abonnement Unibet Coolblue
pi_72563460
Enigszins in navolging van het topic investment banker worden, wellicht samen de twee branches die het meest tot de verbeelding spreken? Discussie over deze branche bleef iig maar opkomen, vandaar dat ik besloot er een topic over te openen zodat het in de andere niet off-topic gaat.

Alle tips, vragen en onzin over the road to McKinsey, Bain, BCG, Roland Berger, OC&C, Booz of misschien Accenture, Boer & Croon etc. etc. kan dan nu ook hier!

Laatste relevante posts uit het andere topic:
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:43 schreef Finitio het volgende:

[..]

*Volg dit topic al maanden

Dit soort guesstimates kun je mij ook wel toevertrouwen, is inderdaad alleen maar leuk.

Zit zelf te twijfelen wat ik het liefst zou doen, consultancy of investment banking,

aangezien je bij de grote consultants nauwelijks stages kunt doen zit ik dus net als sitting elfling een beetje te kijken naar summer internships, dan vooral om te zien of de bankenwereld bij me past.

Het studietraject dat ik volg (mrdrs) duurt echter 5/6 jaar, wat is dan een geschikt moment om zo'n stage te doen?

Ik ben nu derdejaars, dit jaar maak ik mijn bachelor economie en jaar 2 rechten af, volgende zomer zou ik best willen kijken of het wat is, maar daarna zou ik dan dus nog 2/3 jaar doorstuderen alvorens ik bij een bank zou gaan werken. Zou dat kunnen, of zouden ze niet iemand toelaten die nog zo lang door wil studeren?
quote:
Op maandag 7 september 2009 23:40 schreef Matthijs- het volgende:
@ Finitio

Zijn de stagemogelijkheden bij de grote consultancy's werkelijk zo slecht dan? Want ze bieden allen toch wel wat aan, of laten ze gewoon érg weinig mensen toe?

Is er trouwens misschien ook een soort concultancy-Drive-r actief op het forum..?
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 17:37 schreef Finitio het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, is sowieso een poging waard.. als het nu dan niet lukt heb ik me er in ieder geval voor volgende jaren vast in verdiept.. zal me de komende weken eens orienteren op de mogelijkheden.

@ Matthijs
Hoorde vorig jaar van een BCG'er dat zij geen stages aanboden, maar kennelijk klopt dat niet. (BCG is de consultant die mij het meest aanspreekt)
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 17:50 schreef Drive-r het volgende:

[..]

BCG heeft zeker stages.
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 19:19 schreef Matthijs- het volgende:
Had je toevallig Bain al gechecked? Zij bieden enkele Nederlanders een stage aan in Boston, Sydney, Singapore en nog ergens!

Wat doet jou overigens meer neigen naar BCG dan, ik zeg maar wat, McK? Ik heb (nog) geen idee waarin deze kantoren nou daadwerkelijk verschillen.
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 20:21 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Je moet zo'n beetje over water kunnen lopen wil je één van deze stages binnen halen...
[..]

Ik ben persoonlijk van mening dat de mensen van McK erg goed zijn, maar dat ze dat ook iets teveel van zichzelf vinden. M.a.w. een patsercultuurtje.
BCG is ook erg goed, en wat meer down-to-earth heb ik het idee. Tenminste uit de workshops die ik gehad heb... Vond AT Kearney ook wel aardig.

Zelf zou ik zeker Roland Berger niet vergeten, heb een erg leuke cost-killing case met ze gedaan tijdens mijn Master. Zijn down-to-earth maar hebben zeker de brains, veel beta's volgens mij. Maarja gaat niet echt over de banking sector
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 20:45 schreef Matthijs- het volgende:
@ pne

Roland Berger trok ook al mijn aandacht. Doen volgens mij ook veel meer aan implementatie na afloop. Misschien een extra topic?
Verder:
Werken bij een strategische consultant (Fok!)
The Concultancy Group
Careers in Management Consulting
Oh really?
pi_72566795
TVP uiteraard!
pi_72569976
tvp
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_72572890
Ben nu net m'n derde jaar HBO CE ingegaan, maar ben er al uit dat dit precies is wat ik wil. TVP uiteraard.
pi_72576472
quote:
Op woensdag 9 september 2009 06:58 schreef EddyAlbena het volgende:
Ben nu net m'n derde jaar HBO CE ingegaan, maar ben er al uit dat dit precies is wat ik wil. TVP uiteraard.
Kan je überhaupt strategyconsultant worden met HBO? Ik dacht dat ze alleen WO'ers aannamen. En zelfs dan moet je bovengemiddeld presteren.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_72576714
quote:
Op woensdag 9 september 2009 11:09 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Kan je überhaupt strategyconsultant worden met HBO? Ik dacht dat ze alleen WO'ers aannamen. En zelfs dan moet je bovengemiddeld presteren.
Er zijn nogal wat verschillende consultants natuurlijk... Maar inderdaad, met HBO zijn de grote jongens niet snel tevreden.

Tevens TVP natuurlijk...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_72579233
Consultants worden overigens niet altijd even vriendelijk behandeld, en soms als lesser man gezien door de mensen die het echte werk verzetten. Of je moet houden van brallerige types. Uitzonderingen daargelaten..

Trotse mensen verdwalen liever dan de weg te vragen
Winston Churchill
  woensdag 9 september 2009 @ 16:05:34 #8
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_72585280
quote:
Er zijn nogal wat verschillende consultants natuurlijk... Maar inderdaad, met HBO zijn de grote jongens niet snel tevreden.
Welk traject raad je voor de hbo'ers aan dan? Via schakelprogramma (of honoursprogramma) direct door naar een wo-master of toch nog een (al dan niet verkort) wo-bachelor, alvorens met de master wordt begonnen?
pi_72588230
TVP, nu master strategic management (+ afronden bachelor)
All management is Strategic Management.
pi_72588970
Ik struim Linkedin wel eens af en ben in honderden profielen ooit één enkele (ex-)HBO'er tegengekomen die wel gewoon bij de grote jongens was beland (in dit geval McKinsey als ik me niet vergis).

Maar hij was na zijn HBO-studie dan ook gewoon in het propedeusejaar van een universitaire bachelor gestart en had die (+ master) cum laude behaald met allerlei nevenactiviteiten.
Oh really?
pi_72591364
quote:
Op woensdag 9 september 2009 16:05 schreef GR het volgende:

[..]

Welk traject raad je voor de hbo'ers aan dan? Via schakelprogramma (of honoursprogramma) direct door naar een wo-master of toch nog een (al dan niet verkort) wo-bachelor, alvorens met de master wordt begonnen?
Lastig om zo te kiezen, die HBO achterstand heb je al te pakken, zeg maar. Ik zou zo snel mogelijk naar WO gaan, maar da's gevoelsmatig.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_72599555
quote:
Op woensdag 9 september 2009 11:09 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Kan je überhaupt strategyconsultant worden met HBO? Ik dacht dat ze alleen WO'ers aannamen. En zelfs dan moet je bovengemiddeld presteren.
Daarom ga ik ook niet stilzitten na m'n HBO. Ik zie zelf ook dat het niveau op deze school bij lange niet hoog genoeg is. Ik ga dan ook met alle plezier dat pad volgen. Het is ook niet zo dat ik dat hoorde en dacht van 'wauw, dat wil ik worden', het was zo dat ik duidelijk wist wat ik leuk vond, terwijl ik niet eens wist dat er een dergelijk beroep bestond
Mijn motivatie gaat mij op dit gebied ver brengen (hoop ik)
pi_72603002
quote:
Op woensdag 9 september 2009 22:39 schreef EddyAlbena het volgende:

[..]

Daarom ga ik ook niet stilzitten na m'n HBO. Ik zie zelf ook dat het niveau op deze school bij lange niet hoog genoeg is. Ik ga dan ook met alle plezier dat pad volgen. Het is ook niet zo dat ik dat hoorde en dacht van 'wauw, dat wil ik worden', het was zo dat ik duidelijk wist wat ik leuk vond, terwijl ik niet eens wist dat er een dergelijk beroep bestond
Mijn motivatie gaat mij op dit gebied ver brengen (hoop ik)
Ik denk dat het je vies tegen gaat vallen. Lees ook meer hier http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1288970 , HBO'ers zijn een beetje de paria's binnen strategie consultancy. Veel van die bedrijven hebben ook expliciet op hun site staan dat ze een VWO cijferlijst willen zien (naast de WO cijferlijst).
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_88292510
Ik kwam dit topic toevallig tegen, jammer dat er al zolang niet meer is gepost... Heeft iemang enig idee hoeveel uur je als consultant werkt?
pi_88292770
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 16:59 schreef kevin7 het volgende:
Ik kwam dit topic toevallig tegen, jammer dat er al zolang niet meer is gepost... Heeft iemang enig idee hoeveel uur je als consultant werkt?
Hangt nogal af van de firma, etc. Een gemiddelde consultant zal gewoon 36-40 uur werken, maar de groep strategie consultants (McKinsey, etc.) werkt weer een heel stuk meer. Nogal een breed begrip, "consultant".
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_88293257
Ja consultant is een breed begrip. Zoals je weet Drive-r volg ik ook het topic investment banker worden. Ik ben meer geïnteresseerd in fusies-overnames, dus dat valt dan onder strategy consulting. Ik heb gehoord van LEK consulting, schijnen goed te zijn, en OC&C. Zijn er verder nog grote spelers naast McKinsey,BCG?
pi_88293352
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 17:18 schreef kevin7 het volgende:
Ja consultant is een breed begrip. Zoals je weet Drive-r volg ik ook het topic investment banker worden. Ik ben meer geïnteresseerd in fusies-overnames, dus dat valt dan onder strategy consulting. Ik heb gehoord van LEK consulting, schijnen goed te zijn, en OC&C. Zijn er verder nog grote spelers naast McKinsey,BCG?
LEK doet weinig in Nederland, maar vind ik zelf altijd wel goed inderdaad. Naast McKinsey, OC&C en BCG heb je in Nederland nog Roland Berger en Bain & Company. Verder iets daaronder ATKearney bijvoorbeeld. Monitor is uit Nederland weg en is vrij bekend internationaal.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_88293616
Hoe verschillen de exit ops in consulting ten opzichte van IB? Private Equity vind ik voornamelijk interessant, hedgefondsen ook, maar volgens mij moet je daar meer een trader achtergrond voor hebben. Correct me if i'm wrong.. Gaat wel een beetje off-topic
pi_88293764
Volgens mij zie je weinig consultants richting hedgefunds gaan, dan kan je beter banker/trader zijn. PE neemt ook veel bankiers aan, maar daar zie je ook wel consultants tussen. In Nederland gemiddeld waarschijnlijk iets vaker dan bijvoorbeeld in Londen, maar een derde van PE zal uit de consultancy komen?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_88310540
Strategy consultants bieden wel degelijk stages aan, maar de selectieprocedures hiervoor zijn minstens net zo zwaar als een gewone sollicitatie. Soms zelfs zwaarder omdat er slechts heel weinig plekken beschikbaar zijn. Aan de andere kant krijgt wel zo'n 70%-80% na zijn/haar stage een offer.

Wat betreft doorstroom vanuit HBO - ik heb een recruitment even georganiseerd aan mijn universiteit en de recruiter van McKinsey had (per ongeluk bleek later) iemand uitgenodigd voor een orienterend gesprek die eerst HBO had gedaan. Blijkbaar had ze het CV van te voren niet goed doorgelezen. In ieder geval, die persoon heeft ze na 5 minuten weer weggestuurd want bij McKinsey nemen ze sowieso niemand met HBO achtergrond aan. Dit ging om een persoon die na het HBO een goede beta studie doet en veel extra curriculars heeft, ook op de universiteit. Ik denk wel dat dit bij andere consultants kan varieren, McK heeft wel zo'n beetje de zwaarste selectie van allemaal.

[ Bericht 21% gewijzigd door leysha op 03-11-2010 23:59:06 ]
pi_88311935
Eindelijk zo een topic! Innovatief! Hehe! Dikke TVP.

Student Technische Bedrijfskunde, in opleiding tot consultant. Wel HBO maar oke. Kan je bij bijv. McKinsey wel binnenkomen als je HBO + (pre)master WO hebt? Of willen ze ook WO bachelor zien?
Op zondag 29 augustus 2010 14:03 schreef Mirel het volgende:
Wat is die Jetfly toch een aardige jongeman.
pi_88312313
Mijn ervaring is dat alle strategy consultants, maar met name de Top 3 en daarvan dan weer met name McKinsey extreem selectief zijn. Dat wil zeggen - voor een business course 300 aanmeldingen voor 20 plaatsen. Stage - 200 aanmeldingen voor 2 plaatsen. Dat soort werk. Dus als HBO-er moet je wel heel erg speciaal zijn om op te kunnen tegen alle universitaire studenten met een acht gemiddeld, buitenlandervaring en een fulltime bestuursjaar.

Uiteraard is niks onmogelijk, maar als je een zwakker CV hebt is het denk ik beter om via via te proberen een gesprek te regelen. In een interview kun je laten zien wie jij bent en waarom je beter bent dan je papiertjes.
pi_88312653
Leuk topic! OC&C geeft bij hun flyers aan dat ze graag beta's zoeken.

Ik dacht trouwens dat Finito ook een betastudie deed. :P
  donderdag 4 november 2010 @ 00:55:26 #24
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_88313123
accenture en Boer & Croon horen natuurlijk niet in dit rijtje thuis.

Je kan je verder afvragen of het werk nou wel echt zo leuk is. Gecombineerd met het feit dat het lastig binnen komen is zie ik het toch niet zitten om er voor te gaan.
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_88313227
quote:
Op donderdag 4 november 2010 00:30 schreef Rejected het volgende:
Leuk topic! OC&C geeft bij hun flyers aan dat ze graag beta's zoeken.

Ik dacht trouwens dat Finito ook een betastudie deed. :P
Haha nee, ik zou het waarschijnlijk ook niet goed kunnen :)

Zoals mijn posts in het begin van dit topic al suggereerden, ben ik nu overigens aan het kijken naar mogelijkheden om bij een consultancy firm aan de slag te gaan, dus TVP!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')