pfaf | maandag 13 december 2010 @ 20:24 |
In navolging Jaarlijstjes 2004, Jaarlijstjes 2005!, Jaarlijstjes 2006!, Jaarlijstjes 2007!, Jaarlijstjes 2008! en Jaarlijstjes 2009!
| |
pfaf | maandag 13 december 2010 @ 20:24 |
Tot m'n grote schande dit jaar geen poespas, geen stukjes, mooie plaatjes of cijfers. Ik heb er voorlopig nog geen tijd voor en ik wilde niet veel langer wachten met het openen van dit topic. Dus maar gewoon een saai lijstje. 01 . Beach House - Teen Dream 02 . Deerhunter - Halcyon Digest 03 . MGMT - Congratulations 04 . Midlake - The Courage of Others 05 . Tame Impala - Innerspeaker 06 . Tokyo Jihen () - Sports () 07 . Blood Red Shoes - Fire Like This 08 . Danger Mouse and Sparklehorse - Dark Night of the Soul 09 . The Dreamers - Ipos: The Book of Angels Volume 14 10 . Four Tet - There Is Love in You 11 . Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra - Kollaps Tradixionales 12 . Gonjasufi - A Sufi and a Killer 13 . Shearwater - The Golden Archipelago 14 . Woods - At Echo Lake 15 . Crystal Castles - Crystal Castles 16 . My bubba & Mi - How It's Done in Italy 17 . Liars - Sisterworld 18 . Black Mountain - Wilderness Heart 19 . The New Earth Group - Eurafricarabia 20 . The Ex - Catch My Shoe 21 . Brian Eno - Small Craft on a Milk Sea 22 . jj - jj no° 3 23 . Broken Bells - Broken Bells 24 . Caribou - Swim 25 . Pantha du Prince - Black Noise 26 . Ben Goldberg Quartet - Baal: Book of Angels Vol.15 27 . Tim Knol - Tim Knol 28 . Spoon - Transference 29 . Bettie Serveert - Pharmacy of Love 30 . 65daysofstatic - We Were Exploding Anyway 31 . Joanna Newsom - Have One on Me 32 . Mondo Drag - New Rituals 33 . Sleigh Bells - Treats 34 . Janelle Monáe - The ArchAndroid 35 . Motorpsycho - Heavy Metal Fruit 36 . Alcest - Écailles de Lune 37 . Flying Lotus - Cosmogramma 38 . Kiss the Anus of a Black Cat - Hewers of Wood and Drawers of Water 39 . Ariel Pink's Haunted Graffiti - Before Today 40 . Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy 41 . The School - Loveless Unbeliever 42 . Blitzen Trapper - Destroyer of the Void 43 . Belle and Sebastian - Belle and Sebastian Write About Love 44 . Women - Public Strain 45 . Electric Orange - Krautrock from Hell 46 . Menomena - Mines 47 . Max Richter - Infra 48 . Wolf People - Steeple 49 . Jaga Jazzist - One-Armed Bandit 50 . The National - High Violet | |
ranja | maandag 13 december 2010 @ 20:27 |
Ha, mooi. Er staan toch 3 in die ook in mijn lijst komen | |
pfaf | maandag 13 december 2010 @ 20:30 |
Women, Bettie Serveert en Blood Red Shoes? | |
Seam | maandag 13 december 2010 @ 20:31 |
Inderdaad niet de meest verrassend lijst Ik zal eens hard gaan nadenken, zal denk ik toch een top 25 worden. Verrassend genoeg een goed jaar geworden. | |
Beregd | maandag 13 december 2010 @ 20:31 |
geen micah p hinson? de hoge notering van mgmt snap ik ook niet zo, schijtplaat. Voor de rest moet ik nog een pak gaan luisteren... compleet gemist dat spoon een nieuwe had. | |
pfaf | maandag 13 december 2010 @ 20:34 |
(Nog) Niet beluisterd. Zou er zeker in kunnen, maar zoals ik al zei zit ik momenteel (vergeleken met m'n studentenjaren. ) wat krap in de tijd. Nee man! Geweldig plaat. Vele malen avontuurlijker dan eerst, maar nog minstens zo catchy! | |
Beregd | maandag 13 december 2010 @ 20:36 |
dankzij jou heb ik " ...and the red orchestra" ontdekt en gekgedraaid Deze is mss niet even gevarierd, maar wel zeker even goed. enneuh, je hebt er alvast een pak meer gluisterd dan ik, zal al mijn best moeten doen om aan een top 10 te komen. | |
ranja | maandag 13 december 2010 @ 21:13 |
Ik vergis me... je hebt Beach House, niet Best Coast. Dan zijn het de laatste 2. | |
cafca | maandag 13 december 2010 @ 21:24 |
Ha! Mijn top 25: 1. Ben Sollee and Daniel Martin Moore - Dear Companion 2. First Aid Kit - The Big Black and the Blue 3. Joe Pug - Messenger 4. Darren Hanlon - I Will Love You at All 5. Johnny Flynn - Been Listening 6. John Grant - Queen of Denmark 7. Anaïs Mitchell - Hadestown 8. Bill Fay - Still Some Light 9. Horse Feathers - Thistled Spring 10. Josh Rouse - El turista 11. Reckless Kelly - Somewhere in Time 12. Josh Ritter - So Runs the World Away 13. Tim Knol - Tim Knol 14. The Divine Comedy - Bang Goes the Knighthood 15. Erland & The Carnival - Erland & the Carnival 16. Sam Amidon - I See the Sign 17. Owen Pallett - Heartland 18. Peggy Sue - Fossils and Other Phantoms 19. Flip Kowlier - Otoradio 20. Damien Jurado - Saint Bartlett 21. Beach House - Teen Dream 22. Justin Townes Earle - Harlem River Blues 23. Midlake - The Courage of Others 24. Broken Bells - Broken Bells 25. Blitzen Trapper - Destroyer of the Void | |
ethiraseth | maandag 13 december 2010 @ 21:28 |
Is dit niet hetzelfde als Favoriete Albums 2010 #2 ? | |
portie | maandag 13 december 2010 @ 21:31 |
Nee, Pfaf opent het officiele jaarlijstjestopic. De andere is om goede platen in aan te raden. | |
Pink_Floyd | maandag 13 december 2010 @ 21:35 |
Ik krijg er nog een stel binnen de komende weken, maar ik gok dat het hier zo goed als bij blijft: 01 Yeasayer - Odd Blood 02 The National - High Violet 03 Band of Horses - Infinite Arms 04 Wolf Parade - Expo 86 05 Villagers - Becoming a Jackal 06 Deer Tick - The Black Dirt Sessions 07 Tame Impala - Innerspeaker 08 Marina and The Diamonds - The Family Jewels 09 Agnes Obel - Philharmonics 10 Customs - Enter The Characters 11 Dirty Sweet - American Spiritual 12 Retribution Gospel Choir - 2 13 Tindersticks - Live in London 2010 14 Drive-By Truckers - The Big To Do 15 I Am Kloot - Sky At Night 16 Surfer Blood - Astro Coast 17 Sleepy Sun - Fever 18 Beach House - Teen Dream 19 The Dead Weather - Sea Of Cowards 20 John Legend & The Roots - Wake Up! 21 Depeche Mode - Tour of the Universe 22 Arcade Fire - The Suburbs 23 Broken Bells - Broken Bells 24 Deftones - Diamond Eyes 25 Asaf Avidan and the Mojos - The Reckoning 26 Jimi Hendrix - Valleys of Neptune 27 Tom Musca - Lucifer My Love 28 Warpaint - The Fool 29 Mogwai - Special Moves 30 Electric Wire Hustle - Electric Wire Hustle 31 Spoon - Transference 32 Aloe Blacc - Good Things 33 Cobblestone Jazz - The Modern Deep Left Quartet 34 Admiral Freebee - The Honey and The Knife 35 Damien Juradoo - Saint Bartlett 36 The Gaslight Anthem - American Slang 37 Grizzly Adams - Hombre Grande 38 Goose - Synrise 39 The Morning Benders - Big Echo 40 Mintzkov - Rising Sun Setting Sun 41 The Coral - Butterfly House 42 Dreamend - So I Ate Myself, Bite By Bite 43 Baskerville - Disco Biscuits 44 Wolf People - Steeple 45 Dylan LeBlanc - Paupers Field 46 The Bear That Wasn't - And So It Is Morning Dew 47 USX - Run Thick In The Night 48 Kashmir - Tresspassers 49 Danger Mouse and Sparklehorse - Dark Night Of The Soul 50 Angus and Julia Stone - Down The Way [ Bericht 7% gewijzigd door Pink_Floyd op 14-12-2010 20:29:48 ] | |
cafca | maandag 13 december 2010 @ 21:42 |
Kun je een plaat van Jimi Hendrix als album van 2010 zien? | |
ranja | maandag 13 december 2010 @ 21:46 |
0 overlap met cafca en 3 met Pink_floyd. Ik maak m'n lijst volgende week denk ik. | |
Pink_Floyd | maandag 13 december 2010 @ 21:49 |
Ik vond van wel , tis vnl niet eerder uitgebracht materiaal | |
trebremmit | maandag 13 december 2010 @ 21:51 |
Leuk lijstje van Pfaf, Beach House zal bij mij ook wel op 1 komen. | |
cafca | maandag 13 december 2010 @ 21:55 |
Ik had niet anders verwacht | |
Pink_Floyd | maandag 13 december 2010 @ 21:59 |
ik nog 3 met cafca en 7 met pfaf | |
Seam | maandag 13 december 2010 @ 22:01 |
Beach House vind ik echt overhyped. | |
Felagund | maandag 13 december 2010 @ 22:01 |
5-7 overlap met Cafca, afhankelijk van welke albums ik allemaal in mijn lijstje ga stoppen. Nog meer (zeker 12) met Pink_Floyd. | |
Aschkael | maandag 13 december 2010 @ 22:09 |
10 Brian Eno - Small craft on a milk sea 09 Salem - King knight 08 Deftones - Diamond eyes 07 Aloe Blacc - Good things 06 Tindersticks - Falling down a mountain 05 Steve Roach - Sigh of ages 04 Deepchord presents Echospace - Liumin 03 Kanye West - My beautifull dark twisted fantasy 02 Girl Talk - All day 01 The National - High violet 00 Anathema - We're here... | |
Pink_Floyd | maandag 13 december 2010 @ 22:17 |
Fuck, Tindersticks vergeten, zat met de live=plaat in hun hoofd voor dit jaar, die is trouwens ook briljant! | |
kciR | maandag 13 december 2010 @ 22:31 |
Soort van crosspost, om jullie er even aan te herinneren! Alleen is de eerste vraag uit mn quote geen vraag meer, maar ik doe het gewoon Dus alle lijstjes in DIT topic (niet die oude) gepost voor 31december 2010 23.59 (jaarwisseling) neem ik mee voor de eindlijst. De lengte maakt niet uit, alleen neem ik alleen de eerste 50 platen uit je lijstje op in de lijst (in geval van een langere lijst). (Dit is trouwens geen take-over van dit topic, maar gewoon een extraatje) Mijn lijstje komt volgende week. Ben nog wat albums beter aan het beluisteren voor de fine-tuning van het lijstje. | |
pfaf | maandag 13 december 2010 @ 22:50 |
Tof! | |
ranja | maandag 13 december 2010 @ 22:52 |
Die is van 2009 trouwens. Ik dacht al, heb ze 2x in het voorprogramma van The Gathering gezien en de eerste keer was absoluut 2009. | |
tim. | maandag 13 december 2010 @ 22:54 |
Ik vind het leuk . Arctic Monkeys op 1 vorig jaar vond ik verrassend. Dit jaar wordt het denk ik iets als Vampire Weekend. Mijn lijstje komt binnen twee weken. | |
ranja | maandag 13 december 2010 @ 22:55 |
Als je naar de eerste lijstjes kijkt wordt het Beach House of Tim Knol en die laatste zou me niet verbazen | |
tim. | maandag 13 december 2010 @ 23:11 |
Dat Beach House zó gewaardeerd wordt wist ik niet (staat ook hoog in jaarlijsten van verschillende media), maar "Teen Dream" zal inderdaad hoog eindigen. En Tim Knol heeft natuurlijk een fanclub hier, maar nummer 1... | |
ScottTracy | dinsdag 14 december 2010 @ 00:39 |
1. Robyn - Body Talk 2. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy 3. The National - High Violet 4. Janelle Monáe - The Arch-Android 5. The Black Keys - Brothers 6. Sufjan Stevens - The Age of Adz 7. The Roots - How I Got Over 8. Eli "Paperboy" Reed - Come and Get It! 9. Die Antwoord - $O$ 10. Kno - Death Is Silent 11. L'Abattoir - s/t 12. Beach House - Teen Dream 13. Flying Lotus - Cosmogramma 14. Arcade Fire - The Suburbs 15. Fresku - s/t 16. Beth Hart - My California 17. Big Boi - Sir Lucious Left Foot 18. Faberyayo & Vic Crezée - Het Grote Gedoe 19. Tim Knol - s/t 20. Sticks & A.R.T. - Alledaagse Waanzin 21. Fun Lovin' Criminals - Classic Fantastic 22. De Jeugd van Tegenwoordig - De Lachende Derde 23. Gorillaz - Plastic Beach 24. LCD Soundsystem - This Is Happening 25. Nas & Damian Marley - Distant Relatives 26. Slash - s/t 27. Hef - Hefvermogen 28. Erykah Badu - New Amerykah Part Two (Return of the Ankh) 29. Lucky Fonz III - Hoe je honing maakt 30. John Legend & The Roots - Wake Up [ Bericht 0% gewijzigd door ScottTracy op 14-12-2010 08:53:39 ] | |
krioro | dinsdag 14 december 2010 @ 02:43 |
Lang zal mijn lijst niet worden, omdat ik niet per se heel veel nieuwe muziek check, maar ik ga wel eens een poging doen. | |
PdeHoog | dinsdag 14 december 2010 @ 07:54 |
Een lijstje met bijna geen overlap met de rest 1. Agnes Obel - Philharmonics 2. Natalie Merchant - Leave Your Sleep 3. Joe Satriani - Black Swans and Wormhole Wizards 4. Bullfight - Stranger Than The Night 5. Laura Marling - I Speak Because I Can 6. Celine Cairo - EP 7. Star One - Victims of the Modern Age 8. Shearwater - The Golden Archipelago 9. Hooverphonic - The Night Before 10. Sabaton - Coat Of Arms | |
Norrage | dinsdag 14 december 2010 @ 09:10 |
Jaaaaaaaaaaaaa! | |
PdeHoog | dinsdag 14 december 2010 @ 09:11 |
Ja? | |
Norrage | dinsdag 14 december 2010 @ 09:13 |
Dat ik blij ben dat dit topic er is..Mijne zal ergens volgende week komen. Ik heb mijn jaarlijkse "jaarlijstjes ik-luister-al-mijn-2010-albums-op-een-rij-weekend" om ze te beoordelen nog niet gehad Maar bij mij komt toch echt Arcade Fire op #1 hoor | |
Felagund | dinsdag 14 december 2010 @ 09:15 |
Allemaal? Dat zou bij mij niet eens lukken. Ik moet dan een heel weekend costant dag en nacht luisteren. Als arcade het middenstuk wat minder lang had gemaakt, was het een heel goed album geweest. Nu heb ik de neiging om toch te gaan skippen in het midden van het album. | |
kciR | dinsdag 14 december 2010 @ 09:18 |
Bij mij waarschijnlijk ook En ik denk dat The National ook een top 10 notering gaat scoren in de totale eindlijst.. | |
PdeHoog | dinsdag 14 december 2010 @ 09:19 |
Succes dan | |
Norrage | dinsdag 14 december 2010 @ 09:19 |
Nouja, niet elk nummer van elk album, maar gewoon even door alle albums heenscannen En ja, ik heb dat stiekem ook wel een beetje bij Suburbs, maar meer dat het gewoon net wat te lang is dan dat ik de nummers saai vind..Vind echt het hele album goed... | |
ranja | dinsdag 14 december 2010 @ 09:23 |
Je gaat er 2 overlappen met mij, dat is relatief erg veel Agnes Obel vind ik net wat té rustig. Ik heb een poos geleden op Spotify de nummers van haar ep beluisterd. | |
cafca | dinsdag 14 december 2010 @ 09:25 |
De eerste heeft bij mij niet echt indruk gemaakt, de laatste 2 heb ik eigenlijk te weinig geluisterd | |
PdeHoog | dinsdag 14 december 2010 @ 09:28 |
Valt weer mee dan Ik zag alleen Hooverphonic bij RYM volgens mij? | |
PdeHoog | dinsdag 14 december 2010 @ 09:28 |
Shame on you Ik had bij Agnes Obel eerst ook dat het te rustig was, maar nog een paar keer draaien en ik was om. Ik vind het echt een tof CD-tje | |
Norrage | dinsdag 14 december 2010 @ 09:29 |
Die Shearwater komt bij mij ook hoog | |
PdeHoog | dinsdag 14 december 2010 @ 09:29 |
En ik ga volgende week me toch eens verdiepen in alle albums die ik hier nog meer voorbij zie komen....enige nadeel: ik heb nog zoveel van mijn eigen muziek dat ik nog steeds eens goed wil luisteren Hoe DOEN jullie dat toch allemaal | |
PdeHoog | dinsdag 14 december 2010 @ 09:30 |
Ik vond hem top En dat voor een band die ik twee of drie jaar geleden op Crossing Border heb ontdekt | |
cafca | dinsdag 14 december 2010 @ 09:51 |
Ja, dat is nou bij mij ook het probleem: Tijdgebrek. Als een album niet meteen beklijft, neem ik vaak niet de tijd om het nog eens op te zetten. | |
friekin_ | dinsdag 14 december 2010 @ 09:53 |
Tvptje. Mijn lijstje komt nog. | |
PdeHoog | dinsdag 14 december 2010 @ 09:55 |
Zonde eigenlijk he | |
friekin_ | dinsdag 14 december 2010 @ 09:58 |
Klinkt bekend. Al maak ik er vaak toch nog tijd voor. Maar er zijn genoeg voorbeelden van albums die ik niet de moeite waard vond om nogmaals aan te zwengelen. | |
Gillingham | dinsdag 14 december 2010 @ 11:08 |
01. Beach House - Teen Dream 02. Flying Lotus - Cosmogramma 03. Sufjan Stevens - The Age of Adz 04. The Black Keys - Brothers 05. Deerhunter - Halcyon Digest 06. The National - High Violet 07. Afrocubism - Afrocubism 08. Grinderman - Grinderman 2 09. Warpaint - The Fool 10. Johnny Cash - American VI: Ain't No Grave 11. Ali Farka Touré & Toumani Diabaté - Ali and Toumani 12. The Knife in Collaboration with Mt. Sims and Planningtorock - Tomorrow, In a Year 13. Balmorhea - Constellations 14. The Tallest Man on Earth - The Wild Hunt 15. Antony and the Johnsons - Swanlights 16. Massive Attack - Heligoland 17. MGMT - Congratulations 18. Neil Young - Le Noise 19. Jónsi - Go 20. Sophie Hunger - 1983 | |
n00biedoobiedoo | dinsdag 14 december 2010 @ 13:48 |
1 Alain Johannes - Spark 2 Dean & Britta - 13 Most Beautiful: Songs for Andy Warhol's Screentests 3 Lissie - Catching a Tiger 4 Los Lobos - Tin Can Trust 5 the Coral - Butterfly House 6 Karen Elson - The Ghost Who Walks 7 Field Music - Field Music (Measure) 8 Robert Randolph and the Family Band - We Walk this Road 9 John Legend & the Roots - Wake Up! 10 Babybird - Ex-Maniac | |
Rellende_Rotscholier | dinsdag 14 december 2010 @ 17:16 |
Wat saai zeg allemaal, waar zijn de verhalen bij de albums en de hoezen? Mijn lijstje komt over een paar dagen. | |
Norrage | dinsdag 14 december 2010 @ 17:39 |
Ja..Nu is het inderdaad gewoon hetzelfde topic als die andere!! Ik wil mooie verhalen, lijstjes met teksten erbij en mooie albumcovers zien! Ik ga dat wel doen hoor! Niet zo uitgebreid als pfaf dat vroeger deed, maar wel een beetje | |
cafca | dinsdag 14 december 2010 @ 17:58 |
Ja, ik zal hem vanavond wel even opnieuw posten. | |
Moody | dinsdag 14 december 2010 @ 18:06 |
Ah het lijstjestopic...mijne komt eraan... [ Bericht 54% gewijzigd door Moody op 14-12-2010 19:54:17 ] | |
Moody | dinsdag 14 december 2010 @ 19:51 |
dubbel | |
Moody | dinsdag 14 december 2010 @ 19:52 |
1. Old Abram Brown - Restless Ghost Beste nummer: Mountain Lions / My Show _____________________________________________________________________________ 2. The Tarantula Waltz - Did Not Leave To Find But To Forget, To Leave Behind Beste nummer: Glasgow & Hyde / Bacchus / Woke up and Felt Like George Jones _____________________________________________________________________________ 3. The National - High Violet Beste nummer: Little Faith _____________________________________________________________________________ 4. Aaron - Birds in The Storm Beste nummer: Rise / Song for Ever _____________________________________________________________________________ 5. John Grant - Queen of Denmark Beste nummer: I Wanna Go To Marz _____________________________________________________________________________ 6. Villagers - Becoming A Jackal Beste nummer: Becoming A Jackal _____________________________________________________________________________ 7. Lone Wolf - The Devil and I Beste nummer: This is War _____________________________________________________________________________ 8. Broken Bells - Broken Bells Beste nummer: The High Road _____________________________________________________________________________ 9. Broken Records - Let Me Come Home Beste nummer: The Motorcycle Boy Reigns _____________________________________________________________________________ 10. The Barlights - You Cannot Choose The Roads That Take You Home Beste nummer: Slept Like Babies / Goodnight Sleep / You Cannot... _____________________________________________________________________________ 11. Balthazar - Applause Beste nummer: Fifteen Floors _____________________________________________________________________________ 12. Arcade Fire - The Suburbs Beste nummer: Modern Man _____________________________________________________________________________ 13. Carney - Mr. Green, Vol. 1 Beste nummer: I Think of You / Testify _____________________________________________________________________________ 14. Midlake - The Courage of Others Beste nummer: Core Of Nature _____________________________________________________________________________ 15. The Black Keys - Brothers Beste nummer: I'm Not the One _____________________________________________________________________________ 16. Ed Harcourt - Lustre Beste nummer: Lustre _____________________________________________________________________________ 17. My Luminaries - Order From The Chaos Beste nummer: Parasol / Heads Will Roll _____________________________________________________________________________ 18. Steve Mason - Boys Outside Beste nummer: Lost and Found / Boys Outside _____________________________________________________________________________ 19. Admiral Freebee - The Honey & The Knife Beste nummer: Under My Secret Skin _____________________________________________________________________________ 20. Revere - Hey! Selim Beste nummer: The Escape Artist _____________________________________________________________________________ 21. Admiral Fallow - Boots Met My Face Beste nummer: Squealing Pigs _____________________________________________________________________________ 22. Portugal The Man - American Ghetto Beste nummer: All My People _____________________________________________________________________________ 23. Blaudzun - Seadrift Soundmachine Beste nummer: Midnight Room _____________________________________________________________________________ 24. The 88 - The 88 Beste nummer: Center of the Sun _____________________________________________________________________________ 25. Gush - Everybody's God Beste nummer: Let's Burn Again [ Bericht 1% gewijzigd door Moody op 14-12-2010 21:47:19 ] | |
Panic_A | dinsdag 14 december 2010 @ 20:10 |
Geweldig lijstje weer Moody! Nu even alles doorspitten, want er zitten altijd een paar juweeltjes tussen. | |
kciR | dinsdag 14 december 2010 @ 20:11 |
Is dat 2010? Want dan komt die er bij mij ook zeker in! Mooie lijst trouwens! | |
Pink_Floyd | dinsdag 14 december 2010 @ 20:16 |
Had hem gereviewed in 2010 volgens mij, maar hij is idd uit 2009 volgens muziekmeter. Een mooie reden om Tindersticks ergens erin te gooien en The Coral was ik ook al vergeten | |
kciR | dinsdag 14 december 2010 @ 20:21 |
Dus voor de administratie. Local Natives eruit, Tindersticks op die plek? Ik had hem namelijk al ingevoerd En The Coral heeft gewoon pech, of krijgen die toch ook nog een plekje? | |
ranja | dinsdag 14 december 2010 @ 20:24 |
als vervanger van Tom Musca? | |
Thijsssss | dinsdag 14 december 2010 @ 20:28 |
Local Natives kwam half december 2009 uit in Nederland, toen alle jaarlijstjes al lang en breed waren ingeleverd. In de VS ging deze zelfs nog later in de verkoop. Omdat het toch één van mijn favoriete albums is van het afgelopen jaar/kalenderjaar wil ik 'm toch graag opnemen in mijn jaarlijstje dat later gepost gaat worden | |
Pink_Floyd | dinsdag 14 december 2010 @ 20:31 |
Heb hem aangepast, wat dingetjes veranderd dus je kan t beste de nieuwe lijst er in 1x opnieuw ingooien als het mogelijk is | |
kciR | dinsdag 14 december 2010 @ 20:37 |
Geen probleem! Oke, dan houden we die gewoon als twijfelgeval, naar de goede kant. Die plaat is vorig jaar trouwens maar één keer genoemd, door Moody op plaats 42 | |
Thijsssss | dinsdag 14 december 2010 @ 20:41 |
Daarom, deze plaat verdient veel meer stemmen! | |
Moody | dinsdag 14 december 2010 @ 21:22 |
Dat album was overigens dit jaar wel in de top-25 geëindigd. Vorig jaar was imo een beter muziekjaar. | |
Norrage | dinsdag 14 december 2010 @ 21:24 |
Hmm zit een beetje op RYM mijn shortlist aan te vullen en te husselen, maar moet toch zeggen dat ik nou niet echt blij ben met mijn top 10...niet echt albums, op de top 3 na, die ik nou echt goed vond ....vind alles in mijn lijst wat middelmatig...en dat is ook mijn mening over dit jaar Dus..ik ga even wat van de lijstjes uit dit topic doorpluizen | |
Arn0 | dinsdag 14 december 2010 @ 21:36 |
Ja, eindelijk is het topic er! En als ik zo even wat lijstjes doorspit, heb ik nog véél te beluisteren.. Maar binnenkort twee weken vakantie en dan ga ik knallen | |
cafca | woensdag 15 december 2010 @ 08:40 |
Uit mijn lijstje is Joe Pug wel iets voor jou, denk ik | |
Norrage | woensdag 15 december 2010 @ 08:55 |
Ik heb dringend behoefte aan wat originele muziek uit 2010, dus, ik zal het eens checken | |
Gitaarmat | woensdag 15 december 2010 @ 16:35 |
Mijn album top 10 van 2010 tot nu toe: 1. Arcade Fire - The SuburbsWat een band, na Funeral en Neon Bible komen ze met deze machtige plaat. Het is wel even wennen als je eerst Funeral en Neon Bible luistert, maar ik ben er vanovertuigd dat ze het bijna niet beter hadden kunnen doen. Gewaagd ook, om ietsje meer richting pop te gaan. Er staan een heleboel zeer goede nummer tussen. Op Rock Werchter gezien, verassend goede show, hopelijk volgend jaar HMH ofzoiets. Ook worden ze al gecoverd door bijvoorbeeld Di-rect en John Legend & The Roots. Dit laat zien hoe groot Arcade Fire al is. Cover van Di-rect: De originele is natuurlijk beter maar die kent iedereen warschijnlijk wel al. 2. The National - High Violet Het was lastig om de plekken 1 en 2 te kiezen maar Arcade Fire vond ik net wat meer hebben dan The National, maar dan ook echt maar een beetje meer. Op High Violet staan talloze goede songs. Ik ben echt verslaafd aan de nieuwe sound. Mooiste nummers kan ik niet echt opnoemen, ze zijn allemaal goed. Gelukkig ga ik ze in februari in De Oosterpoort zien. 3. Balthazar - Applause Zeer aanstekelijke nummers. Wel simpel maar het is zodanig goed gemixt etc. dat dat niet uitmaakt. Hippe band, op lowlands live gezien, leuke band die nog veel kan groeien. Leuke dingen op de CD, bijvoorbeeld een 'bedoeld' foutje in het nummer Morning. Verder zijn, The Boatman, Fifteen Floors, Hunger at the Door en Blood Like Wine zeer leuke nummers. 4. The Black Keys - Brothers Geweldig dat bluesrock weer een beetje terug is. Een wat minder rau en wat poppier album van de broers maar deze doet zeker niet onder voor de vorige albums. 1 show van ze gezien dit jaar en dat was erg tof. Tighten Up, Next Girl en Everlasting Light zijn m'n favoriete nummers. 5. Kings of Leon- Come Around Sundown Lekker album, ondanks de vele negatieve reacties van de 'fans' vind ik het wel een geslaagde plaat, de singles worden alleen iets teveel gehyped (Radioactive). Back Down South vind ik het mooiste nummer. daarna komen The End en Mi Amigo. 6. Delphic - Acolyte Eindelijk wordt er goede muziek gemaakt met gitaren en synthesizers! Geweldige band, ook live erg energiek en lekker experimenteel. 7. Interpol - Interpol Andere sound van de band deze keer. Beetje wennen maar er zitten een aantal leuke nummers tussen: Succes, Summer Well en Barricade. Toch blijft Turn on the bright lights niet te overtreffen. 8. Blood Red Shoes - Fire Like this Helden, en dat [b]met twee man![/b] met een man en een vrouw! 9. Deadmau5 - 4x4=12 Onze housemouse is weer terug, alleen al om zijn reputatie krijgt ie van mij direct al een 9e plaats. Het album is nog niet zolang uit dus kan nog niet super beoordeeld worden. 10. Jack Parow- Jack Parow 11. The Chemical Brothers- Further 12. Yeasayer - Odd Blood 13. Gorillaz- Plastic Beach 14. Tim Knol - Tim Knol 15. The Drums- The Drums [ Bericht 5% gewijzigd door Gitaarmat op 15-12-2010 17:07:41 ] | |
PdeHoog | woensdag 15 december 2010 @ 16:36 |
Hoewel ik het helemaal met je eens ben, is deze CD uit 2009 | |
Gitaarmat | woensdag 15 december 2010 @ 16:41 |
Kak, dan wordt het wat anders. Ik meen het al eerder hier gezien te hebben of op LiveXS. | |
PdeHoog | woensdag 15 december 2010 @ 16:43 |
Nou, kijk http://www.musicmeter.nl/album/173790 | |
Gitaarmat | woensdag 15 december 2010 @ 16:54 |
Aangepast, volgt nog meer info per album. Dit topic is voor top 10, 25, 50 en 100? Wordt dat ook samengevoegd tot 1 lijst? | |
zodiakk | woensdag 15 december 2010 @ 17:25 |
1. Beach House - Teen Dream 2. Women - Public Strain 3. Demdike Stare - Liberation Through Hearing 4. Efdemin - Chicago 5. Twin Shadow - Forget 6. Tame Impala - Inner Speaker 7. Solo Andata - Ritual 8. Oriol - Night and Day 9. Arcade Fire - The Suburbs 10. Actress - Splazsh 11. Emma Pollock - The Law Of Large Numbers 12. The Black Dog - Music For Real Airports 13. No Age - Everything In Between 14. Agnes Obel - Philharmonics 15. Nils Frahm & Anne Müller - 7Fingers 16. Yeti Lane - Yeti Lane 17. Pulshar - Inside 18. White Hinterland - Kairos 19. MGMT - Congratulations 20. UNKLE - Where Did The Night Fall 21. Loscil - Endless Falls 22. Deerhunter - Halcyon Digest 23. Ripperton - Niwa 24. Jimmy Edgar - XXX 25. Deepchord presents Echospace - Liumin | |
Maisnon | woensdag 15 december 2010 @ 18:54 |
Hey cafca, vertel die anderen hier eens dat ze Owen Palett moeten proberen En wow, Moody, die My Luminaries klinkt tof! Die kende ik nog helemaal niet | |
Aikara | woensdag 15 december 2010 @ 19:23 |
1. Day Six - The grand design 2. Anathema - We're here because we're here 3. Seventh Wonder - The great escape 4. Disperse - Journey through the hidden gardens 5. Nevermore - The obsidian conspiracy 6. Darkwater - Where stories end 7. Star One - Victims of the modern age 8. Vanden Plan - The seraphic clockwork 9. Myrath - Desert call 10. Paul Gilbert - Fuzz universe | |
cafca | woensdag 15 december 2010 @ 20:14 |
Opnieuw: 1. Ben Sollee and Daniel Martin Moore - Dear Companion Gevalletje 1+1 is meer dan 2: samenwerking tussen 2 leuke singer-songwriters leverde een meer dan leuke plaat op. Mooie samenzang, leuk gebruik van niet alledaagse instrumenten. 2. First Aid Kit - The Big Black and the Blue Twee lieftallig zweedse zusjes met lieftallige, amerikaans getinte folksongs 3. Joe Pug - Messenger Heerlijk meesleepende bluesy folksongs 4. Darren Hanlon - I Will Love You at All Mooie verhaaltjes met sterke, soms grappig teksten 5. Johnny Flynn - Been Listening Geweldig veelzijdige plaat. Folk....maar dan anders. 6. John Grant - Queen of Denmark [i]Beetje poppy af en toe, maar wel lekker. 7. Anaïs Mitchell - Hadestown Een stem die net niet irriteert, de plaat is vooral leuk vanwege de samenwerking met oa Justin Vernon, Ani DiFranco en Greg Brown 8. Bill Fay - Still Some Light [i]Oude held komt na 30 jaar met nieuw materiaal, solo opgenomen op alleen een keyboard. Heerlijk sfeerplaatje met betoverende songs 9. Horse Feathers - Thistled Spring Over sfeerplaatjes gesproken.... 10. Josh Rouse - El turista Nog maar een Singer-Songwriter om de top 10 compleet te maken. Maar deze zingt ook in het spaans. 11. Reckless Kelly - Somewhere in Time 12. Josh Ritter - So Runs the World Away 13. Tim Knol - Tim Knol 14. The Divine Comedy - Bang Goes the Knighthood 15. Erland & The Carnival - Erland & the Carnival 16. Sam Amidon - I See the Sign 17. Owen Pallett - Heartland 18. Peggy Sue - Fossils and Other Phantoms 19. Flip Kowlier - Otoradio 20. Damien Jurado - Saint Bartlett 21. Beach House - Teen Dream 22. Justin Townes Earle - Harlem River Blues 23. Midlake - The Courage of Others 24. Broken Bells - Broken Bells 25. Blitzen Trapper - Destroyer of the Void Buiten mededinging, omdat het Live- /heropnames zijn: Indigo Girls - Staring down the brilliant dream Ray Davies - See My Friends Dar Williams - Many Great Companions | |
cafca | woensdag 15 december 2010 @ 20:18 |
Als je originaliteit zoekt, kun je beter voor Johnny Flynn, Anais Mitchell of Owen Pallett gaan..... | |
Gitaarmat | woensdag 15 december 2010 @ 20:26 |
Dit wordt 'm: 1. Arcade Fire - The Suburbs Wat een band, na Funeral en Neon Bible komen ze met deze onovertreffelijke plaat. Het is wel even wennen als je eerst Funeral en Neon Bible luistert, maar ik ben er vanovertuigd dat ze het bijna niet beter hadden kunnen doen. Gewaagd ook, om ietsjemeer richting pop te gaan. Er staan een heleboel zeer goede nummer tussen. Op Rock Werchter gezien, verassend goede show, hopelijk volgend jaar HMH ofzoiets. Ook worden ze al gecoverd door bijvoorbeeld Di-rect en John Legend & The Roots. Dit laat zien hoe groot Arcade Fire al is. Cover van Di-rect originele is natuurlijk beter maar die kent iedereen waarschijnlijk wel al. 2. The National - High Violet Het was lastig om de plekken 1 en 2 te kiezen maar Arcade Fire vond ik net wat meer hebben dan The National, maar dan ook echt maar een beetje meer. Op High Violet staan talloze goede songs. Ik ben echt verslaafd aan de nieuwe sound. Mooiste nummers kan ik niet echt opnoemen, ze zijn allemaal goed. Gelukkig ga ik ze in februari in De Oosterpoort zien. 3. Balthazar - Applause Zeer aanstekelijke nummers. Wel simpel maar het is zodanig goed gemixt etc. dat dat niet uitmaakt. Hippe band, op lowlands live gezien, leuke band die nog veel kan groeien. Leuke dingen op de CD, bijvoorbeeld een 'bedoeld' foutje in het nummer Morning. Verder zijn, The Boatman, Fifteen Floors, Hunger at the Door en Blood Like Wine zeer leuke nummers. 4. The Black Keys - Brothers Geweldig dat bluesrock weer een beetje terug is. Een wat minder rau en wat poppier album van de broers maar deze doet zeker niet onder voor de vorige albums. 1 show van ze gezien dit jaar en dat was erg tof. Tighten Up, Next Girl en Everlasting Light zijn m'n favoriete nummers. 5. Kings of Leon- Come Around Sundown Lekker album, ondanks de vele negatieve reacties van de 'fans' vind ik het wel een geslaagde plaat, de singles worden alleen iets teveel gehyped (Radioactive). Back Down South vind ik het mooiste nummer. daarna komen The End en Mi Amigo. 6. Delphic - Acolyte Eindelijk wordt er goede muziek gemaakt met gitaren en synthesizers! Geweldige band, ook live erg energiek en lekker experimenteel. 7. Interpol - Interpol Andere sound van de band deze keer. Beetje wennen maar er zitten een aantal leuke nummers tussen: Succes, Summer Well en Barricade. Toch blijft Turn on the bright lights niet te overtreffen. 8. Blood Red Shoes - Fire Like this Helden, en dat met twee man! met een man en een vrouw! 9. Deadmau5 - 4x4=12Onze housemouse is weer terug, alleen al om zijn reputatie krijgt ie van mij direct al een 9e plaats. Het album is nog niet zolang uit dus kan nog niet super beoordeeld worden. 10. Jack Parow- Jack Parow Baas! Originaliteit van de hoogste klasse, hier was niemand anders ter wereld op te komen om het te verzinnen. 11. The Chemical Brothers- FurtherDeze electro shizzle mag natuurlijk niet ontbreken, alles sluit zo goed op elkaar aan, wat een beats! 12. Yeasayer - Odd Blood Op Rock Werchter gezien, muziek zit sterk in elkaar, op het podium kun je goed zien dat ze het naar hun zin hebben en ja voor de sound zul je toch even moeten luisteren. 13. Gorillaz- Plastic Beach Al bekend van hun oudere nummers maar nu in een nieuwer jasje. Toffe beats, bijv. RhineStone Eyes. 14. Tim Knol - Tim Knol Doet het uitermate goed, goede combinatie van akoestische en elektrische gitaren, ook op lowlands gezien, mag Nederland trots op zijn. Tevens mijn enige Nederlandse artiest in dit lijstje. 15. The Drums- The Drums Aanstekelijke songs op een album, net als bij Balthazar. Wat minder maar nog wel goed. | |
Norrage | woensdag 15 december 2010 @ 20:41 |
Owen Pallett erg mooi ja, maar ik vind het net té...haalt net mijn top 20 denk ik...Johnny Flynn heb ik ook, niet vaak geluisterd..ga ik zeker wat pogingen geven Anais ken ik niet dus die check ik uit | |
Moody | woensdag 15 december 2010 @ 21:51 |
@Cafca: mooie lijst Ik heb de 2 albums die ik nog niet kende ff van 't net geplukt. Ben benieuwd... Ik kom trouwens net de nieuwe van Ariel Pink pas tegen. Niet verkeerd.... [ Bericht 27% gewijzigd door Moody op 15-12-2010 22:05:53 ] | |
Arn0 | woensdag 15 december 2010 @ 23:22 |
Vind het wel een lekker album, maar niet echt "Wow!" om eerlijk te zijn. | |
Norrage | woensdag 15 december 2010 @ 23:25 |
Ok, na 3 nummers ben ik al om voor Anais Mitchell dank voor het aanraden Ook leuke gastartiesten! | |
Thijsssss | woensdag 15 december 2010 @ 23:25 |
Vind het 't grootste misbaksel van 't jaar Smaken verschillen gelukkig | |
Norrage | woensdag 15 december 2010 @ 23:42 |
I repeat: na een half uur luisteren al meteen met stip in mijn top 10...fantastisch zeg...dit is precies het soort plaat wat ik dit jaar nog vond ontbreken Hopen dat ik er niet toevallig nu vanavond gevoelig voor ben en morgen niet meer...maar ik denk het niet Ik ga denk ik even de ontbrekende albums in mijn collectie uit jouw top 20 halen. Die John Grant is inderdaad ook wel fijn, maar net als wat jij zegt idd wat poppy...Die Dear Companion heb ik los nummers van gehoord maar wist het nog niet te downloaden, maar nu heb ik hem wel gevonden Horse Feathers is geweldig, wel wat soft, en nouja...je lijstje is inderdaad erg fijn! El Turista is ook wel fijn, maar vind die wat zoetsappig....weet niet wat ik er mee aan moet Hebben jullie de nieuwe John Mellencamp trouwens al gehoord? (dan kijk ik vooral naar Cafca met zijn songwriter lijstje natuurlijk )...die is ook erg fijn voor 2010!! | |
Arn0 | woensdag 15 december 2010 @ 23:53 |
Dan heb jij Ringo's album nog niet beluisterd maar waarom zou je ook | |
Beregd | donderdag 16 december 2010 @ 08:29 |
1. The black keys - brothers (het overschot aan talent komt op deze plaat eindelijk volledig tot uiting, schitterende songs en ook goed op zijn geheel) 2. vampire weekend - contra (verdacht weinoig genoemd, is nochtans de perfecte popplaat) 3. belle & sebastian - write about love (wordt maar matig onthaald, heb ik de indruk, maar staat weer vol pareltjes) 4. Micah P Hinson - and the pioneer saboteurs (micah is een held) 5. swans - My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky. 6. band of horses - infinite arms (mss niet constant genoeg, maar de uitschieters zijn wel ontzagluijk goed) 7. the white stripes - under great white northern lights (nog nooit heeft een live-album me zo het gevoel gegeven er live bij te staan) 8. tindersticks - falling down a mountain verder heb ik nog wat cd'tjes aangeschaft zoals the national, menomena, grinderman, mgmt, ... maar allemaal wat te saai om de top 10 te vervolledigen. [ Bericht 0% gewijzigd door Beregd op 17-12-2010 08:40:16 (opletten, beregd) ] | |
cafca | donderdag 16 december 2010 @ 08:33 |
@Norrage: de laatste John Mellencamp die ik blind gekocht heb, was Whenever we wanted. Daarna heb ik hem een beetje links laten liggen.... | |
Norrage | donderdag 16 december 2010 @ 09:07 |
Persoonlijk vind ik hem eigenlijk niet veel, maar toevallig vind ik zijn 2010 album best fijn dus...Maar moet toegeven dat ik hem ook nog niet zo vaak geluisterd heb... | |
Maisnon | donderdag 16 december 2010 @ 11:03 |
Ik ga Anais en Balthazar er nog allebei doorheen knallen en dan maak ik ook wel een mooi beargumenteerd lijstje | |
Norrage | donderdag 16 december 2010 @ 11:07 |
Anais Mitchell gaat bij deze regelrecht mijn top 3 in! En nu hou ik op met het in dit topic herhalen dat ik het goed vindt Mijn lijstje komt rond kerst in ieder geval. Moet nog heel wat luisteren geloof ik, dit topic is nu al weer legendarisch..veel tips al weer bemachtigd! Balthazar vind ik trouwens erg goed, maar vooral de live video's die ik van ze gezien heb....ik vind het studioalbum wat intensiteit missen....het kabbelt voort | |
Moody | donderdag 16 december 2010 @ 11:10 |
Trouwens... Vergeet niet Old Abram Brown te luisteren voordat je een lijstje in elkaar knutselt. Zie het als een geslaagde mix tussen Starsailor en The Black Keys. | |
Norrage | donderdag 16 december 2010 @ 11:12 |
Kan die online (nog) niet vinden....en om nou alle tips in dit topic te gaan kopen | |
Felagund | donderdag 16 december 2010 @ 11:35 |
Hij staat op spotify. Wel een aardig plaatje. Anais Mitchell vind ik net een wat te bijzondere stem hebben, maar misschien moet ik er nog een keer naar luisteren. Ik heb het gisteren na een nummer al afgezet, vanavond gaat het in de herkansing. | |
Norrage | donderdag 16 december 2010 @ 11:37 |
Als je Julia Stone en zo wel kan waarderen, dan moet dit ook lukken...Maar het mooiste van het album is dat het niet alleen Anais is die zingt...meestal zijn het zelfs gewoon anderen...Fantastisch afwisselend album. | |
Moody | donderdag 16 december 2010 @ 14:07 |
Prima te vinden. Tip: naam album + "rar". Werkt bij alles... En inderdaad is alles ook te vinden via Spotify of the beluisteren op hun site: http://oldabrambrown.bandcamp.com/ | |
Norrage | donderdag 16 december 2010 @ 14:58 |
Haha, ja, vooral op onbekende albums werkt dat beter....ben er ook net achter gekomen | |
n00biedoobiedoo | donderdag 16 december 2010 @ 15:29 |
Ikke nu ook met semi-professionele jaarlijst-post! 1 Alain Johannes - Spark Tribute van een weduwnaar aan zijn overleden vrouw. Vrij pover opgezet qua invulling (meestal alleen gitaar en stem met spaarzame drum en bas), maar je wordt er toch van begin tot einde ingezogen, je mist het ook niet. Fantastisch gitaarspel, een dijk van een stem en, als je er eenmaal inzit, een emotionele rollercoaster. Maar niet voor iedereen weggelegd. 2 Dean & Britta - 13 Most Beautiful: Songs for Andy Warhol's Screentests Dean Wareham zou je kunnen kennen van Galaxie 500, zijn vrouw Britta zou je kunnen kennen als de stem van '80s cartoonzangeres Jem. Maar dat was toen. Nog ver voor die tijd maakte Andy Warhol uiterst kunstzinnige filmpjes. Bij screentests van bekende personages die Warhol maakte, waren Dean & Britta gevraagd er soundtracks bij te maken. Eigenlijk moet je ook de muziek met de beelden bekijken, maar ook los daarvan is het weer gewoon prima poppy, artyfarty en heerlijk dromerige muziek die we van deze 2 gewend zijn. 3 Lissie - Catching a Tiger Tja, wat kan ik zeggen. Gewoon weer een nieuw zangeresje? Misschien. Maar al die jaarlisten staan ook gewoon weer vol met 'gewoon weer een nieuw bandje.' Lissie schrijft en zingt oerdegelijke popliedjes met een america-twist. Niets wereldschokkends, maar wel heel goed gedaan. Ik zeg volgend jaar Lowlands in de Lima. 4 Los Lobos - Tin Can Trust Deze knakkers zijn weer helemaal terug en zijn het nog niet verleerd! 5 the Coral - Butterfly House Deze knakkers zijn weer helemaal terug en zijn het nog niet verleerd! [2] 6 Karen Elson - The Ghost Who Walks Vroegah kwam je in jaarlijstjes vaak Jack White tegen. Dit jaar zijn WS en Dead Weather toch wat spaarzaam te vinden in de beschouwingen. En Jack zijn Misses al helemaal. En da's jammer, want laat díe nu net het beste album uitgepoept hebben., 7 Field Music - Field Music (Measure) Een paar jaar geleden was ik iets meer fan van deze jongens dan dat ik nu ben. Maar nog steeds een hele fijne, heel herkenbare sound met vleugjes XTC, Yes, Beatles, Of Montreal etc. Maar dan dus toch heel eigen, he Echt doorbreken lukt ze niet niet en da's jammer, want ik vind ze samen met The Coral de leukste Britse bands van de afgelopen jaren. 8 Robert Randolph and the Family Band - We Walk this Road Gewoon heule fijne Amerikaanse Rootsrock. Het wordt nog gemaakt. En er doet ook nog een leuke sterrencast mee, maar daarvoor moet U maar het filmpje kijken. 9 John Legend & the Roots - Wake Up! Op papier had er misschien nog meer ingezeten dan deze 9e stek, maar dat wil ook weer niet zeggen dat het een tegenvaller is. Zeker niet, het is voor mij alleen niet the bést of both worlds. Het grooved als een eh..iets dat grooved (wat wil je ook met zo'n band) en Legend is een prima zanger. 10 Babybird - Ex-Maniac Stephen Jones doet eigenlijk nog steeds hetzelfde wat 'ie 15 jaar geleden deed: goeie popliedjes maken. Alleen nu met een beetje hulp van zijn mattie Johnny Depp. En daarmee is ook deze nummer 10 Goedgekeurd door de Bond van Huisvrouwen. | |
Norrage | donderdag 16 december 2010 @ 15:46 |
Leuk lijstje n00bie, tenminste, zo klinkt het...Ken de meeste namen niet, dus...dat wordt uitchecken Speciale aanraders? Ja ok, het is je top 10, maar wellicht kan je iets aan mij relateren Maar ik ga het iig allemaal uitchecken! Leuk.. | |
cafca | donderdag 16 december 2010 @ 16:55 |
Ik heb weer wat te checken dit weekend....tussen de kerstconcerten door | |
Rellende_Rotscholier | donderdag 16 december 2010 @ 18:16 |
1. Pendulum - Immersion Geweldige plaat van een geweldige band. Echt drum 'n bass kun je het niet noemen, maar wat maakt het uit. Het klinkt goed en er staat op dit album geen zwak nummer. Geniale gastartiesten ook als In Flames en een van mijn helden Steven Wilson, wat wil je nog meer. Ieder nummer bevalt me en daarom staat dit op nummer 1. • Favoriete nummer: Witchcraft 2. Marina & The Diamonds - The Family Jewels Ontdekking van het jaar, geweldige liedjes, eigenlijk geen zwakke nummers. Ik word altijd heel vrolijk van dit album en van Marina zelf natuurlijk. Heb deze cd gekocht en ik koop vrij weinig cd's. Dit is de enige cd uit 2010 die ik in mijn bezit heb, dat zegt wel genoeg. • Favoriete nummer: Oh No! 3. Gorillaz - Plastic Beach Toch wel anders dan de vorige twee albums, maar zeker niet minder. Het duurde wel even voor ik het album echt goed begon te vinden, maar ondertussen vind ik het helemaal geweldig. Een nummer als Clint Eastwood of Feel Good Inc. onbreekt, het geheel is eigenlijk heel poppy, maar eigenlijk is het niet eens een gemis. Gorillaz blijven gewoon goed. • Favoriete nummer: Rhinestone Eyes 4. Band of Horses - Infinite Arms Ik hoopte op een nieuwe 'The Funeral', maar dat staat helaas niet op dit album. De nummers die er wel op staan zijn nog steeds goed en mooi. Band of Horses blijft goed en daarom staat dit album zo hoog. • Favoriete nummer: Infinite Arms 5. Blood Red Shoes - Fire Like This Het eerste album van dit duo beviel me heel goed, dus ben ik ook naar dit album gaan luisteren en het valt niet tegen. Het is misschien iets minder energiek dan het eerste album. Er staan weer genoeg goede nummers op. Het begin is heel sterk en het einde ook, in het midden vind ik het allemaal iets minder. • Favoriete nummer: Light it Up 6. Two Door Cinema Club - Tourist History Goed debuutalbum, redelijk aan de korte kant, maar het zijn allemaal geweldig dansbare nummers en het is heerlijk opzwepend en vrolijk. Een echte zomerplaat vind ik. Ik draai hem de laatste maanden daarom ook iets minder. • Favoriete nummer: What You Know 7. The National - High Violet The National heb ik eigenlijk pas dit jaar ontdekt. Dat is eigenlijk best laat, want ze hebben al een aantal geweldige albums afgeleverd. Deze is ook geweldig. Op dit album staan haast alleen maar geweldige nummers. Dit album had wel redelijk wat tijd nodig voor ik het echt goed begon te vinden, maar ondertussen vind ik het heel erg goed en het wordt eigenlijk alleen nog maar beter. • Favoriete nummer: Bloodbuzz Ohio 8. Jónsi - Go Haast alles wat deze man produceert vind ik geweldig. Ik ben een groot fan van Sigur Rós, maar deze soloplaat mag er ook zijn. Deze soloplaat is gelukkig wel iets anders dan Sigur Rós, anders had het net zo goed geen soloplaat kunnen zijn, de nummers die hier op staan zijn toch iets opzwepender en sommige nummers zijn in het Engels gezongen, hoewel je dat haast niet hoort. Het gaat bij Sigur Rós en Jónsi dan ook haast nooit om te tekst, des te meer om de muziek. • Favoriete nummer: Boy Lilikoi 9. Arcade Fire - The Suburbs Voor velen de nummer 1 van dit jaar, voor mij niet. Arcade Fire is een geweldige band, dat is gewoon zo, maar toch vind ik dit album niet helemaal top. Er staan enkele geweldige nummers op, maar sommige nummers vind ik veel minder. Uiteindelijk een goed album en een 9e plaats is ook mooi. • Favoriete nummer: Ready To Start 10. Angus & Julia Stone - Down the Way Mooie muziek, mooie stemmen. Geweldige gevoelige muziek. Dit is voor mij een van de ontdekkingen van 2010. Ik kreeg een tip van iemand om hier naar te gaan luisteren, dat was een van de betere tips van 2010. • Favoriete nummer: Yellow Brick Road 11. MGMT - Congratulations • Favoriete nummer: Brian Eno 12. Lostprophets - The Betrayed • Favoriete nummer: It's Not The End of the World, But I Can See it From Here 13. Bullet for my Valentine - Fever • Favoriete nummer: Begging for Mercy 14. Yeasayer - Odd Blood • Favoriete nummer: O.N.E. 15. Midlake - The Courage of Others • Favoriete nummer: Acts of Man 16. Wild Nothing - Gemini • Favoriete nummer: Chinatown 17. Tame Impala - Innerspeaker • Favoriete nummer: Solitude is Bliss 18. Soulfly - Omen • Favoriete nummer: Rise Of The Fallen 19. A Day to Remember - What Separates Me From You • Favoriete nummer: 2nd Sucks 20. LCD Soundsystem - This Is Happening • Favoriete nummer: Dance Yrself Clean 21. Deerhunter - Halcyon Digest • Favoriete nummer: Revival 22. Shearwater - The Golden Archipelago • Favoriete nummer: Black Eyes 23. Ellie Goulding - Lights • Favoriete nummer: Guns and Horses 24. Ou Est Le Swimming Pool - The Golden Year • Favoriete nummer: Dance The Way I Feel 25. Beach House - Teen Dream • Favoriete nummer: Norway 26. Avenged Sevenfold - Nightmare • Favoriete nummer: Nightmare 27. Korn - Korn III: Remember Who You Are • Favoriete nummer: Oildale (Leave Me Alone) 28. Eluveitie - Everything Remains as It Never Was • Favoriete nummer: Quoth The Raven 29. I Blame Coco - The Constant • Favoriete nummer: Self Machine 30. De Jeugd van Tegenwoordig - De Lachende Derde • Favoriete nummer: Sterrenstof 31. Tired Pony - The Place We Ran From • Favoriete nummer: Get On The Road 32. Broken Bells - Broken Bells • Favoriete nummer: The High Road 33. Slash - Slash • Favoriete nummer: By the Sword 34. Go Back to the Zoo - Benny Blisto • Favoriete nummer: Fuck You 35. The Gaslight Anthem - American Slang • Favoriete nummer: American Slang 36. Sleigh Bells - Treats • Favoriete nummer: Crown On the Ground 37. Delphic - Acolyte • Favoriete nummer: Doubt 38. Dark Tranquillity - We Are the Void • Favoriete nummer: Shadow In Our Blood 39. Vampire Weekend - Contra • Favoriete nummer: Giving Up the Gun 40. Joanna Newsom - Have One on Me • Favoriete nummer: '81 [ Bericht 0% gewijzigd door Rellende_Rotscholier op 18-12-2010 14:59:50 ] | |
#ANONIEM | donderdag 16 december 2010 @ 18:50 |
Dit is hem (denk ik): 1. Anathema - We're Here Because We're Here (2010) 2. Midlake - The Courage of Others (2010) 3. Arcade Fire - The Suburbs (2010) 4. Villagers - Becoming a Jackal (2010) 5. Eels - End Times (2010) 6. Eels - Tomorrow Morning (2010) 7. The Bear That Wasn't - And So It Is Morning Dew (2010) 8. Jónsi - Go (2010) 9. The Dead Weather - Sea of Cowards (2010) 10. Balthazar - Applause (2010) [ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 16-12-2010 18:51:14 ] | |
friekin_ | donderdag 16 december 2010 @ 18:52 |
Geen tijd [ Bericht 77% gewijzigd door friekin_ op 16-12-2010 21:55:24 ] | |
Gitaarmat | donderdag 16 december 2010 @ 21:51 |
En dat is me er eentje! | |
Norrage | donderdag 16 december 2010 @ 23:11 |
Dat Anathema meen je dat serieus? Ik heb het even geluisterd, vond het wel interessant dat je in zo'n folk/indie lijstje ineens een doom metal band had staan op #1 (dat zegt last.fm erover)...Maar ten eerste, doom metal is het niet (of ik ken die definitie niet) maar ik vond het echt de meest nikszeggende muziek die ik in dit hele topic ben tegengekomen De rest van je lijstje is wel leuk trouwens | |
#ANONIEM | vrijdag 17 december 2010 @ 08:15 |
ja dat meen ik serieus. Verder gewoon een afwisselende smaak. Pin me niet vast op een genre. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2010 14:22:13 ] | |
trebremmit | vrijdag 17 december 2010 @ 11:54 |
Er is niks mis met Anathema. | |
Norrage | vrijdag 17 december 2010 @ 11:58 |
Begrijp me niet verkeerd hoor, het is niet zo dat ik omdat er het label metal aan hangt het direct kut vind, maar ik vind het echt helemaal niks Niet mijn muziek! | |
#ANONIEM | vrijdag 17 december 2010 @ 14:22 |
Prima. | |
methodmich | vrijdag 17 december 2010 @ 19:44 |
Altijd een mooi topic, dit jaarlijstjestopic van Pfaf! Zelfs al plaatst ie alleen een lijstje. Hoop zo na de kerst mijn jaarlijst te plaatsen of misschien al volgende week, zal er nog even om hangen. Wil nog enkele albums aanschaffen en ook nog een eerlijke kans geven. Al staat de top 10 voor 80 % vast. | |
#ANONIEM | vrijdag 17 december 2010 @ 22:20 |
Anyway: genomineerd voor album of the year, geen koekebakkers dus. Misschien kan je deze waarderen? | |
Aschkael | zaterdag 18 december 2010 @ 07:22 |
voor mij ook de onbetwiste plaat van het jaar...deze track alleen al: | |
Grobbel | zaterdag 18 december 2010 @ 07:45 |
Op RYM wordt de nieuwe plaat door meerdere mensen vergeleken met Celine Dion en Coldplay. Niet mijn muziek in elk geval. | |
Moody | zaterdag 18 december 2010 @ 09:00 |
Slap geouwehoer in een geforceerd aangetrokken post-rock-soft-metal-jasje met clichématige teksten die niet zouden misstaan in de popmuziek. Neuh, ik vind het ook niets Maar waarom die discussie in dit topic? | |
Norrage | zaterdag 18 december 2010 @ 10:10 |
Ik vond het een interessante notering vergeleken met de rest van het, leuke, lijstje van TUFKAL Mogen we hier niet nog wat van de nieuwe albums bespreken dan? Tenslotte is dit topic er eigenlijk vooral om weer mooie nieuwe platen te ontdekken die je zelf over het hoofd hebt gezien. | |
trebremmit | zaterdag 18 december 2010 @ 12:40 |
Ik geef toe, het is wel een beetje gladde muziek. | |
#ANONIEM | zaterdag 18 december 2010 @ 18:25 |
| |
Grobbel | zaterdag 18 december 2010 @ 18:26 |
Ja, dat overkwam mij nu ook de laatste keer dat ik iets van Anathema luisterde. Wat hap je lief. | |
#ANONIEM | zaterdag 18 december 2010 @ 18:35 |
Oh nee niet om jou of je post hoor. Kan er gewoon niets mee. Ieder zn smaak joh. [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2010 18:36:18 ] | |
Grobbel | zaterdag 18 december 2010 @ 18:37 |
Akkoord. | |
Moody | zaterdag 18 december 2010 @ 21:02 |
Was nog iets te vroeg met mijn lijstje, want ik stuit net op iets dat er zeker in gaat komen, misschien wel in de top-10: Typhoon - Hunger and Thirst Heerlijk album. Heeft wel een aantal luisterbeurten nodig voordat het kwartje valt. | |
Maisnon | zaterdag 18 december 2010 @ 23:43 |
Balthazar en My Luminaries waren heel tof dus deze ga ik ook nog checken heb je Fang Island meegekregen? Ik heb er alleen nog maar 1 nummer van gehoord, maar dat klonk al wel erg tof | |
IAmKloot | zondag 19 december 2010 @ 08:53 |
01 I Am Kloot - Sky At Night De romantische liedjes van John Bramwell in combinatie met de productie en arrangementen van Guy Garvey en Craig Potter van Elbow maken van Sky At Night de beste Kloot plaat tot nu toe. 02 Avi Buffalo - Avi Buffalo Het piepjonge Avi Buffalo combineert op hun titelloze debuut west coast pop met psychedelische invloeden. Dit levert tien geweldige liedjes op die je na een aantal luisterbeurten niet meer loslaten. 03 Angus And Julia Stone - Down The Way Het tweede album van Angus And Julia Stone staat net als hun debuut, A Book Like This, vol dromerige folkpop van ongekende schoonheid. 04 John Grant - Queen Of Denmark Na het uiteenvallen van The Czars had ik niet verwacht ooit nog iets van John Grant te horen maar met de hulp van Midlake heeft Grant zn beste plaat tot nu toe gemaakt. 05 Cotton Jones - Tall Hours In The Glowstream De goede liedjes en de prachtige stem van Michael Nau (voorheen Page France) vormen de basis voor deze verslavende authentieke folkplaat met wat twisted Tom Waits-achtige verwijzingen en geluiden. 06 Arcade Fire - The Suburbs De gekte en het drama van weleer is verdwenen en de liedjes zijn een stuk toegankelijker, zonder dat ze aan kwaliteit inleveren. dat maakt Arcade Fire bijzoner. 07 The National - High Violet Alles klopt zowat aan dit album: de arrangementen, de sfeer, de klank, de volgorde van de songs en de onafgebroken hoge kwaliteit van die songs. 08 The Walkmen - Lisbon The Walkmen bewonen een droeve maar bedwelmend mooie wereld die een bloedstollend mooie plaat oplevert. 09 Neil Young - Le Noise Producer Daniel Lanois maakt blijkbaar iets los in Neil Young want onder zijn vleugels maakt Young zijn beste en meest eerlijke plaat van de laatste dertig jaar. 10 Beach House - Teen Dream Mooie plaat vol dromerige, abstracte popmuziek die bij elke nieuwe draaibeurt weer een tikje gracieuzer klinkt | |
Moody | zondag 19 december 2010 @ 09:17 |
Aan je nickname te zien een verrassende nummer 1 | |
IAmKloot | zondag 19 december 2010 @ 09:45 |
puur toeval | |
Gitaarmat | zondag 19 december 2010 @ 10:05 |
Wolf People heeft ook een lekker album zeg! | |
Moody | zondag 19 december 2010 @ 10:23 |
Sterker nog, ze hebben in 2010 2 albums uitgebracht; Tidings en Steeple. | |
cafca | zondag 19 december 2010 @ 11:56 |
Net de eerste keer Alain Johannes gedraaid. Fijne plaat Klinkt een beetje als een mix van Elvis, Sandy Bull en de Crash Test Dummies en nog iets wat ik niet kan achterhalen. Samen toch een heel eigen geluid. Wel een beetle theatraal allemaal, maar wel erg goed! | |
Panic_A | zondag 19 december 2010 @ 11:58 |
Steeple komt waarschijnlijk in mijn top 10 van dit jaar, aan Tidings heb ik nog geen aandacht gegeven. Kijken of ik vandaag mijn lijst kan afkrijgen nu ik ingesneeuwd ben. | |
ranja | zondag 19 december 2010 @ 12:34 |
Je heb ook nog geen allertijden singles lijst geleverd | |
Panic_A | zondag 19 december 2010 @ 12:37 |
Ik ben al 2 weken aan het schuiven met nummers, ik ben nu bij 20 nummers (van de 100) die in de juiste volgorde staan. Vandaag wat knopen doorhakken. | |
schaap001 | maandag 20 december 2010 @ 08:53 |
1. Xavier Rudd & Izintaba - Koonyum Sun 2. Adam Haworth Stephens - We Live on Cliffs 3. Ari Hest - Twelve Months 4. American Aquarium - Dances For The Lonely 5. Black Mountain - Wilderness Heart 6. Jimmy Gnecco - The Heart 7. John Mellencamp - No Better Than This 8. John Grant - Queen Of Denmark 9. The Black Keys - Brothers 10. Drive By Truckers - The Big To-Do [ Bericht 10% gewijzigd door schaap001 op 20-12-2010 09:22:30 ] | |
MarsX | maandag 20 december 2010 @ 14:05 |
Youtube linkjes in de spoilers 01. Devil Sold His Soul - Blessed & Cursed 02. Throats - Throats 03. The Abominable Iron Sloth - The Id Will Overcome 04. Meleeh - To Live And Die Alone 05. Scuba - Triangulation 06. Duck Duck Goose - Off Yourself 07. Husky Rescue - Ship Of Light 08. Dangers - Messy, Isn't It? 09. Ital Tek - Midnight Colour 10. The Saddest Landscape - You Will Not Survive
[ Bericht 27% gewijzigd door MarsX op 21-12-2010 16:42:00 ] | |
SicSicSics | maandag 20 december 2010 @ 14:10 |
1. Fear Factory - Mechanize 2. Soulfly - Omen 3. Blind Guardian - At the Edge of Time 4. Under Oath - Ø (Disambiguation) 5. God Dethroned - Under The Sign Of The Iron Cross 6. Oceano - Contagion 7. Carnifex - Hell Choose Me 8. The Acacia Strain - Wormwood 9. Whitechapel - A New Era of Corruption 10. Caro Emerald - Deleted Scenes from the Cutting Room Floor Veel teringherrie, veel oudjes met een nieuwe cd die in mijn lijstje hoog staan. Nummers 1, 2 en 3 gaan toch alweer wat jaartjes mee. En Caro! Mijn vice voor dit jaar! | |
Norrage | maandag 20 december 2010 @ 14:15 |
Zo'n lijstje en dan Caro erin | |
Fir3fly | maandag 20 december 2010 @ 14:17 |
1. The Black Keys - Brothers 2. Laura Marling - I Speak Because I Can 3. MGMT - Congratulations 4. The Dead Weather - Sea of Cowards 5. Marina and the Diamonds - The Family Jewels Meer kan ik niet bedenken, wat een matig jaar eigenlijk . | |
ranja | maandag 20 december 2010 @ 14:17 |
En zo komt ze dus ook op 22 in de top 2000 | |
SicSicSics | maandag 20 december 2010 @ 14:30 |
Ja het is vreselijk! Ik vertel het ook niet aan mijn vrienden, maar hij doet het prima in mijn auto! | |
kciR | maandag 20 december 2010 @ 20:28 |
Nice! | |
Maisnon | maandag 20 december 2010 @ 23:54 |
Zo dan ik kon er niet tegen dat er een paar niet in stonden dus dan maar een top 50 voorderest waren er wel een paar albums met mooie nummers maar die ik voorderest niet genoeg heb geluisterd om er goed over te kunnen oordelen Ik maak nog iets moois van de bovenste 10 1. Owen Pallett - Heartland 2. Surfer Blood - Astro Coast 3. Sufjan Stevens - The Age Of Adz 4. Beach House - Teen Dream - 5. Yeasayer - Odd Blood 6. Robyn - Body Talk 7. Bonobo - Black Sands 8. Villagers - Becoming A Jackal 9. Ceo -White Magic 10. Caribou - Swim 11. Angus & Julia Stone - Down The Way 12. Glasser - Ring 13. CocoRosie - Grey Oceans 14. Holy Fuck - Latin 15. Four Tet - There is Love in You 16. Wild Nothing - Gemini 17. Janelle Monae - The ArchAndroid 18. Sia - We Are Born 19. Joanna Newsom - Have One On Me 20. Onra - Long Distance 21. Deerhunter - Halcyon Digest 22. Agnes Obel - Philharmonics 23. Balthazar - Applause 24. Anais Mitchell - Hadestown 25. Typhoon - Hunger and Thirst 26. Arcade Fire - The Suburbs - 27. Fang Island - Fang Island 28. Avey Tare - Down There 29. Twin Shadow - Forget 30. Grinderman - Grinderman 2 31. Bombay Bicycle Club - Flaws 32. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy 33. Marina and the Diamonds - The Family Jewels 34. Dum Dum Girls - I Will Be 35. Miami Horror - Illumination 36. Ariel Pink's Haunted Graffiti - Before Today 37. Jamie Lidell - Compass 38. Blockhead - The Music Scene 39. Crystal Castles - Crystal Castles 40. Matthew Dear - Black City 41. Vampire Weekend - Contra 42. Tame Impala - Innerspeaker 43. James Blake - CMYK / Klavierwerke / Bells Sketch 44. The Black Keys - Brothers 45. My Luminaries - Order From The Chaos 46. Delorean - Subiza 47. Laura Marling - I Speak Because I Can 48. MGMT - Congratulations 49. Actress - Splazsh 50. Causers Of Toro Y Moi - This | |
icebliss | dinsdag 21 december 2010 @ 00:25 |
1. Arcade Fire - The Suburbs Favoriete nummer: Rococo 2. The National - High Violet Favoriete nummer: Afraid of Everyone 3. The Walkmen - Lisbon Favoriete nummer: Angela Surf City 4. Vampire Weekend - Contra Favoriete nummer: White Sky 5. Felix Cartal - Popular Music Favoriete nummer: Something Nice 6. Frightened Rabbit - The Winter of Mixed Drinks Favoriete nummer: The Loneliness 7. The Morning Benders - Big Echo Favoriete nummer: Stitches 8. Dan Le Sac vs. Scroobius Pip - Logic of Chance Favoriete nummer: Sick Tonight 9. Hot Chip - One Life Stand Favoriete nummer: I Feel Better 10. Spoon - Transference Favoriete nummer: Trouble Comes Running 11. UNKLE - Where Did The Night Fall 12. Faberyayo & Vic Crezée - Het Grote Gedoe 13. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy 14. The Strange Boys - Be Brave 15. Fresku - Fresku Ik heb geprobeerd te omschrijven waarom, maar eigenlijk vind ik het allemaal 'gewoon' goede platen. | |
Beregd | dinsdag 21 december 2010 @ 07:53 |
deze ondertussen ook aangeschaft, idd een heel degelijke plaat, mag zeker in mijn top tien! | |
n8n | dinsdag 21 december 2010 @ 08:44 |
Crystal Castles, Crystal Castles The Black Keys, Brothers Foals, Total Life Forever Beach House, Zebra (EP) Jónsi, Go LCD Soundsystem, This is Happening We Have Band, We Have Band Band of Horses, Infinite Arms In willekeurige volgorde, heb niet bijzonder veel nieuws ontdekt dit jaar, ben met name de jaren 80 ingedoken. [ Bericht 13% gewijzigd door n8n op 21-12-2010 08:49:44 ] | |
Thory | dinsdag 21 december 2010 @ 10:11 |
1. Fuck yeah swingen. 2. Fuck yeah even doen alsof ik geen Arcade Fire fanboy ben. 3. Fuck yeah winterdepressie. 4. Fuck yeah rocken. 5. Fuck yeah Kreupele Zwarte Feniks. 6. Fuck yeah Doctor Who en diens soundtrack. 7. Fuck yeah beste ontdekking van dit jaar. 8. Fuck yeah speelgoed. 9. Fuck yeah snor van de Caveman. 10. | |
Norrage | dinsdag 21 december 2010 @ 10:13 |
Zijn dat ook nummers van je favoriete albums? Anders heb je het topic niet goed begrepen | |
Thory | dinsdag 21 december 2010 @ 10:14 |
Uhu. Te lui om album namen op te zoeken. Maar het klopt allemaal. | |
Felagund | dinsdag 21 december 2010 @ 10:34 |
Ik begin hem steeds leuker te vinden, altijd lastig leuke platen ontdekken vlak voor je zo'n lijstje moet maken. Nu weet ik niet waar ik hem moet neerzetten. | |
methodmich | dinsdag 21 december 2010 @ 15:24 |
Vanavond maar eens aan beginnen, heb het bezoek aan de platenzaak maar even uitgesteld. Dus dan zal het ongeveer een top 63 worden, ook wel een leuk aantal. | |
ranja | dinsdag 21 december 2010 @ 15:29 |
Ik post 'm denk ik vanavond. Zal een top 49 worden | |
methodmich | dinsdag 21 december 2010 @ 15:35 |
Kan je niet snel nog een album bestellen dan, 49 is wel een gek aantal. | |
ranja | dinsdag 21 december 2010 @ 15:58 |
Tja ik kan wel eentje toevoegen maar dan doe ik anderen waarschijnlijk te kort Ik zal eens nadenken nog. | |
Gillingham | dinsdag 21 december 2010 @ 16:03 |
Nee, 63 dan... | |
methodmich | dinsdag 21 december 2010 @ 17:07 |
Da's ook een raar aantal inderdaad. Maar 49 staat 'onaf'. | |
ranja | dinsdag 21 december 2010 @ 17:11 |
Ja, ook omdat tot 50 meetelt voor het overzicht dat kcir gaat maken. Maar ik heb er inmiddels 2 gevonden (2 ja, had er een dubbel in staan dus toen ik eentje gevonden had had ik er... 49.) | |
Maisnon | dinsdag 21 december 2010 @ 17:15 |
Ik heb denk ik wel nooit eerder zoveel nieuwe albums in één jaar geluisterd het waren er meer dan 125 en nu zit ik telkens met een liedje in m'n hoofd wat ik onmogelijk dan weer terug kan vinden vervolgens | |
methodmich | dinsdag 21 december 2010 @ 17:43 |
Goed dat je het zegt, dan moet ik over mijn onderste 13 dus ook serieus denken, want die krijgen dan geen punten... | |
kciR | dinsdag 21 december 2010 @ 17:56 |
Vorig jaar deed ik voor alles onder plaats 50 één puntje voor de moeite. Kan ik dit jaar ook wel weer doen, of wil je graag nog even puzzelen | |
methodmich | dinsdag 21 december 2010 @ 18:01 |
Nee, puntje voor de moeite is altijd leuk. | |
Moody | dinsdag 21 december 2010 @ 20:39 |
Jij hebt de kronkel dat alleen een gekochte plaat in je toplijst mag staan? | |
Grobbel | dinsdag 21 december 2010 @ 20:43 |
Meer dat Mich enkel cd's koopt in plaats van downloadt, als ik het me goed herinner. | |
ranja | dinsdag 21 december 2010 @ 20:44 |
Hier mijn lijst. Volgens hetzelfde principe als vorig jaar, dus met een waar/welk/wat/plus/min lijstje + een youtube naar een van de nummers op het album in spoilertags. Waar spotify bijstaat betekend dat ik het album alleen van spotify ken en dus niet op cd of lp heb. 1 The Dead Weather - Sea of Cowards Waar USA Welk 2e album, een jaar na hun debuut Wat Vuige rock'n'roll, nu nog vuiger Plus Ik had niet verwacht dat deze band zo door zou gaan na de verrassing van vorig jaar, maar er was dit jaar zo maar weer eentje. En wat voor een! Nog beter dan de eerste. Min Wat betekent dit voor The White Stripes en The Kills?
2 Blood Red Shoes - Fire Like This Waar UK Welk 2e album, 2 jaar na hun debuut Wat Meisje zingt en gitaart, jongen zingt en drumt. En dan opzwepende pop/rock. Plus Waar het vorige album wat minpuntjes had en eentonigheid op de loer lag, heeft deze dat niet en blijft van begin tot eind spannend en relevant. Min Echt duidelijke hoogtepunten staan er dan ook weer niet op. Een album-album dus, geen singles-album (maar is dan een min?)
3 The Like - Release Me Waar USA Welk 2e album, 5 jaar na hun debuut Wat 60s girlgroup, denk aan de Pipettes op hun vorige album maar dan amerikaans, behalve dat deze dames zelf de instrumenten spelen. Plus Zie wat. Heerlijke niks aan de hand muziek (zo klinkt het in elk geval als je niet op de tekst let). Min niks.
4 Vanessa Paradis - Une nuit à Versailles Waar Frankrijk Welk 4e live album, opgenomen in 2010 in Versailles. Uitgegeven als cd, dvd en luxe boxset. Wat Acoustisch, zo wordt het aangekondigd, maar dan wel met een hele reeks bijzondere instrumenten. Strijkers, fluiten en een hoop dingen waarvan ik de naam niet weet geven een heel andere kijk op de nummers die gespeeld worden en allemaal al bekend zijn als je haar albums kent. Plus Gewoon erg mooi. Min Lastig om de cd te beoordelen zonder aan de dvd te denken.
5 The Heights - DreamMaps Waar Nederland Welk 2e album, 5 jaar na hun debuut Wat Zangeres Naomi schrijft de breuk met dummer Marc van zich af Plus Fijn gitaarplaatje weer, misschien wel beter dan het debuut. Min Helaas is dit wel het laatste wat we van Naomi zullen horen, de band is gestopt.
6 AC Berkheimer - We Tell Them Tonight Waar Nederland Welk 2e album, 2 jaar na hun debuut Wat Dromerige alt.rock met een vleugje shoegaze. Bijzonder: alleen verkrijgbaar op LP of als download. Plus Net als op het debuut een goede afwisseling van man en vrouw zang, met regelmatig lekker ruizende nummers. Min Toch is het iets ingetogener dan het debuut wat deze voor mij iets minder maakt.
7 Sungrazer - Sungrazer Waar Nederland Welk Debuutalbum, 2 keer uitgebracht in 2010, in eigen beheer op CD en later heruitgegeven door Electrohash op LP met 1 extra nummer. Ik heb de 1e uitgave. Wat Stonerrock van het langzame en lange soort Plus Klinkt als Colour Haze (niet zo gek dat die ze meteen op hun eigen label hebben gehaald). Min Slechts 5 nummers, op de lp staat een extra maar die voegt niks toe
8 Marie Espinosa - La démarrante Waar Frankrijk Welk Debuutalbum Wat Singer/songwriter die mooie popliedjes zingt, vergelijkbaar met Coeur de Pirate en Charlotte Gainsbourg. Plus Het klinkt iets vrolijker, sprankelender dan CdP en minder fluisterend dan CG. Min Neigt bij vlagen iets naar country (maar hoe erg is dat?)
9 Hooverphonic - The Night Before Waar België Welk 8e album, 1e met de nieuwe zangeres Wat Filmische electropop/triphop/indiepop Plus Heerlijke sfeer, zangeres heeft ook een perfect bijpassende meeslepende stem Min Het is zo'n beetje het meest recente album in mijn lijst, de vraag is of het ook zo hoog zou staan als het al in juli was uitgekomen (en ik het toen ook meteen zou hebben gekocht)
10 The Soft Pack - The Soft Pack Waar USA Welk Debuutalbum onder deze naam na eerder als The Muslims al een paar ep's en verzamelalbum te hebben gemaakt Wat Britpop achtige alt.rock Plus Ik zag ze in 2009 op Metropolis, vanaf dat moment was dit album iets waar ik enorm naar uitkeek. Dat maken ze voor het grootste deel waar. Min Misschien waren ze als The Muslims iets puntiger.
11 Anaïs - Live The Short Version Waar Frankrijk Welk 2e livealbum 2 jaar na het laatste studioalbum Wat Live dus, Anais speelt nummers van haar 1e en 2e album met wat extra's. Waar ze op haar albums meer als singer/songwriter klinkt klinkt het hier meer als band. Plus Deze versies laten de nummers wat meer rocken. Min Een paar vreemd gekozen covers heeft dit album niet nodig.
12 Vedera - Stages Waar USA Welk 2e album, was in oktober 2009 al als download te krijgen Wat Pop/rock gitaarband met zangeres. Plus Fijne stem (denk Eisley) met fijne muziek. Min Misschien net wat te lief.
13 The Vaselines - Sex With an X Waar UK Welk 2e album, 21 (!) jaar na hun debuut Wat Man/vrouw duo dat misschien wel in de vergetelheid zou zijn geraakt als ene Kurt Cobain geen fan was geweest en met z'n band een nummer of wat coverde. En nu zijn ze terug. Plus Ze klinken alsof het vorige album 21 maanden oud is in plaats van 21 jaar. Nou scheelt dat ik dit jaar zowel de oude als nieuwe Vaselines heb leren kennen. Toen ik dit album voor het eerst hoorde riep ik meteen 'instant klassieker'. Een paar luisterbeurten later is het gewoon een goed album maar of het op iemand die het 20 jaar later voor het eerst hoort dezelfde impact heeft als hun vorige album nu? Min Volgende album in 2041? En zie deels de opmerkingen bij 'plus'
14 Sky Larkin - Kaleide Waar UK Welk 2e album een jaar na het debuut Wat Alt.rock met zangeres Plus Gewoon degelijk, muziek waar ik van hou Min Het heeft niet echt iets opvallends waardoor ik wel eens vergeet dat ik van deze band al 2 albums in de kast heb staan. Als ik ze dan weer draai is het wel weer goed natuurlijk.
15 The Black Angels - Phosphene Dream Waar USA Welk 3e album, 2 jaar na de vorige Wat Pyschedelische alt.rock Plus Het sleept weer lekker langzaam voort. Min Voor m'n gevoel is het toch minder dan de vorige. Maar dat kan ook komen doordat ik dit album alleen nog op Spotify heb beluisterd.
16 Robyn - Body Talk (Pt. 1, 2, 3) Waar Zweden Welk Robyn bracht dit jaar 3 albums uit, Body Talk 1, 2 en een zonder nummer. Op de nummerloze staan 8 nummers van deel 1 en 2 en 5 nieuwe nummers die ook apart verkrijgbaar zijn als deel 3 (ep). Hiervoor had ze al 4 albums uitgebracht, de laatste alweer 5 jaar geleden. Wat Pop/dance met gastrollen voor Royksopp (deel 1) en Snoop Doggy Dogg (deel 2) Plus Lekker lage bassen, uptempo ook erg dansbaar. En haar stem. Min Een aantal acoustische nummers halen de vaart er wel uit (zelfs als ze achteraan een album staan).
17 Amy Macdonald - A Curious Thing Waar UK Welk 2e album, 3 jaar na het debuut Wat Pop/rock van een singer/songwriter die met haar debuut grote hits scoorde Plus Klinkt al perfecte opvolger van haar debuut, misschien wel wat minder opvulling zelfs Min Geen idee, maar waarom heeft dit geen hits opgeleverd?
18 Fabienne Delsol - On My Mind Waar UK maar geboren in Frankrijk Welk 3e album, 3 jaar na het vorige Wat yeye in het engels met een frans accent en een soundtrack gevoel Plus Gewoon heerlijke muziek, alsof je in de 60s bent Min Slechts 2 nummers in het frans, ondanks het franse accent maakt dat de nummers net wat authentieker
19 Sleepy Sun - Fever Waar USA Welk 2e album, een jaar na het debuut en waarschijnlijk het laatste met zangeres Wat Psychedelische (stoner)rock met als meest opvallende de samenzang van zanger en zangeres. Plus Zie wat. Min Ik heb op Lowlands beide albums van hun gekocht en de oudere is toch de betere. Bovendien is de zangeres bij de band weg, nog niet op dit album of op Lowlands maar wel toen ik ze bij Le Guess Who nog een keer zag. Toch jammer.
20 Zaz - Zaz Waar Frankrijk Welk Debuutalbum Wat Pop/singersongwriter/chanson, van alles Plus Diverse stijlen dus, met een typisch franse chansonstem Min ?
21 Lushus - Barefoot Waar Nederland Welk 2e album, 4 jaar na het debuut Wat Experimenteel, wtf. 2 dames met elk een bas en 2 heren op drum en gitaar doen meerdere stijlwisselingen per nummer. Zang is in engels en duits. Plus Iets toegankelijker dan het debuut zonder dat het in de buurt van mainstream - of überhaupt een stijl - komt. Min ?
22 Plug - Plug Waar UK Welk Debuutalbum Wat 2 dames met een hoop electronica Plus Op hun best doet het denken aan een kruising tussen Anne Clark en Kraftwerk Min De eerste 3 nummers zijn zo afwijkend dat het even duurt voor je snapt dat het toch goed is.
23 Betty and the Werewolves - Tea Time Favourites Waar UK Welk Debuutalbum Wat Punkpop van een damesband. Nou ja, meisjes. Plus Korte puntige liedjes, helemaal goed Min ?
24 Superchunk - Majesty Shredding Waar USA Welk 9e album, 9 jaar na de vorige Wat noisy alt.rock van het springerige soort Plus Het album klinkt nog verrassend relevant na zo'n lange stilte Min Het echte springerige is er bij de meeste nummers wel af (maar dat gold eigenlijk ook al voor de laatste 2, 3 albums voor de stilte)
25 Elodie Frégé - La fille de l'après midi Waar Frankrijk Welk 3e album, 4 jaar na de vorige Wat Pop met nadruk op ballads Plus Fijne stem en goed opgebouwde songs. Min niks
26 Nushu - Hula Waar USA Welk 2e album, 3 jaar na het debuut Wat Banglesachtige zonnige gitaarpop Plus Samenzang en lekker zomerse nummers Min Misschien wat teveel midtempo nummers
27 Kristin Hersh - Crooked Waar USA Welk 7e studio album onder haar eigen naam, 3 jaar na de vorige. Wat Singer/songwriter met een wat meer zangeres + gitaar gericht album. Verkrijbaar als boek met downloadcode. Plus De stem is weer herkenbaar, de muziek ook prima Min Iets minder rockend dan de vorige door het loslaten van het band idee (nou heeft ze daar ook al Throwing Muses en 50 Foot Wave voor)
28 Best Coast - Crazy for You Waar USA Welk Debuutalbum Wat Lofi dames die klinken als 60s beach girls door een transistorradio Plus Rammelt lekker weg Min kan niks bedenken
29 Bettie Serveert - Pharmacy of Love Waar Nederland Welk 7e studioalbum, 6 jaar na het vorige Wat alt.rock, dit keer ook inderdaad wat meer rockend dan op een aantal vorige albums Plus De knop van de gitaarversterker gaat weer op vol, vooral live is dat een feest Min De subtiliteit en afwisseling die in nummers van bv Palomine zitten mist wel, er zijn wel rustpuntjes maar dat blijft dan ook meteen een heel nummer rustig.
30 Gayle Skidmore - Make Believe Waar USA Welk Debuutalbum, opgenomen met hulp van Sellaband Wat Singer/songwriter, richting Fiona Apple met een vleugje country Plus Goede stem, fijne nummers zeker de wat meer uptempo en piano nummers Min Beetje lang voor een debuut
31 Miss Montreal - So… Anything Else? Waar Nederland Welk 2e album, een jaar na haar debuut Wat Singer/songwriter Plus Ze is duidelijk gegroeid sinds het debuut, zowel qua zang als qua muziek als qua serieus met muziek bezig zijn Min Niks eigenlijk, of het moet het toevoegen van de kerstsingle zijn. Beetje jammer als je het album in Juli draait.
32 Laura Marling - I Speak Because I Can Waar UK Welk 2e album, 2 jaar na het debuut Wat Singer/songwriter Plus Mooi luisterplaatje. Min Ik mis toch wat de meer toegankelijke popliedjes van het debuut.
33 Voice of the Seven Thunders - Voice of the Seven Thunders Waar UK Welk Debuutalbum Wat Grotendeels instrumentale psychedelische (stoner)rock Plus Lekker lange langzaam of juist wat harder voortstuwende nummers. Min Vooral live (gezien op Le Guess Who) erg gaaf. En wat een irritant telefoon/deurbelgeluid in 1 van de nummers.
34 Cords - Collage Waar Nederland Welk 5e album, 11 jaar na het vorige. Bevat nieuwe nummers en restmateriaal + een historische dvd. Tussen het vorige Cords album en deze heeft zangeres Simone 2 albums uitgebracht met Dive by Wire en een aantal met Telefunk. Wat Noisy alt.rock Plus Het klinkt weer ouderwets, wat niet zo gek is aangezien er ook oude (niet eerder uitgebrachte) nummers tussen zitten. Min Het is niet echt makkelijke muziek, je moet er zin in hebben.
35 Hole - Nobody's Daughter Waar USA Welk 4e album, 12 jaar na de vorige. Tussendoor heeft zangeres Courtney Love wel een solo album uitgebracht. Wat Courtney heeft een nieuwe band om zich heen verzameld en grijpt weer terug op het wat ruigere werk. Plus Klink beter dan verwacht, minder gepolijst dan het 3e Hole album dus het gaat de goede kant weer op. Min Er staan wat acoustisch getinte nummers op, dat had van mij niet gehoeven.
36 Pamela Hute - Turtle Tales From Overseas Waar Frankrijk Welk Debuutalbum Wat Pop/rock, in het engels gezongen (aangezien ze uit Frankrijk komt is dat een bijzonderheid) Plus Gedreven popmuziek Min Het houdt niet het hele album de aandacht vast
37 Dum Dum Girls - I Will Be Waar USA Welk Debuutalbum Wat Lofi singer/songwriter (inmiddels wel officieel een band) Plus Lekker rammelend geluid Min Niet alle nummers zijn even spannend
38 Viberider - The Big Show Waar Nederland Welk 2e album, 4 jaar na het debuut Wat pop/rock met een stonerrandje Plus Het rockt soms lekker, en de samenzang man/vrouw werkt ook prima Min Soms lijkt het wat teveel op De Staat
39 Prince - 20Ten [Daily Mirror Covermount] Waar USA Welk Ik raak de tel kwijt, maar dit album is officieel alleen verkrijgbaar geweest bij krantenlezers en daarna natuurlijk op ebay overal verkrijgbaar. Wat Prince grijpt terug op de funk Plus De uptempo nummers klinken alsof ze zo op Controversy of Dirty Mind hadden kunnen staan Min De ballads.
40 Melissa Auf der Maur - Out of Our Minds Waar USA Welk 2e album, 6 jaar na het debuut. Tussendoor zijn wel 2 ep's verschenen en de film die bij het album hoort is ook al een poos geleden vertoond. Wat Pop/rock met een soundtrack/concept idee Plus De rocknummers rocken wel lekker Min Een van de ep's hiervoor bevatte 3 nummers die ook op het album staan, dat blijken ook de 3 beste nummers te zijn. Bovendien, als je de film ziet en de echte soundtrack hoort is dat nog even wat anders dan het album.
41 Juliana Hatfield - Peace and Love Waar USA Welk 10e studioalbum, 2 jaar na de vorige. Wat (Semi)acoustisch album met nieuwe nummers Plus Het blijft Juliana Min maar zelfs zij kan me niet overtuigen met acoustische muziek.
42 UNKLE - Where Did The Night Fallspotify Waar UK Welk 6e album, 2 jaar na de vorige Wat Psychedelische dancerock met veel gastmuzikanten Plus Sleepy Sun, Black Angeles, Mark Lanegan... ze doen allemaal mee Min Het is niet allemaal even interessant wat de rest doet.
43 Sophie Hunger - 1983spotify Waar Zwitserland Welk 3e album, 2 jaar na de vorige Wat Singer/songwriter, zingt in engels, frans en duits Plus Bijzondere stijl, af en toe gaat het ook flink tekeer Min Ergens beklijft het toch niet helemaal maar wat dat nou precies is...
44 Malle Pietje and the Bimbos - La Vida Vulvaspotify Waar Nederland Welk 2e album, 3 jaar na het debuut Wat Vuige punkrock'n'roll Plus Ze kunnen het wel stadionrock noemen, maar vol gas klinkt het toch het lekkerst. Min Stof in de wind is een nummer waarbij je je snel vergist in de stop- en skip-knop, en zo zijn er nog wel een paar missers.
45 Joyce Jonathan - Sur mes gardes Waar Frankrijk Welk Debuutalbum Wat Singer/songwriter met vooral ballads, franstalig Plus Mooie luisterliedjes Min Er blijft alleen niet veel van hangen.
46 Marnie Stern - Marnie Stern Waar USA Welk 3e album, 3 jaar na de vorige Wat Zangeres/gitariste die opgefokte muziek met veel gitaarloopjes maakt Plus Het klinkt weer heerlijk chaotisch Min maar wel wat gepolijster dan op haar vorige, om een of andere reden blijkt dat moeilijker vol te houden.
47 Kate Nash - My Best Friend is Youspotify Waar UK Welk 2e album, 3 jaar na het debuut Wat Indiepop/singersongwriter Plus Betere nummers dan op het debuut, zeker ook door een paar goede singles Min Vergelijkingen met iemand als Lily Allen verliest ze nog steeds en dit album zakt ook wel flink in aan het eind.
48 Marina & The Diamonds - The Family Jewels Waar UK Welk Debuutalbum Wat Singer/songwriter met keyboard Plus Een aantal goede nummers die zo singles zouden kunnen worden (en soms ook zijn), en een stuk beter dan bv La Roux en Florence & the Machine. Min Ook veel opvulling.
49 Lena Meyer-Landrut - My Cassette Playerspotify Waar Duitsland Welk Debuutalbum Wat Songfestivalwinnares met een Kate Nash achtig liedje Plus Als je het met Kate Nash vergelijkt mist het een aantal uitspringende liedjes maar er staan toch wel meer leuke dingen op dan de singfestivalsingle. Min Niet alles is even geslaagd
50 LoneLady - Nerve Up Waar UK Welk Debuutalbum Wat Dame met gitaar en keyboards maakt electronische indierock Plus Het begint allemaal prima Min maar wordt snel eentonig
[ Bericht 0% gewijzigd door ranja op 22-12-2010 16:36:23 ] | |
Aisumasen | dinsdag 21 december 2010 @ 20:48 |
Is er ook weer een topic voor beste concerten van 2010, zoals voorgaande jaren? Vond het qua albums dit jaar niet heel soeps, vooral veel teleurstellende releases, maar zal zoals altijd in het jaar wat hier op volgt nog wel het een en ander ontdekken. | |
ranja | dinsdag 21 december 2010 @ 21:15 |
Nog niet Overigens vind ik 2010 ook een van de mindere jaren van deze eeuw. Zeker vergeleken met 2008 en 2009. Ik denk dat de top 10 van vorig jaar heel hoog zou scoren binnen deze jaarlijst, misschien wel alle 10 tussen de nummers 3 en 6. | |
Pink_Floyd | dinsdag 21 december 2010 @ 21:40 |
Leuke en interessante lijst met een boel onbekende (franse) dingen voor mij om eens te gaan luisteren Ik vond die van Prince trouwens erg tegenvallen, gekocht op Werchter Boutique bij de plaatselijke sigarenboer en op de terugweg vh Prince concert aldaar beluisterd, het was bijna zo erg dat ik hem geen hele spinbeurt heb gegeven...was blij dat hij in het Gelredome deze cd even vergat | |
ranja | dinsdag 21 december 2010 @ 21:42 |
Geef 'm nog eens een kans, ik vond 't wel meevallen. Een paar ballads zijn skippable maar de snellere funknummers zijn prima te doen. | |
Moody | dinsdag 21 december 2010 @ 21:47 |
Ah, dan is de kans wel groot dat je veel mist.... | |
Pink_Floyd | dinsdag 21 december 2010 @ 22:00 |
Ja die ballads waren echt tenenkrommend, maar ik zal hem nog eens opzetten komende week | |
ranja | dinsdag 21 december 2010 @ 22:13 |
Van de andere kant, hij staat bij mij op 39, niet op 19 laat staan 9 Wat dat betreft is het meer een overzicht van wat ik gekocht heb aangevuld met een aantal die ik via Spotify ken, zoals ik al zei is het een relatief zwak jaar. | |
Pink_Floyd | dinsdag 21 december 2010 @ 22:18 |
Dat verklaart t ook idd, ik heb er 50 ingezet en de rest gewoon geschrapt dit jaar | |
schaap001 | woensdag 22 december 2010 @ 09:18 |
Da's ook een goeie, ja: vond z'n twee albums daarvoor ook al goed; deze is wat meer laid-back. Lekker! | |
ralfseltje | woensdag 22 december 2010 @ 13:22 |
Mijn top-iets tot nu toe: titus andronicus - the monitor jaill - thats how we burn wavves - king of the beach harlem - hippies no age - everythin in between deerhunter - halcyon digest girls - Broken Dreams Club EP zola jesus - Stridulum II not cool - rugged raw kanye west - dark twisted fantasy holy fuck - latin Isobell Campbell & Mark Lanegan hawk sleigh bells - treats black keys - brothers salem - king night wheels on fire - liar liar soft pack - soft pack Vond het een erg goed jaar, vooral als je van garage/gitaar-bandjes houdt | |
ranja | woensdag 22 december 2010 @ 13:26 |
Dan mis ik The Dead Weather bij jou Verder vond ik Harlem en No Age redelijk, bij No Age dacht ik 'ik heb al een No Age'. | |
friekin_ | woensdag 22 december 2010 @ 13:27 |
Ik ga veel van je lijst bietsen. Moet 'm nog steeds opstellen, maar heb nog een paar dagen vrij. | |
ralfseltje | woensdag 22 december 2010 @ 14:04 |
Mja klopt, heb nieuwe plaat paar keer opgezet, maar kon me niet genoeg boeien. Wel toffe plaat hoor, maar lang geen lijstjes materiaal voor mij persoonlijk. Nieuwe No Age vind ik juist wel de moeite waard, en na een goeie live show was ik wel om. Nouns blijft wel net iets beter ja... Verder zouden er nog bij moeten: Fresh & Onlys, Moonhearts, Dead Beat Band, Magic Kids, Best Coast, Sleepy Sun, Eels, Hanoi Janes, Hunx and his Punx, Girls Names, Dum Dum Girls.... Aargh, ik moet er nog een top 10 van maken teveel vette platen | |
ranja | woensdag 22 december 2010 @ 14:17 |
intrigerende naam | |
ralfseltje | woensdag 22 december 2010 @ 14:30 |
| |
ranja | woensdag 22 december 2010 @ 15:14 |
1 liedje is leuk, een heel album daarvan lijkt me wat veel | |
pfaf | woensdag 22 december 2010 @ 18:30 |
Toch heb je het wel eens met minder dan 50 gedaan. Toffe lijst in ieder geval. The Like heb ik helemaal gemist en klinkt geweldig. | |
#ANONIEM | woensdag 22 december 2010 @ 18:35 |
Eens Super lijst verder, ook weer wat nieuwe dingen om te luisteren. | |
methodmich | woensdag 22 december 2010 @ 19:17 |
Correct en die zet ik dan op volgorde, altijd leuk. Dat is relatief. Als je 'alles' wilt volgen, dan wel. Maar ik koop natuurlijk vooral albums die mij qua persoonlijke smaak aanspreken. Dus dan zal je allicht wel eens iets missen, maar het zal nooit heel veel zijn. Want een plaat die me niets lijkt, zal vermoedelijk ook mijn jaarlijst nooit gehaald hebben. @ranja: Mooie lijst! Nummer 1 en 2 verrassend. Maar we gaan best wel wat dubbelen ook weer. | |
ranja | woensdag 22 december 2010 @ 19:25 |
Helemaal met methodmich eens, bij mij is het ook vooral een verzameling gekochte albums op volgorde gezet. En ik denk niet dat ik veel mis door albums te kopen. Ik luister wel dingen op de luisterpaal, kijk regelmatig muziekprogramma's op tv (oa BBC en TV5) en probeer eens wat uit als iemand een youtube post op fok of Amazon me iets aanraadt of ik op RYM iets zie... Dat ik deze albums gekocht heb zegt wel wat, al had ik uit de onderste 10 een aantal best afgekund met alleen spotify luisteren. Voor een aantal van die albums kwam spotify net te laat | |
doubleyouteaare | woensdag 22 december 2010 @ 21:04 |
Een tvp | |
Norrage | donderdag 23 december 2010 @ 18:23 |
Bij deze mijn lijstje! Onmogelijk om een terechte volgorde erin aan te brengen, want daarvoor zijn deze albums allemaal gewoon te nieuw...Daarom ben ik eigenlijk ook alleen tevreden over mijn top 5..de rest is vrij willekeurig! Maar dit zijn iig de 50 albums die ik het meest geluisterd heb dit jaar en op de valreep zijn er nog wel wat leuke albums in de lijst gekomen, waardoor ik nog semi-tevreden ben over 2010. Toch haalt het het niet bij 2008, maar is het wel veel beter dan het waardeloze 2009 naar mijn bescheiden mening ----------- 1 Arcade Fire - The Suburbs (2010) De onbetwiste #1 voor mij. Dit album heeft mij plotsklaps een enorme Arcade Fire fan gemaakt. Het album had alles voor mij, het is opzwepend, het is uitdagend, het vertelt een verhaal en het heeft absolute klassiekers zoals We Used To Wait en Ready to Start. Ik weet niet wat mij dit album zo extra doet waarderen, maar het feit dat het uit kwam toen ik voor 3 maanden naar Amerika ging voor een stage en dat ik ze daar ook live heb zien spelen heeft zeker meegespeeld. En het album lóópt gewoon, het gaat in elkaar over en het is gewoon fantastisch Had wel iets korter kunnen zijn, maar goed, ik heb nog geen een keer vroegtijdig willen afkappen Favoriete nummer: Deep Blue 2 Anaïs Mitchell - Hadestown (2010) Pas vorige week ontdekt dankzij het jaarlijstje van cafca, en wat een klassieker is dit voor mij nu al zeg..Gewoon met stip naar #2, en ik denk dat als ik nog wat weekjes zou wachten met dit album dat het wellicht zelfs the Suburbs van #1 zou afstoten...dat zou pas bizar zijn. Het album heeft zoveel machtig moois erop staan. Niet in de laatste plaats door de fantatische artiesten die erop meespelen. Jules Vernon, Ani DiFranco om de 2 grootste namen te noemen, voegen echt iets geweldigs toe. En de stem van Anais zelf is gewoon errug mooi Verder is het album origineel, een folk opera, en heeft het echt van alle genres wel wat erop staan (mede ingegeven door de veelzijdigheid aan artiesten uiteraard. Het is bluesy, het is jazzy, het is natuurlijk folk, het heeft uptempo nummers, het heeft ballads, het heeft wat opera, het heeft klassiek en het heeft een verhaal. Want het blijft natuurlijk een conceptalbum over Orpheus, en Hades...en etc...Maar het is simpelweg schitterend. Dank Cafca! Het is bij mij zelfs nog hoger gekomen dan bij jou Favoriete nummer: Way Down Hadestown 3 Angus & Julia Stone - Down the Way (2010) Dacht dat het al van 2009 was, maar dat was denk ik omdat ik het al voor de release in maart op mijn computer had staan (datum toevoeging februari zie ik). Wat een schitterend album is dit. Het is echt een folkalbum ten top, een beter, puurder folkalbum heb ik nog niet vaak gehoord. Bij vlagen vind ik het een beetje eentonig hierdoor, maar dat maakt het duo helemaal goed. De zwoele stem van Julia afgewisseld met de wat rockendere stem van Angus, absoluut de perfecte combi! Favoriete nummer: Yellow Brick Road 4 The National - High Violet (2010) Met dit album is grappig genoeg bijna hetzelfde gebeurd als met Arcade Fire. Ben nooit een the National fan geweest, maar dit blijkt, net als bij AF, hun definitieve doorbraak. Ik heb ook dezelfde superlatieven als ik die bij AF heb...behalve dat ik dit album net wat minder veelzijdig vind. Desalnietemin heeft het mij echt fan gemaakt en is dit een zwaarverdiende 4e plaats Favoriete nummer: Afraid Of Everyone 5 Portugal. The Man - American Ghetto (2010) Portugal. The Man staat denk ik gemakkelijk in de top 10 van mijn favoriete bands. Fantastische band met een psychedelische, jazzy, experimentele en vooral erg fijn instrumentale sound. Jammer genoeg worden ze met het album meer poppy en dat is ook zeker bij dit album het geval. Dat betekent niet dat het album slecht is gelukkig, het staat namelijk als een huis. Heerlijk up-tempo nummers afgewisseld met geniale muzikaliteit is voor mij de perfecte combinatie. Maar ergens hoop ik dat ze weer eens een Censored Colors maken...(alhoewel...het is pas 2 jaar geleden...ze produceren echt het ene naar het andere album!) Favoriete nummer: The Dead Dog 6 Shearwater - The Golden Archipelago (2010) Nog zo'n band, een beetje in de sferen van Arcade Fire en the National. Ook dit album vond ik direct een klassieker dankzij het fantastische Black Eyes en de conceptalbum achtige sfeer (ik vind het fijn als een album ergens voor staat, en niet gewoon random nummers erop heeft staan). Ik vind het een veelzijdiger en minder eentonig album dan hun vorige album Rooks, wat ook hoog stond op mijn 2008 album. Als je folk/country met een orchestrale feeling wilt, grijp dan nu je kans en pak dit album op! Favoriete nummer: Black Eyes 7 Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010) Deze zomer ben ik ineens weer hiphop gaan luisteren. Nouja, "weer" is het verkeerde woord. Ik heb altijd wel een zwak gehad voor hiphop, maar heb het eigenlijk nooit durven luisterne..Vooral door het veelvuldige hiphop gedraaid van mijn huisgenoot, die vaak verschrikkelijke hiphop met maximum volume opzette. Maar deze zomer is daar dus verandering ingekomen, en dé hype van 2010, die van Kanye West, kwam dan ook op precies het goede moment. Het album doet mij echter niet bepaald aan hiphop denken. Voor mij is het een geniaal, afwisselend album wat wat mij betreft de grootste verfrissing in de popmuziek is van de afgelopen jaren. Het is lang geleden dat ik een album heb geluisterd waar zoveel stijlen zo perfect op zijn uitgevoerd. Favoriete nummer: Runaway 8 Laura Marling - I Speak Because I Can (2010) Niet zo goed als haar debuut want dit album vind ik een echte uitschieter missen, maar dat Laura muziek kan maken is wel duidelijk. Fantastisch puur folkalbum en wat betreft dat genre een mooie runnerup na Angus & Julia. Wat maakte die dan beter? Minder eentonigheid...Ik zou graag een album van Laura horen waar een mannelijke stem naast te horen is! Desalniettemin een mooie top 10 notering! Favoriete nummer: Devil's Spoke 9 Sleepy Sun - Fever (2010) Dankjewel Peaceman! Je hebt me weer eens een geweldige tip gegeven. Dit album raakte me meteen. Fantastische psychedelische folk/country muziek met duidelijk wat shoegaze en/of Pink Floyd invloeden. Heerlijke lange nummers afgewisseld met schitterende korte meer poppy nummers waar net als Angus & Julia de mannelijke en vrouwelijke stemmen schitterend gecombineerd worden, zoals op Rigamaroo...Niet mijn favoriete nummer though, dat is de volgende: Favoriete nummer: Marina 10 John Legend & The Roots - Wake Up! (2010) John Legend vind ik stiekem best een held. Maar hij heeft teveel commerciele troep uitgebracht om nog veel respect van mij te krijgen. Tot dit schitterende cover-album. Als ie dan zijn muzikaliteit ineens weer kan tentoonstellen, en niet afhankelijk is van commercie, wist ik inderdaad weer meteen waarom ik hem ooit een held vond. Dat the Roots hier dan ook nog eens in meedoen is natuurlijk een geweldige bonus! John Legend moet dit vaker doen, fantastische gastartiesten uitnodigen en nummers coveren. Dat kan ie namelijk geweldig. Vind het alleen eindeloos jammer dat de Arcade Fire cover Wake Up niet op de cd staat Want dat is pas een cover! Favoriete nummer: Compared To What 11 Bonobo - Black Sands (2010) 12 The Roots - How I Got Over (2010) 13 Rjd2 - The Colossus (2010) 14 Sufjan Stevens - All Delighted People EP (2010) [EP] 15 Brad Mehldau - Highway Rider (2010) 16 The Morning Benders - Big Echo (2010) 17 Belle and Sebastian - Write About Love (2010) 18 Horse Feathers - Thistled Spring (2010) 19 Pat Metheny - Orchestrion (2010) 20 Trombone Shorty & Orleans Avenue - Backatown (2010) 21 The New Pornographers - Together (2010) 22 Jamie Lidell - Compass (2010) 23 Ben Sollee and Daniel Martin Moore - Dear Companion (2010) 24 Gorillaz - Plastic Beach: Experience Edition (2010) 25 LCD Soundsystem - This Is Happening (2010) 26 Joe Pug - Messenger (2010) 27 Spoon - Transference (2010) 28 Tindersticks - Falling Down a Mountain (2010) 29 Sufjan Stevens - The Age of Adz (2010) 30 Damien Jurado - Saint Bartlett (2010) 31 Villagers - Becoming a Jackal (2010) 32 Massive Attack - Heligoland (2010) 33 Joanna Newsom - Have One on Me (2010) 34 Gonjasufi - A Sufi and a Killer (2010) 35 Woodpigeon - Die Stadt Muzikanten (2010) 36 Beach House - Teen Dream (2010) 37 Balthazar - Applause (2010) 38 John Grant - Queen of Denmark (2010) 39 Junip - Fields (2010) 40 Motorpsycho - Heavy Metal Fruit (2010) 41 De Jeugd van Tegenwoordig - De Lachende Derde (2010) 42 Tim Knol - Tim Knol (2010) 43 Menomena - Mines (2010) 44 Caribou - Swim (2010) 45 Isobel Campbell & Mark Lanegan - Hawk (2010) 46 Robyn - Body Talk Pt. 1 (2010) 47 Delta Spirit - History From Below (2010) 48 Josh Ritter - So Runs the World Away (2010) 49 Jaga Jazzist - One-Armed Bandit (2010) 50 Erland & the Carnival - Erland & The Carnival (2010) [ Bericht 1% gewijzigd door Norrage op 23-12-2010 20:06:28 ] | |
Felagund | donderdag 23 december 2010 @ 18:31 |
Leuk lijstje Norrage! Ook een aantal overeenkomsten met mijn lijstje. Gelukkig niet the National op een, dat begin ik steeds saaier te vinden, ik kom niet meer door het album heen. | |
methodmich | donderdag 23 december 2010 @ 19:19 |
Zitten weer leuke albums bij Norrage! * methodmich is bijna klaar met de korte omschrijvingen, dan alleen nog in volgorde zetten. | |
ranja | donderdag 23 december 2010 @ 19:21 |
Ik heb die van Anais Mitchell ook maar eens gestart in spotify, maar ik vind al dat samenzingen maar niks. Ben nu een oudere aan het proberen, kijken of ze daar wat meer alleen zingt | |
Norrage | donderdag 23 december 2010 @ 20:04 |
Heb ik ook wel wat met High Violet...Maar er staan een paar geniale nummers op! Als ik een top 50 nummers van het jaar zou maken staat National met Afraid of Everyone denk ik wel op #1 bij mij Maar verder is dat het bezwaar wat ik (nog steeds) heb met National...beetje veel van hetzelfde...Zelfde probleem als Shearwater trouwens..Kwalitatief fantastisch, maar ja.. Normaal heb ik er ook niet heel veel mee, maar het zijn zulke verschillende stemmen die elkaar aanvullen dat ik het echt geweldig vind. En het is natuurlijk niet in elk nummer | |
cafca | donderdag 23 december 2010 @ 20:19 |
Mooi lijstje, Norrage! Ik zie toch wel wat overeenkomsten met mijn lijstje | |
Felagund | donderdag 23 december 2010 @ 20:20 |
Ik ben nu tevreden over mijn lijstje, over een half uur waarschijnlijk niet meer, maar ik laat hem zo staan. ----------------------------------------------------------------------------------------------- 1. Angus & Julia Stone Down The Way Beste nummers: And the Boys/Yellow Brick Road/Devils tears 2. Tame Impala Innerspeaker Beste nummers: Desire be desire go 3. Laura Marling I Speak Because I can Beste nummer: Rambling Man 4. Menomena Mines Beste nummer: Intil 5. Aloe Blacc Good Things Beste nummer: Take me Back 6. Arcade Fire Suburbs Beste nummer: We used to wait 7. Mulatu Astatke Mulatu Steps Ahead Beste nummer: The Way to nice 8. Blitzen Trapper Destroyer of the Void Beste nummer:Dragons Song 9. Erland & The Carnival Erland & The Carnival Beste nummer: Derby Ram 10. Balthazar Applause Beste nummer: Blood like wine 11. Yeasayer Odd Blood 12. Wavves King of the Beach 13. John Grant Queen of Denmark 14. Sharon Jones & The Dap Kings I Learned the Hard Way 15. Bonobo Black Sands 16. The Black Keys Brothers 17. Frightened Rabbit The Winter of well mixed drinks 18. Dungen Skit I allt 19. Portugal. The Man American Ghetto 20. Crippled Black Phoenix I, Vigilante 21. Wolf Parade Expo 86 22. Sleepy Sun Fever 23. Agnes Obel Philharmonics 24. Villagers Beckoming a Jackal 25. Spoon Transference 26. Deerhunter Halcyon Digest 27. The Morning Benders Big Echo 28. Men Among Animals Run Ego 29. Eels Tomorrow Morning 30. Josh Ritter So Runs the World Away 31. Blaudzun Seadrift Sound Machine 32. Karen Elson The Ghost Who Walks 33. Brad Mehldau Highway Rider 34. Old Abram Brown Restless Ghosts 35. The Black Angels Vibrations 36. Ray LaMontagne and the Pariah Dogs God Willin' & The Creek Don't Rise 37. The National High Violet 38. Surfer Blood Astrocoast 39. The Walkmen Lisbon 40. The Jim Jones Revue Burning Your House Down 41. Ariel Pink Haunted Graffiti Before Today 42. Budos Band III 43. Johnny Cash Aint No Grave 44. Grinderman Grinderman II 45. Midlake Courage of Others 46. Bettie Serveert Pharmacy of Love 47. Afrocubism Afrocubism 48. Laura Veirs July Flame 49. Emily Jane White Ode to Sentenience 50. The New pornographers Together [ Bericht 2% gewijzigd door Felagund op 23-12-2010 20:31:45 ] | |
Maisnon | donderdag 23 december 2010 @ 20:40 |
Mijn top 50 is inmiddels in mn hoofd ook al aan het schuiven maarja, daarom is muziek ook zo fijn, dat je je er helemaal in kan verliezen afhankelijk van je bui ik ga maar eens even mijn top10 zo mooi uitwerken | |
Norrage | donderdag 23 december 2010 @ 22:52 |
Ook leuk lijstje Fela Aloe Blacc had er op zich ook nog wel in gekund bij mij...En Eels ben ik beide albums vergeten erin te zetten...En Yeasayer moet ik nog eens goed naar luisteren... | |
Norrage | donderdag 23 december 2010 @ 22:55 |
Jouw lijstje heeft ook nog heel wat albums in mijn lijstje kunnen krijgen Met Anais als uitschieter | |
Maisnon | donderdag 23 december 2010 @ 23:02 |
Zo dan, ik heb er te veel werk van gemaakt die hele 11 - 20 hadden ook gewoon in die top 10 geperst moeten worden!! Nouja, de top 10 dus, en de rest staat eronder nog een keer
[ Bericht 1% gewijzigd door Maisnon op 24-12-2010 22:39:00 ] | |
Norrage | donderdag 23 december 2010 @ 23:04 |
Jezus je hebt er nog gewoon een layout aan gegeven Maar leuk lijstje!! Ben Owen Pallett gewoon ook vergeten! Dat album is te vroeg uitgekomen dit jaar, te lang niet geluisterd...nog maar eens doen... | |
Maisnon | donderdag 23 december 2010 @ 23:07 |
Nuttige vrijetijdsbesteding he | |
Norrage | donderdag 23 december 2010 @ 23:08 |
Blockhead is 2010??? Ik heb hem als 2009 staan, als die mag dan zou die ook in mijn top 10 gestaan hebben maar goed....er had nog zoveel in mijn lijstje gekund bijvoorbeeld Blitzen trapper.. | |
Maisnon | donderdag 23 december 2010 @ 23:12 |
Ohja, Blockhead is van vorig jaar! Dat had ik helemaal niet door (ik geef de schuld aan luisterpaal waar ie volgens mij in 2010 op stond ) ik heb het even aangepast | |
TJLinden | donderdag 23 december 2010 @ 23:28 |
Haha... mooie lijst (zowel inhoudelijk als visueel ). | |
methodmich | vrijdag 24 december 2010 @ 17:02 |
Nou, dit is dan mijn top 63 voor 2010: 63. Johnny Cash – American VI: Ain’t No Grave Postuum uitgebrachte plaat van Johnny Cash, de zesde in de serie American Recordings. Dit is niet de beste van die serie, maar uiteraard heeft Cash hier zelf geen eindoordeel over kunnen vellen en is dus niet zeker of dit precies zo is gemaakt als hij bedoeld heeft. Desondanks grijpt hij je bij vlagen naar de keel, ook in de wetenschap dat hij deze songs maakte aan het einde van zijn leven en dat hoor je terug. Favoriete track: Redemption Day 62. JJ - N° 3 Het Zweedse JJ noemde de derde plaat gewoon simple nummer drie en zette een aantal dromerige songs op de band, die binnen het half uur voorbij glijden. Muziek die niet voor alle gelegenheden geschikt is. Opmerkelijk is dat er een stukje wedstrijdverslag van een voetbalwedstrijd langs komt in een nummer, waarin Zlatan Ibrahimovic de hoofdrol speelt. Zoals Zlatan een kunstzinnige voetballer is, is JJ een kunstzinnige band. Favoriete track: Into The Light 61. Holly Miranda – The Magician’s Private Library Holly Miranda heeft op dit album als artieste wel iets weg van Cat Power, maar dan nog voor die haar huidige niveau bereikte. Miranda blinkt vooral uit als de songs een dromerige sfeer hebben. Het is dan ook een plaatje geworden dat niet wereldschokkend voortkabbelt en af en toe ineens doet opveren, als Miranda je ineens wel weet te pakken met een plotse wending. Favoriete track: Joints 60. Broken Bells – Self Titled Combineer de muzikale ingevingen van Danger Mouse met het songschrijverschap van James Mercer van The Shins en je hebt een gouden combinatie. Op papier althans. Op het album valt af en toe best wel wat aan te merken, al is het maar dat die gedroomde wereldplaat er bij lange na niet is gekomen. Broken Bells is geen hobbyproject, zo benadrukten de heren, maar klinkt toch vooral als een leuk tussendoortje, met, moet gezegd, enkele prima songs. Favoriete track: The High Road 59. Isobel Campbell & Mark Lanegan – Hawk Deeltje drie alweer van de samenwerking tussen ‘the beauty and the beast’. De blonde Schotse, bekend van Belle & Sebastian, met haar lieflijke stem contrasteert nog altijd mooi met de doorleefde bromstem van Lanegan. Dat levert weer een aantal lekkere nummers op, maar net als op de eerdere platen wordt de samenwerking nooit over een hele plaat legendarisch. Favoriete track: No Place To Fall 58. Jónsi – Go De zanger van Sigur Rós solo. Dat is wat meer poppy dan met de band en daardoor ook wat minder betoverend. De IJslander kan fantastisch kwelen, maar zoekt hier soms iets te veel naar het experiment en verliest daarmee de song uit het oog. Een behoorlijke plaat dus, maar zijn werk met Sigur Rós is wat mij betreft interessanter. Favoriete track: Go Do 57. Zea – The Beginner Arnold de Boer, want hij is Zea, nam weer een eigenzinnig plaatje op. Een indiepop album waarop hij al zijn creatieve ideeën door een blender gooide en daar rolde een aardige mix van electropop, folk, punk, blues, melodieuze gitaarpop, Afrikaanse ritmes en zelfs een stukje gabberhouse uit. Deels in het Nederlands, deels in het Engels. Te gevarieerd om volledig te overtuigen, maar heerlijk eigenwijs. Favoriete track: Song For Electricity 56. Cherry Ghost – Beneath This Burning Shoreline Deze Engelse indierockband doet een beetje denken aan bands als Elbow en Doves. Melodieuze gitaarpop met intelligente teksten en soms ook ruimte voor wat andere geluidseffecten. De plaat heeft een donkere sfeer, waardoor je er wel een beetje voor in de stemming moet zijn. De liefhebber van dit soort muziek heeft er echter zeker een fijn album aan! Favoriete track: Kissing Strangers 55. Ernst Jansz – Dromen Van Johanna Voormalig Doe Maar-man Jansz doet Bob Dylan. Letterlijk, want hij vertaalde voor dit album twaalf nummers van de oude meester. Dat doet Jansz goed, want alle teksten komen soepel door de speakers en passen precies op de muziek. Maar toch mist hij de magie van Dylan. Misschien wel juist omdat de teksten in onze eigen taal soms wel erg geforceerd cryptisch aandoen. Desondanks een leuke plaat om te hebben, zeker voor de Dylan-fan! Favoriete track: Zware Regen 54. The Irrepressibles – Mirror Mirror Jamie McDermott had dit jaar de beste plaat vol huilerige zang kunnen maken. Al klinkt dat oneerbiedig, beter is het om te spreken over een emotionele voordracht. Op bepaalde momenten steekt hij namelijk de meester van dit genre, Antony, naar de kroon. Maar ja, toen kwam die ook nog met een eigen album. En dan blijkt McDermott er, ondanks een aantal sterke songs, net nog een beetje onder te zitten qua niveau. Desondanks één van de opmerkelijkere platen van dit jaar, al is het maar vanwege de stem. Favoriete track: My Friend Jo 53. Want Want – Mijn Meisje Vindt Me Leuk Zoals Ik Ben Ongecompliceerd Nederlandstalig poprockplaatje van Fokko Mellema en zijn vrienden. Met leuke meisjes, vervelende meisjes, onbereikbare meisjes, vreemdgaande meisjes en jongens die daar niet goed mee om kunnen gaan. Die daarom maar hun baard laten staan of dat in elk geval proberen. Of die ronduit balen van een klotedag. Kortom, puberproblematiek in een Weezer-jasje en met soms een vleugje Doe Maar. En stiekem altijd goed voor een glimlach. Favoriete track: Heleen 52. John Dear Mowing Club – Melleville Melle de Boer, want hij is John Dear Mowing Club, gaf dit album uit in een bijzondere vormgeving. Het is namelijk een boekwerk, waarin niet alleen de teksten staan, maar ook schetsen en uitleg van de maker zelf. Muzikaal is het nog steeds vooral Neil Young die de grootste inspiratiebron vormde. Misschien niet voor iedereen geschikt, maar voor de liefhebber weer een erg aangenaam werkstuk. Favoriete track: Lover 51. Carole King & James Taylor – Live At The Troubadour In de jaren zeventig behoorden Carole King en James Taylor tot de absolute top. Hun soloplaten verkochten prima en gezamenlijk traden ze op in de Troubadour. Nu, jaren later, besloten ze het optreden van toen over te doen. Ouder en wijzer klinken de songs nog altijd goed, waarbij het interessant is om de nuanceverschillen te ontdekken die beide levenswijze artiesten nu soms aanbrengen in de voordracht. De songs staan nog altijd als een huis! Favoriete track: Carolina In My Mind 50. Ricky Koole – To The Heartland Wederom kiest Ricky Koole een dozijn songs van soms vergeten artiesten, die ze samen met prima artiesten als Wouter Planteijdt, Eric van Dijsseldonk en Roel Spanjers haar eigen bewerking geeft. Samen met popprofessor en levenspartner Leo Blokhuis koos Koole nu voor nummers van bijvoorbeeld Peter Gabriel, Frankie Miller en Dan Penn. Haar bevlogen voordracht maakt dit meer dan zomaar een coverplaatje. Favoriete track: House For Sale 49. Martha Tilston – Lucy & The Wolves Martha Tilston is een sterke folkzangeres met een mooie, heldere stem. Ze werd al genomineerd voor diverse prijzen binnen het genre en op Lucy & The Wolves is goed te horen waarom. Wat er ook gebeurt in het liedje, altijd is het haar stem die de aandacht opeist. Binnen het genre absoluut één van de betere platen van 2010. Favoriete track: The Cape 48. Emit Bloch – Dictaphones Vol. 1 Emit Bloch nam zijn aan country, folk, blues en rock verwante songs op in eigen beheer. Het verhaal gaat dat hij daarmee een contract afdwong, maar in de studio vond dat zijn songs geen recht werden gedaan. Daarop ging hij terug naar huis en nam alles op met de dictafoon. Het resultaat: een goudeerlijke, krakerige lo-fi plaat waarop Bloch met rammelend gitaarspel een aantal oeroud klinkende songs in de speakers spuugt. Bijzonder! Favoriete track: Dorothy 47. Karen Elson – The Ghost Who Walks Karen Elson is natuurlijk bekend als model en als de echtgenote van Jack White. Zelf bewijst ze ook wel degelijk muzikaal talent te hebben. Naar eigen zeggen moest ze flink overtuigd worden voor ze haar eigen werk op plaat durfde te zetten, maar het resultaat op The Ghost Who Walks mag er wezen. Het album staat vol ouderwetse folk en Americana en heeft een enigszins beklemmende sfeer. Favoriete track: Cruel Summer 46. The Bear That Wasn’t – And So It Is Morning Dew Het verhaal van de Belg Nils Verresen is bijzonder. Naar verluidt trok hij met de fiets door Vlaanderen om her en der zijn nummers te spelen in ruil voor onderdak. En als zijn liedjes niet genoeg waren, dan maaide hij het gras of deed de afwas. Wat voor liedjes dat dan zijn? Romantische fluistersongs in de lijn van Elliott Smith of het rustigere werk van Bright Eyes. Daar zitten enkele pareltjes tussen, vol verhalende teksten over een beer die geen beer is en twee kinderen die in hun droom naar Disneyworld gaan. Niet alles is even sterk, maar een verdienstelijk debuut is het zeker! Favoriete track: Next Stop, Disneyland! 45. Steve Mason – Boys Outside The Beta Band werd ooit populair dankzij de film High Fidelity, waarin de eigenaar van een platenzaak het nummer Dry The Rain opzette en vooraf aan zijn collega’s vertelde dat hij minstens vijf platen zou gaan verkopen. In enkele ogenblikken wiegt de hele zaak mee. Of hij er inderdaad vijf verkocht leert de film niet, maar wel weten we dat The Beta Band nooit compleet doorbrak. Daar was men zelf misschien wel debet aan, want de muziek was wel erg rijk aan ideeën. Solo doet Steve Mason het wat rustiger en dat pakt goed uit, al weten niet alle nummers te beklijven. Favoriete track: Lost & Found 44. Lone Wolf – The Devil And I Paul Marshall is een ouderwetse troubadour, die het liefst met zijn gitaar in de weer is en daar fijne liedjes bij zingt. Die laat hij dan omlijsten door bijvoorbeeld strijkers en het resultaat is zo’n lekkere singer / songwriter plaat die je elk jaar ontdekt. Niet eens echt een topplaat, maar gewoon fijn om naar te luisteren. En eerlijk is eerlijk, er staan een paar topsongs op, die echt niet zo gewoontjes zijn! Favoriete track: This Is War 43. Team William – Self Titled Daar is weer een troep vrolijke Belgen. Vrolijk is het juiste woord voor deze plaat, want in twaalf nummers komt een onbezorgde zomer voorbij. Een beetje zoals The Tellers op hun debuut, een snufje Das Pop. Misschien is niet elk nummer even sterk, maar de teksten vergoeden veel en het is vrijwel onmogelijk om naar deze plaat te luisteren zonder een glimlach op je gezicht te krijgen. Favoriete track: Judo Kid 42. Shearwater – The Golden Archipelago Hoe kun je sterke albums als Palo Santo en Rook opvolgen? Dat is lastig. Toch doet de band rond Jonathan Meiburg hier weer een goed geslaagde poging. Bij Shearwater weet je wat je krijgt. Gelaagde muziek, met veel ruimte voor intense zangpassages, waarin sfeer en emotie een grote rol spelen. Toch haalt dit album het niveau van de voorgangers niet. Favoriete track: Meridian 41. Horse Feathers – Thistled Spring Americana van hoog niveau, dat brengt Horse Feathers op dit album. Ook zonder hulp van Peter Broderick kan creatieve spil Justin Ringle een aantal fijne songs op plaat zetten, waarin vertwijfeling over het leven een grote rol speelt. Denk af aan toe aan Great Lake Swimmers of Ray LaMontagne, maar bovenal is Horse Feathers zichzelf. De banjo zorgt voor een fijn geluid en een betere albumopener is dit jaar volgens mij niet geschreven! Favoriete track: Thistled Spring 40. The Soft Pack – Self Titled Begonnen als The Muslims, maar die bandnaam viel niet echt lekker in de Verenigde Staten. En dus werden deze jonge honden The Soft Pack en maakten ze een debuutalbum dat, volgens diverse critici, klonk als de plaat die The Strokes na hun debuut hadden moeten maken. Een mooi compliment, dat misschien iets overdreven is. Maar de puntige rammelrock trekt wel lekker aan je voorbij. Favoriete track: Answer To Yourself 39. Laura Veirs – July Flame De immer wat studentikoos overkomende singer-songwriter Laura Veirs heeft weer een album volgespeeld met ingenieuze nummers. Die hebben hun oorsprong in folk en country, waar af en toe wat experimentele ideeën aan zijn toegevoegd. Waar Veirs voorheen nog weleens te vaak naar het experiment zocht, blijft nu het liedje centraal staan. Favoriete track: Carol Kaye 38. Belle & Sebastian – Write About Love Het is vaker gezegd, maar ook in dit jaar waren er weer de nodige bands die al langer aan de weg timmeren en die met nieuw werk kwamen. Ook voor Belle & Sebastian gaat dit op. De Schotten zijn gaandeweg steeds meer een blanke soulband geworden en ook hier is dat grotendeels het geluid. Maar toch, van Belle & Sebastian verwacht je gewoon meer dan dit, niet meer of minder, behoorlijke album. Favoriete track: I Want The World To Stop 37. Adam Green – Minor Love Adam Green schudt weer moeiteloos veertien popliedjes uit zijn mouw, zoals hij dat al enkele platen op rij doet. Echt vernieuwend is het niet, hoewel hij soms wel andere richtingen in slaat dan op voorgangers. Het maakt van Minor Love wederom een sympathiek album, dat echter niet tot het beste uit zijn oeuvre hoort. Favoriete track: Buddy Bradley 36. Dum Dum Girls – I Will Be De band rond Kristin Gundred bestaat uit vier dames, die hier een lekker rammelend poppunkplaatje maken, waarin de jaren zestig ook altijd rondwaren. Waarin plaats is om eens een keer een liedje in het Duits te zingen en waarop, kortom, onbeschaamd lol mag worden getrapt. Zo klinkt het geheel lekker rafelig, maar toch goed opgebouwd en doordacht. Dat mag je dan met recht betitelen als een sympathiek plaatje. Favoriete track: Bhang Bhang, I’m A Burnout 35. My Little Cheap Dictaphone – The Tragic Tale Of A Genius Dat tragische genie, misschien is dat de Belg Redboy zelf wel. Want ook dit album staat weer boordevol spannende songs, die bij tijd en wijle alle kanten opgaan. Niet vreemd dat iemand als Jonathan Donahue van Mercury Rev een nummertje mee komt zingen, want soms is de sfeer net zo dromerig als op het werk van die band. Weer een knap staaltje huisvlijt, maar erg veel bekender zal Redboy er niet mee worden. Favoriete track: My Holy Grail 34. Arcade Fire – The Suburbs Een wat minder gejaagde plaat dan Funeral, waaruit een bepaalde urgentie en daardoor overrompelingskracht sprak. Dit album is wat beschaafder, volwassener misschien. Dat is ook een beetje het thema, want er wordt vaak teruggeblikt op vroeger. Absoluut een goede plaat, maar wellicht wat te lang om continu te blijven boeien. Favoriete track: We Used To Wait 33. Broken Social Scene – Forgiveness Rock Record Moeilijke band natuurlijk, Broken Social Scene. Zoals altijd ligt bij het collectief rond Kevin Drew het gevaar op de loer dat het allemaal even net te ingewikkeld wordt en dat het liedje even dreigt te worden vergeten. Maar altijd weet de band zich daar dan toch weer uit te redden, waardoor er wederom een spannend album uitgerold is. Toch mist het gevoelsmatig net die extra klasse die You Forgot It In People wel had. Favoriete track: Texico Bitches 32. Frightened Rabbit – The Winter Of Mixed Drinks Misschien is dit wel één van de best bewaarde geheimen van Schotland. De band rond Scott Hutchison neemt je mee op een reis langs ellendige avonden in het Schotse uitgaansleven, waarin het altijd mis gaat, maar toch ook altijd weer licht gloort aan het einde van de tunnel. De link met Arab Strap is snel gelegd, maar Frightened Rabbit kleedt de muziek veel voller in. Favoriete track: Swim Until You Can’t See Land 31. Kate Nash – My Best Friend Is You Oei, Kate Nash is ruig geworden! Althans, die indruk krijg je als je de Britse tekeer hoort gaan in het intro van Mansion Song of hoort krijsen op I Just Love You More. De vrolijk tintelende pianosongs van het debuut pasten kennelijk niet meer helemaal bij de Kate van 2010, maar stiekem komt ze juist in die nummers ook nu nog het best uit de verf. Waardoor het eigenlijk jammer is dat ze af en toe geforceerd ruig doet. Favoriete track: Early Christmas Present 30. KT Tunstall – Tiger Suit De stoere Schotse, die ooit doorbrak bij Jools Holland in een kort roze rokje en motorlaarzen, trekt kennelijk ook weleens een tijgerpakje aan. Het lijkt een ongelukkige combinatie. Tunstall klinkt ook wat zoekende op dit album. Gaat ze meer de kant op van de radiovriendelijke liedjes of gooit ze er af toe toch nog dat lekkere rauwe randje doorheen? Half om half dus, met wel weer enkele fijne songs. Favoriete track: (Still A) Weirdo 29. Rowland S. Howard – Pop Crimes Rowland S. Howard was gitarist in Birthday Party, de band waarin Nick Cave de scepter zwaaide. Eind 2009 overleed hij, waardoor dit album postuum uitgebracht werd, met hulp van o.a. Mick Harvey. Muzikaal laveert Howard tussen Birthday Party en Leonard Cohen. Een aantal wonderschone songs maken van dit album een fraai en waardig muzikaal testament. Favoriete track: Avé Maria 28. Dylan Leblanc – Pauper’s Field Dylan Leblanc is een jonge alt. country zanger, die op dit album een beetje klinkt als de jonge Ryan Adams. Emmylou Harris zingt ook met hem mee op deze plaat en dat is eigenlijk al een garantie voor kwaliteit binnen het genre. Over de hele linie misschien nog net niet overtuigend genoeg, maar Leblanc doet vermoeden dat er over enkele jaren een fantastische plaat in hem schuilt! Favoriete track: Low 27. Frazey Ford – Obadiah Frazey Ford maakte deel uit van The Be Good Tanyas, de band waarin ook de onvolprezen Jolie Holland haar loopbaan begon. Nu gaat Ford solo en dat levert een opmerkelijke plaat op. Haar stem moet je bekoren, want ze klinkt soms als een verre nazaat van Kate Bush. Niet al haar op folk en country drijvende songs zijn even sterk, maar ze laat horen dat ze ook solo waardering verdient. Favoriete track: Firecracker 26. Mark Olson – Many Colored Kite Voormalig Jayhawks-brein Olson is weer terug met een fijne ‘oude lullen plaat’. De alt. country nummers op deze plaat hebben een fijn nostalgisch tintje. Zijn nieuwe partner Ingunn Ringvold, Jolie Holland en Vashti Bunyan zorgen voor heerlijke vrouwelijke harmonievocalen. Maar toch, altijd blijf je dan weer denken aan die harmonie met Gary Louris in The Jayhawks. Desondanks levert Olson hier weer een fraai werkstuk af. Favoriete track: Little Bird Of Freedom 25. Marina & The Diamonds – The Family Jewels Deze dame schuwt de dramatiek niet. De knappe Marina zingt als een soort halfzusje van Kate Bush en Florence Welch een theatraal album vol, waarop de nodige songs met radiopotentie staan. Bovendien durft ze een inkijkje te geven in haar gedachten en gevoelens. Juist daarom is het soms jammer dat ze de keuze heeft gemaakt om overal een laagje bombast toe te voegen. Desondanks een belofte voor de toekomst! Favoriete track: Hermit The Frog 24. Agnes Obel – Philharmonics De fluistersongs van de Deense Agnes Obel, grotendeels begeleid vanachter de piano, wisten zelfs een reclamespot van een Duits telecombedrijf te halen. Het album is één grote onthaastingskuur in een snelle maatschappij. Als Obel zingt, lijkt het even of de tijd stilstaat. Wellicht iets te eenvormig om van een absoluut meesterwerk te praten, maar smaakvol is het wel. Net als de keuze voor een nummer van John Cale om te coveren. Favoriete track: Just So 23. The Bees – Every Step’s A Yes Nog een voorbeeld van een band die zelden iets fout doet. The Bees maken al jaren fijne albums, die een nostalgisch sausje hebben gekregen en die je beurtelings doen swingen, aandachtig doen luisteren of doen slikken. Het is weer een echte Bees-plaat geworden en daar kun je er nooit teveel van in je kast hebben staan. Favoriete track: Winter Rose 22. Flip Kowlier – Otoradio Flip Kowlier koos er voor om het persoonlijke album De Man Van 31 eens te laten opvolgen door een heuse feestplaat. Het is bijna reggae, wat hij hier speelt. Vrolijk, zomers, dansbaar en uiteraard nog altijd in het bekend geworden Izegems. Lekker luchtig, maar toch staan er nog altijd een paar persoonlijke ontboezemingen op, zoals het nummer voor zijn zoontje. Favoriete track: Otoradio 21. Ed Harcourt – Lustre Het was even stil rond Ed Harcourt. Na zijn inktzwarte vorige plaat The Beautiful Lie nam hij even gas terug. Harcourt werd vader en kwam kennelijk tot rust. Dit album klinkt gerijpter dan ooit, met ook wat meer gepolijste songs. Eigenlijk is het een staalkaart van alles wat hij eerder al deed, maar dan in een volwassener uitvoering. Daardoor misschien soms wat minder meeslepend dan voorheen, maar het is wel een sterke plaat geworden, in een bijzondere uitvoering als boek. Favoriete track: Killed By The Morning Sun 20. Antony & The Johnsons – Swanlight Antony klinkt vrolijker dan ooit op dit album. De zanger heeft zelfs ruimte voor de liefde, zo horen we in een enkel nummer. Tja, stiekem hoor je Antony toch liever wat droeviger, al was het wereldleed op zijn vorige plaat wel iets te zwaar. Zijn prachtige stem blijft ontroeren, maar toch weet hij het niveau van zijn eerste twee platen niet echt te benaderen. Favoriete track: Thank You For Your Love 19. Of Montreal – False Priest Kevin Barnes voegt weer een nieuw hoofdstuk aan zijn rijke oeuvre toe. Songs vol plotse wendingen, falsetstemmetjes, gekke koortjes, enigszins typische teksten en altijd dansbaar en catchy. Deze keer zijn de nummers wat duidelijker van elkaar te onderscheiden, maar veel maakt het niet uit. Het is weer een heerlijke jukebox geworden, die een lach op je gezicht brengt. Favoriete track: Famine Affair 18. Ólöf Arnalds – Innundir Skinni De IJslandse folkzangeres heeft haar nummers erg intiem opgenomen. Met een schaarse muzikale omlijsting lijkt het wel of zij haar dromerige muziek bij je thuis staat te zingen of in elk geval erg dichtbij is. De nummers in haar eigen taal zijn voor ons onverstaanbaar en hebben daardoor iets mystieks, maar ook in het Engels weet Arnalds met haar ontwapenende stem te overtuigen. Favoriete track: Vinkonur 17. Joanna Newsom – Have One On Me Wat moet je nog doen om een meesterwerk als Ys te overtreffen? Wel, dacht de eigenzinnige harpiste Joanna Newsom, ik maak gewoon een driedubbelaar. Op drie schijven neemt de zangeres, wiens hate-or-love-it stem ditmaal wat luistervriendelijker lijkt, je mee op een reis langs stukken zoals alleen zij die kan maken. Een krachttoer die ook mindere momenten kent, maar zeker respect verdient. Nee, Ys evenaart ze niet, maar ze weet wederom te verrassen. Favoriete track: On A Good Day 16. The New Pornographers – Together Ook in 2010 had je weer een aantal bands die gewoon weer een sterk nieuw album uitbrachten. Niet vernieuwend, maar dat is ook niet nodig, want ze zijn goed zoals ze zijn. The New Pornographers horen daar absoluut bij. De oorstrelende popmelodieën van A.C. Newman, het randje gekte van Dan Bejar, de nachtegalenstem van Neko Case en toffe gasten als Will Sheff en Zach Condon. Gewoon weer een fijne nieuwe plaat! Favoriete track: My Shepherd 15. 49 Swimming Pools – Triumphs And Disasters, Rewards And Fairytales Verrassend leuke plaat van Emmanuel Tellier, een Franse popjournalist. Duidelijk is te horen dat hij een voorliefde heeft voor The Beatles. Het levert een dozijn mooie melodieuze popnummers op, waarin ook nog ruimte is voor wat lichte experimenten. In één van de nummers zingt hij over een achtbaan, waarin je met hem moet stappen. Doe het, want het is een aangename rit! Favoriete track: All The Flowers In Your Field 14. Spoon – Transference Spoon is een band die altijd sterke albums maakt en toch nooit echt groot wordt buiten de indiekringen. Of dit met dit album, waar Jim Eno hielp met de productie, gaat gebeuren is de vraag. Spoon zou het wel verdienen. Britt Daniel heeft weer flink zijn best gedaan en weet van begin tot einde te boeien met zijn spannende songs. Favoriete track: Got Nuffin 13. Broken Glass Heroes – Grandchildren Of The Revolution Het schrijven van een nummer voor Benidorm Bastards maakte het vuur in Pascal Deweze (Sukilove, Metal Molly, Mitsoobishy Jacson, Chitlin’ Fooks) en Tim Vanhamel (Millionaire) los. Het duo besloot om verder te gaan en dat leverde dit album op, dat klinkt als een groot eerbetoon aan de jaren zestig. Meerstemmig, melodieus, opgewekt. Er zijn mindere tussendoortjes denkbaar! Favoriete track: Baby Don’t Worry 12. Tim Knol – Self Titled Wat een fijn debuut van Tim Knol! De jonge muzikant weet de juiste snaar te raken op een album waarop hij wordt bijgestaan door vooraanstaande artiesten als Anne Soldaat, Jacco de Greeuw en Excelsiors huisdrummer Jeroen Kleijn. Het levert een collectie interessante songs op, waarop hij regelmatig weet te ontroeren met zijn warme stemgeluid. Nederland mag trots zijn op deze talentvolle muzikant! Favoriete track: Driving Home 11. Peggy Sue – Fossils And Other Phantoms Op eerdere EP’s lieten de dames van Peggy Sue, toen nog als Peggy Sue & The Pirates, horen een belofte te zijn. Die wordt op deze langspeler ingelost. De tweestemmige zang van het folky duo raakt de luisteraar in het hart. Denk een beetje Tegan And Sara, een beetje CocoRosie, maar bovenal het eigenzinnige duo zelf. Prima plaat! Favoriete track: The Remainder 10. Ben Folds / Nick Hornby – Lonely Avenue Interessant concept. Succesvol schrijver Nick Hornby (wie kent High Fidelity niet?) leverde de teksten voor deze plaat, Ben Folds verzorgde de muziek. Het inspireerde Folds tot één van de betere platen die hij de laatste jaren maakte. Met fraaie pianosongs en springerige nummers en natuurlijk de ingenieuze teksten van Hornby, zoals op Password. Geslaagde samenwerking! Favoriete track: Belinda 9. Angus & Julia Stone – Down The Way Dat is pas een opvolger voor het toch ook zeker niet misselijke A Book Like This! Julia heeft nog altijd die opvallende stem, maar lijkt die beter onder controle te hebben. Angus zingt nog altijd als een fluisterende romanticus. Samen kleurt dat erg fijn en dat weet de folkpopsongs van dit duo naar een hoger plan te tillen. In alle opzichten een stap vooruit! Favoriete track: For You 8. Scram C Baby – Slow Mirror, Wicked Chair Excelsior heeft al veel succesvolle artiesten voortgebracht. Daryll-Ann, Johan, Spinvis, om er maar een paar te noemen. Scram C Baby is al tijden bezig, maar de band rond John Cees Smit is nog altijd maar beperkt bekend. En dat is onterecht, want deze naar Pixies en Pavement knipogende songcollectie is ontzettend fijn. Met Marit de Loos van Caesar op de drums klinkt Scram C Baby beter dan ooit. Die bredere waardering moet er maar eens komen. Mr. Smit, are you ready for it? Favoriete track: Tebaxtro 7. Ray LaMontagne and The Pariah Dogs – God Willin’ & The Creek Don’t Rise Ray LaMontagne klinkt erg bevlogen op dit album. Zijn fraaie, warme stem gedijt goed in de folk en alt. country songs die hij hier speelt. Hij was altijd al een goede songschrijver en evenaart het niveau van zijn eerdere werk moeiteloos. Het is een tijdloze plaat geworden, waarin LaMontagne de sterren van de hemel zingt. Klasse! Favoriete track: This Love Is Over 6. Villagers – Becoming A Jackal De Ier Conor O’Brien toont zich op deze plaat een interessant singer / songwriter. Melancholieke nummers worden afgewisseld met wat gejaagder werk. Het ene moment doet hij denken aan iemand als Elliott Smith, een andere keer komt Conor Oberst om de hoek kijken en ook Bob Dylan is nooit ver weg. O’Brien vertelt verhalen en weet te ontroeren op dit folky album. Zeker als hij op Pieces ontsteekt in wolvengehuil, grijpt hij je naar de strot. Favoriete track: The Pact (I’ll Be Your Fever) 5. CocoRosie – Grey Oceans Daar zijn ze weer, de bijzondere zusjes van CocoRosie. Ook op de vierde plaat voeren ze de luisteraar weer mee op een trip langs plaatsen die je zelf misschien niet eens kent. De stemmen cirkelen nog altijd om elkaar heen en klinken, door de grote invloed van de piano, zelfs warmer en toegankelijker dan ooit. Toch zou CocoRosie zichzelf niet zijn als er niet ook een discoliedje over dansende feeën en een vrolijk kinderhuppelwalsje op de plaat zou staan. Ze flikken het weer! Had ik maar twee van die zusjes… Favoriete track: Lemonade 4. Lost In The Trees – All Alone In An Empty House Ari Picker is de man achter Lost In The Trees. Dit album staat vol prachtige, gedragen folksongs die worden aangevuld met statige strijkers. Dat levert gedragen muziek op, die door de emotionele voordracht van Picker een garantie is voor kippenvel. De plaat werd al eens eerder uitgebracht, maar bereikte nu ook Nederland en dat is maar goed ook! Favoriete track: All Alone In An Empty House 3. Blaudzun – Seadrift Soundmachine Wat een fantastische plaat heeft Johannes Sigmond gemaakt! Zijn sobere debuutplaat viel enkele jaren terug al op, maar nu kleurt hij zijn songs muzikaal zo geweldig in, dat het album per draaibeurt aan kracht lijkt te winnen. De donkere, melancholieke sfeer komt perfect over en dankzij de instrumentatie ligt een vergelijking met bijvoorbeeld Beirut op de loer. Blaudzun grijpt je vanaf de eerste noot bij de strot en laat je pas los als de plaat klaar is. Favoriete track: Jezebelle 2. Deer Tick – The Black Dirt Sessions Probeer afsluitende track Christ Jesus maar eens te beluisteren zonder geroerd te worden. Hier zit een zanger, John Joseph McCauley III, die intens alles van zich af zingt. En dat is dan het slotstuk van een plaat waarop hij met zijn band Deer Tick al imponeerde met alt. country van hoog niveau. Juist de emotie die McCauley in zijn werk kan leggen, maakt dat dit album binnen de top van het genre en het jaar zit! Favoriete track: Christ Jesus 1. Blitzen Trapper – Destroyer Of The Void Een plaat om de vingers bij af te likken! Vanaf de opener zuigt Blitzen Trapper je mee in een wereld die aanvoelt als de jaren zestig. Beach Boys, Beatles, Neil Young, Bob Dylan, The Band, alles was duidelijk van invloed op Blitzen Trapper voor dit heerlijke werkstuk. De verhalende songs vervelen geen moment. Favoriete track: Sadie | |
Monco10 | vrijdag 24 december 2010 @ 17:39 |
Iron Maiden - The final frontier Bruce Springsteen - The promise White Wizzard - Over the top Mr Big - What if Ozzy Osbourne - Scream Vega - Kiss of life H.E.A.T. - Freedom rock Motorhead - The world is yours Overkill - Ironbound Death Angel - Relentless retribution | |
ScottTracy | vrijdag 24 december 2010 @ 17:59 |
Mooi gedaan! Idd dat stukje Call Your Girlfriend na 2:30 is geweldig | |
Kanariegeel | vrijdag 24 december 2010 @ 18:21 |
Ik lurk wel eens mee in het Indie topic, en zag daar dat je daar dit album ook getipt had. Ben hem toen ook maar gaan luisteren en vind het ook een prachtig album, All Alone in an Empty House is voor mij misschien wel het mooiste nummer van het jaar (Al heb ik niet ongelooflijk veel muziek geluisterd) | |
friekin_ | vrijdag 24 december 2010 @ 18:24 |
Mijn uiteindelijke lijstje. 1. Mount Kimbie - Crooks & Lovers - Favoriet: Carbonated 2. James Blake - CMYK / Klavierwerke / Bells Sketch - Favoriet: I Only Know (What I Know Now) 3. Tame Impala - Innerspeaker - Favoriet: Solitude Is Bliss 4. Twin Shadow - Forget - Favoriet: At My Heels 5. Beach House - Teen Dream - Favoriet: Norway 6. J. Cole - Friday Night Lights - Favoriet: You Got It 7. Ramadanman – Glut/Tempest - Favoriet: Glut 8. Flying Lotus - Cosmogramma - Favoriet: Mmmhmm 9. Actress - Splaszh - Favoriet: Maze 10. Sufjan Stevens - The Age Of Adz - Favoriet: I Walked 11. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy - Favoriet: All Of The Lights 12. Four Tet - There is love in you - Favoriet: Sing 13. Gonjasufi - A Sufi and a Killer - Favoriet: Holidays 14. Caribou - Swim - Favoriet: Bowls 15. Bonobo - Black Sands - Favoriet: Eyesdown 16. Gold Panda - Lucky Shiner - Favoriet: I'm With You But I'm Lonely 17. Autechre - Move Of Ten - Favoriet: Iris Was A Pupil 18. De Jeugd van Tegenwoordig - De Lachende Derde - Favoriet: Huilend Naar De Club 19. Agnes Obel - Philharmonics - Favoriet: Riverside 20. Faberyayo & Vic Crezée - Het Grote Gedoe - Favoriet: Solonaise 21. Robyn - Body Talk - Favoriet: Indestructible 22. Ceo -White Magic - Favoriet: Come With Me 23. Baths - Cerulean - Favoriet: Aminals 24. Delorean - Subiza - Favoriet: Real Love 25. The Roots - How I Got Over - Favoriet: The Day 26. Ariel Pinks Haunted Grafitti - Before Today - Favoriet: Butt House Blondies 27. Fresku - Fresku - Favoriet: Twijfel 28. Deerhunter - Halcyon Digest - Favoriet: Don't Cry 29. Scuba - Triangulation - Favoriet: On Deck 30. Onra - Long Distance - Favoriet: My Mind Is Gone | |
Moody | vrijdag 24 december 2010 @ 22:35 |
Dat album stamt uit 2008 en is in 2010 opnieuw uitgebracht. Was toen inderdaad vrij populair in die "indie scene". | |
Norrage | vrijdag 24 december 2010 @ 23:18 |
Leuk lijstje MM:) vind je nummers 1 en 2 wel heel middelmatig though...wel leuk maar niks speciaals...en dat ben folds vind ik ook maar bedroevend slecht...maar voor de rest natuurlijk een feest van herkenning Maar zeker heel wat, ook nederlands, materiaal dat ik nie ken! Dus uitchecken geblazen! | |
Silv | zaterdag 25 december 2010 @ 00:21 |
1. The National - High Violet 2. The Gaslight Anthem - American Slang 3. Beach House - Teen Dream 4. Tame Impala - Innerspeaker 5. Angus & Julia Stone - Down the way 6. Arcade Fire - The Suburbs 7. Max Richter - Infra 8. Owen Pallett - Heartland 9. The Black Keys - Brothers 10. Fresku - Fresku 11. Ólafur Arnalds - ...and they have escaped the weight of darkness 12. MGMT - Congratulations 13. Interpol - Interpol 14. Josh Ritter - So runs the world away 15. The tallest man on earth - The wild hunt | |
chansadres | zaterdag 25 december 2010 @ 08:31 |
Een weekje vrij dus nu ga ik beginnen aan de eindlijst | |
Norrage | zaterdag 25 december 2010 @ 11:51 |
Ik ben Dr. Dog vergeten!!!!! Had zeker in mijn top 20 gestaan....en kennelijk zijn meer mensen die vergeten want ik zie hem nergens.. (of hij wordt niet goed gevonden ) | |
StarGazer | zaterdag 25 december 2010 @ 15:36 |
Doet mij deugd om te zien dat het schitterende "Down The Way" van Angus & Julia Stone in veel lijstjes terugkomt. Toch wel dé ontdekking van het jaar voor mij. Het concert heeft dat alleen maar bevestigd. Prachtige muziek . | |
Panic_A | zaterdag 25 december 2010 @ 16:09 |
Zo, dit is hem dan. Al mijn gekochte albums van 2010 in een volgorde die een soort van goed staat maar over 2 weken compleet anders kan zijn met uitzondering van mijn nummer 1. Als iemand nog tips heeft na aanleiding van deze lijst, ik hoor ze graag! /edit: ik zie er maar 21, de rest komt in de volgende post. 1. The Tallest Man on Earth - The Wild Hunt (Contemporary Folk, Singer/Songwriter) Dit is hét album van 2010. Waarom? Omdat Kristian Matsson je zonder poespas muziek laat beleven alsof je op een barkruk zit en hij het live voor je speelt op een meter afstand. Eerlijke muziek met passie en emotie en een stem die je haat of waar je verliefd op wordt.
2. Menomena - Mines (Indie Rock) Five little rooms One for each of my husbands One for each of my bridegrooms And their prostitutes And their children
3. Kvelertak Kvelertak (Hardcore Punk) Schreeuwende mannen, daar moet ik niet zoveel van hebben. Meestal schreeuwen ze dwars door prachtige riffs heen, iets waardoor ik de hardere vormen van rock nooit heb kunnen waarderen. Dit was dus ook mijn eerste reactie toen ik de single Mjod hoorde, maar toch kon ik maar niet van de repeat knop afblijven door de stoot adrenaline die door deze mannen rechtstreeks in je aderen gespoten wordt. De schreeuwende man hoort erbij en maakt deze muziek tot wat het zo geweldig maakt.
4. The Sword - Warp Riders (Stoner Metal, Heavy Metal) Ik was niet bekend met het eerdere werk van deze mannen, maar de eerste luisterbeurt was gelijk indrukwekkend. Alleen al het kopen waard vanwege de hoes, een sci-fi thema met een flinke laag stoner rock en geweldige riffs!
5. Brant Bjork - Gods & Goddesses (Stoner Rock) De koning van de desert rock is terug met zijn beste plaat sinds het legendarische album Jalamanta.
6. Tame Impala - Innerspeaker (Psychedelic Rock, Neo-Psychedelia) "Psychedelic hypno-groove melodic rock music" is hoe ze het zelf noemen en dat klopt als een bus. Jammer dat 1 van hun betere nummers (Half Full Glass Of Wine) niet op het album terecht gekomen is.
7. Karma to Burn - Appalachian Incantation (Stoner Rock) Fuck Yeah! Riffs tot je erbij neervalt, met als mooie bonus de Cat Got Our Tongue EP waar ook legende John Garcia zijn opwachting maakt in het nummer Two Times.
8. Foals - Total Life Forever (Indie Rock) Spanish Sahara! Hét nummer van het jaar. Nee serieus, heel het album is goed.
9. Arcade Fire - The Suburbs (Indie Rock) Hun 2 vorige albums Funeral en Neon Bible zouden volgens de kenners het beste zijn wat indie rock in dit decennium te bieden had. Ik ben er nooit achter gekomen waarom, ik kan aparte nummers geweldig vinden maar het complete album pakte me nog nooit. Maar langzaam bij beetje en na vele luisterbeurten kan dit album mij toch meer en meer boeien. Ik vind nog steeds vind dat er in het middenstuk teveel fillers zitten, nummers zoals Ready to Start en We Used to Wait maken dat weer goed.
10. Local Natives - Gorilla Manor (Indie Folk, Indie Rock) 2009 of 2010? Ik neem hem gewoon mee in mijn lijst.
11. Tweak Bird - Tweak Bird (Stoner Rock) Twee halfnaakte mannen op een motor turend naar de horizon. Caleb en Ashton Bird zijn twee broers die op hun debuutalbum een geweldig staaltje stoner rock inclusief saxofoon produceren met vocalen waarbij je zou zweren dat ze van een vrouw afkomstig waren.
12. God Is an Astronaut - Age of the Fifth Sun (Post-Rock) Solide post-rock met een dromerig randje.
13. Angus & Julia Stone - Down the Way (Folk Pop, Indie Folk) If you're ever said to yourself, "I think I would like Joanna Newsom if she wasn't so weird" then this is the album for you.
14. The White Stripes - Under Great White Northern Lights (Garage Rock Revival, Alternative Rock) Rauw, ongepolijst. Niet voor mensen die van gepolijste optredens houden.
15. The Tallest Man on Earth - Sometimes the Blues Is Just a Passing Bird EP (Contemporary Folk, Singer/Songwriter) Alles wat deze man maakt raakt mijn ziel, dit dus ook.
16. Quest for Fire - Lights From Paradise (Psychedelic Rock, Stoner Rock) Stoner rock met goed opgebouwde nummers , mooie solos, een laag psychedelica en violen. De openingstrack The Greatest Hits By God is een instant classic.
17. Eels - Tomorrow Morning (Indie Pop, Singer/Songwriter) Het beste album van E. in 2010.
18. Broken Bells - Broken Bells (Indie Pop) Lichtvoetige en melodieuze popplaat, niks mis mee als het door Danger Mouse en James Mercer gedaan wordt.
19. Jónsi - Go (Art Pop) De frontman van Sigur Rós probeert het voor het eerst zelf en creëert een prachtig mystiek en sprookjesachtig album.
20. Wolf People- Steeple (Psychedelic Rock, Art Rock) Net alsof het rechtstreeks uit de jaren 60 komt.
21. The Gaslight Anthem - American Slang (Rock, Alternative Rock, Indie Rock) De mannen van The Gaslight Anthem met alweer hun 3de album in korte tijd. Ditmaal alweer een goed en solide album, niet zo goed als 59 Soun | |
Norrage | zaterdag 25 december 2010 @ 16:12 |
Leuke lijstjes van iedereen Heb nog geen slecht lijstje gezien. Wat hebben we toch een goede muzieksmaak op fok Ik kan alleen nooit in the Tallest Man on Earth komen....die stem vind ik gewoon vervelend / teveel een Dylan ripoff Maar sommige live performances op youtube vind ik dan wel weer geweldig Valt me trouwens op dat er niet veel Wolf Parade in deze lijstje staat...Niet dat ik het een erg goed album vind hoor, haalde mijn top 50 niet, maar het is best gehyped dit jaar..In het begin zelfs een beetje net zo hard als the National en Arcade Fire....maar kennelijk had het geen longevity... Vind trouwens dat John Grant nog wel wat hoger in mijn lijst had mogen staan, schitterend album! Maar goed...ik zei niet voor niets dat mijn #21 t/m 50 redelijk willekeurig waren | |
Rellende_Rotscholier | zaterdag 25 december 2010 @ 16:16 |
Ik vind die stem van The Tallest Man on Earth ook vervelend. | |
pfaf | zaterdag 25 december 2010 @ 16:18 |
Gaat leuk zo. Ik heb ondertussen m'n eerste vakantiedag sinds de zomer opzitten en heb al weer genoeg gehoord om m'n lijstje overhoop te gooien. Maargoed, dat wist ik toen ik er aan begon; was ik maar weer student. Enfin: ga zo door allen! | |
TJLinden | zaterdag 25 december 2010 @ 16:18 |
- edit: ik verplaats m'n post wel even naar beneden, dan zijn Panic_A z'n posts wat samenhangender. - [ Bericht 97% gewijzigd door TJLinden op 25-12-2010 16:26:27 ] | |
Panic_A | zaterdag 25 december 2010 @ 16:19 |
d maar zelfs hun mindere nummers zijn het beluisteren meer dan waard.
22. Daughters - Daughters (Noise Rock) Harder dan een baksteen.
23. Sleigh Bells - Treats (Noise Pop, Dance-Pop, Lo-Fi) it borderlines on fucking awesome music and OMG a headache
24. LCD Soundsystem - This Is Happening (Dance-Punk, Electronic, Indie Electronic) Meer van wat we al kennen van James Murphy, niet vernieuwend maar wel van een hoog niveau.
25. Black Rebel Motorcycle Club - Beat the Devil's Tattoo (Alternative Rock, Garage Rock) Het eerste album van Black Rebel Motorcycle Club dat ik ooit geluisterd heb en het smaakt naar meer.
26. Villagers - Becoming a Jackal (Indie Pop, Folk) Have you got just a minute? Are you easily led? Let me show the backroom where I saw the dead dancing like children on a midsummer morn. And they asked me to join
27. The Dead Weather - Sea of Cowards (Blues Rock, Garage Rock) Hun eerste album was iets beter, maar Jack White kan in mijn ogen weinig fout doen.
28. Blood Red Shoes - Fire Like This (Indie Rock) Laura-Mary Carter *fapfapfap*
29. Fatso Jetson - Archaic Volumes (Stoner Rock, Blues Rock) I've got my hands on the shovel tonight I'm gonna stake it and dig,dig,dig Look the monsters beautiful eye I'll never stop them, I'll never stop...
30. Eels - End Times (Indie Pop, Singer/Songwriter) Het slechtste album van E. in 2010.
31. Vampire Weekend - Contra (Indie Pop) Het eerste album was beter, maar dit blijft een goed popalbum.
32. Wild Nothing - Gemini (Dream Pop, Indie Pop, Jangle Pop) Droompop om bij in slap te vallen, hier moet je in de juiste stemming voor zijn.
33. The Album Leaf - A Chorus of Storytellers (Post-Rock) Regenachtig weer + een rustige zondag = een perfect moment om dit album te luisteren.
34. Interpol - Interpol (Post-Punk, Indie Rock) Albums kopen naar aanleiding van 1 single, slechte gewoonte.
| |
Panic_A | zaterdag 25 december 2010 @ 16:21 |
Zo te zien was mijn lijst iets te groot voor 1 post, staat nu een beetje raar in 2 posts. | |
D_A | zaterdag 25 december 2010 @ 16:21 |
1. A SUFI AND A KILLER GONJASUFI 2. BROTHERS BLACK KEYS 3. HIGH VIOLET THE NATIONAL 4. PHILHARMONICS OBEL, AGNES 5. BROKEN BELLS BROKEN BELLS 6. HALCYON DIGEST DEERHUNTER 7. HERE'S TO TAKING IT EASY PHOSPHORESCENT 8. LEAVE YOUR SLEEP MERCHANT, NATALIE Dat zijn wel een beetje de platen die ik veel gedraaid heb. Naast o.a. Two Door Cinema Club en de nieuwe Triggerfinger. | |
Norrage | zaterdag 25 december 2010 @ 16:23 |
Leuk lijstje TJ!!! alleen dat Vampire Weekend...... En Panic_, er is een beetje teveel gepost tussendoor geloof ik | |
TJLinden | zaterdag 25 december 2010 @ 16:26 |
1 . Arcade Fire - The Suburbs Favoriete nummer: Ready To Start ----------------------------------------------------------------------------------- 2 . Spoon - Transference Favoriete nummer: Who Makes Your Money ----------------------------------------------------------------------------------- 3 . Josh Ritter - So the World Runs Away Favoriete nummer: The Curse ----------------------------------------------------------------------------------- 4 . Midlake - The Courage of Others Favoriete nummer: Fortune ----------------------------------------------------------------------------------- 5 . Vampire Weekend - Contra Favoriete nummer: Giving Up the Gun ----------------------------------------------------------------------------------- 6 . Tokyo Police Club - Champ Favoriete nummer: Not Sick ----------------------------------------------------------------------------------- 7 . Ray Lamontagne and the Pariah Dogs - God Willin' & The Creek Don't Rise Favoriete nummer: Repo Man ----------------------------------------------------------------------------------- 8 . Sufjan Stevens - Age of Adz Favoriete nummer: Too Much ----------------------------------------------------------------------------------- 9 . KT Tunstall - Tiger Suit Favoriete nummer: Fade Like a Shadow ----------------------------------------------------------------------------------- 10 . Peter Broderick - How They Are Favoriete nummer: Pulling the Rain ----------------------------------------------------------------------------------- 11 . Amiina - Puzzle Favoriete nummer: What Are We Waiting For? ----------------------------------------------------------------------------------- 12 . Jack Johnson - To the Sea Favoriete nummer: At Or With Me ----------------------------------------------------------------------------------- 13 . Someone Still Loves You Boris Yeltsin - Let It Sway Favoriete nummer: Back in the Saddle ----------------------------------------------------------------------------------- 14 . Jónsi - Go Favoriete nummer: Grow Till Tall ----------------------------------------------------------------------------------- 15 . Sam Amidon - I See the Sign Favoriete nummer: Relief ----------------------------------------------------------------------------------- 16 . Belle and Sebastian - Write About Love Favoriete nummer: I Didn't See It Coming ----------------------------------------------------------------------------------- 17 . Horse Feathers - Thistled Spring Favoriete nummer: Belly of June ----------------------------------------------------------------------------------- 18 . Black Keys - Brothers Favoriete nummer: Tighten Up ----------------------------------------------------------------------------------- 19 . I Am Oak - On Claws Favoriete nummer: Don't I Know Enough ----------------------------------------------------------------------------------- 20 . Villagers - Becoming a Jackal Favoriete nummer: Becoming a Jackal | |
Panic_A | zaterdag 25 december 2010 @ 16:28 |
Dank je wel TJLinden. Ik was al als een gek aan het typen, wordt er ineens 5x in 10 minuten gepost. | |
TJLinden | zaterdag 25 december 2010 @ 16:28 |
Thanks! Niks mis met Vampire Weekend hoor! Minder origineel dan de debuutplaat, maar er zit genoeg leuks op. | |
TJLinden | zaterdag 25 december 2010 @ 16:30 |
Geen probleem! Hele mooie lijst ook trouwens. | |
Norrage | zaterdag 25 december 2010 @ 16:48 |
Ik vind het de slechtste plaat die ik ooit heb gehoord om eerlijk te zijn..En dan overdrijf ik niet. En dan ben ik normaal niet eens zo snel zo negatief...alhoewel, er zijn platen van Frans Bauer en zo die ik nog slechter vind.... Voor mij klopt Contra gewoon niet, het klinkt amuzikaal, vals, te gewild...ik kan er geen vinger op leggen, maar ik vind het verschrikkelijk..En ik vond hun vorige album echt geniaal hoor, dus het niet zo dat ik anti-Vampire Weekend ben ofzo...maar misschien had ik te hoge verwachtingen | |
methodmich | zondag 26 december 2010 @ 11:58 |
Ja, dat is een fantastisch nummer inderdaad. En de rest van de plaat mag er natuurlijk ook wezen. | |
Breach | zondag 26 december 2010 @ 13:09 |
Tussen alle vreterij door toch maar even het lijstje gemaakt. Moet er wel bij zeggen dat ik in de andere lijstjes al genoeg tegen kwam waarvan ik dacht 'hey, dat moet ik ook nog luisteren' maar goed. Tijdgebrek noopte mij tot deze selectie. Ik heb de MichMethod aangehouden: 38. The Strange Death of Liberal England – Drown Your Heart Again Kan gezien worden als de lijstduwer. TSDOLE is al een tijdje bezig en viel mij pas in het laatste kwartaal van dit jaar op. Een prima kruising tussen folk en indie rock. Stonden in het voorprogramma van o.a. The Manic Street Preachers en The Editors. Favoriete track: Flickering Light 37. Trentmøller – Into The Great White Yonder Trentemøller behoeft eigenlijk weinig introductie meer. Progressive, minimal, chillout hij kan het allemaal. Zijn tweede studioalbum is dan ook sterk en een aanrader voor iedereen die zich in deze muziekstroming kan vinden. Favoriete track: Eventhough you’re with another girl 36. Booka Shade – More Klinkt lekker. Niet meer en niet minder. Favoriete track: The Door 35. Deer Tick – The Black Dirt Sessions Heel diep en donker album. Zeker niet slecht, maar omdat het niet erg toegankelijk is zet ik hem ook niet zo makkelijk op. Dat zorgt ervoor dat ik hem niet zo hoog zet. Favoriete track: Goodbye, Dear Friend 34. Moss – Never be scared Een van de weinige Nederlandse bands die dit jaar in het lijstje staan. Leuke muziek om even zonder zorgen naar te luisteren. Favoriete track: I Apologize 33. Tired Pony – The Place We Ran From Samenwerkingsproject nummer xxx. De frontman van Snow Patrol weet ook hier weer zijn stemgeluid op de nummers te drukken. Na enige tijd gaat de cd wel wat vervelen. Favoriete track: Dead American Writers 32. Portugal the Man – American Ghetto Leuk album. Maar hij kan beter. Favoriete track: The Dead Dog 31. Blonde Redhead – Penny Sparkle Blond Redhead leverde dit jaar ook weer een cd af. Een prima plaatje. Meer weet ik er eigenlijk niet over te zeggen. Favoriete track: Black Guitar 30. Agnes Obel – Philharmonics Fluistermuziek! Agnes Obel maakt een prachtige plaat. Alleen moet ik er wel voor in de mood zijn. Dat zorgt ervoor dat ze niet zo hoog staat. Maar zeker een fijn album. Favoriete track: Beast 29. Yeasayer – Odd Blood De immer aanstekelijke muziek van Yeasayer is weer eens gebundeld en op een nieuw album gezet. Heerlijke, catchy nummers worden afgewisseld met mindere en dat is de reden dat ze niet hoger staan. Favoriete track: ONE 28. Ozark Henry – Hvelreki De Belg Piet Godaer (ofwel Ozark Henry) flikt het wederom. Een heerlijke plaat vol met fijne liedjes die bij zijn bijzondere stem passen. Favoriete track: This one’s for you 27. Broken Bells - Broken Bells Samenwerkingsprojecten was de hype in 2010 volgens mij. Dit was een van de betere. Broken Bells kent enkele sterke nummers en dat is het enige jammere. Het is niet echt een geheel. Favoriete track: High Road 26. John Grant – The Queen of Denmark Begeleid door Midlake trok dit project mijn aandacht in het bijzonder. De cd luistert lekker weg maar mist enkele sterke nummers. I Wanna Go To Marz bezorgt met wel nog steeds kippenvel. Favoriete track: I Wanna Go To Marz 25. Deerhunter – Halycon Dygest Deerhunter met een nieuw album. Je moet de eerste keer echt je best doen om de kwaliteit van dit album te zien, maar dan heb je ook wat. Prima album van Deerhunter. Favoriete track: Helicopter 24. Lightspeed Champion – Life is sweet! Nice to meet You Wederom een soulplaat. Lightspeeds Champion weet erg af te wisselen op dit album, en dat pakt bijzonder goed uit. Niet zo goed als Fitz and the Tantrums maar zeker het luisteren waard. Favoriete track: Marlene 23. Two Door Cinema Club – Tourist History Na Graffiti 6 wéér een bandje dat lekker vrolijke muziek maakt zonder verdere poespas. Gewoon opzetten en lekker luisteren. Favoriete track: Something good can work 22. Avi Buffalo – Avi Buffalo Voor mij eigenlijk een totaal onbekende band. Maar dat maakt de cd er niet minder op. Een lekker plaatje. Niet meer en niet minder Favoriete track: What’s in it for 21. Fresku – Fresku Nederhop zoals het bedoeld is. Fresku levert de beste nederhop plaat in tijden af. Zijn eigen stijl met teksten die een diepere laag bevatten. Eindelijk weer wat goeds in de toch wel overbevolkte vijver van de nederhop. Favoriete track: Nos Baranka 20. John Mayer – Battle Studies Popmuziek, en dat scoort nooit zo hoog bij mij, maar John Mayers teksten zijn nogal persoonlijk toepasbaar en klinken gewoon prima. Een van de betere albums van een ‘grote’ artiest dit jaar. Favoriete track: Who Says 19. The XX – XX Hoe de muziek te bestempelen weet ik niet. Maar het klinkt wel erg fijn. Catchy gitaarloopjes en rustige muziek maken dit album een middenmotor in dit jaarlijstje. Favoriete track: Islands 18. Kula Shaker – Pilgrim’s Progress Kula Shaker maakt een comeback met een fijn album. Een prettige cd waarbij je af en toe weg droomt. En die heerlijke Engelse sound mag ik ook wel. Favoriete track: Peter Pan R.I.P. 17. Beach House – Teen Dream Alom gelauwerd, ik vind het wat minder, maar zeker geen slechte cd. Het is de wat dromerigere popmuziek en dat klinkt prima. Maar ik vind het de hype niet echt waard. Favoriete track: Norway 16. Brandon Flowers – Flamingo Het solo-project van The Killers frontman. In het begin zeker even wennen, maar na een aantal keer luisteren ontdek je toch wel de schoonheid van dit album. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar. Favoriete track: Crossfire 15. De Jeugd van Tegenwoordig – De Lachende Derde De mannen van DJVT zijn terug met hun derde studioalbum. Wat mij betreft haalt het niet het niveau van de eerste twee albums, maar dat betekent niet dat dit een slecht album is. Sterrenstof is wel echt het hoogtepunt, maar aanstekelijke nummers als Tante Lien en Get Spanish maken dit cd weer tot een klein feestje waarbij de glimlach niet te onderdrukken valt. Favoriete track: Sterrenstof 14. Fitz and the Tantrums – Pickin’ Up the Pieces Verloor het van First Aid Kit en The Rumour Said Fire om als nieuwkomer van het jaar bestempeld te worden. Maar wat is dit heerlijk zeg. Soul anno 2010. Een fantastische cd die Motown-achtig aandoet. Favoriete track: Moneygrabber 13. KT Tunstall – Tiger Suit KT Tunstall was het meisje dat vroeger het aparte meisje van de klas was. Ze is nu meer de pop kant op gegaan, en dat valt zeker niet tegen. Ze levert een leuke cd af met hier en daar zelfs een bijzonder mooi nummer. Favoriete track: Lost 12. Caribou – Swim De Canadese held is terug met een nieuw album. Swim is het vertrouwde Caribou geluid. Heerlijke cd. Favoriete track: Jamelia 11. Graffiti 6 – Colours Leuk nieuw bandje dat een heerlijk cdtje in elkaar gezet heeft. Geen ingewikkelde teksten, gewoon lekkere muziek die je even aanzet tijdens de afwas. Favoriete track: Staring at the Sun 10. The Rumour said Fire – Arrogant Zo net op het randje van 2010 kwam ik dit album tegen. Ik denk dat heel weinig mensen deze van origine Deense band kennen. Maar het album is zeker een aanrader. Het valt in de categorie Mumford and Sons al halen ze dat niveau dan weer niet. Maar dat is geen schande. Prima cd om op gewoon even lekker op te zetten. Favoriete track: Air Force 9. Ellie Goulding – Lights BBC Radio 1 voorspelde het al aan het begin van dit jaar. 2010 wordt hét jaar van Ellie Goulding. Popmuziek. Maar popmuziek die fantastisch klinkt. Goulding heeft een bijzondere stem die haar onderscheidt van de standaard pop-artiesten. En dat heeft geresulteerd in een heerlijke plaat die gemakkelijk wegluisterd. Favoriete track: Wish I Stayed 8. Arcade Fire – The Suburbs Arcade Fire is toe aan zijn 4e echte album. En met ‘The Suburbs’ zetten ze een heerlijk themaplaat neer. Van het melodieuze The Suburbs tot het nostalgische We Used To Wait. Er staan steengoede songs op. Enige jammere is dat er iets teveel tracks op het album staan waardoor vooral het middendeel gaat vervelen. Favoriete track: We used to wait 7. First Aid Kit – The Big Black & The Blue Twee Zweedse tienermeisjes die voor mij dé nieuwkomers van het jaar zijn. De één verzorgt de teksten, de ander de muziek. En samen krijgen ze het voor elkaar om een heerlijke wegluister-cd te maken. Favoriete track: Josefyn 6. The Black Keys – Brothers Heerlijke bluesrock. Een band die eigenlijk niet meer in deze tijd past, maar het toch lekker wel doet. Ook hier weer een heerlijk album dat, ondanks het groot aantal nummers, van voor tot achter lekker wegluistert. Favoriete track: Too afraid to love You 5. Midlake – Courage of Others Nogal zo’n band die altijd een goed album maakt. En op het randje van 2009 verscheen Courage of Others. Een stuk donkerder dan de voorganger maar daardoor zeker niet minder. De bijzondere sound van Midlake is ook op dit album weer aanwezig en weet ook van begin tot eind te boeien. Favoriete track: Acts of Men 4. The Roots – How I Got Over The Roots is terug en met een heerlijk album. Eerder dit jaar een slap aftrekseltje gemaakt met John Legend en het beste werk over gelaten voor hun eigen album. De heerlijke Roots-sound is op dit album weer aanwezig. Heerlijk. Favoriete track: Dear God 2.0 3. Kanye West – Beautiful Dark Twisted Fantasy Als een van de weinigen was ik een ontzettende fan van ‘808’s and Heartbreaks’ juist vanwege het gewaagde karakter. En Kanye bewijst dat hij het nóg steeds kan. Een geweldig album met allerlei invloeden en dit is wat hip-hop moet zijn. Favoriete track: Runaway 2. The National – High Violet Voor mij de eerste kennismaking met deze band. En waarom ik dat dit jaar pas deed begrijp ik nog steeds niet. Fan-tas-tisch album. Elke track weet te boeien en de soms dromerige en onsamenhangende maken het des te boeiender. Ik kan minutenlang nadenken over iets als ‘It’s a Hollywood summer’. Net niet goed genoeg voor de nummer 1 plek. Favoriete track: Vanderlyde Crybaby Geeks 1. Shearwater – The Golden Archipelago Als liefhebber van Shearwater kon het bijna niet anders dan dat deze plaat op een zou eindigen. Vooraf was ik nogal voorzichtig omdat het bijna onmogelijk zou zijn om na Palo Santo en Rooks nóg een meesterwerk af te leveren. Maar Jonathan Meiburg en co. flikken het wederom. Een fantastische plaat die je wegvoert naar een atol midden in de Atlantische oceaan ver van de bewoonde wereld. Hij droomt heerlijk weg, is goed opgebouwd en de songs zitten propvol met die pure emotie die Meiburg in zijn stem weet te leggen. Favoriete track: Castaways | |
Norrage | zondag 26 december 2010 @ 13:15 |
Verder leuke lijst!! | |
Breach | zondag 26 december 2010 @ 13:53 |
Wat is er mis met The Roots? | |
Norrage | zondag 26 december 2010 @ 13:56 |
helemaal niks. Wat is er mis met John Legend????
| |
n00biedoobiedoo | zondag 26 december 2010 @ 13:57 |
het album met Legend was trouwens ná hun eigen album. | |
Breach | zondag 26 december 2010 @ 13:57 |
Het waren praktisch allemaal covers of slappe meuk. Hoe kun je nou I Can't Write Left Handed van Bill Withers gaan coveren. Kom op zeg | |
n00biedoobiedoo | zondag 26 december 2010 @ 14:00 |
Het voegt goeie zang en een liedjes-gevoel toe, iets wat bij The Roots nogal eens mist. | |
Norrage | zondag 26 december 2010 @ 14:00 |
Ik vind dat Legend zelf geen nummers kan schrijven, maar als ie covert is ie helemaal geweldig! Fantastisch album. Ik heb hem dus op #10 staan, die van the Roots ietsje lager en I Can't Write Left Handed is misschien nog wel het beste van het album, fantastische 12 minuten jam van voornamelijk the Roots | |
Breach | zondag 26 december 2010 @ 14:02 |
Van Bill Withers blijf je af | |
Norrage | zondag 26 december 2010 @ 14:02 |
Hmm...Dan moet je dat tegen heeeeel veel artiesten gaan zeggen geloof ik | |
Breach | zondag 26 december 2010 @ 14:04 |
Jongens, er staan nog 37 goede albums in hoor | |
Norrage | zondag 26 december 2010 @ 14:06 |
Leuke nummer 1 | |
schaap001 | zondag 26 december 2010 @ 14:10 |
Goed topic om zo links en rechts weer eens wat nieuws te ontdekken! Top dit! | |
doubleyouteaare | zondag 26 december 2010 @ 16:06 |
In relatief willekeurige volgorde: 1. Arcade Fire The Suburbs Heerlijke plaat, alles klopt. En geen minuut te lang, wat mij betreft. 2. The National High Violet Het moet een hele klus zijn geweest om Boxer te overtreffen, maar het is The National gelukt. 3. Massive Attack Heligoland Komt zo weinig in de lijstjes voor dat ik begon te twijfelen of-ie toch wel uit 2010 komt. Duister, sterk, spannend. 4. iLiKETRAiNS He Who Saw The Deep Sombere/depressieve herfsplaat, die in twee weken mijn top 5 heeft gehaald. 5. Angus and Julia Stone Down The Way Raken steeds beter op elkaar ingespeeld. Absoluut het sterkste album van de twee. 6. Dag för Dag Boo Wederom een duo, broer-zus. Draait om de zachtheid van zangeres en ruwheid van broerlief. 7. Isobel Campbell & Mark Lanegan Hawk Hoewel geen topper, toch een prachtige plaat. Blijft spannend tot het einde. 8. Imaad Wasif Voidist Kabbelende opbouw, laat je schreeuwen op het eind. 9. Tindersticks Falling down a mountain Heeft me na al die maanden nog altijd niet helemaal te pakken, maar er is goede hoop. 10. Old Abram Brown Restless Ghosts Wat kort, maar misschien nog wel mooier dan voorganger Alive In Winter. 11. Grinderman Grinderman II Met nog een ranziger randje dan de eerste plaat. 12. Agnes Obel Philharmonics Stille fluisterliedjes. Prachtig als je ze draait, maar zo weer vergeten. 13. I Am Kloot Sky At Night Geweldig mooie liedjes, maar wordt na verloop van tijd toch wat eentonig. 14. Suuns Zeroes QC Deze band verdient meer luisterbeurten. Doet aan Clinic denken. Grauw en opgewekt, van tergend langzaam tot vliegensvlug. 15. Midlake The Courage Of Others Wow, wow, wow! Veel te weinig naar geluisterd, telkens als ik m opzet is hij weer verrassend mooi. 16. Triggerfinger All this dancin' around Live vies en vuig, op plaat iets minder. 17. The Dead Weather Horehound Alles wat Jack White aanraakt, verandert in goud. 18. Max Richter - Infra Maakt de ene mooie plaat na de andere. Ook deze mag er wezen. 19. Nina Nastasia Outlaster Mooie plaat met gepingel en slepende violen, maar blijft toch niet echt hangen. 20. Karen Elson The Ghost Who Talks Liefje van Jack White, die plaat ook produceerde. Maar Elson maakt zelf ook indruk. 21. Caribou Swim Album opent sterk, maar zakt daarna in. 22. Broken Bells Broken Bells Maakt hoge verwachtingen niet helemaal waar. Evenmin een aardig stukje werk. 23. The Black Keys Brothers Vet, zompig, zwetend en meeslepend. 24. Mathijs Leeuwis Wachten op de klap Brak door tijdens de Grote Prijs. Luister fluister met Brabants accent. [ Bericht 0% gewijzigd door doubleyouteaare op 27-12-2010 15:11:07 (Plaat uit 2009) ] | |
Moody | zondag 26 december 2010 @ 23:22 |
De plaat van Imaad Wasif komt uit 2009 | |
Beregd | maandag 27 december 2010 @ 07:14 |
ah, had nina nastasia ook weer een nieuwe? ff luisteren. | |
Beregd | maandag 27 december 2010 @ 07:28 |
geupdatet 1. The black keys - brothers (het overschot aan talent komt op deze plaat eindelijk volledig tot uiting, schitterende songs en ook goed op zijn geheel) 2. vampire weekend - contra (verdacht weinoig genoemd, is nochtans de perfecte popplaat) 3. belle & sebastian - write about love (wordt maar matig onthaald, heb ik de indruk, maar staat weer vol pareltjes) 4. Micah P Hinson - and the pioneer saboteurs (micah is een held) 5. Ray lamontagne and his Pariah dogs - god willin' and the creek don't rise 6. Josh ritter - so runs the world away 7. swans - My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky. 8. band of horses - infinite arms (mss niet constant genoeg, maar de uitschieters zijn wel ontzagluijk goed) 9. the white stripes - under great white northern lights (nog nooit heeft een live-album me zo het gevoel gegeven er live bij te staan) 10. The national - high violet 11. tindersticks - falling down a mountain | |
Beregd | maandag 27 december 2010 @ 07:32 |
als de tegenstanders zo belachelijk overdreven uit de hoek komen, weet je dat je een klassieker vast hebt. Alsof die tweede zo anders klinkt dan de eerste... Minder avontuurlijk ja, meer echte songs, ja, maar de sound is gewoon helemaal hetzelfde. | |
Norrage | maandag 27 december 2010 @ 10:51 |
De sound is redelijk hetzelfde, maar ik vind er een paar zulke slechte nummers tussen zitten...en ik vind de kwaliteit, het muzikale....wellicht ook wel het verfrissende (en dat laatste is natuurlijk logisch)...volledig verdwenen...en ik ben volgens mij niet de enige die deze (wellicht wat extreme) mening heeft als ik me het 2010 album topic kan herinneren Maar goed, over smaak valt niet te twisten he | |
chansadres | maandag 27 december 2010 @ 11:46 |
Duurt wat langer dan verwacht. Ik hoop morgen een lijstje neer te zetten | |
Desunoto | maandag 27 december 2010 @ 12:00 |
Dit wordt hem dan. Top 10 albums: 01 9GOATS BLACK OUT - Tanatos 02 BUCK-TICK - Razzle Dazzle 03 Lillies and Remains - Meru 04 ACIDMAN - Alma 05 9mm Parabellum Bullet - Revolutionary 06 Boom Boom Satellites - To The Loveless 07 Mr.Children - Sense 08 INORAN - Watercolor 09 Versailles - Jubilee 10 Blood Red Shoes - Fire Like This Noemenswaardige verrassingen: Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy Haalt de top 10 bij lange na niet maar had nooit verwacht dat er nummers van Kanye kunnen komen die ik 'goed' zou noemen. Al de lovende kritieken zijn zeker terecht als je het zo bekijkt! me-al art - Umarete Kita Keredo Mooie vrouwelijke stem en schitterende composities, al lijken ze soms iets teveel op mekaar. Vandaar is deze toch uit m'n top 10 gehaald. Wel zeker het luisteren waard. Arcade Fire - The Suburbs Niet zo geniaal als men wil doen geloven maar slecht is het zeker niet. Ik had me er dus iets anders bij voorgesteld maar het valt niet tegen. De tegenvallers: MUCC - Karma De grootste tegenvaller ooit voor mij. Hun vorige twee albums waren geweldig en nu komen ze met dit. Afgezien van enkele luisterbare (maar ook matige) nummers is het een volledig mislukte poging om dansbare beats te verwerven met hun muziekstijl. Ze hebben het eerder wel goed gedaan met een aantal nummers hier en daar, maar dit gaat te ver! Alter Bridge - AB III Drie jaar sinds hun vorige album en dan komen ze met iets om snel weer te vergeten. En ook al wil je het niet vergeten, je doet het toch geloof ik. Na enkele pakkende intro's zakken de nummers weer in. Niets is memorabel op dit album. In 2011: Het 'nieuwe' album van LUNA SEA Het is eigenlijk hun debuutalbum opnieuw opgenomen. Gezien de fenomenale sound die ze nu live hebben, en de wat krakerige productie van het debuutalbum toen der tijd, kan dit eigenlijk alleen maar beter worden. Heb er zeer hoge verwachtingen van, hopelijk stellen ze niet teleur. | |
Norrage | maandag 27 december 2010 @ 12:02 |
Die lijstjes altijd van jou blijft vermakelijk | |
Desunoto | maandag 27 december 2010 @ 12:03 |
Wat is er zo vermakelijk aan? Gewoon omdat je weinig kent? | |
Norrage | maandag 27 december 2010 @ 12:06 |
Dat ten eerste, en altijd die fijne Japanse bandnamen en zo Maar ook dat er dan meestal wel een "bekende" band tussen staat, zoals Blood Red Shoes nu :p | |
Jabberwocky | maandag 27 december 2010 @ 12:26 |
Mucc viel mij ook tegen ja, een vriend van me is er helemaal lyrisch over maar ik hoor 't er niet echt in. Verder ga ik het nodige uit je lijstje eens luisteren de komende dagen Desunoto, wie weet ontdek ik nog iets briljants. | |
Desunoto | maandag 27 december 2010 @ 12:28 |
Blood Red Shoes haalde de top 10 nog nét. Had ze er bijna uitgeschopt. Maar Mr.Children en BUCK-TICK zijn beide wel heel erg bekend en commercieel gezien zijn ze ook succesvoller dan BRS en ze staan behoorlijk hoog. Volgens mij kent iedereen die ooit eens 2 seconden gekeken heeft naar Japanse muziek die namen wel. Tenminste, dat zou toch moeten...Ik kan me niet voorstellen dat hij het nieuwe album ook geweldig vindt. 9 van de 10 mensen die MUCC tof vinden (vonden... als ze zulke muziek blijven maken), vinden Karma een mislukking. | |
Jabberwocky | maandag 27 december 2010 @ 12:31 |
Mr. Children ken ik ook niet hoor. Bad thing? Hij was juist heel positief over het nieuwe Mucc album, ik weet eigenlijk niet wat hij van het oudere werk vindt. | |
Desunoto | maandag 27 december 2010 @ 12:42 |
Ligt eraan of je Mr.Children goed vindt of niet. Het is pop-rock, hebben meerdere prijzen gekregen, meer dan 50 miljoen albums verkocht, etc. wellicht iets te "poppy" voor jou maar dat weet ik niet. Dan ben ik wel heel benieuwd naar zijn mening over het andere werk! Of hij dat nog beter vindt of dat zijn smaak exact het tegenovergestelde is van de mijne (en de vele andere MUCC fans). | |
Beregd | maandag 27 december 2010 @ 13:12 |
Dat je het een slecht album vindt is en goed recht, maar als je een album het slechtste allertijden noemt, zit er meestal meer achter dan gewoon "smaak". | |
friekin_ | maandag 27 december 2010 @ 13:16 |
QFT. | |
Norrage | maandag 27 december 2010 @ 13:16 |
Dan was mijn post niet duidelijk genoeg want ik bedoelde gewoon "het slechtste album volgens mij eigen smaak wat ik ooit geluisterd heb" Ik ben de laatste die een album zal bestempelen als gewoon slecht en dat als feit zal zien | |
kciR | maandag 27 december 2010 @ 14:48 |
Hij gaat goed met de lijstjes , heb nog een paar mooie platen uit jullie lijstjes kunnen vissen. Ik ben ook bij met de totale Fok eindlijst, staan al ~450 verschillende platen in, brede smaak hier Bij deze mijn lijstje: 1. Arcade Fire - The Suburbs 2. Foals - Total Life Forever 3. The National - High Violet 4. Gayngs - Related 5. Gorillaz - Plastic Beach 6. Efterklang - Magic Chairs 7. Portugal. The Man - American Ghetto 8. Local Natives - Gorilla Manor 9. Jónsi - Go 10. Ef - Mourning Golden Morning 11. Anthony & The Johnsons - Swanlights 12. De Jeugd van Tegenwoordig - De Lachende Derde 13. Tokyo Police Club - Champ 14. M.I.A. - MAYA 15. Belle & Sebastian - Write About Love 16. jj - jj no3 17. Shearwater - Golden Archipelago 18. Hurts - Happiness 19. Balthazar - Applause 20. Yann Tiersen - Dust Lane 21. Ólafur Arnalds - And They Have Escaped The Weight of Darkness 22. Broken Bells - Broken Bells 23. Clogs - The Creatures In The Garden Of Lady Waltron 24. Go Back To The Zoo - Benny Blisto 25. Brandon Flowers - Flamingo 26. Lucky Fonz III - Hoe Je Honing Maakt 27. Blood Red Shoes - Fire Like This 28. Graffiti6 - Colours 29. 65daysofstatic - We Were Exploding Anyway 30. Ou Est Le Swimming Pool - The Golden Year 31. Black Box Revelation - Red Threats 32. Holy Fuck - Latin 33. Angus & Julia Stone - Down The Way 34. Midlake - The Courage of Others 35. Bombay Bicycle Club - Flaws 36. Warpaint - The Fool 37. The Roots - How I Got Over 38. John Dear Mowing Club - Melleville 39. Wild Nothing - Gemini 40. Two Door Cinema Club - Tourist History | |
rene1950 | maandag 27 december 2010 @ 15:03 |
rene1950 1.red horse(gorka,kaplansky,gilkyson) 2.otis gibbs-joe hill's ashes 3.joe purdy-the american 4.peter wolf-midnight souvenirs 5.bleu edmondson-the future ain'twhat it used tot be 6.dylan le blanc-paupers field 7.johnny cash-it ain't no grave 8.matt harlantips and compliments 9.mark erelli-seven curses 10.the tallest man on earth-the wild hunt 10a.american aquarium-small town hymns bubbling under the top 10. greg trooper/robyn ludwick/george wirth/carly jamison/francesco lucarelli/pickering pick/christian kjellvander/dan baker/bob rea/jack marks/john wort hanman/rachel harrington/darden smith/ernst jansz/cory morrow/brian molnar/griffin house/john mellencamp/jeffrey foucault | |
doubleyouteaare | maandag 27 december 2010 @ 15:09 |
Oeps. | |
OVchipkaart | maandag 27 december 2010 @ 15:14 |
Ik luister te weinig muziek om een zinnig lijstje te bakken | |
methodmich | maandag 27 december 2010 @ 15:28 |
Nou, je noemde Ben Folds anders ook bedroevend slecht en daar stond geen nuance bij. Maar maakt niet uit, ieder zijn voorkeur toch? | |
Norrage | maandag 27 december 2010 @ 15:33 |
Soms heb ik zo een opwelling maar bij VW en Ben Folds had ik die opwelling dan denk ik voornamelijk omdat ik van beide bands fan ben (vóóral van Ben Folds! ), en het dan zo teleurstellend vind | |
methodmich | maandag 27 december 2010 @ 15:36 |
Waarom vond je Lonely Avenue niks dan? Wat mij betreft stukken beter dan zijn laatste soloplaten. En natuurlijk hele leuke ideetjes van Hornby qua teksten, zoals bij Password en Belinda. | |
cafca | maandag 27 december 2010 @ 15:38 |
Hee, een nieuwe van Peter Wolf? Moet ik ook eens checken! | |
Norrage | maandag 27 december 2010 @ 15:39 |
Ik heb eerlijk gezegd nog niet het hele album gehoord ik ben gestopt bij nummer 5 ofzo omdat ik hiet niet meer kon aanhoren Ik ga het wellicht nog eens een kans geven En ik vind Saskia Hamilton zo verschrikkelijk schreeuwnummer | |
Jabberwocky | maandag 27 december 2010 @ 16:11 |
Als ik zie hoe Arcade Fire hier scoort moet ik die toch nog wat herkansingen geven, het wilde bij mij nog niet echt lukken met dat album. | |
methodmich | maandag 27 december 2010 @ 16:32 |
Begin dan van achter naar voren, dan heb je eerst Belinda en vrij snel Password. | |
Arn0 | maandag 27 december 2010 @ 17:13 |
Je bent absoluut niet de enige. Grootste teleurstelling van het jaar voor mij. | |
F_JD | maandag 27 december 2010 @ 18:49 |
| |
Intxaurraga | maandag 27 december 2010 @ 21:07 |
Van zulks: 1. Sun Kil Moon - Admiral Fell Promises 2. Perfume Genius - Learning 3. Daughters - Daughters 4. Beach House - Teen Dream 5. Swans - My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky 6. Three Mile Pilot - The Inevitable Past Is the Future Forgotten 7. The National - High Violet 8. Joanna Newsom - Have One on Me 9. Liars - Sisterworld 10. Wolf Parade - Expo 86 [ Bericht 9% gewijzigd door Intxaurraga op 27-12-2010 21:28:07 ] | |
Arn0 | maandag 27 december 2010 @ 21:25 |
Perfume Genius Die komt ook hoog bij mij. | |
Felagund | maandag 27 december 2010 @ 21:28 |
Die was ik ook nog vergeten, had ik er ook in kunnen zetten. Ik had toch beter een top 25/30 kunnen maken, is een stuk representatiever dan de top 50 van mij. | |
Intxaurraga | maandag 27 december 2010 @ 21:31 |
Live-album (Callahan) eruit gehaald en Daughters ervoor in de plaats. Die was ik vergeten. En Perfume Genius was inderdaad een heel aangename verrassing, een veel betere Bonnie Prince Billy-volgeling dan die Bon Iver die we vorig jaar hadden. | |
MarsX | maandag 27 december 2010 @ 21:43 |
lol nice | |
Norrage | maandag 27 december 2010 @ 22:35 |
Perfume Genius hmm..ken ik niet! opzoeken! | |
friekin_ | maandag 27 december 2010 @ 22:57 |
| |
Gitaarmat | maandag 27 december 2010 @ 23:01 |
Er wordt toch 1 lijst gemaakt van alle lijsten samen? | |
BitterBraam | dinsdag 28 december 2010 @ 00:23 |
Mijn Top Tien: 1. The National – High Violet Mijn favo nummer: Afraid of Everyone 2. Foals – Total Life Forever Mijn favo nummer: Spanish Sahara 3. Local Natives – Gorilla Manor Mijn favo nummer: Cards and Quarters 4. Interpol – Interpol Mijn favo nummer: Memory Serves 5. Broken Bells – Broken Bells Mijn Favo nummer: Ghost Inside 6. Yeasayer – Odd Blood Mijn favo nummer: Ambling Alp 7. Bloodgroup – Dry Land (CD release december 2009) Mijn favo nummer: My Arms 8. Ellie Goulding – Lights Mijn Favo nummer: Guns and Horses 9.Graffiti6 – Colours Mijn favo nummer: Stare Into the Sun 10. Kings of Leon – Come Arround Sundown Mijn favo nummer: The End | |
kciR | dinsdag 28 december 2010 @ 10:30 |
Yes, 1 of 2 januari zet ik hem online (meedoen kan nog heel 2010) | |
Z | dinsdag 28 december 2010 @ 10:42 |
The Bees en Cocorosie, kom op MM! | |
Z | dinsdag 28 december 2010 @ 10:43 |
Waarom? Mogen live albums niet? Mooi plaatje hoor van Bill. | |
TWP | dinsdag 28 december 2010 @ 10:54 |
1. Foals - Total Life Forever 2. Sufjan Stevens - The Age of Adz In twee delen. 3. Angus and Julia Stone - Down the Way 4. Balthazar - Applause 5. Tame Impala - Innerspeaker 6. Broken Bells - Broken Bells 7. Two Door Cinema Club - Tourist History 8. Avi Buffalo - Avi Buffalo 9. Tallest Man On Earth - The Wild Hunt 10. Arcade Fire - The Suburbs En nog 10 platen die het net niet gered hebben maar wel het luisteren waard waren: Beach House - Teen Dream, Bombay Bicycle Club - Flaws Gold Panda - Lucky Shiner Portugal. The Man - American Ghetto Vampire Weekend - Contra Bron Ruffians - Say It Junip - Fields Shugo Tokumaru - Port Entropy Yeasayer - Odd Blood Wir Sind Helden - Bring Mich Nach Hause | |
OVchipkaart | dinsdag 28 december 2010 @ 10:56 |
Toch maar een onzinnige top 10 dan 1. John Zorn - Ipsissimus 2. Roky Erickson & Okervil river - True love cast out all evil 3. Ufomammut - eve 4. Swans - My father will guide me up a rope to the sky 5. Emeralds - Does it look like I'm here? 6. Melvins - The bride screamed murder 7. Black mountain - Wilderness heart 8. Mike Patton - Mondo Cane 9. Julie Christmas - The bad wife 10. Zola Jesus - Stridium II | |
TJLinden | dinsdag 28 december 2010 @ 11:23 |
Kan me trouwens niet herinneren wie hier Anaïs Mitchell is zijn/haar lijstje had, maar bedankt! Erg fijn albumpje, dat Hadestown. En al die contributies zijn heel gaaf! Kick om Justin Vernon en Ben Knox Miller op 1 album te vangen. (de lijstjes zijn sowieso super handig om zo op de valreep nog een stuk meer over muzikaal 2010 te leren! ) | |
Norrage | dinsdag 28 december 2010 @ 11:33 |
Goed zo TJ! Anais Mitchell Wat een album... En we moeten cafca ervoor bedanken! (ik tenminste, ik gok dat jij hem uit mijn lijstje hebt gehaald aangezien ik hem op #2 had ..wie hadden haar er nog meer in staan? Maisnon geloof ik) | |
TonyMalony | dinsdag 28 december 2010 @ 11:55 |
Willekeurige volgorde! 1) Tipper - Broken Soul Jamboree 2) Deathspell Omega - Paracletus 3) Agalloch - Marrow Of The Spirit 4) Sael - The Sixth Extinction 5) Fear Factory - Mechanize 6) Valkyrja - Contamination 7) A Million Bright Ambassadors of Morning - The Way Things Once Were 8) Withered - Dualitas 9) Kjeld - De Tiid Haldt Gjin Skoft 10) Les Discrets - Septembre Et Ses Dernières Pensées 11) Inquisition - Ominous Doctrines of the Perpetual Mystical Macrocosm 12) Burzum - Belus 13) Troll - Neo-Satanic Supremacy 14) Immolation - Majesty And Decay 15) Atheist - Jupiter 16) God Dethroned - Under the sign of the iron cross 17) Lantlôs - Neon 18) Serpents Rise - Serpents Rise 19) VA - Midnight Storm 4 - Acid Rain-Compiled By Shift 20) Burzum - Belus 21) Cecilia Eyes - Here Dead We Lie 22) Consciousness Removal Project - Do You Ever Think It's The End Of The World 23) Pet Slimmers Of The Year - ...And The Sky Fell 24) Rosetta - A Determinism Of Morality 25) Souvenir's Young America - The Name Of The Snake 26) Tacoma Narrows Bridge Disaster - Collapse 27) Toundra - II 28) Flagellant - Monuments [ Bericht 22% gewijzigd door TonyMalony op 28-12-2010 12:17:58 ] | |
Felagund | dinsdag 28 december 2010 @ 12:04 |
Ik denk dat het voor het eindlijstje handiger is als je toch nog er een volgorde bij aangeeft. | |
TonyMalony | dinsdag 28 december 2010 @ 12:16 |
Vooruit vooruit! ;D | |
TonyMalony | dinsdag 28 december 2010 @ 12:17 |
[ Bericht 100% gewijzigd door TonyMalony op 28-12-2010 12:17:28 ] | |
methodmich | dinsdag 28 december 2010 @ 14:31 |
Worden schandalig weinig genoemd inderdaad. | |
Z | dinsdag 28 december 2010 @ 14:34 |
Ik ben wat jaarlijsten door aan het spitten van artiesten (op PF) en het is grappig te zien dan degene die Cocorosie noemen lyrisch zijn en al jaren alles van hen fantastisch vinden. Ze worden nog redelijk vaak genoemd overigens. Er zijn niet zoveel bandjes waar dat zo zwart wit is volgens mij. | |
Jabberwocky | dinsdag 28 december 2010 @ 14:38 |
Tja, in dat freakfolk hoekje zitten wel meer 'ontoegankelijke' artiesten met apart stemgeluid die je of helemaal te gek vindt, of juist verschrikkelijk. Joanna Newsom heeft ook wel zoiets, ik ken ook alleen maar mensen die het of geweldig vinden, of enorm kut. Antony & The Johnsons in iets mindere mate ook wel. | |
Z | dinsdag 28 december 2010 @ 14:40 |
Ik heb geen enkel probleem met apart stemgeluid, maar wel met CocoRosie. | |
methodmich | dinsdag 28 december 2010 @ 14:42 |
Gelukkig maar. In dit topic worden ze te weinig genoemd. En dat terwijl ze toegankelijker zijn dan ooit! | |
Z | dinsdag 28 december 2010 @ 14:47 |
De opmerking van Beregd is hier volledig op mij van toepassing. | |
superjojo | dinsdag 28 december 2010 @ 15:03 |
1.Courage of Others - Midlake - Met 36 graden in de brandende zon toch kippenvel krijgen als Midlake begint met Winter Dies. 2.The Suburbs - Arcade Fire - Het orgel is verdwenen, maar de muziek is niet minder episch geworden 3.Let me come home - Broken Records - Het beste voorprogramma dat ik sinds jaren zag en het nieuwe album is zowaar beter dan de voorganger. 4.Brothers - The Black Keys - Tientallen keren op repeat 5.High Violet - The National - Van begin tot het einde een heel sterk album, Sorrow is van de beste liedjes van het jaar. 6.Go - Jónsi - Het zware van Sigur Ros sprak me nooit zo aan, maar dit is mooi! 7.Broken Bells - Broken Bells - Elk liedje is een mooie productie, live is het helaas wel heel statisch 8.Together - The New Pornographers - Vrolijk enzo. 9.Sea of Cowards - The Dead Weather - Net als bij the Ractonteurs, is de tweede plaat vele malen sterker dan de eerste 10.Fire Like This - Blood Red Shoes - Nu kan de derde eigenlijk alleen nog tegenvallen 11.Restless Ghosts - Old Abram Brown - Met dank aan moody 12.Innerspeaker - Tame Impala - De reden dat ik geen top2000 luister 13.The Black Dirt Sessions - Deer Tick - Christ Jesus meezingen en nog nooit een bijbel hebben opengeslagen 14.This is Happening - LCD Soundsystem - Grappig en vol afwisseling, alleen, zoals James al zegt, zonder echte hit 15.My Beautiful Dark Twisted Soul - Kanye West - Ik download niet vaak hiphop 16.Swim - Caribou - Verrassing van het jaar 17.Destroyer of the Void - Blitzen Trapper - Vooral ná ze live te hebben gezien, een erg goed album 18.Postcards From A Young Man - Manic Street Preachers - Eigenlijk viel deze wat tegen na het fantastische vorige album, maar er staan weer fijne nummers op. 19.Write About Love - Belle & Sebastian - In de categorie 'lieve muziek'. Of 'meisjesmuziek', mag ook. 20.Dark Night Of The Soul - Danger Mouse & Sparklehorse - Danger Mouse is een held. 21.The Wild Hunt - Tallest Man on Earth - De hype is terecht 22.Interpol - Interpol - Viel tegen, maar toch vaak geluisterd 23.American Slang - Gaslight Anthem - Het titelnummer is een topnummer 24.Magic Chairs - Efterklang - Wordt bij elke luisterbeurt beter. 25.Tomorrow Morning - Eels Het was deze, of het soloproject van Brandon Flowers, beiden heel aardige albums, maar niet hun beste werk. | |
tim. | dinsdag 28 december 2010 @ 21:50 |
1. Caribou - Swim Na kennis te hebben gemaakt met Andorra en het werk van Manitoba, viel Swim mij tegen. Daarna bezocht ik een teleurstellend optreden van Caribou in de bovenzaal van Paradiso. In november besefte ik me weer hoe goed "Odessa" is, waarna ik verliefd werd op het hele album. Swim lijkt een zomeralbum, maar ik kan hier meer mee in de winter, 's ochtends op de fiets. 2. Arcade Fire - The Suburbs Maandenlang keek ik uit naar dit album. Arcade Fire was op weg een van mijn favoriete bands te worden, Funeral klom omhoog in mijn top 5 albums aller tijden. Vanaf het moment van lekken was ik blij met The Suburbs. Op vakantie in Italië draaide ik het album als het klaar was gewoon nog een keer. Het was mijn nummer 1 van 2010 tot het laatste moment. Pas in december begon het zwakke middenstuk mij erg te irriteren, en heroverwoog ik die eerste plek. 3. Mount Kimbie - Crooks & Lovers Briljant, een van de beste dingen die ik in de laatste jaren heb gehoord; dat is wat ik dacht toen ik dit album voor het eerst hoorde. Deze muziek was nieuw voor mij. Dit was dubstep met folktronica en ambient. De enige reden dat Crooks & Lovers niet hoger staat: ik vind bovenstaande albums nét iets beter. 4. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy Ook ik was ontzettend benieuwd naar Kanye's nieuwe album na de lovende recensies. Ik hield al van enkele nummers van hem, maar dat had me niet op het idee gebracht om iets nieuws van hem te beluisteren. Maar My Beautiful Dark Twisted Fantasy is inderdaad een meesterwerk. Hoogtepunten: "Monster", "Runaway", "Hell of a Life" en "Lost in the World". 5. Sufjan Stevens - The Age of Adz Dit is Sufjan Stevens' Kid A. Doordacht, controversieel en briljant. 6. How to Dress Well - Love Remains 7. Liars - Sisterworld 8. Los Campesinos! - Romance Is Boring 9. The National - High Violet 10. Twin Shadow - Forget 11. Perfume Genius - Learning 12. The Besnard Lakes - The Besnard Lakes Are the Roaring Night 13. Emeralds - Does It Look Like I'm Here? 14. Four Tet - There Is Love in You 15. Joanna Newsom - Have One on Me 16. Dum Dum Girls - I Will Be 17. Ariel Pink's Haunted Graffiti - Before Today 18. Gorillaz - Plastic Beach 19. Blood Red Shoes - Fire Like This 20. Scuba - Triangulation 21. Crystal Castles - Crystal Castles 22. Menomena - Miles 23. Spoon - Transference 24. Pantha du Prince - Black Noise 25. Actress - Splazsh 26. Sam Amidon - I See the Sign 27. Gold Panda - Lucky Shiner 28. Gonjasufi - A Sufi and a Killer Eervolle vermelding: James Blake - The Bells Sketch / CMYK / Klavierwerke James Blake is mijn artiest van 2010. Ik durfde zijn CMYK EP beter te noemen dan Burials Untrue, het titelnummer van die EP vind ik een van de beste nummers van de laatste jaren. In september kwam Klavierwerke: heel anders, maar nog beter. Deze muziek is een mengelmoes van dubstep, garage, ambient, R&B en - heel belangrijk - stilte, ondergedompeld in een laag ruis. | |
Maisnon | woensdag 29 december 2010 @ 00:29 |
Het moest er van komen, de eerste gemist in 2010 albums stromen binnen Holly Miranda in dit geval. Local Natives en Bombay Bicycle Club van vorig jaar had ik er toen ook graag in gehad |