Deel 1: http://forum.fok.nl/topic/1574994quote:Op woensdag 15 december 2010 10:55 schreef WhateverWhatever het volgende:
[ afbeelding ]
MOERKAPPELLE - De 62-jarige Spar-winkelier Dick Pak uit Moerkapelle die gisteren werd overvallen door een 20-jarige Marokkaan, heeft de gewapende dief van zich afgeslagen, waarbij deze van de trap viel en zijn nek brak. De overvaller overleed aan zijn verwondingen.
Twee Marokkaanse overvallers van 19 en 20 jaar drongen de Spar-supermarkt van Dick Pak aan de Dorpsstraat gistermorgen rond halfacht binnen. Het duo verschafte zich de toegang door achter de bakker aan te lopen toen deze net als iedere morgen vers brood kwam brengen. Hierbij kreeg het broodmeisje een pistool tegen haar hoofd.
Vervolgens gingen de twee overvallers de trap op naar het kantoor waar de eigenaar en zijn zoon Joris aan de koffie zaten. De twee moesten onder bedreiging van een pistool de geldlades afgeven. Hierbij werden twee kogels afgevuurd. Pak en zijn zoon werden opgesloten in het kantoor, maar Joris wist een glazen deur in te trappen.
"Toen de politie ter plaatse kwam lag de oudste overvaller meer dood dan levend onder aan de trap", verklaarde een overbuurvrouw gisteravond. Volgens een buurman zou de overvaller bij de val zijn nek hebben gebroken. De politie is de hele dag bezig geweest met sporenonderzoek. "De vier tijdens de overval aanwezige supermarktmedewerkers zijn gisteren allemaal gehoord", zei woordvoerster Nicolette Stoel. "Een van hen zien we als verdachte."
Naar huis gestuurd
De winkelier is na het verhoor wel weer op vrije voeten gesteld en naar huis gestuurd. Het is voor het eerst dat het openbaar ministerie tot deze maatregel overgaat en een burger die een belager verwondt, niet meteen oppakt. Hij kan wel verdacht blijven. Volgens het OM heeft de zaak kenmerken van een noodweersituatie.
Staatssecretaris Teeven (Veiligheid en Justitie) zei maandag tijdens het Telegraaf Kerstconcert dat dit de nieuwe aanpak van het OM wordt. Iemand die aangevallen wordt door een gewelddadige inbreker of overvaller en zichzelf verdedigt door ook geweld te gebruiken, krijgt voortaan een bijzondere positie. Hij wordt wel als verdachte aangemerkt, maar niet aangehouden door de politie.
De tweede overvaller, die niet gewond raakte, is opgepakt.
Bron: Telegraaf
Vorige topic
Zwaargewonde overvaller supermarkt is overleden
quote:Op woensdag 15 december 2010 23:33 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Waar zeg ik daar iets dat in strijd is met mijn mening hier ?
.
quote:Op woensdag 15 december 2010 19:58 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
En dit gaan we dus de komende tijd veel meer zien . Overvallers die meer en zwaarder geweld gaan toepassen omdat winkeliers de held willen uithangen .
Feiten die ik niet in het andere topic ben tegengekomen, vanwaar dat nu ineens een aanname die je een week geleden nog wegwuifde..quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:49 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
De suggestie dat als burgers meer rechten krijgen om zich te verdedigen, overvallers meer geweld gaan gebruiken zou ik graag onderbouwd zien door feiten
Kan ook niks geen medelijden met die gast hebben.quote:Op woensdag 15 december 2010 23:55 schreef BansheeBoy het volgende:
Lekker, ga je dood omdat je wat fast cash wilt, wat zou de buit nou helemaal zijn geweest? 500 euro, misschien 1000? Dat is het toch niet waard man.
Op die leeftijd zat ik heerlijk onschuldig in de bibliotheek verse stripboeken te lezen.²
Mensen die anderen een levenslange trauma gunnen om zelf 500 euro, misschien 1000 rijker te zijn verdienen zo'n uitkomst gewoon.quote:Op woensdag 15 december 2010 23:55 schreef BansheeBoy het volgende:
Lekker, ga je dood omdat je wat fast cash wilt, wat zou de buit nou helemaal zijn geweest? 500 euro, misschien 1000? Dat is het toch niet waard man.
Op die leeftijd zat ik heerlijk onschuldig in de bibliotheek verse stripboeken te lezen.²
quote:Op woensdag 15 december 2010 23:56 schreef UncleDolan het volgende:
Ik heb een tyfushekel aan criminelen, hoe meer er in her harnas sterven hoe beter. Het interesseert me verder geen grijze kut wat de afkomst is van de dader.
De hele discussie gaat over dit stukje... Ik zie niet in hoe iemand het hiermee oneens kan zijn. Behalve dan dat het voor het eerst gebeurd. Net bijna dood geweest door zo'n gek en dan komt de politie je met veel machtsvertoon ophalen. Als je iets fouts hebt gedaan kan je altijd achteraf nog worden opgepakt want de politie weet bij een inbraak of overval meestal wel waar je woont en werkt op mysterieuze wijze.quote:De winkelier is na het verhoor wel weer op vrije voeten gesteld en naar huis gestuurd. Het is voor het eerst dat het openbaar ministerie tot deze maatregel overgaat en een burger die een belager verwondt, niet meteen oppakt. Hij kan wel verdacht blijven. Volgens het OM heeft de zaak kenmerken van een noodweersituatie.
Heb ik allang antwoord op gegeven .quote:Op woensdag 15 december 2010 23:55 schreef Woffel het volgende:
Lapo
[..]
[..]
[..]
Feiten die ik niet in het andere topic ben tegengekomen, vanwaar dat nu ineens een aanname die je een week geleden nog wegwuifde..
Als je je nou gewoon beperkt met je argumentatie tot dit topic lijkt me dat wel zo praktisch. Ik ga ook echt niet jouw postgeschiedenis napluizen om te kijken of ergens nog iets staat dat ik tegen je kan gebruiken .quote:Wapenen hoeft niet perse te betekenen een wapen dragen. Je kunt ook zorgen voor meer en betere preventie , een actievere samenwerking met de politie , meer controle enz enz
[/quote]quote:Op woensdag 15 december 2010 23:58 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Als je je nou gewoon beperkt met je argumentatie tot dit topic lijkt me dat wel zo praktisch. Ik ga ook echt niet jouw postgeschiedenis napluizen om te kijken of ergens nog iets staat dat ik tegen je kan gebruiken .
[..]
Feiten die ik niet in het andere topic ben tegengekomen, vanwaar dat nu ineens een aanname die je een week geleden nog wegwuifde..
Ik stel toch een gewone vraag? Jij wijzigt je standpunt, vind ik raar en als je had gezegd dat je met de hele familie onder je account post had ik dat geloofd.quote:
Nog steeds zo te zienquote:Op donderdag 16 december 2010 00:02 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Zie edit . Had ff ruzie met die quoteknopjes . Jij ook zo te zien
Wat gaat jou dat aan ?quote:Op donderdag 16 december 2010 00:15 schreef Woffel het volgende:
Zou z'n homeboy nog op verlof mogen voor de begrafenis?
Vraag het aan je baas Fred zou ik zeggenquote:Op donderdag 16 december 2010 00:22 schreef Woffel het volgende:
[..]
Gewoon een vraag, of moet ik alles gaan verantwoorden..
Jij denkt zeker dat ik, stel dat dat het geval zou zijn en hij verlof krijgt ik moeilijk ga doen..quote:Op donderdag 16 december 2010 00:25 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Vraag het aan je baas Fred zou ik zeggen
Neuh . Vraag me alleen af in hoeverre het relevant voor jou is of zijn opgepakte compagnon al dan niet naar de begrafenis van dat joch gaat .quote:Op donderdag 16 december 2010 00:27 schreef Woffel het volgende:
[..]
Jij denkt zeker dat ik, stel dat dat het geval zou zijn en hij verlof krijgt ik moeilijk ga doen..
En mocht ik Fred spreken dan heb ik het liever over het artikel in de telegraaf en de geloofwaardigheid ervan..
Uhh, nou...quote:Op donderdag 16 december 2010 00:22 schreef CaptainCookie het volgende:
Volgens mij is de discussie wel een beetje klaar, dit topic begint toch weer met van die schreeuwers die de dood van de overvaller toejuichen. Ik heb geen zin om daar weer tegen te argumenteren.
De ontmaskering van Stokstaart als ordinaire relkloon is compleet.quote:Op woensdag 15 december 2010 23:55 schreef Woffel het volgende:
Lapo
[..]
[..]
[..]
Ook voor jou :quote:Op donderdag 16 december 2010 09:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De ontmaskering van Stokstaart als ordinaire relkloon is compleet.
quote:Op woensdag 15 december 2010 23:58 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Heb ik allang antwoord op gegeven .
[..]
Als je je nou gewoon beperkt met je argumentatie tot dit topic lijkt me dat wel zo praktisch. Ik ga ook echt niet jouw postgeschiedenis napluizen om te kijken of ergens nog iets staat dat ik tegen je kan gebruiken .
gast...quote:Op donderdag 16 december 2010 08:45 schreef Stokstaart het volgende:
Nou de huilies die perse voor eigen rechter willen spelen kunnen weer flink aan de bak zo te zien
quote:Ze willen benadrukken dat ze absoluut geen eigen rechter wilden spelen, maar dat er uit pure angst is gehandeld. Ze zijn er allebei compleet stuk van."
Waarom is die kerel dan aangehouden ?quote:
quote:
Omdat dat vrij standaard is bij zulke situaties?quote:Op donderdag 16 december 2010 09:56 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Waarom is die kerel dan aangehouden ?
En zijn broer zeker niet ? In de oude situatie werden dergelijke personen ALTIJD aangehouden als onderdeel van een standaardprocedure om de feiten te bepalen .quote:Op donderdag 16 december 2010 09:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat dat vrij standaard is bij zulke situaties?![]()
Je kijkt teveel NCIS enzo waarbij iedereen maar los kan lopen.
Het heeft juist meer kenmerken van noodweer, en minder van noodweerexces (maar het is natuurlijk wat moeilijk op te maken uit het verhaal). Als er in een noodweersituatie (ook een voorwaarde voor noodweerexces) met een vuurwapen op je geschoten wordt, zijn er m.i. maar weinig middelen niet geoorloofd om jezelf te beschermen.quote:Op donderdag 16 december 2010 09:52 schreef slacker_nl het volgende:
Als ik de verklaring van de advocaat lees is het noodweerexces. Bedoel nadat er schoten gelost zijn kan ik me best voorstellen dat overlevingsdrang inkicked, het zwart wordt voor de ogen en je lijf en leden probeert te beschermen. Op zo'n moment denk je niet eens aan eigen rechter spelen, maar aan veiligstellen van jezelf en anderen.
Of ze nu werkelijk niet meer weten wie wat gedaan heeft of niet, van mij mag het.quote:Op donderdag 16 december 2010 08:34 schreef Susi het volgende:
De oudste overvaller werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis vervoerd. De 19-jarige werd ter plaatse aangehouden. Hij wordt morgen voorgeleid voor de rechter-commissaris. Volgens Kaarls weten zijn cliënten werkelijk niet wat zich precies heeft afgespeeld. "Alles ging in een fractie van een seconde. Het was erop of eronder. Ze willen benadrukken dat ze absoluut geen eigen rechter wilden spelen, maar dat er uit pure angst is gehandeld. Ze zijn er allebei compleet stuk van."
Het is niet de eerste keer dat dit filiaal is overvallen.
Bron
Helemaal mee eensquote:Op donderdag 16 december 2010 10:20 schreef DonJames het volgende:
Het heeft juist meer kenmerken van noodweer, en minder van noodweerexces (maar het is natuurlijk wat moeilijk op te maken uit het verhaal). Als er in een noodweersituatie (ook een voorwaarde voor noodweerexces) met een vuurwapen op je geschoten wordt, zijn er m.i. maar weinig middelen niet geoorloofd om jezelf te beschermen.
Tot er straks in Iran weer eentje zonder echte reden wordt opgeknoopt . Want dan ben je er als de kippen bij om te janken over niet Westerse denkbeelden en het gebrek aan democratie in bananenrepublieken .quote:
Geef me een quote waaruit dat blijkt, simpel figuur.quote:Op donderdag 16 december 2010 10:31 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Tot er straks in Iran weer eentje zonder echte reden wordt opgeknoopt . Want dan ben je er als de kippen bij om te janken over niet Westerse denkbeelden en het gebrek aan democratie in bananenrepublieken .
Jij hebt vast ook wel eens een Mars gestolen bij de Jaminquote:
Nee, ik heb nooit iets gestolen. Jij als advocaat bent waarschijnlijk geen moreel mens, maar de meeste mensen weten echt wel het verschil tussen goed en fout, en leven daar ook naar.quote:Op donderdag 16 december 2010 10:33 schreef DonJames het volgende:
[..]
Jij hebt vast ook wel eens een Mars gestolen bij de JaminVerbeter de wereld, begin bij jezelf
Heilig boontje, je hebt nog nooit iets gedaan wat niet mocht? Je zou de eerste zijnquote:Op donderdag 16 december 2010 10:35 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Nee, ik heb nooit iets gestolen. Jij als advocaat bent waarschijnlijk geen moreel mens, maar de meeste mensen weten echt wel het verschil tussen goed en fout, en leven daar ook naar.
I stand corrected, ik haal noodweer en noodweerexces nooit goed uitelkaar (not a lawyer), maar ff wikipedia erbij gepakt. Wmb gaat de man vrijuit, als er schoten gelost zijn is m.i. veel toegestaan om jezelf en anderen te verdedigen.quote:Op donderdag 16 december 2010 10:20 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het heeft juist meer kenmerken van noodweer, en minder van noodweerexces (maar het is natuurlijk wat moeilijk op te maken uit het verhaal). Als er in een noodweersituatie (ook een voorwaarde voor noodweerexces) met een vuurwapen op je geschoten wordt, zijn er m.i. maar weinig middelen niet geoorloofd om jezelf te beschermen.
Inderdaad, en daarin ben ik echt niet alleen. Het feit dat jij dat denkt bestempel ik dan maar als projectie van je eigen misdragingen.quote:Op donderdag 16 december 2010 10:36 schreef DonJames het volgende:
[..]
Heilig boontje, je hebt nog nooit iets gedaan wat niet mocht? Je zou de eerste zijn![]()
en nee, ik ben geen advocaat
Jouw types zijn me wel bekend . De Rutgers van GS van deze wereld . Overal een (rechtse) mening over maar ondertussen te dom om hun eigen reet af te vegen .quote:Op donderdag 16 december 2010 10:33 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Geef me een quote waaruit dat blijkt, simpel figuur.
Goede onderbouwing. Met bijna 100 posts per dag op dit forum doe je waarschijnlijk niets anders met je leven, dus je zult vast veel ervaring hebben.quote:Op donderdag 16 december 2010 10:39 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Jouw types zijn me wel bekend . De Rutgers van GS van deze wereld . Overal een (rechtse) mening over maar ondertussen te dom om hun eigen reet af te vegen .
Tsja, ik rij wel eens te hard. En ik loop wel eens door rood. Jij zal dan wel een soort pauselijke superman zijn ofzo.quote:Op donderdag 16 december 2010 10:39 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Inderdaad, en daarin ben ik echt niet alleen. Het feit dat jij dat denkt bestempel ik dan maar als projectie van je eigen misdragingen.
Doe toch niet zo maf. Hoe krom moet je zijn in je hoofd als je het idee dat mensen zich gedragen zo vreemd vindt dat je dergelijke labels ermee associeert?quote:Op donderdag 16 december 2010 10:42 schreef DonJames het volgende:
[..]
Tsja, ik rij wel eens te hard. En ik loop wel eens door rood. Jij zal dan wel een soort pauselijke superman zijn ofzo.
Ik ben gedeeltelijk eigen baas . Maar als een stagiair van 17 hier met jouw soort kansloze lulverhalen aan komt zetten is het direct einde dienstverband .quote:Op donderdag 16 december 2010 10:42 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Goede onderbouwing. Met bijna 100 posts per dag op dit forum doe je waarschijnlijk niets anders met je leven, dus je zult vast veel ervaring hebben.
Als ik jou moet typeren denk ik echter dat je niet verder bent gekomen dan het MBO, en te dom bent om voor jezelf te kunnen zorgen.
Jouw meerdere in vrijwel alle opzichten. En ik ben ook eigen baas, en als jij tijd hebt om de hele dag hier te posten moet je zaak wel heel slecht lopen.quote:Op donderdag 16 december 2010 10:44 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Ik ben gedeeltelijk eigen baas . Maar als een stagiair van 17 hier met jouw soort kansloze lulverhalen aan komt zetten is het direct einde dienstverband .
Wie denk je nou helemaal dat je bent met je grote smoel ?
Die 19-jarige die is aangehouden is toch de nog levende dader?! Toch?quote:Op donderdag 16 december 2010 09:56 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Waarom is die kerel dan aangehouden ?
Whehe mijn meerdere nog wel ....quote:Op donderdag 16 december 2010 10:46 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Jouw meerdere in vrijwel alle opzichten. En ik ben ook eigen baas, en als jij tijd hebt om de hele dag hier te posten moet je zaak wel heel slecht lopen.
Ik durf die prestigestrijd wel aan, alleen al gebasseerd op je postaantallen en postgeschiedenis. Het moet vast ontzettend pijn doen dat iemand met een mening als ik zoveel hoger opgeleid is dan jou.quote:Op donderdag 16 december 2010 10:50 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Whehe mijn meerdere nog wel ....Laat me niet lachen simpel zieltje .
Je beperkte woordenschat en het feit dat je een of andere prestigestrijd probeert uit te vechten op een internetplatform zegt mij voldoende over jouw capaciteiten .
Hoef ik niet eens terug te grijpen op postaantallen of postgeschiedenis . Lekker he ?
Wat ik begrepen heb is die stiefzoon nu verdachte . Waarvan is me nog onbekend .quote:Op donderdag 16 december 2010 10:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Die 19-jarige die is aangehouden is toch de nog levende dader?! Toch?
Gisteren werd overigens op tv nog gezegd dat in dit soort gevallen echt niet altijd standaard de verdedigende partij wordt aangehouden. Dit hing in het verleden van de omstandigheden af. Vaak werd eerst onderzoek gedaan en pas bij gebleken noodweerexces tot aanhouding overgegaan.
Sommigen hier doen net alsof er standaard onschuldige mensen opgepakt werden omdat ze zich verdedigden. Dat is niet zo.
Wat ik gisteren uit het nieuws opmaakte is dat er niemand van die Sparfamilie nog is opgepakt. Heb vandaag nog geen nieuws gezien, dus ik kan achterlopen.
Dat is helemaal niet vreemd. Wat wel vreemd is dat je kennelijk beweert dat je nog nooit ook maar iets van een wet hebt overtreden (knap, kennelijk ken je dan al die wetten ook nog!), en dat dat kennelijk volgens jou ook nog de standaard is. Tuurlijk. Je zal vast ook wel >1.000.000 per jaar verdienen en een penis van 48cm. hebben. Wat jij wil, ik ben klaar met je getrol. Inhoudelijk is er in elk geval nog niks meer uitgekomen dan "blij dat 'ie dood is". Hulde voor je nuttige bijdragen.quote:Op donderdag 16 december 2010 10:44 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Doe toch niet zo maf. Hoe krom moet je zijn in je hoofd als je het idee dat mensen zich gedragen zo vreemd vindt dat je dergelijke labels ermee associeert?
Ga je schoolgeld dan maar snel terugvragen, knuppel .quote:Op donderdag 16 december 2010 10:52 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Ik durf die prestigestrijd wel aan, alleen al gebasseerd op je postaantallen en postgeschiedenis. Het moet vast ontzettend pijn doen dat iemand met een mening als ik zoveel hoger opgeleid is dan jou.
Ja hoor, geen strafverleden hebben is trollenquote:Op donderdag 16 december 2010 10:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet vreemd. Wat wel vreemd is dat je kennelijk beweert dat je nog nooit ook maar iets van een wet hebt overtreden (knap, kennelijk ken je dan al die wetten ook nog!), en dat dat kennelijk volgens jou ook nog de standaard is. Tuurlijk. Je zal vast ook wel >1.000.000 per jaar verdienen en een penis van 48cm. hebben. Wat jij wil, ik ben klaar met je getrol. Inhoudelijk is er in elk geval nog niks meer uitgekomen dan "blij dat 'ie dood is". Hulde voor je nuttige bijdragen.
Oeh, een spelfout. Jij wint.quote:Op donderdag 16 december 2010 10:58 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Ga je schoolgeld dan maar snel terugvragen, knuppel .
Als je nou echt zo hoog opgeleid was had je wellicht wél geweten dat in 'gebaseerd' slechts een s voorkomt .
Kan gebeuren toch ?quote:Op donderdag 16 december 2010 10:59 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Oeh, een spelfout. Jij wint.
Vertel maar eens waar ik de kant van de dader kies?quote:Op donderdag 16 december 2010 10:58 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Ja hoor, geen strafverleden hebben is trollenJe bent echt ver heen. Geen wonder dat je overal de kant van de daders kiest, je bent zelf een klootzak.
Vrijwel alle topics over misdaden waar je aan meedeed?quote:Op donderdag 16 december 2010 11:01 schreef DonJames het volgende:
[..]
Vertel maar eens waar ik de kant van de dader kies?
Omdat je MBO'er bent.quote:Op donderdag 16 december 2010 11:00 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Kan gebeuren toch ?
Maar ik pretendeer (in tegenstelling tot jou) hier niet een of andere hoge opleiding genoten te hebben.
Ik heb inderdaad gelezen dat de zoon verdachte is, maar niet dat hij is aangehouden.quote:Op donderdag 16 december 2010 10:53 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Wat ik begrepen heb is die stiefzoon nu verdachte . Waarvan is me nog onbekend .
In de oude situatie was het zo dat daders/slachtoffers, schuld of geen schuld (oftewel alle betrokkenen) sowieso werden aangehouden als er een dode was gevallen .
Dat deze kerel later alsnog is aangehouden hoeft ook niets te zeggen . Even afwachten of er een aanklacht komt en zo ja hoe deze gaat luiden .
Niemand kiest hier de kant van de daders enorme flapdrol die je er bent .quote:Op donderdag 16 december 2010 10:58 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Ja hoor, geen strafverleden hebben is trollenJe bent echt ver heen. Geen wonder dat je overal de kant van de daders kiest, je bent zelf een klootzak.
Met meer dan 70% recidive. Poeh he, daar moet je wel respect voor hebben.quote:Op donderdag 16 december 2010 11:07 schreef Woffel het volgende:
Aah het Nederlandse rechtssysteem wat in staat is 16 % van de overvallers te vervolgen
En wat denk je ....quote:Op donderdag 16 december 2010 11:07 schreef Woffel het volgende:
Aah het Nederlandse rechtssysteem wat in staat is 16 % van de overvallers te vervolgen
quote:
Nee, dat ie van de trap valt is de wil van allahquote:Op donderdag 16 december 2010 18:25 schreef TJV het volgende:
Wat wordt hier moeilijk over gedaan zeg. Die gozer had zich daar gewoon niet moeten bevinden. Dat 'ie van de trap valt; pech.
quote:Op donderdag 16 december 2010 10:42 schreef DonJames het volgende:
[..]
Tsja, ik rij wel eens te hard. En ik loop wel eens door rood. Jij zal dan wel een soort pauselijke superman zijn ofzo.
bronquote:Slachtoffer mag terugslaan, niet natrappen
Justitie laat verdachte van betrokkenheid bij overlijden van overvaller voorlopig vrijuit gaan
Een overvaller stierf na de confrontatie met zijn slachtoffers. De verdachte mocht naar huis. Testcase voor nieuw beleid.
Twee jonge mannen overvielen dinsdag een supermarkt in Moerkapelle. Daarbij schoten ze. Er volgde een confrontatie met het personeel, aldus het Openbaar Ministerie (OM). Een overvaller viel van de trap en overleed. De politie ziet een medewerker van de supermarkt als verdachte, maar hield hem niet aan omdat mogelijk sprake is van noodweer.
Daarmee is de overval nu testcase voor het kabinetsplan om slachtoffers meer mogelijkheden voor zelfverdediging te geven. In het regeerakkoord staat dat personen die zichzelf in eigen huis of bedrijf verdedigen tegen overvallers of inbrekers niet worden geconfronteerd met een aanhouding tenzij de rechter-commissaris op vordering van het OM besluit tot inbewaringstelling van de zelfverdediger omdat er duidelijke aanwijzingen zijn van eigenrichting. Zo maakt het kabinet een eind aan de kennelijke praktijk dat slachtoffers die een overvaller aanvielen, prompt worden aangehouden en vervolgd. Per 1 januari krijgen die slachtoffers het voordeel van de twijfel. Ze worden pas later aangehouden en alleen als ze buiten hun boekje zijn gegaan. Dan moet uit het politieonderzoek overduidelijk blijken dat niet uit zelfverdediging of noodweer is gehandeld.
Maar wanneer is dat zo? Premier Rutte (VVD) en minister Opstelten (Veiligheid, VVD) hebben geprobeerd uit te leggen hoe de burger dit moet begrijpen. In de Volkskrant zei Opstelten dat een burger bij wie wordt ingebroken wat hem betreft vrij ver mag gaan. De grens ligt bij eigenrichting. Dat is verboden. De crux is dat je niet even natrapt. Maar Opstelten had er geen bezwaar tegen als je een klap uitdeelt aan iemand die je hele hebben en houwen vernielt.
Blijft de minister binnen de juridische definitie van noodweer? Van het Wetboek van Strafrecht, artikel 41, mag je die klap pas geven als die geboden is door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding. Dat noodzakelijke slaat op proportionaliteit: zoveel als nodig is gezien de aanval. En de wijze van verdediging moet geboden zijn door de omstandigheden. Je bent dus niet vrij je eigen methode van verdediging te kiezen. Ruwweg geldt dat je moet kiezen voor de minst ingrijpende manier om je te verdedigen. Daar kan ook terugtrekken, wegrijden of weglopen bij horen.
Zelfverdediging en noodweer vragen ook om het gebruik van je verstand. Ga je er vol in, dan komt vervolging wegens mishandeling dichterbij. Wie op straat een klap krijgt, mag zich in beginsel niet verweren door de aanvaller in de gracht te gooien en hem zo in levensgevaar te brengen. Tenzij sprake is van een heftige gemoedsbeweging; ook slachtoffers kunnen hun hoofd verliezen en te ver gaan. De rechter kan dat erkennen als noodweerexces.
Het politieke signaal dat slachtoffers harder zouden mogen optreden tegen overvallers of inbrekers, werd al opgepikt door andere bestuurders. Burgemeester Albert van den Bosch van Zaltbommel zei eind november de karatetrap toe te juichen waarmee een Blokker-filiaalhouder een paar verdachte mannen verjoeg. Geweldig dat mensen dit doen. Sla ze maar verrot. Hij zei toen zelf thuis een hockeystick klaar te hebben staan, voor het geval dat.
quote:MOERKAPELLE - De eigenaar van de Spar in Moerkapelle, die afgelopen week is overvallen, ligt in het ziekenhuis met hartklachten. Volgens zijn advocaat zijn de stress en de gebeurtenissen hem teveel geworden, meldt Omroep West.
Hij moet zeker nog een paar nachten in het ziekenhuis blijven. Volgens de advocaat van de winkelier staat het nog niet vast dat de 20-jarige overvaller uit Delft zijn nek heeft gebroken.
De stiefzoon van de supermarkteigenaar wordt in verband met de dood van de overvaller als verdachte gezien en ook de winkelier zelf is als verdachte gehoord. (ANP)
AD.nl
Als ze nou gewoon de wet veranderen ipv zeggen dat burgers best dingen mogen doen die helemaal niet mogen...quote:
Nou, mooi, gepast geweld imo, iemand laten vallen die een pistool op je richt is helemaal niet vreemd. Ik blijf het intens jammer vinden dat deze jongen is gestorven omdat hij een domme beslissing heeft gemaakt maar het is gelukkig geen moorddadige opzet van het personeel geweest. Gevalletje worst-case scenario?quote:Overvaller overleed door val op achterhoofd
De 20-jarige overvaller die dinsdagavond om het leven kwam na een overval in Moerkapelle is vermoedelijk overleden door een val op zijn achterhoofd. Uit sectie donderdag door het Nederlands Forensisch Instituut blijkt dat de Delftenaar is overleden aan verwondingen die beter passen bij een val op het achterhoofd dan bij een harde klap met een voorwerp tegen het hoofd.
Dat meldt het Openbaar Ministerie in Den Haag donderdagavond. Met de sectieresultaten is nog geen einde gekomen aan het onderzoek, benadrukt het OM. "Het is nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken over wat precies in de supermarkt is voorgevallen."
Bij de overval drongen twee Delftenaren van 19 en 20 jaar dinsdagochtend een supermarkt aan de Dorpsstraat in Moerkapelle binnen. Ze bedreigden vier aanwezigen en dwongen hen een kluis te openen. Daarbij werd twee keer met een vuurwapen geschoten. Nadat geld uit de kluis aan de overvallers was gegeven, kwam het tot een gevecht.
Volgens De Telegraaf duwde een 62-jarige winkelier de 20-jarige overvaller van zich af, waardoor deze van de trap viel en zijn nek brak. De 19-jarige overvaller is aangehouden. Hij wordt vrijdag voorgeleid.
De familie van de overvaller is op de hoogte gebracht van de uitkomsten van de sectie. Ook de eigenaar van de supermarkt die de man dinsdagavond overviel heeft de uitkomsten te horen gekregen.
Oh dat ben ik ook zeker met je eens, maar dat is in deze niet gebeurd, ik ben het ook volledig eens met gepast geweld om dat soort gekken tegen te houden, er werd echter gerept over dat het personeel de overvaller de hersens ingeslagen zou hebben nadat hij gevallen was op nu.jij, dat zou in dit geval het worst-case scenario zijn geweest. Nogmaals, ik gun niemand zo'n dood, ik zou de reactie om hem nog een trap na te geven eigenlijk ook wel snappen maar ben blij dat dit niet het geval is.quote:Op donderdag 16 december 2010 23:59 schreef sp3c het volgende:
wort case scenario is dat die idioen ieereen doodschieten en er met de buit vandoor gaan
dit ligt ergens in hetmidden wmb
Als dat zo is dan is dat alleen maar gunstig . Toch ben ik blij dat er wel goed onderzoek plaatst heeft gevonden naar het gebeuren en de winkelier niet zomaar zonder meer als slachtoffer is neergezet, en verder vrij uit gaat .quote:Op donderdag 16 december 2010 23:52 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Nou, mooi, gepast geweld imo, iemand laten vallen die een pistool op je richt is helemaal niet vreemd. Ik blijf het intens jammer vinden dat deze jongen is gestorven omdat hij een domme beslissing heeft gemaakt maar het is gelukkig geen moorddadige opzet van het personeel geweest. Gevalletje worst-case scenario?
Idd, zolang er maar onderzoek is ben ik er blij meequote:Op vrijdag 17 december 2010 02:09 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Als dat zo is dan is dat alleen maar gunstig . Toch ben ik blij dat er wel goed onderzoek plaatst heeft gevonden naar het gebeuren en de winkelier niet zomaar zonder meer als slachtoffer is neergezet, en verder vrij uit gaat .
Mwah, echt intelligent kom je niet over. Je komt dan ook net kijken, kleine penisquote:Op donderdag 16 december 2010 10:46 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Jouw meerdere in vrijwel alle opzichten. En ik ben ook eigen baas, en als jij tijd hebt om de hele dag hier te posten moet je zaak wel heel slecht lopen.
Het doet pijn in die zin, dat iemand met een dusdanig hoge opleiding nog steeds geen mening kan formuleren waaruit enig inzicht blijkt in mens en maatschappij in de ruimste zin des woords.quote:Op donderdag 16 december 2010 10:52 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Het moet vast ontzettend pijn doen dat iemand met een mening als ik zoveel hoger opgeleid is dan jou.
Als je zo'n uitspraak doet, maak dan tenminste geen taalfouten.quote:Op donderdag 16 december 2010 10:52 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Ik durf die prestigestrijd wel aan, alleen al gebasseerd op je postaantallen en postgeschiedenis. Het moet vast ontzettend pijn doen dat iemand met een mening als ik zoveel hoger opgeleid is dan jou.
ik vind het prachtig.. You live by the sword, you die by the sword..quote:Op donderdag 16 december 2010 23:52 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ik blijf het intens jammer vinden dat deze jongen is gestorven omdat hij een domme beslissing heeft gemaakt
Was al aangekondigdquote:Op vrijdag 17 december 2010 11:18 schreef Dwersdriever het volgende:
Marokko slaat terug:
http://www.alarmeringen.n(...)g-via-pac-16542.html
Bronquote:Vier jongeren hebben afgelopen nacht brand gesticht bij de supermarkt in Moerkapelle, die eerder deze week werd overvallen. Bij die overval overleed een van de overvallers vermoedelijk aan de gevolgen van een val.
De beginnende brand kon rond 01.00 uur vannacht geblust worden. Direct na de melding gingen agenten in de omgeving op zoek naar de daders. Later konden de vier jongeren worden aangehouden op een nabijgelegen industrieterrein.
Het gaat om drie jongeren uit Moerkapelle (18 en 19 jaar) en één Bleiswijker van 19 jaar. Het is nog niet zeker dat de jongeren betrokken zijn bij de brand. In afwachting van het verdere onderzoek zijn de jongeren heengezonden.
De supermarkt werd dinsdagochtend overvallen door twee mannen. Een van de overvallers zou daarbij ten val zijn gekomen en aan zijn verwondingen zijn overleden. De andere, een negentienjarige man uit Delft, is aangehouden. Zojuist heeft de rechter-commissaris besloten dat hij voor twee weken in bewaring zal worden gesteld.
gewoon een houten tuinhuisje ergens neerzetten.quote:Op vrijdag 17 december 2010 17:06 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Bron
Zouden het broeders zijn geweest van de overleden zandhapper?
het is dan ook te hopen dat er hier russische toestanden komen.quote:Op vrijdag 17 december 2010 17:30 schreef zeeeend het volgende:
Die voorspelling had ik woensdag al ,
dan zal hierna zijn vrouw ofkinderen wel ten praai vallen aan die hyena's .
Commentaar van de politie :Ja we weten wie het zijn ,maar we krijgen onze vinger er slecht achter
alleen de titel gelezen ofzoquote:Op zaterdag 18 december 2010 00:36 schreef Woffel het volgende:
Waar is nu het 'niet voor eigen rechter spelen'-kamp?
Nee, jij wel?quote:
Direct na de stille tocht voor de originele, doordachte, zelf op basis van eigen emotie en ratio geformuleerde reactie cq meningquote:Op donderdag 16 december 2010 22:24 schreef stekelzwijn het volgende:
Wanneer is de stille tocht voor het onschuldige slachtoffer, dat vast en zeker een fijne jongen, lieve broer en fantastische vriend is was.
Tsja, vanachter de PC kun je je emoties de vrije loop laten. Moet kunnen.quote:Op zaterdag 18 december 2010 00:36 schreef Woffel het volgende:
Waar is nu het 'niet voor eigen rechter spelen'-kamp?
Kalmte? Voor mijn paard jagen ze een 5mm door die scheme015-klootzakken heen. WIe haalt het in zijn hoofd op een vergeldingsactie uit te voeren? Die man z'n leven is totaal kapot gemaakt.quote:Op zaterdag 18 december 2010 01:46 schreef HLV_Siempre het volgende:
[..]
Tsja, vanachter de PC kun je je emoties de vrije loop laten. Moet kunnen.
Maar als je een strijd begint moet je snappen dat die niet zomaar te stoppen is, en je bedenken of dat écht is wat je wil. Wanneer het niet meer veilig is.
Alleen kalmte kan ons redden pik, echt.
Neemt niet weg dat ik net zo goed vind dat we collectief best harder mogen worden. Niet de rechters, maar wij zelf. Ons niet laten wegdrukken, maar weerbaar zijn.
Nieuwe ontwikkeling?quote:Nieuwe verdachte overval Moerkapelle gepakt
MOERKAPELLE - De politie heeft maandag een man aangehouden die verdacht wordt van betrokkenheid bij de overval op een supermarkt in Moerkapelle in december, waarbij een van de daders om het leven kwam. Dat heeft de politie dinsdag laten weten. Het gaat om een 23-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats.
Wat de betrokkenheid inhoudt, wilde een woordvoerster van het OM niet zeggen. Ze liet wel weten dat justitie denkt dat hij niet in de supermarkt was op het moment van de overval.
De winkel werd op 14 december overvallen door twee mannen van 19 en 20. De oudste raakte zwaargewond en overleed 's avonds in een ziekenhuis. Volgens het Openbaar Ministerie liep hij hoogstwaarschijnlijk fatale verwondingen op door een val op zijn hoofd. De jongste zit in voorlopige hechtenis.
De 23-jarige verdachte werd in een woning in Den Hoorn aangehouden en zit in beperkingen. Dat betekent dat hij alleen contact mag hebben met zijn advocaat.
Bij de overval drongen de twee overvallers rond half acht, even voor opening, de supermarkt binnen en bedreigden de vier personeelsleden met vuurwapens. Ze dwongen de medewerkers de kluis te openen waarbij twee keer werd geschoten.
Nadat een van de personeelsleden geld uit de kassalades had gehaald kwam het tot een confrontatie tussen de overvallers en het personeel waarbij de 20-jarige overvaller zwaargewond raakte.
Volgens het OM had de zaak kenmerken van een noodweersituatie. Daarom werd niemand van het personeel aangehouden.
Als er sprake is van noodweer/-exces ga je niet "meestal de bak in". Bovendien is dat al een geoorloofde doorbreking van het geweldsmonopolie. Ik heb dus niet het idee dat je weet waar je het over hebt..quote:Op woensdag 12 januari 2011 11:51 schreef kontknager het volgende:
Overvallen moeten we gewoon accepteren in Nederland. De politie arriveert in bijna alle gevallen pas nadat een misdrijf is gepleegd. En alleen de politie heeft de middelen (wapens) en de bevoegdheid om overvallers tegen te houden. Je kan het wel zelf doen, maar dan ga na een bezoek aan de (meestal) linkse rechter de bak in.
Dus: of de burger zelf weerbaar maken, of gewoon accepteren dat er slachtoffers vallen door het geweldsmonopolie en wapenmonopolie van de overheid. Make ur choice.
sinds kort he...quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:18 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als er sprake is van noodweer/-exces ga je niet "meestal de bak in". Bovendien is dat al een geoorloofde doorbreking van het geweldsmonopolie. Ik heb dus niet het idee dat je weet waar je het over hebt..
Sinds kort? Pas een jaartje of 124.. (misschien al wel langer). Noodweer is sinds de invoering niet echt gewijzigd, dus geen idee hoe je hierbij komt.quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:21 schreef genieel het volgende:
[..]
sinds kort he...
eerst had je een probleem als je bijvoorbeeld een overvaller met mes met een honkbalknuppel KO zou slaan.
goh, wat was dan het hele gedoe over het feit dat de politiek zich met dit soort zaken ging bemoeien?quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Sinds kort? Pas een jaartje of 124.. (misschien al wel langer). Noodweer is sinds de invoering niet echt gewijzigd, dus geen idee hoe je hierbij komt.
Hoeven ze niet voor de rechter te verschijnen?quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Sinds kort? Pas een jaartje of 124.. (misschien al wel langer). Noodweer is sinds de invoering niet echt gewijzigd, dus geen idee hoe je hierbij komt.
Je hebt dus het nieuws ook niet goed gevolgd. Dat gaat er alleen maar om dat de noodverweerders niet direct meehoefden naar het bureau, that's all. Het zegt helemaal niets over de schuldvraag, daar is niets in veranderd.quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:43 schreef genieel het volgende:
[..]
goh, wat was dan het hele gedoe over het feit dat de politiek zich met dit soort zaken ging bemoeien?
zeker omdat slachtoffers geen daders werden
Dat zegt niets over de strafbaarheid.quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:49 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Hoeven ze niet voor de rechter te verschijnen?
Je baseert je volgens mij op pakkende one-liners van bepaalde mensen.quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:43 schreef genieel het volgende:
[..]
goh, wat was dan het hele gedoe over het feit dat de politiek zich met dit soort zaken ging bemoeien?
zeker omdat slachtoffers geen daders werden
Nee, maar in de ogen van de maatschappij maakt dat je wel verdacht. Het beschadigd je zeker wel.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je hebt dus het nieuws ook niet goed gevolgd. Dat gaat er alleen maar om dat de noodverweerders niet direct meehoefden naar het bureau, that's all. Het zegt helemaal niets over de schuldvraag, daar is niets in veranderd.
[..]
Dat zegt niets over de strafbaarheid.
euhm nee, het ging er ook over dat je een inbreker wel een paar flinke meppen mocht verkopen zonder meteen vervolgd te worden voor excessief geweld...quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je hebt dus het nieuws ook niet goed gevolgd. Dat gaat er alleen maar om dat de noodverweerders niet direct meehoefden naar het bureau, that's all. Het zegt helemaal niets over de schuldvraag, daar is niets in veranderd.
[..]
Dat zegt niets over de strafbaarheid.
Laten we het erop houden dat jij dat op die manier ziet.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:31 schreef Big-Ern het volgende:
Nee, maar in de ogen van de maatschappij maakt dat je wel verdacht. Het beschadigd je zeker wel.
Nogmaals, dat is allemaal niet veranderd.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:35 schreef genieel het volgende:
euhm nee, het ging er ook over dat je een inbreker wel een paar flinke meppen mocht verkopen zonder meteen vervolgd te worden voor excessief geweld...
Jawel, de rechter kan besluiten of hij/zij dit noodweer (exces) vindt. Als de OvJ er een zaak in ziet tenminste. Ik neem aan dat het onbedoeld ombrengen van iemand heel goed onderzocht gaat worden.quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:49 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Hoeven ze niet voor de rechter te verschijnen?
Het valt vies tegen hoe vaak slachtoffers toch worden veroordeeld door die linkse viespeuken die zichzelfs rechters noemen.quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:18 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als er sprake is van noodweer/-exces ga je niet "meestal de bak in". Bovendien is dat al een geoorloofde doorbreking van het geweldsmonopolie. Ik heb dus niet het idee dat je weet waar je het over hebt..
http://www.westonline.nl/(...)apelle-niet-vervolgdquote:Eigenaar supermarkt Moerkapelle niet vervolgd
Gepubliceerd op : maandag, 30 januari 2012 - 13:26
Laatste update: maandag, 30 januari 2012 - 15:51
ZUIDPLAS - De eigenaar en zijn zoon van de Spar-supermarkt in Moerkapelle worden niet vervolgd voor de dood van een overvaller. Eind 2010 overleed een overvaller in de winkel nadat hij achtervolgd was door de eigenaar en zijn zoon.
De 20-jarige overvaller overleed eind 2010 aan hersenletsel, blijkt uit onderzoek van het Openbaar Ministerie. Dat liep hij op toen hij na een worsteling met de eigenaar van de supermarkt van de trap viel. Het letsel is niet te wijten aan klappen van de eigenaar.
Ook een gereedschapskist die de zoon van de eigenaar naar de overvaller gooide heeft niets te maken met het opgelopen hersenletsel. Twee overvallers die het wel overleefden werden eerder veroordeeld tot drie en vier jaar celstraf
Hij is waarschijnlijk dus gewoon van de trap gevallen, dus inderdaad terecht dat ze daar niet voor worden vervolgd. Met het niet-vervolgen voor het geweld ben ik het iets minder eens. Het OM heeft kennelijk niet duidelijk voor ogen of er sprake was van noodweer of noodweer-exces. En ja, dat maakt uit. In het ene geval heb je namelijk iets gedaan wat wel mag, in het andere geval heb je iets gedaan wat niet mag (maar waar je niet voor gestraft wordt). Als het OM hierover twijfelt zouden ze het moeten voorleggen aan de rechter, lijkt me.quote:Onderzoek dood overvaller supermarkt Moerkapelle afgerond30 januari 2012 - Arrondissementsparket Den Haag
Het Openbaar Ministerie in Den Haag heeft het onderzoek naar het overlijden van de 20-jarige overvaller van de supermarkt in Moerkapelle afgerond. Uit het onderzoek is gebleken dat de overvaller is komen te overlijden ten gevolge van hersenletsel ontstaan door een val van de trap. Er is niet gebleken dat het hoofdletsel is veroorzaakt door slaan met een voorwerp.
Het onderzoek richtte zich ook op de vraag of de val van de trap en het daardoor ontstane hersenletsel is veroorzaakt door toedoen van anderen. De winkeleigenaar en zijn zoon gingen de overvallers achterna. Hierbij heeft de zoon een gereedschapkist van de trap gegooid. Er is uit het onderzoek niet gebleken dat de gereedschapskist de overvaller heeft geraakt. Ook is niet vast komen te staan dat de val van de overvaller is veroorzaakt door het gooien van de gereedschapskist.
Overval en achtervolging
Op 14 december 2010 drongen twee overvallers met bivakmutsen op de supermarkt binnen. Op datzelfde moment kwam de bakker het brood bezorgen en werd deze met een vuurwapen bedreigd. De overvallers dwongen hem, en een vrouwelijke medewerkster van de supermarkt, naar het kantoor op een bovengelegen verdieping te gaan. In de supermarkt bevonden zich ook de eigenaar en diens zoon, de bedrijfsleider. Onder bedreiging van het vuurwapen werden ook zij naar het kantoor gebracht. Hierbij werden verschillende schoten gelost met wat later bleek een gasalarmpistool. Niemand raakte daarbij gewond. Vervolgens werd de zoon gedwongen de kluis te openen en haalden de overvallers de kassalades leeg. Nadat de overvallers geld uit de kassalades hadden gehaald, moesten de vier slachtoffers in het kantoor op hun knieën gaan zitten met het hoofd naar beneden. Vervolgens deden de overvallers de deur op slot en vertrokken via de trap naar beneden.
Vader en zoon besloten de achtervolging in te zetten. De zoon trapte de ruit van de kantoordeur in en wist zo uit de ruimte te ontsnappen. Zijn vader volgde hem. De zoon stond boven aan de trap en gooide op dat moment een gereedschapskist die bovenaan de trap stond naar beneden. Er is uit het onderzoek niet gebleken dat de gereedschapskist de overvaller heeft geraakt. Ook is niet vast komen te staan dat de val van de overvaller is veroorzaakt door het gooien van de gereedschapskist. Om die reden kan de zoon niet strafrechtelijk verantwoordelijk gehouden worden voor de fatale val van de overvaller.
Noodweer
Wel is vast komen te staan dat de vader, zoon en de medewerkster geweld hebben gebruikt tegen de medeverdachte van de overval toen zij beneden aankwamen. Het OM is van oordeel dat het hier gaat om noodweer dan wel noodweer-exces. Dat wil zeggen dat de personen zich volgens het OM in een situatie bevonden waarbij zij zichzelf en hun goederen mochten verdedigen.
Veroordeling
De medeverdachte van de overval is in juli 2011 veroordeeld tot 3 jaar gevangenisstraf. Een andere medeverdachte die nooit aanwezig is geweest in de supermarkt, maar de bedenker was van de overval en de vluchtauto bestuurde is veroordeeld tot 4 jaar gevangenisstraf. Deze laatste zaak loopt in hoger beroep.
Alle betrokken partijen zijn vandaag door de officier van justitie geïnformeerd over de resultaten van het onderzoek.
Geweld gebruiken als slachtoffer terwijl je 2x bent beschoten, echt schandalig :/quote:Op dinsdag 31 januari 2012 11:37 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hij is waarschijnlijk dus gewoon van de trap gevallen, dus inderdaad terecht dat ze daar niet voor worden vervolgd. Met het niet-vervolgen voor het geweld ben ik het iets minder eens. Het OM heeft kennelijk niet duidelijk voor ogen of er sprake was van noodweer of noodweer-exces. En ja, dat maakt uit. In het ene geval heb je namelijk iets gedaan wat wel mag, in het andere geval heb je iets gedaan wat niet mag (maar waar je niet voor gestraft wordt). Als het OM hierover twijfelt zouden ze het moeten voorleggen aan de rechter, lijkt me.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |