Wat bedoel je met meer vrijheid? Een te strak curriculum? Dan ben ik het met je eens, het is belangrijk om je studie vorm te kunnen geven al naargelang je eigen interesses. Of qua didactische aanpak? Dan ben ik het niet met je eens, de 'schoolse' benadering is een stuk effectiever als het om de didactiek gaat, veel practicums, veel oefenen dan scoren studenten stukken hoger bij de tentamens. Ik vind het onzin dat dat niet hoort op een universiteit, het is geen instituut voor autodidactiek, maar voor onderzoek en onderwijs.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:34 schreef ssebass het volgende:
Ik vind trouwens dat universiteiten veel te schools worden. Studenten worden teveel aan het handje gehouden en te weinig vrijheid krijgen. Het gaat er toch om dat je zelf aan de juiste kennis kunt vergaren ipv dat iemand je aan je handje vasthoudt. Daarvoor hebben we al genoeg instellingen. Als het je dan niet lukt dan hoor je daar klaarblijkelijk niet te zijn.
Tentamens zijn nu zo dat er hetzelfde gevraagd wordt als wat geoefend wordt. Een groot deel van de collegestof blijft ongetentamineerd. Dit is een van de oorzaken waarom een student geen 40 uur per week in zijn studie investeert. Tentamens moeten veel moeilijker gemaakt worden.quote:Dan ben ik het niet met je eens, de 'schoolse' benadering is een stuk effectiever als het om de didactiek gaat, veel practicums, veel oefenen dan scoren studenten stukken hoger bij de tentamens.
Wat is daar mis mee? Zo te zien bieden de colleges dan een ideale voorbereiding voor het tentamen, precies zoals het hoort in mijn ogen.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:42 schreef GlowMouse het volgende:
Tentamens zijn nu zo dat er hetzelfde gevraagd wordt als wat geoefend wordt.
Dan wordt er dus minder getentamineerd dan er werd geoefend en behandeld in de colleges?quote:Een groot deel van de collegestof blijft ongetentamineerd.
Niet mee eens dus, de tentamens moeten vooral goed aansluiten op de collegestof. Natuurlijk kun je er wel voor kiezen de collegestof uit te breiden.quote:Tentamens moeten veel moeilijker gemaakt worden.
Beiden. Ik vind dat je je moet kunnen verbreden en vakken moet kunnen volgen waar je je uitgedaagd voelt. Daarnaast zorgt de schoolse aanpak (huidige didactiek) dat er minder initiatief genomen hoeft te worden, in mijn optiek erg on-academisch.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat bedoel je met meer vrijheid? Een te strak curriculum? Dan ben ik het met je eens, het is belangrijk om je studie vorm te kunnen geven al naargelang je eigen interesses. Of qua didactische aanpak? Dan ben ik het niet met je eens, de 'schoolse' benadering is een stuk effectiever als het om de didactiek gaat, veel practicums, veel oefenen dan scoren studenten stukken hoger bij de tentamens. Ik vind het onzin dat dat niet hoort op een universiteit, het is geen instituut voor autodidactiek, maar voor onderzoek en onderwijs.
Hier is zeker iets mis. Dit betekent dat mensen gewoon trucjes kunnen leren en tentamens kunnen halen zonder daadwerkelijk te begrijpen hoe de vork in de steel zit.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee? Zo te zien bieden de colleges dan een ideale voorbereiding voor het tentamen, precies zoals het hoort in mijn ogen.
Nee, in een goed college komen de valkuilen aan bod, en de rest doe je zelf maar. Anders is er te weinig tijd om alles te behandelen.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Niet mee eens dus, de tentamens moeten vooral goed aansluiten op de collegestof. Natuurlijk kun je er wel voor kiezen de collegestof uit te breiden.
Nee, het zijn geen trucjes, maar er zit juist logica in, die logica moet goed worden overgebracht bij het college. Een veel opgaven maken helpt daar meestal bij. Door er mee bezig te zijn ga je vanzelf de logica beter doorzien. Trucjes leer je, logica snap je vind ik. En een goede docent brengt die logica over met de didactische middelen die daar voor zijn.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:50 schreef ssebass het volgende:
Hier is zeker iets mis. Dit betekent dat mensen gewoon trucjes kunnen leren en tentamens kunnen halen zonder daadwerkelijk te begrijpen hoe de vork in de steel zit.
Nee, gewoon vaker colleges geven vind ik, dan is er voor alles ruim de tijd. Kijk eens bij MIT op Youtube naar OpenCourseware of bij Yale naar YaleCourses, daar wordt alle stof nauwkeurig behandeld en daarom zijn er soms wel 50 colleges voor een vak.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:50 schreef GlowMouse het volgende:
Nee, in een goed college komen de valkuilen aan bod, en de rest doe je zelf maar. Anders is er te weinig tijd om alles te behandelen.
Je neemt aan daf MIT en Yale goed academisch onderwijs geven.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, gewoon vaker colleges geven vind ik, dan is er voor alles ruim de tijd. Kijk eens bij MIT op Youtube naar OpenCourseware of bij Yale naar YaleCourses, daar wordt alle stof nauwkeurig behandeld en daarom zijn er soms wel 50 colleges voor een vak.
Niet zo'n hele gekke aanname natuurlijk. Beide instellingen staan erg hoog aangeschreven qua onderwijs en mensen zijn bereid daar veel voor te betalen. Bekijk bijvoorbeeld deze reeksen eens, dat is gewoon zeer goed onderwijs. Enthousiasmerend, theorie wordt goed belicht met praktische voorbeelden, en alle stof wordt grondig behandeld. En dit zijn dan alleen de hoorcolleges, de werkcolleges staan er niet bij.quote:Op woensdag 9 februari 2011 23:00 schreef GlowMouse het volgende:
Je neemt aan daf MIT en Yale goed academisch onderwijs geven.
Als het op die manier gebeurt wel, maar niet dat ze leren hoe ze de opgave moeten oplossen om vervolgende deze methode te kopieren op het tentamen. De logica erachter moet worden getoetst niet het invullen van formules of het reproduceren van beredeneringen. De manier van doceren en toetsen is dus essentieel.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, het zijn geen trucjes, maar er zit juist logica in, die logica moet goed worden overgebracht bij het college. Een veel opgaven maken helpt daar meestal bij. Door er mee bezig te zijn ga je vanzelf de logica beter doorzien. Trucjes leer je, logica snap je vind ik. En een goede docent brengt die logica over met de didactische middelen die daar voor zijn.
Dan vraag ik me af he (ik doe zelf een tweejarige economische master), krijg ik dan 3x meer mastervakken dan jij krijgt? eenjarige master: half jaar vakken, half jaar thesis(?): 60 credits tweejarige master: anderhalf jaar vakken, half jaar thesis: 120 credits (ik ga er 129 krijgen).quote:Op woensdag 9 februari 2011 21:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is niet mijn ervaring hoor. Bij mijn economiestudie is er ruim voldoende ruimte echte diepgaande vakken te volgen, ook al is het een eenjarige master, je moet ze alleen wel zelf kiezen.
jawel, maar als je oefening A oefent en kan uitrekenen kan dat bij oefening B alleen maar als je begrijpt wat je doet. Andere getallen invoeren is niet voldoende. Zeker bij een vak als mechanica heb je zoveel mogelijkheden, dan wordt echt de inzichten getest.quote:Op woensdag 9 februari 2011 23:10 schreef ssebass het volgende:
[..]
Als het op die manier gebeurt wel, maar niet dat ze leren hoe ze de opgave moeten oplossen om vervolgende deze methode te kopieren op het tentamen. De logica erachter moet worden getoetst niet het invullen van formules of het reproduceren van beredeneringen. De manier van doceren en toetsen is dus essentieel.
Wij hebben 80 % van het masterjaar (4 van de 5 blokken) gewoon vakken (goed voor 44 punten, 4 punten per vak), de masterthesis is voor de laatste 2 maanden (goed voor 16 punten), maar niemand krijgt het in die tijd af want je bent verplicht een eigen onderzoek te doen (alleen literatuuronderzoek is dus niet toegestaan). De meeste mensen zijn wel tot eind augustus/begin september bezig.quote:Op woensdag 9 februari 2011 23:55 schreef Zith het volgende:
Dan vraag ik me af he (ik doe zelf een tweejarige economische master), krijg ik dan 3x meer mastervakken dan jij krijgt? eenjarige master: half jaar vakken, half jaar thesis(?): 60 credits tweejarige master: anderhalf jaar vakken, half jaar thesis: 120 credits (ik ga er 129 krijgen).
*heb geen idee hoe eenjarige masters in elkaar zetten*
Wageningen, de meest onderschatte universiteit van Nederlandquote:Op donderdag 10 februari 2011 00:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wij hebben 80 % van het masterjaar (4 van de 5 blokken) gewoon vakken (goed voor 44 punten, 4 punten per vak), de masterthesis is voor de laatste 2 maanden (goed voor 16 punten), maar niemand krijgt het in die tijd af want je bent verplicht een eigen onderzoek te doen (alleen literatuuronderzoek is dus niet toegestaan). De meeste mensen zijn wel tot eind augustus/begin september bezig.
Waar doe jij je economische master dan eigenlijk?Ik ken alleen maar eenjarige economische masters. In Belgie?
Ik vind ratings echt te onbetrouwbaar. 'beoordeel goed, dan kan je later zeggen dat je op een goed beoordeelde uni hebt gezeten'quote:Op donderdag 10 februari 2011 08:36 schreef Zith het volgende:
[..]
Wageningen, de meest onderschatte universiteit van Nederland![]()
Heeft wageningen dan ook een civiele techniek richting, ik dacht dat deze alleen op TU's zaten?quote:Op donderdag 10 februari 2011 12:43 schreef One_of_the_few het volgende:
Wageningen vind ik ook niet goed. En dan kijk ik bijvoorbeeld naar mensen die iets in de civiele techniek als baan willen gaan doen, dan is het gewoon dramatisch slecht hoe weinig ze echt weten.
Net een middelbare school. Als je niet anders gewend bent, zit je na je studie met een enorm groot verschil als je nog wat bij wilt leren door zelfstudie. Daarnaast ontwikkel je geen eigen inzicht of kritische geest.quote:Op woensdag 9 februari 2011 23:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Niet zo'n hele gekke aanname natuurlijk. Beide instellingen staan erg hoog aangeschreven qua onderwijs en mensen zijn bereid daar veel voor te betalen. Bekijk bijvoorbeeld deze reeksen eens, dat is gewoon zeer goed onderwijs. Enthousiasmerend, theorie wordt goed belicht met praktische voorbeelden, en alle stof wordt grondig behandeld. En dit zijn dan alleen de hoorcolleges, de werkcolleges staan er niet bij.
http://www.youtube.com/view_play_list?p=F688ECB2FF119649
of
http://www.youtube.com/user/YaleCourses#g/c/6EF60E1027E1A10B
Tsja, je hebt het echt mis hoor. Yale en MIT leveren uitstekende studenten af met een hoge marktwaarde, dat komt echt niet alleen uit de naam voort. Iemand als Walter Lewin wordt door velen geroemd als zijnde een zeer goede docent. Bekijk anders eens de colleges van Richard Feynman, wereldwijd geroemd om zijn didactische kwaliteiten, hij hanteert een vergelijkbare manier van colleges geven.quote:Op donderdag 10 februari 2011 13:15 schreef GlowMouse het volgende:
Net een middelbare school. Als je niet anders gewend bent, zit je na je studie met een enorm groot verschil als je nog wat bij wilt leren door zelfstudie. Daarnaast ontwikkel je geen eigen inzicht of kritische geest.
Ha Ha.quote:De colleges waren geen doorslaand succes. De eerstejaars voor wie ze bedoeld waren konden het niet volgen en bleven steeds vaker weg.
Tsja, hoe de Nederlandse wiki daar bij komt, ik weet het niet, het is klinkklare onzin. De Feynman Lectures boekenreeks is gebaseerd op deze colleges en die wordt door velen als didactisch erg succesvol ervaren. Je hebt de reeks zeker niet thuis op de plank staan?quote:Op donderdag 10 februari 2011 16:16 schreef GlowMouse het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Richard_Feynman
[..]
Ha Ha.
De universiteiten zijn rijk en trekken mensen aan die het anders ook wel ver schoppen.
De boekenreeks zijn juist de uitgewerkte aantekeningen die Feynman had gemaakt voor zijn colleges.quote:Op donderdag 10 februari 2011 16:31 schreef GlowMouse het volgende:
Een didactisch goed boek heeft niks met goed onderwijs te maken.
Nee, als je het boek voorleest heeft het geen toegevoegde waarde, als je de stof behandeld die in het boek staat kan het wel degelijk toegevoegde waarde hebben. Kijk naar de colleges van Walter Lewin, hij laat de stof in het boek tot leven komen en enthousiasmeert daarmee zijn studenten.quote:Als je vertelt wat er in het boek staat, heb je geen toegevoegde waarde.
quote:Nee, in een goed college komen de valkuilen aan bod, en de rest doe je zelf maar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |