http://www.volkskrant.nl/(...)temming-Soedan.dhtmlquote:Doden bij rellen aan vooravond stemming Soedan
ANP/AFP − 08/01/11, 19:45
JUBA - Aan de vooravond van het referendum over onafhankelijkheid voor Zuid-Soedan is het tot geweld gekomen. Daarbij viel vrijdag en zaterdag een onbekend aantal doden, aldus een zegsman van het Zuid-Soedanese leger.
Zuid-Soedanese militairen doodden zes rebellen in het olierijke gebied Mayom. Het zou gaan om aanhangers van Gatluak Gai, de commandant van een militie die in het zuiden van Sudan actief is. De regering van Zuid-Soedan heeft hem amnestie aangeboden, maar hij heeft dat aanbod afgewezen.
Enkele uren voor aanvang van het referendum openden schutters het vuur op burgers in zeker twee dorpen in de regio Makeir. Daardoor is een onbekend aantal mensen om het leven gekomen.
Aanvallen
Bij aanvallen kwamen vrijdag twee opstandelingen om en werden 24 mensen gevangengenomen. Bij een nieuwe aanval zaterdagmorgen sneuvelden nog eens vier rebellen en werden zes opstandelingen gevangengenomen, aldus de militaire woordvoerder. Onder de militairen vielen geen doden.
In het zuiden woedde tussen 1983 en 2005 een oorlog. Het christelijke zuiden vocht voor afscheiding van het islamitische noorden. In 2005 bereikten de partijen een vredesakkoord. Het referendum is het sluitstuk van dat akkoord.
Clooney
Ondertussen is Hollywoodster George Clooney in het land gearriveerd. Met zijn zogeheten Satellite Sentinel Project houdt hij tijdens het referendum de grens tussen Noord- en Zuid-Soedan in de gaten met behulp van satellietbeelden en mensen ter plekke. Volgens hem wordt de onafhankelijkheid van het zuiden de komende dagen een feit. 'Het gaat lukken en er wordt een nieuw land gecreëerd. Dat is iets fantastisch', aldus Clooney in de zuidelijke hoofdstad Juba.
Je lult maar wat en je weet niet eens waar je het over hebt. Misschien moet je je eens inlezen in het Satellite Sentinel Project voor je gaat raaskallen.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 23:01 schreef Illiberal het volgende:
De narcistische Hollywood sterren zijn weer bezig hoor.
Daar is je antwoord TS, zonder dat was er ook niemand op deze aardkloot geweest behalve de nietszeggende Dolfjes die er ook maar ene moer om geven. Ik bedoel, zeg nou zelf, Sudan? Er zijn wel meer landen waar het niet al te jofel is, maar die laten we ook rotten.quote:in het olierijke gebied Mayom.
quote:
quote:Op zaterdag 8 januari 2011 23:01 schreef Illiberal het volgende:
De narcistische Hollywood sterren zijn weer bezig hoor.
En dat blijkt uit dit soort kort-door-de-bocht-uitspraken? "'Het gaat lukken en er wordt een nieuw land gecreëerd. Dat is iets fantastisch', aldus Clooney in de zuidelijke hoofdstad Juba." Of is dat een stapje te ver voor jou, professor?quote:Op zondag 9 januari 2011 12:46 schreef Hamilcar het volgende:
Misschien is de heer Clooney wel zo welgesteld dat hij er alle tijd voor heeft om zich er goed in te verdiepen, experts te spreken en of in te huren en zulks. Maar misschien is die gedachtegang een stapje te ver voor TS :p
Is het wel wenselijk dat individuen zich bemoeien met dit zo'n gebeurtenis? De geldigheid van onafhankelijkheid van Darfur wordt op deze manier alleen maar ondermijnd.quote:Op zondag 9 januari 2011 13:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Tsja, volgens jou definitie zou niemand die bekend is ooit nog mee kunnen helpen aan dit soort projecten. Het zou dan automatisch alleen voor je eigen imago zijn. Er zullen idd wel mensen zijn die dit om die redenen doen. Maar toch moet je het wel een kans geven. Tis toch juist goed dat iemand zijn bekendheid gebruikt om dit soort dingen on de aandacht te brengen?
En kan een bekendheid niet oprecht geintresseerd zijn? Of kunnen alleen onbekende mensen dat?
Je hoort ze ook niet klagen wanneer individuen vanuit de Eerste Wereld hun hulp gratis aanbieden, dus waarom zou het nu wel een probleem moeten zijn?quote:Op zondag 9 januari 2011 14:50 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Is het wel wenselijk dat individuen zich bemoeien met dit zo'n gebeurtenis? De geldigheid van onafhankelijkheid van Darfur wordt op deze manier alleen maar ondermijnd.
Hulp bieden is een. Hij overschaduwt en ondermijnt tegelijkertijd de onafhankelijkheidsverklaring.quote:Op zondag 9 januari 2011 14:51 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je hoort ze ook niet klagen wanneer individuen vanuit de Eerste Wereld hun hulp gratis aanbieden, dus waarom zou het nu wel een probleem moeten zijn?
Eigenlijk wel, ik denk dat Clooney als "ongeschoold acteurtje" met zijn ervaring en mensenkennis wellicht wat meer kennis heeft over zaken dan de gemiddelde Afrikaan of Soedanees dat heeft.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:22 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Of maakt het niet zoveel uit in dit geval omdat het 'toch maar Afrika' is?
Dat is het punt niet momenteel. Hij is niet gekwalificeerd om daar als een bemiddelaar of een diplomaat op te treden. Daar hebben we mensen voor die voor het vak opgeleid zijn. Hij kan uitspraken doen die de uitkomst van deze impasse negatief kunnen beïnvloeden en omdat hij beroemd is wordt hij ook nog eens serieus genomen.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:26 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Eigenlijk wel, ik denk dat Clooney als "ongeschoold acteurtje" met zijn ervaring en mensenkennis wellicht wat meer kennis heeft over zaken dan de gemiddelde Afrikaan of Soedanees dat heeft. Wat is er bovendien verkeerd aan iemand die daar heen gaat om te lobbyen voor een onafhankelijk Zuid-Sudan, ik zie 't probleem echt niet. Ja hij is beroemd, so what?
Klopt. Zo klonk het iets sensationeler.quote:Overigens klopt de TT helemaal niet, SSP trekt geen grenzen maar neemt waar en signaleert.
Al stuur je God zelf, volgens Afrikanen kan je het nooit goed doen en ze zullen altijd ruzie maken over waar de grens ligt, waar het geld ligt, waar religie is, waar goddomme hun eigen moeder vandaan komt, het interesseert ze geen fuck welk persoon je er heen stuurt er is altijd wel wat te drammen daar.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:35 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Dat is het punt niet momenteel. Hij is niet gekwalificeerd om daar als een bemiddelaar of een diplomaat op te treden. Daar hebben we mensen voor die voor het vak opgeleid zijn. Hij kan uitspraken doen die de uitkomst van deze impasse negatief kunnen beïnvloeden en omdat hij beroemd is wordt hij ook nog eens serieus genomen.
Afrikaanse problematiek zit hem veelal in het feit dat die grenzen lukraak werden getrokken door onbekwame figuren.
Ach ja... Vroeger werd het met een liniaal gedaan.. Nu door dorpsgekken... Misschien stuurt Europa de volgende keer, na zoveel duizenden doden, een MBO'er..
Dat afrikanen hem accepteren maakt hem niet bekwamer.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:40 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Al stuur je God zelf, volgens Afrikanen kan je het nooit goed doen en ze zullen altijd ruzie maken over waar de grens ligt, waar het geld ligt, waar religie is, waar goddomme hun eigen moeder vandaan komt, het interesseert ze geen fuck welk persoon je er heen stuurt er is altijd wel wat te drammen daar.
Clooney is wat dat betreft echt niet anders dan Obama, behalve in jouw en de westerse perceptie. Geloof mij, ik woon in Afrika en ik kan je zeggen dat het geen ene moer uitmaakt welke opleiding iemand gehad heeft, of hij diplomaat is of niet, ze willen toch hun eigen gelijk halen en verder nergens mee te maken hebben.
Clooney is net zo goed een vertegenwoordiger van vrede en diplomatie dan een VN afgezant dat zou zijn, in Afrikaanse ogen en perceptie(!).
Dat maakt niet uit, want zoals ik al zei maakt bekwaamheid vrij weinig uit in dit continent, het is gaat allemaal om perceptie. En ik woon hier sinds begin 2010.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:41 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Dat afrikanen hem accepteren maakt hem niet bekwamer.
Sinds wanneer woon je in Afrika?
Desalniettemin, hun gebrek aan inzicht zou onze visie van de werkelijkheid niet zodanig mogen vertroebelen dat we boerenkinkels als Clooney politiek laten bedrijven.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:46 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, want zoals ik al zei maakt bekwaamheid vrij weinig uit in dit continent, het is gaat allemaal om perceptie. En ik woon hier sinds begin 2010.
Je kan er ook een Westers diplomatiek zwaargewicht heen sturen waar ze geen respect voor hebben, maar wat hebben zij daar aan, en wat hebben wij daaraan? Als ze niet anders willen, en als Clooney wel wil helpen, wat maakt het dan uit?quote:Op zondag 9 januari 2011 16:04 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Desalniettemin, hun gebrek aan inzicht zou onze visie van de werkelijkheid niet zodanig mogen vertroebelen dat we boerenkinkels als Clooney politiek laten bedrijven.
Dat is de enige manier idd. Heb ik ook ervaren, ook in Soedan.quote:Op zondag 9 januari 2011 16:22 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je kan er ook een Westers diplomatiek zwaargewicht heen sturen waar ze geen respect voor hebben, maar wat hebben zij daar aan, en wat hebben wij daaraan? Als ze niet anders willen, en als Clooney wel wil helpen, wat maakt het dan uit?
We weten 't altijd beter dan de Afrikanen (doen we ook), maar laat ze toch lekker in hun waanwereld leven, win-win situatie.
Ben in verschillende landen geweest, waaronder Noord-Soedan ook, werk en woon op dit moment in Zuid-Afrika (gelukkig wel iets anders). Werk als consultant, wat niet erg een dankbaar beroep is als blanke Europeaan in dit continent, maar je leert er wel van hoe ze in elkaar steken hier.quote:Op zondag 9 januari 2011 16:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is de enige manier idd. Heb ik ook ervaren, ook in Soedan.
Waar woon jij ergens in Afrika? En wat doe je er?
Cool! Beetje vergelijkbaar met wat ik doe. Ik ben alleen nog niet in veel landen van Afrika geweest.quote:Op zondag 9 januari 2011 16:26 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ben in verschillende landen geweest, waaronder Noord-Soedan ook, werk en woon op dit moment in Zuid-Afrika (gelukkig wel iets anders). Werk als consultant, wat niet erg een dankbaar beroep is als blanke Europeaan in dit continent, maar je leert er wel van hoe ze in elkaar steken hier.
Nouja eigenlijk maakt dat niet zo heel veel uit, overal waar je komt weten ze het toch beter. Niet zozeer omdat ze het ook daadwerkelijk beter weten, maar de afhankelijkheid van Westerse kennis is een splinter in hun oog, en dat willen ze niet erkennen.quote:Op zondag 9 januari 2011 16:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Cool! Beetje vergelijkbaar met wat ik doe. Ik ben alleen nog niet in veel landen van Afrika geweest.Alleen Soedan eigenlijk. En 1 dagje "Marokko".
Alle olie zit in het zuiden. De hoofdstad in het noorden. Stammenconflicten. Religie is maar secundair.quote:Op zondag 9 januari 2011 17:03 schreef Boldface het volgende:
In het noorden zitten moslims... De islam is een religie die zich doorgaans gewelddadig verspreidt. Het liefst zouden ze ook (met geweld) het zuiden van Soedan inlijven, maar dat wordt lastiger wanneer Zuid-Soedan een zelfstandig land is geworden. Dat zint ze niet, dus daarom is er geweld.
Hopelijk lukt het Zuid-Soedan om zich te ontdoen van het noorden. De vraag is echter of de wereld ingrijpt als het referendum met geweld om zeep wordt geholpen. De verontwaardiging is doorgaans nogal selectief. Zo is Ivoorkust bijvoorbeeld wél een issue waarover wereldleiders zich opwinden, terwijl er nauwelijks oog is voor misstanden in bijvoorbeeld Zimbabwe, Somalië en nu Soedan.
In praktijk is het veel ingewikkelder. De olie zit in het zuiden, maar alle (door China gefinancierde) pijpleidingen transporteren die olie naar het noorden, naar Port Sudan. Noord en Zuid zijn ook na splitsing dus niet echt onafhankelijk.quote:Op zondag 9 januari 2011 17:05 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Alle olie zit in het zuiden. De hoofdstad in het noorden. Stammenconflicten. Religie is maar secundair.
Maar de productie en exploratie zitten in het zuiden. Het noorden verliest de controle over verreweg de belangrijkste inkomstenbron. Zet dan een gek als Bashir erneer en het wordt een zootje (nog groter dan ervoor).quote:Op zondag 9 januari 2011 18:00 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
In praktijk is het veel ingewikkelder. De olie zit in het zuiden, maar alle (door China gefinancierde) pijpleidingen transporteren die olie naar het noorden, naar Port Sudan. Noord en Zuid zijn ook na splitsing dus niet echt onafhankelijk.
Dat het knallen gaat is ook wel zeker, en wie er gesteund gaat worden volgens mij ook wel. Het is niet voor niets dat mensen als Hillary in het verleden al pleitten voor een "vrij" Zuid-Sudan.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Maar de productie en exploratie zitten in het zuiden. Het noorden verliest de controle over verreweg de belangrijkste inkomstenbron. Zet dan een gek als Bashir erneer en het wordt een zootje (nog groter dan ervoor).
Ik zat er middenin, dat was echt bizar. Maar wel gaaf om meegemaakt te hebben.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:05 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat het knallen gaat is ook wel zeker, en wie er gesteund gaat worden volgens mij ook wel. Het is niet voor niets dat mensen als Hillary in het verleden al pleitten voor een "vrij" Zuid-Sudan.
Geopolitiek, interessant voorkomen.
Een minder verscheurd land zal op het lange termijn praktisch gezien tot meer vrede en welvaart leiden me dunkt, het is een gevalletje "door de zure appel heen bijten". Het is inderdaad jammer voor de inwoners daar, maar het is toch echt voor hun eigen bestwil.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik zat er middenin, dat was echt bizar. Maar wel gaaf om meegemaakt te hebben.
Het zal zeker gebeuren. En moreel gezien is het juist. Alleen praktisch gezien gaat het tot meer ellende leiden, dat is het moeilijke.
Toch is het triest dat het zo moet, mits je gelijk hebt...quote:Op zondag 9 januari 2011 16:22 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je kan er ook een Westers diplomatiek zwaargewicht heen sturen waar ze geen respect voor hebben, maar wat hebben zij daar aan, en wat hebben wij daaraan? Als ze niet anders willen, en als Clooney wel wil helpen, wat maakt het dan uit?
We weten 't altijd beter dan de Afrikanen (doen we ook), maar laat ze toch lekker in hun waanwereld leven, win-win situatie.
Ik heb liever dat ze luisteren naar Clooney en iets bereiken, dan niet luisteren naar een Westerse diplomaat van de VN en niets bereiken.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:38 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Toch is het triest dat het zo moet, mits je gelijk hebt...
Hoe wordt de uitslag van een referendum ondermijnd doordat een acteur er een mening over heeft? En het onder de aandacht brengen van het referendum kan juist bijdragen aan het respecteren van de uitslag ervan. En iedereen weet dat Zuid Soedan voor onafhankelijkheid gaat stemmen.quote:Op zondag 9 januari 2011 14:50 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Is het wel wenselijk dat individuen zich bemoeien met dit zo'n gebeurtenis? De geldigheid van onafhankelijkheid van Darfur wordt op deze manier alleen maar ondermijnd.
Als ze oprecht willen helpen hoeven ze niet in de schijnwerpers te staan, interviews geven en op foto's met lokale stamhoofden te poseren...![]()
Snap ik. Ik heb hun koppigheid buiten beschouwing gelaten tot nu toe...quote:Op zondag 9 januari 2011 18:44 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik heb liever dat ze luisteren naar Clooney en iets bereiken, dan niet luisteren naar een Westerse diplomaat van de VN en niets bereiken.
Je hebt een rijke fantasie, maar ik schat zo dat George Clooney een stuk meer weet van de situatie dan jij. Hij gaat helemaal niet de toekomst van een volk bepalen, dat doen ze helemaal zelf.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:22 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Hulp bieden is een. Hij overschaduwt en ondermijnt tegelijkertijd de onafhankelijkheidsverklaring.
Hij heeft totaal geen ervaring in diplomatie. Hij heeft niet eens een studie afgerond, laat staan in een relevante richting. In feite is het gewoon een onopgeleide schoolverlater. Het moet toch niet gekker worden, een of andere boerenlul die de toekomst van een volk gaat bepalen.
Wat zou je ervan vinden als er na de WOII allemaal Bollywood-acteurs en Afrikaanse volkszangers zich gingen bemoeien met het opvullen van het machtsvacuüm in West-Europa.
Of maakt het niet zoveel uit in dit geval omdat het 'toch maar Afrika' is?
Ik hoop het voor hem. Ik speel totaal geen rol in die verkiezingen, hij meent dat wel te moeten.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:50 schreef Viajero het volgende:
[..]
Je hebt een rijke fantasie, maar ik schat zo dat George Clooney een stuk meer weet van de situatie dan jij. Hij gaat helemaal niet de toekomst van een volk bepalen, dat doen ze helemaal zelf.
quote:Als Bollywood acteurs en Afrikaanse volkszangers een mening hebben over Europese democratie dan vind ik dat ook prima.
Wat Soedanezen zelf van george Clooney vinden is eigenlijk nauwelijks interessant. De macht die hij heeft om de publieke opinie in de VS te beinvloeden is veel en veel belangrijker.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:44 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik heb liever dat ze luisteren naar Clooney en iets bereiken, dan niet luisteren naar een Westerse diplomaat van de VN en niets bereiken.
Waar haal je in godsnaam vandaan dat hij een cruciale rol zou hebben? Hij is een van de vele personen die voor een van de vele organisaties werkt die zich met Soedan bezig houden. Ik bewonder zijn betrokkenheid, maar om hem persoonlijk cruciaal te noemen moet je wel heel weinig van de situatie begrijpen.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:55 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Ik hoop het voor hem. Ik speel totaal geen rol in die verkiezingen, hij meent dat wel te moeten.
[..]
Je stelt een mening hebben en een cruciale rol hebben, gelijk aan elkaar?
Voor de wereld en de geopolitiek wel, voor Soedan zelf niet, en daar had Observer het over.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:55 schreef Viajero het volgende:
[..]
Wat Soedanezen zelf van george Clooney vinden is eigenlijk nauwelijks interessant. De macht die hij heeft om de publieke opinie in de VS te beinvloeden is veel en veel belangrijker.
On March 25, 2007, he sent an open letter to German chancellor Angela Merkel, calling on the European Union to take "decisive action" in the region in the face of Omar al-Bashir's failure to respond to the UN resolutionsquote:Op zondag 9 januari 2011 18:57 schreef Viajero het volgende:
[..]
Waar haal je in godsnaam vandaan dat hij een cruciale rol zou hebben? Hij is een van de vele personen die voor een van de vele organisaties werkt die zich met Soedan bezig houden. Ik bewonder zijn betrokkenheid, maar om hem persoonlijk cruciaal te noemen moet je wel heel weinig van de situatie begrijpen.
Het zou inderdaad een heel mooi precedent scheppen voor latere generaties.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:05 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik vind de beelden van vandaag trouwens echt prachtig. Allemaal feestende mensen die helemaal uit hun pan gaan omdat ze mogen stemmen.
Nu ben ik pessimistisch over de kansen dat dit allemaal zo rustig en netjes gaat verlopen als de afscheiding straks echt een feit is, maar het zou wel heel mooi zijn als er nu voor één keertje een etnisch conflict in Afrika op een dergelijke manier zijn eind zou vinden: een eerlijk referendum en een geweldloze uitkomst.
http://www.cnn.com/video/(...)ing.starts.sudan.cnn
En de beeldvorming van Afrika iha. Ik denk dat niemand nog trek heeft in beelden van een hordes doorgesnoven kapmessen, brandende dorpen en uitgehongerde vluchtelingen, laat staan dat ze er geld voor over hebben.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:07 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Het zou inderdaad een heel mooi precedent scheppen voor latere generaties.
Beeldvorming van Afrika. Laten we wel wezen, die beeldvorming zal nooit, maar dan ook nooit veranderen - ongeacht de situatie in Afrika zelf. En ik zie ook niet waarom dat belangrijk is, who cares wat de "beeldvorming" is. Alsof de mening van het Westen of Westerlingen an sich er toe doet.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:11 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
En de beeldvorming van Afrika iha. Ik denk dat niemand nog trek heeft in beelden van een hordes doorgesnoven kapmessen, brandende dorpen en uitgehongerde vluchtelingen, laat staan dat ze er geld voor over hebben.
Zeker wel, waarom denk je dat ze al onze kennis en meningen importeren?quote:Op zondag 9 januari 2011 19:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Alsof de mening van het Westen of Westerlingen an sich er toe doet.
Niet omdat jouw mening of die van een of andere willekeurige westerling er toe doet. Nee, zeker niet. De kennis die geimporteerd wordt is uiteraard puur voor eigen gebruik, eigen belang. Dat zegt niets over de waarde die ze toekennen aan je mening. Die kennis kunnen ze tegenwoordig ook ergens anders vandaan halen, China bijvoorbeeld of Turkije of enig ander land. De exclusiviteit van de "ontwikkelingen in het westen" is al een tijdje voorbij. En gelukkig maar.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:20 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Zeker wel, waarom denk je dat ze al onze kennis en meningen importeren?
Nee ze betalen ons massaal om consultants, ingenieurs en leraren naar Afrika te sturen omdat onze meningen en kennis er niet toe doen.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Niet omdat jouw mening of die van een of andere willekeurige westerling er toe doet. Nee, zeker niet. De kennis die geimporteerd wordt is uiteraard puur voor eigen gebruik, eigen belang. Dat zegt niets over de waarde die ze toekennen aan je mening. Die kennis kunnen ze tegenwoordig ook ergens anders vandaan halen, China bijvoorbeeld of Turkije of enig ander land. De exclusiviteit van de "ontwikkelingen in het westen" is al een tijdje voorbij. En gelukkig maar.
Jaja, ze betalen ons massaalquote:Op zondag 9 januari 2011 19:26 schreef Voorschrift het volgende:
Nee ze betalen ons massaal om consultants, ingenieurs en leraren naar Afrika te sturen omdat onze meningen en kennis er niet toe doen.![]()
De exclusiviteit is verlopen wegens de verschuivingen op het wereldtoneel, niet omdat de Afrikanen zich er niets van aantrekken. Ze trekken zich er niets van aan, omdat men niet meer gebonden is aan de mening van de Westerling - je keert het dus om. Voor bedrijven is dat helemaal prachtig, want die kunnen hun werkzaamheden nu bijna overal ter wereld voortzetten middels lokale kennis.quote:Ja het is eigenbelang, maar niet omdat onze meningen er niet toe doen, maar omdat ze zelf gewoon geen idee hebben wat ze moeten doen. Dat ze er de helft van de tijd niks van aantrekken en denken dat ze het beter weten wil nog niet zeggen dat onze exclusiviteit verlopen is, integendeel zelfs.
Onzin, ik hoop dat je aardig wat ervaring hebt in het continent om deze stellingen te onderbouwen want wat ik hier in het dagelijks leven zie als "kennis" en "we kunnen het zelf wel" kan ik alleen maar om lachen. Wanneer wij onze connecties door zouden knippen met Afrika en de subsidies en kennisstroom stopzetten dan houden ze het niet lang vol, dat kan ik je wel zeggen.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:32 schreef Mutant01 het volgende:
Ze trekken zich er niets van aan, omdat men niet meer gebonden is aan de mening van de Westerling - je keert het dus om.
Leuk, maar ik heb ook aardig wat ervaring op het continent - en dat is wat meer dan slechts "werk-ervaring". Zat afgestudeerden die dezelfde kennis bezitten en vol energie aan de slag willen gaan. De kennisstroom is het probleem niet - behalve als je spreekt over - brain-drain, wat weer te maken heeft met gebrek aan kapitaal en derhalve gebrek aan werk. Feit is dat Afrika een enorm groot continent is, met enorm veel regionale en lokale verschillen - en dat is zo divers qua kennis, ontwikkelingen en techniek - dat generaliseringen per definitie achterlijk zijn.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:34 schreef Voorschrift het volgende:
Onzin, ik hoop dat je aardig wat ervaring hebt in het continent om deze stellingen te onderbouwen want wat ik hier in het dagelijks leven zie als "kennis" en "we kunnen het zelf wel" kan ik alleen maar om lachen. Wanneer wij onze connecties door zouden knippen met Afrika en de subsidies en kennisstroom stopzetten dan houden ze het niet lang vol, dat kan ik je wel zeggen.
Niet op een dergelijk niveau als nu in ieder geval.
Die "zat afgestudeerden" zijn alsnog een grove minderheid, bovendien zitten de beste onderwijsinstellingen nog altijd in het buitenland voor hun. Jij hebt een Nederlands paspoort en hebt kunnen profiteren van beiden, dat maakt jou geen stelregel in het continent. Integendeel zelfs, het slagingspercentage hier in Zuid-Afrika van middelbaar onderwijs kwam niet eens over de 50% afgelopen jaar, het is schandalig hoe slecht het gesteld is met kennis in Afrika. Dat er dan een paar studenten afstuderen wil nog niet zeggen dat ze het zelf kunnen redden, een kenniseconomie is er bij lange na niet, daarom importeren ze het.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Leuk, maar ik heb ook aardig wat ervaring op het continent - en dat is wat meer dan slechts "werk-ervaring". Zat afgestudeerden die dezelfde kennis bezitten en vol energie aan de slag willen gaan. De kennisstroom is het probleem niet - behalve als je spreekt over - brain-drain, wat weer te maken heeft met gebrek aan kapitaal en derhalve gebrek aan werk.
Zuid Afrika is helemaal niet het meest ontwikkelde land in Afrika. Het is het meest rijke land, maar dat is dan ook de fout die veel mensen maken - die combineren rijkdom meteen met ontwikkeling. Zuid-Afrika is een land apart in Afrika, die geen enkele vergelijkbaar ander land kent - het heeft een extreme scheiding tussen arm en rijk - veel extremer dan in veel andere landen bijvoorbeeld. Het is een land wat je niet als maatstaf kan nemen. Daarnaast is je bagatellisering van de kennis binnen Afrika typisch voor het "Westerse" perspectief. Er stromen talloze hoogopgeleide studenten uit de universiteiten van diverse landen in Afrika, van engineers tot aan ICT-bobo's. Het is ook niet voor niets dat steeds meer Westerse bedrijven aan het offshoren zijn en de Afrikaanse markt betreden.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:39 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Die "zat afgestudeerden" zijn alsnog een grove minderheid, bovendien zitten de beste onderwijsinstellingen nog altijd in het buitenland voor hun. Jij hebt een Nederlands paspoort en hebt kunnen profiteren van beiden, dat maakt jou geen stelregel in het continent. Integendeel zelfs, het slagingspercentage hier in Zuid-Afrika van middelbaar onderwijs kwam niet eens over de 50% afgelopen jaar, het is schandalig hoe slecht het gesteld is met kennis in Afrika. Dat er dan een paar studenten afstuderen wil nog niet zeggen dat ze het zelf kunnen redden, een kenniseconomie is er bij lange na niet, daarom importeren ze het.
En dan is het nog het "meest ontwikkelde" land ook nog.
Dat hebben er meer.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:46 schreef Voorschrift het volgende:
Je overschat Afrika, meer kan ik er ook niet van maken.
Jij onderschat Afrika, wat ook niet heel vreemd is - gezien men het continent het liefst in zijn geheel afschrijft als er bepaalde negatieve zaken aan het licht komen. Daarbij vergeet men de diversiteit en verschillen in ontwikkelingsniveau van de diverse landen. Men heeft het over Afrika alsof het één land is. De één neemt Soedan als maatstaf, omdat hij daar een paar maandjes moet werken, de ander neemt Zuid-Afrika als maatstaf - voor een continent met meer dan 1 miljard mensen en talloze landen.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:46 schreef Voorschrift het volgende:
Je overschat Afrika, meer kan ik er ook niet van maken.
Man, ik woon er, ik zie het toch dagelijks om me heen of niet. Bijna alle professionele functies die hier bekleed worden (behalve regeringen, dus ik heb het over het zakenleven) worden vervuld door expats en in het buitenland opgeleide professionals. Dat jij het hier hebt over een vooruitgang wil nog niet zeggen dat onze kennis uit het westen "er niet toe doet". Het is de grootst mogelijke onzin ooit, en bijna ieder bedrijf hier importeert deze Westerse kennis.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Jij onderschat Afrika, wat ook niet heel vreemd is - gezien men het continent het liefst in zijn geheel afschrijft als er bepaalde negatieve zaken aan het licht komen. Daarbij vergeet men de diversiteit en verschillen in ontwikkelingsniveau van de diverse landen. Men heeft het over Afrika alsof het één land is.
En weer de ander is op de teentjes getrapt omdat hij zelf uit Afrika komt, en hemelt het hele continent op.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De één neemt Soedan als maatstaf, omdat hij daar een paar maandjes moet werken, de ander neemt Zuid-Afrika als maatstaf - voor een continent met meer dan 1 miljard mensen en talloze landen.
Man ik heb gedurende mijn leven langere periodes in Afrika gezeten, wat wil je mij nou vertellen?quote:Op zondag 9 januari 2011 19:49 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Man, ik woon er, ik zie het toch dagelijks om me heen of niet. Bijna alle professionele functies die hier bekleed worden (behalve regeringen, dus ik heb het over het zakenleven) worden vervuld door expats en in het buitenland opgeleide professionals. Dat jij het hier hebt over een vooruitgang wil nog niet zeggen dat onze kennis uit het westen "er niet toe doet". Het is de grootst mogelijke onzin ooit, en bijna ieder bedrijf hier importeert deze Westerse kennis.
Op mijn teentjes getrapt? Dus omdat ik het niet eens bent met de wijze waarop jij het gehele continent hebt geportretteerd, ben ik op mijn teentjes getrapt?quote:Op zondag 9 januari 2011 19:50 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
En weer de ander is op de teentjes getrapt omdat hij zelf uit Afrika komt, en hemelt het hele continent op.
Die beeldvorming is een gevolg van hun situatie, niet andersom.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Man ik heb gedurende mijn leven langere periodes in Afrika gezeten, wat wil je mij nou vertellen?De professionele functies in het zakenleven in het land waar ik zat werden gewoon door lokalen ingevuld, op een paar uitzonderingen na. Verder heeft niemand het over Westerse kennis die er niet toe zou doen (hoewel deze wel inwisselbaar is geworden), wel over het feit dat het niemand in Afrika een anus zou moeten schelen wat de "beeldvorming" over hen is.
Alsof het ene land in Afrika verantwoordelijk moet zijn voor de beeldvorming van het andere land - of voor het gehele continent.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:54 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Die beeldvorming is een gevolg van hun situatie, niet andersom.
Nee, ze doen het gewoon allemaal niet goed.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Alsof het ene land in Afrika verantwoordelijk moet zijn voor de beeldvorming van het andere land - of voor het gehele continent.
Okey, als jij daardoor beter gaat slapen.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:57 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nee, ze doen het gewoon allemaal niet goed.
Nee zeker niet, het is namelijk m'n werk om die puinzooi proberen op te lossen, maar ze willen niet luisteren om dezelfde reden als dat jij dat niet wilt, ze denken allemaal dat ze het zelf beter kunnen.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Okey, als jij daardoor beter gaat slapen.
Ik zit in een andere tak, maar weet precies wat je bedoelt. Maar India is veul veul erger wat dat betreft...quote:Op zondag 9 januari 2011 20:01 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nee zeker niet, het is namelijk m'n werk om die puinzooi proberen op te lossen, maar ze willen niet luisteren om dezelfde reden als dat jij dat niet wilt, ze denken allemaal dat ze het zelf beter kunnen.
Met een president die beweert AIDS te kunnen voorkomen met een douche, wens ik ze veel succes.
Het gaat prima zelf, dat is mijn ervaring. Dat jij nu in een kutland terecht bent gekomen en daar kutervaringen hebt, dat is naar. Maar er zijn genoeg landen waar de door mij genoemde ontwikkelingen vrij duidelijk te constateren zijn. En die behoren ook tot hetzelfde continent.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:01 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nee zeker niet, het is namelijk m'n werk om die puinzooi proberen op te lossen, maar ze willen niet luisteren om dezelfde reden als dat jij dat niet wilt, ze denken allemaal dat ze het zelf beter kunnen.
Met een president die beweert AIDS te kunnen voorkomen met een douche, wens ik ze veel succes.
Noem er eens een?quote:Op zondag 9 januari 2011 20:03 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het gaat prima zelf, dat is mijn ervaring. Dat jij nu in een kutland terecht bent gekomen en daar kutervaringen hebt, dat is naar. Maar er zijn genoeg landen waar de door mij genoemde ontwikkelingen vrij duidelijk te constateren zijn.
Ik denk dat Marokko het best kan redden, als ze de politieke structuur wat verwesteren en de religieuze terreur buiten de deur weten te houden, ja.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:03 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het gaat prima zelf, dat is mijn ervaring. Dat jij nu in een kutland terecht bent gekomen en daar kutervaringen hebt, dat is naar. Maar er zijn genoeg landen waar de door mij genoemde ontwikkelingen vrij duidelijk te constateren zijn. En die behoren ook tot hetzelfde continent.
India heb ik geen ervaring mee, maar het komt veelvoudig voor inderdaad. Er is opzich niks mis mee, ik ben ook wel nationalistisch, maar dat maakt het continent/land nog niet ontwikkelder of onafhankelijker qua informatie/kennis verschaffing vanuit het Westen en Azië.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:03 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik zit in een andere tak, maar weet precies wat je bedoelt. Maar India is veul veul erger wat dat betreft...
Het is nog niet eens een democratie, dat lijkt me stap nummer 1, en die hebben ze nog niet eens voltooid.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik denk dat Marokko het best kan redden, als ze de politieke structuur wat verwesteren en de religieuze terreur buiten de deur weten te houden, ja.
Tunesie, gaat prima. Marokko, gaat prima. Algerije, gaat de goede kant op. Egypte, gaat ook de goede kant op. Allemaal landen met een zakenleven waar de lokalen gewoon hun best doen. Allemaal landen met een groeiende zelfstandige middenklasse. Uiteraard zijn er nog zeer veel verbeterpunten, waaronder de enorme corruptie en gebrek aan democratie.quote:
Echt waar, er bestaat geen erger land in mijn ervaring, al denk ik dat Pakistan en Bangladesh NOG erger zijn. En ja, Mutant01, want moslim. Sorry.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:05 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
India heb ik geen ervaring mee, maar het komt veelvoudig voor inderdaad. Er is opzich niks mis mee, ik ben ook wel nationalistisch, maar dat maakt het continent/land nog niet ontwikkelder of onafhankelijker qua informatie/kennis verschaffing vanuit het Westen en Azië.
Zei ik niet zoiets?quote:Op zondag 9 januari 2011 20:05 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het is nog niet eens een democratie, dat lijkt me stap nummer 1, en die hebben ze nog niet eens voltooid.
Ah inderdaad, ik ben bijna in de war aan het raken met Mutant01, maar die stelt dat dictaturen als Marokko en Egypte goed bezig zijn, Algerije weet ik dan weer weinig over maar dat zal wel niet veel beter zijn. Egypte heb ik zelf mogen aanschouwen, en het zuiden ziet er weinig anders uit dan het noorden van Soedan, wat daar nou ontwikkeld aan is vraag ik me dan ook af.quote:
Ook zonder democratie kan je je prima ontwikkelen, (zie China). Overigens is Marokko een constitutionele monarchie en wordt er om de 4 jaar gewoon gestemd voor het parlement. Het verschil is dat de monarch (i.t.t NL) niet slechts een symboolfunctie bekleed en derhalve wetgeving kan beinvloeden. Dat is het ondemocratische aspect binnen het stelsel (naast de corrupte elementen natuurlijk).quote:Op zondag 9 januari 2011 20:05 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het is nog niet eens een democratie, dat lijkt me stap nummer 1, en die hebben ze nog niet eens voltooid.
Lees eens wat je schrijft.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:09 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het verschil is dat de monarch (i.t.t NL) niet slechts een symboolfunctie bekleed en derhalve wetgeving kan beinvloeden. Dat is het ondemocratische aspect binnen het stelsel (naast de corrupte elementen natuurlijk).
Alsof in het zuiden de economische activiteiten zich bevinden (van Egypte)? Dus dat is net zoiets als naar Friesland gaan en dan klagen dat je alleen maar boeren ziet. Daarnaast had ik het over ontwikkelingen van kennis en zaken die mensen raken. Niet zozeer over de indeling van de staat.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:08 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ah inderdaad, ik ben bijna in de war aan het raken met Mutant01, maar die stelt dat dictaturen als Marokko en Egypte goed bezig zijn, Algerije weet ik dan weer weinig over maar dat zal wel niet veel beter zijn. Egypte heb ik zelf mogen aanschouwen, en het zuiden ziet er weinig anders uit dan het noorden van Soedan, wat daar nou ontwikkeld aan is vraag ik me dan ook af.
Maar het zal wel.
Een democratisch systeem is zeker geen voorwaarde voor maatschappelijk succes. Genoeg voorbeelden in Azië.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:05 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik denk dat wanneer ik naar Friesland ga (quote:Op zondag 9 januari 2011 20:12 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Alsof in het zuiden de economische activiteiten zich bevinden (van Egypte)? Dus dat is net zoiets als naar Friesland gaan en dan klagen dat je alleen maar boeren ziet. Daarnaast had ik het over ontwikkelingen van kennis en zaken die mensen raken. Niet zozeer over de indeling van de staat.
Dat zijn dan ook de meeste volatile en gecensureerde maatschappijen, ik zou dat zeker niet als beschaafd willen classificeren, hoeveel wolkenkrabbers ze ook mogen hebben, en hoeveel prut ze ook exporteren.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:13 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Een democratisch systeem is zeker geen voorwaarde voor maatschappelijk succes. Genoeg voorbeelden in Azië.
Als dat in Egypte ook zo was, zou het geen ontwikkelingsland worden genoemd. Het gaat erom dat de economische activiteiten zich in specifieke gebieden in een land ontplooiien. Dat zien we in NL, maar ook in een land als Egypte, of enig ander land for that matter. In die gebieden zal je ook een grotere kans lopen om echte zakenlieden tegen te komen.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:14 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik denk dat wanneer ik naar Friesland ga () ik nog een betere ontwikkeling zie, en een maatschappelijke welvaart die gelijk is aan de rest van Nederland hoor.
Ja, maar ik stel Amsterdam-Zuid ook niet als cruciaal aspect om onze maatschappij beschaafd te noemen. Dat er een paar gebieden zijn in Egypte/Algerije/Marokko waar bedrijven en zakenlui zitten wil nog niet zeggen dat ze onafhankelijk zijn of onze kennis niet gewaardeerd zou worden of er toe zou doen. Dat stelde jij, dat er niemand op zat te wachten, en dat is gewoon onzin.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Als dat in Egypte ook zo was, zou het geen ontwikkelingsland worden genoemd. Het gaat erom dat de economische activiteiten zich in specifieke gebieden in een land ontplooiien. Dat zien we in NL, maar ook in een land als Egypte, of enig ander land for that matter. In die gebieden zal je ook een grotere kans lopen om echte zakenlieden tegen te komen.
Dat stelde ik helemaal niet. Ik stelde daarentegen wel dat de door mij genoemde landen prima zelf kunnen functioneren als dat nodig zou zijn - en dat derhalve in die zin die afhankelijkheid t.a.v het westen er niet is (en dan heb ik het dus niet over het financiele of handelsaspect, maar het kennisaspect). Ten tweede stelde jij dat het zakenleven gerund werd door "westerlingen", dat is in de landen die ik heb opgenoemd in iedergeval dikke onzin van de bovenste plank.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:23 schreef Voorschrift het volgende:
Ja, maar ik stel Amsterdam-Zuid ook niet als cruciaal aspect om onze maatschappij beschaafd te noemen. Dat er een paar gebieden zijn in Egypte/Algerije/Marokko waar bedrijven en zakenlui zitten wil nog niet zeggen dat ze onafhankelijk zijn of onze kennis niet gewaardeerd zou worden of er toe zou doen. Dat stelde jij, dat er niemand op zat te wachten, en dat is gewoon onzin.
Dat blijkt nergens uit. Je poogde daarentegen een continent de grond in te trappen door je ervaringen maar even te gebruiken als maatstaf voor alles. Dat het ontwikkelingslanden zijn, dat hoef je niemand wijs te maken - want dat weten we allemaal wel. Het ging mij echter om het verschil van niveau van ontwikkeling. Niet ieder ontwikkelingsland is even ver in de ontwikkelingen. Nigeria is geen Egypte, Mali is geen Tunesie en Congo is geen Marokko.quote:Het zijn inderdaad ontwikkelingslanden, dat probeer ik je nu al 2 pagina's duidelijk te maken.
Je komt iedere keer aanzetten met Egypte, Algerije, Tunesië en Marokko, dat is een grote minderheid in het continent en bovendien van een totaal andere cultuur. Als dat je argument is voor Afrika dan ben je volgens je eigen woorden net zo "kortzichtig" bezig als mij.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:29 schreef Mutant01 het volgende:
Nigeria is geen Egypte, Mali is geen Tunesie en Congo is geen Marokko.
Er wonen meer dan 150 miljoen mensen in die landen, ze verdienen het net zo goed om opgenoemd te worden. Ten tweede zie ik niet wat cultuur met die ontwikkelingen te maken heeft, 30 jaar terug waren de landen die ik opnoemde in eenzelfde staat als een land als Congo bijv. Ten derde ben ik inderdaad bezig met je te spiegelen, dat heb je goed door.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:32 schreef Voorschrift het volgende:
Je komt iedere keer aanzetten met Egypte, Algerije, Tunesië en Marokko, dat is een grote minderheid in het continent en bovendien van een totaal andere cultuur. Als dat je argument is voor Afrika dan ben je volgens je eigen woorden net zo "kortzichtig" bezig als mij.
Wat is dat voor argument dan? Het maakt de landen ten noorden van de sahara niet minder afrikaans. Als je het hebt over specifieke landen, betrek daar dan niet het complete continent bij.quote:Het overgrote deel zit nog altijd sub-sahara, en laat dat net een samenleving zijn waarbij vergeleken het dictatoriale Marokko nog een hemel is.
Natuurlijk maken ze onderdeel uit van Afrika, en volgens mij waren we het er ook al over eens dat er vanalles mis is. Dat het nou iets beter is dan de rest van Afrika is nog geen argument om het af te scheiden van de rest van het continent als het gaat om een beoordeling over het continent zijnde. Als we het over Europa hebben dan is Nederland toch ook niet de norm, dan hebben we het ook over de Balkan, waar ook alles te wensen over laat.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er wonen meer dan 150 miljoen mensen in die landen, ze verdienen het net zo goed om opgenoemd te worden. Ten tweede zie ik niet wat cultuur met die ontwikkelingen te maken heeft. Ten derde ben ik inderdaad bezig met je te spiegelen, dat heb je goed door.
[..]
Wat is dat voor argument dan? Het maakt de landen ten noorden van de sahara niet minder afrikaans. Als je het hebt over specifieke landen, betrek daar dan niet het complete continent bij.
Ik snap nog steeds niet waarom je bepaalde ontwikkelingen poogt te bagatelliseren. Ben je bang dat je je baan kwijt raakt? Jij hebt het over Afrika aan de lopende band. En als ik het over Europa heb dan zul je MIJ in ieder geval nooit horen zeggen dat de Balkan de norm is. Dat zou in mijn ogen i.i.g. net zo belachelijk zijn als hetgeen je zegt over Afrika. Mijn punt is dat het per definitie belachelijk is om continenten te gaan normeren, terwijl je prima landen op zichzelf kunt normeren.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:39 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Natuurlijk maken ze onderdeel uit van Afrika, en volgens mij waren we het er ook al over eens dat er vanalles mis is. Dat het nou iets beter is dan de rest van Afrika is nog geen argument om het af te scheiden van de rest van het continent als het gaat om een beoordeling over het continent zijnde. Als we het over Europa hebben dan is Nederland toch ook niet de norm, dan hebben we het ook over de Balkan, waar ook alles te wensen over laat.
Ik zei dan ook "Westers" en niet "Europees".
Prima dan, zoals jij het wilt, ik zal je broeders even uit de equasion halen.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet waarom je bepaalde ontwikkelingen poogt te bagatelliseren. Ben je bang dat je je baan kwijt raakt? Jij hebt het over Afrika aan de lopende band. En als ik het over Europa heb dan zul je MIJ in ieder geval nooit horen zeggen dat de Balkan de norm is. Dat zou in mijn ogen i.i.g. net zo belachelijk zijn als hetgeen je zegt over Afrika. Mijn punt is dat het per definitie belachelijk is om continenten te gaan normeren, terwijl je prima landen op zichzelf kunt normeren.
Vanwaar de wil om religie erbij te betrekken? Maar goed, het zal wel weer aan mij liggen. Ik zal wel weer teveel zeuren.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:45 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Prima dan, zoals jij het wilt, ik zal je broeders even uit de equasion halen.
"Afrika (behalve de moslimlanden boven de Sahara) kan op dit moment niet zonder Westerse kennis, en bijna alles laat te wensen over."
Nu blij?
Dat is waar, Somalie is ook een teringzooi.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:47 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Vanwaar de wil om religie erbij te betrekken? Maar goed, het zal wel weer aan mij liggen.
Ja, what else?quote:
Natuurlijk verandert zoiets wel als er dingen in de lift gaan zitten. En ja, dat is belangrijk, alleen al om het feit dat er dan wat meer ogen open gaan wat betreft het over één kam scheren van één continent. Zolang mensen denken dat Marokko exemplair is voor Zuidoost-Gabon zuiver omdat het toevallig op hetzelfde stukje aardkorst ligt, wordt krap een miljard mensen niet serieus genomen, voor vol aangezien en al helemaal niet als potentiële handelspartner geselecteerd. De beeldvorming van Afrika werkt de mate van respect waarmee Afrikanen tegemoet worden getreden niet op een positieve manier in de hand.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Beeldvorming van Afrika. Laten we wel wezen, die beeldvorming zal nooit, maar dan ook nooit veranderen - ongeacht de situatie in Afrika zelf. En ik zie ook niet waarom dat belangrijk is, who cares wat de "beeldvorming" is. Alsof de mening van het Westen of Westerlingen an sich er toe doet.
Hij is een activist, en een goede activist. Dit weerlegt trouwens wel prima de onzin die je in de OP schreef over dat hij niet gekwalificeerd zou zijn. Hij doet het kennelijk prima.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:04 schreef Observer86 het volgende:
[..]
On March 25, 2007, he sent an open letter to German chancellor Angela Merkel, calling on the European Union to take "decisive action" in the region in the face of Omar al-Bashir's failure to respond to the UN resolutions
In September of the same year, he spoke in front of the Security Council of the UN with Nobel Prize-winner Elie Wiesel to ask the UN to find a solution to the conflict and to help the people of Darfur.
In December, he made a trip to China and Egypt with Don Cheadle and two Olympic winners to ask both governments to pressure Sudan's government.
After making his first trip to Darfur in 2006 with his father Nick, Clooney made the TV special "A Journey to Darfur", and advocated for action in the US. The documentary was broadcast on American cable TV as well as in the UK and France. In 2008, it was released on DVD with the proceeds from its sale being donated to the International Rescue Committee.
On December 13, 2007, Clooney and fellow actor Don Cheadle were presented with the Summit Peace Award by the Nobel Peace Prize Laureates in Rome. In his acceptance speech, Clooney said that "Don and Istand here before you as failures. The simple truth is that when it comes to the atrocities in Darfurthose people are not better off now than they were years ago."[33][34] On January 18, 2008, the United Nations announced Clooney's appointment as a United Nations messenger of peace, effective from January 31.[
Noem eens een Afrikaans land waarvan jij denkt dat het er prima gaat.quote:Op zondag 9 januari 2011 20:03 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het gaat prima zelf, dat is mijn ervaring. Dat jij nu in een kutland terecht bent gekomen en daar kutervaringen hebt, dat is naar. Maar er zijn genoeg landen waar de door mij genoemde ontwikkelingen vrij duidelijk te constateren zijn. En die behoren ook tot hetzelfde continent.
van het noordenquote:Op zaterdag 8 januari 2011 23:00 schreef Observer86 het volgende:
Waar the fuck bemoeit Clooney zich mee? Straks volgt er een antwoord vanuit het Noorden met duizenden burgerdoden als gevolg. Wiens schuld is het dan?
dat doen de Afrikanen vooral zelf hoor. Ik heb in Senegal en Guinea Bissau in telecoms gewerkt, dus als er zakelijke mogelijkheden liggen dan komen de zaken er echt wel. Maar als je je vrouwen zich laat doodwerken om op uitgeput land wat mais te verbouwen terwijl alle mannen de hele dag dronken rondhangen, en de mannen die wel ambitieus zijn zich angstwekkend snel tot dictator ontwikkelen (schreeuwen tegen alle ondergeplaatsten, slijmen tegen hogergeplaatsten. Eigen initiatief wordt onmiddelijk bestraft, want de baas heeft altijd gelijk) dan zullen er niet zo veel zakelijke mogelijkheden komen als in landen waar wel efficient gewerkt wordt.quote:Op zondag 9 januari 2011 21:54 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Natuurlijk verandert zoiets wel als er dingen in de lift gaan zitten. En ja, dat is belangrijk, alleen al om het feit dat er dan wat meer ogen open gaan wat betreft het over één kam scheren van één continent. Zolang mensen denken dat Marokko exemplair is voor Zuidoost-Gabon zuiver omdat het toevallig op hetzelfde stukje aardkorst ligt, wordt krap een miljard mensen niet serieus genomen, voor vol aangezien en al helemaal niet als potentiële handelspartner geselecteerd. De beeldvorming van Afrika werkt de mate van respect waarmee Afrikanen tegemoet worden getreden niet op een positieve manier in de hand.
Je bent bepaalde ontwikkelingen aan het koppelen aan mate van dictatuurschap. Dat doen heel veel mensen, maar ik vind dat persoonlijk vrij onzinnig. Ik woon liever in een redelijk stabiel en relatief ontwikkelt land waarin 1 iemand aan de macht is, dan in een democratie waarbij amper welvaart gegenereerd wordt en je als hongerlijder kan genieten van je vrijheid. Dus ja, het zijn zeker successtories binnen afrika. Als je kijkt dan zijn dat toch wel de landen die de basisvoorzieningen prima op orde (elektriciteit, toegang tot schoon drinkwater, overige essentiele infrastructuur zoals snelwegen etc.). Je ziet dat op vrijwel alle charts terug. Een land als India, wat in het westen gezien wordt als succesverhaal en alom geprezen wordt, is tig keer armer dan de door mij genoemde landen bijvoorbeeld... Maar daar hoor je niemand over.quote:Op maandag 10 januari 2011 01:47 schreef Viajero het volgende:
[..]
Noem eens een Afrikaans land waarvan jij denkt dat het er prima gaat.
Edit: ok, ik heb de rest ook gelezen, en als je barbaarse dictaturen als Egypte en Algerije als succesverhalen wilt beschouwen dan denk je echt heel anders dan ik.
Economisch gezien zijn die Arabische dictaturen iets verder ontwikkeld dan veel subSahara landen, maar om ze nou een succes te gaan noemen... dan moet er nog heel veel veranderen.
Oh jawel!! Onbegrijpelijk dat India een "succesverhaal" genoemd wordt. Het is niet normaal wat een lamgeslagen land dat is zeg... Dan heb ik van Afrikaanse landen meer hoop inderdaad.quote:Op maandag 10 januari 2011 18:35 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
....Een land als India, wat in het westen gezien wordt als succesverhaal en alom geprezen wordt, is tig keer armer dan de door mij genoemde landen bijvoorbeeld... Maar daar hoor je niemand over.
1) Senegal en Guinée-Bissau zijn twee nogal kleine stukjes van Afrikaquote:Op maandag 10 januari 2011 11:06 schreef Viajero het volgende:
[..]
dat doen de Afrikanen vooral zelf hoor. Ik heb in Senegal en Guinea Bissau in telecoms gewerkt, dus als er zakelijke mogelijkheden liggen dan komen de zaken er echt wel. Maar als je je vrouwen zich laat doodwerken om op uitgeput land wat mais te verbouwen terwijl alle mannen de hele dag dronken rondhangen, en de mannen die wel ambitieus zijn zich angstwekkend snel tot dictator ontwikkelen (schreeuwen tegen alle ondergeplaatsten, slijmen tegen hogergeplaatsten. Eigen initiatief wordt onmiddelijk bestraft, want de baas heeft altijd gelijk) dan zullen er niet zo veel zakelijke mogelijkheden komen als in landen waar wel efficient gewerkt wordt.
Ja, want de bevolking buiten de paleizen is inderdaad zo welvarend. India is inderdaad een enorm probleemland, maar ja, als je alleen omlaag kijkt dan is het makkelijk om jezelf op hoog niveau te vinden staan. Vergeleken bij landen als bv Chili, Maleisie en Zuid Korea komt geen enkel Afrikaans land ook maar in de buurt, zowel qua welvaart als qua vrijheid. En dan heb ik het nog niet eens over de zogenaamde eerste wereld landen.quote:Op maandag 10 januari 2011 18:35 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je bent bepaalde ontwikkelingen aan het koppelen aan mate van dictatuurschap. Dat doen heel veel mensen, maar ik vind dat persoonlijk vrij onzinnig. Ik woon liever in een redelijk stabiel en relatief ontwikkelt land waarin 1 iemand aan de macht is, dan in een democratie waarbij amper welvaart gegenereerd wordt en je als hongerlijder kan genieten van je vrijheid. Dus ja, het zijn zeker successtories binnen afrika. Als je kijkt dan zijn dat toch wel de landen die de basisvoorzieningen prima op orde (elektriciteit, toegang tot schoon drinkwater, overige essentiele infrastructuur zoals snelwegen etc.). Je ziet dat op vrijwel alle charts terug. Een land als India, wat in het westen gezien wordt als succesverhaal en alom geprezen wordt, is tig keer armer dan de door mij genoemde landen bijvoorbeeld... Maar daar hoor je niemand over.
Ik heb daarnaast nog vijf landen in Afrika bezocht, en ik praat veel met zowel Afrikanen als anderen die in Afrika werken of gewerkt hebben, zowel commercieel als voor NGO. En als je de een of twee extreem roze bril NGO idioten buiten beschouwing laat dan is de menig unaniem dat Afrika een hopeloos continent is. Het groeit wel een beetje hier en daar, tot de volgende natuurramp, epidemie, burgeroorlog of roofzuchtige dictator voorbij komt.quote:Op maandag 10 januari 2011 20:03 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
1) Senegal en Guinée-Bissau zijn twee nogal kleine stukjes van Afrika
2) Ja, en dit soort voorbeelden werken de beeldvorming inderdaad niet in de hand, vandaar ook dat ik hoop dat de afscheiding een voorbeeld is van hoe het ook kan gaan, zelfs in Afrika
Er is een sterk groeiende middenklasse buiten de "paleizen" ja. Als je dat niet wilt zien, heb je gewoon een enorme plaat voor je kop. Wie is er hier nu onrealistisch bezig, beetje gaan vergelijken met eerste wereldlanden, alsof ik zeg dat het hier gaat om volledig ontwikkelde landen? Ik toon slechts aan dat er extreem veel lichtpuntjes zijn die aantonen dat Afrika zeker geen "verloren" continent is (als mensen zo graag willen generaliseren).quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:42 schreef Viajero het volgende:
Ja, want de bevolking buiten de paleizen is inderdaad zo welvarend. India is inderdaad een enorm probleemland, maar ja, als je alleen omlaag kijkt dan is het makkelijk om jezelf op hoog niveau te vinden staan. Vergeleken bij landen als bv Chili, Maleisie en Zuid Korea komt geen enkel Afrikaans land ook maar in de buurt, zowel qua welvaart als qua vrijheid. En dan heb ik het nog niet eens over de zogenaamde eerste wereld landen.
Ik denk dat ik ook met een hoop Afrikanen en Afrika-kenners te maken heb gehad, en de mening van die mensen is wat meer gemeleerd en zeker niet unaniem dat het hopeloos is.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:46 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik heb daarnaast nog vijf landen in Afrika bezocht, en ik praat veel met zowel Afrikanen als anderen die in Afrika werken of gewerkt hebben, zowel commercieel als voor NGO. En als je de een of twee extreem roze bril NGO idioten buiten beschouwing laat dan is de menig unaniem dat Afrika een hopeloos continent is.
Dat is inderdaad in veel Afrikaanse landen de realiteit. Maar dat neemt niet weg om het ene land klakkeloos als voorbeeld te stellen voor al die andere op hetzelfde continent.quote:Het groeit wel een beetje hier en daar, tot de volgende natuurramp, epidemie, burgeroorlog of roofzuchtige dictator voorbij komt.
Ghana is een vrij prettig land zonder al teveel gerel. Zitten een hoop van die belcentra tegenwoordig.quote:En hoezo beeldvorming? Dat klinkt alsof ik een beeld vorm dat niet op waarheid berust. Geef maar eens voorbeelden van ontwikkeling in Afrika dan, als je er zoveel vertouwen in hebt.
Die "helaas in veel Afrikaanse landen een realiteit" slaat dus ook op Ghana. Een Ghanese vriendin van me en haar Duitse vriend hebben daar een jaar geprobeerd om een dorpje te helpen ontwikkelen, en zijn na dat jaar vol walging weer vertrokken. De lokale Ghanezen werkten totdat ze betaald werden, en dan verdwenen ze tot al het geld op was. Nog erger vonden ze het dat ze door die dorpelingen niet begrepen werden, en zelfs regelmatig belachelijk gemaakt werden door de mensen die ze probeerden te helpen (waarom komen jullie uit het rijke westen naar Ghana? Jullie moeten wel echt heel domme westerners zijn).quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:10 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik denk dat ik ook met een hoop Afrikanen en Afrika-kenners te maken heb gehad, en de mening van die mensen is wat meer gemeleerd en zeker niet unaniem dat het hopeloos is.
[..]
Dat is inderdaad in veel Afrikaanse landen de realiteit. Maar dat neemt niet weg om het ene land klakkeloos als voorbeeld te stellen voor al die andere op hetzelfde continent.
[..]
Ghana is een vrij prettig land zonder al teveel gerel. Zitten een hoop van die belcentra tegenwoordig.
Je ziet over geen enkel land echt positief nieuws. Je ziet dat in Arizona een gek zes mensen doodschiet, niet dat de maisoogst in Iowa geslaagd is. Dat is inherent aan het nieuws.quote:En wat is er nu weer mis met het woord beeldvorming? Ik zie op het nieuws zelden reportages die niet één van de volgende onderwerpen behandelen:
-Aids
-Oorlog
-Honger
Je ziet niet:
-De succesvolle aanpak van Aids in Oeganda
-De commissies en tribunalen in Rwanda
-Landen waar ze wel te vreten hebben
85% analfabeet, 50% heeft honger, en een heel kleine elite die met de volle brede glimlach van Clooney en Obama die mensen net zo erg of nog erger gaat uitbuiten dan de noordelijke elite. Wat een feest. Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp dat die mensen van het noorden afwillen, en daar hebben ze ook alle recht toe. Ik zie het ook als positief, maar je moet wel heel erg naief zijn om te denken dat er voor de bevolking veel gaat veranderen.quote:Zuid-Sudan lijkt deze week een positieve uitzondering en het haalt het nieuws ook nog. Hoera!
Ja, en ik ken daartegen een hoop van dit soort projecten waar dit niet aan de orde was, en in ieder geval niet in deze orde van grootte.quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:16 schreef Viajero het volgende:
[..]
Die "helaas in veel Afrikaanse landen een realiteit" slaat dus ook op Ghana. Een Ghanese vriendin van me en haar Duitse vriend hebben daar een jaar geprobeerd om een dorpje te helpen ontwikkelen, en zijn na dat jaar vol walging weer vertrokken. De lokale Ghanezen werkten totdat ze betaald werden, en dan verdwenen ze tot al het geld op was. Nog erger vonden ze het dat ze door die dorpelingen niet begrepen werden, en zelfs regelmatig belachelijk gemaakt werden door de mensen die ze probeerden te helpen (waarom komen jullie uit het rijke westen naar Ghana? Jullie moeten wel echt heel domme westerners zijn).
Ik denk dat Zuid-Korea een andere uitgangspositie heeft gehad en niet zo'n koloniaal wanbeheer sinds de Portugezen er landden hebben gekend. Zuid-Korea is daarnaast een van de homogeenste landen ter wereld, dus er is veel minder werk aan geweest.quote:Daarnaast is Ghana vaak het schoolvoorbeeld van hoe diep Afrika gefaald heeft, omdat het in 1960, bij onafhankelijkheid dus, ongeveer even rijk was als Zuid Korea.
Nog niet nee. Maar dat zegt denk ik weinig omdat je landen in een continent van deze diversiteit moeilijk kunt gaan vergelijken.quote:Ghana is ook een bron van grote zorg, omdat ze recent olie gevonden hebben daar. En daar heeft nog geen enkel Afrikaans land ooit goed mee kunnen omgaan.
En toch hebben we van een hoop landen een behoorlijk eenzijdig beeld en hebben we van Afrikanen massaal het idee dat ze met hongerbuikjes een beetje apathisch zitten te wachten op humanitaire hulp nadat er een bende rellende kapmessen langs is getrokken, terwijl de meerderheid van de Afrikanen hardwerkende mensen zijn zonder rel-neigingen.quote:[..]
Je ziet over geen enkel land echt positief nieuws. Je ziet dat in Arizona een gek zes mensen doodschiet, niet dat de maisoogst in Iowa geslaagd is. Dat is inherent aan het nieuws.
Ik bedoelde ook niet de toestand in het zuiden, maar het feit dat er nu eens een keer iets goed lijkt te gaan bij een nogal beladen politiek proces.quote:[..]
85% analfabeet, 50% heeft honger, en een heel kleine elite die met de volle brede glimlach van Clooney en Obama die mensen net zo erg of nog erger gaat uitbuiten dan de noordelijke elite. Wat een feest. Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp dat die mensen van het noorden afwillen, en daar hebben ze ook alle recht toe. Ik zie het ook als positief, maar je moet wel heel erg naief zijn om te denken dat er voor de bevolking veel gaat veranderen.
je komt ontzettend verbitterd over ... wat is je preciese probleem? Met aardig afrikaanse landen gaat het aardig goed, en is geen hongersnood of oorlog. Je komt vreselijk dom over en hebt geen enkel benul over afrikaanse zaken (je past mooi bij het zooitje afrikaanse boere )quote:Op zondag 9 januari 2011 20:45 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Prima dan, zoals jij het wilt, ik zal je broeders even uit de equasion halen.
"Afrika (behalve de moslimlanden boven de Sahara) kan op dit moment niet zonder Westerse kennis, en bijna alles laat te wensen over."
Nu blij?
idd, in de afrikaanse landen met de best groeiende economien hebben niks te maken met het westen. Blijkbaar is het moeilijk te begrijpen dat afrika in economische groei europa voorbe streeft.quote:Op woensdag 12 januari 2011 20:49 schreef Masanga het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Economische groei in Afrika volgens The Economist
Ik haat het als er veralgemenend over Afrika gesproken wordt, en het is mijn mening dat het goed (maar tegelijk intriest) is dat mensen als Clooney de wereld (moeten) sensibiliseren over wat er aan het gebeuren is in het continent.
Afrika is niet perfect, verre van. Maar het mag ook wel serieus genomen worden. Door enkel met een paardenbril op te focussen op wat beter kan zal je over andere gebieden snel versteld staan.
"Hullo meneer?"quote:
waarom verpest je het nouquote:Op woensdag 12 januari 2011 22:07 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
"Hullo meneer?"
Wat voor toegevoegde waarde heeft slecht Swahili in dit topic?
Het zal niet allemaal fout gaan, maar in het algemeen is het bedroevend. En dan heb ik het vooral over de houding van de mensen daar zelf.quote:Op woensdag 12 januari 2011 20:20 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ja, en ik ken daartegen een hoop van dit soort projecten waar dit niet aan de orde was, en in ieder geval niet in deze orde van grootte.
Dat is een heel belangrijk punt. Het feit dat de meerdeheid van de Afrikanan eigenlijk alleen iets geeft om mensen van de eigen stam, en de rest als niet veel hoger dan dieren ziet is volgens mij een van de hoofdoorzaken van de achterlijkheid daar.quote:Ik denk dat Zuid-Korea een andere uitgangspositie heeft gehad en niet zo'n koloniaal wanbeheer sinds de Portugezen er landden hebben gekend. Zuid-Korea is daarnaast een van de homogeenste landen ter wereld, dus er is veel minder werk aan geweest.
Je kunt landen heel duidelijk wel met elkaar vergelijken. Nederland heeft meer gemeen met Denemarken, net zoals Liberia meer gemeen heeft met Sierra Leone. En op wereldniveau heeft Nederland meer gemeen met Spanje dan met Bolivia, en heeft Ghana meer gemeen met Soedan dan met Laos bijvoorbeeld.quote:Nog niet nee. Maar dat zegt denk ik weinig omdat je landen in een continent van deze diversiteit moeilijk kunt gaan vergelijken.
Ja, maar als je daar iets aan wilt doen dan zul je toch echt realistisch moeten zijn. Het is niet zo erg als veel mensen denken, maar het is zeker ook niet zo rooskleurig als jij het wilt voorstellen. En als je echt onrealistische roze wolken schildert over Afrika dan neemt niemand je meer serieus. Ik denk dat ook de felheid van mijn reacties voor een deel daaruit komt.quote:En toch hebben we van een hoop landen een behoorlijk eenzijdig beeld en hebben we van Afrikanen massaal het idee dat ze met hongerbuikjes een beetje apathisch zitten te wachten op humanitaire hulp nadat er een bende rellende kapmessen langs is getrokken, terwijl de meerderheid van de Afrikanen hardwerkende mensen zijn zonder rel-neigingen.
En die kleine groep houdt dat ook zo, gesteund door juichende westerse donors en politici, totdat de verhalen over extreme corruptie en wreedheden te consistent worden om onder het tapijt geschoven te worden. "Helden" als Paul Kagame en Meles Zenawi beginnen nu eindelijk ook enigszins negatief in de westerse pers te verschijnen na jarenlange dictatuur en wrede onderdrukking.quote:Ik bedoelde ook niet de toestand in het zuiden, maar het feit dat er nu eens een keer iets goed lijkt te gaan bij een nogal beladen politiek proces.
