Geen slapende jachtopzieners wakker maken hèquote:Op woensdag 26 januari 2011 21:04 schreef waht het volgende:
Als Trans Link Systems enig realiteitsbesef heeft huurt ze die hobbyisten die de OV-chipkaart hebben gekraakt in. Dat hadden ze al veel en veel eerder moeten doen.
Met een instaptarief van 10.000 euro. Niet vergeten uit te checken.quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:42 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Nee hoor. Het is een nationaal vervoersbewijs. Bonaire zou dan natuurlijk wel weer kunnen. Moet ik alleen nog zo'n lichtblauw klm-paaltje op Schiphol tegenkomen.
Ik vindt het een hele stap vooruit tov die achterlijke automaten waar altijd een stuntelende huismoeder voor staat als ik een kaartje moet hebben.quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:50 schreef Fireblast het volgende:
hahaha er gaan toch helemaal geen treinen naar curacao enzo
ok maar serieus:
Wat zou de minister nu 't beste kunnen doen?
Ik snap dat iedereen roept AFSCHAFFEN EN STRIPPENKAART TERUG, maar dan is er wel 3 miljard weg.
Is verbeteren beter, en dan zo maken dat het écht ook voor de reiziger handiger is, of is stoppen beter?
Het lijkt er op dat er uberhaupt niet is nagedacht. Wat een scherts.quote:Nieuwste OV-chipkraak maakt zwartrijder onzichtbaar
Het is mogelijk te frauderen met de OV-chipkaart zonder gebruik te maken van de poortjes. Daardoor valt het misbruik niet meer te detecteren in de centrale systemen. Niet TLS, maar de NS betaalt.
Dat bleek tijdens het weken durende onderzoek van Webwereld. Naast het uitlezen en overschrijven van de OV-chipkaart met andere data was het al mogelijk het saldo op de kaart aan te passen. Nu komt daar de mogelijkheid bij om niet meer te hoeven inchecken bij een poortje of paal, zodat er geen registratie nodig is. De fraude is dan niet te detecteren.
Zonder registratie
Het OV-chipsysteem is zo ingericht dat reizigers zich aanmelden (inchecken) bij een poortje of paal en dat die registratie bij gegevensverwerker Trans Link Systems (TLS) wordt aangemeld. Op die manier komt een transactie in de systemen terecht en kan afwijkend gedrag worden gedetecteerd.
Maar dankzij een scenario van hacker atdt112 en een applicatie van hacker LogicAnalyz3r is het nu mogelijk om zelf op de eigen computer een check-in te regelen. De gebruiker voert op zijn pc een station van ‘inchecken’, datum en tijd in voor een treinreis. Daarna worden die gegevens op de kaart geladen en lijkt het dat de reiziger klaar is voor de reis. Iedere conducteur krijgt op zijn apparaat de juiste informatie, zodat het lijkt alsof er voor de reis is betaald.
Geen fraudedetectie
Omdat het poortje of de paal volledig wordt genegeerd mist TLS informatie om fraude überhaupt op te merken. Ook hoeft er geen saldo aanwezig te zijn, omdat voor deze vorm van reizen met de OV-chipkaart geen administratie meer wordt gevoerd.
Juridisch is het nu ingewikkelder om aan te geven wie het slachtoffer is. Bij een daadwerkelijke incheck bij een poortje of paal gaat er geld van TLS naar de vervoersbedrijven. Maar een niet-ingecheckte kaart schept ook geen financiële verplichting. Dus is het vervoersbedrijf gedupeerd, niet TLS. Het bedrijf achter de OV-chipkaart ontdekt deze fraude helemaal niet en voor het vervoersbedrijf is het met de huidige controle-apparatuur ook onmogelijk te detecteren.
Al een week ongezien
Webwereld heeft de hack al ruim een week uitgeprobeerd. Daarbij heeft geen enkele conducteur ook maar een moment iets vermoedde. Eén keer maakte een conducteur een opmerking dat het na negen uur voordeliger is om te reizen op een Zoutkaartje (dat de NS verstrekt om te compenseren voor het strooizouttekort van Rijkswaterstaat voor de Nederlandse snelwegen). Dat aparte treinkaartje geeft namelijk "maar liefst 40 procent korting".
Zelfs een kaart die voor vertrek geweigerd wordt door de automaat (omdat hij geblokkeerd is), valt te gebruiken. Na het draaien van de incheck-tool wordt de conducteur niet gealarmeerd over het feit dat de kaart als geblokkeerd te boek staat. De blokkade-status van de kaart staat namelijk in de informatie die met de hack wordt overschreven. Ook TLS merkt hier niets van, omdat het op geen enkel moment wordt betrokken bij wat er gebeurt. Het bedrijf krijgt dus geen informatie over het echte gebruik van de geblokkeerde kaart.
Wel moet gezegd worden dat de incheck-tools alleen voor Windows bestaan. De software werkt eenvoudig, omdat het een .NET-applicatie betreft waarvoor geen installatiekennis nodig is. Voor de SP is de maat vol en moet er een spoeddebat komen. De politieke partij voorziet het failliet van de OV-chipkaart.
'Mag niet'
TLS wijst er op dat rommelen met de kaarten niet mag. In tv-programma Nieuwsuur reageert financieel directeur Gerben Nelemans op deze nieuwste OV-chiphack met de vraag: "Het is verboden dus waarom zou iemand dat doen?"
.
Ik denk dat die dingen de komende weken zijn uitverkocht.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:44 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Hoe heet trouwens dat ding waar je je pasje op legt? Wil dit graag uittesten.
Je kan volgens mij op internet kaartjes bestellen en printen hoor...quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:58 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik vindt het een hele stap vooruit tov die achterlijke automaten waar altijd een stuntelende huismoeder voor staat als ik een kaartje moet hebben.Nu kan ik mijn reis gewoon van te voren online plannen, en met de NS-businesscard zo de trein in. Idem voor mijn privé ov-chipkaart, je loopt zo door.
Zou kunnen, maar het is dus weer te deblokkeren door de gebruiker.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:16 schreef WammesWaggel het volgende:
Volgens een woordvoerder van TLS in de krant is een gekraakte anonieme chipkaart max 1,5 dag geldig, daarop volgt een blokkade.
Klopt dit?
Nee, je checkt namelijk gewoon thuis of via je laptop in, TLS en andere bedrijven weten dus helemaal niet dat jij op dat moment in die trein / tram / ... zat. Sterker nog, ze weten niet eens dat jij die kaart hebt gebruikt zolang je nergens via een poortje in/uitcheckt.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:16 schreef WammesWaggel het volgende:
Volgens een woordvoerder van TLS in de krant is een gekraakte anonieme chipkaart max 1,5 dag geldig, daarop volgt een blokkade.
Klopt dit?
En ondanks dat zal de conducteur dit niet opmerken, want als zij de kaart leest met haar scanapparaat zal ze gewoon zien dat je ingecheckt bent en doorlopenquote:Op donderdag 27 januari 2011 00:48 schreef Fireblast het volgende:
[..]
Nee, je checkt namelijk gewoon thuis of via je laptop in, TLS en andere bedrijven weten dus helemaal niet dat jij op dat moment in die trein / tram / ... zat. Sterker nog, ze weten niet eens dat jij die kaart hebt gebruikt zolang je nergens via een poortje in/uitcheckt.
neinquote:Op donderdag 27 januari 2011 00:16 schreef WammesWaggel het volgende:
Klopt dit?
Standaard card-reader geloof ik.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:44 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Hoe heet trouwens dat ding waar je je pasje op legt? Wil dit graag uittesten.
Op het moment wel maar er zijn al kaartlezer die in de backend controleren of de kaart geblokkeerd/gezocht word. Reken er maar op dat als deze fraude populair word ze snel vaker gaan controleren.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:55 schreef braddofiel het volgende:
[..]
En ondanks dat zal de conducteur dit niet opmerken, want als zij de kaart leest met haar scanapparaat zal ze gewoon zien dat je ingecheckt bent en doorlopen
Als ik het zo goed begrepen heb tenminste![]()
Ik zie het ze voor elkaar krijgen om dan maar gewoon de anonieme kaart af te schaffen, en dat daarna het cbp zeggen dat dit eigenlijk niet kan en dat de politiek vervolgens weer zegt dat het niet anders is.quote:Op donderdag 27 januari 2011 12:05 schreef Odysseuzzz het volgende:
Nu nog iedereen bang maken voor de "anonieme" reiziger en het feest is weer compleet.
Waarom zo moeilijk doen en niet gewoon elke dag als ze die dingen opladen even een nieuwe lijst met geblokeerde kaarten erin "proppen".quote:Op donderdag 27 januari 2011 12:09 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Op het moment wel maar er zijn al kaartlezer die in de backend controleren of de kaart geblokkeerd/gezocht word. Reken er maar op dat als deze fraude populair word ze snel vaker gaan controleren.
De gehackte kaarten worden niet gedetecteerd, dus hoe moeten ze dan geblokkeerd worden? Dan moeten alle conducteurs een apparaat krijgen dat continu is contact staat met de database, net zoals de paaltjes.quote:Op donderdag 27 januari 2011 12:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom zo moeilijk doen en niet gewoon elke dag als ze die dingen opladen even een nieuwe lijst met geblokeerde kaarten erin "proppen".
O ja daar heb je gelijk in, in ieder geval die gehackte kaarten die onofficieel zijn ingecheckt zijn.quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De gehackte kaarten worden niet gedetecteerd, dus hoe moeten ze dan geblokkeerd worden? Dan moeten alle conducteurs een apparaat krijgen dat continu is contact staat met de database, net zoals de paaltjes.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |