hoezo ? je vind het normaal om als je bij de lezers er acher komt dat je te weinig saldo heb, je helemaal naar het begin van een station moet lopen om je kaart op te waarderen ?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En schiphol heeft benenden de lezers staan en boven de automaten.
Maar dat zal allemaal wel. Dit laatste geschetste probleem waar je je nu weer druk over maakt is niets anders dan het zoeken van spijkers op laag water.
ik vind de nieuwe situatie geen verslechtering.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:13 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
In de oude situatie moest je langs de kaartautomaat voor een papieren kaartje.
In de nieuwe situatie moet je langs de kaartautomaat om je chip te laden.
In de nieuwe situatie heb je echter OOK de optie om met een vooruitziende blik je kaartje vantevoren op te waarderen bij het boodschappen doen. Of om meteen op te waarderen voor meerdere reizen, waarbij je nog niet hoeft te beslissen waarvandaan, waarheen en wanneer die reizen gaan plaatsvinden.
Waarom is de nieuwe situatie een verslechtering ?
Dat is 1 van de 380 stations, that's it. Hier staan ze wel mooi bij elkaar, en de laatste keer dat ik op station Grou-Irnsum was, stonden ze daar ook op kruip-afstand van elkaar.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja lekker lullen doet ook mee.
Station R'dam Lombardijen heeft 4 perrons, allemaal met automaten en 6 kaartlezers beneden een steile trap als je binnenkomt. Ook gigantisch druk hoor met die 2 sneltreinen per uur.
Dat is even vervelend ja, maar is het voor de gebruiker van zo'n kaart nu zo moeilijk om in de gaten te houden hoeveel saldo er nog op staat?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
hoezo ? je vind het normaal om als je bij de lezers er acher komt dat je te weinig saldo heb, je helemaal naar het begin van een station moet lopen om je kaart op te waarderen ?
bij Breda ook bv, Den Haag HS 2e ingang ook, vast nog wel meer.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:05 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat is 1 van de 380 stations, that's it. Hier staan ze wel mooi bij elkaar, en de laatste keer dat ik op station Grou-Irnsum was, stonden ze daar ook op kruip-afstand van elkaar.
Maar als jij het zoals zoveel mensen weer beter weet dan de professionals, stel ik voor dat je per direkt je onmetelijke talenten aanbied bij Strukton of Imtech, die zullen je met open armen ontvangen.
Maar zo slecht als jij het wilt doen voorkomen is het gelukkig ook niet.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:40 schreef macca728 het volgende:
Zo goed is het allemaal niet geregeld.
Zet gewoon dat automagisch opwaarderen aan, en wees blij met vooruitgang.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
bij Breda ook bv, Den Haag HS 2e ingang ook, vast nog wel meer.
Als je niet tegen kritiek kan moet je niet voor de OV chipkaart BV werken.
Zo goed is het allemaal niet geregeld.
En hoe is dit slechter dan de situatie waarin je langs diezelfde automaten moest om een kaartje te kopen ?quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
bij Breda ook bv, Den Haag HS 2e ingang ook, vast nog wel meer.
Als je niet tegen kritiek kan moet je niet voor de OV chipkaart BV werken.
Zo goed is het allemaal niet geregeld.
dat laatste mag ook wel, je gaat geen 1+ miljard investeren om iets niet te verbeteren toch ?quote:Op woensdag 2 februari 2011 12:05 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En hoe is dit slechter dan de situatie waarin je langs diezelfde automaten moest om een kaartje te kopen ?
Nu heb je tenminste ook nog wat alternatieven. Tuurlijk - het kan beter, maar het is in dit opzicht al beter dan het was.
Denk je dat ik voor OV chipkaart BV werk, enkel omdat ik wel een aantal voordelen kan beamen? Dan zit je fout, ik werk niet voor die club.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
bij Breda ook bv, Den Haag HS 2e ingang ook, vast nog wel meer.
Als je niet tegen kritiek kan moet je niet voor de OV chipkaart BV werken.
Zo goed is het allemaal niet geregeld.
Bij de oude kaartjes waren er plenty zwartijders, al tientallen jaren, hoe ruk moet dat systeem dan wel niet zijn volgens je redenatie?quote:Op woensdag 2 februari 2011 12:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
dat laatste mag ook wel, je gaat geen 1+ miljard investeren om iets niet te verbeteren toch ?
En ik noem het nergens een verslechtering, ik geef alleen punten aan waarop het beter kan.
En er zitten 5 jaar na de invoering nog genoeg fouten in.
Landverrader. En dat meen ik.quote:Het zal ongetwijfeld beter zijn om anonieme kaarten af te schaffen want alleen terroristen en fraudeurs willen niet de hele dag gevolgd worden door particuliere bedrijven en de overheid.
1,5 % zwartrijders is niet echt veel he, cijfers NSquote:Op woensdag 2 februari 2011 12:43 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Bij de oude kaartjes waren er plenty zwartijders, al tientallen jaren, hoe ruk moet dat systeem dan wel niet zijn volgens je redenatie?
en ik zeg nergens dat het nieuwe systeem niet beter is, integendeelquote:Op woensdag 2 februari 2011 12:43 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Bij de oude kaartjes waren er plenty zwartijders, al tientallen jaren, hoe ruk moet dat systeem dan wel niet zijn volgens je redenatie?
Je bent gewoon te beroerd om op tijd op te staan, en om een paar meter extra te lopen, I get it.quote:Op woensdag 2 februari 2011 13:46 schreef macca728 het volgende:
[..]
en ik zeg nergens dat het nieuwe systeem niet beter is, integendeel
het is helemaal schandalig want juist nu verhoogt Arriva de losse kaartjes in de bus van 1,50 naar 2 euro en die van 2 euro naar 4 euro !!quote:Op donderdag 3 februari 2011 18:35 schreef fs180 het volgende:
Laat weer eens zien waar de prioriteiten liggen; niet bij de klanten or service
quote:• • Klanten boos na prijsstijging Arriva-kaartjes
• • 3 februari 2011
• • Arriva heeft de prijzen voor losse kaartjes in het stad- en streekvervoer in en om Dordrecht donderdag verhoogd. De enkeltjes van 1,50 en twee euro kosten nu twee of vier euro. Chauffeurs krijgen veel klachten van verbaasde reizigers.
• • Ook verkoopt het vervoerbedrijf zelf geen strippenkaarten meer, ondanks dat de definitieve invoering van de OV-chipknip een maand is uitgesteld. FNV Bondgenoten noemt de handelswijze van Arriva schandalig. Volgens de vakbond klopt Arriva een maand lang extra geld uit de zakken van de passagiers en scheept het bedrijf de eigen buschauffeurs op met boze klanten
En zonder de mogelijkheid anonieme kaarten te kopen slaat die kaart sowieso niet aan, plus dat toeristen en mensen die onverwacht op het ov zijn aangewezen dan een probleem hebben.quote:Op donderdag 3 februari 2011 19:39 schreef wiebelstront het volgende:
zo zie je maar, overal is een hack voor.
zolang ze anonieme kaarten verkopen, zal er fraude worden gepleegd. en maar goed ook.
Ook gecontroleerd door controleurs met mobiele scanners? In trein, bus of tram?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:03 schreef Armageddon het volgende:
Ik reis al dagen op een gehackte kaart nu. Geen vuiltje aan de lucht.
Yup. Niks aan de hand.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:23 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ook gecontroleerd door controleurs met mobiele scanners? In trein, bus of tram?
quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:07 schreef SKa_BoSS het volgende:
Wat een ongelooflijk faalding is het toch ook hè...![]()
Hacken is niet eens nodig.
en later krijg je de rekening thuisgestuurd ?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:07 schreef SKa_BoSS het volgende:
Wat een ongelooflijk faalding is het toch ook hè...![]()
Hacken is niet eens nodig.
Hoe zeker ben je dat ze daarnaast niet een echt kaartje hadden?quote:Op zondag 6 februari 2011 16:39 schreef rubje het volgende:
Ik heb een vraag nav de TT en wel of je niet strafrechterlijk vervolgd kan worden als je duidelijk laat zien een gehackte OV chipkaart te gebruiken om gratis door heel NL te reizen.![]()
Je zag dus in de laatste PowNed uitzending een oude vent die thuis mbh die internetjournalist duidelijk zij OV chipkaart hacken en een lekker saldo erop zetten om gratis te kunnen reizen.![]()
![]()
ps:[sub] betekent het dat je met een gehackte OV chipkaart ook in andere steden kan reizen met het OV dan alleen in je eigen stad of dorp?
Maakt dat uit ? Je hebt sowieso fraude gepleegd. Er is geld dat niet bestaat van je kaartje afgeschreven.quote:Op zondag 6 februari 2011 21:10 schreef Zith het volgende:
[..]
Hoe zeker ben je dat ze daarnaast niet een echt kaartje hadden?
quote:Fout in OV-chipkaart legt NS-kaartverkoop plat
Uitgegeven: 11 februari 2011 20:06
Laatst gewijzigd: 11 februari 2011 19:53
UTRECHT – Een goed gehackte OV-chipkaart kan met één druk op de knop een kaartjesautomaat van de NS platleggen. Daardoor beïnvloeden de beveiligingsproblemen van de chip ook de verkoop van papieren kaartjes.
© ANP
Wie een OV-chipkaart zo aanpast dat de inhoud op slechts één karakter niet klopt, kan een kaartjesautomaat platleggen. Bij het lezen van de kaart slaat de software vast, zodat er helemaal niets gebeurt.
Door de eenvoud is het mogelijk de hele papieren kaartverkoop plat te leggen, terwijl het voor reizigers ook niet meer mogelijk is hun OV-chipkaart op te laden. Het probleem is wel te verhelpen, maar wordt niet automatisch gedetecteerd. Pas na melding wordt de programmatuur in de automaat herstart.
Strafbaar
De NS reageert getergd op de onthulling en roept reizigers op vooral geen aanval te doen. "Met het platleggen van een kaartautomaat hebt je vooral je medereizigers die een papieren kaartje willen kopen. Met gewone ov-chipkaarten werkt de kaartautomaat wel naar behoren. Je kaart hacken mag niet”, reageert Rob Hageman. “Ga niet zitten hobbyen, het is strafbaar. Hou er mee op. Betaal voor je reis, zoals het hoort."
Hans van de Looy, oprichter van het beveiligingsbedrijf Madison Ghurkha, deelt de mening van de spoorwegen niet. Hij benadrukt dat een dergelijk probleem ook kan optreden met goede OV-chipkaarten. “Dit kan ook zonder manipulatie gebeuren. Een zogenaamde bitfout, waarbij gegevens op de kaart staan veranderen, komen wel eens voor. Het kan best zijn dat een kaart zelf defect raakt.”
Meer mogelijk
Van de Looy zijn dit soort fouten vaak een voorbode van meer ellende in de programmatuur. “Dan zijn er heel andere aanvallen denkbaar. Hier moet goed naar worden gekeken”, stelt hij ook. Over de reactie van de NS is hij verder kort: “Zorg er nou eens voor dat dit soort zaken veilig zijn."
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu wil niet op de stroom aan recente problemen met de chipkaart reageren. Het departement komt over twee à drie weken met de resultaten van een onderzoek naar de recente kraak en reageert tot die tijd niet op “ieder incident.”
Met het verkeerde bit uit bed gestapt?quote:Op zaterdag 12 februari 2011 10:57 schreef OVchipkaart het volgende:
Ik had al een bit niet zo lekker zitten vandaag
quote:Op zaterdag 12 februari 2011 11:22 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Met het verkeerde bit uit bed gestapt?
Dat is voor mij dus bijna een reden om zo'n kaart aan te schaffen terwijl ik geen gebruik maak van het OV.quote:
Als je ALLE automaten platlegt niet natuurlijk. Dan mogen ze gewoon gratis, want ze wilden wel een kaartje kopen maar konden het niet - en de conducteur kon geen 350 mensen tegelijk bedienen.quote:De NS reageert getergd op de onthulling en roept reizigers op vooral geen aanval te doen. "Met het platleggen van een kaartautomaat hebt je vooral je medereizigers die een papieren kaartje willen kopen.
Maar dit is Nederland. Waar het bouwen van een dak boven de bushalte achter Amsterdam CS nog 5 jaar en ettelijke miljoenen gaat kosten.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 13:28 schreef macca728 het volgende:
het wordt steeds lachwekkender in welke bochten vervoerders en ministers zich gaan wringen om deze kaarte te verdedigen, terwijl het in andere landen wel werkt.
In Singapore binnen 3 maanden probleemloos ingevoerd.
In Singapore is er één belanghebbende, namelijk de vervoerder daar en die is hetzelfde als de overheid daar. In Nederland zijn er ruim 15 vervoerders plus regionale overheden bij betrokken. Als alleen het GVB zo'n kaart zou invoeren, zou het zo gepiept zijn. Maar dan is het niet meer één kaart voor al het ov.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 13:28 schreef macca728 het volgende:
het wordt steeds lachwekkender in welke bochten vervoerders en ministers zich gaan wringen om deze kaarte te verdedigen, terwijl het in andere landen wel werkt.
In Singapore binnen 3 maanden probleemloos ingevoerd.
onzin, want Translink is een bedrijf opgezet door de vervoerders juist daarvoor. En alle vervoerders kunnen gebruik maken van dezelfde kaart en dezelfde lezers, dat ze dat niet doen is hun eigen keus.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 14:24 schreef twaalf het volgende:
[..]
In Singapore is er één belanghebbende, namelijk de vervoerder daar en die is hetzelfde als de overheid daar. In Nederland zijn er ruim 15 vervoerders plus regionale overheden bij betrokken. Als alleen het GVB zo'n kaart zou invoeren, zou het zo gepiept zijn. Maar dan is het niet meer één kaart voor al het ov.
aldus nu.nlquote:TLS overweegt stappen tegen Webwereld.nl
Uitgegeven: 16 februari 2011 11:52
Laatst gewijzigd: 16 februari 2011 12:02
AMSTERDAM – Trans Link Systems (TLS), het bedrijf achter de ov-chipkaart, onderzoekt nog of er stappen zullen worden ondernomen tegen Webwereld.nl. De nieuwssite biedt onder het mom van een lezersactie tien gratis RFID-lezers aan.
© ANPMet deze lezers kan een gehackte ov-chipkaart voorzien worden van tegoed zonder daarvoor te betalen.
TLS laat aan NU.nl weten dat het nog onderzoekt of het aanbieden van de lezers strafbaar is en welke stappen er ondernomen kunnen worden. “Het is strafbaar om met het apparaat aan de slag te gaan, maar over het aanbieden ervan is nog geen duidelijkheid”, aldus een woordvoerder.
‘Belachelijk’
In het artikel schrijft Webwereld dat TLS het fundamentele probleem niet onder ogen wil zien en de site noemt de oproepen van het bedrijf ‘belachelijk’. TLS laat weten: “De beveiliging van de ov-chipkaart is een continu proces. We hebben maatregelen genomen in de afgelopen jaren en zullen de ontwikkeling van een nieuw soort chip voortzetten.”
Internetexpert en –jurist Danny Mekic meent dat Webwereld inderdaad strafbaar bezig is. “In Nederland geldt een verbod op het uitlokken van een misdrijf. Het probleem is dat dit in dit geval moeilijk te bewijzen is.”
Aangifte
“Webwereld lokt met de actie mensen uit de ov-chipkaart te hacken en dat mag niet. Ik kan me dus voorstellen dat TLS stappen onderneemt tegen Webwereld, maar mocht het tot aangifte komen hoop ik dat de politie de zaak seponeert”, aldus Mekic. Volgens de deskundige is het belang van de aangifte namelijk te klein.
“Maar TLS moet op een gegeven moment wel in actie komen om geloofwaardig te blijven richting haar aandeelhouders. Het strafrecht is in mijn beleving alleen niet bedoeld voor het uitvechten van een beveiligingsprobleem dat de bevolking wordt opgedrongen door de overheid. Ik vermoed dus dat de kans erg klein is dat het tot een rechtszaak en laat staan een veroordeling komt.”
NS
Naast TLS krijgen ook de Nederlandse Spoorwegen (NS) er in het stuk flink van langs. In een reactie laat de vervoerder weten de actie niet als strafbaar te zien. “De morele beslissing om de kaart te hacken is aan de mensen zelf. Ik zou zeggen doe het niet”, aldus een woordvoerder.
“Iedereen kan zeggen dat de ov-chipkaart zo lek is als een mandje - en misschien is dat ook wel zo – maar in een mandje kan je nog steeds dingen vervoeren. Er zijn genoeg reizigers die geen hinder ondervinden van het lek.”
Webwereld wil met de actie ‘de mislukkingen van de ov-chipkaart onder de aandacht brengen’. De website roept minister Melanie Schultz op om het project onmiddellijk stop te zetten. Het ministerie van Infastructuur en Milieu beraadt zich nog op een reactie.
TLS moet niet zeuren webwereld heeft 3 jaar geleden al een stuk gepubliceerd dat TLS beter meteen naar een andere classe mifare moet overstappen.quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:10 schreef Tokus het volgende:
[..]
aldus nu.nl
ondanks dat het wat dubieus is van Webwereld (al vind ik het wel een leuke actie) slaat het nergens op wat TLS nu probeert. Je kan met zo'n apparaat natuurlijk ook andere dingen doen die wel legaal zijn, waar ze namelijk gewoon voor gemaakt zijn.
Je mag toch ook geen computers verkopen/kopen/weggeven omdat je daarmee bedrijven kan hackenquote:Op woensdag 16 februari 2011 12:10 schreef Tokus het volgende:
[..]
aldus nu.nl
ondanks dat het wat dubieus is van Webwereld (al vind ik het wel een leuke actie) slaat het nergens op wat TLS nu probeert. Je kan met zo'n apparaat natuurlijk ook andere dingen doen die wel legaal zijn, waar ze namelijk gewoon voor gemaakt zijn.
.quote:Disclaimer: Deze actie is bedoeld om op ludieke wijze de problemen rond de OV-chipkaart onder de aandacht te brengen. Wie de OV-chipkaart hackt, handelt in strijd met de gebruikersovereenkomst en overtreedt de wet en kan daarom strafrechtelijk vervolgd worden. Webwereld raadt het kraken van de OV-chipkaart ten stelligste af.
ken ik ze al kopen via Marktplaats ?quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:27 schreef Hukkie het volgende:
Vraag me af of het wel zin heeft voor TLS om stappen te ondernemen, er staat een mooie disclaimer bij de actie van Webwereld.
[..]
.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |