Minimale transactiegrootte: 3400 euroquote:Op woensdag 15 december 2010 19:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok. Maak maar over dan, wie het kleine niet eert...
De mensen die niet te vertrouwen zijn, zijn de mensen van Postagold. Die proberen jouw je mooie glimmende goud afhandig te maken in ruil voor een handje waardeloze euro's (gedekt door.. Ja, waardoor eigenlijk). Dit is net andersom.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
Omdat onder het papiertje van de bakker geen koppeling met goud ligt. Als er dus veel inflatie optreedt dan is dat niks meer waard. Dat goud blijft zijn waarde behouden. Je krijgt er gewoon een gewicht aan goud voor terug.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:11 schreef Resistor het volgende:
Waarom zou een papiertje met een getal wat een hoeveelheid goud zou vertegenwoordigen meer waarde hebben dan een papiertje waar een getal op staat, maar waarvoor ik bij de bakker nog steeds een aantal broden kan kopen?
Ja, daar moet wel goed afgesproken zijn natuurlijk.quote:Jij kan over 5 jaar zeggen 'papiertjes waar het gewicht in grammen op staat accepteer ik niet, ik wil de gewichten in ounces hebben', en daar zit ik dan, met mijn waardeloze papiertjes.
Nee, het is toch een faire deal? Ik verwacht dat de goudprijs daalt. Alleen kan ik dit niet zomaar shorten, alleen met constructies. Iemand die verwacht dat goud (altijd) blijft stijgen kan van deze deal profiteren (als hij gelijk heeft). Er is geen enkel addertje onder het gras. Nu handel ik toch ook in putopties e.d., die aandelen koop ik toch ook als ze uitgeoefend worden?quote:Op woensdag 15 december 2010 20:12 schreef Snuf. het volgende:
Volgens mij zit er een addertje onder het gras
Mijn systeem is nét even anders. Bij mij hoef je niet je mooie goud in te leveren dat dan een akelige smeltoven in gaat. Bij mij krijg je juist goud!!quote:Op woensdag 15 december 2010 20:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
er is al 1,5% geboden
http://www.financialexpre(...)old-deposits/594149/
virtueel goudquote:Op woensdag 15 december 2010 20:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mijn systeem is nét even anders. Bij mij hoef je niet je mooie goud in te leveren dat dan een akelige smeltoven in gaat. Bij mij krijg je juist goud!!
Ik dacht dat in jouw link het goud omgesmolten werd en opgeslagen. Raar dat ze daar dan 1,5% op kunnen geven.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
virtueel goud
of een IOU papiertje van de State Bank of India.
Same same...
Maar er is inderdaad iets anders: hier hoeft je tegenpartij niets te investeren. Of wel? Gaat er geld over op het initiele investeringsmoment in jouw model?
Ik houd altijd 20% aan. Dus stel goud stijgt heel sterk. Ik zit 100.000 euro short in goud. Ik houd 120.000 euro aan als margin. stijgt het goud naar 110.000 euro, maar ik kan geen 12000 euro bijstorten in de marginpot. Dan default ik.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
en nog een vraag, die 20% margin, als die gehit wordt, wat betaal jij dan precies?
dan kan ik beter 1 kg goud kopen en die in mijn autorishaw naar SBI brengenquote:Op woensdag 15 december 2010 20:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik dacht dat in jouw link het goud omgesmolten werd en opgeslagen. Raar dat ze daar dan 1,5% op kunnen geven.
Bovendien ben ik kredietwaardiger dan de bank van India en houd ik meer marge aan.
Dit is wel degelijk anders. Mijn tegenpartij moet wel degelijk investeren! Kijk, jij stort bijvoorbeeld 35.000 euro op mijn rekening. Op het moment dat ik dit geld binnen heb stuur ik je een mailtje met deze jpeg:
[ afbeelding ]
Na vijf jaar krijg je dan 1,065 kg goud tegen de dan geldende marktprijs (in euro;s}
Mhhm ja. Maar hoe die SBI rente geeft op dat fysieke goud dat snap ik dus niet. Dat is wel heel ponzi-achtig. Ik heb gewoon een 100% logisch en onderbouwd systeem.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dan kan ik beter 1 kg goud kopen en die in mijn autorishaw naar SBI brengen![]()
Heb ik 0,5% meer intrest
Over kredietwaardigheid zullen we het maar niet hebben.
da's toch niet zo moeilijk? SBI beleent dat goud weer (dwz krijgt een lening met als onderpand het goud), en denkt met de centen die ze daarvoor lenen meer rendement dan 1,5% per jaar + de rente die ze betalen te maken.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mhhm ja. Maar hoe die SBI rente geeft op dat fysieke goud dat snap ik dus niet. Dat is wel heel ponzi-achtig. Ik heb gewoon een 100% logisch en onderbouwd systeem.
Uiteindelijk had de eerste leverancier beter aan de uiteindelijke nemer kunnen verkopen en het geld op de bank kunnen zetten.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
da's toch niet zo moeilijk? SBI beleent dat goud weer, en denk met de centen die ze daarvoor lenen meer rendement dan 1,5% per jaar te maken.Die lenen drie rupees uit aan Bharath zodat die daarmee een riskshaw kan kopen.
Da's weer wat anders dan speculeren
Counterparty risk natuurlijk. Normaal is de prijs van een future gedefinieerd als F=Spotprijs * (1+liborrente+opslagkosten) met margins van ongeveer 5%. De deal is dus dat TS ongeveer 15% meer margin aanhoudt en geen opslagkosten rekent. Ik snap ook niet waarom hij denkt dat deze strategie zo goed is aangezien een shortpositie op de markt meer geld oplevert. In feite gaat hij in backwardation op de reeele futuresprijs en speculeert hij op stijgende rentekoersen (is immers een parameter voor dalende goudkoersen).quote:Op woensdag 15 december 2010 20:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
en nog een vraag, die 20% margin, als die gehit wordt, wat betaal jij dan precies?
neen, want de eerste leverancier wil graag het prijsrisco behouden, en dat heeft ie niet meer als ie het verpatstquote:Op woensdag 15 december 2010 20:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Uiteindelijk had de eerste leverancier beter aan de uiteindelijke nemer kunnen verkopen en het geld op de bank kunnen zetten.
Ik zet het geld tegen 5% weg, keer 1% uit, houd 4% over en ga gratis short op de goudprijs.
Ik bedoel de bank als tussenpersoon (wat het feitelijk is) weglaten. Dus meteen aan de koper leveren, tegen de voorwaarden van de bank.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
neen, want de eerste leverancier wil graag het prijsrisco behouden, en dat heeft ie niet meer als ie het verpatst
tsja, geldt dat niet voor alle producten van banken?quote:Op woensdag 15 december 2010 20:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik bedoel de bank als tussenpersoon (wat het feitelijk is) weglaten. Dus meteen aan de koper leveren, tegen de voorwaarden van de bank.
Het geval is natuurlijk ook hypothetisch om als casus te dienen. Ik denk niet dat iemand een relatief anonieme fokker 35.000 euro stuurt in ruil voor een in 10 seconden getekend j-pegje. Hoop ik althans.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:47 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Counterparty risk natuurlijk. Normaal is de prijs van een future gedefinieerd als F=Spotprijs * (1+liborrente+opslagkosten) met margins van ongeveer 5%. De deal is dus dat TS ongeveer 15% meer margin aanhoudt en geen opslagkosten rekent. Ik snap ook niet waarom hij denkt dat deze strategie zo goed is aangezien een shortpositie op de markt meer geld oplevert. In feite gaat hij in backwardation op de reeele futuresprijs en speculeert hij op stijgende rentekoersen (is immers een parameter voor dalende goudkoersen).
Als ik een goldbug was en TS voldoende te vertrouwen zou zijn dan had ik deze kans zeker aangegrepen.
Helemaal waar. Daarom zijn het dan ook financiële dienstverleners, denk ik. Je betaalt voor een dienst.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
tsja, geldt dat niet voor alle producten van banken?
schrijf een callquote:Op woensdag 15 december 2010 20:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het geval is natuurlijk ook hypothetisch om als casus te dienen. Ik denk niet dat iemand een relatief anonieme fokker 35.000 euro stuurt in ruil voor een in 10 seconden getekend j-pegje. Hoop ik althans.
Een shortpositie op de markt kan ik niet zo simpel innemen, ik moet toch eerst een couterpart vinden? Het geld dat ik krijg stop ik in obligaties, dus stijgende rentes zijn juist killing voor mijn margin!
En ik wil laten zien hoe makkelijk goud van papier te maken is.
ik denk dat Middelkoop en cornuiten dat prima doorhebbenquote:Op woensdag 15 december 2010 20:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Helemaal waar. Daarom zijn het dan ook financiële dienstverleners, denk ik. Je betaalt voor een dienst.
Het hele idee achter futures is ook dat alles gedefinieerd en geregeld is en de counterpart op je bid kan ingaan op de markt. Hetgeen dat jij voorstelt is namelijk een forward en daar is inderdaad moeilijk een koper voor te vinden.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:52 schreef LXIV het volgende:
Een shortpositie op de markt kan ik niet zo simpel innemen, ik moet toch eerst een couterpart vinden?
Je kunt geen calls op de naakte goudprijs schrijven. Iig niet bij Alex. Anders is het hetzelfde.quote:
maar in ieder geval wel op (Amerikaanse) goud ETF's, toch?quote:Op woensdag 15 december 2010 21:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt geen calls op de naakte goudprijs schrijven. Iig niet bij Alex. Anders is het hetzelfde.
Weet ik niet. Maar dan moet ik weer hedgen tegen de dollar. Bovendien schrijf ik door short te gaan een call vanaf de 0-prijs. Dus relatief veel geld voor weinig risico als de prijs stijgt. Bij een short krijg ik verhoudingsgewijs veel minder geld voor veel risico. En aangezien ik het toch van de rente moet hebben is dat minder gunstig.quote:Op woensdag 15 december 2010 21:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
maar in ieder geval wel op (Amerikaanse) goud ETF's, toch?
Hij kan het natuurlijk standaardiseren en aanbieden bij een future exchangequote:Op woensdag 15 december 2010 21:01 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Het hele idee achter futures is ook dat alles gedefinieerd en geregeld is en de counterpart op je bid kan ingaan op de markt. Hetgeen dat jij voorstelt is namelijk een forward en daar is inderdaad moeilijk een koper voor te vinden.
ik zeg eerlijk dat ik geen zak begrijp van optie constucties. Maar kun je dit uitleggen, hoe komen die pecunia's cash wise naar jou toe?quote:Op woensdag 15 december 2010 21:05 schreef LXIV het volgende:Maar wat de doorslag gaf was dat ik las dat KPN ieder jaar voor ca 1 miljard aandelen inkocht. Al jaren op rij. Dat komt overeen met het uitkeren van 60 cent rendement dividend (ook aan de verkoper van een put!)!
Er is natuurlijk geen cashflow. Maar KPN heeft de afgelopen 8 jaar het aantal aandelen gereduceerd van 2.5 miljard naar 1.7 miljard. Naar verwachting (heb je het al) gaan ze daarmee de komende tijd door.quote:Op woensdag 15 december 2010 21:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik zeg eerlijk dat ik geen zak begrijp van optie constucties. Maar kun je dit uitleggen, hoe komen die pecunia's cash wise naar jou toe?
Grappig, de LIBOR rente is al 1.5% voor 12 maanden (risk free rate) en zij geven 1.5% voor 5 jaar. Duitse 10-jaars staatsobligaties geven het dubbele en ten tijde van het uitkomen van het bericht 50% meer geloof ik. Best innovatief die financiele markt!quote:Op woensdag 15 december 2010 20:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
er is al 1,5% geboden
http://www.financialexpre(...)old-deposits/594149/
owkee, nou begrijp ik het. Je eerste post suggereerde dat je iets 'verdiende', maar de facto krijg je niks, alleen denk je dat je minder snel nat gaat op je put omdat de inkoop de aandelenkoers stutquote:Op woensdag 15 december 2010 21:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is natuurlijk geen cashflow. Maar KPN heeft de afgelopen 8 jaar het aantal aandelen gereduceerd van 2.5 miljard naar 1.7 miljard. Naar verwachting (heb je het al) gaan ze daarmee de komende tijd door.
Feitelijk is het een omgekeerde claim-emissie. Want KPN kan kiezen om bijv. 1,20 aan dividend uit te keren, of voor de helft van het geld aandelen in te kopen.
In het laatste geval komt dit overeen met het uitkeren (op de koerswaarde) van 60 cent dividend. Logisch gezien moet een kpn-aandeel (bij een gelijkblijvende marketcap) dan 60 cent stijgen.
Het is een buffer onder koersdalingen.
Ja. Misschien hoop ik zelfs op een gelijkblijvende marketcap van KPN, dan maak ik een winstje.quote:Op woensdag 15 december 2010 21:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
owkee, nou begrijp ik het. Je eerste post suggereerde dat je iets 'verdiende', maar de facto krijg je niks, alleen denk je dat je minder snel nat gaat op je put omdat de inkoop de aandelenkoers stut
Iets is pas een goede deal als ie geclosed is en resultaat heeftquote:Op woensdag 15 december 2010 21:05 schreef LXIV het volgende:
Shorten en rente trekken is trouwens wel iets wat ik graag doe nu.
Ik heb aardig wat puts KPN verkocht, deep in the money, expiratiedatum 2014. Daarvan obligaties ASR gekocht. Die leveren tot die tijd 45% rente op!
Als je ziet hoe relatief weinig KPN daalde tijdens de kredietcrisis, vaak gaat het juist vrij tegengesteld aan de AEX wat een beetje hedge biedt voor mijn eigen margin.
Maar wat de doorslag gaf was dat ik las dat KPN ieder jaar voor ca 1 miljard aandelen inkocht. Al jaren op rij. Dat komt overeen met het uitkeren van 60 cent rendement dividend (ook aan de verkoper van een put!)!
Dus bij een volledig gelijkblijvende waardering (marketcap) van het bedrijf verdien ik:
Put @7,10
Aan rente: 2,73
Aan verwachtingswaarde: 1,10
Aan teruggekochte aandelen: 2,40.
Dan moet KPN al tot 3,77 dalen (relatief tov marketcap natuurlijk).
Goede deal toch? Al zijn er 1001 manieren waarop hij fout kan gaan uiteraard. Maar de verhouding risico-rendement vond ik heel goed. Met een investering van 0 euro, alleen wat minder ruimte op mijn marginverplichting.
Een monetaire grondstof bestaat niet.quote:Op vrijdag 17 december 2010 14:27 schreef GoudIsEcht het volgende:
Het hele idee is waardeloos. Leuk voor papierschuivers, maar de reden dat veel mensen goud kopen is omdat er tegenwoordig door mensen als Berbanke zoveel met papier en schulden geklierd wordt dat men het liever in eigen hand nemen door aanschaf van een monetaire grondstof waaraan geen schulden of claims vastzitten.
Als je dan toch weer van de onafgeronde deals gaat lopen sluiten (de betaling door de ts moet immers nog maar volgen) dan spreek je in principe bovenstaand verhaal tegen.
Voor papierbugs als piepeloi misschien geweldig, maar niet voor mensen die de systemische schuld orgie die we financieel systeem noemen wat minder vertrouwen.
Iets dat er op papier mooi uitziet blijft toch op papier...
Tijd voor een kleine geschiedenis les:quote:Op vrijdag 17 december 2010 14:27 schreef GoudIsEcht het volgende:
Het hele idee is waardeloos. Leuk voor papierschuivers, maar de reden dat veel mensen goud kopen is omdat er tegenwoordig door mensen als Berbanke zoveel met papier en schulden geklierd wordt dat men het liever in eigen hand nemen door aanschaf van een monetaire grondstof waaraan geen schulden of claims vastzitten.
Als je dan toch weer van de onafgeronde deals gaat lopen sluiten (de betaling door de ts moet immers nog maar volgen) dan spreek je in principe bovenstaand verhaal tegen.
Voor papierbugs als piepeloi misschien geweldig, maar niet voor mensen die de systemische schuld orgie die we financieel systeem noemen wat minder vertrouwen.
Iets dat er op papier mooi uitziet blijft toch op papier...
En goud leidt tot heviger recessies en booms dan papiergeld.quote:Op vrijdag 17 december 2010 16:05 schreef Virgil het volgende:
[..]
Tijd voor een kleine geschiedenis les:
Goud en silver munten werden vroeger gebruikt als geld eenheid. Dit omdat goud en zilver zeldzaam en niet makkelijk te vinden zijn. Maar wel relatief eenvoudig te bewerken. (Omsmelten naar munten van verschillend gewicht en grootte, iets wat met diamanten bijvoorbeeld niet gaat.)
Echter bleek al snel dat mensen 'fraude' pleegden door kleine beetjes van de munten afteschaven en dit weer tot extra nieuwe munten omsmelten. Hierdoor moest eigenlijk iedereen constant een weegschaal bij zich dragen.
Door verschillende uitvindingen was papier geld mogelijk wat deze problemen niet had. (Natuurlijk wel weer nieuwe problemen zoals vervalsing.)
Het idee dat goud==geld is, is fout. Het is een ruilmiddel maar wel een ruilmiddel wat handiger is als vele andere. Zes koeien bij je dragen is nu eenmaal niet zo handig.
Mijn punt is dat ik deze hele obsessie voor goud wat overdreven vind. We zouden het net zo goed over cacao kunnen hebben.
Vooral grappig als je dat ongefundeerd als oneliner neerkwakt.quote:En goud leidt tot heviger recessies en booms dan papiergeld.
dat is het grappige. goud is helemaal niet goed voor een samenleving.
Dus jij garandeert volgend jaar goud voor 40. 000 dollar per kilo??quote:Enorme tekorten
Maar snel terug naar het nieuwsbericht. Wat blijkt: de Amerikaanse regering heeft in de maand november twee keer zoveel uitgegeven als er aan belastingen, binnen kwam. Wie dat probleem thuis of in zijn bedrijf heeft, weet dat dat absoluut niet vol te houden is. Er kwam in november slechts $149 miljard binnen terwijl er $300 miljard werd uitgegeven! Als we dit begrotingstekort annualiseren komen we uit op, reken maar even mee, 12 x 150 = $1800 miljard per jaar. Mijn vrienden konden en wilden het niet geloven. Daarom zocht ik een paar slides die ik al tijdje gebruik in mijn argumentatie dat de VS snel op weg ik richting hyperinflatie.
Zal ik het maar even onderbouwen met historische dataquote:Op vrijdag 17 december 2010 16:47 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Vooral grappig als je dat ongefundeerd als oneliner neerkwakt.
Je weet dat goud nu al $44.000 per kilo doet?quote:Op vrijdag 17 december 2010 17:22 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.rtl.nl/%28/fin(...)ng_hyperinflatie.xml
Dus jij garandeert volgend jaar goud voor 40. 000 dollar per kilo??
Zolang iedereen overtuigd is van de waarde van een tegoedbon is het ok, als men echter die tegoedbonnen volop gaat printen dan gaat met twijfelen aan de waarde ervan en kiest men een schuilhaven tegen hyperinflatiequote:Op vrijdag 17 december 2010 18:03 schreef superpiet het volgende:
[..]
En de laatste vraag: kan het niet zo zijn, dat op dit moment in de geschiedenis voor het eerst de goudstandaard permanent wordt losgelaten, omdat dit simpelweg beter is?
Voordeel was wel dat het een redelijk zelfcorrigerende standaard was. Te harde economische groei leidde al snel tot deflatie (geldvoorraad staat immers vast) wat weer leidde tot daling van de groei met recessie als gevolg, waardoor inflatei de kop opstaak en consumeren en produceren weer interessant werd ad infinitum.quote:Op vrijdag 17 december 2010 16:33 schreef superpiet het volgende:
[..]
En goud leidt tot heviger recessies en booms dan papiergeld.
dat is het grappige. goud is helemaal niet goed voor een samenleving.
Er is geen "de" goudstandaard, en het huidige systeem met één wereldreserve- en handelsmunt (de dollar) blijkt inmiddels ook niet houdbaar. Wanneer de fiatmunten van nu tenondergaan door de ongebreidelde kredietverstrekking (m.n. aan overheden!) is er grote kans dat een volgend systeem mede weer om goud zal draaien, omdat dat het enige resterende onderdeel van de monetaire reserves van landen en instellingen (IMF,BIS,FED,ECB, etc) is dat ter dekking van een nieuwe munt gebruikt kan worden en het duidelijk is dat alleen een daadwerkelijke harde dekking voor de vereiste discipline in geldcreatie en kredietverstrekking kan zorgen. Dat impliceert echter niet dat onder zo'n nieuwe standaard geld weer voor goud inwisselbaar wordt. Wat wel te verwachten is, is dat landen die een wereldreservemunt uitgeven hun handelstekorten (met andere woorden: wat ze teveel aan eigen geld in het buitenland in omloop gebracht hebben) in goud zullen moeten verrekenen met de andere landen, om te voorkomen dat ze weer, zoals de VS nu al 40 jaar doet, alle welvaart ter wereld naar zichzelf toetrekken zonder er ook maar iets aan waarde voor terug te geven.quote:Op vrijdag 17 december 2010 18:03 schreef superpiet het volgende:
kan het niet zo zijn, dat op dit moment in de geschiedenis voor het eerst de goudstandaard permanent wordt losgelaten, omdat dit simpelweg beter is?
Er wordt altijd net gedaan alsof de dollar een soort van internationale standaard is waar men zich gedwongen naar moet schikken. De werkelijkheid is echter precies het omgekeerde: veel exporterende landen (China, Taiwan, Japan, etc) leggen dit zichzelf op, tegen de wil van de Amerikanen! Op die manier kunnen ze hun munt kunstmatig laag houden.quote:Op vrijdag 17 december 2010 19:33 schreef michaelmoore het volgende:
Er moet weer een onafhankelijke rekeneenheid komen die de plaats van de dollar inneemt en waar iedere valuta aan gekoppeld kan worden.
Dus eigenlijk terugkeer naar de ruilhandel, de standaard kan dan bestaan uit 30% Olie, 10% goud, 20% Zilver en 30% Graan en 10% suiker, zodat de waarde voor ieder is te berekenen en te betalen in iedere valuta.
De Wheat, Oil, Gold, Silver ofwel WOGS eenheden
laat dan mijn salaris maar berekenen in die internationale standaard vanaf morgen
Ik denk niet dat dat zou werken. Het lijkt me ook heel riskant. Een van de redenen waarom vroeger altijd voor goud als geld gekozen werd, is juist dat goud nauwelijks nut heeft en daardoor ook geen belangrijke zelfstandige rol speelt in de echte (niet-financiële) economie. Economische onevenwichtigheden en fluctuaties in het aanbod van grondstoffen zouden met een dergelijke grondstoffeneenheid tot grote problemen voor m.n. arme landen kunnen leiden, bijvoorbeeld wanneer speculatie of natuurrampen de waarde van sommige grondstoffen omhoogdrijft of wanneer producerende landen het aanbod gaan manipuleren.quote:Op vrijdag 17 december 2010 19:33 schreef michaelmoore het volgende:
Dus eigenlijk terugkeer naar de ruilhandel, de standaard kan dan bestaan uit 30% Olie, 10% goud, 20% Zilver en 30% Graan en 10% suiker, zodat de waarde voor ieder is te berekenen en te betalen in iedere valuta.
tikkeltje kort door de bocht,quote:Op vrijdag 17 december 2010 23:55 schreef LePetitColonel het volgende:
kom op mensen, goud is voor negers die houden van bling bling.
de huidige bubble is nergens op gebaseerd, goud is nergens voor nodig en wat eerder al genoemd is je kunt net zo goed schelpen gebruiken als standaard.
ik vraag me af hoe lang het duurt voordat goud crashed.
stelletje goudtokkies
200!! Welke strike?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:03 schreef Blandigan het volgende:
Zojuist 200 opties call juli 2011 zilver gekocht.
laat maar komen ......
$ 40.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
200!! Welke strike?
Succes ermee in ieder geval.
Hoeveel kosten die dan? E 30.000 of zoiets? Met zulke bedragen durf ik niet te beleggen in derivaten.quote:
Perfect instapmomentquote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:17 schreef LXIV het volgende:
Achteraf bezin was de timing (15-december) nagenoeg perfect. Goud had zijn ATH op 7 december en een week later was het nog ongeveer net zo hoog.
Als je toen 10 kilo virtueel goud van mij gekocht had voor 333.650 euro was die nu 310.800 euro waard geweest. Een winst van mij van 23.000 euro. Aan rente had ik ondertussen zo'n 3000 euro ontvangen.
Ook nu wil ik die deal gerust sluiten hoor!
Toch geen comex opties mag ik hopen? Die hebben namelijk een onderliggende waarde van 5000 oz. per optiecontract. Op een strike van $40 per ounce betaal je dus $0.263 premie voor de 2011 call in juli. Je zult ongetwijfeld weten wat het bedrag is dat je er voor betaald hebt maar ik schrijf het toch even op.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:03 schreef Blandigan het volgende:
Zojuist 200 opties call juli 2011 zilver gekocht.
laat maar komen ......
Dat is helemaal waar hoor. Maar de factor emotie/karakter valt niet uit te sluiten. Als er te verdienen valt dan moet er verdiend worden, true.quote:Op donderdag 3 februari 2011 15:51 schreef harry83 het volgende:
LXIV, een kwestie van karakter zorgt voor emotionele beslissingen, waar je weinig baat bij hebt. Je kunt bull zijn, maar als goud een opwaardse trend geeft, dan koop je goud. Laag kopen, hoog dumpen. En weer verder met de fondsen...
Vijf jaar terug zou ik het overwogen hebbenquote:Op woensdag 15 december 2010 19:45 schreef LXIV het volgende:
Omdat ik bearisch ben op goud, maar geen zin heb om turbo shorts te kopen, zoek ik een tegenpartij die voor een x-bedrag aan virtueel goud wil kopen.
Op een vooraf afgesproken tijdstip (min 5 jaar) koop ik dat goud dan terug tegen de dan geldende marktprijs.
Eigenlijk gewoon naked shorten dus.quote:Omdat ik bearisch ben op goud, maar geen zin heb om turbo shorts te kopen, zoek ik een tegenpartij die voor een x-bedrag aan virtueel goud wil kopen.
Als je van het milieu houdt kun je maar beter niet investeren in deze vervuilende industrie die niets nuttigs produceert, behalve een hoop kwik in de rivieren.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 13:58 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Eigenlijk gewoon naked shorten dus.
Ik geloof wel in een verdere stijging van goud, maar zie mijn aankopen liefst ook in de goudprijs terug en koop bij voorkeur fysiek.
(En ja, ik ben me bewust van de minimale impact van mijn individuele acties op de totale markt, maar een beter milieu begint toch bij jezelf..)
Tja... die digits worden ook op servers bijgehouden die energie nodig hebben, veel alternatieven zijn er niet. Bovendien corrodeert goud eigenlijk niet en is het in die zin zeer duurzaam, al is het belangrijkste argument dat een terugkomst van goud als monetaire basis (niet via een goudstandaard) andere investeringen wellicht wat eerlijker/gerichter maakt en zo een deel van de vervuiling van misinvesteringen kan oplossen.quote:Als je van het milieu houdt kun je maar beter niet investeren in deze vervuilende industrie die niets nuttigs produceert, behalve een hoop kwik in de rivieren.
goud is wel waardevast en het aantal vindplaatsen neemt afquote:Op dinsdag 8 maart 2011 11:17 schreef xenobinol het volgende:
Edelmetalen als betaalmiddel is net zulke gebakken lucht als het fiat geld.Ja.... edelmetaal is substantieel maar daar is alles mee gezegd. Er zijn natuurlijk edelmetalen die een bepaalde waarde hebben in verband met een praktische toepassing in producten. Maar ik zie de terugkeer van edelmetaal als betaalmiddel niet meer gebeuren tenzij onze maatschappij ineen stort. Als dat gebeurt is het wel of niet hebben van goud niet echt een issue... dan kun je net zo goed een voorraad voedsel, water, brandstof, medicijnen en andere middelen aanleggen die mensen nodig hebben om te overleven.
Maar is het nuttig ?quote:Op dinsdag 8 maart 2011 11:21 schreef meth77 het volgende:
[..]
goud is wel waardevast en het aantal vindplaatsen neemt af
Dat zeg ik... de waarde van goud is een zeepbel. Als de speculanten er uit stappen valt de waarde terug naar het niveau waarop het voor industriele productie en de productie van sieraden interessant blijft om goud te gebruiken. Wat dat betreft is 'investeren' in palladium, platina, indium en gallium misschien wel een stuk interessanter.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 11:40 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Maar is het nuttig ?
Het glimt mooi, is zacht en heeft enkele eigenschappen die interessant zijn in hoogwaardige electronische apparatuur. Maar dat nut staat in geen enkele verhouding tot de waarde die we er aan geven.
Het is maar net hoe beperkt je wil denken.quote:Maar is het nuttig ?
Het glimt mooi, is zacht en heeft enkele eigenschappen die interessant zijn in hoogwaardige electronische apparatuur. Maar dat nut staat in geen enkele verhouding tot de waarde die we er aan geven.
Nu is het wel zo dat er al 9000 jaar gespeculeerd wordt op de waarde van goud. De industriële waarde zal het wel nooit bereiken, daarvoor heeft het teveel geschiedenis.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 11:52 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat zeg ik... de waarde van goud is een zeepbel. Als de speculanten er uit stappen valt de waarde terug naar het niveau waarop het voor industriele productie en de productie van sieraden interessant blijft om goud te gebruiken. Wat dat betreft is 'investeren' in palladium, platina, indium en gallium misschien wel een stuk interessanter.
Niemand beschouwt de papierwaarde als het over geld gaat. Het meeste geld is niet eens van papier.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 12:19 schreef GoudIsEcht het volgende:
Papiergeld heeft ook een vrij lage industriële waarde (verbrandingswaarde), zeker de grotere coupures. Hoor je ook niet vaak mensen over klagen, idem voor de eetbaarheid van papier.
Maar al die paper bugs beginnen altijd wel direct die inzichten op te lepelen als het over goud gaat. Wat mij betreft vragen ze zichzelf eens af hoe serieus ze zichzelf willen nemen...
/
Als er een geldoverschot is, dan is geld misschien overgewaardeerd, en goud dus ondergewaardeerd (indien gemeten in geld).
Tenzij landen meer geld verbruiken dan zij verdienen, (oplopende schulden) en de ECB hun schuldpapieren opkoopt met vers geprint geldquote:Op dinsdag 8 maart 2011 12:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niemand beschouwt de papierwaarde als het over geld gaat. Het meeste geld is niet eens van papier.
Geld, bijvoorbeeld de Euro, staat voor de economie die erachter staat. Dus wel degelijk een reeel iets. Als deze economie helemaal instort, is de euro ook niks waard.
Het is dus als het ware een 'aandeel' in de Europese economie.
Goud is goud en verder niks.
Als dat het geval is dan wordt het geld minder waard. Dat kan zeker.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 13:04 schreef meth77 het volgende:
[..]
Tenzij landen meer geld verbruiken dan zij verdienen, (oplopende schulden) en de ECB hun schuldpapieren opkoopt met vers geprint geld
You cannot print gold
Het risico van de schuldbergen is, dat men een steeds groter deel in goud, vastgoed of voorraden zal aanhouden dan in briefjes, want eens op een dag gaat het misquote:Op dinsdag 8 maart 2011 13:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als dat het geval is dan wordt het geld minder waard. Dat kan zeker.
Dat zegt echter niks over de huidige prijs van goud. Misschien zit daar al veel meer toekomstige inflatie ingecalculeerd dan het geval zal zijn.
Je zegt het zelf al: goud is eenvoudig aan te houden zonder grote kosten voor opslag. Ik wil geen grote kosten over mijn vermogen, ik wil rendement! Dat kent goud niet.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 13:13 schreef meth77 het volgende:
[..]
Het risico van de schuldbergen is, dat men een steeds groter deel in goud, vastgoed of voorraden zal aanhouden dan in briefjes, want eens op een dag gaat het mis
Goud is eenvoudig aan te houden zonder grote kosten voor opslag.
Dat de rente gaat stijgen gelooft niemand meer, want dan gaat Europa failliet en gaat de ECB pas echt obligaties opkopen,
Het voordeel hiervan is dat dit geld niet in de echte economie loopt, dus dat kun je vrij lang volhouden
[ afbeelding ]
Idd. Als goud een realistische in plaats van een kunstmatige waarde zou hebben zouden we het veel nuttiger kunnen gebruiken dan nu het geval is. In zonnepanelen bijvoorbeeld - erg nuttig als aanvulling op onze andere energiebronnen. Of in hoogwaardige apparatuur voor wetenschappelijk onderzoek.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 12:06 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Het is maar net hoe beperkt je wil denken.
Als de welvaart afneemt daalt ook de waarde van goud automatisch mee. Immers als wettig betaalmiddel zie ik het niet terug komen. Je zult dus telkens weer je goud moeten omruilen voor een wettig betaalmiddel en de wisselkoers word dan sterk afhankelijk van de vraag naar goud. Banken hebben niet voor niets de koppeling met de waarde van het fiatgeld los gekoppeld. Wat stellen gold bugs voor? Dat we weer een statische koppeling maken? Nee.... goud is misschien een ruilmiddel bij een ineenstorting van de economie maar persoonlijk is geld dan een probleem op de achtergrond imo.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 13:07 schreef LXIV het volgende:
Als dat het geval is dan wordt het geld minder waard. Dat kan zeker.
Dat zegt echter niks over de huidige prijs van goud. Misschien zit daar al veel meer toekomstige inflatie ingecalculeerd dan het geval zal zijn.
Zo denk ik er ook over. Toch durf ik het niet te shorten, want voor hetzelfde geld gaat het nogmaals over de kop.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:08 schreef Kandijfijn het volgende:
Om het nog maar simpeler te maken.
1 staaf goud blijft 1 staaf goud.
Echt ik heb het geprobeerd, 3 keer daags uitlaten, elke dag water geven en regelmatig schoonmaken. Maar nooit een kleine stukje gegroeid.
De enige waardestijging van goud is speculatieve waarde aangezien de prijs van goud nu uit een enorm percentage speculatieve waarde bestaat. Denk ik eerder dat het minder waard gaat worden op lange termijn dan dat het gaat stijgen.
Zie je het al voor je 8% obligaties in de hele EU zone?quote:Op dinsdag 8 maart 2011 13:45 schreef LXIV het volgende:
[..]Ik denk niet -helaas- dat we eeuwig zo'n lage rente kunnen houden. Op een zeker moment is dat niet vol te houden, de markt wil nu eenmaal een hogere rente en de inflatie gaat anders de pan uit gieren.
Zie het maar als vastgoed he, dat kan ook niet duuder wordenquote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:08 schreef Kandijfijn het volgende:
Om het nog maar simpeler te maken.
De enige waardestijging van goud is speculatieve waarde aangezien de prijs van goud nu uit een enorm percentage speculatieve waarde bestaat. Denk ik eerder dat het minder waard gaat worden op lange termijn dan dat het gaat stijgen.
Goud kan, moet gelijk blijven met de werkelijke inflatie, dat welquote:Op dinsdag 8 maart 2011 13:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al: goud is eenvoudig aan te houden zonder grote kosten voor opslag. Ik wil geen grote kosten over mijn vermogen, ik wil rendement! Dat kent goud niet.
Ik vind dat (geld staat de economie erachter) toch een wat lege uitspraak. Uiteindelijk hoop iedereen zijn spaarcentjes gewoon 'te gelde' te kunnen maken (inwisselen voor producten) en de waarde van je geld wordt dan door jou en degene bij wie je iets koopt. 'De economie achter het geld' is dan geen begrip waar jullie over zullen spreken.quote:Niemand beschouwt de papierwaarde als het over geld gaat. Het meeste geld is niet eens van papier.
Geld, bijvoorbeeld de Euro, staat voor de economie die erachter staat. Dus wel degelijk een reeel iets. Als deze economie helemaal instort, is de euro ook niks waard.
Het is dus als het ware een 'aandeel' in de Europese economie.
Goud is goud en verder niks.
Rendement is risico. Prima dat je daarvoor kiest, maar er zijn ook mensen die simpelweg de waarde die ze nu hebben veilig naar de toekomst willen brengen. Gezien de huidige omstandigheden (inflationaire druk/sterk stijgende grondstofprijzen) kan je je afvragen of de omkoopsom die men rente noemt op genoeg zal blijken om mensen te verleiden tot het aanhouden van papier (spaarrekening, obligatie).quote:Je zegt het zelf al: goud is eenvoudig aan te houden zonder grote kosten voor opslag. Ik wil geen grote kosten over mijn vermogen, ik wil rendement! Dat kent goud niet.
Ik denk niet -helaas- dat we eeuwig zo'n lage rente kunnen houden. Op een zeker moment is dat niet vol te houden, de markt wil nu eenmaal een hogere rente en de inflatie gaat anders de pan uit gieren. Denk ook aan de posities van pensioenfondsen e.d.!
Dat is weer een knap staaltje beperkingsdenken wat je daar neerzet.quote:Idd. Als goud een realistische in plaats van een kunstmatige waarde zou hebben zouden we het veel nuttiger kunnen gebruiken dan nu het geval is. In zonnepanelen bijvoorbeeld - erg nuttig als aanvulling op onze andere energiebronnen. Of in hoogwaardige apparatuur voor wetenschappelijk onderzoek.
Maarja. We hebben er nu eenmaal voor gekozen goud te aanbidden en de prijs veel hoger te stellen dan de nuttige waarde.
Ofwel: je kan goud inderdaad niet eten. Maar je kan er wel veel zinniger dingen mee doen dan het in een kluis te leggen.
Op welke manier wordt geld daardoor gebackt?quote:Geld wordt natuurlijk wel gebackt door een instantie (overheid) die met geweld productiviteit (belasting) toeeigend. Dus zo heel vreemd vind ik zijn uitspraken ook weer niet (geen idee wie je quote).
Claim op productiviteit. en waar zeg ik dat het meer waard wordt?quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:51 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Op welke manier wordt geld daardoor gebackt?
Als wij met elkaar geld gebruiken en de uitgever van dat geld pakt met geweld een deel van ons geld af, hoe zou het dan meer waard worden?
Waar ontken ik dat het niet kan?quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:22 schreef meth77 het volgende:
[..]
Zie het maar als vastgoed he, dat kan ook niet duuder worden
Niveautje zeg.quote:Om het nog maar simpeler te maken.
1 staaf goud blijft 1 staaf goud.
Echt ik heb het geprobeerd, 3 keer daags uitlaten, elke dag water geven en regelmatig schoonmaken. Maar nooit een kleine stukje gegroeid.
Een claim op productiveit van 'het volk' door de overheid. Dat maakt geld toch niets meer waard?quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:52 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Claim op productiviteit. en waar zeg ik dat het meer waard wordt?
edit: waarom quote je niet normaal? Enorm lastig te bepalen op wie je nu reageert. Knopje rechtsboven "
Dat is natuurlijk zuiver speculatie.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:52 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Waar ontken ik dat het niet kan?
Ik stel slechts dat ik de kansen op een langetermijns stabiel rendement laag inschat.
Gast, waar zeg ik dat het meer waard wordt? En wat gebruik jij voor vage logica in je 2e alineaquote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:59 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Een claim op productiveit van 'het volk' door de overheid. Dat maakt geld toch niets meer waard?
Waarom zou ik met mijn geld meer kunnen kopen als 'de overheid' een deel van 'onze productiviteit' afpakt?
Toen was ik 18, toen hield ik mij bezig met snellere tijden met sportquote:Op dinsdag 8 maart 2011 15:00 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk zuiver speculatie.
Prima dat je die kansen laag inschat. Deed je dat vijf jaar geleden ook toevallig?
quote:Op dinsdag 8 maart 2011 15:09 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Gast, waar zeg ik dat het meer waard wordt? En wat gebruik jij voor vage logica in je 2e alinea
Misschien niet meer waard, maar je lijkt in elk geval te denken dat het invorderen (afpakken) van productie door overheid geld een 'backing' (dus - meer - waarde?) geeft...quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:45 schreef tjoptjop het volgende:
Geld wordt natuurlijk wel gebackt door een instantie (overheid) die met geweld productiviteit (belasting) toeeigend. Dus zo heel vreemd vind ik zijn uitspraken ook weer niet (geen idee wie je quote).
Goed, vandaag kijken we inderdaad naar vandaag, maar veel van je argumenten werden vijf jaar geleden (en zelfs tien jaar geleden) ook door mensen aangedragen voor een overwaardering van goud.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 15:10 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Toen was ik 18, toen hield ik mij bezig met snellere tijden met sporten niet echt met beleggen, speculeren en investeren.
Als ik het 5 jaar geleden laag had ingeschat was dat natuurlijk geen valide argument geweest voor wat voor een aanname dan ook.
Wat een onzin zeg. Goud hoeft toch juist helemaal geen vaste ruilverhouding met geld te hebben, dat kan de markt toch prima bepalen. Als de welvaart (drastisch) zou afnemen zal vooral voedsel relatief duurder (en de rest relatief goedkoper) worden, maar waar haal je vandaan dat 'gold bugs' enkel zouden uitgaan van een (drastische) afname van de welvaart?quote:Op dinsdag 8 maart 2011 13:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als de welvaart afneemt daalt ook de waarde van goud automatisch mee. Immers als wettig betaalmiddel zie ik het niet terug komen. Je zult dus telkens weer je goud moeten omruilen voor een wettig betaalmiddel en de wisselkoers word dan sterk afhankelijk van de vraag naar goud. Banken hebben niet voor niets de koppeling met de waarde van het fiatgeld los gekoppeld. Wat stellen gold bugs voor? Dat we weer een statische koppeling maken? Nee.... goud is misschien een ruilmiddel bij een ineenstorting van de economie maar persoonlijk is geld dan een probleem op de achtergrond imo.
Het nadeel is dat goud en geld veel overeenkomsten vertonen, de waarde ervan is vrijwel niet te voorspellen.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 16:46 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Goed, vandaag kijken we inderdaad naar vandaag, maar veel van je argumenten werden vijf jaar geleden (en zelfs tien jaar geleden) ook door mensen aangedragen voor een overwaardering van goud.
Ze leken dus destijds niet echt hout te snijden, en mocht je ze toen gebruikt hebben had ik je nu gevraagd wat er dan veranderd was waarom ze nu ineens van waarde zouden blijken.
Ik voorzie goud ook vooral verder stijgen/geld verder ontwaarden vanuit de een 'fundamentele gedachte' (aanhoudende problemen met schulden en meer drukpers) en niet vanwege de vijfjarige trend. Het ging me er vooral om aan te geven dat de argumenten die je aandroeg al langer dan vandaag worden aangedragen tegen de prijsontwikkeling in.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 16:53 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Het nadeel is dat goud en geld veel overeenkomsten vertonen, de waarde ervan is vrijwel niet te voorspellen.
En resultaten uit het verleden bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst.
Een aandeel van een bedrijf met uitstekend management, jarenlang uitstekende cijfers en sector waar ze hebben bewezen weinig concurrentie te hebben is wel een redelijk garantie voor de toekomst. Vooral met een kleine spreiding.
Wat ga je doen als de overheid, met het geweldmonopolie, besluit dat prive bezit van goud verboden wordt? Zal niet de eerste keer in de geschiedenis zijn.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 16:45 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
[..]
Misschien niet meer waard, maar je lijkt in elk geval te denken dat het invorderen (afpakken) van productie door overheid geld een 'backing' (dus - meer - waarde?) geeft...
1 bedrijf: berkshire hathawayquote:Op dinsdag 8 maart 2011 16:58 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ik voorzie goud ook vooral verder stijgen/geld verder ontwaarden vanuit de een 'fundamentele gedachte' (aanhoudende problemen met schulden en meer drukpers) en niet vanwege de vijfjarige trend. Het ging me er vooral om aan te geven dat de argumenten die je aandroeg al langer dan vandaag worden aangedragen tegen de prijsontwikkeling in.
Je kan je dan afvragen hoe volledig je blikveld is, zoals ik je al aangaf.
En op basis van fundamentele (en politieke) krachten lijkt een verdere stijging van goud me zeer waarschijnlijk.
Wat dat bedrijf van je betreft: noem er maar eens een.
Als de overheid geld te kort heeft kunnen ook belastingen omhoog, en zo zijn er meer opties.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 17:01 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Wat ga je doen als de overheid, met het geweldmonopolie, besluit dat prive bezit van goud verboden wordt? Zal niet de eerste keer in de geschiedenis zijn.
Anyway, ik ben weg hier, ik zit een positie te 'verdedigen' die helemaal de mijne niet is maar waarbij ik louter zei die te begrijpen.
Buffet heeft voor mij afgedaan deze crisis, en in betwijfel of dit aandeel het werkelijk zo goed gaat doen dat het de inflatie verslaat, laat staan goud, maar wie weet kan hij met zijn insider-positie nog een graantje meepikken van de komende dynamiek.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 17:09 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
1 bedrijf: berkshire hathaway
Daarnaast zijn er bedrijven te vinden die aan deze eisen voldoen.
Er zijn ook nogal wat verschillen. Hoevaak zijn munten wel niet waardeloos geworden in hyperinflaties? Hoe vaak is dat met goud gebeurd? Hoe vaak werd goud geroofd tijdends oorlogen, hoe vaak geld? Hoe vaak wordt goud bijgedrukt, en hoevaak geld?quote:Op dinsdag 8 maart 2011 16:53 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Het nadeel is dat goud en geld veel overeenkomsten vertonen, de waarde ervan is vrijwel niet te voorspellen.
Ik zei dat het gebackt wordt door een instituut wat die mogelijkheden heeft. Dat is wat anders dan dat belasting heffen waarde creeert (wat jij er blijkbaar van maakt).quote:Op dinsdag 8 maart 2011 17:27 schreef GoudIsEcht het volgende:
Wat beterft de 'backing' van geld middels het afpakken van productiviteit (belasting) zie ik je punt nog steeds niet, en dat was dacht ik wel jouw positie..(?)
Een economie die gezond is en goed geleid wordt.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 18:23 schreef GoudIsEcht het volgende:
De grote vraag is eigenlijk waarmee dat geld dan gebacked wordt...
Volgens mij met niets, en het afpakken van geld (belasting) zie ik ook niet echt als backing.
Het probleem met goud als spaarmiddel/waarde-opslag is dat de voorraad vast staat. Je kunt hem dus niet laten groeien met de economie. De mondiale economie van nu is onvergelijkbaar met die van 1980, laat staan met die van 1880 of 1780. Dit terwijl de goudvoorraad in die tijd relatief weinig gegroeid is.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 18:51 schreef GoudIsEcht het volgende:
Wat mij betreft draait het zowel hier als in Zimbabwe vooral om de het beheer van de geldhoeveelheid.
En of het Westen in die zin gezond is valt te betwijfelen. Het barst hier van de schulden die enkel met de drukpers omhoog gehouden kunnen worden.
Dat is voor zowel het beheer van de geldhoeveelheid als voor andere verwachtingen geen onverdeeld positieve zaak. En zeker niet voor het behoud van waarde over langere termijn in papieren producten zoals geld.
Vandaar ook goud als spaarmiddel/waarde-opslag, en geld voor transacties.
toch zou ik daar liever voor kiezen dan voor papier, of afspraken met pensioenverzekeraarsquote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het probleem met goud als spaarmiddel/waarde-opslag is dat de voorraad vast staat. Je kunt hem dus niet laten groeien met de economie. De mondiale economie van nu is onvergelijkbaar met die van 1980, laat staan met die van 1880 of 1780. Dit terwijl de goudvoorraad in die tijd relatief weinig gegroeid is.
Als goud als de norm gekozen wordt dan belemmert dit de economische groei enorm, met als gevolg dus ook geen welvaartsgroei. Die enkele klompjes goud worden steeds meer waard en wie ze toevallig heeft aan het begin die trekt automatisch alle welvaart naar zich toe.
Als er steeds nieuw geld gedrukt wordt dan kan iedereen daar deelachtig aan worden.
Je zou kiezen voor minder algemene welvaart en minder kansen om welvaart te vergaren voor de minder bedeelden?quote:Op dinsdag 8 maart 2011 23:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
toch zou ik daar liever voor kiezen dan voor papier, of afspraken met pensioenverzekeraars
Dat de economie van nu flink gegegroeid is in vergelijking met een tijd terug zegt eens te meer iets over het stijgingspotentieel van goud (kan zo maal 10 gaan) mocht het een werkelijke herwaardering krijgen tot monetaire reserve zoals die door bijvoorbeeld de ECB wordt aangehouden (tegen marktprijs nog wel).quote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het probleem met goud als spaarmiddel/waarde-opslag is dat de voorraad vast staat. Je kunt hem dus niet laten groeien met de economie. De mondiale economie van nu is onvergelijkbaar met die van 1980, laat staan met die van 1880 of 1780. Dit terwijl de goudvoorraad in die tijd relatief weinig gegroeid is.
Als goud als de norm gekozen wordt dan belemmert dit de economische groei enorm, met als gevolg dus ook geen welvaartsgroei. Die enkele klompjes goud worden steeds meer waard en wie ze toevallig heeft aan het begin die trekt automatisch alle welvaart naar zich toe.
Als er steeds nieuw geld gedrukt wordt dan kan iedereen daar deelachtig aan worden.
Dogmatische opmerking. Goud is niet beperkend, enkel een goudstandaard zou dat zijn.quote:Je zou kiezen voor minder algemene welvaart en minder kansen om welvaart te vergaren voor de minder bedeelden?
quote:Over goud en zilver blijft de specialist in grondstoffenbeleggingen positief, vooral omdat het aanbod in tegenstelling tot dollars niet ongebreideld vergroot kan worden. „Ooit zal goud een paar duizend dollar per ounce kosten en waarschijnlijk zelfs meer, omdat papiergeld steeds minder waard wordt. Zilver zal zeker nieuwe records neerzetten."
quote:Goudprijs naar nieuw record
LONDEN (AFN) - De goudprijs heeft woensdag een nieuw record bereikt, terwijl de prijs van zilver opliep tot de hoogste stand in bijna 31 jaar.
Dat werd veroorzaakt door het geweld in het Midden-Oosten, een afgezwakte dollar, aanhoudende zorgen over de stijgende inflatie en de Europese schuldproblemen.
De goudprijs steeg tot 1458,80 dollar (1035 euro) per troy ounce (31,1 gram), het hoogste niveau ooit. De zilverprijs liep op tot 39,48 dollar per ounce (28,3 gram). Dit niveau werd voor het laatst behaald in 1980.
Goud, dat gezien wordt als een veilige en waardevaste investering in onzekere economische tijden, is deze maand al 2 procent duurder geworden. Behalve het toenemende geweld in het Midden-Oosten en Noord-Afrika, spelen ook de schuldproblemen in Europa een rol.
Ja, ik zou mijn margin al verhoogd moeten hebben!quote:Op woensdag 6 april 2011 14:38 schreef meth77 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)record__.html?p=19,1
[..]
komt door postalgold, zij zitter erachter, dochterorganisatie van de illuminatiequote:Op zaterdag 9 april 2011 01:46 schreef michaelmoore het volgende:
vr 08 apr 2011, 18:58
Goud naar record
LONDEN (AFN) - De prijs van goud bereikte vrijdag een nieuw record en zilver was op dat moment in 31 jaar niet meer zo duur geweest op de markt in Londen.
Beleggers nemen hun toevlucht tot de edele metalen nu de dollar laag staat, de inflatie toeneemt, de onrust in het Midden-Oosten de olieprijzen opschroeft en er nog steeds zorg is over de eurozone.
Voor goud werd 1474,90 dollar per ounce betaald en zilver bereikte een piek van 40.46 per ounce.
quote:Op woensdag 13 april 2011 18:53 schreef Shispeed het volgende:
[..]
komt door postalgold, zij zitter erachter, dochterorganisatie van de illuminatie![]()
quote:wo 20 apr 2011, 06:00
Goudprijs blijft pieken door Johan Wiering
AMSTERDAM - Begin deze week bereikte de goudprijs een nieuw record van nagenoeg $1500 per troy ounce (31,1 gram). Dat werpt de vraag op of er sprake is van een zeepbel die elk moment kan knappen. Willem Middelkoop, oprichter van het Gold & Recovery Fund, is stellig. „Zolang de zorgen rond de wereldwijde schuldencrisis aanhouden, zal de goudprijs zijn jarenlange opmars vervolgen.”
Middelkoop ziet het fundamentele tekort aan goud als de belangrijkste prijsopdrijvende kracht. „Er wordt jaarlijks 1400 ton goud te weinig geproduceerd om de vraag op te kunnen vangen. Vroeger werd dit tekort gedekt door de verkoop door Westerse centrale banken, maar deze zijn hier mee gestopt. Per saldo opereren de centrale banken nu zelfs aan de koopkant
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |