abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 januari 2011 @ 17:49:03 #101
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_91949625
Misschien kun je je tekst in een quote zetten, dat maakt het meer leesbaar

OT: Ondanks de sussende woorden van TLS de afgelopen dagen, weten ze niet hoe snel ze een nieuwe chipkaart moeten invoeren. :)
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_91949802
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 17:49 schreef Hukkie het volgende:
Misschien kun je je tekst in een quote zetten, dat maakt het meer leesbaar

OT: Ondanks de sussende woorden van TLS de afgelopen dagen, weten ze niet hoe snel ze een nieuwe chipkaart moeten invoeren. :)
Ja alleen niet de chip die niet te kraken is die andere landen gebruiken waarschijnlijk.

Maar ik ga geen 7,50 meer betalen of meer.
pi_91950025
quote:
14s.gif Op woensdag 26 januari 2011 20:50 schreef Fireblast het volgende:
hahaha er gaan toch helemaal geen treinen naar curacao enzo

ok maar serieus:
Wat zou de minister nu 't beste kunnen doen?
Ik snap dat iedereen roept AFSCHAFFEN EN STRIPPENKAART TERUG, maar dan is er wel 3 miljard weg.
Is verbeteren beter, en dan zo maken dat het écht ook voor de reiziger handiger is, of is stoppen beter?
Waarom niet gewoon een dual system houden ?
In andere landen werkt het perfect, je maakt de chipkaart anoniem en goedkoper zodat mensen vanzelf de OV chipkaart kiezen.

Een chip wordt altijd gekraakt, zo kan je elke 5 jaar 3 miljard weggooien en gaan mensen weer massal met de auto, want veel mensen hebben geen zin in al die problemen.

Of je maakt OV gratis, bespaart enorm veel kosten en de rest kan je via de belasting regelen.
Studenten en veel ouderen reizen toch al gratis nu.
pi_91950154
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 17:49 schreef Hukkie het volgende:
Misschien kun je je tekst in een quote zetten, dat maakt het meer leesbaar

OT: Ondanks de sussende woorden van TLS de afgelopen dagen, weten ze niet hoe snel ze een nieuwe chipkaart moeten invoeren. :)
Erg grappig idd dat ze nu opeens het over een invoer van eind dit jaar hadden, de hoofdman van TLS zat afgelopen week nog bij 1 van de actualiteiten programma's te verkondigen dat ze wel het aan het onderzoeken waren maar dat hij niet verwachte dit op korte termijn in te voeren.

En dat onderzoek is een farce, want op het moment dat deze chip gekraakt was werd er meteen door de "hackers" al gezegd dat ze aan ander classe mifare chip hadden moeten gebruiken. Ongeveer 3 jaar geleden al.

http://webwereld.nl/nieuw(...)kaart-vervangen.html

Nee ik zou zeggen dat de bestuurders van TLS per direct op straat moeen worden gezet en er een interim mamagment moet komen ipv de huidige brassers.
pi_91950222
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 17:46 schreef macca728 het volgende:
Beter beveiligde ov-chipkaart in de maak
Uitgegeven: 27 januari 2011 16:10
Laatst gewijzigd: 27 januari 2011 16:58

AMSTERDAM - Eind dit jaar kan de productie beginnen van een nieuwe, beter beveiligde chipkaart. Dat heeft minister van Verkeer en Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) donderdag gezegd in de Tweede Kamer.

© ANPTLS, het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft een nieuwe chip gekozen en is eind dit jaar klaar om ov-kaarten met de nieuwe chip in productie te nemen.
Ook bij de nieuwe chip is niet uitgesloten dat hij gekraakt wordt, benadrukte Schultz.

"Het is voor sommige slimme koppen een uitdaging. Je houdt dus het risico dat een kaart wordt gekraakt."

Over de invoering van de nieuwe chipkaart is nog geen beslissing genomen. Het kan relatief snel, maar dat kost veel geld omdat nog niet verlopen chipkaarten moeten worden omgeruild.

Strippenkaart

Schultz voelt er verder niets voor om het afschaffen van de strippenkaart tijdelijk stop te zetten nu onlangs weer is gebleken dat de opvolger van het papieren kaartje, de ov-chipkaart, makkelijk te kraken is.

In de stadsregio's Rotterdam en Amsterdam is de strippenkaart al niet meer geldig. Per 3 februari zou de strippenkaart in Zuid-Holland afgeschaft moeten worden.

Na overleg met de ov-vervoerders blijft wat Schultz betreft die datum in stand. ''De fraude met de ov-chipkaart komt neer op een beheersbaar risico'', hield de minister donderdag de kritische Tweede-Kamerleden voor.

'Heel vervelend'

De VVD-bewindsvrouw noemde het ''heel vervelend'' dat de ov-chipkaart ''zo breed en makkelijk'' te kraken is. Met een te downloaden programma op internet en na aanschaf van een zogenoemde kaartlezer, kunnen reizigers het saldo op hun ov-chipkaart illegaal verhogen.

Of hun kaart activeren zodat het lijkt alsof ze zijn ingecheckt, terwijl dat helemaal niet het geval is. ''Ik baal hiervan'', biechtte Schultz eerlijk op.

Fraude strippenkaart

Volgens Schultz wordt nu ook al met de strippenkaart gefraudeerd. Dat kan bijvoorbeeld door een plakbandje op de kaart te plakken waarmee de gestempelde gegevens later kunnen worden weggetrokken.

Ook met transparante nagellak is zoiets mogelijk, wist Schultz. ''Het aanhouden van de strippenkaart lost het probleem van fraude dus niet op.''

Pareren

Sommige Kamerleden kondigden aan dat ze het besluit van Schultz via moties proberen te pareren. Zij wees die Kamerleden op de ''onwenselijke'' situatie dat momenteel twee vervoersbewijzen in de lucht worden gehouden.

''Dat kost jaarlijks 30 miljoen. Reizigersorganisaties zijn akkoord, vervoerders spreken van een aanvaardbaar risico. Bovendien gaan we kijken naar het bestrijden van misbruik, want dat is gewoon strafbaar. Ik blijf erbij, de strippenkaart kan worden afgeschaft.
dat wordt nog een hele klus dat omruilen , ik heb er al 3 die alle nog geldig zijn ook

maar als je het mij vraagt zal er altijd een stuk van die kaart open staan voor gegeven die men moet schrijven. dus zal je altijd met je pc en card reader toegang hebben. ze kunnen alleen iets doen met de sleutel
  donderdag 27 januari 2011 @ 18:36:03 #106
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_91951497
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 18:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Erg grappig idd dat ze nu opeens het over een invoer van eind dit jaar hadden, de hoofdman van TLS zat afgelopen week nog bij 1 van de actualiteiten programma's te verkondigen dat ze wel het aan het onderzoeken waren maar dat hij niet verwachte dit op korte termijn in te voeren.

En dat onderzoek is een farce, want op het moment dat deze chip gekraakt was werd er meteen door de "hackers" al gezegd dat ze aan ander classe mifare chip hadden moeten gebruiken. Ongeveer 3 jaar geleden al.

http://webwereld.nl/nieuw(...)kaart-vervangen.html

Nee ik zou zeggen dat de bestuurders van TLS per direct op straat moeen worden gezet en er een interim mamagment moet komen ipv de huidige brassers.
QFT!

Het is gewoon schandig dat dit als normaal wordt gezien, tijd voor hooivorken en fakkels
  donderdag 27 januari 2011 @ 18:49:17 #107
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_91952091
wat een farce. Iedereen met een beetje verstand kan wel een manier bedenken voor zo'n kaart die vrijwel waterdicht is, maar zij kunnen dit na een miljardeninvesteren nog steeds niet. En de regering blijft er ook nog achter staan.

Waarom moest dit er eigenlijk komen? Wat is de meerwaarde?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  donderdag 27 januari 2011 @ 18:52:35 #108
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_91952252
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 18:49 schreef DionysuZ het volgende:
wat een farce. Iedereen met een beetje verstand kan wel een manier bedenken voor zo'n kaart die vrijwel waterdicht is, maar zij kunnen dit na een miljardeninvesteren nog steeds niet. En de regering blijft er ook nog achter staan.

Waarom moest dit er eigenlijk komen? Wat is de meerwaarde?
Totaal inzicht in het reisgedrag van je bevolking, daar rukt elke facist op..
pi_91953286
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 18:52 schreef fs180 het volgende:

[..]

Totaal inzicht in het reisgedrag van je bevolking, daar rukt elke facist op..
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 18:49 schreef DionysuZ het volgende:
wat een farce. Iedereen met een beetje verstand kan wel een manier bedenken voor zo'n kaart die vrijwel waterdicht is, maar zij kunnen dit na een miljardeninvesteren nog steeds niet. En de regering blijft er ook nog achter staan.

Waarom moest dit er eigenlijk komen? Wat is de meerwaarde?
Omdat het in andere landen ook zo is. Als het in andere landen zo is dan kunnen wij het beter! In plaats van dat we eens iets nuttigs en nog nooit eerder vertoonds ontwikkelen kan je ook eindeloos het wiel opnieuw uitvinden. Wie heeft er dan nog uitzuigers als ''studenten'' en ''hoogleraren'' nodig. Deze keer hebben we trouwens voor een vierkante vorm gekozen want dat leek ons een goed idee.
pi_91954706
quote:
Op donderdag 27 januari 2011 17:46 schreef macca728 het volgende:
Beter beveiligde ov-chipkaart in de maak
Uitgegeven: 27 januari 2011 16:10
Laatst gewijzigd: 27 januari 2011 16:58

AMSTERDAM - Eind dit jaar kan de productie beginnen van een nieuwe, beter beveiligde chipkaart. Dat heeft minister van Verkeer en Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) donderdag gezegd in de Tweede Kamer.

© ANPTLS, het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft een nieuwe chip gekozen en is eind dit jaar klaar om ov-kaarten met de nieuwe chip in productie te nemen.
Ook bij de nieuwe chip is niet uitgesloten dat hij gekraakt wordt, benadrukte Schultz.

"Het is voor sommige slimme koppen een uitdaging. Je houdt dus het risico dat een kaart wordt gekraakt."

Over de invoering van de nieuwe chipkaart is nog geen beslissing genomen. Het kan relatief snel, maar dat kost veel geld omdat nog niet verlopen chipkaarten moeten worden omgeruild.

Strippenkaart

Schultz voelt er verder niets voor om het afschaffen van de strippenkaart tijdelijk stop te zetten nu onlangs weer is gebleken dat de opvolger van het papieren kaartje, de ov-chipkaart, makkelijk te kraken is.

In de stadsregio's Rotterdam en Amsterdam is de strippenkaart al niet meer geldig. Per 3 februari zou de strippenkaart in Zuid-Holland afgeschaft moeten worden.

Na overleg met de ov-vervoerders blijft wat Schultz betreft die datum in stand. ''De fraude met de ov-chipkaart komt neer op een beheersbaar risico'', hield de minister donderdag de kritische Tweede-Kamerleden voor.

'Heel vervelend'

De VVD-bewindsvrouw noemde het ''heel vervelend'' dat de ov-chipkaart ''zo breed en makkelijk'' te kraken is. Met een te downloaden programma op internet en na aanschaf van een zogenoemde kaartlezer, kunnen reizigers het saldo op hun ov-chipkaart illegaal verhogen.

Of hun kaart activeren zodat het lijkt alsof ze zijn ingecheckt, terwijl dat helemaal niet het geval is. ''Ik baal hiervan'', biechtte Schultz eerlijk op.

Fraude strippenkaart

Volgens Schultz wordt nu ook al met de strippenkaart gefraudeerd. Dat kan bijvoorbeeld door een plakbandje op de kaart te plakken waarmee de gestempelde gegevens later kunnen worden weggetrokken.

Ook met transparante nagellak is zoiets mogelijk, wist Schultz. ''Het aanhouden van de strippenkaart lost het probleem van fraude dus niet op.''

Pareren

Sommige Kamerleden kondigden aan dat ze het besluit van Schultz via moties proberen te pareren. Zij wees die Kamerleden op de ''onwenselijke'' situatie dat momenteel twee vervoersbewijzen in de lucht worden gehouden.

''Dat kost jaarlijks 30 miljoen. Reizigersorganisaties zijn akkoord, vervoerders spreken van een aanvaardbaar risico. Bovendien gaan we kijken naar het bestrijden van misbruik, want dat is gewoon strafbaar. Ik blijf erbij, de strippenkaart kan worden afgeschaft.
Melanie heeft in de regel de kamer niet nodig om tot beslissingen te komen,dar is ze de vorige keer voor gewipt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Melanie_Schultz_van_Haegen
Maar met de juiste connecties doe je gewoon weer mee.
  donderdag 27 januari 2011 @ 19:54:57 #111
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_91955431
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 18:49 schreef DionysuZ het volgende:
wat een farce. Iedereen met een beetje verstand kan wel een manier bedenken voor zo'n kaart die vrijwel waterdicht is, maar zij kunnen dit na een miljardeninvesteren nog steeds niet. En de regering blijft er ook nog achter staan.

Waarom moest dit er eigenlijk komen? Wat is de meerwaarde?
http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart#Voordelen

En om eerlijk te zijn, zo'n kaart is ook best wel handig hoor.
Maar het belachelijke is dat men dit gedrocht van een implementatie doorgedrukt heeft. Al in 2008 was duidelijk dat deze kaart fraudegevoelig was.
Kijk nu eens naar London.. Die lopen een paar jaar voor en gebruikte in het begin diezelfde kaart als het OV hier nu. Ook daar werd die kaart gehacked en men is daar tot de conclusie gekomen dat de enige oplossing was een andere kaart gebruiken. Men gebruikt daar nu een beter milfare kaart en het probleem is opgelost.
Waarom is er niets met dit soort kennis gedaan?
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
pi_91955848
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 19:54 schreef Eg_Wel het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart#Voordelen

En om eerlijk te zijn, zo'n kaart is ook best wel handig hoor.
Maar het belachelijke is dat men dit gedrocht van een implementatie doorgedrukt heeft. Al in 2008 was duidelijk dat deze kaart fraudegevoelig was.
Kijk nu eens naar London.. Die lopen een paar jaar voor en gebruikte in het begin diezelfde kaart als het OV hier nu. Ook daar werd die kaart gehacked en men is daar tot de conclusie gekomen dat de enige oplossing was een andere kaart gebruiken. Men gebruikt daar nu een beter milfare kaart en het probleem is opgelost.
Waarom is er niets met dit soort kennis gedaan?
'

Waarom wel ? Dan kunnen de heren van TLS toch geen topbonussen verdienen elk jaar. Dan waren ze overbodig.
  donderdag 27 januari 2011 @ 20:11:41 #113
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_91956157
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 19:13 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]



[..]

Omdat het in andere landen ook zo is. Als het in andere landen zo is dan kunnen wij het beter! In plaats van dat we eens iets nuttigs en nog nooit eerder vertoonds ontwikkelen kan je ook eindeloos het wiel opnieuw uitvinden. Wie heeft er dan nog uitzuigers als ''studenten'' en ''hoogleraren'' nodig. Deze keer hebben we trouwens voor een vierkante vorm gekozen want dat leek ons een goed idee.
Leuk betoog, maar wat was daar de meerwaarde naar mijn post toe?
pi_91956546
Maar waarom zo moeilijk en ingewikkeld? Je kunt toch gewoon zo'n cardreader met een lege kaart bestellen, daar 150 euro op pleuren en dan LEGAAL dat ding gebruiken? Dan doe je in feite niets fout. Niks geen gezeik met laptop in- en uitchecken.

KISS!
Gaap Goals rulezzz!
  donderdag 27 januari 2011 @ 20:39:09 #115
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_91957644
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:44 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Hoe heet trouwens dat ding waar je je pasje op legt? Wil dit graag uittesten.
http://www.acs.com.hk/index.php?pid=product&id=ACR122U
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
pi_91959344
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 20:11 schreef fs180 het volgende:

[..]

Leuk betoog, maar wat was daar de meerwaarde naar mijn post toe?
Had eerst op de quote knop van jou gedrukt en zonder te kijken wat er boven stond de post geplemt. my bad
pi_91959421
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 20:18 schreef M_Schtoppel het volgende:
Maar waarom zo moeilijk en ingewikkeld? Je kunt toch gewoon zo'n cardreader met een lege kaart bestellen, daar 150 euro op pleuren en dan LEGAAL dat ding gebruiken? Dan doe je in feite niets fout. Niks geen gezeik met laptop in- en uitchecken.

KISS!
En dan aan je conducteur een blanco kaartje laten zien zonder mooie prent?
pi_91959832
Nee tuurlijk niet. Maar dat bedrijf van die link die iemand hier gaf is een reseller. Zij kunnen jou dus gewoon een blanko (qua saldo) kaart sturen die jij beschrijft met saldo naar keuze.

Die kaart ziet er aan de buitenkant exact hetzelfde uit, dan ben je er toch? Of zie ik iets over het hoofd?
Gaap Goals rulezzz!
pi_91959944
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 21:17 schreef M_Schtoppel het volgende:
Nee tuurlijk niet. Maar dat bedrijf van die link die iemand hier gaf is een reseller. Zij kunnen jou dus gewoon een blanko (qua saldo) kaart sturen die jij beschrijft met saldo naar keuze.

Die kaart ziet er aan de buitenkant exact hetzelfde uit, dan ben
je er toch? Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, dat je een strafbaar feit aan het plegen bent. Moet je zelf weten maar begin dan je eigen topic.
pi_91960288
Ik ben slechts geinteresseerd in de theorie erachter. Altijd leuk om achterdeurtjes te ontdekken.
Gaap Goals rulezzz!
pi_91960490
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 21:24 schreef M_Schtoppel het volgende:
Ik ben slechts geinteresseerd in de theorie erachter. Altijd leuk om achterdeurtjes te ontdekken.
tuurlijk, alleen daarom wordt hier elk topic over de OV chipkaart dichtgegooid en kan je niet meer discussieren.
pi_91964447
Ik mis de goeie ouwe tijd, waar je met een gerust hart zonder kaartje in de trein zit te wachten, op de vriendelijke conducteur, waar je je kaartje koopt in de trein. en waar zwartrijden alleen betekent als je niet wilt... betalen en waar boetes niet bestonden.
  donderdag 27 januari 2011 @ 22:27:39 #123
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_91964668
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 21:10 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

En dan aan je conducteur een blanco kaartje laten zien zonder mooie prent?
De echte fraudeur heeft natuurlijk meerdeere kaartjes op zak..
Een paar nepperds en een echte, die hij bij zich heeft in het geval een controle. Je wilt immers niet gepakt worden met valse kaarten of een error krijgen bij de controle. Eigenlijk hetzelde wat zwartrijders (bepaalde medelanders uitgesloten, die bezitten niet het inzicht om zich hier druk om te maken) altijd al deden; halve strippenkaart mee in de zak, nooit stempelen en bij evt controle stempelen/de kaart laten zien.

Je moet het natuurlijk niet moeilijker maken dan nodig :P
  donderdag 27 januari 2011 @ 22:28:32 #124
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_91964725
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:24 schreef MakkieR het volgende:
Ik mis de goeie ouwe tijd, waar je met een gerust hart zonder kaartje in de trein zit te wachten, op de vriendelijke conducteur, waar je je kaartje koopt in de trein. en waar zwartrijden alleen betekent als je niet wilt... betalen en waar boetes niet bestonden.
Zou je tegenwoordig eens moeten proberen _O-
pi_91964938
Neem nou een vliegmaatschappij, KLM gaat toch ook niet in het vliegtuig controleren op zwartrijders. NS zou daar meer voorbeeld van moeten nemen, je zaakjes goed regelen voordat iemand de trein in wandelt en niet tijdens de treinreis, dan wil ik met rust gelaten worden.
pi_91965485
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:31 schreef MakkieR het volgende:
Neem nou een vliegmaatschappij, KLM gaat toch ook niet in het vliegtuig controleren op zwartrijders. NS zou daar meer voorbeeld van moeten nemen, je zaakjes goed regelen voordat iemand de trein in wandelt en niet tijdens de treinreis, dan wil ik met rust gelaten worden.
Ik vind de controles van de RET erger, als ze de metro in komen en de metro MOET WACHTEN tot iedereen in de coupe is gecontroleerd.
pi_91965516
quote:
Touchatag kan ook toch?
  donderdag 27 januari 2011 @ 22:57:18 #128
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_91966492
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:40 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ik vind de controles van de RET erger, als ze de metro in komen en de metro MOET WACHTEN tot iedereen in de coupe is gecontroleerd.
Toppunt van kansloos :N
  donderdag 27 januari 2011 @ 23:01:11 #129
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_91966725
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 15:58 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Bij anonieme kaarten staat dit op de kaart zelf, hoe hebben ze anders het saldo een paar keer kunnen verhogen?

Ik denk dat ze vanuit Translink zullen kijken wat dit aan fraude opleverd, en de kosten van het aanpassen van de chip hier tegenaan houden. Als de kosten van de fraude lager zijn dan het vervangen van alle ov-chipkaarten, is de zakelijke beslissing helder, het fraude verlies nemen, en de chip in de kaarten niet versneld vervangen.
Het staat bij alle kaarten op de kaart zelf. De paaltjes controleren alleen of de gegevens kloppen. Dat doen ze niet door te seinen naar translink, dat doen ze door een aantal checks over de data heen te gooien.

Die checks zijn gekraakt.
pi_91970551
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:27 schreef fs180 het volgende:

[..]

De echte fraudeur heeft natuurlijk meerdeere kaartjes op zak..
Een paar nepperds en een echte, die hij bij zich heeft in het geval een controle. Je wilt immers niet gepakt worden met valse kaarten of een error krijgen bij de controle. Eigenlijk hetzelde wat zwartrijders (bepaalde medelanders uitgesloten, die bezitten niet het inzicht om zich hier druk om te maken) altijd al deden; halve strippenkaart mee in de zak, nooit stempelen en bij evt controle stempelen/de kaart laten zien.

Je moet het natuurlijk niet moeilijker maken dan nodig :P
En dan ben je niet ingescand met de echte en rijd je alsnog zwart...
pi_91976282
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:24 schreef MakkieR het volgende:
Ik mis de goeie ouwe tijd, waar je met een gerust hart zonder kaartje in de trein zit te wachten, op de vriendelijke conducteur, waar je je kaartje koopt in de trein. en waar zwartrijden alleen betekent als je niet wilt... betalen en waar boetes niet bestonden.
dan werden de conducteurs zo moe ;) ,ik snap gewoon niet waarom ze niet gewoon een echte betaalpas gebruiken hoor ?? conducteur loopt gewoon met draagbare pinautomaat. je koopt je traject krijgt bonneke en klaar.

nu moet je ov chip kopen , met je betaalpas(meestal) er saldo opzetten, daarna inchecken , conducteur doet met draagbare neppinautomaat controle. je check weer uit, en laad weer met pinpas op.

een aantal stappen is gewoon overbodig !!!
  vrijdag 28 januari 2011 @ 13:09:21 #132
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_91985877
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_91987606
Ik heb zo'n reader besteld om mee te kutten. Ben benieuwd :)
pi_91994457
quote:
In de stad heb je niks aan gekraakte ov-chip

Met een gekraakte ov-chipkaart kom je niet ver in het Amsterdamse openbaar vervoer. Daartegenover staat dat de Nederlandse Spoorwegen wel kwetsbaar zijn voor fraude met kunstmatig opgewaardeerde chipkaarten.

Dit bleek donderdag in de Tweede Kamer. Beide zwakke plekken in het computersysteem achter de ov-chipkaart laten fraudeurs in het stad- en streekvervoer weinig ruimte om daarvan te profiteren.

De eerste zwakke plek, waardoor het saldo op de kaart met een op internet te downloaden programmaatje gratis kan worden opgehoogd, wordt na anderhalve dag gedicht. Zodra met die chipkaart wordt ingecheckt, wordt de fraude door het systeem opgemerkt en de kaart geblokkeerd. Daarmee is bovendien de kaart van de fraudeur van 7,50 euro onbruikbaar geworden.

Op een ander lek heeft de exploitant van de kaart, Trans Link Systems (TLS), nog geen antwoord. ''Wat dat betreft staan we met 1-0 achter,'' zei TLS-directeur en oud-GVB-topman Gertjan Kroon. Met de computer kan de ov-chipkaart ook op afstand worden geactiveerd, zodat het lijkt alsof die is ingecheckt. Zolang de fraudeur daarmee niet incheckt op het station, kraait er geen haan naar, al zegt TLS nog wel mogelijkheden te zien om ook dit gat te dichten.

Maar in het Amsterdamse openbaar vervoer komt een fraudeur daarmee niet ver omdat, anders dan in de trein, in vrijwel alle bussen en trams bij het instappen moet worden ingecheckt.
http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml

Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS :D
pi_91994631
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml

Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS :D
Ach dan is het wachten totdat ze deze applicaties ook op PDA's maken dan kun je de lezer in je binnenzak laten in en uitchecken.

Dit is mijns inziens gewoon een smoesje weer van TLS om het minder ernstig te laten lijken als het is.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 17:11:33 #136
329603 knuppelhaar
gevalletje onzin
pi_91996568
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml

Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS :D
Dat TLS graag zegt dat het probleem kunnen verhelpen is reeds bekend.

En dat het niet bij bussen werkt is een logisch gevolg. Voor de tram is het onzin (uitgezonderd haltes met hekjes) want daar kan je nog steeds vooraf inchecken daar je niet instapt bij de bestuurder.
pi_91998666
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml

Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS :D
Volgens TLS heb je er niets aan. Dat is puur ontmoediging. Ik meen dat al vaak genoeg is gezegd dat je een backup kunt terugzetten op je kaart en dat TLS dat niet doorheeft als je incheckt.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 18:01:04 #138
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_91998857
Leuke vorm van damage-control, laten we even afwachten of het ook echt waar is.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 28 januari 2011 @ 18:26:14 #139
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_92000035
quote:
Op vrijdag 28 januari 2011 03:21 schreef plonsikduik het volgende:

[..]

dan werden de conducteurs zo moe ;) ,ik snap gewoon niet waarom ze niet gewoon een echte betaalpas gebruiken hoor ?? conducteur loopt gewoon met draagbare pinautomaat. je koopt je traject krijgt bonneke en klaar.
Het lijkt me duidelijk dat jij niet dagelijks in een drukke bus, tram of metro stapt. De handelingen die jij beschrijft nemen per persoon gelijk minimaal tien seconden meer in beslag, en dat dus keer honderden passagiers tegelijk....
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_92010059
quote:
Op vrijdag 28 januari 2011 17:56 schreef twaalf het volgende:

[..]

Volgens TLS heb je er niets aan. Dat is puur ontmoediging. Ik meen dat al vaak genoeg is gezegd dat je een backup kunt terugzetten op je kaart en dat TLS dat niet doorheeft als je incheckt.
En hoe dachten ze dat te gaan doen? Binnen een paar dagen compleet andere apparatuur in de bussen inbouwen? Of het alternatief: alle bussen en trams elk uur naar de remise rijden om de boel te synchroniseren?

Anders blijf je het probleem houden dat bij de eerste synchronisatie alle gegevens naar de server gestuurd kunnen worden. Dan als alle gegevens uit heel Nederland binnen zijn, je de transacties kunt optellen en kunt constateren dat er iets niet klopt. En vervolgens pas bij de volgende synchronisatie de kaart in een blacklist kunt zetten. Ook al rijdt er in heel Nederland maar één bus rond die alleen 's nachts naar de remise, dan ben je zo al 2 à 3 dagen verder voordat je die kaart hebt kunnen blokkeren.

En dan heb je niet eens rekening gehouden met het feit dat je een marge nodig hebt omdat bussen ook wel eens kapot en niet terug naar de remise kunnen (of ga je iedereen die de afgelopen 24 uur in die bus zat blokkeren?).

Ofwel TLS roept maar weer wat.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 28 januari 2011 @ 22:11:03 #141
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_92013071
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 13:09 schreef ACT-F het volgende:
En sowieso, RFID-techniek :')

http://webwereld.nl/nieuw(...)site&utm_campaign=ww
Ik vraag me nog steeds af waarom Nederland niet voor FeliCa ging...
pi_92024780
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 12:21 schreef lutser.com het volgende:
Wat een commotie om niks weer, ja de chipkaart is te slecht beveiligd en moet verbeterd worden maar met de strippenkaart kon ook gefraudeerd worden.

Je kan ook tanken zonder te betalen.
Einde aan zwartrijden was anders een van de grootste troeven van die hele chiptering, dat is nu dus gewoon teniet gedaan.
Verder zet ik vraagtekens bij het waarborgen van mijn privacy. Hoe word die gegarandeerd met van die lekke kaarten? En wie garandeert me dat er niet een overactieve nerd in het kader van een soort ludieke actie met een laptopje rondjes gaat lopen willekeurig OV kaarten blanco maken?
Succes met aantonen dat je er 40 piek op had staan zonder transactie bonnetjes of andere bewijzen van betaling.

Er zitten veel meer haken en ogen aan die hack dan alleen de fraudedeuren die er geopend worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Netherlander op 29-01-2011 01:36:34 ]
  zaterdag 29 januari 2011 @ 01:42:44 #143
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_92025287
Waarom staat er überhaupt meer informatie op die kaart dan een uniek identificatienummer?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_92030472
quote:
Op zaterdag 29 januari 2011 01:30 schreef Netherlander het volgende:

[..]

Einde aan zwartrijden was anders een van de grootste troeven van die hele chiptering, dat is nu dus gewoon teniet gedaan.
Verder zet ik vraagtekens bij het waarborgen van mijn privacy. Hoe word die gegarandeerd met van die lekke kaarten? En wie garandeert me dat er niet een overactieve nerd in het kader van een soort ludieke actie met een laptopje rondjes gaat lopen willekeurig OV kaarten blanco maken?
Succes met aantonen dat je er 40 piek op had staan zonder transactie bonnetjes of andere bewijzen van betaling.

Er zitten veel meer haken en ogen aan die hack dan alleen de fraudedeuren die er geopend worden.
Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre een bedrijf dat kennelijk niet eens in staat is om zijn financiële stromen afdoende te beveiligen, wel in staat is om jouw persoons- en reisgegevens wél te goed te beveiligen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_92031869
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 21:26 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

En hoe dachten ze dat te gaan doen? Binnen een paar dagen compleet andere apparatuur in de bussen inbouwen? Of het alternatief: alle bussen en trams elk uur naar de remise rijden om de boel te synchroniseren?

Anders blijf je het probleem houden dat bij de eerste synchronisatie alle gegevens naar de server gestuurd kunnen worden. Dan als alle gegevens uit heel Nederland binnen zijn, je de transacties kunt optellen en kunt constateren dat er iets niet klopt. En vervolgens pas bij de volgende synchronisatie de kaart in een blacklist kunt zetten. Ook al rijdt er in heel Nederland maar één bus rond die alleen 's nachts naar de remise, dan ben je zo al 2 à 3 dagen verder voordat je die kaart hebt kunnen blokkeren.

En dan heb je niet eens rekening gehouden met het feit dat je een marge nodig hebt omdat bussen ook wel eens kapot en niet terug naar de remise kunnen (of ga je iedereen die de afgelopen 24 uur in die bus zat blokkeren?).

Ofwel TLS roept maar weer wat.
Tuurlijk roept TLS maar wat, dat doen ze toch altijd ?

Eerst zeiden ze toch ook dat de fraude niets vorstelt om een dag later nieuwe kaarten met een nieuwe chip te gaan verspreiden.

Het duurt minimaal 36 uur voor ze uberhaupt iets merken. Als ze al iets merken.
En dan nog kan je op verschillende manieren legaal zwartrijden zoals met de NS truc, later in of eerder uitchecken bij de tram/bus bv.

De OV bedrijven snappen niet dat ze zo miljoenen mislopen, al wordt dat natuurlijk wel gecompenseerd door de falende apparatuur waardoor je niet kan uitchecken.
pi_92031894
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 09:36 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre een bedrijf dat kennelijk niet eens in staat is om zijn financiële stromen afdoende te beveiligen, wel in staat is om jouw persoons- en reisgegevens wél te goed te beveiligen.
Zijn ze ook niet en daarom weiger ik ook mijn betaalrekening aan een OV chipkaart te koppelen en zal ik er ook nooit mee gaan betalen in de toekomst.
pi_92034276
Ik wil opmerken dan bij FOK! tegenwoordig een regel is dat men altijd medewerking verleent aan Justitie bij ongeoorloofde zaken zoals mijn grote vriend Walter_Sobchak hier fijntjes mededeelt.
Hij vraagt gewoon om aandacht zo te zien :D })

Dus weet wat je zegt mbt dit soort zaken. :{
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_92036021
quote:
15s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 12:26 schreef rubje het volgende:
Ik wil opmerken dan bij FOK! tegenwoordig een regel is dat men altijd medewerking verleent aan Justitie bij ongeoorloofde zaken zoals mijn grote vriend Walter_Sobchak hier fijntjes mededeelt.
Hij vraagt gewoon om aandacht zo te zien :D })

Dus weet wat je zegt mbt dit soort zaken. :{
Zolang hij het niet in de praktijk brengt door de kaart te beschrijven en vervolgens te gebruiken is er nog niet zo veel aan de hand.
Ik zou niet weten waarom het strafbaar moet zijn dat je probeert een kaart te saboteren. Die mensen moet je eren zelfs want zonder de hackers liepen we nu rond met zowel een lek paspoort als een lekke ov chipkaart omdat de regering beveiliging klaarblijkelijk een behoorlijk sumir iets vinden.
pi_92036269
Overigens is de definitieve overgang naar de OV chipkaart op 3-2-2011 definitief 1 maand uitgesteld.
pi_92036552
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:04 schreef waht het volgende:
Als Trans Link Systems enig realiteitsbesef heeft huurt ze die hobbyisten die de OV-chipkaart hebben gekraakt in. Dat hadden ze al veel en veel eerder moeten doen.
Net zoals dat rabobank doet. Kraak je onze Internet beveiliging? Leg even uit wat je gedaan hebt en hier een x bedrag voor jou als vindersloon.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_92036605
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:19 schreef macca728 het volgende:
Overigens is de definitieve overgang naar de OV chipkaart op 3-2-2011 definitief 1 maand uitgesteld.
Bron?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_92036791
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 17:11 schreef knuppelhaar het volgende:

[..]

Dat TLS graag zegt dat het probleem kunnen verhelpen is reeds bekend.

En dat het niet bij bussen werkt is een logisch gevolg. Voor de tram is het onzin (uitgezonderd haltes met hekjes) want daar kan je nog steeds vooraf inchecken daar je niet instapt bij de bestuurder.
In bijna alle trams in Amsterdam stap je wel degelijk OF bij de bestuurder OF bij de conducteur in. Hekjes in de tram zelf (dus niet op de halte) dwingen je daar toe.

Natuurlijk zie je wel dagelijks mensen keurig inchecken bij bestuurder of conducteur om vervolgens bij de volgende deur weer uit te checken voor ze gaan zitten ;)
pi_92036804
Het voelt best wel kut om gekraakt te zijn trouwens!
Mits voldoende gebruikt niet te traceren en volledig privacy ongevoelig.
pi_92036860
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:32 schreef OVchipkaart het volgende:
Het voelt best wel kut om gekraakt te zijn trouwens!
Gekraakt worden voelt voor een mens ook zeer onplezant.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_92036885
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:32 schreef OVchipkaart het volgende:
Het voelt best wel kut om gekraakt te zijn trouwens!
Ga dan ook gewoon strippen :P
pi_92036925
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:32 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

In bijna alle trams in Amsterdam stap je wel degelijk OF bij de bestuurder OF bij de conducteur in. Hekjes in de tram zelf (dus niet op de halte) dwingen je daar toe.

Natuurlijk zie je wel dagelijks mensen keurig inchecken bij bestuurder of conducteur om vervolgens bij de volgende deur weer uit te checken voor ze gaan zitten ;)
Er zijn nog meer steden. In Rotterdam en Den Haag kan je overal in stappen en denk echt niet dat iedereen incheckt zeker niet als het druk is.
pi_92036956
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:34 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Ga dan ook gewoon strippen :P
Hé niks tegen mijn vader hè!
Mits voldoende gebruikt niet te traceren en volledig privacy ongevoelig.
pi_92037007
er is echt een run op anonieme kaarten, heb twee dagen op het station bij alle automaten geprobeerd en zojuist is er eindelijk eentje uit komen rollen
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_92037024
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:27 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Bron?
rtv rijnmond onde rmeer

http://www.rijnmond.nl/Ho(...)houd%20strippenkaart

quote:
Provincie baalt van behoud strippenkaart
28 januari 2011

De provincie is boos dat de strippenkaart nog zeker een maand in gebruik blijft. Er zijn enkele tonnen besteed aan publiekscampagnes voor de overgang naar de OV-chipkaart.

De provincie baalt van het behoud van de strippenkaart voor zeker een maand. 'We waren er klaar voor, maar de Tweede Kamer maakt het ons onmogelijk', reageert gedeputeerde Asje van Dijk.

Campagnegeld
Er zijn enige tonnen aan campagnegeld voor de overgang naar de OV-chipkaart op 3 februari in rook op gegaan. Onder druk van de Kamer besloot minister Schultz van Haegen om het afscheid van de strippenkaart met een maand uit te stellen. De provincie gaat de schade die daarvan het gevolg is claimen bij het rijk. Verder zullen de winkels en supermarkten niet meer worden bevoorraad met strippenkaarten. 'Wij doen even niets meer', zegt de gedeputeerde. De billboards en reclames op bussen voor de startdatum zullen wel met spoed worden verwijderd.

Arriva
Ook vervoersbedrijf Arriva heeft aan RTV Rijnmond laten weten absoluut niet blij te zijn met de aankondiging van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur dat de strippenkaart deze maand nog niet verdwijnt. De vervoerder vraagt zich af wie de extra kosten gaat betalen. Volgens een woordvoerder van Arriva kunnen de extra kosten door het uitstel oplopen tot enkele tonnen. Zo moet de pr-campagne voor de overstap naar de OV-chipkaart langer draaien. Dit bedraagt naar schatting 200.000 euro. Ook moet het systeem waarop de strippenkaart werkt een maand langer in de lucht blijven. Op jaarbasis kost dit 400.000 euro. Wij zijn helemaal klaar voor de overstap op 3 februari, dus dit komt ons enorm slecht uit. Wij als vervoerder zijn financieel de dupe, aldus Roos Zevenboom van Arriva. Zevenboom denkt ook dat dit slecht is voor het vertrouwen van de consument in de OV-chipkaart. Arriva rijdt in onze regio onder meer op Goeree Overflakkee, de Drechtsteden en in de Hoeksche Waard.

Luister hier naar een gesprek tussen presentator Ruud de Boer en woordvoerder Roos Zevenboom van ArrivaWoordvoerder Arriva by rtvrijnmond

Qbuzz
Het OV-bedrijf Qbuzz, met buslijnen van en naar onder andere Barendrecht, Rhoon, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Pijnacker, Maassluis, Ridderkerk en Vlaardingen, ziet geen reden om de overstap uit te stellen. Zij hebben sinds de invoering van de OV-chipkaart geen fraude meer vast kunnen stellen.

Luister hier naar een gesprek tussen verslaggever Leo Roubos en gedeputeerde Asje van Dijk
pi_92037071
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:35 schreef macca728 het volgende:

[..]

Er zijn nog meer steden. In Rotterdam en Den Haag kan je overal in stappen en denk echt niet dat iedereen incheckt zeker niet als het druk is.
Klopt, maar we hadden het hier over een Parool artikel over het Amsterdamse openbare vervoer ;)
pi_92037095
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:34 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Ga dan ook gewoon strippen :P
Niet te hopen dat het een Urkse kaart is dan..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_92037147
Ook de winkeliers zijn niet blij met de OV chipkaart, wie wel eigenlijk

quote:
Winkelier niet blij met ov-chipkaart
Uitgegeven: 29 januari 2011 10:41
Laatst gewijzigd: 29 januari 2011 10:41

ZALTBOMMEL - Winkeliers bekijken de ontwikkelingen rondom de ov-chipkaart met argusogen. Ze krijgen nu al minder klanten aan de toonbank om de strippenkaart te kopen en lopen daardoor omzet mis. De winkeliers kunnen wel een apparaat plaatsen waar mensen met een pinpas hun ov-tegoed aanvullen, maar dat maakt het verlies lang niet goed.

© Alphons NieuwenhuisDat zegt Gert van Doorn, commercieel directeur van winkelketen Primera. Hij heeft metingen laten verrichten bij 375 winkels van de coöperatieve organisatie.

Zijn conclusie: de winkels hadden door het wegvallen van de strippenkaart 571.125 transacties minder. ''Omgerekend gaat het per winkel om dertig klanten per week minder en dat dus elke week opnieuw. In de grote steden is dat meer dan in de kleinere.''

Een paal in de winkel waar het tegoed van de ov-chipkaart kan worden opgewaardeerd, is voor de winkelier minder profijtelijk dan de strippenkaart.

Opladen

''Mensen kunnen de kaart ook thuis via internet opladen. Het levert de winkelier ongeveer 55 procent van het aantal transacties van de strippenkaart. Per winkel was de strippenkaart goed voor een omzet van zo'n 65.000 euro, en in de steden ligt dit nog hoger, waarvan zeg maar de helft wegvalt. Bovendien hoeven de klanten bij de ov-chipkaart niet meer naar de toonbank, en kopen ze dus niet en passant sigaretten of snoep.''

Toch liet de totale omzet van de Primera-winkels afgelopen jaar nog een stijging zien van 1 procent.

Alternatieven

''We zagen dit natuurlijk al langer aankomen en zijn gaan zoeken naar alternatieven. Naar Amerikaans voorbeeld verkopen we nu bijna drie jaar de plastic cadeaukaartjes waarmee mensen kunnen funshoppen bij hun favoriete winkelketen als bijvoorbeeld Bijenkorf of Intratuin. Daarvan steeg de omzet vorig jaar met maar liefst 118 procent.''

Tot nu toe is Primera de enige winkelketen die deze trend uit het buitenland op zo'n grote schaal heeft opgepakt.

Sigarenboer

De winkelketen Primera werd in 1991 opgericht en moest het antwoord van de sigarenboer zijn op het antirookbeleid van de overheid. De winkels verkopen nog steeds tabak, maar hebben het assortiment uitgebreid met tijdschriften, wenskaarten, boeken, kantoorartikelen, tickets en krasloten.

Mensen kunnen er ook terecht voor de Staatsloterij en Lotto. Wat dat oplevert is ook voor de winkeliers een gok. De omzet is fors hoger als een hoge stand van de jackpot meer mensen naar de winkel lokt.
pi_92037181
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:41 schreef macca728 het volgende:
Ook de winkeliers zijn niet blij met de OV chipkaart, wie wel eigenlijk
Als het allemaal wat beter geïmplementeerd was zou ik er best blij mee kunnen zijn...
pi_92037369
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:42 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Als het allemaal wat beter geïmplementeerd was zou ik er best blij mee kunnen zijn...
De winkeliers in de stations die straks worden afgesloten (Den Haag HS, AMsterdam CS bv) zullen ook niet blij zijn, want die krijgen ook minder klanten.
pi_92037622
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:47 schreef macca728 het volgende:

[..]

De winkeliers in de stations die straks worden afgesloten (Den Haag HS, AMsterdam CS bv) zullen ook niet blij zijn, want die krijgen ook minder klanten.
Terecht.

5 euro voor een sandwitch en een kop koffie. _O-
Heb me in de luie periode van mijn leven ook veel te veel laten afzetten door die woekertarieven.

Al geef ik je wel dat er oneerlijke concurrentie is op HS. Er zit een broodwinkel voor de afgesloten poorten en en kiosk er achter.
  zaterdag 29 januari 2011 @ 14:17:55 #166
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_92038626
D'r gaat iets mis bij de overheid, zie die gierige gemeentes eens snel gaan claimen :r
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_92043883
quote:
Op zaterdag 29 januari 2011 13:53 schreef Netherlander het volgende:

[..]

Terecht.

5 euro voor een sandwitch en een kop koffie. _O-
Heb me in de luie periode van mijn leven ook veel te veel laten afzetten door die woekertarieven.

Al geef ik je wel dat er oneerlijke concurrentie is op HS. Er zit een broodwinkel voor de afgesloten poorten en en kiosk er achter.
Als die dingen ooit echt afgesloten gaan worden. Voor zover ik weet hebben ze nog altijd geen oplossing bedacht voor reizigers met een internationaal vervoersbewijs.

En nee, internationale treinen op een appart perron laten binnenkomen is geen oplossing. Ook handgeschreven flappen Novosibirsk-Oost - Almere Muziekwijk zijn (en blijven) gewoon geldig.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_92081853
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:47 schreef macca728 het volgende:

[..]

De winkeliers in de stations die straks worden afgesloten (Den Haag HS, AMsterdam CS bv) zullen ook niet blij zijn, want die krijgen ook minder klanten.
Vandaag eens geprobeerd of ik op de ene paal kon inchecken en op een ander 1 minuut daarna kan uitchecken. dat lukt dus niet, dus zul je dadelijk ook meer dan 3 minuten over een tocht door de tunnel moeten doen omdat je er dan aan de andere kant nog niet uitgelaten wordt. :D
pi_92083313
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 16:33 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Als die dingen ooit echt afgesloten gaan worden. Voor zover ik weet hebben ze nog altijd geen oplossing bedacht voor reizigers met een internationaal vervoersbewijs.

En nee, internationale treinen op een appart perron laten binnenkomen is geen oplossing. Ook handgeschreven flappen Novosibirsk-Oost - Almere Muziekwijk zijn (en blijven) gewoon geldig.
Treinen binnen laten komen op een apart perron en daar een servicepunt neerzetten alwaar men een mooi wegwerpchipkaartje kan krijgen voor het gewenste traject ? Zoveel stations waar internationale treinen stoppen zijn er niet.
  zondag 30 januari 2011 @ 16:38:56 #170
40566 Ericr
Livewrong
pi_92083401
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:47 schreef macca728 het volgende:

[..]

De winkeliers in de stations die straks worden afgesloten (Den Haag HS, AMsterdam CS bv) zullen ook niet blij zijn, want die krijgen ook minder klanten.
Poortjes staan toch niet bij de ingang van Den Haag HS? Neem aan dat je hoe dan ook het station in kan en alle winkels op HS bevinden zich in de hal.
pi_92084159
quote:
Op zondag 30 januari 2011 16:36 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Treinen binnen laten komen op een apart perron en daar een servicepunt neerzetten alwaar men een mooi wegwerpchipkaartje kan krijgen voor het gewenste traject ? Zoveel stations waar internationale treinen stoppen zijn er niet.
Dat gaat dus niet werken, simpelweg omdat je al een geldig kaartje hebt. En de omgekeerde richting kan natuurlijk ook. Dan sta je dan met je retourtje voor gesloten poortjes in Nieuw-Vennep, waar je niet verder kunt. De enige oplossing is bij elk station met poortjes een meneer met een pet en een snor naast de poortjes te zetten. Maar dat was juist niet de bedoeling met de OV-chipkaart.

Overigens hebben ze het zelfde bij de Berlijnse S-Bahn geprobeerd. Tot nu toe (pakweg 10 jaar na de eerste pogingen) is dat afsluiten nog altijd niet gelukt, simpelweg vanwege de internationale tickets.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_92084406
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 16:56 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dat gaat dus niet werken, simpelweg omdat je al een geldig kaartje hebt.
En dus krijg je daar een gratis kaartje bij van NS. Dat op 2 dagen op een bepaald traject geldig laten zijn moet met zoiets enorm geavanceerds als de OV-chipkaart probleemloos kunnen.

Tadaa - internationale reizigers kunnen reizen. Kost je alleen wat extra bemanning van balies op internationale perrons.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 30 januari 2011 @ 17:33:18 #173
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_92085932
quote:
Op zondag 30 januari 2011 17:01 schreef MisterSqueaky het volgende:

Kost je alleen wat extra bemanning van balies op internationale perrons.
ja, en daar is de OV chipkaart ook deels om te doen: om minder mensen nodig te hebben.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_92087354
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 16:38 schreef Ericr het volgende:

[..]

Poortjes staan toch niet bij de ingang van Den Haag HS? Neem aan dat je hoe dan ook het station in kan en alle winkels op HS bevinden zich in de hal.
kiosken bevinden zich op het perron. Verder heb je alleen een bloemenwinkel, AKO en een broodjeszaak. Daar kan je nog wel heen ja in Den Haag HS.

in Amsterdam komen ze wel bij de ingang, Rotterdam moet nog gebouwd worden.
Maar er worden veel meer stations afgesloten en daar bevinden zich ook winkels in.
pi_92087526
het was weer een leuke ervaring met de OV chipkaart.

Ik wilde in Breda inchecken (op het perron !) was mijn saldo te laag.
Moest ik helemaal naar de ingang van het station om mijn kaart op te laden, wat uiteindelijk lukte (vraag niet hoe want mijn bankpas werd tot 5x toe geweigerd door de automaat)

Ik haalde nog net op tijd de trein, dankzij mijn vriendin die in de deur stond te wachten.

Hoe was die reclame ook alweer ?

Leuk ook dat de NS uniformiteit uitdraagt. Wat is er mis mee om op ek perron kaartlezers te plaatsen + automaten ?

Bij Rotterdam Lombardijen moet je bv eerst een trap op naar de treinen om je kaart op te laden om vervolgens weer naar beneden te lopen om in te checken. Waarom geen kaartlezers op de 2 perronnen zelf ? Zo onlogisch.
pi_92087568
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 16:56 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dat gaat dus niet werken, simpelweg omdat je al een geldig kaartje hebt. En de omgekeerde richting kan natuurlijk ook. Dan sta je dan met je retourtje voor gesloten poortjes in Nieuw-Vennep, waar je niet verder kunt. De enige oplossing is bij elk station met poortjes een meneer met een pet en een snor naast de poortjes te zetten. Maar dat was juist niet de bedoeling met de OV-chipkaart.

Overigens hebben ze het zelfde bij de Berlijnse S-Bahn geprobeerd. Tot nu toe (pakweg 10 jaar na de eerste pogingen) is dat afsluiten nog altijd niet gelukt, simpelweg vanwege de internationale tickets.
ach gaat de NS het wel lukken om 2 mensen met 40% korting te laten reizen op 1 OV chipkaart ? Denk het niet. Zulke dingen denk je toch vooraf al over na.
pi_92163566
'NS willen ov-chipkaart niet vervroegd vervangen'
Uitgegeven: 1 februari 2011 08:02
Laatst gewijzigd: 1 februari 2011 10:21

AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen (NS) zien geen noodzaak om op korte termijn een nieuwe, beter beveiligde, ov-chipkaart in te voeren. Dat bevestigt een woordvoerder van de NS dinsdag naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf.

© ANPDe kosten door fraude met de onlangs gekraakte ov-chipkaart wegen volgens de woordvoerder nog niet op tegen de koste van een versnelde invoer van een beter beveiligde chip.

“Het is een kostenafweging”, aldus de zegsman. De nieuwe, beter beveiligde chip, is aan het einde van dit jaar beschikbaar. Met de invoering zou volgens De Telegraaf zo’n honderd miljoen euro zijn gemoeid.

Reizigers krijgen de vernieuwde ov-chipkaart pas na het verlopen van hun huidige kaart, die vijf jaar geldig is.

De NS zijn van mening dat het probleem van de gekraakte ov-chipkaart "nog beheersbaar is". Bovendien denkt het het spoorbedrijf dat de mogelijkheden om de fraude op te sporen nog niet zijn uitgeput.

Kaartbeheerder

De NS is de belangrijkste gebruiker van de ov-chipkaart. Het spoorbedrijf laat aan De Telegraaf weten te hopen dat kaartbeheerder Trans Link Systems een systeem ontwikkelt waarmee fraude met gekraakte kaarten wordt opgespoord.

Eind januari bleek dat met behulp van een eenvoudig computerprogramma voor het veelgebruikte besturingssysteem Windows, het mogelijk is om zwart te rijden op de ov-chipkaart.

Diverse journalisten kregen de software in handen en konden weken met gemanipuleerde kaarten reizen. In slechts twee gevallen werd de kaart geblokkeerd voor het inchecken bij de NS. In bus, tram en metro functioneerden de kaarten gewoon. De blokkade bleek te verwijderen door de software opnieuw te gebruiken.
pi_92166356
We zouden dat natuurlijk als een compensatieregeling voor het decemberdrama kunnen zien... ;)
pi_92166975
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 18:08 schreef macca728 het volgende:
het was weer een leuke ervaring met de OV chipkaart.

Ik wilde in Breda inchecken (op het perron !) was mijn saldo te laag.
Moest ik helemaal naar de ingang van het station om mijn kaart op te laden, wat uiteindelijk lukte (vraag niet hoe want mijn bankpas werd tot 5x toe geweigerd door de automaat)

Ik haalde nog net op tijd de trein, dankzij mijn vriendin die in de deur stond te wachten.

Hoe was die reclame ook alweer ?

Leuk ook dat de NS uniformiteit uitdraagt. Wat is er mis mee om op ek perron kaartlezers te plaatsen + automaten ?

Bij Rotterdam Lombardijen moet je bv eerst een trap op naar de treinen om je kaart op te laden om vervolgens weer naar beneden te lopen om in te checken. Waarom geen kaartlezers op de 2 perronnen zelf ? Zo onlogisch.
Wat is er mis met zelf van te voren het saldo te checken? Verwacht je soms ook dat een conducteur je pielemuis komt vasthouden en je kont afveegt als je in de trein naar de wc gaat ofzo? :')

De zelfredzaamheid en eigen verantwoording is ver te zoeken soms.. :N
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 12:22:26 #180
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_92167499
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:08 schreef fruityloop het volgende:
De zelfredzaamheid en eigen verantwoording is ver te zoeken soms.. :N
Zelfredzaamheid my ass. Het grote argument voor de OV Chipkaart was toch om het de reiziger makkelijker te maken?
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_92167816
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:22 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Zelfredzaamheid my ass. Het grote argument voor de OV Chipkaart was toch om het de reiziger makkelijker te maken?
En met automatisch opladen is het in dit opzicht ook makkelijker.
Zonder ook trouwens. Iedere keer als je uitcheckt zie je hoeveel er nog op je kaart staat. Dat jij er voor kiest niets met die informatie te doen is jouw probleem ;)
pi_92167927
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:08 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Wat is er mis met zelf van te voren het saldo te checken? Verwacht je soms ook dat een conducteur je pielemuis komt vasthouden en je kont afveegt als je in de trein naar de wc gaat ofzo? :')

De zelfredzaamheid en eigen verantwoording is ver te zoeken soms.. :N
je vindt het normaal dat kaartlezers en automaten 1 km van elkaar staan ?
Heb jij het zeker bedacht.
pi_92168004
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:30 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

En met automatisch opladen is het in dit opzicht ook makkelijker.
Zonder ook trouwens. Iedere keer als je uitcheckt zie je hoeveel er nog op je kaart staat. Dat jij er voor kiest niets met die informatie te doen is jouw probleem ;)
Oh je moet je saldo zelf onthouden als je een maand later weer met de trein reist.
En automatisch opladen doe ik niet, het kost me al genoeg geld.
pi_92168051
gewoon kaartlezers en automaten op perron zetten en je bent van alle problemen af.
pi_92168054
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:35 schreef macca728 het volgende:
De kosten door fraude met de onlangs gekraakte ov-chipkaart wegen volgens de woordvoerder nog niet op tegen de koste van een versnelde invoer van een beter beveiligde chip.

“Het is een kostenafweging”, aldus de zegsman. De nieuwe, beter beveiligde chip, is aan het einde van dit jaar beschikbaar. Met de invoering zou volgens De Telegraaf zo’n honderd miljoen euro zijn gemoeid.
En het hele opzetten van het OV-Chipkaart traject kostte natuurlijk niet zo heel veel. :')
pi_92168103
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:35 schreef CasB het volgende:

[..]

En het hele opzetten van het OV-Chipkaart traject kostte natuurlijk niet zo heel veel. :')
en het werd juist opgezet om zwartrijden te voorkomen.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 12:37:26 #187
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_92168130
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:30 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

En met automatisch opladen is het in dit opzicht ook makkelijker.
Zonder ook trouwens. Iedere keer als je uitcheckt zie je hoeveel er nog op je kaart staat. Dat jij er voor kiest niets met die informatie te doen is jouw probleem ;)
Ik reageerde op de zelfredzaamheid. De ultieme vorm van zelfredzaamheid zou zijn: gewoon een kaartje kopen aan het loket zonder verder gezeik.
Mijn vader heeft sinds kort ook een OV chipkaart. Voordat hij de kaart kan gebruiken moet hij eerst via internet een code aanvragen (geen internet), dan dat ding ergens activeren en dan kan hij pas reizen. Het gemak voor de reiziger is ver te zoeken.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_92168544
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:34 schreef macca728 het volgende:

[..]

Oh je moet je saldo zelf onthouden als je een maand later weer met de trein reist.
OF je loopt even naar de automaat nadat je uitcheckt en laadt hem meteen op. Of dat doe je de volgende keer als je boodschappen doet bij AH. Dat saldo blijft sowieso een paar jaar geldig.

Alvast een papieren kaartje kopen voor "ergens over een maand" is ietsje lastiger - en kan alleen op het station ;)
pi_92168855
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:49 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

OF je loopt even naar de automaat nadat je uitcheckt en laadt hem meteen op. Of dat doe je de volgende keer als je boodschappen doet bij AH. Dat saldo blijft sowieso een paar jaar geldig.

Alvast een papieren kaartje kopen voor "ergens over een maand" is ietsje lastiger - en kan alleen op het station ;)
lees eens even, die automaten staan op veel stations een km van de kaartlezers.

Waarom niet bij elkaar ?
pi_92172019
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:58 schreef macca728 het volgende:

[..]

lees eens even, die automaten staan op veel stations een km van de kaartlezers.
En ze staan ook in je supermarkt en sigarenboer. Itt vroeger waar je alleen een kaartje op het station kon krijgen kan je nu al ruim vantevoren op een plek vlak bij huis alvast het equivalent van een kaartje "voor ergens in de komende jaren" kopen. Zelfredzaamheid mensen. Zelfredzaamheid ;)

Overigens ben ik benieuwd in welke stations de automaten meer dan 50m van elkaar verwijderd zijn. Voorbeelden iemand ?
pi_92175311
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 14:21 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

En ze staan ook in je supermarkt en sigarenboer. Itt vroeger waar je alleen een kaartje op het station kon krijgen kan je nu al ruim vantevoren op een plek vlak bij huis alvast het equivalent van een kaartje "voor ergens in de komende jaren" kopen. Zelfredzaamheid mensen. Zelfredzaamheid ;)

Overigens ben ik benieuwd in welke stations de automaten meer dan 50m van elkaar verwijderd zijn. Voorbeelden iemand ?
voorbeelden ? reis je zelf niet. Neem aan dat je automaten en kaartlezers bedoeld ?

R'dam lombardijen, waar je zelfs een steile trap op en af moet.
Breda
2e ingang Den Haag HS

En kaartjes kan je al ruim van te voren kopen hoor, kon je gewoon afstempelen bij automaat..

NS moet gewoon standaard kaartlezers en automaten vlakbij elkaar zetten, liefst op perron.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:39:14 #192
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_92175789
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 14:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
En ze staan ook in je supermarkt en sigarenboer. Itt vroeger waar je alleen een kaartje op het station kon krijgen kan je nu al ruim vantevoren op een plek vlak bij huis alvast het equivalent van een kaartje "voor ergens in de komende jaren" kopen. Zelfredzaamheid mensen. Zelfredzaamheid ;)

Overigens ben ik benieuwd in welke stations de automaten meer dan 50m van elkaar verwijderd zijn. Voorbeelden iemand ?
Je weet het mooi te brengen. Vroeger kocht je inderdaad gewoon een kaartje op het station, want he, je moest daar toch zijn omdat je met de trein wilde reizen. Nu moet je eerst allerlei handelingen verrichten voordat je in kan stappen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_92176198
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:39 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Je weet het mooi te brengen. Vroeger kocht je inderdaad gewoon een kaartje op het station, want he, je moest daar toch zijn omdat je met de trein wilde reizen. Nu moet je eerst allerlei handelingen verrichten voordat je in kan stappen.
Ik loop het station in, blieb langs die paal, oh onvoldoende saldo, ik doe 15 passen naar rechts, en heej, ik kan hem opwaarderen. Kost evenveel tijd als een kaartje uit een automaat trekken. (die staat er nl pal naast) Als iemand daar de tijd niet voor kan vinden, moet die maar wat eerder met zijn luie donder vertrekken van huis.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_92176275
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:46 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Ik loop het station in, blieb langs die paal, oh onvoldoende saldo, ik doe 15 passen naar rechts, en heej, ik kan hem opwaarderen. Kost evenveel tijd als een kaartje uit een automaat trekken. (die staat er nl pal naast) Als iemand daar de tijd niet voor kan vinden, moet die maar wat eerder met zijn luie donder vertrekken van huis.
dat kan dus lang niet bij elk station. Lees eens even.

Lat staan dat je bij veel stations moet zoeken naar een incheckpaaltje
pi_92176418
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:48 schreef macca728 het volgende:

[..]

dat kan dus lang niet bij elk station. Lees eens even.
Had ik al wel door hoor. Snap jij ook dat het geschetste probleem dus bij veel andere stations niét speelt?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_92176534
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:50 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Had ik al wel door hoor. Snap jij ook dat het geschetste probleem dus bij veel andere stations niét speelt?
Ja , wat heb ik daaraan ?

maar waarom kan het bij het ene station wel en bij het andere niet ?
Waarom de kaartlezers op het ene station wel op het perron, bij het andere weer niet ?
Is dat zo moeilijk voor de NS ?
pi_92177260
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:53 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja , wat heb ik daaraan ?

maar waarom kan het bij het ene station wel en bij het andere niet ?
Waarom de kaartlezers op het ene station wel op het perron, bij het andere weer niet ?
Is dat zo moeilijk voor de NS ?
De korte versie is ja. De lange versie heeft te maken met de ondergrondse infrastructuur, blokkeren van ontruimingsroutes, doorstroom van grote mensenmassa's etc etc etc.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_92177463
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:05 schreef fruityloop het volgende:

[..]

De korte versie is ja. De lange versie heeft te maken met de ondergrondse infrastructuur, blokkeren van ontruimingsroutes, doorstroom van grote mensenmassa's etc etc etc.
ja lekker lullen doet ook mee.

Station R'dam Lombardijen heeft 4 perrons, allemaal met automaten en 6 kaartlezers beneden een steile trap als je binnenkomt. Ook gigantisch druk hoor met die 2 sneltreinen per uur.
pi_92177577
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:09 schreef macca728 het volgende:

ja lekker lullen doet ook mee.

Station R'dam Lombardijen heeft 4 perrons, allemaal met automaten en 6 kaartlezers beneden een steile trap als je binnenkomt. Ook gigantisch druk hoor met die 2 sneltreinen per uur.
En schiphol heeft benenden de lezers staan en boven de automaten.

Maar dat zal allemaal wel. Dit laatste geschetste probleem waar je je nu weer druk over maakt is niets anders dan het zoeken van spijkers op laag water.
pi_92177689
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:39 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Je weet het mooi te brengen. Vroeger kocht je inderdaad gewoon een kaartje op het station, want he, je moest daar toch zijn omdat je met de trein wilde reizen. Nu moet je eerst allerlei handelingen verrichten voordat je in kan stappen.
In de oude situatie moest je langs de kaartautomaat voor een papieren kaartje.
In de nieuwe situatie moet je langs de kaartautomaat om je chip te laden.

In de nieuwe situatie heb je echter OOK de optie om met een vooruitziende blik je kaartje vantevoren op te waarderen bij het boodschappen doen. Of om meteen op te waarderen voor meerdere reizen, waarbij je nog niet hoeft te beslissen waarvandaan, waarheen en wanneer die reizen gaan plaatsvinden.

Waarom is de nieuwe situatie een verslechtering ?

[ Bericht 4% gewijzigd door MisterSqueaky op 01-02-2011 16:20:12 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')