Ik vind zijn verhaaltje ook wel erg dom en simpel, maar een student zou niet moeten betalen voor onderzoekers die geen onderwijs geven natuurlijk.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:17 schreef Orbis het volgende:
[..]
Klinkt als lulkoek. Uit de studies die ik gelezen heb (o.a. CPB: Effecten van invoering van een sociaal leenstelsel in het Nederlands hoger onderwijs) blijkt dat een gemiddelde studie per jaar 8400 euro kost, waar de student nu dus 12% van betaalt. De overige 88% komt bij de overheid vandaan.
Sowieso mist Hannes volgens mij één en ander aan kosten. Een groot deel van de universiteitsgebouwen wordt bijvoorbeeld niet gebruikt voor college (kantoren, bibliotheken etc.). Maar daar moet wel voor betaald worden. De gelijkschakeling tussen de kosten en betaling van de student gaan al niet meer op. Bovendien vergeet hij dat er nog meer mensen zijn dan alleen de conciërge en de docent. Iedere faculteit heeft een bestuur, er zijn overkoepelende besturen, onderzoekers die geen onderwijs geven en ga zo maar door.
Wat wil je dan? Per studie een verschillend bedrag laten betalen? Dan volgt er straks niemand meer een beta studie en ook geen geneeskunde.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:29 schreef ethiraseth het volgende:
Verder geeft die CPB publicatie ook geen onderbouwing voor de 8400 euro per student, dus dat is een nikszeggend getal. Waarom zou de alfastudent meer voor onderwijs moeten betalen omdat de betastudent zo nodig een dure studie wilt volgen?
Het is jammer dat ik geen betere bron van de 8400 euro kan vinden. Maar ten aanzien van de tweede zin: de overheid heeft ervoor gekozen om studeren voor iedereen even toegankelijk te maken. Het enorm opschroeven van de kosten van een beta-studie maakt bijvoorbeeld dat in de zorg de tekorten aan mensen alleen maar meer toenemen.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:29 schreef ethiraseth het volgende:
Verder geeft die CPB publicatie ook geen onderbouwing voor de 8400 euro per student, dus dat is een nikszeggend getal. Waarom zou de alfastudent meer voor onderwijs moeten betalen omdat de betastudent zo nodig een dure studie wilt volgen?
Dat is toch wat de VVD wil?quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:31 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Per studie een verschillend bedrag laten betalen? Dan volgt er straks niemand meer een beta studie en ook geen geneeskunde.
Tja, dat is dan een jammerlijke consequentie. Maar als je gaat beboeten vanwege overmatig gebruik (wat nog steeds maar discutabel is, aangezien al door bijvoorbeeld een decaan van de TU/D is gezegd dat bij zijn universiteit langstudeerders niks extra's kosten) is het natuurlijk raar om geen onderscheid tussen gebruikers te maken.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:31 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Per studie een verschillend bedrag laten betalen? Dan volgt er straks niemand meer een beta studie en ook geen geneeskunde.
Is dat zo? Wat nu beboet gaat worden is (althans, in idee) free-ridergedrag. Mensen die op kosten van de samenleving uit hun neus eten. Nu zeg ik niet dat het in de praktijk zo zal uitwerken, maar dat is het idee. Maar dat maakt toch niet dat er een reden is om boetes opeens niet te uniformeren? Zo gaat het immers ook bij verkeersboetes. Het enige waar je naar kijkt is de mate van het exces. Harder rijden / meer studievertraging is een hogere boete.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:40 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Tja, dat is dan een jammerlijke consequentie. Maar als je gaat beboeten vanwege overmatig gebruik is het natuurlijk raar om geen onderscheid tussen gebruikers te maken.
Maar er is dus nog niet aangetoond dat er sprake is van freeridergedrag. Dat is een aanname die wordt gemaakt omdat er, om het te rechtvaardigen, vanuit wordt gegaan dat langstudeerders jarenlang voltijd college volgen, terwijl dat niet de praktijk isquote:Op woensdag 12 januari 2011 14:43 schreef Orbis het volgende:
[..]
Is dat zo? Wat nu beboet gaat worden is (althans, in idee) free-ridergedrag. Mensen die op kosten van de samenleving uit hun neus eten. Nu zeg ik niet dat het in de praktijk zo zal uitwerken, maar dat is het idee. Maar dat maakt toch niet dat er een reden is om boetes opeens niet te uniformeren? Zo gaat het immers ook bij verkeersboetes. Het enige waar je naar kijkt is de mate van het exces. Harder rijden / meer studievertraging is een hogere boete.
Ik denk dat freeridergedrag wel te bewijzen valt: de staat draagt in grote mate bij aan de bekostiging van het onderwijs. Iemand die (onnodig) langer over zijn studie doet, maakt daarmee meer aanspraak op 'staatssteun'. Het gaat niet om de kosten van de Uni zelf dan, maar om de kosten van de gehele maatschappij. Want een langstudeerder a) kost gewoon geld in de vorm van subsidie en b) werkt zelf minder lang of minder hooggekwalificeerd, en levert als zodanig minder op.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:46 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Maar er is dus nog niet aangetoond dat er sprake is van freeridergedrag. Dat is een aanname die wordt gemaakt omdat er, om het te rechtvaardigen, vanuit wordt gegaan dat langstudeerders jarenlang voltijd college volgen, terwijl dat niet de praktijk is
De staatssecretaris is dan ook glashard aan het liegen om zijn bezuinigingen enigszins aanvaardbaar te maken. Want het zijn simpelweg bezuinigingen, meer niet.
Er is al aangetoond dat een langstudeerder de overheid niets meer kost aan subsidie danwel studiefinanciering (das eigenlijk helemaal fijn voor de overheid, want het is een winstgevende lening!).quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:51 schreef Orbis het volgende:
[..]
Ik denk dat freeridergedrag wel te bewijzen valt: de staat draagt in grote mate bij aan de bekostiging van het onderwijs. Iemand die (onnodig) langer over zijn studie doet, maakt daarmee meer aanspraak op 'staatssteun'. Het gaat niet om de kosten van de Uni zelf dan, maar om de kosten van de gehele maatschappij. Want een langstudeerder a) kost gewoon geld in de vorm van subsidie en b) werkt zelf minder lang of minder hooggekwalificeerd, en levert als zodanig minder op.
Doe dat, uitvreter. Beetje op onze kosten willen studeren zeker.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 19:35 schreef Prodent_tandpasta het volgende:
Ik ga terug naar mijn eigen land!
a) Op welke manier? Stufi stopt gewoon en zoals ik eerder in het topic heb uitgelegd, volgt een langstudeerder nauwelijks extra onderwijs.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:51 schreef Orbis het volgende:
[..]
Ik denk dat freeridergedrag wel te bewijzen valt: de staat draagt in grote mate bij aan de bekostiging van het onderwijs. Iemand die (onnodig) langer over zijn studie doet, maakt daarmee meer aanspraak op 'staatssteun'. Het gaat niet om de kosten van de Uni zelf dan, maar om de kosten van de gehele maatschappij. Want een langstudeerder a) kost gewoon geld in de vorm van subsidie en b) werkt zelf minder lang of minder hooggekwalificeerd, en levert als zodanig minder op.
Oké, ik geef direct toe dat het een extreem dwingend uitgangspunt is. Het gaat mij meer om de economische redenering in het algemeen: studenten zullen eerder bij de Intertoys werken dan bij een bedrijf dat een salaris betaalt dat strookt met de opleiding. Over de NGO's, het werk van zulke instellingen heeft dan weer positieve externe effecten die niet direct in geld uit te drukken zijn.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:57 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Er is al aangetoond dat een langstudeerder de overheid niets meer kost aan subsidie danwel studiefinanciering (das eigenlijk helemaal fijn voor de overheid, want het is een winstgevende lening!).
b) is trouwens helemaal een slechte argumentatie (in de kern heb je gelijk), het staat voor mensen vrij om helemaal zelf te beslissen op wat voor manier ze hun leven invullen, zo lang ze maar in hun inkomen kunnen voorzien (nogmaals, de stufi is dan een lening, dus langstudeerders voorzien in hun eigen inkomen).
Een vraag aan jou, stel je voor iemand met een goede opleiding kiest niet voor de baan waar hij het meeste verdiend, maar gaat bijv. voor een relatief kleiner salaris bij een NGO werken. De overheid verkrijgt daardoor minder belasting dan ze zouden hebben kunnen gekregen ("levert minder op", je eigen argument). Moeten die dan ook een boete krijgen omdat ze de overheid minder belastinginkomsten hebben gegeven, door te kiezen voor een lager betaalde baan?
En wat is met mensen die naar het buitenland verhuizen om daar te wonen en te werken, die leveren ook veel minder op dan wanneer ze in Nederland waren gebleven, moeten die mensen daarvoor dan ook een boete betalen om de gedorven belastinginkomsten te compenseren?
Dat is een erg nare redenatie die jij hebt, want dan ga je dus bepalen wat mensen in het leven moeten doen en ontneem je hen de keuzevrijheid.
a) Inderdaad, langstudeerders zullen minder onderwijs volgen. Maar toch zullen er wel enige extra kosten zijn.quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:01 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
a) Op welke manier? Stufi stopt gewoon en zoals ik eerder in het topic heb uitgelegd, volgt een langstudeerder nauwelijks extra onderwijs.
b) Is inderdaad zo, maar dan kom je in een gevaarlijk gebied vind ik zelf. Je leeft voor jezelf en niet voor de staat.
Even vooraf, begrijp ik goed dat het niet je eigen mening is, maar je voor de discussie tegenargumenten opwerkt?quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:01 schreef Orbis het volgende:
[..]
Oké, ik geef direct toe dat het een extreem dwingend uitgangspunt is. Het gaat mij meer om de economische redenering in het algemeen: studenten zullen eerder bij de Intertoys werken dan bij een bedrijf dat een salaris betaalt dat strookt met de opleiding. Over de NGO's, het werk van zulke instellingen heeft dan weer positieve externe effecten die niet direct in geld uit te drukken zijn.
Uiteraard wel iets, maar de student betaalt ook nog steeds de 1700 euro. Er wordt maar weinig extra onderwijs gevolgd, een groot deel is administratieve kosten en wat extra nakijkwerk e.d., dus ik ga ervan uit dat je met dat bedrag al een heel eind bent.quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:07 schreef Orbis het volgende:
[..]
a) Inderdaad, langstudeerders zullen minder onderwijs volgen. Maar toch zullen er wel enige extra kosten zijn.
Ik word bloedlink van dat soort uitsprakenquote:Op woensdag 12 januari 2011 16:23 schreef ethiraseth het volgende:
http://www.scienceguide.n(...)oete-splijt-cda.aspx
goed stuk over de interne tegenstellingen binnen het CDA, en ook het gebrek aan publieke steun van de VVD en PVV, voor dit plan.
En hier nogmaals een zeer arrogante reactie van de staatssecretatis over de protesten uit alle hoeken van het onderwijs. Hij zegt letterlijk dat universiteiten en studenten niet moeten zeuren "want het had erger gekund".
- Wisselen van studie, daarna nog een jaartje extra over doen is niet zo gek toch?quote:Op zondag 9 januari 2011 09:45 schreef eriksd het volgende:
Kan iemand nou een steekhoudend argument geven waarom meer dan 2 jaar vertraging normaal zou zijn?
Hoe zit dat eigenlijk met wisselen van studie? Ik ben nu tweedejaars, maar twijfel toch sterk over verandering van studie. Betekent dat dat ik vrijwel zeker kandidaat ben voor ¤4700 collegegeld?quote:Op woensdag 12 januari 2011 17:29 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
[..]
- Wisselen van studie, daarna nog een jaartje extra over doen is niet zo gek toch?
- Inloten eerste x niet gelukt , inloten 2e x niet gelukt
- te lange stages icm werk, lange reizen etc etc. waardoor je weinig tijd hebt om te studeren.
- en dan hebben we het nog niet eens over prive-omstandigheden gehad
Ja. Je hebt twee jaar gehad, dus je laatste jaar van een nieuwe bachelor zou je vijfde jaar zijn, dus 4700 collegegeld en bidden dat de universiteit je nog wilt hebben aangezien ook zij een boete voor je krijgen.quote:Op woensdag 12 januari 2011 18:12 schreef Ace-of-Spades het volgende:
[..]
Hoe zit dat eigenlijk met wisselen van studie? Ik ben nu tweedejaars, maar twijfel toch sterk over verandering van studie. Betekent dat dat ik vrijwel zeker kandidaat ben voor ¤4700 collegegeld?
Oke thxquote:Op woensdag 12 januari 2011 18:16 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja. Je hebt twee jaar gehad, dus je laatste jaar van een nieuwe bachelor zou je vijfde jaar zijn, dus 4700 collegegeld en bidden dat de universiteit je nog wilt hebben aangezien ook zij een boete voor je krijgen.
dat tweede punt is idd een probleem, mogen Uni's je op basis van die dingen afwijzen?quote:Op woensdag 12 januari 2011 18:16 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja. Je hebt twee jaar gehad, dus je laatste jaar van een nieuwe bachelor zou je vijfde jaar zijn, dus 4700 collegegeld en bidden dat de universiteit je nog wilt hebben aangezien ook zij een boete voor je krijgen.
Nee.quote:Op woensdag 12 januari 2011 18:45 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
D
[..]
dat tweede punt is idd een probleem, mogen Uni's je op basis van die dingen afwijzen?
quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:15 schreef ethiraseth het volgende:
En dan zijn er wat extra kosten? So what? We accepteren ook dat mensen van 85 een nieuwe knie krijgen, wat nog veel meer weggegooid geld is. Onderwijs is investeren en de ene investering is nu eenmaal wat minder snel rendabel dan de ander. Uiteindelijk is het altijd zinnig om iemand zijn opleiding te laten afmaken.Het idee van de JOVD om de bezuiniging, die er blijkbaar moet komen, te bekostigen door de studiefinanciering te verlagen met 30% is dan ook veel beter.
Zeker mee eens. De stufi heeft ook veel meer een 'cadeau-karakter' en is zodoende denk makkelijker terug te nemen. Ook emotioneel, vanuit de student bezien. Ik zou er niet blij mee zijn, maar het beter kunnen verkroppen dan een boete.
- Je pakt er geen mensen mee die dit niet zagen aankomen (aangezien het plan is om het met terugwerkende kracht per september in te voeren) en daardoor in grote problemen komen of zelfs hun studie moeten stopzetten (wat meteen een verlies is).
Zeker, met terugwerkende kracht de maatregel invoeren is waanzin. Iedere vorm van rechtszekerheid gaat 't raam uit. Maar ja, de rechter mag een wet daar niet aan toetsen, dus daar sta je dan als volslagen onterecht benadeelde...
- Het onderwijs blijft over het algemeen betaalbaar (1700 euro is nog te doen, ook als je niet heel veel verdient, 4700 wordt onmogelijk op te hoesten zonder je in forse schulden te steken bij private banken, wat de overheid ook weer wilt ontmoedigen).
Een sociaal leenstelsel (dat er gaat komen, geloof me) zal de kosten nog verder verhogen. Het is ook nu mogelijk om die 4700 bij de overheid te lenen, door je collegegeld over het jaar verspreid te betalen en ondertussen te lenen. Lenen bij private banken lijkt me een zeer groot bezwaar.
- Je straft universiteiten niet met boetes omdat ze mensen die "te lang" studeren maar wel de 3000 euro boete kunnen/willen ophoesten onderwijs willen geven.
De universiteit hoeft toch niet gestraft te worden? Nu moet de boete het denk ik voornamelijk van zijn afschrikwekkende karakter hebben, mensen moeten gestimuleerd worden niet te lang te studeren. Dat lijkt me ook een bezwaar tegen de terugwerkende kracht. Mensen met een stagejaar en bestuursjaar nu vallen überhaupt niet meer af te schrikken, want ze zijn al het bokje. Het moeten opleggen van de boete op zich is niet echt spannend (zoals met elke boete eigenlijk, maar daarom kan men in het gewone strafrecht ook alleen maar gestraft worden voor daden na de invoering van het verbod.
- mensen zijn in staat om zich op latere leeftijd nog om- of bij te scholen, ook als de werkgever dit niet kan of wil bekostigen. Dit lijkt me ook van belang gezien de nadruk die de overheid al jaren legt op dingen als een leven lang leren en het verwachten van mensen dat ze zich blijven ontwikkelen of zelfs omscholen als de markt daarom vraagt. Het hoger onderwijs sluiten voor iedereen die een paar jaar ervan gebruik heeft gemaakt is zéér onverstandig.
Ik denk dat je hier een vrij cruciaal punt te pakken hebt. Er valt vrij weinig tegenin te brengen, anders dan dat een langere vooropleiding misschien niet bijdraagt aan een leven lang leren. Ik, als rechtenstudent, zal over een jaar of tien echt opnieuw mij moeten laten scholen in vb. Europees recht, dat verandert vlot. Zodoende zou een kortere 'beginstudie' wellicht gecompenseerd moeten worden met meer ruimte voor studie in de verdere loopbaan?
- je ontmoedigt mensen niet nog meer om bijvoorbeeld een beta-studie te gaan doen. Want waarom zou je het risico lopen niet op tijd af te studeren (wat zeer reeel is bij die tak) en dus forse boetes krijgt als je natuurkunde gaat studeren, als je ook én veel sneller kan afstuderen bij bijvoorbeeld een studie bedrijfskunde of rechten én nog eens veel meer ermee kan gaan verdienen?
Ook waar. De boete zou op zijn minst niet gebaseerd moeten zijn op het aantal jaar dat voor een studie staat, maar op het nominale studietempo.
quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:16 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Even vooraf, begrijp ik goed dat het niet je eigen mening is, maar je voor de discussie tegenargumenten opwerkt?
Zeker. Enerzijds ben ik benieuwd hoe men reageert op rauwe economische theorie. Zelf heb ik namelijk altijd wat het gevoel dat economie als vakgebied teveel bezig is met het 'onder de streep' en niet met de mensen, iets wat ik hier heel erg terugzie. Anderzijds is het heerlijk om op Fok! eens een inhoudelijke discussie te voeren met mensen die zinnig en zinvol reageren op wat je zegt.
Maar goed, jij noemt dus het argument dat mensen minder belasting voor de staat opbrengen, dan dat ze n.a.v. optimale keuze's hadden kunnen opleveren?
Wat is er dan met:
1) iemand die naar het buitenland emigreert en zodoende de overheid om veel belastinginkomsten derft?
Zo iemand wordt 'gestraft' door geen/minder opbouw van AOW-rechten. Het zal het verlies niet compenseren, maar soit, het is iets.
2) iemand die een voltijdbaan aangeboden krijgt, maar liever een deeltijdbaan aanneemt omdat hij de extra tijd aan zelfontplooing wil besteden, en daardoor ook minder inkomstenbelasting oplevert?
Tja, voor de overheid is zo iemand niet ideaal. Wellicht gaat de zelfontplooiing gepaard met spullen waarover weer BTW geheven wordt en de economie weer door wordt gestimuleerd?
3) iemand die i.p.v. voor een baan met een loon van ¤55.000 liever kiest voor een baan die ¤40.000 aan beloning heeft, uit bijv. idealistische motieven (voor een NGO gaan werken), en daardoor ook minder inkomstenbelasting oplevert dan hij had kunnen opleveren?
NGO's leveren over het algemeen weer maatschappelijke baten die de overheid op de lange termijn wellicht weer geld besparen of in ieder geval het algemeen welzijn bevorderen (iets wat in principe ook in geld valt uit te drukken).
4) studenten die kiezen voor een studie waarmee ze later minder verdienen (bijv. leraar wiskunde op VWO-niveau vs. een dikbetaalde manager in de zakenwereld), hadden ze een andere studie gekozen dan hadden ze een beter betaalde baan gehad en dus meer inkomstenbelasting kunnen betalen, ergo ze hebben inkomsten gedorven?
Een leraar vervult weer een belangrijke maatschappelijke taak in het opleiden van andere mensen. Het ding is natuurlijk ook dat er waarschijnlijk meer werkloze bestuurskundigen zijn dan medici. De tweede komt er met een baan wellicht met een lager salaris vanaf, maar de eerste kost als werkloze de maatschappij ook bakken geld.
Moeten die allemaal financieel de overheid compenseren voor misgelopen belastinginkomsten? Als je zo denkt kom je op een erg hellend vlak terug m.b.t. het ingrijpen in het persoonlijke leven van mensen.
Als ik jouw argumentatie volg, dan zouden de personen in bovenstaande gevallen de staat ook moeten compenseren vanwege de gedorven belastinginkomsten, want om die gedorven inkomsten gaat het immers. Want je kan ook niet een (belasting)wet invoeren die wel voor de burgers van postcodegebied 1000 tot 5000 geld, maar niet voor die van 5001 tot 9999, dat onderscheid mag men niet maken.
Op hun eigen manier betalen alle genoemde voorbeelden (wat) terug. Maar inderdaad, als je mijn argument in extremo doorvoert, kom je wel op zoiets uit. Overigens zou dat economisch ook weer niet voordelig zijn (de staat bestaat bij gratie van de burger, een burger zonder geld is dus ook een staat zonder geld). Wat bedoel je precies met het postcodevoorbeeld?
Stel je voor dat er een groep mensen onstaat die in Nederland het complete onderwijs doorlopen en direct na hun afstuderen naar het buitenland vertrekt.quote:Zo iemand wordt 'gestraft' door geen/minder opbouw van AOW-rechten. Het zal het verlies niet compenseren, maar soit, het is iets.
Stel je voor dat iemand als zelfontplooiing gaat schilderen en boeken gaat lezen. Denk jij dat de BTW die daarover wordt geheven het verminderde aantal werkuren compenseert?quote:Tja, voor de overheid is zo iemand niet ideaal. Wellicht gaat de zelfontplooiing gepaard met spullen waarover weer BTW geheven wordt en de economie weer door wordt gestimuleerd?
Het kan een NGO zijn, maar het kan elke andere werkgever zijn. Het gaat mij erom dat iemand voor een baan kiest waar hij minder verdient, en daardoor de inkomsten van de overheid "derft". Ook dan maar een boete geven?quote:NGO's leveren over het algemeen weer maatschappelijke baten die de overheid op de lange termijn wellicht weer geld besparen of in ieder geval het algemeen welzijn bevorderen (iets wat in principe ook in geld valt uit te drukken).
Wederom, wij kijken hier niet naar externe effecten, maar puur naar het inkomstenplaatje (je wilde het zelfs over rauwe economie hebben, niet over zweverige maatschappelijke invloeden!quote:Een leraar vervult weer een belangrijke maatschappelijke taak in het opleiden van andere mensen. Het ding is natuurlijk ook dat er waarschijnlijk meer werkloze bestuurskundigen zijn dan medici. De tweede komt er met een baan wellicht met een lager salaris vanaf, maar de eerste kost als werkloze de maatschappij ook bakken geld.
Nou maak je met de eerste zin een fout waarin je je eigen argumentatie onderuit haalt.quote:Op hun eigen manier betalen alle genoemde voorbeelden (wat) terug. Maar inderdaad, als je mijn argument in extremo doorvoert, kom je wel op zoiets uit. Overigens zou dat economisch ook weer niet voordelig zijn (de staat bestaat bij gratie van de burger, een burger zonder geld is dus ook een staat zonder geld). Wat bedoel je precies met het postcodevoorbeeld?
Je quote een beetje onhandig...quote:
<---- dat knopje dus.
quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:37 schreef badtripbob het volgende:
[..]
Je quote een beetje onhandig.... Bij de knoppen boven het invoerscherm zit een knopje die quotes split. [ afbeelding ] <---- dat knopje dus.
Je cursor zet je op de plek waar het stuk dat je wilt citeren eindigt en dan klik je op die knop. Je kan ook handmatig [/quote][quote] typen maar, zeker bij een stuk tekst waar je veel commentaar toe wilt voegen is die knop veruit het handigste. Op deze manier vallen jouw antwoorden ook weer te quoten ipv dat alles in 1 [...] komt..
Nu stel je dat langstudeerders alleen maar aan het lanterfanteren zijn, maar er zijn tal van redenen waarom mensen langer over hun studie doen (ziekte, handicap, persoonlijke omstandigheden, twee studies, bestuursjaar, foute studiekeuze etc.).quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:53 schreef Orbis het volgende:
maar de vraag die hier blijft hangen is: hoe is de verhouding tussen mensen die werkelijk rendement uit extra jaren studie halen (in rauwe kennis of bestuurservaring etc.) en de mensen die 'gewoon' een eeuwige student zijn. Want eerlijk is eerlijk, ik ken beide types. En de tweede soort kan best wat extra motivatie gebruiken.
Nee, dat stel ik niet. Ik stel slechts dat er ook een grote groep is die niets doet met hun extra tijd. Ik ken tal van mensen die een extra studie doen of een bestuursjaar en ik gun ze zo'n boete ook absoluut niet. Maar, ik ken bijvoorbeeld ook iemand die al 8 jaar studeert en nog nul diploma's heeft, gewoon omdat hij steeds van studie switcht. Dan moet je inmiddels toch op een hopeloos punt beland zijn? Achter een studiekeuze mag ook wel een beetje zorg zitten.quote:Op woensdag 12 januari 2011 22:05 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Nu stel je dat langstudeerders alleen maar aan het lanterfanteren zijn, maar er zijn tal van redenen waarom mensen langer over hun studie doen (ziekte, handicap, persoonlijke omstandigheden, twee studies, bestuursjaar, foute studiekeuze etc.).
Dat strookt geheel niet met mijn ervaring, want ik ken in mijn omgeving slechts 1 langstudeerder die constant switch van studie.quote:Op woensdag 12 januari 2011 22:24 schreef Orbis het volgende:
[..]
Nee, dat stel ik niet. Ik stel slechts dat er ook een grote groep is die niets doet met hun extra tijd. Ik ken tal van mensen die een extra studie doen of een bestuursjaar en ik gun ze zo'n boete ook absoluut niet. Maar, ik ken bijvoorbeeld ook iemand die al 8 jaar studeert en nog nul diploma's heeft, gewoon omdat hij steeds van studie switcht. Dan moet je inmiddels toch op een hopeloos punt beland zijn? Achter een studiekeuze mag ook wel een beetje zorg zitten.
Eén jaar extra tijd is inderdaad gewoon te kort, maar 10 jaar over je studie kunnen doen is ook wel heel erg ruim.
Volgens mij ligt die grens dat men de studieschuld kwijtscheld op 15 jaar, en zou die eventueel naar 20 jaar opgetrokken worden. Of heb ik dat helemaal verkeerd?quote:Maar hoe sta jij dan tegenover een sociaal leenstelsel? De student draait dan op voor zo'n 75% van de kosten van zijn studie, in plaats van de huidige 22% (uitgaande van de getallen van het CPB). De studiekosten stijgen dus aanzienlijk, maar in de vorm van een lening die pas achteraf terugbetaald moet worden. Dus als zodanig is er geen inkomenstoets om te studeren. Waar je mensen dan wel mee confronteert is het rendement van hun studiekeuze en aanverwante keuzes (hoewel dit vermoed ik geen leidende keuze zal zijn: ook nu kiezen mensen bewust voor een studie kunstgeschiedenis in plaats van econometrie, terwijl er geen droge boterham mee te verdienen valt). Van belang is wel dat, mocht de lening met het bereiken van de AOW-leeftijd nog niet zijn afbetaald, zij kwijtgescholden wordt. Dit wordt dan weer ondervangen door een (kleine) risico-opslag op alle leningen.
Dit is een in mijn ogen geschikter stelsel dan een boete, waarmee men toch grondig kan bezuinigen op onderwijs zonder aan toegankelijkheid in te boeten.
dit dusquote:Op donderdag 13 januari 2011 01:42 schreef Mankatans het volgende:
ik kan me daar zo over opvreten, dat hier iedereen gewoon puntsgewijs aan kan geven wat er allemaal niet deugd, maar dat het kabinet het schijnbaar gewoon niet wil zien
quote:Zijlstra is niet van plan te wijken
Staatssecretaris Zijlstra (Onderwijs) zal vrijdag de demonstrerende studenten op het Malieveld gaan toespreken, zegt hij vandaag in Sp!ts. Het wordt een harde confrontatie. Hij vindt dat de langstudeermaatregel en andere bezuinigingsvoorstellen verdedigbaar zijn.
Veel illusies hoeven de studenten zich dus niet te maken. Er wordt weliswaar nog gepraat, maar in grote lijnen blijft het voorstel overeind. Een heet hangijzer is nog het ontbreken van een overgangsregeling voor de huidige studenten. Volgens de oppositie is dat onbehoorlijk bestuur. Zijlstra beraadt zich nog op het advies van de Raad van State, maar vooralsnog ziet hij zo’n regeling niet zitten.
In september wordt dan het collegegeld van trage studenten met collegegeld met 3000 euro verhoogd. Alleen voor gehandicapten wil de staatssecretaris een uitzondering maken.
Nou lekker. Dan moet ik dus óf snel zorgen dat ik in een rolstoel terecht kom, óf ik kan nu net zo goed stoppen met leren voor mijn tentamens aangezien ik toch moet stoppen aan het einde van dit schooljaar.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:46 schreef ethiraseth het volgende:
Vandaag weer stuk in de Spits over die Zijlstra:
[..]
De houding van het kabinet bevalt mij voor geen meter. Ze willen ten koste van alles deze maatregelen er doorheen drukken, want het zijn toch maar 'luie studenten' die in hun ogen niks te vertellen hebben. Het valt mij ook op dat er überhaupt geen onderhandelingsruimte is geboden door het kabinet.quote:Op woensdag 19 januari 2011 12:16 schreef Ace-of-Spades het volgende:
En zo verdwijnt de opinie van menig hoogleraar en vakgebied expert in de prullenbak. Het lijkt haast wel een ego kwestie: kijk ons een daadkrachtig zijn.
Dat is het ook. Zit al tijdje het debat wat nu bezig is over deze bezuinigingen te kijken en het is niet meer dan egotripperij van het CDA.quote:Op woensdag 19 januari 2011 12:16 schreef Ace-of-Spades het volgende:
En zo verdwijnt de opinie van menig hoogleraar en vakgebied expert in de prullenbak. Het lijkt haast wel een ego kwestie: kijk ons een daadkrachtig zijn.
Wanneer ga jij ook alweer? Je roept al tijden dat je weggaat.quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:24 schreef ethiraseth het volgende:
Ik hoop vooral op veel studenten die naar Belgie of Duitsland gaan trekken en nooit meer terugkomen.
Het probleem is dat de overheid NU geld wil zien, en niet (zoals bij een sociaal leenstelsel) pas over 5 a 10 jaar als de studenten beginnen terug te betalen, want daar heeft het huidige kabinet niets aan.quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:11 schreef Ace-of-Spades het volgende:
Bezuinigen, oke, hoewel ik meer voorstander ben van investeren; maar dat terzijde. Ik ken geen enkele student die ¤3000 kan opbrengen. Dit kan drie dingen ten gevolg hebben:
- studenten stoppen: minder hoogopgeleide mensen, minder belasting inkomsten in de toekomst (er vanuit gaande dat hogere opleiding leidt tot hoger inkomen op lange termijn)
- studenten gaan lenen: de overheid zit dan gvd haar eigen maatregel te betalenen trekken vervolgens mensen een poot uit dmv rente.
- ouders gaan betalen: ¤3000 is toch een aardig bedrag, wat weer leidt tot de hand op de knip en het stilvallen van de economie.
Ik ben geen econoom en please correct me if i'm wrong. Ik vind het prima dat ik iets moet inleveren; als iedereen zijn of haar steentje bijdraagt krijgen we het allemaal beter. Kom dan wel met een goed plan en geen kortzichtige egotripperij.
is het debat ergens te volgen?quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:27 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wanneer ga jij ook alweer? Je roept al tijden dat je weggaat.
Oh en Zijlstra zit in de penarie @ TK.
Politiek24.nl. Maar het is nu afgelopen zo te zien? Of misschien nog een klein stukje na de schorsing, maar om 4 uur is er een nieuw debat.quote:Op woensdag 19 januari 2011 15:01 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
is het debat ergens te volgen?
Top van het bedrijfsleven, die had ik helaas in de discussie nog gemist, maar ik kan me geheel vinden in wat ze stellen, immers vragen bedrijven van studenten ook gewoon dergelijke vaardigheden.quote:Op woensdag 19 januari 2011 15:09 schreef ethiraseth het volgende:
http://www.studerend-nederland.nl/
Brief van een lading topmensen uit het bedrijfsleven en politiek die oproepen tot het niet uitvoeren van de bezuinigingen en het zoeken naar een andere weg. Onder andere getekend door (voormalig) topmensen van Unilever, Shell, Heineken en Philips, toch niet de minste bedrijven binnen Nederland.
Natuurlijk is dat zo. Puur uit eigenbelang. Hoe meer "geleerden," hoe minder PVV-stemmers.quote:Op woensdag 19 januari 2011 15:56 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Stiekem fapt de PVV op al de 'verwaande studentjes' die nu in paniek zijn.
Kijk ze eens rennen! Haha, net goed!
Soms denk ik dat de PVV niet alleen maar een hekel heeft aan moslims, maar ook aan geleerdheid.
't Zelfde hier. Een student die is begonnen op het HBO om zijn P te halen, een verkeerde studiekeuze op de universiteit heeft gemaakt (1 jaar), en nu nota bene op zijn plek zit op een University College, op cum laude niveau op het moment. Deze regel zou ervoor zorgen dat ik vanaf volgend schooljaar eventjes 3000 euro mag neertikken per jaar. Omdat 'ik zo lui ben'.quote:Op woensdag 19 januari 2011 17:01 schreef motorbloempje het volgende:
Echt, ik probeer er niet teveel aan te denken, anders begin ik écht met janken
Als ik dit had geweten dan was ik er wellicht nooit meer aan begonnen, maar juist nu ik eindelijk perfèct op m'n plek zit krijg ik (net als heel veel anderen in hetzelfde schuitje) dit op m'n dak, en dat terwijl ik nooit een luie student geweest ben![]()
Maar dat niet alleen. Het is een soort inherente haat. Kan het moeilijk uitleggen.quote:Op woensdag 19 januari 2011 16:49 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat zo. Puur uit eigenbelang. Hoe meer "geleerden," hoe minder PVV-stemmers.
Hm ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Een soort wantrouwen dat geleerdheid opwekt bij die mensen. Te veel denken en te weinig doen, in hun visie. Dus "doen" ze maar iets dat in dat tweedelige wereldbeeld past, en inderdaad, blind voor kritiek hierop (duidelijk gevalletje groepsdenken).quote:Op woensdag 19 januari 2011 17:29 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Maar dat niet alleen. Het is een soort inherente haat. Kan het moeilijk uitleggen.
Volgens mij houdt men graag vast aan een simpel wereldbeeld, en dan heb je weer zo'n irritante wijsneus die zegt dat het allemaal zo zwart wit niet is.
Lees ook maar eens wat interviews met Hero Brinkman. Die denkt echt dat je dommer wordt van meer opleiding.
Precies!quote:Op woensdag 19 januari 2011 17:36 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Hm ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Een soort wantrouwen dat geleerdheid opwekt bij die mensen. Te veel denken en te weinig doen, in hun visie. Dus "doen" ze maar iets dat in dat tweedelige wereldbeeld past, en inderdaad, blind voor kritiek hierop (duidelijk gevalletje groepsdenken).
Zit in (vrijwel) hetzelfde schuitje. Werk ook 24 uur, wilde vanaf september teruggaan om mijn master eindelijk af te maken, mag ik extra gaan dokken omdat ik twee jaar wel collegegeld heb betaald, maar door omstandigheden geen college heb gevolgd.quote:Op woensdag 19 januari 2011 17:19 schreef motorbloempje het volgende:
Tsja, ik zou zeggen van wel. Ik heb mijn overwegingen rustig gemaakt en gekeken naar de toen geldende regels en toen besloten dat het te doen moest zijn, mits ik er veel bij werk.
Werk nu 24 uur in de week, 14 uur colleges en rond de 25 uur zelfstudie erbij.. lekker vol werkweekje dus.. en straks is dat niet eens genoeg om de boel (studie + levensonderhoud) te bekostigen..
Dat is al helemaalquote:Op woensdag 19 januari 2011 18:07 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Zit in (vrijwel) hetzelfde schuitje. Werk ook 24 uur, wilde vanaf september teruggaan om mijn master eindelijk af te maken, mag ik extra gaan dokken omdat ik twee jaar wel collegegeld heb betaald, maar door omstandigheden geen college heb gevolgd.
We rippen nu wel lekker op de PVV, ondanks dat het wel klopt dat er veel mensen met een simpel wereldbeeld tussen zitten (riep al als puber dat het verstandig zou zijn het stemrecht te beperken tot een bepaald opleidingsniveau), maar komt dit hele plan niet uit de koker van het CDA?quote:Op woensdag 19 januari 2011 16:49 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat zo. Puur uit eigenbelang. Hoe meer "geleerden," hoe minder PVV-stemmers.
Hehe dat is uiteraard ook wel weer zo. Het is natuurlijk ook makkelijk om studenten af te kraken, vanuit beide groepen. Henk en Ingrid denken dat het lui, werkschuw tuig is dat alleen maar zuipt en voor moraalriddertjes geldt hetzelfde, hoewel een andere oorsprong.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:24 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
We rippen nu wel lekker op de PVV, ondanks dat het wel klopt dat er veel mensen met een simpel wereldbeeld tussen zitten (riep al als puber dat het verstandig zou zijn het stemrecht te beperken tot een bepaald opleidingsniveau), maar komt dit hele plan niet uit de koker van het CDA?
Die partij heeft er volgens mij helemaal veel (ideologisch) belang bij dat het studentenleven kapot gemaakt kan worden:
- Het gezuip en geneuk in het studentenleven is per definitie goddeloos en tegen de wil van god, dus moet dat worden voorkomen (wat er in die kerkgenootschappen gebeurd laten we dan maar even achterwege);
- CDAers zijn meestal mensen die een christelijke boekwinkel, schoenmaker, ambtenaar of andere middenstandsberoepen hebben, waar je per uitstek geen hoge opleiding voor nodig hebt;
- hoe hoger de bevolking opgeleid is, hoe meer ze loskomen van het "geloof", omdat men dan inziet dat er (wetenschappelijk) geen basis is voor geloof. Wetenschap en religie gingen nooit goed samen;
Nee, dit hele plan klinkt voor mij eerder naar een wereldbeeld wat zich kenmerkt door benepenheid, intellectueel onvermogen / onwil, kleinburgerlijkheid en dat soort dingen. Iets wat je veel eerder bij de achterban van het CDA zou vinden dan bij de goddeloze, shagrokenende en 10 kinderen van 10 verschillende mannen hebbende PVVer.
Ik zou dus voorstellen dat studenten op zondag lekkere zuip- en neukorgies in de openbare parken van christelijke gemeenten gaan houden, puur om die mensen te sarren die denken dat ze ons onze toekomst kunnen ontnemen en ons in een kleinburgerlijk keurslijf kunnen dwingen.
Hey, psst. De meeste betastudies hebben gewoon 2 jaar vertraging ingecalculeerd staan, anders zijn ze simpelweg niet te doen. Op een enkele hoogbegaafde bolleboos na.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:44 schreef HenkXL het volgende:
Ben het helemaal eens met dit wetsvoorstel.
Al die paupers die in 5 jaar het niet voor elkaar krijgen een studie te halen, verdienen het ook niet! Goede motivatie voor die lullo's die er met de pet naar gooien.
Het zal je verbazen hoor, ik ken ook verschillende CDA'ers, en ondanks dat ze gedeeltelijk met de tijd meegegaan zijn hebben ze bij verschillende zaken nog wel heel erg beperkte opvatting (sex is niet vies, maar wel bijzonder, net zoals geneugten in het algemeen, en mogen derhalve slechts er beperkt wordne genoten).quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:31 schreef Ace-of-Spades het volgende:
Mwuah, k vraag me af hoe sterk de Christelijke basis van het CDA werkelijk nog is.
't Laatste idee van von_Preussen ben ik dan wel weer voorstander van.
Uit een ander topic:quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:44 schreef HenkXL het volgende:
Al die paupers die in 5 jaar het niet voor elkaar krijgen een studie te halen, verdienen het ook niet! Goede motivatie voor die lullo's die er met de pet naar gooien.
Het zal wel duidelijk zijn waarom HenkXL geen verdere aandacht verdient.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:42 schreef HenkXL het volgende:
Ligt eraan he, als je niet rond komt moet je wel..
Als dat allemaal geen probleem is zou ik het mooi niet doen, lekker pilseng de hele week!
Geen probleem hoor, een studie afronden binnen 5 jaar en meerdere malen per week pilsen. Het ligt er maar net aan waar je overdag je prioriteiten legt.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:48 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Het zal je verbazen hoor, ik ken ook verschillende CDA'ers, en ondanks dat ze gedeeltelijk met de tijd meegegaan zijn hebben ze bij verschillende zaken nog wel heel erg beperkte opvatting (sex is niet vies, maar wel bijzonder, net zoals geneugten in het algemeen, en mogen derhalve slechts er beperkt wordne genoten).
Sailliant detail is dat de studentes die uit een christelijke omgeving komen en nu onder de plak van hun ouders vandaan komen juist de grootste sletjes zijn. Dus als je gewoon makkelijk wilt scoren kan je het beste een christelijke studentenvereniging bezoeken, van de jongens daar heb je sowieso geen concurrentie.
[..]
Uit een ander topic:
[..]
Het zal wel duidelijk zijn waarom HenkXL geen verdere aandacht verdient.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb mijn prioriteiten bij het verkrijgen van een handicap gelegt, compleet eigen schuld, had ik maar moeten studeren.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:51 schreef HenkXL het volgende:
[..]
Geen probleem hoor, een studie afronden binnen 5 jaar en meerdere malen per week pilsen. Het ligt er maar net aan waar je overdag je prioriteiten legt.
Maar belast de uni aub niet.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:44 schreef HenkXL het volgende:
Ik heb 't al eerder gezegd, iets strenger mag best. Genoeg lamlullende studenten om mij heen, die écht geen reet uitvoeren; zo werkt de wereld niet. Sterker nog: zelf ben ik ook een idioot doordat ik komend jaar pas ga beginnen met een studie waar mijn passie ligt. Mijn focus lag eerst op topsport, prima, ik ben er geen slechter mens van geworden. Ik ben best bereid daar de consequenties van te ondervinden, maar incrementalisme is het huidige kabinet blijkbaar vreemd. Zoals iemand al zei: dit is als een atoombom in zetten om kakkerlakken uit te roeien.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:51 schreef HenkXL het volgende:
[..]
Geen probleem hoor, een studie afronden binnen 5 jaar en meerdere malen per week pilsen. Het ligt er maar net aan waar je overdag je prioriteiten legt.
Als je mensen wilt stimuleren om door te studeren moet je een bindend studieadvies van 30 ECTS (of 35, 40) per jaar invoeren, maarja, dat levert geen geld op dus is het het overwegen ook niet waard.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:59 schreef Ace-of-Spades het volgende:
[..]
Ik heb 't al eerder gezegd, iets strenger mag best. Genoeg lamlullende studenten om mij heen, die écht geen reet uitvoeren; zo werkt de wereld niet. Sterker nog: zelf ben ik ook een idioot doordat ik komend jaar pas ga beginnen met een studie waar mijn passie ligt. Mijn focus lag eerst op topsport, prima, ik ben er geen slechter mens van geworden. Ik ben best bereid daar de consequenties van te ondervinden, maar incrementalisme is het huidige kabinet blijkbaar vreemd. Zoals iemand al zei: dit is als een atoombom in zetten om kakkerlakken uit te roeien.
Mensen wijzen op verantwoordelijk gedrag: prima.
Studenten stimuleren hun studie af te ronden: prima
Aankomen met boetes die geen enkele student kan betalen:![]()
Met uiteraard alle gevolgen van dien.
Je hebt het nu alleen over de studenten, maar vergeet de scholen niet. Die worden net zo hard gestraft voor het feit dat ze NIET a la INHOLLAND diploma's weggeven bij een pakje boter.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:59 schreef Ace-of-Spades het volgende:
[..]
Ik heb 't al eerder gezegd, iets strenger mag best. Genoeg lamlullende studenten om mij heen, die écht geen reet uitvoeren; zo werkt de wereld niet. Sterker nog: zelf ben ik ook een idioot doordat ik komend jaar pas ga beginnen met een studie waar mijn passie ligt. Mijn focus lag eerst op topsport, prima, ik ben er geen slechter mens van geworden. Ik ben best bereid daar de consequenties van te ondervinden, maar incrementalisme is het huidige kabinet blijkbaar vreemd. Zoals iemand al zei: dit is als een atoombom in zetten om kakkerlakken uit te roeien.
Mensen wijzen op verantwoordelijk gedrag: prima.
Studenten stimuleren hun studie af te ronden: prima
Aankomen met boetes die geen enkele student kan betalen:![]()
Met uiteraard alle gevolgen van dien.
Is dit nou een steekhoudende verdediging?quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:46 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Hey, psst. De meeste betastudies hebben gewoon 2 jaar vertraging ingecalculeerd staan, anders zijn ze simpelweg niet te doen. Op een enkele hoogbegaafde bolleboos na..
Het leek me weinig zinvol om met een uitgebreide argumentatie te komen op zo'n ondoordachte reactie.quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:05 schreef eriksd het volgende:
[..]
Is dit nou een steekhoudende verdediging?
Tsja. We kunnen ook het niveau van de betastudies omlaag gooien zodat het wel standaard in 3 jaar bachelor en 2 jaar master kan. Stage afschaffen is een goed begin - zeker voor de wat meer getalenteerde studenten die een uitdagend project kozen is de kans op vertraging immers groot.quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:05 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik hier een heel verhaal voor je getypt, alleen heb je daar nooit op gereageerd.quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:05 schreef eriksd het volgende:
[..]
Zeer fijn inderdaad. Werk je voor nop >50u per week, waarbij je ook nog eens collegegeld moet betalen om te mogen werken en dan willen ze ook nog eens je ov afschaffen terwijl je elke dag met de trein naar het ziekenhuis moetquote:Op woensdag 19 januari 2011 17:14 schreef Hawkery het volgende:
En dan heb ik het nog niet over de misère van de gemiddelde geneeskunde/technische student.
Halbe Zijlstra is not impressed.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:00 schreef motorbloempje het volgende:
oh, nou, dan gooi ik er nog maar even in dat ik zo ga leren voor een tentamen van een vak waar ik bar weinig aan heb gedaan, maar wat ik toch nog (stond niet in de planning) wil gaan halen.
Als je moet werken om je studie te betalen moet je keuzes maken, en een van de risico's van deze keuze hield ik dat ik moest werken op de momenten dat van dit vak 't college werd gegeven.
Dus ik dacht 'meh.. dan volgend jaar maar, desnoods in Engeland een vervangde module doen', maar nu wil ik het stiekem toch halen, wat betekent:
keihard 12 hoofdstukken Phonology inhalen en een groepsopdracht in m'n eentje inkoppen...
Het moet maar... luie student die ik ben
quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:48 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Grappen en grollen, trappen tegen trollen!
Zover wil ik nou ook weer niet gaan.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:29 schreef von_Preussen het volgende:
Zou Halbe nog zo stom grijnzen als de studenten zo onder het raam van zijn werkkamer zitten:
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |