abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91211210
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:17 schreef Orbis het volgende:

[..]

Klinkt als lulkoek. Uit de studies die ik gelezen heb (o.a. CPB: Effecten van invoering van een sociaal leenstelsel in het Nederlands hoger onderwijs) blijkt dat een gemiddelde studie per jaar 8400 euro kost, waar de student nu dus 12% van betaalt. De overige 88% komt bij de overheid vandaan.
Sowieso mist Hannes volgens mij één en ander aan kosten. Een groot deel van de universiteitsgebouwen wordt bijvoorbeeld niet gebruikt voor college (kantoren, bibliotheken etc.). Maar daar moet wel voor betaald worden. De gelijkschakeling tussen de kosten en betaling van de student gaan al niet meer op. Bovendien vergeet hij dat er nog meer mensen zijn dan alleen de conciërge en de docent. Iedere faculteit heeft een bestuur, er zijn overkoepelende besturen, onderzoekers die geen onderwijs geven en ga zo maar door.
Ik vind zijn verhaaltje ook wel erg dom en simpel, maar een student zou niet moeten betalen voor onderzoekers die geen onderwijs geven natuurlijk. ;)
  woensdag 12 januari 2011 @ 14:29:36 #102
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91211441
Verder geeft die CPB publicatie ook geen onderbouwing voor de 8400 euro per student, dus dat is een nikszeggend getal. Waarom zou de alfastudent meer voor onderwijs moeten betalen omdat de betastudent zo nodig een dure studie wilt volgen?
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_91211543
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:29 schreef ethiraseth het volgende:
Verder geeft die CPB publicatie ook geen onderbouwing voor de 8400 euro per student, dus dat is een nikszeggend getal. Waarom zou de alfastudent meer voor onderwijs moeten betalen omdat de betastudent zo nodig een dure studie wilt volgen?
Wat wil je dan? Per studie een verschillend bedrag laten betalen? Dan volgt er straks niemand meer een beta studie en ook geen geneeskunde.
pi_91211556
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:29 schreef ethiraseth het volgende:
Het is jammer dat ik geen betere bron van de 8400 euro kan vinden. Maar ten aanzien van de tweede zin: de overheid heeft ervoor gekozen om studeren voor iedereen even toegankelijk te maken. Het enorm opschroeven van de kosten van een beta-studie maakt bijvoorbeeld dat in de zorg de tekorten aan mensen alleen maar meer toenemen.
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
pi_91211868
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:31 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Wat wil je dan? Per studie een verschillend bedrag laten betalen? Dan volgt er straks niemand meer een beta studie en ook geen geneeskunde.
Dat is toch wat de VVD wil?

De "verbruiker" betaalt, algelang naar dat hij meer "kost".
  woensdag 12 januari 2011 @ 14:40:42 #106
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91211987
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:31 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Tja, dat is dan een jammerlijke consequentie. Maar als je gaat beboeten vanwege overmatig gebruik (wat nog steeds maar discutabel is, aangezien al door bijvoorbeeld een decaan van de TU/D is gezegd dat bij zijn universiteit langstudeerders niks extra's kosten) is het natuurlijk raar om geen onderscheid tussen gebruikers te maken.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_91212113
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:40 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Tja, dat is dan een jammerlijke consequentie. Maar als je gaat beboeten vanwege overmatig gebruik is het natuurlijk raar om geen onderscheid tussen gebruikers te maken.
Is dat zo? Wat nu beboet gaat worden is (althans, in idee) free-ridergedrag. Mensen die op kosten van de samenleving uit hun neus eten. Nu zeg ik niet dat het in de praktijk zo zal uitwerken, maar dat is het idee. Maar dat maakt toch niet dat er een reden is om boetes opeens niet te uniformeren? Zo gaat het immers ook bij verkeersboetes. Het enige waar je naar kijkt is de mate van het exces. Harder rijden / meer studievertraging is een hogere boete.
  woensdag 12 januari 2011 @ 14:46:15 #108
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91212260
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:43 schreef Orbis het volgende:

[..]

Is dat zo? Wat nu beboet gaat worden is (althans, in idee) free-ridergedrag. Mensen die op kosten van de samenleving uit hun neus eten. Nu zeg ik niet dat het in de praktijk zo zal uitwerken, maar dat is het idee. Maar dat maakt toch niet dat er een reden is om boetes opeens niet te uniformeren? Zo gaat het immers ook bij verkeersboetes. Het enige waar je naar kijkt is de mate van het exces. Harder rijden / meer studievertraging is een hogere boete.
Maar er is dus nog niet aangetoond dat er sprake is van freeridergedrag. Dat is een aanname die wordt gemaakt omdat er, om het te rechtvaardigen, vanuit wordt gegaan dat langstudeerders jarenlang voltijd college volgen, terwijl dat niet de praktijk is

De staatssecretaris is dan ook glashard aan het liegen om zijn bezuinigingen enigszins aanvaardbaar te maken. Want het zijn simpelweg bezuinigingen, meer niet.
pi_91212473
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:46 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Maar er is dus nog niet aangetoond dat er sprake is van freeridergedrag. Dat is een aanname die wordt gemaakt omdat er, om het te rechtvaardigen, vanuit wordt gegaan dat langstudeerders jarenlang voltijd college volgen, terwijl dat niet de praktijk is

De staatssecretaris is dan ook glashard aan het liegen om zijn bezuinigingen enigszins aanvaardbaar te maken. Want het zijn simpelweg bezuinigingen, meer niet.

Ik denk dat freeridergedrag wel te bewijzen valt: de staat draagt in grote mate bij aan de bekostiging van het onderwijs. Iemand die (onnodig) langer over zijn studie doet, maakt daarmee meer aanspraak op 'staatssteun'. Het gaat niet om de kosten van de Uni zelf dan, maar om de kosten van de gehele maatschappij. Want een langstudeerder a) kost gewoon geld in de vorm van subsidie en b) werkt zelf minder lang of minder hooggekwalificeerd, en levert als zodanig minder op.

Overigens ben ik het wel met je eens dat een boete extreem rigoreus en rücksichtslos is. Ik ben zelf meer een voorstander van een sociaal leenstelsel waarin mensen gewoon geconfronteerd worden met hun eigen kosten en langstuderen een meer weloverwogen keuze. Een boete komt erg rauw op je dak.
pi_91212775
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:51 schreef Orbis het volgende:

[..]

Ik denk dat freeridergedrag wel te bewijzen valt: de staat draagt in grote mate bij aan de bekostiging van het onderwijs. Iemand die (onnodig) langer over zijn studie doet, maakt daarmee meer aanspraak op 'staatssteun'. Het gaat niet om de kosten van de Uni zelf dan, maar om de kosten van de gehele maatschappij. Want een langstudeerder a) kost gewoon geld in de vorm van subsidie en b) werkt zelf minder lang of minder hooggekwalificeerd, en levert als zodanig minder op.
Er is al aangetoond dat een langstudeerder de overheid niets meer kost aan subsidie danwel studiefinanciering (das eigenlijk helemaal fijn voor de overheid, want het is een winstgevende lening!).

b) is trouwens helemaal een slechte argumentatie (in de kern heb je gelijk), het staat voor mensen vrij om helemaal zelf te beslissen op wat voor manier ze hun leven invullen, zo lang ze maar in hun inkomen kunnen voorzien (nogmaals, de stufi is dan een lening, dus langstudeerders voorzien in hun eigen inkomen).
Een vraag aan jou, stel je voor iemand met een goede opleiding kiest niet voor de baan waar hij het meeste verdiend, maar gaat bijv. voor een relatief kleiner salaris bij een NGO werken. De overheid verkrijgt daardoor minder belasting dan ze zouden hebben kunnen gekregen ("levert minder op", je eigen argument). Moeten die dan ook een boete krijgen omdat ze de overheid minder belastinginkomsten hebben gegeven, door te kiezen voor een lager betaalde baan?
En wat is met mensen die naar het buitenland verhuizen om daar te wonen en te werken, die leveren ook veel minder op dan wanneer ze in Nederland waren gebleven, moeten die mensen daarvoor dan ook een boete betalen om de gedorven belastinginkomsten te compenseren?

Dat is een erg nare redenatie die jij hebt, want dan ga je dus bepalen wat mensen in het leven moeten doen en ontneem je hen de keuzevrijheid.
pi_91212879
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 19:35 schreef Prodent_tandpasta het volgende:
Ik ga terug naar mijn eigen land! :P
Doe dat, uitvreter. Beetje op onze kosten willen studeren zeker.
pi_91212974
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:51 schreef Orbis het volgende:

[..]

a) Op welke manier? Stufi stopt gewoon en zoals ik eerder in het topic heb uitgelegd, volgt een langstudeerder nauwelijks extra onderwijs.

b) Is inderdaad zo, maar dan kom je in een gevaarlijk gebied vind ik zelf. Je leeft voor jezelf en niet voor de staat.
pi_91212999
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:57 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Er is al aangetoond dat een langstudeerder de overheid niets meer kost aan subsidie danwel studiefinanciering (das eigenlijk helemaal fijn voor de overheid, want het is een winstgevende lening!).

b) is trouwens helemaal een slechte argumentatie (in de kern heb je gelijk), het staat voor mensen vrij om helemaal zelf te beslissen op wat voor manier ze hun leven invullen, zo lang ze maar in hun inkomen kunnen voorzien (nogmaals, de stufi is dan een lening, dus langstudeerders voorzien in hun eigen inkomen).
Een vraag aan jou, stel je voor iemand met een goede opleiding kiest niet voor de baan waar hij het meeste verdiend, maar gaat bijv. voor een relatief kleiner salaris bij een NGO werken. De overheid verkrijgt daardoor minder belasting dan ze zouden hebben kunnen gekregen ("levert minder op", je eigen argument). Moeten die dan ook een boete krijgen omdat ze de overheid minder belastinginkomsten hebben gegeven, door te kiezen voor een lager betaalde baan?
En wat is met mensen die naar het buitenland verhuizen om daar te wonen en te werken, die leveren ook veel minder op dan wanneer ze in Nederland waren gebleven, moeten die mensen daarvoor dan ook een boete betalen om de gedorven belastinginkomsten te compenseren?

Dat is een erg nare redenatie die jij hebt, want dan ga je dus bepalen wat mensen in het leven moeten doen en ontneem je hen de keuzevrijheid.
Oké, ik geef direct toe dat het een extreem dwingend uitgangspunt is. Het gaat mij meer om de economische redenering in het algemeen: studenten zullen eerder bij de Intertoys werken dan bij een bedrijf dat een salaris betaalt dat strookt met de opleiding. Over de NGO's, het werk van zulke instellingen heeft dan weer positieve externe effecten die niet direct in geld uit te drukken zijn.

Ik sta ook niet zo'n vreselijk rigide systeem voor, het is meer om for argument's sake tegengas te bieden.
pi_91213261
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:01 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

a) Op welke manier? Stufi stopt gewoon en zoals ik eerder in het topic heb uitgelegd, volgt een langstudeerder nauwelijks extra onderwijs.

b) Is inderdaad zo, maar dan kom je in een gevaarlijk gebied vind ik zelf. Je leeft voor jezelf en niet voor de staat.
a) Inderdaad, langstudeerders zullen minder onderwijs volgen. Maar toch zullen er wel enige extra kosten zijn.

b) Zeer gevaarlijk, zelfs. Maar leef je wel volledig voor jezelf? Er zijn heel veel regelingen vanuit de overheid die werken met opgebouwde rechten, zoals de WW en WIA (gerelateerd aan inkomen en arbeidsverleden). Het idee is daar toch dat men door bepaalde keuzes de staat meer inkomsten oplevert waar dus ook een hogere 'beloning' tegenover staat (in de vorm van betere rechten). En indien deze rechten zijn uitgeput, wordt je doorgeschoven naar een veel minder gunstig regime. Natuurlijk leef je niet echt voor de staat, maar zoals je ziet wordt extra inzet t.b.v. de staat wel beloond.

Ik moet overigens nu ervan door, dus ik pik de discussie zo nodig vanavond verder op ;) .
  woensdag 12 januari 2011 @ 15:15:24 #115
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91213591
En dan zijn er wat extra kosten? So what? We accepteren ook dat mensen van 85 een nieuwe knie krijgen, wat nog veel meer weggegooid geld is. Onderwijs is investeren en de ene investering is nu eenmaal wat minder snel rendabel dan de ander. Uiteindelijk is het altijd zinnig om iemand zijn opleiding te laten afmaken.Het idee van de JOVD om de bezuiniging, die er blijkbaar moet komen, te bekostigen door de studiefinanciering te verlagen met 30% is dan ook veel beter.

- Je pakt er geen mensen mee die dit niet zagen aankomen (aangezien het plan is om het met terugwerkende kracht per september in te voeren) en daardoor in grote problemen komen of zelfs hun studie moeten stopzetten (wat meteen een verlies is).
- Het onderwijs blijft over het algemeen betaalbaar (1700 euro is nog te doen, ook als je niet heel veel verdient, 4700 wordt onmogelijk op te hoesten zonder je in forse schulden te steken bij private banken, wat de overheid ook weer wilt ontmoedigen).
- Je straft universiteiten niet met boetes omdat ze mensen die "te lang" studeren maar wel de 3000 euro boete kunnen/willen ophoesten onderwijs willen geven.
- mensen zijn in staat om zich op latere leeftijd nog om- of bij te scholen, ook als de werkgever dit niet kan of wil bekostigen. Dit lijkt me ook van belang gezien de nadruk die de overheid al jaren legt op dingen als een leven lang leren en het verwachten van mensen dat ze zich blijven ontwikkelen of zelfs omscholen als de markt daarom vraagt. Het hoger onderwijs sluiten voor iedereen die een paar jaar ervan gebruik heeft gemaakt is zéér onverstandig.
- je ontmoedigt mensen niet nog meer om bijvoorbeeld een beta-studie te gaan doen. Want waarom zou je het risico lopen niet op tijd af te studeren (wat zeer reeel is bij die tak) en dus forse boetes krijgt als je natuurkunde gaat studeren, als je ook én veel sneller kan afstuderen bij bijvoorbeeld een studie bedrijfskunde of rechten én nog eens veel meer ermee kan gaan verdienen?
pi_91213644
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:01 schreef Orbis het volgende:

[..]

Oké, ik geef direct toe dat het een extreem dwingend uitgangspunt is. Het gaat mij meer om de economische redenering in het algemeen: studenten zullen eerder bij de Intertoys werken dan bij een bedrijf dat een salaris betaalt dat strookt met de opleiding. Over de NGO's, het werk van zulke instellingen heeft dan weer positieve externe effecten die niet direct in geld uit te drukken zijn.
Even vooraf, begrijp ik goed dat het niet je eigen mening is, maar je voor de discussie tegenargumenten opwerkt? :)

Maar goed, jij noemt dus het argument dat mensen minder belasting voor de staat opbrengen, dan dat ze n.a.v. optimale keuze's hadden kunnen opleveren?

Wat is er dan met:

1) iemand die naar het buitenland emigreert en zodoende de overheid om veel belastinginkomsten derft?

2) iemand die een voltijdbaan aangeboden krijgt, maar liever een deeltijdbaan aanneemt omdat hij de extra tijd aan zelfontplooing wil besteden, en daardoor ook minder inkomstenbelasting oplevert?

3) iemand die i.p.v. voor een baan met een loon van ¤55.000 liever kiest voor een baan die ¤40.000 aan beloning heeft, uit bijv. idealistische motieven (voor een NGO gaan werken), en daardoor ook minder inkomstenbelasting oplevert dan hij had kunnen opleveren?

4) studenten die kiezen voor een studie waarmee ze later minder verdienen (bijv. leraar wiskunde op VWO-niveau vs. een dikbetaalde manager in de zakenwereld), hadden ze een andere studie gekozen dan hadden ze een beter betaalde baan gehad en dus meer inkomstenbelasting kunnen betalen, ergo ze hebben inkomsten gedorven?

Moeten die allemaal financieel de overheid compenseren voor misgelopen belastinginkomsten? Als je zo denkt kom je op een erg hellend vlak terug m.b.t. het ingrijpen in het persoonlijke leven van mensen.

Als ik jouw argumentatie volg, dan zouden de personen in bovenstaande gevallen de staat ook moeten compenseren vanwege de gedorven belastinginkomsten, want om die gedorven inkomsten gaat het immers. Want je kan ook niet een (belasting)wet invoeren die wel voor de burgers van postcodegebied 1000 tot 5000 geld, maar niet voor die van 5001 tot 9999, dat onderscheid mag men niet maken.
pi_91214227
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:07 schreef Orbis het volgende:

[..]

a) Inderdaad, langstudeerders zullen minder onderwijs volgen. Maar toch zullen er wel enige extra kosten zijn.
Uiteraard wel iets, maar de student betaalt ook nog steeds de 1700 euro. Er wordt maar weinig extra onderwijs gevolgd, een groot deel is administratieve kosten en wat extra nakijkwerk e.d., dus ik ga ervan uit dat je met dat bedrag al een heel eind bent.
  woensdag 12 januari 2011 @ 16:23:46 #118
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91216689
http://www.scienceguide.n(...)oete-splijt-cda.aspx

goed stuk over de interne tegenstellingen binnen het CDA, en ook het gebrek aan publieke steun van de VVD en PVV, voor dit plan.

En hier nogmaals een zeer arrogante reactie van de staatssecretatis over de protesten uit alle hoeken van het onderwijs. Hij zegt letterlijk dat universiteiten en studenten niet moeten zeuren "want het had erger gekund". :')

[ Bericht 42% gewijzigd door ethiraseth op 12-01-2011 16:32:08 ]
pi_91218047
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 16:23 schreef ethiraseth het volgende:
http://www.scienceguide.n(...)oete-splijt-cda.aspx

goed stuk over de interne tegenstellingen binnen het CDA, en ook het gebrek aan publieke steun van de VVD en PVV, voor dit plan.

En hier nogmaals een zeer arrogante reactie van de staatssecretatis over de protesten uit alle hoeken van het onderwijs. Hij zegt letterlijk dat universiteiten en studenten niet moeten zeuren "want het had erger gekund". :')
Ik word bloedlink van dat soort uitspraken :') . Van Bijsterveld riep een aantal weken terug ongeveer hetzelfde, dat de protesten geen zin hadden want 'die wet komt er toch wel :6 '.
Ik ben, zoals meerdere malen geopperd, voor een volledig sociaal leenstelsel. De huidige basisbeurzen zijn een lachertje, dus dan kun je net zo goed zelf bepalen hoeveel je wil lenen.
  woensdag 12 januari 2011 @ 16:51:39 #120
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91218104
Ja, ik snap ook niet waarom het CDA zo halsstarrig vasthoudt aan die 80/250 euro studiefinanciering. Dat is echt een lachertje. :')
  † In Memoriam † woensdag 12 januari 2011 @ 16:58:42 #121
294940 badtripbob
GeK, no?
pi_91218474
Zo, heb heel het topic doorgelezen: Erg interessant. :Y.
Zelf heb ik weinig toe te voegen behalve dat ik het een belachelijk plan vind om bezuinigingen op studenten te verhalen terwijl studenten juist gesteund moeten worden en gemotiveerd om de studie te gaan volgen/afmaken die hen een betere toekomst bied.

Slechtste vind ik nog dat op deze manier de studenten met ouders die genoeg geld hebben een erg oneerlijk voordeel hebben en degene die deze extra kosten niet kunnen betalen maar moeten stoppen met hun opleiding/onnodig extra moeten lenen....

Ben blij dat ik geen student ben.
pi_91219971
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 09:45 schreef eriksd het volgende:
Kan iemand nou een steekhoudend argument geven waarom meer dan 2 jaar vertraging normaal zou zijn?
- Wisselen van studie, daarna nog een jaartje extra over doen is niet zo gek toch?
- Inloten eerste x niet gelukt , inloten 2e x niet gelukt
- te lange stages icm werk, lange reizen etc etc. waardoor je weinig tijd hebt om te studeren.
- en dan hebben we het nog niet eens over prive-omstandigheden gehad ;)
  woensdag 12 januari 2011 @ 18:12:41 #123
286730 Ace-of-Spades
Money for nothing
pi_91222169
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 17:29 schreef xiexiewajijniezie het volgende:

[..]

- Wisselen van studie, daarna nog een jaartje extra over doen is niet zo gek toch?
- Inloten eerste x niet gelukt , inloten 2e x niet gelukt
- te lange stages icm werk, lange reizen etc etc. waardoor je weinig tijd hebt om te studeren.
- en dan hebben we het nog niet eens over prive-omstandigheden gehad ;)
Hoe zit dat eigenlijk met wisselen van studie? Ik ben nu tweedejaars, maar twijfel toch sterk over verandering van studie. Betekent dat dat ik vrijwel zeker kandidaat ben voor ¤4700 collegegeld?
Chicks for free.
''Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. Explore. Dream. Discover.'' Mark Twain
  woensdag 12 januari 2011 @ 18:16:40 #124
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91222351
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 18:12 schreef Ace-of-Spades het volgende:

[..]

Hoe zit dat eigenlijk met wisselen van studie? Ik ben nu tweedejaars, maar twijfel toch sterk over verandering van studie. Betekent dat dat ik vrijwel zeker kandidaat ben voor ¤4700 collegegeld?
Ja. Je hebt twee jaar gehad, dus je laatste jaar van een nieuwe bachelor zou je vijfde jaar zijn, dus 4700 collegegeld en bidden dat de universiteit je nog wilt hebben aangezien ook zij een boete voor je krijgen.
  woensdag 12 januari 2011 @ 18:20:20 #125
286730 Ace-of-Spades
Money for nothing
pi_91222513
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 18:16 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ja. Je hebt twee jaar gehad, dus je laatste jaar van een nieuwe bachelor zou je vijfde jaar zijn, dus 4700 collegegeld en bidden dat de universiteit je nog wilt hebben aangezien ook zij een boete voor je krijgen.
Oke thx :). Dat tweede puntje kan idd ook nog een probleem worden, nooit aan gedacht. Naja, mijn huidige resultaten zijn zeer goed. Hopelijk helpt dat nog enigszins. Fingers crossed ;)
Chicks for free.
''Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. Explore. Dream. Discover.'' Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')