abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 februari 2011 @ 09:32:11 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_92491432
quote:
Universiteiten en hogescholen mogen voortaan strenger selecteren. Zo zijn studenten met een hbo-propedeuse straks niet meer automatisch welkom op een universiteit. Hogescholen mogen mbo'ers gaan weigeren.

Dat heeft staatssecretaris Halbe Zijlstra (Onderwijs) dinsdag geschreven in en reactie op adviezen van de commissie Veerman.

Als voorwaarde stelt de staatssecretaris wel dat studenten met de juiste vooropleiding altijd ergens kunnen doorstromen.

Zijlstra wil dat studenten meer te kiezen hebben. Voor mbo'ers die zich verder willen ontwikkelen komen er binnen het hbo meer tweejarige opleidingen, de zogeheten Associate degrees. Om het hbo voor vwo'ers aantrekkelijker te maken, komen er meer programma's voor 'excellente studenten'.

Het verschil in titulatuur tussen hogescholen en universiteiten verdwijnt, zodat hbo-studenten in het buitenland beter op hun waarde worden geschat, aldus Zijlstra. Bij de keuze hoeveel geld een onderwijsinstelling krijgt, gaat kwaliteit voortaan een belangrijke rol spelen.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)nger-selecteren.html

Het vetgedrukte punt baart me zorgen. Het HBO is de universiteit niet en een HBO-alumnus brengt andere kwaliteiten met zich mee dan een WO-alumnus. Die kun je niet zomaar gelijk trekken.
Niet meer actief op Fok!
pi_92491615
quote:
Als voorwaarde stelt de staatssecretaris wel dat studenten met de juiste vooropleiding altijd ergens kunnen doorstromen.

En vertel eens, waar kan iemand die mbo heeft gedaan nu naartoe doorstromen als hij/zij niet verder mag op het hbo?
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  dinsdag 8 februari 2011 @ 09:42:00 #3
302853 themole
graaft totaal door.
pi_92491699
Wat een absolute onzin dat het hbo-titulaar verdwijnt, wat is de volgende stap. Mbo ook gelijk trekken. Dit schept alleen maar verwarring in het buitenland, helemaal als de meeste hbo's zichzelf ook nog university noemen. :')
Niet altijd serieus
  dinsdag 8 februari 2011 @ 09:43:44 #4
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_92491729
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 09:38 schreef Ferdo het volgende:

[..]

En vertel eens, waar kan iemand die mbo heeft gedaan nu naartoe doorstromen als hij/zij niet verder mag op het hbo?
Ze worden niet meer automatisch toegelaten.

Op dit moment fungeert een HBO-propedeuse als een alternatief VWO-diploma voor havisten. Maar bereidt een VWO-diploma beter voor op de universiteit dan een niet-passende HBO-propedeuse?
Niet meer actief op Fok!
pi_92491881
quote:
15s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 09:32 schreef Viking84 het volgende:
Het vetgedrukte punt baart me zorgen. Het HBO is de universiteit niet en een HBO-alumnus brengt andere kwaliteiten met zich mee dan een WO-alumnus. Die kun je niet zomaar gelijk trekken.
Afgezien van enkele uitzonderingen geeft dit wel het niveau aan waarop het WO na tientallen jaren inmiddels is gezakt.
Het HBO is echter inmiddels ook ver gezakt, bij sommige instellingen krijg je een diploma kado.

Al deze ontwikkelingen zijn het gevolg van het gelijkheids denken en de democratisering dat begin jaren 70 opkwam. Mensen zijn niet gelijk, onderwijs is niet democratisch.
Wat moet gebeuren is: selectie op capaciteiten, privatisering van het WO, samenwerken met industrie en onderzoeks instellingen en vooral geen (ik herhaal geen) subsidies.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_92491894
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 09:43 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ze worden niet meer automatisch toegelaten.
Heb het dan ook over de leerlingen die geweigerd worden, want die mogelijkheid komt er nu dus wel.
quote:
Op dit moment fungeert een HBO-propedeuse als een alternatief VWO-diploma voor havisten. Maar bereidt een VWO-diploma beter voor op de universiteit dan een niet-passende HBO-propedeuse?
Daar is wel iets voor te zeggen, inderdaad.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_92491904
Wel fijn dat je hbo-knutsel diploma je dezelfde titel in het buitenland geeft als een studie als lucht en ruimtevaart techniek :s)
Maar ik mag toch aannemen dat je na vier jaar hbo toch niet plots een master titel cadeau krijgt?
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_92491983
Bedoelen ze niet met Bsc en Msc het gelijk trekken van bachelor op hbo dan wel uni?
  dinsdag 8 februari 2011 @ 10:09:03 #9
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_92492337
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 09:50 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Heb het dan ook over de leerlingen die geweigerd worden, want die mogelijkheid komt er nu dus wel.

Eerst moet maar eens duidelijk worden op grond waarvan MBO'ers geweigerd kunnen worden :).

quote:
Daar is wel iets voor te zeggen, inderdaad.
Het was bedoeld als een vraag :P.

Bereidt een VWO-diploma beter voor op de uni dan een HBO-P? In het geval van een passende HBO-P gaat dit iig niet op, maar hoe zou dat zitten met niet-passende P's?
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 8 februari 2011 @ 10:10:43 #10
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_92492378
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 09:54 schreef Apekoek het volgende:
Bedoelen ze niet met Bsc en Msc het gelijk trekken van bachelor op hbo dan wel uni?
Gelijktrekken van een HBO-bachelor (4 jr) en een WO-bachelor (3jr) bedoel je? Dat zou kunnen, maar dat staat niet in het artikel en bovendien zit je dan nog met het feit dat HBO en uni teveel van elkaar verschillen om op één hoop te kunnen worden gegooid.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 8 februari 2011 @ 10:11:09 #11
302853 themole
graaft totaal door.
pi_92492393
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 10:09 schreef Viking84 het volgende:

Bereidt een VWO-diploma beter voor op de uni dan een HBO-P? In het geval van een passende HBO-P gaat dit iig niet op, maar hoe zou dat zitten met niet-passende P's?
Hangt af per opleiding, vaak kan je voor de meeste technische studies wiskunde B op vwo halen, dit is belangrijker dan een p halen in een technische hbo-opleiding. :)
Niet altijd serieus
pi_92492427
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 10:10 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Gelijktrekken van een HBO-bachelor (4 jr) en een WO-bachelor (3jr) bedoel je? Dat zou kunnen, maar dat staat niet in het artikel en bovendien zit je dan nog met het feit dat HBO en uni teveel van elkaar verschillen om op één hoop te kunnen worden gegooid.
Dat vind ik ook, maar toch is het in mijn ogen onmogelijk dat HBOers een officiële master titel krijgen. Daar gaat het mij even om. Dan is er in ieder geval nog een verschil dat een HBOer een BSc titel heeft en een master student MSc. Het is dan aan jezelf of je stopt na 3 jaar met een BSc op een uni, moet je dan ook niet gewoon doen, afmaken die handel als je het verschil wilt maken.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 10:13:09 #13
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_92492448
Ik denk dat we nog wat meer informatie nodig hebben. Het artikel roept meer vragen op dan het beantwoordt :').
Niet meer actief op Fok!
pi_92492595
lekker dubbel. aan de ene kant bachelors gelijk trekken (en vergeet niet dat sommige opleidingen die geen uni zijn ook een master aanbieden) maar aan de andere kant doorstromen van Ba naar MA beperken (en gezien in het licht dat een Ma niet meer via stufi gefinancierd kan worden zie ik daar een probleem)

verder maakt het nogal uit wat de opleiding inhoudt. ik heb bv aan de oude th rijswijk bedrijfswiskunde gedaan met wat extra dingetjes. mijn zwager heeft een master vrijetijdskunde. sorrie, maar dan is mijn Ba Sc heel wat meer waard qua inhoud en inspanning dan zijn Ma.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 8 februari 2011 @ 10:22:50 #15
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92492702
quote:
Het verschil in titulatuur tussen hogescholen en universiteiten verdwijnt,
Leuk bij opleidingen die zowel op het hbo als op de universiteit bestaan en dezelfde naam hebben.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 8 februari 2011 @ 10:28:25 #16
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_92492892
HBO-studentjes zullen nu wel in hun handjes knijpen. "Jihaaaah, ik krijg met mijn pretopleiding dezelfde titulatuur als een academicus *O*"
Niet meer actief op Fok!
pi_92492938
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 10:28 schreef Viking84 het volgende:
HBO-studentjes zullen nu wel in hun handjes knijpen. "Jihaaaah, ik krijg met mijn pretopleiding dezelfde titulatuur als een academicus *O*"
Ben jij ook niet begonnen op het hbo?
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  dinsdag 8 februari 2011 @ 10:31:48 #18
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_92493009
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 10:29 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Ben jij ook niet begonnen op het hbo?
P gehaald op het HBO ja om door te kunnen stromen naar de uni :).
Niet meer actief op Fok!
pi_92493023
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 10:22 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Leuk bij opleidingen die zowel op het hbo als op de universiteit bestaan en dezelfde naam hebben.
Ach, dan krijgen we gewoon hetzelfde als in de VS - waar de instelling waar je hebt gestudeerd voor werkgevers een onlosmakelijk onderdeel van de titel is. Je InHolland titel zal dus nog steeds minder waard zijn dan die van de Universiteit Leiden.
pi_92493598
quote:
ik zou een (hbo)opleiding waarbinnen je een startcertifcaat actuariaat kan halen nou niet bepaald een pretopleiding noemen. een (uni)opleiding waar je met een onderzoekje onder 10 mensen (!) (waar je dan dan niet kloppende statistische kul op loslaat) en afstudeert met een 7 daarentegen :X
pi_92494185
quote:
Op dinsdag 8 februari 2011 10:32 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Ach, dan krijgen we gewoon hetzelfde als in de VS - waar de instelling waar je hebt gestudeerd voor werkgevers een onlosmakelijk onderdeel van de titel is. Je InHolland titel zal dus nog steeds minder waard zijn dan die van de Universiteit Leiden.
Maar het gaat Zijlstra er om dat de titels duidelijker zijn voor het buitenland. Alleen kennen ze daar ze het verschil tussen InHolland en Leiden meestal niet dus het wordt helemaal niet duidelijker :')
  dinsdag 8 februari 2011 @ 11:07:30 #22
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_92494240
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 10:48 schreef simmu het volgende:

[..]

ik zou een (hbo)opleiding waarbinnen je een startcertifcaat actuariaat kan halen nou niet bepaald een pretopleiding noemen. een (uni)opleiding waar je met een onderzoekje onder 10 mensen (!) (waar je dan dan niet kloppende statistische kul op loslaat) en afstudeert met een 7 daarentegen :X
Ik chargeerde uiteraard :).
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 8 februari 2011 @ 11:19:28 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_92494673
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 10:10 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Gelijktrekken van een HBO-bachelor (4 jr) en een WO-bachelor (3jr) bedoel je? Dat zou kunnen, maar dat staat niet in het artikel
Een afronden van een WO-bachelor geeft momenteel recht op het mogen voer van de titel BA of BSc, het afronden van een HBO-bachelor geeft recht op het voeren van andere titels. Een lijstje staat hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bachelor#Nederland

Blijkbaar wil Zijlstra van dat onderscheid af.
pi_92495186
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 11:07 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik chargeerde uiteraard :).
ik niet ;(
helemaal niks :X real life situatie :(
pi_92495281
quote:
Dat zijn dan de mensen die geilen op titels, ik zie liever gewoon mensen van studies afkomen die wat opgestoken hebben, naar een bepaald niveau (denkpatroon) toegewerkt hebben. En daar is het dus aan het mis gaan, zoals we de verhalen van hogeschool holland horen zijn er natuurlijk nog veel meer van zulke verhalen die zowel voor unie's als andere hogescholen gelden.
  † In Memoriam † dinsdag 8 februari 2011 @ 14:16:57 #26
230491 Zith
pls tip
pi_92500781
Geweldig, HBOers die een HBO-master doen krijgen een Master of Science titel :') Alsof ze ooit wetenschappelijke journals hebben doorgelezen :')
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  dinsdag 8 februari 2011 @ 14:19:22 #27
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_92500877
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 14:16 schreef Zith het volgende:
Geweldig, HBOers die een HBO-master doen krijgen een Master of Science titel :') Alsof ze ooit wetenschappelijke journals hebben doorgelezen :')
Idd :').

En als ze een artikel moeten schrijven met behulp van bronnen, komen ze met allemaal internetbronnen aanzetten :').
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 8 februari 2011 @ 14:23:01 #28
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92501001
Wat een misleidende TT.
  † In Memoriam † dinsdag 8 februari 2011 @ 14:27:07 #29
230491 Zith
pls tip
pi_92501162
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 14:19 schreef Viking84 het volgende:

[..]

En als ze een artikel moeten schrijven met behulp van bronnen, komen ze met allemaal internetbronnen aanzetten :').
Of boeken van een of andere management goeroe...
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_92501231
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 14:19 schreef Viking84 het volgende:

[..]

*kuch*
je weet dat de meeste papers ook via internet te lezen zijn toch? anders zou dit best wel een domme opmerking zijn :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')