En ja, ook ik vrees dat het het oude patroon gaat worden van een kleine uitzuig-elite en verder niks. Wat dat betreft heeft het land al een achterstand: decennia aan oorlog achter de rug, een getraumatiseerde en onopgeleide bevolking en weinig tot geen bestuurlijke ervaring op weer die ene kleine groep na...
Er zijn een aantal punten waarop het enigszins beter gaat, maar ik denk dat je doorslaat in je positivisme. Ten eerste bestaat al die groei vooral uit hogere prijzen voor grondstoffen, wat leuk is voor dictators, Zwitserse banken en makelaars die villas in Frankrijk en appartementen in London verkopen, maar waar de bevolking verder niets van meekrijgt.quote:Op woensdag 12 januari 2011 20:49 schreef Masanga het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Economische groei in Afrika volgens The Economist
Ik haat het als er veralgemenend over Afrika gesproken wordt, en het is mijn mening dat het goed (maar tegelijk intriest) is dat mensen als Clooney de wereld (moeten) sensibiliseren over wat er aan het gebeuren is in het continent.
Afrika is niet perfect, verre van. Maar het mag ook wel serieus genomen worden. Door enkel met een paardenbril op te focussen op wat beter kan zal je over andere gebieden snel versteld staan.
Door oude wijze blanke mannen rond een tafel in Berlijn.quote:Op woensdag 12 januari 2011 20:56 schreef Masanga het volgende:
O ja, trouwens: op welke onnatuurlijke wijze zijn de grenzen in Afrika historisch bepaald? Dat op zich is al een serieuze discussie waard in mijn ogen..
Zo zeg, autos, en zelfs een tram achtig iets! Ja, dat wist ik natuurlijk niet, dat ze dat daar ook hebben. Dat verandert de hele zaak, je hebt me overtuigd. Afrika is duidelijk niet het armste continent, maar het rijkste. Bedankt voor die fotos man, je hebt echt mijn ogen geopend.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:34 schreef Mutant01 het volgende:
Feit is, Afrika groeit.
En niet zo'n beetje ook. Feit is ook, dat bewustwording van Afrikanen enorm groeit. En niet zo'n beetje ook. Feit is dat de middenklasse in Afrika groeit. En niet zo'n beetje ook.
Mensen denken bij Afrika aan dit:
[ link | afbeelding ]
sl363 by feijephotographybackup, on Flickr
Maar dit is net zo goed Afrika:
[ afbeelding ]
Als jij dat verschil niet wilt zien, niet wil erkennen - of de ontwikkelingen wilt bagatelliseren, dan is het een ander verhaal.
ja, in de meeste afrikaanse landen is het grootste gedeelte van de bevolking arm. Dat kun je niet ontkennen, maar toch is het ergens sneu om steeds maar weer hongersnood/oorlogen/aids aan te halen. Afrika gaat op veel punten echt vooruit, waarom wil je dat niet zien? Denk je echt dat afrika in een seconde verandert, logisch dat het tijd nodig heeft. Net zoals jij tijd nodig hebt om eens volwassen te wordenquote:Op donderdag 13 januari 2011 19:05 schreef Viajero het volgende:
[..]
Zo zeg, autos, en zelfs een tram achtig iets! Ja, dat wist ik natuurlijk niet, dat ze dat daar ook hebben. Dat verandert de hele zaak, je hebt me overtuigd. Afrika is duidelijk niet het armste continent, maar het rijkste. Bedankt voor die fotos man, je hebt echt mijn ogen geopend.
Yep, de vrouwen idd.quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:12 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het zal niet allemaal fout gaan, maar in het algemeen is het bedroevend. En dan heb ik het vooral over de houding van de mensen daar zelf.
De enige succesvolle projecten waar ik van gehoord heb zijn microfinanciering, omdat de luie Afrikanen dat uberhaupt niet gaan aanvragen, en het geld dus naar de wel gemotiveerden gaat (90% vrouwen of iets in die richting), en die mensen het geld zelf krijgen en beheren, en dus ook goedbedoelende maar slecht geinformeerde westerse ontwikkelingswerkers niet al teveel schade kunnen doen.
Dat is niet waar om twee redenen. Ten eerste zijn de meeste Afrikanen meertalig en gewend aan een omgeving waarin allemaal etniciteiten door elkaar wonen, waarbij er weliswaar een statusverschil is in de regel door politiek, cultureel of numeriek overwicht van één van de bevolkingsgroepen, maar waarbij er zeker geen sprake is van een "ons boven de rest"-mentaliteit. Er wordt veelvuldig getrouwd tussen veel van de groepen.quote:[..]
Dat is een heel belangrijk punt. Het feit dat de meerdeheid van de Afrikanan eigenlijk alleen iets geeft om mensen van de eigen stam, en de rest als niet veel hoger dan dieren ziet is volgens mij een van de hoofdoorzaken van de achterlijkheid daar.
Nee. Cultureel gezien heeft een Ghanees net zo weinig met een Soedanees als met een Boliviaan of Spanjaard. De taal is anders, de gewoonten zijn anders en de genetische diversiteit tussen de twee is groter dan tussen een Spanjaard en een Eskimo.quote:[..]
Je kunt landen heel duidelijk wel met elkaar vergelijken. Nederland heeft meer gemeen met Denemarken, net zoals Liberia meer gemeen heeft met Sierra Leone. En op wereldniveau heeft Nederland meer gemeen met Spanje dan met Bolivia, en heeft Ghana meer gemeen met Soedan dan met Laos bijvoorbeeld.
Waar ben ik rooskleurig en schilder ik roze wolken dan?quote:Dit is echt een heel zwak argument.
[..]
Ja, maar als je daar iets aan wilt doen dan zul je toch echt realistisch moeten zijn. Het is niet zo erg als veel mensen denken, maar het is zeker ook niet zo rooskleurig als jij het wilt voorstellen. En als je echt onrealistische roze wolken schildert over Afrika dan neemt niemand je meer serieus. Ik denk dat ook de felheid van mijn reacties voor een deel daaruit komt.
Idd, de vrouwen. Overigens ontmoet ik vooral hoogopgeleide mannen uit veel Afrikaanse landen, mannen die zich het schompus hebben gewerkt voor hun carrière (en hun hele familie om hen die te geven) dus het kan dat mijn beeld eenzijdig is.quote:En zonder rel neigingen wil ik direct van je aannemen, maar hard werkend? De vrouwen grotendeels wel, de mannen grotendeels niet. En dat gaat op voor alle Afrikaanse landen die ik gezien heb (Senegal, Guinea Bissau, Zuid Afrika, Zimbabwe, Mozambique, Kenia en Egypte).
Yes. Een beetje zoals een hoop van die dictatortjes in ontwikkelingslanden. Saddam Hoessein bijvoorbeeld en Musharraf, Mubarak en half Centraal-Amerika. Achteraf blijkt er altijd iets westers aan te stinken, maar dan is het geld al binnen.quote:[..]
En die kleine groep houdt dat ook zo, gesteund door juichende westerse donors en politici, totdat de verhalen over extreme corruptie en wreedheden te consistent worden om onder het tapijt geschoven te worden. "Helden" als Paul Kagame en Meles Zenawi beginnen nu eindelijk ook enigszins negatief in de westerse pers te verschijnen na jarenlange dictatuur en wrede onderdrukking.
Een beetje gelaten en teleurgesteld tot nu toe geloof ik. Boos soms, maar niet schuimbekkend. Tot nu toe.quote:Ik ben ook blij dat het referendum gehouden wordt, en dat het tot nu toe relatief rustig is, maar ik ben benieuwd hoe het noorden gaat reageren.
Waarom probeer je je er zo zielig van af te doen? Gewoon blijven ontkennen dat er enorme lichtpunten en ontwikkelingen zijn e.d. Dat maakt je betoog des te geloofwaardiger....quote:Op donderdag 13 januari 2011 19:05 schreef Viajero het volgende:
[..]
Zo zeg, autos, en zelfs een tram achtig iets! Ja, dat wist ik natuurlijk niet, dat ze dat daar ook hebben. Dat verandert de hele zaak, je hebt me overtuigd. Afrika is duidelijk niet het armste continent, maar het rijkste. Bedankt voor die fotos man, je hebt echt mijn ogen geopend.
idd. Hij legt het er wel héél zwaar opquote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Waarom probeer je je er zo zielig van af te doen? Gewoon blijven ontkennen dat er enorme lichtpunten en ontwikkelingen zijn e.d. Dat maakt je betoog des te geloofwaardiger....
Je doet heel neerbuigend alsof ik niets van Afrika weet met je foto van een modern stadsgezicht. Vandaar dat ik nogal sarcastisch reageerde.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Waarom probeer je je er zo zielig van af te doen? Gewoon blijven ontkennen dat er enorme lichtpunten en ontwikkelingen zijn e.d. Dat maakt je betoog des te geloofwaardiger....
want? ...quote:Op woensdag 19 januari 2011 16:24 schreef Viajero het volgende:
[..]
Je doet heel neerbuigend alsof ik niets van Afrika weet met je foto van een modern stadsgezicht. Vandaar dat ik nogal sarcastisch reageerde.
Ik ontken niet dat er lichtpunten en ontwikkelingen zijn, ik wil alleen tegen het veel te positieve beeld dat sommigen hier hebben ingaan. Er zijn nog steeds meer negatieve dan positieve punten en ontwikkelingen, en in vergelijking met andere continenten heeft Afrika geen schijn van kans dat niveau van ontwikkeling te halen.
Het Vogelaartaaltje. Noem het prachtwijken en het is opeens pais en vreequote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |