Europese Oudheid dus.....quote:Op dinsdag 29 maart 2011 10:43 schreef Dreamwar het volgende:
Ik moet denk ik toch maar gaan voor de Oudheid en dan met name Sparta/Romeinse tijd, ge-wel-di-ge geschiedenis
Zomaarquote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:06 schreef bas-beest het volgende:
Waarom wil je dat van ons weten eigenlijk?
Zomaar, of is het een schoolopdracht?
Ja, tijd van de pest enzoquote:
Is het ook, leuk om te zien hoe door o.a. de opkomst van het christendom Europa in verval raaktquote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:32 schreef Demon_Hunter het volgende:
[..]
Ja, tijd van de pest enzoweet niet vind die tijd gewoon intrigerend.
Okee...quote:
Dat is dus echt grote onzin, maar helaas geloven veel mensen dat.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:34 schreef Sisiorange94 het volgende:
Ook de oudheid! Grieken, Romeinen, Egyptenaren. Mensen konden lezen, schrijven, hadden wegen... En in de middeleeuwen hebben we het allemaal weer kapot gemaakt
quote:
De pest kwam toch pas in de hoge middeleeuwen? Zo tussen 1200 en 1400?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:32 schreef Demon_Hunter het volgende:
[..]
Ja, tijd van de pest enzoweet niet vind die tijd gewoon intrigerend.
Toen had de pest wel zijn hoogtepunt, maar in sommige Griekse bronnen staan ook al soortgelijke ziektes gemeldquote:Op woensdag 30 maart 2011 11:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De pest kwam toch pas in de hoge middeleeuwen? Zo tussen 1200 en 1400?
De zwarte dood ja, brak uit in 1345-46. Dit was de meest destructieve epidemie met zo'n 25 tot 50 miljoen doden. Maar er zijn al eerder vele pestepidemieën geweest (zoals hierboven gezegd).quote:Op woensdag 30 maart 2011 11:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De pest kwam toch pas in de hoge middeleeuwen? Zo tussen 1200 en 1400?
Dat weet ik, maar het tijdperk van de pest wordt gewoonlijk tussen 1200 en 1400 gelegd. Zeker als je pest in combinatie met de middeleeuwen noemt. Daarom was ik verbaasd.quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:50 schreef Dreamwar het volgende:
[..]
Toen had de pest wel zijn hoogtepunt, maar in sommige Griekse bronnen staan ook al soortgelijke ziektes gemeldWaarschijnlijk is de pest ouder dan de gemiddelde mens denkt
Is idd erg boeiende periode, zelf ga ik voor net iets eerder de Diadochi oorlogen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 02:37 schreef Im.Kant. het volgende:
Kan niet kiezen tussen de tijd rond de Punische oorlogen(vóórdat Rome hegemonie van de Mediterrane zee verkreeg), of de 2e wereldoorlog plus aanloop(de periode van 1933 tot 1945).
Nee, eerder een soort Mr. Universe verkiezing. Vooral veel spierballengerol, er is weinig delicaats aan.quote:Op woensdag 6 april 2011 23:51 schreef OnCraintDégun het volgende:
[..]
dit dus
een soort schaken op wereldschaal
Waarom ?quote:
Omdat het verdomde actueel is momenteel.quote:Op donderdag 7 april 2011 00:20 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Wat kan daar nou in godsnaam interessant aan zijn?
Vind het heerlijk fout, momenteel een beetje mijn dingquote:Op vrijdag 8 april 2011 12:35 schreef Demon_Hunter het volgende:
[..]
Waarom ?opzich vond ik dat niet zo`n heel boeiende periode..
quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:32 schreef waht het volgende:
Moeilijk, er zijn zoveel perioden die mijn interesse hebben gewekt. Eigenlijk boeit de gehele ontwikkeling van de beschaving mij, dus sinds de oude Romeinen en Grieken tot nu, met uitzondering van de middeleeuwen waar ik altijd een nare bijsmaak van krijg.
Dit!quote:
dit dus...quote:
Ik kan me echter nog heel goed de Falkland oorlog en de Engelse mijnstakingen voor de geest halen en hoe Barones Thatcher de stakers een hak zette door enorme voorraden kool aan te leggen om een herhalen van de 1974 staking te voorkomen.quote:Op vrijdag 8 april 2011 12:35 schreef Demon_Hunter het volgende:
[..]
Waarom ?opzich vond ik dat niet zo`n heel boeiende periode..
Wij kunnen vast goed opschietenquote:Op vrijdag 8 april 2011 22:59 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dit!
Verder boeit vooral de moderne geschiedenis (vanaf de industriële revolutie) me enorm, wellicht omdat er vaak zo enorm veel parallellen met de huidige tijd in te ontdekken zijn.
Gelukkig maar dat de landen van de wereld zich sinds 1919 zo beschaafd en integer gedragen op het internationale toneel!quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:58 schreef Kandijfijn het volgende:
1648-1919 was wel een boeiende tijd,
Hoe Naties zich toen gedroegen lijkt een beetje zoals ik mijn gedraag in Civilization. Geen enkele waarden en normen en/of trouw. Gewoon pure machtspolitiek en groter en machtiger proberen te worden.
Dat beweer ik ook nergens,...quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:07 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat de landen van de wereld zich sinds 1919 zo beschaafd en integer gedragen op het internationale toneel!
Ik snap je puntquote:Op vrijdag 15 april 2011 14:43 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Dat beweer ik ook nergens,...
Alleen na 1919 werden oorlogen steeds meer gevoerd met enorme coalities, machtsblokken ideologieën. En na de 2e oorlog zijn er eigenlijk vooral A-symmetrische oorlogen gevoerd.
Dit is wel één van mijn favoriete figuren uit de geschiedenis, de pestmeester.quote:Op maandag 18 april 2011 04:00 schreef Grunge. het volgende:
Ik had verwacht dat het heel cliché zou zijn als ik de middeleeuwen zou noemen, maar dat valt mee. Nou, die dus. Ontzettend naar en zwart natuurlijk, maar oh zo fascinerend. Ik stel me dan bijvoorbeeld voor hoe zo'n pestdokter daar loopt. Wat een sinister beeld.
[ afbeelding ]
De doodstraffen in het openbaar. De armoede. De viezigheid. De kleding. Ja.
Favoriet om me in te verdiepen, niet om in te leven.
Het enige dat cliché is, is je beeld van de Middeleeuwen. Doodstraffen kwamen bijna niet voor (tenminste, niet in hogere mate dan nu), armoede en viezigheid waren relatief, en de kleding was niet beter of slechter dan we nu hebben. Het is nu allemaal wat zachter en dunner, maar daar had je in de middeleeuwen niets aan. Dan gingen je kleren veel te snel kapot als je op het land moest werken.quote:Op maandag 18 april 2011 04:00 schreef Grunge. het volgende:
Ik had verwacht dat het heel cliché zou zijn als ik de middeleeuwen zou noemen, maar dat valt mee. Nou, die dus. Ontzettend naar en zwart natuurlijk, maar oh zo fascinerend. Ik stel me dan bijvoorbeeld voor hoe zo'n pestdokter daar loopt. Wat een sinister beeld.
[ afbeelding ]
Dat is ook zo met het Wilde Westen in Amerika.quote:Op maandag 18 april 2011 11:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het enige dat cliché is, is je beeld van de Middeleeuwen. Doodstraffen kwamen bijna niet voor (tenminste, niet in hogere mate dan nu), armoede en viezigheid waren relatief, en de kleding was niet beter of slechter dan we nu hebben. Het is nu allemaal wat zachter en dunner, maar daar had je in de middeleeuwen niets aan. Dan gingen je kleren veel te snel kapot als je op het land moest werken.
Jouw beeld van de Middeleeuwen is grotendeels gebaseerd op de praatjes van renaissance-mensen, die de zichzelf wilden afschilderen als een feniks die uit de as kwam rijzen. De Middeleeuwen waren echt lang niet zo slecht als tegenwoordig vaak wordt gedacht.
Dat is eerder andersom. Het Wilde Westen en met name cowboys worden enorm verheerlijkt, terwijl het letterlijk en figuurlijk een shitbaan was.quote:Op maandag 18 april 2011 11:42 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Dat is ook zo met het Wilde Westen in Amerika.
Ik bedoelde de misvattingen in het algemeen en cowboy zijn was gevaarlijk en vies klotewerk inderdaad, deperado's en outlaws worden ook aan de lopende band door elkaar gehaald. De verhalen dat het onveilig was en de begrafenisondernemer in elk dorp elke dag wel werk had zijn onzin.quote:Op maandag 18 april 2011 11:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is eerder andersom. Het Wilde Westen en met name cowboys worden enorm verheerlijkt, terwijl het letterlijk en figuurlijk een shitbaan was.
Deze man snapt het.quote:Op maandag 18 april 2011 11:58 schreef StateOfMind het volgende:
En de tijd van de oude Sumeriërs natuurlijk!
QFTquote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:34 schreef Sisiorange94 het volgende:
Ook de oudheid! Grieken, Romeinen, Egyptenaren. Mensen konden lezen, schrijven, hadden wegen... En in de middeleeuwen hebben we het allemaal weer kapot gemaakt
Ja, maar snap je zelf wel dat het geen Sumerisch is wat dat er op dat tablet staat?quote:Op maandag 18 april 2011 17:46 schreef Nebukadnezar het volgende:
[..]
Deze man snapt het.
[ afbeelding ]
Dat hadden we ook allemaal in de middeleeuwen hoor, het meeste is 'heel' gebleven of was al hersteld in de hoge middeleeuwen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:34 schreef Sisiorange94 het volgende:
Ik denk dat hij meer bedoelt dat de ontwikkeling van de mens op diverse vlakken een paar honderd jaar min of meer stil heeft gelegen als het ware. Met name door de invloed van de Kerk.quote:Op dinsdag 19 april 2011 21:26 schreef Im.Kant. het volgende:
[..]
Dat hadden we ook allemaal in de middeleeuwen hoor, het meeste is 'heel' gebleven of was al hersteld in de hoge middeleeuwen.
Of 'we' waren minder ver geweest. Wie zal het zeggen.quote:Op dinsdag 19 april 2011 22:23 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik denk dat hij meer bedoelt dat de ontwikkeling van de mens op diverse vlakken een paar honderd jaar min of meer stil heeft gelegen als het ware. Met name door de invloed van de Kerk.
Soms vraag ik me af hoever we gevorderd hadden kunnen zijn als dat niet zo was geweest.
Tiocfaidh ár lá !!quote:Op woensdag 20 april 2011 11:02 schreef FransjeVanDusschoten het volgende:
Ben me momenteel aan het verdiepen in het ontstaan van de IRA en onrust in Noord-Ierland.
"It is not those who can inflict the most, but those that can suffer the most who will conquer"quote:
Toch moeten eerst Angkor en daarna Ayutthaya erg indrukwekkend geweest zijn. Angkor was misschien wel de grootste stad ooit voor de industriele revolutie.quote:Op dinsdag 19 april 2011 21:52 schreef TheMagnificent het volgende:
De welbekende rijken uit de Oudheid (van de Grieken, Perzen en Romeinen), renaissancistisch Italië, de twee wereldoorlogen en zo'n beetje de geschiedenis van alle islamitische rijken uit het verleden (met name die van de Turken en Perzen).
Waar ik vrij weinig mee heb is de geschiedenis van de meeste Zuidoost-Aziatische landen.
Inderdaad al eerder gezegd, maar the dark ages waren helemaal niet zo 'dark' als we denken.quote:Op maandag 18 april 2011 04:00 schreef Grunge. het volgende:
[ afbeelding ]
Daar is een hele interessante documentaireserie over gemaakt: Barbarians. Die behandelt enkele van de belangrijkste volkeren, en de 'reis' die ze maakten. Niet super uitgebreid of baanbrekend, maar zeker interessant. Met als pluspunt dat in de reconstructies zoveel mogelijk de originele talen worden gesproken (naar ik kon uitmaken).quote:Op zaterdag 30 april 2011 13:12 schreef The_stranger het volgende:
Al jaren het oude Egypte, maar nu vooral de vroege middeleeuwen, net na het verval van het Romeinse rijk en dan vooral "onze" uithoek van Europa, van Scandinavië recht naar beneden tot het (Moorse) Spanje..
Ah ja, dat spreekt me ook zeer aan.quote:Op zaterdag 30 april 2011 13:12 schreef The_stranger het volgende:
Al jaren het oude Egypte, maar nu vooral de vroege middeleeuwen, net na het verval van het Romeinse rijk en dan vooral "onze" uithoek van Europa, van Scandinavië recht naar beneden tot het (Moorse) Spanje..
Alle afleveringen al meerdere malen gezienquote:Op zaterdag 30 april 2011 13:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Daar is een hele interessante documentaireserie over gemaakt: Barbarians. Die behandelt enkele van de belangrijkste volkeren, en de 'reis' die ze maakten. Niet super uitgebreid of baanbrekend, maar zeker interessant. Met als pluspunt dat in de reconstructies zoveel mogelijk de originele talen worden gesproken (naar ik kon uitmaken).
Dat mag de pret zeker niet drukken, dat is te verwachten natuurlijk, kan niet eeuwig van nul tot nu blijven lezenquote:Op zaterdag 30 april 2011 13:33 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
Ah ja, dat spreekt me ook zeer aan.
Romeinse tijd is het eignelijk altijd geweest bij mij. Maar de laatste tijd wekt het ook mijn interesse, hoe alle volkeren op hun plek zijn gekomen. Hoe(en waarom) zich op die plek hebben gevestigd en de kennis van het oude Rome verloren ging. Om plaats te maken voor andere belangrijke kennis.
Zelf vond ik (om mee te beginnen) het boek "Introduction to Medieval Europe, 300-1550" erg interessant. Welliswaar meer een studieboek dan echt een leesboek, maar dat mag de 'pret' niet drukken
En ik ga de VOC-tijd induiken. Toch ook wel heel interessant.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |