http://www.volkskrant.nl/(...)temming-Soedan.dhtmlquote:Doden bij rellen aan vooravond stemming Soedan
ANP/AFP − 08/01/11, 19:45
JUBA - Aan de vooravond van het referendum over onafhankelijkheid voor Zuid-Soedan is het tot geweld gekomen. Daarbij viel vrijdag en zaterdag een onbekend aantal doden, aldus een zegsman van het Zuid-Soedanese leger.
Zuid-Soedanese militairen doodden zes rebellen in het olierijke gebied Mayom. Het zou gaan om aanhangers van Gatluak Gai, de commandant van een militie die in het zuiden van Sudan actief is. De regering van Zuid-Soedan heeft hem amnestie aangeboden, maar hij heeft dat aanbod afgewezen.
Enkele uren voor aanvang van het referendum openden schutters het vuur op burgers in zeker twee dorpen in de regio Makeir. Daardoor is een onbekend aantal mensen om het leven gekomen.
Aanvallen
Bij aanvallen kwamen vrijdag twee opstandelingen om en werden 24 mensen gevangengenomen. Bij een nieuwe aanval zaterdagmorgen sneuvelden nog eens vier rebellen en werden zes opstandelingen gevangengenomen, aldus de militaire woordvoerder. Onder de militairen vielen geen doden.
In het zuiden woedde tussen 1983 en 2005 een oorlog. Het christelijke zuiden vocht voor afscheiding van het islamitische noorden. In 2005 bereikten de partijen een vredesakkoord. Het referendum is het sluitstuk van dat akkoord.
Clooney
Ondertussen is Hollywoodster George Clooney in het land gearriveerd. Met zijn zogeheten Satellite Sentinel Project houdt hij tijdens het referendum de grens tussen Noord- en Zuid-Soedan in de gaten met behulp van satellietbeelden en mensen ter plekke. Volgens hem wordt de onafhankelijkheid van het zuiden de komende dagen een feit. 'Het gaat lukken en er wordt een nieuw land gecreëerd. Dat is iets fantastisch', aldus Clooney in de zuidelijke hoofdstad Juba.
Je lult maar wat en je weet niet eens waar je het over hebt. Misschien moet je je eens inlezen in het Satellite Sentinel Project voor je gaat raaskallen.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 23:01 schreef Illiberal het volgende:
De narcistische Hollywood sterren zijn weer bezig hoor.
Daar is je antwoord TS, zonder dat was er ook niemand op deze aardkloot geweest behalve de nietszeggende Dolfjes die er ook maar ene moer om geven. Ik bedoel, zeg nou zelf, Sudan? Er zijn wel meer landen waar het niet al te jofel is, maar die laten we ook rotten.quote:in het olierijke gebied Mayom.
quote:
quote:Op zaterdag 8 januari 2011 23:01 schreef Illiberal het volgende:
De narcistische Hollywood sterren zijn weer bezig hoor.
En dat blijkt uit dit soort kort-door-de-bocht-uitspraken? "'Het gaat lukken en er wordt een nieuw land gecreëerd. Dat is iets fantastisch', aldus Clooney in de zuidelijke hoofdstad Juba." Of is dat een stapje te ver voor jou, professor?quote:Op zondag 9 januari 2011 12:46 schreef Hamilcar het volgende:
Misschien is de heer Clooney wel zo welgesteld dat hij er alle tijd voor heeft om zich er goed in te verdiepen, experts te spreken en of in te huren en zulks. Maar misschien is die gedachtegang een stapje te ver voor TS :p
Is het wel wenselijk dat individuen zich bemoeien met dit zo'n gebeurtenis? De geldigheid van onafhankelijkheid van Darfur wordt op deze manier alleen maar ondermijnd.quote:Op zondag 9 januari 2011 13:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Tsja, volgens jou definitie zou niemand die bekend is ooit nog mee kunnen helpen aan dit soort projecten. Het zou dan automatisch alleen voor je eigen imago zijn. Er zullen idd wel mensen zijn die dit om die redenen doen. Maar toch moet je het wel een kans geven. Tis toch juist goed dat iemand zijn bekendheid gebruikt om dit soort dingen on de aandacht te brengen?
En kan een bekendheid niet oprecht geintresseerd zijn? Of kunnen alleen onbekende mensen dat?
Je hoort ze ook niet klagen wanneer individuen vanuit de Eerste Wereld hun hulp gratis aanbieden, dus waarom zou het nu wel een probleem moeten zijn?quote:Op zondag 9 januari 2011 14:50 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Is het wel wenselijk dat individuen zich bemoeien met dit zo'n gebeurtenis? De geldigheid van onafhankelijkheid van Darfur wordt op deze manier alleen maar ondermijnd.
Hulp bieden is een. Hij overschaduwt en ondermijnt tegelijkertijd de onafhankelijkheidsverklaring.quote:Op zondag 9 januari 2011 14:51 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je hoort ze ook niet klagen wanneer individuen vanuit de Eerste Wereld hun hulp gratis aanbieden, dus waarom zou het nu wel een probleem moeten zijn?
Eigenlijk wel, ik denk dat Clooney als "ongeschoold acteurtje" met zijn ervaring en mensenkennis wellicht wat meer kennis heeft over zaken dan de gemiddelde Afrikaan of Soedanees dat heeft.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:22 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Of maakt het niet zoveel uit in dit geval omdat het 'toch maar Afrika' is?
Dat is het punt niet momenteel. Hij is niet gekwalificeerd om daar als een bemiddelaar of een diplomaat op te treden. Daar hebben we mensen voor die voor het vak opgeleid zijn. Hij kan uitspraken doen die de uitkomst van deze impasse negatief kunnen beïnvloeden en omdat hij beroemd is wordt hij ook nog eens serieus genomen.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:26 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Eigenlijk wel, ik denk dat Clooney als "ongeschoold acteurtje" met zijn ervaring en mensenkennis wellicht wat meer kennis heeft over zaken dan de gemiddelde Afrikaan of Soedanees dat heeft. Wat is er bovendien verkeerd aan iemand die daar heen gaat om te lobbyen voor een onafhankelijk Zuid-Sudan, ik zie 't probleem echt niet. Ja hij is beroemd, so what?
Klopt. Zo klonk het iets sensationeler.quote:Overigens klopt de TT helemaal niet, SSP trekt geen grenzen maar neemt waar en signaleert.
Al stuur je God zelf, volgens Afrikanen kan je het nooit goed doen en ze zullen altijd ruzie maken over waar de grens ligt, waar het geld ligt, waar religie is, waar goddomme hun eigen moeder vandaan komt, het interesseert ze geen fuck welk persoon je er heen stuurt er is altijd wel wat te drammen daar.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:35 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Dat is het punt niet momenteel. Hij is niet gekwalificeerd om daar als een bemiddelaar of een diplomaat op te treden. Daar hebben we mensen voor die voor het vak opgeleid zijn. Hij kan uitspraken doen die de uitkomst van deze impasse negatief kunnen beïnvloeden en omdat hij beroemd is wordt hij ook nog eens serieus genomen.
Afrikaanse problematiek zit hem veelal in het feit dat die grenzen lukraak werden getrokken door onbekwame figuren.
Ach ja... Vroeger werd het met een liniaal gedaan.. Nu door dorpsgekken... Misschien stuurt Europa de volgende keer, na zoveel duizenden doden, een MBO'er..
Dat afrikanen hem accepteren maakt hem niet bekwamer.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:40 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Al stuur je God zelf, volgens Afrikanen kan je het nooit goed doen en ze zullen altijd ruzie maken over waar de grens ligt, waar het geld ligt, waar religie is, waar goddomme hun eigen moeder vandaan komt, het interesseert ze geen fuck welk persoon je er heen stuurt er is altijd wel wat te drammen daar.
Clooney is wat dat betreft echt niet anders dan Obama, behalve in jouw en de westerse perceptie. Geloof mij, ik woon in Afrika en ik kan je zeggen dat het geen ene moer uitmaakt welke opleiding iemand gehad heeft, of hij diplomaat is of niet, ze willen toch hun eigen gelijk halen en verder nergens mee te maken hebben.
Clooney is net zo goed een vertegenwoordiger van vrede en diplomatie dan een VN afgezant dat zou zijn, in Afrikaanse ogen en perceptie(!).
Dat maakt niet uit, want zoals ik al zei maakt bekwaamheid vrij weinig uit in dit continent, het is gaat allemaal om perceptie. En ik woon hier sinds begin 2010.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:41 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Dat afrikanen hem accepteren maakt hem niet bekwamer.
Sinds wanneer woon je in Afrika?
Desalniettemin, hun gebrek aan inzicht zou onze visie van de werkelijkheid niet zodanig mogen vertroebelen dat we boerenkinkels als Clooney politiek laten bedrijven.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:46 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, want zoals ik al zei maakt bekwaamheid vrij weinig uit in dit continent, het is gaat allemaal om perceptie. En ik woon hier sinds begin 2010.
Je kan er ook een Westers diplomatiek zwaargewicht heen sturen waar ze geen respect voor hebben, maar wat hebben zij daar aan, en wat hebben wij daaraan? Als ze niet anders willen, en als Clooney wel wil helpen, wat maakt het dan uit?quote:Op zondag 9 januari 2011 16:04 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Desalniettemin, hun gebrek aan inzicht zou onze visie van de werkelijkheid niet zodanig mogen vertroebelen dat we boerenkinkels als Clooney politiek laten bedrijven.
Dat is de enige manier idd. Heb ik ook ervaren, ook in Soedan.quote:Op zondag 9 januari 2011 16:22 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je kan er ook een Westers diplomatiek zwaargewicht heen sturen waar ze geen respect voor hebben, maar wat hebben zij daar aan, en wat hebben wij daaraan? Als ze niet anders willen, en als Clooney wel wil helpen, wat maakt het dan uit?
We weten 't altijd beter dan de Afrikanen (doen we ook), maar laat ze toch lekker in hun waanwereld leven, win-win situatie.
Ben in verschillende landen geweest, waaronder Noord-Soedan ook, werk en woon op dit moment in Zuid-Afrika (gelukkig wel iets anders). Werk als consultant, wat niet erg een dankbaar beroep is als blanke Europeaan in dit continent, maar je leert er wel van hoe ze in elkaar steken hier.quote:Op zondag 9 januari 2011 16:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is de enige manier idd. Heb ik ook ervaren, ook in Soedan.
Waar woon jij ergens in Afrika? En wat doe je er?
Cool! Beetje vergelijkbaar met wat ik doe. Ik ben alleen nog niet in veel landen van Afrika geweest.quote:Op zondag 9 januari 2011 16:26 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ben in verschillende landen geweest, waaronder Noord-Soedan ook, werk en woon op dit moment in Zuid-Afrika (gelukkig wel iets anders). Werk als consultant, wat niet erg een dankbaar beroep is als blanke Europeaan in dit continent, maar je leert er wel van hoe ze in elkaar steken hier.
Nouja eigenlijk maakt dat niet zo heel veel uit, overal waar je komt weten ze het toch beter. Niet zozeer omdat ze het ook daadwerkelijk beter weten, maar de afhankelijkheid van Westerse kennis is een splinter in hun oog, en dat willen ze niet erkennen.quote:Op zondag 9 januari 2011 16:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Cool! Beetje vergelijkbaar met wat ik doe. Ik ben alleen nog niet in veel landen van Afrika geweest.Alleen Soedan eigenlijk. En 1 dagje "Marokko".
Alle olie zit in het zuiden. De hoofdstad in het noorden. Stammenconflicten. Religie is maar secundair.quote:Op zondag 9 januari 2011 17:03 schreef Boldface het volgende:
In het noorden zitten moslims... De islam is een religie die zich doorgaans gewelddadig verspreidt. Het liefst zouden ze ook (met geweld) het zuiden van Soedan inlijven, maar dat wordt lastiger wanneer Zuid-Soedan een zelfstandig land is geworden. Dat zint ze niet, dus daarom is er geweld.
Hopelijk lukt het Zuid-Soedan om zich te ontdoen van het noorden. De vraag is echter of de wereld ingrijpt als het referendum met geweld om zeep wordt geholpen. De verontwaardiging is doorgaans nogal selectief. Zo is Ivoorkust bijvoorbeeld wél een issue waarover wereldleiders zich opwinden, terwijl er nauwelijks oog is voor misstanden in bijvoorbeeld Zimbabwe, Somalië en nu Soedan.
In praktijk is het veel ingewikkelder. De olie zit in het zuiden, maar alle (door China gefinancierde) pijpleidingen transporteren die olie naar het noorden, naar Port Sudan. Noord en Zuid zijn ook na splitsing dus niet echt onafhankelijk.quote:Op zondag 9 januari 2011 17:05 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Alle olie zit in het zuiden. De hoofdstad in het noorden. Stammenconflicten. Religie is maar secundair.
Maar de productie en exploratie zitten in het zuiden. Het noorden verliest de controle over verreweg de belangrijkste inkomstenbron. Zet dan een gek als Bashir erneer en het wordt een zootje (nog groter dan ervoor).quote:Op zondag 9 januari 2011 18:00 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
In praktijk is het veel ingewikkelder. De olie zit in het zuiden, maar alle (door China gefinancierde) pijpleidingen transporteren die olie naar het noorden, naar Port Sudan. Noord en Zuid zijn ook na splitsing dus niet echt onafhankelijk.
Dat het knallen gaat is ook wel zeker, en wie er gesteund gaat worden volgens mij ook wel. Het is niet voor niets dat mensen als Hillary in het verleden al pleitten voor een "vrij" Zuid-Sudan.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Maar de productie en exploratie zitten in het zuiden. Het noorden verliest de controle over verreweg de belangrijkste inkomstenbron. Zet dan een gek als Bashir erneer en het wordt een zootje (nog groter dan ervoor).
Ik zat er middenin, dat was echt bizar. Maar wel gaaf om meegemaakt te hebben.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:05 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat het knallen gaat is ook wel zeker, en wie er gesteund gaat worden volgens mij ook wel. Het is niet voor niets dat mensen als Hillary in het verleden al pleitten voor een "vrij" Zuid-Sudan.
Geopolitiek, interessant voorkomen.
Een minder verscheurd land zal op het lange termijn praktisch gezien tot meer vrede en welvaart leiden me dunkt, het is een gevalletje "door de zure appel heen bijten". Het is inderdaad jammer voor de inwoners daar, maar het is toch echt voor hun eigen bestwil.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik zat er middenin, dat was echt bizar. Maar wel gaaf om meegemaakt te hebben.
Het zal zeker gebeuren. En moreel gezien is het juist. Alleen praktisch gezien gaat het tot meer ellende leiden, dat is het moeilijke.
Toch is het triest dat het zo moet, mits je gelijk hebt...quote:Op zondag 9 januari 2011 16:22 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je kan er ook een Westers diplomatiek zwaargewicht heen sturen waar ze geen respect voor hebben, maar wat hebben zij daar aan, en wat hebben wij daaraan? Als ze niet anders willen, en als Clooney wel wil helpen, wat maakt het dan uit?
We weten 't altijd beter dan de Afrikanen (doen we ook), maar laat ze toch lekker in hun waanwereld leven, win-win situatie.
Ik heb liever dat ze luisteren naar Clooney en iets bereiken, dan niet luisteren naar een Westerse diplomaat van de VN en niets bereiken.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:38 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Toch is het triest dat het zo moet, mits je gelijk hebt...
Hoe wordt de uitslag van een referendum ondermijnd doordat een acteur er een mening over heeft? En het onder de aandacht brengen van het referendum kan juist bijdragen aan het respecteren van de uitslag ervan. En iedereen weet dat Zuid Soedan voor onafhankelijkheid gaat stemmen.quote:Op zondag 9 januari 2011 14:50 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Is het wel wenselijk dat individuen zich bemoeien met dit zo'n gebeurtenis? De geldigheid van onafhankelijkheid van Darfur wordt op deze manier alleen maar ondermijnd.
Als ze oprecht willen helpen hoeven ze niet in de schijnwerpers te staan, interviews geven en op foto's met lokale stamhoofden te poseren...![]()
Snap ik. Ik heb hun koppigheid buiten beschouwing gelaten tot nu toe...quote:Op zondag 9 januari 2011 18:44 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik heb liever dat ze luisteren naar Clooney en iets bereiken, dan niet luisteren naar een Westerse diplomaat van de VN en niets bereiken.
Je hebt een rijke fantasie, maar ik schat zo dat George Clooney een stuk meer weet van de situatie dan jij. Hij gaat helemaal niet de toekomst van een volk bepalen, dat doen ze helemaal zelf.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:22 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Hulp bieden is een. Hij overschaduwt en ondermijnt tegelijkertijd de onafhankelijkheidsverklaring.
Hij heeft totaal geen ervaring in diplomatie. Hij heeft niet eens een studie afgerond, laat staan in een relevante richting. In feite is het gewoon een onopgeleide schoolverlater. Het moet toch niet gekker worden, een of andere boerenlul die de toekomst van een volk gaat bepalen.
Wat zou je ervan vinden als er na de WOII allemaal Bollywood-acteurs en Afrikaanse volkszangers zich gingen bemoeien met het opvullen van het machtsvacuüm in West-Europa.
Of maakt het niet zoveel uit in dit geval omdat het 'toch maar Afrika' is?
Ik hoop het voor hem. Ik speel totaal geen rol in die verkiezingen, hij meent dat wel te moeten.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:50 schreef Viajero het volgende:
[..]
Je hebt een rijke fantasie, maar ik schat zo dat George Clooney een stuk meer weet van de situatie dan jij. Hij gaat helemaal niet de toekomst van een volk bepalen, dat doen ze helemaal zelf.
quote:Als Bollywood acteurs en Afrikaanse volkszangers een mening hebben over Europese democratie dan vind ik dat ook prima.
Wat Soedanezen zelf van george Clooney vinden is eigenlijk nauwelijks interessant. De macht die hij heeft om de publieke opinie in de VS te beinvloeden is veel en veel belangrijker.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:44 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik heb liever dat ze luisteren naar Clooney en iets bereiken, dan niet luisteren naar een Westerse diplomaat van de VN en niets bereiken.
Waar haal je in godsnaam vandaan dat hij een cruciale rol zou hebben? Hij is een van de vele personen die voor een van de vele organisaties werkt die zich met Soedan bezig houden. Ik bewonder zijn betrokkenheid, maar om hem persoonlijk cruciaal te noemen moet je wel heel weinig van de situatie begrijpen.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:55 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Ik hoop het voor hem. Ik speel totaal geen rol in die verkiezingen, hij meent dat wel te moeten.
[..]
Je stelt een mening hebben en een cruciale rol hebben, gelijk aan elkaar?
Voor de wereld en de geopolitiek wel, voor Soedan zelf niet, en daar had Observer het over.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:55 schreef Viajero het volgende:
[..]
Wat Soedanezen zelf van george Clooney vinden is eigenlijk nauwelijks interessant. De macht die hij heeft om de publieke opinie in de VS te beinvloeden is veel en veel belangrijker.
On March 25, 2007, he sent an open letter to German chancellor Angela Merkel, calling on the European Union to take "decisive action" in the region in the face of Omar al-Bashir's failure to respond to the UN resolutionsquote:Op zondag 9 januari 2011 18:57 schreef Viajero het volgende:
[..]
Waar haal je in godsnaam vandaan dat hij een cruciale rol zou hebben? Hij is een van de vele personen die voor een van de vele organisaties werkt die zich met Soedan bezig houden. Ik bewonder zijn betrokkenheid, maar om hem persoonlijk cruciaal te noemen moet je wel heel weinig van de situatie begrijpen.
Het zou inderdaad een heel mooi precedent scheppen voor latere generaties.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:05 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik vind de beelden van vandaag trouwens echt prachtig. Allemaal feestende mensen die helemaal uit hun pan gaan omdat ze mogen stemmen.
Nu ben ik pessimistisch over de kansen dat dit allemaal zo rustig en netjes gaat verlopen als de afscheiding straks echt een feit is, maar het zou wel heel mooi zijn als er nu voor één keertje een etnisch conflict in Afrika op een dergelijke manier zijn eind zou vinden: een eerlijk referendum en een geweldloze uitkomst.
http://www.cnn.com/video/(...)ing.starts.sudan.cnn
En de beeldvorming van Afrika iha. Ik denk dat niemand nog trek heeft in beelden van een hordes doorgesnoven kapmessen, brandende dorpen en uitgehongerde vluchtelingen, laat staan dat ze er geld voor over hebben.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:07 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Het zou inderdaad een heel mooi precedent scheppen voor latere generaties.
Beeldvorming van Afrika. Laten we wel wezen, die beeldvorming zal nooit, maar dan ook nooit veranderen - ongeacht de situatie in Afrika zelf. En ik zie ook niet waarom dat belangrijk is, who cares wat de "beeldvorming" is. Alsof de mening van het Westen of Westerlingen an sich er toe doet.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:11 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
En de beeldvorming van Afrika iha. Ik denk dat niemand nog trek heeft in beelden van een hordes doorgesnoven kapmessen, brandende dorpen en uitgehongerde vluchtelingen, laat staan dat ze er geld voor over hebben.
Zeker wel, waarom denk je dat ze al onze kennis en meningen importeren?quote:Op zondag 9 januari 2011 19:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Alsof de mening van het Westen of Westerlingen an sich er toe doet.
Niet omdat jouw mening of die van een of andere willekeurige westerling er toe doet. Nee, zeker niet. De kennis die geimporteerd wordt is uiteraard puur voor eigen gebruik, eigen belang. Dat zegt niets over de waarde die ze toekennen aan je mening. Die kennis kunnen ze tegenwoordig ook ergens anders vandaan halen, China bijvoorbeeld of Turkije of enig ander land. De exclusiviteit van de "ontwikkelingen in het westen" is al een tijdje voorbij. En gelukkig maar.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:20 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Zeker wel, waarom denk je dat ze al onze kennis en meningen importeren?
Nee ze betalen ons massaal om consultants, ingenieurs en leraren naar Afrika te sturen omdat onze meningen en kennis er niet toe doen.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Niet omdat jouw mening of die van een of andere willekeurige westerling er toe doet. Nee, zeker niet. De kennis die geimporteerd wordt is uiteraard puur voor eigen gebruik, eigen belang. Dat zegt niets over de waarde die ze toekennen aan je mening. Die kennis kunnen ze tegenwoordig ook ergens anders vandaan halen, China bijvoorbeeld of Turkije of enig ander land. De exclusiviteit van de "ontwikkelingen in het westen" is al een tijdje voorbij. En gelukkig maar.
Jaja, ze betalen ons massaalquote:Op zondag 9 januari 2011 19:26 schreef Voorschrift het volgende:
Nee ze betalen ons massaal om consultants, ingenieurs en leraren naar Afrika te sturen omdat onze meningen en kennis er niet toe doen.![]()
De exclusiviteit is verlopen wegens de verschuivingen op het wereldtoneel, niet omdat de Afrikanen zich er niets van aantrekken. Ze trekken zich er niets van aan, omdat men niet meer gebonden is aan de mening van de Westerling - je keert het dus om. Voor bedrijven is dat helemaal prachtig, want die kunnen hun werkzaamheden nu bijna overal ter wereld voortzetten middels lokale kennis.quote:Ja het is eigenbelang, maar niet omdat onze meningen er niet toe doen, maar omdat ze zelf gewoon geen idee hebben wat ze moeten doen. Dat ze er de helft van de tijd niks van aantrekken en denken dat ze het beter weten wil nog niet zeggen dat onze exclusiviteit verlopen is, integendeel zelfs.
Onzin, ik hoop dat je aardig wat ervaring hebt in het continent om deze stellingen te onderbouwen want wat ik hier in het dagelijks leven zie als "kennis" en "we kunnen het zelf wel" kan ik alleen maar om lachen. Wanneer wij onze connecties door zouden knippen met Afrika en de subsidies en kennisstroom stopzetten dan houden ze het niet lang vol, dat kan ik je wel zeggen.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:32 schreef Mutant01 het volgende:
Ze trekken zich er niets van aan, omdat men niet meer gebonden is aan de mening van de Westerling - je keert het dus om.
Leuk, maar ik heb ook aardig wat ervaring op het continent - en dat is wat meer dan slechts "werk-ervaring". Zat afgestudeerden die dezelfde kennis bezitten en vol energie aan de slag willen gaan. De kennisstroom is het probleem niet - behalve als je spreekt over - brain-drain, wat weer te maken heeft met gebrek aan kapitaal en derhalve gebrek aan werk. Feit is dat Afrika een enorm groot continent is, met enorm veel regionale en lokale verschillen - en dat is zo divers qua kennis, ontwikkelingen en techniek - dat generaliseringen per definitie achterlijk zijn.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:34 schreef Voorschrift het volgende:
Onzin, ik hoop dat je aardig wat ervaring hebt in het continent om deze stellingen te onderbouwen want wat ik hier in het dagelijks leven zie als "kennis" en "we kunnen het zelf wel" kan ik alleen maar om lachen. Wanneer wij onze connecties door zouden knippen met Afrika en de subsidies en kennisstroom stopzetten dan houden ze het niet lang vol, dat kan ik je wel zeggen.
Niet op een dergelijk niveau als nu in ieder geval.
Die "zat afgestudeerden" zijn alsnog een grove minderheid, bovendien zitten de beste onderwijsinstellingen nog altijd in het buitenland voor hun. Jij hebt een Nederlands paspoort en hebt kunnen profiteren van beiden, dat maakt jou geen stelregel in het continent. Integendeel zelfs, het slagingspercentage hier in Zuid-Afrika van middelbaar onderwijs kwam niet eens over de 50% afgelopen jaar, het is schandalig hoe slecht het gesteld is met kennis in Afrika. Dat er dan een paar studenten afstuderen wil nog niet zeggen dat ze het zelf kunnen redden, een kenniseconomie is er bij lange na niet, daarom importeren ze het.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Leuk, maar ik heb ook aardig wat ervaring op het continent - en dat is wat meer dan slechts "werk-ervaring". Zat afgestudeerden die dezelfde kennis bezitten en vol energie aan de slag willen gaan. De kennisstroom is het probleem niet - behalve als je spreekt over - brain-drain, wat weer te maken heeft met gebrek aan kapitaal en derhalve gebrek aan werk.
Zuid Afrika is helemaal niet het meest ontwikkelde land in Afrika. Het is het meest rijke land, maar dat is dan ook de fout die veel mensen maken - die combineren rijkdom meteen met ontwikkeling. Zuid-Afrika is een land apart in Afrika, die geen enkele vergelijkbaar ander land kent - het heeft een extreme scheiding tussen arm en rijk - veel extremer dan in veel andere landen bijvoorbeeld. Het is een land wat je niet als maatstaf kan nemen. Daarnaast is je bagatellisering van de kennis binnen Afrika typisch voor het "Westerse" perspectief. Er stromen talloze hoogopgeleide studenten uit de universiteiten van diverse landen in Afrika, van engineers tot aan ICT-bobo's. Het is ook niet voor niets dat steeds meer Westerse bedrijven aan het offshoren zijn en de Afrikaanse markt betreden.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:39 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Die "zat afgestudeerden" zijn alsnog een grove minderheid, bovendien zitten de beste onderwijsinstellingen nog altijd in het buitenland voor hun. Jij hebt een Nederlands paspoort en hebt kunnen profiteren van beiden, dat maakt jou geen stelregel in het continent. Integendeel zelfs, het slagingspercentage hier in Zuid-Afrika van middelbaar onderwijs kwam niet eens over de 50% afgelopen jaar, het is schandalig hoe slecht het gesteld is met kennis in Afrika. Dat er dan een paar studenten afstuderen wil nog niet zeggen dat ze het zelf kunnen redden, een kenniseconomie is er bij lange na niet, daarom importeren ze het.
En dan is het nog het "meest ontwikkelde" land ook nog.
Dat hebben er meer.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:46 schreef Voorschrift het volgende:
Je overschat Afrika, meer kan ik er ook niet van maken.
Jij onderschat Afrika, wat ook niet heel vreemd is - gezien men het continent het liefst in zijn geheel afschrijft als er bepaalde negatieve zaken aan het licht komen. Daarbij vergeet men de diversiteit en verschillen in ontwikkelingsniveau van de diverse landen. Men heeft het over Afrika alsof het één land is. De één neemt Soedan als maatstaf, omdat hij daar een paar maandjes moet werken, de ander neemt Zuid-Afrika als maatstaf - voor een continent met meer dan 1 miljard mensen en talloze landen.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:46 schreef Voorschrift het volgende:
Je overschat Afrika, meer kan ik er ook niet van maken.
Man, ik woon er, ik zie het toch dagelijks om me heen of niet. Bijna alle professionele functies die hier bekleed worden (behalve regeringen, dus ik heb het over het zakenleven) worden vervuld door expats en in het buitenland opgeleide professionals. Dat jij het hier hebt over een vooruitgang wil nog niet zeggen dat onze kennis uit het westen "er niet toe doet". Het is de grootst mogelijke onzin ooit, en bijna ieder bedrijf hier importeert deze Westerse kennis.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Jij onderschat Afrika, wat ook niet heel vreemd is - gezien men het continent het liefst in zijn geheel afschrijft als er bepaalde negatieve zaken aan het licht komen. Daarbij vergeet men de diversiteit en verschillen in ontwikkelingsniveau van de diverse landen. Men heeft het over Afrika alsof het één land is.
En weer de ander is op de teentjes getrapt omdat hij zelf uit Afrika komt, en hemelt het hele continent op.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De één neemt Soedan als maatstaf, omdat hij daar een paar maandjes moet werken, de ander neemt Zuid-Afrika als maatstaf - voor een continent met meer dan 1 miljard mensen en talloze landen.
Man ik heb gedurende mijn leven langere periodes in Afrika gezeten, wat wil je mij nou vertellen?quote:Op zondag 9 januari 2011 19:49 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Man, ik woon er, ik zie het toch dagelijks om me heen of niet. Bijna alle professionele functies die hier bekleed worden (behalve regeringen, dus ik heb het over het zakenleven) worden vervuld door expats en in het buitenland opgeleide professionals. Dat jij het hier hebt over een vooruitgang wil nog niet zeggen dat onze kennis uit het westen "er niet toe doet". Het is de grootst mogelijke onzin ooit, en bijna ieder bedrijf hier importeert deze Westerse kennis.
Op mijn teentjes getrapt? Dus omdat ik het niet eens bent met de wijze waarop jij het gehele continent hebt geportretteerd, ben ik op mijn teentjes getrapt?quote:Op zondag 9 januari 2011 19:50 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
En weer de ander is op de teentjes getrapt omdat hij zelf uit Afrika komt, en hemelt het hele continent op.
Die beeldvorming is een gevolg van hun situatie, niet andersom.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Man ik heb gedurende mijn leven langere periodes in Afrika gezeten, wat wil je mij nou vertellen?De professionele functies in het zakenleven in het land waar ik zat werden gewoon door lokalen ingevuld, op een paar uitzonderingen na. Verder heeft niemand het over Westerse kennis die er niet toe zou doen (hoewel deze wel inwisselbaar is geworden), wel over het feit dat het niemand in Afrika een anus zou moeten schelen wat de "beeldvorming" over hen is.
Alsof het ene land in Afrika verantwoordelijk moet zijn voor de beeldvorming van het andere land - of voor het gehele continent.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:54 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Die beeldvorming is een gevolg van hun situatie, niet andersom.
Nee, ze doen het gewoon allemaal niet goed.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Alsof het ene land in Afrika verantwoordelijk moet zijn voor de beeldvorming van het andere land - of voor het gehele continent.
Okey, als jij daardoor beter gaat slapen.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:57 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nee, ze doen het gewoon allemaal niet goed.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |