Er is niet bewezen dat er sprake is van schuld en dat is bij het doodrijden van iemand een vereiste voor strafbaarheid. Uit het vonnis blijkt inderdaad dat er niet bewezen is dat hij belachelijk laag in zijn stoel zat, daar niets anders dan de verklaring van de bestuurder zelf hier op wees. Bovendien kan niet bewezen worden dat het ongeval niet had plaatsgevonden wanneer de bestuurder helemaal rechtop had gezeten.quote:Op maandag 21 maart 2011 20:25 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
2 kleine kinderen doodrijden in een woonwijk en dan vrijspraak krijgen.
Ze zullen vast niet hebben kunnen bewijzen dat hij belachelijk laag in zijn stoel zat.
Pilletje vergeten?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 06:57 schreef Asfyxia het volgende:
Eens. Dit soort lieden verdienen niet meer dan een spuitje.
Sowieso vallen veel automobilisten natuurlijk gewoon onder de noemer 'egocentrisch tuig' samen te vatten, met hun stinkende, lawaaiige moordmachines.
Haar moeder, die had beter aan de pil kunnen zitten.quote:
Inderdaad!quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:01 schreef Scorpie het volgende:
Ik ben blij dat de helft van de lynch-mob hier geen rechter is.
Ik werd zelfs een beetje boos, terwijl ik wist dat het een troll was!quote:En Casos; meesterlijke troll
En daarom zetten ze lieden zoals jij niet op de stoel van een rechter. Stel je voor dat je ze uitspraak moet baseren op feitenquote:Op maandag 21 maart 2011 20:25 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
2 kleine kinderen doodrijden in een woonwijk en dan vrijspraak krijgen.
Ze zullen vast niet hebben kunnen bewijzen dat hij belachelijk laag in zijn stoel zat.
Och, ergens is het wel verwacht. De rechtbanken gaan namelijk helemaal niet vaak mee met de maatschappelijke waan/houding van de da en rechtbanken wel eens blunderen ligt vaker aan het OM dan de rechter.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:31 schreef von_Preussen het volgende:
De vrijspraak komt wel totaal onverwacht, aangezien de maatschappelijke houding was dat het "petje" schuldig zou zijn aan het ongeluk en rechtbanken meestal aan het blunderen zijn. Maar nee, het recht heeft deze keer gezegevierd, dat wekt bij mij toch weer wat vertrouwen in ons rechterlijke systeem.
quote:Op dinsdag 22 maart 2011 06:57 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Eens. Dit soort lieden verdienen niet meer dan een spuitje.
Sowieso vallen veel automobilisten natuurlijk gewoon onder de noemer 'egocentrisch tuig' samen te vatten, met hun stinkende, lawaaiige moordmachines.
Het is gewoon het falen van de rechtstaat. Welke mongool doet nou zoiets? En dan een rechter die hem vrijspreekt.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:26 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
En daarom zetten ze lieden zoals jij niet op de stoel van een rechter. Stel je voor dat je ze uitspraak moet baseren op feiten
Dat de rechter zijn uitspraak baseerde op de feiten en het wetboek is nou juist niet het falen van de rechtstaat.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 16:14 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Het is gewoon het falen van de rechtstaat.
Juist...emoties dus.quote:Welke mongool doet nou zoiets? En dan een rechter die hem vrijspreekt.
Wacht maar tot jouw kinderen of broer/zus zijn volgende slachtoffer is dan piep je wel anders met je quasi-verstandige uitspraken hier.
Op welke grond had hij dan veroordeeld moeten worden?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 16:14 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Het is gewoon het falen van de rechtstaat. Welke mongool doet nou zoiets? En dan een rechter die hem vrijspreekt.
Wacht maar tot jouw kinderen of broer/zus zijn volgende slachtoffer is dan piep je wel anders met je quasi-verstandige uitspraken hier.
Als iemand vrijgesproken wordt wegens gebrek aan bewijs maakt het hem dan ook meteen automatisch onschuldig aan de eventueel gepleegde feiten?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 16:40 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Op welke grond had hij dan veroordeeld moeten worden?
En moeten de ouders dan ook veroordeeld worden omdat ze niet op hun kinderen gelet en daardoor onbewust een gevaarlijke situatie veroorzaakt hebben?
Is dat dan de schuld van de rechtbank/rechters of van het OM?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 16:45 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Als iemand vrijgesproken wordt wegens gebrek aan bewijs maakt het hem dan ook meteen automatisch onschuldig aan de eventueel gepleegde feiten?
In Nederland worden soms de ergste misdadigers nog vrijgesproken omdat het OM zijn zaakjes niet op orde kan krijgen. Of dat er geprutst is met het verzamelen van bewijzenWil ook nog wel eens voorvallen.
Welke gepleegde feiten?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 16:45 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Als iemand vrijgesproken wordt wegens gebrek aan bewijs maakt het hem dan ook meteen automatisch onschuldig aan de eventueel gepleegde feiten?
Weet ik veel wiens fout dat is joh.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 16:52 schreef Semisane het volgende:
[..]
Is dat dan de schuld van de rechtbank/rechters of van het OM?
Wat jij kennelijk wil is dat iedereen die maar even in de media wordt weggezet als schuldig/monster/engerd maar even ergens voor veroordeeld moet worden en het liefst voor zolang mogelijk.![]()
Het feit dat je wordt vrijgesproken bij gebrek aan bewijs is volkomen logisch. Dat soort regels zijn er niet om criminelen te beschermen, maar juist diegene die valselijk ergens voor worden beschuldigd en je mag het wellicht niet willen geloven, maar dat kan jou ook overkomen!
Dat er 2 meisjes doodgereden zijn. Of ga je dat nu ook ontkennen?quote:
Hij is betrokken geweest bij een dodelijk ongeluk, dat is heel wat anders dan het doodrijden van twee meisjes, voornamelijk omdat in het 2e geval de schuld van de bestuurder moet worden onderzocht en hij bleek in dit geval onschuldig te zijn omdat hij het ongeluk niet heeft veroorzaakt (dat waren de twee meisjes).quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:02 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Dat er 2 meisjes doodgereden zijn. Of ga je dat nu ook ontkennen?
Als jij 2 meisjes aanrijdt waarna ze komen te overlijden heb je ze toch doodgereden of niet? De term doodgereden insinueert volgens mij niets over een eventuele schuldvraag hoor.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:05 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Hij is betrokken geweest bij een dodelijk ongeluk, dat is heel wat anders dan het doodrijden van twee meisjes, voornamelijk omdat in het 2e geval de schuld van de bestuurder moet worden onderzocht en hij bleek in dit geval onschuldig te zijn omdat hij het ongeluk niet heeft veroorzaakt (dat waren de twee meisjes).
Kennelijk is het bewijs voor zijn roekeloosheid niet aangetoond. Jij kan wel vinden dat hij hoe dan ook roekeloos moet zijn geweest, maar dat behoort het OM te bewijzen!quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:01 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Weet ik veel wiens fout dat is joh.![]()
Het enige dat ik constateer is naar aanleiding van het filmpje van het betreffende bruggetje in deel 1 van dit topic dat je wel een enorme roekeloze mongool moet zijn als je het presteert om daar niet 1 maar zelfs 2 kinderen dood te rijden.
In plaats van verontwaardigd te zijn vieren mensen hier de vrijspraak alsof de rechtstaat sowieso gezegevierd heeft.
Bron? Want ik ken wel een aantal prominenten zaken waarbij mensen schuldig zijn verklaard die later onschuldig bleken. (Putterse moordzaak bijvoorbeeld)quote:Nogmaals er worden dagelijks zoveel mensen vrijgesproken waarvan later blijkt dat ze het toch gedaan hadden.![]()
Nee, gebrek aan bewijs bevestigd enkel dat er gebrek aan bewijs is. Het zegt niets over de eventuele schuld of onschuld van een persoon.quote:En wegens gebrek aan bewijs vrijgesproken mag dan technisch gezien je onschuld bevestigen voor mij zegt het alleen dat ze de zaak niet rond hebben kunnen krijgen en vrij weinig over je daadwerkelijke betrokkenheid.
Dus je bent het er mee eens dat als je iemand doodrijdt je niet automatisch schuldig bent?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:07 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Als jij 2 meisjes aanrijdt waarna ze komen te overlijden heb je ze toch doodgereden of niet? De term doodgereden insinueert volgens mij niets over een eventuele schuldvraag hoor.
Het is ook een kwestie van keuze: men heeft liever dat een schuldig persoon wordt vrijgesproken dan een onschuldig persoon wordt veroordeeld.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:01 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Weet ik veel wiens fout dat is joh.![]()
Het enige dat ik constateer is (naar aanleiding van het filmpje van het betreffende bruggetje in deel 1 van dit topic) dat je wel een enorme roekeloze mongool moet zijn als je het presteert om daar niet 1 maar zelfs 2 kinderen dood te rijden.
In plaats van verontwaardigd te zijn vieren mensen hier de vrijspraak alsof de rechtstaat sowieso gezegevierd heeft.
Nogmaals er worden dagelijks zoveel mensen vrijgesproken waarvan later blijkt dat ze het toch gedaan hadden.![]()
En wegens gebrek aan bewijs vrijgesproken mag dan technisch gezien je onschuld bevestigen voor mij zegt het alleen dat ze de zaak niet rond hebben kunnen krijgen en vrij weinig over je daadwerkelijke betrokkenheid.
In leken taal zal dat niet zo zijn, maar in de rechtspraak zijn deze nuances van cruciaal belang. Denk aan iets als moord vs doodslag vs dood door schuld etc. Bij alle drie is er een slachtoffer die dood is, maar het zijn wel 3 totaal verschillende delicten.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:07 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Als jij 2 meisjes aanrijdt waarna ze komen te overlijden heb je ze toch doodgereden of niet? De term doodgereden insinueert volgens mij niets over een eventuele schuldvraag hoor.
"Men" kiest bij anderen over het algemeen voor het laatste, maar als het hen zelf overkomt dan toch liever dat eerste.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:11 schreef freiss het volgende:
[..]
Het is ook een kwestie van keuze: men heeft liever dat een schuldig persoon wordt vrijgesproken dan een onschuldig persoon wordt veroordeeld.
Ik bekijk dit verhaal dan ook niet als jurist maar als een mens met een gezond verstand en eigen beoordelingsvermogen. Bekijk zelf het filmpje van het bruggetje en oordeel.......quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:13 schreef Semisane het volgende:
[..]
In leken taal zal dat niet zo zijn, maar in de rechtspraak zijn deze nuances van cruciaal belang. Denk aan iets als moord vs doodslag vs dood door schuld etc. Bij alle drie is er een slachtoffer die dood is, maar het zijn wel 3 totaal verschillende delicten.
Alles gelezen hebbende hierover durf ik aan dat meest waarschijnlijk de bestuurder van de BMW niet schuldig is aan het ongeval.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 16:45 schreef Stokstaart het volgende:
Het komt hoe dan ook vaker voor dat iemand ten onrechte veroordeeld wordt (als in: onvoldoende bewijs, of motivering niet correct, of wat dan ook).quote:In Nederland worden soms de ergste misdadigers nog vrijgesproken omdat het OM zijn zaakjes niet op orde kan krijgen. Of dat er geprutst is met het verzamelen van bewijzenWil ook nog wel eens voorvallen.
30 km/u rondtuffen is roekenloos?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:01 schreef Stokstaart het volgende:
Het enige dat ik constateer is (naar aanleiding van het filmpje van het betreffende bruggetje in deel 1 van dit topic) dat je wel een enorme roekeloze mongool moet zijn als je het presteert om daar niet 1 maar zelfs 2 kinderen dood te rijden.
Misschien omdat men van oordeel is dat deze bestuurder niet veroordeeld hoeft te worden vanwege een samenloop van omstandigheden die nu ineens noodlottig is uitgevallen...quote:In plaats van verontwaardigd te zijn vieren mensen hier de vrijspraak alsof de rechtstaat sowieso gezegevierd heeft.
Hoeveel precies en waarop baseer jij dat?!quote:Nogmaals er worden dagelijks zoveel mensen vrijgesproken waarvan later blijkt dat ze het toch gedaan hadden.![]()
Is er een andere manier van vrijspraak volgens jou dan? Het feit is bewezen... of niet. Er zijn echt maar 2 smaken!quote:En wegens gebrek aan bewijs vrijgesproken mag dan technisch gezien je onschuld bevestigen voor mij zegt het alleen dat ze de zaak niet rond hebben kunnen krijgen en vrij weinig over je daadwerkelijke betrokkenheid.
Liever 10 schuldigen op straat dan 1 onschuldige in de cel. Waarvan akte!quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:11 schreef freiss het volgende:
Het is ook een kwestie van keuze: men heeft liever dat een schuldig persoon wordt vrijgesproken dan een onschuldig persoon wordt veroordeeld.
En jij moet helemaal je bek houden want jij hangt overal het kk-nerdje uit die alles beter denk te weten. Nou je weet helemaal niks.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:30 schreef DuvelDuvel het volgende:
Die stokstaart is gewoon een sukkel die maar wat roept. Doet hij in alle topics.
Dat weet je verdomd goed te verbergen!quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:21 schreef Stokstaart het volgende:
Ik bekijk dit verhaal dan ook niet als jurist maar als een mens met een gezond verstand en eigen beoordelingsvermogen.
Dat lynchen zou dan ook onterecht zijn geweest.quote:Als ik in het oorspronkelijke bericht lees dat 'de gemoederen op de plaats van het ongeval zeer hoog opliepen' ben ik blij dat we in een rechtstaat leven en men die gozer aan de politie heeft overgedragen in plaats van hem ter plekke te lynchen weet je.
Waarom blijf jij er eigenwijs vanuit gaan dat jij het beter kan beoordelen aan de hand van een filmpje ipv de rechter op basis van een compleet dossier?quote:Als ik dan het resultaat lees van dit geclaimde vertrouwen in de rechtstaat is het uiteindelijk triest dat die gozer vrijuit gaat. Niet eens een rijontzegging niets maar wel 2 kinderen dood in een woonwijk (= beschermd gebied).![]()
Waarom zouden mensen volgende keer wel vertrouwen hebben en de dader netjes overdragen?
Het ontgaat jou dat de vraag niet is of iemand onschuldig is, maar of iemand bewezen schuldig is.quote:En jij zegt hierboven dat als iemand wegens gebrek aan bewijs vrijspraak krijgt dat dus niet hetzelfde is als onschuldig zijn? Hoe brengt het rechterlijk orgaan die nuance dan concreet aan?
In beide gevallen ga je toch vrijuit of niet dan?
Klopt. In WGR bekeek hij een verhaal nog wel als jurist zonder gezond verstand, en toen kregen we dit;quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:30 schreef DuvelDuvel het volgende:
Die stokstaart is gewoon een sukkel die maar wat roept. Doet hij in alle topics.
Probeer eerst maar eens weldenkend te worden, dan komen we nog wel eens toe aan het in de hand houden van jouw emoties.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:40 schreef Stokstaart het volgende:
Liever een weldenkend mens met emoties dan een naïef trutje met een ongegrond blind vertrouwen in de 'rechtstaat' .
Of zullen we het even hebben over de ongefundeerde rechtse idioterie die jij in POL post?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt. In WGR bekeek hij een verhaal nog wel als jurist zonder gezond verstand, en toen kregen we dit;
Nieuwe telefoon uit doos beschadigd; wat nu?
Moet ik nu een lijst van cijfers gaan zoeken aangaande onterechte vrijspraken in Nederland beste feitenman?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Probeer eerst maar eens weldenkend te worden, dan komen we nog wel eens toe aan het in de hand houden van jouw emoties.
Ik had jou overigens een vraag gesteld nav jouw boude opmerking over vele vrijspraken die onterecht zijn.
WS rechts?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:50 schreef Stokstaart het volgende:
Of zullen we het even hebben over de ongefundeerde rechtse idioterie die jij in POL post?
Jij bent jurist?quote:En deze jurist
Kom gewoon eens met een onderbouwing van die boude uitspraak. Waar leidt jij het uit af en om hoeveel zaken gaat het. En hoe weet jij dat? Want hetgeen niet bewezen kan worden...quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:52 schreef Stokstaart het volgende:
Moet ik nu een lijst van cijfers gaan zoeken aangaande onterechte vrijspraken in Nederland beste feitenman?
Advocaat van de Duivelquote:
Je zou denken dat Lucifer een betere advocaat kon betalen.quote:
Ik noem toch ook geen exacte aantallen? Type op Google in: Onterecht vrijgesproken en de zaken zullen je vanzelf op je beeldscherm verschijnen.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kom gewoon eens met een onderbouwing van die boude uitspraak. Waar leidt jij het uit af en om hoeveel zaken gaat het. En hoe weet jij dat? Want hetgeen niet bewezen kan worden...
Ik hang hier niet de self-proclaimed jurist uit hoor. Redeneer puur op emotie en was volgens mij niet beroerd om daar openlijk voor uit te komen. Ergo: Volgens mij heb ik zelf deel 1 van dit topic geopend op basis van afschuw voor het gebeurde.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je zou denken dat Lucifer een betere advocaat kon betalen.
Jij had het over meerderen per dag. Ik vraag aan jou om dat waar te maken.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:58 schreef Stokstaart het volgende:
Ik noem toch ook geen exacte aantallen? Type op Google in: Onterecht vrijgesproken en de zaken zullen je vanzelf op je beeldscherm verschijnen.
Niemand hoeft zijn onschuld te bewijzen. Dat gaat er bij jou maar niet in...quote:Het enige dat ik wilde stellen was dat het feit dat iemand 'wegens gebrek aan bewijs' is vrijgesproken niet perse zijn onschuld bewijst. Juridisch misschien wel.
Nee hij is onschuldig tot het tegendeel is bewezen en dat is niet gebeurt. Dat begreep ik al hoor.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jij had het over meerderen per dag. Ik vraag aan jou om dat waar te maken.
Ik heb die google actie ondernomen en ik ben bepaald niet onder de indruk. De eerste links gaan vaker over onterechte veroordelingen in NL dan over onterechte vrijspraken!
[..]
Niemand hoeft zijn onschuld te bewijzen. Dat gaat er bij jou maar niet in...
Ik ook niet, de Universiteit Utrecht en de Erasmus Universiteit Rotterdam hebben mij voorzien van titels ter zake...quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:01 schreef Stokstaart het volgende:
Ik hang hier niet de self-proclaimed jurist uit hoor.
Emotie is een slechte raadgever, zo blijkt maar weer eens.quote:Redeneer puur op emotie en was volgens mij niet beroerd om daar openlijk voor uit te komen.
Ik denk dat iedereen het gebeurde triest vindt. Maar dat is iets anders dan nog een slachtoffer erbij willen hebben...quote:Ergo: Volgens mij heb ik zelf deel 1 van dit topic geopend op basis van afschuw voor het gebeurde.![]()
Het OM heeft gesteld dat de lage zitpositie heeft gezorgd voor het ongeval. Maar dat is niet meer dan een stelling en de rechter heeft hem niet bewezen geacht. Zo vreemd vind ik dat niet.quote:Toen was het verwijt van het OM in de aanklacht ook de lage zitpositie van de bestuurder. Kennelijk hebben ze dat nu dus niet hard kunnen maken als in juridische bewijslast.
Welke landen heb jij het over?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:09 schreef Stokstaart het volgende:
Nee hij is onschuldig tot het tegendeel is bewezen en dat is niet gebeurt. Dat begreep ik al hoor.Tegelijkertijd is dat ook zo krom aan de Nederlandse rechtspraak. Wat dat betreft zou ik het liever anders zien gelijk aan andere landen.
Landen met juryrechtspraak, Amerika bijvoorbeeld.quote:
Die kennen nog steeds het adagium: onschuldig totdat het tegendeel bewezen is.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:11 schreef Stokstaart het volgende:
Landen met juryrechtspraak, Amerika bijvoorbeeld.
Als het totaal niet aan hem gelegen heeft dan kun je wel stellen dat er op het punt waar het betreffende ongeval heeft plaatsgevonden iets totaal niet in de haak is.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ook niet, de Universiteit Utrecht en de Erasmus Universiteit Rotterdam hebben mij voorzien van titels ter zake...
[..]
Emotie is een slechte raadgever, zo blijkt maar weer eens.
[..]
Ik denk dat iedereen het gebeurde triest vindt. Maar dat is iets anders dan nog een slachtoffer erbij willen hebben...
[..]
Het OM heeft gesteld dat de lage zitpositie heeft gezorgd voor het ongeval. Maar dat is niet meer dan een stelling en de rechter heeft hem niet bewezen geacht. Zo vreemd vind ik dat niet.
Natuurlijk had deze man anders kunnen handelen. En dat had het leven van die meisjes kunnen redden. De vraag is alleen of dat anders handelen in de rede ligt. Zo zou hij die meisjes niet dood hebben gereden indien hij met 5 km/u had gereden. Alleen: dat hij 30 km/u reed was voldoende terughoudend vwb de snelheid.
Ik heb dat ook betoogd.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:14 schreef Stokstaart het volgende:
Als het totaal niet aan hem gelegen heeft dan kun je wel stellen dat er op het punt waar het betreffende ongeval heeft plaatsgevonden iets totaal niet in de haak is.
Kan ik. Ik heb ook voorgerekend waarom ik van mening ben dat ook iemand die voorzichtig rijdt daar meisjes kan aanrijden die op het wegdek zitten.quote:Nogmaals bekijk het betreffende filmpje gewoon zelf eens en oordeel vervolgens als gezonde boerenlul en niet als jurist (als je dat tenminste kunt)
Iedereen kan betrokken raken bij een ongeval. Ook jij.quote:Ik had die meisjes daar niet doodgereden. Punt.
Gebrek aan bewijs hoeft idd niet hetzelfde te zijn als onschuldig bevonden worden.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:21 schreef Stokstaart het volgende:
En jij zegt hierboven dat als iemand wegens gebrek aan bewijs vrijspraak krijgt dat dus niet hetzelfde is als onschuldig zijn? Hoe brengt het rechterlijk orgaan die nuance dan concreet aan?
In beide gevallen ga je toch vrijuit of niet dan?
Je kunt worden vrijgesproken dan wel niet voor vervolging in aanmerking komen en toch nog verdacht zijn van dezelfde aanklacht. Er is in de juridische wereld zeker wel een schemergebied mogelijk.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:58 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Ik noem toch ook geen exacte aantallen? Type op Google in: Onterecht vrijgesproken en de zaken zullen je vanzelf op je beeldscherm verschijnen.
Het enige dat ik wilde stellen was dat het feit dat iemand 'wegens gebrek aan bewijs' is vrijgesproken niet perse zijn onschuld bewijst. Juridisch misschien wel.
Maar niet liever een rechter die uitspraken doet gebaseerd op emoties, maar één die dat doet gebaseerd op feiten. (Geloof me nou maar, dat ga jij ook erg fijn vinden mocht je ooit voor de rechter komen te staan)quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:40 schreef Stokstaart het volgende:
Liever een weldenkend mens met emoties dan een naïef trutje met een ongegrond blind vertrouwen in de 'rechtstaat' .
Is dit relevant? Het is gebeurt, dus het kan en dat is tragisch. Heel tragisch.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:25 schreef Stokstaart het volgende:
Hoe kun jij als je daar 30 rijdt in godsnaam 2 meisjes doodrijden.
Ja je reageert teveel vanuit emotie.quote:Misschien redeneer ik weer veel teveel vanuit emotie maar leg dat mij maar eens uit.
Dat ontken ik nergens.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:27 schreef Semisane het volgende:
[..]
Maar niet liever een rechter die uitspraken doet gebaseerd op emoties, maar één die dat doet gebaseerd op feiten. (Geloof me nou maar, dat ga jij ook erg fijn vinden mocht je ooit voor de rechter komen te staan)
Het is een feit dat rechters fouten maken ja, dat klopt. Neemt niet weg dat rechters over het algemeen een beter beeld hebben van een zaak dan wij die er geheel buiten staan.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:36 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Dat ontken ik nergens.
Desondanks mag je toch wel van mening zijn dat ook rechters fouten maken?
Je mag best een mening hebben ja, maar als die mening doordrenkt is van emoties dan kan je daarop ook best een weer woordje verwachten, lijkt me.quote:Wettelijk gezien moet je je conformeren en de uitspraak in acht nemen. Buiten dat gegeven mogen mensen toch echt zelf een mening vormen of iets dat gebeurt is.
Het gaat er hier toch niet om dat hij nu perse vanuit emotie moet oordelen? De aangedragen bewijzen door het OM heeft hij kennelijk als onvoldoende beoordeelt. Hier ben ik het niet mee eens en jij kennelijk wel. Op basis van dat filmpje durf ik te stellen dat in dit specifieke geval het mij niet zou gebeuren nee. Durf jij stelling te nemen in deze ja/nee?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:35 schreef Semisane het volgende:
[..]
Is dit relevant? Het is gebeurt, dus het kan en dat is tragisch. Heel tragisch.
[..]
Ja je reageert teveel vanuit emotie.
Het OM kon kennelijk niet hard maken dat de bestuurder in kwestie de meisjes expres heeft doodgereden. dood door schuld, correct me if I am wrong
Maar jij wil dan wel graag dat de rechter de man, op emotionele grond, toch bestraft?
Ik wacht tot de dag dat jij voor de rechter staat, hoewel ik denk dat je dan ook emotioneel gaat reageren, enkel dan de andere kant op. De rechter moet dan vanuit emotie je vrijspreken.
Ik baseer mijn mening louter op basis van dat filmpje. Kan me ook echt niet voorstellen hoe je het als automobilist presteert. Of welke verzachtende omstandigheden (die wij niet zouden kennen omdat we onvoldoende dossierkennis hebben) de zaak in een totaal ander daglicht zouden plaatsen.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:40 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het is een feit dat rechters fouten maken ja, dat klopt. Neemt niet weg dat rechters over het algemeen een beter beeld hebben van een zaak dan wij die er geheel buiten staan.
Daarbij zou het aantal fouten verveelvoudigen als rechters hun emoties toe zouden laten bij hun beslissingen.
[..]
Je mag best een mening hebben ja, maar als die mening doordrenkt is van emoties dan kan je daarop ook best een weer woordje verwachten, lijkt me.
Ja en of. 0 ongevallen in 15 jaar.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:42 schreef El_Liberaliste het volgende:
Stokstaart heb jij eigenlijk uberhaupt een rijbewijs?
Okay, nice - meevaller.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:45 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Ja en of. 0 ongevallen in 15 jaar.
Is dat jou overkomen dan?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:47 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Okay, nice - meevaller.
Kan je nagaan hoe zuur het is als je 2 kinderen doodrijdt met 15 jaar zonder ongelukken
quote:E. heeft nog maar drie jaar zijn rijbewijs, maar was al twee keer eerder betrokken bij een ongeluk
Ik heb het al voorgerekend. Misschien dat je die post eens gaat lezen?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:25 schreef Stokstaart het volgende:
Hoe kun jij als je daar 30 rijdt in godsnaam 2 meisjes doodrijden. Misschien redeneer ik weer veel teveel vanuit emotie maar leg dat mij maar eens uit.
Ja hoor.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb het al voorgerekend. Misschien dat je die post eens gaat lezen?
Godzijdank niet.quote:
Ik oordeel op basis van het filmpje en in dit specifieke voorbeeld omdat het daar ook over gaat. Natuurlijk zijn er tal van situaties waarin je door domme pech of onoplettendheid van een kind deze dood kunt rijden.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:55 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Godzijdank niet.
Die dude heeft idd flink de schijn tegen.
Maar uit je posts - heb ze weliswaar niet het hele topic uitgelezen - lijkt het alsof je denkt dat dit in normale omstandigheden nooit kan gebeuren, terwijl die gast volgens mij niets fout deed. Gewoon een nare speling van het lot, niet iets dat je direct de automobilist kan verwijten. Met de gegevens die bekend zijn.
Luiwammes...quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:51 schreef Stokstaart het volgende:
Ja hoor.
Quote die post maar eens, wil je?
quote:Op dinsdag 8 maart 2011 17:00 schreef DS4 het volgende:
Als de neus van jouw auto daar is, dan zie je nog niets omdat je neus omhoog wijst. Op het moment dat de auto recht staat gaat het om ongeveer 10 meter. Dan heb je nog 1,2 seconden om te reageren en stil te staan.
Remweg bij die snelheid is ongeveer 4-5 meter, dus reactietijd >0,6 seconden en het is raak.
En dat is een reactietijd inclusief het bewegen van je voet naar het pedaal. Die bedraagt gemiddeld 0,7 seconden. Gemiddeld...
Dus zelfs als hij gemiddeld reageerde had hij de kinderen geraakt.
Ja hoor ik durf wel een stelling te nemen, ik zou idd niet met zekerheid kunnen stellen dat het me niet zou kunnen overkomen als ik niet de specifieke omstandigheden tijdens het ongeval niet weet.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:42 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Het gaat er hier toch niet om dat hij nu perse vanuit emotie moet oordelen? De aangedragen bewijzen door het OM heeft hij kennelijk als onvoldoende beoordeelt. Hier ben ik het niet mee eens en jij kennelijk wel. Op basis van dat filmpje durf ik te stellen dat in dit specifieke geval het mij niet zou gebeuren nee. Durf jij stelling te nemen in deze ja/nee?
Ook als jij niet schuld hebt aan het ongeval? Dan toch behoor je de maximum straf te krijgen? Dat wil jij werkelijk?quote:Vervolgens maak jij er meteen van : O dus jij vindt dat rechters voortaan maar vanuit emotie moeten oordelen. Of: Ja maar jij kunt ook iemand doodrijden hoor.![]()
Terwijl we het hier in feite alleen hebben over dit specifieke voorval. Natuurlijk kan ik iemand doodrijden en moet een rechter dan niet gaan staan janken en me meteen de maximum straf geven.
Luiwammes?quote:
Ik zou het ook niet weten, maar idd we weten niks over deze zaak of onder welke omstandigheden dit ongeluk gebeurde.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:44 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Ik baseer mijn mening louter op basis van dat filmpje. Kan me ook echt niet voorstellen hoe je het als automobilist presteert. Of welke verzachtende omstandigheden (die wij niet zouden kennen omdat we onvoldoende dossierkennis hebben) de zaak in een totaal ander daglicht zouden plaatsen.
Ja, daarom noem ik jou ook een luiwammes!quote:Op dinsdag 22 maart 2011 19:08 schreef Stokstaart het volgende:
Luiwammes?
Ga toch echt niet alle 450 fantastische posts terug lezen om daartussen ergens jouw berekening terug te zoeken.![]()
Kinderen die tussen geparkeerde auto's vandaan komen is iets wat veel vaker voor komt dan kinderen die op zo'n plek op de weg zitten.quote:En ja, als jij het zo stelt zou het zomaar kunnen kloppen de berekening die je hebt gemaakt. Dat durf ik hier niet te gaan bevestigen of ontkennen.
Toch vraag ik me af in hoeverre als je in beroep doet op gezond verstand het logisch is (al mag je dan 30 km/u rijden) om zonder enig overzicht dat bruggetje over te knallen.
Als jij in een woonwijk rijdt en je ziet spelende kinderen die tussen auto's doorschieten en alles blijf je toch ook niet stug 50 rijden puur 'omdat dat wettelijk gezien nu eenmaal mag' .
Vroeger leerde je voor je überhaupt je rijbewijs meekreeg dat als je een situatie (bijvoorbeeld door obstakels) niet adequaat kunt in kunt schatten je altijd stapvoets diende te rijden.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 19:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, daarom noem ik jou ook een luiwammes!
[..]
Kinderen die tussen geparkeerde auto's vandaan komen is iets wat veel vaker voor komt dan kinderen die op zo'n plek op de weg zitten.
30 km/u is gewoon erg langzaam in een auto.
Zoals ik eerder al aan gaf: ik sluit bepaald niet uit dat ik er harder had gereden.
Ik ken het verschil tussen theorie en praktijk (en voor de goede orde: ik heb mijn rijbewijs langer dan jij...).quote:Op dinsdag 22 maart 2011 19:16 schreef Stokstaart het volgende:
Vroeger leerde je voor je überhaupt je rijbewijs meekreeg dat als je een situatie (bijvoorbeeld door obstakels) niet adequaat kunt in kunt schatten je altijd stapvoets diende te rijden.
Kennelijk heeft men die episode geschrapt. Anders is het de hoogste tijd voor jou om weer eens de boeken in te duiken.
Nu dwaal je weer af naar de algemeenheid. Ik had het over dat bruggetje. Geparkeerde auto's zijn sowieso in de meeste gevallen geen obstakels omdat ze zich niet op het rijvak bevinden.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 19:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ken het verschil tussen theorie en praktijk.
De stelregel is overigens dat je te allen tijde moet kunnen stoppen voor zover je kan zien. Maar dat die regel in de praktijk lastig is, blijkt wel met de geparkeerde auto's. Ik ken genoeg doorgaande wegen met geparkeerde auto's en om daar nu stapvoets langs te rijden voor het geval dat... Niet realistisch.
Dacht het wel hoor. Of zit jij zo onderuit gezakt in je auto dat je wellicht een vertekend beeld hebt?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 19:38 schreef DS4 het volgende:
De camerapositie is bepaald niet op ooghoogte, zo lijkt het, dus ik denk niet dat we er iets mee kunnen met het filmpje...
Dit filmpje is overduidelijk niet geschoten vanuit het oogpunt van een automobilist Je ziet geen stuur, geen dashboard, geen dakrand. Of rij jij zo dicht met je neus tegen de ruit aan?quote:
Dat is pertinent onjuist, dit filmpje is door de journalist (verslaggever14) zelf gemaakt, zoals hij dat zelf heeft aangegeven.quote:Volgens mij is het filmpje zelfs gemaakt door justitie als zijnde reconstructie.
Ik denk dat je met deze opmerking wel aan toont dat jouw oordeel in dezen geen leidraad dient te zijn.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 19:42 schreef Stokstaart het volgende:
Dacht het wel hoor. Of zit jij zo onderuit gezakt in je auto dat je wellicht een vertekend beeld hebt?
Het was anders ook het oordeel van justitie hoor:quote:Op dinsdag 22 maart 2011 20:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk dat je met deze opmerking wel aan toont dat jouw oordeel in dezen geen leidraad dient te zijn.
Gewoon fatsoenlijk rechtop in je auto zitten, klootzak.quote:Justitie stelde dat de automobilist schuld heeft aan het ongeluk, omdat hij 'onderuitgezakt' in zijn auto zat en daardoor slecht zicht had op de weg voor hem. Het ongeluk had kunnen worden voorkomen. De bestuurder gaf toe dat hij 'in de laagste zitpositie' zat, omdat hij anders niet op het dashboard kon kijken. Hij rijdt nog steeds zo en gaat pas rechtop zitten als hij wil zien wat er vlak voor zijn auto aan de hand is.
Ik heb dan ook geen hoge pet op van het OM.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 20:29 schreef Stokstaart het volgende:
Het was anders ook het oordeel van justitie hoor:
Jij en ik weten niet welke zitpositie hij feitelijk aan neemt, dus wij kunnen er niet over oordelen.quote:Gewoon fatsoenlijk rechtop in je auto zitten, klootzak.
Het filmpje kwam kennelijk niet van het OM zelf maar is afkomstig van een journalist. Ik dacht dat het uit een rechtbankverslag kwam o.i.d..quote:Op dinsdag 22 maart 2011 20:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb dan ook geen hoge pet op van het OM.
Ja dat kunnen we wel degelijk getuige zijn eigen verklaring:quote:Jij en ik weten niet welke zitpositie hij feitelijk aan neemt, dus wij kunnen er niet over oordelen.
quote:De bestuurder gaf toe dat hij 'in de laagste zitpositie' zat, omdat hij anders niet op het dashboard kon kijken. Hij rijdt nog steeds zo en gaat pas rechtop zitten als hij wil zien wat er vlak voor zijn auto aan de hand is.
Dit is de weergave van de journalist en zegt niets over de feitelijke positie. Ik heb mijn stoel ook in de laagste stand staan. Die stand is er niet voor niets...quote:Op dinsdag 22 maart 2011 20:41 schreef Stokstaart het volgende:
Ja dat kunnen we wel degelijk getuige zijn eigen verklaring:
[..]
Feitelijk ben je in beide gevallen echter onschuldig (in strafrechtelijke zin). Immers is iemand onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Aangezien dat tegendeel hier niet te bewijzen valt, is iemand dus onschuldig.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:25 schreef Semisane het volgende:
Gebrek aan bewijs hoeft idd niet hetzelfde te zijn als onschuldig bevonden worden.
Als de rechter je onschuldig bevind, dan had je kennelijk niks met de zaak te maken.
Je gaat nu uit van de vertaling die een journalist heeft gemaakt, die al heel sterk afwijkt van de verklaring van de verdachte zelf. Buiten de verklaring van de verdachte zijn er geen bewijzen t.a.v. de zitpositie van de verdachte.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 20:29 schreef Stokstaart het volgende:
Gewoon fatsoenlijk rechtop in je auto zitten, klootzak.
Nee het waren zijn eigen woorden.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 21:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dit is de weergave van de journalist en zegt niets over de feitelijke positie. Ik heb mijn stoel ook in de laagste stand staan. Die stand is er niet voor niets...
Alleen dat is i.m.o. al bijzonder nalatig.quote:De bestuurder gaf toe dat hij 'in de laagste zitpositie' zat, omdat hij anders niet op het dashboard kon kijken. Hij rijdt nog steeds zo en gaat pas rechtop zitten als hij wil zien wat er vlak voor zijn auto aan de hand is.
Was jij erbij? Of geloof jij alles wat een journalist schrijft?quote:
Kennelijk is het wat anders dan de journalist doet voorkomen. Dat is op zich niet vreemd, ik heb aardig wat zaken gedaan die landelijke bekendheid hadden en ik verbaasde mij er keer op keer over hoe enorm het verschil is tussen de werkelijkheid en de verslaglegging.quote:Alleen dat is i.m.o. al bijzonder nalatig.
Koop dan een auto waar je wel fatsoenlijk in kunt zitten, toch?
Kennelijk voor een rechter in dit land niet genoeg om hem te veroordelen. Wat is de volgende stap. Allemaal liggend in onze stoel naar het werk?
Wat ik in dat stukje lees is dat het gaat om de letterlijke verklaring van meneer zelf. Dus niet de interpretatie van een of andere journalist die het heeft opgeschreven....quote:Op dinsdag 22 maart 2011 21:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Was jij erbij? Of geloof jij alles wat een journalist schrijft?
[..]
Kennelijk is het wat anders dan de journalist doet voorkomen. Dat is op zich niet vreemd, ik heb aardig wat zaken gedaan die landelijke bekendheid hadden en ik verbaasde mij er keer op keer over hoe enorm het verschil is tussen de werkelijkheid en de verslaglegging.
De stoel stond in de laagste stand naar alle waarschijnlijkheid. Nou, dat is bepaald niet bijzonder. Ik zou mijnheer Kabouter van Cashbergen ook aanraden om een hogere stand te nemen, maar een normale Hollandse jongen komt iha wel weg met de laagste stand in een BMW.
Maar je weet het niet. Het is wel zo opgeschreven dat ik wel wil geloven dat hij heeft verklaard in de laagste zitpositie te zitten. Maar dat is, zoals ik nu een paar keer heb aangegeven, niet zo veelzeggend...quote:Op dinsdag 22 maart 2011 21:30 schreef Stokstaart het volgende:
Wat ik in dat stukje lees is dat het gaat om de letterlijke verklaring van meneer zelf. Dus niet de interpretatie van een of andere journalist die het heeft opgeschreven....
Als je ziet wat er allemaal wel niet afstudeert bij rechtenfaculteiten, zou het me nog niet eens bijzonder verbazen.quote:
"Gebrek aan bewijs" lijkt me meer een journalistieke term, die een lading heeft die niet juist is. Het suggereert dat je eigenlijk wel wist hoe het zat maar dat het bewijs formeel niet helemaal klopte of iets dergelijks.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:25 schreef Semisane het volgende:
[..]
Gebrek aan bewijs hoeft idd niet hetzelfde te zijn als onschuldig bevonden worden.
Als de rechter je onschuldig bevind, dan had je kennelijk niks met de zaak te maken.
Als er wordt geconcludeerd dat er gebrek aan bewijs is om de beschuldigingen die het OM je ten lasten legt te bevestigen, kan best betekenen dat je betrokken was bij die zaak en dat je daadwerkelijk schuldig was aan een delict. Maar voor de verdenkingen is gewoon weg geen bewijs gevonden.
Of voor een deel van de verdenkingen is geen bewijs.
Je kan bij gebrek aan bewijs ook vrijuit gaan ja. (Hoeft niet, als het OM je meerdere beschuldigingen ten lasten legt en voor een deel er wel bewijs is.)
Door hem voor een tweede keer vrij te spreken bedoel je? Erg sportief van het OM inderdaadquote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:14 schreef meneervliegje het volgende:
Misschien is er dan toch gerechtigheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |