Desalniettemin, hun gebrek aan inzicht zou onze visie van de werkelijkheid niet zodanig mogen vertroebelen dat we boerenkinkels als Clooney politiek laten bedrijven.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:46 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, want zoals ik al zei maakt bekwaamheid vrij weinig uit in dit continent, het is gaat allemaal om perceptie. En ik woon hier sinds begin 2010.
Je kan er ook een Westers diplomatiek zwaargewicht heen sturen waar ze geen respect voor hebben, maar wat hebben zij daar aan, en wat hebben wij daaraan? Als ze niet anders willen, en als Clooney wel wil helpen, wat maakt het dan uit?quote:Op zondag 9 januari 2011 16:04 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Desalniettemin, hun gebrek aan inzicht zou onze visie van de werkelijkheid niet zodanig mogen vertroebelen dat we boerenkinkels als Clooney politiek laten bedrijven.
Dat is de enige manier idd. Heb ik ook ervaren, ook in Soedan.quote:Op zondag 9 januari 2011 16:22 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je kan er ook een Westers diplomatiek zwaargewicht heen sturen waar ze geen respect voor hebben, maar wat hebben zij daar aan, en wat hebben wij daaraan? Als ze niet anders willen, en als Clooney wel wil helpen, wat maakt het dan uit?
We weten 't altijd beter dan de Afrikanen (doen we ook), maar laat ze toch lekker in hun waanwereld leven, win-win situatie.
Ben in verschillende landen geweest, waaronder Noord-Soedan ook, werk en woon op dit moment in Zuid-Afrika (gelukkig wel iets anders). Werk als consultant, wat niet erg een dankbaar beroep is als blanke Europeaan in dit continent, maar je leert er wel van hoe ze in elkaar steken hier.quote:Op zondag 9 januari 2011 16:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is de enige manier idd. Heb ik ook ervaren, ook in Soedan.
Waar woon jij ergens in Afrika? En wat doe je er?
Cool! Beetje vergelijkbaar met wat ik doe. Ik ben alleen nog niet in veel landen van Afrika geweest.quote:Op zondag 9 januari 2011 16:26 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ben in verschillende landen geweest, waaronder Noord-Soedan ook, werk en woon op dit moment in Zuid-Afrika (gelukkig wel iets anders). Werk als consultant, wat niet erg een dankbaar beroep is als blanke Europeaan in dit continent, maar je leert er wel van hoe ze in elkaar steken hier.
Nouja eigenlijk maakt dat niet zo heel veel uit, overal waar je komt weten ze het toch beter. Niet zozeer omdat ze het ook daadwerkelijk beter weten, maar de afhankelijkheid van Westerse kennis is een splinter in hun oog, en dat willen ze niet erkennen.quote:Op zondag 9 januari 2011 16:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Cool! Beetje vergelijkbaar met wat ik doe. Ik ben alleen nog niet in veel landen van Afrika geweest.Alleen Soedan eigenlijk. En 1 dagje "Marokko".
Alle olie zit in het zuiden. De hoofdstad in het noorden. Stammenconflicten. Religie is maar secundair.quote:Op zondag 9 januari 2011 17:03 schreef Boldface het volgende:
In het noorden zitten moslims... De islam is een religie die zich doorgaans gewelddadig verspreidt. Het liefst zouden ze ook (met geweld) het zuiden van Soedan inlijven, maar dat wordt lastiger wanneer Zuid-Soedan een zelfstandig land is geworden. Dat zint ze niet, dus daarom is er geweld.
Hopelijk lukt het Zuid-Soedan om zich te ontdoen van het noorden. De vraag is echter of de wereld ingrijpt als het referendum met geweld om zeep wordt geholpen. De verontwaardiging is doorgaans nogal selectief. Zo is Ivoorkust bijvoorbeeld wél een issue waarover wereldleiders zich opwinden, terwijl er nauwelijks oog is voor misstanden in bijvoorbeeld Zimbabwe, Somalië en nu Soedan.
In praktijk is het veel ingewikkelder. De olie zit in het zuiden, maar alle (door China gefinancierde) pijpleidingen transporteren die olie naar het noorden, naar Port Sudan. Noord en Zuid zijn ook na splitsing dus niet echt onafhankelijk.quote:Op zondag 9 januari 2011 17:05 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Alle olie zit in het zuiden. De hoofdstad in het noorden. Stammenconflicten. Religie is maar secundair.
Maar de productie en exploratie zitten in het zuiden. Het noorden verliest de controle over verreweg de belangrijkste inkomstenbron. Zet dan een gek als Bashir erneer en het wordt een zootje (nog groter dan ervoor).quote:Op zondag 9 januari 2011 18:00 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
In praktijk is het veel ingewikkelder. De olie zit in het zuiden, maar alle (door China gefinancierde) pijpleidingen transporteren die olie naar het noorden, naar Port Sudan. Noord en Zuid zijn ook na splitsing dus niet echt onafhankelijk.
Dat het knallen gaat is ook wel zeker, en wie er gesteund gaat worden volgens mij ook wel. Het is niet voor niets dat mensen als Hillary in het verleden al pleitten voor een "vrij" Zuid-Sudan.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Maar de productie en exploratie zitten in het zuiden. Het noorden verliest de controle over verreweg de belangrijkste inkomstenbron. Zet dan een gek als Bashir erneer en het wordt een zootje (nog groter dan ervoor).
Ik zat er middenin, dat was echt bizar. Maar wel gaaf om meegemaakt te hebben.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:05 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat het knallen gaat is ook wel zeker, en wie er gesteund gaat worden volgens mij ook wel. Het is niet voor niets dat mensen als Hillary in het verleden al pleitten voor een "vrij" Zuid-Sudan.
Geopolitiek, interessant voorkomen.
Een minder verscheurd land zal op het lange termijn praktisch gezien tot meer vrede en welvaart leiden me dunkt, het is een gevalletje "door de zure appel heen bijten". Het is inderdaad jammer voor de inwoners daar, maar het is toch echt voor hun eigen bestwil.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik zat er middenin, dat was echt bizar. Maar wel gaaf om meegemaakt te hebben.
Het zal zeker gebeuren. En moreel gezien is het juist. Alleen praktisch gezien gaat het tot meer ellende leiden, dat is het moeilijke.
Toch is het triest dat het zo moet, mits je gelijk hebt...quote:Op zondag 9 januari 2011 16:22 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je kan er ook een Westers diplomatiek zwaargewicht heen sturen waar ze geen respect voor hebben, maar wat hebben zij daar aan, en wat hebben wij daaraan? Als ze niet anders willen, en als Clooney wel wil helpen, wat maakt het dan uit?
We weten 't altijd beter dan de Afrikanen (doen we ook), maar laat ze toch lekker in hun waanwereld leven, win-win situatie.
Ik heb liever dat ze luisteren naar Clooney en iets bereiken, dan niet luisteren naar een Westerse diplomaat van de VN en niets bereiken.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:38 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Toch is het triest dat het zo moet, mits je gelijk hebt...
Hoe wordt de uitslag van een referendum ondermijnd doordat een acteur er een mening over heeft? En het onder de aandacht brengen van het referendum kan juist bijdragen aan het respecteren van de uitslag ervan. En iedereen weet dat Zuid Soedan voor onafhankelijkheid gaat stemmen.quote:Op zondag 9 januari 2011 14:50 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Is het wel wenselijk dat individuen zich bemoeien met dit zo'n gebeurtenis? De geldigheid van onafhankelijkheid van Darfur wordt op deze manier alleen maar ondermijnd.
Als ze oprecht willen helpen hoeven ze niet in de schijnwerpers te staan, interviews geven en op foto's met lokale stamhoofden te poseren...![]()
Snap ik. Ik heb hun koppigheid buiten beschouwing gelaten tot nu toe...quote:Op zondag 9 januari 2011 18:44 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik heb liever dat ze luisteren naar Clooney en iets bereiken, dan niet luisteren naar een Westerse diplomaat van de VN en niets bereiken.
Je hebt een rijke fantasie, maar ik schat zo dat George Clooney een stuk meer weet van de situatie dan jij. Hij gaat helemaal niet de toekomst van een volk bepalen, dat doen ze helemaal zelf.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:22 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Hulp bieden is een. Hij overschaduwt en ondermijnt tegelijkertijd de onafhankelijkheidsverklaring.
Hij heeft totaal geen ervaring in diplomatie. Hij heeft niet eens een studie afgerond, laat staan in een relevante richting. In feite is het gewoon een onopgeleide schoolverlater. Het moet toch niet gekker worden, een of andere boerenlul die de toekomst van een volk gaat bepalen.
Wat zou je ervan vinden als er na de WOII allemaal Bollywood-acteurs en Afrikaanse volkszangers zich gingen bemoeien met het opvullen van het machtsvacuüm in West-Europa.
Of maakt het niet zoveel uit in dit geval omdat het 'toch maar Afrika' is?
Ik hoop het voor hem. Ik speel totaal geen rol in die verkiezingen, hij meent dat wel te moeten.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:50 schreef Viajero het volgende:
[..]
Je hebt een rijke fantasie, maar ik schat zo dat George Clooney een stuk meer weet van de situatie dan jij. Hij gaat helemaal niet de toekomst van een volk bepalen, dat doen ze helemaal zelf.
quote:Als Bollywood acteurs en Afrikaanse volkszangers een mening hebben over Europese democratie dan vind ik dat ook prima.
Wat Soedanezen zelf van george Clooney vinden is eigenlijk nauwelijks interessant. De macht die hij heeft om de publieke opinie in de VS te beinvloeden is veel en veel belangrijker.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:44 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik heb liever dat ze luisteren naar Clooney en iets bereiken, dan niet luisteren naar een Westerse diplomaat van de VN en niets bereiken.
Waar haal je in godsnaam vandaan dat hij een cruciale rol zou hebben? Hij is een van de vele personen die voor een van de vele organisaties werkt die zich met Soedan bezig houden. Ik bewonder zijn betrokkenheid, maar om hem persoonlijk cruciaal te noemen moet je wel heel weinig van de situatie begrijpen.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:55 schreef Observer86 het volgende:
[..]
Ik hoop het voor hem. Ik speel totaal geen rol in die verkiezingen, hij meent dat wel te moeten.
[..]
Je stelt een mening hebben en een cruciale rol hebben, gelijk aan elkaar?
Voor de wereld en de geopolitiek wel, voor Soedan zelf niet, en daar had Observer het over.quote:Op zondag 9 januari 2011 18:55 schreef Viajero het volgende:
[..]
Wat Soedanezen zelf van george Clooney vinden is eigenlijk nauwelijks interessant. De macht die hij heeft om de publieke opinie in de VS te beinvloeden is veel en veel belangrijker.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |