Het kan en het magquote:Op woensdag 16 februari 2011 21:08 schreef FortunaHome het volgende:
Wij hebben niks van doen met Peter Vincent Schuld... andere fotograaf, zelfde tactiek zo lijkt het.
Vraag is of ze echt voor 1 foto gaan dagvaarden?
Dit inderdaad!!!quote:Op woensdag 16 februari 2011 21:11 schreef Emery het volgende:
Iemand als een advocaat die niet weet hoe hij 'sowieso' moet schrijven; niet serieus nemen dus.
Dat is juist recentelijk verworpen.quote:Cliënt wil deze schade graag vergoed zien. Uit de jurisprudentie volgt dat deze schade begroot kan worden aan de hand van de algemene voorwaarden van de Nederlandse Fotografenfederatie, een exemplaar daarvan deed ik u al toekomen.
Heeft hij ze dan gemaakt of gevonden in een archief en ze zich toegeeigend?quote:Fotograaf Guus de Jong heeft prachtige opnames van Dullens teruggevonden.
enige juiste reactie.quote:Op woensdag 16 februari 2011 21:27 schreef HunterSThompson het volgende:
Ik zou dit bericht naar de advocaat sturen:
"Zowiezo"
Deze nemen we ff mee in onze reactiequote:Op woensdag 16 februari 2011 21:30 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat is juist recentelijk verworpen.
http://blog.iusmentis.com(...)n-wel-niet-redelijk/
Ja, "correct Standaardnederlands" is fijn. En je verhaal leest héérlijk weg.quote:Op woensdag 16 februari 2011 22:12 schreef spijkerbroek het volgende:
Wat een ontzettende hoop spel- en grammaticafouten zitten er in die brief van die vent. Alleen daarom zou ik 'm al niet serieus nemen.
Antwoord sturen: "Gelieve uw brief nogmaals te sturen in correct Standaardnederlands, daar uw brief mij, vanwege het grote aantal spel- en grammaticafouten, in verwarring brengt, waardoor de strekking van genoemde brief mij niet duidelijk is. Dank u."
Wat?quote:Op woensdag 16 februari 2011 21:11 schreef Emery het volgende:
Iemand als een advocaat die niet weet hoe hij 'sowieso' moet schrijven; niet serieus nemen dus.
Die advocaat mag ook wel wat doen voor z'n geld.quote:Op woensdag 16 februari 2011 22:13 schreef Emery het volgende:
Ja, "correct Standaardnederlands" is fijn. En je verhaal leest héérlijk weg.
En de andere spelfouten erbijquote:Op woensdag 16 februari 2011 21:27 schreef HunterSThompson het volgende:
Ik zou dit bericht naar de advocaat sturen:
"Zowiezo "
Peter Vincent Schuld was niet de fotograaf, dat was Guus de Jong:quote:Op woensdag 16 februari 2011 21:08 schreef FortunaHome het volgende:
Wij hebben niks van doen met Peter Vincent Schuld... andere fotograaf, zelfde tactiek zo lijkt het.
Vraag is of ze echt voor 1 foto gaan dagvaarden?
Daar bestaat in Duitsland inmiddels een hele bedrijfstak van. Er zijn daar advocatenkantoren die niets anders doen dan zoeken naar copyright zaken (foto's maar ook tekst etc) en de overtreders een standaard brief met een schikking sturen. Daar hebben ze zelfs crawlers voor ontwikkeld. Dat gaat soms om duizenden schikkingen per dag!quote:Op woensdag 16 februari 2011 21:57 schreef FortunaHome het volgende:
Ik ga ook fotograaf worden. Fotos online knallen en dan via google zoeken wie hem gejat heeft en 500 euro vragen... lijkt echt nergens op dit...
50 jaar nadat de fotograaf is overleden, als dit niet is overgedragen aan zijn erfgenamen, uit mijn hoofd.quote:Op donderdag 17 februari 2011 07:37 schreef JoPiDo het volgende:
Hoe oud is die foto? Zijn de rechten niet allang 'verjaard'? Of gebeurd dat pas als de fotograaf is overleden?
Hij hebben hier een issue met de fotograaf, niet met de voetballer die op de foto staat.quote:Op donderdag 17 februari 2011 08:30 schreef Maanvis het volgende:
Ja, de fotograaf staat in zijn recht. Dat er geen copyrightmelding bij staat is niet relevant, in Nederland heb je copyright (auteursrecht) als je iets maakt (zo heb ik doordat ik deze post plaats al het copyright op deze tekst).
Wat je eigenlijk nog wel moet doen is vragen om bewijzen dat deze voetballer zelf het auteursrecht op deze foto bezit. Want standaard ligt het auteursrecht bij de fotograaf, niet bij de geportretteerde. Dit recht moet je expliciet overdragen. Waarschijnlijk is dit schriftelijk gedaan en is hier bewijs van. Vraag dit bewijs op.
Dat neemt overigens niet weg dat er dan nog portretrecht is en dat de voetballer, zoals dat heet, een 'verzilverbare populariteit' heeft.
Wat je ook nog kunt vragen is waarop het bedrag gebaseerd is en dan kun je nog kijken of je het eens bent met deze boete.
Igv voetballers worden hier iig regelmatig rechtzaken over gestart.
Sorry, dat heb ik verkeerd gelezen in de snelheidquote:Op donderdag 17 februari 2011 09:06 schreef FortunaHome het volgende:
[..]
Hij hebben hier een issue met de fotograaf, niet met de voetballer die op de foto staat.
Die eerste zaak die je aanhaalt heeft hij overigens verloren.quote:Op woensdag 16 februari 2011 21:03 schreef brulaap112 het volgende:
http://zoeken.rechtspraak(...)htype=ljn&ljn=BJ7462
Ik denk dat je wel een probleem hebt. Dit is een heel hardnekkig persoon.
http://digitaal.almere.cc/schuld/index.html
Peter Vincent Schuld? Google maar op die naam, veel zaken.
Hij heeft alleen verloren dat de vader aansprakelijk is voor het bedrag. Het kind moet het dus zelf betalen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 09:26 schreef eriksd het volgende:
[..]
Die eerste zaak die je aanhaalt heeft hij overigens verloren.
Zou kunnen inderdaad. Als het betalen wordt, dan wel een redelijk bedrag en geen 500 euro voor 1 zielige foto. En dat gejank over immateriele schade lijkt ook nergens op.quote:Op donderdag 17 februari 2011 10:21 schreef polariteit het volgende:
Ik vind sowieso het bedrag een beetje absurd maar aan de andere kant vind ik wel dat je toch best fout bezig geweest bent door zomaar een foto te plaatsen... als je een brood koopt bij de winkel, betaal je toch ook gewoon?
Gewoon op de blaren zitten dus en betalen!
Ik vond de situatie in de OP al erg bekend voorkomen. Nu weet ik ook waarom, thnxquote:Op donderdag 17 februari 2011 02:03 schreef r_one het volgende:
[..]
Peter Vincent Schuld was niet de fotograaf, dat was Guus de Jong:
http://frontpage.fok.nl/s(...)ockout-1e-ronde.html
Laat dat nou net dezelfde knakker wezen als waar jij nu mee te maken hebt![]()
![]()
Misschien omdat hij weet dat hij geen gelijk heeft?...quote:...mits dit bedrag binnen 5 werkdagen na heden is ontvangen...
Lijkt me een normale termijn? En gelijk heeft 'ie wel. De vergoeding is wat hoog. Hij gaat uit van 4 x de normale prijs, waar 2 x volgens mij ruim voldoende is.quote:Op donderdag 17 februari 2011 13:10 schreef Clupea het volgende:
Je vraagt je af waarom die advocaat zo'n haast heeft:
[..]
Misschien omdat hij weet dat hij geen gelijk heeft?...
Vervelende oude vent is het.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:04 schreef IntensiveGary het volgende:
Omdat 'ie aktief z'n rechten verdedigt?
Lees ook even zijn antwoord, onderaan het bericht...
Met "nietsvermoedend" heeft de rechter niets te schaften. Je hebt als webmaster ervoor te zorgen dat je boeltje in orde is. Die foto's zijn van hem, punt uit. Leeftijd doet er niet toe. Waarschijnlijk had men ze tegen een kleine vergoeding (misschien zelfs wel gratis) mogen gebruiken als er even een mailtje tegenaan was gesmeten, alvorens de foto te plaatsen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:19 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Vervelende oude vent is het.
Fototjes van 40 jaar geleden die door hobbyisten nietsvermoedend op kleine sites worden gezet gebruiken als excuus om geld uit te zuigen en ex post nog rijk te worden van zijn mislukte carriere.
Het recht is soms erg krom. Er staat me zelfs een zaak bij waarbij de band Men at Work jaren na het hebben van een hit met "land down under" nog even een paar miljoen mocht overmaken naar de "rechtmatige eigenaar" van de melodie van een traditioneel kinderliedje wat in het fluitje van het betreffende lied te horen schijnt te zijn.
Het is die jongens alleen maar om geld te doen. Evenzo deze bejaarde fotograaf.
ik zou het af laten hangen van het soort site en van de reaktie van de sitebeheerders.quote:Op donderdag 17 februari 2011 15:03 schreef Omnifacer het volgende:
Volledig eens met Gary behalve dat ik het niet anders aan zou pakken. Ik zou het precies zo doen.
Ik zie niet hoe dit relevant is? er zit gewoon copyright op...quote:Op donderdag 17 februari 2011 16:16 schreef bijdehand het volgende:
Mij lijkt vooral de vraag belangrijk HOE die foto's online zijn gekomen. Heeft de fotograaf ze er zelf op gezet? Etc.
Heeft er niets mee te maken. Copyright vervalt niet zomaar omdat iets op internet staat.quote:Op donderdag 17 februari 2011 16:16 schreef bijdehand het volgende:
Mij lijkt vooral de vraag belangrijk HOE die foto's online zijn gekomen. Heeft de fotograaf ze er zelf op gezet? Etc.
Je kan het als verweer gebruiken. Als de fotograaf het namelijk zelf op internet heeft gezet kan je zeggen dat het uitlokking o.i.d. is.quote:Op donderdag 17 februari 2011 16:19 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Heeft er niets mee te maken. Copyright vervalt niet zomaar omdat iets op internet staat.
Uhm... nee.quote:Op donderdag 17 februari 2011 16:25 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Je kan het als verweer gebruiken. Als de fotograaf het namelijk zelf op internet heeft gezet kan je zeggen dat het uitlokking o.i.d. is.
Als je ziet met wat voor argumenten die 'advocaat' aankomt, dan zijn dit soort argumenten wel voldoende.quote:
quote:Een stelletje domme huilebalken zijn het. Ik sta ook niet te juichen om deze acties, maar ze hebben het aan zichzelf te wijten. Want met mij is bovendien wel te praten over een schikking.
Ik hoop dat jij geen websites hebt...zou je erg veel geld kosten met jouw begrip van copyright.quote:Op donderdag 17 februari 2011 16:25 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Je kan het als verweer gebruiken. Als de fotograaf het namelijk zelf op internet heeft gezet kan je zeggen dat het uitlokking o.i.d. is.
Die heb ik niet nee. Maar als ik foto's online zou zetten zou ik m'n naam er als watermerk in zettenquote:Op donderdag 17 februari 2011 16:31 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij geen websites hebt...zou je erg veel geld kosten met jouw begrip van copyright.
dat gaat werken voor een professionele fotograaf...foto van het beslissende doelpunt met er doorheen de naam van de fotograaf gewatermerktquote:Op donderdag 17 februari 2011 16:39 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Die heb ik niet nee. Maar als ik foto's online zou zetten zou ik m'n naam er als watermerk in zetten
jawel jawel, onrechtmatige openbaarmaking geldt namelijk ook nogquote:Op donderdag 17 februari 2011 16:19 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Heeft er niets mee te maken. Copyright vervalt niet zomaar omdat iets op internet staat.
Als jij een foto openbaar maakt (bijv. een privé foto van iemand inscant en in de krant zet) dan is de schadevergoeding groter dan als je een foto uit 1 krant in een andere kant zetquote:
Misschien ondertussen niet heel relevant meer voor de discussie, maar het verhaal wat je daar aan haalt gaat specifiek over het gebruiken van foto's onder de Creative Commons Licence. Dat moet dan ook expliciet bij het materiaal vermeld staan wat in dit geval niet zo is.quote:Op woensdag 16 februari 2011 20:57 schreef FortunaHome het volgende:
http://blog.iusmentis.com(...)ve-commonsgebruiker/
Hierdoor lijkt het alsof ze helemaal niet zo sterk staan...
Noem me simpel...maar als er een schadevergoeding is, is er ook inbreuk. Lijkt me zo. Het 1 is alleen wat duurder dan de anderquote:Op donderdag 17 februari 2011 16:52 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als jij een foto openbaar maakt (bijv. een privé foto van iemand inscant en in de krant zet) dan is de schadevergoeding groter dan als je een foto uit 1 krant in een andere kant zet.
dat lees je fout. Hij is volledig in het ongelijk gesteld, zowel het kind als de vader hoeven niks te betalen en zijn alle gemaakte proceskosten voor de eiserquote:Op donderdag 17 februari 2011 10:58 schreef brulaap112 het volgende:
[..]
Hij heeft alleen verloren dat de vader aansprakelijk is voor het bedrag. Het kind moet het dus zelf betalen.
Neen:quote:Op donderdag 17 februari 2011 22:23 schreef fraubitch het volgende:
[..]
dat lees je fout. Hij is volledig in het ongelijk gesteld, zowel het kind als de vader hoeven niks te betalen en zijn alle gemaakte proceskosten voor de eiser
Dat is geenstijl. Ik vertel nu wat er in de vonnis staat wat hierboven genoemd is.quote:Op donderdag 17 februari 2011 23:18 schreef FortunaHome het volgende:
[..]
Neen:
http://www.geenstijl.nl/m(...)zakgeld_15jarig.html
quote:Op woensdag 16 februari 2011 20:58 schreef FortunaHome het volgende:
Deze:
http://www.sportgeschiedenis.nl/userfiles/WillyDullensPortret.jpg
Je bent wel hardnekkig dom he? De ouders van het kind zijn de gedaagden. Niet het kind.quote:Op donderdag 17 februari 2011 22:23 schreef fraubitch het volgende:
[..]
dat lees je fout. Hij is volledig in het ongelijk gesteld, zowel het kind als de vader hoeven niks te betalen en zijn alle gemaakte proceskosten voor de eiser
Een 15 jarige zou sowieso niet verantwoordelijk worden gesteld als het op geldbedragen aankomt.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 11:27 schreef brulaap112 het volgende:
[..]
Je bent wel hardnekkig dom he? De ouders van het kind zijn de gedaagden. Niet het kind.
De procedure ging of de gedaagden (ouders) toezicht hadden moeten houden cq verantwoordelijk zijn voor wat de 15jarige doet.
De conclusie is dat [gedaagden] geen verwijt treft dat de inbreuk op het auteursrecht niet is belet. De vorderingen zullen daarom worden afgewezen.
Dit heeft hij dus verloren, verder staat er niks over dat de 15-jarige niet verantwoordelijk is.
quote:Op vrijdag 18 februari 2011 11:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Een 15 jarige zou sowieso niet verantwoordelijk worden gesteld als het op geldbedragen aankomt.
Dat kan alleen vanaf 16.
Je kan wel nee schudden maar tenzij de rechter beslist de 15jarige als volwassene te behandelen..quote:
Ik ben wel heel benieuwd naar jouw bron want mijn wetboek hanteert een leeftijdsgrens van 14 jaar.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 12:24 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Je kan wel nee schudden maar tenzij de rechter beslist de 15jarige als volwassene te behandelen..
doe even normaal. een paar posts boven je heb ik de juiste link geplaatst waarin t kind veroordeeld wordt.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 11:27 schreef brulaap112 het volgende:
[..]
