel beroemder dan welke hedendaagse filmster dan ook.quote:Op maandag 20 juni 2011 19:18 schreef PetiteBeteNoire het volgende:
[..]
Vergeet de opkomst van de film niet
Heb ik ook altijd al interessant gevondenquote:Op vrijdag 1 juli 2011 21:45 schreef Karina het volgende:
De tijd van de Farao's in Egypte, altijd al een fascinatie gehad voor die tijd (ca. 1500 voor Christus).
Oh ja, die Mesopotamische goden met hun kindoffers, fantastische tijd was dat.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 21:40 schreef Arsames het volgende:
Voor Christendom, Jodendom en Islam de mensheid verneukten
Senatus Populesques Romanusquote:Op zaterdag 2 juli 2011 17:34 schreef Romanus het volgende:
Romeinse tijd, en dan vooral de tijd van Caesar
Waar de Romeinen overgingen van een republiek naar een autocratie.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 17:34 schreef Romanus het volgende:
Romeinse tijd, en dan vooral de tijd van Caesar
Senatus Populesques Romanus klopt niet zo zeer bij Caesar, aangezien door hem de Senaat geen macht meer had na de civil war.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 18:04 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Senatus Populesques Romanus
p.s. heb je de nieuwe film "The Eagle" al gezien?
Ja die heb ik gezienquote:Op zaterdag 2 juli 2011 18:04 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Senatus Populesques Romanus
p.s. heb je de nieuwe film "The Eagle" al gezien?
Waar haal je die onzin vandaan?quote:Op zaterdag 2 juli 2011 12:25 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Oh ja, die Mesopotamische goden met hun kindoffers, fantastische tijd was dat.
Ik denk dat hij Baäl bedoelt:quote:
Wikipediaquote:In crisistijden zouden ook mensenoffers aan de Baäl gegeven zijn. Dikwijls waren dat kinderen omdat men geacht werd het eerstgeborene te schenken aan de godheid om diens zegen af te smeken. Bekend is dat de Carthagers dit deden. Dit ging zo in zijn werk: het afgodsbeeld was meestal een grote holle metalen constructie (meestal van brons versierd met edele metalen) met beweegbare uitgestrekte armen. Onder in het beeld werd een groot vuur gestookt totdat de vlammen uit de opengesperde muil van het beeld sloegen. Het slachtoffer werd gebonden en in de uitgespreide handen van het beeld gelegd. Hierna werden de armen opgeheven totdat het slachtoffer vanzelf via de armen in de opengesperde muil rolde. De Romeinen en Grieken berichtten hierover met afschuw. Hoewel vaak gedacht is dat dit geen onpartijdige berichten waren, aangezien er in die tijd een hoge kindersterfte was. De opgravingen die wijzen naar Carthaagse kinderoffers, zouden ook massagraven kunnen zijn voor pasgeborenen die zijn gestorven. Immers, in Griekenland zijn ook soortgelijke opgravingen gedaan.[
Haha, wat een onzin.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 00:09 schreef Marf_the_Kling het volgende:
De pruikentijd late middeleeuwen 16e 17e eeuw.
Grote baljurken hofcultuur het ideale tijdperk.
Vaste etiquette en hierarchie
pages én maitresses en dress to impress als levensmotto
Misschien...quote:Op zondag 6 november 2011 14:43 schreef PetiteBeteNoire het volgende:
[..]
Ik denk dat hij Baäl bedoelt:
[..]
Wikipedia
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |