abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92569339
och. in mijn tijd duurde een opleiding technische wiskunde aan de tudelft 4 jaar. eerste jaar je p met een vast programma. daarna een tweede jaar met meer keuzedelen en in het derde jaar koos je een vakgroep en verdiepte je. het vierde jaar was dan geheel voor afstuderen.

dat is nu toch ook compleet anders. toen was er veel protest tegen de invoering van het BaMa stelsel. toen was dit ook al een issue.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_92569906
Maar dat is toch niet compleet veranderd? Volgens mij, als je een wiskunde master kiest heb je alleen een extra jaar, het vierde jaar, aan vakken, maar voor de rest is het vergelijkbaar.
pi_92570174
Ik vind trouwens dat universiteiten veel te schools worden. Studenten worden teveel aan het handje gehouden en te weinig vrijheid krijgen. Het gaat er toch om dat je zelf aan de juiste kennis kunt vergaren ipv dat iemand je aan je handje vasthoudt. Daarvoor hebben we al genoeg instellingen. Als het je dan niet lukt dan hoor je daar klaarblijkelijk niet te zijn.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_92570391
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:34 schreef ssebass het volgende:
Ik vind trouwens dat universiteiten veel te schools worden. Studenten worden teveel aan het handje gehouden en te weinig vrijheid krijgen. Het gaat er toch om dat je zelf aan de juiste kennis kunt vergaren ipv dat iemand je aan je handje vasthoudt. Daarvoor hebben we al genoeg instellingen. Als het je dan niet lukt dan hoor je daar klaarblijkelijk niet te zijn.
Wat bedoel je met meer vrijheid? Een te strak curriculum? Dan ben ik het met je eens, het is belangrijk om je studie vorm te kunnen geven al naargelang je eigen interesses. Of qua didactische aanpak? Dan ben ik het niet met je eens, de 'schoolse' benadering is een stuk effectiever als het om de didactiek gaat, veel practicums, veel oefenen dan scoren studenten stukken hoger bij de tentamens. Ik vind het onzin dat dat niet hoort op een universiteit, het is geen instituut voor autodidactiek, maar voor onderzoek en onderwijs.
  woensdag 9 februari 2011 @ 22:42:01 #95
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92570610
quote:
Dan ben ik het niet met je eens, de 'schoolse' benadering is een stuk effectiever als het om de didactiek gaat, veel practicums, veel oefenen dan scoren studenten stukken hoger bij de tentamens.
Tentamens zijn nu zo dat er hetzelfde gevraagd wordt als wat geoefend wordt. Een groot deel van de collegestof blijft ongetentamineerd. Dit is een van de oorzaken waarom een student geen 40 uur per week in zijn studie investeert. Tentamens moeten veel moeilijker gemaakt worden.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_92570921
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:42 schreef GlowMouse het volgende:
Tentamens zijn nu zo dat er hetzelfde gevraagd wordt als wat geoefend wordt.
Wat is daar mis mee? Zo te zien bieden de colleges dan een ideale voorbereiding voor het tentamen, precies zoals het hoort in mijn ogen.

quote:
Een groot deel van de collegestof blijft ongetentamineerd.
Dan wordt er dus minder getentamineerd dan er werd geoefend en behandeld in de colleges?

quote:
Tentamens moeten veel moeilijker gemaakt worden.
Niet mee eens dus, de tentamens moeten vooral goed aansluiten op de collegestof. Natuurlijk kun je er wel voor kiezen de collegestof uit te breiden.
pi_92570977
quote:
7s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:37 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat bedoel je met meer vrijheid? Een te strak curriculum? Dan ben ik het met je eens, het is belangrijk om je studie vorm te kunnen geven al naargelang je eigen interesses. Of qua didactische aanpak? Dan ben ik het niet met je eens, de 'schoolse' benadering is een stuk effectiever als het om de didactiek gaat, veel practicums, veel oefenen dan scoren studenten stukken hoger bij de tentamens. Ik vind het onzin dat dat niet hoort op een universiteit, het is geen instituut voor autodidactiek, maar voor onderzoek en onderwijs.
Beiden. Ik vind dat je je moet kunnen verbreden en vakken moet kunnen volgen waar je je uitgedaagd voelt. Daarnaast zorgt de schoolse aanpak (huidige didactiek) dat er minder initiatief genomen hoeft te worden, in mijn optiek erg on-academisch.
pi_92571110
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:47 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat is daar mis mee? Zo te zien bieden de colleges dan een ideale voorbereiding voor het tentamen, precies zoals het hoort in mijn ogen.

Hier is zeker iets mis. Dit betekent dat mensen gewoon trucjes kunnen leren en tentamens kunnen halen zonder daadwerkelijk te begrijpen hoe de vork in de steel zit.
  woensdag 9 februari 2011 @ 22:50:44 #99
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92571134
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:47 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Niet mee eens dus, de tentamens moeten vooral goed aansluiten op de collegestof. Natuurlijk kun je er wel voor kiezen de collegestof uit te breiden.
Nee, in een goed college komen de valkuilen aan bod, en de rest doe je zelf maar. Anders is er te weinig tijd om alles te behandelen.
pi_92571304
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:50 schreef ssebass het volgende:
Hier is zeker iets mis. Dit betekent dat mensen gewoon trucjes kunnen leren en tentamens kunnen halen zonder daadwerkelijk te begrijpen hoe de vork in de steel zit.
Nee, het zijn geen trucjes, maar er zit juist logica in, die logica moet goed worden overgebracht bij het college. Een veel opgaven maken helpt daar meestal bij. Door er mee bezig te zijn ga je vanzelf de logica beter doorzien. Trucjes leer je, logica snap je vind ik. En een goede docent brengt die logica over met de didactische middelen die daar voor zijn.
pi_92571480
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:50 schreef GlowMouse het volgende:
Nee, in een goed college komen de valkuilen aan bod, en de rest doe je zelf maar. Anders is er te weinig tijd om alles te behandelen.
Nee, gewoon vaker colleges geven vind ik, dan is er voor alles ruim de tijd. Kijk eens bij MIT op Youtube naar OpenCourseware of bij Yale naar YaleCourses, daar wordt alle stof nauwkeurig behandeld en daarom zijn er soms wel 50 colleges voor een vak.
  woensdag 9 februari 2011 @ 23:00:45 #102
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92571798
quote:
7s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:55 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee, gewoon vaker colleges geven vind ik, dan is er voor alles ruim de tijd. Kijk eens bij MIT op Youtube naar OpenCourseware of bij Yale naar YaleCourses, daar wordt alle stof nauwkeurig behandeld en daarom zijn er soms wel 50 colleges voor een vak.
Je neemt aan daf MIT en Yale goed academisch onderwijs geven.
pi_92572165
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:00 schreef GlowMouse het volgende:
Je neemt aan daf MIT en Yale goed academisch onderwijs geven.
Niet zo'n hele gekke aanname natuurlijk. Beide instellingen staan erg hoog aangeschreven qua onderwijs en mensen zijn bereid daar veel voor te betalen. Bekijk bijvoorbeeld deze reeksen eens, dat is gewoon zeer goed onderwijs. Enthousiasmerend, theorie wordt goed belicht met praktische voorbeelden, en alle stof wordt grondig behandeld. En dit zijn dan alleen de hoorcolleges, de werkcolleges staan er niet bij.

http://www.youtube.com/view_play_list?p=F688ECB2FF119649

of

http://www.youtube.com/user/YaleCourses#g/c/6EF60E1027E1A10B
pi_92572369
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:53 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee, het zijn geen trucjes, maar er zit juist logica in, die logica moet goed worden overgebracht bij het college. Een veel opgaven maken helpt daar meestal bij. Door er mee bezig te zijn ga je vanzelf de logica beter doorzien. Trucjes leer je, logica snap je vind ik. En een goede docent brengt die logica over met de didactische middelen die daar voor zijn.
Als het op die manier gebeurt wel, maar niet dat ze leren hoe ze de opgave moeten oplossen om vervolgende deze methode te kopieren op het tentamen. De logica erachter moet worden getoetst niet het invullen van formules of het reproduceren van beredeneringen. De manier van doceren en toetsen is dus essentieel.
  † In Memoriam † woensdag 9 februari 2011 @ 23:55:12 #105
230491 Zith
pls tip
pi_92574477
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 21:43 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat is niet mijn ervaring hoor. Bij mijn economiestudie is er ruim voldoende ruimte echte diepgaande vakken te volgen, ook al is het een eenjarige master, je moet ze alleen wel zelf kiezen.
Dan vraag ik me af he (ik doe zelf een tweejarige economische master), krijg ik dan 3x meer mastervakken dan jij krijgt? eenjarige master: half jaar vakken, half jaar thesis(?): 60 credits tweejarige master: anderhalf jaar vakken, half jaar thesis: 120 credits (ik ga er 129 krijgen).

*heb geen idee hoe eenjarige masters in elkaar zetten*

[ Bericht 1% gewijzigd door Zith op 10-02-2011 00:03:12 ]
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_92574926
eenjarige master vind ik ook wat kort. Vooral door de opbouw in het Ba MA model.

Maar aan de eur kan je zelf wel veel meer uit je studie halen als je wilt. Zo volg ik extra statistiek en organiseer masterclasses.faculteiten hebben honours programs en andere vakken volgen kan prima.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_92575068
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:10 schreef ssebass het volgende:

[..]

Als het op die manier gebeurt wel, maar niet dat ze leren hoe ze de opgave moeten oplossen om vervolgende deze methode te kopieren op het tentamen. De logica erachter moet worden getoetst niet het invullen van formules of het reproduceren van beredeneringen. De manier van doceren en toetsen is dus essentieel.
jawel, maar als je oefening A oefent en kan uitrekenen kan dat bij oefening B alleen maar als je begrijpt wat je doet. Andere getallen invoeren is niet voldoende. Zeker bij een vak als mechanica heb je zoveel mogelijkheden, dan wordt echt de inzichten getest.

je moet dan niet oefening A op het tentamen gaan vragen met alleen andere getallen. Dan ben je alleen de truc aan het testen ja.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_92576040
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:55 schreef Zith het volgende:
Dan vraag ik me af he (ik doe zelf een tweejarige economische master), krijg ik dan 3x meer mastervakken dan jij krijgt? eenjarige master: half jaar vakken, half jaar thesis(?): 60 credits tweejarige master: anderhalf jaar vakken, half jaar thesis: 120 credits (ik ga er 129 krijgen).

*heb geen idee hoe eenjarige masters in elkaar zetten*
Wij hebben 80 % van het masterjaar (4 van de 5 blokken) gewoon vakken (goed voor 44 punten, 4 punten per vak), de masterthesis is voor de laatste 2 maanden (goed voor 16 punten), maar niemand krijgt het in die tijd af want je bent verplicht een eigen onderzoek te doen (alleen literatuuronderzoek is dus niet toegestaan). De meeste mensen zijn wel tot eind augustus/begin september bezig.

Waar doe jij je economische master dan eigenlijk? :P Ik ken alleen maar eenjarige economische masters. In Belgie?

[ Bericht 1% gewijzigd door Bolkesteijn op 10-02-2011 00:40:59 ]
pi_92576451
Wat ik mij trouwens afvraag, hoe belangrijk is een titel op zich nou echt? Ik denk dat werkgevers, als ze al uitgebreid naar de afgeronde opleiding kijken, eerder kijken naar een cijferlijst, waar je gestudeerd hebt en waar de scriptie over ging. En dan heb je nog het effect dat je vooropleiding minder belangrijk wordt naarmate je meer werkervaring hebt opgebouwd.
  † In Memoriam † donderdag 10 februari 2011 @ 08:36:58 #110
230491 Zith
pls tip
pi_92579041
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:34 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wij hebben 80 % van het masterjaar (4 van de 5 blokken) gewoon vakken (goed voor 44 punten, 4 punten per vak), de masterthesis is voor de laatste 2 maanden (goed voor 16 punten), maar niemand krijgt het in die tijd af want je bent verplicht een eigen onderzoek te doen (alleen literatuuronderzoek is dus niet toegestaan). De meeste mensen zijn wel tot eind augustus/begin september bezig.

Waar doe jij je economische master dan eigenlijk? :P Ik ken alleen maar eenjarige economische masters. In Belgie?
Wageningen, de meest onderschatte universiteit van Nederland :Y ^O^
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_92585071
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 08:36 schreef Zith het volgende:

[..]

Wageningen, de meest onderschatte universiteit van Nederland :Y ^O^
Ik vind ratings echt te onbetrouwbaar. 'beoordeel goed, dan kan je later zeggen dat je op een goed beoordeelde uni hebt gezeten'

Wageningen vind ik ook niet goed. En dan kijk ik bijvoorbeeld naar mensen die iets in de civiele techniek als baan willen gaan doen, dan is het gewoon dramatisch slecht hoe weinig ze echt weten.
And that is the news.''
pi_92585649
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 12:43 schreef One_of_the_few het volgende:

Wageningen vind ik ook niet goed. En dan kijk ik bijvoorbeeld naar mensen die iets in de civiele techniek als baan willen gaan doen, dan is het gewoon dramatisch slecht hoe weinig ze echt weten.
Heeft wageningen dan ook een civiele techniek richting, ik dacht dat deze alleen op TU's zaten?
  donderdag 10 februari 2011 @ 13:15:45 #113
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92586152
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:06 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Niet zo'n hele gekke aanname natuurlijk. Beide instellingen staan erg hoog aangeschreven qua onderwijs en mensen zijn bereid daar veel voor te betalen. Bekijk bijvoorbeeld deze reeksen eens, dat is gewoon zeer goed onderwijs. Enthousiasmerend, theorie wordt goed belicht met praktische voorbeelden, en alle stof wordt grondig behandeld. En dit zijn dan alleen de hoorcolleges, de werkcolleges staan er niet bij.

http://www.youtube.com/view_play_list?p=F688ECB2FF119649

of

http://www.youtube.com/user/YaleCourses#g/c/6EF60E1027E1A10B
Net een middelbare school. Als je niet anders gewend bent, zit je na je studie met een enorm groot verschil als je nog wat bij wilt leren door zelfstudie. Daarnaast ontwikkel je geen eigen inzicht of kritische geest.
pi_92592358
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 13:15 schreef GlowMouse het volgende:
Net een middelbare school. Als je niet anders gewend bent, zit je na je studie met een enorm groot verschil als je nog wat bij wilt leren door zelfstudie. Daarnaast ontwikkel je geen eigen inzicht of kritische geest.
Tsja, je hebt het echt mis hoor. Yale en MIT leveren uitstekende studenten af met een hoge marktwaarde, dat komt echt niet alleen uit de naam voort. Iemand als Walter Lewin wordt door velen geroemd als zijnde een zeer goede docent. Bekijk anders eens de colleges van Richard Feynman, wereldwijd geroemd om zijn didactische kwaliteiten, hij hanteert een vergelijkbare manier van colleges geven.
  donderdag 10 februari 2011 @ 16:16:58 #115
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92592672
http://nl.wikipedia.org/wiki/Richard_Feynman
quote:
De colleges waren geen doorslaand succes. De eerstejaars voor wie ze bedoeld waren konden het niet volgen en bleven steeds vaker weg.
Ha Ha.

De universiteiten zijn rijk en trekken mensen aan die het anders ook wel ver schoppen.
pi_92593156
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 16:16 schreef GlowMouse het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Richard_Feynman

[..]

Ha Ha.

De universiteiten zijn rijk en trekken mensen aan die het anders ook wel ver schoppen.
Tsja, hoe de Nederlandse wiki daar bij komt, ik weet het niet, het is klinkklare onzin. De Feynman Lectures boekenreeks is gebaseerd op deze colleges en die wordt door velen als didactisch erg succesvol ervaren. Je hebt de reeks zeker niet thuis op de plank staan?

[ Bericht 1% gewijzigd door Bolkesteijn op 10-02-2011 16:32:11 ]
  donderdag 10 februari 2011 @ 16:31:52 #117
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92593399
Een didactisch goed boek heeft niks met goed onderwijs te maken. Als je vertelt wat er in het boek staat, heb je geen toegevoegde waarde.
pi_92594036
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 16:31 schreef GlowMouse het volgende:
Een didactisch goed boek heeft niks met goed onderwijs te maken.
De boekenreeks zijn juist de uitgewerkte aantekeningen die Feynman had gemaakt voor zijn colleges. ;)

quote:
Als je vertelt wat er in het boek staat, heb je geen toegevoegde waarde.
Nee, als je het boek voorleest heeft het geen toegevoegde waarde, als je de stof behandeld die in het boek staat kan het wel degelijk toegevoegde waarde hebben. Kijk naar de colleges van Walter Lewin, hij laat de stof in het boek tot leven komen en enthousiasmeert daarmee zijn studenten.

Ik vind jouw houding nogal elitair eigenlijk, zeker door de colleges van Lewin als 'middelbare school' te betitelen. Wellicht heb jij de colleges op de universiteit vooral als storend ervaren, maar heel studenten vinden de colleges wel prettig. Zeker als door de didactische kwaliteiten van een goede docent zij de stof beter onder de knie krijgen, en dat is de reden waarom je onderwijs volgt.

Ook deze quote onderstreept dat:
quote:
Nee, in een goed college komen de valkuilen aan bod, en de rest doe je zelf maar.
  donderdag 10 februari 2011 @ 17:02:58 #119
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92594916
Veel studenten vinden zulke colleges wel prettig omdat ze achteroverleunend het vak leren en het tentamen halen, net zoals ze op de middelbare school hun proefwerken haalden zonder huiswerk te maken. Het is het Luzac-idee: betaal maar en wij zorgen dat je het haalt. Dat is niet de manier waarop je kritische studenten creëert. De universiteit is geen verlenging van het vwo, het vwo dient slechts als voorbereiding.
pi_92615367
The feyman lectures on physics zijn legendarisch en briljant. ze staan bij mij thuis. Briljant.
And that is the news.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')