Je bent wel hardnekkig dom he? De ouders van het kind zijn de gedaagden. Niet het kind.
De procedure ging of de gedaagden (ouders) toezicht hadden moeten houden cq verantwoordelijk zijn voor wat de 15jarige doet.
De conclusie is dat [gedaagden] geen verwijt treft dat de inbreuk op het auteursrecht niet is belet. De vorderingen zullen daarom worden afgewezen.
Dit heeft hij dus verloren, verder staat er niks over dat de 15-jarige niet verantwoordelijk is.
Dan is dat blijkbaar veranderd.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 12:40 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik ben wel heel benieuwd naar jouw bron want mijn wetboek hanteert een leeftijdsgrens van 14 jaar.
quote:Op vrijdag 18 februari 2011 14:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dan is dat blijkbaar veranderd.
Hoop geld alsnogquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:08 schreef FortunaHome het volgende:
Schikking getroffen voor de helft, 250 euro
och fortunahome is toch opgeheven?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:08 schreef FortunaHome het volgende:
Schikking getroffen voor de helft, 250 euro
Gebrek aan kennis over het algemeen. Velen denken dat het prima is om enkel even aan te geven waar de foto vandaan komt (URL) of de fotograaf in kwestie indien die bekend is.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:28 schreef mrPanerai het volgende:
Ik blijf het hoe dan ook vreemd vinden dat webmasters willekeurig foto's van het internet blijven plukken en op hun (commerciële) website zetten zonder zich bewust te zijn dat iemand er rechten op heeft
Die ervaring heb ik helaas niet. Ben met verschillende partijen in gesprek geweest en vrijwel allemaal wensten ze een financiële compensatie voor hun werk. Iets dat hun goed recht is natuurlijk, laten we wel wezen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:41 schreef raptorix het volgende:
Als je een website onderhoud dan moet je gewoon zorgen voor toestemming, 95 van de 100 keer vraagt men hooguit om een linkje terug, of op om een naamsvermelding.
Het hangt natuurlijk van de aard van de content af, overigens mag je wel een kleine foto bij een artikel plaatsen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 13:00 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Die ervaring heb ik helaas niet. Ben met verschillende partijen in gesprek geweest en vrijwel allemaal wensten ze een financiële compensatie voor hun werk. Iets dat hun goed recht is natuurlijk, laten we wel wezen.
Klopt maar dit soort juridische adviseurs zullen altijd eerst grof geweld gebruiken in de hoop de argeloze gebruiker bang te maken en alsnog geld te zien dan dat ze echt de zaak doorzetten.quote:Op woensdag 16 februari 2011 20:57 schreef FortunaHome het volgende:
http://blog.iusmentis.com(...)ve-commonsgebruiker/
Hierdoor lijkt het alsof ze helemaal niet zo sterk staan...
Die tientuizenden euro's die je soms voorbij ziet komen.... De schade is vaak gewoon nul. Mensen hadden die kutfoto anders echt niet gekocht.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:17 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Gebrek aan kennis over het algemeen. Velen denken dat het prima is om enkel even aan te geven waar de foto vandaan komt (URL) of de fotograaf in kwestie indien die bekend is.
Ergens vind ik het ook wel een hoop gezeik hoor om een foto, in veel gevallen gaat het om sites die door pubers zijn opgestart en als pure fansite en dan wordt er bij de tekst via Google even gemakkelijk een foto bij gezocht die bij de content past. Om die lui direct gepeperde rekeningen te sturen vind ik dan weer wat ver gaan.
Zelf heb ik voor de zekerheid maar gewoon een abonnement afgesloten bij een beeldbank voor voetbalafbeeldingen, maar dat lukt je ook niet als er geen inkomsten tegenover staan natuurlijk. Tik iedere maand minstens 175 euro ex btw af voor de benodigde foto's en dat wordt een duur geintje als hobby-website.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |