abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92179765
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En schiphol heeft benenden de lezers staan en boven de automaten.

Maar dat zal allemaal wel. Dit laatste geschetste probleem waar je je nu weer druk over maakt is niets anders dan het zoeken van spijkers op laag water.
hoezo ? je vind het normaal om als je bij de lezers er acher komt dat je te weinig saldo heb, je helemaal naar het begin van een station moet lopen om je kaart op te waarderen ?
pi_92179952
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:13 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

In de oude situatie moest je langs de kaartautomaat voor een papieren kaartje.
In de nieuwe situatie moet je langs de kaartautomaat om je chip te laden.

In de nieuwe situatie heb je echter OOK de optie om met een vooruitziende blik je kaartje vantevoren op te waarderen bij het boodschappen doen. Of om meteen op te waarderen voor meerdere reizen, waarbij je nog niet hoeft te beslissen waarvandaan, waarheen en wanneer die reizen gaan plaatsvinden.

Waarom is de nieuwe situatie een verslechtering ?
ik vind de nieuwe situatie geen verslechtering.

Als je kritiek heb, hoef je iets niet een verslechtering te vinden.
Alleen het is niet handig gedaan van de NS dat kaartlezers niet overal logisch geplaatst zijn.

oh sorry je reageerde op iemand anders.
pi_92213691
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:09 schreef macca728 het volgende:

[..]

ja lekker lullen doet ook mee.

Station R'dam Lombardijen heeft 4 perrons, allemaal met automaten en 6 kaartlezers beneden een steile trap als je binnenkomt. Ook gigantisch druk hoor met die 2 sneltreinen per uur.
Dat is 1 van de 380 stations, that's it. Hier staan ze wel mooi bij elkaar, en de laatste keer dat ik op station Grou-Irnsum was, stonden ze daar ook op kruip-afstand van elkaar.

Maar als jij het zoals zoveel mensen weer beter weet dan de professionals, stel ik voor dat je per direkt je onmetelijke talenten aanbied bij Strukton of Imtech, die zullen je met open armen ontvangen. :')
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_92214111
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:54 schreef macca728 het volgende:

[..]

hoezo ? je vind het normaal om als je bij de lezers er acher komt dat je te weinig saldo heb, je helemaal naar het begin van een station moet lopen om je kaart op te waarderen ?
Dat is even vervelend ja, maar is het voor de gebruiker van zo'n kaart nu zo moeilijk om in de gaten te houden hoeveel saldo er nog op staat? :P

Ik kijk voor ik ga stappen ook altijd even in mijn portemenee of er genoeg cash in zit zodat ik op mijn weg naar de stad langs een pinautomaart kan gaan en dan niet met de schapen die in de stad er achter komen dat ze te weinig cash hebben in de rij bij de pin automaat moet gaan staan.
pi_92214837
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 11:05 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Dat is 1 van de 380 stations, that's it. Hier staan ze wel mooi bij elkaar, en de laatste keer dat ik op station Grou-Irnsum was, stonden ze daar ook op kruip-afstand van elkaar.

Maar als jij het zoals zoveel mensen weer beter weet dan de professionals, stel ik voor dat je per direkt je onmetelijke talenten aanbied bij Strukton of Imtech, die zullen je met open armen ontvangen. :')
bij Breda ook bv, Den Haag HS 2e ingang ook, vast nog wel meer.
Als je niet tegen kritiek kan moet je niet voor de OV chipkaart BV werken.

Zo goed is het allemaal niet geregeld.
pi_92215286
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 11:40 schreef macca728 het volgende:

Maar zo slecht als jij het wilt doen voorkomen is het gelukkig ook niet. :P
pi_92215622
quote:

[..]

Zet gewoon dat automagisch opwaarderen aan, en wees blij met vooruitgang.

Autist.
pi_92215757
quote:

[..]

En hoe is dit slechter dan de situatie waarin je langs diezelfde automaten moest om een kaartje te kopen ?
Nu heb je tenminste ook nog wat alternatieven. Tuurlijk - het kan beter, maar het is in dit opzicht al beter dan het was.
pi_92217328
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 12:05 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

En hoe is dit slechter dan de situatie waarin je langs diezelfde automaten moest om een kaartje te kopen ?
Nu heb je tenminste ook nog wat alternatieven. Tuurlijk - het kan beter, maar het is in dit opzicht al beter dan het was.
dat laatste mag ook wel, je gaat geen 1+ miljard investeren om iets niet te verbeteren toch ?

En ik noem het nergens een verslechtering, ik geef alleen punten aan waarop het beter kan.
En er zitten 5 jaar na de invoering nog genoeg fouten in.
pi_92217335
quote:

[..]

Denk je dat ik voor OV chipkaart BV werk, enkel omdat ik wel een aantal voordelen kan beamen? Dan zit je fout, ik werk niet voor die club. ;)
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_92217377
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 12:42 schreef macca728 het volgende:

[..]

dat laatste mag ook wel, je gaat geen 1+ miljard investeren om iets niet te verbeteren toch ?

En ik noem het nergens een verslechtering, ik geef alleen punten aan waarop het beter kan.
En er zitten 5 jaar na de invoering nog genoeg fouten in.
Bij de oude kaartjes waren er plenty zwartijders, al tientallen jaren, hoe ruk moet dat systeem dan wel niet zijn volgens je redenatie?
pi_92217476
quote:
Het zal ongetwijfeld beter zijn om anonieme kaarten af te schaffen want alleen terroristen en fraudeurs willen niet de hele dag gevolgd worden door particuliere bedrijven en de overheid.
Landverrader. En dat meen ik.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_92219389
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 12:43 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Bij de oude kaartjes waren er plenty zwartijders, al tientallen jaren, hoe ruk moet dat systeem dan wel niet zijn volgens je redenatie?
1,5 % zwartrijders is niet echt veel he, cijfers NS
En dat kosste geen miljarden + nieuwe miljoenen voor nieuwe chipkaarten.

en die blijven er nu nog, nog WEL meer, want met 2 chipkaarten krijg je nu altijd 50% korting, laat staan chipkaarten waar fraude mee wordt gepleegd. Waar al 3 jaar geleden voor gewaarschuwd werd.
pi_92219972
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 12:43 schreef fruityloop het volgende:

[..]

en ik zeg nergens dat het nieuwe systeem niet beter is, integendeel
pi_92220783
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 13:46 schreef macca728 het volgende:

[..]

en ik zeg nergens dat het nieuwe systeem niet beter is, integendeel
Je bent gewoon te beroerd om op tijd op te staan, en om een paar meter extra te lopen, I get it. ^O^
pi_92283760
Nu weer te weinig strippenkaarten

Te weinig strippenkaarten in Zuid-Holland
Uitgegeven: 3 februari 2011 16:48
Laatst gewijzigd: 3 februari 2011 16:48

AMSTERDAM - Er is een groot tekort aan strippenkaarten in Zuid-Holland, omdat de verkoop daarvan weken geleden is gestaakt wegens invoering van de ov-chipkaart. De kaarten waren deze week alleen nog mondjesmaat verkrijgbaar via enkele TNT-verkooppunten.
© ANPMinister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) besloot het verplichte gebruik van de ov-chipkaart in Zuid-Holland met minstens een maand uit te stellen wegens fraudegevoeligheid.

Reizigers moeten nu een kaartje kopen dat in verhouding veel duurder is.

''Beter dan een boete. Mensen moeten sowieso in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs’’, zegt een woordvoerder van regiovervoerder HTM in het Nederlands Dagblad.
  donderdag 3 februari 2011 @ 18:35:36 #217
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_92285613
Laat weer eens zien waar de prioriteiten liggen; niet bij de klanten or service
pi_92287990
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 18:35 schreef fs180 het volgende:
Laat weer eens zien waar de prioriteiten liggen; niet bij de klanten or service
het is helemaal schandalig want juist nu verhoogt Arriva de losse kaartjes in de bus van 1,50 naar 2 euro en die van 2 euro naar 4 euro !!

Hetgeen woedende reizigers oplevert die kwaad zijn op de chauffeur dier er niets aan kan doen.
Maar goed, hoe jaag je mensen het OV uit, nou Nederland heeft het voor elkaar.

Er is al niet voor niets een daling van 10% het afgelopen jaar geweest in Zuid Holland.
pi_92288046
quote:
• • Klanten boos na prijsstijging Arriva-kaartjes
• • 3 februari 2011
• • Arriva heeft de prijzen voor losse kaartjes in het stad- en streekvervoer in en om Dordrecht donderdag verhoogd. De enkeltjes van 1,50 en twee euro kosten nu twee of vier euro. Chauffeurs krijgen veel klachten van verbaasde reizigers.
• • Ook verkoopt het vervoerbedrijf zelf geen strippenkaarten meer, ondanks dat de definitieve invoering van de OV-chipknip een maand is uitgesteld. FNV Bondgenoten noemt de handelswijze van Arriva schandalig. Volgens de vakbond klopt Arriva een maand lang extra geld uit de zakken van de passagiers en scheept het bedrijf de eigen buschauffeurs op met boze klanten
  donderdag 3 februari 2011 @ 19:39:39 #220
306155 wiebelstront
404 - ondertitel not found
pi_92288646
zo zie je maar, overal is een hack voor.
zolang ze anonieme kaarten verkopen, zal er fraude worden gepleegd. en maar goed ook.
404 - signature not found
pi_92292215
quote:
19s.gif Op donderdag 3 februari 2011 19:39 schreef wiebelstront het volgende:
zo zie je maar, overal is een hack voor.
zolang ze anonieme kaarten verkopen, zal er fraude worden gepleegd. en maar goed ook.
En zonder de mogelijkheid anonieme kaarten te kopen slaat die kaart sowieso niet aan, plus dat toeristen en mensen die onverwacht op het ov zijn aangewezen dan een probleem hebben.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_92293479
het grappige is dat Arriva de prijzen van losse kaartjes heeft verhoogd om mensen te bewegen de OV chipkaart te gebruiken.

Iets wat eerder abslouut verboden was door het Ministerie.... prijsdruk

maar heb je een OV chipkaart abonnement, dan kan je niet reizen met dat abonnement bij Arriva...

Heel erg vreemd

Maar Arriva - die ook van en naar Rotterdam rijdt - is nog niet zo ver. Bij Arriva kan er alleen op saldo gereisd worden. Wie met een abonnement toch in- en uit checkt betaald dubbel. Het is dus opletten geblazen in welke bus je stapt. Want in de ene bus riskeer je een boete als je niet in- en uit checkt en in de andere bus betaal je juist dubbel. Abonnementhouders bij Arriva hebben een zichtcoupon nodig.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:03:10 #223
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_92304072
Ik reis al dagen op een gehackte kaart nu. Geen vuiltje aan de lucht.
pi_92305070
quote:
Op vrijdag 4 februari 2011 00:03 schreef Armageddon het volgende:
Ik reis al dagen op een gehackte kaart nu. Geen vuiltje aan de lucht.
Ook gecontroleerd door controleurs met mobiele scanners? In trein, bus of tram?
  vrijdag 4 februari 2011 @ 01:14:49 #225
2964 Armageddon
pi_92307040
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:23 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Ook gecontroleerd door controleurs met mobiele scanners? In trein, bus of tram?
Yup. Niks aan de hand.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 12:07:17 #226
25618 SKa_BoSS
ruder than you!
pi_92317358
Wat een ongelooflijk faalding is het toch ook hè... :|W |:( Hacken is niet eens nodig.

vrijdag 4 februari 2011 @ 12:15:25 #227
40566 Ericr
Livewrong
pi_92317777
Mijn vriendin reist al 2 weken op een 3 jaar verlopen strippenkaart (45 strippen), dat krijg je als er geen strippenkaarten meer te koop zijn. Geen buschauffeur die er naar kraait overigens, ze stempelen allemaal gewoon af.
pi_92317882
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 12:07 schreef SKa_BoSS het volgende:
Wat een ongelooflijk faalding is het toch ook hè... :|W |:( Hacken is niet eens nodig.

:') OMG
Mits voldoende gebruikt niet te traceren en volledig privacy ongevoelig.
pi_92318977
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 12:07 schreef SKa_BoSS het volgende:

en later krijg je de rekening thuisgestuurd ?
pi_92328757
quote:
Op vrijdag 4 februari 2011 01:14 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Yup. Niks aan de hand.
_O-
pi_92415940
Ik heb een vraag nav de TT en wel of je niet strafrechterlijk vervolgd kan worden als je duidelijk laat zien een gehackte OV chipkaart te gebruiken om gratis door heel NL te reizen. :?
Je zag dus in de laatste PowNed uitzending een oude vent die thuis mbh die internetjournalist duidelijk zij OV chipkaart hacken en een lekker saldo erop zetten om gratis te kunnen reizen. :Y :{

ps:[sub] betekent het dat je met een gehackte OV chipkaart ook in andere steden kan reizen met het OV dan alleen in je eigen stad of dorp? :?
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_92426253
Dat kun je met een niet-gehackte toch ook gewoon? :')
  † In Memoriam † zondag 6 februari 2011 @ 21:10:01 #233
230491 Zith
pls tip
pi_92430092
quote:
10s.gif Op zondag 6 februari 2011 16:39 schreef rubje het volgende:
Ik heb een vraag nav de TT en wel of je niet strafrechterlijk vervolgd kan worden als je duidelijk laat zien een gehackte OV chipkaart te gebruiken om gratis door heel NL te reizen. :?
Je zag dus in de laatste PowNed uitzending een oude vent die thuis mbh die internetjournalist duidelijk zij OV chipkaart hacken en een lekker saldo erop zetten om gratis te kunnen reizen. :Y :{

ps:[sub] betekent het dat je met een gehackte OV chipkaart ook in andere steden kan reizen met het OV dan alleen in je eigen stad of dorp? :?
Hoe zeker ben je dat ze daarnaast niet een echt kaartje hadden?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_92432363
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:10 schreef Zith het volgende:

[..]

Hoe zeker ben je dat ze daarnaast niet een echt kaartje hadden?
Maakt dat uit ? Je hebt sowieso fraude gepleegd. Er is geld dat niet bestaat van je kaartje afgeschreven.
pi_92671869
And the story continues.

quote:
Fout in OV-chipkaart legt NS-kaartverkoop plat
Uitgegeven: 11 februari 2011 20:06
Laatst gewijzigd: 11 februari 2011 19:53
UTRECHT – Een goed gehackte OV-chipkaart kan met één druk op de knop een kaartjesautomaat van de NS platleggen. Daardoor beïnvloeden de beveiligingsproblemen van de chip ook de verkoop van papieren kaartjes.

© ANP
Wie een OV-chipkaart zo aanpast dat de inhoud op slechts één karakter niet klopt, kan een kaartjesautomaat platleggen. Bij het lezen van de kaart slaat de software vast, zodat er helemaal niets gebeurt.
Door de eenvoud is het mogelijk de hele papieren kaartverkoop plat te leggen, terwijl het voor reizigers ook niet meer mogelijk is hun OV-chipkaart op te laden. Het probleem is wel te verhelpen, maar wordt niet automatisch gedetecteerd. Pas na melding wordt de programmatuur in de automaat herstart.

Strafbaar
De NS reageert getergd op de onthulling en roept reizigers op vooral geen aanval te doen. "Met het platleggen van een kaartautomaat hebt je vooral je medereizigers die een papieren kaartje willen kopen. Met gewone ov-chipkaarten werkt de kaartautomaat wel naar behoren. Je kaart hacken mag niet”, reageert Rob Hageman. “Ga niet zitten hobbyen, het is strafbaar. Hou er mee op. Betaal voor je reis, zoals het hoort."
Hans van de Looy, oprichter van het beveiligingsbedrijf Madison Ghurkha, deelt de mening van de spoorwegen niet. Hij benadrukt dat een dergelijk probleem ook kan optreden met goede OV-chipkaarten. “Dit kan ook zonder manipulatie gebeuren. Een zogenaamde bitfout, waarbij gegevens op de kaart staan veranderen, komen wel eens voor. Het kan best zijn dat een kaart zelf defect raakt.”
Meer mogelijk
Van de Looy zijn dit soort fouten vaak een voorbode van meer ellende in de programmatuur. “Dan zijn er heel andere aanvallen denkbaar. Hier moet goed naar worden gekeken”, stelt hij ook. Over de reactie van de NS is hij verder kort: “Zorg er nou eens voor dat dit soort zaken veilig zijn."
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu wil niet op de stroom aan recente problemen met de chipkaart reageren. Het departement komt over twee à drie weken met de resultaten van een onderzoek naar de recente kraak en reageert tot die tijd niet op “ieder incident.”
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_92671954
Ik had al een bit niet zo lekker zitten vandaag :P
pi_92672706
quote:
Op zaterdag 12 februari 2011 10:57 schreef OVchipkaart het volgende:
Ik had al een bit niet zo lekker zitten vandaag :P
Met het verkeerde bit uit bed gestapt?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_92674917
Ha ha ik las dat bericht ook, en had daarna meteen zoiets, dat is een leuk idee voor een flashmob.
pi_92674940
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 11:22 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Met het verkeerde bit uit bed gestapt?
_O-
  zaterdag 12 februari 2011 @ 12:43:00 #240
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_92675318
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 10:54 schreef stavromulabeta het volgende:
And the story continues.

[..]

Dat is voor mij dus bijna een reden om zo'n kaart aan te schaffen terwijl ik geen gebruik maak van het OV.

_O-

Als ze over 150 jaar geschiedenisles krijgen op school zouden ze deze OV faal dan ook bespreken? :')
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_92676186
quote:
De NS reageert getergd op de onthulling en roept reizigers op vooral geen aanval te doen. "Met het platleggen van een kaartautomaat hebt je vooral je medereizigers die een papieren kaartje willen kopen.
Als je ALLE automaten platlegt niet natuurlijk. Dan mogen ze gewoon gratis, want ze wilden wel een kaartje kopen maar konden het niet - en de conducteur kon geen 350 mensen tegelijk bedienen.
pi_92676896
het wordt steeds lachwekkender in welke bochten vervoerders en ministers zich gaan wringen om deze kaarte te verdedigen, terwijl het in andere landen wel werkt.

In Singapore binnen 3 maanden probleemloos ingevoerd.
pi_92677097
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 13:28 schreef macca728 het volgende:
het wordt steeds lachwekkender in welke bochten vervoerders en ministers zich gaan wringen om deze kaarte te verdedigen, terwijl het in andere landen wel werkt.

Maar dit is Nederland. Waar het bouwen van een dak boven de bushalte achter Amsterdam CS nog 5 jaar en ettelijke miljoenen gaat kosten.
Hoezo ligt de toekomst van kwalitatief hoogwaardig werk in het westen ;) ?
pi_92678450
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 13:28 schreef macca728 het volgende:

In Singapore is er één belanghebbende, namelijk de vervoerder daar en die is hetzelfde als de overheid daar. In Nederland zijn er ruim 15 vervoerders plus regionale overheden bij betrokken. Als alleen het GVB zo'n kaart zou invoeren, zou het zo gepiept zijn. Maar dan is het niet meer één kaart voor al het ov.
pi_92680123
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 14:24 schreef twaalf het volgende:

[..]

In Singapore is er één belanghebbende, namelijk de vervoerder daar en die is hetzelfde als de overheid daar. In Nederland zijn er ruim 15 vervoerders plus regionale overheden bij betrokken. Als alleen het GVB zo'n kaart zou invoeren, zou het zo gepiept zijn. Maar dan is het niet meer één kaart voor al het ov.
onzin, want Translink is een bedrijf opgezet door de vervoerders juist daarvoor. En alle vervoerders kunnen gebruik maken van dezelfde kaart en dezelfde lezers, dat ze dat niet doen is hun eigen keus.

Los van het feit dat NS, HTM, GVB en RET allemaal 100% overheidsbedrijven zijn.

Het heeft ook niets te maken met de veiligheid, want daarvoor had je gewoon een veilige chip meten gebruiken, zoals 5 jaar geleden al is gewaarschuwd.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 16 februari 2011 @ 12:10:53 #246
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_92861175
quote:
TLS overweegt stappen tegen Webwereld.nl
Uitgegeven: 16 februari 2011 11:52
Laatst gewijzigd: 16 februari 2011 12:02

AMSTERDAM – Trans Link Systems (TLS), het bedrijf achter de ov-chipkaart, onderzoekt nog of er stappen zullen worden ondernomen tegen Webwereld.nl. De nieuwssite biedt onder het mom van een lezersactie tien gratis RFID-lezers aan.
© ANPMet deze lezers kan een gehackte ov-chipkaart voorzien worden van tegoed zonder daarvoor te betalen.

TLS laat aan NU.nl weten dat het nog onderzoekt of het aanbieden van de lezers strafbaar is en welke stappen er ondernomen kunnen worden. “Het is strafbaar om met het apparaat aan de slag te gaan, maar over het aanbieden ervan is nog geen duidelijkheid”, aldus een woordvoerder.

‘Belachelijk’

In het artikel schrijft Webwereld dat TLS het fundamentele probleem niet onder ogen wil zien en de site noemt de oproepen van het bedrijf ‘belachelijk’. TLS laat weten: “De beveiliging van de ov-chipkaart is een continu proces. We hebben maatregelen genomen in de afgelopen jaren en zullen de ontwikkeling van een nieuw soort chip voortzetten.”

Internetexpert en –jurist Danny Mekic meent dat Webwereld inderdaad strafbaar bezig is. “In Nederland geldt een verbod op het uitlokken van een misdrijf. Het probleem is dat dit in dit geval moeilijk te bewijzen is.”

Aangifte

“Webwereld lokt met de actie mensen uit de ov-chipkaart te hacken en dat mag niet. Ik kan me dus voorstellen dat TLS stappen onderneemt tegen Webwereld, maar mocht het tot aangifte komen hoop ik dat de politie de zaak seponeert”, aldus Mekic. Volgens de deskundige is het belang van de aangifte namelijk te klein.

“Maar TLS moet op een gegeven moment wel in actie komen om geloofwaardig te blijven richting haar aandeelhouders. Het strafrecht is in mijn beleving alleen niet bedoeld voor het uitvechten van een beveiligingsprobleem dat de bevolking wordt opgedrongen door de overheid. Ik vermoed dus dat de kans erg klein is dat het tot een rechtszaak en laat staan een veroordeling komt.”

NS

Naast TLS krijgen ook de Nederlandse Spoorwegen (NS) er in het stuk flink van langs. In een reactie laat de vervoerder weten de actie niet als strafbaar te zien. “De morele beslissing om de kaart te hacken is aan de mensen zelf. Ik zou zeggen doe het niet”, aldus een woordvoerder.

“Iedereen kan zeggen dat de ov-chipkaart zo lek is als een mandje - en misschien is dat ook wel zo – maar in een mandje kan je nog steeds dingen vervoeren. Er zijn genoeg reizigers die geen hinder ondervinden van het lek.”

Webwereld wil met de actie ‘de mislukkingen van de ov-chipkaart onder de aandacht brengen’. De website roept minister Melanie Schultz op om het project onmiddellijk stop te zetten. Het ministerie van Infastructuur en Milieu beraadt zich nog op een reactie.

aldus nu.nl

ondanks dat het wat dubieus is van Webwereld (al vind ik het wel een leuke actie) slaat het nergens op wat TLS nu probeert. Je kan met zo'n apparaat natuurlijk ook andere dingen doen die wel legaal zijn, waar ze namelijk gewoon voor gemaakt zijn.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_92861631
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:10 schreef Tokus het volgende:

[..]

aldus nu.nl

ondanks dat het wat dubieus is van Webwereld (al vind ik het wel een leuke actie) slaat het nergens op wat TLS nu probeert. Je kan met zo'n apparaat natuurlijk ook andere dingen doen die wel legaal zijn, waar ze namelijk gewoon voor gemaakt zijn.
TLS moet niet zeuren webwereld heeft 3 jaar geleden al een stuk gepubliceerd dat TLS beter meteen naar een andere classe mifare moet overstappen.

http://webwereld.nl/nieuw(...)kaart-vervangen.html

Dat TLS er toen geen notie van genomen heeft en nu hun fouten willen verbloemen met rechtzaken. Stelletje oppertunistische geldharkende bureaucraten aan de top daar.
  † In Memoriam † woensdag 16 februari 2011 @ 12:24:42 #248
230491 Zith
pls tip
pi_92861683
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:10 schreef Tokus het volgende:

[..]

aldus nu.nl

Je mag toch ook geen computers verkopen/kopen/weggeven omdat je daarmee bedrijven kan hacken :Y
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  woensdag 16 februari 2011 @ 12:27:01 #249
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_92861764
Vraag me af of het wel zin heeft voor TLS om stappen te ondernemen, er staat een mooie disclaimer bij de actie van Webwereld.

quote:
Disclaimer: Deze actie is bedoeld om op ludieke wijze de problemen rond de OV-chipkaart onder de aandacht te brengen. Wie de OV-chipkaart hackt, handelt in strijd met de gebruikersovereenkomst en overtreedt de wet en kan daarom strafrechtelijk vervolgd worden. Webwereld raadt het kraken van de OV-chipkaart ten stelligste af.
.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_92861949
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:27 schreef Hukkie het volgende:
Vraag me af of het wel zin heeft voor TLS om stappen te ondernemen, er staat een mooie disclaimer bij de actie van Webwereld.

[..]

.
ken ik ze al kopen via Marktplaats ? :)
pi_92862037
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:32 schreef macca728 het volgende:

[..]

ken ik ze al kopen via Marktplaats ? :)
Ga gewoon naar een elektronicazaak. Het bezit van zo'n apparaat is volkomen legaal, net zoals het bezit van een computer zoals Zith al stelde.
Pas als je er stoute dingen mee gaat doen ben je strafbaar :P
pi_92862110
quote:
3s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:35 schreef MisterSqueaky het volgende:

Pas als je er stoute dingen mee gaat doen ben je strafbaar :P
Is dat zo, het lijkt me dat je pas strafbaar bent als je de gehackt ov_chip kaart ook daadwerkelijk gaat gebruiken.
pi_92862303
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Is dat zo, het lijkt me dat je pas strafbaar bent als je de gehackt ov_chip kaart ook daadwerkelijk gaat gebruiken.
Interessante. Is valsemunterij strafbaar als je het valse geld niet in circulatie brengt ?
Zoniet - wat als het gestolen wordt en door een dief wordt gebruikt - ben jij dan ook strafbaar ?

Juristen van Fok! - vertel het ons :P
  † In Memoriam † woensdag 16 februari 2011 @ 12:47:20 #254
230491 Zith
pls tip
pi_92862454
Hangt ervan af of de pasjes eigendom blijven van het transportbedrijf. ik mag mijn paspoortchip ook niet cracken (zonder ermee te reizen) omdat het eigendom van de staat is.
pi_92862570
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:47 schreef Zith het volgende:
Hangt ervan af of de pasjes eigendom blijven van het transportbedrijf. ik mag mijn paspoortchip ook niet cracken (zonder ermee te reizen) omdat het eigendom van de staat is.
Er mag zoveel niet, als ik mijn paspoort in de magnetron stop is die chip ook kapot laat de overheid dan maar eens bewijzen dat het komt omdat ik deze in een magnetron heb gestopt. ;)
  † In Memoriam † woensdag 16 februari 2011 @ 13:09:26 #256
230491 Zith
pls tip
pi_92863259
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Er mag zoveel niet, als ik mijn paspoort in de magnetron stop is die chip ook kapot laat de overheid dan maar eens bewijzen dat het komt omdat ik deze in een magnetron heb gestopt. ;)
Tja, dat heeft er niet veel mee te maken he :)
pi_92863352
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja en dan ga je op vakantie en kom je neit weg omdat je paspoort kapot is.. Dag vakantie.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  woensdag 16 februari 2011 @ 13:14:19 #258
25618 SKa_BoSS
ruder than you!
pi_92863414
Hoppaaaaaaaaa! http://www.geenstijl.nl/m(...)pkaart_ook_geha.html

quote:
Het hack is van de dam. De studenten OV-chipkaart is ook aan te passen. Binnen twee seconden klik je die kaart van weekkaart naar weekendkaart en weer terug. LOL, een gratis OV-chipkaart nog gratisser maken, kan gewoon. Dit faalproject is nu toch echt wel volledig kapotdood gemaakt. Een zombie in de vorm van een plastic kaartje, meer is het niet. Iedereen plus je seniele overgrootmoeder met alzheimer kan nu een OV-chipkaart customizen naar eigen behoeften. Toolbouwer OVKipje heeft misschien wel sorry gezegd, het kunstwerkje voor de thuisinchecker is uiteraard nog steeds te vinden. En dat zal met de studentenhack ook wel gebeuren. Het kostte de twee studenten een maand om het software tooltje te fabriceren, hoewel het meeste werk uiteraard pas in de laatste nacht plaats vond. Maar dan heb je ook wat. What's next? Een hack waardoor je de OV-chipkaart kan gebruiken in parkeermeters? Een progje waarmee je de OV-chipkaart als pinpas kunt gebruiken? Een software tooltje waarmee je de OV-chipkaart zo kan instellen dat hij flitsapparatuur op afstand laat crashen? Een hack die de OV-chipkaart verandert in een lekker wijf zonder hoofdpijn? De mogelijkheden zijn grenzeloos. Het kost een miljoenmiljard euro aan belastinggeld, maar op deze manier hebben we er wel allemaal veel profijt en lol van. 2008, iemand?
UPDATE: Nu wordt het leuk. TLS overweegt Webwereld te slopen. En GeenStijl dan? We kunnen niet wachten op de dagvaarding.
pi_92867932
en dan staat er op NU.nl

De producent van de ov-chipkaart, Trans Link Systems, liet weten dat ook deze vorm van fraude bekend is. De gehackte kaarten worden meteen getraceerd, zodra ermee wordt gereisd. ''De kaart komt meteen op de fraudelijst te staan en is daarmee onbruikbaar, aldus een woordvoerster

EN

De Nederlandse Spoorwegen noemen het ''oerdom'' als studenten ertoe overgaan om hun kaart te kraken. ''Op de kaart staan pasfoto en naam. Na een tijdje loop je tegen de lamp. Dan ben je je reisrecht kwijt, misschien wel je beurs en mogelijk je carrière als je een strafblad krijgt. Ga niet lopen rommelen. Het risico is enorm'', waarschuwt de NS.

Maar niemand is blijkbaar vervolgd, terwijl ze wel weten wie het zijn ?? jaja
  woensdag 16 februari 2011 @ 15:29:39 #260
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_92868741
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:13 schreef macca728 het volgende:
en dan staat er op NU.nl

De producent van de ov-chipkaart, Trans Link Systems, liet weten dat ook deze vorm van fraude bekend is. De gehackte kaarten worden meteen getraceerd, zodra ermee wordt gereisd. ''De kaart komt meteen op de fraudelijst te staan en is daarmee onbruikbaar, aldus een woordvoerster

EN

De Nederlandse Spoorwegen noemen het ''oerdom'' als studenten ertoe overgaan om hun kaart te kraken. ''Op de kaart staan pasfoto en naam. Na een tijdje loop je tegen de lamp. Dan ben je je reisrecht kwijt, misschien wel je beurs en mogelijk je carrière als je een strafblad krijgt. Ga niet lopen rommelen. Het risico is enorm'', waarschuwt de NS.

Maar niemand is blijkbaar vervolgd, terwijl ze wel weten wie het zijn ?? jaja
Ze kunnen dit dus ook niet detecteren, tenzij alle conducteurs met de hand gaan bijhouden welke student een weekend-kaart heeft.

w/
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 16 februari 2011 @ 15:30:22 #261
pi_92868775
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 13:14 schreef SKa_BoSS het volgende:
Hoppaaaaaaaaa! http://www.geenstijl.nl/m(...)pkaart_ook_geha.html

[..]

RELLUUUUUUH!!!! *O*

quote:
De nieuwssite biedt onder het mom van een lezersactie tien gratis RFID-lezers aan.
[...]
TLS laat aan NU.nl weten dat het nog onderzoekt of het aanbieden van de lezers strafbaar is en welke stappen er ondernomen kunnen worden.
Kansloos, :')

[ Bericht 24% gewijzigd door Papierversnipperaar op 16-02-2011 15:38:05 ]
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_92869444
quote:
7s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ze kunnen dit dus ook niet detecteren, tenzij alle conducteurs met de hand gaan bijhouden welke student een weekend-kaart heeft.

w/
Net zoals 'vroeger' soms met de papieren ovkaart werd gedaan kunnen ze eenvoudig in de centrale administratie controleren wat voor kaart iemand heeft.
pi_92869804
Kan ja. Doen ze meestal niet. Op gegeven moment gaan ze vast een dagje hard controleren, om dan 1 persoon te pakken die ze dan met veel heisa gaan aanklagen; in de hoop dat de rest van de studenten daardoor afgeschrokken wordt.
Als ze desondanks gewoon doorgaan met massale fraude, en m.i. terecht met dit baggersysteem en de kansloze ontkenningen, dan kunnen ze niets anders dan het werkbaar maken van de chipkaart (en hopelijk ook het ontslaan van wat incompetente lutsers betrokken bij deze invoering).
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  woensdag 16 februari 2011 @ 15:56:32 #264
pi_92870116
Mooie aanleiding om OV gewoon gratis te maken.
pi_92870196
quote:
2s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:49 schreef trancethrust het volgende:
Kan ja. Doen ze meestal niet. Op gegeven moment gaan ze vast een dagje hard controleren, om dan 1 persoon te pakken die ze dan met veel heisa gaan aanklagen; in de hoop dat de rest van de studenten daardoor afgeschrokken wordt.
Als ze desondanks gewoon doorgaan met massale fraude, en m.i. terecht met dit baggersysteem en de kansloze ontkenningen, dan kunnen ze niets anders dan het werkbaar maken van de chipkaart (en hopelijk ook het ontslaan van wat incompetente lutsers betrokken bij deze invoering).
Of ze installeren een dataverbinding in de terminals van de conducteur die alle kaarten meteen (of met kleine vertraging) controleert.
  woensdag 16 februari 2011 @ 15:58:40 #266
pi_92870226
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:58 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Of ze installeren een dataverbinding in de terminals van de conducteur die alle kaarten meteen (of met kleine vertraging) controleert.
Kost weer 1,5 miljard. :P
  woensdag 16 februari 2011 @ 18:19:22 #267
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_92876612
quote:
7s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Kost weer 1,5 miljard. :P
Ik zeg: doen!
pi_92923547
http://www.nu.nl/binnenla(...)-chipkaart-hard.html

quote:
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen pakt mensen die de ov-chipkaart kraken om gratis te kunnen reizen, hard aan. Inmiddels worden al tientallen fraudeurs vervolgd.
© ANPDat heeft NS-topman Bert Meerstadt donderdag gezegd tijdens de presentatie van de jaarcijfers van het vervoersbedrijf.

''We nemen alle maatregelen tegen mensen die het systeem bedriegen en oneerlijk zijn. Bij iedereen bij wie we het ontdekken wordt automatisch vervolging ingesteld'', waarschuwde Meerstadt.

Zodra er is gefraudeerd en de NS dit ziet, wordt de kaart onbruikbaar gemaakt. Meerstadt wilde niet zeggen hoe zij kunnen ontdekken dat er is geknoeid met het digitale vervoersbewijs.

Vervangen

De NS-directeur acht het goed mogelijk dat de chipkaart op de langere termijn vervangen zal worden door een verbeterde versie. ''Maar een chip maken die niet te kraken is, dat is een illusie'', stelde Meerstadt.

Hij wijst erop dat met de papieren kaartjes in het verleden ook werd gefraudeerd en op veel grotere schaal.

De chipkaart kwam onlangs onder vuur te liggen in Den Haag toen opnieuw bleek dat de kaart vrij gemakkelijk is te kraken.

Veel fracties in de Tweede Kamer plaatsten stevige vraagtekens bij de veiligheid van de kaart. Maar Meerstadt benadrukte donderdag dat de kaart volstrekt veilig is en dat reizigers er geen geld mee kunnen kwijtraken.

Inmiddels gebruikt volgens hem al meer 20 procent van de treinreizigers de ov-chipkaart.
  donderdag 17 februari 2011 @ 17:34:22 #269
pi_92923760
quote:
Veel geschreeuw maar weinig wol.
  donderdag 17 februari 2011 @ 19:38:15 #270
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_92928823
quote:
7s.gif Op donderdag 17 februari 2011 17:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Veel geschreeuw maar weinig wol.
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
pi_92932248
quote:
Meerstadt wilde niet zeggen hoe zij kunnen ontdekken dat er is geknoeid met het digitale vervoersbewijs.
Standaard bedreiging: we kunnen het zien maar jullie weten niet hoe muhahahaha.

100 euro dat ze 't niet kunnen zien :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  donderdag 17 februari 2011 @ 20:40:57 #272
pi_92932659
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 20:34 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Standaard bedreiging: we kunnen het zien maar jullie weten niet hoe muhahahaha.

100 euro dat ze 't niet kunnen zien :')
"Om onze methoden niet te verraden zullen we niemand laten vervolgen door justitie."
pi_92933536
Wat een pure bluf idd
pi_92934864
quote:
7s.gif Op donderdag 17 februari 2011 20:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

"Om onze methoden niet te verraden zullen we niemand laten vervolgen door justitie."
Heerlijk toch? Zelfde als met poker weten dat je tegenstander een royal flush heeft en hem er dan uit proberen te bluffen met je ace high :D
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_92947341
Bij de burger king in amersfoort staan ov-chipkaart kastjes. Iemand die weet of je daar met je chipkaart kan betalen? :D
  vrijdag 18 februari 2011 @ 00:55:12 #276
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_92949170
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 00:13 schreef Fireblast het volgende:
Bij de burger king in amersfoort staan ov-chipkaart kastjes. Iemand die weet of je daar met je chipkaart kan betalen? :D
Op het station zeker? Dat is een proef van Trans Link Systems, een select gezelschap testers kan daar inderdaad met de OV-chipkaart betalen. Bij de Kiosk op het station kan het ook bijvoorbeeld.
pi_92953214
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 00:55 schreef freako het volgende:

[..]

Op het station zeker? Dat is een proef van Trans Link Systems, een select gezelschap testers kan daar inderdaad met de OV-chipkaart betalen. Bij de Kiosk op het station kan het ook bijvoorbeeld.
Hebben die tester dan speciale kaarten dan of staat op die kaarten dan een betaalproduct wat de "hackers" nog niet hebben gekopieerd.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 09:07:21 #278
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_92953801
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 08:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hebben die tester dan speciale kaarten dan of staat op die kaarten dan een betaalproduct wat de "hackers" nog niet hebben gekopieerd.
Geen idee. Beide zou kunnen.
pi_92954259
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 00:55 schreef freako het volgende:

[..]

zullen ook veel mensen gaan gebruiken, het is zo lekker betrouwbaar.
  vrijdag 25 februari 2011 @ 01:20:26 #280
2964 Armageddon
pi_93291520
We hebben nu een manier gevonden die werkt. TLS is de lul nu. :D
  vrijdag 25 februari 2011 @ 09:40:45 #281
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_93296957
Ben ik heel nieuwsgierig als ik de volgende vraag stel:
Hoe en wat en foto's/filmpjes?
  vrijdag 25 februari 2011 @ 23:38:43 #282
2964 Armageddon
pi_93331543
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 09:40 schreef GizartFRL het volgende:
Ben ik heel nieuwsgierig als ik de volgende vraag stel:
Hoe en wat en foto's/filmpjes?
Ben bezig met Brenno en Pownews, Komt goed. :)
  vrijdag 25 februari 2011 @ 23:41:26 #283
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_93331679
Bij instappen wordt je gezicht waarschijnlijk ook al vastgelegd samen met de nummer op je anonieme kaart.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  vrijdag 25 februari 2011 @ 23:52:54 #284
pi_93332312
Ik hoorde op het journaal dat de fraude beheersbaar is. :)

Dus iedereen mag lekker hacken van die blonde minister-doos.
  vrijdag 25 februari 2011 @ 23:57:22 #285
2964 Armageddon
pi_93332562
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 23:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Dat mens is zo gek als een deur.
pi_93335402
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 23:57 schreef Armageddon het volgende:

[..]

gewoon een prestigeproject dat er door moet komen, net als de volledig mislukte Fyra treinen.
Nu wil de NS zelfs de reguliere intercity's schrappen zodat je straks alleen nog met de sneltrein van Rotterdam naar Den Haag kan, waanzin
pi_93335481
Definieer 'een manier die werkt'.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 01:10:20 #288
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_93335977
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 23:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Volgens mij is het een media-stunt om het gezicht van de OV-chip te redden. Er is al zoveel geld tegeneaan gesmeten. En de New-World-Order van Cecil Rhodes heeft toch haar Ausweis/RFID poortjes nodig in de toekomst.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  zaterdag 26 februari 2011 @ 01:12:52 #289
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_93336059
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 23:57 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Maar wellicht is dit ook goed nieuws. Als hackers nu al gaten vinden in dat hele poortjes/rf-id systeem is het alleen maar toetejuichen. We need leverage and power to the people!
  zondag 6 maart 2011 @ 00:55:21 #290
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_93713033
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 23:38 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Ben bezig met Brenno en Pownews, Komt goed. :)
En en en?
pi_93713771
Iemand nog een touchatag reader te koop?
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_95014812
viel toch wel mee met de fraude ?
blijkbaar kan je toch niet zo makkelijk anoniem reizen, maar als je een anonieme kaart contant koopt, kunnen ze je niets maken lijkt me.

quote:
AMSTERDAM - Politie en justitie zitten ov-chipkaartfraudeurs op de hielen. Er lopen elf onderzoeken tegen fraudeurs, terwijl er volgens de spoorwegpolitie nog tientallen zaken op stapel staan.
Dit meldt het AD maandag. Sinds begin dit jaar op internet software en apparatuur werd aangeboden waarmee ov-chipkaarten gemakkelijk te manipuleren zijn, heeft de fraude een grote vlucht genomen.

Volgens een woordvoerder van Trans Links Systems (TLS), het bedrijf achter de ov-chipkaart, worden wekelijks enkele tientallen kaarten ontdekt waarmee wordt gefraudeerd. Die worden in de meeste gevallen direct geblokkeerd.

Anoniem

Volgens TLS lukt het steeds vaker de fraudeurs te achterhalen. Dit is niet eenvoudig, omdat het merendeel van de fraudeurs gebruik maakt van anonieme ov-chipkaarten.

Wanneer een fraudeur deze kaart met een eigen bankpas heeft aangeschaft is de fraudeur aan de hand van transactiegegevens echter wel te op te sporen. “Het net lijkt zich langzaam te sluiten”, aldus een woordvoerder van TLS.
pi_95015495
Wederom een bluf bericht volgens mij
pi_95015638
Gelukkig koop ik altijd gewoon kaartjes. Kan je volgens mij niet mee frauderen.
Twiddel
pi_95015948
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 11:04 schreef summer2bird het volgende:
Gelukkig koop ik altijd gewoon kaartjes. Kan je volgens mij niet mee frauderen.
Ik ook, werkt ook beter met korting voor het geval je voor 9 uur 's-morgens vertrekt maar erna aankomt. Het deel van de reis na 9 uur heb ik dan gewoon m'n korting. En met declareren is het ook makkelijker al kan er van een OV-chipkaart wel een uitdraai worden gemaakt op het station.
pi_95016167
zaterdag met de chipkaart gereist in de tram, nou ik was ook de enigste, tram was bomvol en er checkten er heel weinig uit bij het strand.

op de terugweg stonden er van die HTM ers, kon je alvast inchecken, lekker handig hoor.
Doe je toch niet.
pi_95016705
quote:
Wanneer een fraudeur deze kaart met een eigen bankpas heeft aangeschaft is de fraudeur aan de hand van transactiegegevens echter wel te op te sporen. “Het net lijkt zich langzaam te sluiten”, aldus een woordvoerder van TLS.
Wat willen ze hiermee bewijzen dan? Die kaart kan verloren of uitgeleend zijn.

Het gebruik van een aangepaste kaart is verboden, maar het bezit toch niet? Dan zijn die mensen toch alleen te pakken als ze op heterdaad worden betrapt?
pi_95017081
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 11:42 schreef Wokkel het volgende:
Wat willen ze hiermee bewijzen dan? Die kaart kan verloren of uitgeleend zijn.
Dat vanaf heden fraudeurs gaan opletten en alleen nog maar kaarten cash aanschaffen. :D
pi_95017888
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 11:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat vanaf heden fraudeurs gaan opletten en alleen nog maar kaarten cash aanschaffen. :D
Dat kan dus niet. Een anonieme chipkaart kan alleen met pin betaald worden en is daarom nooit volledig anoniem.
pi_95018373
lapo!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')