Ik vind de controles van de RET erger, als ze de metro in komen en de metro MOET WACHTEN tot iedereen in de coupe is gecontroleerd.quote:Op donderdag 27 januari 2011 22:31 schreef MakkieR het volgende:
Neem nou een vliegmaatschappij, KLM gaat toch ook niet in het vliegtuig controleren op zwartrijders. NS zou daar meer voorbeeld van moeten nemen, je zaakjes goed regelen voordat iemand de trein in wandelt en niet tijdens de treinreis, dan wil ik met rust gelaten worden.
Touchatag kan ook toch?quote:Op donderdag 27 januari 2011 20:39 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
http://www.acs.com.hk/index.php?pid=product&id=ACR122U
Toppunt van kansloosquote:Op donderdag 27 januari 2011 22:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik vind de controles van de RET erger, als ze de metro in komen en de metro MOET WACHTEN tot iedereen in de coupe is gecontroleerd.
Het staat bij alle kaarten op de kaart zelf. De paaltjes controleren alleen of de gegevens kloppen. Dat doen ze niet door te seinen naar translink, dat doen ze door een aantal checks over de data heen te gooien.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:58 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Bij anonieme kaarten staat dit op de kaart zelf, hoe hebben ze anders het saldo een paar keer kunnen verhogen?
Ik denk dat ze vanuit Translink zullen kijken wat dit aan fraude opleverd, en de kosten van het aanpassen van de chip hier tegenaan houden. Als de kosten van de fraude lager zijn dan het vervangen van alle ov-chipkaarten, is de zakelijke beslissing helder, het fraude verlies nemen, en de chip in de kaarten niet versneld vervangen.
En dan ben je niet ingescand met de echte en rijd je alsnog zwart...quote:Op donderdag 27 januari 2011 22:27 schreef fs180 het volgende:
[..]
De echte fraudeur heeft natuurlijk meerdeere kaartjes op zak..
Een paar nepperds en een echte, die hij bij zich heeft in het geval een controle. Je wilt immers niet gepakt worden met valse kaarten of een error krijgen bij de controle. Eigenlijk hetzelde wat zwartrijders (bepaalde medelanders uitgesloten, die bezitten niet het inzicht om zich hier druk om te maken) altijd al deden; halve strippenkaart mee in de zak, nooit stempelen en bij evt controle stempelen/de kaart laten zien.
Je moet het natuurlijk niet moeilijker maken dan nodig
dan werden de conducteurs zo moequote:Op donderdag 27 januari 2011 22:24 schreef MakkieR het volgende:
Ik mis de goeie ouwe tijd, waar je met een gerust hart zonder kaartje in de trein zit te wachten, op de vriendelijke conducteur, waar je je kaartje koopt in de trein. en waar zwartrijden alleen betekent als je niet wilt... betalen en waar boetes niet bestonden.
http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtmlquote:In de stad heb je niks aan gekraakte ov-chip
Met een gekraakte ov-chipkaart kom je niet ver in het Amsterdamse openbaar vervoer. Daartegenover staat dat de Nederlandse Spoorwegen wel kwetsbaar zijn voor fraude met kunstmatig opgewaardeerde chipkaarten.
Dit bleek donderdag in de Tweede Kamer. Beide zwakke plekken in het computersysteem achter de ov-chipkaart laten fraudeurs in het stad- en streekvervoer weinig ruimte om daarvan te profiteren.
De eerste zwakke plek, waardoor het saldo op de kaart met een op internet te downloaden programmaatje gratis kan worden opgehoogd, wordt na anderhalve dag gedicht. Zodra met die chipkaart wordt ingecheckt, wordt de fraude door het systeem opgemerkt en de kaart geblokkeerd. Daarmee is bovendien de kaart van de fraudeur van 7,50 euro onbruikbaar geworden.
Op een ander lek heeft de exploitant van de kaart, Trans Link Systems (TLS), nog geen antwoord. ''Wat dat betreft staan we met 1-0 achter,'' zei TLS-directeur en oud-GVB-topman Gertjan Kroon. Met de computer kan de ov-chipkaart ook op afstand worden geactiveerd, zodat het lijkt alsof die is ingecheckt. Zolang de fraudeur daarmee niet incheckt op het station, kraait er geen haan naar, al zegt TLS nog wel mogelijkheden te zien om ook dit gat te dichten.
Maar in het Amsterdamse openbaar vervoer komt een fraudeur daarmee niet ver omdat, anders dan in de trein, in vrijwel alle bussen en trams bij het instappen moet worden ingecheckt.
Ach dan is het wachten totdat ze deze applicaties ook op PDA's maken dan kun je de lezer in je binnenzak laten in en uitchecken.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml
Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS
Dat TLS graag zegt dat het probleem kunnen verhelpen is reeds bekend.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml
Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS
Volgens TLS heb je er niets aan. Dat is puur ontmoediging. Ik meen dat al vaak genoeg is gezegd dat je een backup kunt terugzetten op je kaart en dat TLS dat niet doorheeft als je incheckt.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml
Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS
Het lijkt me duidelijk dat jij niet dagelijks in een drukke bus, tram of metro stapt. De handelingen die jij beschrijft nemen per persoon gelijk minimaal tien seconden meer in beslag, en dat dus keer honderden passagiers tegelijk....quote:Op vrijdag 28 januari 2011 03:21 schreef plonsikduik het volgende:
[..]
dan werden de conducteurs zo moe,ik snap gewoon niet waarom ze niet gewoon een echte betaalpas gebruiken hoor ?? conducteur loopt gewoon met draagbare pinautomaat. je koopt je traject krijgt bonneke en klaar.
En hoe dachten ze dat te gaan doen? Binnen een paar dagen compleet andere apparatuur in de bussen inbouwen? Of het alternatief: alle bussen en trams elk uur naar de remise rijden om de boel te synchroniseren?quote:Op vrijdag 28 januari 2011 17:56 schreef twaalf het volgende:
[..]
Volgens TLS heb je er niets aan. Dat is puur ontmoediging. Ik meen dat al vaak genoeg is gezegd dat je een backup kunt terugzetten op je kaart en dat TLS dat niet doorheeft als je incheckt.
Ik vraag me nog steeds af waarom Nederland niet voor FeliCa ging...quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:09 schreef ACT-F het volgende:
En sowieso, RFID-techniek![]()
http://webwereld.nl/nieuw(...)site&utm_campaign=ww
Einde aan zwartrijden was anders een van de grootste troeven van die hele chiptering, dat is nu dus gewoon teniet gedaan.quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:21 schreef lutser.com het volgende:
Wat een commotie om niks weer, ja de chipkaart is te slecht beveiligd en moet verbeterd worden maar met de strippenkaart kon ook gefraudeerd worden.
Je kan ook tanken zonder te betalen.
Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre een bedrijf dat kennelijk niet eens in staat is om zijn financiële stromen afdoende te beveiligen, wel in staat is om jouw persoons- en reisgegevens wél te goed te beveiligen.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 01:30 schreef Netherlander het volgende:
[..]
Einde aan zwartrijden was anders een van de grootste troeven van die hele chiptering, dat is nu dus gewoon teniet gedaan.
Verder zet ik vraagtekens bij het waarborgen van mijn privacy. Hoe word die gegarandeerd met van die lekke kaarten? En wie garandeert me dat er niet een overactieve nerd in het kader van een soort ludieke actie met een laptopje rondjes gaat lopen willekeurig OV kaarten blanco maken?
Succes met aantonen dat je er 40 piek op had staan zonder transactie bonnetjes of andere bewijzen van betaling.
Er zitten veel meer haken en ogen aan die hack dan alleen de fraudedeuren die er geopend worden.
Tuurlijk roept TLS maar wat, dat doen ze toch altijd ?quote:Op vrijdag 28 januari 2011 21:26 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En hoe dachten ze dat te gaan doen? Binnen een paar dagen compleet andere apparatuur in de bussen inbouwen? Of het alternatief: alle bussen en trams elk uur naar de remise rijden om de boel te synchroniseren?
Anders blijf je het probleem houden dat bij de eerste synchronisatie alle gegevens naar de server gestuurd kunnen worden. Dan als alle gegevens uit heel Nederland binnen zijn, je de transacties kunt optellen en kunt constateren dat er iets niet klopt. En vervolgens pas bij de volgende synchronisatie de kaart in een blacklist kunt zetten. Ook al rijdt er in heel Nederland maar één bus rond die alleen 's nachts naar de remise, dan ben je zo al 2 à 3 dagen verder voordat je die kaart hebt kunnen blokkeren.
En dan heb je niet eens rekening gehouden met het feit dat je een marge nodig hebt omdat bussen ook wel eens kapot en niet terug naar de remise kunnen (of ga je iedereen die de afgelopen 24 uur in die bus zat blokkeren?).
Ofwel TLS roept maar weer wat.
Zijn ze ook niet en daarom weiger ik ook mijn betaalrekening aan een OV chipkaart te koppelen en zal ik er ook nooit mee gaan betalen in de toekomst.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 09:36 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre een bedrijf dat kennelijk niet eens in staat is om zijn financiële stromen afdoende te beveiligen, wel in staat is om jouw persoons- en reisgegevens wél te goed te beveiligen.
Zolang hij het niet in de praktijk brengt door de kaart te beschrijven en vervolgens te gebruiken is er nog niet zo veel aan de hand.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 12:26 schreef rubje het volgende:
Ik wil opmerken dan bij FOK! tegenwoordig een regel is dat men altijd medewerking verleent aan Justitie bij ongeoorloofde zaken zoals mijn grote vriend Walter_Sobchak hier fijntjes mededeelt.
Hij vraagt gewoon om aandacht zo te zien![]()
![]()
Dus weet wat je zegt mbt dit soort zaken.
Net zoals dat rabobank doet. Kraak je onze Internet beveiliging? Leg even uit wat je gedaan hebt en hier een x bedrag voor jou als vindersloon.quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:04 schreef waht het volgende:
Als Trans Link Systems enig realiteitsbesef heeft huurt ze die hobbyisten die de OV-chipkaart hebben gekraakt in. Dat hadden ze al veel en veel eerder moeten doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |