Ennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn, vrijgezel?quote:
Is er een land dat je liever niet ziet winnen, puur alleen omdat je daar liever geen groot event zou organiseren?quote:Serieus:
Heb je de openingspost wel gelezen?quote:
En wie was echt de meest onuitstaanbare achter de schermen?quote:Op vrijdag 28 januari 2011 15:52 schreef Peter het volgende:
Wat is de knapste deelnemer van de afgelopen jaren volgens jou?
Ik denk dat ik weet wat Sietse daarop gaat zeggen.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 15:52 schreef Peter het volgende:
Wat is de knapste deelnemer van de afgelopen jaren volgens jou?
Laat eens wat horen/zien?quote:2005 – The beginning (and end) of my carreer as a song writer
Wat moet je nou weer in estland? Ivm leuke vrouwen.. of...?quote:2007 – Lived abroad (Estonia!) for 1,5 years
Die vind ik goed!quote:Op zaterdag 29 januari 2011 16:48 schreef Peter het volgende:
Op welk vlak laat Nederland kansen liggen?
Hallo allemaal, bedankt voor jullie vragen so far! Ik ga proberen alle inhoudelijk interessante vragen te beantwoorden en er de komende dagen elke dag een paar te doen. Uiteraard zijn reacties daarop dan weer welkom, maar ik kan niet beloven dat ik dan ook weer individueel kan reageren. Er moet natuurlijk ook nog gewerkt wordenquote:Op vrijdag 28 januari 2011 16:10 schreef Greys het volgende:
Oh en ng een vraag: Televoten!
Hoe zit het met de controle daarop? Bij de semi finals worden alleen de tien enveloppen open gemaakt met daarin de landen die doorgaan. Hoe zit dat nou ook alweer precies met het stemmen? Helft vakjury, helft televoten? En is daar dan driedubbele controle op, wat er die enveloppen in gaat? Gebeurt het wel eens dat men toe is aan het openen van de enveloppen en dat de stemmen van een bepaald land dan nog niet binnen zijn en wat doen jullie dan?
Wie is/zijn die vakjury nou eigenlijk?
En in de finale kan er door de mensen in alle landen getelevote worden. Per land wordt dat dan weer doorgegeven aan 'jullie'. Is er alleen ter plaatse controle op of dat allemaal goed opgeteld wordt na het opnoemen, of is er per land ook nog eens controle of diegene die het in beeld mag opnoemen wel echt noemt wat er gestemd is in dat land?
Ik snap mijn eigen vraag amper nog![]()
Ik ga vanavond proberen dit duidelijker te formuleren.
Waar gewerkt wordt vallen spaanders. Zeker bij zo'n groot evenement, waarbij zoveel mensen uit zoveel verschillende landen bij betrokken zijn. Uiteraard zijn er allerlei basale draaiboeken voor verschillende situaties. Gelukkig is het, dankzij goede organisatie, een fantastisch team van experts en goede beveiliging, nooit echt mis gegaan. Een paar voorbeelden van desalniettemin spannende situaties:quote:Op vrijdag 28 januari 2011 16:02 schreef Greys het volgende:
Wat ik ook nog wel zou willen weten... bij een event waar zoveel mensen aan meewerken in de organisatie gaan er natuurlijk geheid dingen fout. Er is vast een draaiboek vol met Plannen B en noodoplossingen, hebben jullie er wel eens gebruik van moeten maken voor echt iets groots? Kan je een voorbeeld noemen van iets waar bij de medewerkers de vlekken van in de nek sprongen van de stress, maar dat uiteindelijk toch nog net op tijd goed kwam?
We besteden daar bijna altijd aandacht aan op de website Eurovision.tv en de afgelopen jaren ook in Eurovision Countdown. Dat zijn drie programma's die worden geproduceerd in de weken voor het ESF en door veel omroepen worden uitgezonden. Dat is echter niet verplicht. In de ESF live shows kunnen we daar geen aandacht aan besteden, omdat we het niet gepast vinden om een keuze te maken tussen wie we wl en niet herdenken. Dan zouden we elk jaar alle oud-deelnemers die het leven laten moeten herdenken, en dan zou dat weer behoorlijk wat tijd kosten. Hoewel het idee charmant is en we er ook zeker over hebben nagedacht in het verleden, kun je redelijkerwijs aannemen dat de meeste kijkers daar op de avond zelf niet op zitten te wachten, zeker als ze die mensen van naam niet eens kennen.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:38 schreef Arth_NL het volgende:
Oh ja: wordt er dit jaar op het ESF aandacht besteed aan de mensen die dit jaar overleden zijn, zoals Sigurjon Brink en Martins Freimanis?
Achter de schermen zie je vaak een bonte stoet aan emoties voorbij komen. Een greep:quote:Op zaterdag 29 januari 2011 11:20 schreef Fred_B het volgende:
Op TV is iedereen sportief, maar zijn er achter de schermen weleens kandidaten door het lint gegaan, omdat ze niet tegen hun verlies konden?
Kun je de constatering dat het een "politiek schouwspel" is eerst even onderbouwen? Daarna ga ik er graag op in!quote:Op vrijdag 28 januari 2011 07:33 schreef BasOne het volgende:
Vraag:
Word het niets eens tijd op het politieke schouwspel genaamd ESF af te schaffen?
Organiserende landen werken altijd bijzonder goed mee, dus dat is geen probleem. Als er problemen van dien aard zijn, is dat met deelnemende artiesten.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 14:02 schreef Peter het volgende:
Werken organiserende landen altijd goed mee of proberen ze er wel eens een politiek tintje aan te geven?
Wie bepaalt hoe, dat een nummer te politiek is?
quote:Op zaterdag 29 januari 2011 19:54 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
Waar gewerkt wordt vallen spaanders. Zeker bij zo'n groot evenement, waarbij zoveel mensen uit zoveel verschillende landen bij betrokken zijn. Uiteraard zijn er allerlei basale draaiboeken voor verschillende situaties. Gelukkig is het, dankzij goede organisatie, een fantastisch team van experts en goede beveiliging, nooit echt mis gegaan. Een paar voorbeelden van desalniettemin spannende situaties:
- In Athene in 2006 begaf tijdens een repetitie n van die grote 'trappen' van het decor het. We hadden een stuk of zes van die trappen die samen een soort theater vormden. Die konden tevens omhoog en omlaag. Eentje begaf het, en kon voor de live-uitzending weer op zijn plek worden gehesen. Als je naar de beelden kijkt, zul je zien dat alle zes van plek veranderen gedurende de show, maar eentje niet
- In 2009 kwam Putin op bezoek tijdens de repetities. Dat werd me slechts een uur van tevoren verteld. Terwijl ik de Russen stond uit te leggen dat we dit absoluut stil moesten houden naar de pers tot het moment supreme, zowel uit veiligheid als om een enorme toeloop te voorkomen, liep een flinke brigade van de politie achter mij langs het perscentrum in met detectoren, speurhonden en meer van dat soort zaken. Binnen een paar seconden ging mijn telefoon. Journalist: "Komt Putin?"
Wat een eikel ja, die Jimmyquote:- In 2010 wist Jimmy Jump het podium op te komen tijdens de uitvoering van Spanje. Ondanks dat het vrij onschuldig was, toch even schrikken. Dat zou niet mogen gebeuren. Hij had het slim aangepakt, maar heeft wel een nachtje mogen brommen op het politiebureau en heeft een flinke geldboete moeten betalen. Uiteraard is daarvan wel geleerd. Een paar weken later kwam 'ie in Zuid-Afrika de wereldbeker oppoetsen, vlak voor de finale
Tot eind 2010 was ik Manager Communications & PR. Ik was verantwoordelijk voor alles wat met externe communicatie te maken had, waar pers en nieuwe media verreweg de meeste aandacht kregen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:01 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat je functie nou precies inhoudt en of je tijdens de show kan genieten of dan nog steeds druk bent met vanalles?
En tof dat we een kijkje achter de schermen kunnen krijgen! Het is natuurlijk een van de grootste evenementen van het jaar, Europees gezien.
Je kunt nog steeds vragen stellen want hij komt de komende dagen nog meer vragen beantwoorden!quote:
Ik dacht dat je om een kaartje voor de finale ging vragen.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 20:30 schreef Harajuku. het volgende:
Hallo Sietse, ik ben jarig vandaag. Krijg ik nu een zoen?
Dit is zeker niet het moment om te vertellen dat ik niets met ESF heb,quote:Op zaterdag 29 januari 2011 20:33 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik dacht dat je om een kaartje voor de finale ging vragen.
Als ik die Georgiers was dan had ik gewoon de orginele versie tijdens de live uitzending gezongen. Je laat zo'n clubje toezichthouders toch niet je recht op vrije meningsuiting ontnemen?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 20:13 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
Organiserende landen werken altijd bijzonder goed mee, dus dat is geen probleem. Als er problemen van dien aard zijn, is dat met deelnemende artiesten.
Voorbeeld: In 2009 probeerde Georgi dat met het nummer We Don't Wanna Put In. Dat was rondom de kortstondige oorlog tussen Rusland en Georgi. De Reference Group van het ESF, zeg maar de Raad van Toezicht die bestaat uit een aantal delegatiehoofden, producers en EBU, luistert dan naar zo'n nummer, leest de tekst door, past hoor- en wederhoor toe en houdt dan een stemming. De Georgirs is toen gevraagd de tekst aan te passen of binnen no-time met een nieuw nummer te komen. Ze besloten zich toen terug te trekken voor dat jaar. Ze zijn dus niet, zoals weleens onterecht wordt gezegd, gediskwalificeerd.
Goeiequote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:10 schreef APK het volgende:
Is er toezicht op medewerkers die inside info hebben en daarmee ontzettend veel geld kunnen verdienen bij (online) bookmakers?
Dat kan live op Betfair, zelfs tijdens het festival en als de punten binnenkomenquote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:13 schreef Greys het volgende:
Goeie
Maar tot hoe kort van te voren bij de uitslag kan je inzetten dan bij de bookmakers?
Want tegen de tijd dat de uitslag binnenkomt daar kan je toch al (lang) niet meer inzetten?
Gefeliciteerd! 12 pointsquote:Op zaterdag 29 januari 2011 20:30 schreef Harajuku. het volgende:
Hallo Sietse, ik ben jarig vandaag. Krijg ik nu een zoen?
We willen na de finale focus op de winnaar. Tegen die tijd dat de media-aandacht weer wat inzakt, maken we ook de jury-punten bekend. Als we dat direct erna zouden bekend maken, zou dat verdwijnen in de massa media-aandachtquote:Op zaterdag 29 januari 2011 20:46 schreef Fred_B het volgende:
Na de finale worden direct de punten van de halve finales gepresenteerd. Vaak duurt het echter veel langer voordat (meestal mondjesmaat) de punten van de jury's bekend worden. Waarom wordt dit ook niet direct met de uitslag gepubliceerd?
quote:Op zaterdag 29 januari 2011 20:34 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Dit is zeker niet het moment om te vertellen dat ik niets met ESF heb,.
Er zijn vier mensen die die informatie hebben (twee mensen van de EBU en twee van onze televoting-partner). Ondanks dat ze dat in theorie zouden kunnen doen hebben ze daar in de praktijk geen tijd voor tijdens de live show. Daarnaast zou het onverstandig zijn, want het mag simpelweg niet.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:10 schreef APK het volgende:
Is er toezicht op medewerkers die inside info hebben en daarmee ontzettend veel geld kunnen verdienen bij (online) bookmakers?
Hetero, vriendin!quote:Op donderdag 27 januari 2011 17:27 schreef Harajuku. het volgende:
Hallo, ben je hetero?
Serieus:
Zijn er wel eens hysterische taferelen achter de schermen geweest, een kandidaat die op het laatste moment in huilen uitbarstte voordat hij/zij het podium moest betreden? Of heb je een andere smeuge anekdote?
Wat men hier cheesy vindt, vindt men in Rusland leuk. De ironie waar men hier van houdt, wordt in Spanje als hooguit onbeschoft gezien... Aan ons de taak om de presentatie, samen met de Host Broadcaster, zo vorm te geven dat er voor elk wat wils is, zonder dat er iemand op z'n tenen wordt getrapt. Dat is, met +40 deelnemende landen, best een uitdaging. Waar je wl een punt hebt, is dat het soms een beetje gemaakt overkomt. Dat komt omdat die mensen zo vreselijk veel repeteren dat het spontane er tegen die tijd dat ze live gaan wel vanaf is. Daar gaan we wel meer op lettenquote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:30 schreef Maanvis het volgende:
Wordt de presentatie weer net zo cheesy als alle andere jaren? Met flauwe grapjes en gemaakte vrolijkheid?
De presentatie was vorig jaar anders prima wmb.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:30 schreef Maanvis het volgende:
Wordt de presentatie weer net zo cheesy als alle andere jaren? Met flauwe grapjes en gemaakte vrolijkheid?
Dan waren de Georgirs ter plekke gediskwalificeerd en hadden ze een boete moeten betalen, danwel een diskwalificatie voor meerdere jaren aan hun broek gehad. Vrije meningsuiting betekent niet dat het zonder gevolgen is wat je doet. Je kunt als voetballer ook je spandoek meenemen en daarmee tijdens speeltijd rondjes gaan rennen, maar dan moet je niet zeuren als er tegelijkertijd gescoord wordt. Het songfestival is een liedjeswedstrijd, geen politiek forum. Daar zijn we streng in.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:01 schreef Maanvis het volgende:
Als ik die Georgiers was dan had ik gewoon de orginele versie tijdens de live uitzending gezongen. Je laat zo'n clubje toezichthouders toch niet je recht op vrije meningsuiting ontnemen?
Anyway, nog een vraag: Waarom mag isral telkens meedoen? Het is toch geen europees land?
Het effect van het zingen van dat liedje, en de diskwalificatie ter plekke, zou een ontzettend sterk signaal geweest zijn dat veel los zou maken in de rest van europa. En zoals jij zegt, het is maar een liedjeswedstrijd. Dus een aantal jaartjes niet mee mogen doen en een boete moeten betalen is niets vergeleken bij de politieke boodschap die je ermee over kunt brengen.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:41 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
Dan waren de Georgirs ter plekke gediskwalificeerd en hadden ze een boete moeten betalen, danwel een diskwalificatie voor meerdere jaren aan hun broek gehad. Vrije meningsuiting betekent niet dat het zonder gevolgen is wat je doet. Je kunt als voetballer ook je spandoek meenemen en daarmee tijdens speeltijd rondjes gaan rennen, maar dan moet je niet zeuren als er tegelijkertijd gescoord wordt. Het songfestival is een liedjeswedstrijd, geen politiek forum. Daar zijn we streng in.
Het is ook een logische vraagquote:Deelname aan het Eurovisie Songfestival mag als Active Member van de European Broadcasting Union. Om lid te worden van de EBU, moet je territorium geheel of gedeeltelijk in de European Broadcasting Area vallen, die weer is gedefinieerd door de International Telecommunications Union, een orgaan van de VN, en/of je als land lid zijn van de Raad van Europa. Daarnaast moet je een (semi-)publieke omroep zijn, en aan een hele rits voorwaarden voldoen. De Israelische omroep IBA voldoet aan die voorwaarden, zodoende.
Het Euro- in Eurovisie refereert dus niet aan de EU of geografisch Europa.
Dit is overigens n van de meest gestelde vragen die ik in mijn carriere heb gekregen
We hebben 13 jaar alle mogelijke wegen bewandeld om ze er weer bij te krijgen. Uiteindelijk stonden alle sterren gunstig met een terugkomst als resultaatquote:Op zaterdag 29 januari 2011 22:35 schreef Greys het volgende:
Hebben jullie Itali moeten overhalen/vragen om na 13 jaar weer terug te komen of hebben zij zichzelf weer aangemeld?
Zou je dat iets meer uit kunnen leggen?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 23:12 schreef SietseBakker het volgende:
We hebben 13 jaar alle mogelijke wegen bewandeld om ze er weer bij te krijgen. Uiteindelijk stonden alle sterren gunstig met een terugkomst als resultaat
Spanje, Servi, Griekenland, Ierland, Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk, Portugal, Israel, Slowakije, Finland, Malta, VJR Macedoni, Zwitserland, Bulgarije en Kroati zongen vorig jaar in hun eigen taalquote:Op zaterdag 29 januari 2011 23:46 schreef grazz het volgende:
Wat vind je ervan dat bijna alle landen tegenwoordig in het Engels zingen?
Ik , en ik denk vele met mij, vond het vroeger een stuk interessanter om al die prachtige talen te horen. Het hoort ook bij het ESF vind ik. Ook al verstond ik er niets van, toch kon een lied me dan meer raken. Was het zingen in je eigen taal geen kracht van het ESF? Bestaat er een mogelijkheid dat de taalregel terugkomt? ........Ooit? :-)
Het ESF gaat toch om componisten en tekstschrijvers?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 23:58 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
Spanje, Servi, Griekenland, Ierland, Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk, Portugal, Israel, Slowakije, Finland, Malta, VJR Macedoni, Zwitserland, Bulgarije en Kroati zongen vorig jaar in hun eigen taaleen aantal daarvan hebben Engels als moedertaal, maar ik vind het te ver gaan om te zeggen dat "bijna alle landen tegenwoordig in het Engels zingen". De afgelopen jaren zien we juist weer meer landen die in hun eigen of andere taal zingen dan het Engels.
De kracht van het ESF zit 'em in een aantal dingen. Taalvrijheid is daar juist n van in een tijd waarin de popcultuur vooral wordt bepaald door Engelstalige muziek. Enerzijds geven we de artiesten de ruimte om te kiezen om desgewenst die popcultuur te volgen, ofwel in hun eigen taal te zingen, ofwel op een andere manier creatief met taal om te gaan. We kunnen wel heel star aan die taalverplichting vasthouden, maar dat is wat ons betreft een ouderwetse gedachte die niet meer past in deze tijd. Vergeet ook niet dat er voor een jonge generatie (die wij aan moeten spreken om de toekomst van het ESF veilig te stellen) niet zoiets is als "vroeger" of "sentiment"..
Is dat niet heel erg jaren vijftig?quote:Op zondag 30 januari 2011 00:22 schreef Peter het volgende:
Het ESF gaat toch om componisten en tekstschrijvers?
Of is dat nu ook in de reglementen veranderd? Dat het nu alleen gaat om de act en de stem van de zanger(es) ?
Hoi Sietse, had je mijn vraag ook nog gezien?quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:28 schreef Pisces29 het volgende:
Aan welk ESF-jaar heb je de leukste / beste herinneringen? En waarom?
Daarop inhakend; tijdens het ESF is er in Dusseldorf ook een ander evenement (verpakkingen ofzo dacht ik?quote:Op zondag 30 januari 2011 11:10 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Wat zijn de eisen van de EBU aan de locatie? (grootte stad, hotelbedden, stadion, hoeveel mensen het podium kunnen zien (Kopenhagen 2001), grootte podium, "uitloopstuk", etc.)
Om zowel jouw vraag als die van Maarten-Pieter te beantwoorden:quote:Op zondag 30 januari 2011 12:05 schreef tombolafan het volgende:
Daarop inhakend; tijdens het ESF is er in Dusseldorf ook een ander evenement (verpakkingen ofzo dacht ik?) waardoor veel hotels al volgeboekt zitten. Was het niet iets handiger geweest om het een ander weekend of in een andere stad te doen?
Ga je er wel naartoe? Als in: kunnen we samen live wapperen?quote:Op zondag 30 januari 2011 12:54 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
Veel plezier met het Nationaal Songfestival. Om de vragen voor te zijn: Ik ben daar niet bij betrokken omdat ik internationaal opereer, dus daar kan ik vrij weinig over zeggen.
Ik zit dan in 't vliegtuig naar Genevequote:Op zondag 30 januari 2011 13:06 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ga je er wel naartoe? Als in: kunnen we samen live wapperen?![]()
Het komt eigenlijk nooit aan de orde, omdat we heel duidelijk weten waarom we het orkest hebben afgeschaft. Hierbij de redenen:quote:Op zondag 30 januari 2011 17:01 schreef Dirkh het volgende:
Peter stelde de vraag al eerder, maar een ESF-orkest, is dat iets wat wel eens bij de brainstormsessies boven komt drijven? Dat landen weer een eigen dirigent meenemen en een supergoed orkest ter beschikking hebben, zonder dat ze verplicht zijn daar gebruik van te maken. Op die manier zal blijken of dat toegevoegde waarde heeft (iets waar ik stellig van overtuigd ben) Het bestaansrecht van een orkest zal al dan niet aangetoond worden na een aantal jaren ESF.
Mooi! Dat zou ik gaaf vindenquote:Op zondag 30 januari 2011 19:38 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
Overigens denken we wel na over de mogelijkheid om bands geheel of gedeeltelijk live te laten spelen, maar die verkenningen zijn nog in een zeer prematuur stadium. Als het zover komt, zal dat pas in 2012 of 2013 gaan gebeuren.
Zeker. Volgens mij willen de meeste bands dat ook. Een Andrew Lloyd Webber die playback piano speelt kan eigenlijk ook niet.quote:
Klopt. Interpack 2011, de grootste verpakkingsbeurs ter wereld.20 hallen vol verpakkingsmachines en volgeboekte hotels van Keulen tot Dortmundquote:Op zondag 30 januari 2011 12:05 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Daarop inhakend; tijdens het ESF is er in Dusseldorf ook een ander evenement (verpakkingen ofzo dacht ik?) waardoor veel hotels al volgeboekt zitten. Was het niet iets handiger geweest om het een ander weekend of in een andere stad te doen?
Hah, da's een goeie.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 20:05 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
Kun je de constatering dat het een "politiek schouwspel" is eerst even onderbouwen? Daarna ga ik er graag op in!
Goedemorgen!quote:Op maandag 31 januari 2011 00:21 schreef BasOne het volgende:
Hah, da's een goeie.
Bevriende landen geven elkaar altijd hoge punten, maakt niet uit hoe slecht het nummer is.
Natuurlijk is het een puur politiek schouwspel.
Welke landen hebben mot met elkaar?, weet je het niet, kijk naar het ESF, buurlanden die elkaar geen punten geven hebben ruzie.
Dit dus, vond het weer een aanfluiting gisteren.quote:Op maandag 31 januari 2011 00:27 schreef marcodej het volgende:
Kun je niet eens het Nationaal Songfestival organiseren?
Ik denk niet dat Sietse daar antwoord op kan geven. Hij komt in beeld als de selectie al gedaan is.quote:Op maandag 31 januari 2011 13:51 schreef kdrietjeh het volgende:
Waarom stuurt Nederland in godsnaam geen bekende artiesten en waarom zingen ze verdomme in het Nederlands!
Weet ik, maar hopelijk laat hij de ESF-organisatie weten dat het zo niet verder kan,quote:Op maandag 31 januari 2011 13:53 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Sietse daar antwoord op kan geven. Hij komt in beeld als de selectie al gedaan is.
In het verleden zijn tal van Engelstalige nummers ingestuurd, die allemaal ook niet gewonnen hebben. De Toppers waren enorm bekend, Edsilia Rombley ook.quote:Op maandag 31 januari 2011 13:51 schreef kdrietjeh het volgende:
Waarom stuurt Nederland in godsnaam geen bekende artiesten en waarom zingen ze verdomme in het Nederlands!
Het zijn geen A artiesten. Rombley ook niet.quote:Op maandag 31 januari 2011 14:54 schreef Tha_Erik het volgende:
De 3J's zijn trouwens ook erg bekend.
Dat weet ik, ik vraag gewoon of Sietse er een mening over heeftquote:Op woensdag 2 februari 2011 08:50 schreef Maanvis het volgende:
Stefan, Sietse organiseert ESF, met NSF heeft ie niets van doen.
Is het niet zo dat je met je mobieltje dan gewoon het NL nummer kunt kiezen? En dat zal toch wel op een scherm vertoond worden denk ik?quote:Op woensdag 2 februari 2011 19:03 schreef Greys het volgende:
Even een gekke vraag, maar alle Nederlanders die in Duitsland aanwezig zijn bij het Eurovisie, kunnen die technisch gezien nou vanuit Duitsland op Nederland stemmen?
Als ze weten wat de nummers zijn om in Duitsland te stemmen, werkt dat dan?
Dat weet ik dus idd niet, of je dan dus het Ned. of het Duitse nr moet hebbenquote:Op woensdag 2 februari 2011 19:11 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Is het niet zo dat je met je mobieltje dan gewoon het NL nummer kunt kiezen? En dat zal toch wel op een scherm vertoond worden denk ik?
Je kan niet stemmen voor het land vanwaaruit je belt/smst. Als je in Nederland bent, kun je niet voor Nederland stemmen. Als je in Duitsland bent, via een Duits netwerk, dan kan dat wel door gewoon de Duitse televotingnummers te bellen/smsen. Je kan uiteraard niet vanuit Duitsland naar de Nederlandse nummers bellen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 19:13 schreef Greys het volgende:
[..]
Dat weet ik dus idd niet, of je dan dus het Ned. of het Duitse nr moet hebben
Want je 'mag' als Nederlander niet op Nederland stemmen, behalve als je in het buitenland zit. Maar misschien moet je dan ook wel een buitenlands nr hebben om mee te bellen.
En als je daar zit, dan zie je niet het Nederlandse nr volgens mij op het scherm? Dat is toch per land verschillend, die telefoon/sms nummers die er onder in beeld komen? Elk land werkt volgens mij met een aparte maatschappij die de stemmen telt. Ik ga even dat eerdere antwoord over het stemmen teruglezen!
Ik ga er vanuit dat de Nederlandse commentatoren netjes hun huiswerk gaan doen. Het is geen geheim dat zij niet zoveel van het ESF weten als Cornald Maas en wijlen Willem van Beusekom, maar ze weten wel iets van muziek en show in de brede zin. Ik zeg: Laten we eerst maar eens kijken hoe ze 't doen en dn oordelen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:23 schreef Stefan het volgende:
Oja, nieuwe vraag:
De 2 presentatoren die live het ESF gaan verslaan hebben niet de kennis en ESF achtergrond die Van Beusekom en Cornals Maas hadden/hebben.
Is het ontslag van Maas geen gemis of zal de kijker al die feitjes en weetjes een zorg zijn?
Daar doe ik geen mededelingen over. Lees de laatste zin nog maar even en make up your mindquote:Op woensdag 2 februari 2011 20:44 schreef Peter het volgende:
Zijn er wel pogingen bekend om een land flink voor te trekken door de televoting te 'saboteren'?
Dit vind ik nou een leuke vraag. Als je een programma maakt voor mensen van jong tot oud, van IJsland tot Azerbaijan (en zelfs Australi) dan ontkom je er niet aan dat men er een mening over heeft. Het is een beetje als voetbal... opeens is iedereen bondscoach en vindt iedereen er iets van, heeft een mening, vertelt wel even "hoe het anders moet" of kraamt ongefundeerde onzin uit als "het is n grote Oost-Europese poppenkast" (binnen drie dagen nadat Duitsland won in Noorwegen, enfin...). Maar het is mijn werk n passie daarmee om te gaan en ik doe dat met plezier en toewijding, ook als ik op vakantie op een terrasje zit en een paar wildvreemden zich mengen in een gesprek met mijn vriendin over het ESF. Mijn favoriete moment is wanneer ze dan vragen "goh, wat doe jij eigenlijk voor de kost?" en ik antwoord mag gevenquote:Op woensdag 2 februari 2011 10:27 schreef Stefan het volgende:
Beste Sietse, al sinds mensenheugenis is er zowel lof als kritiek op het ESF. Dan weer landen die vriendjes zijn, dan weer een lied dat wint met slechts 10 woorden (Nocturne), dan weer een rockband met maskers.
Kortom, ik kan me zo voorstellen dat je telkens weer het ESF moet verantwoorden waarom we er mee doorgaan en dat het een grote poppenkast is. Ergert je dat wel eens, als je weer in de media of op een feestje het ESF moet verdedigen?
Ja dat laatste vraag ik me ook af. In Nederland bestaat toch het beeld dat het een evenement is wat vooral populair is in de homoscene. Buiten het feit of dit waar of onwaar is (ik denk persoonlijk dat het uiteindelijk wel meevalt maar dat de gemiddelde heteroman er niet voor durft uit te komen dat ie het grappig/leuk vindt om te kijkenquote:Op woensdag 2 februari 2011 21:01 schreef Peter het volgende:
Hoeveel mensen kijken er in de EBU landen en wereldwijd eigenlijk naar de finale? En is het publiek in de verschillende deelnemende landen in een zelfde categorie ( hokje) te stoppen of verschilt dat echt flink onderling?
We zijn achter de schermen constant bezig met het vinden van antwoorden op die vraag. Er is sowieso niet n juist antwoord en van alle mogelijke lange-termijnscenarios, hangt veel ook af van wat er op de kortere termijn - de komende drie jaar - gebeurt.quote:Op woensdag 2 februari 2011 20:55 schreef Dirkh het volgende:
Sietse, waar zie jij het ESF over zeg 5 tot 10 jaar?
Welke invloeden zijn nu al merkbaar waarvan je weet dat dat onderdeel is van de termijnplanning? Ik bedoel bijvoorbeeld meer internet, Youtube of zelf Live streamen.
Is het ESF over 5 jaar nog op TV of gaan we een nieuw c.q. ander tijdperk in?
Het ESF is een totaal ander evenement in verschillende landen. We hebben daar een paar jaar geleden onderzoek naar laten doen. In Rusland vindt men het hoge kwaliteit, kwestie van landsbelang, eervol. In Griekenland ook. In Nederland helemaal niet. Kortom, het beeld van het ESF is totaal anders van land tot land. Dat proberen we recht te trekken, maar hangt ook deels af van resultaat. Als je als land simpelweg niet scoort, doet dat afbreuk aan de perceptie.quote:Op woensdag 2 februari 2011 21:02 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Ja dat laatste vraag ik me ook af. In Nederland bestaat toch het beeld dat het een evenement is wat vooral populair is in de homoscene. Buiten het feit of dit waar of onwaar is (ik denk persoonlijk dat het uiteindelijk wel meevalt maar dat de gemiddelde heteroman er niet voor durft uit te komen dat ie het grappig/leuk vindt om te kijken), bestaat dat beeld in de andere deelnemende landen ook zo?
Kijk, daar doen we het voorquote:Op woensdag 2 februari 2011 21:10 schreef Knutknuttsson het volgende:
Fijne antwoorden weer Sietse! Ik lees ze met zeer veel interesse.
Over die nieuwe media, ik was de ESC-site erg dankbaar dat ze het Nationaal songfestival live streamden op hun site. De Tros had het geografisch afgeschermd, maar heb het uit het buitenland gewoon kunnen volgen.
We hebben daar in 2007 eens mee gexperimenteerd. Veel promotie voor gemaakt, fan community bij betrokken, prijzenpakket samengesteld... Resultaat: 28 filmpjes. Over de kwaliteit ervan laat ik me niet uitquote:Op woensdag 2 februari 2011 21:09 schreef Peter het volgende:
Ik zou zeggen: schrijf via social media een soort wedstrijd uit voor de 'pauzefilmpjes' om de landen te introduceren. Ik weet dat het gastland er vaak veel werk in steekt, maar een wedstrijd met als beloning een miljoenenpubliek inspireert wellicht een heleboel kunstenaars/tv-makers die het een uitdaging zien hun land origineel in beeld te brengen.
In Nederland of daarbuiten? In Nederland hebben we de afgelopen jaren, naast enkele relatief onbekende artiesten, ook grote namen op het ESF gehad. De Toppers (Gordon, Ren Froger en Jeroen van de Boom) zijn, of je ze nu mag of niet, grote namen. Edsilia Rombley heeft een zeer verdienstelijke carriere. Linda Wagemakers (2000) was destijds een rijzende ster in musicalland. Waarom nog grotere namen niet meedoen... Daar heb ik wel een theorie over.quote:Op woensdag 2 februari 2011 21:13 schreef Stefan het volgende:
Sietse, kun je nog een antwoord geven op waarom er nooit A artiesten gaan de afgelopen pakweg 15 jaar?
Sorry, had je eerdere topic niet gezien. Je definitie van A-artiest is een beetje smaakgevoelig, maar enfin...quote:Op woensdag 2 februari 2011 21:13 schreef Stefan het volgende:
Sietse, kun je nog een antwoord geven op waarom er nooit A artiesten gaan de afgelopen pakweg 15 jaar?
Nee, heb het over Nederland. De Toppers zijn beroemd maar scoren geen hits.quote:Op woensdag 2 februari 2011 21:17 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
In Nederland of daarbuiten? In Nederland hebben we de afgelopen jaren, naast enkele relatief onbekende artiesten, ook grote namen op het ESF gehad. De Toppers (Gordon, Ren Froger en Jeroen van de Boom) zijn, of je ze nu mag of niet, grote namen. Edsilia Rombley heeft een zeer verdienstelijke carriere. Linda Wagemakers (2000) was destijds een rijzende ster in musicalland. Waarom nog grotere namen niet meedoen... Daar heb ik wel een theorie over.
Ik hoop stiekem dat je vraag niet internationaal bedoeld was, want dan moet ik een heel lang antwoord schrijven!
De laatste zes jaar komen we niet meer in de echte uitzending dus er zit wel een waarheid in.quote:Op woensdag 2 februari 2011 21:21 schreef SietseBakker het volgende:
Voordat er ook maar een noot gezongen is hebben 'we' al verloren.
Vraag je op die manier ook om cadeautjes aan jouw familieleden?quote:Op woensdag 2 februari 2011 21:27 schreef Hyundai het volgende:
Ik wil die tune van het Eurovisie hebben, niet die standaard versie maar die 'rock' achtige versie die vaak achteraf filmpjes is gezet ( vorig jaar iig )
Het viel te proberenquote:Op woensdag 2 februari 2011 21:29 schreef APK het volgende:
[..]
Vraag je op die manier ook om cadeautjes aan jouw familieleden?
Dat ligt denk ik k voor een groot deel aan promotie. Het nummer van Duitsland/Lena had iedereen al tig keer gehoord overal voordat ze ook maar een noot op het ESF had gezongenquote:Op woensdag 2 februari 2011 21:28 schreef Stefan het volgende:
[..]
De laatste zes jaar komen we niet meer in de echte uitzending dus er zit wel een waarheid in.
Persoonlijk vind ik de Jees vele malen meer geschikt voor het ESF dan Jan Smit. Ook al bestempel je die al dan niet terecht als A-artiest. Een onbekend talent kan minstens zo geschikt zijn voor het Eurovisie - vind ik - als een A-artiest, juist omdat ze die in het buitenland toch niet of amper kennen en het dus geen meerwaarde heeft om stemmen te krijgen. We kunnen net zo goed een zeer getalenteerde onbekende X-factor winnaar sturen bv.quote:Maar ik snap je neerwaartse spiraalidee. Daardoor zullen de A merken van Nederland nooit hun handen branden aan het ESF. En gaat er altijd (hoewel jij dat wellicht anders ziet) altijd een B keus. Zowel artiest als liedje.
Zie jij de 3 J's ook als B-artiesten? En keer een nr. 1 hit, meerder keren in de top 10.quote:Op woensdag 2 februari 2011 21:28 schreef Stefan het volgende:
[..]
De laatste zes jaar komen we niet meer in de echte uitzending dus er zit wel een waarheid in.
Maar ik snap je neerwaartse spiraalidee. Daardoor zullen de A merken van Nederland nooit hun handen branden aan het ESF. En gaat er altijd (hoewel jij dat wellicht anders ziet) altijd een B keus. Zowel artiest als liedje.
Oke duidelijkquote:Op woensdag 2 februari 2011 21:33 schreef Greys het volgende:
Want Sietse heeft op zich weinig met de Nederlandse afvaardiging te maken.
Ik zou denken dat dat vanuit de EBU-UER verboden is, belangenverstrengeling ofzo?quote:Op woensdag 2 februari 2011 21:42 schreef Stefan het volgende:
Subvraagje: doe je mee aan toto's om de uitslag te gokken?
Nou....quote:Op woensdag 2 februari 2011 21:11 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
In Nederland wordt het weleens een "homo-feestje" genoemd, dat zul je in Zweden echter niet horen.
Na een paar jaar zo nauw betrokken zijn bij het ESF leer je wel te herkennen wat wel een geen kans maakt. De uitdaging zit 'em in het grijze gebied van nummers waarvan je 't gewoon cht niet kan zien aankomen. We doen binnen ons team voor recreatieve doeleinden (en dus niet voor 't geld) altijd wel even een paar lijstjes... Wie gaan er door naar de finale? Wie gaat er winnen? Ik ben daar - eerlijk is eerlijk - gewoon niet goed inquote:Op woensdag 2 februari 2011 21:42 schreef Stefan het volgende:
[..]
Oke duidelijk
SIETSE:
Weet jij van te voren, dus na het NSF al of Nederland uberhaubt kans maakt om te winnen? En hoe frustrerend is het als je nummers van andere landen hoort die echt goed zijn.
Subvraagje: doe je mee aan toto's om de uitslag te gokken?
Ruth was in haar tijd echt geen A-artiest... die stond wel in de hoofdrol in Cats maar daar had verder het overgrote deel van Nederland nog nooit van gehoord. Ze is mede gevraagd omdat ze het jaar daarvoor in het achtergrondkoor bij haar man Humphrey Campbell stond.quote:Op woensdag 2 februari 2011 01:02 schreef Stefan het volgende:
[..]
Het zijn geen A artiesten. Rombley ook niet.
Ruth jacott was in haar tijd een A artiest, Joling was in zijn tijd een A artiest. Maar de Toppers (zonder Joling) zijn dan weer geen A artiesten. Ze verkopen 3x de ArenA uit maar scoren nooit hits.
Dat is niet mogelijk omdat dat (5x4 min) 20 minuten zou duren en dat te lang is voor de interval act. Daarnaast moet je dat ook repeteren en dat valt lastig in te passen. Daarnaast hebben die landen al voordeel door berhaupt direct in de Finale te staan. Blijkbaar hoeft dat je niet beletten om te winnen (zie Duitsland). Wellicht heb je wel gezien dat we in de halve finales een compilatie van die nummers laten zien!quote:Op donderdag 3 februari 2011 11:13 schreef TheVulture het volgende:
Nog even een herhaling van mijn meest prangende vraag:
Wat vindt je van het idee om de automatisch gekwalificeerde landen voor de finale alvast in de intervalact van de halve finales op te laten treden buiten mededinging zodat ook zij zich alvast een keer aan het publiek hebben kunnen laten zien?
quote:Op donderdag 3 februari 2011 16:49 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Wat kost een Eurovisie Songfestival?
- Dat is niet duidelijk te zeggen, omdat elke Host Broadcaster op een andere manier begroot. Daarnaast worden veel kosten (ook) door derden gedragen, zoals bijvoorbeeld de overheid, de gaststad, etc. en die zijn dan niet zichtbaar. Ik denk dat de totale kosten van het Eurovisie Songfestival voor de gastomroep zo'n 18 25 miljoen euro kost.
Wat levert het op?
- Dat is in financile ook weer moeilijk om helder te beantwoorden, aannemende dat je dat bedoelt. Je hebt inkomsten uit kaartverkoop, sponsoring uit binnen- en buitenland en participation fee van de deelnemende omroepen. In 2006 was het ESF winstgevend, daarna telkens niet. Dat is overigens geen doel. De promotie voor gaststad en land is door Noorse media op een waarde van ruim 100 miljoen euro geschat. Daarnaast is het een zeer waardevolle ervaring voor een organiserende omroep. Wat helemaal onmogelijk is om te schatten is de hele 'economie' erachter. Investeringen en inkomsten van deelnemers die hun liedje uitbrengen, de waarde van sponsor-exposure, etc.
Hoeveel mensen zijn er nodig voor en tijdens het festival?
- Het team groeit van 5 naar ruim 500 gedurende het jaar.
Hoeveel gasten worden er uitgenodigd voor het festival?
- Dit jaar zijn er zo'n 35,000 toeschouwers die een kaartje hebben gekocht (per show). Daarnaast zijn er ongeveer 500 hospitality gasten (sponsors voornamelijk) en 200 gasten van de EBU. Ook krijgt elke deelnemende omroep 15 gratis kaarten voor elke show. De gastomroep nodigt meestal ook de ambassadeurs van alle deelnemende landen uit.
Wie maken die introductiefilmpjes?
- Dat doet de gastomroep, soms in samenwerking met een productiebedrijf
Hoeveel camera's draaien er tegelijkertijd?
- Meestal tussen de 20 en 25
Hoeveel vermogen aan geluid wordt er geproduceerd?
- Geen idee
Hoeveel bandbreedte en data wordt er gebruikt?
- Geen idee. Ik weet wel dat het perscentrum altijd tussen de 2 en 4 terabyte up- en downstream heeft, plus even zo grote back-up verbinding, die op piekmomenten kan worden ingezet
Is het 100% live of met een vertraging die ingrijpen toelaat?
- Er zit sowieso altijd een vertraging van een paar seconden in live transmissie. We hebben een back-up tape meedraaien van de generale repetitie in geval van een probleem. Die hebben we gelukkig nog nooit hoeven gebruiken.
Zijn er landen/deelnemers met absurde eisen geweest?
- Jazeker! Artiesten die dingen uit het plafond willen laten komen, een olifant op het podium willen meebrengen of een gesoleerde kleedkamer willen om in te kunnen repeteren. Dat was drie keer "nee, helaas" van ons
De NOS heeft de uitzending halverwege gestaakt omdat zij het niet gepast vonden. De meeste mensen in de Nederlandse delegatie hoorde pas na de uitzending wat er in Nederland gebeurd was. Gezien de bijzonder tragische omstandigheden heeft deze eenzijdige beslissing van de NOS uiteraard geen negatieve consequenties gehad vanuit de EBU.quote:Op donderdag 3 februari 2011 09:20 schreef Maanvis het volgende:
Nog een vraag:
Wat waren de gevolgen van de vuurwerkramp in Enschede voor Nederland in het ESF? Dat heb ik toen niet echt meer meegekregen omdat mijn aandacht toen uitging naar de ramp.
Ik bedoel wat er toen met de puntentelling gedaan is, want je kon toen niet meer stemmenquote:Op donderdag 3 februari 2011 18:41 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
De NOS heeft de uitzending halverwege gestaakt omdat zij het niet gepast vonden. De meeste mensen in de Nederlandse delegatie hoorde pas na de uitzending wat er in Nederland gebeurd was. Gezien de bijzonder tragische omstandigheden heeft deze eenzijdige beslissing van de NOS uiteraard geen negatieve consequenties gehad vanuit de EBU.
Ik herinner me dat de stemmen van de jury voor NL zijn geteld en de televoting niet... ( Ik keek door op de Belgische zender die avond omdat mijn regionale omroep al uren met nieuws kwam en de NOS niks nieuws had).quote:Op donderdag 3 februari 2011 18:46 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik bedoel wat er toen met de puntentelling gedaan is, want je kon toen niet meer stemmen. Heeft het nederlandse team wel gestemd?
Wordt er tegenwoordig rekening gehouden met 4 mei? Die paar keer op 4 mei deden wij niet mee.quote:Op donderdag 3 februari 2011 18:41 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
De NOS heeft de uitzending halverwege gestaakt omdat zij het niet gepast vonden. De meeste mensen in de Nederlandse delegatie hoorde pas na de uitzending wat er in Nederland gebeurd was. Gezien de bijzonder tragische omstandigheden heeft deze eenzijdige beslissing van de NOS uiteraard geen negatieve consequenties gehad vanuit de EBU.
Huh? Wat bedoel je met per show?quote:Dit jaar zijn er zo'n 35,000 toeschouwers die een kaartje hebben gekocht (per show). Daarnaast zijn er ongeveer 500 hospitality gasten (sponsors voornamelijk) en 200 gasten van de EBU. Ook krijgt elke deelnemende omroep 15 gratis kaarten voor elke show. De gastomroep nodigt meestal ook de ambassadeurs van alle deelnemende landen uit.
Ik denk de halve finale, andere halve finale en finale. Dat is dus drie keer die zaal/arena vol.quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:18 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Huh? Wat bedoel je met per show?
Ja, dat klinkt logischquote:Op donderdag 3 februari 2011 22:19 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Ik denk de halve finale, andere halve finale en finale. Dat is dus drie keer die zaal/arena vol.
Allereerst: Heel erg bedankt voor deze snelle en zeer uitgebreide reactie! Top!quote:
Dat valt mij reuze mee. Ik had altijd het idee dat dit een enorm geldverslindend project was rond de honderd miljoen of zo.quote:Dat is niet duidelijk te zeggen, omdat elke Host Broadcaster op een andere manier begroot. Daarnaast worden veel kosten (ook) door derden gedragen, zoals bijvoorbeeld de overheid, de gaststad, etc. en die zijn dan niet zichtbaar. Ik denk dat de totale kosten van het Eurovisie Songfestival voor de gastomroep zo'n 18 25 miljoen euro kost.
Er spelen natuurlijk erg veel belangen mee.quote:De promotie voor gaststad en land is door Noorse media op een waarde van ruim 100 miljoen euro geschat.
En die 5 sturen die 495 aan?quote:Het team groeit van 5 naar ruim 500 gedurende het jaar.
Ik heb nog nooit een kaartverkoop gezien van een ESF. Kan je zo iets gewoon bij een online winkel of zo regelen?quote:- Dit jaar zijn er zo'n 35,000 toeschouwers die een kaartje hebben gekocht (per show)
Zo als?quote:Jazeker! Artiesten die dingen uit het plafond willen laten komen
Ik meen mij te herinneren dat er wel eens een showtje geweest is met dieren erbij. Waar ligt de grens? Wat mag wel en wat mag niet?quote:een olifant op het podium willen meebrengen
Een aparte kleedkamer vind ik eerlijk gezegd niet echt een absurde eis. Maar om die compleet te isoleren.quote:of een gesoleerde kleedkamer willen om in te kunnen repeteren.
Kaarten halve finales: nu te koop!quote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:08 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Ik heb nog nooit een kaartverkoop gezien van een ESF. Kan je zo iets gewoon bij een online winkel of zo regelen?
Weer wat geleerd! Dank je wel.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:21 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Kaarten halve finales: nu te koop!
Over de participation fee van individuele landen doen we geen mededelingen. De Big-Five (inmiddels mt Itali) is gebaseerd op die fee, potentieel aantal kijkers en nog een aantal van dat soort factoren. Natuurlijk kan dat veranderen, maar op korte termijn zie ik dat niet gebeuren.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:29 schreef Arth_NL het volgende:
Hoe vast staat de Big 4? Ik heb uit betrouwbare bronvernomen dat Rusland soms meer betaald dan Spanje, dus eigenlijk zou Rusland dan in de big 4 moeten zitten in plaats van Spanje.
We maken dit programma (drie shows, 7,5 uur live televisie) voor een doelgroep van 650 miljoen mensen. De deelnemende omroepen betalen samen 5,2 miljoen CHF (4 miljoen euro). Dat is overigens zonder reis/verblijfkosten, dus wat mij betreft mag je alle bedragen die nu volgen verdubbelen. De rest wordt door gastomroep, sponsoren, kaartverkoop en bijdragen van gaststad/land betaalt. Dat komt dus neer op 0,006 euro per potentile kijker. Dat is dus 0,0008 euro per ESF-uur per potentile kijker. Uitgaande van zo'n 100 miljoen daadwerkelijke kijkers kost 't elke kijker minder dan 4 eurocent. Minder, want in veel landen wordt de publieke omroep deels gefinancierd door reclame-inkomsten.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:08 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Dat valt mij reuze mee. Ik had altijd het idee dat dit een enorm geldverslindend project was rond de honderd miljoen of zo.
Wowquote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:23 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
We maken dit programma (drie shows, 7,5 uur live televisie) voor een doelgroep van 650 miljoen mensen. De deelnemende omroepen betalen samen 5,2 miljoen CHF (4 miljoen euro). Dat is overigens zonder reis/verblijfkosten, dus wat mij betreft mag je alle bedragen die nu volgen verdubbelen. De rest wordt door gastomroep, sponsoren, kaartverkoop en bijdragen van gaststad/land betaalt. Dat komt dus neer op 0,006 euro per potentile kijker. Dat is dus 0,0008 euro per ESF-uur per potentile kijker. Uitgaande van zo'n 100 miljoen daadwerkelijke kijkers kost 't elke kijker minder dan 4 eurocent. Minder, want in veel landen wordt de publieke omroep deels gefinancierd door reclame-inkomsten.
Een 'songfestival-uur' kost een omroep in Europa gemiddeld 12.400 euro. Een gemiddeld uur televisie bij de Nederlandse publieke omroep kost ruim 30.000 euro. Zie http://omroepdatabank.kro(...)stenrtvinvergel.aspx. Door het schaalvoordeel is het ESF dus een bijzonder voordelige productie. Het kost weinig en je krijgt er hoge kwaliteit live entertainment voor terug.
Dat heeft meer met jouw denkbeelden te maken denk ik.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:27 schreef Stefan het volgende:
ik denk dat velen hier hadden verwacht een hysterische ESF-nicht aan te treffen die alles Geweeeeeeeeeldig vindt. Top.
De massa denkt bij het ESF aan hysterische nichten hoor. In Nederland danquote:Op vrijdag 4 februari 2011 16:39 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat heeft meer met jouw denkbeelden te maken denk ik.
Hehehehehequote:
Hoi, wat voor dingen ondernemen jullie om jongeren weer enthousiast te maken voor het songfestival?quote:Op zondag 30 januari 2011 19:38 schreef SietseBakker het volgende:
- We willen graag een brede doelgroep aanspreken en vooral jongeren weer enthousiast krijgen voor het ESF.
enlighten me?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:07 schreef Fred_B het volgende:
Hoe is er binnen de organisatie eigenlijk gereageerd op de rel die Paul de Leeuw een paar jaar terug veroorzaakte tijdens de puntentelling?
Leuke vraag!quote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:07 schreef Fred_B het volgende:
Hoe is er binnen de organisatie eigenlijk gereageerd op de rel die Paul de Leeuw een paar jaar terug veroorzaakte tijdens de puntentelling?
Maar dat is toch populairder bij kids op de basisschool eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 17:56 schreef Peter het volgende:
Ik denk dat het Juniorsongfestival daar een goed voorbeeld van is.
Maar als je bekijkt hoe strikt en netjes die andere landen allemaal zijn, dan valt dit wel erg uit de toon. Nederlanders kunnen daar wel goed tegen, maar anderen landen?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:12 schreef Greys het volgende:
Was het echt een rel dan? Hij was een beetje stout, maar het programma werd er niet echt door in de war geschopt verder toch?
oh dat was een rel geworden?quote:
nou je mag er vanuit gaan dat Sietse, als man van de wereld, Paul ook wel kende. Dus dit was te verwachtenquote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:23 schreef Goodbye het volgende:
Laten we op het antwoord van Sietse wachten
Ik weet nog dat de Zweedse commentator hem niet zo leuk vond. "Schiet nou maar op", zei hij.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:14 schreef Goodbye het volgende:
[..]
Maar als je bekijkt hoe strikt en netjes die andere landen allemaal zijn, dan valt dit wel erg uit de toon. Nederlanders kunnen daar wel goed tegen, maar anderen landen?
"Wat zet die vent zich voor schut zeg." Meer nietquote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:07 schreef Fred_B het volgende:
Moskou 2009 was een schoolvoorbeeld van hoe ik graag zie dat een gastomroep met onze sturing omgaat. Normaal is er altijd wel sprake van een beetje zelfoverschatting bij een gastomroep. Om er dan halverwege de rit achter te komen dat zo'n ESF organiseren toch best ingewikkeld is. De Russen luisterden naar onze adviezen, onze verzoeken werden ingewilligd en je kon snel schakelen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 19:13 schreef Knutknuttsson het volgende:
Sietse,
Welke van de festivals waaraan je zelf hebt meegewerkt vond je het leukste? Of welke liep het lekkerst voor jou? Organisatorisch dus.
Nee hoor! Er zijn ergere dingen. Zonder een waardeoordeel te geven over Yolanthe is het wellicht wel interessant om te weten dat wij de presentator(en) moeten goedkeuren.quote:Op maandag 7 februari 2011 11:40 schreef Stefan het volgende:
Als Nederland wint mag de tros volgend jaar het ESF organiseren en krijgen we Yolanthe die voor Europa de boel vanaf autocue aan elkaar gaat praten. Schrik je daarvan wel eens wakker, snachts?
Het moeten allemaal mensen uit de muziekindustrie zijn en die moet je twee avonden in n week bij elkaar zien te krijgen om te jureren. Dat is agenda-technisch vaak moeilijk, zeker als je met bekende mensen wil werken. Daarnaast is 5 mensen per land 215 mensen in heel Europa, en als je het zo bekijkt zijn dat behoorlijk wat jury-punten!quote:Op maandag 7 februari 2011 17:36 schreef TheVulture het volgende:
Nieuwe vraag voor Sietse:
Klopt het dat de vakjury's in ieder land uit 5 personen bestaat en is dit niet wat weinig om een professioneel en voldoende gewogen oordeel te vormen die uit de helft van de punten bestaan? Zou een jury van 10 of 15 mensen niet wat meer body geven aan de jurystemmen?
Dank voor de snelle reactiequote:Op maandag 7 februari 2011 17:41 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
Het moeten allemaal mensen uit de muziekindustrie zijn en die moet je twee avonden in n week bij elkaar zien te krijgen om te jureren. Dat is agenda-technisch vaak moeilijk, zeker als je met bekende mensen wil werken. Daarnaast is 5 mensen per land 215 mensen in heel Europa, en als je het zo bekijkt zijn dat behoorlijk wat jury-punten!
+ ze moeten meertalig zijn, dus met steenkolenengels en frans kom je dan niet wegquote:Op maandag 7 februari 2011 17:39 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
Nee hoor! Er zijn ergere dingen. Zonder een waardeoordeel te geven over Yolanthe is het wellicht wel interessant om te weten dat wij de presentator(en) moeten goedkeuren.
Volgens mij mag er heel veelquote:Op maandag 7 februari 2011 18:35 schreef Nieuwschierig het volgende:
Is er een regel hoeveel (of liever gezegd hoe weinig) kleding de deelnemende dames moeten/mogen dragen?
Is er al wel eens kleding afgewezen omdat het te hoerig was of gewoon te bloot? Mag je bijvoorbeeld in een bikini het podium op?
quote:Op maandag 7 februari 2011 18:35 schreef Nieuwschierig het volgende:
Is er een regel hoeveel (of liever gezegd hoe weinig) kleding de deelnemende dames moeten/mogen dragen?
Is er al wel eens kleding afgewezen omdat het te hoerig was of gewoon te bloot? Mag je bijvoorbeeld in een bikini het podium op?
Zijn er eigenlijk criteria waar iemand aan moet voldoen om in de jury plaats te nemen? Niet dat ik zelf ambitie heb, maar voor Nederland waren het vorig jaar mensen als B-zanger Vinzzent en de manager van Frans Duijts. Als er in Nederland al in zo'n categorie wordt gevist, vraag ik me af wie het voor Andorra of San Marino doen.quote:Op maandag 7 februari 2011 17:41 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
Het moeten allemaal mensen uit de muziekindustrie zijn en die moet je twee avonden in n week bij elkaar zien te krijgen om te jureren. Dat is agenda-technisch vaak moeilijk, zeker als je met bekende mensen wil werken. Daarnaast is 5 mensen per land 215 mensen in heel Europa, en als je het zo bekijkt zijn dat behoorlijk wat jury-punten!
ik kom zelf uit de muziekwereld, en ik kan je vertellen dat het hoe dan ook 1 slag volk is, de manager van franskle duijts is echt niet slechter dan de manager van bijv. marco borsatoquote:Op maandag 7 februari 2011 18:59 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Zijn er eigenlijk criteria waar iemand aan moet voldoen om in de jury plaats te nemen? Niet dat ik zelf ambitie heb, maar voor Nederland waren het vorig jaar mensen als B-zanger Vinzzent en de manager van Frans Duijts. Als er in Nederland al in zo'n categorie wordt gevist, vraag ik me af wie het voor Andorra of San Marino doen.
+ Moldavi 2006, dat vergeet je nog.quote:
Nou, dan ligt de lat bij jullie ook niet echt hoog. Wat een stoethaspels zijn er voorbij gekomen de laatste jaren.quote:Op maandag 7 februari 2011 17:39 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
Nee hoor! Er zijn ergere dingen. Zonder een waardeoordeel te geven over Yolanthe is het wellicht wel interessant om te weten dat wij de presentator(en) moeten goedkeuren.
ik vond oekraine 2009 ook errug geil!quote:
Je hoeft absoluut geen namen te noemen, maar zijn er wel eens presentatoren/trices niet goedgekeurd?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:39 schreef SietseBakker het volgende:
Be My Valentinequote:Op maandag 7 februari 2011 21:13 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik vond oekraine 2009 ook errug geil!
Wat voor eisen zijn er dan zoal aan/voor een presentator?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:39 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
En wat voor een terugkomstquote:Op zaterdag 29 januari 2011 23:12 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
We hebben 13 jaar alle mogelijke wegen bewandeld om ze er weer bij te krijgen. Uiteindelijk stonden alle sterren gunstig met een terugkomst als resultaat
Sommige deden het al in de generale repetitie, ik neem aan dat het dus wordt toegestaanquote:Op zondag 15 mei 2011 15:36 schreef eleusis het volgende:
Wat voor sancties zijn er voor grappige flapdrollen die de puntentelling vertragen? Twee van die gasten dit jaar!
Je haalt me de woorden uit de mond.. ik ben ook wel benieuwd of dit wel magquote:Op maandag 16 mei 2011 13:07 schreef Greys het volgende:
Sietse, complimenten allereerst. Ik vond het een van de best georganiseerde Eurovisies. De Duitsers krijgen ook alle lof zie ik overal en terecht![]()
Ik ben zelf nog even nieuwsgierig:
Kan en mag een commentator die daar in Dsseldorf zit zomaar "Welkom bij het TROS Muziekfeest" zeggen tegen de kijkers, tot twee keer toe? Niet Welkom bij het Eurovisie Songfestival, maar het TROS Muziekfeest.
Er zijn allerlei regels begreep ik qua uitzenden - alleen door publieke omroep e.d. - maar ik neem aan dat daar iets van gezegd gaat worden tegen de TROS? Ik vond het nogal van misplaatste arrogantie getuigen. Alsof ze er zelf ook maar iets aan georganiseerd hebben verder.
Ik denk dat Sietse blij is dat de Tros sowieso de uitzendrechten koopt, zal hem niet boeien al noemen ze het de TROS Megamuzieksensatie van het jaar.quote:Op maandag 16 mei 2011 13:10 schreef eleusis het volgende:
Kunnen wij ergens een klacht indienen over deelname van de TROS?
Je zou het eens via de politiek kunnen proberen... het is natuurlijk wel overheidsgeld waarvan de TROS dit allemaal doet volgens mijquote:Op maandag 16 mei 2011 13:10 schreef eleusis het volgende:
Als het niet mag koopt de tros gewoon geen licentie meer.quote:Op maandag 16 mei 2011 13:12 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Je haalt me de woorden uit de mond.. ik ben ook wel benieuwd of dit wel mag
Een topic 'Weg met de TROS' openen en dat aan de TROS mailen lijkt me een goed plan.quote:Op maandag 16 mei 2011 13:10 schreef eleusis het volgende:
Ja, Lingo ook. Er keken 2 miljoen mensen naar de halve finale. Naar gesubsideerde rotzooi bij andere zenders kijken soms nog geen 200.000 mensen.quote:Op maandag 16 mei 2011 13:13 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Je zou het eens via de politiek kunnen proberen... het is natuurlijk wel overheidsgeld waarvan de TROS dit allemaal doet volgens mij
Ze verzorgen de Nederlandse deelname aan het Eurovisie Songfestival... die merknaam mag je volgens mij dan niet zomaar ombuigen naar je eigen zin.quote:Op maandag 16 mei 2011 13:14 schreef Stefan het volgende:
[..]
Als het niet mag koopt de tros gewoon geen licentie meer.
Ik vind het persoonlijk oneerlijk dat o.a. op basis van participation fee (ik weet niet of je hiermee de EBU member fee bedoelt) wordt besloten of je bij de BIG-Five hoort en zodoende direct in de finale komt. Ik vind het absurd dat je door onder meer veel te betalen je als het ware een finale kan "kopen" en enig zins "macht" kan tonen, terwijl dat naar mijn mening niet in verhouding staat. Grote Landen (de BIG-Five behoort tot de top 7 van grootse landen in Europa) hebben nou eenmaal meer geld en inwoners en daarbij zijn de kleine landen in het nadeel. Ik vind dat Grote Rijke Landen een groot bedrag moeten betalen en Kleine Arme Landen een klein bedrag en dat de Big-Five wordt afgeschaft. De BIG-Five is ooit in het leven geroepen toen Duitsland zich niet wist te kwalificeren voor 1996, maar aangezien je nu een Halve Finale hebt en sowieso aanwezig bent vind ik het niet meer relevant om de BIG-Five automatisch te plaatsen voor de Finale.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:11 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
Over de participation fee van individuele landen doen we geen mededelingen. De Big-Five (inmiddels mt Itali) is gebaseerd op die fee, potentieel aantal kijkers en nog een aantal van dat soort factoren. Natuurlijk kan dat veranderen, maar op korte termijn zie ik dat niet gebeuren.
SPOILER: top7 grootste landen naar inwoner aantalOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Boot lickin, piss drinkin, fingerfriggin, tit tweakin, love bitin, arse lickin, shit stabbin, mother fuckin, spunk lovin, ball bustin, cock suckin, fist fuckin, lipsmackin, thirst quenchin, cool livin, ever givin USELESS MAN
Denk ik wel hoorquote:
Die rust verdient hij zeker!quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:27 schreef Greys het volgende:
[..]
Denk ik wel hoor
Maar ik denk dat hij even een paar dagen van zijn welverdiende rust na Dsseldorf aan het genieten is.
In 2007 mocht De Leeuw opnieuw de punten voor Nederland voorlezen, maar had een waarschuwing gekregen van de EBUquote:Op maandag 7 februari 2011 11:23 schreef SietseBakker het volgende:
[..]
"Wat zet die vent zich voor schut zeg." Meer niet
Doordat we hem vroegen om vragen te komen beantwoorden en hij toen zei 'Ja leuk, ik ben elke dag wel een paar keer op FOK!'.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 17:33 schreef G.R.S. het volgende:
Hoe kwamen jullie erachter dat hij regelmatig op FOK zit?
Ik wist wel dat ik het kon terugvinden in de OP. Mijn excuses! Anyways, topic is super!quote:Op dinsdag 24 mei 2011 18:14 schreef Greys het volgende:
[..]
Doordat we hem vroegen om vragen
te komen beantwoorden en hij toen zei 'Ja leuk, ik ben elke dag wel een paar keer op FOK!'.En hij dit zelf in de introductie tekst zette die we in de
openingspost hebben geplaatst
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |