Wat doet dat al of niet af aan het wetenschappelijke bewijs rond de klimaatverandering?quote:Op maandag 20 december 2010 20:21 schreef phpmystyle het volgende:
KV, wat doe jij aan global warming dan?
Wat heeft dat ermee te maken?quote:Op maandag 20 december 2010 20:21 schreef phpmystyle het volgende:
KV, wat doe jij aan global warming dan?
Omdat global warming voor een links item is ben ik benieuwd wat de gemiddelde linksmen daaraan doet.quote:
Green jobs,komop man.quote:
Hij stemt groenlinks en zal ook wel groene stroom gebruiken.quote:Op maandag 20 december 2010 20:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Omdat global warming voor een links item is ben ik benieuwd wat de gemiddelde linksmen daaraan doet.
Het gaat meer om de boodschap in het algemeen, niet om die voorbeelden op dat lijstjequote:Op maandag 20 december 2010 20:26 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Green jobs,komop man.
Dit werkt niet er moet meer in gaan dan er uitkomt net als bij de windmolens.
Dit past natuurlijk wel allemaal in je utopia gedachte dat beter voor iedereen is maar niemand behalve jou en paar andere uitverkorenen beseft.
Ik stem milieubewust zodat er op grote schaal gewerkt kan worden aan een betere wereld.quote:Op maandag 20 december 2010 20:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Omdat global warming voor een links item is ben ik benieuwd wat de gemiddelde linksmen daaraan doet.
Maar wat doe jij er persoonlijk aan? En in hoeverre geloof jij in de klimaat veranderingen? Wetende dat het bedrijfsleven er ook belang bij heeft.quote:Op maandag 20 december 2010 20:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik stem milieubewust zodat er op grote schaal gewerkt kan worden aan een betere wereld.
Schreeuwen dat wereld groener moet worden is leuk maar hoe wil je dat bereiken?quote:Op maandag 20 december 2010 20:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het gaat meer om de boodschap in het algemeen, niet om die voorbeelden op dat lijstje
Natuurlijk kunnen zogenaamde 'groene banen' wel werken. Produceren met weinig milieubelasting en dus weinig gebruik van grondstoffen en energie kan zeer zeer rendabel zijn.quote:Op maandag 20 december 2010 20:26 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Green jobs,komop man.
Dit werkt niet er moet meer in gaan dan er uitkomt net als bij de windmolens.
Dit past natuurlijk wel allemaal in je utopia gedachte dat beter voor iedereen is maar niemand behalve jou en paar andere uitverkorenen beseft.
Dan heeft dat dus geen subsidie nodig want het rendabel.quote:Op maandag 20 december 2010 20:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Natuurlijk kunnen zogenaamde 'groene banen' wel werken. Produceren met weinig milieubelasting en dus weinig gebruik van grondstoffen en energie kan zeer zeer rendabel zijn.
klopt al kan een duwtje in de rug veel zaken zeer goed versnellen.quote:Op maandag 20 december 2010 20:31 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Dan heeft dat dus geen subsidie nodig want het rendabel.
Kun je dat iets verder uitwerken?quote:Op maandag 20 december 2010 20:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Natuurlijk kunnen zogenaamde 'groene banen' wel werken. Produceren met weinig milieubelasting en dus weinig gebruik van grondstoffen en energie kan zeer zeer rendabel zijn.
Net zo een duwtje als bij windmolens?quote:Op maandag 20 december 2010 20:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
klopt al kan een duwtje in de rug veel zaken zeer goed versnellen.
De ontwikkelingen zijn daar zeer snel gegaan. Maar door nogal wisselvallig beleid is een hele industrie hier om zeep geholpen waar ze in Denemarken en Duitsland nog veel geld mee verdienen.quote:Op maandag 20 december 2010 20:33 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Net zo een duwtje als bij windmolens?
Zelfs als het klimaat niet verandert, dan nog is het streven om de uitstoot van allerlei schadelijke stoffen te verminderen goed. Werken aan een wereld waar geen auto's rondrijden die een lading giftige stoffen uitblaffen, lijkt mij de moeite waard.quote:Op maandag 20 december 2010 20:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar wat doe jij er persoonlijk aan? En in hoeverre geloof jij in de klimaat veranderingen? Wetende dat het bedrijfsleven er ook belang bij heeft.
Dit vergeten we nog wel eens met al die aandacht voor global warming/climate change.quote:Op maandag 20 december 2010 20:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zelfs als het klimaat niet verandert, dan nog is het streven om de uitstoot van allerlei schadelijke stoffen te verminderen goed. Werken aan een wereld waar geen auto's rondrijden die een lading giftige stoffen uitblaffen, lijkt mij de moeite waard.
Kosten voor een product bestaan uit verschillende factoren bijvoorbeeld personeelskosten, grondstoffenkosten en energiekosten. In Nederland waar concurreren op personeelskosten lastig is moeten we het hebben van efficiënt produceren en daar hoort ook energie-efficiënt produceren bij.quote:Op maandag 20 december 2010 20:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kun je dat iets verder uitwerken?
En dan kunnen we een mooi product als aardolie ook toepassen voor veel nuttiger producten dan het verstoken in een inefficiënte verbrandingsmotor...quote:Op maandag 20 december 2010 20:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zelfs als het klimaat niet verandert, dan nog is het streven om de uitstoot van allerlei schadelijke stoffen te verminderen goed. Werken aan een wereld waar geen auto's rondrijden die een lading giftige stoffen uitblaffen, lijkt mij de moeite waard.
Dit uit zich in overbodige vrijheidsbeperkende milieu regels.quote:Op maandag 20 december 2010 20:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogmaals de vraag, geloof jij in global warming of zijn het vooral belangenverstrengelingen?quote:Op maandag 20 december 2010 20:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
qua afstand op een liter brandstof is de gemiddelde auto er de afgelopen 30 jaar niet zoveel op vooruitgegaan eigenlijk.quote:Op maandag 20 december 2010 20:39 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Dit uit zich in overbodige vrijheidsbeperkende milieu regels.
Auto,s worden altijd schoner daar hoef jij je niet druk om te maken.
En kun je dingen als ''efficiënt produceren'' en ''energie efficiënt'' produceren verder toelichten?quote:Op maandag 20 december 2010 20:37 schreef du_ke het volgende:
[..]
Kosten voor een product bestaan uit verschillende factoren bijvoorbeeld personeelskosten, grondstoffenkosten en energiekosten. In Nederland waar concurreren op personeelskosten lastig is moeten we het hebben van efficiënt produceren en daar hoort ook energie-efficiënt produceren bij.
Hoe kijk jij trouwens als SP'er aan tegen climat change?quote:Op maandag 20 december 2010 20:36 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Dit vergeten we nog wel eens met al die aandacht voor global warming/climate change.
Warmteterugwinning uit koelwater voor een productieproces bijvoorbeeld wat je dan weer elders kan gebruiken zodat je minder energie verbruikt in het hele proces.quote:Op maandag 20 december 2010 20:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En kun je dingen als ''efficiënt produceren'' en ''energie efficiënt'' produceren verder toelichten?
Ja, ik geloof in global warmingquote:Op maandag 20 december 2010 20:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nogmaals de vraag, geloof jij in global warming of zijn het vooral belangenverstrengelingen?
Daarbij zijn auto's van nu 25 keer beter voor het milieu dat 20 jaar geledenDaarbij is CO2 in principe niet gevaarlijk. Zwavel en fijnstoffen even buiten beschouwing gelaten.
En levert dit een substantiële besparing op?quote:Op maandag 20 december 2010 20:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Warmteterugwinning uit koelwater voor een productieproces bijvoorbeeld wat je dan weer elders kan gebruiken zodat je minder energie verbruikt in het hele proces.
Jij weet ook dat we vroeger een ''gat'' in de ozonlaag hebben gehad? Ware het niet dat dat later weer is gerectificeerdquote:Op maandag 20 december 2010 20:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, ik geloof in global warmingVerder kan CO2 dan wel ongevaarlijk zijn (al weet ik daar het fijne niet van), dat maakt uitlaatgassen in het algemeen er niet gezonder op.
ja nogalquote:Op maandag 20 december 2010 20:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En levert dit een substantiële besparing op?
Vanwaar dat denigrerende toontje? Ik respecteer jouw mening, maar je moet begrijpen dat ik meer waarde hecht aan de woorden van professoren en academici dan een mavo-leerling die wat artikelen van internet heeft geplukt.quote:Op maandag 20 december 2010 20:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij weet ook dat we vroeger een ''gat'' in de ozonlaag hebben gehad? Ware het niet dat dat later weer is gerectificeerd
Ik heb die cijfers zo even niet paraat, maar ik vraag me af in hoeverre je rekening houdt met de kostprijzen van producten en daaruit voortvloeiend onze concurrentie positie.quote:
Ik debatteer graag op inhoud, jij weet toch ook wel dat wij als zijnde ''dom volk'' vaker bepaalde angst theorieën door de overheid in de maag gesplitst krijgen?quote:Op maandag 20 december 2010 20:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vanwaar dat denigrerende toontje? Ik respecteer jouw mening, maar je moet begrijpen dat ik meer waarde hecht aan de woorden van professoren en academici dan een mavo-leerling die wat artikelen van internet heeft geplukt.
De waarheid ligt mijns inziens in het midden. Het is weliswaar niet zo ernstig als een Al Gore doet geloven, maar dat betekent uiteraard niet dat global warming in zn geheel een mythe is.quote:Op maandag 20 december 2010 20:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik debatteer graag op inhoud, jij weet toch ook wel dat wij als zijnde ''dom volk'' vaker bepaalde angst theorieën door de overheid in de maag gesplitst krijgen?
Nou, ik denk eigenlijk dat in principe niemand weet als de aarde opwarmt door menselijk toedoen, ik dus ook niet. Maar voorlopig hoeven we naar mijn mening nog niets te doen om het co2 gebruik te reduceren. Dat moeten we pas doen als het zeker is dat wij als mensen daar voor verantwoordelijk zijn, dan is er tenminste consensus tussen links en rechts en tussen progressief en conservatief.quote:Op maandag 20 december 2010 20:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De waarheid ligt mijns inziens in het midden. Het is weliswaar niet zo ernstig als een Al Gore doet geloven, maar dat betekent uiteraard niet dat global warming in zn geheel een mythe is.
Daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn, hooguit een beetje handig met spreadsheets.quote:Op maandag 20 december 2010 @ 20:12:01 schreef KoosVogels:
Het gaat echter om het gemiddelde. En dat stijgt, beweren veel wetenschappers.
Een beetje skeptisch. Ik moet af gaan op welke wetenschapper het meest logische verhaal heeft en mijn wetenschappelijke kennis gaat niet verder dan wat BBC docu's en National Geographic. Ik vind het vooral jammer dat het aandacht weghaalt van allerlei mileuproblemen waarvan 100% duidelijk is dat het slecht is, zoals het dumpen van allerlei afval in het water.quote:Op maandag 20 december 2010 20:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoe kijk jij trouwens als SP'er aan tegen climat change?
Ik zou me kunnen voorstellen dat jij dat geld wat wij nu investeren in klimaatdoeleinden liever gebruikt voor de ouderenzorg of bijstand, vind je het niet een beetje tricky om miljarden en miljarden weg te tikken voor iets wat vooralsnog hypothetisch is?quote:Op maandag 20 december 2010 22:47 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Een beetje skeptisch. Ik moet af gaan op welke wetenschapper het meest logische verhaal heeft en mijn wetenschappelijke kennis gaat niet verder dan wat BBC docu's en National Geographic. Ik vind het vooral jammer dat het aandacht weghaalt van allerlei mileuproblemen waarvan 100% duidelijk is dat het slecht is, zoals het dumpen van allerlei afval in het water.
Ik ben wel voor maatregelen wat betreft broeikasgassen omdat ik liever 'safe than sorry' zit. En daar valt vooral internationaal veel te halen. Het zorgt er ook voor dat ik kerncentrales aantrekkelijker vind, iets wat ik bij meer linkse mensen merk.
Er zijn zat wetenschappers die de klimaathysterie onderuit schoffelen.quote:Op maandag 20 december 2010 20:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vanwaar dat denigrerende toontje? Ik respecteer jouw mening, maar je moet begrijpen dat ik meer waarde hecht aan de woorden van professoren en academici dan een mavo-leerling die wat artikelen van internet heeft geplukt.
Klopt. Maar die onderbouwen hun stelling niet zo knullig als Ellian.quote:Op maandag 20 december 2010 23:17 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Er zijn zat wetenschappers die de klimaathysterie onderuit schoffelen.
Noem er eens drie die inmiddels niet zelf zijn onderuitgeschoffeld?quote:Er zijn zat wetenschappers die de klimaathysterie onderuit schoffelen.
Nou in de praktijk valt dat toch een beetje tegen.quote:Op maandag 20 december 2010 23:17 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Er zijn zat wetenschappers die de klimaathysterie onderuit schoffelen.
Word je als wetenschapper tegenwoordig ook al peerreviewed?quote:Op maandag 20 december 2010 23:34 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Noem er eens drie die inmiddels niet zelf zijn onderuitgeschoffeld?
N.B. Graag wel echte "peer reviewed" klimaatwetenschappers en geen bloggende weermannen of hoogleraren Oud-Sumerische dialecten of zo.
Er zijn wel een aantal boeken van GL achtige types die ook veronderstellen dat niemand het precies weet.quote:Op maandag 20 december 2010 23:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt. Maar die onderbouwen hun stelling niet zo knullig als Ellian.
Met dit soort reacties worden jouw posts echt niet sterker hoor.quote:Op maandag 20 december 2010 23:37 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nou in de praktijk valt dat toch een beetje tegen.
Nou wat DarkSkywise zegt klopt gewoon. Het aantal wetenschappers met verstand van zaken dat de basisprincipes rondom de klimaatverandering in twijfel trekt is echt minimaal.quote:Op maandag 20 december 2010 23:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Met dit soort reacties worden jouw posts echt niet sterker hoor.
quote:Op maandag 20 december 2010 23:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nou wat DarkSkywise zegt klopt gewoon. Het aantal wetenschappers met verstand van zaken dat de basisprincipes rondom de klimaatverandering in twijfel trekt is echt minimaal.
Dit is bepaald geen sterk verhaal PHP. Google eens een beetje op die mannen zou ik zeggenquote:
Een Michael Moore stuk in de dop.quote:
Ja, de SP is tegen kerncentrales. Maar ik persoonlijk ben niet zo fel meer tegen kerncentrales als extra energiebron voor een paar decennia.quote:Op maandag 20 december 2010 22:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik zou me kunnen voorstellen dat jij dat geld wat wij nu investeren in klimaatdoeleinden liever gebruikt voor de ouderenzorg of bijstand, vind je het niet een beetje tricky om miljarden en miljarden weg te tikken voor iets wat vooralsnog hypothetisch is?
De sp is toch tegen kerncentrales?
Maar als een andere paleoclimatoloog iets anders zegt is het canon en mag het in het IPCC rapport?quote:Op dinsdag 21 december 2010 00:13 schreef JoaC het volgende:
Bas van Geel: Paleo-ecoloog/paleogeoloog Weet veel over Fossielen en sedimenten, politiek mag hij zich dus puur met mastodonten bemoeien.
Er staan ook nuances in het rapport, het rapport is een verzameling publicaties over het klimaat, en er worden alleen publicaties in opgenomen, dit onderzoek is nog bezigquote:Op dinsdag 21 december 2010 00:36 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar als een andere paleoclimatoloog iets anders zegt is het canon en mag het in het IPCC rapport?
Bas van Geels publicaties mogen ongetwijfeld ook in een van de IPCC-rapporten. Als hij met baanbrekend onderzoek komt waaruit blijkt dat iedereen het mis had (of zelfs als het maar nuances zijn), dan zal het gretig gebruikt worden en dus in de IPCC-rapporten terecht komen.quote:Op dinsdag 21 december 2010 00:36 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar als een andere paleoclimatoloog iets anders zegt is het canon en mag het in het IPCC rapport?
Ja dat lijkt me het probleem niet.quote:Op dinsdag 21 december 2010 08:11 schreef Monidique het volgende:
[..]
Bas van Geels publicaties mogen ongetwijfeld ook in een van de IPCC-rapporten. Als hij met baanbrekend onderzoek komt waaruit blijkt dat iedereen het mis had (of zelfs als het maar nuances zijn), dan zal het gretig gebruikt worden en dus in de IPCC-rapporten terecht komen.
Zou dit tekenend zijn voor de klimaatsceptici? Scepsis veronderstelt een intellectueel proces, niet je kop in het zand steken om de feiten niet te hoeven zien.quote:Op maandag 20 december 2010 20:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij weet ook dat we vroeger een ''gat'' in de ozonlaag hebben gehad? Ware het niet dat dat later weer is gerectificeerd
Elsevierquote:Krijgt Egypte zijn eigen Sjah-moment?
zaterdag 29 januari 2011 17:31
De Iraanse krant Kayhan opende op 27 januari: ‘De storm van de islamitische revolutie gaat van Tunesië naar Egypte. De troon van de Farao trilt .’
De staatskrant Kayhan vertegenwoordigt de opvattingen van de Iraanse leider ayatollah Khamenei. Ook de Egyptische president Anwar Sadat werd als Farao aangeduid. Hij werd door de islamisten vermoord.
Opengebroken
Bij de gebeurtenissen in Tunesië schreef ik dat Noord-Afrika is opengebroken. Hoewel er grote verschillen zijn tussen Tunesië en Egypte, heb ik toch mijn bezorgdheid geuit over de toekomstige ontwikkelingen in Noord-Afrika.
Egypte was het eerste Arabische land dat Israël erkende. In Caïro onder Sadat was het concept van land voor vrede geboren. Er wonen in Egypte 80 miljoen mensen waarvan de meerderheid moslim is.
Verschoppelingen
De Egyptische opstand is de opstand der verschoppelingen. Nu vraagt de wereld aan Hosni Mubarak om economische hervormingen in te voeren. Pardon, economische hervormingen? Welke hervormingen? Egypte heeft geen economie: geen gas, geen olie, geen industrie. De Egyptenaren leven voornamelijk van de Amerikaanse hulp.
Voor de rest zijn ze afhankelijk van wat ze zelf produceren en toerisme. Egypte is arm en zal arm blijven. De bestrijding van corruptie zal slechts leiden tot de eerlijke verdeling van armoede.
Geen verlichting
Waarom heeft Egypte zich economisch niet kunnen ontwikkelen? Omdat de Egyptenaren geen vrije, verlichte, mondige, wetsgetrouwe mensen zijn. Wat Zuid-Koreanen hebben bereikt, kunnen de Egyptenaren niet. Immers, de voorwaarde voor de industriële en technologische ontwikkeling is een vrije, moderne en verlichte cultuur.
Desondanks groeide het aantal inwoners van Egypte in de afgelopen decennia. In het Arabische land wonen te veel mensen. Dankzij de islamitische propaganda aangaande de voortplanting van de moslims kwamen in de afgelopen tientallen jaren er miljoenen Egyptenaren bij. Zijn er nog banen voor die miljoenen mensen? Is er voldoende voedsel? Nee.
Is deze opstand der verschoppelingen een democratische revolutie zoals de Groene Beweging in Iran of elders? Helaas niet. Er bestaat daar geen elite van democraten of een middenklasse die het volk naar de democratie zal leiden.
Onnozelaars
Bij eenmalige vrije verkiezingen zullen waarschijnlijk de islamisten een meerderheid kunnen vormen. De vraag is dus of Egypte in handen van de Moslimbroederschap valt. En ElBaradei? Daarover zijn er twee meningen: de ene groep vertrouwt ElBaradei niet omdat hij te dichtbij Iran staat. En de andere groep ziet in hem een onnozelaar die door de moslimsfundamentalisten kan worden gebruikt.
Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ruim dertig jaar geleden de Iraanse onnozelaars zich lieten misbruiken door de fundamentalisten om Sjah ten val te brengen. Daarna werden zij letterlijk eruit gegooid. Hier in Amerika noemt men de toestand in Egypte als ‘het Sjah-moment’ .
De Moslimbroeders opereerden slim en afwachtend. Toen de Moslimbroederschap de woedende jongeren zag, gaf de organisatie bij monde van zijn vertegenwoordiger een verklaring op de Iraanse staatszender Press TV (Engelstalig) en de Arabische zender van Iran.
Angstaanjagend
De Moslimbroeders zijn goed bevriend met Iran. Wat er kan, met nadruk zeg ik ‘kan’ gebeuren in Egypte, is werkelijk angstaanjagend: een islamitische revolutie. Niet voor niets vroegen de Moslimbroeders het Egyptische volk om na vrijdaggebed de straat op te gaan. Zij willen de beweging islamiseren.
Islamisering!? Wat gaat dan gebeuren? De Moslimbroeders zullen een conflict ontketenen met Israël. Gaza is de plek waar zich het gewapende conflict met Israël zou kunnen afspelen. Libanon is nu in handen van Hezbollah. Jemen begint te wankelen. Irak is in de handen van de vrienden van Iran.
Jordanië, de andere vriend van Israël en Amerika zal tijdens een Arabische islamitische revolutie gaan wankelen. In dit geval zal de bedreiging van burgeroorlogen en een regionale oorlog alleen maar toenemen. Olie zal duurder worden. En dat zal het economische herstel in het westen tegenwerken.
Maar dit alles hoeft niet te gebeuren. Egypte moet niet uiteenvallen. Met wijsheid moet het geweld worden beheerst. De Amerikaanse president van het ‘Sjah-moment’ was Jimmy Carter. Wordt president Obama de nieuwe Carter?
Afshin Ellian
Dat hoeft ook niet. Hitler heeft ook nooit meer dan een procent of 40 gehaald. De bolsjewieken deden het zelfs met nog veel minder steun, en ook Khomeini had echt geen meerderheid achter zich.quote:Op zondag 30 januari 2011 17:12 schreef KoosVogels het volgende:
Ik krijg eerlijk gezegd niet het idee dat de Egyptenaren massaal zitten te wachten op de Moslim Broederschap.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |