abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:22:32 #76
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_91914216
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:04 schreef waht het volgende:
Als Trans Link Systems enig realiteitsbesef heeft huurt ze die hobbyisten die de OV-chipkaart hebben gekraakt in. Dat hadden ze al veel en veel eerder moeten doen.
Geen slapende jachtopzieners wakker maken hè :{w
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:50:47 #77
329603 knuppelhaar
gevalletje onzin
pi_91915991
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 20:42 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Nee hoor. Het is een nationaal vervoersbewijs. Bonaire zou dan natuurlijk wel weer kunnen. Moet ik alleen nog zo'n lichtblauw klm-paaltje op Schiphol tegenkomen.
Met een instaptarief van 10.000 euro. Niet vergeten uit te checken. :P
pi_91920503
quote:
14s.gif Op woensdag 26 januari 2011 20:50 schreef Fireblast het volgende:
hahaha er gaan toch helemaal geen treinen naar curacao enzo

ok maar serieus:
Wat zou de minister nu 't beste kunnen doen?
Ik snap dat iedereen roept AFSCHAFFEN EN STRIPPENKAART TERUG, maar dan is er wel 3 miljard weg.
Is verbeteren beter, en dan zo maken dat het écht ook voor de reiziger handiger is, of is stoppen beter?
Ik vindt het een hele stap vooruit tov die achterlijke automaten waar altijd een stuntelende huismoeder voor staat als ik een kaartje moet hebben. :X Nu kan ik mijn reis gewoon van te voren online plannen, en met de NS-businesscard zo de trein in. Idem voor mijn privé ov-chipkaart, je loopt zo door. :Y
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_91921107
Jeeuj ik heb de software :P
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
  woensdag 26 januari 2011 @ 23:23:46 #80
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_91921938
quote:
Nieuwste OV-chipkraak maakt zwartrijder onzichtbaar

Het is mogelijk te frauderen met de OV-chipkaart zonder gebruik te maken van de poortjes. Daardoor valt het misbruik niet meer te detecteren in de centrale systemen. Niet TLS, maar de NS betaalt.

Dat bleek tijdens het weken durende onderzoek van Webwereld. Naast het uitlezen en overschrijven van de OV-chipkaart met andere data was het al mogelijk het saldo op de kaart aan te passen. Nu komt daar de mogelijkheid bij om niet meer te hoeven inchecken bij een poortje of paal, zodat er geen registratie nodig is. De fraude is dan niet te detecteren.

Zonder registratie
Het OV-chipsysteem is zo ingericht dat reizigers zich aanmelden (inchecken) bij een poortje of paal en dat die registratie bij gegevensverwerker Trans Link Systems (TLS) wordt aangemeld. Op die manier komt een transactie in de systemen terecht en kan afwijkend gedrag worden gedetecteerd.

Maar dankzij een scenario van hacker atdt112 en een applicatie van hacker LogicAnalyz3r is het nu mogelijk om zelf op de eigen computer een check-in te regelen. De gebruiker voert op zijn pc een station van ‘inchecken’, datum en tijd in voor een treinreis. Daarna worden die gegevens op de kaart geladen en lijkt het dat de reiziger klaar is voor de reis. Iedere conducteur krijgt op zijn apparaat de juiste informatie, zodat het lijkt alsof er voor de reis is betaald.

Geen fraudedetectie
Omdat het poortje of de paal volledig wordt genegeerd mist TLS informatie om fraude überhaupt op te merken. Ook hoeft er geen saldo aanwezig te zijn, omdat voor deze vorm van reizen met de OV-chipkaart geen administratie meer wordt gevoerd.

Juridisch is het nu ingewikkelder om aan te geven wie het slachtoffer is. Bij een daadwerkelijke incheck bij een poortje of paal gaat er geld van TLS naar de vervoersbedrijven. Maar een niet-ingecheckte kaart schept ook geen financiële verplichting. Dus is het vervoersbedrijf gedupeerd, niet TLS. Het bedrijf achter de OV-chipkaart ontdekt deze fraude helemaal niet en voor het vervoersbedrijf is het met de huidige controle-apparatuur ook onmogelijk te detecteren.

Al een week ongezien
Webwereld heeft de hack al ruim een week uitgeprobeerd. Daarbij heeft geen enkele conducteur ook maar een moment iets vermoedde. Eén keer maakte een conducteur een opmerking dat het na negen uur voordeliger is om te reizen op een Zoutkaartje (dat de NS verstrekt om te compenseren voor het strooizouttekort van Rijkswaterstaat voor de Nederlandse snelwegen). Dat aparte treinkaartje geeft namelijk "maar liefst 40 procent korting".

Zelfs een kaart die voor vertrek geweigerd wordt door de automaat (omdat hij geblokkeerd is), valt te gebruiken. Na het draaien van de incheck-tool wordt de conducteur niet gealarmeerd over het feit dat de kaart als geblokkeerd te boek staat. De blokkade-status van de kaart staat namelijk in de informatie die met de hack wordt overschreven. Ook TLS merkt hier niets van, omdat het op geen enkel moment wordt betrokken bij wat er gebeurt. Het bedrijf krijgt dus geen informatie over het echte gebruik van de geblokkeerde kaart.

Wel moet gezegd worden dat de incheck-tools alleen voor Windows bestaan. De software werkt eenvoudig, omdat het een .NET-applicatie betreft waarvoor geen installatiekennis nodig is. Voor de SP is de maat vol en moet er een spoeddebat komen. De politieke partij voorziet het failliet van de OV-chipkaart.

'Mag niet'
TLS wijst er op dat rommelen met de kaarten niet mag. In tv-programma Nieuwsuur reageert financieel directeur Gerben Nelemans op deze nieuwste OV-chiphack met de vraag: "Het is verboden dus waarom zou iemand dat doen?"
.
Het lijkt er op dat er uberhaupt niet is nagedacht. Wat een scherts.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_91923114
Hoe heet trouwens dat ding waar je je pasje op legt? Wil dit graag uittesten.
pi_91923322
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:44 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Ik denk dat die dingen de komende weken zijn uitverkocht.
pi_91923345
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 22:58 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Ik vindt het een hele stap vooruit tov die achterlijke automaten waar altijd een stuntelende huismoeder voor staat als ik een kaartje moet hebben. :X Nu kan ik mijn reis gewoon van te voren online plannen, en met de NS-businesscard zo de trein in. Idem voor mijn privé ov-chipkaart, je loopt zo door. :Y
Je kan volgens mij op internet kaartjes bestellen en printen hoor...
pi_91924597
Volgens een woordvoerder van TLS in de krant is een gekraakte anonieme chipkaart max 1,5 dag geldig, daarop volgt een blokkade.

Klopt dit?
  donderdag 27 januari 2011 @ 00:22:58 #85
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_91924834
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 00:16 schreef WammesWaggel het volgende:
Volgens een woordvoerder van TLS in de krant is een gekraakte anonieme chipkaart max 1,5 dag geldig, daarop volgt een blokkade.

Klopt dit?
Zou kunnen, maar het is dus weer te deblokkeren door de gebruiker.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_91925843
quote:
Op donderdag 27 januari 2011 00:16 schreef WammesWaggel het volgende:

Klopt dit?
Nee, je checkt namelijk gewoon thuis of via je laptop in, TLS en andere bedrijven weten dus helemaal niet dat jij op dat moment in die trein / tram / ... zat. Sterker nog, ze weten niet eens dat jij die kaart hebt gebruikt zolang je nergens via een poortje in/uitcheckt.
pi_91926097
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 00:48 schreef Fireblast het volgende:

[..]

Nee, je checkt namelijk gewoon thuis of via je laptop in, TLS en andere bedrijven weten dus helemaal niet dat jij op dat moment in die trein / tram / ... zat. Sterker nog, ze weten niet eens dat jij die kaart hebt gebruikt zolang je nergens via een poortje in/uitcheckt.
En ondanks dat zal de conducteur dit niet opmerken, want als zij de kaart leest met haar scanapparaat zal ze gewoon zien dat je ingecheckt bent en doorlopen :)
Als ik het zo goed begrepen heb tenminste :@
  donderdag 27 januari 2011 @ 08:43:48 #88
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_91929628
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 00:16 schreef WammesWaggel het volgende:

Klopt dit?
nein
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_91930024
In Zuid-Holland drukken ze het er toch doorheen dat de strippenkaart vanaf 3 februari is afgeschaft. Maar eens zo'n acr122u bestellen dan.
  donderdag 27 januari 2011 @ 09:29:20 #90
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_91930393
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:44 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Standaard card-reader geloof ik.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_91930453
Wat men nu heeft laten zien is toch alleen dat men kan inchekcen bij de NS zonder dat conducteurs dit zien, of heeft men ook iets laten zien dat je op virtuele bushaltes kan inchecken?

Wat gebeurt er eignelijk op het moment dat je met je PC bij de NS hebt ingecheckt , maar je checkt wel uit bij een NS paal?
pi_91934898
Volgens mij komen "ze" opzettelijk met fraudegevoelige, incompetente middelen als een chipkaart. Zodat "ze" iedereen met een beetje interesse in programmeren uiteindelijk kunnen gaan criminaliseren. c_/
Nu nog iedereen bang maken voor de "anonieme" reiziger en het feest is weer compleet. :9~
pi_91935029
quote:
2s.gif Op donderdag 27 januari 2011 00:55 schreef braddofiel het volgende:

[..]

En ondanks dat zal de conducteur dit niet opmerken, want als zij de kaart leest met haar scanapparaat zal ze gewoon zien dat je ingecheckt bent en doorlopen :)
Als ik het zo goed begrepen heb tenminste :@
Op het moment wel maar er zijn al kaartlezer die in de backend controleren of de kaart geblokkeerd/gezocht word. Reken er maar op dat als deze fraude populair word ze snel vaker gaan controleren.
pi_91935158
quote:
7s.gif Op donderdag 27 januari 2011 12:05 schreef Odysseuzzz het volgende:
Nu nog iedereen bang maken voor de "anonieme" reiziger en het feest is weer compleet. :9~
Ik zie het ze voor elkaar krijgen om dan maar gewoon de anonieme kaart af te schaffen, en dat daarna het cbp zeggen dat dit eigenlijk niet kan en dat de politiek vervolgens weer zegt dat het niet anders is.
pi_91935208
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 12:09 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Op het moment wel maar er zijn al kaartlezer die in de backend controleren of de kaart geblokkeerd/gezocht word. Reken er maar op dat als deze fraude populair word ze snel vaker gaan controleren.
Waarom zo moeilijk doen en niet gewoon elke dag als ze die dingen opladen even een nieuwe lijst met geblokeerde kaarten erin "proppen".
  donderdag 27 januari 2011 @ 13:03:27 #96
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_91937127
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 12:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom zo moeilijk doen en niet gewoon elke dag als ze die dingen opladen even een nieuwe lijst met geblokeerde kaarten erin "proppen".
De gehackte kaarten worden niet gedetecteerd, dus hoe moeten ze dan geblokkeerd worden? Dan moeten alle conducteurs een apparaat krijgen dat continu is contact staat met de database, net zoals de paaltjes.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 27 januari 2011 @ 15:53:48 #98
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_91944669
Je hoeft al niet eens in te loggen daar de privacyschendig zo groot is dat je er niet toe verplicht kan worden..
pi_91944786
quote:
7s.gif Op donderdag 27 januari 2011 13:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

De gehackte kaarten worden niet gedetecteerd, dus hoe moeten ze dan geblokkeerd worden? Dan moeten alle conducteurs een apparaat krijgen dat continu is contact staat met de database, net zoals de paaltjes.
O ja daar heb je gelijk in, in ieder geval die gehackte kaarten die onofficieel zijn ingecheckt zijn.
pi_91949539
Beter beveiligde ov-chipkaart in de maak
Uitgegeven: 27 januari 2011 16:10
Laatst gewijzigd: 27 januari 2011 16:58

AMSTERDAM - Eind dit jaar kan de productie beginnen van een nieuwe, beter beveiligde chipkaart. Dat heeft minister van Verkeer en Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) donderdag gezegd in de Tweede Kamer.

© ANPTLS, het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft een nieuwe chip gekozen en is eind dit jaar klaar om ov-kaarten met de nieuwe chip in productie te nemen.
Ook bij de nieuwe chip is niet uitgesloten dat hij gekraakt wordt, benadrukte Schultz.

"Het is voor sommige slimme koppen een uitdaging. Je houdt dus het risico dat een kaart wordt gekraakt."

Over de invoering van de nieuwe chipkaart is nog geen beslissing genomen. Het kan relatief snel, maar dat kost veel geld omdat nog niet verlopen chipkaarten moeten worden omgeruild.

Strippenkaart

Schultz voelt er verder niets voor om het afschaffen van de strippenkaart tijdelijk stop te zetten nu onlangs weer is gebleken dat de opvolger van het papieren kaartje, de ov-chipkaart, makkelijk te kraken is.

In de stadsregio's Rotterdam en Amsterdam is de strippenkaart al niet meer geldig. Per 3 februari zou de strippenkaart in Zuid-Holland afgeschaft moeten worden.

Na overleg met de ov-vervoerders blijft wat Schultz betreft die datum in stand. ''De fraude met de ov-chipkaart komt neer op een beheersbaar risico'', hield de minister donderdag de kritische Tweede-Kamerleden voor.

'Heel vervelend'

De VVD-bewindsvrouw noemde het ''heel vervelend'' dat de ov-chipkaart ''zo breed en makkelijk'' te kraken is. Met een te downloaden programma op internet en na aanschaf van een zogenoemde kaartlezer, kunnen reizigers het saldo op hun ov-chipkaart illegaal verhogen.

Of hun kaart activeren zodat het lijkt alsof ze zijn ingecheckt, terwijl dat helemaal niet het geval is. ''Ik baal hiervan'', biechtte Schultz eerlijk op.

Fraude strippenkaart

Volgens Schultz wordt nu ook al met de strippenkaart gefraudeerd. Dat kan bijvoorbeeld door een plakbandje op de kaart te plakken waarmee de gestempelde gegevens later kunnen worden weggetrokken.

Ook met transparante nagellak is zoiets mogelijk, wist Schultz. ''Het aanhouden van de strippenkaart lost het probleem van fraude dus niet op.''

Pareren

Sommige Kamerleden kondigden aan dat ze het besluit van Schultz via moties proberen te pareren. Zij wees die Kamerleden op de ''onwenselijke'' situatie dat momenteel twee vervoersbewijzen in de lucht worden gehouden.

''Dat kost jaarlijks 30 miljoen. Reizigersorganisaties zijn akkoord, vervoerders spreken van een aanvaardbaar risico. Bovendien gaan we kijken naar het bestrijden van misbruik, want dat is gewoon strafbaar. Ik blijf erbij, de strippenkaart kan worden afgeschaft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')