quote:Kans op meltdown in Japan neemt toe (NRC, ma 12:06)
door Ernst-Jan Pfauth
De splijtstofstaven in de door de aardbeving getroffen kernreactor van Fukushima 1 staan nu compleet zonder water, meldt een woordvoerder via persbureau Jiji. Daarmee neemt de kans op een meltdown toe. Een meltdown verhoogt de kans op een radioactief lek.
Wetenschapsredacteur Karel Knip schreef vanmorgen in nrc.next over de pijnlijke consequenties van het droog staan van de splijtstofstaven:
De druk binnen de staven neemt zo toe dat zij hier en daar openbarsten en hun sterk radioactieve inhoud vrijgeven. En er ontstaat een chemische reactie tussen de hete stoom en het zeer speciale metaal dat voor de splijtstofomhulling wordt gebruikt (een legering met zirconium: zircaloy). Daarbij vormt zich het explosieve waterstof. Kennelijk heeft zich dat in het gebouw van reactor 1 opgehoopt, met fatale gevolgen. Het had, net zoals de vluchtige radioactieve stoffen, via filters naar de omgeving geloosd moeten worden.
Een ramp met de omvang van Tjsernobyl zal het niet worden, schreef Knip eerder.
Er zullen radioactieve stoffen vrijkomen, maar niet in de mate zoals gebeurde bij Tjernobyl in 1986. Reactor 4 van die centrale bevatte grafiet, dat prompt in brand vloog. Die aanhoudende brand in Tjernobyl heeft toen enorme hoeveelheden radioactief materiaal over de omgeving verspreid. De inhoud van de kernreactoren van Fukushima kan niet branden.
quote:Explosie in kerncentrale Fukushima (nu.nl, ma 8:59)
TOKIO - In de gehavende kerncentrale Fukushima I heeft zich een explosie voorgedaan. Elf werknemers zijn gewond geraakt, zei een woordvoerder van de Japanse regering.
Zeven mensen die eerder als vermist waren gemeld, zijn inmiddels gevonden.
De explosie was zo krachtig dat hij veertig kilometer verderop werd gevoeld.
Volgens nucleair deskundigen is waarschijnlijk een mengsel van waterstof en zuurstof ontploft. Een soortgelijk incident had zich zaterdag al voorgedaan.
Het koelsysteem in de reactor nummer twee van de kerncentrale Fukushima 1 in Japan is uitgevallen. Eerder hadden de reactoren nummer één en drie van de centrale die ongeveer 250 kilometer van Tokio ligt, hetzelfde probleem. Dat leidde tot explosies.
Muur
Het Internationaal Atoomenergieagentschap IAEA heeft gemeld dat de explosie maandag in de derde reactor van Fukushima 1 niet het reactorvat heeft beschadigd.
Door de nieuwe ontploffing is een muur van het gebouw ingestort, waardoor mogelijk meer radioactiviteit is ontsnapt. De weinige omwonenden die niet zijn geëvacueerd, zijn opgeroepen in hun huizen te blijven.
Uit de omgeving van de kerncentrale zijn meer dan 200.000 mensen geëvacueerd. Enkele honderden zieken, ouderen en verzorgend personeel bleven achter.
Crisissituatie
In de centrale ontstond zaterdag na de aardbeving en de tsunami van vrijdag al een crisissituatie omdat zich een explosie voordeed in reactor 1. Daarbij raakten vier werknemers gewond. Duizenden omwonenden werden toen geëvacueerd.
De autoriteiten hebben bij drie kerncentrales de noodtoestand uitgeroepen vanwege problemen met de koelsystemen. Alle reactoren in de kerncentrales werden automatisch stilgelegd toen Japan vrijdag werd getroffen door de aardbeving, maar doordat ook noodaggregaten uitvielen werken de koelpompen niet meer.
Info: Scenario'squote:Stralingsniveau kerncentrale Onagawa normaal (nu.nl, zo 23:33)
TOKIO/WENEN - Het stralingsniveau in de buurt van de Japanse kerncentrale in de plaats Onagawa is weer normaal. Dat meldde het Internationaal Atoomagentschap (IAEA) zondag op basis van metingen door de Japanse autoriteiten.
Japan riep eerder het laagste niveau van de noodtoestand uit bij de centrale.
Er was een hoeveelheid radioactiviteit gemeten zijn die de toegestane niveaus overschreed. In de kerncentrale in Onagawa ontstond vrijdag brand na een zware aardbeving.
De verhoogde straling kwam waarschijnlijk van de nabijgelegen kerncentrale van Fukushima I. Experts denken dat de radioactiviteit met de wind is meegevoerd.
Enkele kerncentrales in Japan hebben problemen met de koeling in de reactoren. In kerncentrale Fukushima I in Okuma vond zaterdag zelfs een explosie plaats. Reactor nummer 1 van die centrale heeft volgens experts mogelijk een gedeeltelijke meltdown ondergaan.
Info: Status van de centralesquote:In alle drie de reactors dreigt nu een meltdown. Wat nu? Drie mogelijkheden. (Volkskrant, ma 14:25)
Scenario 1: een meltdown
Hierbij raken de splijtstofstaven in de kernreactor oververhit, doordat er te weinig koelwater beschikbaar is. Die splijtstofstaven moeten gekoeld worden omdat ze warm worden bij de kernsplitsing - die warmte wordt normaal gesproken gebruikt om energie op te wekken. Dat is te vergelijken met een waterkoker: een bak water met een verwarmingselement erin. Alleen is dat verwarmingselement nucleair.
De reactie is na de aardbeving gestopt, maar de staven geven nog restwarmte af. Dat is normaal gesproken geen probleem, zolang de warmte maar door water kan worden afgevoerd. Juist dat lukt niet, na de beving. Daarom wordt de reactor nu gekoeld met zeewater.
Bij onvoldoende koeling kunnen de splijtstofstaven zo warm worden, dat ze door het stalen reactorvat heen smelten. Dat heet een meltdown.
Is dat erg?
Het hoeft niet meteen een ramp te betekenen. De meeste reactors hebben een dik, betonnen opvangvat. Het radioactieve uranium wordt daarin opgevangen, en kan afkoelen zonder dat de buitenwereld er last van heeft. Liever wil men dit voorkomen, vandaar het binnenlaten van zeewater. Dat is ook gebeurd bij reactors 2 en 3 van dezelfde centrale in Fukushima.
Scenario 2: een ontploffing
Door de aardbeving viel de stroom uit in de reactor. Die stroom is nodig om de pompen aan te drijven die zorgen voor watercirculatie. Dat gebeurde niet, waardoor het water niet werd gecirculeerd en de warme splijtstofstaven begon te reageren met het resterende water.
Daarbij ontstond waterstof. Toen dat waterstof terechtkwam in de ruimte tussen de reactor en het reactorvat, kwam het in aanraking met de daar aanwezige zuurstof. Dat veroorzaakte een explosie. Als er op dat moment radioactief materiaal blootligt, en de boel explodeert, kan dat radioactieve materiaal in de omgeving terecht komen. In Tsjernobyl ontplofte in 1986 een kerncentrale, maar niet door deze waterstofreactie. Bovendien was die centrale veel onveiliger dan de centrales in Japan.
Is dat erg?
Als het zo ver zou komen: mogelijk heel erg. Denk aan wat de explosie van de centrale in Tsjernobyl heeft veroorzaakt. Maar heel waarschijnlijk is het niet. De waterstofexplosie zoals hier boven beschreven, is in Japan al geweest. De kans op een tweede is daarmee minder.
Scenario 3: men krijgt de boel (toch nog) onder controle
Als het de Japanners lukt om alles op tijd te koelen, is er relatief weinig aan de hand. Een meltdown lijkt dan niet meer te kunnen gebeuren. Voor een explosie waarbij radioactief materiaal vrijkomt, is het al te laat.
Is het probleem dan wel zo groot?
Ja, vooral voor de energievoorziening. De reactors kunnen nu al worden afgeschreven, waardoor Japan 2000 megawatt (vier keer zoveel als Borssele produceert) aan vermogen kwijt is.
SPOILER: Bekijk hoaxesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eerdere topics
• Kerncentrales Japan in problemen #1
• Kerncentrales Japan #2
• Kerncentrales Japan #3
• Kerncentrales Japan #4
• Kerncentrales Japan #5
• Kerncentrales Japan #6
[ Bericht 1% gewijzigd door eleusis op 15-03-2011 02:03:01 ]Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
Dit is het moment dat ik THEFXR begin te geloven over dat downplayenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:27 schreef Dance99Vv het volgende:
zegt ze dat het wel mee valt met de straling?
Mwa, er werd wel duidelijk gezegd: de straling is niet onmiddellijk gevaarlijk maar wel na meerdere uren.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:28 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Dit is het moment dat ik THEFXR begin te geloven over dat downplayen
+ een directe stijging in straling in de omgeving.....quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:29 schreef ETA het volgende:
lijkt erop dat de vessel is gescheurd. Nieuwslezer vertelde net dat de druk binnen de vessel zakte meteen na de ontploffing.
mooi begin van een stralende dag ++quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:30 schreef Kidney_bean01 het volgende:
wat mij dus zo erg lijkt: ben je een technisch medewerker die NIET geëvacueerd wordt... dag leven!
Zo ver is het nu nog niet, er zal met rotatie (zeer korte diensten) worden gewerkt.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:30 schreef Kidney_bean01 het volgende:
wat mij dus zo erg lijkt: ben je een technisch medewerker die NIET geëvacueerd wordt... dag leven!
http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-tokyoquote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:30 schreef Drassss het volgende:
Iemand die stream met de stralingsmeter in Tokio bij de hand?
micro is 1 miljoenste van *iets* en mili is 1 duizendste van *iets*.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:24 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
klopt , net zei ze weer micro sievert ( ookal weet ik begod niet wat het precies is ( wat is nu meer micro of mili) , ik verstond het wel )
Dat de hele omgeving nu besmet zal raken met straling. En dat er dus een meltdown bezig is.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:31 schreef matthijst het volgende:
965mS gemeten...
Maar wat betekent het nou, als er lekkage is?
Gevaren voor de regio en zo ja: hoeveel km
Kunnen ze niet gewoon vanuit de lucht dat hele ding volstorten met beton ofzo...
Dan is de situatie erger dan ik dacht.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:28 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Dit is het moment dat ik THEFXR begin te geloven over dat downplayen
ontploffing gehoord in reaktor 2. Druk binnen in de vessel zakte meteen en significante stijging in straling en evacuatie personeel, dan weet je wel hoe laat het is....quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:32 schreef Infection het volgende:
Ik kom zojuist net weer binnenvallen in dit topic. Als ik het goed begrijp is er dus een stralingslek?
Wat zijn normale waardes en bij welke waardes moeten ze zich zorgen maken?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:31 schreef YazooW het volgende:
[..]
http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-tokyo
Dank, vond hem net ookquote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:31 schreef YazooW het volgende:
[..]
http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-tokyo
Ik ben vooral erg benieuwd wat die explosie was. Was het het vat dat knalde? Of was er wat anders.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:32 schreef Rikketik het volgende:
Nee, serieus, dit zijn paniekberichten, waarvan ik er al meer heb gelezen de afgelopen dagen. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen vuiltje aan de lucht is, integendeel zelfs, maar juist nu is het zaak om overzicht te bewaren.
130 is bye byequote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:33 schreef ETA het volgende:
[..]
Wat zijn normale waardes en bij welke waardes moeten ze zich zorgen maken?
>100 is niet goed geloof ikquote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:33 schreef ETA het volgende:[/b]
[..]
okaj , thnx voor de uitleg!quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:31 schreef StM het volgende:
[..]
micro is 1 miljoenste van *iets* en mili is 1 duizendste van *iets*.
*iets* is in dit geval Sievert, een manier om de stralingdoses voor mensen aan te geven.
2000 micro Sievert (2 mSv) per jaar is de achtergrondstraling in Nederland.
20000 micro Sievert (20 mSv) per jaar acht men een veilige waarde voor mensen die met straling werken.
5000 micro Sievert (5 mSv) krijg je van een CT scan (afhankelijk van de locatie, zegmaar tussen 1 en 10 mSv)
Dat moest dus eerst duidelijk worden. Tot die tijd weiger ik mee te gaan in de paniek.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:34 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Ik ben vooral erg benieuwd wat die explosie was. Was het het vat dat knalde? Of was er wat anders.
Spannend, brr.
ik ook , wou net al ofp gaan , maar ja , gebeurd dit ...( kan nieteens denk ik meer zo makkelijk in slaap vallen nu )quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:32 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Dat de hele omgeving nu besmet zal raken met straling. En dat er dus een meltdown bezig is.
gok dat je in het komende uur zal zien wat dat inhoudt.
Moet eigenlijk echt gaan slapen .. damn
Wat je nu ziet lijkt me redelijk normaal voor achtergrond straling.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:33 schreef ETA het volgende:
[..]
Je kunt NIET besmet raken met straling. Wel blootgesteld worden aan straling, of besmet met radioactieve deeltjes.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:32 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Dat de hele omgeving nu besmet zal raken met straling. En dat er dus een meltdown bezig is.
gok dat je in het komende uur zal zien wat dat inhoudt.
Moet eigenlijk echt gaan slapen .. damn
Japanse beleefdheid, net als het buigen. Cultuurquote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:36 schreef ETA het volgende:
persconferentie: official bied zijn excuses aan voor de overlast....
als de druk binnen in de vessel meteen zakt en de straling significant stijgt, dan is het geen scheet van een operator...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:35 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Dat moest dus eerst duidelijk worden. Tot die tijd weiger ik mee te gaan in de paniek.
Je weet wat ik bedoelde. Is gewoon een kwestie van verkeerde woordkeuze, ik studeer nu eenmaal geen Nederlandsquote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:36 schreef Tourniquet het volgende:
Je kunt NIET besmet raken met straling. Wel blootgesteld worden aan straling, of besmet met radioactieve deeltjes.
ik snap het, maar het komt nu zo knullig overquote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:36 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Japanse beleefdheid, net als het buigen. Cultuur
en per ongeluk knopje van luchtdruk omzetten ....quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:38 schreef meth1745 het volgende:
Jeezes, wat een bende prutsers zijn daar bezig
Ze laten de generatoren onder water lopen.
Ze vallen zonder stroom omdat de aangevoerde generatoren niet de juiste connector hebben!!.
Ze koelen urenlang met zeewater, tot het reservoir waaruit ze water pompen LEEG is!!!
Je krijgt de indruk dat ze dagenlang achter de feiten aanhollen, nooit proactief gehandeld hebben...
Wel een scheur, zo lijkt het, en operators die weggehaald worden.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:32 schreef Infection het volgende:
Ik kom zojuist net weer binnenvallen in dit topic. Als ik het goed begrijp is er dus een stralingslek?
Dat klopt. Maar kun je me aan de hand van die informatie uitleggen hoe kritiek de situatie precies is?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:37 schreef ETA het volgende:
[..]
als de druk binnen in de vessel meteen zakt en de straling significant stijgt, dan is het geen scheet van een operator...
Ligt er denk ik helemaal aan hoe goed de containment vessel zijn werk gaat doen. En hoe goed de betonplak onder de vessel is gestort.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:39 schreef Rikketik het volgende:
Dat klopt. Maar kun je me aan de hand van die informatie uitleggen hoe kritiek de situatie precies is?
Beste stuurlui zitten in Nederland op de bank, begrijp ik...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:38 schreef meth1745 het volgende:
Ze vallen zonder stroom omdat de aangevoerde generatoren niet de juiste connector hebben!!.
Ze koelen urenlang met zeewater, tot het reservoir waaruit ze water pompen LEEG is!!!
Je krijgt de indruk dat ze dagenlang achter de feiten aanhollen, nooit proactief gehandeld hebben...
zij doen ook meer dan hun best ... alsof zij hier blij mee zijnquote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:40 schreef matthijst het volgende:
[..]
Beste stuurlui zitten in Nederland op de bank, begrijp ik...
Precies, dat weten we dus niet. Vandaar dat ik nog even wacht met flippen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:40 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Ligt er denk ik helemaal aan hoe goed de containment vessel zijn werk gaat doen. En hoe goed de betonplak onder de vessel is gestort.
vessel is lek lijkt mequote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:40 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Ligt er denk ik helemaal aan hoe goed de containment vessel zijn werk gaat doen. En hoe goed de betonplak onder de vessel is gestort.
Moet je eens op wiki lezen hoe dat in chernobyl is gegaan. Dat was van begin af aan blunder op blunder, daar kwam geeneens een natuurramp van te voren bij kijken. Pure menselijke stupiditeit.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:38 schreef meth1745 het volgende:
Verschrikkelijk die lui. Zitten daar wat dom naar beneden te kijken en alle info moet er werkelijk uitgetrokken worden.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:38 schreef J0kkebr0k het volgende:
Openheid van zaken geven vinden ze maar lastig... maar ja, what's new?
Ernstig want dat betekend dat er radioactief materiaal uit de reactor komt. Hoe erg dat is, lijkt me een beetje lastig vast te stellen want waar komt het terecht. Is het omhulsel nog wel dicht? Dan is er weinig aan de hand maar als die ook beschadigd is....quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:39 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar kun je me aan de hand van die informatie uitleggen hoe kritiek de situatie precies is?
Ben ook weer rustig, een borrel verderquote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:40 schreef Rikketik het volgende:
Precies, dat weten we dus niet. Vandaar dat ik nog even wacht met flippen.
Dat bedoel ik dus ookquote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:40 schreef dan13lv het volgende:
[..]
zij doen ook meer dan hun best ... alsof zij hier blij mee zijn
aan de andere kant, de buitenste laag in reactor 2 was nog heel itt reactor 1 en 3, misschien valt het wel mee.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:40 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Zo ook eentje voor mij denk ikquote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:41 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Ben ook weer rustig, een borrel verder
Als je urenlang water pompt uit een reservoir maar niet voorziet om bij te vullen met de zee vlakbij!!!quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:40 schreef matthijst het volgende:
[..]
Beste stuurlui zitten in Nederland op de bank, begrijp ik...
Zo zien ze er wel uit..quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:42 schreef J0kkebr0k het volgende:
Deze mannen verhangen zich na de persconferentie.
Als er echt een knal is gehoord kan je die wel afschrijven. Alles komt dan aan op de betonnen mantel.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:41 schreef ETA het volgende:
[..]
aan de andere kant, de buitenste laag in reactor 2 was nog heel itt reactor 1 en 3, misschien valt het wel mee.
Idemquote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:41 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Ben ook weer rustig, een borrel verder
Las ergens dat ze maar 1 werkende pomp hebben...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:42 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Als je urenlang water pompt uit een reservoir maar niet voorziet om bij te vullen met de zee vlakbij!!!
Dat is niet geheel ongewoon in Japan als het tegenzit...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:42 schreef J0kkebr0k het volgende:
13 uSv per welke tijdseenheid is dat?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:37 schreef StM het volgende:
De geigerteller staat op 13 uSv, 6x zo hoog als de achtergrondstraling in Nederland, maar er zijn plekken waar de achtergrondstraling nog veel hoger is. Wat normaal is in Japan weet ik niet.
Niks ernstigs daar nog dus
denk dat je gelijk heb hun cultuur kennende , die hebben hard gefaald in hun ogenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:42 schreef J0kkebr0k het volgende:
slaap lekkerquote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:44 schreef Asschen_sukar het volgende:
Ik ga maar slapen .. ik zie morgen wel of we nog leven
Dat is trouwens in Tokyo, honderden KMs van de centrale.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:44 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
ik snap die teller ook niet helemaal[ afbeelding ]
wat betekend dan wat er nu staat?
ik kan nooit zoveel aan die gezichtsuitdrukkingen aflezen...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:45 schreef DDDDDaaf het volgende:
Treurig, de gezichtsuitdrukkingen van de TEPCO-mannen op de persconferentie doen het ergste vermoeden...
Geen druk is ook stabiele druk...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:44 schreef Asschen_sukar het volgende:
Druk schijnt nu weer stabiel te zijn .. uhhhhh
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |