abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 maart 2011 @ 12:26:30 #1
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_93534049

Officiële landstaal: Engels en Frans
Hoofdstad: Ottawa
Regeringsvorm: Parlementaire monarchie
Religie: Christelijk 77%
Oppervlakte: 9.970.610 km² (8,62% water)
Inwoners: 33.390.141 (2007)

Vorige delen:
Canada
Canada deeltje 2 Fok!kers in dit mooie land!
Canada deel 3!
Canada deel 4

Laatste post in Canada deel 4
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 12:24 schreef klaasdj het volgende:
Zijn er trouwens hier mensen die via Working Holiday Visa naar Canada gegaan zijn en -practisch- nooit meer terug gekomen zijn?

[ Bericht 60% gewijzigd door klaasdj op 02-03-2011 12:34:27 ]
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
pi_93599449
Mijn vrouw heeft het andersom gedaan met een WHP Visa naar Nederland gekomen toen wij elkaar net hadden leren kennen om zo een jaar bij mij te zijn zonder veel papierwerk te doen. Werkte overigens perfect. Het was alleen iets meer papierwerk dan we achteraf hadden verwacht. Niet dat het veel was maar goed dit was meer de schuld van de immigratie dienst in NL. Hoe het andersom zit weet ik niet echt maar je zou eens op de site van de Canadese Ambassade kunnen kijken:

http://www.canadainternat(...)NL-WHC.aspx?lang=eng

Verder valt het ingesneeuw en ijs wel mee vandaag. Gisteren een ritje naar Orillia gemaakt bij Lake Simcoe. White outs niet normaal. Zowat een uur lang 35 km uur gereden hahah!

Terug had ik zon!
pi_93666812
Inderdaad nog steeds ingevroren en ondergesneeuwd hier. Op dit moment sneeuwt het al uren maar de temp. is niet zo koud meer. Deze week was het de koudste dag in 90 jaar; -24 dagtemperatuur met een windchill van -42C.

Op dit moment is het -17 met een windchill van -25 en 1-3 cm of verse sneeuw is er voorspeld voor de komende uren.

Dat wordt zodrekt weer lekker koukleumen wachtend op de bus :). (Valt wel mee hoor, ik heb natuurlijk een dikke winterjas).
pi_93675684
Ja, de winter mag wel eens overgaan, alhoewel de temperaturen langzaam omhoog kruipen. Het was even een paar dagen net boven 0, maar toe werd het weer vies koud. Maar het wordt warmer, vannacht wordt het maar -20 (-30 met wind chill), dus dat is prima te doen. Al de sneeuwhopen mogen wel eens weg.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
  zaterdag 5 maart 2011 @ 07:41:57 #5
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_93676523
Hier, in MI, zag ik al mensen in de korte broek lopen tussen de sneeuwhopen. Een paar graden boven nul vraagt ook om een korte broek natuurlijk. ;)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_93708443
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 07:41 schreef popolon het volgende:
Hier, in MI, zag ik al mensen in de korte broek lopen tussen de sneeuwhopen. Een paar graden boven nul vraagt ook om een korte broek natuurlijk. ;)
Ja, maar dan moet het eerst eens boven het nulpunt uitkomen. :p
En volgens het weerbericht zit dat er de komende 2 weken nog niet in... :(
pi_94021439
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 07:41 schreef popolon het volgende:
Na 10 jaar strenge winters op de Prairies moet ik bekennen dat ik dit de laatste jaren ook doe... als je maanden ingevroren bent per jaar voelt die +5 als tropisch aan! Wat ik ook merk is omdat de lucht hier zo schoon is, als het zonnetje lekker schijnt voelt het zoveel warmer aan dan die paar graden boven nul.

Dan begint het barbeque seizoen ook weer meteen. :)
pi_94024446
Een dag boven 0, en dan 's-nachts gelijk een sneeuwstorm... :') De lente blijft zo nog wel even op zich wachten. Alhoewel de sneeuw binnen kort toch wel moet gaan beginnen te smelten.
pi_94619657
Weet een van jullie een soort Canadese marktplaats?

Ik ben mn budget aan het maken voor mn semester in Canada, en ik wil kijken hoeveel een aantal dingen tweedehands kosten.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 00:05:53 #10
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_94625080
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 22:20 schreef fh101 het volgende:
Weet een van jullie een soort Canadese marktplaats?

Ik ben mn budget aan het maken voor mn semester in Canada, en ik wil kijken hoeveel een aantal dingen tweedehands kosten.
Misschien dat je op craigslist.ca e.e.a. kan vinden.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zaterdag 26 maart 2011 @ 00:37:09 #11
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_94626342
En anders Ebay. Een van mijn favoriete websites.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_94627101
Thanks!

Ebay vind ik zelf vrij onoverzichtelijk, maar mss komt dat omdat ik nooit echt heb geprobeerd om het te snappen ;)
pi_94656022
Kijiji is en andere site, die veel gebruikt wordt.
pi_94656665
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 22:19 schreef Wackyduck het volgende:
Kijiji is en andere site, die veel gebruikt wordt.
Dank! Had m al eens eerder gezien, maar vond de naam zo gek dat ik niet verder heb gekeken ;) Maar ziet er erg handig uit nu ik wat verder kijk!
pi_94657809
Een site die ik veel gebruik is Used(plaatsnaam).com, mijn lokale is dus UsedRegina.com.

Op http://www.usedcanada.com/ kan je links naar alle lokale sites vinden.
pi_97226278
Oeh jij ook nog bedankt jeroen!

Heb nog een andere vraag, die mss heel stom klinkt... Ik weet dat ze in Canada andere stopcontacten/stekkers hebben dan in Nederland. Ik zit de hele tijd op internet allerlei info op te zoeken over van alles in Canada, en via via kwam ik erop dat er dus een verschil bestaat tussen 'two pronged' en 'three pronged' outlets. Google helpt me niet veel verder, dus ik vroeg me af of dit echt uitmaakt? Volgens mij heeft het iets te maken met veiligheid, maar is het bv zo dat een 3 pronged niet in een 2 pronged outlet past?

Is dit een duidelijk verhaal?
pi_97235038
Een 2-pronged stekker past gewoon in een 3-pronged outlet, maar andersom natuurlijk niet:). De derde prong is de aarde mij, dus idd veiligheid ("grounded plug"). De meer powerful apparaten hebben over het algemeen een stekker met 3 prongs (i.e. desktop computer wel, laptop niet).

Hiernaast heb je ook nog 4-prong, voor o.a. de koelkast en electrisch fornuis. Die sluit je aan op 220 volt ipv de "normale" 110 volt.
pi_97248740
Jeetje, wat een gedoe allemaal ;)

Heel erg bedankt iig voor de uitleg!
pi_97272351
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 15:20 schreef fh101 het volgende:
Jeetje, wat een gedoe allemaal ;)

Heel erg bedankt iig voor de uitleg!
Graag gedaan! Het valt wel mee hoor, en je kan altijd nog je apparatuur 'aanpassen' zodat het wel past. Niet altijd even slim of ongevaarlijk natuurlijk maar afgelopen winter had ik de bovenkant van een verlengsnoer afgesneden zodat een 3-prong stekker erin paste voor mijn auto. M'n buurman had namelijk mijn gebruikelijke snoer per ongeluk doorgesneden met zijn snowblower.

Oh en als je je afvraagd waarom er een stekker aan mijn auto zit; dat is normaal hier omdat de winters zo koud zijn. Auto's hebben een verwarmingselement onder de motorkap om de olie warm/vloeibaar te houden als de temperatuur onder de -30 komt (en dat is gemiddeld 25-30 dagen per winter).

Enfin, zo 'past' een 3-prong stekker in een 2-prong verlengsnoer. :)
pi_97278177
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:39 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

Graag gedaan! Het valt wel mee hoor, en je kan altijd nog je apparatuur 'aanpassen' zodat het wel past. Niet altijd even slim of ongevaarlijk natuurlijk maar afgelopen winter had ik de bovenkant van een verlengsnoer afgesneden zodat een 3-prong stekker erin paste voor mijn auto. M'n buurman had namelijk mijn gebruikelijke snoer per ongeluk doorgesneden met zijn snowblower.

Oh en als je je afvraagd waarom er een stekker aan mijn auto zit; dat is normaal hier omdat de winters zo koud zijn. Auto's hebben een verwarmingselement onder de motorkap om de olie warm/vloeibaar te houden als de temperatuur onder de -30 komt (en dat is gemiddeld 25-30 dagen per winter).

Enfin, zo 'past' een 3-prong stekker in een 2-prong verlengsnoer. :)
Het zijn allemaal van die kleine dingetjes die je vergeet of uberhaupt niet weet, totdat je daar staat en denkt 'shit'. ;)
En dat is ook een oplossing idd, hoewel ik die zelf toch liever niet uit ga proberen ;) De enige apparatuur die ik van plan ben mee te nemen zijn mn laptop en mn telefoon, hoewel ik er waarschijnlijk in Canada zelf nog eentje koop voor de handigheid.

Wat je zegt over dat verwarmingselement; ook nog nooit over nagedacht. Zo leer je nog eens wat!
pi_97308471
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 00:28 schreef fh101 het volgende:

[..]

Het zijn allemaal van die kleine dingetjes die je vergeet of uberhaupt niet weet, totdat je daar staat en denkt 'shit'. ;)
En dat is ook een oplossing idd, hoewel ik die zelf toch liever niet uit ga proberen ;) De enige apparatuur die ik van plan ben mee te nemen zijn mn laptop en mn telefoon, hoewel ik er waarschijnlijk in Canada zelf nog eentje koop voor de handigheid.

Wat je zegt over dat verwarmingselement; ook nog nooit over nagedacht. Zo leer je nog eens wat!
Voor zowel de laptop als telefoon werkt een verloopstekker prima. Wanneer en waar ga je?
pi_97308569
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 19:51 schreef Wackyduck het volgende:

[..]

Voor zowel de laptop als telefoon werkt een verloopstekker prima. Wanneer en waar ga je?
Ik vertrek 29 augustus naar Toronto, dan een paar dagen daarna naar Kingston om daar 4 maanden te studeren aan Queen's University. :D
pi_97309324
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 19:53 schreef fh101 het volgende:

[..]

Ik vertrek 29 augustus naar Toronto, dan een paar dagen daarna naar Kingston om daar 4 maanden te studeren aan Queen's University. :D
Toronto en omgeving, daar blijft het wel relatief warm in de winter, het zal wel flink kunnen sneeuwen. Maar dat moet je ook eens meemaken.
pi_97309471
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 20:09 schreef Wackyduck het volgende:

[..]

Toronto en omgeving, daar blijft het wel relatief warm in de winter, het zal wel flink kunnen sneeuwen. Maar dat moet je ook eens meemaken.
Jup, heb al een heleboel gelezen op internet. Als ik zo'n grote stap zet wil ik zo goed mogelijk voorbereid zijn, vandaar ook mn vraag over de 2 en 3 pronged outlets ;)

En idd, het lijkt me heel gaaf om eens een 'echte' winter mee te maken. Hoewel het dan niet zo extreem hoeft te zijn als in andere delen van Canada! ;)
pi_97309942
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 20:12 schreef fh101 het volgende:

[..]

Jup, heb al een heleboel gelezen op internet. Als ik zo'n grote stap zet wil ik zo goed mogelijk voorbereid zijn, vandaar ook mn vraag over de 2 en 3 pronged outlets ;)

En idd, het lijkt me heel gaaf om eens een 'echte' winter mee te maken. Hoewel het dan niet zo extreem hoeft te zijn als in andere delen van Canada! ;)
Ach je went er aan, op een gegeven moment is -15/-20 gewoon behaaglijk en klagen ze in andere steden dat ze het bij die temperatuur zo koud is. :P
pi_97309975
En de geruchten worden steeds groter en groter dat Winnipeg een NHL team terug krijgt. :)
pi_97554553
En weer een NHL team erbij in Canada!
  vrijdag 1 juli 2011 @ 18:16:12 #28
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_98918550
Happy Canada Day!
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zondag 3 juli 2011 @ 19:42:37 #29
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_98993146
Nog vier weekjes en dan ben ik na 17 jaar weer terug in Ontario!!
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
pi_99553646
Het is behoorlijk warm, maar hier in Winnipeg valt het enorm mee met de muggen, al is het blijkbaar elders op de Prairie wel verschrikkelijk.
  zondag 17 juli 2011 @ 13:36:11 #31
332698 galtfactory
RIP 08-12-2011
pi_99576267
Mijn kennismaking met Canada is alweer een tijdje geleden maar wat mij het meest
is bijgebleven is de ruimte en de schoonheid van de natuur zoals de Northwest Territories.
pi_99578217
Is er iemand in Canada die mij zou willen helpen met het plaatsen van een advertentie op kijiji.ca?
Mij lukt het niet omdat ik niet in Canada ben.. dan krijg je een error.

Ik ben op zoek naar woonruimte voor als ik in september in canada ben, dus ik zou graag een advertentie plaatsen dat ik op zoek ben
pi_99582635
Kan je wel reageren op advertenties op kijiji? Om welke stad gaat het trouwens?
pi_99583211
Geen flauw idee of ze mn reacties krijgen... Ik heb er minstens 10 verstuurd, maar niks gehoord nog.
Maar als ik een advertentie zou kunnen plaatsen, kan ik daar mn email in zetten en dan zou het wel moeten lukken denk ik.

Het gaat om Kingston, ON
pi_99693502
Blijf je er zeer tijdelijk of voor langere tijd? Heb je een organisatie daar waar je mee in contact bent?
pi_99701115
4 maanden, dus niet heel lang, maar te lang voor een hotel.

Er is een international housing office, maar daar ben ik niet echt over te spreken... Hun site is verouderd en veel websites die zij noemen zijn van verhuurders die willen dat je een contract voor 8 maanden of langer tekent.

Verder ook wel een beetje op craigslist gekeken, maar dat is lang niet zo populair als kijiji, helaas. Want daar kan ik wel contact opnemen.

Er is een lichtpuntje, ik heb via via contact met iemand uit Spanje die ook een kamer zoekt, dus nu kunnen we samen naar apartementen kijken, wat de mogelijkheden alweer wat vergroot. Nu laat zij alleen ook niks van zich horen :')
pi_100034008
Ik ben niet echt veel op fok, maar als je het bericht pm'd wil ik het wel proberen op Kingston's kijiji te krijgen. Mijn IP is niet uit Ontario dus ik kan geen garanties geven oid. Hopelijk heb je al wat fatsoenlijks gevonden en is dit bericht overbodig... :p
pi_100038624
Bedankt Wackyduck!

Inmiddels staat er al een bericht op kijiji viavia. Heb er nog niets op gehoord helaas. Zou ik je ook over een maand ofzo nog even kunnen PMen? Dan is de huidige advertentie ver weggezakt en is een nieuwe mss handig. Aan de andere kant ben ik dan zelf bijna in Canada en kan ik dat dan zelf ook doen. ;) Bedankt iig!
pi_100053587
Hey hey!
Ik ben pas geleden in Ontario komen wonen als permanent resident. Op het moment nog een hoop aan het uitzoeken om hier te settelen. Een van die dingen is het rijbewijs, die je als Nederlander helaas niet gewoon kan omruilen. Je moet een bewijs hebben waarin staat hoeveel rijervaring je hebt, zodat je in een keer door kan voor je Full G drivers license.

Ik heb de RDW hierover gemaild, en van hen krijg ik een standaard reactie dat mijn optie de volgende is: "Wilt u een Nederlands rijbewijs omwisselen, dan kunt u vaak op basis van een echtheidsverklaring een buitenlands rijbewijs aanvragen"

Zijn er mensen die toevallig weten of dit genoeg info is voor de rijschool hier? Of heb ik iets anders nodig van de RDW. Ik zie namelijk niet in terug komen hoeveel rijervaring ik heb, alleen de datum van afgifte.

Als er mensen zijn die hun NL rijbewijs voor een ON hebben ingewisseld hoor ik het graag!

Bij voorbaat dank..
pi_100117365
Ik heb hem in BC omgewisseld, daar konden ze er op mijn huidige rijbewijs niet achterkomen dat ik >2 jaar ervaring had wat nodig is voor een full license (staat er wel gewoon: 'vanaf 2001', alleen ze wilden het letterlijk vertaald hebben en het stond niet in hun 'vertaal'-blaadje). Als mijn rijbewijs geissued was >2 jaar voor ik hem had willen omwisselen was het geen probleem. Alleen laat ik nu net eind 2010 een nieuw rijbewijs gehaald hebben. Dus moest ik ook een RDW echtheidsbewijs aanvragen. Hieronder het antwoord op de e-mail die ik ze gestuurd heb (staat ook in dat de datum van eerste uitgifte vermeld staat in het echtheidsbewijs). Maar als je voor het laatst in bijv 2008 een nieuw rijbewijs hebt opgehaald volstaat de uitgiftedatum die op je rijbewijs vermeld staat. Dit is in BC, neem aan dat het vergelijkbaar is in ON. Let er wel op dat als je met het echtheidsbewijs naar de rijbewijsinstantie gaat je de envelop NIET ZELF HEBT GEOPEND!

quote:
0s.gifn reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

De RDW kan u een echtheidsverklaring afgeven. Dit is een verklaring afgegeven door de RDW, waarin staat dat u in het bezit bent van een Nederlands rijbewijs. Hierin staan gegevens van uw rijbewijs, onder andere persoonsgegevens, rijbewijsnummer, afgiftedatum, de categorieën en indien te traceren de eerste afgiftedata van de categorieën. De echtheidsverklaring wordt afgegeven in het Engels.

Aanvraag
Voor het aanvragen van een echtheidsverklaring kunt u het aanvraagformulier “Aanvraag echtheidsverklaring Nederlands rijbewijs” downloaden via deze directe link. Het volledig ingevulde aanvraagformulier stuurt u samen met een kopie van een geldig identiteitsbewijs op naar de RDW.

Het adres is:
RDW
Postbus 9.000
9640 HA Veendam

Faxen mag ook
U mag het formulier ook faxen. Het faxnummer van de afdeling Rijbewijzen is: +31 (0)598 69 92 89

Kosten
Het tarief van de echtheidsverklaring is ¤ 4.90. Voor het overmaken van het tarief kunt u kiezen voor automatische incasso, dat versnelt de afhandeling van de aanvraag. Daarnaast kunt u ervoor kiezen om het bedrag over te maken op giro 365377 ten name van de RDW te Veendam onder vermelding van uw rijbewijsnummer en/of (meisjes)naam voorletters en geboortedatum. Als u vanuit het buitenland het tarief overmaakt, dan kunt u dat doen onder vermelding van de BIC-code ING BNL 2A en de International Banking Code NL 67 ING B 0000365377.
De adresgegevens van de bank zijn: ING Bank, Schenkkade 65, 2595 AS Den Haag/The Hague - Nederland/Netherlands.

Na ontvangst van het bedrag en een kopie van het legitimatiebewijs, stuurt de RDW de verklaring naar het door u opgegeven adres. Let op: Als u staat ingeschreven in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) van een gemeente stuurt de RDW de verklaring naar dit adres en niet naar het door u opgegeven adres.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
pi_100130501
Hier is hoe ik het gedaan heb:

Formuliertje van de RDW downloaden en invullen. Dan opsturen en geld overmaken. Dan naar een Drivetest center en je "written test" doen die je $15,00 kost en je hoeft geen afspraak te maken. Je kan zo binnenlopen. De boekjes om te studeren verkopen ze overal (bijv: Canadian Tire). Je mag altijd later aantonen dat je al langer dan zoveel jaar in bezit bent van een NL rijbewijs.

Na je written test krijg je een G1 license. Je mag rijden met een persoon naast je die zijn Full G licence heeft. Dan als je de verklaring van de RDW krijgt ga je weer naar het drivetest center en regel je de road test. Je toont de RDW papieren die in het Engels komen. Je betaald $75,00. Je doet je afrij examen wat niet echt heel moeilijk is en je hebt een rijbewijs zonder dat je door de 12 maanden rij ervaring heen moet.

Geen drol aan. Zelf de theorie examen is vele malen makkelijker dan in Nederland. Even een paar dagen flink uit je hoofd leren.

Ik heb mijn Nederlandse rijbewijs ook nog maar die draag ik niet bij me. Succes met je voertuig verzekeren als nieuwkomer zonder aantoonbaar rij verleden! Dat is namelijk redelijk diep in de buidel tasten. Gelukkig heeft mijn vrouw ruim 15 jaar schadevrij gereden en valt het nog mee.

Succes!

[ Bericht 8% gewijzigd door Ebethron op 30-07-2011 17:45:21 ]
pi_100147386
In Manitoba accepteerde ze gewoon mijn Nederlandse rijbewijs zonder vertaling. Ze hadden een boek met alle rijbewijzen in de wereld er in en daar zochten ze gewoon de relevante delen op. Uiteraard moest ik wel mijn theorie en praktijk examen doen. De regels verschillen per provincie, maar als ik jouw was zou ik gewoon met je rijbewijs en alle andere documenten langsgaan en kijken wat ze aanraden. Op het Nederlandse rijbewijs staat gewoon het jaar dat je het gehaald hebt, dus dat moet voldoen, eventueel heb je een gewaarmerkte vertaling nodig van een officiële vertaler in de provincie waarin je woont.

In Manitoba bieden ook gewone verzekeringsagenten rijbewijs-diensten (het papierwerk) aan, maar die weten over het algemeen niet waar ze overpraten, dus ik zou naar een van de kantoren van de DMV (of hoe ze daar ook heten) gaan voor de betere antwoorden.

Wat Ebethron zegt gaat niet op voor Manitoba, omdat er een provinciaal monopolie op de autoverzekering zit, dus als nieuwkomer begin je op 0, in plaats van negatief. Het nadeel is dat een rijbewijs $1500 per jaar kost als je teveel strafpunten krijgt.
pi_100979577
Het zomerse weer houd hier behoorlijk aan, die paar regenbuitjes waren wel nodig nu het gras hier geel begon te worden...

En de BlueBombers doen het uitermate goed dit seizoen, dus hopelijk houden ze dat vol. :D
pi_101013696
Ik kom anders net uit Penetanguishene van een weekend wat op het strand liggen zou moeten wezen maar het was bier drinken onder een zeiltje naast de tent!
pi_101070966
Dan moet je maar naar Winnipeg komen! Het is al wekend stralend weer met af en toe een klein buitje. En er zijn in de stad bijna geen musquitos.
pi_101233984
hier zijn anders nog zat skeeders!
pi_101245371
Ze doen daar zeker niet genoeg aan larvicide. :p
pi_101273292
Pff van de week hier tornado waarshuwing. Op de radio eergister zeiden ze dat er ongeveer 1500 bliksem inslagen per 2 minuten waren.

Bij mij thuis ook ingeslagen en alles deed het nog maar de internet modem was toast! Mijn vrouw sprong zowat 2 meter in de lucht door de klap!
  zondag 28 augustus 2011 @ 05:39:34 #49
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_101279613
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 00:14 schreef Ebethron het volgende:
Pff van de week hier tornado waarshuwing. Op de radio eergister zeiden ze dat er ongeveer 1500 bliksem inslagen per 2 minuten waren.

Bij mij thuis ook ingeslagen en alles deed het nog maar de internet modem was toast! Mijn vrouw sprong zowat 2 meter in de lucht door de klap!
Mooi is dat he die heftige stormen. :P
pi_101620320
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 19:55 schreef Wackyduck het volgende:
Het zomerse weer houd hier behoorlijk aan, die paar regenbuitjes waren wel nodig nu het gras hier geel begon te worden...

En de BlueBombers doen het uitermate goed dit seizoen, dus hopelijk houden ze dat vol. :D
En nog steeds is het lekker weer op de prairies! De hele week tussen de 25 en 31 graden, een ouderwetse Indian Summer!

PS Ze deden het niet zo goed tegen SSK tijdens de Labour Day Classic :p
pi_101662503
Ach ja, het billboard voor het stadion heeft niet echt geholpen. Maar zondag komt de revanche wel... ;)
pi_101698895
Zomer voelt hier toch echt voorbij....

Heerlijk herfst! Iemand tips voor Herfst bok achtige biertjes??
  donderdag 8 september 2011 @ 03:08:51 #53
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_101698924
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 03:00 schreef Ebethron het volgende:
Zomer voelt hier toch echt voorbij....

Heerlijk herfst! Iemand tips voor Herfst bok achtige biertjes??
We hebben hetzelfde klimaat zo'n beetje hier in Michigan. Heerlijk.

Voor de bieren weet ik niks Canadees. Misschien wat lokaals?
pi_101700074
Ik denk dat de herfst het lekkerste seizoen is. Mild weer en de bomen die supermooi verkleuren. de warme maaltijden die weer lekker gaan smaken. je kunt het in de lucht ruiken dat de R weer in de maand is.

Ik zal morgen even stoppen bij de beerstore om te zien of ze lekkere donkere biertjes hebben!
pi_102494430
Is het moeilijk om in Canada te vestigen ? een baan op HBO-niveau te vinden ? en een woning te bezitten
pi_102494801
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 22:19 schreef trOnk12 het volgende:
Is het moeilijk om in Canada te vestigen ? een baan op HBO-niveau te vinden ? en een woning te bezitten
Geen flauw idee, ik ben hier maar voor 4 maanden... Overigens was het wel heel simpel om hier binnen te komen, het enige waar een beetje moeilijk over werd gedaan waren de good noodles en de stroopwafels die ik had meegenomen ;)

Verder is het hier (Kingston, ON) nog steeds bloedheet.. Tenminste, ik vind het bloedheet want ik ben niet gewend dat het eind september nog zo warm kan zijn; ik zweet me rot hier. ;)
pi_102506458
lijkt me heerlijk :) maar of er banen op |HBO-niveau te vinden zijn lijkt me ook heel belangrijk :) Ik heb hogere informatica met succes afgerond :)
pi_102641038
Om een huis te bezitten moet je natuurlijk een hypotheek nemen (als je de woning niet contant kunt kopen natuurlijk).

Voor een hypotheek moet je een minimaal percentage als down payment betalen. Wij hebben 25% van onze hypotheek aanbetaald. Ik geloof ook dat hoe meer je aanbetaald des te lager de overdrachtskosten zijn. Het is dus een beetje schipperen.

Ook moet je een credit rating van je bank regelen waaruit blijkt dat je een trouwe betaler bent.

Verder betaal je meestal je hypotheek bi-weekly (iedere 2 weken) en is de rente niet aftrekbaar als in NL.

Huis verzekering is ook nodig voordat je er officieel intrekt. De verzekering stuurt een inspecteur langs die je huis komt bezichtigen. Je krijgt een rapport waarin punten staan die niet goed zijn en aangepast moeten worden voordat je er in trekt (meestal niet nodig met nieuwbouw).

HBO niveau zegt hier niet heel veel. Het is hier op werk ervaring en netwerken. Je moet iemand kennen die weer iemand kent en een goed woordje voor je doet. Verder meestal 3 referenties opgeven wat ook weer lastig is omdat je referenties meestal in NL zitten.

Ook het afnemen van solicitaties gaat anders dan in NL. Het zijn een hele rits vragen die PZ opstelt en jij voor je kiezen krijgt. Erg standaard dus ook goed op voor te bereiden.
pi_102665633
Je zal pas een hypotheek krijgen als je een permanente status hebt. Het zal meer een gevolg zijn van je in Canada vestigen, dus dat is op een gegeven moment wel een optie. Alhoewel de huizenprijzen in sommige streken natuurlijk een stuk hoger zijn dan andere streken.

Binnen komen als een werker is wel wat lastiger. Als je voldoende tijd hebt kan je vanuit Nederland een aanvraag doen voor een permanente verblijfsvergunning als je aan bepaalde eisen voldoet. Zonder permanente status is het iets moeilijker om een baan te vinden, tenzij er in je vakgebied weinig mensen te vinden zijn in Canada. Ik ken je achtergrond en dergelijke niet, dus ik kan niet beoordelen hoe moeilijk het voor jouw zou zijn om een baan in Canada te krijgen. Je kan altijd op de Canadese banensites kijken en zien of er iets voor je tussen staat.
pi_102676054
Mijn ervaring is dat ook het hele solicitatie process erg traag verloopt hier. Je gaat naar je gesprek en dan 3-4 maanden later hoor je of je voor de tweede ronde wilt langskomen.
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:48:16 #61
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_103120045
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 19:24:16 #62
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_103121226
quote:
LOL!! :D

Het klopt trouwens niet verder: http://www.snopes.com/military/lighthouse.asp
-
pi_104052059
Eindelijk weer winter!!

pi_104065436
Hahah lekker! Hier is het alleen nog ramen krabben!
pi_104095253
Tijd om m'n studded tires onder mijn auto te gooien (metalen nopjes in het rubber), het was super glad op de weg vanmorgen!
pi_104192360
Pfff iemand anders ook zo een moeite met de nieuwe wintertijd??
pi_104198962
ff een vraagje aan al die lui die in Canada monenteel verblijven.

is het leven nou daar minder zorgelijk dan in NL? Ik bedoel daarmee de zwaarte/hoogte van de belastingen die je daar moet betalen zoals Zorgverzekering en allerlei andere kosten naast je IB? :?
In NL loopt het zoals je weet de spuigaten uit dat alles elk jaar stijgt en je er amper nog iets voor terugkrijgt en dus het beeld van 'melkkoe' onstaat die tegenwoordig 'burger' heet. :{

Hoe is dat in Canada en is men daar saamhoriger met feestdagen (wijk/buurt) dan in NL waar iedereen alleen maar met zijn of haar familie bezig is en er minder gezamelijk iets wordt gedaan. :?
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_104199361
Ligt er aan waar jij je zorgen over maakt in NL. Ieder mens maakt zich namelijk zorgen over verschillende dingen. Hier in Canada heb je geen ziektekosten verzekering. In plaats daarvan is er OHIP (Ontario). Daarnaast heb je vanuit je werk "Benefits" waarvan je naar de tandarts kunt en een bril kan kopen. Elke werkgever heeft een verschillend pakket. Bij mij hebben mijn vrouw en ik beide benefits dus kun je combineren. Ik betaal dus niet een verzekerings maatschappij.

Maar goed hier heb je weer andere soorten belasting die in NL niet bestaan.

Verder wat saamhorigheid betreft is het hier (ik weet niet of dat overal is) erg community minded.

Ik trek het zeer zekers wel!
pi_104221600
Inderdaad wat Ebethron zegt. Ik heb alleen misschien niet lang genoeg in Nederland gewoont om er een goed oordeel over te geven, maar alle ziektekosten worden voor mij betaald door de provinciale overheid en mijn werk. Ik weet niet of dat in NL ook zo is, maar als mijn werkgever 80% terug betaald voor i.e. een tandarts bezoek, dan betaald mijn vriendin's verzekering de overige 20%.

Belasting is verschillend per provincie, je betaald 5% federale goederenbelasting en in SK nog eens 5%, dus onze BTW is 10%. Alberta heeft geen provinciale belasting dus is hun BTW maar 5%.

Rijwegbelasting kennen we niet, je betaald alleen je normale auto verzekering (gemiddeld 60 Euro per maand).

Saamhorigheid vind ik een stuk hoger hier, vooral naast je direkte familie vind ik iedereen hier een stuk "closer" met de feestdagen (bijv. ik krijg meestal meerdere uitnodigingen om kerst of thankgsgiving te vieren met families die ik niet eens zo goed ken) maar ook is het zo dat iedereen elkaar helpt in het dagelijkse leven. Het motto "samen lossen we het wel op" kom ik elke dag wel tegen. Ik heb wel gehoord dat dit in grote steden zoals Toronto and Vancouver een stuk minder is.

Ik had bijv. een keer autopech en bijna iedereen die langs reed stopte om te vragen of we OK waren en of ze iets voor ons konden doen.
pi_104233619
Je slaat de spijker op zijn kop Jeroen! Toen in nog in NL woonde met mijn vrouw (canadese) had het gevroren en licht gesneeuwt. Mijn vrouw ging een boodschapje doen op de fiets (wat ze overingens erg mist). Toen ze door de straat reedt zag ze dat er een oud mannetje uitgleed en viel. Mijn vrouw stopte om te vragen of de man in orde was en hem proberen te helpen weer overeind te komen. Omdat de man zwaar was lukte het mijn vrouw niet.

Mijn vrouw kon dus niet geloven dat er meerdere mensen en jongeren gewoon voorbij fietste en niets deden. Zelfs de strooiwagen reedt voorbij en stuurde netjes om de man heen om vervolgens zijn rit voort te zetten. Uiteindelijk kwam er een vrouw die vanuit haar woonkamer alles zag te hulp!

Hier zal dat nooit gebeuren!
  zaterdag 12 november 2011 @ 19:18:23 #71
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_104292582
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 06:07 schreef Ebethron het volgende:
Je slaat de spijker op zijn kop Jeroen! Toen in nog in NL woonde met mijn vrouw (canadese) had het gevroren en licht gesneeuwt. Mijn vrouw ging een boodschapje doen op de fiets (wat ze overingens erg mist). Toen ze door de straat reedt zag ze dat er een oud mannetje uitgleed en viel. Mijn vrouw stopte om te vragen of de man in orde was en hem proberen te helpen weer overeind te komen. Omdat de man zwaar was lukte het mijn vrouw niet.

Mijn vrouw kon dus niet geloven dat er meerdere mensen en jongeren gewoon voorbij fietste en niets deden. Zelfs de strooiwagen reedt voorbij en stuurde netjes om de man heen om vervolgens zijn rit voort te zetten. Uiteindelijk kwam er een vrouw die vanuit haar woonkamer alles zag te hulp!

Hier zal dat nooit gebeuren!
No disrespect, maar ik vind dit soort verhalen echt zulke bullsh*t. Je zou precies het omgekeerde kunnen zeggen over Toronto vs. een dorp in de Betuwe. Niet alle Canadezen zijn vriendelijk, niet alle Nederlanders zijn vriendelijk.
Punt.
Washington, DC, Chicago.
pi_104293657
De winter komt er inderdaad weer langzaam aan, hier in Winnipeg is het voorlopig een erg rustige aanloop, dus dat is mooi meegenomen.

Met betrekking tot rubje's vraag: Ook in Canada speelt het vergrijzingsprobleem een rol, belastingen zijn een klein beetje lager dan in Nederland, maar het ontloopt elkaar niet veel (en verschilt per provincie). De laatste jaren zijn op een groot aantal plaatsen de huizenprijzen enorm gestegen, dat is natuurlijk ook niet per se een goede zaak en maakt het veel duurder als je je op dit moment in Canada wilt vestigen.
pi_104351339
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 19:18 schreef klaasdj het volgende:

[..]

No disrespect, maar ik vind dit soort verhalen echt zulke bullsh*t. Je zou precies het omgekeerde kunnen zeggen over Toronto vs. een dorp in de Betuwe. Niet alle Canadezen zijn vriendelijk, niet alle Nederlanders zijn vriendelijk.
Punt.
Het is anders wel bullsh!t dat zeker wel voorkomt! Verder is de urbanisatie in NL een stuk verder gevorderd dan hier in Canada.

Maar goed, ieder zijn mening...
pi_104370010
Ja ik ben het ook niet met je eens klaasdj, okay het platteland in Nederland is inderdaad beter tov de steden, maar hier zijn de mensen gemiddeld toch echt veel meer behulpzaam. Ik heb in diverse steden gewoond; Edmonton/Calgary met 750.000+ inwoners, Saskatoon en Regina met beide 200.000 inwoners en een klein stadje met 5.000 inwoners, en kom regelmatig in dorpjes (100-500 inwoners) en daar is het overal hetzelfde qua vriendelijkheid. Natuurlijk heb je in de grotere steden bepaalde buurten waar het een stuk minder is, maar ik heb het over het gemiddelde.
pi_104377869
De saamhorigheid hier is maar weer een duidelijk geworden door het aantal poppies dat hier gedragen werdt de afgelopen weken.
pi_104382496
Jeetje wat begint kerst hier al vroeg zeg! Ben ondertussen al aardig wat versierde huizen en kerstbomen tegengekomen :o
pi_104382531
Dat is ter compensatie van Earth hour ieder jaar hahahah!
pi_104407641
Ha ha ja Kerst begint altijd wel lekker vroeg hier, maar dat witte spul op de grond versterkt het kerstgevoel natuurlijk ook wel behoorlijk. Ik moet ook snel de verlichting op m'n dakrand plaatsen want het wordt al snel te koud om de ladder op te gaan.

Ik heb nog geen kerstbomen gezien bij de mensen thuis, maar volgens mij komen de "echte" bomen er snel aan. Meestal hebben verschillende (particulaire) leveranciers een plaatsje op de parkeerplaatsen bij de winkelcentra. Vorig jaar tijdens een sneeuwstorm en -30 lekker buiten een boompje uitgezocht, ik was niet al te kieskeurig :).
pi_104425143
Al de winkels hebben hun kerst spullen al uitgebreid in het assortiment, maar echte bomen heb ik ook nog niet gezien. De winter is nog zacht tot dusverre, maar langzaamaan komen er meer flurries en nemen de temperaturen af...
pi_104425299
Ik heb ondertussen al meerdere bomen gespot, maar dat waren natuurlijk wel nepperts ;)
Sneeuwen doet het hier voorlopig nog niet en zonder jas buiten lopen is zeker nog mogelijk. Dat had ik stiekem wel anders verwacht eigenlijk :P
pi_104454232
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 04:31 schreef fh101 het volgende:
Sneeuwen doet het hier voorlopig nog niet en zonder jas buiten lopen is zeker nog mogelijk. Dat had ik stiekem wel anders verwacht eigenlijk :P
Toronto loopt altijd een beetje achter hehe :). De weersverwachting voor as Zaterdag hier is -15 overdag en -23 's nachts.

Hoe gaat de studie trouwens? Je zit nu alweer een paar maanden op Queen's? Merk je veel verschillen tussen NL en CAN? Ik heb (nog) niet een opleiding in Canada gevolgd, maar denk er wel over omdat mijn huidige baan situatie niet al te zeker is.
pi_104541689
Ik word nu al kierewiet van de kerst muziek in de winkels!
  zaterdag 19 november 2011 @ 03:11:56 #83
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_104542186
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 02:29 schreef Ebethron het volgende:
Ik word nu al kierewiet van de kerst muziek in de winkels!
Tot 1 Januari dus de iPod mee. :)
-
pi_104542645
quote:
16s.gif Op woensdag 16 november 2011 21:43 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

Toronto loopt altijd een beetje achter hehe :). De weersverwachting voor as Zaterdag hier is -15 overdag en -23 's nachts.

Hoe gaat de studie trouwens? Je zit nu alweer een paar maanden op Queen's? Merk je veel verschillen tussen NL en CAN? Ik heb (nog) niet een opleiding in Canada gevolgd, maar denk er wel over omdat mijn huidige baan situatie niet al te zeker is.
Haha ja, het loopt idd een beetje achter. Maar had stiekem gedacht dat de winters hier overal en al vroeg redelijk extreem zouden zijn, en dat valt tot nu toe nog heel erg mee.

Studie gaat goed, leuk dat je er naar vraagt! :) Ik ben wel heel blij dat het voor mij pass/fail is ipv echte cijfers want dan had ik toch wel wat beter mn best moeten doen. Het is allemaal niet moeilijk, maar wel veel meer werk. Ik volg 5 vakken en waar ik dan in NL alleen 5 tentames en mss 1 paper zou hebben, heb ik hier per vak 1 of 2 papers, een mid term en een final exam. Dat is wel even wat anders dus, en dat vraagt wel veel aanpassing.
Studeren wordt hier ook wel veel serieuzer genomen omdat de Canadezen dus wel echt hoge cijfers moeten halen. Met minder dan 80% zijn ze niet blij en dat merk je aan de manier waarop ze studeren: hard en lang.

Maar het bevalt heel goed hier! De hele schoolspirit vind ik ontzettend leuk om mee te maken, en je merkt echt dat de campus veel meer leeft dan in NL.
pi_104542986
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2011 03:11 schreef maartena het volgende:

[..]

Tot 1 Januari dus de iPod mee. :)
Nog niet aan gedacht! Hahah!
pi_104594791
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 04:07 schreef fh101 het volgende:

[..]

Haha ja, het loopt idd een beetje achter. Maar had stiekem gedacht dat de winters hier overal en al vroeg redelijk extreem zouden zijn, en dat valt tot nu toe nog heel erg mee.
Ja, in Toronto valt het met de temperaturen wel mee, je hoeft er geen -50 te verwachten, ze schrikken daar al van -30. :P
Qua sneeuw zal je wel het nodige te zien krijgen ter zijner tijd.

Het is iets wat ik wel vaker over Canadese en Amerikaanse studies hoor in vergelijking met Nederland. Dat de inhoud relatief weinig is, maar dat de hoeveelheid werk immens is. Ik heb alleen in Nederland vakken gevolgd, dus ik kan niet beoordelen wat moeilijker of beter is, maar het is wel een verschil in inrichting van het onderwijs.
pi_104608163
En de bombers gaan naar de Grey Cup! :D
pi_104609190
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 22:12 schreef Wackyduck het volgende:
En de bombers gaan naar de Grey Cup! :D
Gefeliciteerd dan maar he, van een Rider fan :). Ja ik heb de game net gekeken en was toch ook een beetje meer voor Winnipeg dan voor Hamilton. Ik vind het toch leuker dat een team van de prairies wint! Nu eventjes Edmonton aanmoedigen!!
pi_104662203
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 22:27 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

Gefeliciteerd dan maar he, van een Rider fan :). Ja ik heb de game net gekeken en was toch ook een beetje meer voor Winnipeg dan voor Hamilton. Ik vind het toch leuker dat een team van de prairies wint! Nu eventjes Edmonton aanmoedigen!!
Hopelijk speelt de verdediging volgende week net zo sterk als tegen Hamilton. Het is wel tijd om de win streak van de Lions te breken. Voor jouw is het natuurlijk een seizoen om snel te vergeten. Maar op sportief gebied lijkt het wel een goed jaar voor Winnipeg nu de Jets ook terug zijn.
pi_104889852
En vandaag is de Grey Cup, hopelijk weten de Bombers hun eerste zege in de finale te boeken sinds 1990. Volgend seizoen zullen ze een paar honderd meter van mijn huis in hun nieuwe stadion spelen.

De winter valt hier vooralsnog erg mee, relatief weinig sneeuw op de grond en de temperaturen komen overdag af en toe nog boven 0. Maar dat zal waarschijnlijk niet zo lang meer duren...
pi_104969478
Sneu voor de bombers ik heb een vriendin die aan dezelfde weg als het stadium een appartement heeft, konden de pregame atmosfeer een paar jaargeleden meemaken, En dan d die twee ouwe spelers die elkaar met wandelstok en vuisten te lijf gingen, misschien te dicht bij Remembrance day (lest not Forget).
pi_104969526
Oh ja vanavond Winnipeg Jets tegen de Ottawa Senators, spannend voor mij.
pi_104991108
Go Jets! :) ...misschien beter voor in het NHL topic.
pi_105083551
Ik heb kaartjes voor de Jets op de kop weten te tikken, dus eind december ga ik er naar toe. :D

Ach het is winter hè, dan mag je in dit topic wel een beetje over hockey praten. :P Alhoewel de winter hier voorlopig nog vrij zacht is.
pi_105084336
Zit hier ver van een NHL team vandaan maar ijshockey in de universiteit is erg goed en snel en ook vrij mild hier op de sneeuwstorm van vorige week na.
pi_105084450
Ik ben vorige week ook naar mn eerste ijshockey wedstrijd geweest, van het universiteitsteam. Ze hebben verloren, maar ik vind het toch wel een hele leuke sport zeg! :)
pi_105667295
Waar blijft die sneeuw hier!?
pi_105673018
Hier is bijna al het sneeuw alweer weg, echt veel droger en warmer dan normaal rond deze tijd! We hebben pas 1 koude periode gehad in begin November met temperaturen rond de -25, maar de afgelopen weken is het steeds tussen de -12 and +2 gebleven.

Dit zou mijn eerste nagenoeg sneeuwloze kerst kunnen worden in 11 jaar!! Misschien moet ik wat sneeuw uit mijn achtertuin schrapen en dit in de vriezer doen.
pi_105682242
Hier is het niet echt boven 0 gekomen de laatste paar weken, maar er is ook bijna geen sneeuw...
pi_105685245
Ik had nog zo de hoop een keertje ingesneeuwd te raken... ;)

Zal nu wel niet meer gebeuren, ben aan mn laatste weekje Canada begonnen.
pi_105697046
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 07:24 schreef fh101 het volgende:

Er kan alsnog een sneeuwstorm komen die je vliegtuig een paar minuten vertraging geeft... ;)
pi_105702002
Gisteren hier wat natte flurries en vanmorgen lichtelijk witjes aan het geraken! -10 dat weer wel!

IJselijke regen gehad afgelopen week!
pi_105713276
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 07:24 schreef fh101 het volgende:

Jeetje dat is snel voorbij gegaan he! Ben je blij weer naar huis te gaan of zou je langer willen blijven?

Woensdag en dod\nderdag wordt er sneeuw voorspeld (1-3 cm), dus misschien toch weer een beetje wit zo net voor Kerst.
pi_105713497
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 01:29 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

Jeetje dat is snel voorbij gegaan he! Ben je blij weer naar huis te gaan of zou je langer willen blijven?

Woensdag en dod\nderdag wordt er sneeuw voorspeld (1-3 cm), dus misschien toch weer een beetje wit zo net voor Kerst.
Idd, ik heb het idee dat ik hier net een maandje ben. Ik zou zeker nog langer willen blijven, maar thuis roept stiekem ook wel weer. Ik ben wel zeker van plan om als ik weer geld heb terug te komen en nog meer dingen te zien. Dat is het nadeel van ook studeren, daar moet je ook tijd aan besteden ;)

Overigens heeft het hier gisteravond een minibeetje gesneeuwd, en aangezien het vandaag behoorlijk vroor is het toch nog enigszins wit. En glad.
pi_105715598
Hier voorspellen ze voor morgen 3 graden! :')
Het kleine beetje wit zal dan verdwijnen. Ter voorkoming van een ander slecht dooiseizoen is het niet slecht, maar het is wel een erg a-typische winter op deze manier.
pi_105737291
Yay zo werd ik een paar uur geleden wakker!

Niet al te veel maar iig weer wit.
pi_105789012
Zat gister in een sneuw stormpje op weg naar huis van Halifax altijd 't zelfde geval mensen met angst en mensen met haas en dan de semi's die er nog een schepje boven op doen. Zelf ben ik aan het rijden in dit soort weer gewend maar menig mede canadees heeft er toch moeite mee zich aan te passen lijkt het hier in de Maritimes.
pi_105791570
Ow ik wist niet dat je in NS zit macdutch! Ik was daar afgelopen voorjaar (een groottante van mn vriendin woont in Truro) en heb een fantastische 2 weken gehad! Zo goed dat we er naar toe willen verhuizen binnen een paar jaar.

Hoelang zit je al in Halifax en hoe bevalt het? Een van de dingen die ons op dit moment tegenhouden is het moeilijk vinden van redelijk betalend werk.

Valt mij trouwens op dat de lokale bevolking zo reageerd op een sneeuwstorm(pje), van mensen die van die regio komen hoor ik altijd dat het daar heel veel sneeuwt elke winter.
pi_105793077
Ik zit in de buurt van Antigonish 1 1/2 uur rijden van Truro naar 't oosten en woon hier nu 18 jaar .
voor werk is het hier inderdaad niet zo goed behalve als je in de bootbouw zit ,lasser enz. met het werk aan de nieiuwe marine schepen dat in Halifax van start gaat. New Brunswick heeft meer sneeuw dan hier en dan vooral in het noorden hier kan het wel spoken zeker met het broeikas effect weet je nooit wat er komt, zeker in een plek als Nova Scotia een schiereiland en vernoemd naar Schotland.
pi_105794043
Da's leuk, ik ben door Antigonish gereden op weg naar de Cabot Trail en vond het wel een aardig stadje. Hm helaas zit ik totaal niet in de bootbouw, ik dacht meer aan een lobster catcher te worden (grapje). Nee ik zit in de financiele wereld, en volgens mij heeft ons moederbedrijf een kantoor in Halifax.

De vele mensen die we daar gesproken hebben zeggen dat het een vrij zwaar leven is in de Maritimes, maar zijn wel gelukkig. En natuurlijk kan je niet om de prachtige natuur heen!

Tijdens ons reisje zijn we door NS, NB en PEI gereden (en overal veel gestopt en gewandeld natuurlijk). Ik heb het wel gezien in Saskatchewan!
pi_105797743
vergeleken met Ontario is het levenritme rustig en zijn er veel vriendelijke mensen ik zo het niet inruilen voor waar ik vandaan kom.
pi_105801266
quote:
14s.gif Op zondag 18 december 2011 19:41 schreef jeroen1976 het volgende:
Yay zo werd ik een paar uur geleden wakker!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Niet al te veel maar iig weer wit.
Hier was afgelopen nacht ook een dun laagje gevallen, maar het is ook alweer deels verdwenen, het is redelijk warm. De bruine blubber op de weg maakt het er ook niet schoner op.

Ik hoor ook altijd goede verhalen over het natuurschoon in de Maritimes, ik wil het zeker wel een keertje gaan bezoeken, maar niet op de korte termijn.
pi_105802620
Er zijn geen hoge bergen maar het is een gevarieerd landschap meer dan als je naar het westen gaat waar de grootsheid van canada je te pakken neemt de kustlijn van Nova scotia is zeker een paar duizend km lang en zeer gevarieerd en ook heb je hier veel micro klimaatjes door alle inhammen en heuvels wat temperatuurs verschil en sneeuw hoeveelheid bepaald.
pi_105806444
Klinkt prachtig! Als ik over een paar jaar weer geld heb zou ik heel graag een keer van west naar oost rijden, en dan staat NS zeker op het lijstje!
pi_105824211
Je kan natuurlijk met google earth ook wat op speurtocht gaan. en een graadje on der nul hier en wat ijs en sneeuw en daarin wat voetsporen van de buren die onze ladder "geleend " hebben om hun huis in te komen. Ik hoop dat het de buren waren 8-) .
pi_105838827
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 03:45 schreef fh101 het volgende:
Klinkt prachtig! Als ik over een paar jaar weer geld heb zou ik heel graag een keer van west naar oost rijden, en dan staat NS zeker op het lijstje!
Een paar foto's van de natuurpracht die ik tegen gekomen ben:

Ergens op de snelweg tussen Halifax en Truro:

West kust Cape Breton:

Walvissen voor de kust:

Oost kust Cape Breton:

Hopewell Rocks in New Brunswick:

Overal watervallen! Deze in het Fundy National Park (NB)

Kreeft vissers huisjes op Prince Edward Island (PEI)

Peggy's Cove (NS); een beetje te toeristisch maar leuk om eventjes te zien:
pi_105839551
Peggy's Cove is net geen Scheveningen maar wel toerismes nr 1 plek in de buurt van Halifax.
pi_105926534
En vandaag zijn weer ontdooit ,helaas want de modderboel is er weer.
pi_105953619
Hoi hoi allemaal,
Ik schrijf eigenlijk nooit op het forum maar lees al een tiental jaren mee. Ik heb mijn weg uit Nederland al gevonden (woon in Antwerpen, België), maar wil toch graag nog meer van de wereld zien. Op het moment ben ik dan ook bezig met mijn Application for Citizenship door naturalisatie. Mijn moeder is namelijk Canadees van geboorte. Afgelopen week heb ik het laatste deel papierwerk naar Brussel gestuurd. Nu is het minimaal 10 maanden wachten voor reactie. Dit vind ik niet erg want ik ben ondertussen een vervolgopleiding aan het doen voor mijn verpleegkunde.
Voordat ik er permanent ga wonen wil ik er zonder verplichtingen een paar maanden "gaan rond kijken". Mijn interesse ligt vooral in de streek rond Ottawa. Ik heb gelezen op internet dat het niet 1-2-3 lukt om een verpleegkunde diploma te laten gelden in Canada. Zou ik in in de tussentijd daar ander werk kunnen doen om mijn plannen te financieren? Is het gemakkelijk aan werk te komen?
Vanuit het warme België, een fijn kerstfeest.
pi_105964182
Werk vinden in Canada is niet moeilijk! Echter het werkt hier via netwerken. Je moet iemand kennen die weer iemand kent. Netwerken. Om verpleegkundige te worden hier is niet makkelijk. Om als "registered nurse" aan het werk te gaan. Ik weet dat om dit te worden, het een heel traject is. Kijk eens in de optie om je diploma's te laten stempelen zodat ze erkend worden hier. Het is niet goedkoop om dat te doen geloof ik.

Mijn ervaring met Job agencies hier is slecht! Ze nemen maar al te graag je CV aan en zijn erg aardig maar je hoort vervolgens niets. Of je hoort na 3/4 jaar eens wat en dat is meestal (hopelijk) te laat.

Om te starten in Canada zou ik niet kieskeurig zijn in werk zoeken. Het is goed om ervaring op te doen en ook zo mensen te leren kennen en te netwerken (nadruk hierop omdat het zo belangrijk is).

Mijn vrouw heeft jaren een verzorgings ge-managed.

Nog een tip! Zoek uit hoe je je rijbewijs kan omzetten naar een Ontario rijbewijs (belgie is niet moeilijk als ik het correct heb). Je kan altijd een internationaal rijbewijs regelen voor vrij weinig euro. Dit voorkomt een hoop zorgen. Het is namelijk erg makkelijk een rijbewijs te hebben. OV is goed geregeld maar alles ligt verder uit elkaar hier.

http://www.drivetest.ca/en/license/OutOfCountryDrivers.aspx

Hier staat dat Belgie (als je een Belgisch rijbewijs hebt) zo om te ruilen is. Voor een NL rijbewijs moet je het een en ander regelen.

Vraag maar raak, Succes en ook een "Merry Christmas"
pi_106058611
Toch een witte kerst hier aan de oostkust en nog steeds vol van de kalkoen. ~:)
pi_106071918
Het begint hier nu net te sneeuwen, maar het moet wel een van de warmste kerstdagen ooit geweest zijn, het was rond het nulpunt!
pi_106077503
Hier ook lekker weer hahah! Verder nog steeds propvol van de kalkoen en gebak!
pi_106098190
En vannacht koelde het even af tot -20 (zonder wind), maar het schijnt de komende dagen weer warm te worden!
pi_106115730
Lekker hoor! Ik mocht vanavond voor een nachtdienst de weg op! Het sneeuwt hier flink en overal autos in de greppel!

I love my 4 wheel drive!
pi_106138974
En vaak zie je de 4 wheel drives hier als eerate onderste boven in de greppel liggen want ze denken dat ze alles aankunnen.
pi_106141181
Ha ha ja inderdaad, toen mn vriendin net haar Honda CRV (4x) had dacht ze ook eventjes lekker door de sneeuw te raggen en voila, binnen 5 minuten zat ze muurvast in een sneeuwbank langs de weg. Natuurlijk gebeurde dit in een achterbuurt van de stad dus dat was eventjes zo snel mogelijk sneeuw scheppen!

Hier sneeuwt het nu trouwens ook eindelijk een paar cm, kerst was erg bruin, de eerste keer in 12 kerstfeesten in Canada. Naja, kan ik iig wat kalkoen wegbranden met het sneeuwruimen als ik straks thuis kom.
pi_106188753
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 15:11 schreef Ebethron het volgende:
tekst
Bedankt voor je reactie! Nu alleen nog in spanning afwachten op reactie. I'll keep on posting =)
pi_106212051
Ik ga in februari naar Vancouver en keek op Cheaptickets. Voor ongeveer 550 kan ik heen en terug. Normaal gesproken zou ik dit boeken, maar ik wil toch voor de zekerheid vragen of dit een goede prijs is?
pi_106218551
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 18:00 schreef emokid het volgende:
Ik ga in februari naar Vancouver en keek op Cheaptickets. Voor ongeveer 550 kan ik heen en terug. Normaal gesproken zou ik dit boeken, maar ik wil toch voor de zekerheid vragen of dit een goede prijs is?
Ik denk niet dat je het goedkoper zal vinden! Niet dat ik in Februari gevlogen heb (naar Nederland) maar de laatste jaren betaal ik meestal 700 euro in het voorjaar en 1100 in het hoogseizoen (niet vanuit Vancouver maar Regina SK, 3 uur vliegen ten oosten van Van.)

Met welke maatschappij is dit?
pi_106218898
Thanks, dan zal dit het wel worden. Meerdere maatschappijen overigens. United, Continental Airlines, Air Canada en Delta. Allen rond 540 euro met één stop in Chicago of Seattle.
pi_106219199
Ik zal voor Air Canada gaan, daar heb ik iig goede ervaring mee (ongeveer 14x mee gevlogen, korte binnenlandse vluchten en lange vluchten naar Europa)

Ik heb voor het eerst met Delta gevlogen afgelopen zomer en dat was echt armoedig en slechte service. United is OK, en met Continental heb ik nooit gevlogen, dus daar heb ik geen mening over.
pi_106219418
Ah top, klinkt goed. Hoe zijn de voorzieningen onderweg? Ik heb meer dan 30 keer gevlogen in mijn leven maar gek genoeg wordt dit de eerste keer over de atlantische oceaan.
pi_106220167
De entertainment is individueel voor iedereen (eigen scherm, eigen keuze voor films, series, radio, spelletjes etc.). Ik weet niet of dit tegenwoordig standaard is maar bv Delta heeft dit niet in de Altantische vluchten. Voorderest een USB en stekker aansluiting op iedere stoel voor je laptop en gadgets.

De beenruimte is standaard, niet te krap maar ook zeker niet te ruim (ik ben 6'1), de bediening is altijd vriendelijk en de maaltijden zijn redelijk goed. (En nee, ik heb geen aandelen in Air Canada:)).

De maatschappijen waarmee ik tussen CAN en NL heb gevlogen zijn, naast Air Canada en Delta: Air Transit, Martinair, Canada 3000 (bestaat niet meer) en British Airways. Van al die heb ik AC altijd het beste gevonden.
pi_106220323
Ohja qua maaltijden krijg je een snack, een lunch, een avondmaaltijd (met gratis wijn) en nog een snack tijdens een 6.5-7 uur durende vlucht van Toronto naar Amsterdam, dat zal ongeveer hetzelfde zijn naar Chicago.In een vlucht naar Seattle is dat natuurlijk weer 5-6 uur langer.
pi_106222266
Bedankt. Klinkt goed. Ik vermaak mij wel onderweg. ;)
pi_106235875
Tsja al die gekke GM auto's met achterwiel aandrijving en 3,5 liter motoren glibberen alle kanten op hier! Vanavond lekker ijzel! Het was weer spannend op weg naar mijn werk!

@ Emokid:

Feit is wel dat met goedkopere vluchten (=overstap of tussenstop in de states) je heel erg lang onderweg bent. Denk aan 12 tot 16 uur alleen al naar Toronto. Als je dan nog eens naar Vancouver moet. Mijn vrouw heeft dat een aantal keren gedaan. In de ijsvrije maanden is Air Transat goedkoop en goeie kwaliteit maar in de winter vliegen ze niet.

550 ballen is niet veel voor een ticket! Zeker niet naar Vancouver.

Succes ermee!
  donderdag 12 januari 2012 @ 19:52:56 #138
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_106733583
Ik heb een vraagje: bij mijn weten heb je als buitenlands journalist in Canada geen visum nodig om te werken. Welk visum heb je dan wel nodig? Mag je gewoon op een toeristenvisum als journalist werken?

Wat als je als buitenlands correspondent in Canada gestationeerd wordt, welk visum moet je dan hebben?

Ik neem aan dat je niet gewoon het eerste beste vliegtuig naar Toronto kan pakken en daar huis, auto e.d. kunt kopen.

In de VS hebben ze hiervoor een journalistenvisum, maar over Canada valt bijna niets te vinden.

Dit vroeg ik mij af omdat ik een journalistieke master ga doen in Nederland/België en in de toekomst misschien als correspondent naar Canada/VS wil.

edit: ja ik was te lui de ambassade te bellen. :P

[ Bericht 4% gewijzigd door klaasdj op 12-01-2012 19:59:19 ]
Washington, DC, Chicago.
  donderdag 12 januari 2012 @ 20:19:19 #139
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_106734983
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 19:52 schreef klaasdj het volgende:
edit: ja ik was te lui de ambassade te bellen. :P
En te lui om even te Googlen. :{w

Van: http://www.cic.gc.ca/english/work/apply-who-nopermit.asp#news

"News reporters, film and media crews

An employee of a foreign news company does not need a work permit to report on events in Canada. This applies to:

News reporters and their crews,
Film or media crews who are not entering the Canadian Labour Market,
Journalists working for a print, broadcast, or internet news service provider (journals, newspapers, magazines, TV shows, etc.) if the company they work for is not Canadian,
Resident correspondents,
Managerial and clerical personnel provided the event is short-term (6 months or less)."

Als correspondent word je ook meestal betaald door het bedrijf dat je uitstuurt, en betaal je gewoon belasting in het land waar je van uitgestuurd werd, en dan doen de Canadezen er niet zo moeilijk over verder.

Als je voor een Canadees bedrijf gaat werken in de journalistiek, dan geldt een normaal werkvisum.

Wat betreft kopen van huis/auto, etc.... voor correspondenten die uitgezonden worden, geldt sowieso dat ze meestal geen huis kunnen kopen (nou ja... als je een paar ton op zak hebt.....) het bedrijf regelt meestal een gehuurde woning + auto in dat geval, en vaak gaat het ook niet om hele lange aanstellingen, een paar jaar hooguit. Er zijn er die voor vele JAREN in een land wonen (denk aan Charles Groenhuizen, die heeft op een gegeven moment gewoon een green card aangevraagd in de VS, maar die heeft ook voldoende inkomen, en werkt ook voor Amerikaanse journalistiek hier en daar), en dan moet je inderdaad kijken naar een soort van immigratievisum. In veel landen (en misschien ook in Canada) is immigratie mogelijk door middel van een periodieke verlenging (bijv. elk jaar of zo) door aan te tonen dat je ergens inkomen geniet of zoiets....

Maar de beste plek om die info in detail te krijgen is wellicht inderdaad praten met iemand van de Ambassade, of een immigratieadvocaat. Kranten en mediabedrijven laten dit soort zaken ook meestal door een lokale immigratieadvocaat opknappen.

[ Bericht 23% gewijzigd door maartena op 12-01-2012 20:27:40 ]
-
  donderdag 12 januari 2012 @ 20:28:58 #140
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_106735482
Zit midden-Feb voor een week in Ontario trouwens..... zou het zachte weer aanhouden deze winter, of gaan we nog flink op onze donder krijgen? Ik kan wel leven met een meter sneeuw of zo, zolang ik maar kan landen op Detroit, en een week later weer kan vertrekken. :P
-
  donderdag 12 januari 2012 @ 20:39:00 #141
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_106736033
Pff, wat een bizar mooi land wonen jullie.

Vorig jaar in deel van BC, Vancouver Island en Alberta geweest. Is natuurlijk maar een fractie van het land, maar tering wat mooi. :o :D

En idd, de mensen zijn (bijna overdreven) vriendelijk. Beetje vergelijkbaar met de VS, maar dan meestal zonder het Amerikaanse. ;)
  woensdag 18 januari 2012 @ 01:05:23 #142
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_106937808
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2012 20:19 schreef maartena het volgende:

[..]

En te lui om even te Googlen. :{w

Van: http://www.cic.gc.ca/english/work/apply-who-nopermit.asp#news

"News reporters, film and media crews

An employee of a foreign news company does not need a work permit to report on events in Canada. This applies to:

News reporters and their crews,
Film or media crews who are not entering the Canadian Labour Market,
Journalists working for a print, broadcast, or internet news service provider (journals, newspapers, magazines, TV shows, etc.) if the company they work for is not Canadian,
Resident correspondents,
Managerial and clerical personnel provided the event is short-term (6 months or less)."

Als correspondent word je ook meestal betaald door het bedrijf dat je uitstuurt, en betaal je gewoon belasting in het land waar je van uitgestuurd werd, en dan doen de Canadezen er niet zo moeilijk over verder.

Als je voor een Canadees bedrijf gaat werken in de journalistiek, dan geldt een normaal werkvisum.

Wat betreft kopen van huis/auto, etc.... voor correspondenten die uitgezonden worden, geldt sowieso dat ze meestal geen huis kunnen kopen (nou ja... als je een paar ton op zak hebt.....) het bedrijf regelt meestal een gehuurde woning + auto in dat geval, en vaak gaat het ook niet om hele lange aanstellingen, een paar jaar hooguit. Er zijn er die voor vele JAREN in een land wonen (denk aan Charles Groenhuizen, die heeft op een gegeven moment gewoon een green card aangevraagd in de VS, maar die heeft ook voldoende inkomen, en werkt ook voor Amerikaanse journalistiek hier en daar), en dan moet je inderdaad kijken naar een soort van immigratievisum. In veel landen (en misschien ook in Canada) is immigratie mogelijk door middel van een periodieke verlenging (bijv. elk jaar of zo) door aan te tonen dat je ergens inkomen geniet of zoiets....

Maar de beste plek om die info in detail te krijgen is wellicht inderdaad praten met iemand van de Ambassade, of een immigratieadvocaat. Kranten en mediabedrijven laten dit soort zaken ook meestal door een lokale immigratieadvocaat opknappen.

Ik had wel degelijk Google gebruikt en een vergelijkbare conclusie getrokken. Toch vond ik het raar, maar ik zal ´ns met Berlijn bellen. Ik laat wel horen wat ze daar zeggen.
Washington, DC, Chicago.
pi_107129247
Hallo,

Ik ga in de zomer wss voor een paar weken naar Canada, heb een kennis in Winnipeg. Heb al gekeken voor tickets. Ik kan geen goedkopere tickets vinden dan 1200 e. Is dit normaal?
pi_107131770
Canakaaskoppen, ik vroeg me af of de winter er lang duurt. Is het in Maart al weer een beetje lente, zoals hier het geval is? Of is het tot in het zuiden van Canada steenkoud tot het zomer is?
  maandag 23 januari 2012 @ 10:59:25 #145
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_107131908
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 08:51 schreef Thurston het volgende:
Hallo,

Ik ga in de zomer wss voor een paar weken naar Canada, heb een kennis in Winnipeg. Heb al gekeken voor tickets. Ik kan geen goedkopere tickets vinden dan 1200 e. Is dit normaal?
Je zit in het verkeerde subforum. Hier kun je beter zijn: Travel
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  maandag 23 januari 2012 @ 14:55:21 #146
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_107138984
quote:
Hallo,

't zuiden van Ontario is hetzelfde klimaat als Michigan. Daar kan het in maart nog aardig winter zijn.

Weet trouwens niet hoe 't daar nu is maar we hebben de meest vage winter, vandaag is het weer bijna 10C :o Het zou nu gewoon ruim onder nul moeten zijn.
pi_107139955
Maart is meestal nog zeker sneeuw! De eerste keer dat ik ooit in Canada kwam werd het vliegveld gesloten i.v.m. hevige sneeuw. Dit was in de tweede week van Maart! White-out conditions en stevige wind!

Gelukkig lande mijn vliegtuig nog wel!

Tickets met air transat zijn meestal iets goedkoper. Echter vliegt AT alleen in de sneeuw vrije maanden. Mei en September/Oktober zijn meestal de goedkopere maanden om te vliegen.

@ Popolon: Wij hebben het hele weekend sneeuw gehad maar vanmorgen was het net 1 graadje boven het vriespunt en voorspellen ze regen later vandaag!

Geef mij maar kou en sneeuw dan die regen bende!
  maandag 23 januari 2012 @ 15:22:28 #148
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_107140011
Helemaal mee eens! ;)
pi_107334801
quote:
Hallo,

In mijn ervaring is met United via Chicago vliegen het goedkoopste, afhankelijk van de dagen moet dat voor rond de 1000 euro kunnen.
pi_107338176
Ohhh mensen wat zou ik toch graag naar Canada willen emigreren ... alleen dan vraag ik me af of het te doen is met een HBO-diploma technische informatica ??
pi_107368480
@ trOnk12:

Diploma's worden hier niet echt als gehonoreerd. Ik werk in IT en het heeft mij ongeveer een maand of 2,5 gekost om een baan in mijn veld te vinden. Verder is het natuurlijk belangrijk waar je wilt gaan wonen. In de stad zijn veel meer banen dan buiten de stad.

IT sector is niet een van de skilled trades die ze hier graag willen hebben.

Klinkt stom maar het is naar mijn eigen ervaring dat je flink moet netwerken voor een baan. Referenties vragen van 3 eerdere werknemers is meestal ook niet ongewoon hier.

Maar om antwoord te geven op je vraag. Ja het is zeker te doen als je een flink doorzettingsvermogen hebt en genoeg middelen om hier heen te komen. Ongeacht je HBO opleiding.

Ik denk dat je diploma niet eens je nummer 1 zorg zou zijn als je daadwerkelijk de stap zou nemen!

Vraagje: Ben je wel eens in Canada geweest?
pi_107373332
Nee, ik ben nooit in Canada geweest , maar ik wil wel heel graag ergens gaan emigreren het liefst buiten EU, ik wil ergens emigreren waar het al niet te moeilijk is om zich te gaan vestigen , en vraag naar IT is.
pi_107417531
Ik ben het met Ebethron eens, vooral over het belang van netwerken, maar kijk eens op de verschillende job search sites zou ik zeggen.

In mijn stad Regina is nog altijd redelijk veel vraag naar goed opgeleide IT personeel, maar of je hier naartoe zou willen emigreren...tjaaa (dan heb ik het over SK, niet Canada als land).
pi_107491192
Ik ga lekker naar Ottawa dit weekend! Winterlude festival!

Lekkere micro brouwerij biertjes drinken en rondslenteren door de hoofdstad!

Iemand nog de superbowl kijken?
pi_107494194
Ik ben nog niet in Ottawa geweest, misschien volgend jaar maar eens een road-trip naar het oosten doen! Winterfestivals zijn altijd leuk, volgens mij heeft Montreal er ook een mooie.

Jep zekers de superbowl kijken, ik heb een 110" HD projector setupje gemaakt in mn basement afgelopen jaar dus heb een aantal vrienden uitgenodigd voor een superbowl party. Iedereen die in de buurt is mag langskomen hoor!! :).
pi_107499000
Hmmmmm beetje ver maar toch bedankt voor de uitnodiging kerel!
pi_107757720
Zou het in Canada ook zo'n blizzard zijn als er een middel vinger omhoog gaat als de band speelt tussen de periodes van de stanley cup?
pi_107764139
Toen die MP op twitter wat zat te vloeken bleef het ook een storm in een glas water, dus een middelvinger bij de Grey Cup half time show zou waarschijnlijk niet zo veel stof laten opwaaien.
pi_107770445
Jep inderdaad, je went er aan. Als ik eventjes naar buiten moet om bv de afvalcontainer op te halen aan het eind van mijn oprijlaan (is maar 40 meter hoor) in -30 dan doe ik mijn jas niet eens aan. Tot -15/-20 heb ik een lichte winterjas aan (tenzij ik weet dat ik een langere tijd buiten ben) en geen muts/sjaal/handschoenen. Het is niet dat ik zo'n bikkel ben haha maar je went er idd gewoon aan!

Het is deze winter vrij mild geweest tot nu toe, maar een paar weken geleden was het het koudst met een "windchill" van -47, mijn thermometer gaf -34 aan. Dat was net een dag dat ik met de bus moest (mn vriendin had de auto) dus dat is eventjes doorlopen naar de bushalte 600 meter van mn huis.

Maarja, Toronto en omgeving krijgt idd meestal deze koude temperaturen niet.
pi_107804180
Haha ja, als ik de vuilnis buiten zet bij -15 dan doe ik dat ook wel eens met blote voeten in slippers omdat ik te lui ben om sokken en schoenen aan te doen. :P
Alhoewel ik dan wel weer vloek als ik terug loop, omdat de koude sneeuw tussen je tenen niet zo heel erg fijn is. ;)
pi_107804898
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 20:36 schreef Wackyduck het volgende:
Haha ja, als ik de vuilnis buiten zet bij -15 dan doe ik dat ook wel eens met blote voeten in slippers omdat ik te lui ben om sokken en schoenen aan te doen. :P
Alhoewel ik dan wel weer vloek als ik terug loop, omdat de koude sneeuw tussen je tenen niet zo heel erg fijn is. ;)
Erg herkenbaar :). Vaak ook eventjes op mn sloffen de oprijlaan sneeuwvrij maken, maar dan krijg ik mn vriendin op mijn dak die mij keer op keer verteld dat dat niet goed voor de voeten is ;)
pi_108034917
Een maatje van mij zit momenteel in Nunavut en daar hebben ze het over "exposure time" de maximale tijd dat je huid weefsel aan de kou kan blootstellen. Temperaturen van in de -50 zijn daar de normaalste zaken van de dag.

In NL vriest het een week en ze roepen allemaal "et giet oan" en noemen ze het een horror winter! Ik ben blij dat hier het dagelijkse leven bijna onverstoord doorgaat met winterweer!
pi_108163157
Na een behoorlijk tijdje dit topic te hebben gevolgd, zal ik nu zelf ook eens iets posten.
Over 2 weekjes zit ik in Vancouver, met de bedoeling om daar iig 7 maand te blijven (working holiday, hopelijk een baantje vinden om de onkosten ter plekke te kunnen betalen, huur enz...).

Alle tips zijn welkom ;) Ben nog nooit in Canada geweest, dus ik ben heel benieuwd :).

Ik bedacht me alleen net dat ik nog heel weinig weet over bepaalde dingen in Canada. Het omrekenen qua geld wordt ff wennen in het begin, maar dat zal wel loslopen. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met gewicht? Is dat net als in Amerika helemaal anders, of lijkt het wat meer op Europa met kilo's en ponden? Zelfde voor lengte, meters? En qua stekkers, kan ik mijn apparaten daar zo in het stopcontact doen, of is dat ook anders? Zoja, kan ik dan het beste hier al vast een wereldstekker (heet dat zo?) kopen, of ter plekke bekijken?

Nog meer dingen waar je zo gauw niet aan zou denken, maar die in de praktijk daar toch net ff anders blijken te gaan?
People live to learn things, and I learn to live...
pi_108175062
Welkom hier en in Canada...

Ze hanteren zogenaamd metric maar alles doen ze stiekem nog in inches en feet! Vergeet het hele meters gedoe gewoon. Heb ik ook gedaan en ik weet niet beter meer hahah!

Verder kan je alle gewoon in het stopcontact stoppen met een convertertje!

De prijzen zijn hier (Ontario) exclusief belasting. Wanneer je gaat afrekenen komt de belasting er nog bij. Bij de kassa dus. In Ottawa zijn veel prijzen wel al inclusief belasting. Wat je ziet als prijs is wat je betaald. Voor BC weet ik het niet.

Verder zal je de Tim Hortons wel niet ontkomen!

Baantje zoeken = veel netwerken met mensen

Wereldstekker = ANWB

Heb je een rijbewijs en je blijft langer dan 3 maanden neem dan een wereldrijbewijs mee (=18 euro ongeveer) van de ANWB. Na 3 maanden mag je NL niet meer rijden met buitenlands rijbewijs.
pi_108263005
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 01:42 schreef Ebethron het volgende:
Welkom hier en in Canada...

Ze hanteren zogenaamd metric maar alles doen ze stiekem nog in inches en feet! Vergeet het hele meters gedoe gewoon. Heb ik ook gedaan en ik weet niet beter meer hahah!

Verder kan je alle gewoon in het stopcontact stoppen met een convertertje!

De prijzen zijn hier (Ontario) exclusief belasting. Wanneer je gaat afrekenen komt de belasting er nog bij. Bij de kassa dus. In Ottawa zijn veel prijzen wel al inclusief belasting. Wat je ziet als prijs is wat je betaald. Voor BC weet ik het niet.

Verder zal je de Tim Hortons wel niet ontkomen!

Baantje zoeken = veel netwerken met mensen

Wereldstekker = ANWB

Heb je een rijbewijs en je blijft langer dan 3 maanden neem dan een wereldrijbewijs mee (=18 euro ongeveer) van de ANWB. Na 3 maanden mag je NL niet meer rijden met buitenlands rijbewijs.
Thnx. Ennuh, Tim Hortons???
  woensdag 22 februari 2012 @ 15:12:07 #166
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_108264353
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 20:07 schreef trOnk12 het volgende:
Nee, ik ben nooit in Canada geweest , maar ik wil wel heel graag ergens gaan emigreren het liefst buiten EU, ik wil ergens emigreren waar het al niet te moeilijk is om zich te gaan vestigen , en vraag naar IT is.
Nieuw-Zeeland?
Washington, DC, Chicago.
pi_108279209
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 14:36 schreef Piepje het volgende:

[..]

Thnx. Ennuh, Tim Hortons???
Haha, tja, geloof mij, binnen een weekje weet je precies wat Timmies is :) :) Zeker als je met de locals uithangt iig.
pi_108279278
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:12 schreef klaasdj het volgende:

[..]

Nieuw-Zeeland?
Is NZ juist niet heel moeilijk om binnen te komen? Ik dacht dat de voorwaarden veel strenger zijn. Komt gezellig naar Canada ;)
pi_108279486
Piepje: kom je alleen naar Canada, of met iemand anders? Jeetje dat is wel moedig hoor, zeker als je hier nog nooit geweest bent. Ik heb een aantal kortere vakanties hier gehad, toen 6 maanden met een vakantie visa (mocht dus niet werken...legaal.. ;) ) en toen ik "thuis" (in NL) steeds heimwee kreeg naar Canada heb ik pas de stap gemaakt.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 02:46:47 #170
345377 GoCanucksGo
Have a good one, eh!
pi_108373815
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 20:57 schreef Piepje het volgende:
Na een behoorlijk tijdje dit topic te hebben gevolgd, zal ik nu zelf ook eens iets posten.
Over 2 weekjes zit ik in Vancouver, met de bedoeling om daar iig 7 maand te blijven (working holiday, hopelijk een baantje vinden om de onkosten ter plekke te kunnen betalen, huur enz...).

Alle tips zijn welkom ;) Ben nog nooit in Canada geweest, dus ik ben heel benieuwd :).

Ik bedacht me alleen net dat ik nog heel weinig weet over bepaalde dingen in Canada. Het omrekenen qua geld wordt ff wennen in het begin, maar dat zal wel loslopen. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met gewicht? Is dat net als in Amerika helemaal anders, of lijkt het wat meer op Europa met kilo's en ponden? Zelfde voor lengte, meters? En qua stekkers, kan ik mijn apparaten daar zo in het stopcontact doen, of is dat ook anders? Zoja, kan ik dan het beste hier al vast een wereldstekker (heet dat zo?) kopen, of ter plekke bekijken?

Nog meer dingen waar je zo gauw niet aan zou denken, maar die in de praktijk daar toch net ff anders blijken te gaan?
Tip 1: neem een regenjas mee ;)

Maar serieus, Vancouver is een fantastische stad om te wonen! Na een jaartje is het me wel duidelijk waarom de stad altijd hoog scoort op leefbaarheidslijstjes. Nadeel: daar betaal je ook wel voor. Heb je al woonruimte?

Zoals gezegd, het regent hier veel. Echt veel, zelfs voor Nederlandse begrippen, maar daar wen je wel aan. Het is meer een continue miezerregen dan echte plensbuien dus daar kun je je wel op kleden. Maar je moet denken; als het in de stad regent, sneeuwt het in de bergen en daardoor kun je een groot gedeelte van het jaar skieen op openbaar-vervoer-afstand van de stad.

Mensen zijn hier, zoals in heel Canada denk ik, erg vriendelijk en behulpzaam. Kan een beetje wennen zijn omdat het af en toe een beetje overdreven lijkt, maar dat is de aard van de mensen hier. Best prettig moet ik zeggen :)

Het leven kan hier dus best duur zijn, mocht je nog geen woonruimte hebben moet je goed uitkijken waar je terecht komt: er is veel relatief goedkope woonruimte in East Van (oostelijke stukje van het centrum) maar daar heb je kans dat je in een verlopen drugshol terecht komt. Alle prijzen hier in BC zonder belasting (HST) dus op alle luxeartikelen die je koopt komt bij de kassa nog 12% bovenop.

Boodschappen doen kan ook nog een flinke tegenvaller worden als je Nederlandse supermarkten gewend bent maar met goed op aanbiedingen letten en grote verpakkingen inkopen kun je op een vergelijkbaar prijsniveau als in NL rondkomen. Gewichten in de supermarkt gaan vrijwel allemaal nog in pounds, maar de kg-prijs staat er bij.
Uit eten lijkt goedkoop (zeker dingen als sushi en chinees) maar vergeet de 12% HST en de 15% fooi niet.

Openbaar vervoer is prima geregeld in de stad en regio, zorg dat je bij een kiosk z.s.m. een Faresaver ticketboekje koopt. Als je cash wilt betalen in de bus moet je gepast kleingeld hebben, maar veel chauffeurs zijn heel coulant, zeker als je als hulpbehoevende net-gearriveerde met een dikke koffer bij de bushalte staat.

Veel electronica werkt gewoon hier met een verloopstekker, maar als je het zeker wil weten check de voltages op de adapter (we hebben hier 110 V).
pi_108383918
Wat ik me afvraag:
Ik ben in Canada geboren dus heb in principe de Canadese nationaliteit.
Stel dat ik een paspoort aanvraag, ben ik daarmee fulltime Canadees als ik die kant op wil of loop ik dan ook tegen de beperkingen aan die andere immigranten ook hebben?
pi_108395973
Nee, als je de Canadese nationaliteit hebt zijn er in principe geen beperkingen.

En ja, wat betreft de Tim Hortons, je komt er snel achter wat dat betekent!
pi_108397723
Cape Breton, Nova Scotia lijkt me wel een interessant gebied vanwege de Schots-Gaelische invloeden e.d.
pi_108402335
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 22:09 schreef JennaSometimes het volgende:
Cape Breton, Nova Scotia lijkt me wel een interessant gebied vanwege de Schots-Gaelische invloeden e.d.
Erg interessant inderdaad, maar moeilijk te doen als je een leuke en goed betalende baan wilt. Ik ben er vorig jaar geweest en wil ook erg graag naar Nova Scotia verhuizen, maar de familie die ik daar heb (van mn vriendin) heeft ons goed gewaarschuwd voor de schamele werkgelegenheid.

De Gaelische invloeden kan je overal mooi zien, de meeste plaatsnaambordjes zijn tweetalig. In de toeristische gebieden wordt je wel een beetje doodgegooid met deze link met Schotland, maar ik vond het wel leuk om te zien,

Cape Breton is natuurlijk genieten vanwege de natuurpracht, de vriendelijke mensen en een relaxte sfeer. Ik zou er zo naartoe verhuizen als ik en mn vriendin een redelijke tot goede baan zouden kunnen vinden!
pi_108403259
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 00:11 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

Erg interessant inderdaad, maar moeilijk te doen als je een leuke en goed betalende baan wilt. Ik ben er vorig jaar geweest en wil ook erg graag naar Nova Scotia verhuizen, maar de familie die ik daar heb (van mn vriendin) heeft ons goed gewaarschuwd voor de schamele werkgelegenheid.

De Gaelische invloeden kan je overal mooi zien, de meeste plaatsnaambordjes zijn tweetalig. In de toeristische gebieden wordt je wel een beetje doodgegooid met deze link met Schotland, maar ik vond het wel leuk om te zien,

Cape Breton is natuurlijk genieten vanwege de natuurpracht, de vriendelijke mensen en een relaxte sfeer. Ik zou er zo naartoe verhuizen als ik en mn vriendin een redelijke tot goede baan zouden kunnen vinden!
Alleen zou ik (hoe rot het ook klinkt/over komt) het op mijn mening beter vinden dat ''buitenlanders'' die geen kennis van de taal hebben daar heen verhuizen om als doel de taal te leren en het alledaags te gebruiken in conversaties om te voorkomen dat de taal daar uitsterft, zoals in Gaeltacht gebieden in Ierland. In Gaeltachten is het namelijk verplicht voor inwoners die geen kennis hebben van de Ierse taal om als doel het daar te gaan leren en het alle tijden te moeten spreken.
pi_108403574
Ja daar ben ik het mee eens, ik vind het ook een prachtige taal die niet mag verdwijnen. Mijn vriendin's oma sprak vloeiend Gaelic (immigreerde uit Schotland) en ik heb altijd al interesse in gehad in deze cultuur.

Als ik daar zou wonen zou ik zeker deze taal gaan leren. Het kan vanuit hier natuurlijk ook wel een beetje, maar nergens leer je de taal zo goed en snel als waar het dagelijks gesproken wordt.

We gaan ook af en toe naar optredens van zowel Schotse als Oost Canadeze groepen/bands/zangers die richting de Prairies komen en een gedeelte van het optreden is dan ook meestal in Gaelic, daar kan ik dan lekker bij wegdromen.

Enfin, voor de anderen die dit lezen en nog niet wisten, de Schotse cultuur is heel erg sterk in Nova Scotia/Cape Breton.
pi_108415290
Ik wist niet echt dat die cultuur daar zou leefde, ik dacht dat bijvoorbeeld de Tartan Ale van Keith's meer een marketing gimmick was dan dat het echt op de huidige cultuur van NS sloeg.
pi_108424008
Als je rond the GTA komt dan mag je zowat wel Chinees spreken om een beetje uit de voeten te kunnen! Holy shit! Hetzelfde geld voor de Spadina Buurt in Toronto. Alles in het Chinees. Het is ook grappig dat van alle Nederlanders die ik hier zowat tegenkom (niet de verse Nederlanders) maar meer 2'e en 3'e generatie dat er GEENEEN Nederlands spreekt.

Blijkbaar hebben wij als immigranten het niet zo op overbrengen van je moedertaal op onze kinderen.

Mijn vrouw (Canadese) spreekt voor iemand die maar 2 jaar in NL gewoond heeft best goed Nederlands en vind het dan ook prachtig om in het openbaar Nederlands tegen mij te spreken.

Ik kan mij herinneren dat ik Spaanse vrienden in NL had en hun ouders hen wel Spaans leerde.

Wat betreft het verhuizen naar zeer pittoreske plaatsjes in Canada, dat zou iedereen wel willen maar er is zoals gezegd wordt bijna geen werk. Om als vreemdeling dan een baan te vinden is nogal lastig omdat je er niemand kent. Een van de redenen dat mijn vrouw en ik eerst in een dichter bevolkt deel van Ontario zijn gaan wonen is om eerst wat "equity" op te bouwen door ons huis af te betalen. Hier moet je namelijk een aanbetaling doen voordat je pas in aanmerking voor een hypotheek komt. Onze aanbetaling was 25%. Daarnaast is het dus mogelijk om ons huis zeer snel af te lossen door "bi weekly" te betalen en meer dan het minimum bedrag. Ook is het niet mogelijk om meer te financieren dan je huis waard is wat in NL wel kan (kosten koper mee financieren).

Over een aantal jaar wanneer wij wat meer financiële middelen hebben vertrekken wij ook lekker naar een mooie kleine Hamlet (kleiner dan een dorpje) ergens in een bos of aan een meer! Dit is dan mogelijk op een simpel baantje en maar een inkomen. Voor nu is het hard werken, want dat doen de Canadezen naar mijn mening, en snel van die hypotheek af.

Ik ben nog niet in op veel plaatsen geweest maar Canada is zo groooooot! Maar goed, ik heb nog een heel leven hier want terug naar NL.... Nooit meer hahah!
pi_108455464
@jeroen1976, ja ik ga alleen. Maar ik kom terecht in een internationaal huis, en via een talencursus ga ik ook weer nieuwe mensen ontmoeten, dus daar zit ik niet zo mee. Wel met het feit dat ik idd nog nooit eerder in Canada ben geweest, dus het kan evt. ook tegenvallen... ;)

En met die converter, ik heb even wat rondgekeken op internet, maar daar raak ik alleen maar verward van... Alleen zo'n wereldstekker van ANWB is genoeg, of moet er ook nog een extra omvormer bij? Volgens mij heb ik maar 1 oplader die niet op 110V zou werken, maar het zou geen ramp zijn als ik die niet kan gebruiken daar.
  PR en moderator maandag 27 februari 2012 @ 17:21:33 #180
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_108469501
Pakketje versturen naar Canada (mag dit erin?)

Kunnen jullie mij hier misschien meer over vertellen? :)
Wat hebben jullie allemaal ontvangen vanuit Nederland?
Fuck the EBU.
pi_108480085
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 17:21 schreef Moira. het volgende:
Pakketje versturen naar Canada (mag dit erin?)

Kunnen jullie mij hier misschien meer over vertellen? :)
Wat hebben jullie allemaal ontvangen vanuit Nederland?
Beantwoord in je topic :)
  PR en moderator dinsdag 28 februari 2012 @ 10:48:05 #182
288245 crew  Moira
pi_108495307
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 21:09 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

Beantwoord in je topic :)
Thanks! Hoewel die beschuitjes wel zijn waar ik me het meeste zorgen over maak of die er wel netjes in blijven zitten, haha :P
Maar hoe kun je nou de Ruijter muisjes eten zónder bolletje beschuit? :o
Fuck the EBU.
pi_108507670
Zoals gezegd wordt kan je bijna alles in je lijstje hier kopen bij nederlandse (jaja) winkeltjes. Ze hebben hier ook kaas schaven in de supermarkt of betere keuken artikelen speciaalzaak.

Maar dat mag de pret niet drukken om iemand een pakketje met nostalgie te sturen.

Gewoon er op zetten dat het candy is en gifts. Mijn ouders sturen regelmatig dingen op uit Nederland en er is nog nooit wat tegen gehouden. Vlees producten (rookworst, waar ik al een slagertje voor gevonden heb hier die ze maakt) en kazen mag niet. Ook zou ik als waarde van je pakketje niet hoger dan 60 dollar aangeven (i.v.m. invoer belasting). Al is het pakketje totaal meer waard dan dat. Haal dan de prijsjes van kledingstukken of artikelen die je wilt opsturen.

Mijn ouders bijvoorbeeld hebben twee paar Birkenstocks verstuurd voor mijn vrouw omdat deze hier namelijk rond de 100 dollar kosten en in Nederland voor 30 euro te vinden zijn.

Beschuitjes zijn volgens mij geen probleem.

Ik heb kleding, gevulde speculaas (iets wat ze hier echt niet kennen), slippers en nog wat kleine cadeautjes gekregen vanuit NL. Nooit problemen gehad.
  PR en moderator dinsdag 28 februari 2012 @ 17:22:59 #184
288245 crew  Moira
pi_108508497
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 16:56 schreef Ebethron het volgende:
Zoals gezegd wordt kan je bijna alles in je lijstje hier kopen bij nederlandse (jaja) winkeltjes. Ze hebben hier ook kaas schaven in de supermarkt of betere keuken artikelen speciaalzaak.

Maar dat mag de pret niet drukken om iemand een pakketje met nostalgie te sturen.

Gewoon er op zetten dat het candy is en gifts. Mijn ouders sturen regelmatig dingen op uit Nederland en er is nog nooit wat tegen gehouden. Vlees producten (rookworst, waar ik al een slagertje voor gevonden heb hier die ze maakt) en kazen mag niet. Ook zou ik als waarde van je pakketje niet hoger dan 60 dollar aangeven (i.v.m. invoer belasting). Al is het pakketje totaal meer waard dan dat. Haal dan de prijsjes van kledingstukken of artikelen die je wilt opsturen.

Mijn ouders bijvoorbeeld hebben twee paar Birkenstocks verstuurd voor mijn vrouw omdat deze hier namelijk rond de 100 dollar kosten en in Nederland voor 30 euro te vinden zijn.

Beschuitjes zijn volgens mij geen probleem.

Ik heb kleding, gevulde speculaas (iets wat ze hier echt niet kennen), slippers en nog wat kleine cadeautjes gekregen vanuit NL. Nooit problemen gehad.
Bedankt! Ik had haar inderdaad al verteld dat ze die dingen misschien ook daar kon vinden. Maar ze woont sowieso 2 uur van de beschaving af, en als ze daar dan eindelijk is hebben ze daar geen speciale Hollandse winkeltjes. Ook een aantal sites met producten leveren bijvoorbeeld alleen naar de U.S.

En zo draag ik ook weer een steentje bij in het feit dat ze na 9 jaar eindelijk weer de zoete smaak van haar homeland kan proeven, hihi.

De waarde van de inhoud van het pakketje ligt rond de 15/20 euro denk ik, dus dat zal ook geen probleem zijn.
Nu maar hopen dat het onder de 2 kilo is (geen goeie weegschaal hier thuis) en dan gaatie binnenkort op de bus :D
Fuck the EBU.
  PR en moderator dinsdag 28 februari 2012 @ 17:23:31 #185
288245 crew  Moira
pi_108508513
Oh, en hoef ik er alleen "gifts + candy" op te zetten qua inhoud? Of echt gewoon de hele lijst?
Fuck the EBU.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 19:41:41 #186
345377 GoCanucksGo
Have a good one, eh!
pi_108513544
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 16:56 schreef Ebethron het volgende:

Vlees producten (rookworst, waar ik al een slagertje voor gevonden heb hier die ze maakt) en kazen mag niet.

Kaas mag wel tegenwoordig: http://www.beaware.gc.ca/english/brirape.shtml#a2

We hebben al een paar keer mensen die op bezoek kwamen gevraagd om een stuk goede belegen boerenkaas mee te nemen en zolang het vacuum geseald is en je het netjes aangeeft bij de douane mochten ze het gewoon invoeren.
pi_108548839
Nice dat wist ik nog niet! Alhoewel ik altijd Gouda in huis heb! Beter dan die cheddar cheese!
pi_108561693
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 16:36 schreef Ebethron het volgende:
Nice dat wist ik nog niet! Alhoewel ik altijd Gouda in huis heb! Beter dan die cheddar cheese!
Geimporteerde Gouda is zo duur hier :(. Je hebt wel de "Gouda" gemaakt in Canada die goedkoper is, maar dat smaakt toch een stuk minder.

Ik heb ook geen Nederlandse winkels in de buurt, dichtsbijzijnde is 8 uur rijden. Er moeten meer Nederlanders naar Saskatchewan komen!!! ;)
  PR en moderator woensdag 29 februari 2012 @ 22:37:46 #189
288245 crew  Moira
pi_108566735
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 21:22 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

Geimporteerde Gouda is zo duur hier :(. Je hebt wel de "Gouda" gemaakt in Canada die goedkoper is, maar dat smaakt toch een stuk minder.

Ik heb ook geen Nederlandse winkels in de buurt, dichtsbijzijnde is 8 uur rijden. Er moeten meer Nederlanders naar Saskatchewan komen!!! ;)
Haha daar is die vriendin van me laatst geweest geloof ik!

En cheddar vind ik anders ontzettend lekker!
Fuck the EBU.
pi_108598058
quote:

[..]

Ja, hier in Winnipeg zitten er zelfs 2! Maar de Nederlandse selectie is wel relatief beperkt.

De "Gouda" hier slaat helemaal nergens op, vergeleken met dat is cheddar een stuk beter. Al vind ik de Balderson oudere cheddars wel echt behoorlijk goed te doen!
pi_108602040
Hmm dan kan ik of 8 uur naar Calgary, of 7.5 uur naar Winnipeg rijden. ;)

Wij hebben hier wel een kaas speciaal zaak maar alles is echt ongelovelijk duur. Misschien eens die Balderson opzoeken, een goede cheddar is inderdaad prima te doen!

Ik ben de noord amerikaanse kaas-situatie hier nu wel gewend hoor, maar ik kan alleen nog steeds niet dat zieke Cheeze Whiz door mijn keel krijgen.
pi_108605438
Nee, "cheese" Whiz is inderdaad verschrikkelijk. Maar je moet het volgens mij ook niet eten met het idee om kaas te proeven. Dan zou het voor sommige mensen goed kunnen komen, maar als je het eenmaal ooit met kaas hebt vergeleken schiet het niet op.

Die Balderson is ook niet overal even duur. Bij Costco (als je een pasje hebt) krijg je waarschijnlijk de beste deal. Zie cheese.ca voor de verschillende versies die ze hebben, bij Costco in Winnipeg kan ik zowel de 2 jaar (750 gram) als 5 jaar (500 gram) oude vinden. En bij diverse andere supermarkten zijn diverse versies in kleinere (relatief duurdere) verpakkingen te vinden.
pi_108614283
zowieso Kraft spul is niet te doen!
pi_108631559
Natuurlijk heb ik een Costco membership, ik blijf natuurlijk Nederlander dus als het ergens goedkoper kan... :). (en ook een pro zijn die "sampling stations" overal). Ik zal eens kijken of ik het hier kan vinden!

Ik koop ook altijd m'n Brie en Camembert bij Costco, scheelt zo'n 5-6 dollar voor een groot wiel vergeleken met de gewone winkel (nog wel erg duur tov Nederland/Frankrijk natuurlijk).
pi_108631643
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 03:19 schreef Ebethron het volgende:
zowieso Kraft spul is niet te doen!
Dat is waar. Mijn vrienden vinden bv. Kraft Mac 'n Cheese fantastisch, ik maak het veel liever zelf gewoon macaroni met verse ingredienten en echte kaas!
pi_108637211
quote:

[..]

Hier in Nova scotia zit een in Economy een ex-Nederlander die kaas maakt die niet slecht is ,die hier ook lokaal verkocht word, hij had een soort van roquefort gemaakt en mocht daarmee naarb een banquet waar the queen ook was.
pi_108639659
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 17:31 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

Dat is waar. Mijn vrienden vinden bv. Kraft Mac 'n Cheese fantastisch, ik maak het veel liever zelf gewoon macaroni met verse ingredienten en echte kaas!
Van de geur alleen al ga ik al bijna over mijn nek...

Maar ja, costco is inderdaad wel een fijne winkel. Vooral als je net rond de sample tijd komt is het goed. :+
pi_108640769
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 19:52 schreef macdutch het volgende:

[..]

Hier in Nova scotia zit een in Economy een ex-Nederlander die kaas maakt die niet slecht is ,die hier ook lokaal verkocht word, hij had een soort van roquefort gemaakt en mocht daarmee naarb een banquet waar the queen ook was.
Ahhja daar ben ik langsgereden vorig jaar! We hadden helaas geen tijd om er te stoppen.
pi_108666806
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:11 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

Haha, tja, geloof mij, binnen een weekje weet je precies wat Timmies is :) :) Zeker als je met de locals uithangt iig.
Ik ben voor m'n werk in Toronto en Halifax (NS) geweest en in Toronto zit om de 100 meter een Tim Hortons... maar je kan er alleen maar laffe broodjes en een bak koffie halen, of ben ik bij de verkeerde geweest? Vond het niet echt bijzonder. Het is de Canadese variant van Subway/Dunkin Donuts.

Verder vind ik Canada 'the best of both worlds'. Het vrije gevoel, een beetje 'living in the USA' en aan de andere kant niet die neppe cultuur die de USA heeft. En het helpt ook dat je gewoon km/u rijdt in plaats van mph :D

Ik zou er graag weer terugkomen!
pi_108670482
Behalve de broodjes en koffie hebben ze natuurlijk ook een boel donuts en muffins en dergelijk en die zijn wel goed. Dus als je die gemist hebt, dan heb je wat gemist. Het is niet direct een fancy koffiezaak, maar ze verkopen tegenwoordig ook lattes.
pi_108685611
Mac Donalds probeert Tim Hortons nu wat klanten af te pakken door ook meer op een koffieshop te gaan lijken en Tim Hortons ,de latte machine is er weer een antwoord op { naast een offensief tegen de Starbucks, waar ze in nederland ook al wat diskussies over hebben}
pi_108695239
In NL heb je meer individuele ondernemers vandaar meer diversiteit in eet en drink gelegenheden. Hier is het helaas allemaal franchise gebeuren. Iedere paar km's dezelfde franchise tenten.

Ik eet alleen een Boston Cream van de timmies. Koffie maak ik thuis wel!
pi_108711208
In Nederland hebben ze wel allemaal wurgcontracten met brouwers, maar mogen ze inderdaad de naam nog wel zelf kiezen. Er zijn ook wel relatieve individuele tenten te vinden in Canada, maar de grote ketens zitten wel echt overal. Het voordeel daarvan is wel dat je precies weet wat je ervan kunt verwachten, zelfs al ben je in een andere stad.
pi_108725103
Hier in antigonish waarik niet ver vandaan woon zijn er nu meer kelinschalige eet en koffietenten die goed bezocht worden en veel lokale produkten verkopen een goede trend want je ziet er goede produkten en support de lokale economie.
pi_108770757
Ik doe er niet aan mee dat vetkleppenvoer hier! Uit eten hou ik al niet van! Zit liever thuis aan tafel! Hahaha!
pi_108792206
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 05:04 schreef Ebethron het volgende:
Ik doe er niet aan mee dat vetkleppenvoer hier! Uit eten hou ik al niet van! Zit liever thuis aan tafel! Hahaha!
Op die Boston Cream na dan he. ;)

Ik kom er ook bijna nooit hoor, Timmies koffie vind ik niet eens echt lekker of speciaal tov andere ketens en particuliere zaken. Ik ken wel meerdere mensen die geen dag zonder kunnen (dat zeggen ze iig).

Heeeeeel af en toe eet ik een Dutchie, een soort oliebol.
pi_108847313
Hier n we oatcakes in de TH soms te zacht nagebakken en soms trakteer ik kennisen op een dutchie om ze het begrip oliebol bij te brengen en verder hou ik het bij tea in de TH want de koffieis niet echt goed als je ook in Italie gewoond hebt.
pi_108852073
Inmiddels de Tim Hortons al overal gezien, en al 3 keer naar binnen geweest. Heb die Boston Cream vandaag geprobeerd die hier genoemd werd, maar ik ben er niet zo weg van...
  donderdag 8 maart 2012 @ 15:17:13 #209
369821 BenD
in Canada
pi_108864685
quote:

[..]

Present!

En hallo allemaal! Na een tijdje hier te hebben meegelezen, heb ik een account aangemaakt zodat ik zelf ook kan reageren. Ik woon en werk sinds vorig jaar augustus in Saskatoon, Saskatchewan.
pi_108865827
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 15:17 schreef BenD het volgende:

[..]

Present!

En hallo allemaal! Na een tijdje hier te hebben meegelezen, heb ik een account aangemaakt zodat ik zelf ook kan reageren. Ik woon en werk sinds vorig jaar augustus in Saskatoon, Saskatchewan.
Yay! Vertel eens wat meer? ;) Hoe ben je zo in Saskatoon terechtgekomen, hoe bevalt het enzo? Ik "ken" maar 5 andere Nederlanders in deze provincie die 1e generatie immigranten zijn, maar ze zijn geen Fok!ers.
pi_108876940
Ja, 1e generatie Nederlanders kom je inderdaad maar mondjesmaat tegen. Ik ben er niet actief naar op zoek, maar soms dan zou het geen kwaad kunnen.

De Prairie wordt nu wel steeds beter vertegenwoordigd op fok, alhoewel ik tijden de Banjo Bowl nu zeker wel moet oppassen. :P
pi_108879239
Toch wel een beetje vreemd, op de vrijwel platte praries moeten NLers zich toch wel 'thuis' voelen! Het grote probleem is natuurlijk dat bijna niemand Manitoba en Saskatchewan kennen (via reisprogramma's of het nieuws enzo).

Ik ben ook niet actief op zoek naar NLers in de buurt, maar het is wel leuk om af en toe met mede-immigranten te praten.

Ik denk dat je niet dat je bang moet zijn van de Riders de komende paar Banjo Bowls, ze hebben veel te veel vaste waardes verloren afgelopen off-season.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 02:26:29 #213
369821 BenD
in Canada
pi_108892245
Kort samengevat: Ik heb hier een semester (in 2010) aan de University of Saskatchewan gestudeerd, via een uitwisselingsprogramma (weinig interessante vakken op de eigen universiteit), verliefd geworden (zowel op een canadese dame, alsmede het land). In de zomer van 2011 mijn diploma behaald en vertrokken om hier samen te wonen (zij aantal malen naar nederland gekomen, ik een paar keer naar hier, zij nog aan het studeren).

Ik werk hier in de ''lokale'' brouwerij (het is de enige in Saskatchewan), genaamd Paddockwood. Wellicht ken je het Jeroen? We leveren ook aan bars/cafe's in Regina en het is verkrijgbaar via de SLGA.

Het bevalt mij hier uitstekend. Ik vind de Canadezen in het algemeen heel erg vriendelijk, vooral tegenover vreemden, gastvrij en open. Het is wel zo dat Saskatoon (en wellicht Regina) niet zoveel te bieden hebben in de stad zelf. Je moet toch gauw 3-5 uur rijden voor je ergens bent; Prince Albert National Park, Edmonton etc.. De afstanden zijn hier gewoon vele malen groter dan in Nederland en je moet veel rijden.. Iets waar ik op het moment mee bezig ben. Ik heb nog steeds mijn nederlandse rijbewijs (ik dacht dat het voor minstens een half jaar geldig zou zijn icm het 'wereldrijbewijs') en ben momenteel het theorieboek aan het bestuderen (Heb jij nog tips/ervaringen voor het behalen van het Saskatchewan rijbewijs, Jeroen?)

Ik heb hier ook weinig andere Nederlanders ontmoet. Ik was een paar weken terug bij Montana's en we waren aan het wachten voor een plekje toen ik erachter kwam dat het gezin naast ons ook Nederlanders waren. Helaas kwam ik er pas achter toen zij hun tafel kregen toegewezen, heb dus niet echt een praatje kunnen maken.

Saskatchewan is inderdaad een beetje Holland in Canada, vrij vlak, maar het is nog steeds geen Nederland. Ik heb menig discussie gevoerd hier met de Canadezen, die beweerden dat er niks vlakker is dan de Prairies.. Nou dan moeten ze maar even naar Nederland.
pi_108917699
Voor de Riders ben ik niet al te bang nee, maar de CFL blijft behoorlijk onvoorspelbaar.

Ja inderdaad, ook in Winnipeg beweren ze dat dingen wel vlak zijn daar, maar als ze Nederland zien slikken ze hun woorden dan wel in. :P

Ik heb in Manitoba het rijexamen gedaan en het is minder naaiend dan in Nederland. Het Nederlandse rijbewijs is inderdaad maar beperkt geldig, maar je moet er wel de learner permit stage mee kunnen overslaan.Het theorie-examen moet geen probleem zijn, want alle vragen zijn recht-toe-recht-aan, je moet niet in de spiegel in het plaatje naar een gereflecteerd bord zoeken. En afrijden gewoon geen gekke dingen doen en het komt wel goed.
pi_108956327
In mijn afrijrit stond er iemand tegen een gebouw van de STFX universiteit te urineren en de examinateur moest er enorm om lachen en liet me terug rijden en liet me weten dat ik cum laude geslaagd was. Zit nu rolmops te eten van merseypointfish.ca geproduceerd door een nederlander en zo is het the best off both worlds.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 05:49:12 #216
369821 BenD
in Canada
pi_109039277
Eigenlijk net als in nederland dus, dat moet goedkomen :)

Hmmm... rolmops, heb ze hier bij de Extra Foods zien liggen, maar nog niet geprobeerd, denk dat het zal tegenvallen.

Iemand hier ervaring met het verlengen van een Working Holiday Program (WHP) Visum? Ik gebruik deze op het moment om mee te werken en wil deze gaan verlengen, maar ben ook aan het kijken naar de mogelijkheden voor een Skilled Workers Nominee.
pi_109118600
Ik weet niet of je die wel kan verlengen! Mijn vrouw heeft het namelijk andersom gedaan en die kon 'm niet verlengen en moest dus een verblijfsvergunning aan gaan vragen in NL. Dit ging toen niet door omdat we toen de knoop hebben doorgehakt om naar Canada te vertrekken. Weet niet of het inmiddels verandert is. Het had iets met belasting enz. te maken dat het niet verlengt kon worden.
pi_109701258
Ik ben bezig met de papieren voor het skilled work visa voor canada ik wil alles na me werk in spanje deze zomer gaan opsturen naar de ambasada
heb 2 jaar geleden al working holiday gedaan

nu had ik een paar vraagjes
1 die engelse test met welk niveau moet je het vergelijken ( vmbo havo etc)
2 hoe lang duurt die aanvraag zie extreem veel verschillende dingen op internet
3 is het verstandig om een organisatie in te schakelen met het opsturen en invullen van de papieren
of niet ( zo ja welke )

voor de rest alle nuttige tips zijn welkom ik ben vorige x in Vancouver geweest en zou nu graag naar ottowa willen of die richting
pi_109808857
Ottawa...

Hoe is je Frans? Aangezien het erg dichtbij Quebec is en er veel bilingual jobs zijn daar. Wat voor werk doe je want als het tot de gewenste "skilled trades" behhoort is het altijd makkelijker om binnen te komen.

In NL moet je de papieren naar Berlijn sturen. Check de Canadese Ambassade website in Berlijn voor de gemiddelde wachttijden. Hoe beter en compleet jij je papieren invult des te sneller ze het verwerken.

Ik geloof dat de Engelse test alleen voor immigranten zijn die Canadese nationaliteit aan willen nemen wat pas mogelijk is na ruim 900 dagen oftewel 3 jaar.

Ik heb al mijn papieren zelf gedaan aangezien een organisatie geld kost. Ik ben een zuinige Nederlander! Mijn papieren waren binnen 2 maanden geregeld maar ik kwam als echtgenoot van mijn Canadese vrouw wat het een stuk makkelijker maakte.

Succes
pi_109834361
heey ebethron,

ik ben kok/chef zijn 2 beroepen op de lijst die eigenlijk het zelfde zijn kwa papieren

voor het skilled work visum die ik wil hebben heb je 67 van de 100 punten nodig van hun checklist

aangezien ik geen aangeboden baan heb kost dit best wat punten ik zit nu op 62 punten met engels als erg basis ingevuld maar die is wel beter

naast me oom frans spreek ik het totaal niet heb van kennissen die ik 2 jaar geleden ontmoet heb gehoord dat je als je alleen engels spreekt en goed dat je er dan ook wel makkelijk een baan kan vinden en zeker in de horeca daarnaast heb ik ook me serving it right dus zal zelfs achter de bar mogen staan
pi_109913659
Eens een update van mijn kant. Zit nu een maand in Vancouver, en tot nu toe vind ik 't allemaal geweldig :) Had 2 weken talenschool gedaan, en heb toen daarna meteen een baan gekregen waar ik nu 2,5 weken zit. Plan was om tot oktober te blijven, maar wie weet verzet ik m'n vlucht tot eind februari ;) Komend weekend naar de Rockies trouwens, heel benieuwd!
pi_109927180
Wat betreft WHP verlengen: vorig jaar heb ik mijn eerste IEC gedaan, toen vanuit Canada al een tweede aangevraagd (maar dan de andere categorie, waar je al een aanbod voor een baan hebt). Was vrij makkelijk. Na een mailtje naar de IEC organisatie of ik misschien in plaats van een Nederlandse VOG een Canadese criminal record check kon aanvragen alle papieren naar Berlijn op de bus gedaan. Als eerste dag de dag nadat mijn oude IEC zou aflopen opgegeven en netjes binnen 6 weken was alles geregeld. Voorwaarde is wel dat je op of na de dag van ingaan van je nieuwe visum OPNIEUW Canada in moet vliegen. Je moet dus tussen de twee even het land uit zijn geweest.

Inmiddels wat rond gaan zoeken richting een skilled worker visa. Die Engelse test die je daarvoor moet doen lijkt mij vrij basic (celpip general of ielts general - celpiptest.ca staan wat sample vragen op, misschien vind je op bltc.nl wat ielts sample vragen), zeker geen vwo niveau. Het niveau wat je haalt is afhankelijk van je uitslag, dus op zich moet het lukken om 67 punten te halen als je met 'basic' op 62 stond dacht ik.
pi_110549581
Morgen avond gaan we er weer op los Holland -Greece in de WorldCup Nedderlandse afstammelingen tegen de Griekse en op zaterdag weer in het veld tegen wat andere nazaten een Jaarlijks gebeuren in Halifax voor de sportievelingen van 40+
  zondag 22 april 2012 @ 08:23:48 #224
345377 GoCanucksGo
Have a good one, eh!
pi_110622854
Even een algemene vraag; heeft er hier iemand ervaring met het aanvragen van Canada Child Tax Benefits als non-permanent resident (i.e. work permit) ?
pi_110900950
Zodra mijn vriend zijn toekomstige baas de LMO (Labour Market Opinion) binnen heeft, gaat mijn vriend werken voor een bedrijf in Calgary - Alberta. Hij gaat als vrachtwagen chauffeur aan de gang op Canada en bijna alle US states. Begin volgend jaar volg ik hem, kan niet wachten :) In 2007 heeft hij dit al een jaar gedaan en ben ik 5 weken met hem meegeweest...wat een ervaring :)
pi_112099491
Ik ben een tripje naar Tofino aan het plannen voor Augustus, en ik dacht ik vraag even of iemand nog tips heeft... Plan is om in Augustus een weekend (3 dagen/2 nachten) richting Tofino te gaan, vanuit Vancouver. Heb al gekeken naar tour organisaties zoals West Trek en Moose Network, maar denk dat op eigen houtje gaan toch het voordeligst is. (Ferry naar Nanaimo, dan bus naar Tofino, overnachten in hostel) Iemand tips voor goedkope en centraal gelegen accommodaties daar? Of andere tips in het algemeen?

Las iets over Tla-Ook Cultural Adventures, kanoën in een traditionele Native kano. Leek me wel leuk. Alle tips zijn welkom :)

Oh, en als iemand iets weet qua goedkope opties om een weekendje naar Kelowna te gaan, dan wil ik daar graag ook meer over weten ;)
pi_112117223
Aan hen die allemaal in Canada wonen/werken.

Klopt het echt dat men in Canada in sommige steden gewoon de deur niet op slot hoeft te doen
omdat men daar zoveel fatsoen en degelijkheid heeft itt hun zuidelijke buur de VS dat je niet bang
hoeft te zijn voor inbraken en openlijke geweldplegingen?

In 1 van die documentaires van Michael Moore zag je hier iets over.
pi_112145659
quote:
6s.gif Op maandag 28 mei 2012 10:23 schreef Iwanius het volgende:
Aan hen die allemaal in Canada wonen/werken.

Klopt het echt dat men in Canada in sommige steden gewoon de deur niet op slot hoeft te doen
omdat men daar zoveel fatsoen en degelijkheid heeft itt hun zuidelijke buur de VS dat je niet bang
hoeft te zijn voor inbraken en openlijke geweldplegingen?

In 1 van die documentaires van Michael Moore zag je hier iets over.
Dat is verschillend per gebied/stad natuurlijk, in de stad waar ik woon (200.000 inwoners) doe ik altijd mn deur op slot als ik naar bed ga. In de kleinere steden/dorpen doet niemand dit, alle auto's en huizen staan open. In de eerste jaren was ik daar vrij nerveus over, maar nu ben laat ik ook alles gewoon van het slot af als ik op visite ben en er is in de 10 jaar nog nooit iets naars gebeurd.

Overdag als ik thuis ben doe ik dus nooit mijn voor en achterdeur op slot, ook niet in de stad.
pi_112147329
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 20:25 schreef Piepje het volgende:
Ik ben een tripje naar Tofino aan het plannen voor Augustus, en ik dacht ik vraag even of iemand nog tips heeft... Plan is om in Augustus een weekend (3 dagen/2 nachten) richting Tofino te gaan, vanuit Vancouver. Heb al gekeken naar tour organisaties zoals West Trek en Moose Network, maar denk dat op eigen houtje gaan toch het voordeligst is. (Ferry naar Nanaimo, dan bus naar Tofino, overnachten in hostel) Iemand tips voor goedkope en centraal gelegen accommodaties daar? Of andere tips in het algemeen?

Las iets over Tla-Ook Cultural Adventures, kanoën in een traditionele Native kano. Leek me wel leuk. Alle tips zijn welkom :)

Oh, en als iemand iets weet qua goedkope opties om een weekendje naar Kelowna te gaan, dan wil ik daar graag ook meer over weten ;)
Hostel kan, maar ik weet niet of je veel keuze hebt op Nanaimo en Victoria na. Kan/wil je met een tent? Niks is mooier dan 's ochtends uit je tentje te kruipen en de mooie stranden net ten zuiden van Tofino te zien.

Niet mijn eigen plaatje maar zo heb ik wel gestaan:

Als je toch in een hostel wilt zitten, is volgens mij de enige optie de Tofino Trek Inn, klein maar goedkoop, zal iets van 25-30 dollar per nacht zijn per bed. Ik heb daar niet overnacht maar wel langs gelopen als een optie. De lokatie is iig fantastisch.
pi_112150037
Ik doe de deur ook altijd op slot. Ik woon vrij landelijk en heb geen directe buren maar toch doe ik alles op slot.

Verder mij auto is nooit op slot. Naar de winkel heb ik altijd mijn hond in de auto die laat ik ook open. Geen persoon die zijn vinger in mijn raampje steekt!

Verder is het niet net als in NL waar we 3 sloten op de deur hebben. Maar geloof niet alles wat Michael Moore verkondigt! Ik ben het met een aantal standpunten van hem eens maar niet alles!
pi_112152216
Voel je je dan echt niet veilig als de deur niet op slot zit, of is het een kwestie van gewoonte vanuit NL?
pi_112153703
kwestie van gewoonte! Maar in de film (Bowling for Columbine) waar eerder over gesproken word zijn de deuren en de mensen gewoon thuis. Michael Moore gaat door Canada en opent hier en daar voordeuren die gewoon open zijn. Echter niet raar want de mensen zijn gewoon thuis.

Ik heb ook een tv, laptop en mijn vrouw sieraden en doe gewoon de deur op slot. Simpel! :-)
pi_112172020
Hoop dat de plaatjes werken!!

Dit is mijn kampeer plek!

Situatie:

Lekker op een portage trip met mijn vrouw. Portage is dat je met een kano er op uit ga en soms van het ene meer in het andere meer moet portagen. Je draagt de kano over land. Let wel op de hele dag roeien en spullen sjouwen is niet voor iedereen. Maar god allemachtig wat is kamperen op deze manier genieten!

Net wakker. Bakkie koffie op de coleman en mist op het meer. Ik ben daarna lekker in het water gedoken om wakker te worden. Geen mensen te bekennen. Geen lange rij bij het toilet! Hier hebben ze hier en daar een houten doos met een gat eronder. Thunderbox noemen ze dat hier.

Ohhhh man het leven is zo mooi hier!

Uitzicht na een half uur klimmen op Blueberry Hill.

pi_112187187
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 16:16 schreef Ebethron het volgende:
Hoop dat de plaatjes werken!!

Dit is mijn kampeer plek!

Mooi hoor! Waar is dit ongeveer, noord-oost van Peterborough? Ik heb vorige jaar een kano gekocht maar door de slechte zomer en renovaties geen tijd gehad om er op uit te trekken. Hier in zuid-SK kan ik helaas niet zulke trips doen, daarvoor moet ik een paar uurtjes naar het noorden rijden (Waskesui/Prince Albert national park of Meadow Lake provincial park). Dat ziet er ongeveer hetzelfde uit als waar jij bent Ebethron.
pi_112225749
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 22:52 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

Hostel kan, maar ik weet niet of je veel keuze hebt op Nanaimo en Victoria na. Kan/wil je met een tent? Niks is mooier dan 's ochtends uit je tentje te kruipen en de mooie stranden net ten zuiden van Tofino te zien.

Niet mijn eigen plaatje maar zo heb ik wel gestaan:
[ afbeelding ]

Als je toch in een hostel wilt zitten, is volgens mij de enige optie de Tofino Trek Inn, klein maar goedkoop, zal iets van 25-30 dollar per nacht zijn per bed. Ik heb daar niet overnacht maar wel langs gelopen als een optie. De lokatie is iig fantastisch.
Thanks! Zal eens even kijken :)

Weet iemand trouwens wat de handigste manier is om het EK hier te volgen? Wij hebben de juiste zender niet op de tv, en om nou voor 9 uur 's ochtends al in de pub te gaan zitten... Werkt streamen een beetje ok?
pi_112234750
Streams werkt meestal prima, maar TSN zit volgens mij standaard in de meeste tv-paketten van de verschillende Canadeze providers, tenzij je een US schotel ontvanger hebt ofzo? Je kan ook gewoon even TSN (of andere zender die het uitzend) aanvragen voor de maand, en dan weer cancellen, zal je iets van $5 kosten. Dit heb ik wel eens gedaan om de CFL te volgen, toen het nog onder een extra betaal zender zat.

Ik zit de eerste week van het EK in Nederland dus kan ik lekker een paar wedstrijdjes meepakken op de normale tijden en hoef ik geen halve dagen vrij te nemen (had ik bij de halve en finale van het WK gedaan).
pi_112674990
Sja... wat kan ik hier nu van zeggen... Heb de wedstrijd vanochtend in de pub gekeken, en ga dat volgende week zondag ook weer doen, maar zal woensdag toch gewoon moeten werken. Heb eigenlijk wat moeite met streams vinden, tips? Anders houd ik het gewoon bij Radio 1...
pi_112758626
quote:
Thanks!
pi_112761326
Canada O+ Ik heb er tijdens m'n studie een half jaar gewoond. Nu zit ik in Duitsland, maar 't liefst zou ik volgende zomer terug in Canada aan de slag willen :Y Echt alles was gewoon zo gaaf daar ;(
pi_113394532
T is hier niet echt meer ingevroren en ondergesneeuwt met onze 37 graden celcius van de week!
  dinsdag 26 juni 2012 @ 19:13:16 #242
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_113423689
Hallo,

Ik ga eind augustus voor 4 maanden naar Halifax om te studeren aan Dalhousie University. Ik heb een vraag over het visum.

Als ik de website van de Canadese immigratiedienst goed heb begrepen heb ik GEEN studievisum nodig omdat ik uit Nederland kom en ik korter dan 6 maanden blijf. Klopt dit? Is het misschien verstandig om toch maar een study permit aan te vragen (Ik heb niet de intentie - sterker nog het is uitgesloten - om na die 4 maanden langer te blijven, aangezien ik daarna ga afstuderen)

Als dit klopt betekent dit als het goed is dat ik geen ander visum hoef aan te vragen en dat ik "gewoon" bij het inreizen een stempel in mijn paspoort krijg? Nu heb ik een keer gelezen dat ze gaan/kunnen vragen hoe je denkt jezelf financieel te kunnen redden gedurende het verblijf. Klopt dit?

Hoe toon je dit aan? Wat zijn de norm-bedragen die ze hanteren. Mijn school betaald vanwege de uitwisseling het collegegeld. Daarnaast krijg ik een vergoeding voor het verblijf (+/- 500 CAD). Verder zal ik gedurende de 4 maanden een studiefinanciering voor uitwonende studenten ontvangen en een vergoeding voor de OV-kaart. Dit is bij elkaar ongeveer 350 EUR. Ik krijg van mijn vader maandelijks 300 EUR . Zelf ik heb ook nog spaargeld wat ik kan gebruiken. Is dit voldoende?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Groet,
Schuimpjes
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_113430019
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 23:55 schreef Ebethron het volgende:
T is hier niet echt meer ingevroren en ondergesneeuwt met onze 37 graden celcius van de week!
Dit topic gaat niet snel genoeg :). Vandaag een humidex van 42 graden en kans op tornado's...lekker.
pi_113433328
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 19:13 schreef Schuimpjes het volgende:
Hallo,

Ik ga eind augustus voor 4 maanden naar Halifax om te studeren aan Dalhousie University. Ik heb een vraag over het visum.

Als ik de website van de Canadese immigratiedienst goed heb begrepen heb ik GEEN studievisum nodig omdat ik uit Nederland kom en ik korter dan 6 maanden blijf. Klopt dit? Is het misschien verstandig om toch maar een study permit aan te vragen (Ik heb niet de intentie - sterker nog het is uitgesloten - om na die 4 maanden langer te blijven, aangezien ik daarna ga afstuderen)

Als dit klopt betekent dit als het goed is dat ik geen ander visum hoef aan te vragen en dat ik "gewoon" bij het inreizen een stempel in mijn paspoort krijg? Nu heb ik een keer gelezen dat ze gaan/kunnen vragen hoe je denkt jezelf financieel te kunnen redden gedurende het verblijf. Klopt dit?

Hoe toon je dit aan? Wat zijn de norm-bedragen die ze hanteren. Mijn school betaald vanwege de uitwisseling het collegegeld. Daarnaast krijg ik een vergoeding voor het verblijf (+/- 500 CAD). Verder zal ik gedurende de 4 maanden een studiefinanciering voor uitwonende studenten ontvangen en een vergoeding voor de OV-kaart. Dit is bij elkaar ongeveer 350 EUR. Ik krijg van mijn vader maandelijks 300 EUR . Zelf ik heb ook nog spaargeld wat ik kan gebruiken. Is dit voldoende?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Groet,
Schuimpjes
Ten eerste: Gaaf! Halifax is een leuke stad vind ik (niet in gewoont, alleen een paar keer bezocht).

Volgens mij mag je niet studeren op een visitors visa, die heb ik een keertje gehad toen ik 6 maanden in Canada verbleef en er zaten heel veel restricties aan. Dit was wel 12 jaar geleden dus de regels kunnen natuurlijk veranderd zijn.

Als je aan de douane verteld dat je meer dan een paar maanden in Canada wilt verblijven moet je inderdaad meestal bewijs hebben dat je genoeg geld hebt. Ik zelf had een bank statement geprint bij een bank machine en toen ze zagen dat er een paar duizen euro op stond vonden ze dat prima (naja, guldens in die tijd:)).

Volgens mij zijn de bedragen die je krijgt voldoende, maar je moet wel bewijs ervan meenemen. Dat bedrag van je vader zou ik zwart op wit zetten en hem laten ondertekenen. Zoiets als "Ik, [vaders naam] zal Schuimpjes elke eerste dag van de maand 300 EUR overmaken op bankrekening xxxx voor de periode van xx datum tot xx datum (tot nadat je weer vertrekt uit Canada). Ik weet niet of dit echt nodig is, maar een kleine moeite en zoiets zullen ze wel accepteren.

De immigratiedienst is over het algemeen aardig en behulpzaam, maar wel alles volgens de regeltjes.
  woensdag 27 juni 2012 @ 00:37:15 #245
378682 JohnBercow
pi_113442552
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 22:22 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

Ten eerste: Gaaf! Halifax is een leuke stad vind ik (niet in gewoont, alleen een paar keer bezocht).

Volgens mij mag je niet studeren op een visitors visa, die heb ik een keertje gehad toen ik 6 maanden in Canada verbleef en er zaten heel veel restricties aan. Dit was wel 12 jaar geleden dus de regels kunnen natuurlijk veranderd zijn.

Als je aan de douane verteld dat je meer dan een paar maanden in Canada wilt verblijven moet je inderdaad meestal bewijs hebben dat je genoeg geld hebt. Ik zelf had een bank statement geprint bij een bank machine en toen ze zagen dat er een paar duizen euro op stond vonden ze dat prima (naja, guldens in die tijd:)).

Volgens mij zijn de bedragen die je krijgt voldoende, maar je moet wel bewijs ervan meenemen. Dat bedrag van je vader zou ik zwart op wit zetten en hem laten ondertekenen. Zoiets als "Ik, [vaders naam] zal Schuimpjes elke eerste dag van de maand 300 EUR overmaken op bankrekening xxxx voor de periode van xx datum tot xx datum (tot nadat je weer vertrekt uit Canada). Ik weet niet of dit echt nodig is, maar een kleine moeite en zoiets zullen ze wel accepteren.

De immigratiedienst is over het algemeen aardig en behulpzaam, maar wel alles volgens de regeltjes.
Bedankt voor je antwoord. Ik zal voor vertrek een print maken van de bankrekening en de spaarrekening. Ook zal ik de bevestiging van de ib-groep/DUO meenemen en mijn vader even een verklaring laten ondertekenen. Dat zal dus wel goed moeten komen.

Op de site van de immigratiedienst van Canada staat :

quote:
If you wish to study in a short-term course or program
You do not need a study permit if you plan to take a course or program in Canada that lasts six months or less. You must complete the course or program within the period authorized for your stay in Canada.

Even if you do not need a study permit, it is a good idea to apply for a permit before you come to Canada. If you decide that you want to continue your studies in another program after you complete your short-term course or program, you must apply through a Canadian visa office outside Canada for a study permit if you do not already have one.

http://www.cic.gc.ca/english/study/study-who.asp
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Ik zou dan dus het normale toeristenstempeltje (Nederlanders hoeven niets aan te vragen als toeristj) in mijn paspoort krijgen. Ik zou dus mogen studeren maar mag niet werken (mag met een study permit wel op de campus).

Heeft het wellicht zin om de ambassade te bellen voor "advies"? Ik zag op die site dat de eventuele visumaanvraag naar Wenen toe moet en dat de verwerkingstijd 2 weken is. Beetje lullig als blijkt dat wanneer ik in Canada ben ik niet mag studeren :P
Order! Ordeeeeeeeeer!
  donderdag 28 juni 2012 @ 08:29:40 #246
345377 GoCanucksGo
Have a good one, eh!
pi_113497840
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 00:37 schreef Schuimpjes het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord. Ik zal voor vertrek een print maken van de bankrekening en de spaarrekening. Ook zal ik de bevestiging van de ib-groep/DUO meenemen en mijn vader even een verklaring laten ondertekenen. Dat zal dus wel goed moeten komen.

Op de site van de immigratiedienst van Canada staat :

[..]

Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Ik zou dan dus het normale toeristenstempeltje (Nederlanders hoeven niets aan te vragen als toeristj) in mijn paspoort krijgen. Ik zou dus mogen studeren maar mag niet werken (mag met een study permit wel op de campus).

Heeft het wellicht zin om de ambassade te bellen voor "advies"? Ik zag op die site dat de eventuele visumaanvraag naar Wenen toe moet en dat de verwerkingstijd 2 weken is. Beetje lullig als blijkt dat wanneer ik in Canada ben ik niet mag studeren :P
Mijn vrouw heeft destijds een studentenvisum aan moeten vragen via de ambassade in Berlijn, dat ging wel om langer dan zes maanden overigens. Wenen weet ik niet hoe het gaat, maar als je Nederlands staatsburger bent gaat het waarschijnlijk via Berlijn.

Maar ik heb goede ervaringen met Berlijn, als je een mailtje stuurt waarin je helder uitlegt wat de situatie is en je laat zien dat je alle beschikbare info hebt doorgenomen krijg je waarschijnlijk snel een goed antwoord.

Mocht je alsnog een visum moeten hebben zou ik me niet te veel zorgen maken, wij hadden alles via post in 2 weken geregeld, en je kunt altijd langsgaan om het direct te regelen (minder dan 4 uur volgens collega's)
pi_113567455
Ah dat is mooi dat je geen studenten visa nodig hebt! Heb ik weer wat geleerd :). Zo te zien hoef je dus geen zorgen te maken voor de 4 maanden, wil je eventueel toch langer blijven als die mogelijkheid er is?

"...you must apply through a Canadian visa office outside Canada..." mag je trouwens met een korrel zout nemen; ik ben naar Canada gegaan en tegen de douane gezegd dat ik een maand zou blijven (had een return-ticket als bewijs), en na een weekje mijn 'immigratie' pakket ingevuld en opgestuurd (vanuit Canada dus, niet naar Berlijn) en ze hebben er niks van gezegd. Zodra de papieren in behandeling zijn mogen ze je niet het land uitgooien! Ik mocht zelfs bijna meteen werken aangezien je een tijdelijke SIN (Social Insurance Number) krijgt totdat het papierwerk goed- of niet goed gekeurd is. Enfin, dat was natuurlijk geen study of visitors visa, maar toch. Als je uit een westers land komt is het allemaal een stukje makkelijker iig.
  zondag 1 juli 2012 @ 19:35:14 #248
369821 BenD
in Canada
pi_113639565
Ik heb zelf ook via een uitwisselingsprogramma hier gestudeerd. Dit was voor een periode van 4 maanden, en ben erna een maand gaan reizen. Ik had geen studievisum nodig, ik kreeg er wel een trouwens. Ik had bankafschriften meegenomen, bewijs van een vlucht terug en bewijs van een vast inkomen vanuit nederland. Dit was genoeg voor ze, heb er geen problemen mee gehad. Ik denk dat je dus goed zit met alles wat je nu hebt.

Weet iemand trouwens of ze hier een beetje de Tour de France uitzenden op tv? Ben net terug van een weekje in de Rocky Mountains (dat was super) en realiseerde me dat de tour is begonnen.
pi_113737752
Als je TSN hebt zit je gebakken, zo te zien op elke dag dezelfde tijd:

TSN2
8:00-11:30 AM EST 2012 TOUR de France: Stage 3

En om 8:00PM EST de herhaling.

Ik volg het zelf niet zo veel meer nadat ik uit NL vertrok...
  woensdag 4 juli 2012 @ 05:15:14 #250
369821 BenD
in Canada
pi_113748737
Had het inmiddels ook gevonden op TSN. Kan ik het toch nog een beetje volgen. Bedankt!
Had wel wat meer belangstelling verwacht nadat Hesjedal de Giro had gewonnen.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 23:24:41 #251
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_113908874
Zeg kunnen jullie wat sneeuw en kou richting Michigan sturen?
pi_113992098
Maar het is hier ook veels te warm, 35 graden vandaag en boven de 30 de hele week. Je moet dat maar aan de Inuit onder ons vragen popolon. ;)
  woensdag 18 juli 2012 @ 21:48:30 #253
269930 DaveGrohl
die van Henk
pi_114386262
Vind het wel mooi dat het hier zo warm is in de zomer. De winterse kou viel ook alles mee afgelopen jaar. (Ontario) Weinig regen en lekker warm in de zomer. Al was gister bijna teveel van het goede :D
  zondag 26 augustus 2012 @ 16:21:45 #254
369821 BenD
in Canada
pi_116028205
Weet iemand toevallig wanneer NHL tickets voor komend seizoen verkocht gaan worden? Zie al wel aanbiedingen van persoonlijke verkoop, maar nog niet officieel. Of is alles alweer verkocht?
pi_116091441
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 16:21 schreef BenD het volgende:
Weet iemand toevallig wanneer NHL tickets voor komend seizoen verkocht gaan worden? Zie al wel aanbiedingen van persoonlijke verkoop, maar nog niet officieel. Of is alles alweer verkocht?
Ik heb zelf nog nooit NHL tickets gekocht (geen team in SK, 7 uur rijden is mij net iets te veel :( ), maar volgens mij kan het gewoon via ticketmaster:
http://www.ticketmaster.ca/nhl
pi_116091699
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 21:48 schreef DaveGrohl het volgende:
Vind het wel mooi dat het hier zo warm is in de zomer. De winterse kou viel ook alles mee afgelopen jaar. (Ontario) Weinig regen en lekker warm in de zomer. Al was gister bijna teveel van het goede :D
Ja de verhalen die je hoort over het Canadese klimaat op tv/films zijn altijd een beetje overdreven. ;)

Ik heb sinds eind Mei geen jas meer aangehad, en de kachel staat ook al maanden uit. Dat kan je je in Nederland niet voorstellen!! Het is hier al maanden tussen de 21 en 35 graden met heel veel zon, en zelfs het aantal muggen is niet al te slecht dit jaar. :)
pi_116265614
Aan alle in Canada wonende landgenoten.

Kan iemand in een notendop opsommen wat nu de voordelen zijn economisch om daar te wonen en eventueel te werken? Ik heb het dan niet over de onmetelijk ruimte aan groen die je hebt maar puur en alleen belastingtechnisch bijvoorbeeld?
pi_116631235
Over het algemeen vind ik dat je hier meer 'bang for your buck' krijgt, maar dat ligt ook aan waar je precies woont natuurlijk. In mijn regio zijn huizen goedkoper tov gemiddeld Nederland, evenals auto's/electronica/kleding/entertainment. Etenswaren zijn een stukje duurder, maar niet veel.

Ik vond het volgende op een vergelijkingswebsite:
Median Monthly Disposable Salary (After Tax)
Canada: $3,074.61
The Netherlands: $2,668.51

Canada is over het algemeen dus goedkoper om in te leven, terwijl de levensstandaard zo'n beetje hetzelfde is, met (toch) daarbij komend de pluspunten waar je het niet over wilt hebben :) (ruimte/vrijheid/vriendelijkheid/natuur/etc.).

Ik heb maar een paar jaar gewerkt in NL en kan niet veel meer herinneren hoe alles belastingtechnisch was...

Inkomstenbelasting is lager; van mijn salaris gaat 33% naar de overheid, en in NL is dat 42% binnen hetzelfde inkomsten bracket.

BTW is een stuk lager, en verschilt per provincie. Het is 10% hier in Saskatchewan en het dubbele in NL.
pi_117144906
Dus eigenlijk kun je zeggen (als ik je eerste reactie zo lees) dat je dezelfde levensstandaard in Canada kunt hebben als in Nederland waarbij jezelf meer leefruimte en lagere belastingen tegemoet kunt zien?
pi_117291536
Ik vind de levensstandaard hier beter dan in Nederland, maar heb er wel een kritische voetnoot bij. In Nederland hebben we het luxe qua aantal vakantiedagen en verlofregelingen. Dat heb je hier niet zo luxe. Als je dus meer dan vijf dagen per jaar ziek bent, gaat dat bijvoorbeeld naar onbetaald verlof. Ook moet je je al snel bijverzekeren, omdat veel dingen niet gedekt worden in de standaard provincial health care. Ligt ook heel erg aan de provincie waarin je woont. Hier hebben we nu nog 12% HST en die wordt in april weer afgeschaft naar twee verschillende belastingen of whatever ze nu weer uitvinden.

Wat wel mooi is, is dat je hier per kind ongeveer 200 dollar per maand krijgt, wat ongeveer 100 dollar wordt als het kind zes wordt, maar dan nog.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Oftewel: Go with the flow.
pi_117489952
quote:
6s.gif Op zondag 23 september 2012 12:55 schreef Iwanius het volgende:
Dus eigenlijk kun je zeggen (als ik je eerste reactie zo lees) dat je dezelfde levensstandaard in Canada kunt hebben als in Nederland waarbij jezelf meer leefruimte en lagere belastingen tegemoet kunt zien?
Precies!
pi_117491083
Ja vakantiedagen is minder hier, maar zo slecht nog niet. Ik heb 21 'echte' vakantie dagen (over 2 jaar komt daar 5 dagen bij) en daarbij bijna elke maand een vrije dag (statutory/public holidays).

Daarbij komend is dat als zo'n 'stat' dag op het weekend valt, je altijd de maandag of vrijdag vrij krijgt. Volgens mij is dat in Nederland niet zo?

Stat Holidays:
New Year (Jan)
Family Day (Feb)
Good Friday (Apr)
Victoria Day (May)
Canada Day (July)
Saskatchewan Day (Aug)
Labour Day (Sept)
Thanksgiving (Oct)
Remembrance Day (Nov)
Christmas Day (Dec)
Boxing Day (Dec)

32 dagen totaal dus per jaar voor mij.

Ziekte/onbetaald verlof verschilt per werkgever; ik heb 7 dagen, en als ik daarover ga dan krijg ik alsnog een percentage van mijn salaris (weet niet uit mijn hoofd hoeveel).

Bijverzekeren verschilt ook per werkgever. Mijn werkgever betaald mijn verzekering, die 85 tot 100% kosten dekt op alles wat niet standaard verzekert is (ogen/tandarts/medicatie/massages/etc).

Vreemd dat ze de HST weer afschaffen, die is net een paar jaar 'actief'? Weer terug naar GST en PST dan? Voor de niet-Canadezen: dit is onze BTW. GST = Goods & Service Tax, PST = Provincial Sales Tax. In sommige provincies zijn deze dus apart, en in andere provincies samengevoegd, HST (Harmonized Sales Tax).

Deze BTW verschilt per provincie, i.e. Alberta heeft 5%, Saskatchewan 10%, Ontario 13%.
pi_117535079
Er is een referendum geweest en tegen de HST gestemd... Maar het duurt meer dan een jaar voordat het afgeschaft gaat worden en in de tussentijd hoor je niets over hoe dit nu gaat veranderen.

Een vriend van ons die bij een bank werkt heeft het ook vrij luxe, maar over het algemeen hoor ik vijf ziektedagen per jaar (die neem je ook op als je helemaal niet ziek bent anders ben je ze kwijt) en dat je het eerste jaar helemaal geen vrij mag nemen. Dan het tweede jaar krijg je tien vrije dagen en misschien het derde 15. Het is hier in BC wel een andere markt... Vragen ze in een vacature gewoon tien jaar ervaring en bieden dan 10.50 per uur (10.25 is het minimumloon) maar de huren zijn hier wel vrij hoog (1400 dollar voor een gezinswoning; 1000 voor een appartement).

Wat ik wel grappig vind is dat ze hier helemaal over de zeik zijn van de benzineprijs. Vandaag zag ik 137 staan... Moet ik altijd wel om lachen. Ik rij niet meer of minder auto dan in Nederland en tank nog steeds met plezier, maar als ik dat gemopper om me heen hoor. :-)

Wat ik ook heel goedkoop vind, zijn kleding, schoeisel en speelgoed.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Oftewel: Go with the flow.
pi_117537989
10.50 per uur? :') Gaat het dan zó slecht daar met de economie?
pi_117556071
De markt per provincie is idd behoorlijk verschillend. Hier in Saskatchewan zijn er zoveel banen dat de salarissen omhoog zijn gaan, zelfs bij de 'low-end' baantjes verdien je meestal een stuk meer dan 10.50 die je noemt.

Echt, als iemand werkt zoekt, kom hier naar toe, de meeste bedrijven zitten in de penarie omdat ze niemand kunnen vinden. Ik zelf moet helaas flink overwerken tegenwoordig omdat mijn werk voor 2 man was, maar sinds mijn collega weg is kunnen ze geen vervanging vinden (al 8 maanden). Hetzelfde voor mijn vriendin, ze kunnen geen vervanging vinden voor haar oude positie (in de building maintenance), en dat betaald redelijk goed ($22 per uur). Niemand die soliciteerd omdat er betere banen te krijgen zijn:(.

Ja het bank-verhaal ken ik goed, ik heb bij een grote bank gewerkt (RBC) en weet dat de meesten flink onderbetaald krijgen, tenzij je een financieel adviseur bent ofzo (ben ik eventjes geweest). De andere werk voorwaardes waren daarintegen wel redelijk, met 10 dagen vakantie in het eerste jaar en 15 vanaf het tweede en een goede pensioenregeling.

Tja de benzine prijzen en mopperen, dat heb je overal! Toen ik 10 jaar geleden in Edmonton woonde was de prijs per liter $0.80 (63 eurocent!), op dit moment is de reguliere prijs $1.29, en als je op een 'first nations reserve' tankt kost het je ongeveer $1.20 (94 eurocent) - 'indianen' betalen geen accijns, dus kunnen benzine goedkoper aanbieden.
pi_117560097
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 10:17 schreef LoggedIn het volgende:
10.50 per uur? :') Gaat het dan zó slecht daar met de economie?
Het probleem is dat veel mensen hier in BC willen wonen. In Alberta, Saskatchewan en Manitoba is het booming en als je een bepaald beroep hebt, eigenlijk overal wel... Maar ik ben geen nurse of plummer.
pi_117637835
Ja 'skilled workers' zijn idd overal nodig. Canada heeft een groot tekort aan loodgieters/bouwvakkers/electriciens/lassers/etc, en ook dokters/verplegers en iedere andere positie in de zorg.

En ja ik zou ook wel in BC willen wonen, maar door de ongunstige banenmarkt in mijn sector (financieel/project management) ga ik dat risico niet aan!

PS. De TT is weer zo'n beetje toepasselijk, het vroor vanacht 11 graden. Maar nog geen sneeuw hier.
pi_117641901
Hier ook nog geen sneeuw (begrijpelijk). We hebben een erg droge oktober en als we eind november hier willen skieen moet het wel even een paar weekjes regenen (in het dal). Op Mount Baker (USA) ligt altijd sneeuw.
pi_117644790
Maar AB zou ik prima vinden, BC kan altijd nog wel.. Het weer is daar eigenlijk toch veel minder prettig dan achter de Rockies :P Ik heb een tijdje in een klein stadje gewoond in Alberta, waar ik wel terug naartoe zou willen, maar volgens mij gebeurd daar niet zoveel.. Een leuke baan met veel toekomstperspectief zul je voor m'n gevoel niet zo snel vinden ;(
pi_117681998
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 16:21 schreef BenD het volgende:
Nu deze even niet vanwege de lockout, maar je kunt ook Stubhub of Craigslist proberen.
  zaterdag 27 oktober 2012 @ 17:11:52 #271
15080 static
pi_118501226
Moet binnenkort waarschijnlijk even naar Toronto; bestaan er nog hotels waar je in de kamer mag roken voorzover jullie weten?
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_118732001
  vrijdag 2 november 2012 @ 07:19:39 #273
15080 static
pi_118732360
Ja, die gebruik ik wel eens, maar is volgens mij allang niet meer up-to-date.
pi_118761183
Wil je downtown zitten, of bij het vliegveld? Ik verblijf zelf altijd hier (5x de afgelopen maanden), vlak bij het vliegveld:
http://hamptoninn3.hilton.com/en/hotels/ontario/hampton-inn-and-suites-by-hilton-toronto-airport-YYZHSHX/about/index.html

Maar als je downtown moet zijn, is dat wel te ver weg. Taxi kost je namelijk 60 dollar vanaf dat hotel naar de CN tower :) , maar het openbaar vervoer is wel goed.

Ik rook zelf niet maar weet dat ze kamers hebben waar je mag roken (het was een keertje verkeerd gebooked voor mij).
  vrijdag 2 november 2012 @ 23:44:43 #275
15080 static
pi_118761801
*grin*

Toen ik er vorig jaar drie maanden was heb ik daar ook gekeken, inderdaad één van de weinige hotels waar je mocht roken - maar inderdaad te ver weg. Heb uiteindelijk een condo in North York genomen - waar je ook niet mocht roken maar een riant wel een riant balkon had.

Pendelde tussen Yonge en Horner (al is Yonge geloof ik de langste straat te wereld. :P ).
pi_118813000
Da's toevallig ;) Tis wel een fijn hotel met uitstekende bediening. Mijn hoofdkantoor is 15 minuutjes lopen dus lekker dichtbij, en ook hebben ze een gratis shuttle die je naar je werkt brengt en ophaalt als je dat wilt (en van en naar het vliegveld natuurlijk), is wel zo makkelijk als je in een sneeuwstorm zit bij -15. :)

Ik kan mij niet voorstellen om 3 maanden in een hotel te zitten, dan is een condo idd een betere oplossing, heb je toch meer het gevoel dat je een thuis hebt.

Zat je op Horner Ave in Etobicoke? Da's toch redelijk dicht bij dat hotel, maar wel dichterbij de snelweg naar hartje TO.

Mijn werk wilt erg graag dat ik naar de GTA verhuis, maar het is mij toch een beetje te druk daar. Dan pendel ik liever meer tussen de prairies en mississauga.
pi_119046806
Jeroen, Hoe is de sneeuwstorm in Regina?
pi_119600831
Geen aanmerking maar gewoon een mening:

Mi moet het nu voor hen die van de ruwe natuur houden een weelde zijn om in een van de vele bosrijke gebieden die Canada rijk is te vertoeven daar de natuur nu de overgang van zomer naar herfst,naar winter maakt, en je dan vaak een heel mooi gezichtsveld hebt.
pi_119613579
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 06:05 schreef BenD het volgende:
Jeroen, Hoe is de sneeuwstorm in Regina?
Het heeft gesneeuwd? :) Sinds 10 nov hebben we al een tweede sneeuwstorm gehad (vorige week). Er is nu al meer sneeuw gevallen dan de gehele winter vorig jaar.

Kan je weer je auto uitgraven :(
  maandag 17 december 2012 @ 15:44:58 #280
391597 Canadutchian
Bacon, clogs, tulips and snow!
pi_120419053
Laatste post: 6 September.

"De hele week tussen de 25 en 31 graden"

Afgelopen week hadden we -35 al (en ik weiger om de wind in te factoren). Ik woon hier nu bijna 10 jaar en kan nog steeds niet aan de winter wennen!

Edit: Ik weiger mijn post aan te passen, maar IE10 liet mij zien dat de laatste post van 6 September was :/
pi_120426440
Nog niet? Misschien komt het doordat ik jarenlang in deze kou zo'n 30 minuten op de bus moest wachten per dag (lopen naar de halte door de sneeuw, en een overstap, dus weer wachten), maar ik heb echt geen last van die extreme temperaturen meer. Niet om stoer te doen ofzo, het zal ook natuurlijk per persoon anders zijn.

En om het [FB] topic schoon te houden van onze chat, ja 'the city that smells' daar heb je wel gelijk in! Vooral voordat ze Wascana Lake verdiept hadden stonk het er vaak in de zomer door al dat modder. Nu woon ik redelijk dicht bij de olie industrie dus als de wind 'verkeerd' staat stinkt het ook, al raak je aan die lucht gewent...bah. Vandaar dat ik ook uit Regina wil verhuizen, ik hou van in de natuur zijn, fietsen in de bossen, kayakken op rivieren enzo, en die mogelijkheiden zijn er hier bijna niet. Daar kwam ik gedeeltelijk naar Canada voor, de natuur en ruimte.

Een aantal jaar geleden liep ik door de Home Depot (bouwmarkt) en hoorde opeens iemand Nederlands spreken, dat was echt heel raar en onverwacht. Het waren twee ouderen (bejaarden) waarmee ik eventjes gekletst heb maar voorderest geen contact meer mee, ze woonden ook niet in Regina.
  maandag 17 december 2012 @ 18:52:08 #282
391597 Canadutchian
pi_120426724
Ik heb zelf ook maar drie of vier keer een Nederlander ontmoet. Afgelopen week was er een conventie in het hotel waar mijn vriendin werkt, voor narcotic honden.

Een paar Europeanen, inclusief een Nederlander met een mooie herdershond die zijn Eigen paspoort had :)

Maar ik heb niet met hem gepraat, want dan kijken ze je zo raar aan. De gemiddelde Nederlander snapt niet dat je het toch gaat missen, de gelegenheid om Nederlands te babbelen. Ik heb wel een vriend in de stad wonen die van Belgie afkomt, en we spreken een mix van Engles en Nederlands met elkaar :D
pi_120463267
Eventjes opgezocht en het blijkt dat een paspoort verplicht is tegenwoordig voor honden, katten en fretten als je reist binnen de EU! In princiepe wel handig natuurlijk, volgens mij is hier een chip nog niet eens verplicht. Valt mij trouwens op dat er erg weinig zwerf (huis)dieren hier zijn, maar misschien is dit anders in de grotere steden. Of ze overleven de winters hier gewoon niet... ;)

Ja dat Nederlands babbelen is altijd nog prettig, zelfs na 10+ jaar in een Engelstalige omgeving.

...En het sneeuwt weer hier, gelukkig maar 5 cm in de weersverwachting. Heb ik vanavond als ik thuis kom weer wat te doen! (sneeuwruimen dus, heb een redelijk grote 'driveway', voor 5 auto's)
  dinsdag 18 december 2012 @ 18:47:43 #284
391597 Canadutchian
pi_120469630
Ik woon in een bovenverdieping en ben aangestoken door een oude buurman met snowangel-syndroom. Ik doe alle 13 treden van mijn trap, de achtertuin, langs het huis, voor het huis en de steop. Dan terug naar de achterkant voor het pad naar de garage en de twee opritten aan de achterkant.

Ik hoef alleen maar de trap te doen en het pad naar de garage, maar ik kan niet de rest van de sneeuw laten liggen.
  dinsdag 18 december 2012 @ 18:48:39 #285
391597 Canadutchian
pi_120469666
Als een kaaskop in Canada: wat mis je vanuit Nederland en hoe compenseer je?
pi_120476904
Als ik toch bezig ben gaat de stoep van mijn buurman meestal ook mee, tis zo gedaan en dan hoeft die old fart z'n huiske niet uit in de kou. Kan het idd ook niet laten liggen.

Ik mis tegenwoordig eigenlijk niet zoveel meer (op mijn familie na)! 10 jaar geleden was dat anders, ik woonde in een klein stadje (Meadow Lake) en daar had ik helemaal niks Nederlands. Nu heb ik aardig wat Nederlandse produkten gevonden, neem ze mee na een bezoek, of krijg het opgestuurd van mijn ouders. Ik kijk regelmatig nederlandse tv via het internet (de bekende 'gemist' sites van verschillende omroepen), ook om mijn Nederlands op pijl te houden.

Ik ga elk jaar voor een paar weken op bezoek in NL en voel mij daar echt niet meer thuis, op het bij familie zijn na natuurlijk. Als ik dan zonder familie op pad ben voel ik mij niet echt op mijn gemak meer, zelfs in de buurten waar ik 20 jaar gewoont heb.

Wat ik wel af en toe mis is de Nederlandse nuchterheid, vooral op mijn huidige werk is dat soms ver te zoeken.

[edit] Ik mis wel een goede rookworst (unox/hema/etc)! Ik kan prima een goede stamppot (boerenkool of zuurkool) maken maar het is nooit echt hetzelfde zonder rookworst. Ook mis ik het goedkoop verkrijgen van Goudse kaas en Brie/Camembert, dat is echt duur hier. Heb wel eens de in Canada geproduceerde 'Goudse' kaas geprobeerd maar dat is niet hetzelfde als geimporteerd.
  dinsdag 18 december 2012 @ 21:14:50 #287
391597 Canadutchian
pi_120478934
Rookworst!

Ja, ik vind dat mensen hier te vaak om de problemen heen draaien. Beetje minder gevoelig wezen en een beetje minder bang wezen om op een stel tenen te trappen, al helemaal als ze dat verdienen.
  woensdag 26 december 2012 @ 02:32:19 #288
378682 JohnBercow
pi_120775530
Een paar dagen geleden teruggekomen van mijn studie buitenland in Halifax. Wat een geweldige ervaring! Ik heb in dit draadje toentertijd gevraagd over het studie visum, dus bij deze even een terugkoppeling voor mensen die wellicht een eenzelfde situatie gaan komen: Bij binnenkomst in Canada kreeg ik meteen een stempel in mijn paspoort, ik hoefde alleen mijn toelatingsbrief van Dalhousie University te laten zien. Er werd niet gevraagd naar mijn financiële situatie, ondanks dat ik aangaf op het inreis-formulier dat ik ruim 4 maanden zou blijven. Ik heb wel mensen gesproken die even langs het immigratiekantoortje op het vliegveld moesten gaan.

Wat mij het meeste is opgevallen is de vriendelijkheid van de Canadezen. Iedereen begroet je en iedereen staat ervoor open om je te helpen en om even een praatje te maken. Ik heb zoveel geweldige mensen daar leren kennen dat ik eigenlijk, na drie dagen Nederland, wel weer terug zou willen :). Vier maanden is gewoon te kort :P Het land is geweldig. Wellicht dat ik in de toekomst ook wel een Kaaskop in het Buitenland word. Maar eerst even afstuderen en daarna ga ik me maar eens oriënteren, maar de wens is er zeker.

Jammergenoeg heb ik geen sneeuw gezien, op een hoopje ijs/sneeuw na naast de City Hall ijsbaan in Toronto. Ik had graag een Canadees sneeuwbal-gevecht willen houden.

Waar ik trouwens het meeste aan moest wennen, en eigenlijk op de laatste dag nog steeds niet aan gewend was, zijn de prijzen in winkels en supermarkten. Alle prijzen worden zonder HST getoond, waardoor de boodschappen steeds 15% duurder uitvielen ;(. Verder was ik niet echt tevreden over de locatie waar ik woonde, maar voor de rest was het een ervaring om nooit te vergeten.

Ik wil terug :D
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_120781276
Haha, ik ben ook nog een beetje in dit topic blijven lurken nadat ik terug ben gekomen uit Canada. Ik heb ook 4 maanden gestudeerd, maar dan in Kingston (Queen's University). Ben nu een jaar en 2 dagen terug, maar ik mis het ook ontzettend. Eigenlijk alles wat Schuimpjes zegt heb ik ook zo ervaren.

Ben nu aan het kijken en sparen voor een grote reis door Canada. Auto huren in Vancouver en dan door naar Quebec, of liefst nog helemaal door naar Nova Scotia. Voorlopig blijft dat nog bij dromen, maar ik zou het echt heel graag nog een keer doen. :)
pi_120793249
Nova Scotia... als er maar genoeg (goed betaalde) banen waren dan zat ik er zo, ben helemaal fan van de Maritimes na mijn trip anderhalf jaar geleden. Ik wil nu toch echt weg uit Saskatchewan :(. Mijn vriendin's groot-tante (?) woont nog steeds in Truro dus zou ik sowieso een adresje om tijdelijk te wonen.

fh101 - Dat wil ik ook nog een keertje doen, maar ietsjes anders door de Trans Canada (highway #1) in zijn geheel te volgen van Victoria tot St. John. Ik heb al wel al een aardig deel van de #1 gezien (2200 km van de ruim 8000 totaal).
pi_120794168
Oh ja, dat lijkt me ook super. Dat je een hele highway gewoon compleet volgt en je zo laat leiden. Alleen jammer dat die highway niet naar Toronto en Kingston (ON) gaat, want dat zijn plekken die ik echt nog een keer wil bezoeken. Maarja, je kan natuurlijk altijd een stukje extra rijden :+

Alleen jammer dat Canada zo ontzettend groot is, dat je toch wel een maand aan het rijden bent om van de ene naar de andere kant te komen. Dat is dan incl stops bij national parks en steden. Ik heb alvast een schema gemaakt :P
  vrijdag 28 december 2012 @ 02:10:04 #292
391597 Canadutchian
pi_120850463
Idd Schuimpjes, het zijn hier de vriendelijkste mensen op de planeet!

Maarre, je mag best terugkomen voor de sneew hoor. Over de kerstdagen toch nog stiekem -42 geweest (Jeroen: ja, dat is met de windchill erin)
pi_120870850
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 december 2012 16:04 schreef jeroen1976 het volgende:Valt mij trouwens op dat er erg weinig zwerf (huis)dieren hier zijn, maar misschien is dit anders in de grotere steden. Of ze overleven de winters hier gewoon niet... ;)

Dat zou weleens het werk van coyotes kunnen zijn, ik ken Canada alleen van vakantie hoor ;)
  vrijdag 28 december 2012 @ 18:33:15 #294
378682 JohnBercow
pi_120872941
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 02:10 schreef Canadutchian het volgende:
Idd Schuimpjes, het zijn hier de vriendelijkste mensen op de planeet!

Maarre, je mag best terugkomen voor de sneew hoor. Over de kerstdagen toch nog stiekem -42 geweest (Jeroen: ja, dat is met de windchill erin)
Ik zou graag terugkomen, zelfs voor -42 windchill :P
Order! Ordeeeeeeeeer!
  woensdag 2 januari 2013 @ 19:21:14 #295
391597 Canadutchian
pi_121081294
Afgelopen 2 dagen -6 geweest. Vandaag alle collega's (en ik ook) op het werk met een t-shirt aan. Iedereen is fantastisch blij met 'het mooie weer'.
pi_121119179
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 december 2012 17:43 schreef WammesWaggel het volgende:
Dat zou weleens het werk van coyotes kunnen zijn, ik ken Canada alleen van vakantie hoor
Dat zou kunnen ja, maar deze niet meer...

Afgelopen weekend geschoten bij de familie boerderij net buiten Regina, ze zijn een grote pest voor het vee hier.

Wel lekker gesleed in de -30 windchill, de kids hebben het toch nog ruim een uur uitgehouden.

En nog een aardig uitzicht zo op de platte praries.
pi_121885860
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 21:14 schreef Canadutchian het volgende:
Rookworst!

Ja, ik vind dat mensen hier te vaak om de problemen heen draaien. Beetje minder gevoelig wezen en een beetje minder bang wezen om op een stel tenen te trappen, al helemaal als ze dat verdienen.
Is dat niet iets Noord-Amerikaans? In de US of A vertoont men ook dit gedrag.
pi_121991862
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ga in juni op vakantie naar Canada (Alberta en British Columbia). Op 1 juli zijn we in Vancouver. Ik las in een gids dat het op 1 juli Canada day is. Ik las dat steden parades en vuurwerk kunnen hebben, maar is het net als Koninginnedag een algemene vrije dag voor iedereen? Zijn musea en winkels gewoon geopend of is de kans groot dat die allemaal dicht zijn? En zijn er nog speciale dingen in/rond Vancouver die juist die dag de moeite waard zijn? In hoeverre is het nodig om vanwege de feestdag het hotel vooraf te boeken?

Voor de duidelijkheid, volgens planning zijn we 28/29 juni in Victoria, zondag de 30e gaan we naar Vancouver en daar blijven we tot we woensdag de 3e terug vliegen.
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
pi_121999368
Leuk koei! Canada Day (1 juli of de eerstvolgende 'werkdag' na deze datum als het in het weekend valt) is een 'Statutory Holiday', wat inderdaad betekent dat het een algemene vrije dag is.

De meeste attracties zoals museums, dierentuinen, bioscopen, etc. zijn open en de meeste winkels ook, waarvan sommige kortere uren dan normaal open zijn (Holiday Hours; meestal 10:00 tot 18:00).

Ik zou even kijken op de Vancouver toeristen website voor Canada Day attractions, maar er is zeker een Canada Day Parade en groots vuurwerk in de havenkom, en er zullen openlucht concerten zijn (meestal gratis) en races/wedstrijden die je kan kijken. Zo gaat het iig in mijn stad Regina.

Meestal is het het gewoon een groot feest in de stad met veel meer dingen te doen dan dat je er tijd voor hebt!

Een hotel vooraf boeken zal ik zeker doen, sowieso altijd in Vancouver, feestdag of niet.

Ben ook eventjes je blog aan het lezen over je trip :).
pi_121999547
quote:
15s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 13:33 schreef Iwanius het volgende:
Is dat niet iets Noord-Amerikaans? In de US of A vertoont men ook dit gedrag.
Over het algemeen wel ja, al zijn er natuurlijk ook uitzondering. Ik denk meer dat het juist Nederlands is om zo direct te zijn, volgens mij zijn er weinig andere landen waar het zo is over het algemeen.
pi_122003975
quote:
14s.gif Op donderdag 24 januari 2013 20:02 schreef jeroen1976 het volgende:
Leuk koei! Canada Day (1 juli of de eerstvolgende 'werkdag' na deze datum als het in het weekend valt) is een 'Statutory Holiday', wat inderdaad betekent dat het een algemene vrije dag is.

De meeste attracties zoals museums, dierentuinen, bioscopen, etc. zijn open en de meeste winkels ook, waarvan sommige kortere uren dan normaal open zijn (Holiday Hours; meestal 10:00 tot 18:00).

Ik zou even kijken op de Vancouver toeristen website voor Canada Day attractions, maar er is zeker een Canada Day Parade en groots vuurwerk in de havenkom, en er zullen openlucht concerten zijn (meestal gratis) en races/wedstrijden die je kan kijken. Zo gaat het iig in mijn stad Regina.

Meestal is het het gewoon een groot feest in de stad met veel meer dingen te doen dan dat je er tijd voor hebt!

Een hotel vooraf boeken zal ik zeker doen, sowieso altijd in Vancouver, feestdag of niet.

Ben ook eventjes je blog aan het lezen over je trip :).
Bedankt voor je reactie! Klinkt als een leuke dag om mee te maken! Ik was vorig jaar in Cyprus tijdens Grieks orthodox pasen, ook niet op feestdagen gelet bij het boeken, en toen was alles twee dagen dicht en verder voor toeristen niets bijzonders, dus vervelend dat die dagen net in mijn vakantie vielen en ik was al bang dat het hier verder ook niets voor zou stellen behalve dat alles dicht is.

Maar dan gaan we binnenkort ook alvast naar hotels in Vancouver kijken! Mochten mensen nog tips hebben dan hoor ik het graag!
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')