http://www.world-nuclear.org/info/inf107.htmlquote:Electricity production in the Netherlands has been liberalised. Several market parties have indicated their interest in building a new nuclear reactor in the country. Because of exhaustion of some of the natural gas fields, and increasing public acceptance of the environmental advantages of nuclear power, there has been a marked shift in the position of some political parties in favour of new nuclear build.
Van http://www.wind-watch.org(...)try-tells-the-truth/quote:The country’s energy companies are not convinced that wind power is the way of the future. Management at Denmark’s energy companies, DONG Energy and Vattenfall, do not subscribe to the current mindset that wind energy will be especially prominent in the future, reported national public broadcaster DR. The companies believe that coal-powered electricity will still be the largest supplier of the nation’s energy, despite the trend toward environmentally friendly sources.
‘Wind energy can’t solve the energy problem in the near future because it’s too unstable and possibly too expensive,’ said Anders Eldrup, chief executive of Dong Energy (Denmark's largest energy company)
Zelfs in het geval dat windenergie daadwerkelijk een werkbaar alternatief is voor de 'fossiele oplossingen', is het niet duidelijk op welke manier de betrouwbaarheid hiervan te garanderen is.quote:Vorig jaar was het rendement van windmolens op land 25%. Dat betekent dat de molens slechts 25% van de tijd op vol vermogen draaien. Op zee is het rendement 36%. Daarom wil het kabinet honderden molens in zee plaatsen. De kosten van installatie zijn echter tweemaal hoger.
Van de 'international energy conference 2003' -> http://www.nwtc.cn/Articl(...)0060523130120621.pdfquote:Conclusions
•Wind energy is beginning to play an important role in the energy supply in many regions around the world
•Integration of wind has to be handled in a systematic way
•Many barriers exist for the economic integration of wind energy but many solutions do also exist
•It is not only necessary to develop wind energy technology but also supporting technologies (as well as other RE technologies)
•Power electronics will play an important role in many of the future system solutions
En hier gaat er iets fout: http://www.off-grid.net/2(...)-the-grid-exclusive/quote:While the United States today gets barely 1 percent of its electricity from wind turbines, many experts are starting to think that figure could hit 20 percent.
Achieving that would require moving large amounts of power over long distances, from the windy, lightly populated plains in the middle of the country to the coasts where many people live.
http://www.ippg.mdg/~Wolfgang.Suttrop/ppcsites.htmlquote:Historical fusion experiments:
* TEXT tokamak ( University of Texas, U.S.A. )
* TFTR tokamak (Princeton Plasma Physics Laboratory, U.S.A.)
* RTP tokamak ( FOM IPP ``Rijnhuizen'', The Netherlands )
Dus de ITER die men bouwt in Frankrijk, en die een factor 10 meer energie zal produceren dan dat er in gaat50MW in-->500MW uit, is pure fictie en een verzinsel van die wetenschappers?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:33 schreef Basp1 het volgende:
Kernfusie is tot nu toe nog steeds een sceince fiction verhaaltje en om dat bruikbaar te krijgen moeten er nog flinke technologische sprongen gemaakt worden. De pro fusie industrie doet goed zijn best om dat flink te verbloemen, maar als we naar de geschiedenis kijken werd de eerste bruikbare fusie reactor al voor 1975 voorspeld, de huidige voorspelling gaat uit van 2060.
Hoe lang kan deze centrale dat produceren, ja ja vreemd he dat ze dat er niet bij zetten in hun positieve fusie verhaaltje.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:03 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dus de ITER die men bouwt in Frankrijk, en die een factor 10 meer energie zal produceren dan dat er in gaat50MW in-->500MW uit, is pure fictie en een verzinsel van die wetenschappers?
Beetje kromme redenering in mijn ogen, zolang een gezinsauto bijvoorbeeld niet continue 300 km/h kan rijden is dat ook fictie in jouw ogen? Dit is een onderzoekslocatie om te zien of het mogelijk is om zo'n reactor op commerciële schaal te bouwen, niet meer dan dat. Onze verbrandingsmotor wordt ook nog steeds schoner en zuiniger, en ook kernsplitisingreactors worden steeds beter om voorbeelden van voortschrijdende technieken te geven.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe lang kan deze centrale dat produceren, ja ja vreemd he dat ze dat er niet bij zetten in hun positieve fusie verhaaltje.
Het doel is bij iter deze plasma voor 480 seconden in stand te houden. Tot nu toe is het allemaal veel korter geweest en ik ben ook benieuwd of ze het zolang gaan volhouden.
Zolang men nog niet dit proces langdurig in stand kan houden en de vrijgekomen energie goed kan afvangen is het mijns inziens nog steeds fictie.
En in de huidige testreactoren hoelang heeft men daar het pas voor elkaar gekregen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:41 schreef fruityloop het volgende:
Ik meen gelezen te hebben dat ze het plasma voor 1000 seconden, dus ~16,5 minuten in stand willen houden trouwens.
Leg eens uit? Als we windenergie een beetje serieus willen gaan toepassen, dan moet het aanbod ervan constant zijn. Dus niet alleen als het in de Flevopolder waait (om even te overdrijven). Dan moeten we dus in Nederland gebruik kunnen maken van Franse, Belgische of Duitse wind-stroom als het bij hun wel waait. Dus als jij los wil van lokale kolen/gas centrales, dan moet je Europees gaan denken. Lokale windenergie is een groen doekje voor het bloeden, dat moet over de grenzen heen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 05:43 schreef truepositive het volgende:
Niemand in nederland heeft belang bij buitenlandse controle van grote delen van ons netwerk, en wij hebben geen belang in het grootschalig investeren in energieproductie die per definitie aan een internationaal netwerk gekoppeld wordt.
Idd en de surplus van windenergie moeten we ook laten opslaan in stuwmeren in bijvoorbeeld scandinavie.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 11:38 schreef Captain_Fabulous het volgende:
. Lokale windenergie is een groen doekje voor het bloeden, dat moet over de grenzen heen.
Tennet, de eigenaar van de hoogspanningsnetten, is een 100% overheidsonderneming hoor, de stroomproducenten en leveranciers zoals Essen en Nuon zijn verkocht, niet de hoogspanninsnetten zelf gelukkig.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 11:43 schreef PeeJay1980 het volgende:
En daarbij, het grootste gedeelte van het energienet in Nederland is al niet meer in Nederlandse handen en het is een kwestie van tijd voordat het laatste stukje ook opgekocht gaat worden.
Wie gaat dat terugkopen? De overheid? Dan zullen ze meer moeten besparen dan met het huidige plan.
Tuurlijk, heb je helemaal gelijk in. Ik zat even niet op te letten...vakantie hèquote:Op dinsdag 8 februari 2011 11:55 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Tennet, de eigenaar van de hoogspanningsnetten, is een 100% overheidsonderneming hoor, de stroomproducenten en leveranciers zoals Essen en Nuon zijn verkocht, niet de hoogspanninsnetten zelf gelukkig.
Precies, daarom is het ernstig af te vragen of dit wel de oplossing is, want we moeten dus aan een soort internationaal netwerk gekoppeld worden om volledige functionaliteit uit windenergie te halen. Dat is niet alleen inefficiënt, maar ook kwetsbaar.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 11:38 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Leg eens uit? Als we windenergie een beetje serieus willen gaan toepassen, dan moet het aanbod ervan constant zijn. Dus niet alleen als het in de Flevopolder waait (om even te overdrijven). Dan moeten we dus in Nederland gebruik kunnen maken van Franse, Belgische of Duitse wind-stroom als het bij hun wel waait.
En daarom moeten we aan veel localere alternatieven gaan denken.quote:Dus als jij los wil van lokale kolen/gas centrales, dan moet je Europees gaan denken. Lokale windenergie is een groen doekje voor het bloeden, dat moet over de grenzen heen.
Volgens mij zijn de Lianders en Enexissen wél "gewone" bedrijven, en heeft de overheid dus alleen de controle over de hoogspanningsnetten, en niet de fijnmaziger midden- en laagspanningsnetten die de stroom uiteindelijk tot aan de afnemers brengen. Hebben we beiden wat gelijk.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 12:11 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Tuurlijk, heb je helemaal gelijk in. Ik zat even niet op te letten...vakantie hè
De leveranciers raken wij inderdaad allemaal kwijt. Eneco is de volgende. Ik gok door Electrabel.
Waarom zou het ongelukkig zijn trouwens als de netten ook in handen gaan van anderen? Energiekamer houdt toezicht op de tarieven e.d.
Dat lukt nooit met de bevolkingsdichtheid die we in nl maar ook in veel andere europeesche landen hebben. De lage zonneinstraling in vergelijking met landen die dicht bij de evenaar liggen. Het niet hebben van stuwmeren om energie op te kunnen slaan, enz...quote:Op dinsdag 8 februari 2011 12:52 schreef truepositive het volgende:
En daarom moeten we aan veel localere alternatieven gaan denken.
Teveel spotjes gezien van de Nationale Energie Maatschappij waarschijnlijk.Ik werk bij 1 van de bedrijven die daar zwart wordt gemaakt, en erger me dood aan dat toontje van 'die buitenlanders willen jullie uitknijpen'. Nederlandse stroom voor Nederlandse prijzen, zo'n gelul.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 12:57 schreef Basp1 het volgende:
Waarom toch weer terug grijpen naar nationaal denken.
Science fiction betekent dat het gewoon verzinsels zijn. Wetenschappers zijn er al wel achter hoe ze het ongeveer moeten doen en dat het ook weldegelijk mogelijk is. Alleen de uitvoering is door de inmense temperatuur van het plasma vrij lastig.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:33 schreef Basp1 het volgende:
Kernfusie is tot nu toe nog steeds een sceince fiction verhaaltje en om dat bruikbaar te krijgen moeten er nog flinke technologische sprongen gemaakt worden.
Die buitenlandse maatschappijen hebben voor een deel toch heel wat meer groene stroom. Uit denemarken veel windenergie, uit scandinavie veel waterkracht.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:11 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Teveel spotjes gezien van de Nationale Energie Maatschappij waarschijnlijk.Ik werk bij 1 van de bedrijven die daar zwart wordt gemaakt, en erger me dood aan dat toontje van 'die buitenlanders willen jullie uitknijpen'. Nederlandse stroom voor Nederlandse prijzen, zo'n gelul.
Ze hebben ook meer vervuilende energie. Maar aan kleinverbruikconsumenten wordt sowieso niet veel verdiend. Grootverbruikers genereren de grote bedragen bij de leveranciers.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:21 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Die buitenlandse maatschappijen hebben voor een deel toch heel wat meer groene stroom. Uit denemarken veel windenergie, uit scandinavie veel waterkracht.
Wat hebben we hier in nederland? Tja, beetje wind maar niet overtuigend veel.
Lees alsjeblieft eerst eens dat boek wat ik in mijn eerste post in dit topic aanbeveel. Als je dat boek doorgelezen hebt en begrijpt dan zou je deze uitspraak niet zomaar meer doen, want dan zou je weten dat deze alternatieven leuk zijn voor een huishouden maar niet om op grote schaal in nederland toe te passsen en zeker niet voldoende om genoeg voor heel nederland op te wekken.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:23 schreef truepositive het volgende:
En dat klopt dus niet, want er zijn wel degelijk alternatieven die op heel locale schaal te realiseren zijn. Een van de aanleidingen voor dit stuk was dan ook de kortzichtige manier waarop het energieprobleem altijd gepresenteerd wordt; het is of zon, of wind, en anders terug naar de klassieke methodes. Om maar eens 1 van de voorbeelden te noemen van wat er verder nog in het lijstje in het stuk vermeld staat: http://www.alternative-en(...)power-pros-and-cons/
Zoals het woord al zegt, micro hydro power functioneert alleen bij stromend water dat een bepaalde minimale snelheid haalt, maar als die gehaald wordt heeft het bewezen rendement. Dit om de aanname tegen te gaan dat waterkracht alleen op enorm grote schaal met stuwmeren e.d gebruikt kan worden. Overigens werk tidal energy met een vergelijkbaar principe dat ook veel meer aandacht zou verdienen.
Wel vreemd dan dat de grootverbruikers staffelkortingen krijgen en een veel lager tarief dan dat een particulier betalen. Ok hun aansluitkosten zijn wel wat hoger.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:27 schreef PeeJay1980 het volgende:
Ze hebben ook meer vervuilende energie. Maar aan kleinverbruikconsumenten wordt sowiezo niet veel verdiend. Grootverbruikers genereren de grote bedragen bij de leveranciers.
Ow gedeeltelijk mag je ook wel wat lokaal regelen hoor, maar fluctuaties in energie netten zijn gewoon veel beter op een globale schaal op te vangen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:35 schreef truepositive het volgende:
Dat begrijp ik, maar waarom moet energievoorziening per definitie op nationale schaal geregeld worden?
Ze betalen minder voor de energie, maar de tarieven voor de netbeheerder zijn niet misselijk. Grootverbruik is hetgeen dat de winst genereerd. Die kleine procentjes van kleinverbruik vallen daarbij in het niet.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wel vreemd dan dat de grootverbruikers staffelkortingen krijgen en een veel lager tarief dan dat een particulier betalen. Ok hun aansluitkosten zijn wel wat hoger.
Consumenten in nederland verbruikten toch nog altijd 1/3 van de stroom als ik het goed heb uit mijn hoofd. Dus al de kleine beetjes maken toch nog een grote hoop voor de leveranciers. Als dat niet het geval zou zijn zouden we natuurlijk ook niet van de cowboys als de nem op de markt zien verschijnen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:38 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Ze betalen minder voor de energie, maar de tarieven voor de netbeheerder zijn niet misselijk. Grootverbruik is hetgeen dat de winst genereerd. Die kleine procentjes van kleinverbruik vallen daarbij in het niet.
De kosten die worden gemaakt voor kleinverbruik is niet alleen voor de energie. Onderhoud van de meters, belcentrales, meteropnemers e.d.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Consumenten in nederland verbruikten toch nog altijd 1/3 van de stroom als ik het goed heb uit mijn hoofd. Dus al de kleine beetjes maken toch nog een grote hoop voor de leveranciers. Als dat niet het geval zou zijn zouden we natuurlijk ook niet van de cowboys als de nem op de markt zien verschijnen.
Verder ben ik wel benieuwd hoeveel een grootverbruiker omgerekend met aansluikosten per kilowatt uur betaald, daaar moet ik eens voor gaan zitten die berekening.
Ik citeer uit dat artikel:quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:35 schreef truepositive het volgende:
Dat begrijp ik, maar waarom moet energievoorziening per definitie op nationale schaal geregeld worden?
Dus, om het te gebruiken moet je binnen 1500 meter van een waterstroom zitten, met voldoende verval. Daarmee vallen steden, waar toch knap wat mensen wonen, bij voorbaat af voor veel van dit soort 'oplossingen'.quote:Efficient energy source
It only takes a small amount of flow (as little as two gallons per minute) or a drop as low as two feet to generate electricity with micro hydro. Electricity can be delivered as far as a mile away to the location where it is being used.
Ik kan en mag je de resultaatrapporten niet laten zien, maar neem van mij aan dat de echte winst bij de grootverbruikers vandaan komt.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:51 schreef Basp1 het volgende:
Ja en daarom zien we als particulier op onze rekening ook de aparte kosten staan voor het netwerk en de meterhuur.
Dus of de winsten van kleinverbruikers echt veel lager liggen blijf ik in twijfel trekken. Anders zouden de nem en de andere nieuwe leveranciers zich toch veel meer richten op bedrijven.
Dacht jij dat een Schiphol, Shell of Hoogovens zaken gaan doen met dat soort partijen? Die lachen zich dood als de NEM op hun stoep staat.De NEM heeft geen eigen centrales, die koopt gewoon capaciteit in bij de stroomproducenten...je weet wel, Essent, Nuon, E-on. En een bedrijf als Shell onderhandelt scherp genoeg om tegen een zelfde soort tarief zaken te doen met de Essents van deze wereld. Die zitten bepaald niet te wachten tot Frans Bauer een leverancier aanprijst.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:51 schreef Basp1 het volgende:
Anders zouden de nem en de andere nieuwe leveranciers zich toch veel meer richten op bedrijven.
Dit dus.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:56 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Dacht jij dat een Schiphol, Shell of Hoogovens zaken gaan doen met dat soort partijen? Die lachen zich dood als de NEM op hun stoep staat.De NEM heeft geen eigen centrales, die koopt gewoon capaciteit in bij de stroomproducenten...je weet wel, Essent, Nuon, E-on. En een bedrijf als Shell onderhandelt scherp genoeg om tegen een zelfde soort tarief zaken te doen met de Essents van deze wereld. Die zitten bepaald niet te wachten tot Frans Bauer een leverancier aanprijst.
Grote bedrijven, en dan denk ik aan de DSM's, Shell's, Hoogovens, of de NS gaan echt niet elk jaar switchen van leverancier hoor, en die hebben vaak ook complexe energie stromen, zo leveren hun grote installaties ook vaak de energie voor stadsverwarmingen, etc etc.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:51 schreef Basp1 het volgende:
Ja en daarom zien we als particulier op onze rekening ook de aparte kosten staan voor het netwerk en de meterhuur.
Dus of de winsten van kleinverbruikers echt veel lager liggen blijf ik in twijfel trekken. Anders zouden de nem en de andere nieuwe leveranciers zich toch veel meer richten op bedrijven.
Je generaliseert, alleen deze specifieke oplossing vervalt dan, er zijn er nog veel meer die heel anders functioneren, en er zijn er behoorlijk veel die prima inzetbaar zijn in een stedelijke omgeving.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:52 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Ik citeer uit dat artikel:
[..]
Dus, om het te gebruiken moet je binnen 1500 meter van een waterstroom zitten, met voldoende verval. Daarmee vallen steden, waar toch knap wat mensen wonen, bij voorbaat af voor veel van dit soort 'oplossingen'.
Als aanvulling óp ja, maar niet als vervanging van snel bij te schakelen gasgestookte centrales. Met zonnepanelen, warmte terugwinning uit rioolwater, en piëzo elementen die stroom uit het wegdek genereren kan je nooit een betrouwbare levering garanderen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:31 schreef truepositive het volgende:
[..]
Je generaliseert, alleen deze specifieke oplossing vervalt dan, er zijn er nog veel meer die heel anders functioneren, en er zijn er behoorlijk veel die prima inzetbaar zijn in een stedelijke omgeving.
http://www.sapphireenergy.com/quote:"Its basic requirements are few: carbon dioxide, sun, and water. Algae can flourish in non-arable land or in dirty water, and when it does flourish, its potential oil yield per acre is unmatched by any other terrestrial feedstock."
quote:"An algae farm could be located almost anywhere. It would not require converting cropland from food production to energy production. It could use sea water and could consume pollutants from sewage and power plants."
Link: http://www.un.org/esa/sustdev/csd/csd15/documents/csd15_bp2.pdfquote:This background paper focuses on the impact of biofuels for small-scale development and use by
households, farmers, communities, etc. Its emphasis is on the sustainable development of biofuels
to increase modern energy access to these stakeholders and thereby improve their lives and
livelihoods. It focuses on the initial experiences and the further development potentials and needs
in sub-Saharan Africa
Link: http://www.oakhavenpc.org/cultivating_algae.htmquote:Small-scale algae production in SolaroofTM greenhouses (10) could allow small-scale farmers to produce their own fuels. SolaroofTM greenhouses dramatically reduce the amount of heat required to operate a greenhouse through the winter. Most new commercial greenhouses use two layers of greenhouse plastic. The two layers are separated by an air space which is inflated by a small fan to provide more rigidity to help the roof deflect wind and shed rain and snow. The SolaroofTM greenhouse has two complete skinsone outside and one inside. During the daytime, this space may also be filled with air, but when the nights are cold or when the days are excessively hot, the space between the two skins is filled with soap bubbles.
Eeuh, jij krijgt geen brandstof geleverd om zelf stroom mee op te wekken gok ik? Dit produceert geen stroom. alleen brandstof. Die zal je dus vervolgens zelf nog moeten gebruiken om stroom o te wekken. Nog afgezien van het feit dat die reactoren CO2 gebruiken, en dat heb je thuis niet voorhanden, al helemaal niet in de zomer, als de CV ook niet brand?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:53 schreef truepositive het volgende:
Link: http://www.oakhavenpc.org/cultivating_algae.htm
Deze techniek is dusdanig schaalbaar, dat elk huis van een invidueel 'greenhouse' voorzien zou kunnen worden om energie te produceren. En dit is maar één voorbeeld uit dozijnen.
Als je vrijstaand woont wel ja, maar in de gemiddelde vinexwijk zijn daar niet de veilige omstandigheden voor te creëren. Het ingenieursbureau waar ik werk kijkt momenteel naar warmte terugwinning uit het rioolwater wat huizen verlaat, dat icm een zonneboiler kan ~75% van het gasgebruik schelen.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 03:40 schreef truepositive het volgende:
CO2 opwekken is geen probleem, en zelf brandstof gebruiken ook niet.
Een nog grotere kans dat er van je bewering niets klopt vergis je niet in de aan het schizofrene af fantasie niveau van BNW type's.quote:Op zondag 13 februari 2011 12:08 schreef pinine het volgende:
grote kans dat dat al gebeurd is, vergis je niet in de macht van de oliemaatschappijen
werk jij soms bij shell?quote:Op zondag 13 februari 2011 13:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een nog grotere kans dat er van je bewering niets klopt vergis je niet in de aan het schizofrene af fantasie niveau van BNW type's.
Maakt het uit?quote:
Leuk om te weten is dat de grote aandeelhouders van die oliemaatschappijen veelal ónze pensioenfondsen zijn.quote:Op zondag 13 februari 2011 12:08 schreef pinine het volgende:
als iemand een fantastische nieuwe vorm van energie opwekken heeft uitgevonden zullen de oliemaatschappijen dat opkopen en in de kluis leggen totdat er niets meer aan de olie te verdienen valt en dan er dan pas mee voor de dag komen of de uitvinder om zeep helpen, grote kans dat dat al gebeurd is, vergis je niet in de macht van de oliemaatschappijen
Kolencentrales hebben op de lange termijn geen toekomst, De atmosferische co2 blijft maar doorstijgen. In 2015 gaan we naar de 400 ppm, in 2055 over de 500ppm een in 2090 waarschijnlijk over de 600 ppm. Reken maar dat er dan al gevolgen zijn en de urgentie hoog is om verdere co2 uitstoot te voorkomen. Gasgestookte centrales zijn schoner, maar hoe zal het met Slochteren zijn over 50 jaar?quote:Op zondag 13 februari 2011 18:53 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Leuk om te weten is dat de grote aandeelhouders van die oliemaatschappijen veelal ónze pensioenfondsen zijn.Overigens wordt er nog steeds plenty olie gevonden, en zo lang 1 olieplatform even veel energie produceert als 20.000 grote windmolens, wint geen enkele alternatieve energiebron het van fossiele brandstoffen op dit moment.
Sterker nog, elke vorm van alternatieve energie in Nederland werkt enkel omdat deze in een systeem opgenomen wordt met oa continue producerende kolencentrales, en snel bij te schakelen gasgestookte turbine centrales. Windmolens, zonnepanelen en vergassingsinstallaties zijn allemaal in meer of mindere mate onzeker, of erg kwetsbaar als ze afhankelijk zijn van continue biologische processen. Stel je voor dat we even een paar dagen geen wind hebben, dan doen die windmolens niks, en moeten we atoomstroom importeren uit Frankrijk.
Dat geeft een groter gebruik van oa grondstoffen, denk aan mijn voorbeeld van 1 olieplatform <--> 20.000 windturbines. Dan kan fossiele brandstof netto nog wel minder milieu-impact hebben, als je kijkt hoeveel het kost om 1 zo'n windturbine te bouwen en te onderhouden. Idem voor meer auto's/koken op stroom, op die steigende vraag is ons netwerk niet berekend, en wij hebben dan nog een goed en betrouwbaar netwerk. In de VS is het helemaal een drama, om maar es wat te noemen.quote:Op maandag 14 februari 2011 00:13 schreef truepositive het volgende:
Daarom zie ik liever kleinschalige en locale oplossingen.
Hoe wil je 1 olieplatform met 20.000 windmolens vergelijken? Gat het hier om de opbrengst van energie gedurende de hele levenscyclus? In ieder geval is er wel een duidelijke verschil tussen windenergie en fossiele energie alss je een levenscyclus analyse zou uitvoeren: de milieu-impact van windenergie is veel lager. Dat het netwerk nog niet klaar is voor duurzame energie toepassingen op grote schaal dat geloof ik wel. Maar dat is natuurlijk geen argument om zonne- en windenergie links te laten liggen.Hieronder praat je over waterstof, waar net zo goed geen netwerk voor aanwezig is.quote:Op maandag 14 februari 2011 09:27 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat geeft een groter gebruik van oa grondstoffen, denk aan mijn voorbeeld van 1 olieplatform <--> 20.000 windturbines. Dan kan fossiele brandstof netto nog wel minder milieu-impact hebben, als je kijkt hoeveel het kost om 1 zo'n windturbine te bouwen en te onderhouden. Idem voor meer auto's/koken op stroom, op die steigende vraag is ons netwerk niet berekend, en wij hebben dan nog een goed en betrouwbaar netwerk. In de VS is het helemaal een drama, om maar es wat te noemen.
Waterstof heeft hetzelfde problemen om als brandstof te gebruiken als electriciteit. Bovendien heb je electriciteit nodig om waterstof te creeëren. Als dit geen groene stroom is, dan is het gebruik van waterstof milieutechnisch zeer onverstandig, want bij iedere energie transformatie verlies je een deel van de energie. Dat fossiele brandstoffen ideaal zijn om als transport brandstof te gebruiken klopt helemaal. Echter heeft dit ook veel problemen: Uitstoot broeikasgassen -> klimaatsverandering, uitstoot fijnstof -> luchtwegaandoeningen, eindige hoeveelheid -> peak oil. Door de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof zijn al jarenlang problemen te zien. Peak oil komt ook steeds dichterbij. Sommige wetenschappers denken zelfs al binnen 10 jaar. Als het zo ver komt zal dit enorme gevolgen hebben voor de economie. Het enige wat je kan doen is je daarop voorbereiden en op grote schaal gaan investeren in duurzame energie. In de toekomst wordt wel duidelijk of we dan met z'n allen moeten gaan rijden op waterstof of op electriciteit. In ieder geval heb je wel een goede basis nodig -> duurzame energie.quote:Dan investeer ik liever in waterstof, wat als bijkomend voordeel heeft dat we dat nu al op kunnen wekken en dus de techniek voor de toepassing in bijvoorbeeld auto's kunnen testen, en tegelijk kunnen kijken om op langere termijn die waterstof met groene energie, oa kernsplitsing te produceren. Tot die tijd kan dat ook met fossiele brandstof, waar we nog plenty van hebben. Houden we hetzelfde gemak als met fossiele brandstof (5 minuten tanken is 650km rijden), maar kunnen we toch aan de achterkant de boel op ons gemak groen maken. Waterstof neemt in deze dus enkel de transportfunctie van fossiele brandstof over, mét de bijbehorende voordelen.
quote:Op maandag 14 februari 2011 16:08 schreef fruityloop het volgende:
Waterstof centraal opwekken zou nu al prima met kernsplitsing kunnen, 4e generatie reactoren zijn stukken veiliger en schoner, en zullen ~40 jaar meekunnen. Daarna kunnen we overstappen op kernsplitsing kernfusie, en daarmee waterstof produceren voor mobiele toepassingen, en stroom voor vaste.
Het stroomnet vernieuwen zal toch nodig zijn vroeg of later. Of je zult nooit in duurzame energie moeten investeren.quote:Op maandag 14 februari 2011 16:08 schreef fruityloop het volgende:
Voor waterstof is al een prima logstiek proces/netwerk voorhanden, nl hetzelfde wat we nu gebruiken om brandstof te distribueren. Met enkele aanpassingen is dat relatief simpel aan te passen, het halve stroomnet in Nederland vernieuwen is vele malen complexer en duurder.
Of nu al beginnen met overstappen op elektrische auto's. Bovendien zijn elektrische auto's erg goed te combineren met smart-grids en decentrale stroom generatie.quote:En ik blijf erbij dat waterstof zowel op korte termijn kan helpen, en op langere termijn de primaire groene energiedrager zal blijken te zijn. Een leuk wistjedatje is de acceptatietijd die een nieuwe brandstof/energiedrager kent. Autogas/LNG heeft er 20 jaar over gedaan om wereldwijd tot 4% marktaandeel te komen. Dat soort trajecten hebben we het over, en in dat licht bekeken is nu al beginnen om over te schakelen op waterstof de meest logische keuze. Hoe we dat opwekken is van secundair belang, de eerste stroom kwam ook van krankzinnig vervuilende kolencentrales, en kijk maar eens hoe schoon een moderne gasgestookte centrale is.
Dat het veilig is klopt. Maar helemaal schoon is het niet. Ook moet je kunnen garanderen (en iemand moet ervoor betalen) dat het afval honderden of duizenden jaren veilig kan worden opgeborgen. Het probleem is, dat een dergelijke garantie niet kan worden gemaakt. Bovendien ben je afhankelijk van andere landen, en raakt (goedkope) uranium binnen niet al te lange tijd op. Er ook vanuit gaan dat over 40 kernfusie economisch rendabel is en dat alle huidige problemen met de techniek opgelost zijn is ook niet zo slim. Helemaal als kernfusie bijvoorbeeld met de dan ontzetten lage prijs van bijvoorbeeld zonne-energie moet concurreren. De mogelijkheden zijn er om nu te beginnen met de transitie naar echt groene energie. Het is in mijn optiek dan ook zeer onverstandig om daar niet in te gaan investeren en door te gaan met fossiele energie opwekking en vertrouwen op toekomstige technieken waarbij onbekend is wanneer deze op grote schaal toegepast kunnen gaan worden.quote:Waterstof centraal opwekken zou nu al prima met kernsplitsing kunnen, 4e generatie reactoren zijn stukken veiliger en schoner, en zullen ~40 jaar meekunnen. Daarna kunnen we overstappen op kernsplitsing, en daarmee waterstof produceren voor mobiele toepassingen, en stroom voor vaste.
En dan moeten de warmteleverancier ook realistische prijzen rekenen. Je betaalt nu ongeveer net zoveel als de gasprijs per afgenomen GJ (alhoewel ik nog steeds achter mijn laatste afrekening aan moet want dat wordt nbu door een andere partij gedaan en deze heeft alleen maar wat aflees-eenheden op papier gezet en niet het totaal aantal GJquote:Op dinsdag 15 februari 2011 09:45 schreef fruityloop het volgende:
Dat blog zegt bijvoorbeeld dat door het gebruik van de restwarmte bij stroomopwekking met fossiele brandstof, het rendement van een centrale icm stadsverwarming opgekrikt kan worden tot een max van ~90%. Maar dan moeten we allemaal wel rondom die centrales gaan wonen natuurlijk.
Het verbranden van afval ook zo'n mooi punt ja. In NL willen we plastic recyclen, maar amsterdam doet daar niet aan mee omdat anders de energieinhoud van het stadsafval te weinig wordt om nog goed te kunnen verbranden.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 09:57 schreef fruityloop het volgende:
Maar politiek doet rare dingen, zo kost het verbranden van 10.000 ton afval 1 fulltime baan, dit netjes wegwerken op een vuilstort 6 fulltime banen, en recyclen 36 fulltime banen. Dat verbranden een grote hoeveelheid stroom en warmte kan generen, telt dan vaak wat minder mee dan die banen waar ze mee kunnen schermen.
Dat komt omdat in de langlopende (10 à 20 jaar) contracten voor de levering van te verbranden huisvuil aan verbrandingsinstallaties clausules staan over de calorische waarde van 1 ton huisvuil. Als dat te laag is, kan de verwerker er minder stroom en warmte mee produceren, en dus minder geld mee verdienen. Amsterdam kiest dus voor de anti-ambtelijke pragmatische oplossing, in plaats van een publiekelijk juridisch gevecht aan te gaan met de afvalverwerker over de boeteclausules die ze vast en zeker aan zullen roepen als die calorische waarde lager is dan afgesproken.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 10:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het verbranden van afval ook zo'n mooi punt ja. In NL willen we plastic recyclen, maar amsterdam doet daar niet aan mee omdat anders de energieinhoud van het stadsafval te weinig wordt om nog goed te kunnen verbranden.
Tot die tijd is kernsplitsing ook nog een prima alternatief hoor, de nieuwe generaties reactoren zijn thermisch veilig, dus een Tsjernobiel in de polder is natuurkundig onmogelijk. Ik ben dan ook een voorstander van kernenergie.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 04:40 schreef bb2 het volgende:
Windturbines, ik heb ze nooit begrepen.
Ook nu nog niet na er een half jaar fulltime mee bezig te zijn geweest.
Sowieso kun je theoretisch nooit hoger komen dan 59.3%.
Maar goed, dan zal het altijd waaien.
Ga je kijken wat je op jaarbasis gemiddeld kunt krijgen dan kom je niet veel hoger dan 30%.
Dat is al een vrij hoge waarde. Rekenen met de volle 2,3MW van zo'n turbine is dus jezelf voor de gek houden.
Daar ligt het probleem echter niet.
Het grootste probleem ligt in het feit dat het nooit altijd waait.
Of beter gezegd, de wind valt af en toe weg.
Je hebt dan ineens een (flink) gat aan energie.
Dat moet direct opgevangen kunnen worden.
Dat kan (vooralsnog) met kleine (inefficiënte) gasturbines die altijd paraat moeten staan.
Het resultaat incl wind turbines kan dan zelfs zo uitpakken dat je qua CO2 uitstoot gelijk uitkomt of zelfs ietsjes hoger.
Daarnaast draait windenergie nu volkomen op subsidie.
Alleen dan is het aantrekkelijk voor een investeerder om daar iets mee te doen.
Zonder subsidie duurt het meer dan 8 jaar om zoiets (hopelijk) terug te kunnen verdienen.
Dat is echt niet aantrekkelijk.
Doordat het aantal winduren nooit constant is, is het tevens minder aantrekkelijk om met zulke energie te gaan handelen.
Een koper weet immers nooit waar hij aan toe is en dat resulteert zich direct in een lagere prijs.
Dus wind energie als vervanger?
Neuh, eerder als bij product.
Investeer liever in dingen die 24/7 energie opleveren waarvan je weet hoeveel dat dan is.
Kernfusie is dan een redelijk alternatief.
Eneco stond al in de etalage omdat de splitsing (netbeheer afsplitsen) gefinancierd moest wordenquote:Op dinsdag 8 februari 2011 12:11 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Tuurlijk, heb je helemaal gelijk in. Ik zat even niet op te letten...vakantie hè
De leveranciers raken wij inderdaad allemaal kwijt. Eneco is de volgende. Ik gok door Electrabel.
Waarom zou het ongelukkig zijn trouwens als de netten ook in handen gaan van anderen? Energiekamer houdt toezicht op de tarieven e.d.
De huidige testreactoren houden het plasma voor een fractie van een seconde bijeen en dat klopt ook precies volgens de theorie. De huidige testreactoren zijn te klein om continu te kunnen blijven draaien, het volume van de plasmawolk is te klein ten opzichte van het oppervlak. Teveel deeltjes schieten buiten het volume en zo koelt het plasma te snel af. Resultaat is dat er netto meer energie in moet dan eruit komt.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 11:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En in de huidige testreactoren hoelang heeft men daar het pas voor elkaar gekregen.![]()
Dat jij de vergelijking niet vind opgaan daar kan ik niet zo mee zitten, maar als we fusie echt willen gaan gebruiken is het gewoon noodzakelijk dat we het plasma constant in tact kunnen houden, zolang we daar nog niet toe in staat zijn noem ik deze technologie nog steeds fictie.
Er zijn meer dan genoeg duurzame technologien die zich gewoon in de praktijk al bewezen hebben waarvan we de kosten veel beter kunnen inschatten en waar we als wereld gewoon vandaag mee aan de slag kunnen.
Zo'n patent op die fantastische nieuwe vorm van energie opwekken lijkt me ook wel gigantisch veel waard. Dus een oliemaatschappij die zo'n idee opkoopt kan twee dingen doen, ten eerste het in de kluis leggen en het risico nemen dat iemand anders er ondertussen een patent op aanvraagt (want als een iemand het idee heeft kunnen er meer mensen met het idee rondlopen of het simpelweg doorvertellen) met als gevolg dat die oliemaatschappijen failliet gaan. Een tweede mogelijkheid is dat ze er zelf een patent op aanvragen, met als gevolg dat hun olie veel minder waard wordt, maar dat ze ondertussen wel een monopolie voor een aantal jaar hebben op die nieuwe technologie. Lijkt dat eerste scenario je echt realistischer?quote:Op zondag 13 februari 2011 12:08 schreef pinine het volgende:
als iemand een fantastische nieuwe vorm van energie opwekken heeft uitgevonden zullen de oliemaatschappijen dat opkopen en in de kluis leggen totdat er niets meer aan de olie te verdienen valt en dan er dan pas mee voor de dag komen of de uitvinder om zeep helpen, grote kans dat dat al gebeurd is, vergis je niet in de macht van de oliemaatschappijen
Een patent is openbaar, dus tegenovergesteld aan het idee van pinine (in de kluis leggen en er niks over loslaten). Daarnaast, zodra het patent is verlopen mag en kan iedereen de technologie gebruiken zonder dat ze er ook maar een cent voor hoeven af te dragen. Dus een patent aanvragen die vele miljarden waard is (als het niet nog vele malen meer is, we hebben het over een monopolie op de 'ultieme' manier van energie-opwekken die olie overbodig maakt), er verder niks mee doen en het dus laten verwaarlozen en dan nadat het patent is verlopen jezelf ten onder brengen (want het olie is dan niks meer waard) is nog wel een stapje dommer.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 01:02 schreef truepositive het volgende:
Een patent wat al in 'de kluis' ligt kan niet opnieuw gepatenteerd worden
Daar geloof ik niet in, want de mogelijke vormen van verkrijgbare energie op aarde zijn redelijk bekend. Op een rijtje globaal is dat onder te verdelen in duurzaam / niet duurzaam:quote:Op zondag 13 februari 2011 12:08 schreef pinine het volgende:
Dat is een complex systeem en zal een minimale energie hoeveelheid leveren ten opzichte van bijvoorbeeld een kolencentrale. Het is niet de oplossing die we zoeken.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 15:35 schreef Captain_Ghost het volgende:
Naast biomassa, zijn er ook andere mogelijk.
Mensen lozen lichamelijke afval in riool, daar zouden wij net goed in vat plaatsen en daarvan een biologische gas winnen.
Dat geldt het ook voor de mest bij de veehouderij, waar ze soms overschot aan de mest heeft.
Dat kan het extra inkomens voor de veehouderij.
Voor de inwoners kan voor de riool heffingen de minder hoeven betalen.
Doet je RWZI het in de winter dan nog wel?quote:Op zaterdag 12 februari 2011 12:16 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Als je vrijstaand woont wel ja, maar in de gemiddelde vinexwijk zijn daar niet de veilige omstandigheden voor te creëren. Het ingenieursbureau waar ik werk kijkt momenteel naar warmte terugwinning uit het rioolwater wat huizen verlaat, dat icm een zonneboiler kan ~75% van het gasgebruik schelen.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het is minstens een deel van de oplossing en lost tegelijk ook een heel ander probleem op - geconcentreerd winnen van faeces en urine maakt het terugwinnen van fosfaat makkelijker mogelijk (en het afbreken van medicijn en hormoonresten). Het maken van gas uit mest is verder helemaal niet ingewikkeld. Je stopt het in een ketel, zorgt dat er geen zuurstof bijkomt en klaar.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:19 schreef frenkck het volgende:
[..]
Dat is een complex systeem en zal een minimale energie hoeveelheid leveren ten opzichte van bijvoorbeeld een kolencentrale. Het is niet de oplossing die we zoeken.
Zo werkt het in de praktijk helaas nietquote:Op vrijdag 18 maart 2011 10:08 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Een patent is openbaar, dus tegenovergesteld aan het idee van pinine (in de kluis leggen en er niks over loslaten).
Die is ook interessant jaquote:
Wat werkt in de praktijk zo niet? Je kunt niet iets patenteren zonder er iets over los te laten. Als je het patenteert kan iedereen zien wat die methode is en als het patent is verlopen kan iedereen het toepassen zonder een cent af te dragen. Als oliemaatschappijen zoiets zouden doen dan helpen ze zichzelf om zeep, dan kunnen ze beter zolang het patent geldig is hier zoveel mogelijk van profiteren (een monopolie op de ultieme oplossing voor het energie-probleem, dat is toch wel heel veel waard).quote:Op zaterdag 19 maart 2011 15:17 schreef truepositive het volgende:
[..]
Zo werkt het in de praktijk helaas niet
Ik denk dat een enkele oliemaatschappij, die slechts een beperkt deel van de oliemarkt bezit, toch echt wel een stuk meer verdient aan een monopolie op de oplossing voor het energieprobleem. Daarnaast, al zou het bedrijf er op achteruit gaan, dat is nog steeds minder erg dan dat iemand anders het idee patenteert of dat de oliemaatschappij niks doet en na verloop van tijd het patent verloopt. Als je markt gekannibaliseert wordt, dan kun je dat als beste gewoon zelf doen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:06 schreef truepositive het volgende:
Niet zoveel als globale oliehandel op basis van een kunstmatig hoge prijs en een verkeerd algemeen beeld over de aanwezige voorraaden.
Een patent kun je niet onder de tafel houden, het is gewoon openbaar. Maar je zegt dus dat je er eigenlijk helemaal geen verstand van hebt, maar toch kan je zo wel een dozijn methodes verzinnen om het onder de tafel te houden? Noem eens 1 van die dozijn methodes?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 19:02 schreef truepositive het volgende:
Ik heb geen flauw idee hoe ik overzicht kan houden op de 'patentenmarkt'. Iets om te onderzoeken dus. Maar dat het allemaal 'wide-open' en overduidelijk is wat er allemaal ontwikkeld wordt lijkt mij zeker niet het geval. Ik kan in ieder geval zo een dozijn methodes verzinnen waarmee je een patent onder de tafel zou kunnen houden.
Ik geloof wel in één enkele oplossing voor het energieprobleem, anders zijn het slechts halve oplossingen die niet daadwerkelijk beter zijn dan de alternatieven en er geen grote vooruitgangen geboekt worden. Als er een energiebron ontstaat (dat kunnen ook bestaande energiebronnen zijn welke aanzienlijk verbeterd worden) welke dusdanig beter presteert dan de rest, zie ik er niets in om de overige aan te houden en juist volledig in te zetten op de beste.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 10:30 schreef MisterWolf het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het is minstens een deel van de oplossing en lost tegelijk ook een heel ander probleem op - geconcentreerd winnen van faeces en urine maakt het terugwinnen van fosfaat makkelijker mogelijk (en het afbreken van medicijn en hormoonresten). Het maken van gas uit mest is verder helemaal niet ingewikkeld. Je stopt het in een ketel, zorgt dat er geen zuurstof bijkomt en klaar.
Ik geloof niet in één enkele oplossing voor het energieissue, maar in een combinatie van energiebronnen (inclusief fossiel) en een afname van energiegebruik. Al je geld inzetten op het slagen van kernfusie is op z'n minst riskant. Er is nog aardig wat exotisch onderzoek nodig om de nodige materialen te ontwikkelen die nodig zijn om zo'n reactor duurzaam te laten draaien. Iets wat nog niet genoemd is (of ik heb erover heen gelezen), is space based solar power.
Waar trek je die 450 miljoen vandaan? Een splitsing kost echt geen 450 miljoen.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 10:58 schreef DiRadical het volgende:
Verkapte TVP
[..]
Eneco stond al in de etalage omdat de splitsing (netbeheer afsplitsen) gefinancierd moest worden
Dat zou 450 miljoen moeten kosten begreep ik.
Als dat niet nodig is hoeft Eneco niet verkocht te worden.
Blijft natuurlijk de vraag wat Electrabel (lees GDF Suez) wil in Nederland. Wordt het voornamelijk productie of willen ze echt ook grote retail organisatie worden.
Het zijn de leveranciers die verkocht worden, niet het net en de netwerkbeheerders.quote:Op maandag 21 maart 2011 17:01 schreef truepositive het volgende:
Liever niet nog meer uitverkoop van de Nederlandse netwerken. Het is al erg genoeg momenteel..
Dat is niet hetzelfde verhaal, dat is iets totaal anders.quote:Op maandag 21 maart 2011 17:04 schreef truepositive het volgende:
Zelfde verhaal, dat willen we niet allemaal naar buitenlandse partijen zien gaan.
Want?quote:Op maandag 21 maart 2011 17:09 schreef truepositive het volgende:
Logisch misschien, nog steeds even onwenselijk.
De electriciteitsbedrijven zijn dinosauriërs die binnen over 30-50 jaar uitgestorven zijn.quote:Op maandag 21 maart 2011 17:09 schreef truepositive het volgende:
Logisch misschien, nog steeds even onwenselijk.
En dan, iedereen een windmolentje in de tuin? Elke plee aansluiten op een wijk-biogas centrale? Doe eens concreet zijn?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:05 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Dan kun je ze beter nu verkopen en de winst investeren in nieuwe ontwikkelingen voor de regio.
Ben ik het niet mee eens. Gaan zeker een rol spelen. Wellicht niet in de huidige vorm, maar uitsterven doen ze niet.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:05 schreef DiRadical het volgende:
[..]
De electriciteitsbedrijven zijn dinosauriërs die binnen over 30-50 jaar uitgestorven zijn.
Nadeel van windmolens blijft dat ze bij een heel beperkt wind bereik energie leveren.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:18 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
En dan, iedereen een windmolentje in de tuin? Elke plee aansluiten op een wijk-biogas centrale? Doe eens concreet zijn?
Zonne-energie doet het best wel goed in Duitsland: http://wemustknow.net/201(...)e-fukushima-complex/quote:Op donderdag 24 maart 2011 10:26 schreef Jordony het volgende:
Windenergie is iets wat waarschijnlijk geen mainsource zal worden maar meer een aanvulling. Ik denk dat in zuidelijke landen vooral moet worden doorgezet op zonne energie. In woestijn van Las Vegas en Spanje zijn ze al lekker bezig. ( al is die in spanje bedoeld om warmte te genereren om stoom op te wekken geloof ik ).Het zal me niet verbazen als er straks meer bijkomen. Woestijnen zijn nauwelijks bewoonbaar, weinig habitat dus de impact is ook niet groot op flora en fauna.
Nederland is klein land en kan goed inzetten op wind en getijdenenergie. Zijn ze ook geloof ik van plan in de Noordzee al maak ik me wel zorgen over de trek van de vogels. Ik ben al lang blij als er geen nieuwe kerncentrale in Borsele komt. Mijn ouderlijk huis is er 20 km vandaan xD
kernfusie is inderdaad de toekomst al kost het tegenwoordig nog meer energie dan dat het oplevert omdat die temperaturen die nodig zijn verrekte hoog zijn.
Het grootste probleem bij zonne-energie zijn de grondstoffen die nodig zijn voor het maken van hoge-rendements-panelen, die zijn niet oneindig en zullen op een gegeven moment flink in prijs gaan stijgen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 01:10 schreef truepositive het volgende:
[..]
Zonne-energie doet het best wel goed in Duitsland: http://wemustknow.net/201(...)e-fukushima-complex/
We zouden idd veel meer integraal naar energieconsumptie moeten kijken.quote:Op woensdag 30 maart 2011 09:52 schreef Q. het volgende:
Maar ik ben erg benieuwd hoe wij in de toekomst gaan voorzien in onze energie-behoefte. Besparing wordt ook groot, daar valt heel veel winst te halen. Volgens mij kunnen we zonder veel problemen de helft van onze energie besparen.
Vroeger ging dat wel zo, dan gingen bedrijven zitten op plekken waar energie was, bv in de vorm van stromende beekjes. Tegenwoordig, met al die overvloedige olie is dat niet meer nodig maar dat gaat nog wel weer veranderen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 12:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
We zouden idd veel meer integraal naar energieconsumptie moeten kijken.
Ik werk bij een bedrijf waarbij veel restwarmte geproduceerd wordt, in principe zou hierlangs dan een wasserij moeten zitten die mbv onze restwarmte weer hun water kan opwarmen.
In de chemische industire zie je nog steeds een concentratie van bedrijven die elkaars producten en afvalstromen gebruiken.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:11 schreef Q. het volgende:
[..]
Vroeger ging dat wel zo, dan gingen bedrijven zitten op plekken waar energie was, bv in de vorm van stromende beekjes. Tegenwoordig, met al die overvloedige olie is dat niet meer nodig maar dat gaat nog wel weer veranderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |