Bron?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:19 schreef macca728 het volgende:
Overigens is de definitieve overgang naar de OV chipkaart op 3-2-2011 definitief 1 maand uitgesteld.
In bijna alle trams in Amsterdam stap je wel degelijk OF bij de bestuurder OF bij de conducteur in. Hekjes in de tram zelf (dus niet op de halte) dwingen je daar toe.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 17:11 schreef knuppelhaar het volgende:
[..]
Dat TLS graag zegt dat het probleem kunnen verhelpen is reeds bekend.
En dat het niet bij bussen werkt is een logisch gevolg. Voor de tram is het onzin (uitgezonderd haltes met hekjes) want daar kan je nog steeds vooraf inchecken daar je niet instapt bij de bestuurder.
Gekraakt worden voelt voor een mens ook zeer onplezant.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:32 schreef OVchipkaart het volgende:
Het voelt best wel kut om gekraakt te zijn trouwens!
Ga dan ook gewoon strippenquote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:32 schreef OVchipkaart het volgende:
Het voelt best wel kut om gekraakt te zijn trouwens!
Er zijn nog meer steden. In Rotterdam en Den Haag kan je overal in stappen en denk echt niet dat iedereen incheckt zeker niet als het druk is.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:32 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
In bijna alle trams in Amsterdam stap je wel degelijk OF bij de bestuurder OF bij de conducteur in. Hekjes in de tram zelf (dus niet op de halte) dwingen je daar toe.
Natuurlijk zie je wel dagelijks mensen keurig inchecken bij bestuurder of conducteur om vervolgens bij de volgende deur weer uit te checken voor ze gaan zitten
Hé niks tegen mijn vader hè!quote:
rtv rijnmond onde rmeerquote:
quote:Provincie baalt van behoud strippenkaart
28 januari 2011
De provincie is boos dat de strippenkaart nog zeker een maand in gebruik blijft. Er zijn enkele tonnen besteed aan publiekscampagnes voor de overgang naar de OV-chipkaart.
De provincie baalt van het behoud van de strippenkaart voor zeker een maand. 'We waren er klaar voor, maar de Tweede Kamer maakt het ons onmogelijk', reageert gedeputeerde Asje van Dijk.
Campagnegeld
Er zijn enige tonnen aan campagnegeld voor de overgang naar de OV-chipkaart op 3 februari in rook op gegaan. Onder druk van de Kamer besloot minister Schultz van Haegen om het afscheid van de strippenkaart met een maand uit te stellen. De provincie gaat de schade die daarvan het gevolg is claimen bij het rijk. Verder zullen de winkels en supermarkten niet meer worden bevoorraad met strippenkaarten. 'Wij doen even niets meer', zegt de gedeputeerde. De billboards en reclames op bussen voor de startdatum zullen wel met spoed worden verwijderd.
Arriva
Ook vervoersbedrijf Arriva heeft aan RTV Rijnmond laten weten absoluut niet blij te zijn met de aankondiging van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur dat de strippenkaart deze maand nog niet verdwijnt. De vervoerder vraagt zich af wie de extra kosten gaat betalen. Volgens een woordvoerder van Arriva kunnen de extra kosten door het uitstel oplopen tot enkele tonnen. Zo moet de pr-campagne voor de overstap naar de OV-chipkaart langer draaien. Dit bedraagt naar schatting 200.000 euro. Ook moet het systeem waarop de strippenkaart werkt een maand langer in de lucht blijven. Op jaarbasis kost dit 400.000 euro. Wij zijn helemaal klaar voor de overstap op 3 februari, dus dit komt ons enorm slecht uit. Wij als vervoerder zijn financieel de dupe, aldus Roos Zevenboom van Arriva. Zevenboom denkt ook dat dit slecht is voor het vertrouwen van de consument in de OV-chipkaart. Arriva rijdt in onze regio onder meer op Goeree Overflakkee, de Drechtsteden en in de Hoeksche Waard.
Luister hier naar een gesprek tussen presentator Ruud de Boer en woordvoerder Roos Zevenboom van ArrivaWoordvoerder Arriva by rtvrijnmond
Qbuzz
Het OV-bedrijf Qbuzz, met buslijnen van en naar onder andere Barendrecht, Rhoon, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Pijnacker, Maassluis, Ridderkerk en Vlaardingen, ziet geen reden om de overstap uit te stellen. Zij hebben sinds de invoering van de OV-chipkaart geen fraude meer vast kunnen stellen.
Luister hier naar een gesprek tussen verslaggever Leo Roubos en gedeputeerde Asje van Dijk
Klopt, maar we hadden het hier over een Parool artikel over het Amsterdamse openbare vervoerquote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:35 schreef macca728 het volgende:
[..]
Er zijn nog meer steden. In Rotterdam en Den Haag kan je overal in stappen en denk echt niet dat iedereen incheckt zeker niet als het druk is.
Niet te hopen dat het een Urkse kaart is dan..quote:
quote:Winkelier niet blij met ov-chipkaart
Uitgegeven: 29 januari 2011 10:41
Laatst gewijzigd: 29 januari 2011 10:41
ZALTBOMMEL - Winkeliers bekijken de ontwikkelingen rondom de ov-chipkaart met argusogen. Ze krijgen nu al minder klanten aan de toonbank om de strippenkaart te kopen en lopen daardoor omzet mis. De winkeliers kunnen wel een apparaat plaatsen waar mensen met een pinpas hun ov-tegoed aanvullen, maar dat maakt het verlies lang niet goed.
© Alphons NieuwenhuisDat zegt Gert van Doorn, commercieel directeur van winkelketen Primera. Hij heeft metingen laten verrichten bij 375 winkels van de coöperatieve organisatie.
Zijn conclusie: de winkels hadden door het wegvallen van de strippenkaart 571.125 transacties minder. ''Omgerekend gaat het per winkel om dertig klanten per week minder en dat dus elke week opnieuw. In de grote steden is dat meer dan in de kleinere.''
Een paal in de winkel waar het tegoed van de ov-chipkaart kan worden opgewaardeerd, is voor de winkelier minder profijtelijk dan de strippenkaart.
Opladen
''Mensen kunnen de kaart ook thuis via internet opladen. Het levert de winkelier ongeveer 55 procent van het aantal transacties van de strippenkaart. Per winkel was de strippenkaart goed voor een omzet van zo'n 65.000 euro, en in de steden ligt dit nog hoger, waarvan zeg maar de helft wegvalt. Bovendien hoeven de klanten bij de ov-chipkaart niet meer naar de toonbank, en kopen ze dus niet en passant sigaretten of snoep.''
Toch liet de totale omzet van de Primera-winkels afgelopen jaar nog een stijging zien van 1 procent.
Alternatieven
''We zagen dit natuurlijk al langer aankomen en zijn gaan zoeken naar alternatieven. Naar Amerikaans voorbeeld verkopen we nu bijna drie jaar de plastic cadeaukaartjes waarmee mensen kunnen funshoppen bij hun favoriete winkelketen als bijvoorbeeld Bijenkorf of Intratuin. Daarvan steeg de omzet vorig jaar met maar liefst 118 procent.''
Tot nu toe is Primera de enige winkelketen die deze trend uit het buitenland op zo'n grote schaal heeft opgepakt.
Sigarenboer
De winkelketen Primera werd in 1991 opgericht en moest het antwoord van de sigarenboer zijn op het antirookbeleid van de overheid. De winkels verkopen nog steeds tabak, maar hebben het assortiment uitgebreid met tijdschriften, wenskaarten, boeken, kantoorartikelen, tickets en krasloten.
Mensen kunnen er ook terecht voor de Staatsloterij en Lotto. Wat dat oplevert is ook voor de winkeliers een gok. De omzet is fors hoger als een hoge stand van de jackpot meer mensen naar de winkel lokt.
Als het allemaal wat beter geïmplementeerd was zou ik er best blij mee kunnen zijn...quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:41 schreef macca728 het volgende:
Ook de winkeliers zijn niet blij met de OV chipkaart, wie wel eigenlijk
De winkeliers in de stations die straks worden afgesloten (Den Haag HS, AMsterdam CS bv) zullen ook niet blij zijn, want die krijgen ook minder klanten.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:42 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Als het allemaal wat beter geïmplementeerd was zou ik er best blij mee kunnen zijn...
Terecht.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:47 schreef macca728 het volgende:
[..]
De winkeliers in de stations die straks worden afgesloten (Den Haag HS, AMsterdam CS bv) zullen ook niet blij zijn, want die krijgen ook minder klanten.
Als die dingen ooit echt afgesloten gaan worden. Voor zover ik weet hebben ze nog altijd geen oplossing bedacht voor reizigers met een internationaal vervoersbewijs.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:53 schreef Netherlander het volgende:
[..]
Terecht.
5 euro voor een sandwitch en een kop koffie.
Heb me in de luie periode van mijn leven ook veel te veel laten afzetten door die woekertarieven.
Al geef ik je wel dat er oneerlijke concurrentie is op HS. Er zit een broodwinkel voor de afgesloten poorten en en kiosk er achter.
Vandaag eens geprobeerd of ik op de ene paal kon inchecken en op een ander 1 minuut daarna kan uitchecken. dat lukt dus niet, dus zul je dadelijk ook meer dan 3 minuten over een tocht door de tunnel moeten doen omdat je er dan aan de andere kant nog niet uitgelaten wordt.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:47 schreef macca728 het volgende:
[..]
De winkeliers in de stations die straks worden afgesloten (Den Haag HS, AMsterdam CS bv) zullen ook niet blij zijn, want die krijgen ook minder klanten.
Treinen binnen laten komen op een apart perron en daar een servicepunt neerzetten alwaar men een mooi wegwerpchipkaartje kan krijgen voor het gewenste traject ? Zoveel stations waar internationale treinen stoppen zijn er niet.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 16:33 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als die dingen ooit echt afgesloten gaan worden. Voor zover ik weet hebben ze nog altijd geen oplossing bedacht voor reizigers met een internationaal vervoersbewijs.
En nee, internationale treinen op een appart perron laten binnenkomen is geen oplossing. Ook handgeschreven flappen Novosibirsk-Oost - Almere Muziekwijk zijn (en blijven) gewoon geldig.
Poortjes staan toch niet bij de ingang van Den Haag HS? Neem aan dat je hoe dan ook het station in kan en alle winkels op HS bevinden zich in de hal.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:47 schreef macca728 het volgende:
[..]
De winkeliers in de stations die straks worden afgesloten (Den Haag HS, AMsterdam CS bv) zullen ook niet blij zijn, want die krijgen ook minder klanten.
Dat gaat dus niet werken, simpelweg omdat je al een geldig kaartje hebt. En de omgekeerde richting kan natuurlijk ook. Dan sta je dan met je retourtje voor gesloten poortjes in Nieuw-Vennep, waar je niet verder kunt. De enige oplossing is bij elk station met poortjes een meneer met een pet en een snor naast de poortjes te zetten. Maar dat was juist niet de bedoeling met de OV-chipkaart.quote:Op zondag 30 januari 2011 16:36 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Treinen binnen laten komen op een apart perron en daar een servicepunt neerzetten alwaar men een mooi wegwerpchipkaartje kan krijgen voor het gewenste traject ? Zoveel stations waar internationale treinen stoppen zijn er niet.
En dus krijg je daar een gratis kaartje bij van NS. Dat op 2 dagen op een bepaald traject geldig laten zijn moet met zoiets enorm geavanceerds als de OV-chipkaart probleemloos kunnen.quote:Op zondag 30 januari 2011 16:56 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat gaat dus niet werken, simpelweg omdat je al een geldig kaartje hebt.
ja, en daar is de OV chipkaart ook deels om te doen: om minder mensen nodig te hebben.quote:Op zondag 30 januari 2011 17:01 schreef MisterSqueaky het volgende:
Kost je alleen wat extra bemanning van balies op internationale perrons.
kiosken bevinden zich op het perron. Verder heb je alleen een bloemenwinkel, AKO en een broodjeszaak. Daar kan je nog wel heen ja in Den Haag HS.quote:Op zondag 30 januari 2011 16:38 schreef Ericr het volgende:
[..]
Poortjes staan toch niet bij de ingang van Den Haag HS? Neem aan dat je hoe dan ook het station in kan en alle winkels op HS bevinden zich in de hal.
ach gaat de NS het wel lukken om 2 mensen met 40% korting te laten reizen op 1 OV chipkaart ? Denk het niet. Zulke dingen denk je toch vooraf al over na.quote:Op zondag 30 januari 2011 16:56 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat gaat dus niet werken, simpelweg omdat je al een geldig kaartje hebt. En de omgekeerde richting kan natuurlijk ook. Dan sta je dan met je retourtje voor gesloten poortjes in Nieuw-Vennep, waar je niet verder kunt. De enige oplossing is bij elk station met poortjes een meneer met een pet en een snor naast de poortjes te zetten. Maar dat was juist niet de bedoeling met de OV-chipkaart.
Overigens hebben ze het zelfde bij de Berlijnse S-Bahn geprobeerd. Tot nu toe (pakweg 10 jaar na de eerste pogingen) is dat afsluiten nog altijd niet gelukt, simpelweg vanwege de internationale tickets.
Wat is er mis met zelf van te voren het saldo te checken? Verwacht je soms ook dat een conducteur je pielemuis komt vasthouden en je kont afveegt als je in de trein naar de wc gaat ofzo?quote:Op zondag 30 januari 2011 18:08 schreef macca728 het volgende:
het was weer een leuke ervaring met de OV chipkaart.
Ik wilde in Breda inchecken (op het perron !) was mijn saldo te laag.
Moest ik helemaal naar de ingang van het station om mijn kaart op te laden, wat uiteindelijk lukte (vraag niet hoe want mijn bankpas werd tot 5x toe geweigerd door de automaat)
Ik haalde nog net op tijd de trein, dankzij mijn vriendin die in de deur stond te wachten.
Hoe was die reclame ook alweer ?
Leuk ook dat de NS uniformiteit uitdraagt. Wat is er mis mee om op ek perron kaartlezers te plaatsen + automaten ?
Bij Rotterdam Lombardijen moet je bv eerst een trap op naar de treinen om je kaart op te laden om vervolgens weer naar beneden te lopen om in te checken. Waarom geen kaartlezers op de 2 perronnen zelf ? Zo onlogisch.
Zelfredzaamheid my ass. Het grote argument voor de OV Chipkaart was toch om het de reiziger makkelijker te maken?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:08 schreef fruityloop het volgende:
De zelfredzaamheid en eigen verantwoording is ver te zoeken soms..
En met automatisch opladen is het in dit opzicht ook makkelijker.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:22 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Zelfredzaamheid my ass. Het grote argument voor de OV Chipkaart was toch om het de reiziger makkelijker te maken?
je vindt het normaal dat kaartlezers en automaten 1 km van elkaar staan ?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:08 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wat is er mis met zelf van te voren het saldo te checken? Verwacht je soms ook dat een conducteur je pielemuis komt vasthouden en je kont afveegt als je in de trein naar de wc gaat ofzo?![]()
De zelfredzaamheid en eigen verantwoording is ver te zoeken soms..
Oh je moet je saldo zelf onthouden als je een maand later weer met de trein reist.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:30 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En met automatisch opladen is het in dit opzicht ook makkelijker.
Zonder ook trouwens. Iedere keer als je uitcheckt zie je hoeveel er nog op je kaart staat. Dat jij er voor kiest niets met die informatie te doen is jouw probleem
En het hele opzetten van het OV-Chipkaart traject kostte natuurlijk niet zo heel veel.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 10:35 schreef macca728 het volgende:
De kosten door fraude met de onlangs gekraakte ov-chipkaart wegen volgens de woordvoerder nog niet op tegen de koste van een versnelde invoer van een beter beveiligde chip.
“Het is een kostenafweging”, aldus de zegsman. De nieuwe, beter beveiligde chip, is aan het einde van dit jaar beschikbaar. Met de invoering zou volgens De Telegraaf zo’n honderd miljoen euro zijn gemoeid.
en het werd juist opgezet om zwartrijden te voorkomen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:35 schreef CasB het volgende:
[..]
En het hele opzetten van het OV-Chipkaart traject kostte natuurlijk niet zo heel veel.
Ik reageerde op de zelfredzaamheid. De ultieme vorm van zelfredzaamheid zou zijn: gewoon een kaartje kopen aan het loket zonder verder gezeik.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:30 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En met automatisch opladen is het in dit opzicht ook makkelijker.
Zonder ook trouwens. Iedere keer als je uitcheckt zie je hoeveel er nog op je kaart staat. Dat jij er voor kiest niets met die informatie te doen is jouw probleem
OF je loopt even naar de automaat nadat je uitcheckt en laadt hem meteen op. Of dat doe je de volgende keer als je boodschappen doet bij AH. Dat saldo blijft sowieso een paar jaar geldig.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
Oh je moet je saldo zelf onthouden als je een maand later weer met de trein reist.
lees eens even, die automaten staan op veel stations een km van de kaartlezers.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:49 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
OF je loopt even naar de automaat nadat je uitcheckt en laadt hem meteen op. Of dat doe je de volgende keer als je boodschappen doet bij AH. Dat saldo blijft sowieso een paar jaar geldig.
Alvast een papieren kaartje kopen voor "ergens over een maand" is ietsje lastiger - en kan alleen op het station
En ze staan ook in je supermarkt en sigarenboer. Itt vroeger waar je alleen een kaartje op het station kon krijgen kan je nu al ruim vantevoren op een plek vlak bij huis alvast het equivalent van een kaartje "voor ergens in de komende jaren" kopen. Zelfredzaamheid mensen. Zelfredzaamheidquote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:58 schreef macca728 het volgende:
[..]
lees eens even, die automaten staan op veel stations een km van de kaartlezers.
voorbeelden ? reis je zelf niet. Neem aan dat je automaten en kaartlezers bedoeld ?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En ze staan ook in je supermarkt en sigarenboer. Itt vroeger waar je alleen een kaartje op het station kon krijgen kan je nu al ruim vantevoren op een plek vlak bij huis alvast het equivalent van een kaartje "voor ergens in de komende jaren" kopen. Zelfredzaamheid mensen. Zelfredzaamheid
Overigens ben ik benieuwd in welke stations de automaten meer dan 50m van elkaar verwijderd zijn. Voorbeelden iemand ?
Je weet het mooi te brengen. Vroeger kocht je inderdaad gewoon een kaartje op het station, want he, je moest daar toch zijn omdat je met de trein wilde reizen. Nu moet je eerst allerlei handelingen verrichten voordat je in kan stappen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
En ze staan ook in je supermarkt en sigarenboer. Itt vroeger waar je alleen een kaartje op het station kon krijgen kan je nu al ruim vantevoren op een plek vlak bij huis alvast het equivalent van een kaartje "voor ergens in de komende jaren" kopen. Zelfredzaamheid mensen. Zelfredzaamheid
Overigens ben ik benieuwd in welke stations de automaten meer dan 50m van elkaar verwijderd zijn. Voorbeelden iemand ?
Ik loop het station in, blieb langs die paal, oh onvoldoende saldo, ik doe 15 passen naar rechts, en heej, ik kan hem opwaarderen. Kost evenveel tijd als een kaartje uit een automaat trekken. (die staat er nl pal naast) Als iemand daar de tijd niet voor kan vinden, moet die maar wat eerder met zijn luie donder vertrekken van huis.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:39 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Je weet het mooi te brengen. Vroeger kocht je inderdaad gewoon een kaartje op het station, want he, je moest daar toch zijn omdat je met de trein wilde reizen. Nu moet je eerst allerlei handelingen verrichten voordat je in kan stappen.
dat kan dus lang niet bij elk station. Lees eens even.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:46 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik loop het station in, blieb langs die paal, oh onvoldoende saldo, ik doe 15 passen naar rechts, en heej, ik kan hem opwaarderen. Kost evenveel tijd als een kaartje uit een automaat trekken. (die staat er nl pal naast) Als iemand daar de tijd niet voor kan vinden, moet die maar wat eerder met zijn luie donder vertrekken van huis.
Had ik al wel door hoor. Snap jij ook dat het geschetste probleem dus bij veel andere stations niét speelt?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
dat kan dus lang niet bij elk station. Lees eens even.
Ja , wat heb ik daaraan ?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:50 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Had ik al wel door hoor. Snap jij ook dat het geschetste probleem dus bij veel andere stations niét speelt?
De korte versie is ja. De lange versie heeft te maken met de ondergrondse infrastructuur, blokkeren van ontruimingsroutes, doorstroom van grote mensenmassa's etc etc etc.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja , wat heb ik daaraan ?
maar waarom kan het bij het ene station wel en bij het andere niet ?
Waarom de kaartlezers op het ene station wel op het perron, bij het andere weer niet ?
Is dat zo moeilijk voor de NS ?
ja lekker lullen doet ook mee.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:05 schreef fruityloop het volgende:
[..]
De korte versie is ja. De lange versie heeft te maken met de ondergrondse infrastructuur, blokkeren van ontruimingsroutes, doorstroom van grote mensenmassa's etc etc etc.
En schiphol heeft benenden de lezers staan en boven de automaten.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:09 schreef macca728 het volgende:
ja lekker lullen doet ook mee.
Station R'dam Lombardijen heeft 4 perrons, allemaal met automaten en 6 kaartlezers beneden een steile trap als je binnenkomt. Ook gigantisch druk hoor met die 2 sneltreinen per uur.
In de oude situatie moest je langs de kaartautomaat voor een papieren kaartje.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:39 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Je weet het mooi te brengen. Vroeger kocht je inderdaad gewoon een kaartje op het station, want he, je moest daar toch zijn omdat je met de trein wilde reizen. Nu moet je eerst allerlei handelingen verrichten voordat je in kan stappen.
hoezo ? je vind het normaal om als je bij de lezers er acher komt dat je te weinig saldo heb, je helemaal naar het begin van een station moet lopen om je kaart op te waarderen ?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En schiphol heeft benenden de lezers staan en boven de automaten.
Maar dat zal allemaal wel. Dit laatste geschetste probleem waar je je nu weer druk over maakt is niets anders dan het zoeken van spijkers op laag water.
ik vind de nieuwe situatie geen verslechtering.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:13 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
In de oude situatie moest je langs de kaartautomaat voor een papieren kaartje.
In de nieuwe situatie moet je langs de kaartautomaat om je chip te laden.
In de nieuwe situatie heb je echter OOK de optie om met een vooruitziende blik je kaartje vantevoren op te waarderen bij het boodschappen doen. Of om meteen op te waarderen voor meerdere reizen, waarbij je nog niet hoeft te beslissen waarvandaan, waarheen en wanneer die reizen gaan plaatsvinden.
Waarom is de nieuwe situatie een verslechtering ?
Dat is 1 van de 380 stations, that's it. Hier staan ze wel mooi bij elkaar, en de laatste keer dat ik op station Grou-Irnsum was, stonden ze daar ook op kruip-afstand van elkaar.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja lekker lullen doet ook mee.
Station R'dam Lombardijen heeft 4 perrons, allemaal met automaten en 6 kaartlezers beneden een steile trap als je binnenkomt. Ook gigantisch druk hoor met die 2 sneltreinen per uur.
Dat is even vervelend ja, maar is het voor de gebruiker van zo'n kaart nu zo moeilijk om in de gaten te houden hoeveel saldo er nog op staat?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
hoezo ? je vind het normaal om als je bij de lezers er acher komt dat je te weinig saldo heb, je helemaal naar het begin van een station moet lopen om je kaart op te waarderen ?
bij Breda ook bv, Den Haag HS 2e ingang ook, vast nog wel meer.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:05 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat is 1 van de 380 stations, that's it. Hier staan ze wel mooi bij elkaar, en de laatste keer dat ik op station Grou-Irnsum was, stonden ze daar ook op kruip-afstand van elkaar.
Maar als jij het zoals zoveel mensen weer beter weet dan de professionals, stel ik voor dat je per direkt je onmetelijke talenten aanbied bij Strukton of Imtech, die zullen je met open armen ontvangen.
Maar zo slecht als jij het wilt doen voorkomen is het gelukkig ook niet.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:40 schreef macca728 het volgende:
Zo goed is het allemaal niet geregeld.
Zet gewoon dat automagisch opwaarderen aan, en wees blij met vooruitgang.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
bij Breda ook bv, Den Haag HS 2e ingang ook, vast nog wel meer.
Als je niet tegen kritiek kan moet je niet voor de OV chipkaart BV werken.
Zo goed is het allemaal niet geregeld.
En hoe is dit slechter dan de situatie waarin je langs diezelfde automaten moest om een kaartje te kopen ?quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
bij Breda ook bv, Den Haag HS 2e ingang ook, vast nog wel meer.
Als je niet tegen kritiek kan moet je niet voor de OV chipkaart BV werken.
Zo goed is het allemaal niet geregeld.
dat laatste mag ook wel, je gaat geen 1+ miljard investeren om iets niet te verbeteren toch ?quote:Op woensdag 2 februari 2011 12:05 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En hoe is dit slechter dan de situatie waarin je langs diezelfde automaten moest om een kaartje te kopen ?
Nu heb je tenminste ook nog wat alternatieven. Tuurlijk - het kan beter, maar het is in dit opzicht al beter dan het was.
Denk je dat ik voor OV chipkaart BV werk, enkel omdat ik wel een aantal voordelen kan beamen? Dan zit je fout, ik werk niet voor die club.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
bij Breda ook bv, Den Haag HS 2e ingang ook, vast nog wel meer.
Als je niet tegen kritiek kan moet je niet voor de OV chipkaart BV werken.
Zo goed is het allemaal niet geregeld.
Bij de oude kaartjes waren er plenty zwartijders, al tientallen jaren, hoe ruk moet dat systeem dan wel niet zijn volgens je redenatie?quote:Op woensdag 2 februari 2011 12:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
dat laatste mag ook wel, je gaat geen 1+ miljard investeren om iets niet te verbeteren toch ?
En ik noem het nergens een verslechtering, ik geef alleen punten aan waarop het beter kan.
En er zitten 5 jaar na de invoering nog genoeg fouten in.
Landverrader. En dat meen ik.quote:Het zal ongetwijfeld beter zijn om anonieme kaarten af te schaffen want alleen terroristen en fraudeurs willen niet de hele dag gevolgd worden door particuliere bedrijven en de overheid.
1,5 % zwartrijders is niet echt veel he, cijfers NSquote:Op woensdag 2 februari 2011 12:43 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Bij de oude kaartjes waren er plenty zwartijders, al tientallen jaren, hoe ruk moet dat systeem dan wel niet zijn volgens je redenatie?
en ik zeg nergens dat het nieuwe systeem niet beter is, integendeelquote:Op woensdag 2 februari 2011 12:43 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Bij de oude kaartjes waren er plenty zwartijders, al tientallen jaren, hoe ruk moet dat systeem dan wel niet zijn volgens je redenatie?
Je bent gewoon te beroerd om op tijd op te staan, en om een paar meter extra te lopen, I get it.quote:Op woensdag 2 februari 2011 13:46 schreef macca728 het volgende:
[..]
en ik zeg nergens dat het nieuwe systeem niet beter is, integendeel
het is helemaal schandalig want juist nu verhoogt Arriva de losse kaartjes in de bus van 1,50 naar 2 euro en die van 2 euro naar 4 euro !!quote:Op donderdag 3 februari 2011 18:35 schreef fs180 het volgende:
Laat weer eens zien waar de prioriteiten liggen; niet bij de klanten or service
quote:• • Klanten boos na prijsstijging Arriva-kaartjes
• • 3 februari 2011
• • Arriva heeft de prijzen voor losse kaartjes in het stad- en streekvervoer in en om Dordrecht donderdag verhoogd. De enkeltjes van 1,50 en twee euro kosten nu twee of vier euro. Chauffeurs krijgen veel klachten van verbaasde reizigers.
• • Ook verkoopt het vervoerbedrijf zelf geen strippenkaarten meer, ondanks dat de definitieve invoering van de OV-chipknip een maand is uitgesteld. FNV Bondgenoten noemt de handelswijze van Arriva schandalig. Volgens de vakbond klopt Arriva een maand lang extra geld uit de zakken van de passagiers en scheept het bedrijf de eigen buschauffeurs op met boze klanten
En zonder de mogelijkheid anonieme kaarten te kopen slaat die kaart sowieso niet aan, plus dat toeristen en mensen die onverwacht op het ov zijn aangewezen dan een probleem hebben.quote:Op donderdag 3 februari 2011 19:39 schreef wiebelstront het volgende:
zo zie je maar, overal is een hack voor.
zolang ze anonieme kaarten verkopen, zal er fraude worden gepleegd. en maar goed ook.
Ook gecontroleerd door controleurs met mobiele scanners? In trein, bus of tram?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:03 schreef Armageddon het volgende:
Ik reis al dagen op een gehackte kaart nu. Geen vuiltje aan de lucht.
Yup. Niks aan de hand.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:23 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ook gecontroleerd door controleurs met mobiele scanners? In trein, bus of tram?
quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:07 schreef SKa_BoSS het volgende:
Wat een ongelooflijk faalding is het toch ook hè...![]()
Hacken is niet eens nodig.
en later krijg je de rekening thuisgestuurd ?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:07 schreef SKa_BoSS het volgende:
Wat een ongelooflijk faalding is het toch ook hè...![]()
Hacken is niet eens nodig.
Hoe zeker ben je dat ze daarnaast niet een echt kaartje hadden?quote:Op zondag 6 februari 2011 16:39 schreef rubje het volgende:
Ik heb een vraag nav de TT en wel of je niet strafrechterlijk vervolgd kan worden als je duidelijk laat zien een gehackte OV chipkaart te gebruiken om gratis door heel NL te reizen.![]()
Je zag dus in de laatste PowNed uitzending een oude vent die thuis mbh die internetjournalist duidelijk zij OV chipkaart hacken en een lekker saldo erop zetten om gratis te kunnen reizen.![]()
![]()
ps:[sub] betekent het dat je met een gehackte OV chipkaart ook in andere steden kan reizen met het OV dan alleen in je eigen stad of dorp?
Maakt dat uit ? Je hebt sowieso fraude gepleegd. Er is geld dat niet bestaat van je kaartje afgeschreven.quote:Op zondag 6 februari 2011 21:10 schreef Zith het volgende:
[..]
Hoe zeker ben je dat ze daarnaast niet een echt kaartje hadden?
quote:Fout in OV-chipkaart legt NS-kaartverkoop plat
Uitgegeven: 11 februari 2011 20:06
Laatst gewijzigd: 11 februari 2011 19:53
UTRECHT – Een goed gehackte OV-chipkaart kan met één druk op de knop een kaartjesautomaat van de NS platleggen. Daardoor beïnvloeden de beveiligingsproblemen van de chip ook de verkoop van papieren kaartjes.
© ANP
Wie een OV-chipkaart zo aanpast dat de inhoud op slechts één karakter niet klopt, kan een kaartjesautomaat platleggen. Bij het lezen van de kaart slaat de software vast, zodat er helemaal niets gebeurt.
Door de eenvoud is het mogelijk de hele papieren kaartverkoop plat te leggen, terwijl het voor reizigers ook niet meer mogelijk is hun OV-chipkaart op te laden. Het probleem is wel te verhelpen, maar wordt niet automatisch gedetecteerd. Pas na melding wordt de programmatuur in de automaat herstart.
Strafbaar
De NS reageert getergd op de onthulling en roept reizigers op vooral geen aanval te doen. "Met het platleggen van een kaartautomaat hebt je vooral je medereizigers die een papieren kaartje willen kopen. Met gewone ov-chipkaarten werkt de kaartautomaat wel naar behoren. Je kaart hacken mag niet”, reageert Rob Hageman. “Ga niet zitten hobbyen, het is strafbaar. Hou er mee op. Betaal voor je reis, zoals het hoort."
Hans van de Looy, oprichter van het beveiligingsbedrijf Madison Ghurkha, deelt de mening van de spoorwegen niet. Hij benadrukt dat een dergelijk probleem ook kan optreden met goede OV-chipkaarten. “Dit kan ook zonder manipulatie gebeuren. Een zogenaamde bitfout, waarbij gegevens op de kaart staan veranderen, komen wel eens voor. Het kan best zijn dat een kaart zelf defect raakt.”
Meer mogelijk
Van de Looy zijn dit soort fouten vaak een voorbode van meer ellende in de programmatuur. “Dan zijn er heel andere aanvallen denkbaar. Hier moet goed naar worden gekeken”, stelt hij ook. Over de reactie van de NS is hij verder kort: “Zorg er nou eens voor dat dit soort zaken veilig zijn."
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu wil niet op de stroom aan recente problemen met de chipkaart reageren. Het departement komt over twee à drie weken met de resultaten van een onderzoek naar de recente kraak en reageert tot die tijd niet op “ieder incident.”
Met het verkeerde bit uit bed gestapt?quote:Op zaterdag 12 februari 2011 10:57 schreef OVchipkaart het volgende:
Ik had al een bit niet zo lekker zitten vandaag
quote:Op zaterdag 12 februari 2011 11:22 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Met het verkeerde bit uit bed gestapt?
Dat is voor mij dus bijna een reden om zo'n kaart aan te schaffen terwijl ik geen gebruik maak van het OV.quote:
Als je ALLE automaten platlegt niet natuurlijk. Dan mogen ze gewoon gratis, want ze wilden wel een kaartje kopen maar konden het niet - en de conducteur kon geen 350 mensen tegelijk bedienen.quote:De NS reageert getergd op de onthulling en roept reizigers op vooral geen aanval te doen. "Met het platleggen van een kaartautomaat hebt je vooral je medereizigers die een papieren kaartje willen kopen.
Maar dit is Nederland. Waar het bouwen van een dak boven de bushalte achter Amsterdam CS nog 5 jaar en ettelijke miljoenen gaat kosten.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 13:28 schreef macca728 het volgende:
het wordt steeds lachwekkender in welke bochten vervoerders en ministers zich gaan wringen om deze kaarte te verdedigen, terwijl het in andere landen wel werkt.
In Singapore binnen 3 maanden probleemloos ingevoerd.
In Singapore is er één belanghebbende, namelijk de vervoerder daar en die is hetzelfde als de overheid daar. In Nederland zijn er ruim 15 vervoerders plus regionale overheden bij betrokken. Als alleen het GVB zo'n kaart zou invoeren, zou het zo gepiept zijn. Maar dan is het niet meer één kaart voor al het ov.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 13:28 schreef macca728 het volgende:
het wordt steeds lachwekkender in welke bochten vervoerders en ministers zich gaan wringen om deze kaarte te verdedigen, terwijl het in andere landen wel werkt.
In Singapore binnen 3 maanden probleemloos ingevoerd.
onzin, want Translink is een bedrijf opgezet door de vervoerders juist daarvoor. En alle vervoerders kunnen gebruik maken van dezelfde kaart en dezelfde lezers, dat ze dat niet doen is hun eigen keus.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 14:24 schreef twaalf het volgende:
[..]
In Singapore is er één belanghebbende, namelijk de vervoerder daar en die is hetzelfde als de overheid daar. In Nederland zijn er ruim 15 vervoerders plus regionale overheden bij betrokken. Als alleen het GVB zo'n kaart zou invoeren, zou het zo gepiept zijn. Maar dan is het niet meer één kaart voor al het ov.
aldus nu.nlquote:TLS overweegt stappen tegen Webwereld.nl
Uitgegeven: 16 februari 2011 11:52
Laatst gewijzigd: 16 februari 2011 12:02
AMSTERDAM – Trans Link Systems (TLS), het bedrijf achter de ov-chipkaart, onderzoekt nog of er stappen zullen worden ondernomen tegen Webwereld.nl. De nieuwssite biedt onder het mom van een lezersactie tien gratis RFID-lezers aan.
© ANPMet deze lezers kan een gehackte ov-chipkaart voorzien worden van tegoed zonder daarvoor te betalen.
TLS laat aan NU.nl weten dat het nog onderzoekt of het aanbieden van de lezers strafbaar is en welke stappen er ondernomen kunnen worden. “Het is strafbaar om met het apparaat aan de slag te gaan, maar over het aanbieden ervan is nog geen duidelijkheid”, aldus een woordvoerder.
‘Belachelijk’
In het artikel schrijft Webwereld dat TLS het fundamentele probleem niet onder ogen wil zien en de site noemt de oproepen van het bedrijf ‘belachelijk’. TLS laat weten: “De beveiliging van de ov-chipkaart is een continu proces. We hebben maatregelen genomen in de afgelopen jaren en zullen de ontwikkeling van een nieuw soort chip voortzetten.”
Internetexpert en –jurist Danny Mekic meent dat Webwereld inderdaad strafbaar bezig is. “In Nederland geldt een verbod op het uitlokken van een misdrijf. Het probleem is dat dit in dit geval moeilijk te bewijzen is.”
Aangifte
“Webwereld lokt met de actie mensen uit de ov-chipkaart te hacken en dat mag niet. Ik kan me dus voorstellen dat TLS stappen onderneemt tegen Webwereld, maar mocht het tot aangifte komen hoop ik dat de politie de zaak seponeert”, aldus Mekic. Volgens de deskundige is het belang van de aangifte namelijk te klein.
“Maar TLS moet op een gegeven moment wel in actie komen om geloofwaardig te blijven richting haar aandeelhouders. Het strafrecht is in mijn beleving alleen niet bedoeld voor het uitvechten van een beveiligingsprobleem dat de bevolking wordt opgedrongen door de overheid. Ik vermoed dus dat de kans erg klein is dat het tot een rechtszaak en laat staan een veroordeling komt.”
NS
Naast TLS krijgen ook de Nederlandse Spoorwegen (NS) er in het stuk flink van langs. In een reactie laat de vervoerder weten de actie niet als strafbaar te zien. “De morele beslissing om de kaart te hacken is aan de mensen zelf. Ik zou zeggen doe het niet”, aldus een woordvoerder.
“Iedereen kan zeggen dat de ov-chipkaart zo lek is als een mandje - en misschien is dat ook wel zo – maar in een mandje kan je nog steeds dingen vervoeren. Er zijn genoeg reizigers die geen hinder ondervinden van het lek.”
Webwereld wil met de actie ‘de mislukkingen van de ov-chipkaart onder de aandacht brengen’. De website roept minister Melanie Schultz op om het project onmiddellijk stop te zetten. Het ministerie van Infastructuur en Milieu beraadt zich nog op een reactie.
TLS moet niet zeuren webwereld heeft 3 jaar geleden al een stuk gepubliceerd dat TLS beter meteen naar een andere classe mifare moet overstappen.quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:10 schreef Tokus het volgende:
[..]
aldus nu.nl
ondanks dat het wat dubieus is van Webwereld (al vind ik het wel een leuke actie) slaat het nergens op wat TLS nu probeert. Je kan met zo'n apparaat natuurlijk ook andere dingen doen die wel legaal zijn, waar ze namelijk gewoon voor gemaakt zijn.
Je mag toch ook geen computers verkopen/kopen/weggeven omdat je daarmee bedrijven kan hackenquote:Op woensdag 16 februari 2011 12:10 schreef Tokus het volgende:
[..]
aldus nu.nl
ondanks dat het wat dubieus is van Webwereld (al vind ik het wel een leuke actie) slaat het nergens op wat TLS nu probeert. Je kan met zo'n apparaat natuurlijk ook andere dingen doen die wel legaal zijn, waar ze namelijk gewoon voor gemaakt zijn.
.quote:Disclaimer: Deze actie is bedoeld om op ludieke wijze de problemen rond de OV-chipkaart onder de aandacht te brengen. Wie de OV-chipkaart hackt, handelt in strijd met de gebruikersovereenkomst en overtreedt de wet en kan daarom strafrechtelijk vervolgd worden. Webwereld raadt het kraken van de OV-chipkaart ten stelligste af.
ken ik ze al kopen via Marktplaats ?quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:27 schreef Hukkie het volgende:
Vraag me af of het wel zin heeft voor TLS om stappen te ondernemen, er staat een mooie disclaimer bij de actie van Webwereld.
[..]
.
Ga gewoon naar een elektronicazaak. Het bezit van zo'n apparaat is volkomen legaal, net zoals het bezit van een computer zoals Zith al stelde.quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
ken ik ze al kopen via Marktplaats ?
Is dat zo, het lijkt me dat je pas strafbaar bent als je de gehackt ov_chip kaart ook daadwerkelijk gaat gebruiken.quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:35 schreef MisterSqueaky het volgende:
Pas als je er stoute dingen mee gaat doen ben je strafbaar
Interessante. Is valsemunterij strafbaar als je het valse geld niet in circulatie brengt ?quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is dat zo, het lijkt me dat je pas strafbaar bent als je de gehackt ov_chip kaart ook daadwerkelijk gaat gebruiken.
Er mag zoveel niet, als ik mijn paspoort in de magnetron stop is die chip ook kapot laat de overheid dan maar eens bewijzen dat het komt omdat ik deze in een magnetron heb gestopt.quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:47 schreef Zith het volgende:
Hangt ervan af of de pasjes eigendom blijven van het transportbedrijf. ik mag mijn paspoortchip ook niet cracken (zonder ermee te reizen) omdat het eigendom van de staat is.
Tja, dat heeft er niet veel mee te maken hequote:Op woensdag 16 februari 2011 12:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er mag zoveel niet, als ik mijn paspoort in de magnetron stop is die chip ook kapot laat de overheid dan maar eens bewijzen dat het komt omdat ik deze in een magnetron heb gestopt.
Ja en dan ga je op vakantie en kom je neit weg omdat je paspoort kapot is.. Dag vakantie.quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er mag zoveel niet, als ik mijn paspoort in de magnetron stop is die chip ook kapot laat de overheid dan maar eens bewijzen dat het komt omdat ik deze in een magnetron heb gestopt.
quote:Het hack is van de dam. De studenten OV-chipkaart is ook aan te passen. Binnen twee seconden klik je die kaart van weekkaart naar weekendkaart en weer terug. LOL, een gratis OV-chipkaart nog gratisser maken, kan gewoon. Dit faalproject is nu toch echt wel volledig kapotdood gemaakt. Een zombie in de vorm van een plastic kaartje, meer is het niet. Iedereen plus je seniele overgrootmoeder met alzheimer kan nu een OV-chipkaart customizen naar eigen behoeften. Toolbouwer OVKipje heeft misschien wel sorry gezegd, het kunstwerkje voor de thuisinchecker is uiteraard nog steeds te vinden. En dat zal met de studentenhack ook wel gebeuren. Het kostte de twee studenten een maand om het software tooltje te fabriceren, hoewel het meeste werk uiteraard pas in de laatste nacht plaats vond. Maar dan heb je ook wat. What's next? Een hack waardoor je de OV-chipkaart kan gebruiken in parkeermeters? Een progje waarmee je de OV-chipkaart als pinpas kunt gebruiken? Een software tooltje waarmee je de OV-chipkaart zo kan instellen dat hij flitsapparatuur op afstand laat crashen? Een hack die de OV-chipkaart verandert in een lekker wijf zonder hoofdpijn? De mogelijkheden zijn grenzeloos. Het kost een miljoenmiljard euro aan belastinggeld, maar op deze manier hebben we er wel allemaal veel profijt en lol van. 2008, iemand?
UPDATE: Nu wordt het leuk. TLS overweegt Webwereld te slopen. En GeenStijl dan? We kunnen niet wachten op de dagvaarding.
Ze kunnen dit dus ook niet detecteren, tenzij alle conducteurs met de hand gaan bijhouden welke student een weekend-kaart heeft.quote:Op woensdag 16 februari 2011 15:13 schreef macca728 het volgende:
en dan staat er op NU.nl
De producent van de ov-chipkaart, Trans Link Systems, liet weten dat ook deze vorm van fraude bekend is. De gehackte kaarten worden meteen getraceerd, zodra ermee wordt gereisd. ''De kaart komt meteen op de fraudelijst te staan en is daarmee onbruikbaar, aldus een woordvoerster
EN
De Nederlandse Spoorwegen noemen het ''oerdom'' als studenten ertoe overgaan om hun kaart te kraken. ''Op de kaart staan pasfoto en naam. Na een tijdje loop je tegen de lamp. Dan ben je je reisrecht kwijt, misschien wel je beurs en mogelijk je carrière als je een strafblad krijgt. Ga niet lopen rommelen. Het risico is enorm'', waarschuwt de NS.
Maar niemand is blijkbaar vervolgd, terwijl ze wel weten wie het zijn ?? jaja
RELLUUUUUUH!!!!quote:Op woensdag 16 februari 2011 13:14 schreef SKa_BoSS het volgende:
Hoppaaaaaaaaa! http://www.geenstijl.nl/m(...)pkaart_ook_geha.html
[..]
Kansloos,quote:De nieuwssite biedt onder het mom van een lezersactie tien gratis RFID-lezers aan.
[...]
TLS laat aan NU.nl weten dat het nog onderzoekt of het aanbieden van de lezers strafbaar is en welke stappen er ondernomen kunnen worden.
Net zoals 'vroeger' soms met de papieren ovkaart werd gedaan kunnen ze eenvoudig in de centrale administratie controleren wat voor kaart iemand heeft.quote:Op woensdag 16 februari 2011 15:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze kunnen dit dus ook niet detecteren, tenzij alle conducteurs met de hand gaan bijhouden welke student een weekend-kaart heeft.
Of ze installeren een dataverbinding in de terminals van de conducteur die alle kaarten meteen (of met kleine vertraging) controleert.quote:Op woensdag 16 februari 2011 15:49 schreef trancethrust het volgende:
Kan ja. Doen ze meestal niet. Op gegeven moment gaan ze vast een dagje hard controleren, om dan 1 persoon te pakken die ze dan met veel heisa gaan aanklagen; in de hoop dat de rest van de studenten daardoor afgeschrokken wordt.
Als ze desondanks gewoon doorgaan met massale fraude, en m.i. terecht met dit baggersysteem en de kansloze ontkenningen, dan kunnen ze niets anders dan het werkbaar maken van de chipkaart (en hopelijk ook het ontslaan van wat incompetente lutsers betrokken bij deze invoering).
Kost weer 1,5 miljard.quote:Op woensdag 16 februari 2011 15:58 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Of ze installeren een dataverbinding in de terminals van de conducteur die alle kaarten meteen (of met kleine vertraging) controleert.
Ik zeg: doen!quote:Op woensdag 16 februari 2011 15:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kost weer 1,5 miljard.
quote:UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen pakt mensen die de ov-chipkaart kraken om gratis te kunnen reizen, hard aan. Inmiddels worden al tientallen fraudeurs vervolgd.
© ANPDat heeft NS-topman Bert Meerstadt donderdag gezegd tijdens de presentatie van de jaarcijfers van het vervoersbedrijf.
''We nemen alle maatregelen tegen mensen die het systeem bedriegen en oneerlijk zijn. Bij iedereen bij wie we het ontdekken wordt automatisch vervolging ingesteld'', waarschuwde Meerstadt.
Zodra er is gefraudeerd en de NS dit ziet, wordt de kaart onbruikbaar gemaakt. Meerstadt wilde niet zeggen hoe zij kunnen ontdekken dat er is geknoeid met het digitale vervoersbewijs.
Vervangen
De NS-directeur acht het goed mogelijk dat de chipkaart op de langere termijn vervangen zal worden door een verbeterde versie. ''Maar een chip maken die niet te kraken is, dat is een illusie'', stelde Meerstadt.
Hij wijst erop dat met de papieren kaartjes in het verleden ook werd gefraudeerd en op veel grotere schaal.
De chipkaart kwam onlangs onder vuur te liggen in Den Haag toen opnieuw bleek dat de kaart vrij gemakkelijk is te kraken.
Veel fracties in de Tweede Kamer plaatsten stevige vraagtekens bij de veiligheid van de kaart. Maar Meerstadt benadrukte donderdag dat de kaart volstrekt veilig is en dat reizigers er geen geld mee kunnen kwijtraken.
Inmiddels gebruikt volgens hem al meer 20 procent van de treinreizigers de ov-chipkaart.
Veel geschreeuw maar weinig wol.quote:Op donderdag 17 februari 2011 17:29 schreef macca728 het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)-chipkaart-hard.html
[..]
quote:Op donderdag 17 februari 2011 17:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Veel geschreeuw maar weinig wol.
Standaard bedreiging: we kunnen het zien maar jullie weten niet hoe muhahahaha.quote:Meerstadt wilde niet zeggen hoe zij kunnen ontdekken dat er is geknoeid met het digitale vervoersbewijs.
"Om onze methoden niet te verraden zullen we niemand laten vervolgen door justitie."quote:Op donderdag 17 februari 2011 20:34 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Standaard bedreiging: we kunnen het zien maar jullie weten niet hoe muhahahaha.
100 euro dat ze 't niet kunnen zien
Heerlijk toch? Zelfde als met poker weten dat je tegenstander een royal flush heeft en hem er dan uit proberen te bluffen met je ace highquote:Op donderdag 17 februari 2011 20:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
"Om onze methoden niet te verraden zullen we niemand laten vervolgen door justitie."
Op het station zeker? Dat is een proef van Trans Link Systems, een select gezelschap testers kan daar inderdaad met de OV-chipkaart betalen. Bij de Kiosk op het station kan het ook bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 00:13 schreef Fireblast het volgende:
Bij de burger king in amersfoort staan ov-chipkaart kastjes. Iemand die weet of je daar met je chipkaart kan betalen?
Hebben die tester dan speciale kaarten dan of staat op die kaarten dan een betaalproduct wat de "hackers" nog niet hebben gekopieerd.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 00:55 schreef freako het volgende:
[..]
Op het station zeker? Dat is een proef van Trans Link Systems, een select gezelschap testers kan daar inderdaad met de OV-chipkaart betalen. Bij de Kiosk op het station kan het ook bijvoorbeeld.
Geen idee. Beide zou kunnen.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 08:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hebben die tester dan speciale kaarten dan of staat op die kaarten dan een betaalproduct wat de "hackers" nog niet hebben gekopieerd.
zullen ook veel mensen gaan gebruiken, het is zo lekker betrouwbaar.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 00:55 schreef freako het volgende:
[..]
Op het station zeker? Dat is een proef van Trans Link Systems, een select gezelschap testers kan daar inderdaad met de OV-chipkaart betalen. Bij de Kiosk op het station kan het ook bijvoorbeeld.
Ben bezig met Brenno en Pownews, Komt goed.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 09:40 schreef GizartFRL het volgende:
Ben ik heel nieuwsgierig als ik de volgende vraag stel:
Hoe en wat en foto's/filmpjes?
Dat mens is zo gek als een deur.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 23:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik hoorde op het journaal dat de fraude beheersbaar is.![]()
Dus iedereen mag lekker hacken van die blonde minister-doos.
gewoon een prestigeproject dat er door moet komen, net als de volledig mislukte Fyra treinen.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 23:57 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Dat mens is zo gek als een deur.
Volgens mij is het een media-stunt om het gezicht van de OV-chip te redden. Er is al zoveel geld tegeneaan gesmeten. En de New-World-Order van Cecil Rhodes heeft toch haar Ausweis/RFID poortjes nodig in de toekomst.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 23:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik hoorde op het journaal dat de fraude beheersbaar is.![]()
Dus iedereen mag lekker hacken van die blonde minister-doos.
Maar wellicht is dit ook goed nieuws. Als hackers nu al gaten vinden in dat hele poortjes/rf-id systeem is het alleen maar toetejuichen. We need leverage and power to the people!quote:Op vrijdag 25 februari 2011 23:57 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Dat mens is zo gek als een deur.
En en en?quote:Op vrijdag 25 februari 2011 23:38 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Ben bezig met Brenno en Pownews, Komt goed.
quote:AMSTERDAM - Politie en justitie zitten ov-chipkaartfraudeurs op de hielen. Er lopen elf onderzoeken tegen fraudeurs, terwijl er volgens de spoorwegpolitie nog tientallen zaken op stapel staan.
Dit meldt het AD maandag. Sinds begin dit jaar op internet software en apparatuur werd aangeboden waarmee ov-chipkaarten gemakkelijk te manipuleren zijn, heeft de fraude een grote vlucht genomen.
Volgens een woordvoerder van Trans Links Systems (TLS), het bedrijf achter de ov-chipkaart, worden wekelijks enkele tientallen kaarten ontdekt waarmee wordt gefraudeerd. Die worden in de meeste gevallen direct geblokkeerd.
Anoniem
Volgens TLS lukt het steeds vaker de fraudeurs te achterhalen. Dit is niet eenvoudig, omdat het merendeel van de fraudeurs gebruik maakt van anonieme ov-chipkaarten.
Wanneer een fraudeur deze kaart met een eigen bankpas heeft aangeschaft is de fraudeur aan de hand van transactiegegevens echter wel te op te sporen. “Het net lijkt zich langzaam te sluiten”, aldus een woordvoerder van TLS.
Ik ook, werkt ook beter met korting voor het geval je voor 9 uur 's-morgens vertrekt maar erna aankomt. Het deel van de reis na 9 uur heb ik dan gewoon m'n korting. En met declareren is het ook makkelijker al kan er van een OV-chipkaart wel een uitdraai worden gemaakt op het station.quote:Op maandag 4 april 2011 11:04 schreef summer2bird het volgende:
Gelukkig koop ik altijd gewoon kaartjes. Kan je volgens mij niet mee frauderen.
Wat willen ze hiermee bewijzen dan? Die kaart kan verloren of uitgeleend zijn.quote:Wanneer een fraudeur deze kaart met een eigen bankpas heeft aangeschaft is de fraudeur aan de hand van transactiegegevens echter wel te op te sporen. “Het net lijkt zich langzaam te sluiten”, aldus een woordvoerder van TLS.
Dat vanaf heden fraudeurs gaan opletten en alleen nog maar kaarten cash aanschaffen.quote:Op maandag 4 april 2011 11:42 schreef Wokkel het volgende:
Wat willen ze hiermee bewijzen dan? Die kaart kan verloren of uitgeleend zijn.
Dat kan dus niet. Een anonieme chipkaart kan alleen met pin betaald worden en is daarom nooit volledig anoniem.quote:Op maandag 4 april 2011 11:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat vanaf heden fraudeurs gaan opletten en alleen nog maar kaarten cash aanschaffen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |