quote:Op woensdag 2 maart 2011 12:24 schreef klaasdj het volgende:
Zijn er trouwens hier mensen die via Working Holiday Visa naar Canada gegaan zijn en -practisch- nooit meer terug gekomen zijn?
Ja, maar dan moet het eerst eens boven het nulpunt uitkomen. :pquote:Op zaterdag 5 maart 2011 07:41 schreef popolon het volgende:
Hier, in MI, zag ik al mensen in de korte broek lopen tussen de sneeuwhopen. Een paar graden boven nul vraagt ook om een korte broek natuurlijk.
Na 10 jaar strenge winters op de Prairies moet ik bekennen dat ik dit de laatste jaren ook doe... als je maanden ingevroren bent per jaar voelt die +5 als tropisch aan! Wat ik ook merk is omdat de lucht hier zo schoon is, als het zonnetje lekker schijnt voelt het zoveel warmer aan dan die paar graden boven nul.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 07:41 schreef popolon het volgende:
Hier, in MI, zag ik al mensen in de korte broek lopen tussen de sneeuwhopen. Een paar graden boven nul vraagt ook om een korte broek natuurlijk.
Misschien dat je op craigslist.ca e.e.a. kan vinden.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 22:20 schreef fh101 het volgende:
Weet een van jullie een soort Canadese marktplaats?
Ik ben mn budget aan het maken voor mn semester in Canada, en ik wil kijken hoeveel een aantal dingen tweedehands kosten.
Dank! Had m al eens eerder gezien, maar vond de naam zo gek dat ik niet verder heb gekekenquote:Op zaterdag 26 maart 2011 22:19 schreef Wackyduck het volgende:
Kijiji is en andere site, die veel gebruikt wordt.
Graag gedaan! Het valt wel mee hoor, en je kan altijd nog je apparatuur 'aanpassen' zodat het wel past. Niet altijd even slim of ongevaarlijk natuurlijk maar afgelopen winter had ik de bovenkant van een verlengsnoer afgesneden zodat een 3-prong stekker erin paste voor mijn auto. M'n buurman had namelijk mijn gebruikelijke snoer per ongeluk doorgesneden met zijn snowblower.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:20 schreef fh101 het volgende:
Jeetje, wat een gedoe allemaal
Heel erg bedankt iig voor de uitleg!
Het zijn allemaal van die kleine dingetjes die je vergeet of uberhaupt niet weet, totdat je daar staat en denkt 'shit'.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:39 schreef jeroen1976 het volgende:
[..]
Graag gedaan! Het valt wel mee hoor, en je kan altijd nog je apparatuur 'aanpassen' zodat het wel past. Niet altijd even slim of ongevaarlijk natuurlijk maar afgelopen winter had ik de bovenkant van een verlengsnoer afgesneden zodat een 3-prong stekker erin paste voor mijn auto. M'n buurman had namelijk mijn gebruikelijke snoer per ongeluk doorgesneden met zijn snowblower.
Oh en als je je afvraagd waarom er een stekker aan mijn auto zit; dat is normaal hier omdat de winters zo koud zijn. Auto's hebben een verwarmingselement onder de motorkap om de olie warm/vloeibaar te houden als de temperatuur onder de -30 komt (en dat is gemiddeld 25-30 dagen per winter).
Enfin, zo 'past' een 3-prong stekker in een 2-prong verlengsnoer.
Voor zowel de laptop als telefoon werkt een verloopstekker prima. Wanneer en waar ga je?quote:Op woensdag 25 mei 2011 00:28 schreef fh101 het volgende:
[..]
Het zijn allemaal van die kleine dingetjes die je vergeet of uberhaupt niet weet, totdat je daar staat en denkt 'shit'.
En dat is ook een oplossing idd, hoewel ik die zelf toch liever niet uit ga proberenDe enige apparatuur die ik van plan ben mee te nemen zijn mn laptop en mn telefoon, hoewel ik er waarschijnlijk in Canada zelf nog eentje koop voor de handigheid.
Wat je zegt over dat verwarmingselement; ook nog nooit over nagedacht. Zo leer je nog eens wat!
Ik vertrek 29 augustus naar Toronto, dan een paar dagen daarna naar Kingston om daar 4 maanden te studeren aan Queen's University.quote:Op woensdag 25 mei 2011 19:51 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Voor zowel de laptop als telefoon werkt een verloopstekker prima. Wanneer en waar ga je?
Toronto en omgeving, daar blijft het wel relatief warm in de winter, het zal wel flink kunnen sneeuwen. Maar dat moet je ook eens meemaken.quote:Op woensdag 25 mei 2011 19:53 schreef fh101 het volgende:
[..]
Ik vertrek 29 augustus naar Toronto, dan een paar dagen daarna naar Kingston om daar 4 maanden te studeren aan Queen's University.
Jup, heb al een heleboel gelezen op internet. Als ik zo'n grote stap zet wil ik zo goed mogelijk voorbereid zijn, vandaar ook mn vraag over de 2 en 3 pronged outletsquote:Op woensdag 25 mei 2011 20:09 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Toronto en omgeving, daar blijft het wel relatief warm in de winter, het zal wel flink kunnen sneeuwen. Maar dat moet je ook eens meemaken.
Ach je went er aan, op een gegeven moment is -15/-20 gewoon behaaglijk en klagen ze in andere steden dat ze het bij die temperatuur zo koud is.quote:Op woensdag 25 mei 2011 20:12 schreef fh101 het volgende:
[..]
Jup, heb al een heleboel gelezen op internet. Als ik zo'n grote stap zet wil ik zo goed mogelijk voorbereid zijn, vandaar ook mn vraag over de 2 en 3 pronged outlets
En idd, het lijkt me heel gaaf om eens een 'echte' winter mee te maken. Hoewel het dan niet zo extreem hoeft te zijn als in andere delen van Canada!
quote:n reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
De RDW kan u een echtheidsverklaring afgeven. Dit is een verklaring afgegeven door de RDW, waarin staat dat u in het bezit bent van een Nederlands rijbewijs. Hierin staan gegevens van uw rijbewijs, onder andere persoonsgegevens, rijbewijsnummer, afgiftedatum, de categorieën en indien te traceren de eerste afgiftedata van de categorieën. De echtheidsverklaring wordt afgegeven in het Engels.
Aanvraag
Voor het aanvragen van een echtheidsverklaring kunt u het aanvraagformulier “Aanvraag echtheidsverklaring Nederlands rijbewijs” downloaden via deze directe link. Het volledig ingevulde aanvraagformulier stuurt u samen met een kopie van een geldig identiteitsbewijs op naar de RDW.
Het adres is:
RDW
Postbus 9.000
9640 HA Veendam
Faxen mag ook
U mag het formulier ook faxen. Het faxnummer van de afdeling Rijbewijzen is: +31 (0)598 69 92 89
Kosten
Het tarief van de echtheidsverklaring is ¤ 4.90. Voor het overmaken van het tarief kunt u kiezen voor automatische incasso, dat versnelt de afhandeling van de aanvraag. Daarnaast kunt u ervoor kiezen om het bedrag over te maken op giro 365377 ten name van de RDW te Veendam onder vermelding van uw rijbewijsnummer en/of (meisjes)naam voorletters en geboortedatum. Als u vanuit het buitenland het tarief overmaakt, dan kunt u dat doen onder vermelding van de BIC-code ING BNL 2A en de International Banking Code NL 67 ING B 0000365377.
De adresgegevens van de bank zijn: ING Bank, Schenkkade 65, 2595 AS Den Haag/The Hague - Nederland/Netherlands.
Na ontvangst van het bedrag en een kopie van het legitimatiebewijs, stuurt de RDW de verklaring naar het door u opgegeven adres. Let op: Als u staat ingeschreven in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) van een gemeente stuurt de RDW de verklaring naar dit adres en niet naar het door u opgegeven adres.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Mooi is dat he die heftige stormen.quote:Op zondag 28 augustus 2011 00:14 schreef Ebethron het volgende:
Pff van de week hier tornado waarshuwing. Op de radio eergister zeiden ze dat er ongeveer 1500 bliksem inslagen per 2 minuten waren.
Bij mij thuis ook ingeslagen en alles deed het nog maar de internet modem was toast! Mijn vrouw sprong zowat 2 meter in de lucht door de klap!
En nog steeds is het lekker weer op de prairies! De hele week tussen de 25 en 31 graden, een ouderwetse Indian Summer!quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 19:55 schreef Wackyduck het volgende:
Het zomerse weer houd hier behoorlijk aan, die paar regenbuitjes waren wel nodig nu het gras hier geel begon te worden...
En de BlueBombers doen het uitermate goed dit seizoen, dus hopelijk houden ze dat vol.
We hebben hetzelfde klimaat zo'n beetje hier in Michigan. Heerlijk.quote:Op donderdag 8 september 2011 03:00 schreef Ebethron het volgende:
Zomer voelt hier toch echt voorbij....
Heerlijk herfst! Iemand tips voor Herfst bok achtige biertjes??
Geen flauw idee, ik ben hier maar voor 4 maanden... Overigens was het wel heel simpel om hier binnen te komen, het enige waar een beetje moeilijk over werd gedaan waren de good noodles en de stroopwafels die ik had meegenomenquote:Op woensdag 28 september 2011 22:19 schreef trOnk12 het volgende:
Is het moeilijk om in Canada te vestigen ? een baan op HBO-niveau te vinden ? en een woning te bezitten
No disrespect, maar ik vind dit soort verhalen echt zulke bullsh*t. Je zou precies het omgekeerde kunnen zeggen over Toronto vs. een dorp in de Betuwe. Niet alle Canadezen zijn vriendelijk, niet alle Nederlanders zijn vriendelijk.quote:Op vrijdag 11 november 2011 06:07 schreef Ebethron het volgende:
Je slaat de spijker op zijn kop Jeroen! Toen in nog in NL woonde met mijn vrouw (canadese) had het gevroren en licht gesneeuwt. Mijn vrouw ging een boodschapje doen op de fiets (wat ze overingens erg mist). Toen ze door de straat reedt zag ze dat er een oud mannetje uitgleed en viel. Mijn vrouw stopte om te vragen of de man in orde was en hem proberen te helpen weer overeind te komen. Omdat de man zwaar was lukte het mijn vrouw niet.
Mijn vrouw kon dus niet geloven dat er meerdere mensen en jongeren gewoon voorbij fietste en niets deden. Zelfs de strooiwagen reedt voorbij en stuurde netjes om de man heen om vervolgens zijn rit voort te zetten. Uiteindelijk kwam er een vrouw die vanuit haar woonkamer alles zag te hulp!
Hier zal dat nooit gebeuren!
Het is anders wel bullsh!t dat zeker wel voorkomt! Verder is de urbanisatie in NL een stuk verder gevorderd dan hier in Canada.quote:Op zaterdag 12 november 2011 19:18 schreef klaasdj het volgende:
[..]
No disrespect, maar ik vind dit soort verhalen echt zulke bullsh*t. Je zou precies het omgekeerde kunnen zeggen over Toronto vs. een dorp in de Betuwe. Niet alle Canadezen zijn vriendelijk, niet alle Nederlanders zijn vriendelijk.
Punt.
Toronto loopt altijd een beetje achter hehequote:Op woensdag 16 november 2011 04:31 schreef fh101 het volgende:
Sneeuwen doet het hier voorlopig nog niet en zonder jas buiten lopen is zeker nog mogelijk. Dat had ik stiekem wel anders verwacht eigenlijk
Tot 1 Januari dus de iPod mee.quote:Op zaterdag 19 november 2011 02:29 schreef Ebethron het volgende:
Ik word nu al kierewiet van de kerst muziek in de winkels!
Haha ja, het loopt idd een beetje achter. Maar had stiekem gedacht dat de winters hier overal en al vroeg redelijk extreem zouden zijn, en dat valt tot nu toe nog heel erg mee.quote:Op woensdag 16 november 2011 21:43 schreef jeroen1976 het volgende:
[..]
Toronto loopt altijd een beetje achter hehe. De weersverwachting voor as Zaterdag hier is -15 overdag en -23 's nachts.
Hoe gaat de studie trouwens? Je zit nu alweer een paar maanden op Queen's? Merk je veel verschillen tussen NL en CAN? Ik heb (nog) niet een opleiding in Canada gevolgd, maar denk er wel over omdat mijn huidige baan situatie niet al te zeker is.
Ja, in Toronto valt het met de temperaturen wel mee, je hoeft er geen -50 te verwachten, ze schrikken daar al van -30.quote:Op zaterdag 19 november 2011 04:07 schreef fh101 het volgende:
[..]
Haha ja, het loopt idd een beetje achter. Maar had stiekem gedacht dat de winters hier overal en al vroeg redelijk extreem zouden zijn, en dat valt tot nu toe nog heel erg mee.
Gefeliciteerd dan maar he, van een Rider fanquote:Op zondag 20 november 2011 22:12 schreef Wackyduck het volgende:
En de bombers gaan naar de Grey Cup!
Hopelijk speelt de verdediging volgende week net zo sterk als tegen Hamilton. Het is wel tijd om de win streak van de Lions te breken. Voor jouw is het natuurlijk een seizoen om snel te vergeten. Maar op sportief gebied lijkt het wel een goed jaar voor Winnipeg nu de Jets ook terug zijn.quote:Op zondag 20 november 2011 22:27 schreef jeroen1976 het volgende:
[..]
Gefeliciteerd dan maar he, van een Rider fan. Ja ik heb de game net gekeken en was toch ook een beetje meer voor Winnipeg dan voor Hamilton. Ik vind het toch leuker dat een team van de prairies wint! Nu eventjes Edmonton aanmoedigen!!
Er kan alsnog een sneeuwstorm komen die je vliegtuig een paar minuten vertraging geeft...quote:Op zaterdag 17 december 2011 07:24 schreef fh101 het volgende:
Ik had nog zo de hoop een keertje ingesneeuwd te raken...
Zal nu wel niet meer gebeuren, ben aan mn laatste weekje Canada begonnen.
Jeetje dat is snel voorbij gegaan he! Ben je blij weer naar huis te gaan of zou je langer willen blijven?quote:Op zaterdag 17 december 2011 07:24 schreef fh101 het volgende:
Ik had nog zo de hoop een keertje ingesneeuwd te raken...
Zal nu wel niet meer gebeuren, ben aan mn laatste weekje Canada begonnen.
Idd, ik heb het idee dat ik hier net een maandje ben. Ik zou zeker nog langer willen blijven, maar thuis roept stiekem ook wel weer. Ik ben wel zeker van plan om als ik weer geld heb terug te komen en nog meer dingen te zien. Dat is het nadeel van ook studeren, daar moet je ook tijd aan bestedenquote:Op zondag 18 december 2011 01:29 schreef jeroen1976 het volgende:
[..]
Jeetje dat is snel voorbij gegaan he! Ben je blij weer naar huis te gaan of zou je langer willen blijven?
Woensdag en dod\nderdag wordt er sneeuw voorspeld (1-3 cm), dus misschien toch weer een beetje wit zo net voor Kerst.
Hier was afgelopen nacht ook een dun laagje gevallen, maar het is ook alweer deels verdwenen, het is redelijk warm. De bruine blubber op de weg maakt het er ook niet schoner op.quote:Op zondag 18 december 2011 19:41 schreef jeroen1976 het volgende:
Yay zo werd ik een paar uur geleden wakker!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Niet al te veel maar iig weer wit.
Een paar foto's van de natuurpracht die ik tegen gekomen ben:quote:Op dinsdag 20 december 2011 03:45 schreef fh101 het volgende:
Klinkt prachtig! Als ik over een paar jaar weer geld heb zou ik heel graag een keer van west naar oost rijden, en dan staat NS zeker op het lijstje!
Bedankt voor je reactie! Nu alleen nog in spanning afwachten op reactie. I'll keep on posting =)quote:
Ik denk niet dat je het goedkoper zal vinden! Niet dat ik in Februari gevlogen heb (naar Nederland) maar de laatste jaren betaal ik meestal 700 euro in het voorjaar en 1100 in het hoogseizoen (niet vanuit Vancouver maar Regina SK, 3 uur vliegen ten oosten van Van.)quote:Op vrijdag 30 december 2011 18:00 schreef emokid het volgende:
Ik ga in februari naar Vancouver en keek op Cheaptickets. Voor ongeveer 550 kan ik heen en terug. Normaal gesproken zou ik dit boeken, maar ik wil toch voor de zekerheid vragen of dit een goede prijs is?
En te lui om even te Googlen.quote:Op donderdag 12 januari 2012 19:52 schreef klaasdj het volgende:
edit: ja ik was te lui de ambassade te bellen.![]()
Ik had wel degelijk Google gebruikt en een vergelijkbare conclusie getrokken. Toch vond ik het raar, maar ik zal ´ns met Berlijn bellen. Ik laat wel horen wat ze daar zeggen.quote:Op donderdag 12 januari 2012 20:19 schreef maartena het volgende:
[..]
En te lui om even te Googlen.
Van: http://www.cic.gc.ca/english/work/apply-who-nopermit.asp#news
"News reporters, film and media crews
An employee of a foreign news company does not need a work permit to report on events in Canada. This applies to:
News reporters and their crews,
Film or media crews who are not entering the Canadian Labour Market,
Journalists working for a print, broadcast, or internet news service provider (journals, newspapers, magazines, TV shows, etc.) if the company they work for is not Canadian,
Resident correspondents,
Managerial and clerical personnel provided the event is short-term (6 months or less)."
Als correspondent word je ook meestal betaald door het bedrijf dat je uitstuurt, en betaal je gewoon belasting in het land waar je van uitgestuurd werd, en dan doen de Canadezen er niet zo moeilijk over verder.
Als je voor een Canadees bedrijf gaat werken in de journalistiek, dan geldt een normaal werkvisum.
Wat betreft kopen van huis/auto, etc.... voor correspondenten die uitgezonden worden, geldt sowieso dat ze meestal geen huis kunnen kopen (nou ja... als je een paar ton op zak hebt.....) het bedrijf regelt meestal een gehuurde woning + auto in dat geval, en vaak gaat het ook niet om hele lange aanstellingen, een paar jaar hooguit. Er zijn er die voor vele JAREN in een land wonen (denk aan Charles Groenhuizen, die heeft op een gegeven moment gewoon een green card aangevraagd in de VS, maar die heeft ook voldoende inkomen, en werkt ook voor Amerikaanse journalistiek hier en daar), en dan moet je inderdaad kijken naar een soort van immigratievisum. In veel landen (en misschien ook in Canada) is immigratie mogelijk door middel van een periodieke verlenging (bijv. elk jaar of zo) door aan te tonen dat je ergens inkomen geniet of zoiets....
Maar de beste plek om die info in detail te krijgen is wellicht inderdaad praten met iemand van de Ambassade, of een immigratieadvocaat. Kranten en mediabedrijven laten dit soort zaken ook meestal door een lokale immigratieadvocaat opknappen.
Je zit in het verkeerde subforum. Hier kun je beter zijn: Travelquote:Op maandag 23 januari 2012 08:51 schreef Thurston het volgende:
Hallo,
Ik ga in de zomer wss voor een paar weken naar Canada, heb een kennis in Winnipeg. Heb al gekeken voor tickets. Ik kan geen goedkopere tickets vinden dan 1200 e. Is dit normaal?
't zuiden van Ontario is hetzelfde klimaat als Michigan. Daar kan het in maart nog aardig winter zijn.quote:Op maandag 23 januari 2012 08:51 schreef Thurston het volgende:
Hallo,
Ik ga in de zomer wss voor een paar weken naar Canada, heb een kennis in Winnipeg. Heb al gekeken voor tickets. Ik kan geen goedkopere tickets vinden dan 1200 e. Is dit normaal?
In mijn ervaring is met United via Chicago vliegen het goedkoopste, afhankelijk van de dagen moet dat voor rond de 1000 euro kunnen.quote:Op maandag 23 januari 2012 08:51 schreef Thurston het volgende:
Hallo,
Erg herkenbaarquote:Op donderdag 9 februari 2012 20:36 schreef Wackyduck het volgende:
Haha ja, als ik de vuilnis buiten zet bij -15 dan doe ik dat ook wel eens met blote voeten in slippers omdat ik te lui ben om sokken en schoenen aan te doen.![]()
Alhoewel ik dan wel weer vloek als ik terug loop, omdat de koude sneeuw tussen je tenen niet zo heel erg fijn is.
Thnx. Ennuh, Tim Hortons???quote:Op maandag 20 februari 2012 01:42 schreef Ebethron het volgende:
Welkom hier en in Canada...
Ze hanteren zogenaamd metric maar alles doen ze stiekem nog in inches en feet! Vergeet het hele meters gedoe gewoon. Heb ik ook gedaan en ik weet niet beter meer hahah!
Verder kan je alle gewoon in het stopcontact stoppen met een convertertje!
De prijzen zijn hier (Ontario) exclusief belasting. Wanneer je gaat afrekenen komt de belasting er nog bij. Bij de kassa dus. In Ottawa zijn veel prijzen wel al inclusief belasting. Wat je ziet als prijs is wat je betaald. Voor BC weet ik het niet.
Verder zal je de Tim Hortons wel niet ontkomen!
Baantje zoeken = veel netwerken met mensen
Wereldstekker = ANWB
Heb je een rijbewijs en je blijft langer dan 3 maanden neem dan een wereldrijbewijs mee (=18 euro ongeveer) van de ANWB. Na 3 maanden mag je NL niet meer rijden met buitenlands rijbewijs.
Nieuw-Zeeland?quote:Op zondag 29 januari 2012 20:07 schreef trOnk12 het volgende:
Nee, ik ben nooit in Canada geweest , maar ik wil wel heel graag ergens gaan emigreren het liefst buiten EU, ik wil ergens emigreren waar het al niet te moeilijk is om zich te gaan vestigen , en vraag naar IT is.
Haha, tja, geloof mij, binnen een weekje weet je precies wat Timmies isquote:
Is NZ juist niet heel moeilijk om binnen te komen? Ik dacht dat de voorwaarden veel strenger zijn. Komt gezellig naar Canadaquote:
Tip 1: neem een regenjas meequote:Op zondag 19 februari 2012 20:57 schreef Piepje het volgende:
Na een behoorlijk tijdje dit topic te hebben gevolgd, zal ik nu zelf ook eens iets posten.
Over 2 weekjes zit ik in Vancouver, met de bedoeling om daar iig 7 maand te blijven (working holiday, hopelijk een baantje vinden om de onkosten ter plekke te kunnen betalen, huur enz...).
Alle tips zijn welkomBen nog nooit in Canada geweest, dus ik ben heel benieuwd
.
Ik bedacht me alleen net dat ik nog heel weinig weet over bepaalde dingen in Canada. Het omrekenen qua geld wordt ff wennen in het begin, maar dat zal wel loslopen. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met gewicht? Is dat net als in Amerika helemaal anders, of lijkt het wat meer op Europa met kilo's en ponden? Zelfde voor lengte, meters? En qua stekkers, kan ik mijn apparaten daar zo in het stopcontact doen, of is dat ook anders? Zoja, kan ik dan het beste hier al vast een wereldstekker (heet dat zo?) kopen, of ter plekke bekijken?
Nog meer dingen waar je zo gauw niet aan zou denken, maar die in de praktijk daar toch net ff anders blijken te gaan?
Erg interessant inderdaad, maar moeilijk te doen als je een leuke en goed betalende baan wilt. Ik ben er vorig jaar geweest en wil ook erg graag naar Nova Scotia verhuizen, maar de familie die ik daar heb (van mn vriendin) heeft ons goed gewaarschuwd voor de schamele werkgelegenheid.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 22:09 schreef JennaSometimes het volgende:
Cape Breton, Nova Scotia lijkt me wel een interessant gebied vanwege de Schots-Gaelische invloeden e.d.
Alleen zou ik (hoe rot het ook klinkt/over komt) het op mijn mening beter vinden dat ''buitenlanders'' die geen kennis van de taal hebben daar heen verhuizen om als doel de taal te leren en het alledaags te gebruiken in conversaties om te voorkomen dat de taal daar uitsterft, zoals in Gaeltacht gebieden in Ierland. In Gaeltachten is het namelijk verplicht voor inwoners die geen kennis hebben van de Ierse taal om als doel het daar te gaan leren en het alle tijden te moeten spreken.quote:Op zondag 26 februari 2012 00:11 schreef jeroen1976 het volgende:
[..]
Erg interessant inderdaad, maar moeilijk te doen als je een leuke en goed betalende baan wilt. Ik ben er vorig jaar geweest en wil ook erg graag naar Nova Scotia verhuizen, maar de familie die ik daar heb (van mn vriendin) heeft ons goed gewaarschuwd voor de schamele werkgelegenheid.
De Gaelische invloeden kan je overal mooi zien, de meeste plaatsnaambordjes zijn tweetalig. In de toeristische gebieden wordt je wel een beetje doodgegooid met deze link met Schotland, maar ik vond het wel leuk om te zien,
Cape Breton is natuurlijk genieten vanwege de natuurpracht, de vriendelijke mensen en een relaxte sfeer. Ik zou er zo naartoe verhuizen als ik en mn vriendin een redelijke tot goede baan zouden kunnen vinden!
Beantwoord in je topicquote:Op maandag 27 februari 2012 17:21 schreef Moira. het volgende:
Pakketje versturen naar Canada (mag dit erin?)
Kunnen jullie mij hier misschien meer over vertellen?
Wat hebben jullie allemaal ontvangen vanuit Nederland?
Thanks! Hoewel die beschuitjes wel zijn waar ik me het meeste zorgen over maak of die er wel netjes in blijven zitten, hahaquote:
Bedankt! Ik had haar inderdaad al verteld dat ze die dingen misschien ook daar kon vinden. Maar ze woont sowieso 2 uur van de beschaving af, en als ze daar dan eindelijk is hebben ze daar geen speciale Hollandse winkeltjes. Ook een aantal sites met producten leveren bijvoorbeeld alleen naar de U.S.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 16:56 schreef Ebethron het volgende:
Zoals gezegd wordt kan je bijna alles in je lijstje hier kopen bij nederlandse (jaja) winkeltjes. Ze hebben hier ook kaas schaven in de supermarkt of betere keuken artikelen speciaalzaak.
Maar dat mag de pret niet drukken om iemand een pakketje met nostalgie te sturen.
Gewoon er op zetten dat het candy is en gifts. Mijn ouders sturen regelmatig dingen op uit Nederland en er is nog nooit wat tegen gehouden. Vlees producten (rookworst, waar ik al een slagertje voor gevonden heb hier die ze maakt) en kazen mag niet. Ook zou ik als waarde van je pakketje niet hoger dan 60 dollar aangeven (i.v.m. invoer belasting). Al is het pakketje totaal meer waard dan dat. Haal dan de prijsjes van kledingstukken of artikelen die je wilt opsturen.
Mijn ouders bijvoorbeeld hebben twee paar Birkenstocks verstuurd voor mijn vrouw omdat deze hier namelijk rond de 100 dollar kosten en in Nederland voor 30 euro te vinden zijn.
Beschuitjes zijn volgens mij geen probleem.
Ik heb kleding, gevulde speculaas (iets wat ze hier echt niet kennen), slippers en nog wat kleine cadeautjes gekregen vanuit NL. Nooit problemen gehad.
Kaas mag wel tegenwoordig: http://www.beaware.gc.ca/english/brirape.shtml#a2quote:Op dinsdag 28 februari 2012 16:56 schreef Ebethron het volgende:
Vlees producten (rookworst, waar ik al een slagertje voor gevonden heb hier die ze maakt) en kazen mag niet.
Geimporteerde Gouda is zo duur hierquote:Op woensdag 29 februari 2012 16:36 schreef Ebethron het volgende:
Nice dat wist ik nog niet! Alhoewel ik altijd Gouda in huis heb! Beter dan die cheddar cheese!
Haha daar is die vriendin van me laatst geweest geloof ik!quote:Op woensdag 29 februari 2012 21:22 schreef jeroen1976 het volgende:
[..]
Geimporteerde Gouda is zo duur hier. Je hebt wel de "Gouda" gemaakt in Canada die goedkoper is, maar dat smaakt toch een stuk minder.
Ik heb ook geen Nederlandse winkels in de buurt, dichtsbijzijnde is 8 uur rijden. Er moeten meer Nederlanders naar Saskatchewan komen!!!
Ja, hier in Winnipeg zitten er zelfs 2! Maar de Nederlandse selectie is wel relatief beperkt.quote:Op woensdag 29 februari 2012 21:22 schreef jeroen1976 het volgende:
[..]
Geimporteerde Gouda is zo duur hier. Je hebt wel de "Gouda" gemaakt in Canada die goedkoper is, maar dat smaakt toch een stuk minder.
Ik heb ook geen Nederlandse winkels in de buurt, dichtsbijzijnde is 8 uur rijden. Er moeten meer Nederlanders naar Saskatchewan komen!!!
Dat is waar. Mijn vrienden vinden bv. Kraft Mac 'n Cheese fantastisch, ik maak het veel liever zelf gewoon macaroni met verse ingredienten en echte kaas!quote:
Hier in Nova scotia zit een in Economy een ex-Nederlander die kaas maakt die niet slecht is ,die hier ook lokaal verkocht word, hij had een soort van roquefort gemaakt en mocht daarmee naarb een banquet waar the queen ook was.quote:Op woensdag 29 februari 2012 21:22 schreef jeroen1976 het volgende:
[..]
Van de geur alleen al ga ik al bijna over mijn nek...quote:Op vrijdag 2 maart 2012 17:31 schreef jeroen1976 het volgende:
[..]
Dat is waar. Mijn vrienden vinden bv. Kraft Mac 'n Cheese fantastisch, ik maak het veel liever zelf gewoon macaroni met verse ingredienten en echte kaas!
Ahhja daar ben ik langsgereden vorig jaar! We hadden helaas geen tijd om er te stoppen.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 19:52 schreef macdutch het volgende:
[..]
Hier in Nova scotia zit een in Economy een ex-Nederlander die kaas maakt die niet slecht is ,die hier ook lokaal verkocht word, hij had een soort van roquefort gemaakt en mocht daarmee naarb een banquet waar the queen ook was.
Ik ben voor m'n werk in Toronto en Halifax (NS) geweest en in Toronto zit om de 100 meter een Tim Hortons... maar je kan er alleen maar laffe broodjes en een bak koffie halen, of ben ik bij de verkeerde geweest? Vond het niet echt bijzonder. Het is de Canadese variant van Subway/Dunkin Donuts.quote:Op woensdag 22 februari 2012 21:11 schreef jeroen1976 het volgende:
[..]
Haha, tja, geloof mij, binnen een weekje weet je precies wat Timmies is![]()
Zeker als je met de locals uithangt iig.
Op die Boston Cream na dan he.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 05:04 schreef Ebethron het volgende:
Ik doe er niet aan mee dat vetkleppenvoer hier! Uit eten hou ik al niet van! Zit liever thuis aan tafel! Hahaha!
Present!quote:Op woensdag 29 februari 2012 21:22 schreef jeroen1976 het volgende:
[..]
Yay! Vertel eens wat meer?quote:Op donderdag 8 maart 2012 15:17 schreef BenD het volgende:
[..]
Present!
En hallo allemaal! Na een tijdje hier te hebben meegelezen, heb ik een account aangemaakt zodat ik zelf ook kan reageren. Ik woon en werk sinds vorig jaar augustus in Saskatoon, Saskatchewan.
Dat is verschillend per gebied/stad natuurlijk, in de stad waar ik woon (200.000 inwoners) doe ik altijd mn deur op slot als ik naar bed ga. In de kleinere steden/dorpen doet niemand dit, alle auto's en huizen staan open. In de eerste jaren was ik daar vrij nerveus over, maar nu ben laat ik ook alles gewoon van het slot af als ik op visite ben en er is in de 10 jaar nog nooit iets naars gebeurd.quote:Op maandag 28 mei 2012 10:23 schreef Iwanius het volgende:
Aan hen die allemaal in Canada wonen/werken.
Klopt het echt dat men in Canada in sommige steden gewoon de deur niet op slot hoeft te doen
omdat men daar zoveel fatsoen en degelijkheid heeft itt hun zuidelijke buur de VS dat je niet bang
hoeft te zijn voor inbraken en openlijke geweldplegingen?
In 1 van die documentaires van Michael Moore zag je hier iets over.
Hostel kan, maar ik weet niet of je veel keuze hebt op Nanaimo en Victoria na. Kan/wil je met een tent? Niks is mooier dan 's ochtends uit je tentje te kruipen en de mooie stranden net ten zuiden van Tofino te zien.quote:Op zondag 27 mei 2012 20:25 schreef Piepje het volgende:
Ik ben een tripje naar Tofino aan het plannen voor Augustus, en ik dacht ik vraag even of iemand nog tips heeft... Plan is om in Augustus een weekend (3 dagen/2 nachten) richting Tofino te gaan, vanuit Vancouver. Heb al gekeken naar tour organisaties zoals West Trek en Moose Network, maar denk dat op eigen houtje gaan toch het voordeligst is. (Ferry naar Nanaimo, dan bus naar Tofino, overnachten in hostel) Iemand tips voor goedkope en centraal gelegen accommodaties daar? Of andere tips in het algemeen?
Las iets over Tla-Ook Cultural Adventures, kanoën in een traditionele Native kano. Leek me wel leuk. Alle tips zijn welkom
Oh, en als iemand iets weet qua goedkope opties om een weekendje naar Kelowna te gaan, dan wil ik daar graag ook meer over weten
Mooi hoor! Waar is dit ongeveer, noord-oost van Peterborough? Ik heb vorige jaar een kano gekocht maar door de slechte zomer en renovaties geen tijd gehad om er op uit te trekken. Hier in zuid-SK kan ik helaas niet zulke trips doen, daarvoor moet ik een paar uurtjes naar het noorden rijden (Waskesui/Prince Albert national park of Meadow Lake provincial park). Dat ziet er ongeveer hetzelfde uit als waar jij bent Ebethron.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 16:16 schreef Ebethron het volgende:
Hoop dat de plaatjes werken!!
Dit is mijn kampeer plek!
Thanks! Zal eens even kijkenquote:Op maandag 28 mei 2012 22:52 schreef jeroen1976 het volgende:
[..]
Hostel kan, maar ik weet niet of je veel keuze hebt op Nanaimo en Victoria na. Kan/wil je met een tent? Niks is mooier dan 's ochtends uit je tentje te kruipen en de mooie stranden net ten zuiden van Tofino te zien.
Niet mijn eigen plaatje maar zo heb ik wel gestaan:
[ afbeelding ]
Als je toch in een hostel wilt zitten, is volgens mij de enige optie de Tofino Trek Inn, klein maar goedkoop, zal iets van 25-30 dollar per nacht zijn per bed. Ik heb daar niet overnacht maar wel langs gelopen als een optie. De lokatie is iig fantastisch.
Dit topic gaat niet snel genoegquote:Op maandag 25 juni 2012 23:55 schreef Ebethron het volgende:
T is hier niet echt meer ingevroren en ondergesneeuwt met onze 37 graden celcius van de week!
Ten eerste: Gaaf! Halifax is een leuke stad vind ik (niet in gewoont, alleen een paar keer bezocht).quote:Op dinsdag 26 juni 2012 19:13 schreef Schuimpjes het volgende:
Hallo,
Ik ga eind augustus voor 4 maanden naar Halifax om te studeren aan Dalhousie University. Ik heb een vraag over het visum.
Als ik de website van de Canadese immigratiedienst goed heb begrepen heb ik GEEN studievisum nodig omdat ik uit Nederland kom en ik korter dan 6 maanden blijf. Klopt dit? Is het misschien verstandig om toch maar een study permit aan te vragen (Ik heb niet de intentie - sterker nog het is uitgesloten - om na die 4 maanden langer te blijven, aangezien ik daarna ga afstuderen)
Als dit klopt betekent dit als het goed is dat ik geen ander visum hoef aan te vragen en dat ik "gewoon" bij het inreizen een stempel in mijn paspoort krijg? Nu heb ik een keer gelezen dat ze gaan/kunnen vragen hoe je denkt jezelf financieel te kunnen redden gedurende het verblijf. Klopt dit?
Hoe toon je dit aan? Wat zijn de norm-bedragen die ze hanteren. Mijn school betaald vanwege de uitwisseling het collegegeld. Daarnaast krijg ik een vergoeding voor het verblijf (+/- 500 CAD). Verder zal ik gedurende de 4 maanden een studiefinanciering voor uitwonende studenten ontvangen en een vergoeding voor de OV-kaart. Dit is bij elkaar ongeveer 350 EUR. Ik krijg van mijn vader maandelijks 300 EUR . Zelf ik heb ook nog spaargeld wat ik kan gebruiken. Is dit voldoende?
Alvast bedankt voor het antwoord!
Groet,
Schuimpjes
Bedankt voor je antwoord. Ik zal voor vertrek een print maken van de bankrekening en de spaarrekening. Ook zal ik de bevestiging van de ib-groep/DUO meenemen en mijn vader even een verklaring laten ondertekenen. Dat zal dus wel goed moeten komen.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 22:22 schreef jeroen1976 het volgende:
[..]
Ten eerste: Gaaf! Halifax is een leuke stad vind ik (niet in gewoont, alleen een paar keer bezocht).
Volgens mij mag je niet studeren op een visitors visa, die heb ik een keertje gehad toen ik 6 maanden in Canada verbleef en er zaten heel veel restricties aan. Dit was wel 12 jaar geleden dus de regels kunnen natuurlijk veranderd zijn.
Als je aan de douane verteld dat je meer dan een paar maanden in Canada wilt verblijven moet je inderdaad meestal bewijs hebben dat je genoeg geld hebt. Ik zelf had een bank statement geprint bij een bank machine en toen ze zagen dat er een paar duizen euro op stond vonden ze dat prima (naja, guldens in die tijd:)).
Volgens mij zijn de bedragen die je krijgt voldoende, maar je moet wel bewijs ervan meenemen. Dat bedrag van je vader zou ik zwart op wit zetten en hem laten ondertekenen. Zoiets als "Ik, [vaders naam] zal Schuimpjes elke eerste dag van de maand 300 EUR overmaken op bankrekening xxxx voor de periode van xx datum tot xx datum (tot nadat je weer vertrekt uit Canada). Ik weet niet of dit echt nodig is, maar een kleine moeite en zoiets zullen ze wel accepteren.
De immigratiedienst is over het algemeen aardig en behulpzaam, maar wel alles volgens de regeltjes.
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Ik zou dan dus het normale toeristenstempeltje (Nederlanders hoeven niets aan te vragen als toeristj) in mijn paspoort krijgen. Ik zou dus mogen studeren maar mag niet werken (mag met een study permit wel op de campus).quote:If you wish to study in a short-term course or program
You do not need a study permit if you plan to take a course or program in Canada that lasts six months or less. You must complete the course or program within the period authorized for your stay in Canada.
Even if you do not need a study permit, it is a good idea to apply for a permit before you come to Canada. If you decide that you want to continue your studies in another program after you complete your short-term course or program, you must apply through a Canadian visa office outside Canada for a study permit if you do not already have one.
http://www.cic.gc.ca/english/study/study-who.asp
Mijn vrouw heeft destijds een studentenvisum aan moeten vragen via de ambassade in Berlijn, dat ging wel om langer dan zes maanden overigens. Wenen weet ik niet hoe het gaat, maar als je Nederlands staatsburger bent gaat het waarschijnlijk via Berlijn.quote:Op woensdag 27 juni 2012 00:37 schreef Schuimpjes het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord. Ik zal voor vertrek een print maken van de bankrekening en de spaarrekening. Ook zal ik de bevestiging van de ib-groep/DUO meenemen en mijn vader even een verklaring laten ondertekenen. Dat zal dus wel goed moeten komen.
Op de site van de immigratiedienst van Canada staat :
[..]
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Ik zou dan dus het normale toeristenstempeltje (Nederlanders hoeven niets aan te vragen als toeristj) in mijn paspoort krijgen. Ik zou dus mogen studeren maar mag niet werken (mag met een study permit wel op de campus).
Heeft het wellicht zin om de ambassade te bellen voor "advies"? Ik zag op die site dat de eventuele visumaanvraag naar Wenen toe moet en dat de verwerkingstijd 2 weken is. Beetje lullig als blijkt dat wanneer ik in Canada ben ik niet mag studeren
Ik heb zelf nog nooit NHL tickets gekocht (geen team in SK, 7 uur rijden is mij net iets te veelquote:Op zondag 26 augustus 2012 16:21 schreef BenD het volgende:
Weet iemand toevallig wanneer NHL tickets voor komend seizoen verkocht gaan worden? Zie al wel aanbiedingen van persoonlijke verkoop, maar nog niet officieel. Of is alles alweer verkocht?
Ja de verhalen die je hoort over het Canadese klimaat op tv/films zijn altijd een beetje overdreven.quote:Op woensdag 18 juli 2012 21:48 schreef DaveGrohl het volgende:
Vind het wel mooi dat het hier zo warm is in de zomer. De winterse kou viel ook alles mee afgelopen jaar. (Ontario) Weinig regen en lekker warm in de zomer. Al was gister bijna teveel van het goede
Precies!quote:Op zondag 23 september 2012 12:55 schreef Iwanius het volgende:
Dus eigenlijk kun je zeggen (als ik je eerste reactie zo lees) dat je dezelfde levensstandaard in Canada kunt hebben als in Nederland waarbij jezelf meer leefruimte en lagere belastingen tegemoet kunt zien?
Het probleem is dat veel mensen hier in BC willen wonen. In Alberta, Saskatchewan en Manitoba is het booming en als je een bepaald beroep hebt, eigenlijk overal wel... Maar ik ben geen nurse of plummer.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 10:17 schreef LoggedIn het volgende:
10.50 per uur?Gaat het dan zó slecht daar met de economie?
Nu deze even niet vanwege de lockout, maar je kunt ook Stubhub of Craigslist proberen.quote:Op zondag 26 augustus 2012 16:21 schreef BenD het volgende:
Weet iemand toevallig wanneer NHL tickets voor komend seizoen verkocht gaan worden? Zie al wel aanbiedingen van persoonlijke verkoop, maar nog niet officieel. Of is alles alweer verkocht?
Het heeft gesneeuwd?quote:Op zaterdag 10 november 2012 06:05 schreef BenD het volgende:
Jeroen, Hoe is de sneeuwstorm in Regina?
Dat zou weleens het werk van coyotes kunnen zijn, ik ken Canada alleen van vakantie hoorquote:Op dinsdag 18 december 2012 16:04 schreef jeroen1976 het volgende:Valt mij trouwens op dat er erg weinig zwerf (huis)dieren hier zijn, maar misschien is dit anders in de grotere steden. Of ze overleven de winters hier gewoon niet...
Ik zou graag terugkomen, zelfs voor -42 windchillquote:Op vrijdag 28 december 2012 02:10 schreef Canadutchian het volgende:
Idd Schuimpjes, het zijn hier de vriendelijkste mensen op de planeet!
Maarre, je mag best terugkomen voor de sneew hoor. Over de kerstdagen toch nog stiekem -42 geweest (Jeroen: ja, dat is met de windchill erin)
Dat zou kunnen ja, maar deze niet meer...quote:Op vrijdag 28 december 2012 17:43 schreef WammesWaggel het volgende:
Dat zou weleens het werk van coyotes kunnen zijn, ik ken Canada alleen van vakantie hoor
Is dat niet iets Noord-Amerikaans? In de US of A vertoont men ook dit gedrag.quote:Op dinsdag 18 december 2012 21:14 schreef Canadutchian het volgende:
Rookworst!
Ja, ik vind dat mensen hier te vaak om de problemen heen draaien. Beetje minder gevoelig wezen en een beetje minder bang wezen om op een stel tenen te trappen, al helemaal als ze dat verdienen.
Over het algemeen wel ja, al zijn er natuurlijk ook uitzondering. Ik denk meer dat het juist Nederlands is om zo direct te zijn, volgens mij zijn er weinig andere landen waar het zo is over het algemeen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:33 schreef Iwanius het volgende:
Is dat niet iets Noord-Amerikaans? In de US of A vertoont men ook dit gedrag.
Bedankt voor je reactie! Klinkt als een leuke dag om mee te maken! Ik was vorig jaar in Cyprus tijdens Grieks orthodox pasen, ook niet op feestdagen gelet bij het boeken, en toen was alles twee dagen dicht en verder voor toeristen niets bijzonders, dus vervelend dat die dagen net in mijn vakantie vielen en ik was al bang dat het hier verder ook niets voor zou stellen behalve dat alles dicht is.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:02 schreef jeroen1976 het volgende:
Leuk koei! Canada Day (1 juli of de eerstvolgende 'werkdag' na deze datum als het in het weekend valt) is een 'Statutory Holiday', wat inderdaad betekent dat het een algemene vrije dag is.
De meeste attracties zoals museums, dierentuinen, bioscopen, etc. zijn open en de meeste winkels ook, waarvan sommige kortere uren dan normaal open zijn (Holiday Hours; meestal 10:00 tot 18:00).
Ik zou even kijken op de Vancouver toeristen website voor Canada Day attractions, maar er is zeker een Canada Day Parade en groots vuurwerk in de havenkom, en er zullen openlucht concerten zijn (meestal gratis) en races/wedstrijden die je kan kijken. Zo gaat het iig in mijn stad Regina.
Meestal is het het gewoon een groot feest in de stad met veel meer dingen te doen dan dat je er tijd voor hebt!
Een hotel vooraf boeken zal ik zeker doen, sowieso altijd in Vancouver, feestdag of niet.
Ben ook eventjes je blog aan het lezen over je trip.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |