abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91965485
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:31 schreef MakkieR het volgende:
Neem nou een vliegmaatschappij, KLM gaat toch ook niet in het vliegtuig controleren op zwartrijders. NS zou daar meer voorbeeld van moeten nemen, je zaakjes goed regelen voordat iemand de trein in wandelt en niet tijdens de treinreis, dan wil ik met rust gelaten worden.
Ik vind de controles van de RET erger, als ze de metro in komen en de metro MOET WACHTEN tot iedereen in de coupe is gecontroleerd.
pi_91965516
quote:
Touchatag kan ook toch?
  donderdag 27 januari 2011 @ 22:57:18 #128
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_91966492
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:40 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ik vind de controles van de RET erger, als ze de metro in komen en de metro MOET WACHTEN tot iedereen in de coupe is gecontroleerd.
Toppunt van kansloos :N
  donderdag 27 januari 2011 @ 23:01:11 #129
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_91966725
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 15:58 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Bij anonieme kaarten staat dit op de kaart zelf, hoe hebben ze anders het saldo een paar keer kunnen verhogen?

Ik denk dat ze vanuit Translink zullen kijken wat dit aan fraude opleverd, en de kosten van het aanpassen van de chip hier tegenaan houden. Als de kosten van de fraude lager zijn dan het vervangen van alle ov-chipkaarten, is de zakelijke beslissing helder, het fraude verlies nemen, en de chip in de kaarten niet versneld vervangen.
Het staat bij alle kaarten op de kaart zelf. De paaltjes controleren alleen of de gegevens kloppen. Dat doen ze niet door te seinen naar translink, dat doen ze door een aantal checks over de data heen te gooien.

Die checks zijn gekraakt.
pi_91970551
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:27 schreef fs180 het volgende:

[..]

De echte fraudeur heeft natuurlijk meerdeere kaartjes op zak..
Een paar nepperds en een echte, die hij bij zich heeft in het geval een controle. Je wilt immers niet gepakt worden met valse kaarten of een error krijgen bij de controle. Eigenlijk hetzelde wat zwartrijders (bepaalde medelanders uitgesloten, die bezitten niet het inzicht om zich hier druk om te maken) altijd al deden; halve strippenkaart mee in de zak, nooit stempelen en bij evt controle stempelen/de kaart laten zien.

Je moet het natuurlijk niet moeilijker maken dan nodig :P
En dan ben je niet ingescand met de echte en rijd je alsnog zwart...
pi_91976282
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:24 schreef MakkieR het volgende:
Ik mis de goeie ouwe tijd, waar je met een gerust hart zonder kaartje in de trein zit te wachten, op de vriendelijke conducteur, waar je je kaartje koopt in de trein. en waar zwartrijden alleen betekent als je niet wilt... betalen en waar boetes niet bestonden.
dan werden de conducteurs zo moe ;) ,ik snap gewoon niet waarom ze niet gewoon een echte betaalpas gebruiken hoor ?? conducteur loopt gewoon met draagbare pinautomaat. je koopt je traject krijgt bonneke en klaar.

nu moet je ov chip kopen , met je betaalpas(meestal) er saldo opzetten, daarna inchecken , conducteur doet met draagbare neppinautomaat controle. je check weer uit, en laad weer met pinpas op.

een aantal stappen is gewoon overbodig !!!
  vrijdag 28 januari 2011 @ 13:09:21 #132
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_91985877
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_91987606
Ik heb zo'n reader besteld om mee te kutten. Ben benieuwd :)
pi_91994457
quote:
In de stad heb je niks aan gekraakte ov-chip

Met een gekraakte ov-chipkaart kom je niet ver in het Amsterdamse openbaar vervoer. Daartegenover staat dat de Nederlandse Spoorwegen wel kwetsbaar zijn voor fraude met kunstmatig opgewaardeerde chipkaarten.

Dit bleek donderdag in de Tweede Kamer. Beide zwakke plekken in het computersysteem achter de ov-chipkaart laten fraudeurs in het stad- en streekvervoer weinig ruimte om daarvan te profiteren.

De eerste zwakke plek, waardoor het saldo op de kaart met een op internet te downloaden programmaatje gratis kan worden opgehoogd, wordt na anderhalve dag gedicht. Zodra met die chipkaart wordt ingecheckt, wordt de fraude door het systeem opgemerkt en de kaart geblokkeerd. Daarmee is bovendien de kaart van de fraudeur van 7,50 euro onbruikbaar geworden.

Op een ander lek heeft de exploitant van de kaart, Trans Link Systems (TLS), nog geen antwoord. ''Wat dat betreft staan we met 1-0 achter,'' zei TLS-directeur en oud-GVB-topman Gertjan Kroon. Met de computer kan de ov-chipkaart ook op afstand worden geactiveerd, zodat het lijkt alsof die is ingecheckt. Zolang de fraudeur daarmee niet incheckt op het station, kraait er geen haan naar, al zegt TLS nog wel mogelijkheden te zien om ook dit gat te dichten.

Maar in het Amsterdamse openbaar vervoer komt een fraudeur daarmee niet ver omdat, anders dan in de trein, in vrijwel alle bussen en trams bij het instappen moet worden ingecheckt.
http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml

Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS :D
pi_91994631
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml

Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS :D
Ach dan is het wachten totdat ze deze applicaties ook op PDA's maken dan kun je de lezer in je binnenzak laten in en uitchecken.

Dit is mijns inziens gewoon een smoesje weer van TLS om het minder ernstig te laten lijken als het is.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 17:11:33 #136
329603 knuppelhaar
gevalletje onzin
pi_91996568
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml

Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS :D
Dat TLS graag zegt dat het probleem kunnen verhelpen is reeds bekend.

En dat het niet bij bussen werkt is een logisch gevolg. Voor de tram is het onzin (uitgezonderd haltes met hekjes) want daar kan je nog steeds vooraf inchecken daar je niet instapt bij de bestuurder.
pi_91998666
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml

Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS :D
Volgens TLS heb je er niets aan. Dat is puur ontmoediging. Ik meen dat al vaak genoeg is gezegd dat je een backup kunt terugzetten op je kaart en dat TLS dat niet doorheeft als je incheckt.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 18:01:04 #138
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_91998857
Leuke vorm van damage-control, laten we even afwachten of het ook echt waar is.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 28 januari 2011 @ 18:26:14 #139
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_92000035
quote:
Op vrijdag 28 januari 2011 03:21 schreef plonsikduik het volgende:

[..]

dan werden de conducteurs zo moe ;) ,ik snap gewoon niet waarom ze niet gewoon een echte betaalpas gebruiken hoor ?? conducteur loopt gewoon met draagbare pinautomaat. je koopt je traject krijgt bonneke en klaar.
Het lijkt me duidelijk dat jij niet dagelijks in een drukke bus, tram of metro stapt. De handelingen die jij beschrijft nemen per persoon gelijk minimaal tien seconden meer in beslag, en dat dus keer honderden passagiers tegelijk....
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_92010059
quote:
Op vrijdag 28 januari 2011 17:56 schreef twaalf het volgende:

[..]

Volgens TLS heb je er niets aan. Dat is puur ontmoediging. Ik meen dat al vaak genoeg is gezegd dat je een backup kunt terugzetten op je kaart en dat TLS dat niet doorheeft als je incheckt.
En hoe dachten ze dat te gaan doen? Binnen een paar dagen compleet andere apparatuur in de bussen inbouwen? Of het alternatief: alle bussen en trams elk uur naar de remise rijden om de boel te synchroniseren?

Anders blijf je het probleem houden dat bij de eerste synchronisatie alle gegevens naar de server gestuurd kunnen worden. Dan als alle gegevens uit heel Nederland binnen zijn, je de transacties kunt optellen en kunt constateren dat er iets niet klopt. En vervolgens pas bij de volgende synchronisatie de kaart in een blacklist kunt zetten. Ook al rijdt er in heel Nederland maar één bus rond die alleen 's nachts naar de remise, dan ben je zo al 2 à 3 dagen verder voordat je die kaart hebt kunnen blokkeren.

En dan heb je niet eens rekening gehouden met het feit dat je een marge nodig hebt omdat bussen ook wel eens kapot en niet terug naar de remise kunnen (of ga je iedereen die de afgelopen 24 uur in die bus zat blokkeren?).

Ofwel TLS roept maar weer wat.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 28 januari 2011 @ 22:11:03 #141
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_92013071
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 13:09 schreef ACT-F het volgende:
En sowieso, RFID-techniek :')

http://webwereld.nl/nieuw(...)site&utm_campaign=ww
Ik vraag me nog steeds af waarom Nederland niet voor FeliCa ging...
pi_92024780
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 12:21 schreef lutser.com het volgende:
Wat een commotie om niks weer, ja de chipkaart is te slecht beveiligd en moet verbeterd worden maar met de strippenkaart kon ook gefraudeerd worden.

Je kan ook tanken zonder te betalen.
Einde aan zwartrijden was anders een van de grootste troeven van die hele chiptering, dat is nu dus gewoon teniet gedaan.
Verder zet ik vraagtekens bij het waarborgen van mijn privacy. Hoe word die gegarandeerd met van die lekke kaarten? En wie garandeert me dat er niet een overactieve nerd in het kader van een soort ludieke actie met een laptopje rondjes gaat lopen willekeurig OV kaarten blanco maken?
Succes met aantonen dat je er 40 piek op had staan zonder transactie bonnetjes of andere bewijzen van betaling.

Er zitten veel meer haken en ogen aan die hack dan alleen de fraudedeuren die er geopend worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Netherlander op 29-01-2011 01:36:34 ]
  zaterdag 29 januari 2011 @ 01:42:44 #143
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_92025287
Waarom staat er überhaupt meer informatie op die kaart dan een uniek identificatienummer?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_92030472
quote:
Op zaterdag 29 januari 2011 01:30 schreef Netherlander het volgende:

[..]

Einde aan zwartrijden was anders een van de grootste troeven van die hele chiptering, dat is nu dus gewoon teniet gedaan.
Verder zet ik vraagtekens bij het waarborgen van mijn privacy. Hoe word die gegarandeerd met van die lekke kaarten? En wie garandeert me dat er niet een overactieve nerd in het kader van een soort ludieke actie met een laptopje rondjes gaat lopen willekeurig OV kaarten blanco maken?
Succes met aantonen dat je er 40 piek op had staan zonder transactie bonnetjes of andere bewijzen van betaling.

Er zitten veel meer haken en ogen aan die hack dan alleen de fraudedeuren die er geopend worden.
Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre een bedrijf dat kennelijk niet eens in staat is om zijn financiële stromen afdoende te beveiligen, wel in staat is om jouw persoons- en reisgegevens wél te goed te beveiligen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_92031869
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 21:26 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

En hoe dachten ze dat te gaan doen? Binnen een paar dagen compleet andere apparatuur in de bussen inbouwen? Of het alternatief: alle bussen en trams elk uur naar de remise rijden om de boel te synchroniseren?

Anders blijf je het probleem houden dat bij de eerste synchronisatie alle gegevens naar de server gestuurd kunnen worden. Dan als alle gegevens uit heel Nederland binnen zijn, je de transacties kunt optellen en kunt constateren dat er iets niet klopt. En vervolgens pas bij de volgende synchronisatie de kaart in een blacklist kunt zetten. Ook al rijdt er in heel Nederland maar één bus rond die alleen 's nachts naar de remise, dan ben je zo al 2 à 3 dagen verder voordat je die kaart hebt kunnen blokkeren.

En dan heb je niet eens rekening gehouden met het feit dat je een marge nodig hebt omdat bussen ook wel eens kapot en niet terug naar de remise kunnen (of ga je iedereen die de afgelopen 24 uur in die bus zat blokkeren?).

Ofwel TLS roept maar weer wat.
Tuurlijk roept TLS maar wat, dat doen ze toch altijd ?

Eerst zeiden ze toch ook dat de fraude niets vorstelt om een dag later nieuwe kaarten met een nieuwe chip te gaan verspreiden.

Het duurt minimaal 36 uur voor ze uberhaupt iets merken. Als ze al iets merken.
En dan nog kan je op verschillende manieren legaal zwartrijden zoals met de NS truc, later in of eerder uitchecken bij de tram/bus bv.

De OV bedrijven snappen niet dat ze zo miljoenen mislopen, al wordt dat natuurlijk wel gecompenseerd door de falende apparatuur waardoor je niet kan uitchecken.
pi_92031894
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 09:36 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre een bedrijf dat kennelijk niet eens in staat is om zijn financiële stromen afdoende te beveiligen, wel in staat is om jouw persoons- en reisgegevens wél te goed te beveiligen.
Zijn ze ook niet en daarom weiger ik ook mijn betaalrekening aan een OV chipkaart te koppelen en zal ik er ook nooit mee gaan betalen in de toekomst.
pi_92034276
Ik wil opmerken dan bij FOK! tegenwoordig een regel is dat men altijd medewerking verleent aan Justitie bij ongeoorloofde zaken zoals mijn grote vriend Walter_Sobchak hier fijntjes mededeelt.
Hij vraagt gewoon om aandacht zo te zien :D })

Dus weet wat je zegt mbt dit soort zaken. :{
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_92036021
quote:
15s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 12:26 schreef rubje het volgende:
Ik wil opmerken dan bij FOK! tegenwoordig een regel is dat men altijd medewerking verleent aan Justitie bij ongeoorloofde zaken zoals mijn grote vriend Walter_Sobchak hier fijntjes mededeelt.
Hij vraagt gewoon om aandacht zo te zien :D })

Dus weet wat je zegt mbt dit soort zaken. :{
Zolang hij het niet in de praktijk brengt door de kaart te beschrijven en vervolgens te gebruiken is er nog niet zo veel aan de hand.
Ik zou niet weten waarom het strafbaar moet zijn dat je probeert een kaart te saboteren. Die mensen moet je eren zelfs want zonder de hackers liepen we nu rond met zowel een lek paspoort als een lekke ov chipkaart omdat de regering beveiliging klaarblijkelijk een behoorlijk sumir iets vinden.
pi_92036269
Overigens is de definitieve overgang naar de OV chipkaart op 3-2-2011 definitief 1 maand uitgesteld.
pi_92036552
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:04 schreef waht het volgende:
Als Trans Link Systems enig realiteitsbesef heeft huurt ze die hobbyisten die de OV-chipkaart hebben gekraakt in. Dat hadden ze al veel en veel eerder moeten doen.
Net zoals dat rabobank doet. Kraak je onze Internet beveiliging? Leg even uit wat je gedaan hebt en hier een x bedrag voor jou als vindersloon.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')