abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92807197
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 23:02 schreef ethiraseth het volgende:
Ik moest lenen om te kunnen eten. ;( Weet niet of dat tegenwoordig ook als een luxe ding voor studenten wordt gezien, hoewel ik bijna wel dat idee krijg. :')
Dat heet "investeren in jezelf" :')
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
  dinsdag 15 februari 2011 @ 08:26:25 #77
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_92807204
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 23:41 schreef Operc het volgende:

[..]

Het is toch ook Ba+1 en Ma+1?
Dat zei Rutte in het journaal een paar weken terug.
Politici kan je niet geloven. Halve waarheden spuien is het enigste wat zij doen, het zijn gewoon PR mensen voor hun faalbeleid dat slechts een kleine belangengroep steunt.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  dinsdag 15 februari 2011 @ 13:51:46 #78
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92817071
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 23:41 schreef Operc het volgende:

[..]

Het is toch ook Ba+1 en Ma+1?
Dat zei Rutte in het journaal een paar weken terug.
Ja. Zie ook de link die Friek gepost heeft. Die site is op 13 feb nog bijgewerkt, dus niet achterhaald.

Voltijd- èn deeltijdstudenten die zich met ingang van het komende studiejaar voor een vijfde maal inschrijven voor een opleiding in de bacherlorfase en nog geen bachelor hebben afgerond, betalen een toeslag op het collegegeld van ¤ 3000.

Deze toeslag wordt ook betaald door studenten die een master van 60 ects volgen terwijl zij nog geen master hebben afgerond en zich voor de derde maal voor een master willen inschrijven.

Dus iemand die zich voor de tweede keer voor een master inschrijft betaalt laag tarief, ongeacht wat ie met zijn bachelor uitgespookt heeft.

Zo ook studenten die een master van 120 ects volgen terwijl zij nog geen master hebben afgerond en zich voor een vierde maal voor een master willen inschrijven.
Zelfde verhaal.
pi_92817561
Wanneer schrijf je je nu voor een Master in officieel? Ik ben namelijk begonnen voordat ik m'n Bachelor heb gehaald. Volgens mij moest ik me in studielink voor beide inschrijven. Welke datum gaat dan tellen?
pi_92817633
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 22:14 schreef Friek_ het volgende:
Nog een pagina van mijn universiteit waarbij alles nog eens op een rijtje wordt gezet.

[..]

Prachtig kabinet. Echt prachtig.

Ik moet er alleen nog maar om huillachen. :')
Wat is hier zo slecht aan? Had je maar meteen een goede studie moeten kiezen. De kosten van steeds maar weer uitstellen om een bachelor te halen zijn hoog. Vrijheid wordt wel beperkt maar het stimuleert ten minste een weloverwogen studiekeuze te nemen en niet onnodig lang erover te doen (=kosten). Ik ben 18 en ben 2e jaars, zo kan het dus ook. Ga gewoon eens een bachelor afmaken na je middelbare school i.p.v. te teren op de belastingbetaler. Als ik om me heen mensen van 22 zie, denk ik wtf heb jij zitten doen na je middelbare school? Onproductief bezig geweest? Betaal dan nu maar lekker de rekening.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 14:04:32 #81
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92817636
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 08:25 schreef DaDude1987 het volgende:

[..]

En als je beroofd wordt, is dat dan ook een investering in jezelf?

Zeg nou zelf, in ruil voor de inhoud van je portemonnee word je niet neergestoken, hoef je niet naar het ziekenhuis en daarna niet revalideren.

Prima investering toch? :')
  dinsdag 15 februari 2011 @ 14:07:56 #82
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92817775
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:04 schreef Sjappel het volgende:

[..]

Wat is hier zo slecht aan? Had je maar meteen een goede studie moeten kiezen. De kosten van steeds maar weer uitstellen om een bachelor te halen zijn hoog. Vrijheid wordt wel beperkt maar het stimuleert ten minste een weloverwogen studiekeuze te nemen en niet onnodig lang erover te doen (=kosten). Ik ben 18 en ben 2e jaars, zo kan het dus ook. Ga gewoon eens een bachelor afmaken na je middelbare school i.p.v. te teren op de belastingbetaler. Als ik om me heen mensen van 22 zie, denk ik wtf heb jij zitten doen na je middelbare school? Onproductief bezig geweest? Betaal dan nu maar lekker de rekening.
Maar dan zijn mensen die een reis door de wereld maken, of mensen die beeldhouwer worden terwijl hun man de rekeningen betaald ook asociaal dan? Moeten we die nu ook een dikke rekening presenteren?
pi_92817865
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:07 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Maar dan zijn mensen die een reis door de wereld maken, of mensen die beeldhouwer worden terwijl hun man de rekeningen betaald ook asociaal dan? Moeten we die nu ook een dikke rekening presenteren?
Daar krijg je dan ook nog 1 jaar de tijd voor om een reis te maken, om na te denken over je studiekeuze evt. nadat je een verkeerde hebt genomen. 1 hele jaar, kom op zeg. En eigenlijk vind ik wel dat we de rekening moeten presenteren, het is je eigen besluit om eerst niks te doen en vervolgens wel.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 14:13:52 #84
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92818013
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:10 schreef Sjappel het volgende:

[..]

Daar krijg je dan ook nog 1 jaar de tijd voor om een reis te maken, om na te denken over je studiekeuze evt. nadat je een verkeerde hebt genomen. 1 hele jaar, kom op zeg. En eigenlijk vind ik wel dat we de rekening moeten presenteren, het is je eigen besluit om eerst niks te doen en vervolgens wel.
Maar waarom moeten wij ons daarmee bemoeien? Een onproduktieve student volgt ook geen onderwijs, en kost ons niks extra's. Net zoals de beeldhouwende Gooise vrouw.

Veel vertraging is ook wel productief: Aan jezelf werken met buitenschoolse activiteiten. Goed voor je carrière-->salaris-->belasting.
pi_92818144
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:04 schreef Sjappel het volgende:

[..]

Wat schattig, een ventje van 18 dat denkt de wereld te hebben gezien.

Koetschie koeeeeee
pi_92818152
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:13 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Maar waarom moeten wij ons daarmee bemoeien? Een onproduktieve student volgt ook geen onderwijs, en kost ons niks extra's.

Veel vertraging is ook wel productief: Aan jezelf werken met buitenschoolse activiteiten. Goed voor je carrière-->salaris-->belasting.
De opportunity kosten van zo een onproductieve student zijn hoog, dan moet hij zich zo snel mogelijk uitschrijven en werken. Hij krijgt zelfs nog een kans om terug te keren na het onderwijs.

Per saldo levert dat toch niks op? Als niemand dat doet krijgt toch wel iemand zo een baan. Tenzij er dan eerder word gekozen voor mensen uit het buitenland wat ik onrealistisch acht gezien het niveau van Nederlandse academici.
pi_92818178
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:16 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Wat schattig, een ventje van 18 dat denkt de wereld te hebben gezien.

Koetschie koeeeeee
Kun je het niet aan met argumenten en moet je daardoor op de man spelen? Zegt eerder iets over jou.

Zit je inmiddels al in België? Ik hoop dat ze je daar ook niet aannemen.
pi_92818299
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:17 schreef Sjappel het volgende:

[..]

Kun je het niet aan met argumenten en moet je daardoor op de man spelen? Zegt eerder iets over jou.
Weet je wat het is, ik kan wel met een heleboel argumenten komen, alleen die wil jij niet zien.

Dat laat zich al afmeten aan de reacties die jij hier geplaatst hebt, maar op jouw leeftijd had ik nog precies dezelfde plaat voor mijn kop. Nu ben ik wat ouder geworden, zelf door onverwachte omstandigheden langstudeerder, en zie ik het allemaal niet meer zo zwart wit.

Maar de levenservaring die ik tot nu toe heb opgedaan heeft me wel geleerd dat men mensen met een instelling zoals jij die hebt niet kan overtuigen van andere dingen.

Dus vandaar dat ik je nog als kind zie.
pi_92818345
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:17 schreef Sjappel het volgende:

Zit je inmiddels al in België? Ik hoop dat ze je daar ook niet aannemen.
Ik was nooit van plan geweest om naar België te gaan.

Maar waarom hoop je dat ze mij daar niet aannemen (ben trouwens voor een numerus fixus opleiding wel aangenomen op grond van mijn goede cijferlijst)? Zodat jij later mijn uitkering kunt betalen?
pi_92818386
Punt blijft dat er net zo veel redenen voor studievertraging zijn als de hoeveelheid langstudeerders. Het op luiheid gooien is extreem kort door de bocht.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_92818474
De toon van je eerste post klinkt al wat beter. Ik zit al op de helft van mijn bachelor, zelfs met onverwachte omstandigheden of tijdrovende ervaring buiten mijn studie heb ik nog een jaar extra. Waarom zou er meer tijd nodig moeten zijn?
pi_92818551
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:23 schreef Sjappel het volgende:
De toon van je eerste post klinkt al wat beter. Ik zit al op de helft van mijn bachelor, zelfs met onverwachte omstandigheden of tijdrovende ervaring buiten mijn studie heb ik nog een jaar extra. Waarom zou er meer tijd nodig moeten zijn?
Omdat ik door 2 weken ziekte op het verkeerde moment bijvoorbeeld al een jaar studievertraging heb opgelopen. Heb ik daarom maar geen recht meer op een stage in het buitenland?
pi_92818569
quote:
17s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:22 schreef IJsdraakje het volgende:
Punt blijft dat er net zo veel redenen voor studievertraging zijn als de hoeveelheid langstudeerders. Het op luiheid gooien is extreem kort door de bocht.
Vrijwillige keuze of niet voor een studievertraging, feit blijft wel dat je achterstand loopt waar je nog een jaar de tijd voor krijgt. Ik zie niet in waarom zulke studenten extra tijd moet worden gegeven én de overheid daarvoor moet betalen.
pi_92818611
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:25 schreef Sjappel het volgende:

[..]

Vrijwillige keuze of niet voor een studievertraging, feit blijft wel dat je achterstand loopt waar je nog een jaar de tijd voor krijgt. Ik zie niet in waarom zulke studenten extra tijd moet worden gegeven én de overheid daarvoor moet betalen.
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:25 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Omdat ik door 2 weken ziekte op het verkeerde moment bijvoorbeeld al een jaar studievertraging heb opgelopen. Heb ik daarom maar geen recht meer op een stage in het buitenland?
Bijvoorbeeld.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Minä olen tyhjyys
pi_92818629
quote:

[..]

Dat vind ik jammer, maar dan ligt dat niet aan deze wet maar aan de opzet van jouw studie. Die zou dan verbeterd moeten worden.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 14:28:20 #96
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92818689
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:16 schreef Sjappel het volgende:

[..]

De opportunity kosten van zo een onproductieve student zijn hoog, dan moet hij zich zo snel mogelijk uitschrijven en werken. Hij krijgt zelfs nog een kans om terug te keren na het onderwijs.

Per saldo levert dat toch niks op? Als niemand dat doet krijgt toch wel iemand zo een baan. Tenzij er dan eerder word gekozen voor mensen uit het buitenland wat ik onrealistisch acht gezien het niveau van Nederlandse academici.
Welke kosten? Hij is onproductief, dus neemt hij geen onderwijs af. Als hij vertraging oploopt betaalt hij die extra jaren zelf. Maakt hij niks af, dan betaalt hij alles zelf.

Mogen we er niet meer voor kiezen een jaartje op eigen kosten te lanterfanten?

Sinds wanneer zijn niet alleen de kantooruren, maar ons hele bestaan op deze aardkloot 'de baas zijn tijd'? Sinds wanneer moeten we van de wieg tot het pensioen productief bezig zijn? En kunnen we aangesproken worden als we een deel van ons eigen leven besteden aan gelummel?

Pieterse, zit je nu alweer in Thailand? Op zoek naar jezelf zeg je? Daar koopt BV Nederland niks voor! Melden bij de baas op kantoor!
pi_92818695
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:27 schreef Sjappel het volgende:

[..]

Dat vind ik jammer, maar dan ligt dat niet aan deze wet maar aan de opzet van jouw studie. Die zou dan verbeterd moeten worden.
Is inmiddels al verbeterd, alleen heb ik daar weinig meer aan. Die vertraging heb ik inmiddels al en zelfs zonder langstudeerboete kost mij dit al heel veel geld. Moet ik daar dan nog echt een boete bij krijgen?
pi_92818831
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:28 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Welke kosten? Hij is onproductief, dus neemt hij geen onderwijs af. Als hij vertraging oploopt betaalt hij die extra jaren zelf. Maakt hij niks af, dan betaalt hij alles zelf.

Mogen we er niet meer voor kiezen een jaartje op eigen kosten te lanterfanten? Sinds wanneer zijn niet alleen de kantoor uren, maar ons hele bestaan op deze aardkloot 'de baas zijn tijd'? Sinds wanneer moeten we van de wieg tot het pensioen productief bezig zijn? En kunnen we aangesproken worden als we een deel van ons eigen leven besteden aan gelummel?

Pieterse, zit je nu alweer in Thailand? Op zoek naar jezelf zeg je? Daar koopt BV Nederland niks voor! Melden bij de baas op kantoor!
Ik had al verwacht dat er zo een denkfout gemaakt zou worden. Later leg ik dit wel uit.

@ schuifpui,
Jij bent wel een uitzondering, dat is inderdaad een nadeel van de wet. Voor jou zijn er geen voordelen aan de wet, maar over de hele linie wel imo.
pi_92818882
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:23 schreef Sjappel het volgende:
Omdat er zaken in je leven kunnen gebeuren die langer dan een jaar in beslag nemen alleen om dat te kunnen navoltrekken moet je zelf waarschijnlijk in een dergelijke situatie zitten.

Denk bijvoorbeeld aan het overlijden van een ouder, dat je zelf ziek wordt of dat je een handicap hebt die aandacht nodig heeft. Sommige mensen die gaan dat soort zaken gemakkelijk af en zijn binnen een paar maanden weer op het juiste pad, andere mensen doen daar langer over.

Ik val in de laatste categorie, door een te laat ontdekte beperking heb ik meer dan een jaar studievertraging opgelopen. Nu wil ik gewoon met die handicap leren omgaan en dan gewoon weer vlammen. Zoals gezegd, ik had een hele goede eindlijst op mijn middelbare school, dus het ligt niet aan mijn niveau of motivatie. Alleen duurt het helaas wél langer dan 1 (of 2) jaar extra om mijn bachelor af te ronden*.

* Gedeeltelijk komt het ook omdat het curriculum net verkeerd valt waardoor ik qua werkdruk het wel in 1 jaar kan doen, maar er helaas 2 jaar over moet doen.

Dus een boete zou niet betekenen dat ik opeens sneller afgestudeerd zou zijn, en zo zullen er talloze gevallen van langstudeerders zijn die om uiteenlopende redenen ook met boete niet sneller zullen afstuderen.

Halverwege mijn studie stoppen is ook geen optie, daarvoor heb ik er al teveel geld in geinvesteerd en ik wil in het leven ook heel graag iets bereiken (en een diploma is daar een voorwaarde voor).

En eerlijk is eerlijk, toen ik net van de middelbare school afkwam (met mijn goede cijferlijst) dacht ik er net zo over als jij. Maar nu ik zelf in de shit zit, niet door luiheid maar door zaken die ongevraagd op mijn pad kwamen, denk ik er toch gedifferentieerder over.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 14:32:49 #100
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92818919
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:31 schreef Sjappel het volgende:

[..]

Ik had al verwacht dat er zo een denkfout gemaakt zou worden. Later leg ik dit wel uit.

@ schuifpui,
Jij bent wel een uitzondering, dat is inderdaad een nadeel van de wet. Voor jou zijn er geen voordelen aan de wet, maar over de hele linie wel imo.
Leg jij inderdaad eens uit waaorm langstudeerders geld kosten, terwijl zelfs universiteiten al hebben aangegeven dat dit niet zo is.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 14:33:43 #101
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92818967
quote:

[..]

@ schuifpui,
Een denkfout?

Het kost de belstingbetaler niks extra's. Ja die student draagt geen belasting af.

En daar is het werkelijke motief, we mogen onze levensjaren niet verspillen aan onproductieve activiteiten.
pi_92818975
Alleen al de extra studiefinanciering en per student zijn er een x aantal kosten per jaar? Volgens mij is het collegegeld daar 10% van
  dinsdag 15 februari 2011 @ 14:34:39 #103
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_92819013
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:34 schreef Sjappel het volgende:
Alleen al de extra studiefinanciering en per student zijn er een x aantal kosten per jaar? Volgens mij is het collegegeld daar 10% van
Welke extra studiefinanciering doel je nu op?
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Minä olen tyhjyys
pi_92819054
quote:
Je bent je bewust van het feit dat je alleen studiefinanciering krijgt voor je nominale studieduur en alles wat langer duurt (na 4 jaar) een lening is? Een lening waar de overheid ook nog winst op maakt?
pi_92819058
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:33 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Een denkfout?

Het kost de belstingbetaler niks extra's. Ja die student draagt geen belasting af.

En daar is het werkelijke motief, we mogen onze levensjaren niet verspillen aan onproductieve activiteiten.
Je hebt gewoon de keuze om na je middelbare school onproductief te zijn. Als zwerver of zelfs heel riant door ouders oid. De wet legt daar toch geen beperking op?
  dinsdag 15 februari 2011 @ 14:36:15 #106
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92819104
quote:
Studiefinanciering is na vier jaar een lening lieve schat, inclusief rente. Daar maakt de staat dus winst op. :*

De kosten per student zijn ook laag, omdat ze het aantal benodigde colleges uitsmeren over meer jaren (langstudeerders zijn meestal niet de mensen die heel veel college's volgen en niet halen).
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 14:36:39 #107
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92819118
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:35 schreef Sjappel het volgende:

[..]

Je hebt gewoon de keuze om na je middelbare school onproductief te zijn. Als zwerver of zelfs heel riant door ouders oid. De wet legt daar toch geen beperking op?
Als student betaal je het ook gewoon zelf, zie vp's post.
pi_92819165
Ik hoorde Loekie Hermans gisteren zeggen dat 'nieuwe wetten alleen op nieuwe gevallen van toepassing' zijn.

First I was like: :D

Then I was like: :')

Then I was like: ;(

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-02-2011 14:38:07 ]
  dinsdag 15 februari 2011 @ 14:38:23 #109
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92819194
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:37 schreef Sloggi het volgende:
Ik hoorde Loekie Hermans gisteren zeggen dat 'nieuwe wetten alleen op nieuwe gevallen van toepassing' zijn.

Linkje?
pi_92819289
Debat lijsttrekkers Eerste Kamer, geen idee wanneer ergens tijdens de uitzending. Het ging geloof ik over een uitkeringswet.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 14:41:23 #111
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92819306
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:40 schreef Sloggi het volgende:
Debat lijsttrekkers Eerste Kamer, geen idee wanneer ergens tijdens de uitzending. Het ging geloof ik over een uitkeringswet.
Oh, niet van toepassing dus.
pi_92819312
quote:

[..]

@ schuifpui,
Helaas ik ben geen uitzondering, slechts een voorbeeld. Van de mensen om mij heen met vertraging heeft 80% een goede reden. Misschien dat dit bij minder zware studies een kleiner percentage is, dat weet ik niet. Ik las pas in de universiteitskrant dat maar 20% aan de TU Delft z'n Bachelor binnen 4 jaar haalt. Dat betekent dat 80% die boete zal moeten betalen. Het is echt niet zo dat 80% van de TU studenten alleen maar loopt te niksen.
pi_92819359
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:41 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Oh, niet van toepassing dus.
Daarom zat ik ook op de bank met een dikke ' :') ' op m'n gezicht.
pi_92819365
Dat vind ik wel een nadeel inderdaad, dat er voor beta bachelors geen rekening wordt gehouden over de maximale lengte.
pi_92819449
quote:
Ik vind dat dit verplicht leesvoer moet worden voor mensen die in topics met dit onderwerp posten.

Daarnaast is het plan om alleen tijdens je Bachelor stufi te ontvangen, dus welke extra jaren stufi?
  dinsdag 15 februari 2011 @ 14:46:27 #116
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92819514
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:43 schreef Sjappel het volgende:
Dat vind ik wel een nadeel inderdaad, dat er voor beta bachelors geen rekening wordt gehouden over de maximale lengte.
Een percentage van de nominale tijd zou een goed idee zijn.

Begrijp me niet verkeerd: op zich vind ik het ook niet erg dat er wat van studenten gevraagd wordt. het is die terugwerkende kracht die mensen zo naait. Mensen die ooit in de knoop hebben gezeten wordt daar nu keihard de rekening gepresenteerd.

En ook gehandicapten met een studievertraging langer dan 2 jaar wordt het heel moeilijk gemaakt. Stel gehandicapten dan helemaal vrij van die regel.
pi_92819599
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:41 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Helaas ik ben geen uitzondering, slechts een voorbeeld. Van de mensen om mij heen met vertraging heeft 80% een goede reden. Misschien dat dit bij minder zware studies een kleiner percentage is, dat weet ik niet. Ik las pas in de universiteitskrant dat maar 20% aan de TU Delft z'n Bachelor binnen 4 jaar haalt. Dat betekent dat 80% die boete zal moeten betalen. Het is echt niet zo dat 80% van de TU studenten alleen maar loopt te niksen.
Precies. Bovendien loop je ook vertraging op die meetelt voor je boete als je een jaar bestuur doet, terwijl je dan geen gebruik maakt van het onderwijs.

Dit plan zal het volgen van een technische of bèta-opleiding ontmoedigen om twee redenen:
-De studie duurt al langer, dus je krijgt percentueel minder uitlooptijd en loopt dus meer risico op de boete.
-De studenten van die studies lopen nu eenmaal meer uit dan andere studies, onder andere door het hogere niveau. Nog meer kans op de boete dus.

Ik denk zelf dat er ook een terugval zal zijn in het percentage meisjes dat een technische of bèta-opleiding gaat beginnen, omdat daar nu al erg opgebokst moet worden tegen de opvatting "dat is te moeilijk voor mij" en dat deze plannen dat effect alleen maar versterken.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 14:50:33 #118
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92819695
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:37 schreef Sloggi het volgende:

Ik denk (nouja, hoop :')) ook eigenlijk wel dat de Eerste Kamer minimaal gaat inzetten op het weghalen van het met terugwerkende kracht deel van de wet. Daar was de Raad van State ook zeer kritisch over, en ik hoop dat de 1e kamer meer notie neemt van die bezwaren dan de staatssecretaris. Dat zou ook wel het allerminste kunnen zijn wat wordt veranderd aan het plan. Als deze wet dan persé moet worden ingevoerd, geef dan tenminste alle huidige studenten nog minimaal 1 uitloopjaar bovenop nominaal en laat voor mensen die aan een nieuwe studie beginnen de teller op 0 beginnen, hoeveel jaar ze ook al hebben gestudeerd.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 14:52:10 #119
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92819781
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:48 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

Ik denk zelf dat er ook een terugval zal zijn in het percentage meisjes dat een technische of bèta-opleiding gaat beginnen, omdat daar nu al erg opgebokst moet worden tegen de opvatting "dat is te moeilijk voor mij" en dat deze plannen dat effect alleen maar versterken.
Ja, ook dat. Er wordt vaak gezegd dat als je het echt kan dat het geen probleem is. Maar ook de mensen die nog niet van zichzelf weten dat ze het echt kunnen hebben we nodig. En meiden onderschatten zichzelf vaak op dit punt.
pi_92820038
Maar goed, snapt Sjappel nu dat het leven niet zo zwart wit is als dat hij aanvankelijk dacht?
pi_92820286
Nog steeds zwart/wit, maar ik zie ook de beperkingen en uitzonderingen. Ben het eens met ethiraseth (alhoewel dat wel de bezuinigingen verlaagd) over de oplossingen van de nadelen en blijf voorstander van de wet.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 15:06:39 #122
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92820484
De bezuinigingen zijn peanuts op de hele begroting. Nederland gaat echt niet failliet als die paar honderd miljoen die het op de korte termijn oplevert verdwijnen. Waar je wel mee gaat zitten is dat het heel veel geld gaat kosten om de schade weer te repareren, maarja, dan zitten de huidige politici er niet meer.
pi_92820869
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 15:02 schreef Sjappel het volgende:
Nog steeds zwart/wit, maar ik zie ook de beperkingen en uitzonderingen. Ben het eens met ethiraseth (alhoewel dat wel de bezuinigingen verlaagd) over de oplossingen van de nadelen en blijf voorstander van de wet.
Maar wat als ik je nu zeg dat de invoering van het sociale leenstelsel niemand in de problemen brengt, juist veel rechtvaardiger is (de mensen die om welke reden dan ook meer tijd hebben, die betalen het ook geheel zelf) en de overheid nog veel meer geld oplevert, dan vraag ik me echt af waarvoor ze deze draak nu verzonnen hebben en zo nodig moeten doorzetten.

Sociaal leenstelsel ja, boete's nee, want dat is veel te ongedifferentieerd.

Trouwens, jij zit ook in Rotterdam zie ik. ;)
  dinsdag 15 februari 2011 @ 16:14:32 #124
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92823438
quote:

[..]

Wie zegt dat jij er geen recht meer op hebt?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_92823556
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 16:14 schreef eriksd het volgende:

[..]

Wie zegt dat jij er geen recht meer op hebt?
Het wordt wel lekker onbetaalbaar he.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 16:17:32 #126
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92823573
Zeggen dat je iets mag doen, maar er wel een boete voor moet betalen is effectief natuurlijk zeggen dat je er geen recht op hebt (tenzij je rijk bent, dan gelden regels net iets minder). :')
  dinsdag 15 februari 2011 @ 16:47:43 #127
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_92824958
quote:
Op dinsdag 15 februari 2011 08:25 schreef DaDude1987 het volgende:

[..]

In je voortbestaan ja. Zonder eten ga je dood.
pi_92825333
quote:
Op dinsdag 15 februari 2011 14:04 schreef Sjappel het volgende:

[..]

Mooi man, weer een mannetje met een ontzettend grote bek die de regeling niet begrepen heeft.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 18:29:20 #129
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92829244
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 16:17 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Het wordt wel lekker onbetaalbaar he.
Ach de kindertjes in Afrika hebben in principe recht op studeren aan Harvard. Hun probleem dat ze het te duur vinden. :')
  dinsdag 15 februari 2011 @ 19:05:14 #130
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_92830828
Beetje wereldvreemd inderdaad. Net alsof iedereen een zondagskind is en altijd alles mee heeft zitten.
quote:
Op dinsdag 15 februari 2011 16:55 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Mooi man, weer een mannetje met een ontzettend grote bek die de regeling niet begrepen heeft.
pi_92835050
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:50 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ik denk (nouja, hoop :')) ook eigenlijk wel dat de Eerste Kamer minimaal gaat inzetten op het weghalen van het met terugwerkende kracht deel van de wet. Daar was de Raad van State ook zeer kritisch over, en ik hoop dat de 1e kamer meer notie neemt van die bezwaren dan de staatssecretaris. Dat zou ook wel het allerminste kunnen zijn wat wordt veranderd aan het plan. Als deze wet dan persé moet worden ingevoerd, geef dan tenminste alle huidige studenten nog minimaal 1 uitloopjaar bovenop nominaal en laat voor mensen die aan een nieuwe studie beginnen de teller op 0 beginnen, hoeveel jaar ze ook al hebben gestudeerd.
Dat kan je echt wel uit je hoofd zetten, want dan komen de eerste boetes pas 4 jaar binnen en heeft dit kabinet dus echt helemaal niks aan.
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  dinsdag 15 februari 2011 @ 20:24:19 #132
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92835219
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:20 schreef MaxC het volgende:

[..]

Dat kan je echt wel uit je hoofd zetten, want dan komen de eerste boetes pas 4 jaar binnen en heeft dit kabinet dus echt helemaal niks aan.
Maar goed dat het kabinet geen meerderheid in de 1e kamer heeft, en dat de 1e kamer niks te maken heeft met het feit dat het kabinet nu centen aan het schrapen is hè.
pi_92835313
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:24 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Maar goed dat het kabinet geen meerderheid in de 1e kamer heeft, en dat de 1e kamer niks te maken heeft met het feit dat het kabinet nu centen aan het schrapen is hè.
Wanneer komt dit in de Eerste Kamer? Na de Provinciale Statenverkiezingen neem ik aan? Gokken ze daar op een meerderheid?
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  dinsdag 15 februari 2011 @ 20:27:54 #134
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92835432
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:26 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Wanneer komt dit in de Eerste Kamer? Na de Provinciale Statenverkiezingen neem ik aan? Gokken ze daar op een meerderheid?
Nieuwe 1e kamer wordt pas over meerdere maanden geinstalleerd, dus ik neem aan dat het door de huidige bezetting wordt behandeld.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 20:27:56 #135
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92835434
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:26 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Duh. Als dit uberhaupt door de EK moet hé.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_92835663
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:27 schreef eriksd het volgende:

[..]

Duh. Als dit uberhaupt door de EK moet hé.
Dat moet het sowieso.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 20:34:12 #137
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92835843
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:31 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Dat moet het sowieso.
Als ze kans zien om het weer eens door een AMVB te verbaggeren, dan krijg je eerst die soap weer :P
Bis bis bis
pi_92838131
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:27 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Nieuwe 1e kamer wordt pas over meerdere maanden geinstalleerd, dus ik neem aan dat het door de huidige bezetting wordt behandeld.
Waarom wordt er dan gesproken dat de verkiezingen van 2 maart het lot van deze wet bepalen?
  maandag 21 februari 2011 @ 15:39:41 #139
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_93104885
quote:
Toets rechtmatigheid langstudeerboete

21 februari 2011 - De landsadvocaat moet een 'second opinion' geven op de vraag of de langstudeerboete de rechtszekerheid van studenten aantast. Dat verzoek doet de PvdA aan het kabinet.

De aanleiding van het verzoek is de hoorzitting die de Kamer vorige week hield over de HO-bezuinigingen. Daarin werd door de collegevoorzitter van de Radboud Universiteit, Roelof de Wijkerslooth nog eens benadrukt, dat de invoering van de collegegeldverhoging per september 2011 het beginsel van de rechtszekerheid zal schenden. Zijn argumentatie is daarom interessant, omdat hij als oud-Directeur Generaal Hoger Onderwijs van OCW als een soort 'institutioneel geheugen' van het HO-beleid geldt.

“LSVb maakt grote kans”
Roelof de Wijkerslooth

De Wijkerslooth zei in de Tweede Kamer, dat hij ervan overtuigd is, dat de LSVb "een grote kans maakt" als de studentenbond naar de rechter zou lopen om een zodanige invoering te blokkeren. Het lijkt Kamerlid Tanja Jadnanansing (PvdA) daarom wijs dat de regering haar maatregel nog eens precies laat toetsen ten aanzien van de juridische houdbaarheid. Als OCW overtuigd is van zijn argumentatie terzake, zou dat ook geen probleem moeten opleveren, zo redeneert zij.

Een extra interessant aspect bij een nadere toetsing nu, in de vorm van een dergelijke second opinion, is het gegeven, dat de landsadvocaat daarbij tevens het advies van de Raad van State en het Nader Rapport van de bewindslieden daarop kan meewegen in zijn oordeel.
pi_93105061
:o ik was daarnet bij de studieadviseur om wat vragen te stellen over buitenland en toen kwam het er ook op dat ik dus aan die boete vast zou zitten, maaar toen zei hij 'jij? nee toch?' en toen pakte hij even zijn lijst erbij met mensen die hij al gemaild had / nog moest mailen binnen de afdeling die volgend jaar de sjaak zouden zijn, en ik zat daar niet bij... :o
Ja doei.
pi_93105093
Zoals het er nu naar uitziet ben ik iig de sjaak. Joepie :X
pi_93105488
dat wisten we toch al?
Ja doei.
pi_93105511
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 15:43 schreef motorbloempje het volgende:
:o ik was daarnet bij de studieadviseur om wat vragen te stellen over buitenland en toen kwam het er ook op dat ik dus aan die boete vast zou zitten, maaar toen zei hij 'jij? nee toch?' en toen pakte hij even zijn lijst erbij met mensen die hij al gemaild had / nog moest mailen binnen de afdeling die volgend jaar de sjaak zouden zijn, en ik zat daar niet bij... :o
Mooi! Maar hoe kan dat?
pi_93105519
overigens heb ik niet de illusie dat het lijstje van de studieadviseur klopt, maargoed :') het zou fijn zijn _O-
Ja doei.
pi_93114415
Ik vroeg me af hoe het zit met deeltijders?

Ik studeer deeltijd en heb vorig jaar m'n p gehaald voor SPH, nu ben ik overgestapt naar deeltijd PABO, en ik hoop dit jaar alle studiepunten te halen. Maar ik ben van plan om in september weer voltijd te studeren en in te stromen in de tweede... (andere pabo, ik ga nl op kamers). Maar tellen die deeltijd jaren ook mee ???? Ondanks dat je geen stufi hebt gehad???
pi_93115867
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 15:43 schreef motorbloempje het volgende:
Omdat je bij je huidige studie geen vertraging hebt misschien? Ik heb ook geen vertraging nu maar wel hiervoor 2 jaar een studie gedaan waardoor ik toch de sjakie ben. Denk niet dat mijn studieadviseur daarvan op de hoogte is :')
  maandag 21 februari 2011 @ 19:35:03 #147
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_93116105
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 19:02 schreef sjolien89 het volgende:
Ik vroeg me af hoe het zit met deeltijders?

Ik studeer deeltijd en heb vorig jaar m'n p gehaald voor SPH, nu ben ik overgestapt naar deeltijd PABO, en ik hoop dit jaar alle studiepunten te halen. Maar ik ben van plan om in september weer voltijd te studeren en in te stromen in de tweede... (andere pabo, ik ga nl op kamers). Maar tellen die deeltijd jaren ook mee ???? Ondanks dat je geen stufi hebt gehad???
De staatssecretaris heeft letterlijk geantwoord dat hij niet wilt dat deeltijd wordt gebruikt om de boete te ontlopen, dus deeltijders moeten in dezelfde tijd als voltijders gaan afstuderen. Dus je kan er vanuit gaan dat ook de deeltijdjaren gewoon volledig meetellen.

Pin me er echter niet op vast, maar het beste is om maar gewoon van het ergste uit te gaan tot het plan door de eerste en tweede kamer is behandeld en we weten hoe het eruit komt te zien.
pi_93116255
Yep, deeltijders zijn de lul. De studie Geschiedenis die ik volg staat 6 jaar voor in deeltijd, maar volgens Zijlstra moet dat in 3-4 kunnen.

Dat kan, maar de gemiddelde werkgever zal dat niet tof vinden. Want dat betekent gewoon dat je geen 40 uur kan werken. Mijn ervaring is dat zelfs 32 uur teveel is in zo'n geval.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_93116436
Arrbeidurrrs horen zich natuurlijk niet in de avonduurtjes op te werken, wat denken ze wel niet!
Ken uw stand.
pi_93116624
Stel je voor dat mensen zich ontwikkelen. Een schande.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')