abonnement Unibet Coolblue
  maandag 10 januari 2011 @ 21:40:38 #1
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_91135722

Investment banking #7 "Money walks, bullshit talks"
Investment banking #6 " Joining the Dark Side "
Investment banker / Beleggingsadviseur worden #5
Investment banker / Beleggingsadviseur worden #4
Investment banker / Beleggingsadviseur worden #3
Investment banker / Beleggingsadviseur worden #2
Investment banker / Beleggingsadviseur worden

tsja, ik was de laatste post in het vorige topic en toen bungelde daar zo'n olijke smiley met een slotje in zijn hand en ik dacht "daar klik ik op", en toen zag ik een OP en toen dacht ik "ik wijzig die 7 in een 8 en dan klik" en zo gezegd en zo gedaan en nu hebben we hier dus deel 8.

[ Bericht 9% gewijzigd door Outlined op 10-01-2011 22:39:39 ]
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_91136157
Oh come on dude, originele TT zeg dat moet beter kunnen.

Anywayz, zoals jullie weten was ik met mijn studentenvereniging bezig met het opzetten van een trading competitie. Die gaat over een niet al te korte termijn in de beta functie voor 2 week. Na de 2 week beta gaan we direct live en we staan natuurlijk flink voor lul als er nog fouten in zitten daarom vroeg ik me af of misschien een aantal hier mee willen testen? Je weet maar nooit of iemand nog een glitch tegenkomt waar door je het spel met 2 vingers in de neus gaat winnen :')
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91138453
Outlined, kan je inderdaad niet even tenminste de link naar het vorige topic erbij voegen?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91138656
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 22:20 schreef Drive-r het volgende:
Outlined, kan je inderdaad niet even tenminste de link naar het vorige topic erbij voegen?
Dan kun jij direct even een nieuwe TT verzinnen :+
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91139673
"Only closers get coffee"
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  maandag 10 januari 2011 @ 22:40:19 #6
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_91139744
Als je op een M&A afdeling werkt ben je dan veel bezig met het waarderen van bedrijven en hun activiteiten? Moet je daarvoor goed balansen en kasstroomoverzichten kunnen lezen?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_91140232
Ja, maar dat leer je in een week ofzo. De details volgen vanzelf. Je hoeft geen audit te doen ofzo, enkel het geheel begrijpen.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  maandag 10 januari 2011 @ 22:52:05 #8
256829 Sokz
Livin' the life
pi_91140614
Ja maar dat lijkt me wel het laatste waar je je druk om zou moeten maken :N
Zijn M&A en CF twee aparte takken van sport of worden die bij velen samengevoegd in één afdeling?
pi_91140989
Het zijn gewoon termen die in principe op hetzelfde neerkomen.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91148818
Tvp
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 11 januari 2011 @ 11:05:27 #11
256829 Sokz
Livin' the life
pi_91153733
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 22:57 schreef Drive-r het volgende:
Het zijn gewoon termen die in principe op hetzelfde neerkomen.
Oké mooi. Dacht dat CF meer IPO's e.d. waren en M&A fusies en dan beiden in een apart deel. Vroeg me af wat ik leuker vond.
pi_91154197
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 11:05 schreef Sokz het volgende:

[..]

Oké mooi. Dacht dat CF meer IPO's e.d. waren en M&A fusies en dan beiden in een apart deel. Vroeg me af wat ik leuker vond.
Over het algemeen worden CF en Investment Banking meestal gebruikt als algemene term binnen een bank voor de complete afdeling. Soms valt M&A daar dan onder, die doen fusies & overnames, IPO's, etc... Maar ook equity capital markets (die helpen bij IPOs en aandelen uitgiftes), leverage finances, debt capital markets, etc....

Maar het blijven maar labels, ze zijn niet overal hetzelfde. Net als met titels binnen banken, etc...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91155068
Is het eigenlijk mogelijk om op een M&A afdeling te komen met een bedrijfskunde/bedrijfseconomie bachelor - Finance Master?
Bij de top banken nemen ze, zoals de naam al zegt, alleen de top aan, maar zijn er ook kleinere banken die een M&A/CF afdeling hebben?
pi_91155182
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 11:38 schreef JohnSpek het volgende:
Is het eigenlijk mogelijk om op een M&A afdeling te komen met een bedrijfskunde/bedrijfseconomie bachelor - Finance Master?
Bij de top banken nemen ze, zoals de naam al zegt, alleen de top aan, maar zijn er ook kleinere banken die een M&A/CF afdeling hebben?
Natuurlijk is dat mogelijk, je kunt met ongeveer elke Master/Bachelor binnen komen in finance, ook bij top banken. En er zijn genoeg kleine banken met dit soort activiteiten, denk aan NIBC, Kempen, etc... Verder natuurlijk allerlei boutiques die M&A services aanbieden.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91168609
tvppp
"Underestimate me, I'll take advantage of it"
pi_91168757
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 11:38 schreef JohnSpek het volgende:
Is het eigenlijk mogelijk om op een M&A afdeling te komen met een bedrijfskunde/bedrijfseconomie bachelor - Finance Master?
Bij de top banken nemen ze, zoals de naam al zegt, alleen de top aan, maar zijn er ook kleinere banken die een M&A/CF afdeling hebben?
Doe jij een finance master?
pi_91185088
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 17:14 schreef Rejected het volgende:

[..]

Doe jij een finance master?
Ik ben aan het voorsorteren voor de master "accountancy en control" en "Finance". Ik wil hierna dus één van de twee, of allebei, masters volgen. Alhoewel ik eigenlijk nog niet precies weet wat ik wil worden later.
pi_91254963
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 22:16 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Ik ben aan het voorsorteren voor de master "accountancy en control" en "Finance". Ik wil hierna dus één van de twee, of allebei, masters volgen. Alhoewel ik eigenlijk nog niet precies weet wat ik wil worden later.
Ah op die manier. Accountancy geeft in mijn ogen wat meer zekerheid en houvast, maar de werkzaamheden trekken mij persoonlijk niet zo.

Verder vond ik dit net op het internet: een overzicht van opleidingen na de master(CFA, CAIA, etc): http://post.nyssa.org/nys(...)for-your-career.html
pi_91261181
Dat is een mooi overzicht, dankjewel :)
pi_91275438
Zeker goed overzicht, CAIA lijkt me wel wat. Wat is het niveau van zo'n toets. CFA schijnt heel moeilijk te zijn (heb de slagingspercentages niet bij de hand, maar was niet echt hoog dacht ik)
pi_91275487
Traders' Smaller Bonuses Still Top Pay for Brain Surgeons, 4-Star Generals

http://www.bloomberg.com/(...)4-star-generals.html
pi_91276035
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 10:49 schreef Rejected het volgende:

[..]

Ah op die manier. Accountancy geeft in mijn ogen wat meer zekerheid en houvast, maar de werkzaamheden trekken mij persoonlijk niet zo.

Verder vond ik dit net op het internet: een overzicht van opleidingen na de master(CFA, CAIA, etc): http://post.nyssa.org/nys(...)for-your-career.html
Klopt, dat vind ik wel een prettig idee bij Accountancy. Wat een beetje jammer is aan Finance is ook het feit dat ik geen econometrie of zo studeer. Vraag me af hoe een bedrijfskunde bachelor daarmee kan concurreren, aangezien finance toch voornamelijk toegepaste wiskunde is.

Goed schema trouwens!
  donderdag 13 januari 2011 @ 18:58:30 #23
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_91276332
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 18:38 schreef Walkerr het volgende:
Traders' Smaller Bonuses Still Top Pay for Brain Surgeons, 4-Star Generals

http://www.bloomberg.com/(...)4-star-generals.html
Ik kan nog kiezen, bankier of neurochirurg.
pi_91276548
Vraagje: kennen jullie HAL Investments en zo ja, wat zijn de ervaringen ermee?
pi_91277007
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 18:36 schreef Walkerr het volgende:
Zeker goed overzicht, CAIA lijkt me wel wat. Wat is het niveau van zo'n toets. CFA schijnt heel moeilijk te zijn (heb de slagingspercentages niet bij de hand, maar was niet echt hoog dacht ik)
Volgens mij zijn ze qua moeilijkheidsgraad met elkaar te vergelijken. Lage slagingspercentage is te wijden dat men zich opgeeft maar gewoon niet genoeg tijd erin steekt. Dit zijn namelijk vooral mensen die al aan het werk zijn.
  donderdag 13 januari 2011 @ 19:20:06 #26
256829 Sokz
Livin' the life
pi_91277334
CFA en dergelijke is toch niet echt een 'boomer' voor je CV? Dacht dat de mensen in het vak er niet zo veel mee hadden.
pi_91278245
quote:
Op donderdag 13 januari 2011 19:03 schreef leysha het volgende:
Vraagje: kennen jullie HAL Investments en zo ja, wat zijn de ervaringen ermee?
Redelijk conservatieve PE club die voornamelijk investeert op de hele lange termijn en dus weinig deals doet. Wel vrij betrokken bij hun investeringen. Nemen als een van de weinigen direct aan van universiteit, maar staan erom bekend dat mensen nooit langer dan een paar jaar blijven. Het wordt nog steeds echt gerund door de familie, daar moet je van houden. Het ligt eraan wat je daarna wilt doen, maar een consultant lijkt me een betere start.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91278291
quote:
Op donderdag 13 januari 2011 19:20 schreef Sokz het volgende:
CFA en dergelijke is toch niet echt een 'boomer' voor je CV? Dacht dat de mensen in het vak er niet zo veel mee hadden.
Klopt, dat boeit meeste mensen geen donder.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91279882
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 19:38 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Redelijk conservatieve PE club die voornamelijk investeert op de hele lange termijn en dus weinig deals doet. Wel vrij betrokken bij hun investeringen. Nemen als een van de weinigen direct aan van universiteit, maar staan erom bekend dat mensen nooit langer dan een paar jaar blijven. Het wordt nog steeds echt gerund door de familie, daar moet je van houden. Het ligt eraan wat je daarna wilt doen, maar een consultant lijkt me een betere start.
Wat maakt ze conservatief? Ik begreep inderdaad van henzelf dat zij bijzonder lang bij investeringen betrokken zijn en daarom een soort kruising vormen tussen strategie consultancy en investment banking... Enig idee hoe het komt dat de doorstroom zo hoog is? Worden veel mensen na een aantal jaar weggestuurd of gaan ze uit eigen beweging verder?

Geen idee wat ik uiteindelijk wil gaan doen, in ieder geval een paar jaar heel hard werken, heel erg uitgedaagd worden, heel veel leren en groeien. En dan zien we wel weer verder.
pi_91279905
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 19:38 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Klopt, dat boeit meeste mensen geen donder.
Haha. Je zou maar braaf je CFA aan het studeren zijn, nooit hier posten en dan zo je bericht hier lezen :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91282074
quote:
Op donderdag 13 januari 2011 20:08 schreef leysha het volgende:

[..]

Wat maakt ze conservatief? Ik begreep inderdaad van henzelf dat zij bijzonder lang bij investeringen betrokken zijn en daarom een soort kruising vormen tussen strategie consultancy en investment banking... Enig idee hoe het komt dat de doorstroom zo hoog is? Worden veel mensen na een aantal jaar weggestuurd of gaan ze uit eigen beweging verder?

Geen idee wat ik uiteindelijk wil gaan doen, in ieder geval een paar jaar heel hard werken, heel erg uitgedaagd worden, heel veel leren en groeien. En dan zien we wel weer verder.
Nou ja, je werkt voor een familie, of eigenlijk 1 persoon die het voor het zeggen heeft. Daarbij een paar mensen die er lang werken en naar wie hij luistert, maar over het algemeen trekken die paar mensen hun plan. Dan knap je als junior dus voornamelijk veel vuil werk op en zit er weinig carriere in. Na een paar jaar heb je alles dan wel geleerd en zien mensen zichzelf op een dood spoor. Da's mijn outside-in view trouwens, hoewel ik er wel mensen ken.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91282210
quote:
Op donderdag 13 januari 2011 20:09 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Haha. Je zou maar braaf je CFA aan het studeren zijn, nooit hier posten en dan zo je bericht hier lezen :P
Nou ja, je zult er heus wel wat leren en daar doe je het voor. Bijna alles wat je doet enkel voor je CV werkt niet.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91282356
Als je als trainee bij APG begint willen ze volgens mij dat je je CFA haalt (of iets anders). [Semi offtopic]
pi_91283237
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 20:47 schreef Rejected het volgende:
Als je als trainee bij APG begint willen ze volgens mij dat je je CFA haalt (of iets anders). [Semi offtopic]
Persoonlijk vind ik dat wat overdone. CFA is heel veel droge theorie. Dat ga je niet even zonder werkervaring binnen een korte tijd halen. Het toont mijn inziens vooral veel doorzettingsvermogen. Dat is natuurlijk wel een plus.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91283755
Ik haal al die afkorting door elkaar, maar veel starters moeten idd wel want van die diploma's halen waar ze nodig zijn volgens de licentie van het bedrijf. Investment bankers meestal niet, want die geven als junior niet echt investerings-advies. Mensen aan de markt kant wel. Maar goed, het heeft nul zin om zo'n diploma zelf al te doen...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91284009
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 21:08 schreef Drive-r het volgende:
Ik haal al die afkorting door elkaar, maar veel starters moeten idd wel want van die diploma's halen waar ze nodig zijn volgens de licentie van het bedrijf. Investment bankers meestal niet, want die geven als junior niet echt investerings-advies. Mensen aan de markt kant wel. Maar goed, het heeft nul zin om zo'n diploma zelf al te doen...
Die diploma's zijn alleen stukken makkelijker dan de CFA :P. Ik moest de CISI certificaten halen voor een stage. Die stellen niks voor. Binnen 2 week moet je ze beide kunnen halen en ben je zogenaamd FSA approved. En dan kun je bijv. bij een broker/prop trader werken en investment advies geven afhankelijk van welk CISI papiertje je hebt. Kost iets van 300 pond voor de examens.

Het CISI papiertje is overigens wel een aanrader voor mensen die nog geen werkervaring hebben. Je komt dan in een lijst van 'werkloze' approved persons te staan waar je een belletje kunt verwachten van de wat mindere boutiques, brokers of marketmakers of je daar wil werken. Het is beter dan in de supermarkt, je verdient ook meer en je zit vaak toch al in de city.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91290444
Wellicht kennen jullie deze link al, maar ik vond het erg leerzaam om naar te luisteren.

Ze vertellen via een podcast alles over investment banking, recruiting en hoe het leven er aan toe gaat enzo.

http://www.mergersandinqu(...)g-part-1-recruiting/

[ Bericht 1% gewijzigd door JohnSpek op 13-01-2011 22:49:00 ]
pi_91290705
quote:
Het CISI papiertje is overigens wel een aanrader voor mensen die nog geen werkervaring hebben. Je komt dan in een lijst van 'werkloze' approved persons te staan waar je een belletje kunt verwachten van de wat mindere boutiques, brokers of marketmakers of je daar wil werken. Het is beter dan in de supermarkt, je verdient ook meer en je zit vaak toch al in de city.
Heeft een van jullie enig idee of er ook zoiets in NL bestaat?
pi_91290997
Ik zit eraan te denken om me aan te melden voor de zomerstage van APG, waar je een voorkeur kan geven voor functiegebied. Wat zouden jullie doen? Mijn doel is om het jaar daarna IB stage te lopen in the UK.

http://www.apg.nl/apgsite/werkenbij/
pi_91291646
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 22:45 schreef Walkerr het volgende:

[..]

Heeft een van jullie enig idee of er ook zoiets in NL bestaat?
Volgens mij is het equivalent in Nederland de WFT belegging diploma. Hetgeen wat je nodig hebt om advies (legaal) te mogen geven aan anderen. Maar qua niveau is dat totaal niet aan te raden en zal je denk ik ook absoluut niet verder helpen.

quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 22:49 schreef Walkerr het volgende:
Ik zit eraan te denken om me aan te melden voor de zomerstage van APG, waar je een voorkeur kan geven voor functiegebied. Wat zouden jullie doen? Mijn doel is om het jaar daarna IB stage te lopen in the UK.

http://www.apg.nl/apgsite/werkenbij/
Ik zie alleen afstudeer stages bij APG?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91294294
In de automatisering :D
pi_91302784
quote:
Ik zie alleen afstudeer stages bij APG?
http://www.apg.nl/apgsite/werkenbij/afstuderen/

Helemaal onderaan is een kopje "zomerstage". Je moet een open sollicitatie naar ze sturen met o.a in welk functiegebied je geïnteresseerd bent.
pi_91304069
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 21:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Die diploma's zijn alleen stukken makkelijker dan de CFA :P. Ik moest de CISI certificaten halen voor een stage. Die stellen niks voor. Binnen 2 week moet je ze beide kunnen halen en ben je zogenaamd FSA approved. En dan kun je bijv. bij een broker/prop trader werken en investment advies geven afhankelijk van welk CISI papiertje je hebt. Kost iets van 300 pond voor de examens.

Het CISI papiertje is overigens wel een aanrader voor mensen die nog geen werkervaring hebben. Je komt dan in een lijst van 'werkloze' approved persons te staan waar je een belletje kunt verwachten van de wat mindere boutiques, brokers of marketmakers of je daar wil werken. Het is beter dan in de supermarkt, je verdient ook meer en je zit vaak toch al in de city.
De diploma's die veel mensen moeten halen zijn de gewone "FSA exams", ik ken ze niet als iets anders. Dat is meestal een week cursus en een week studeren en dan ben je er. Ik ben er voorlopig altijd aan ontsnapt, hoewel ik het waarschijnlijk wel eens moet doen helaas.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91304124
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 22:49 schreef Walkerr het volgende:
Ik zit eraan te denken om me aan te melden voor de zomerstage van APG, waar je een voorkeur kan geven voor functiegebied. Wat zouden jullie doen? Mijn doel is om het jaar daarna IB stage te lopen in the UK.

http://www.apg.nl/apgsite/werkenbij/
Lijkt me dat je dan asset management wilt doen, toch? Dat is tenslotte de core business, en linkt het meest met IB.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  vrijdag 14 januari 2011 @ 16:58:54 #45
256829 Sokz
Livin' the life
pi_91323322
Heeft iemand nog een linkje naar de Vault Guide? Miss een optie om die in de OP te zetten ..
pi_91326034
Ik ben momenteel bezig met mijn master Werktuigbouw in Delft en heb ook wel interesse in IB. Heeft het een meerwaarde om hierna een master financial econometrics te doen?
  vrijdag 14 januari 2011 @ 17:54:19 #47
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_91326182
grappig, al die Delftenaren met interesse in IB, je doet TU dus waarom geen interesse in een baan bij Philips of Balalast Nedam?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_91326235
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:54 schreef Outlined het volgende:
grappig, al die Delftenaren met interesse in IB, je doet TU dus waarom geen interesse in een baan bij Philips of Balalast Nedam?
Minder centen?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 17:56:47 #49
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_91326301
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:55 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Minder centen?
meer vrije tijd
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_91326531
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:56 schreef Outlined het volgende:

[..]

meer vrije tijd
Dat betwijfel ik. Ik denk dat je met een baan als IBer meer uren draait. En status en geld lijken mij de grootste drijfveer voor studenten.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91326591
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:54 schreef Outlined het volgende:
grappig, al die Delftenaren met interesse in IB, je doet TU dus waarom geen interesse in een baan bij Philips of Balalast Nedam?
Niet iedereen studeert enkel voor zijn carriere :{w

Ik studeerde werktuigbouwkunde omdat ik het uitdagend vond en wel hou van een beetje wiskunde, natuurkunde, etc... Ik had ook direct economie kunnen doen en mezelf kunnen doodvervelen, maar dat was zonde van mijn tijd geweest. Het hele studeren "voor een vak" is trouwens erg Nederlands, in de rest van de wereld denkt men gelukkig wat vrijer.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91326693
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 18:00 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat betwijfel ik. Ik denk dat je met een baan als IBer meer uren draait. En status en geld lijken mij de grootste drijfveer voor studenten.
Hij bedoelde het andersom...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91327065
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 18:01 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Niet iedereen studeert enkel voor zijn carriere :{w

Ik studeerde werktuigbouwkunde omdat ik het uitdagend vond en wel hou van een beetje wiskunde, natuurkunde, etc... Ik had ook direct economie kunnen doen en mezelf kunnen doodvervelen, maar dat was zonde van mijn tijd geweest. Het hele studeren "voor een vak" is trouwens erg Nederlands, in de rest van de wereld denkt men gelukkig wat vrijer.
Wat was jij anders geworden als jij niet voor IB was gegaan? Wat was je 2e keus? Of heb je zelfs nog iets overwogen voordat je akkoord ging met je IB baan?

quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 18:04 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Hij bedoelde het andersom...
Al kan ik me best voor stellen dat sommige mensen IB'er willen worden vanwege de "vrije tijd". Continu erg druk zijn kan ook een gevoel van vrijheid geven. Beschouw jij je vlieguren bijv. als 'werktijd' of als 'relax tijd'?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91327216
quote:
12s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 18:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Wat was jij anders geworden als jij niet voor IB was gegaan? Wat was je 2e keus? Of heb je zelfs nog iets overwogen voordat je akkoord ging met je IB baan?
Ik heb geen idee, ik denk dat ik ergens een management traineeship was gaan doen. Pijpleidingen leggen voor Shell heb ik nooit gewild, hoewel ik die sector machtig mooi vind. Maar toen ik akkoord ging voor de baan, had ik al een stage gedaan en was ik dus al zeker van dat ik het wilde. Tijdens de stage aanvraag heb ik 1 aanvraag ingediend bij die bank en 1 bij BP in Engeland. Beide geworden en toen voor de bank gekozen.

quote:
[..]

Al kan ik me best voor stellen dat sommige mensen IB'er willen worden vanwege de "vrije tijd". Continu erg druk zijn kan ook een gevoel van vrijheid geven. Beschouw jij je vlieguren bijv. als 'werktijd' of als 'relax tijd'?
Vliegen is meestal relaxen. Geen telefoon, geen email, top. Maar een dagtrip Parijs is wel weer vermoeiend, liever een retourtje Hong Kong...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91330596
Even volgen.
pi_91338185
ff een korte vraag over trading. In de podcast op de vorige pagine werd gezegd, dat je niet perse bij een grote bank hoeft te beginnen. Als je instaat bent om winst te maken, wil iedereen je hebben op den duur en kun je overal terecht. Waarom dan niet gewoon voor jezelf prive traden ipv in vaste dienst? Tuurlijk hebben de grote banken bepaalde resources en toegang tot veel informatie... maar waarom zou een goede trader niet alleen maar voor zichzelf werken?
pi_91339548
Kapitaal denk ik?

Overigens, wat een gedoe is het om een fatsoenlijk appartement te vinden. Lastig te oordelen wat nu betrouwbaar is of niet!
pi_91344072
Laat maar weten of je hulp nodig hebt, ik kan wel een beetje meekijken wat er betrouwbaar uitziet of niet.

Als prive trader is kapitaal het probleem. Research, bloomberg en toegang tot de betere trading platforms kost allemaal een hoop geld. Zonder behoorlijk kapitaal eet dat je rendement snel op...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91344149
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 21:20 schreef Outer het volgende:
ff een korte vraag over trading. In de podcast op de vorige pagine werd gezegd, dat je niet perse bij een grote bank hoeft te beginnen. Als je instaat bent om winst te maken, wil iedereen je hebben op den duur en kun je overal terecht. Waarom dan niet gewoon voor jezelf prive traden ipv in vaste dienst? Tuurlijk hebben de grote banken bepaalde resources en toegang tot veel informatie... maar waarom zou een goede trader niet alleen maar voor zichzelf werken?
Een goede (student) trader heeft vaak niet genoeg kapitaal om na het afstuderen er dagelijks van te leven. Stel je hebt 'slechts' 20k na je 3 jaar studie bij elkaar verzameld, dat is te weinig. Je hebt namelijk grofweg toch een 1000 euro in de maand nodig om bijv. in Londen te wonen/eten. Dan zit je al snel op een uitgaven post van 12k. Dan heb je tenminste een return nodig van 60% in 1 jaar. En pas daar boven verdien je! Misschien redt je de 60% in 1 jaar maar je houdt dat nooit vol. Ik ken vrienden die na hun studie geen baan konden vinden, gingen traden, het een aantal maanden volhouden en daarna toch met lege handen staan. Dat wil je echt niet!

Waar komen die studenten dan vooral terecht? Prop. boutiques etc. Je hebt ze in alle soorten en maten. Bij sommige betaal je een 1000 in de maand qua kosten en dan mag je met kapitaal van het bedrijf beleggen en gratis gebruik maken van de BB terminal, IQcapital, datastream etc. Alle leuk tools voor 1000 in de maand. Maarja, haal je winst, betaal je afhankelijk van je ervaring toch een 20% tot soms wel 60/70% van je winst aan het bedrijf. En je hebt geen vast salaris! Dus als je geen winstgevende trades hebt, verdien je ook niks. Ik ken ook zaken die het slim hebben aangepakt. Sinds je bij veel van die prop. traders ook vanuit huis kunt beleggen had je zo'n smurf die het hele kapitaal vanaf dag 1 in een aantal overheids obligaties had gestopt met grote yield en een aantal gunstige zero coupon bonds. Hij ging dus 'gegarandeerd' geld verdienen. Ook al was het slechts een klein percentage winst, dat is nog steeds een leuk bedrag. In de tussentijd ging hij gewoon ergens anders werken _O- en kan je aan het eind van het jaar een leuk 5 cijferig getal bijschrijven _O-

Andere Prop. huizen betaal je bijvoorbeeld eerst een 4000 voor een 2 maand studie technische en fundamentele analyse. Daarna krijg je de mogelijkheid om 2 maand 'virtueel' te traden met de kennis die je hebt opgedaan. Ben je de beste van de groep heb je een interview met 1 van de traders van dat bedrijf en kun je kort daarna voor dat bedrijf werken. Mocht je winst hebben betaal je daar weer een percentage 'fee' over. Een bedrijf wat zo werkt is bijv. Amplify Trading. Het kutte is dat er slechts een klein percentage daar door komt. En het kost je toch een groffe 4k voor een studie fundamentele en technische analyse. :')!

Je hebt als student al snel een vermogen van 250k nodig wil je er van kunnen leven. Uitgaande van een 10% rendement in het jaar, wat niet heel gek is, heb je een 2k per maand om van te leven. Dat is prima en je kunt een aantal keer per jaar op vakantie maar er zullen niet veel studenten zijn die op dat niveau zitten.

Waarom dan toch niet voor je zelf traden? Als je geen baan kunt vinden, wel belegt maar na 3 jaar je account op blaast ben je de lul. Gat in je CV en geen financiële werkgever die je nog wil hebben. Daarbij komt dat traden (althans voor mijzelf) ook een gezelligheids gebeuren is. Als je het voor jezelf doet op zolder bij je ouders blijft er weinig 'sociaals' over. Bij een prop. zaak zit je ten minste nog tussen andere traders.

Er is slechts 1 prop boutique waar ik heel erg graag zou voor werken maar daar kom ik toch niet in. Dan is de keus dus al snel gevallen op trading/research bij een IB en dan na je genoeg kapitaal hebt een hedgefunds te starten.

Mocht iemand toch tradinghuizen in Londen overwegen kan ik Schneider(inschrijven relatief simpel, toelating bestaat uit een aantal die hard wiskunde toetsen), Marex (recruteert alleen via via) en Janestreet (je CV+coverletter toesturen) adviseren. Bij 2 van de 3 heb je ook nog een vast salaris.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91353732
Bedankt voor je uitgebreide reactie, veel succes nog met je doelstellingen.
pi_91358403
Mooi stuk inderdaad Mr, Elf.
Is inderdaad niet te doen, 2k per maand verdienen in Londen is vanwege de levensstandaard daar ook niet super lijkt mij.
Die gast met die bonds _O- Neem aan dat dat nu wel soort van aangepakt is? Hurdle rate met de risk free rate ofzo?

[ Bericht 86% gewijzigd door Rejected op 15-01-2011 10:40:38 ]
pi_91365126
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:54 schreef Outlined het volgende:
grappig, al die Delftenaren met interesse in IB, je doet TU dus waarom geen interesse in een baan bij Philips of Balalast Nedam?
Groot deel van de studenten in Delft zit daar echt niet omdat ze techniek nou zo boeiend vinden. Vaak is het een aanleg/interesse voor beta en een wat moeilijkere/uitdagendere studie willen doen. Vervolgens komen ze dan op een TU en gaan ze voor een carriere in de IB etc. omdat dat weer uitdagender/interessanter (en meer monies) is dan ingenieur worden.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 14:10:31 #63
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_91365325
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:06 schreef ratatat het volgende:

[..]

Groot deel van de studenten in Delft zit daar echt niet omdat ze techniek nou zo boeiend vinden. Vaak is het een aanleg/interesse voor beta en een wat moeilijkere/uitdagendere studie willen doen. Vervolgens komen ze dan op een TU en gaan ze voor een carriere in de IB etc. omdat dat weer uitdagender/interessanter (en meer monies) is dan ingenieur worden.
Of het grote geld op zich. Dat schijnt nogal een taboe te zijn.
pi_91371104
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 14:10 schreef dennishk het volgende:

[..]

Of het grote geld op zich. Dat schijnt nogal een taboe te zijn.
Dat heeft niks met een taboe te maken, maar enkel geld najagen werkt niet. Je houdt het als junior in IB niet lang vol als het enkel om het geld gaat, hoelang kan jij jezelf zo motiveren als je nachten en weekenden door moet werken?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:08:04 #65
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_91372146
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 16:34 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dat heeft niks met een taboe te maken, maar enkel geld najagen werkt niet. Je houdt het als junior in IB niet lang vol als het enkel om het geld gaat, hoelang kan jij jezelf zo motiveren als je nachten en weekenden door moet werken?
Dat is het meest absolute wat je er van kunt maken ja, puur geld najagen. Echter, denk ik wel dat de mateloze populariteit heel veel te maken heeft met geld. Er word relatief gezien gewoon enorm goed betaald, dit hele topic zou niet lopen als dat niet zo zou zijn, daar durf ik geld om te verwedden (kan natuurlijk niet getoetst worden, maar dat terzijde). Wat ik bedoel te zeggen is dat salaris/bonus e.d. dood worden gezwegen terwijl dat voor veel mensen een belangrijk deel van hun motivatie zal zijn.
pi_91372342
Ik zie het nergens dood gezwegen worden, ik denk dat mensen er redelijk duidelijk over zijn. Maar je ziet niemand zeggen dat geld de hoofdzaak is, omdat ik ook niet geloof dat dat zo is... Ik ben er zelf ook vrij open in, en daarbij mag je ook wel een goed salaris eisen met die uren werk. Dus ja, populariteit heeft te maken met geld o.a., maar daar doet niemand moeilijk over, het heeft ook te maken met de soort mensen, het werk, de spanning, etc...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91373129
Als iedereen het voor het geld deed konden ze beter een master accountancy volgen denk ik. Je verdient wellicht wel wat minder dan een bankier maar je hebt wel 10x zoveel zekerheid.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:38:11 #68
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_91373268
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:34 schreef Rejected het volgende:
Als iedereen het voor het geld deed konden ze beter een master accountancy volgen denk ik. Je verdient wellicht wel wat minder dan een bankier maar je hebt wel 10x zoveel zekerheid.
en nog eens een leuke studie ook
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_91373451
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:38 schreef Outlined het volgende:

[..]

en nog eens een leuke studie ook
Ik weet niet of je sarcastisch bent want persoonlijk vind ik accountancy geen zak aan. :D
pi_91373478
quote:
Je verdient wellicht wel wat minder dan een bankier maar je hebt wel 10x zoveel zekerheid.
Dan lijkt het bankier mij toch ook een stuk interessant, uitdagender en spannender.
pi_91373529
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:34 schreef Rejected het volgende:
Als iedereen het voor het geld deed konden ze beter een master accountancy volgen denk ik. Je verdient wellicht wel wat minder dan een bankier maar je hebt wel 10x zoveel zekerheid.
Het lijkt mij dat IB toch wel een stuk beter verdient als accountancy. Accountancy verdient een schrale 25-30k en eindigt rond de 100k voor de meeste. Alleen partners verdienen opeens rond de 300-600k.
Verbaast mij trouwens dat status al kenmerk wordt genoemd om bij een IB te werken. Ik geloof dat in de volksmond IB helemaal niet zo'n goede status heeft.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:48:51 #72
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_91373677
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:44 schreef Walkerr het volgende:

[..]

Dan lijkt het bankier mij toch ook een stuk interessant, uitdagender en spannender.
en veel moeilijker om te worden
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:49:22 #73
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_91373704
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:45 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat IB toch wel een stuk beter verdient als accountancy. Accountancy verdient een schrale 25-30k en eindigt rond de 100k voor de meeste. Alleen partners verdienen opeens rond de 300-600k.
Verbaast mij trouwens dat status al kenmerk wordt genoemd om bij een IB te werken. Ik geloof dat in de volksmond IB helemaal niet zo'n goede status heeft.
nee maar bij je studievriendjes wel
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_91374645
Ik heb gisteren mijn contract gekregen voor een IB stage in London. Ben er 2 dagen voor op en neer gevlogen, maar dan heb je ook wat.
Nu heb ik een kleine issue. Voor mijn salaris heb ik een UK bank account nodig. Ik ben op zoek naar een bank account dat niet te duur is en/of aan te houden is voor een paar maanden i.p.v. een jaar.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
pi_91375498
Vergeet bij IB niet dat je even het aantal uur moet meerekenen in het salaris. Aangezien dat waarschijnlijk wel meer dan 80 uur pw zal zijn, zeker in het begin, moet je het eigenlijk even door twee delen voordat je vergelijkt!
Niet voor niets dat er wel eens grapjes gemaakt worden of de Hamburgerbakker bij de Mac niet meer verdiend.

@Orange: Ik weet niet bij welke bank het is maar waarschijnlijk kan HR je daar wel bij helpen!
pi_91377357
HR had HSBC aangeraden, maar die vraagt 8 pond per maand en je moet het account mininmaal 12 maanden aanhouden. Dat is dus 96 pond, terwijl ik hem maar 3 à 4 maanden nodig heb...
pi_91378003
Een Basic Bank Account bij Barclays heeft geen fee ;) Moet zelf dit ook nog eens gaan uitzoeken, maar op het eerste gezicht zag dit er wel prima uit
  zondag 16 januari 2011 @ 18:29:05 #78
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_91421741
antwoord op onderstaande vraag was me toch niet helemaal duidelijk dus ik stel hem nog een keer

quote:
Als je op een M&A afdeling werkt ben je dan veel bezig met het waarderen van bedrijven en hun activiteiten?
Is iemand op een M&A afdeling nou ook bezig met fifo en lifo?

[ Bericht 0% gewijzigd door Outlined op 16-01-2011 19:33:47 ]
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_91422265
Nee, het zijn geen accountants. Je moet de begrippen wel kennen, maar in principe doe je waarderingen dmv LBO modellen, DCF, transactie en publiek comps, etc... Lifo en Fifo, en andere basis shit qua accounting moet je wel begrijpen om te zorgen dat je de modellen juist interpreteert, maar that's it.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91424157
Drive-r: wat voor studie heb je gedaan als ik vragen mag?
  zondag 16 januari 2011 @ 21:21:21 #81
319975 Pitch-r
Geschonken, altijd op zn best
pi_91432832
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 19:22 schreef Tauchmeister het volgende:
Drive-r: wat voor studie heb je gedaan als ik vragen mag?
Ik dacht werktuigbouwkunde, in Delft
pi_91435440
Oh, dat is wel verrassend te noemen.
pi_91437239
Nee, Delft is al vrij lang de op-een-na-grootste leverancier van Nederlandse bankiers in Londen. Maar goed, geen idee of dat nog steeds zo is, maar je snapt mijn punt. Mensen die daar verrast door zijn, dat vind ik altijd wel weer verrassend.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91460066
ik sprak vanmorgen iemand in de trein en die had het over een ABN Amro open dag die morgen plaats vindt. Weet iemand hier iets vanaf?
pi_91461355
Via de evenementenkalender van ABN Amro zie ik niets staan voor 18 januari. Ik denk dat je de Risk management Inhousedag bedoeld van 19 januari? Hoort hier alleen niet echt thuis imo :s)
pi_91472427
Dacht dat die inhouse dag afgelopen vrijdag was. Studiegenoot ging erheen.
pi_91505672
@ Drive-r
Weet jij hoeveel procent van je salaris je overhoudt aan je stage in london?
Ik begreep dat je gewoon in Nederland belasting betaald aangezien je minder dan 182 dagen daar zit en ik neem aan dat ze daar ook wel iets inhouden.
Zo kan ik een beetje een inschatting maken voor het budget dat ik heb voor het zoeken van woonruimte.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 11:06:51 #88
256829 Sokz
Livin' the life
pi_91505966
Niet bizar veel, levensonderhoud in die drie maand ligt ook aanzienlijk hoger als in NL.
pi_91506118
Hangt van je brutto vergoeding af natuurlijk. In Nederland heb ik (en niemand die ik ken) ooit betaald. Eerst wordt er UK belasting ingehouden en die vraag je na terugkomst in Nederland gewoon terug (duurt een paar weken). De Nederlandse belastingdienst boeit het verder weinig en het is tenslotte een stage, je kunt desnoods dus alle kosten (huur, tickets) aftrekken van je brutto salaris als kosten.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91506258
Qua huur betaalde ik destijds iets van 250 pond per week, neem aan dat je nu nog wel iets meer budget hebt.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91510229
wanneer was destijds? Ik heb mijn budget op ongeveer 300 pond per week geschat.
pi_91510594
Dat was in zomer 2004, geloof ik. Met 300 per werk voor woonlasten moet het wel lukken. Idealiter huur je wat met mede-interns, dat is verreweg het leukst en nog steeds betaalbaar.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  donderdag 20 januari 2011 @ 20:25:56 #93
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_91629013
Ik hoor wel eens sporadisch dat er een arts iets compleet anders gaat doen, zo ken ik iemand die is na haar artsenexamen bij McKinsey gaan werken, kennen jullie ook van dat soort gevallen in IB?
pi_91648105
Zeker, ik had een Franse hersenchirurg van 31 in mijn jaar zitten. Had het na alle opleiding gehad ermee en wilde iets anders...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91662603
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Leeg je inbox eens ;)
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_91662937
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 15:36 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Leeg je inbox eens ;)
Excuses. Hij staat weer open. :7
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91671603
Wat moet ik me precies voorstellen bij zo'n phone interview? Het gaat om een functie als quant, daar lees ik in deze reeks überhaupt weinig over...
pi_91677435
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 19:13 schreef Hadewijn het volgende:
Wat moet ik me precies voorstellen bij zo'n phone interview? Het gaat om een functie als quant, daar lees ik in deze reeks überhaupt weinig over...
Ik gok dat er geen quants op dit forum zitten. Misschien handig om hier eens te kijken.
pi_91680101
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 21:04 schreef mies1983 het volgende:

[..]

Ik gok dat er geen quants op dit forum zitten. Misschien handig om hier eens te kijken.
Of hier. En hier een uitgebreide gids voor het quant worden.
pi_91686118
Ja, 't zal wel niks worden dan. Ik heb gewoon voor de aardigheid gesolliciteerd, maar ik heb verder geen enkele financiële kennis. 't Zal ook wel niet lukken om dat in een weekendje bij te spijkeren.
pi_91686189
Zijn er toevallig mensen die op de duisenberg universiteit een master volgen of van de universiteit hebben gehoord? Vorige week een presentatie over gehad en het sprak mij heel erg aan!
Zo spraken ze over gemotiveerde leerlingen die niet genoegen nemen met een 6'je.

(De universiteit heeft enkel finance en quant masters, vandaar de vraag in dit topic)
pi_91689977
Wat ik zo hoor is het niveau goed, zij het dat je inhoudelijk misschien beter op Tinbergen kan gaan zitten (MPhil b.v.?). Risico bij de Duisenberg School of Finance is misschien nog dat je niet weet welke naam het gaat krijgen..
  zaterdag 22 januari 2011 @ 00:27:44 #103
256829 Sokz
Livin' the life
pi_91690017
Ze noemen zichzelf toch "Harvard a/d Amstel? " :P
pi_91690665
Wanneer ik zoek op DSF krijg ik reacties als "het is een opleidingsinstituut voor criminelen" en "het trekt high potentials die geil zijn op geld". Ik weet niet of ik moet lachen of moet huilen.
pi_91691356
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 00:43 schreef Tauchmeister het volgende:
Wanneer ik zoek op DSF krijg ik reacties als "het is een opleidingsinstituut voor criminelen" en "het trekt high potentials die geil zijn op geld". Ik weet niet of ik moet lachen of moet huilen.
Het collegeld is dan ook belachelijk hoog. LSE is goedkoper en ik denk kwalitatief ook beter. Ik wist het wel als ik moest kiezen tussen de 2.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91691558
Twintig- tot dertigduizend euro toch? Dat is flink ja.
pi_91691901
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 00:27 schreef Sokz het volgende:
Ze noemen zichzelf toch "Harvard a/d Amstel? " :P
Klopt, dat vond ik ook wel grappig.

quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 00:43 schreef Tauchmeister het volgende:
Wanneer ik zoek op DSF krijg ik reacties als "het is een opleidingsinstituut voor criminelen" en "het trekt high potentials die geil zijn op geld". Ik weet niet of ik moet lachen of moet huilen.
Ik zie de link ook, maar hij noemt het bestuur van ING, aegon en ernst&young ook criminelen. Hij heeft dus blijkbaar gewoon haat voor de finance sector en multinationals.
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 00:59 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het collegeld is dan ook belachelijk hoog. LSE is goedkoper en ik denk kwalitatief ook beter. Ik wist het wel als ik moest kiezen tussen de 2.
Collegegeld is inderdaad erg hoog. Het schijnt dat rond de 10-15% van de studenten een volledige beurs krijgt, dus dan zou je daarbij moeten zitten.
Hij sprak tijdens de presentatie over de erg goede reputatie die duisenberg heeft in het bedrijfsleven, maar dat zegt natuurlijk iedere school.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 01:16:01 #108
256829 Sokz
Livin' the life
pi_91692059
Internationaal is Duisenberg sowieso nog niet bekend. Ik zou ook eerder voor een master LSE gaan b.v.
pi_91709675
Weet iemand hoe het is om te werken voor de Nederlandse tak van Petercam? Was een onbekende partij voor mij maar schijnt best een grote partij te zijn.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 23:22:44 #110
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_91729980
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:26 schreef Drive-r het volgende:
Zeker, ik had een Franse hersenchirurg van 31 in mijn jaar zitten. Had het na alle opleiding gehad ermee en wilde iets anders...
Dat zul je niet vaak zien... Ik zit zelf nogal te dubben, of na dit jaar 4 jaar dubbele master neuroscience/geneeskunde of iets nieuws als econometrie. Vind econometrie interessanter dan geneeskunde, maar neuro(systeem)fysiologie weer interessanter dan econometrie, bleh, keuzes maken. Ook weet ik niet wat ik later wil doen, bankier, s.consultant, ondernemer of toch specialist, allemaal fascinerend..
pi_91765211
quote:
bankier, s.consultant, ondernemer of toch specialist, allemaal fascinerend..
Er stond afgelopen week een stuk over investment banking vs strategy consulting in FSA&beyond. Leuk artikel om te lezen ook al weet je de meeste dingen wel al. Iemand het gelezen?
  zondag 23 januari 2011 @ 21:05:23 #112
256829 Sokz
Livin' the life
pi_91768634
Link?
pi_91769090
Helaas in tijdschriftvorm. :P Heb het nog niet gelezen maar zie dat er wat interviews zijn met bankiers en consultants. Kan het binnenkort wel even voor je inscannen als ik mn printer aan de praat krijg.
pi_91770174
quote:
Wie wil er met 10 miljoen pond spelen?
21 januari 2011

Zin in een uitdaging? Wil je je handelsspieren trainen? Kom op en speel een £10 miljoen fantasy fonds-spel, gesponsord door de Bank of America Merrill Lynch.

Het is een online handelsspel, waarbij studenten tegen elkaar spelen, die elk zoveel mogelijk uit een aandelenportefeuille proberen te halen. We geven je een fonds ter waarde van £10 miljoen waarmee je in Europese aandelen kunt handelen. Je hebt vervolgens een maand om onze aandacht te trekken.

Waarom zou je meedoen? De beste mannelijke en de beste vrouwelijke deelnemer (die in 2013 afstuderen) krijgen automatisch een plek bij de Bank of America Merrill Lynchs Insight Week, die dit voorjaar in Londen zal worden gehouden. Er zijn ook geldprijzen van £150, £100 en £50.

De aanmelding is nu open en de concurrentie belooft zwaar te zijn. In de zomeraflevering waren er 1700 deelnemers. Studenten uit heel Europa kunnen deelnemen, op voorwaarde dat ze in 2012 of 2013 afstuderen.

Voorbije kampioenen hebben een winst van meer dan 40% behaald. Als je denkt dat je dit rendement kunt verbeteren, meld je dan aan op www.efinancialcareers.com/bofamlchallenge

Aanmelden voor 18 februari.
http://nieuws.efinancialc(...)tem/newsItemId-30546
  zondag 23 januari 2011 @ 22:26:54 #115
256829 Sokz
Livin' the life
pi_91775327
Waarom kijken ze daar enkel naar het rendement?
pi_91780679
Heb de mogelijkheid om eventueel een master in Zwitersland te doen maar zit nog te wachten op volgende offers. Beter dan niks iig.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91788116
St. Gallen? Heb ik zelf ook naar zitten kijken en lijkt me echt heel erg gaaf!
pi_91789578
Ik denkt eerder ETH Zurich? Sowieso tof trouwens.
pi_91789663
ETH is een technische universiteit....
pi_91789981
So? Al gezien welke masters ze aanbieden?
pi_91791100
Ja, ook quantitative finance bedoel je zeker? Ik wilde alleen aangeven dat ETH heel erg goed bekend staat vanwege haar technische masters en dat je voor finance/business waarschijnlijk beter ergens anders heen kan gaan. St Gallen is daarom helemaal niet zo'n gekke suggestie.
pi_91898161
Wat zijn jullie ervaringen met het type mensen bij verschillende banken? Graag met naam van de bank, anders is het nutteloos. Bij Nomura leuke seniors (VP/MD), enthousiaste analisten, maar ook een aantal ongelofelijk (en misplaatste) arrogante figuren bij de senior associates. Morgan Stanley kreeg ik het idee dat iedereen zichzelf heel speciaal vond, desalniettemin een leuke club sociale mensen. Bij de kleine clubs die werk doen in NL (BDO bv.) was ik niet onder de indruk, slecht engels, analytisch niet sterk (iemand maakte een duidelijke valuation error in de trant van FCF per jaar is 10 en Terminal Value kleiner dan 10, werd niet opgepikt). Ken maar een iemand bij GS en dat was een echte high-flyer, is wel geburned na 2 jaar, werkt nu bij een andere club.
pi_91930880
Ik hoop dat ik hier in het goede topic zit.

Ik studeer nu in Nijmegen en ben bezig met de pre-master financiële economie. Ik zou graag in de zomer een soort van stage doen om te ontdekken waar mijn interesses liggen. Retail, M&A, trader, asset management enz. Weet iemand een aantal bedrijven die ik hiervoor kan benaderen?
pi_91973994
Vertel mij eens wat doet een bankier?
Wat doet een quant?
Wat is de wiskunde die een bankier moet beheersen? Wat is het moeilijkste?
pi_91978627
Volgens mij hoeft een bankier niet hele vergaande wiskundeskills te hebben. Ze zit wel in wat modellen dus moet dat wel kunnen doorzien, maar je zult geen ingewikkelde algebra gaan doen. Een quant(itative) doet dat wel. Deze gaan bv uitrekenen wat de goede prijs is van een nieuw ingewikkeld optieprodukt
pi_91978649
Misschien moeten we eens een FAQ maken met vragen die telkens terugkomen.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 18:50:16 #127
256829 Sokz
Livin' the life
pi_92001237
Stop daar dan ook gelijk de Vault Guide in .. :P
pi_92009022
Ja dat kan, en dan hopen dat ie wordt gelezen;)
  maandag 31 januari 2011 @ 22:15:52 #129
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_92148210
Stages Corporate Finance, kan dat in Nederland nou alleen bij ABN en ING of zijn er ook nog andere banken / bedrijven die dat aanbieden?
"Ik quote graag mezelf."
pi_92150006
Kempen, NIBC...
pi_92189377
En nog 30 anderen.. :P
pi_92214484
Zijn er in Nederland bedrijven die gespecialiseerd zijn in Equity Research, of moet je dan ook bij de bekende bedrijven, kempen/abn/ING enz., zijn?

Hoeveel uur werk je in ER per werk?

Lijkt me opzich wel een leuke tak, contact met klanten, analyseren, reizen om management om te vergaderen met managers.
pi_92221030
Ik weet niet zo goed het verschil tussen ER en PE maar HAL en AlpInvest zijn PE partijen die ook graduates aannemen. Werktijden zijn vergelijkbaar met IB, in ieder geval meer dan in consultancy (van wat ik heb gehoord).
pi_92222443
ER en PE is compleet verschillend. ER is het schrijven van rapporten over beursgenoteerde bedrijven. Meestal is dat een onafhankelijke afdeling van een grotere bank. PE is het investeren in private bedrijven, heeft niks van overlap.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_92233036
Blijf je op die afdeling werken of zijn er ook mogelijkheden om fondsmanager of zoiets te worden. Het investeren zelf zeg maar.
pi_92235549
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 17:31 schreef Walkerr het volgende:
Blijf je op die afdeling werken of zijn er ook mogelijkheden om fondsmanager of zoiets te worden. Het investeren zelf zeg maar.
Soms, maar meestal volgens mij niet. Ik ben niet zo bekend met die kant van de bank helaas.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_92307589
Ik heb binnenkort een assessment centre voor een analyst positie bij een BB Investment Bank. Wat mag ik verwachten? Group interview, persoonlijk interview, numerieke of logische testen?

Alvast bedankt om te antwoorden!
pi_92309179
Wat voor BB, Goldman Sachs? Morgan Stanley? JP Morgan? UBS? Credit Suisse? Heel veel top bedrijven hebben hele duidelijke rondes waar al veel over geschreven is.
pi_92314937
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 05:25 schreef Voodoo_Child het volgende:
Wat voor BB, Goldman Sachs? Morgan Stanley? JP Morgan? UBS? Credit Suisse? Heel veel top bedrijven hebben hele duidelijke rondes waar al veel over geschreven is.
Alle informatie is welkom! Ik ben op dit moment aan het applyen voor een springweek bij een paar BB's.
I think a hero is an ordinary individual who finds strength to persevere and endure in spite of overwhelming obstacles.
Christopher Reeve
pi_92376117
Ik heb het process nog niet meegemaakt, maar ik denk wel dat je die testen moet doen die je opnoemt...
pi_92376820
Bij alle banken, of het nu voordat de ACs (Assesment Centres) of al tijdens de application (gebeurt bij enkele banken) word vaak wel een numerieke en verbal (leesvaardigheids-) test afgenomen.

Vaak gaat het zo naar mijn idee;

Optie 1
Application - Phone interview - AC - Numeriek/Verbal; if pass > interviews - decision.

Optie 2
Application - Numerieke/Verbal test online - phone interview - AC - Evt. opnieuw de test als anti-cheat measures - en dan interviews/decision

Maargoed er zijn veel verhalen out there en geluk is, zoals eerder gezegd, enorm belangrijk lijkt het zo.
I think a hero is an ordinary individual who finds strength to persevere and endure in spite of overwhelming obstacles.
Christopher Reeve
pi_92384397
Zoals al werd aangegeven kun je het exacte process van elke bank vrij makkelijk online vinden. Zonder die info is het een wat zinlose discussie helaas, elk proces is weer wat anders.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93072782
Ik volg weer mee! Eerst onder de naam draaier89. '89 was trouwens niet van toepassing op geboortedatum, mochten sommigen dat hier denken.
pi_93091444
Wat zijn de benodigde skills voor Equity Research, zijn deze hetzelfde als IB?
  donderdag 24 februari 2011 @ 15:09:24 #145
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_93256787
Heren, ik zit met een dilemma. Ik wil ontzettend graag in in investeringswereldje en zoals het er nu voor staat wil ik het liefst de M&A kant op. Nu studeer ik op dit moment IBA in Rotterdam (RSM dus), eerste jaar, en heb ik een application nog open staan voor LSE economics (L101). De kans dat ik daar echter aangenomen word, is net zoals voor alle anderen die zich aanmelden bijzonder klein.

Nou is mijn vraag wat ik het beste kan doen mocht ik daadwerkelijk buiten de boot vallen. Aangezien IBA mij wat te gemakkelijk is en sommige vakken pure bezigheidstherapie is (eg Effective Business Communication) wil ik graag een wat meer economische studie doen. Probleem is echter dat de economische studies in Nederland nauwelijks erkend worden door de IB's heb ik het gevoel, terwijl RSM nog wel een goede naam heeft. Voordeel van het switchen is natuurlijk weer dat de opgedane kennis erg wordt vergroot (en ik heb opnieuw de kans me in te schrijven voor Spring Week, iets wat er compleet bij ingeschoten is dit jaar). Wat zou jullie advies zijn? En zouden jullie als jullie switchen eerder naar bedrijfseconomie gaan (bv. IBEB) vanwege de strategische business twist die M&A ook wel heeft, of straight pure economie (of misschiel wel econometrie)?

Bij voorbaat dank!
  donderdag 24 februari 2011 @ 15:19:02 #146
256829 Sokz
Livin' the life
pi_93257293
Econometrie is natuurlijk 't zwaarste en daardoor ook het 'gewildst' bij werkgevers.
  vrijdag 25 februari 2011 @ 01:18:16 #147
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_93291434
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 15:09 schreef Dandez92 het volgende:
Heren, ik zit met een dilemma. Ik wil ontzettend graag in in investeringswereldje en zoals het er nu voor staat wil ik het liefst de M&A kant op. Nu studeer ik op dit moment IBA in Rotterdam (RSM dus), eerste jaar, en heb ik een application nog open staan voor LSE economics (L101). De kans dat ik daar echter aangenomen word, is net zoals voor alle anderen die zich aanmelden bijzonder klein.

Nou is mijn vraag wat ik het beste kan doen mocht ik daadwerkelijk buiten de boot vallen. Aangezien IBA mij wat te gemakkelijk is en sommige vakken pure bezigheidstherapie is (eg Effective Business Communication) wil ik graag een wat meer economische studie doen. Probleem is echter dat de economische studies in Nederland nauwelijks erkend worden door de IB's heb ik het gevoel, terwijl RSM nog wel een goede naam heeft. Voordeel van het switchen is natuurlijk weer dat de opgedane kennis erg wordt vergroot (en ik heb opnieuw de kans me in te schrijven voor Spring Week, iets wat er compleet bij ingeschoten is dit jaar). Wat zou jullie advies zijn? En zouden jullie als jullie switchen eerder naar bedrijfseconomie gaan (bv. IBEB) vanwege de strategische business twist die M&A ook wel heeft, of straight pure economie (of misschiel wel econometrie)?

Bij voorbaat dank!
economische studies worden voor zover ik weet wel degelijk erkend door de banken, bedrijfskunde is misschien de uitzondering, maar dat is omdat het zo'n enorme domme bulkstudie is
"Ik quote graag mezelf."
pi_93299133
Hoe wiskundiger, hoe beter... vaak is dat het geval.
  vrijdag 25 februari 2011 @ 13:27:09 #149
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_93304195
quote:
economische studies worden voor zover ik weet wel degelijk erkend door de banken, bedrijfskunde is misschien de uitzondering, maar dat is omdat het zo'n enorme domme bulkstudie is
Economische studies an sich wel ja, maar ik bedoel meer dat Nederlandse universiteiten absoluut geen hoge reputatie hebben voor economie en op die manier dus ook niet zo 'erkend' worden door IB's als je dat bv. vergelijkt met een LSE. Dit terwijl de RSM met IBA wel een internationaal hoge reputatie heeft, ondanks dat het maar bedrijfskunde is. (Niveau van bedrijfskunde scheelt imo ook enorm per universiteit, al blijft het over het algemeen natuurlijk wel relatief laag).

quote:
Hoe wiskundiger, hoe beter... vaak is dat het geval.
Dat lijkt mij toch niet per sé waar, in dat opzicht zou je het beste een studie wiskunde kunnen gaan doen, terwijl investment bankers toch bijna uit de economie stroming komen me dunkt..
pi_93305029
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:27 schreef Dandez92 het volgende:
Dat lijkt mij toch niet per sé waar, in dat opzicht zou je het beste een studie wiskunde kunnen gaan doen, terwijl investment bankers toch bijna uit de economie stroming komen me dunkt..
Ik ken meer IB'ers die studies deden zoals natuurkunde, scheikunde, werktuigbouwkunde, sterrenkunde, etc. in plaats van de typische economische studies.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 12:36:45 #151
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_93344059
quote:
Ik ken meer IB'ers die studies deden zoals natuurkunde, scheikunde, werktuigbouwkunde, sterrenkunde, etc. in plaats van de typische economische studies.
Zegt dat niet meer over de kringen waarin je je begeeft dan over IB in het algemeen :) ?

Heeft iemand trouwens al Inside Job gekeken? Vond het een belachelijk suggestieve en slappe documentaire, maar is genomineerd voor een oscar.
pi_93345154
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 12:36 schreef Dandez92 het volgende:

[..]

Zegt dat niet meer over de kringen waarin je je begeeft dan over IB in het algemeen :) ?
Nee, zoals je ook in dit gehele topic kan lezen, of alle andere delen: Hoe wiskundiger, hoe beter.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 14:33:32 #153
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_93347792
M&A / Corporate finance bij de Big-4 (KPMG, PWC, E&Y en Deloitte). Hoe wordt daar tegen aan gekeken door jullie ?
"Ik quote graag mezelf."
pi_93348313
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 14:33 schreef San_Andreas het volgende:
M&A / Corporate finance bij de Big-4 (KPMG, PWC, E&Y en Deloitte). Hoe wordt daar tegen aan gekeken door jullie ?
Lijkt mij niks. Liever M&A bij een kleine gespecialiseerde bank dan bij 1 van de grote 4 of een IB.

quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 12:36 schreef Dandez92 het volgende:

[..]

Zegt dat niet meer over de kringen waarin je je begeeft dan over IB in het algemeen :) ?
Jep, maar ik bevind me over het algemeen de laatste 2.5 jaar in het financieel district in Londen. Dus het zegt mijn inziens wel een klein beetje over hoe de situatie nu eigenlijk is. ;)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 15:38:58 #155
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_93350459
quote:
Jep, maar ik bevind me over het algemeen de laatste 2.5 jaar in het financieel district in Londen. Dus het zegt mijn inziens wel een klein beetje over hoe de situatie nu eigenlijk is. ;)
Haha, dan zal je inderdaad wel een punt hebben ja :) . Is het wel nog steeds zo dat 90% van Oxbridge, LSE en Imperial afkomen (en in mindere mate Warwick en UCL), vooral de FO jobs? En hoe is je ervaring met buitenlanders? Heb een beetje het idee gekregen dat ze niet zo van de diversiteit zijn wat dat betreft, wat zijn de kansen met een Nederlandse bachelor in het algemeen?
pi_93421689
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 22:13 schreef Drive-r het volgende:
Nee, Delft is al vrij lang de op-een-na-grootste leverancier van Nederlandse bankiers in Londen
Wat is dan de grootste als ik zo vrij mag zijn :@ ?
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
  maandag 28 februari 2011 @ 00:16:47 #157
319975 Pitch-r
Geschonken, altijd op zn best
pi_93423030
Ik mag aannemen dat erasmus universiteit op 1 staat.
  maandag 28 februari 2011 @ 07:37:53 #158
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_93428565
RSM schijnt een target uni te zijn, zelfs van de BB.
pi_93436090
Hoi. Dit jaar behaal ik als het goed is mijn bachelordiploma Wiskunde aan de Universiteit van Utrecht. In principe is de normale gang van zaken dat je dan doorgaat met een master. Maar nu is het zo dat ik eigenlijk wil gaan werken volgend jaar. Fulltime. En hoewel ik een best goede vakkenvuller of zakkenleger ( :') ) zou zijn.... wil ik wel een beetje een serieuze baan hebben.
Ik ben natuurlijk wel bereid laag te beginnen, gezien ik niet meer dan een bachelordiploma heb, maar dan moeten er wel goede kansen en vooruitzichten zijn. Nu is dus mijn vraag of dat uberhaupt mogelijk is? Via een internship of iets? Oh, ik heb trouwens een voorkeur voor de kant van banken, financiën en consultancy. Ik weet dat het vroeger wel kon, zo ergens beginnen en dan langzaam omhoog werken... maar ik weet niet hoe de markt tegenwoordig precies in elkaar zit. Ik weet wel dat er talloze mensen zijn met betere papieren voor de meeste banen. Enige plusje aan mij is dat ik dus zo'n beetje de meest exacte opleiding doe die er bestaat en je hoort toch altijd dat ze zoeken naar mensen die analytisch kunnen denken... Verder, maar dat zal men niet boeien, denk ik dat een specialistische master naar bijvoorbeeld een of andere topologie ook niet echt van mij een betere kandidaat maakt... En op m'n vwo diploma staan twee achten en een negen voor de 'exacte' vakken (Na, Sk, Wi).
pi_93436189
Mochten mijn kansen 0 zijn, dan doe ik wel een master econometrie. Maar ik heb meer zin om hard te werken dan om hard te studeren nu.
  maandag 28 februari 2011 @ 13:12:44 #161
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_93436596
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 12:58 schreef Liselotttte het volgende:
Hoi. Dit jaar behaal ik als het goed is mijn bachelordiploma Wiskunde aan de Universiteit van Utrecht. In principe is de normale gang van zaken dat je dan doorgaat met een master. Maar nu is het zo dat ik eigenlijk wil gaan werken volgend jaar. Fulltime. En hoewel ik een best goede vakkenvuller of zakkenleger ( :') ) zou zijn.... wil ik wel een beetje een serieuze baan hebben.
Ik ben natuurlijk wel bereid laag te beginnen, gezien ik niet meer dan een bachelordiploma heb, maar dan moeten er wel goede kansen en vooruitzichten zijn. Nu is dus mijn vraag of dat uberhaupt mogelijk is? Via een internship of iets? Oh, ik heb trouwens een voorkeur voor de kant van banken, financiën en consultancy. Ik weet dat het vroeger wel kon, zo ergens beginnen en dan langzaam omhoog werken... maar ik weet niet hoe de markt tegenwoordig precies in elkaar zit. Ik weet wel dat er talloze mensen zijn met betere papieren voor de meeste banen. Enige plusje aan mij is dat ik dus zo'n beetje de meest exacte opleiding doe die er bestaat en je hoort toch altijd dat ze zoeken naar mensen die analytisch kunnen denken... Verder, maar dat zal men niet boeien, denk ik dat een specialistische master naar bijvoorbeeld een of andere topologie ook niet echt van mij een betere kandidaat maakt... En op m'n vwo diploma staan twee achten en een negen voor de 'exacte' vakken (Na, Sk, Wi).
gewoon applyen voor internships/werk-stages bij de IB's of consultancy kantoren. Met een wiskunde master is het vooral een vereiste dat je je goed voorbereidt. Zo ben ik zelf immers al een paar keer op mijn smoel gegaan.
"Ik quote graag mezelf."
  maandag 28 februari 2011 @ 13:14:11 #162
256829 Sokz
Livin' the life
pi_93436640
Lees deze hele reeks eens door, waarschijnlijk worden antwoorden op al je vragen daarmee beantwoord. Er is trouwens ook een apart consultancy-topic: Strategieconsultant worden.
pi_93450313
Even volgen.
pi_93632636
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 12:58 schreef Liselotttte het volgende:
Hoi. Dit jaar behaal ik als het goed is mijn bachelordiploma Wiskunde aan de Universiteit van Utrecht. In principe is de normale gang van zaken dat je dan doorgaat met een master. Maar nu is het zo dat ik eigenlijk wil gaan werken volgend jaar. Fulltime. En hoewel ik een best goede vakkenvuller of zakkenleger ( :') ) zou zijn.... wil ik wel een beetje een serieuze baan hebben.
Ik ben natuurlijk wel bereid laag te beginnen, gezien ik niet meer dan een bachelordiploma heb, maar dan moeten er wel goede kansen en vooruitzichten zijn. Nu is dus mijn vraag of dat uberhaupt mogelijk is? Via een internship of iets? Oh, ik heb trouwens een voorkeur voor de kant van banken, financiën en consultancy. Ik weet dat het vroeger wel kon, zo ergens beginnen en dan langzaam omhoog werken... maar ik weet niet hoe de markt tegenwoordig precies in elkaar zit. Ik weet wel dat er talloze mensen zijn met betere papieren voor de meeste banen. Enige plusje aan mij is dat ik dus zo'n beetje de meest exacte opleiding doe die er bestaat en je hoort toch altijd dat ze zoeken naar mensen die analytisch kunnen denken... Verder, maar dat zal men niet boeien, denk ik dat een specialistische master naar bijvoorbeeld een of andere topologie ook niet echt van mij een betere kandidaat maakt... En op m'n vwo diploma staan twee achten en een negen voor de 'exacte' vakken (Na, Sk, Wi).
Je lijkt me een vrij ideale kandidaat op de beschreven punten in ieder geval. Een master heb je niet echt nodig, je doet een exact studie en je hebt hoge cijfers op je VWO diploma. Daarbij ben je vrouw, dat helpt ook altijd nog. Dat laatste bedoel ik trouwens absoluut niet negatief in enige zin, maar er zijn gewoon nog steeds weinig vrouwen in investment banking en dus worden vrouwelijke CVs altijd wat beter bekeken.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93632802
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 07:37 schreef Dandez92 het volgende:
RSM schijnt een target uni te zijn, zelfs van de BB.
Beetje zo'n "urban legend". In principe hebben de meeste investment banks geen target uni voor Nederland. In andere landen is heb je meer verschil tussen universiteiten, dus kun banken inderdaad een specifieke universiteit kiezen voor hun recruiting. Zo heb je bijvoorbeeld Bocconi in Italie, HEC in Frankrijk en SSE in Sweden.

In Nederland gaan banken gewoon de recruiting events af en bekijken ze verder alle applicaties, ongeacht universiteit.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93632864
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 23:45 schreef Thas het volgende:

[..]

Wat is dan de grootste als ik zo vrij mag zijn :@ ?
Zal per jaar verschillen. De stelregel dat Delft nr 2 is, is ook een soort "algemeen gegeven" waarvoor niemand een bron heeft. Ik zie wel veel Rotterdammers in Londen, maar momenteel bijvoorbeeld ook enorm veel mensen uit Groningen. Over het algemeen zie ik een brede mix van Delft, A'dam, R'dam en Groningen.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93632932
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 15:38 schreef Dandez92 het volgende:

[..]

Haha, dan zal je inderdaad wel een punt hebben ja :) . Is het wel nog steeds zo dat 90% van Oxbridge, LSE en Imperial afkomen (en in mindere mate Warwick en UCL), vooral de FO jobs? En hoe is je ervaring met buitenlanders? Heb een beetje het idee gekregen dat ze niet zo van de diversiteit zijn wat dat betreft, wat zijn de kansen met een Nederlandse bachelor in het algemeen?
Je kansen als Nederlander zijn goed. De City is niet Engels, de City is internationaal en dus zijn het overwegend buitenlanders. Nederlanders zijn altijd goed, want ze zijn over het algemeen goed opgeleid, minimaal 2-talig en redelijk "volwassen" tegen de tijd dat ze afstuderen.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93641659
Bummer, niet uitgenodigd voor spring weeks. Toch bedankt aan de mensen hier die mijn cv hebben gechecked, dat is in de toekomst altijd handig!
pi_93641932
quote:
minimaal 2-talig
Bedoel je dan dat je de taal vloeiend kan spreken/schrijven? Welke talen zijn belangrijk, Duits, Russisch, Chinees, Spaans?

Jammer Kaas-, volgend jaar aanmelden voor summer internships?
pi_93641944
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 14:47 schreef Kaas- het volgende:
Bummer, niet uitgenodigd voor spring weeks. Toch bedankt aan de mensen hier die mijn cv hebben gechecked, dat is in de toekomst altijd handig!
Spring weeks blijven ook zeldzaam, er zijn weinig plekken voor. Zomer stages zijn altijd nog makkelijker.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93642097
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 14:53 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Spring weeks blijven ook zeldzaam, er zijn weinig plekken voor. Zomer stages zijn altijd nog makkelijker.
Dit geeft de burger weer moed.

@Walkerr
Zou zomaar kunnen. Dat zie ik dan wel weer. ;)
pi_93642294
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 14:53 schreef Walkerr het volgende:

[..]

Bedoel je dan dat je de taal vloeiend kan spreken/schrijven? Welke talen zijn belangrijk, Duits, Russisch, Chinees, Spaans?

Jammer Kaas-, volgend jaar aanmelden voor summer internships?
Elke taal is relevant, banken doen tenslotte zaken door heel Europa en voor alles is een plekje. Je moet natuurlijk minimaal vloeiend Engels spreken en schrijven. Dat is al je 2e taal, naast Nederland. Dan is het altijd welkom als je verdere talen spreekt, maar welke is niet zo enorm belangrijk. Frans of Duits is altijd een goeie, maar alle talen zijn altijd handig.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  vrijdag 4 maart 2011 @ 15:08:54 #173
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_93642599
quote:
Beetje zo'n "urban legend". In principe hebben de meeste investment banks geen target uni voor Nederland. In andere landen is heb je meer verschil tussen universiteiten, dus kun banken inderdaad een specifieke universiteit kiezen voor hun recruiting. Zo heb je bijvoorbeeld Bocconi in Italie, HEC in Frankrijk en SSE in Sweden.

In Nederland gaan banken gewoon de recruiting events af en bekijken ze verder alle applicaties, ongeacht universiteit.
Dat is wat zowel RBS als JPM tegen een vriend van me hadden bevestigd tijdens zijn spring week application, maar het kan natuurlijk ook gezegd zijn om een beetje te pleasen :)
pi_93642826
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 15:08 schreef Dandez92 het volgende:

[..]

Dat is wat zowel RBS als JPM tegen een vriend van me hadden bevestigd tijdens zijn spring week application, maar het kan natuurlijk ook gezegd zijn om een beetje te pleasen :)
Target uni betekent normaal dat er echt gefocust wordt op 1 universiteit. In Nederland heb je dat gewoon echt niet. Wel heb je dat banken voornamelijk A'dam en R'dam bezoeken, maar dat is omdat daar de enige grote recruiting events door de FSA georganiseerd worden. Voor die events worden trouwens ook mensen van andere universiteiten uitgenodigd.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93643060
Misschien ga ik toch nog eerst werken voor dat ik met mijn master ga beginnen. Gisteren naar een kleinschalig event geweest bij een nieuwe prop firm in Londen (3 min lopen van liv. pool street). Ze doen bijna al hun trading op basis van CTA. Dat is op zich wel iets minder.

Aanmelden is exact hetzelfde als andere prop. firms. Je komt in een groep en je moet TA/FA studeren en daarna een examen afleggen. Uiteraard vrij wank. Het voordeel van deze zaak is alleen dat het onder leiding staat van een voormalig vrij bekende hedgefund manager in de city. Een Noor die aeronautical engineering heeft gestudeerd. Na je examen begint het echte werk, Iedereen moet zijn eigen automatische trading modellen creëren en hij zal daar along the way commentaar op geven. Bijsturen zeg maar. Toekomstig willen ze met een klein groepje een hedge fund op richten.

Ben vanochtend uitgenodigd om spoedig eens langs te komen op de trading vloer, ze waren erg enthousiast.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 4 maart 2011 @ 15:21:34 #176
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_93643141
Lijkt mij niet dat Target uni's per sé de enige in een land zijn. LSE, Oxford en Cambridge zijn toch in principe ook de target uni's van de UK (terwijl ze daarbuiten alsnog recruiten)?
pi_93643325
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 15:21 schreef Dandez92 het volgende:
Lijkt mij niet dat Target uni's per sé de enige in een land zijn. LSE, Oxford en Cambridge zijn toch in principe ook de target uni's van de UK (terwijl ze daarbuiten alsnog recruiten)?
Natuurlijk zijn target uni's niet de enige in een land. Er zijn werkelijk waar nog een shitload meer uni's in de UK die ook veel studenten afleveren in de finance/trading hoek. UCL, Durham, Warwick, Imperial, etc.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 4 maart 2011 @ 15:27:11 #178
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_93643402
Dat begrijp ik, maar met die redenatie zou je dus RSM (en waarschijnlijk TUD dan ook) wel als target uni kunnen bestempelen toch? :)

Maarja, maakt ook niet zo veel uit.
pi_93643625
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 15:27 schreef Dandez92 het volgende:
Dat begrijp ik, maar met die redenatie zou je dus RSM (en waarschijnlijk TUD dan ook) wel als target uni kunnen bestempelen toch? :)

Maarja, maakt ook niet zo veel uit.
Ik zou alleen RSM nooit als target universiteit bestempelen, omdat ik dat nooit ergens zo zie. Zeker niet in mijn eigen ervaring, maar ik heb er ook nooit andere banken zo over horen praten.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93653585
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 11:13 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Je lijkt me een vrij ideale kandidaat op de beschreven punten in ieder geval. Een master heb je niet echt nodig, je doet een exact studie en je hebt hoge cijfers op je VWO diploma. Daarbij ben je vrouw, dat helpt ook altijd nog. Dat laatste bedoel ik trouwens absoluut niet negatief in enige zin, maar er zijn gewoon nog steeds weinig vrouwen in investment banking en dus worden vrouwelijke CVs altijd wat beter bekeken.
WAT! Kan ik dan gewoon zonder een masterdiploma me aan proberen te melden voor iets, met een kans groter dan 0? Mooi.
pi_93653918
quote:
11s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 19:10 schreef Liselotttte het volgende:

[..]

WAT! Kan ik dan gewoon zonder een masterdiploma me aan proberen te melden voor iets, met een kans groter dan 0? Mooi.
Uhm, in de UK is het zelfs gebruikelijk om na je bachelor direct aan het werk te gaan :{ :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_93683887
Ja maar UK is weer een brug te ver :p Kan ik het ook proberen hier in NL?
  zaterdag 5 maart 2011 @ 13:54:51 #183
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_93683917
Proberen kan altijd en gezien jouw bachelor wiskunde maak je een prima kans.
Bedankt Hans.
  zondag 6 maart 2011 @ 15:19:48 #184
256829 Sokz
Livin' the life
pi_93727713
http://www.guardian.co.uk(...)igns-gaddafi-scandal

oeh, zelfs LSE is niet crystalclear.
  zondag 6 maart 2011 @ 15:43:54 #185
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_93728529
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 15:19 schreef Sokz het volgende:
http://www.guardian.co.uk(...)igns-gaddafi-scandal

oeh, zelfs LSE is niet crystalclear.
Mja, zo heel gek is het natuurlijk niet. Je zou dit soort dingen eerder verwachten bij een top universiteit dan bij een 3e rangs uni. Dictators zoals Gaddafi kan natuurlijk niet aankomen bij z'n matties dat z'n kids bij een 3e rangs uni zitten ;) En een universiteit neemt natuurlijk graag politiek bekende figuren aan. Gratis reclame.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 6 maart 2011 @ 16:03:07 #186
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_93729284
Zonde aangezien hij vooral financieel bijzonder veel voor elkaar heeft gekregen. Volgens mij stond ook vrijwel niemand achter zijn beslissing, maar heeft hij puur uit eigen beweging ontslag genomen, wat de man nog bewonderenswaardiger maakt natuurlijk (vooral omdat het een relatief kleine issue is) :)
pi_93729984
Zal dit invloed hebben op hun status als top-universiteit?
  zondag 6 maart 2011 @ 16:42:38 #188
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_93730861
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 16:20 schreef Walkerr het volgende:
Zal dit invloed hebben op hun status als top-universiteit?
Nope.

quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 16:03 schreef Dandez92 het volgende:
Zonde aangezien hij vooral financieel bijzonder veel voor elkaar heeft gekregen. Volgens mij stond ook vrijwel niemand achter zijn beslissing, maar heeft hij puur uit eigen beweging ontslag genomen, wat de man nog bewonderenswaardiger maakt natuurlijk (vooral omdat het een relatief kleine issue is) :)
Naja. In conservatieve kringen is dit natuurlijk geen 'kleine issue'.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 6 maart 2011 @ 18:09:19 #189
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_93734201
Hm, als je bedenkt dat het van de zoon van Ghadaffi komt die een redelijk 'verwaarloosbaar' bedrag (10.000 dacht ik) doneert aan een universiteit voor academisch onderzoek op een moment waarop er geen reden was om het niet aan te nemen, is dat geen bijzonder grote issue. Ik heb genoeg directeuren en leiders zien blijven zitten terwijl er ergere dingen gaande waren :')
  zondag 6 maart 2011 @ 18:40:09 #190
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_93735191
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 18:09 schreef Dandez92 het volgende:
Hm, als je bedenkt dat het van de zoon van Ghadaffi komt die een redelijk 'verwaarloosbaar' bedrag (10.000 dacht ik) doneert aan een universiteit voor academisch onderzoek op een moment waarop er geen reden was om het niet aan te nemen, is dat geen bijzonder grote issue. Ik heb genoeg directeuren en leiders zien blijven zitten terwijl er ergere dingen gaande waren :')
Het gaat natuurlijk om de naam die wordt verbonden aan zo'n universiteit. Wereldwijd zal er in kranten staan dat zo'n iemand aan een prestigieuze universiteit studeert. Nu blijkt dat die zelfde gast toch van een behoorlijk corrupte familie is, lees je dat ook weer terug in al die kranten/media etc.

Dat is natuurlijk een behoorlijke dreun, eentje die meer kost dan 10k.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_93737098
Het lijkt me allemaal zo'n onzin, bijna alle grote universiteiten worden bezocht door zonen van dictators en criminelen. Kim z'n kids werden ook gewoon in het Westen opgeleid.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  zondag 6 maart 2011 @ 21:02:56 #192
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_93742039
quote:
Het lijkt me allemaal zo'n onzin, bijna alle grote universiteiten worden bezocht door zonen van dictators en criminelen. Kim z'n kids werden ook gewoon in het Westen opgeleid.
Dit inderdaad. Regeringsleiders en afstammelingen van rijke zakenlui komen nu eenmaal op dit soort universiteiten af (zelfs Bolkestein en JFK :) ) en daar zitten altijd wel discutabele figuren bij, die kan je moeilijk van tevoren al screenen. Daarom vind ik zijn ontslag wat dat betreft vrij radicaal, los ervan dat de universiteit reputatieschade heeft geleden. Je kunt hem er simpelweg moeilijk verantwoordelijk voor stellen lijkt me.
  zondag 6 maart 2011 @ 21:10:02 #193
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_93742515
Wat voor werk ben jij eigenlijk in geïnteresseerd Dandez?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 6 maart 2011 @ 22:16:50 #194
256829 Sokz
Livin' the life
pi_93747471
Waar staat de term 'CAMA' voor bij bedrijven als Blackstone? (rijtje PrivateEquity, Real Estate, CAMA)
pi_93747710
Ik zou gokken op Capital Management oid.
  zondag 6 maart 2011 @ 22:25:05 #196
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_93748071
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 22:16 schreef Sokz het volgende:
Waar staat de term 'CAMA' voor bij bedrijven als Blackstone? (rijtje PrivateEquity, Real Estate, CAMA)
Cama staat voor credit and marketable alternatives
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 6 maart 2011 @ 23:18:19 #197
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_93751180
quote:
Wat voor werk ben jij eigenlijk in geïnteresseerd Dandez?
Ben me nog erg aan het oriënteren, maar heb voorlopig wel een sterke voorkeur voor Corporate Finance (in bijzonder M&A). Heb alleen een beetje de impressie dat M&A een beetje de verkeerde mensen aantrekt (in ieder geval dat men dat idee heeft, weet natuurlijk niet of het waar is).
  zondag 6 maart 2011 @ 23:26:53 #198
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_93751572
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 23:18 schreef Dandez92 het volgende:

[..]

Ben me nog erg aan het oriënteren, maar heb voorlopig wel een sterke voorkeur voor Corporate Finance (in bijzonder M&A). Heb alleen een beetje de impressie dat M&A een beetje de verkeerde mensen aantrekt (in ieder geval dat men dat idee heeft, weet natuurlijk niet of het waar is).
De verkeerde mensen aantrekt? Hoe .. bedoel je dat?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_93751698
Wat voor studie deed je ook alweer Dandez? IBA toch?
  zondag 6 maart 2011 @ 23:36:24 #200
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_93752020
Nouja in de aangedikte spookverhalen hoor je vooral dat de M&A'ers het meest aan de bovengrens van de 100 urige werkweken zitten met de meest extreme mensen die onder de druk het eerst naar het witte poeder grijpen. Volgens mij bestaat er ook het idee dat de mensen in M&A grotendeels de mensen aan trekken die het vrijwel alleen voor het geld doen (en natuurlijk worden die eruit gepikt bij een sollicitatie, maar nooit 100%). Het zijn spookverhalen natuurlijk, maar ook die zijn ergens op gebaseerd.
  zondag 6 maart 2011 @ 23:39:07 #201
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_93752119
quote:
Wat voor studie deed je ook alweer Dandez? IBA toch?
IBA ja, maar met een beetje geluk economie vanaf volgend jaar :)
  zondag 6 maart 2011 @ 23:40:09 #202
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_93752159
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 23:36 schreef Dandez92 het volgende:
Nouja in de aangedikte spookverhalen hoor je vooral dat de M&A'ers het meest aan de bovengrens van de 100 urige werkweken zitten met de meest extreme mensen die onder de druk het eerst naar het witte poeder grijpen. Volgens mij bestaat er ook het idee dat de mensen in M&A grotendeels de mensen aan trekken die het vrijwel alleen voor het geld doen (en natuurlijk worden die eruit gepikt bij een sollicitatie, maar nooit 100%). Het zijn spookverhalen natuurlijk, maar ook die zijn ergens op gebaseerd.
Dit zijn inderdaad spookverhalen. En dit soort verhalen moeten je zeker niet tegen houden om m&a bankier te worden. Je kunt na een jaar of 2 ook van M&A switchen naar iets anders bijv. als het toch te veel uren blijken te zijn of je de stress niet aan kunt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 6 maart 2011 @ 23:45:58 #203
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_93752385
Dat begrijp ik ja, maar blijf M&A inderdaad ook wel het meest interessant vinden (zeker ook omdat het veel meer is dan enkel quantitatief werk). Bestaat er niet ook de mythe dat je sowieso na een jaar of 4 de overstap naar de buy side moet maken haha? Volgens mij bestaan er meer vooroordelen over IB'ers dan welke andere beroepsgroep dan ook :)
  zondag 6 maart 2011 @ 23:49:34 #204
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_93752535
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 23:45 schreef Dandez92 het volgende:
Dat begrijp ik ja, maar blijf M&A inderdaad ook wel het meest interessant vinden (zeker ook omdat het veel meer is dan enkel quantitatief werk). Bestaat er niet ook de mythe dat je sowieso na een jaar of 4 de overstap naar de buy side moet maken haha? Volgens mij bestaan er meer vooroordelen over IB'ers dan welke andere beroepsgroep dan ook :)
Moah. Ik denk dat dat ook wel weer meevalt wat betreft mythes enzo.

M&A lijkt me op zich wel interessant werk maar ligt niet helemaal in mijn straatje. Dan zou PE toch interessanter zijn, al ga ik het liefst voor prop.trading of kwantitatieve research in een hedge fund.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 6 maart 2011 @ 23:52:16 #205
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_93752659
PE is buy side toch? Dat lijkt me ook wel erg interessant, maar voor zover ik heb begrepen kom je daar dus ook vrijwel niet in rechtstreeks vanuit je studie.
  zondag 6 maart 2011 @ 23:58:48 #206
256829 Sokz
Livin' the life
pi_93752931
Maar het kan wel, op die site van blackstone b.v. kun je op eenzelfde manier binnenkomen als bij de grote IB"s.
Private Equity lijkt mij ook het interessantst.
  maandag 7 maart 2011 @ 02:11:03 #207
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_93756162
als je een niet exacte studie doet, is cum-laude afstuderen dan noodzakelijk wil je een kans maken bij de grote banken?
"Ik quote graag mezelf."
pi_93758595
bij alpinvest kun je ook meteen na je studie terecht.

Ben zelf meer van het value-investing, blijf het interessant vinden, dus voor mij ligt een HF meer in mijn gebied.Zit erg te twijfelen waar ik het beste kan beginnen, IB of ER.
pi_93758649
[/quote]Dat begrijp ik ja, maar blijf M&A inderdaad ook wel het meest interessant vinden (zeker ook omdat het veel meer is dan enkel quantitatief werk). Bestaat er niet ook de mythe dat je sowieso na een jaar of 4 de overstap naar de buy side moet maken haha? Volgens mij bestaan er meer vooroordelen over IB'ers dan welke andere beroepsgroep dan ook
[quote]

Dat is wat je heel erg leest op WSO.
pi_93758826
quote:
Op maandag 7 maart 2011 09:02 schreef Walkerr het volgende:
bij alpinvest kun je ook meteen na je studie terecht.

Ben zelf meer van het value-investing, blijf het interessant vinden, dus voor mij ligt een HF meer in mijn gebied.Zit erg te twijfelen waar ik het beste kan beginnen, IB of ER.
Equity research bij een grote bank lijkt mij wel een goede.
  maandag 7 maart 2011 @ 17:19:09 #211
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_93776541
draait het in dit vakgebied nou om 1 ding: discounted cash flow (en de berekeningen daaromheen en alles wat zo'n berekening kan beinvloeden)?
"Ik quote graag mezelf."
pi_93778312
quote:
Op maandag 7 maart 2011 17:19 schreef San_Andreas het volgende:
draait het in dit vakgebied nou om 1 ding: discounted cash flow (en de berekeningen daaromheen en alles wat zo'n berekening kan beinvloeden)?
Nee, ik vraag me even af hoe je daar bij komt? DCFs gebruik je soms, maar het is maar een heel erg klein deel van investment banking en het werk dat je daar doet. En dan bedoel ik echt heel erg klein.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93778382
quote:
Op maandag 7 maart 2011 09:02 schreef Walkerr het volgende:
bij alpinvest kun je ook meteen na je studie terecht.

Ben zelf meer van het value-investing, blijf het interessant vinden, dus voor mij ligt een HF meer in mijn gebied.Zit erg te twijfelen waar ik het beste kan beginnen, IB of ER.
AlpInvest doet zelf geen PE, maar is een investeerder in andere PE fondsen. Da's nogal een groot verschil.

PS: waarom zou HF goed passen bij value investing? Dan lijkt PE me aantrekkelijker.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93778419
quote:
Op maandag 7 maart 2011 02:11 schreef San_Andreas het volgende:
als je een niet exacte studie doet, is cum-laude afstuderen dan noodzakelijk wil je een kans maken bij de grote banken?
Nee, absoluut niet.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  maandag 7 maart 2011 @ 18:20:20 #215
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_93778759
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 18:07 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Nee, ik vraag me even af hoe je daar bij komt? DCFs gebruik je soms, maar het is maar een heel erg klein deel van investment banking en het werk dat je daar doet. En dan bedoel ik echt heel erg klein.
komt het dan voornameljk bij Corporate Finance en M&A voor of is het ook daar maar een klein deel van het werk?
"Ik quote graag mezelf."
  maandag 7 maart 2011 @ 19:04:06 #216
256829 Sokz
Livin' the life
pi_93780626
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 18:20 schreef San_Andreas het volgende:

[..]

komt het dan voornameljk bij Corporate Finance en M&A voor of is het ook daar maar een klein deel van het werk?
Daar ook een klein deel, DCF is een manier, naast vele anderen, om een bedrijf te waarderen. Uiteraard zal je tijdens het werk er mee in aanmerking komen. Vanwaar die DCF interesse? :P
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 18:09 schreef Drive-r het volgende:

[..]

AlpInvest doet zelf geen PE, maar is een investeerder in andere PE fondsen. Da's nogal een groot verschil.
PS: waarom zou HF goed passen bij value investing? Dan lijkt PE me aantrekkelijker.
Vandaar dat ik nergens een lijst van bedrijven die onder AlpInvest vallen kon vinden..
Wordt er tegenwoordig nog veel 'ge-raid'? En dan niet ING-achtig maar echt letterlijk tot het bot (verkoop licensies, bedrijfsgrond » woningbouw etc.) zoals G. Gekko dat deed?
  maandag 7 maart 2011 @ 19:51:04 #217
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_93782878
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 19:04 schreef Sokz het volgende:

[..]

Daar ook een klein deel, DCF is een manier, naast vele anderen, om een bedrijf te waarderen. Uiteraard zal je tijdens het werk er mee in aanmerking komen. Vanwaar die DCF interesse? :P

Heb hier een boek over waarderingen liggen en ze hebben het er vaak over.
Het is dus zo dat waarderingen in het algemeen (en er geschikte deals uit sleuren) de core-business zijn?
"Ik quote graag mezelf."
pi_93792324
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 23:45 schreef Dandez92 het volgende:
Dat begrijp ik ja, maar blijf M&A inderdaad ook wel het meest interessant vinden (zeker ook omdat het veel meer is dan enkel quantitatief werk). Bestaat er niet ook de mythe dat je sowieso na een jaar of 4 de overstap naar de buy side moet maken haha? Volgens mij bestaan er meer vooroordelen over IB'ers dan welke andere beroepsgroep dan ook :)
De overstap naar PE moet je inderdaad in je eerste 2-5 jaar doen. Daarna ben je voor overstap vrij laat en wordt het erg lastig. PE shops nemen namelijk het liefst juniors aan, en die beginnen als associate. Iemand met 6 jaar ervaring zal een meer senior rol willen, maar kan die nauwelijks krijgen.

Vroeger was het makkelijker, maar ook PE groeit niet zo hard meer en heeft dus meer keuze...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93792417
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 23:58 schreef Sokz het volgende:
Maar het kan wel, op die site van blackstone b.v. kun je op eenzelfde manier binnenkomen als bij de grote IB"s.
Private Equity lijkt mij ook het interessantst.
BlackStone is nauwelijks nog PE te noemen, dat is inmiddels een full-service firm die zelfs investment banking doet... Beginnen in PE direct uit de universiteit is nagenoeg onmogelijk bij een serieuze firma.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93792514
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 18:20 schreef San_Andreas het volgende:

[..]

komt het dan voornameljk bij Corporate Finance en M&A voor of is het ook daar maar een klein deel van het werk?
Je moet je misschien iets meer inlezen, maar CF, M&A en IB zijn termen die over een weer worden gebruikt voor dezelfde advies rol...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  maandag 7 maart 2011 @ 22:18:33 #221
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_93792693
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 22:15 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Je moet je misschien iets meer inlezen, maar CF, M&A en IB zijn termen die over een weer worden gebruikt voor dezelfde advies rol...
dat had ik gedaan, vandaar die vragen over DCF :')
"Ik quote graag mezelf."
pi_93793050
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 19:04 schreef Sokz het volgende:

Vandaar dat ik nergens een lijst van bedrijven die onder AlpInvest vallen kon vinden..
Wordt er tegenwoordig nog veel 'ge-raid'? En dan niet ING-achtig maar echt letterlijk tot het bot (verkoop licensies, bedrijfsgrond » woningbouw etc.) zoals G. Gekko dat deed?
Onder "raiden" versta ik niet zozeer wat jij beschrijft, dat is meer "asset stripping". Een corporate raid is het overnemen van bedrijven die niet overgenomen willen worden, en dat gebeurt weinig tegenwoordig. Vroeger had je nog beursgenoteerde bedrijven die fundamenteel ondergewaardeerd waren, maar dat zie je weinig meer. De enige raid die je tegenwoordig nog kunt doen, is een concurrent van de beurs af halen.

Je ziet nog wel wat "asset stripping", maar dat voegt meestal weinig toe. Meestal is vastgoed er al uit, en het verkopen van licenties doet de waarde van het bedrijf over het algemeen geen goed. En dat is uiteindelijk waar het in PE om gaat.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93793614
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 19:51 schreef San_Andreas het volgende:

[..]

Heb hier een boek over waarderingen liggen en ze hebben het er vaak over.
Het is dus zo dat waarderingen in het algemeen (en er geschikte deals uit sleuren) de core-business zijn?
De core business is het adviseren van klanten over fusies en overnames. Daarbij hoort advies over waarderingen, maar dat is slechts een deel van het hele proces. En zelfs qua waarderingen is een DCF niet de voornaamste methode, afhankelijk van het type deal wordt ook gekeken naar LBO modellen, comps, merger modellen, etc.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93794187
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 23:36 schreef Dandez92 het volgende:
Nouja in de aangedikte spookverhalen hoor je vooral dat de M&A'ers het meest aan de bovengrens van de 100 urige werkweken zitten met de meest extreme mensen die onder de druk het eerst naar het witte poeder grijpen. Volgens mij bestaat er ook het idee dat de mensen in M&A grotendeels de mensen aan trekken die het vrijwel alleen voor het geld doen (en natuurlijk worden die eruit gepikt bij een sollicitatie, maar nooit 100%). Het zijn spookverhalen natuurlijk, maar ook die zijn ergens op gebaseerd.
Dat zijn echt spookverhalen. Ik hou wel van een avondje uitgaan en heb sinds mijn 16e alles langs zien komen wat betreft drugs in het uitgaansleven en bij vrienden. Zelf altijd ver van gebleven trouwens. Maar in 5 jaar Londen, met veel uitgaan met andere bankiers, heb ik nog nooit iemand ook maar iets zien gebruiken. Ook nog nooit vermoedens ofzo gehad bij collega's, en ik kan iemand wel herkennen als ie onder invloed is.

En jouw verhaal hoor ik vaker, maar ik kan het dus niet rijmen met mijn werkelijkheid.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93795046
[/quote]PS: waarom zou HF goed passen bij value investing? Dan lijkt PE me aantrekkelijker.
[quote].

Ja, dat dacht ik eerst ook inderdaad. Maar er zijn ook veel HF gebaseerd op valueinvestin (directional). Long/short, fundamental value etc. Toch?

Ik vind het interessanter omdat je naar mijn idee, wat ik lees, dichterbij de markt zit. Daarom zit ik ook te twijfelen tussen M&A en ER. Bij ER volg je de markt, wat ik interessant vind, en bij M&A zit je meer in één project en wat meer van de beurs. Het advies geven bij M&A lijkt me ook leuk.
pi_93795259
Je zit wel dichter bij de markt, dat is waar. Maar de vraag is of je via de markt echt "long term value" kunt creëren. Mijns inziens kun je dat beter als actieve eigenaar van een bedrijf wel degelijk. Maar wat voor waarde voegt het kopen van een paar aandelen toe? Behalve wat cash voor de investeerder, maar het bedrijf wordt er niet meer of minder van.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  dinsdag 8 maart 2011 @ 12:53:53 #227
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_93811052
King's en SOAS blijken nu ook al een connectie met Libië te hebben, gaat lekker zo :)
pi_93813421
Ik blijf in de zomer iig. in Londen zitten. Zomerschooltje mee pakken. Wat ik daarna ga doen weet ik nog niet. Kan nog steeds alle kanten op. Werk of Master doen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:34:16 #229
256829 Sokz
Livin' the life
pi_93814492
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:06 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik blijf in de zomer iig. in Londen zitten. Zomerschooltje mee pakken. Wat ik daarna ga doen weet ik nog niet. Kan nog steeds alle kanten op. Werk of Master doen.
Sta je ook niet open voor totaal andere interns? Zoals je in eerdere posts al een voorbeeld gaf?
pi_93815207
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:34 schreef Sokz het volgende:

[..]

Sta je ook niet open voor totaal andere interns? Zoals je in eerdere posts al een voorbeeld gaf?
Uiteraard. Heb donderdag een soort van interview. Niet een officiele maar een uitnodiging op de trading vloer om een babbeltje met de eigenaar te hebben. Check Pm. Voordeel is dat dit werk hot desking is. Je hoeft dus niet continu op kantoor te zitten en je hebt geen desk fee. Ik kan het dus naast de zomer school doen. En dat komt ook wel goed uit. Sinds ik dat dan boven mijn huidige uni kan zetten ;).
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:00:00 #231
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_93815461
S_E: heb je er wel eens aan gedacht om commodity trader te worden?
"Ik quote graag mezelf."
pi_93816291
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:00 schreef San_Andreas het volgende:
S_E: heb je er wel eens aan gedacht om commodity trader te worden?
Uiteraard. Maar ik zie dat soort baantjes vooral gaan naar studenten die enige achter grond hebben in commodities. Trader in zo'n beetje alles lijkt me wel interessant. Zelfs bonds nog wel gezien de enorme bedragen die daar in om gaan.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:29:21 #233
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_93816611
hoort bij traden in bonds nou ook dat cliche beeld van snel onder stress beslissingen nemen over hoge bedragen? Bij commodity heb je dat dacht ik niet
"Ik quote graag mezelf."
pi_93816773
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:29 schreef San_Andreas het volgende:
hoort bij traden in bonds nou ook dat cliche beeld van snel onder stress beslissingen nemen over hoge bedragen? Bij commodity heb je dat dacht ik niet
Dat hoort bij trading in het algemeen. Ook bij commodity trading, hoewel het (in alle vormen van trading) minder wordt als de producten waarin gehandeld minder liquide worden. Je kunt heel stressvol olie futures traden, of meer relaxed complete fysieke voorraden verhandelen (zoals bij Nuon).
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93817798
Heb het contract gezien van die prop. trader komende donderdag.

Begint met 10k, na 2/3% return per maand (unleveraged) wordt je account opgekrikt. Geen deskfee maar wel 60/40% ratio wat betreft winst voor jezelf/uitbetalen aan je baas. 10% in je 1e maand is dus 600 pegels voor je zelf. Eerste maanden mag je nog niet werken met leverage en is alleen forex trading. Contract is voor 6 maand.

Erg ideaal is het niet.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_93819815
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:02 schreef sitting_elfling het volgende:
Heb het contract gezien van die prop. trader komende donderdag.

Begint met 10k, na 2/3% return per maand (unleveraged) wordt je account opgekrikt. Geen deskfee maar wel 60/40% ratio wat betreft winst voor jezelf/uitbetalen aan je baas. 10% in je 1e maand is dus 600 pegels voor je zelf. Eerste maanden mag je nog niet werken met leverage en is alleen forex trading. Contract is voor 6 maand.

Erg ideaal is het niet.
Dus fulltime baan of als bijbaan naast uni?
Als je return van 2% hebt behaald verdien je dus 200 E? En daar moet dan nog 40% vanaf..
Wat voor opleiding moet je hiervoor hebben.. en waar is 't?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 16:51:40 #237
256829 Sokz
Livin' the life
pi_93819914
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:02 schreef sitting_elfling het volgende:
Heb het contract gezien van die prop. trader komende donderdag.

Begint met 10k, na 2/3% return per maand (unleveraged) wordt je account opgekrikt. Geen deskfee maar wel 60/40% ratio wat betreft winst voor jezelf/uitbetalen aan je baas. 10% in je 1e maand is dus 600 pegels voor je zelf. Eerste maanden mag je nog niet werken met leverage en is alleen forex trading. Contract is voor 6 maand.

Erg ideaal is het niet.
En naar wat wordt je account opgekrikt? Want dan kan het sneller gaan hè.
pi_93820135
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:49 schreef Maryn. het volgende:

[..]

Dus fulltime baan of als bijbaan naast uni?
Als je return van 2% hebt behaald verdien je dus 200 E? En daar moet dan nog 40% vanaf..
Wat voor opleiding moet je hiervoor hebben.. en waar is 't?
Het kan full time op kantoor, dat kost je een 1000,- per maand extra. Het kan ook full time hot desking. Dat scheelt je de 1000,- in de maand en kan je het kantoor in wanneer dat noodzakelijk is. Het is in Londen. 10 minuten lopen van de universiteit hier.

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:51 schreef Sokz het volgende:

[..]

En naar wat wordt je account opgekrikt? Want dan kan het sneller gaan hè.
Dat hoor ik donderdag. Ik schat dat het account relatief snel opgekrikt kan worden. Maar je moet eerst 'proof of concept' hebben. Oftewel ontwikkel een trading model, en laat zien dat het werkt. Een trading model op puur en alleen Forex dus(!).
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_93820277
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:56 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het kan full time op kantoor, dat kost je een 1000,- per maand extra. Het kan ook full time hot desking. Dat scheelt je de 1000,- in de maand en kan je het kantoor in wanneer dat noodzakelijk is. Het is in Londen. 10 minuten lopen van de universiteit hier.

[..]

Dat hoor ik donderdag. Ik schat dat het account relatief snel opgekrikt kan worden. Maar je moet eerst 'proof of concept' hebben. Oftewel ontwikkel een trading model, en laat zien dat het werkt. Een trading model op puur en alleen Forex dus(!).
Dus niet discretionary trading maar system..?
Maar hoe ga je jezelf onderhouden 200(?).... is niet veel?
pi_93820539
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:59 schreef Maryn. het volgende:

[..]

Dus niet discretionary trading maar system..?
Maar hoe ga je jezelf onderhouden 200(?).... is niet veel?
Het is systematisch CTA trading. En ik onderhoud mezelf al. Ik mag als ik dit contract teken namelijk nog steeds traden voor mezelf. Maar ik zie komende donderdag wel wat ze van plan zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door sitting_elfling op 08-03-2011 17:15:39 ]
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_93820841
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:05 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het is systematisch CTA trading. En ik onderhoud mezelf al. Ik mag als ik dit contract teken namelijk nog steeds traden voor mezelf. Maar ik zie komende donderdag wel wat ze van plan zijn.
sorry hoor, wist niet dat je boos zou worden
pi_93821145
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:12 schreef Maryn. het volgende:

[..]

sorry hoor, wist niet dat je boos zou worden
Boos :') Interpretatie ftw. Anywayz, je hebt volledig gelijk dat het weinig is en dus voor iemand die relatief weinig know-how heeft wat betreft trading zal niet veel geld verdienen in het begin. Maar ze schroeven het denk ik wel snel op als je succes blijkt te hebben.

Als ik naar andere prop shops in de omgeving kijk hanteren ze nog veel groffere methodes. Heb zelfs wel 20/80% regelingen gezien. Waar je gewoon 80% van je winst mag aftikken bij je baas. :')
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_93821261
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:12 schreef Maryn. het volgende:

[..]

sorry hoor, wist niet dat je boos zou worden
Waar wordt ie boos?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93822207
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:18 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Boos :') Interpretatie ftw. Anywayz, je hebt volledig gelijk dat het weinig is en dus voor iemand die relatief weinig know-how heeft wat betreft trading zal niet veel geld verdienen in het begin. Maar ze schroeven het denk ik wel snel op als je succes blijkt te hebben.

Als ik naar andere prop shops in de omgeving kijk hanteren ze nog veel groffere methodes. Heb zelfs wel 20/80% regelingen gezien. Waar je gewoon 80% van je winst mag aftikken bij je baas. :')
;)
pi_93822415
20/80??!! Waarom zou je bij zo'n prop shop willen werken?
pi_93832987
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:49 schreef Walkerr het volgende:
20/80??!! Waarom zou je bij zo'n prop shop willen werken?
Omdat een boel mensen echt desperate zijn om een baantje te krijgen. Echt desperate en dus de meest gekste contracten accepteren.

2000 in de maand aftikken voor een deskfee, 80% van je winst in leveren. Tsjah... maar je hebt wel een baan!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_93875976
Aha, je hebt dan wel een baan inderdaad!

Had gister een gesprek met een hoogleraar, hij zei dat de UvA beter is op het gebied van research en de Erasmus beter op het gebied van onderwijs, althans meer business-orientated, Hoe zien jullie dit?
pi_93876301
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 20:35 schreef Walkerr het volgende:
Aha, je hebt dan wel een baan inderdaad!

Had gister een gesprek met een hoogleraar, hij zei dat de UvA beter is op het gebied van research en de Erasmus beter op het gebied van onderwijs, althans meer business-orientated, Hoe zien jullie dit?
Persoonlijk zie ik dit meer als lullen in de marge.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_93879745
Ik heb net het idee dat men een bepaalde universiteit in Nederland nu echt veel beter vindt dan een andere. Sommige universiteiten zijn misschien 'leider' op een bepaald gebied (bv. Rotterdam & Econometrie) maar daar blijft het ook bij...
pi_93906524
Die hoogleraren kunnen je van alles wijs maken, maar de enige statistiek die telt wijst in de richting van de Erasmus Universiteit Rotterdam. ;)

Onderzoekje naar waar en wat de topbestuuders van AEX-genoteerde bedrijven gestudeerd hebben. Daaruit blijkt dat de studie economie de meeste bestuurders heeft opgeleverd en dat het gros daarvan uit Rotterdam komt. Zie hier voor de link.

Zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan. Zo zullen er jaarlijks meer economen afstuderen dan civiele technici (#2 op de lijst), wat het beeld iets genuanceerder maakt. Bovendien hebben de huidige CEO's deze studies tientallen jaren geleden afgerond en ziet de lijst voor de toekomst er wellicht heel anders uit.

[ Bericht 5% gewijzigd door Kaas- op 10-03-2011 15:08:44 ]
pi_93907104
Hmm, dat maakt het voor mij alleen maar moeilijker om een keuze te maken tussen de UvT en EUR.
pi_93907605
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 15:02 schreef Kaas- het volgende:
Die hoogleraren kunnen je van alles wijs maken, maar de enige statistiek die telt wijst in de richting van de Erasmus Universiteit Rotterdam. ;)

Onderzoekje naar waar en wat de topbestuuders van AEX-genoteerde bedrijven gestudeerd hebben. Daaruit blijkt dat de studie economie de meeste bestuurders heeft opgeleverd en dat het gros daarvan uit Rotterdam komt. Zie hier voor de link.

Zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan. Zo zullen er jaarlijks meer economen afstuderen dan civiele technici (#2 op de lijst), wat het beeld iets genuanceerder maakt. Bovendien hebben de huidige CEO's deze studies tientallen jaren geleden afgerond en ziet de lijst voor de toekomst er wellicht heel anders uit.
En daarbij kun je je afvragen of dat gegeven betekent dat het een goeie universiteit is. Ik vind het een matige indicator persoonlijk. Beursgenoteerde bedrijven hebben sowieso vaak een andere type CEO dan niet-beursgenoteerde bedrijven, en ik prefereer die laatste groep...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93908835
Hoe zit het met reputatie in het buitenland en dan in het bijzonder in Londen? Maak je überhaupt enige kans om daar aan de slag te kunnen wanneer je niet in Rotterdam gestudeerd hebt? Ik heb het gevoel dat de minder bekende universiteiten er toch vaak bekaaid vanaf komen, ook al is bijvoorbeeld het onderzoek in Tilburg de laatste jaren beter dan in Rotterdam. Delft heeft natuurlijk ook een goede naamsbekendheid, maar die laat ik even buiten beschouwing, omdat die geen economische faculteit heeft.
pi_93910860
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 15:50 schreef Drav het volgende:
Hoe zit het met reputatie in het buitenland en dan in het bijzonder in Londen? Maak je überhaupt enige kans om daar aan de slag te kunnen wanneer je niet in Rotterdam gestudeerd hebt? Ik heb het gevoel dat de minder bekende universiteiten er toch vaak bekaaid vanaf komen, ook al is bijvoorbeeld het onderzoek in Tilburg de laatste jaren beter dan in Rotterdam. Delft heeft natuurlijk ook een goede naamsbekendheid, maar die laat ik even buiten beschouwing, omdat die geen economische faculteit heeft.
Natuurlijk wel, dat is in dit topic zo ontzettend vaak al gemeld. Ik denk dat veel minder dan 25% van de Nederlandse starters in de City uit Rotterdam komt. In investment banking zie je gewoon alle universiteiten, maar wellicht wat minder mensen uit Tilburg, Eindhoven en Wageningen. Dat heeft trouwens niks te maken met naamsbekendheid, ik zie ook gewoon nauwelijks CVs binnenkomen van die universiteiten.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_93923845
Net 3 uur interview gehad in een 3 bij 3 kamertje. Fantastisch! Alleen de 1e 5 minuten was even shaken toen hij zo'n natuurkunde systeem bord tekende met lampjes er in en dergelijke. Ik heb werkelijk waar nog nooit zo veel gevloek gehoord in een gesprek zoals deze haha. Pure trader.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_93936651
Klinkt goed!
pi_93940618
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 23:35 schreef Rejected het volgende:
Klinkt goed!
Ik heb een 2e gesprek met hem eind Mei. Waarschijnlijk zal ik eerst gaan voor een half jaar contract hot desking. Haal je constant returns voor die periode dan is je contract gewoon voor onbepaalde tijd. Hoger dan 2/3% per maand is extra geld tot beschikking. Het is dus eigenlijk trading net zoals je het thuis doet. Met als verschil dat je het nu voor een werkgever doet. Je wordt ontslagen als je 50% van je kapitaal verliest. Sinds je maximaal 2% per dag kunt verliezen heb je dus een goede 5 week voordat je in de shit zit.

Het is puur voor de werkervaring naast de master die ik waarschijnlijk ga doen. Of ik moet nog iets anders vinden.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 00:56:50 #258
256829 Sokz
Livin' the life
pi_93940708
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 00:54 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik heb een 2e gesprek met hem eind Mei. Waarschijnlijk zal ik eerst gaan voor een half jaar contract hot desking. Haal je constant returns voor die periode dan is je contract gewoon voor onbepaalde tijd. Hoger dan 2/3% per maand is extra geld tot beschikking. Het is dus eigenlijk trading net zoals je het thuis doet. Met als verschil dat je het nu voor een werkgever doet. Je wordt ontslagen als je 50% van je kapitaal verliest. Sinds je maximaal 2% per dag kunt verliezen heb je dus een goede 5 week voordat je in de shit zit.

Het is puur voor de werkervaring naast de master die ik waarschijnlijk ga doen. Of ik moet nog iets anders vinden.
Tof is dat wel .. ga je dan toch een master in londen doen? Of kan je ook vanuit een zwitserland oid. traden? :P
pi_93946267
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 00:56 schreef Sokz het volgende:

[..]

Tof is dat wel .. ga je dan toch een master in londen doen? Of kan je ook vanuit een zwitserland oid. traden? :P
Dat kan ook van uit Rotterdam of Zwitserland. Qua ervaring is dat misschien nog wel beter dan een master doen in Engeland.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 14 maart 2011 @ 01:05:21 #260
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_94078991
iemand nog boutiquejes in nederland in de aanbieding ? :P Had zelf als FBM en Rembrandt gevonden.
"Ik quote graag mezelf."
pi_94081560
Quore Capital, Holland Corporate Finance, Nielen Schuman en FBM Mahler schieten me zo even binnen, maar er zijn er vrij veel.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  maandag 14 maart 2011 @ 17:09:11 #262
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_94100681
kan ik dat echt zien als IB light?
"Ik quote graag mezelf."
pi_94101399
quote:
5s.gif Op maandag 14 maart 2011 17:09 schreef San_Andreas het volgende:
kan ik dat echt zien als IB light?
Ik heb geen idee wat je daarmee bedoelt.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_94227590
Heeft iemand een link om Eveiws (6) te downloaden?
pi_94536441
Vandaag naar open dag van Universiteit van Leuven geweest. Wat een fantastische sfeer voor zo'n kleine stad. We hadden echt het gevoel dat 90% van de mensen die we in en rondom het centrum zagen zo rond de 18-30 waren. Dit was pas voor het eerst dat ik het gevoel had in een echte studentenstad te zijn en ik ben in al heel wat steden geweest.

Ze zeiden dat de Universiteit 1 van de oudste was, en no kidding. Je loopt in bepaalde gedeeltes gewoon door een middeleeuws kasteel. Meer dan 75% van de mensen die bij de finance/economics open dag was waren btw dames. En dat van beter kaliber dan wat er hier in Engeland rondloopt :P

Enige twijfels die ik bij de stad van Leuven heb is het manco aan internationaal karakter. Ik was er met een klasgenoot, en we waren de enige buitenlanders. De rest was allemaal Vlaming. Voor de rest heb ik toch wel m'n twijfels hoe goed zo'n uni op het papiertje staan. Al zag ik wel veel banken in de stad.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_94537007
Klinkt goed. Een beetje vergelijkbaar met Leiden?
Qua carriere weet ik inderdaad iet of Leuven 'je van het is', maar ik zit ook niet echt in het Belgische systeem.
  woensdag 23 maart 2011 @ 23:48:54 #267
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_94537147
Het is ook heel goedkoop om in België te studeren, nog goedkoper dan in Nederland.
Bedankt Hans.
pi_94537622
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 18:09 schreef Dandez92 het volgende:
Hm, als je bedenkt dat het van de zoon van Ghadaffi komt die een redelijk 'verwaarloosbaar' bedrag (10.000 dacht ik) doneert aan een universiteit voor academisch onderzoek op een moment waarop er geen reden was om het niet aan te nemen, is dat geen bijzonder grote issue. Ik heb genoeg directeuren en leiders zien blijven zitten terwijl er ergere dingen gaande waren :')
Als jij 350,000 pond voor een nietszeggend onderzoek niet veel vind, ok. Of de gift van enkele miljoenen van de familie Ghadaffi.

quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 22:14 schreef Drive-r het volgende:

[..]

BlackStone is nauwelijks nog PE te noemen, dat is inmiddels een full-service firm die zelfs investment banking doet... Beginnen in PE direct uit de universiteit is nagenoeg onmogelijk bij een serieuze firma.
NPM, vind je dat een serieuze club? Ken er iemand die direct uit uni daar terecht kwam (via-via). Wel immens ziek CV, nog nooit gezien zo goed.

quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 15:15 schreef Drav het volgende:
Hmm, dat maakt het voor mij alleen maar moeilijker om een keuze te maken tussen de UvT en EUR.
Het maakt bijna niks uit waar je gaat studeren voor NL. Ik heb in de banking week bij meerdere BB banken meegedraaid en ik kwam mensen tegen uit A'dam, R'dam, Delft, Groningen, Tilburg, Utrecht, alles. Het was ook niet zo dat mensen uit Groningen/Tilburg/Utrecht o.i.d. dan supersterke credits hadden, gewoon goede figuren net als de rest.

Wat misschien goed is voor je CV (eigenlijk wel erg dat ik dit zeg..) is dat je kijkt waar ze op een gunstige manier tentamineren. Bvb bij mijn studie is het lastig om een 8 te halen, zelfs een 7 is vaak al top 10-20%, dat moet je niet hebben (alles wat je uit moet leggen in een gesprek is slecht). Ik weet bvb ook dat voor dezelfde studie in verschillende steden makkelijkere tentamens bestaan bij de ene faculteit dan bij de ander.

Wat een voordeeltje kan zijn qua studeren in A'dam/R'dam is connecties. Je hebt er grote financiële verenigingen als de FSR/FSA of investeringsclubs voor studenten. Als je als commisielid of bestuur draait voor FSR/FSA en een banking tour organiseert kom je in aanraking met top banken (GS/MS/JPM etc.) om dingen te regelen. Met een beetje geluk en finesse raak je leuk aan de praat ( tijdens begeleiden van zo'n tour) met die MD bij GS en scoor je interviews.
pi_94540073
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 23:45 schreef Qwerty911 het volgende:
Klinkt goed. Een beetje vergelijkbaar met Leiden?
Qua carriere weet ik inderdaad iet of Leuven 'je van het is', maar ik zit ook niet echt in het Belgische systeem.
Daar twijfel ik zelf ook aan. Ik weet niet of je het kunt vergelijken met Leiden. Leuven heeft 40.000 studenten op een inwoneraantal van 90.000. Heb er overigens wel depandances gezien van SocGen, Deutsche Bank en wat andere banken. Zwitersland, Nederland en Londen nu ook heb ik ook nog in de pocket.

Weet nog steeds niet wat ik ga doen, Leuven verraste me echt enorm qua studentenstad.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_94540173
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 23:59 schreef Physics het volgende:

[..]

NPM, vind je dat een serieuze club? Ken er iemand die direct uit uni daar terecht kwam (via-via). Wel immens ziek CV, nog nooit gezien zo goed.
NPM is zeker een serieuse club in Nederland. Iets minder Anglo-Saksiche stijl private equity en meer traditionele "family office", maar daarom niet minder ofzo. Nemen inderdaad ook een iets ander type mensen aan soms, maar dat is wederom niks slechts natuurlijk. Denk dat je er ook een goeie work/life balance hebt.

quote:
[..]

Het maakt bijna niks uit waar je gaat studeren voor NL. Ik heb in de banking week bij meerdere BB banken meegedraaid en ik kwam mensen tegen uit A'dam, R'dam, Delft, Groningen, Tilburg, Utrecht, alles. Het was ook niet zo dat mensen uit Groningen/Tilburg/Utrecht o.i.d. dan supersterke credits hadden, gewoon goede figuren net als de rest.

Wat misschien goed is voor je CV (eigenlijk wel erg dat ik dit zeg..) is dat je kijkt waar ze op een gunstige manier tentamineren. Bvb bij mijn studie is het lastig om een 8 te halen, zelfs een 7 is vaak al top 10-20%, dat moet je niet hebben (alles wat je uit moet leggen in een gesprek is slecht). Ik weet bvb ook dat voor dezelfde studie in verschillende steden makkelijkere tentamens bestaan bij de ene faculteit dan bij de ander.

Wat een voordeeltje kan zijn qua studeren in A'dam/R'dam is connecties. Je hebt er grote financiële verenigingen als de FSR/FSA of investeringsclubs voor studenten. Als je als commisielid of bestuur draait voor FSR/FSA en een banking tour organiseert kom je in aanraking met top banken (GS/MS/JPM etc.) om dingen te regelen. Met een beetje geluk en finesse raak je leuk aan de praat ( tijdens begeleiden van zo'n tour) met die MD bij GS en scoor je interviews.
Dat laatste is inderdaad waar, de mensen die daar events regelen bouwen vaak goeie mogelijkheden voor zichzelf op.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  zaterdag 26 maart 2011 @ 15:16:37 #271
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_94640450
Denken jullie dat je als eerstejaars student enige kans maakt om een stage te mogen meelopen op de CF afdeling van Kempen? (Ervan uitgaande dat vwo cijfers, motivatie etc. allemaal prima zijn?)
pi_94665306
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 15:16 schreef Dandez92 het volgende:
Denken jullie dat je als eerstejaars student enige kans maakt om een stage te mogen meelopen op de CF afdeling van Kempen? (Ervan uitgaande dat vwo cijfers, motivatie etc. allemaal prima zijn?)
Over het algemeen zijn het 2e/3e jaars en in sommige gevallen zelfs 3e jaars/master. Maar je kunt het altijd proberen. Dat zou ik dan ook sowieso doen! Mits er expliciet wordt gezegd dat ze dat soort mensen niet aannemen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 27 maart 2011 @ 22:51:09 #273
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_94693839
quote:
Over het algemeen zijn het 2e/3e jaars en in sommige gevallen zelfs 3e jaars/master. Maar je kunt het altijd proberen. Dat zou ik dan ook sowieso doen! Mits er expliciet wordt gezegd dat ze dat soort mensen niet aannemen.
Dat had ik begrepen al ja, volgens mij is stage lopen in je eerste jaar vrij uitzonderlijk. Daarom vraag ik me af of ik enige kans maak aangezien mijn vakinhoudelijke kennis op sommige gebieden nog niet zo ver zijn als oudere jaars en plaatsen vrij schaars zijn me dunkt.

Ik vroeg me overigens af, mocht mijn aanmelding in de UK stuk lopen (moet het binnenkort gaan horen), is het dan aan te raden om bijv. (internationale) econometrie buiten IBA te gaan doen vanaf volgend jaar, als tweede studie dus? En is dat haalbaar?
pi_94694433
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 22:51 schreef Dandez92 het volgende:

[..]

Dat had ik begrepen al ja, volgens mij is stage lopen in je eerste jaar vrij uitzonderlijk. Daarom vraag ik me af of ik enige kans maak aangezien mijn vakinhoudelijke kennis op sommige gebieden nog niet zo ver zijn als oudere jaars en plaatsen vrij schaars zijn me dunkt.

Ik vroeg me overigens af, mocht mijn aanmelding in de UK stuk lopen (moet het binnenkort gaan horen), is het dan aan te raden om bijv. (internationale) econometrie buiten IBA te gaan doen vanaf volgend jaar, als tweede studie dus? En is dat haalbaar?
Dat laatste kan niemand antwoord op geven. Econometrie is over het algemeen een van de pittigere studies.
pi_94695064
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 22:51 schreef Dandez92 het volgende:

[..]

Dat had ik begrepen al ja, volgens mij is stage lopen in je eerste jaar vrij uitzonderlijk. Daarom vraag ik me af of ik enige kans maak aangezien mijn vakinhoudelijke kennis op sommige gebieden nog niet zo ver zijn als oudere jaars en plaatsen vrij schaars zijn me dunkt.

Ik vroeg me overigens af, mocht mijn aanmelding in de UK stuk lopen (moet het binnenkort gaan horen), is het dan aan te raden om bijv. (internationale) econometrie buiten IBA te gaan doen vanaf volgend jaar, als tweede studie dus? En is dat haalbaar?
Vak kennis is niet van enorm belang voor een stage. En wat betreft je laatste vraag. Geen idee, desnoods ga je een studie natuurkunde of sterrenkunde er bij doen.

Heb zelf komende vrijdag om 07.45 een interview bij een prop. trader om direct aan de slag te gaan vanaf het moment dat ik afgestudeerd ben. Dat is ergens in Mei. Maar geen vast salaris. En in tegenstelling tot die andere prop. trader is hot desking niet mogelijk. Oftewel full time trading op het kantoor. Toch maar doen voor de interview ervaring.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 2 april 2011 @ 21:31:59 #276
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_94955508
Stel je doet een Master of Finance maar je behoort niet tot de toppers maar tot de middenmoot, wat voor banen krijg je dan?
"Ik quote graag mezelf."
pi_94956194
Ik denk niet dat zoiets algemeen is aan te geven. Net als dat je voor de toppers niet kunt garanderen dat het wel lukt. Het blijft in de papieren ronde in mijn optiek toch geluk hebben of je er doorheen komt, hoe goed je CV nu ook is. Tegelijkertijd kun je als 'middenmoot' misschien wel doorbreken als je goed overkomt op de 'netwerk'-evenementen..
  zondag 3 april 2011 @ 06:45:15 #278
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_94969722
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 21:49 schreef Qwerty911 het volgende:
Ik denk niet dat zoiets algemeen is aan te geven. Net als dat je voor de toppers niet kunt garanderen dat het wel lukt. Het blijft in de papieren ronde in mijn optiek toch geluk hebben of je er doorheen komt, hoe goed je CV nu ook is. Tegelijkertijd kun je als 'middenmoot' misschien wel doorbreken als je goed overkomt op de 'netwerk'-evenementen..
ik ben op zich niet geïnteresseerd hoe je als middenmoter topbanen krijgt, ik wil weten wat je als middenmoter bij een Master Finance voor banen kan verwachten. Moet je de accountancy in?
"Ik quote graag mezelf."
  zondag 3 april 2011 @ 12:07:45 #279
256829 Sokz
Livin' the life
pi_94973272
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 06:45 schreef San_Andreas het volgende:

ik ben op zich niet geïnteresseerd hoe je als middenmoter topbanen krijgt, ik wil weten wat je als middenmoter bij een Master Finance voor banen kan verwachten. Moet je de accountancy in?
Finance is natuurlijk gigantisch breed & massaal, je kan vast wel de AC/RC kant op.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder heeft dit volgens mij weinig met het I'banking te maken.
pi_94980334
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 12:07 schreef Sokz het volgende:

[..]

Finance is natuurlijk gigantisch breed & massaal, je kan vast wel de AC/RC kant op.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder heeft dit volgens mij weinig met het I'banking te maken.
Een master of finance heeft volgens mij niet veel toevoegde waarde al wil je de AC kant op.
  zondag 3 april 2011 @ 15:43:44 #281
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_94980473
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 15:40 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Een master of finance heeft volgens mij niet veel toevoegde waarde al wil je de AC kant op.
eens, dit is het vakkenpakket aan de VU: http://www.feweb.vu.nl/nl(...)ulegroep&id=50051720
"Ik quote graag mezelf."
  zondag 3 april 2011 @ 18:39:00 #282
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_94987539
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 06:45 schreef San_Andreas het volgende:

[..]

ik ben op zich niet geïnteresseerd hoe je als middenmoter topbanen krijgt, ik wil weten wat je als middenmoter bij een Master Finance voor banen kan verwachten. Moet je de accountancy in?
Ik zou sowieso niet voor een MSc Finance gaan. Veel te breed, richt zich nergens specifiek op en wil je qua stof toch nog de diepte in zul je het zelf uit boekjes moeten halen. Komt nog een keer bij dat een grote groep MSc Finance doet. Je hebt dus veel concurrentie als MSc finance student.

En als middenmotor bij MSc Finance? Daarmee kun je nog in alle richtingen terecht komen. Van equity research tot aan M&A tot plek bij een accountant bedrijf. Je 1e baan is immers vaak toch een introductie baan waar je vanzelf ingroeit.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_94987903
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 18:39 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik zou sowieso niet voor een MSc Finance gaan. Veel te breed, richt zich nergens specifiek op en wil je qua stof toch nog de diepte in zul je het zelf uit boekjes moeten halen. Komt nog een keer bij dat een grote groep MSc Finance doet. Je hebt dus veel concurrentie als MSc finance student.

En als middenmotor bij MSc Finance? Daarmee kun je nog in alle richtingen terecht komen. Van equity research tot aan M&A tot plek bij een accountant bedrijf. Je 1e baan is immers vaak toch een introductie baan waar je vanzelf ingroeit.
Er zijn alleen niet zoveel andere masters (voor het finance vakgebied?)
Als je op de websites kijkt van de universiteiten is het toch meestal "Finance, Finance & Accounting, Finance & Investing, International Finance, etc"
Komt allemaal geloof ik beetje op hetzelfde neer.
Als uitzondering bieden sommige universiteiten Quantitative finance aan, maar die heeft weer andere toelatingseisen.
  zondag 3 april 2011 @ 19:02:34 #284
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_94988574
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 18:48 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Er zijn alleen niet zoveel andere masters (voor het finance vakgebied?)
Als je op de websites kijkt van de universiteiten is het toch meestal "Finance, Finance & Accounting, Finance & Investing, International Finance, etc"
Komt allemaal geloof ik beetje op hetzelfde neer.
Als uitzondering bieden sommige universiteiten Quantitative finance aan, maar die heeft weer andere toelatingseisen.
Ik ben toegelaten voor QF terwijl ik niet een wiskundige studie volg. Ik doe op het moment BSc Financial Economics.

Ik zou sowieso gaan voor een MSc Finance & (nog wat). En als het even kan QF. Hangt er een beetje vanaf welke kant je ongeveer op wilt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_94989380
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 19:02 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik ben toegelaten voor QF terwijl ik niet een wiskundige studie volg. Ik doe op het moment BSc Financial Economics.

Ik zou sowieso gaan voor een MSc Finance & (nog wat). En als het even kan QF. Hangt er een beetje vanaf welke kant je ongeveer op wilt.
Ik was eigenlijk van plan om 2 tegelijk te volgen. MSc Finance en MSc Accounting & Control.

MSc QF moet je met bedrijfseconomie/bedrijfskunde/bedrijfswetenschappen ongeveer 1.5 jaar voor voorsorteren, beetje gekkenwerk is dat.
pi_95106935
quote:
Op zondag 3 april 2011 06:45 schreef San_Andreas het volgende:

[..]

ik ben op zich niet geïnteresseerd hoe je als middenmoter topbanen krijgt, ik wil weten wat je als middenmoter bij een Master Finance voor banen kan verwachten. Moet je de accountancy in?
S_A, je hebt deze vraag nu al op verschillende plekken gesteld, en de reden dat je weinig antwoord krijgt is dat het antwoord niet te geven is. Ten eerste MOET je helemaal geen richting op. Ten tweede is elke richting waar je voor KIEST jouw keuze. Mensen kunnen voor een bank gaan werken, in vastgoed, manager worden, zelf iets beginnen en ga zo maar door... Mij part wordt je straatmuzikant als daar je echte passie blijkt te liggen.

Ik zou me meer zorgen maken over welke studie je leuk lijkt. Je loopbaan kun je toch niet voorspellen...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 6 april 2011 @ 12:39:32 #287
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_95114992
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 08:06 schreef Drive-r het volgende:

[..]

S_A, je hebt deze vraag nu al op verschillende plekken gesteld,
2
quote:
en de reden dat je weinig antwoord krijgt is dat het antwoord niet te geven is.
ben ik niet met je eens. Had laatst contact met een recruitment buro en daar kon je met deze opleiding via hun de controll in. Dat is wat zij standaard voor mensen met een financiele/economische studie in de aanbieding hadden.

Waar het mij om gaat is niet wat er in principe mogelijk is, maar wat de bulk van de studenten gaat doen. Ander voorbeeld: informatica studenten: je kan een traineeship bij een multinational doen, maar de bulk gaat gewoon de ICT in.
"Ik quote graag mezelf."
pi_95115123
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 12:39 schreef San_Andreas het volgende:

ben ik niet met je eens. Had laatst contact met een recruitment buro en daar kon je met deze opleiding via hun de controll in.

Waar het mij om gaat is niet wat er in principe mogelijk is, maar wat de bulk van de studenten gaat doen. Ander voorbeeld: informatica studenten: je kan een traineeship bij een multinational doen, maar de bulk gaat gewoon de ICT in.
Wat boeit het wat de bulk doet? De bulk techniek studenten gaat de techniek in, maar toen ik daar ging zin in had, ben ik banking in gegaan. Ik ben bang dat je je op de verkeerde dingen focust, en ik wilde je enkel adviseren je op andere dingen te focussen.

En zo'n voorbeeld van een recruitment bureau: so what? Als ik een straatmuzikant met die opleiding vind, ben je dan ook maar iets wijzer geworden?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 6 april 2011 @ 12:43:32 #289
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_95115161
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 12:42 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Wat boeit het wat de bulk doet? De bulk techniek studenten gaat de techniek in, maar toen ik daar ging zin in had, ben ik banking in gegaan.
dit is echter niet voor iedereen weggelegd.
"Ik quote graag mezelf."
pi_95115281
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 12:43 schreef San_Andreas het volgende:

[..]

dit is echter niet voor iedereen weggelegd.
Je kunt altijd op een andere niveau banking in. Wat ik bedoel is dat de keuze echt aan jou is. Stel dat uit statistieken blijkt dat 90% controller wordt, denk je dan dat dit betekent dat jij dat ook moet worden? Je hebt niks aan die cijfers.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 6 april 2011 @ 12:47:32 #291
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_95115350
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 12:45 schreef Drive-r het volgende:

Wat ik bedoel is dat de keuze echt aan jou is. Stel dat uit statistieken blijkt dat 90% controller wordt, denk je dan dat dit betekent dat jij dat ook moet worden? Je hebt niks aan die cijfers.
Nee, maar daar lijd ik wel uit af dat dat wel een hele toegankelijke route/baan is. En daar ben ik in geïnteresseerd.
"Ik quote graag mezelf."
pi_95115422
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 12:47 schreef San_Andreas het volgende:

[..]

Nee, maar daar lijd ik wel uit af dat dat wel een hele toegankelijke route/baan is. En daar ben ik in geïnteresseerd.
Koppig zijn staat iedereen vrij, ik probeerde je enkel wat advies te geven. Ik denk dat je op een verkeerde manier je studie aan het bekijken bent, en ik wil je enkel een teleurstelling besparen.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 6 april 2011 @ 12:51:49 #293
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_95115541
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 12:49 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Koppig zijn staat iedereen vrij,
wacht effe, als 90% van de studenten die studie X doet baan Y krijgt, en ik leid daar uit af dat baan Y zeer toegankelijk is voor studenten van studie X dan ben ik koppig?
"Ik quote graag mezelf."
pi_95115651
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 12:51 schreef San_Andreas het volgende:

[..]

wacht effe, als 90% van de studenten die studie X doet baan Y krijgt, en ik leid daar uit af dat baan Y zeer toegankelijk is voor studenten van studie X dan ben ik koppig?
Lees mijn eerdere punten. Wat maakt het uit over welke baan toegankelijk is? Stratenmaker is waarschijnlijk nog veel toegankelijker, en toch doet 0.001% van de studenten dat. Moet ik nu afleiden dat stratenmaken te hoog gegrepen is?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 6 april 2011 @ 12:58:42 #295
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_95115843
quote:
Wat maakt het uit over welke baan toegankelijk is?
lijkt mij wel

quote:
Stratenmaker is waarschijnlijk nog veel toegankelijker, en toch doet 0.001% van de studenten dat. Moet ik nu afleiden dat stratenmaken te hoog gegrepen is?
ik zeg nergens dat een klein percentage iets ontoegankelijk maakt. je draait de logica om
"Ik quote graag mezelf."
pi_95116064
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 12:58 schreef San_Andreas het volgende:

ik zeg nergens dat een klein percentage iets ontoegankelijk maakt. je draait de logica om
De hele discussie is niet relevant, zoals ik eerder al zei. Je moet studeren wat je wilt en dan met je leven gaan doen wat je wilt. Kijken naar wat "toegankelijk" is (discussie over die definitie daar gelaten), is jezelf tekort doen.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 6 april 2011 @ 13:03:47 #297
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95116073
sanandreas wat wil je nou in godsnaam weten? Of je de master Finance moet gaan doen?
  woensdag 6 april 2011 @ 13:09:18 #298
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_95116304
laten we eens een andere studie pakken, geschiedenis. Stel je weet dat 50% docent wordt en de ander 50% de bijstand in gaat. Zou je die studie doen?
"Ik quote graag mezelf."
  woensdag 6 april 2011 @ 13:13:56 #299
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95116430
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:09 schreef San_Andreas het volgende:
laten we eens een andere studie pakken, geschiedenis. Stel je weet dat 50% docent wordt en de ander 50% de bijstand in gaat. Zou je die studie doen?
Als me dat een geweldige studie lijkt, waarom niet?
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:03 schreef Sokz het volgende:
sanandreas wat wil je nou in godsnaam weten? Of je de master Finance moet gaan doen?
Verder verkracht je behoorlijk dit topic met deze niet-ib-gerelateerde discussie.
  woensdag 6 april 2011 @ 13:25:13 #300
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_95116785
quote:
Als me dat een geweldige studie lijkt, waarom niet?
dan hebben wij een totaal andere filosofie op de relatie tussen studie en arbeidsmarkt

quote:
Verder verkracht je behoorlijk dit topic met deze niet-ib-gerelateerde discussie.
het was nota bene (achteraf) advies van o.a. een mod om hier te posten, deze is immers dicht
Master Finance, welke banen krijg ik er mee
"Ik quote graag mezelf."
pi_95116977
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:09 schreef San_Andreas het volgende:
laten we eens een andere studie pakken, geschiedenis. Stel je weet dat 50% docent wordt en de ander 50% de bijstand in gaat. Zou je die studie doen?
Ja.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')