abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92499157
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 13:27 schreef PeeJay1980 het volgende:

Ze hebben ook meer vervuilende energie. Maar aan kleinverbruikconsumenten wordt sowiezo niet veel verdiend. Grootverbruikers genereren de grote bedragen bij de leveranciers.
Wel vreemd dan dat de grootverbruikers staffelkortingen krijgen en een veel lager tarief dan dat een particulier betalen. Ok hun aansluitkosten zijn wel wat hoger.
pi_92499218
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 13:35 schreef truepositive het volgende:
Dat begrijp ik, maar waarom moet energievoorziening per definitie op nationale schaal geregeld worden?
Ow gedeeltelijk mag je ook wel wat lokaal regelen hoor, maar fluctuaties in energie netten zijn gewoon veel beter op een globale schaal op te vangen.
pi_92499262
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 13:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wel vreemd dan dat de grootverbruikers staffelkortingen krijgen en een veel lager tarief dan dat een particulier betalen. Ok hun aansluitkosten zijn wel wat hoger.
Ze betalen minder voor de energie, maar de tarieven voor de netbeheerder zijn niet misselijk. Grootverbruik is hetgeen dat de winst genereerd. Die kleine procentjes van kleinverbruik vallen daarbij in het niet.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_92499409
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 13:38 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Ze betalen minder voor de energie, maar de tarieven voor de netbeheerder zijn niet misselijk. Grootverbruik is hetgeen dat de winst genereerd. Die kleine procentjes van kleinverbruik vallen daarbij in het niet.
Consumenten in nederland verbruikten toch nog altijd 1/3 van de stroom als ik het goed heb uit mijn hoofd. Dus al de kleine beetjes maken toch nog een grote hoop voor de leveranciers. Als dat niet het geval zou zijn zouden we natuurlijk ook niet van de cowboys als de nem op de markt zien verschijnen.

Verder ben ik wel benieuwd hoeveel een grootverbruiker omgerekend met aansluikosten per kilowatt uur betaald, daaar moet ik eens voor gaan zitten die berekening.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 13:46:34 #30
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_92499595
Grote klanten betalen geen 'normaal' tarief, die onderhandelen met de leverancier over hun hele paket, en dat zit vaak knap ingewikkeld in elkaar.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_92499675
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 13:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Consumenten in nederland verbruikten toch nog altijd 1/3 van de stroom als ik het goed heb uit mijn hoofd. Dus al de kleine beetjes maken toch nog een grote hoop voor de leveranciers. Als dat niet het geval zou zijn zouden we natuurlijk ook niet van de cowboys als de nem op de markt zien verschijnen.

Verder ben ik wel benieuwd hoeveel een grootverbruiker omgerekend met aansluikosten per kilowatt uur betaald, daaar moet ik eens voor gaan zitten die berekening.
De kosten die worden gemaakt voor kleinverbruik is niet alleen voor de energie. Onderhoud van de meters, belcentrales, meteropnemers e.d.
Al deze dingen bij elkaar opgeteld zorgt ervoor dat de hoeveelheid winst op een kleinverbruiker procentueel veel lager ligt dan bij grootverbruik.

Even een voorbeeldje van een leuke grootverbruiker:

Schiphol --> capaciteit = 10.000 M3 per uur.
Een normaal huishouden verbruikt 2500 M3 per jaar.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_92499815
Ja en daarom zien we als particulier op onze rekening ook de aparte kosten staan voor het netwerk en de meterhuur.

Dus of de winsten van kleinverbruikers echt veel lager liggen blijf ik in twijfel trekken. Anders zouden de nem en de andere nieuwe leveranciers zich toch veel meer richten op bedrijven.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 13:52:35 #33
153506 Captain_Fabulous
pi_92499855
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 13:35 schreef truepositive het volgende:
Dat begrijp ik, maar waarom moet energievoorziening per definitie op nationale schaal geregeld worden?
Ik citeer uit dat artikel:
quote:
Efficient energy source
It only takes a small amount of flow (as little as two gallons per minute) or a drop as low as two feet to generate electricity with micro hydro. Electricity can be delivered as far as a mile away to the location where it is being used.
Dus, om het te gebruiken moet je binnen 1500 meter van een waterstroom zitten, met voldoende verval. Daarmee vallen steden, waar toch knap wat mensen wonen, bij voorbaat af voor veel van dit soort 'oplossingen'.
pi_92499988
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 13:51 schreef Basp1 het volgende:
Ja en daarom zien we als particulier op onze rekening ook de aparte kosten staan voor het netwerk en de meterhuur.

Dus of de winsten van kleinverbruikers echt veel lager liggen blijf ik in twijfel trekken. Anders zouden de nem en de andere nieuwe leveranciers zich toch veel meer richten op bedrijven.
Ik kan en mag je de resultaatrapporten niet laten zien, maar neem van mij aan dat de echte winst bij de grootverbruikers vandaan komt.

Die grootverbruikers hebben contracten. Die trek je maarzo niet bij de leveranciers weg.
Als je veel winst wil maken als NEM zijnde, heb je ook heel veel kleinverbruikers nodig en is een agressieve marketingstrategie het beste hulpmiddel voor hen.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 13:56:52 #35
153506 Captain_Fabulous
pi_92500008
quote:
Anders zouden de nem en de andere nieuwe leveranciers zich toch veel meer richten op bedrijven.
Dacht jij dat een Schiphol, Shell of Hoogovens zaken gaan doen met dat soort partijen? Die lachen zich dood als de NEM op hun stoep staat.De NEM heeft geen eigen centrales, die koopt gewoon capaciteit in bij de stroomproducenten...je weet wel, Essent, Nuon, E-on. En een bedrijf als Shell onderhandelt scherp genoeg om tegen een zelfde soort tarief zaken te doen met de Essents van deze wereld. Die zitten bepaald niet te wachten tot Frans Bauer een leverancier aanprijst.
pi_92500129
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 13:56 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Dacht jij dat een Schiphol, Shell of Hoogovens zaken gaan doen met dat soort partijen? Die lachen zich dood als de NEM op hun stoep staat.De NEM heeft geen eigen centrales, die koopt gewoon capaciteit in bij de stroomproducenten...je weet wel, Essent, Nuon, E-on. En een bedrijf als Shell onderhandelt scherp genoeg om tegen een zelfde soort tarief zaken te doen met de Essents van deze wereld. Die zitten bepaald niet te wachten tot Frans Bauer een leverancier aanprijst.
Dit dus.

Hoogovens (Tata steel) is trouwens een eigen netbeheerder en betrekken het gas direct van Gasunie ;)
En daarbij zijn ze leverancier voor bedrijven op het terrein die een directe relatie met hoogovens hebben.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 14:05:02 #37
153506 Captain_Fabulous
pi_92500323
haha, jij werkt ook in de energie zie ik. Er gaat veel meer om achter je stopcontact dan veel mensen weten, dus ik snap best waarom sommige mensen denken dat met een windmolentje in de tuin en een zonnecel op elk dak heel Nederland voorzien is, maar de waarheid is gewoon weerbarstig.
pi_92500509
Afgelopen 2 jaar aan het team gestaan dat KERN heeft leeggepoetst voor Essent en het afgelopen half jaar ook meegewerkt aan de migratie van NetH gebied naar Alliander.

Werk dus niet bij een energiebedrijf, maar kom als externe regelmatig bij bedrijven in de energiesector ;)
pi_92500526
quote:

Grote bedrijven, en dan denk ik aan de DSM's, Shell's, Hoogovens, of de NS gaan echt niet elk jaar switchen van leverancier hoor, en die hebben vaak ook complexe energie stromen, zo leveren hun grote installaties ook vaak de energie voor stadsverwarmingen, etc etc.

Hier een voorbeeld, de NS koopt van 2007 t/m 2015 de stroom bij Essent.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_92500646
Zoals C_F al opmerkte, NEM kan voor grootverbruikers nooit concurreren met energieleveranciers die zelf produceren. Want NEM moet zelf bij die leveranciers aankloppen voor energie.
pi_92501311
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 13:52 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Ik citeer uit dat artikel:

[..]

Dus, om het te gebruiken moet je binnen 1500 meter van een waterstroom zitten, met voldoende verval. Daarmee vallen steden, waar toch knap wat mensen wonen, bij voorbaat af voor veel van dit soort 'oplossingen'.
Je generaliseert, alleen deze specifieke oplossing vervalt dan, er zijn er nog veel meer die heel anders functioneren, en er zijn er behoorlijk veel die prima inzetbaar zijn in een stedelijke omgeving.

[ Bericht 0% gewijzigd door truepositive op 08-02-2011 14:38:39 ]
“Man is free at the moment he wishes to be.”
Voltaire.
"There is no left and right, only right and wrong." Tinyint, DI forums.
"Doubt is the seed of misdirection." Ikzelf.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 14:48:34 #42
153506 Captain_Fabulous
pi_92502009
Ik geef aan waarom een oplossing die hier als voorbeeld gebuikt wordt niet kan werken, en ik generaliseer? Tuurlijk...
pi_92503191
Lees mijn laatste post nog een keer aub.
Voltaire.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 15:20:14 #44
153506 Captain_Fabulous
pi_92503366
Nee. ik geef aan dat ik een voorbeeld dat hier genoemd wordt, onzin vind. Als je daar niet tegen kan moet je geen topic starten.
pi_92503821
Edit; ik reageer nu op de verkeerde manier, mijn excuses daarvoor. Ik zal een aantal voorbeelden geven die mijn vorige punt ondersteunen.

[ Bericht 73% gewijzigd door truepositive op 08-02-2011 15:37:15 ]
Voltaire.
pi_92504761
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 14:31 schreef truepositive het volgende:

[..]

Je generaliseert, alleen deze specifieke oplossing vervalt dan, er zijn er nog veel meer die heel anders functioneren, en er zijn er behoorlijk veel die prima inzetbaar zijn in een stedelijke omgeving.
Als aanvulling óp ja, maar niet als vervanging van snel bij te schakelen gasgestookte centrales. Met zonnepanelen, warmte terugwinning uit rioolwater, en piëzo elementen die stroom uit het wegdek genereren kan je nooit een betrouwbare levering garanderen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_92504850
quote:
"Its basic requirements are few: carbon dioxide, sun, and water. Algae can flourish in non-arable land or in dirty water, and when it does flourish, its potential oil yield per acre is unmatched by any other terrestrial feedstock."
http://www.sapphireenergy.com/
http://www.greencrudeproduction.com/solution.html

quote:
"An algae farm could be located almost anywhere. It would not require converting cropland from food production to energy production. It could use sea water and could consume pollutants from sewage and power plants."
quote:
This background paper focuses on the impact of biofuels for small-scale development and use by
households, farmers, communities, etc. Its emphasis is on the sustainable development of biofuels
to increase modern energy access to these stakeholders and thereby improve their lives and
livelihoods. It focuses on the initial experiences and the further development potentials and needs
in sub-Saharan Africa
Link: http://www.un.org/esa/sustdev/csd/csd15/documents/csd15_bp2.pdf

En ook:
quote:
Small-scale algae production in SolaroofTM greenhouses (10) could allow small-scale farmers to produce their own fuels. SolaroofTM greenhouses dramatically reduce the amount of heat required to operate a greenhouse through the winter. Most new commercial greenhouses use two layers of greenhouse plastic. The two layers are separated by an air space which is inflated by a small fan to provide more rigidity to help the roof deflect wind and shed rain and snow. The SolaroofTM greenhouse has two complete skinsone outside and one inside. During the daytime, this space may also be filled with air, but when the nights are cold or when the days are excessively hot, the space between the two skins is filled with soap bubbles.
Link: http://www.oakhavenpc.org/cultivating_algae.htm

Deze techniek is dusdanig schaalbaar, dat elk huis van een invidueel 'greenhouse' voorzien zou kunnen worden om energie te produceren. En dit is maar één voorbeeld uit dozijnen.
Voltaire.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 15:57:01 #48
153506 Captain_Fabulous
pi_92505032
Begrijpend lezen is een kunst, ik stel dat alle oplossingen die gelijksoortige beginvoorwaardes eisen dus ook niet gaan werken,. dat is niet bepaald generaliseren.
Wat mijn indruk is, en dat mag je van mij generaliseren noemen, is dat veel van dit soort technieken uitgedacht worden door mensen die op het platteland wonen, en dus hulpbronnen hebben die de geurbaniseerde mens nou niet echt tot z'n beschikking heeft!
  dinsdag 8 februari 2011 @ 15:58:39 #49
153506 Captain_Fabulous
pi_92505103
Algen vind ik al een stuk betere oplossing. Al weet ik te weinig over de schaalbaarheid ervan om een gefundeerde mening te hebben. Qua onderbuikgevoel, scoren ze bij mij hoog.
pi_92505171
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:53 schreef truepositive het volgende:

Link: http://www.oakhavenpc.org/cultivating_algae.htm

Deze techniek is dusdanig schaalbaar, dat elk huis van een invidueel 'greenhouse' voorzien zou kunnen worden om energie te produceren. En dit is maar één voorbeeld uit dozijnen.
Eeuh, jij krijgt geen brandstof geleverd om zelf stroom mee op te wekken gok ik? Dit produceert geen stroom. alleen brandstof. Die zal je dus vervolgens zelf nog moeten gebruiken om stroom o te wekken. Nog afgezien van het feit dat die reactoren CO2 gebruiken, en dat heb je thuis niet voorhanden, al helemaal niet in de zomer, als de CV ook niet brand?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')