Bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)nger-selecteren.htmlquote:Universiteiten en hogescholen mogen voortaan strenger selecteren. Zo zijn studenten met een hbo-propedeuse straks niet meer automatisch welkom op een universiteit. Hogescholen mogen mbo'ers gaan weigeren.
Dat heeft staatssecretaris Halbe Zijlstra (Onderwijs) dinsdag geschreven in en reactie op adviezen van de commissie Veerman.
Als voorwaarde stelt de staatssecretaris wel dat studenten met de juiste vooropleiding altijd ergens kunnen doorstromen.
Zijlstra wil dat studenten meer te kiezen hebben. Voor mbo'ers die zich verder willen ontwikkelen komen er binnen het hbo meer tweejarige opleidingen, de zogeheten Associate degrees. Om het hbo voor vwo'ers aantrekkelijker te maken, komen er meer programma's voor 'excellente studenten'.
Het verschil in titulatuur tussen hogescholen en universiteiten verdwijnt, zodat hbo-studenten in het buitenland beter op hun waarde worden geschat, aldus Zijlstra. Bij de keuze hoeveel geld een onderwijsinstelling krijgt, gaat kwaliteit voortaan een belangrijke rol spelen.
En vertel eens, waar kan iemand die mbo heeft gedaan nu naartoe doorstromen als hij/zij niet verder mag op het hbo?quote:Als voorwaarde stelt de staatssecretaris wel dat studenten met de juiste vooropleiding altijd ergens kunnen doorstromen.
Ze worden niet meer automatisch toegelaten.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:38 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En vertel eens, waar kan iemand die mbo heeft gedaan nu naartoe doorstromen als hij/zij niet verder mag op het hbo?
Afgezien van enkele uitzonderingen geeft dit wel het niveau aan waarop het WO na tientallen jaren inmiddels is gezakt.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:32 schreef Viking84 het volgende:
Het vetgedrukte punt baart me zorgen. Het HBO is de universiteit niet en een HBO-alumnus brengt andere kwaliteiten met zich mee dan een WO-alumnus. Die kun je niet zomaar gelijk trekken.
Heb het dan ook over de leerlingen die geweigerd worden, want die mogelijkheid komt er nu dus wel.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:43 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ze worden niet meer automatisch toegelaten.
Daar is wel iets voor te zeggen, inderdaad.quote:Op dit moment fungeert een HBO-propedeuse als een alternatief VWO-diploma voor havisten. Maar bereidt een VWO-diploma beter voor op de universiteit dan een niet-passende HBO-propedeuse?
Eerst moet maar eens duidelijk worden op grond waarvan MBO'ers geweigerd kunnen wordenquote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:50 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Heb het dan ook over de leerlingen die geweigerd worden, want die mogelijkheid komt er nu dus wel.
Het was bedoeld als een vraagquote:Daar is wel iets voor te zeggen, inderdaad.
Gelijktrekken van een HBO-bachelor (4 jr) en een WO-bachelor (3jr) bedoel je? Dat zou kunnen, maar dat staat niet in het artikel en bovendien zit je dan nog met het feit dat HBO en uni teveel van elkaar verschillen om op één hoop te kunnen worden gegooid.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:54 schreef Apekoek het volgende:
Bedoelen ze niet met Bsc en Msc het gelijk trekken van bachelor op hbo dan wel uni?
Hangt af per opleiding, vaak kan je voor de meeste technische studies wiskunde B op vwo halen, dit is belangrijker dan een p halen in een technische hbo-opleiding.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:09 schreef Viking84 het volgende:
Bereidt een VWO-diploma beter voor op de uni dan een HBO-P? In het geval van een passende HBO-P gaat dit iig niet op, maar hoe zou dat zitten met niet-passende P's?
Dat vind ik ook, maar toch is het in mijn ogen onmogelijk dat HBOers een officiële master titel krijgen. Daar gaat het mij even om. Dan is er in ieder geval nog een verschil dat een HBOer een BSc titel heeft en een master student MSc. Het is dan aan jezelf of je stopt na 3 jaar met een BSc op een uni, moet je dan ook niet gewoon doen, afmaken die handel als je het verschil wilt maken.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:10 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Gelijktrekken van een HBO-bachelor (4 jr) en een WO-bachelor (3jr) bedoel je? Dat zou kunnen, maar dat staat niet in het artikel en bovendien zit je dan nog met het feit dat HBO en uni teveel van elkaar verschillen om op één hoop te kunnen worden gegooid.
Leuk bij opleidingen die zowel op het hbo als op de universiteit bestaan en dezelfde naam hebben.quote:Het verschil in titulatuur tussen hogescholen en universiteiten verdwijnt,
Ben jij ook niet begonnen op het hbo?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:28 schreef Viking84 het volgende:
HBO-studentjes zullen nu wel in hun handjes knijpen. "Jihaaaah, ik krijg met mijn pretopleiding dezelfde titulatuur als een academicus"
P gehaald op het HBO ja om door te kunnen stromen naar de uniquote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:29 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Ben jij ook niet begonnen op het hbo?
Ach, dan krijgen we gewoon hetzelfde als in de VS - waar de instelling waar je hebt gestudeerd voor werkgevers een onlosmakelijk onderdeel van de titel is. Je InHolland titel zal dus nog steeds minder waard zijn dan die van de Universiteit Leiden.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:22 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Leuk bij opleidingen die zowel op het hbo als op de universiteit bestaan en dezelfde naam hebben.
ik zou een (hbo)opleiding waarbinnen je een startcertifcaat actuariaat kan halen nou niet bepaald een pretopleiding noemen. een (uni)opleiding waar je met een onderzoekje onder 10 mensen (!) (waar je dan dan niet kloppende statistische kul op loslaat) en afstudeert met een 7 daarentegenquote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:28 schreef Viking84 het volgende:
HBO-studentjes zullen nu wel in hun handjes knijpen. "Jihaaaah, ik krijg met mijn pretopleiding dezelfde titulatuur als een academicus"
Maar het gaat Zijlstra er om dat de titels duidelijker zijn voor het buitenland. Alleen kennen ze daar ze het verschil tussen InHolland en Leiden meestal niet dus het wordt helemaal niet duidelijkerquote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:32 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Ach, dan krijgen we gewoon hetzelfde als in de VS - waar de instelling waar je hebt gestudeerd voor werkgevers een onlosmakelijk onderdeel van de titel is. Je InHolland titel zal dus nog steeds minder waard zijn dan die van de Universiteit Leiden.
Ik chargeerde uiteraardquote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:48 schreef simmu het volgende:
[..]
ik zou een (hbo)opleiding waarbinnen je een startcertifcaat actuariaat kan halen nou niet bepaald een pretopleiding noemen. een (uni)opleiding waar je met een onderzoekje onder 10 mensen (!) (waar je dan dan niet kloppende statistische kul op loslaat) en afstudeert met een 7 daarentegen
Een afronden van een WO-bachelor geeft momenteel recht op het mogen voer van de titel BA of BSc, het afronden van een HBO-bachelor geeft recht op het voeren van andere titels. Een lijstje staat hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bachelor#Nederlandquote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:10 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Gelijktrekken van een HBO-bachelor (4 jr) en een WO-bachelor (3jr) bedoel je? Dat zou kunnen, maar dat staat niet in het artikel
ik nietquote:
Dat zijn dan de mensen die geilen op titels, ik zie liever gewoon mensen van studies afkomen die wat opgestoken hebben, naar een bepaald niveau (denkpatroon) toegewerkt hebben. En daar is het dus aan het mis gaan, zoals we de verhalen van hogeschool holland horen zijn er natuurlijk nog veel meer van zulke verhalen die zowel voor unie's als andere hogescholen gelden.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:28 schreef Viking84 het volgende:
HBO-studentjes zullen nu wel in hun handjes knijpen. "Jihaaaah, ik krijg met mijn pretopleiding dezelfde titulatuur als een academicus"
Iddquote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:16 schreef Zith het volgende:
Geweldig, HBOers die een HBO-master doen krijgen een Master of Science titelAlsof ze ooit wetenschappelijke journals hebben doorgelezen
Of boeken van een of andere management goeroe...quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:19 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Idd.
En als ze een artikel moeten schrijven met behulp van bronnen, komen ze met allemaal internetbronnen aanzetten.
*kuch*quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:19 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Idd.
En als ze een artikel moeten schrijven met behulp van bronnen, komen ze met allemaal internetbronnen aanzetten.
Dan nog verwijs je naar het echte artikel en niet naar de url.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:29 schreef simmu het volgende:
[..]
*kuch*
je weet dat de meeste papers ook via internet te lezen zijn toch? anders zou dit best wel een domme opmerking zijn
dat natuurlijk uiteraard altijd. en op de propere manier met een nette bibliografie!quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:32 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dan nog verwijs je naar het echte artikel en niet naar de url.
Ik bedoel natuurlijk van die niet-betrouwbare publicaties die je overal vindtquote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:29 schreef simmu het volgende:
[..]
*kuch*
je weet dat de meeste papers ook via internet te lezen zijn toch? anders zou dit best wel een domme opmerking zijn
Ik ken een paar HBO-master volgers (doe zelf een research master), en die hebben echt nog nooit gehoord van isiknowledge.com, scopus.com, etc... scholar.google.com gebruiken ze om boeken te vinden (van die boeken die scientific journals samenvatten, of van goeroes die het allemaal wel eventjes komen vertellen zonder wetenschappelijk onderzoek te hebben gedaan). Journals, als ze al toegang hebben via de HBO (internet)bibliotheek zijn maar lastig, er zijn er te veel ('30.000 artikelenover supply chain management man, hoe vind ik nou weer de juiste??' en niet 'straight to the point'.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:29 schreef simmu het volgende:
[..]
*kuch*
je weet dat de meeste papers ook via internet te lezen zijn toch? anders zou dit best wel een domme opmerking zijn
Voor mensen met hardnekkige leesproblemen is het geen overbodige luxe om de basisschool nog eens over te doen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:33 schreef Scorpie het volgende:
Studies zijn toch overrated, Google-scholing for the win toch TS?
Inderdaad, ik zal even een inschrijfformulier voor je pakken, als je wilt, kan ik hem ook nog voor je invullen?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:36 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Voor mensen met hardnekkige leesproblemen is het geen overbodige luxe om de basisschool nog eens over te doen.
Ik geloof nu niet meer (hier iig niet), internettoegang tot de scientific journals zijn reteduur voor universiteiten.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:37 schreef simmu het volgende:
vroeger (in mijn tijdmehn! ik word oud) kon je gewoon lid worden van de universiteitsbibliotheek van de TUDelft hoor!
bah zeg, dat vind ik eigenlijk niet zo'n beste ontwikkeling eerlijk gezegd. ik als persoon kom er wel bij, maar ik ben toch eigenlijk wel van mening dat die kennis beschikbaar zou moeten zijn voor hen die het graag willen lezen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:38 schreef Zith het volgende:
[..]
Ik geloof nu niet meer (hier iig niet), internettoegang tot de scientific journals zijn reteduur voor universiteiten.
Gezien je gebrekkige leesvaardigheid kun je dat beter aan mij overlaten.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Inderdaad, ik zal even een inschrijfformulier voor je pakken, als je wilt, kan ik hem ook nog voor je invullen?
Vind ik ook! Ik vind ook dat alle boeken gewoon digitaal raadpleegbaar moeten zijn, want het is me zo vaak gebeurd dat een boek dat ik nodig had voor een artikel uitgeleend wasquote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:40 schreef simmu het volgende:
[..]
bah zeg, dat vind ik eigenlijk niet zo'n beste ontwikkeling eerlijk gezegd. ik als persoon kom er wel bij, maar ik ben toch eigenlijk wel van mening dat die kennis beschikbaar zou moeten zijn voor hen die het graag willen lezen.
Ik ook, het is immers vooral overheidsgeld dat in de onderzoeken zit.. Soms kom ik een journal tegen waar ik geen toegang op heb via mijn universiteit, je mag hem dan wel lezen hoor, moet je wel eerst 30 USD overmaken voor 48 uur toegang...quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:40 schreef simmu het volgende:
[..]
bah zeg, dat vind ik eigenlijk niet zo'n beste ontwikkeling eerlijk gezegd. ik als persoon kom er wel bij, maar ik ben toch eigenlijk wel van mening dat die kennis beschikbaar zou moeten zijn voor hen die het graag willen lezen.
Dat zijn universitaire titels, geregeld en beschermd via de wet.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:41 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Ik vraag me wel af hoe dat zit met specifiekere titels als Mr. en Ir.
Maar dat is/was Master of Science ook (HBO-masters kregen Master in <<Human Resources, oid>>), is dat nou niet juist wat ze wilden veranderen?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:48 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Dat zijn universitaire titels, geregeld en beschermd via de wet.
Wikipedia: Titulatuur in het Nederlands hoger onderwijs
Utrecht University of applied sciencesquote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:22 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Leuk bij opleidingen die zowel op het hbo als op de universiteit bestaan en dezelfde naam hebben.
Niet mee eens, de boeken die wij voor de inleidende vakken gebruiken in de bachelor Rechten gebruiken ze op het hbo als enige materiaal. Wij krijgen vervolgens nog verdieping tijdens de bachelor.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 19:40 schreef FoolWithMokey het volgende:
Volgens mij willen ze voor hbo bachelor en universitair bachelor zelfde naamgeving gebruiken. Niet dat je naar 4 jaar hbo ineens een universitair master hebt. Volgens mij is een hbo bachelor wel ongeveer op hetzelfde niveau als een uni bachelor, Je leert dan op hbo in 4 jaar evenveel als 3 jaar uni. Dus daar heb ik op zich geen problemen mee. Maar het zou natuurlijk belachelijk zijn als je na 4 jaar hbo ineens een master krijgt
Waar ik me meer zorgen om maak is dat kansen van vmbo'ers met ambitie kleiner worden. Ik zie ook niet waarom je wel naar uni mag met een vwo diploma en niet met een hbo p. Volgens mij sluit een hbo p veel meer aan op universiteit dan een vwo diploma(Mits een hbo p in hetzelfde vakgebied)
Je hebt bijvoorbeel veel betere voorbereiding voor universitair informatica met een hbo p informatica dan een vwo diploma?
Toevallig is Informatica juist wel een goed voorbeeld waarbij een vwo vooropleiding beter aansluit dan een hbo p. Op de universiteit zijn de programmeervakken niet zo moeilijk, het is daar voornamelijk de wiskunde en logica waar mensen op vast lopen. Hier zijn HBO'ers vaak veel minder mee bekend, die hebben een flinke wiskundeachterstand tov VWO'ers. Hun extra programmeerervaring is niet zo hard nodig voor de studie, aangezien de programmeervakken toch relatief eenvoudig zijn.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 19:40 schreef FoolWithMokey het volgende:
Volgens mij willen ze voor hbo bachelor en universitair bachelor zelfde naamgeving gebruiken. Niet dat je naar 4 jaar hbo ineens een universitair master hebt. Volgens mij is een hbo bachelor wel ongeveer op hetzelfde niveau als een uni bachelor, Je leert dan op hbo in 4 jaar evenveel als 3 jaar uni. Dus daar heb ik op zich geen problemen mee. Maar het zou natuurlijk belachelijk zijn als je na 4 jaar hbo ineens een master krijgt
Waar ik me meer zorgen om maak is dat kansen van vmbo'ers met ambitie kleiner worden. Ik zie ook niet waarom je wel naar uni mag met een vwo diploma en niet met een hbo p. Volgens mij sluit een hbo p veel meer aan op universiteit dan een vwo diploma(Mits een hbo p in hetzelfde vakgebied)
Je hebt bijvoorbeel veel betere voorbereiding voor universitair informatica met een hbo p informatica dan een vwo diploma?
wat je nu zegt is in ieder geval niet voor elke informatica opleiding correct. bij de tudelft is er eind jaren '90 juist erg geschrapt in de wiskunde. uiteindelijk gingen zowel logica als analyse eraan. op de th krijgen ze dat nog steeds (op een gelijk nivo naar ik kan oordelen)quote:Op dinsdag 8 februari 2011 21:22 schreef seventhseagulll het volgende:
[..]
Toevallig is Informatica juist wel een goed voorbeeld waarbij een vwo vooropleiding beter aansluit dan een hbo p. Op de universiteit zijn de programmeervakken niet zo moeilijk, het is daar voornamelijk de wiskunde en logica waar mensen op vast lopen. Hier zijn HBO'ers vaak veel minder mee bekend, die hebben een flinke wiskundeachterstand tov VWO'ers. Hun extra programmeerervaring is niet zo hard nodig voor de studie, aangezien de programmeervakken toch relatief eenvoudig zijn.
Een WO bachelor is echt gespitst op science, derhalve Bachelor of Science, een HBOer die bijv. Humar Resources studeert krijgt Bachelor in Human Resources (Bc).quote:Op dinsdag 8 februari 2011 19:40 schreef FoolWithMokey het volgende:
Volgens mij willen ze voor hbo bachelor en universitair bachelor zelfde naamgeving gebruiken. Niet dat je naar 4 jaar hbo ineens een universitair master hebt. Volgens mij is een hbo bachelor wel ongeveer op hetzelfde niveau als een uni bachelor, Je leert dan op hbo in 4 jaar evenveel als 3 jaar uni. Dus daar heb ik op zich geen problemen mee. Maar het zou natuurlijk belachelijk zijn als je na 4 jaar hbo ineens een master krijgt
Waar ik me meer zorgen om maak is dat kansen van vmbo'ers met ambitie kleiner worden. Ik zie ook niet waarom je wel naar uni mag met een vwo diploma en niet met een hbo p. Volgens mij sluit een hbo p veel meer aan op universiteit dan een vwo diploma(Mits een hbo p in hetzelfde vakgebied)
Je hebt bijvoorbeel veel betere voorbereiding voor universitair informatica met een hbo p informatica dan een vwo diploma?
quote:Het verschil in titulatuur tussen hogescholen en universiteiten verdwijnt
Zo kan je ook een 'kenniseconomie' worden...quote:Van wikipedia:
Ter verduidelijking, en om onderscheid te kunnen maken met de professionele bachelor, worden er bij academische bachelors de internationaal herkenbare specificaties of Arts, of Science en of Laws (niet in Vlaanderen) gebruikt. Volgens zowel de Nederlandse als Vlaamse wetgeving is het gebruik van deze specificaties achter de graden alleen voorbehouden aan universiteiten.
precies! mooi uitgedrukt. dat is ook mijn ervaring (van lang, lang geleden...). het niveau is niet zozeer hoger of lager, maar anders gericht. dit uitgezonderd pretopleidingen. die heb je overal, op elk gebied en op elk niveau.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 21:39 schreef Zith het volgende:
[..]
Een WO bachelor is echt gespitst op science, derhalve Bachelor of Science, een HBOer die bijv. Humar Resources studeert krijgt Bachelor in Human Resources (Bc).
Men zegt altijd dat HBOers praktisch leren denken, WOers theoretisch (en dat klopt ook IMO), dat geeft al genoeg aan dat HBO bachelor niet dezelfde soort bachelor is als WO bachelor
En masters financieren we helemaal niet meer want die zie je in dat mooie grafiekje toch niet meer terug.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 21:41 schreef Zephyrus het volgende:
[..]
[..]
Zo kan je ook een 'kenniseconomie' worden...
We noemen alles gewoon hetzelfde; zo lijkt het tenminste alsof we meer academici hebben. Simpel en goedkoop idee.
Ik doe zelf Technische Informatica op de TU Delft, en daar behoren analyse en logica met bijbehorende vervolgvakken nog steeds bij het standaard bachelor programma. Het kan best zijn dat het minder is dan vroeger, maar ik spreek af en toe wel met studenten die hier na hun hbo propedeuse zijn gekomen, en zij geven aan dat dit hen behoorlijk tegenvalt.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 21:27 schreef simmu het volgende:
[..]
wat je nu zegt is in ieder geval niet voor elke informatica opleiding correct. bij de tudelft is er eind jaren '90 juist erg geschrapt in de wiskunde. uiteindelijk gingen zowel logica als analyse eraan. op de th krijgen ze dat nog steeds (op een gelijk nivo naar ik kan oordelen)
Dat hebben ze in Engeland inderdaad zo gedaan.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 21:41 schreef Zephyrus het volgende:
[..]
[..]
Zo kan je ook een 'kenniseconomie' worden...
We noemen alles gewoon hetzelfde; zo lijkt het tenminste alsof we meer academici hebben. Simpel en goedkoop idee.
Alsof die scheiding er nu zo strikt is, veel studies op de universiteit kennen wel degelijk een forse praktische component. En die component is vaak groter dan 50 %. En dat is goed, slechts een klein deel van de studenten ambieert een wetenschappelijke carrière.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 21:39 schreef Zith het volgende:
Een WO bachelor is echt gespitst op science, derhalve Bachelor of Science, een HBOer die bijv. Humar Resources studeert krijgt Bachelor in Human Resources (Bc).
Men zegt altijd dat HBOers praktisch leren denken, WOers theoretisch (en dat klopt ook IMO), dat geeft al genoeg aan dat HBO bachelor niet dezelfde soort bachelor is als WO bachelor
Geen enkel probleem hoor. Als student zijnde kun je zelfs gratis lid worden van andere universiteitsbibliotheken. Naast de EUR en TU-Delft (waar ik studeer) ben ik lid van universiteitsbibliotheek van de TU-e en kan ik daar ook van alle faciliteiten gebruik maken zoals het lenen van boeken en het raadplegen van journals. En ik weet van studenten uit Leiden dat zij ook gebruik kunnen maken van zowel de UB van de EUR als van de TU-Delft.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:37 schreef simmu het volgende:
vroeger (in mijn tijdmehn! ik word oud) kon je gewoon lid worden van de universiteitsbibliotheek van de TUDelft hoor!
Helemaal mee eens. Ik vind het dan ook positief om te zien dat het kabinet lijkt in te zetten op meer selectiemogelijkheden voor universiteiten. Als het aantal economiestudenten, jaarlijks 400 eerste jaars ofzo, aan de EUR gehalveerd kan worden zou dat al een hele verbetering voor het onderwijs betekenen denk ik.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:50 schreef Oud_student het volgende:
Al deze ontwikkelingen zijn het gevolg van het gelijkheids denken en de democratisering dat begin jaren 70 opkwam. Mensen zijn niet gelijk, onderwijs is niet democratisch.
Wat moet gebeuren is: selectie op capaciteiten, privatisering van het WO, samenwerken met industrie en onderzoeks instellingen en vooral geen (ik herhaal geen) subsidies.
Dat is wel erg herkenbaar, al die mailtjes die je krijgt van studenten of je hun prut-enquête in wil vullen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:48 schreef simmu het volgende:
een (uni)opleiding waar je met een onderzoekje onder 10 mensen (!) (waar je dan dan niet kloppende statistische kul op loslaat) en afstudeert met een 7 daarentegen
Onzin!quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:28 schreef Viking84 het volgende:
HBO-studentjes zullen nu wel in hun handjes knijpen. "Jihaaaah, ik krijg met mijn pretopleiding dezelfde titulatuur als een academicus"
TU/e heeft dan ook een goede UB vind ik.quote:Op woensdag 9 februari 2011 00:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Geen enkel probleem hoor. Als student zijnde kun je zelfs gratis lid worden van andere universiteitsbibliotheken. Naast de EUR en TU-Delft (waar ik studeer) ben ik lid van universiteitsbibliotheek van de TU-e en kan ik daar ook van alle faciliteiten gebruik maken zoals het lenen van boeken en het raadplegen van journals. En ik weet van studenten uit Leiden dat zij ook gebruik kunnen maken van zowel de UB van de EUR als van de TU-Delft.
Het ontloopt elkaar volgens mij niet zoveel, de TU/e heb ik maar een enkele keer gebruik van gemaakt maar bij de TU-Delft en de EUR vind ik beide UB's prima.quote:Op woensdag 9 februari 2011 01:40 schreef One_of_the_few het volgende:
TU/e heeft dan ook een goede UB vind ik. De EUR is een beetje matig, maar wel meer voorzieningen vergeleken TU/e.
Daar ben ik wel enorm over te spreken bij de EUR. Je hebt heel veel mogelijkheden om je studie zelf in te richten en te verdiepen. Je kunt als economiestudent ook vakken volgen op het gebied van programmeren (Java en C++), statistiek en allerlei logistieke vakken (bij de econometristen) en echte verdiepende economische vakken als game theory. Dat is tenminste hoe ik mijn studie heb vormgegeven.quote:Ik heb eerst werktuigbouwkunde gedaan en nu bestuurskunde. Niveau van bestuurskunde verschilt van echt wel goed tot echt wel dramatisch. Abstractieniveau van een pinda, rekenkundig vermogen van en pabo'er en algemene kennis van lik mij vestje. tentamens en college's niet van een echt hoog niveau en voor een technische hbo'er echt eitje om te doen.
Toch ben je er als student bij en zijn er zat mogelijkheden om buiten de standaard weg wel verdieping te vinden. Dat lukt je op het HBO niet op die manier. HBO uni is gewoon compleet anders en de UB's zijn er een voorbeeld van.
Nou, commutativiteit is anders wel een belangrijke wiskundige eigenschap.quote:Overigens geeft de EUR zelf een slecht voorbeeld door wiskunde havo-1 niveau bijles te geven. "3*5 = 5*3' ja werkelijk, het staat in de literatuur. Op een uni. Ik mocht het volgen. Nou nee, ik neem mijn intellect wel serieus. En de zaal zat vol met mensen de rest van de weken die het toch niet begrepen.
Dat is wel heel ernstig. Wij vonden het al schandalig dat bijna niemand meer wist hoe je moest integreren en differentieren. Maargoed als je dat een aantal jaar niet doet vergeet je het wel, dit daarentegen.quote:Op woensdag 9 februari 2011 01:40 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Overigens geeft de EUR zelf een slecht voorbeeld door wiskunde havo-1 niveau bijles te geven. "3*5 = 5*3' ja werkelijk, het staat in de literatuur. Op een uni. Ik mocht het volgen. Nou nee, ik neem mijn intellect wel serieus. En de zaal zat vol met mensen de rest van de weken die het toch niet begrepen
ik bedoelde dan ook niet studenten. gewoon iedereen die in delft woonde toenquote:Op woensdag 9 februari 2011 00:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Geen enkel probleem hoor. Als student zijnde kun je zelfs gratis lid worden van andere universiteitsbibliotheken. Naast de EUR en TU-Delft (waar ik studeer) ben ik lid van universiteitsbibliotheek van de TU-e en kan ik daar ook van alle faciliteiten gebruik maken zoals het lenen van boeken en het raadplegen van journals. En ik weet van studenten uit Leiden dat zij ook gebruik kunnen maken van zowel de UB van de EUR als van de TU-Delft.
Als die mensen geen wetenschappelijk carriere ambieren waarom zouden we ze dan nog tot wetenschapper opleiden. Dan kunnen we ze net zo goed op een HBO fabriek zetten en klaarstomen voor het bedrijfsleven.quote:Op woensdag 9 februari 2011 00:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Alsof die scheiding er nu zo strikt is, veel studies op de universiteit kennen wel degelijk een forse praktische component. En die component is vaak groter dan 50 %. En dat is goed, slechts een klein deel van de studenten ambieert een wetenschappelijke carrière.
kijk, daar word ik blij vanquote:Op woensdag 9 februari 2011 10:08 schreef seventhseagulll het volgende:
Je kan nog steeds als niet-student voor 20 euro per jaar lid worden van de bibliotheek van de TU Delft en daarvoor hoef je niet eens in Delft te wonen, elke plaats in Nederland is goed genoeg.
Sluiten ze ook virtuele abbonenmenten af, dat je via zoiets toch een (relatief goedkope) toegang kan krijgen tot veel meer onderzoeks artikelen?quote:Op woensdag 9 februari 2011 10:41 schreef simmu het volgende:
[..]
kijk, daar word ik blij van![]()
zo was het idd in 'mijn tijd' ook
geen idee, ik heb gratis 'toegang' tot elke paper die ik lezen wil via sangdraxquote:Op woensdag 9 februari 2011 10:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Sluiten ze ook virtuele abbonenmenten af, dat je via zoiets toch een (relatief goedkope) toegang kan krijgen tot veel meer onderzoeks artikelen?
Ik zou zo nu en dan graag wel eens een artikel willen lezen maar om daar zoals al eerder vermeld nu steeds 30 euro voor uit te geven terwijl het niet eens bekend is of het artikel precies is wat je zoekt maakt het nogal een dure aangelegenheid voor mijn werkgever.quote:Op woensdag 9 februari 2011 10:58 schreef simmu het volgende:
[..]
geen idee, ik heb gratis 'toegang' tot elke paper die ik lezen wil via sangdrax
ssttt! niet verklappen!
ik proeflees ook vaak zijn papers en dus ook wel eens de bronnen.
Meestal kun je uit het abstract toch wel uitmaken of het interessant is.quote:Op woensdag 9 februari 2011 11:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik zou zo nu en dan graag wel eens een artikel willen lezen maar om daar zoals al eerder vermeld nu steeds 30 euro voor uit te geven terwijl het niet eens bekend is of het artikel precies is wat je zoekt maakt het nogal een dure aangelegenheid voor mijn werkgever.
alleen bij de goede, da's een beetje onderdeel van het probleem. er zit net zo goed veel troep tussen hoor. wat wel een goede maatstaaf is, is om na te gaan welke conferenties die paper dan 'gedaan' heeft. maar ook dan moet je wel een beetje de achtergrond van die conferenties begrijpen en inzien.quote:Op woensdag 9 februari 2011 11:12 schreef OVchipkaart het volgende:
[..]
Meestal kun je uit het abstract toch wel uitmaken of het interessant is.
Ik kijk meestal gewoon in welk journal het staat dat plus de abstract geeft vaak al duidelijk aan of ik het wil lezen, daarna lees ik het pdfje gewoon (maarja dat laatste kan Basp1 niet doen)quote:Op woensdag 9 februari 2011 11:22 schreef simmu het volgende:
[..]
alleen bij de goede, da's een beetje onderdeel van het probleem. er zit net zo goed veel troep tussen hoor. wat wel een goede maatstaaf is, is om na te gaan welke conferenties die paper dan 'gedaan' heeft. maar ook dan moet je wel een beetje de achtergrond van die conferenties begrijpen en inzien.
Dit waren studenten die later niet veel met rekenen gaan doen he. Op de TU/e beginnen ze met bijspijkeren integreren etc. Om op te frissen voor de vakken daarna. vind ik niet heel gek. Vind het vooral vreemd dat er college wordt gegeven over stof dat ver onder het toelatingsniveau tot een universiteit ligt.quote:Op woensdag 9 februari 2011 06:44 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dat is wel heel ernstig. Wij vonden het al schandalig dat bijna niemand meer wist hoe je moest integreren en differentieren. Maargoed als je dat een aantal jaar niet doet vergeet je het wel, dit daarentegen.
Ik hoef tenminste niet te vrezen voor concurrentie van de volgende generatie
Eeen WO'er die niet het pure onderzoek ingaat is toch echt van een ander niveau dan een HBO'er.quote:Op woensdag 9 februari 2011 10:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als die mensen geen wetenschappelijk carriere ambieren waarom zouden we ze dan nog tot wetenschapper opleiden. Dan kunnen we ze net zo goed op een HBO fabriek zetten en klaarstomen voor het bedrijfsleven.
het hangt allemaal af van de opleiding zelf. maar dat heb ik al eerder gezegd. ook voor het BaMa stelsel waren er pretstudiesquote:Op woensdag 9 februari 2011 21:23 schreef koffiegast het volgende:
Dit hele hbo+master zelfde gaat echt megaveel problemen opleveren. Als je hoort wat de verschillen zijn tussen de stof op hbo en uni, dan ga je toch afvragen waarom per se ze dit beleid willen doorvoeren 'zodat andere landen ons model beter snappen'. Maak dan een beter vertalingsmodel? Als je een universiteitsstudent bent uit het buitenland staat dat absoluut niet garant dat je hier de universiteit aan kan...
Je hebt op de uni al genoeg pretstudies met uiteraard bijbehorende lage kwaliteit, als we dit nog verder gelijk gaan trekken met de hbo zal dit nog lager worden. Enorme devaluering, er is geen snellere manier om de kwaliteit naar beneden te krijgen.quote:Op woensdag 9 februari 2011 21:30 schreef simmu het volgende:
[..]
het hangt allemaal af van de opleiding zelf. maar dat heb ik al eerder gezegd. ook voor het BaMa stelsel waren er pretstudies
quote:Op woensdag 9 februari 2011 01:13 schreef ratatat het volgende:
Ik vind het wel grappig eigenlijk. Denk dat het ongeveer als volgt is gegaan:
'Hmmm, we willen een top-5 kenniseconomie worden, maar we willen wel op onderwijs bezuinigen. Wacht, als we nu alle HBO luitjes dezelfde titel geven als WO afgestudeerden hebben we meer mensen met een WO titel en zijn we ineens een kenniseconomie omdat we dan meer mensen hebben met een WO titel.'
Dat is niet mijn ervaring hoor. Bij mijn economiestudie is er ruim voldoende ruimte echte diepgaande vakken te volgen, ook al is het een eenjarige master, je moet ze alleen wel zelf kiezen.quote:Op woensdag 9 februari 2011 21:35 schreef ssebass het volgende:
Daarnaast hoor ik ook over eenjarige masters op de uni dat deze voor de helft uit "onderzoek" bestaan en de andere helft een paar beschouwende vakken.
Bij de beta studies is (of was) een groot begeleid eigen onderzoek wel een vereiste voor afstuderen. Maar nadelig of oppervlakkig kan je dat niet noemen - het is meer een enorm practicum.quote:Op woensdag 9 februari 2011 21:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is niet mijn ervaring hoor. Bij mijn economiestudie is er ruim voldoende ruimte echte diepgaande vakken te volgen, ook al is het een eenjarige master, je moet ze alleen wel zelf kiezen.
Wat is daarquote:Op woensdag 9 februari 2011 21:48 schreef MisterSqueaky het volgende:
Bij de beta studies is (of was) een groot begeleid eigen onderzoek wel een vereiste voor afstuderen. Maar nadelig of oppervlakkig kan je dat niet noemen - het is meer een enorm practicum.
Ik ben ook voorstander van eigen onderzoek, maar daarom is een eenjarige master gewoon te kort. Ik heb ook eigen onderzoek gedaan, maar mijn master was dan ook drie jaar.quote:Op woensdag 9 februari 2011 21:48 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Bij de beta studies is (of was) een groot begeleid eigen onderzoek wel een vereiste voor afstuderen. Maar nadelig of oppervlakkig kan je dat niet noemen - het is meer een enorm practicum.
Ik doe ook eigen onderzoek (ook als studentassistent overigens), dat kan prima in een éénjarige master. Het is zelfs verplicht bij ons, EUR, om eigen, nieuw kwantitatief onderzoek te doen voor de afstudeerscriptie. Afhankelijk van het niveau van de student kan dat vrij diep gaan, en het eindcijfer is daar dan ook naar.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:04 schreef ssebass het volgende:
Ik ben ook voorstander van eigen onderzoek, maar daarom is een eenjarige master gewoon te kort. Ik heb ook eigen onderzoek gedaan, maar mijn master was dan ook drie jaar.
Dat juich ik ook zeker toe, ben alleen van mening dat je ook in je tweede jaar master nog zoveel verdieping kunt halen dat een jaar gewoon erg krap is. Bachelor is drie jaar, promotie is vier jaar, specialisaties ook vaak vier, dus waarom een master een? Valt een beetje uit de toon.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik doe ook eigen onderzoek (ook als studentassistent overigens), dat kan prima in een éénjarige master. Het is zelfs verplicht bij ons, EUR, om eigen, nieuw kwantitatief onderzoek te doen voor de afstudeerscriptie. Afhankelijk van het niveau van de student kan dat vrij diep gaan, en het eindcijfer is daar dan ook naar.
Wat bedoel je met meer vrijheid? Een te strak curriculum? Dan ben ik het met je eens, het is belangrijk om je studie vorm te kunnen geven al naargelang je eigen interesses. Of qua didactische aanpak? Dan ben ik het niet met je eens, de 'schoolse' benadering is een stuk effectiever als het om de didactiek gaat, veel practicums, veel oefenen dan scoren studenten stukken hoger bij de tentamens. Ik vind het onzin dat dat niet hoort op een universiteit, het is geen instituut voor autodidactiek, maar voor onderzoek en onderwijs.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:34 schreef ssebass het volgende:
Ik vind trouwens dat universiteiten veel te schools worden. Studenten worden teveel aan het handje gehouden en te weinig vrijheid krijgen. Het gaat er toch om dat je zelf aan de juiste kennis kunt vergaren ipv dat iemand je aan je handje vasthoudt. Daarvoor hebben we al genoeg instellingen. Als het je dan niet lukt dan hoor je daar klaarblijkelijk niet te zijn.
Tentamens zijn nu zo dat er hetzelfde gevraagd wordt als wat geoefend wordt. Een groot deel van de collegestof blijft ongetentamineerd. Dit is een van de oorzaken waarom een student geen 40 uur per week in zijn studie investeert. Tentamens moeten veel moeilijker gemaakt worden.quote:Dan ben ik het niet met je eens, de 'schoolse' benadering is een stuk effectiever als het om de didactiek gaat, veel practicums, veel oefenen dan scoren studenten stukken hoger bij de tentamens.
Wat is daar mis mee? Zo te zien bieden de colleges dan een ideale voorbereiding voor het tentamen, precies zoals het hoort in mijn ogen.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:42 schreef GlowMouse het volgende:
Tentamens zijn nu zo dat er hetzelfde gevraagd wordt als wat geoefend wordt.
Dan wordt er dus minder getentamineerd dan er werd geoefend en behandeld in de colleges?quote:Een groot deel van de collegestof blijft ongetentamineerd.
Niet mee eens dus, de tentamens moeten vooral goed aansluiten op de collegestof. Natuurlijk kun je er wel voor kiezen de collegestof uit te breiden.quote:Tentamens moeten veel moeilijker gemaakt worden.
Beiden. Ik vind dat je je moet kunnen verbreden en vakken moet kunnen volgen waar je je uitgedaagd voelt. Daarnaast zorgt de schoolse aanpak (huidige didactiek) dat er minder initiatief genomen hoeft te worden, in mijn optiek erg on-academisch.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat bedoel je met meer vrijheid? Een te strak curriculum? Dan ben ik het met je eens, het is belangrijk om je studie vorm te kunnen geven al naargelang je eigen interesses. Of qua didactische aanpak? Dan ben ik het niet met je eens, de 'schoolse' benadering is een stuk effectiever als het om de didactiek gaat, veel practicums, veel oefenen dan scoren studenten stukken hoger bij de tentamens. Ik vind het onzin dat dat niet hoort op een universiteit, het is geen instituut voor autodidactiek, maar voor onderzoek en onderwijs.
Hier is zeker iets mis. Dit betekent dat mensen gewoon trucjes kunnen leren en tentamens kunnen halen zonder daadwerkelijk te begrijpen hoe de vork in de steel zit.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee? Zo te zien bieden de colleges dan een ideale voorbereiding voor het tentamen, precies zoals het hoort in mijn ogen.
Nee, in een goed college komen de valkuilen aan bod, en de rest doe je zelf maar. Anders is er te weinig tijd om alles te behandelen.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Niet mee eens dus, de tentamens moeten vooral goed aansluiten op de collegestof. Natuurlijk kun je er wel voor kiezen de collegestof uit te breiden.
Nee, het zijn geen trucjes, maar er zit juist logica in, die logica moet goed worden overgebracht bij het college. Een veel opgaven maken helpt daar meestal bij. Door er mee bezig te zijn ga je vanzelf de logica beter doorzien. Trucjes leer je, logica snap je vind ik. En een goede docent brengt die logica over met de didactische middelen die daar voor zijn.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:50 schreef ssebass het volgende:
Hier is zeker iets mis. Dit betekent dat mensen gewoon trucjes kunnen leren en tentamens kunnen halen zonder daadwerkelijk te begrijpen hoe de vork in de steel zit.
Nee, gewoon vaker colleges geven vind ik, dan is er voor alles ruim de tijd. Kijk eens bij MIT op Youtube naar OpenCourseware of bij Yale naar YaleCourses, daar wordt alle stof nauwkeurig behandeld en daarom zijn er soms wel 50 colleges voor een vak.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:50 schreef GlowMouse het volgende:
Nee, in een goed college komen de valkuilen aan bod, en de rest doe je zelf maar. Anders is er te weinig tijd om alles te behandelen.
Je neemt aan daf MIT en Yale goed academisch onderwijs geven.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, gewoon vaker colleges geven vind ik, dan is er voor alles ruim de tijd. Kijk eens bij MIT op Youtube naar OpenCourseware of bij Yale naar YaleCourses, daar wordt alle stof nauwkeurig behandeld en daarom zijn er soms wel 50 colleges voor een vak.
Niet zo'n hele gekke aanname natuurlijk. Beide instellingen staan erg hoog aangeschreven qua onderwijs en mensen zijn bereid daar veel voor te betalen. Bekijk bijvoorbeeld deze reeksen eens, dat is gewoon zeer goed onderwijs. Enthousiasmerend, theorie wordt goed belicht met praktische voorbeelden, en alle stof wordt grondig behandeld. En dit zijn dan alleen de hoorcolleges, de werkcolleges staan er niet bij.quote:Op woensdag 9 februari 2011 23:00 schreef GlowMouse het volgende:
Je neemt aan daf MIT en Yale goed academisch onderwijs geven.
Als het op die manier gebeurt wel, maar niet dat ze leren hoe ze de opgave moeten oplossen om vervolgende deze methode te kopieren op het tentamen. De logica erachter moet worden getoetst niet het invullen van formules of het reproduceren van beredeneringen. De manier van doceren en toetsen is dus essentieel.quote:Op woensdag 9 februari 2011 22:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, het zijn geen trucjes, maar er zit juist logica in, die logica moet goed worden overgebracht bij het college. Een veel opgaven maken helpt daar meestal bij. Door er mee bezig te zijn ga je vanzelf de logica beter doorzien. Trucjes leer je, logica snap je vind ik. En een goede docent brengt die logica over met de didactische middelen die daar voor zijn.
Dan vraag ik me af he (ik doe zelf een tweejarige economische master), krijg ik dan 3x meer mastervakken dan jij krijgt? eenjarige master: half jaar vakken, half jaar thesis(?): 60 credits tweejarige master: anderhalf jaar vakken, half jaar thesis: 120 credits (ik ga er 129 krijgen).quote:Op woensdag 9 februari 2011 21:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is niet mijn ervaring hoor. Bij mijn economiestudie is er ruim voldoende ruimte echte diepgaande vakken te volgen, ook al is het een eenjarige master, je moet ze alleen wel zelf kiezen.
jawel, maar als je oefening A oefent en kan uitrekenen kan dat bij oefening B alleen maar als je begrijpt wat je doet. Andere getallen invoeren is niet voldoende. Zeker bij een vak als mechanica heb je zoveel mogelijkheden, dan wordt echt de inzichten getest.quote:Op woensdag 9 februari 2011 23:10 schreef ssebass het volgende:
[..]
Als het op die manier gebeurt wel, maar niet dat ze leren hoe ze de opgave moeten oplossen om vervolgende deze methode te kopieren op het tentamen. De logica erachter moet worden getoetst niet het invullen van formules of het reproduceren van beredeneringen. De manier van doceren en toetsen is dus essentieel.
Wij hebben 80 % van het masterjaar (4 van de 5 blokken) gewoon vakken (goed voor 44 punten, 4 punten per vak), de masterthesis is voor de laatste 2 maanden (goed voor 16 punten), maar niemand krijgt het in die tijd af want je bent verplicht een eigen onderzoek te doen (alleen literatuuronderzoek is dus niet toegestaan). De meeste mensen zijn wel tot eind augustus/begin september bezig.quote:Op woensdag 9 februari 2011 23:55 schreef Zith het volgende:
Dan vraag ik me af he (ik doe zelf een tweejarige economische master), krijg ik dan 3x meer mastervakken dan jij krijgt? eenjarige master: half jaar vakken, half jaar thesis(?): 60 credits tweejarige master: anderhalf jaar vakken, half jaar thesis: 120 credits (ik ga er 129 krijgen).
*heb geen idee hoe eenjarige masters in elkaar zetten*
Wageningen, de meest onderschatte universiteit van Nederlandquote:Op donderdag 10 februari 2011 00:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wij hebben 80 % van het masterjaar (4 van de 5 blokken) gewoon vakken (goed voor 44 punten, 4 punten per vak), de masterthesis is voor de laatste 2 maanden (goed voor 16 punten), maar niemand krijgt het in die tijd af want je bent verplicht een eigen onderzoek te doen (alleen literatuuronderzoek is dus niet toegestaan). De meeste mensen zijn wel tot eind augustus/begin september bezig.
Waar doe jij je economische master dan eigenlijk?Ik ken alleen maar eenjarige economische masters. In Belgie?
Ik vind ratings echt te onbetrouwbaar. 'beoordeel goed, dan kan je later zeggen dat je op een goed beoordeelde uni hebt gezeten'quote:Op donderdag 10 februari 2011 08:36 schreef Zith het volgende:
[..]
Wageningen, de meest onderschatte universiteit van Nederland![]()
Heeft wageningen dan ook een civiele techniek richting, ik dacht dat deze alleen op TU's zaten?quote:Op donderdag 10 februari 2011 12:43 schreef One_of_the_few het volgende:
Wageningen vind ik ook niet goed. En dan kijk ik bijvoorbeeld naar mensen die iets in de civiele techniek als baan willen gaan doen, dan is het gewoon dramatisch slecht hoe weinig ze echt weten.
Net een middelbare school. Als je niet anders gewend bent, zit je na je studie met een enorm groot verschil als je nog wat bij wilt leren door zelfstudie. Daarnaast ontwikkel je geen eigen inzicht of kritische geest.quote:Op woensdag 9 februari 2011 23:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Niet zo'n hele gekke aanname natuurlijk. Beide instellingen staan erg hoog aangeschreven qua onderwijs en mensen zijn bereid daar veel voor te betalen. Bekijk bijvoorbeeld deze reeksen eens, dat is gewoon zeer goed onderwijs. Enthousiasmerend, theorie wordt goed belicht met praktische voorbeelden, en alle stof wordt grondig behandeld. En dit zijn dan alleen de hoorcolleges, de werkcolleges staan er niet bij.
http://www.youtube.com/view_play_list?p=F688ECB2FF119649
of
http://www.youtube.com/user/YaleCourses#g/c/6EF60E1027E1A10B
Tsja, je hebt het echt mis hoor. Yale en MIT leveren uitstekende studenten af met een hoge marktwaarde, dat komt echt niet alleen uit de naam voort. Iemand als Walter Lewin wordt door velen geroemd als zijnde een zeer goede docent. Bekijk anders eens de colleges van Richard Feynman, wereldwijd geroemd om zijn didactische kwaliteiten, hij hanteert een vergelijkbare manier van colleges geven.quote:Op donderdag 10 februari 2011 13:15 schreef GlowMouse het volgende:
Net een middelbare school. Als je niet anders gewend bent, zit je na je studie met een enorm groot verschil als je nog wat bij wilt leren door zelfstudie. Daarnaast ontwikkel je geen eigen inzicht of kritische geest.
Ha Ha.quote:De colleges waren geen doorslaand succes. De eerstejaars voor wie ze bedoeld waren konden het niet volgen en bleven steeds vaker weg.
Tsja, hoe de Nederlandse wiki daar bij komt, ik weet het niet, het is klinkklare onzin. De Feynman Lectures boekenreeks is gebaseerd op deze colleges en die wordt door velen als didactisch erg succesvol ervaren. Je hebt de reeks zeker niet thuis op de plank staan?quote:Op donderdag 10 februari 2011 16:16 schreef GlowMouse het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Richard_Feynman
[..]
Ha Ha.
De universiteiten zijn rijk en trekken mensen aan die het anders ook wel ver schoppen.
De boekenreeks zijn juist de uitgewerkte aantekeningen die Feynman had gemaakt voor zijn colleges.quote:Op donderdag 10 februari 2011 16:31 schreef GlowMouse het volgende:
Een didactisch goed boek heeft niks met goed onderwijs te maken.
Nee, als je het boek voorleest heeft het geen toegevoegde waarde, als je de stof behandeld die in het boek staat kan het wel degelijk toegevoegde waarde hebben. Kijk naar de colleges van Walter Lewin, hij laat de stof in het boek tot leven komen en enthousiasmeert daarmee zijn studenten.quote:Als je vertelt wat er in het boek staat, heb je geen toegevoegde waarde.
quote:Nee, in een goed college komen de valkuilen aan bod, en de rest doe je zelf maar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |