Viking84 | dinsdag 8 februari 2011 @ 09:32 |
Bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)nger-selecteren.html Het vetgedrukte punt baart me zorgen. Het HBO is de universiteit niet en een HBO-alumnus brengt andere kwaliteiten met zich mee dan een WO-alumnus. Die kun je niet zomaar gelijk trekken. | |
Ferdo | dinsdag 8 februari 2011 @ 09:38 |
En vertel eens, waar kan iemand die mbo heeft gedaan nu naartoe doorstromen als hij/zij niet verder mag op het hbo? | |
themole | dinsdag 8 februari 2011 @ 09:42 |
Wat een absolute onzin dat het hbo-titulaar verdwijnt, wat is de volgende stap. Mbo ook gelijk trekken. Dit schept alleen maar verwarring in het buitenland, helemaal als de meeste hbo's zichzelf ook nog university noemen. ![]() | |
Viking84 | dinsdag 8 februari 2011 @ 09:43 |
Ze worden niet meer automatisch toegelaten. Op dit moment fungeert een HBO-propedeuse als een alternatief VWO-diploma voor havisten. Maar bereidt een VWO-diploma beter voor op de universiteit dan een niet-passende HBO-propedeuse? | |
Oud_student | dinsdag 8 februari 2011 @ 09:50 |
Afgezien van enkele uitzonderingen geeft dit wel het niveau aan waarop het WO na tientallen jaren inmiddels is gezakt. Het HBO is echter inmiddels ook ver gezakt, bij sommige instellingen krijg je een diploma kado. Al deze ontwikkelingen zijn het gevolg van het gelijkheids denken en de democratisering dat begin jaren 70 opkwam. Mensen zijn niet gelijk, onderwijs is niet democratisch. Wat moet gebeuren is: selectie op capaciteiten, privatisering van het WO, samenwerken met industrie en onderzoeks instellingen en vooral geen (ik herhaal geen) subsidies. | |
Ferdo | dinsdag 8 februari 2011 @ 09:50 |
Heb het dan ook over de leerlingen die geweigerd worden, want die mogelijkheid komt er nu dus wel. Daar is wel iets voor te zeggen, inderdaad. | |
Jesse_ | dinsdag 8 februari 2011 @ 09:51 |
Wel fijn dat je hbo-knutsel diploma je dezelfde titel in het buitenland geeft als een studie als lucht en ruimtevaart techniek ![]() Maar ik mag toch aannemen dat je na vier jaar hbo toch niet plots een master titel cadeau krijgt? | |
Apekoek | dinsdag 8 februari 2011 @ 09:54 |
Bedoelen ze niet met Bsc en Msc het gelijk trekken van bachelor op hbo dan wel uni? | |
Viking84 | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:09 |
Eerst moet maar eens duidelijk worden op grond waarvan MBO'ers geweigerd kunnen worden ![]() Het was bedoeld als een vraag ![]() Bereidt een VWO-diploma beter voor op de uni dan een HBO-P? In het geval van een passende HBO-P gaat dit iig niet op, maar hoe zou dat zitten met niet-passende P's? | |
Viking84 | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:10 |
Gelijktrekken van een HBO-bachelor (4 jr) en een WO-bachelor (3jr) bedoel je? Dat zou kunnen, maar dat staat niet in het artikel en bovendien zit je dan nog met het feit dat HBO en uni teveel van elkaar verschillen om op één hoop te kunnen worden gegooid. | |
themole | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:11 |
Hangt af per opleiding, vaak kan je voor de meeste technische studies wiskunde B op vwo halen, dit is belangrijker dan een p halen in een technische hbo-opleiding. ![]() | |
Apekoek | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:12 |
Dat vind ik ook, maar toch is het in mijn ogen onmogelijk dat HBOers een officiële master titel krijgen. Daar gaat het mij even om. Dan is er in ieder geval nog een verschil dat een HBOer een BSc titel heeft en een master student MSc. Het is dan aan jezelf of je stopt na 3 jaar met een BSc op een uni, moet je dan ook niet gewoon doen, afmaken die handel als je het verschil wilt maken. | |
Viking84 | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:13 |
Ik denk dat we nog wat meer informatie nodig hebben. Het artikel roept meer vragen op dan het beantwoordt ![]() | |
simmu | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:18 |
lekker dubbel. aan de ene kant bachelors gelijk trekken (en vergeet niet dat sommige opleidingen die geen uni zijn ook een master aanbieden) maar aan de andere kant doorstromen van Ba naar MA beperken (en gezien in het licht dat een Ma niet meer via stufi gefinancierd kan worden zie ik daar een probleem) verder maakt het nogal uit wat de opleiding inhoudt. ik heb bv aan de oude th rijswijk bedrijfswiskunde gedaan met wat extra dingetjes. mijn zwager heeft een master vrijetijdskunde. sorrie, maar dan is mijn Ba Sc heel wat meer waard qua inhoud en inspanning dan zijn Ma. | |
GlowMouse | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:22 |
Leuk bij opleidingen die zowel op het hbo als op de universiteit bestaan en dezelfde naam hebben. | |
Viking84 | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:28 |
HBO-studentjes zullen nu wel in hun handjes knijpen. "Jihaaaah, ik krijg met mijn pretopleiding dezelfde titulatuur als een academicus ![]() | |
Jesse_ | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:29 |
Ben jij ook niet begonnen op het hbo? | |
Viking84 | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:31 |
P gehaald op het HBO ja om door te kunnen stromen naar de uni ![]() | |
MisterSqueaky | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:32 |
Ach, dan krijgen we gewoon hetzelfde als in de VS - waar de instelling waar je hebt gestudeerd voor werkgevers een onlosmakelijk onderdeel van de titel is. Je InHolland titel zal dus nog steeds minder waard zijn dan die van de Universiteit Leiden. | |
simmu | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:48 |
ik zou een (hbo)opleiding waarbinnen je een startcertifcaat actuariaat kan halen nou niet bepaald een pretopleiding noemen. een (uni)opleiding waar je met een onderzoekje onder 10 mensen (!) (waar je dan dan niet kloppende statistische kul op loslaat) en afstudeert met een 7 daarentegen ![]() | |
cikolata | dinsdag 8 februari 2011 @ 11:05 |
Maar het gaat Zijlstra er om dat de titels duidelijker zijn voor het buitenland. Alleen kennen ze daar ze het verschil tussen InHolland en Leiden meestal niet dus het wordt helemaal niet duidelijker ![]() | |
Viking84 | dinsdag 8 februari 2011 @ 11:07 |
Ik chargeerde uiteraard ![]() | |
freako | dinsdag 8 februari 2011 @ 11:19 |
Een afronden van een WO-bachelor geeft momenteel recht op het mogen voer van de titel BA of BSc, het afronden van een HBO-bachelor geeft recht op het voeren van andere titels. Een lijstje staat hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bachelor#Nederland Blijkbaar wil Zijlstra van dat onderscheid af. | |
simmu | dinsdag 8 februari 2011 @ 11:32 |
ik niet ![]() helemaal niks ![]() ![]() | |
Basp1 | dinsdag 8 februari 2011 @ 11:35 |
Dat zijn dan de mensen die geilen op titels, ik zie liever gewoon mensen van studies afkomen die wat opgestoken hebben, naar een bepaald niveau (denkpatroon) toegewerkt hebben. En daar is het dus aan het mis gaan, zoals we de verhalen van hogeschool holland horen zijn er natuurlijk nog veel meer van zulke verhalen die zowel voor unie's als andere hogescholen gelden. | |
Zith | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:16 |
Geweldig, HBOers die een HBO-master doen krijgen een Master of Science titel ![]() ![]() | |
Viking84 | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:19 |
Idd ![]() En als ze een artikel moeten schrijven met behulp van bronnen, komen ze met allemaal internetbronnen aanzetten ![]() | |
Rubber_Johnny | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:23 |
Wat een misleidende TT. | |
Zith | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:27 |
Of boeken van een of andere management goeroe... | |
simmu | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:29 |
*kuch* je weet dat de meeste papers ook via internet te lezen zijn toch? anders zou dit best wel een domme opmerking zijn ![]() | |
GlowMouse | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:32 |
Dan nog verwijs je naar het echte artikel en niet naar de url. | |
#ANONIEM | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:33 |
Studies zijn toch overrated, Google-scholing for the win toch TS? | |
simmu | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:34 |
dat natuurlijk uiteraard altijd. en op de propere manier met een nette bibliografie! ps: wmb is iemand die een artikel schrijft in word om te beginnen al niet titelwaardig hoor ![]() | |
Viking84 | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:35 |
Ik bedoel natuurlijk van die niet-betrouwbare publicaties die je overal vindt ![]() De meeste journals zijn niet voor iedereen toegankelijk - dan moet je inloggen met je studentgegevens. | |
Zith | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:36 |
Ik ken een paar HBO-master volgers (doe zelf een research master), en die hebben echt nog nooit gehoord van isiknowledge.com, scopus.com, etc... scholar.google.com gebruiken ze om boeken te vinden (van die boeken die scientific journals samenvatten, of van goeroes die het allemaal wel eventjes komen vertellen zonder wetenschappelijk onderzoek te hebben gedaan). Journals, als ze al toegang hebben via de HBO (internet)bibliotheek zijn maar lastig, er zijn er te veel ('30.000 artikelenover supply chain management man, hoe vind ik nou weer de juiste??' en niet 'straight to the point'. | |
Viking84 | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:36 |
Voor mensen met hardnekkige leesproblemen is het geen overbodige luxe om de basisschool nog eens over te doen. | |
simmu | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:37 |
vroeger (in mijn tijd ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:38 |
Inderdaad, ik zal even een inschrijfformulier voor je pakken, als je wilt, kan ik hem ook nog voor je invullen? | |
Zith | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:38 |
Ik geloof nu niet meer (hier iig niet), internettoegang tot de scientific journals zijn reteduur voor universiteiten. | |
simmu | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:40 |
bah zeg, dat vind ik eigenlijk niet zo'n beste ontwikkeling eerlijk gezegd. ik als persoon kom er wel bij, maar ik ben toch eigenlijk wel van mening dat die kennis beschikbaar zou moeten zijn voor hen die het graag willen lezen. | |
Viking84 | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:41 |
Gezien je gebrekkige leesvaardigheid kun je dat beter aan mij overlaten. Ga nu maar weer buiten spelen ![]() ![]() | |
Phaelanx_NL | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:41 |
Ik vraag me wel af hoe dat zit met specifiekere titels als Mr. en Ir. | |
Viking84 | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:42 |
Vind ik ook! Ik vind ook dat alle boeken gewoon digitaal raadpleegbaar moeten zijn, want het is me zo vaak gebeurd dat een boek dat ik nodig had voor een artikel uitgeleend was ![]() ![]() | |
Zith | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:44 |
Ik ook, het is immers vooral overheidsgeld dat in de onderzoeken zit.. Soms kom ik een journal tegen waar ik geen toegang op heb via mijn universiteit, je mag hem dan wel lezen hoor, moet je wel eerst 30 USD overmaken voor 48 uur toegang... ![]() | |
SemperSenseo | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:48 |
Dat zijn universitaire titels, geregeld en beschermd via de wet. Wikipedia: Titulatuur in het Nederlands hoger onderwijs | |
Zith | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:55 |
Maar dat is/was Master of Science ook (HBO-masters kregen Master in <<Human Resources, oid>>), is dat nou niet juist wat ze wilden veranderen? | |
ssebass | dinsdag 8 februari 2011 @ 19:24 |
Ah dus ipv een academische opleiding waar je daadwerkelijk analytisch leert denken, kun je nu ook gewoon een diploma kopen bij InHolland. Stel je voor dat deze mensen naar het buitenland gaan aangezien ze dan ook dezelfde titel hebben, dat zal inderdaad een heel goed beeld afgeven van Nederland. Kenniseconomie laat me niet lachen. | |
FoolWithMokey | dinsdag 8 februari 2011 @ 19:40 |
Volgens mij willen ze voor hbo bachelor en universitair bachelor zelfde naamgeving gebruiken. Niet dat je naar 4 jaar hbo ineens een universitair master hebt. Volgens mij is een hbo bachelor wel ongeveer op hetzelfde niveau als een uni bachelor, Je leert dan op hbo in 4 jaar evenveel als 3 jaar uni. Dus daar heb ik op zich geen problemen mee. Maar het zou natuurlijk belachelijk zijn als je na 4 jaar hbo ineens een master krijgt ![]() Waar ik me meer zorgen om maak is dat kansen van vmbo'ers met ambitie kleiner worden. Ik zie ook niet waarom je wel naar uni mag met een vwo diploma en niet met een hbo p. Volgens mij sluit een hbo p veel meer aan op universiteit dan een vwo diploma(Mits een hbo p in hetzelfde vakgebied) Je hebt bijvoorbeel veel betere voorbereiding voor universitair informatica met een hbo p informatica dan een vwo diploma? [ Bericht 4% gewijzigd door FoolWithMokey op 08-02-2011 19:45:45 ] | |
Nobu | dinsdag 8 februari 2011 @ 19:45 |
Utrecht University of applied sciences | |
Phaelanx_NL | dinsdag 8 februari 2011 @ 20:04 |
Niet mee eens, de boeken die wij voor de inleidende vakken gebruiken in de bachelor Rechten gebruiken ze op het hbo als enige materiaal. Wij krijgen vervolgens nog verdieping tijdens de bachelor. | |
seventhseagulll | dinsdag 8 februari 2011 @ 21:22 |
Toevallig is Informatica juist wel een goed voorbeeld waarbij een vwo vooropleiding beter aansluit dan een hbo p. Op de universiteit zijn de programmeervakken niet zo moeilijk, het is daar voornamelijk de wiskunde en logica waar mensen op vast lopen. Hier zijn HBO'ers vaak veel minder mee bekend, die hebben een flinke wiskundeachterstand tov VWO'ers. Hun extra programmeerervaring is niet zo hard nodig voor de studie, aangezien de programmeervakken toch relatief eenvoudig zijn. | |
simmu | dinsdag 8 februari 2011 @ 21:27 |
wat je nu zegt is in ieder geval niet voor elke informatica opleiding correct. bij de tudelft is er eind jaren '90 juist erg geschrapt in de wiskunde. uiteindelijk gingen zowel logica als analyse eraan. op de th krijgen ze dat nog steeds (op een gelijk nivo naar ik kan oordelen) | |
Zith | dinsdag 8 februari 2011 @ 21:39 |
Een WO bachelor is echt gespitst op science, derhalve Bachelor of Science, een HBOer die bijv. Humar Resources studeert krijgt Bachelor in Human Resources (Bc). Men zegt altijd dat HBOers praktisch leren denken, WOers theoretisch (en dat klopt ook IMO), dat geeft al genoeg aan dat HBO bachelor niet dezelfde soort bachelor is als WO bachelor | |
Zephyrus | dinsdag 8 februari 2011 @ 21:41 |
Zo kan je ook een 'kenniseconomie' worden... We noemen alles gewoon hetzelfde; zo lijkt het tenminste alsof we meer academici hebben. Simpel en goedkoop idee. | |
simmu | dinsdag 8 februari 2011 @ 21:45 |
precies! mooi uitgedrukt. dat is ook mijn ervaring (van lang, lang geleden...). het niveau is niet zozeer hoger of lager, maar anders gericht. dit uitgezonderd pretopleidingen. die heb je overal, op elk gebied en op elk niveau. | |
Nobu | dinsdag 8 februari 2011 @ 21:46 |
En masters financieren we helemaal niet meer want die zie je in dat mooie grafiekje toch niet meer terug. | |
seventhseagulll | dinsdag 8 februari 2011 @ 22:11 |
Ik doe zelf Technische Informatica op de TU Delft, en daar behoren analyse en logica met bijbehorende vervolgvakken nog steeds bij het standaard bachelor programma. Het kan best zijn dat het minder is dan vroeger, maar ik spreek af en toe wel met studenten die hier na hun hbo propedeuse zijn gekomen, en zij geven aan dat dit hen behoorlijk tegenvalt. De wiskunde naar wat ik hoor is op een hbo Technische Informatica opleiding juist wat beperkt. Het verschil in wiskunde tussen een bèta havist en bèta vwo'er is volgens mij behoorlijk groot. Op de TU verwachten ze bijvoorbeeld al dat je behoorlijk kan integreren en dergelijke, terwijl dat bij de Havo volgens mij niet eens aan bod komt. [ Bericht 8% gewijzigd door seventhseagulll op 08-02-2011 22:18:26 ] | |
Frith | woensdag 9 februari 2011 @ 00:25 |
Dat hebben ze in Engeland inderdaad zo gedaan. | |
Bolkesteijn | woensdag 9 februari 2011 @ 00:28 |
Alsof die scheiding er nu zo strikt is, veel studies op de universiteit kennen wel degelijk een forse praktische component. En die component is vaak groter dan 50 %. En dat is goed, slechts een klein deel van de studenten ambieert een wetenschappelijke carrière. [ Bericht 2% gewijzigd door Bolkesteijn op 09-02-2011 00:46:02 ] | |
Bolkesteijn | woensdag 9 februari 2011 @ 00:38 |
Geen enkel probleem hoor. Als student zijnde kun je zelfs gratis lid worden van andere universiteitsbibliotheken. Naast de EUR en TU-Delft (waar ik studeer) ben ik lid van universiteitsbibliotheek van de TU-e en kan ik daar ook van alle faciliteiten gebruik maken zoals het lenen van boeken en het raadplegen van journals. En ik weet van studenten uit Leiden dat zij ook gebruik kunnen maken van zowel de UB van de EUR als van de TU-Delft. | |
Bolkesteijn | woensdag 9 februari 2011 @ 01:04 |
Helemaal mee eens. Ik vind het dan ook positief om te zien dat het kabinet lijkt in te zetten op meer selectiemogelijkheden voor universiteiten. Als het aantal economiestudenten, jaarlijks 400 eerste jaars ofzo, aan de EUR gehalveerd kan worden zou dat al een hele verbetering voor het onderwijs betekenen denk ik. | |
Bolkesteijn | woensdag 9 februari 2011 @ 01:11 |
Dat is wel erg herkenbaar, al die mailtjes die je krijgt van studenten of je hun prut-enquête in wil vullen. ![]() | |
fs180 | woensdag 9 februari 2011 @ 01:35 |
Onzin! Die snappen die moeilijke woorden nog niet. | |
One_of_the_few | woensdag 9 februari 2011 @ 01:40 |
TU/e heeft dan ook een goede UB vind ik. De EUR is een beetje matig, maar wel meer voorzieningen vergeleken TU/e. Ik heb eerst werktuigbouwkunde gedaan en nu bestuurskunde. Niveau van bestuurskunde verschilt van echt wel goed tot echt wel dramatisch. Abstractieniveau van een pinda, rekenkundig vermogen van en pabo'er en algemene kennis van lik mij vestje. tentamens en college's niet van een echt hoog niveau en voor een technische hbo'er echt eitje om te doen. Toch ben je er als student bij en zijn er zat mogelijkheden om buiten de standaard weg wel verdieping te vinden. Dat lukt je op het HBO niet op die manier. HBO uni is gewoon compleet anders en de UB's zijn er een voorbeeld van. Ik juich de maatregelen wel toe. Goede HBO'ers komen er toch wel. En welke HBO'er wordt er wel blij van dat hij doorstroomt van naar de uni en daar inholland gasten van Media en entertainment tegen komt? Een studie als bestuurskunde moet je ook niet direct na je VWo doen denk ik. Gewoon naast een studie of later ter aanvulling, niet je hoofdmoot. Zo zijn er wel meer studies. Overigens geeft de EUR zelf een slecht voorbeeld door wiskunde havo-1 niveau bijles te geven. "3*5 = 5*3' ja werkelijk, het staat in de literatuur. Op een uni. Ik mocht het volgen. Nou nee, ik neem mijn intellect wel serieus. En de zaal zat vol met mensen de rest van de weken die het toch niet begrepen | |
Bolkesteijn | woensdag 9 februari 2011 @ 02:14 |
Het ontloopt elkaar volgens mij niet zoveel, de TU/e heb ik maar een enkele keer gebruik van gemaakt maar bij de TU-Delft en de EUR vind ik beide UB's prima. Daar ben ik wel enorm over te spreken bij de EUR. Je hebt heel veel mogelijkheden om je studie zelf in te richten en te verdiepen. Je kunt als economiestudent ook vakken volgen op het gebied van programmeren (Java en C++), statistiek en allerlei logistieke vakken (bij de econometristen) en echte verdiepende economische vakken als game theory. Dat is tenminste hoe ik mijn studie heb vormgegeven. Nou, commutativiteit is anders wel een belangrijke wiskundige eigenschap. ![]() | |
ssebass | woensdag 9 februari 2011 @ 06:44 |
Dat is wel heel ernstig. Wij vonden het al schandalig dat bijna niemand meer wist hoe je moest integreren en differentieren. Maargoed als je dat een aantal jaar niet doet vergeet je het wel, dit daarentegen. Ik hoef tenminste niet te vrezen voor concurrentie van de volgende generatie ![]() | |
simmu | woensdag 9 februari 2011 @ 10:01 |
ik bedoelde dan ook niet studenten. gewoon iedereen die in delft woonde toen ![]() | |
seventhseagulll | woensdag 9 februari 2011 @ 10:08 |
Je kan nog steeds als niet-student voor 20 euro per jaar lid worden van de bibliotheek van de TU Delft en daarvoor hoef je niet eens in Delft te wonen, elke plaats in Nederland is goed genoeg. ![]() [ Bericht 47% gewijzigd door seventhseagulll op 09-02-2011 10:21:31 ] | |
Basp1 | woensdag 9 februari 2011 @ 10:16 |
Als die mensen geen wetenschappelijk carriere ambieren waarom zouden we ze dan nog tot wetenschapper opleiden. Dan kunnen we ze net zo goed op een HBO fabriek zetten en klaarstomen voor het bedrijfsleven. ![]() | |
OVchipkaart | woensdag 9 februari 2011 @ 10:26 |
Ikzelf heb het MAVO --> MBO --> HBO --> master --> AiO traject doorlopen. Ik zou het ook belachelijk vinden als HBOers master worden. Maar helaas maar waar in landen als america betekent een master wel wat anders als in nederland. In amerika ga je naar de universiteit om te promoveren (daar begin je al mee in je derde jaar) de promotie is dan eigenlijk inclusief je master. Als je besluit te stoppen met je promotie dan ben je een master. Een master in amerika is dus iemand die het niet gehaald heeft, of besloten heeft te stoppen met de studie. Dat is wel heel wat anders dan in nederland waar iemand die een master heeft dit vaak ziet als een eindpunt om de banenmarkt op te gaan. Maar toch vind ik eem master toch wel degelijk een pre hebben op een HBOer (al kan een HBOer vaak makkelijk op een master niveau komen in een baan). Een beetje selectie aan de poort lijkt mij niet slecht, ik heb vaak mogen aanschouwen dat mbo-ers op het hbo aan het handje worden gehouden en door de opleiding gedrukt (vervangende opdracht hier, mondeling daar) hierdoor bestaat er erg veel niveau verschil in mensen die van het HBO afkomen. Zelf ben ik wel een goed voorbeeld je kunt gewoon net zolang doorgaan tot het niet meer lukt en wat krijg je dan als resultaat mavo klanten met een Dr. voor hun naam (ik ken er zelf een stuk of 12) dat is het systeem waar we naartoe zijn gegaan. Ik weet niet of dat wel goed is, ik heb er profijt van maar ik denk ook dat ik er mede schuldig aan ben dat de kwaliteit van mensen die van een opleiding afkomen steeds lager ligt. | |
simmu | woensdag 9 februari 2011 @ 10:41 |
kijk, daar word ik blij van ![]() zo was het idd in 'mijn tijd' ook | |
Basp1 | woensdag 9 februari 2011 @ 10:55 |
Sluiten ze ook virtuele abbonenmenten af, dat je via zoiets toch een (relatief goedkope) toegang kan krijgen tot veel meer onderzoeks artikelen? | |
simmu | woensdag 9 februari 2011 @ 10:58 |
geen idee, ik heb gratis 'toegang' tot elke paper die ik lezen wil via sangdrax ![]() ssttt! niet verklappen! ik proeflees ook vaak zijn papers en dus ook wel eens de bronnen. | |
Basp1 | woensdag 9 februari 2011 @ 11:10 |
Ik zou zo nu en dan graag wel eens een artikel willen lezen maar om daar zoals al eerder vermeld nu steeds 30 euro voor uit te geven terwijl het niet eens bekend is of het artikel precies is wat je zoekt maakt het nogal een dure aangelegenheid voor mijn werkgever. | |
OVchipkaart | woensdag 9 februari 2011 @ 11:12 |
Meestal kun je uit het abstract toch wel uitmaken of het interessant is. | |
simmu | woensdag 9 februari 2011 @ 11:22 |
alleen bij de goede, da's een beetje onderdeel van het probleem. er zit net zo goed veel troep tussen hoor. wat wel een goede maatstaaf is, is om na te gaan welke conferenties die paper dan 'gedaan' heeft. maar ook dan moet je wel een beetje de achtergrond van die conferenties begrijpen en inzien. | |
OVchipkaart | woensdag 9 februari 2011 @ 11:23 |
Ik kijk meestal gewoon in welk journal het staat dat plus de abstract geeft vaak al duidelijk aan of ik het wil lezen, daarna lees ik het pdfje gewoon (maarja dat laatste kan Basp1 niet doen) | |
One_of_the_few | woensdag 9 februari 2011 @ 17:27 |
Dit waren studenten die later niet veel met rekenen gaan doen he. Op de TU/e beginnen ze met bijspijkeren integreren etc. Om op te frissen voor de vakken daarna. vind ik niet heel gek. Vind het vooral vreemd dat er college wordt gegeven over stof dat ver onder het toelatingsniveau tot een universiteit ligt. | |
One_of_the_few | woensdag 9 februari 2011 @ 17:28 |
Eeen WO'er die niet het pure onderzoek ingaat is toch echt van een ander niveau dan een HBO'er. | |
koffiegast | woensdag 9 februari 2011 @ 21:23 |
Dit hele hbo+master zelfde gaat echt megaveel problemen opleveren. Als je hoort wat de verschillen zijn tussen de stof op hbo en uni, dan ga je toch afvragen waarom per se ze dit beleid willen doorvoeren 'zodat andere landen ons model beter snappen'. Maak dan een beter vertalingsmodel? Als je een universiteitsstudent bent uit het buitenland staat dat absoluut niet garant dat je hier de universiteit aan kan... | |
simmu | woensdag 9 februari 2011 @ 21:30 |
het hangt allemaal af van de opleiding zelf. maar dat heb ik al eerder gezegd. ook voor het BaMa stelsel waren er pretstudies | |
ssebass | woensdag 9 februari 2011 @ 21:35 |
Je hebt op de uni al genoeg pretstudies met uiteraard bijbehorende lage kwaliteit, als we dit nog verder gelijk gaan trekken met de hbo zal dit nog lager worden. Enorme devaluering, er is geen snellere manier om de kwaliteit naar beneden te krijgen. Daarnaast hoor ik ook over eenjarige masters op de uni dat deze voor de helft uit "onderzoek" bestaan en de andere helft een paar beschouwende vakken. De kwaliteit moet omhoog. Niveau verhogen en niet verlagen omdat iedereen het maar moet kunnen halen. Ik heb ook meegemaakt dat vakken makkelijker werden gemaakt omdat velen het niet haalden, maar ik heb het toch ook gehaald. Nu zijn die vakken makkelijker maar qua waardering niet veranderd. Dat klopt gewoon niet. | |
Gaspedaal | woensdag 9 februari 2011 @ 21:37 |
Uit SES:
| |
Bolkesteijn | woensdag 9 februari 2011 @ 21:43 |
Dat is niet mijn ervaring hoor. Bij mijn economiestudie is er ruim voldoende ruimte echte diepgaande vakken te volgen, ook al is het een eenjarige master, je moet ze alleen wel zelf kiezen. | |
MisterSqueaky | woensdag 9 februari 2011 @ 21:48 |
Bij de beta studies is (of was) een groot begeleid eigen onderzoek wel een vereiste voor afstuderen. Maar nadelig of oppervlakkig kan je dat niet noemen - het is meer een enorm practicum. | |
FoolWithMokey | woensdag 9 februari 2011 @ 21:49 |
Ik mag ook zelf strenger selecteren of ik wel naar universiteit wil, dus ja je bericht is nietszeggend TS. | |
Bolkesteijn | woensdag 9 februari 2011 @ 21:51 |
Wat is daar ![]() | |
ssebass | woensdag 9 februari 2011 @ 22:04 |
Ik ben ook voorstander van eigen onderzoek, maar daarom is een eenjarige master gewoon te kort. Ik heb ook eigen onderzoek gedaan, maar mijn master was dan ook drie jaar. | |
Bolkesteijn | woensdag 9 februari 2011 @ 22:08 |
Ik doe ook eigen onderzoek (ook als studentassistent overigens), dat kan prima in een éénjarige master. Het is zelfs verplicht bij ons, EUR, om eigen, nieuw kwantitatief onderzoek te doen voor de afstudeerscriptie. Afhankelijk van het niveau van de student kan dat vrij diep gaan, en het eindcijfer is daar dan ook naar. | |
ssebass | woensdag 9 februari 2011 @ 22:15 |
Dat juich ik ook zeker toe, ben alleen van mening dat je ook in je tweede jaar master nog zoveel verdieping kunt halen dat een jaar gewoon erg krap is. Bachelor is drie jaar, promotie is vier jaar, specialisaties ook vaak vier, dus waarom een master een? Valt een beetje uit de toon. | |
simmu | woensdag 9 februari 2011 @ 22:24 |
och. in mijn tijd duurde een opleiding technische wiskunde aan de tudelft 4 jaar. eerste jaar je p met een vast programma. daarna een tweede jaar met meer keuzedelen en in het derde jaar koos je een vakgroep en verdiepte je. het vierde jaar was dan geheel voor afstuderen. dat is nu toch ook compleet anders. toen was er veel protest tegen de invoering van het BaMa stelsel. toen was dit ook al een issue. | |
seventhseagulll | woensdag 9 februari 2011 @ 22:31 |
Maar dat is toch niet compleet veranderd? Volgens mij, als je een wiskunde master kiest heb je alleen een extra jaar, het vierde jaar, aan vakken, maar voor de rest is het vergelijkbaar. | |
ssebass | woensdag 9 februari 2011 @ 22:34 |
Ik vind trouwens dat universiteiten veel te schools worden. Studenten worden teveel aan het handje gehouden en te weinig vrijheid krijgen. Het gaat er toch om dat je zelf aan de juiste kennis kunt vergaren ipv dat iemand je aan je handje vasthoudt. Daarvoor hebben we al genoeg instellingen. Als het je dan niet lukt dan hoor je daar klaarblijkelijk niet te zijn. | |
Bolkesteijn | woensdag 9 februari 2011 @ 22:37 |
Wat bedoel je met meer vrijheid? Een te strak curriculum? Dan ben ik het met je eens, het is belangrijk om je studie vorm te kunnen geven al naargelang je eigen interesses. Of qua didactische aanpak? Dan ben ik het niet met je eens, de 'schoolse' benadering is een stuk effectiever als het om de didactiek gaat, veel practicums, veel oefenen dan scoren studenten stukken hoger bij de tentamens. Ik vind het onzin dat dat niet hoort op een universiteit, het is geen instituut voor autodidactiek, maar voor onderzoek en onderwijs. | |
GlowMouse | woensdag 9 februari 2011 @ 22:42 |
Tentamens zijn nu zo dat er hetzelfde gevraagd wordt als wat geoefend wordt. Een groot deel van de collegestof blijft ongetentamineerd. Dit is een van de oorzaken waarom een student geen 40 uur per week in zijn studie investeert. Tentamens moeten veel moeilijker gemaakt worden. | |
Bolkesteijn | woensdag 9 februari 2011 @ 22:47 |
Wat is daar mis mee? Zo te zien bieden de colleges dan een ideale voorbereiding voor het tentamen, precies zoals het hoort in mijn ogen. Dan wordt er dus minder getentamineerd dan er werd geoefend en behandeld in de colleges? Niet mee eens dus, de tentamens moeten vooral goed aansluiten op de collegestof. Natuurlijk kun je er wel voor kiezen de collegestof uit te breiden. | |
ssebass | woensdag 9 februari 2011 @ 22:47 |
Beiden. Ik vind dat je je moet kunnen verbreden en vakken moet kunnen volgen waar je je uitgedaagd voelt. Daarnaast zorgt de schoolse aanpak (huidige didactiek) dat er minder initiatief genomen hoeft te worden, in mijn optiek erg on-academisch. | |
ssebass | woensdag 9 februari 2011 @ 22:50 |
Hier is zeker iets mis. Dit betekent dat mensen gewoon trucjes kunnen leren en tentamens kunnen halen zonder daadwerkelijk te begrijpen hoe de vork in de steel zit. | |
GlowMouse | woensdag 9 februari 2011 @ 22:50 |
Nee, in een goed college komen de valkuilen aan bod, en de rest doe je zelf maar. Anders is er te weinig tijd om alles te behandelen. | |
Bolkesteijn | woensdag 9 februari 2011 @ 22:53 |
Nee, het zijn geen trucjes, maar er zit juist logica in, die logica moet goed worden overgebracht bij het college. Een veel opgaven maken helpt daar meestal bij. Door er mee bezig te zijn ga je vanzelf de logica beter doorzien. Trucjes leer je, logica snap je vind ik. En een goede docent brengt die logica over met de didactische middelen die daar voor zijn. | |
Bolkesteijn | woensdag 9 februari 2011 @ 22:55 |
Nee, gewoon vaker colleges geven vind ik, dan is er voor alles ruim de tijd. Kijk eens bij MIT op Youtube naar OpenCourseware of bij Yale naar YaleCourses, daar wordt alle stof nauwkeurig behandeld en daarom zijn er soms wel 50 colleges voor een vak. | |
GlowMouse | woensdag 9 februari 2011 @ 23:00 |
Je neemt aan daf MIT en Yale goed academisch onderwijs geven. | |
Bolkesteijn | woensdag 9 februari 2011 @ 23:06 |
Niet zo'n hele gekke aanname natuurlijk. Beide instellingen staan erg hoog aangeschreven qua onderwijs en mensen zijn bereid daar veel voor te betalen. Bekijk bijvoorbeeld deze reeksen eens, dat is gewoon zeer goed onderwijs. Enthousiasmerend, theorie wordt goed belicht met praktische voorbeelden, en alle stof wordt grondig behandeld. En dit zijn dan alleen de hoorcolleges, de werkcolleges staan er niet bij. http://www.youtube.com/view_play_list?p=F688ECB2FF119649 of http://www.youtube.com/user/YaleCourses#g/c/6EF60E1027E1A10B | |
ssebass | woensdag 9 februari 2011 @ 23:10 |
Als het op die manier gebeurt wel, maar niet dat ze leren hoe ze de opgave moeten oplossen om vervolgende deze methode te kopieren op het tentamen. De logica erachter moet worden getoetst niet het invullen van formules of het reproduceren van beredeneringen. De manier van doceren en toetsen is dus essentieel. | |
Zith | woensdag 9 februari 2011 @ 23:55 |
Dan vraag ik me af he (ik doe zelf een tweejarige economische master), krijg ik dan 3x meer mastervakken dan jij krijgt? eenjarige master: half jaar vakken, half jaar thesis(?): 60 credits tweejarige master: anderhalf jaar vakken, half jaar thesis: 120 credits (ik ga er 129 krijgen). *heb geen idee hoe eenjarige masters in elkaar zetten* [ Bericht 1% gewijzigd door Zith op 10-02-2011 00:03:12 ] | |
One_of_the_few | donderdag 10 februari 2011 @ 00:06 |
eenjarige master vind ik ook wat kort. Vooral door de opbouw in het Ba MA model. Maar aan de eur kan je zelf wel veel meer uit je studie halen als je wilt. Zo volg ik extra statistiek en organiseer masterclasses.faculteiten hebben honours programs en andere vakken volgen kan prima. | |
One_of_the_few | donderdag 10 februari 2011 @ 00:09 |
jawel, maar als je oefening A oefent en kan uitrekenen kan dat bij oefening B alleen maar als je begrijpt wat je doet. Andere getallen invoeren is niet voldoende. Zeker bij een vak als mechanica heb je zoveel mogelijkheden, dan wordt echt de inzichten getest. je moet dan niet oefening A op het tentamen gaan vragen met alleen andere getallen. Dan ben je alleen de truc aan het testen ja. | |
Bolkesteijn | donderdag 10 februari 2011 @ 00:34 |
Wij hebben 80 % van het masterjaar (4 van de 5 blokken) gewoon vakken (goed voor 44 punten, 4 punten per vak), de masterthesis is voor de laatste 2 maanden (goed voor 16 punten), maar niemand krijgt het in die tijd af want je bent verplicht een eigen onderzoek te doen (alleen literatuuronderzoek is dus niet toegestaan). De meeste mensen zijn wel tot eind augustus/begin september bezig. Waar doe jij je economische master dan eigenlijk? ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Bolkesteijn op 10-02-2011 00:40:59 ] | |
Bolkesteijn | donderdag 10 februari 2011 @ 00:50 |
Wat ik mij trouwens afvraag, hoe belangrijk is een titel op zich nou echt? Ik denk dat werkgevers, als ze al uitgebreid naar de afgeronde opleiding kijken, eerder kijken naar een cijferlijst, waar je gestudeerd hebt en waar de scriptie over ging. En dan heb je nog het effect dat je vooropleiding minder belangrijk wordt naarmate je meer werkervaring hebt opgebouwd. | |
Zith | donderdag 10 februari 2011 @ 08:36 |
Wageningen, de meest onderschatte universiteit van Nederland ![]() ![]() | |
One_of_the_few | donderdag 10 februari 2011 @ 12:43 |
Ik vind ratings echt te onbetrouwbaar. 'beoordeel goed, dan kan je later zeggen dat je op een goed beoordeelde uni hebt gezeten' Wageningen vind ik ook niet goed. En dan kijk ik bijvoorbeeld naar mensen die iets in de civiele techniek als baan willen gaan doen, dan is het gewoon dramatisch slecht hoe weinig ze echt weten. | |
Basp1 | donderdag 10 februari 2011 @ 13:00 |
Heeft wageningen dan ook een civiele techniek richting, ik dacht dat deze alleen op TU's zaten? | |
GlowMouse | donderdag 10 februari 2011 @ 13:15 |
Net een middelbare school. Als je niet anders gewend bent, zit je na je studie met een enorm groot verschil als je nog wat bij wilt leren door zelfstudie. Daarnaast ontwikkel je geen eigen inzicht of kritische geest. | |
Bolkesteijn | donderdag 10 februari 2011 @ 16:09 |
Tsja, je hebt het echt mis hoor. Yale en MIT leveren uitstekende studenten af met een hoge marktwaarde, dat komt echt niet alleen uit de naam voort. Iemand als Walter Lewin wordt door velen geroemd als zijnde een zeer goede docent. Bekijk anders eens de colleges van Richard Feynman, wereldwijd geroemd om zijn didactische kwaliteiten, hij hanteert een vergelijkbare manier van colleges geven. | |
GlowMouse | donderdag 10 februari 2011 @ 16:16 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Richard_FeynmanHa Ha. De universiteiten zijn rijk en trekken mensen aan die het anders ook wel ver schoppen. | |
Bolkesteijn | donderdag 10 februari 2011 @ 16:26 |
Tsja, hoe de Nederlandse wiki daar bij komt, ik weet het niet, het is klinkklare onzin. De Feynman Lectures boekenreeks is gebaseerd op deze colleges en die wordt door velen als didactisch erg succesvol ervaren. Je hebt de reeks zeker niet thuis op de plank staan? [ Bericht 1% gewijzigd door Bolkesteijn op 10-02-2011 16:32:11 ] | |
GlowMouse | donderdag 10 februari 2011 @ 16:31 |
Een didactisch goed boek heeft niks met goed onderwijs te maken. Als je vertelt wat er in het boek staat, heb je geen toegevoegde waarde. | |
Bolkesteijn | donderdag 10 februari 2011 @ 16:44 |
De boekenreeks zijn juist de uitgewerkte aantekeningen die Feynman had gemaakt voor zijn colleges. ![]() Nee, als je het boek voorleest heeft het geen toegevoegde waarde, als je de stof behandeld die in het boek staat kan het wel degelijk toegevoegde waarde hebben. Kijk naar de colleges van Walter Lewin, hij laat de stof in het boek tot leven komen en enthousiasmeert daarmee zijn studenten. Ik vind jouw houding nogal elitair eigenlijk, zeker door de colleges van Lewin als 'middelbare school' te betitelen. Wellicht heb jij de colleges op de universiteit vooral als storend ervaren, maar heel studenten vinden de colleges wel prettig. Zeker als door de didactische kwaliteiten van een goede docent zij de stof beter onder de knie krijgen, en dat is de reden waarom je onderwijs volgt. Ook deze quote onderstreept dat:
| |
GlowMouse | donderdag 10 februari 2011 @ 17:02 |
Veel studenten vinden zulke colleges wel prettig omdat ze achteroverleunend het vak leren en het tentamen halen, net zoals ze op de middelbare school hun proefwerken haalden zonder huiswerk te maken. Het is het Luzac-idee: betaal maar en wij zorgen dat je het haalt. Dat is niet de manier waarop je kritische studenten creëert. De universiteit is geen verlenging van het vwo, het vwo dient slechts als voorbereiding. | |
One_of_the_few | donderdag 10 februari 2011 @ 22:48 |
The feyman lectures on physics zijn legendarisch en briljant. ze staan bij mij thuis. Briljant. | |
msnk | woensdag 9 maart 2011 @ 15:04 |
Is het al een beetje bekend hoelang het eventueel nog zou kunnen duren totdat deze plannen definitief bekend zijn? Ik dacht zelf juni, of kan dat ook pas volgend jaar maart zijn ![]() En dan heb ik het niet alleen over de veranderingen m.b.t de titulatuur maar ook het weigeren van mensen met een HBO-propedeuse en MBO-scholieren. Ik ken namelijk heel veel mensen die hier 'slachtoffer' van zullen worden. |