abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90209495
quote:
2s.gif Op maandag 20 december 2010 23:17 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Er zijn zat wetenschappers die de klimaathysterie onderuit schoffelen.
Klopt. Maar die onderbouwen hun stelling niet zo knullig als Ellian.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_90209785
quote:
Noem er eens drie die inmiddels niet zelf zijn onderuitgeschoffeld?

N.B. Graag wel echte "peer reviewed" klimaatwetenschappers en geen bloggende weermannen of hoogleraren Oud-Sumerische dialecten of zo. :P
pi_90209907
quote:
2s.gif Op maandag 20 december 2010 23:17 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Nou in de praktijk valt dat toch een beetje tegen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 20 december 2010 @ 23:41:26 #104
8369 speknek
Another day another slay
pi_90210159
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 23:34 schreef DarkSkywise het volgende:

[..]

Noem er eens drie die inmiddels niet zelf zijn onderuitgeschoffeld?

N.B. Graag wel echte "peer reviewed" klimaatwetenschappers en geen bloggende weermannen of hoogleraren Oud-Sumerische dialecten of zo. :P
Word je als wetenschapper tegenwoordig ook al peerreviewed? :o.

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 20 december 2010 @ 23:48:10 #105
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_90210538
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 23:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Klopt. Maar die onderbouwen hun stelling niet zo knullig als Ellian.
Er zijn wel een aantal boeken van GL achtige types die ook veronderstellen dat niemand het precies weet.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 20 december 2010 @ 23:48:37 #106
201761 phpmystyle
pi_90210557
quote:
12s.gif Op maandag 20 december 2010 23:37 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nou in de praktijk valt dat toch een beetje tegen.
Met dit soort reacties worden jouw posts echt niet sterker hoor.
pi_90210669
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 23:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Met dit soort reacties worden jouw posts echt niet sterker hoor.
Nou wat DarkSkywise zegt klopt gewoon. Het aantal wetenschappers met verstand van zaken dat de basisprincipes rondom de klimaatverandering in twijfel trekt is echt minimaal.
  maandag 20 december 2010 @ 23:52:50 #108
201761 phpmystyle
pi_90210765
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 23:50 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nou wat DarkSkywise zegt klopt gewoon. Het aantal wetenschappers met verstand van zaken dat de basisprincipes rondom de klimaatverandering in twijfel trekt is echt minimaal.
pi_90211756
quote:
Dit is bepaald geen sterk verhaal PHP. Google eens een beetje op die mannen zou ik zeggen ;).
En het verhaal dat de temperatuur op aarde niet meer stijgt is ook richting jou al een aantal maal weerlegd. Zelfs in dit topic als ik me niet vergis.
  dinsdag 21 december 2010 @ 00:13:19 #110
177885 JoaC
Het is patat
pi_90212062
quote:
Een Michael Moore stuk in de dop.

Nergens bewijzen maar woorden van:
Peter Bloemers, Biochemicus, blijkt een publicatie tegen de evolutietheorie geschreven te hebben
Bas van Geel: Paleo-ecoloog/paleogeoloog Weet veel over Fossielen en sedimenten, politiek mag hij zich dus puur met mastodonten bemoeien.
Arthur Rorsch: Biochemicus, weet dingen over dieren.

Alleen de middelste is nog bezig in de wetenschap, verder worden feiten niet gestaafd met publicaties.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  dinsdag 21 december 2010 @ 00:21:25 #111
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_90212636
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 22:49 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ik zou me kunnen voorstellen dat jij dat geld wat wij nu investeren in klimaatdoeleinden liever gebruikt voor de ouderenzorg of bijstand, vind je het niet een beetje tricky om miljarden en miljarden weg te tikken voor iets wat vooralsnog hypothetisch is?

De sp is toch tegen kerncentrales?
Ja, de SP is tegen kerncentrales. Maar ik persoonlijk ben niet zo fel meer tegen kerncentrales als extra energiebron voor een paar decennia.

En ik zou dat geld nog wel voornamelijk voor het milieu willen gebruiken, maar meer voor schoner water (niet zo zeer het reinigen maar het verminderen van het verontreinigen) en het vinden van duurzame en rendabele vervangers voor fossiele brandstoffen. Duurzame energie is ook zonder global warming belangrijk om te ontwikkelen door het schaarser worden van olie. Ook is er geld nodig om landbouw in Derde wereld landen te ontwikkelen zodat er genoeg geproduceerd kan worden voor voedsel en bio-brandstoffen zonder het hele regenwoud te ervoor te hoeven kappen. Nou ja, geld. Vooral tijd en aandacht. Maar het zal ook wat kosten natuurlijk.

Hoewel het wel aantrekkelijk is om met dat geld de kosten van de vergrijzing te betalen. :P

[ Bericht 5% gewijzigd door Ugjerke op 21-12-2010 00:27:33 ]
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
  dinsdag 21 december 2010 @ 00:36:30 #112
8369 speknek
Another day another slay
pi_90213687
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 00:13 schreef JoaC het volgende:
Bas van Geel: Paleo-ecoloog/paleogeoloog Weet veel over Fossielen en sedimenten, politiek mag hij zich dus puur met mastodonten bemoeien.

Maar als een andere paleoclimatoloog iets anders zegt is het canon en mag het in het IPCC rapport?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 21 december 2010 @ 00:41:54 #113
177885 JoaC
Het is patat
pi_90213967
quote:
16s.gif Op dinsdag 21 december 2010 00:36 schreef speknek het volgende:

[..]

Maar als een andere paleoclimatoloog iets anders zegt is het canon en mag het in het IPCC rapport?
Er staan ook nuances in het rapport, het rapport is een verzameling publicaties over het klimaat, en er worden alleen publicaties in opgenomen, dit onderzoek is nog bezig
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_90220950
quote:
16s.gif Op dinsdag 21 december 2010 00:36 schreef speknek het volgende:

[..]

Bas van Geels publicaties mogen ongetwijfeld ook in een van de IPCC-rapporten. Als hij met baanbrekend onderzoek komt waaruit blijkt dat iedereen het mis had (of zelfs als het maar nuances zijn), dan zal het gretig gebruikt worden en dus in de IPCC-rapporten terecht komen.
pi_90220961
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 08:11 schreef Monidique het volgende:

[..]

Bas van Geels publicaties mogen ongetwijfeld ook in een van de IPCC-rapporten. Als hij met baanbrekend onderzoek komt waaruit blijkt dat iedereen het mis had (of zelfs als het maar nuances zijn), dan zal het gretig gebruikt worden en dus in de IPCC-rapporten terecht komen.
Ja dat lijkt me het probleem niet.
pi_90221394
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 20:45 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Jij weet ook dat we vroeger een ''gat'' in de ozonlaag hebben gehad? Ware het niet dat dat later weer is gerectificeerd :')
Zou dit tekenend zijn voor de klimaatsceptici? Scepsis veronderstelt een intellectueel proces, niet je kop in het zand steken om de feiten niet te hoeven zien.

Het gat in de ozonlaag zit er nog steeds, het is alleen veel kleiner geworden. Het is begonnen met krimpen nadat overheden over de hele wereld het gebruik van CFK's in koelkasten en spuitbussen daadkrachtig zijn tegengegaan. Dat heeft het probleem opgelost.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_92084585
quote:
Krijgt Egypte zijn eigen Sjah-moment?
zaterdag 29 januari 2011 17:31

De Iraanse krant Kayhan opende op 27 januari: ‘De storm van de islamitische revolutie gaat van Tunesië naar Egypte. De troon van de Farao trilt .’

De staatskrant Kayhan vertegenwoordigt de opvattingen van de Iraanse leider ayatollah Khamenei. Ook de Egyptische president Anwar Sadat werd als Farao aangeduid. Hij werd door de islamisten vermoord.

Opengebroken
Bij de gebeurtenissen in Tunesië schreef ik dat Noord-Afrika is opengebroken. Hoewel er grote verschillen zijn tussen Tunesië en Egypte, heb ik toch mijn bezorgdheid geuit over de toekomstige ontwikkelingen in Noord-Afrika.

Egypte was het eerste Arabische land dat Israël erkende. In Caïro onder Sadat was het concept van land voor vrede geboren. Er wonen in Egypte 80 miljoen mensen waarvan de meerderheid moslim is.

Verschoppelingen
De Egyptische opstand is de opstand der verschoppelingen. Nu vraagt de wereld aan Hosni Mubarak om economische hervormingen in te voeren. Pardon, economische hervormingen? Welke hervormingen? Egypte heeft geen economie: geen gas, geen olie, geen industrie. De Egyptenaren leven voornamelijk van de Amerikaanse hulp.

Voor de rest zijn ze afhankelijk van wat ze zelf produceren en toerisme. Egypte is arm en zal arm blijven. De bestrijding van corruptie zal slechts leiden tot de eerlijke verdeling van armoede.

Geen verlichting
Waarom heeft Egypte zich economisch niet kunnen ontwikkelen? Omdat de Egyptenaren geen vrije, verlichte, mondige, wetsgetrouwe mensen zijn. Wat Zuid-Koreanen hebben bereikt, kunnen de Egyptenaren niet. Immers, de voorwaarde voor de industriële en technologische ontwikkeling is een vrije, moderne en verlichte cultuur.

Desondanks groeide het aantal inwoners van Egypte in de afgelopen decennia. In het Arabische land wonen te veel mensen. Dankzij de islamitische propaganda aangaande de voortplanting van de moslims kwamen in de afgelopen tientallen jaren er miljoenen Egyptenaren bij. Zijn er nog banen voor die miljoenen mensen? Is er voldoende voedsel? Nee.

Is deze opstand der verschoppelingen een democratische revolutie zoals de Groene Beweging in Iran of elders? Helaas niet. Er bestaat daar geen elite van democraten of een middenklasse die het volk naar de democratie zal leiden.

Onnozelaars
Bij eenmalige vrije verkiezingen zullen waarschijnlijk de islamisten een meerderheid kunnen vormen. De vraag is dus of Egypte in handen van de Moslimbroederschap valt. En ElBaradei? Daarover zijn er twee meningen: de ene groep vertrouwt ElBaradei niet omdat hij te dichtbij Iran staat. En de andere groep ziet in hem een onnozelaar die door de moslimsfundamentalisten kan worden gebruikt.

Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ruim dertig jaar geleden de Iraanse onnozelaars zich lieten misbruiken door de fundamentalisten om Sjah ten val te brengen. Daarna werden zij letterlijk eruit gegooid. Hier in Amerika noemt men de toestand in Egypte als ‘het Sjah-moment’ .

De Moslimbroeders opereerden slim en afwachtend. Toen de Moslimbroederschap de woedende jongeren zag, gaf de organisatie bij monde van zijn vertegenwoordiger een verklaring op de Iraanse staatszender Press TV (Engelstalig) en de Arabische zender van Iran.

Angstaanjagend
De Moslimbroeders zijn goed bevriend met Iran. Wat er kan, met nadruk zeg ik ‘kan’ gebeuren in Egypte, is werkelijk angstaanjagend: een islamitische revolutie. Niet voor niets vroegen de Moslimbroeders het Egyptische volk om na vrijdaggebed de straat op te gaan. Zij willen de beweging islamiseren.

Islamisering!? Wat gaat dan gebeuren? De Moslimbroeders zullen een conflict ontketenen met Israël. Gaza is de plek waar zich het gewapende conflict met Israël zou kunnen afspelen. Libanon is nu in handen van Hezbollah. Jemen begint te wankelen. Irak is in de handen van de vrienden van Iran.

Jordanië, de andere vriend van Israël en Amerika zal tijdens een Arabische islamitische revolutie gaan wankelen. In dit geval zal de bedreiging van burgeroorlogen en een regionale oorlog alleen maar toenemen. Olie zal duurder worden. En dat zal het economische herstel in het westen tegenwerken.

Maar dit alles hoeft niet te gebeuren. Egypte moet niet uiteenvallen. Met wijsheid moet het geweld worden beheerst. De Amerikaanse president van het ‘Sjah-moment’ was Jimmy Carter. Wordt president Obama de nieuwe Carter?

Afshin Ellian
Elsevier

Beetje dubbel omdat we nu een Midden-Oosten subforum hebben, maar enfin.

Geen idee of dit een accurate column is van deze man, maar je krijgt er toch de rillingen van als het waar wordt wat hij zegt. :{
pi_92084923
Ik krijg eerlijk gezegd niet het idee dat de Egyptenaren massaal zitten te wachten op de Moslim Broederschap.
  zondag 30 januari 2011 @ 17:32:21 #119
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_92085878
quote:
Op zondag 30 januari 2011 17:12 schreef KoosVogels het volgende:
Ik krijg eerlijk gezegd niet het idee dat de Egyptenaren massaal zitten te wachten op de Moslim Broederschap.
Dat hoeft ook niet. Hitler heeft ook nooit meer dan een procent of 40 gehaald. De bolsjewieken deden het zelfs met nog veel minder steun, en ook Khomeini had echt geen meerderheid achter zich.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_92085884
Het is ongeveer dezelfde conclusie die Naema Tahir had vandaag in haar column in Buitenhof. Een reëel gevaar. Het is maar afwachten wat je er voor terug krijgt. Niet ieder land is geschikt voor een democratie. Best een belangrijke periode die nu aanbreekt en vereist nauwkeurig handelen van de internationale gemeenschap.
pi_92086948
Meer dan de helft van de PVV stemmers zijn asociaal en hebben een strafblad enz
  zondag 30 januari 2011 @ 17:56:58 #122
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_92087024
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 17:55 schreef iwannabehigh het volgende:
Meer dan de helft van de PVV stemmers zijn asociaal en hebben een strafblad enz
Vlucht dus nu het nog kan.
Wij PVVers komen je halen.
pi_92087123
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 17:56 schreef Berlitz het volgende:

[..]

Vlucht dus nu het nog kan.
Wij PVVers komen je halen.
Ik ben geen moslim/allochtoon dus heb niet veel te vrezen :D
  zondag 30 januari 2011 @ 18:00:00 #124
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_92087152
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 17:59 schreef iwannabehigh het volgende:

[..]

Ik ben geen moslim/allochtoon dus heb niet veel te vrezen :D
Alleen pvv'ers blijven leven hoor.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_92087280
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 17:32 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Dat hoeft ook niet. Hitler heeft ook nooit meer dan een procent of 40 gehaald. De bolsjewieken deden het zelfs met nog veel minder steun, en ook Khomeini had echt geen meerderheid achter zich.
Ik zal niet ontkennen dat er een kans bestaat dat een tweede Iraanse revolutie zich voordoet. Echter, het kan net zo makkelijk de andere kant op slaan.
pi_92087295
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 18:00 schreef mlg het volgende:

[..]

Alleen pvv'ers blijven leven hoor.
Als je blond haar en blauwe ogen hebt mag je blijven inderdaad. De rest wordt verwijderd uit angst vervangen te worden door vreemde kleuren.
  Moderator zondag 30 januari 2011 @ 18:44:06 #127
249559 crew  Lavenderr
pi_92089234
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 17:32 schreef Tem het volgende:
Het is ongeveer dezelfde conclusie die Naema Tahir had vandaag in haar column in Buitenhof. Een reëel gevaar. Het is maar afwachten wat je er voor terug krijgt. Niet ieder land is geschikt voor een democratie. Best een belangrijke periode die nu aanbreekt en vereist nauwkeurig handelen van de internationale gemeenschap.
Zeer reeel zelfs.
En zeker is niet elk land geschikt voor democratie. Denk dat dat langzaam opgebouwd moet worden. En met de Moslimbroeders aan de macht kun je democratie wel helemaal vergeten.
  zondag 30 januari 2011 @ 19:45:52 #128
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_92092162
quote:
Op zondag 30 januari 2011 18:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik zal niet ontkennen dat er een kans bestaat dat een tweede Iraanse revolutie zich voordoet. Echter, het kan net zo makkelijk de andere kant op slaan.
Het kan vriezen, het kan dooien?

Het lijkt me dat de kans dat hier iets goeds uitkomt, verwaarloosbaar is.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  zondag 30 januari 2011 @ 19:51:10 #129
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_92092404
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 18:02 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als je blond haar en blauwe ogen hebt mag je blijven inderdaad. De rest wordt verwijderd uit angst vervangen te worden door vreemde kleuren.
Omdat jij zonder angst ben vervangen te worden zullen we jou ook door een PVVer vervangen.
pi_92101879
Ik ken deze man niet.
pi_93993830
Ik heb hem gister even het volgende mailtje gestuurd.
quote:
Geachte heer prof. dr. A. Ellian,

Al enige tijd volg ik met veel genoegen uw interessante bijdragen op de website van Elsevier. Veel lof verdient u voor de stukken inzake het Midden-Oosten. Graag zou ik u om deze reden om een gunst willen vragen. Het betreft het volgende: onlangs heeft de PVV-fractie in Den Haag een persbericht geplaatst over de aanpak allochtoonse broodgooiers ( zie http://www.pvvdenhaag.nl/(...)hard-aanpakken-.html ). Hierin stelt Richard de Mos, aanhanger van deze beweging (lid worden zat er helaas niet in), dat het gooien van brood naar meeuwen min of meer direct verband houdt met de regels die de islam oplegt.

Aangezien het hier om de leefbaarheid van Den Haag gaat, zou ik u graag willen vragen om een uitvoerige analyse te schrijven over de relatie tussen het broodgooien en de leefregels van de islam. Het is namelijk ondenkbaar dat wij in dit moderne Nederland bedreigd worden door regelgeving van een politieke ideologie die vrouwen onderdukt, democratie ondermijnt en bovendien gebied om brood te gooien naar meeuwen. Het kan zo niet langer. Hopelijk deelt u deze mening.

Graag zie ik uw bijdrage op de website van Elsevier tegemoet.

Hoogachtend,

pi_93993940
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 08:13 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ben benieuwd. Post je ook zijn antwoord? althans als je die krijgt.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 10:05:33 #133
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_93994897
:D
Géén kloon van tvlxd!
pi_93995022
quote:

[..]

Breinbreker voor de hoogleraar sociale cohesie... :D.
I´m back.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 10:20:24 #135
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_93995119
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 20:43 schreef StarGazer het volgende:
Ach hij is een stuk minder irritant dan Von der Dunk.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_93996335
Dat stuk over Egypte is weer typisch panaroide gezwets. Wat ook blijkt uit zinnetjes als "Dankzij de islamitische propaganda aangaande de voortplanting van de moslims kwamen in de afgelopen tientallen jaren er miljoenen Egyptenaren bij". En mensen slikken het voor zoete koek.

Werkelijk, meneer Ellian heeft de oorzaak van overbevolking gevonden: Islamitische propaganda. Niks geen kenmerk van ontwikkelingslanden met een beperkte welvaartsstaat (en daarmee samenhangend gebrek aan oudedagsvoorzieningen, waardoor kinderen feitelijk de de oudedagvoorzienig vormen). Nee, Islamitische propaganda.
Allah Al Watan Al Malik
pi_93996529
Nog een stuk uit het voorgaande:

quote:
De Egyptische opstand is de opstand der verschoppelingen. Nu vraagt de wereld aan Hosni Mubarak om economische hervormingen in te voeren. Pardon, economische hervormingen? Welke hervormingen? Egypte heeft geen economie: geen gas, geen olie, geen industrie. De Egyptenaren leven voornamelijk van de Amerikaanse hulp.
Afgezien van het feit dat Hosni Mubarak er nu niet eens meer is. Ja, economische hervormingen. Of wilt Dhr. Ellian zeggen dat indien je geen gas, olie of industrie hebt, je de economie niet kan hervormen? Economie bestaat wel uit meer dan gas olie en industrie. Het gaat om het compleet daarbij behorende fiscale stelsel. Hervormingen in de zin van het land aantrekkelijk maken voor buitenlandse en binnenlandse investeerders. Een land zonder gas, olie en industrie heeft geen economie? Hilarisch.
Allah Al Watan Al Malik
pi_93996634
Om even verder te gaan:

quote:
Is deze opstand der verschoppelingen een democratische revolutie zoals de Groene Beweging in Iran of elders? Helaas niet. Er bestaat daar geen elite van democraten of een middenklasse die het volk naar de democratie zal leiden.
Als er slechts een elite van democraten zou bestaan, dan had het land pas een probleem gehad. Neen, de opstand werd gedragen door christenen, moslims, rijken, armen. Het was een opstand tegen de corruptie, tegen onderdrukking, tegen misleiding. Een volk moet zichzelf naar democratie leiden, het is niet de bedoeling dat het volk door een andere klasse naar democratie geleid wordt. Het was geen opstand met een religieuze tint. Het was geen opstand met een religieuze organisatie. Het was geen opstand met een religieus leider. Dus nee, geen Sjah.
Allah Al Watan Al Malik
pi_93996665
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom die idioot een platform krijgt. Krijg het idee dat de enige reden dat hij in de smaal valt bij rechts NL, is omdat hij fel gekant is tegen de islam.
pi_93996858
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 11:27 schreef KoosVogels het volgende:
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom die idioot een platform krijgt. Krijg het idee dat de enige reden dat hij in de smaal valt bij rechts NL, is omdat hij fel gekant is tegen de islam.
Hij zal vast wel slim zijn. Zijn stukken (zoals bovenstaand stuk) zijn echter om te huilen. Niet meer dan verwoedde pogingen om "Iran" als voorbeeld te gebruiken voor wat ons en de arabische wereld te wachten staat. Ik heb het gevoel dat hij niet weet hoe hij met deze revoluties om moet gaan, omdat het geheel ingaat tegen de kern van zijn aversie tegen de Islam. Hoe kan het immers dat moslims zo massaal pleiten voor vrijheid, democratie, gelijkwaardigheid. Dat is volgens Ellian in strijd met de Islam. Het zijn zware tijden voor hem.
Allah Al Watan Al Malik
pi_93997012
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 11:35 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Hij zal vast wel slim zijn. Zijn stukken (zoals bovenstaand stuk) zijn echter om te huilen. Niet meer dan verwoedde pogingen om "Iran" als voorbeeld te gebruiken voor wat ons en de arabische wereld te wachten staat. Ik heb het gevoel dat hij niet weet hoe hij met deze revoluties om moet gaan, omdat het geheel ingaat tegen de kern van zijn aversie tegen de Islam. Hoe kan het immers dat moslims zo massaal pleiten voor vrijheid, democratie, gelijkwaardigheid. Dat is volgens Ellian in strijd met de Islam. Het zijn zware tijden voor hem.
Dan ben je in mijn optiek dus niet 'slim'. Meneer Ellian wringt zich in alle bochten om de revolutie te linken aan de verderfelijkheid van de islam. Terwijl je niet ver hoeft te zoeken voor de achterliggende oorzaak: Armoede, uitzichtloosheid, woede, opstand. Klaar, meneer Ellian. Het zijn net mensen daar in het Midden-Oosten.
pi_93997088
quote:

[..]

_O-!
  zaterdag 12 maart 2011 @ 12:25:44 #143
294269 mlg
pi_93998524
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 11:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dan ben je in mijn optiek dus niet 'slim'. Meneer Ellian wringt zich in alle bochten om de revolutie te linken aan de verderfelijkheid van de islam. Terwijl je niet ver hoeft te zoeken voor de achterliggende oorzaak: Armoede, uitzichtloosheid, woede, opstand. Klaar, meneer Ellian. Het zijn net mensen daar in het Midden-Oosten.
Ik weet het niet. Vergeet niet dat Ellian een Iraanse immigrant is met een geschiedenis. Mutant01 kan als 'moslim' wel beoordelen dat het allemaal onzin is, maar Mutant01 woont dan ook in het veilige Nederland, heel ver van Noord-Afrika af.
pi_93998606
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:25 schreef mlg het volgende:

[..]

Ik weet het niet. Vergeet niet dat Ellian een Iraanse immigrant is met een geschiedenis. Mutant01 kan als 'moslim' wel beoordelen dat het allemaal onzin is, maar Mutant01 woont dan ook in het veilige Nederland, heel ver van Noord-Afrika af.
Ja, en Ellian niet doen. Let wel: Ellian zal ongetwijfeld nare shit hebben meegemaakt in Iran. Maar dat betekent niet automatisch dat elke Arabier een geflipte extremist is. Ellian is daar het levende bewijs van. Oke, behalve dat hij wel enigszins geflipt is.
pi_93998618
quote:

[..]

Iran ligt a) niet in Noord-Afrika. b) heeft geen gemene deler met de Iraanse cultuur. c) Ellian woont ook in het veilige Nederland (al jaren) heel ver van Iran en Noord-Afrika af. Verder bewijs je mijn punt. Zijn nare shit is hij aan het projecteren op alles wat op Islamitisch en zelfs niet-islamitisch grondgebied plaatsvindt. In geen enkele demonstratie of protest in Noord-Afrika heb ik maar een glimp kunnen opvangen van een "Khomeini" look-a-like.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 12 maart 2011 @ 12:29:24 #146
294269 mlg
pi_93998654
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:28 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Iran ligt a) niet in Noord-Afrika. b) heeft geen gemene deler met de Iraanse cultuur. c) Ellian woont ook in het veilige Nederland (al jaren) heel ver van Iran en Noord-Afrika af.
a) Maar jij wel

b) Gaat het ook niet om?

c) Ellian woont pas sinds 1989 in Nederland
  zaterdag 12 maart 2011 @ 12:31:53 #147
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_93998751
Dat die gast in Iran heeft gewoond zegt natuurlijk niets. Als die demonstranten die in Iran de straat zijn opgegaan, waar denk je dat die wonen? Kader Abdolah komt ook uit Iran, so what?
Nou, misbruik is niet zo netjes. In mijn ogen niet. Nee, dat hoort niet zo.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 12:31:57 #148
294269 mlg
pi_93998753
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, en Ellian niet doen. Let wel: Ellian zal ongetwijfeld nare shit hebben meegemaakt in Iran. Maar dat betekent niet automatisch dat elke Arabier een geflipte extremist is. Ellian is daar het levende bewijs van. Oke, behalve dat hij wel enigszins geflipt is.
Volgens mij is het ook helemaal niet zijn essentie om iedere Arabier te beoordelen als extremist, integendeel. Hij heeft meerdere artikels geschreven over zijn leven in Iran, en omschrijft dat een land als Iran niet deugt. Dat heeft weinig met de Islam te maken.
pi_93998766
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:29 schreef mlg het volgende:

[..]

a) Maar jij wel

b) Gaat het ook niet om?

c) Ellian woont pas sinds 1989 in Nederland
Je argumentatie is niet valide. Dat hij "nare shit" heeft gemaakt is irrelevant ten aanzien van de feitelijke waarheidsgehalte (of realiteitsgehalte) in zijn betoog. Dat er nare shit in Iran heeft plaatsgevonden, is erg jammer voor hem (en voor de Iraniers).
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 12 maart 2011 @ 12:32:36 #150
294269 mlg
pi_93998775
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:31 schreef Zeeland het volgende:
Dat die gast in Iran heeft gewoond zegt natuurlijk niets. Als die demonstranten die in Iran de straat zijn opgegaan, waar denk je dat die wonen? Kader Abdolah komt ook uit Iran, so what?
Je weet er dus weinig van af..
  zaterdag 12 maart 2011 @ 12:32:55 #151
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_93998790
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:31 schreef mlg het volgende:

[..]

Volgens mij is het ook helemaal niet zijn essentie om iedere Arabier te beoordelen als extremist, integendeel. Hij heeft meerdere artikels geschreven over zijn leven in Iran, en omschrijft dat een land als Iran niet deugt. Dat heeft weinig met de Islam te maken.
Joh, dat wisten we nog niet. :')
  zaterdag 12 maart 2011 @ 12:33:07 #152
294269 mlg
pi_93998795
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:32 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Je argumentatie is niet valide. Dat hij "nare shit" heeft gemaakt is irrelevant ten aanzien van de feitelijke waarheidsgehalte (of realiteitsgehalte) in zijn betoog. Dat er nare shit in Iran heeft plaatsgevonden, is erg jammer voor hem (en voor de Iraniers).
Ik heb het niet over nare shit, maar over zijn ervaring in Iran.
pi_93998805
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:33 schreef mlg het volgende:

[..]

Ik heb het niet over nare shit, maar over zijn ervaring in Iran.
Daar heb ik het ook over. Zijn ervaringen in Iran = nare shit.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 12 maart 2011 @ 12:39:16 #154
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_93998960
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:32 schreef mlg het volgende:

[..]

Je weet er dus weinig van af..
Dat kun je onmogelijk uit mijn post herleiden, maar je doet wel vaker aannames. Zoals dat ik een eerste jaar student zou zijn. Ik zal dus opnieuw reageren in ander bewoording, hopelijk krijg ik dan een serieuze reactie.

quote:

[..]

Als je toevallig in Iran hebt gewoond kun je het goed beoordelen? Kom nou, jij woont ook in Nederland. Probleem is wel dat je constant verkeerde analyses maakt. Wat maakt die man nou een autoriteit? Waarom moet ik hem geloven en niet Tarik Ramadam of een willekeurige andere moslim die in die regio heeft gewoont. Dat hij er 22! jaar geleden er gewoont heeft maakt nog niet dat hij er meer zicht op heeft dan bijvoorbeeld Mutant01
pi_93999157
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:31 schreef mlg het volgende:

[..]

Het is gewoon stuitend om te zien dat hij de Arabische revoluties de grond instampt met cynisme. We horen vrijwel niets over moslimextremisten, maar Ellian rept al over de oprichting van een islamitische heilstaat. Ik snap die man gewoon niet. Eigenlijk zou hij de roep om vrijheid en democratie in de Oosterse wereld juist moeten ondersteunen.
pi_93999252
Overigens zie ik niet in wat er erg is als Islamisten eventueel mee zouden doen aan verkiezingen, daarbij democratische middelen hanteren en een meerderheid halen. Als ze regeren en ze zich houden aan de nieuwe democratische beginselen, is het prima lijkt me.
Allah Al Watan Al Malik
pi_93999514
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:48 schreef Mutant01 het volgende:
Overigens zie ik niet in wat er erg is als Islamisten eventueel mee zouden doen aan verkiezingen, daarbij democratische middelen hanteren en een meerderheid halen. Als ze regeren en ze zich houden aan de nieuwe democratische beginselen, is het prima lijkt me.
Ook dat inderdaad. Het verbaast mij dat bepaalde westerlingen verwachten dat er louter seculiere partijen meedoen aan verkiezingen. Maar laten we voor de grap eens naar onszelf kijken: CDA, CU, SGP. Tsja...
pi_93999987
Vind het ook grappig hoe velen vrezen voor het verlies van de Nederlandse Cultuur. Welke Cultuur? De Limburgse, Groningse, Friese, Drentse of Zeeuwse? En zijn die culturen niet beïnvloed door andere geloven en culturen.
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
  zaterdag 12 maart 2011 @ 13:45:19 #159
294269 mlg
pi_94000905
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ook dat inderdaad. Het verbaast mij dat bepaalde westerlingen verwachten dat er louter seculiere partijen meedoen aan verkiezingen. Maar laten we voor de grap eens naar onszelf kijken: CDA, CU, SGP. Tsja...
In Nederland is onze democratie stabiel en veilig, maar in landen als Egypte of Libië kan een democratie al gauw omslaan in een dictatoriale staat.
pi_94000940
Tsja. Tsja. Het is een kleuter met een pen, wat moet je er meer over zeggen?
  zaterdag 12 maart 2011 @ 13:46:45 #161
294269 mlg
pi_94000963
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 13:46 schreef Monidique het volgende:
Tsja. Tsja. Het is een kleuter met een pen, wat moet je er meer over zeggen?
Wat bedoel je?

edit: Ah, Ellian...
  zaterdag 12 maart 2011 @ 13:54:09 #162
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_94001190
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 20:02 schreef Berlitz het volgende:

[..]

Wat klopt er niet aan?
Een hoop. Onder andere dat er verschil is tussen klimaat en weer.

Een beetje zoiets als stellen dat het op de Zuidpool niet koud kan zijn als we hier in juli een hittegolf hebben.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_94001268
O, dat was ook een mooie, ja, :).

quote:
the 17th warmest December on record.
quote:
This is the 17th warmest January on record.
"Waar blijven die warme winters nou?"

:').
  zaterdag 12 maart 2011 @ 13:58:08 #164
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_94001315
Maar goed, het is een verwesterde Iraniër die een hekel heeft aan de islam. Dus zijn gewicht in goud waard voor de PVV-aanhangers op FOK!, hoeveel aperte blaartrekkende nonsens hij ook schrijft.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_94010645
Soms kent de domheid van zijn stukjes enige entertainmentswaarde, maar voor het overige is het alleen maar dom.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_94646296
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 13:56 schreef Monidique het volgende:
O, dat was ook een mooie, ja, :).

[..]

[..]

"Waar blijven die warme winters nou?"

:').
quote:
The combined global land and ocean average surface temperature for Northern Hemisphere winter (December 2010 – February 2011) was 0.70 F (0.39 C) above the 20th century average of 53.8 F (12.1 C), making it the 16th warmest on record.
http://www.noaanews.noaa.(...)315_globalstats.html

Conservatieve ideologen, het blijft prijsschieten.
  donderdag 31 maart 2011 @ 15:58:55 #167
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_94858171
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 13:58 schreef Verbal het volgende:
blaartrekkende nonsens
V.
In 2001 gebruikte je deze term ook al te pas en te onpas, verzin eens wat nieuws ;)
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_94859175
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 18:37 schreef Argento het volgende:
Soms kent de domheid van zijn stukjes enige entertainmentswaarde, maar voor het overige is het alleen maar dom.
En jij straalt pas intelligentie uit. Hij is uiteraard dom omdat hij niet voldoet aan de arme hulpbehoevende allochtoon die dankbaarbaarheid moet uitstralen vooral aan figuurtjes zoals jij om hun ego te strelen.
pi_94865297
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 16:23 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

En jij straalt pas intelligentie uit. Hij is uiteraard dom omdat hij niet voldoet aan de arme hulpbehoevende allochtoon die dankbaarbaarheid moet uitstralen vooral aan figuurtjes zoals jij om hun ego te strelen.
Ik zou de postgeschiedenis van mensen die je citeert er de volgende op na slaan alvorens je in je Pavlov-reflex schiet.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_94898016
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 18:49 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik zou de postgeschiedenis van mensen die je citeert er de volgende op na slaan alvorens je in je Pavlov-reflex schiet.
Ik spreek hem niet op zijn posthistory maar op zijn laatste post aan. En nee, het getuigt nog steeds niet van intelligentie als je een ander om zijn of haar mening dom vindt.
  vrijdag 1 april 2011 @ 14:52:12 #171
37300 StarGazer
Anesthetize
pi_94903138
-

[ Bericht 100% gewijzigd door StarGazer op 01-04-2011 14:52:52 ]
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_94903219
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 14:52 schreef StarGazer het volgende:
-
  † In Memoriam † vrijdag 1 april 2011 @ 15:02:14 #173
137949 Disana
pi_94903566
Waarom mag je iemand niet dom vinden om zijn mening? Dat vind ik zo'n dooddoener van mensen die zelf graag ongehinderd van alles roepen.
pi_94905272
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 15:02 schreef Disana het volgende:
Waarom mag je iemand niet dom vinden om zijn mening? Dat vind ik zo'n dooddoener van mensen die zelf graag ongehinderd van alles roepen.
Van wie mag dat niet?
  † In Memoriam † vrijdag 1 april 2011 @ 16:17:21 #175
137949 Disana
pi_94906477
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 15:48 schreef Dr.Nikita het volgende:

Van wie mag dat niet?
Het was een retorische vraag, mag ik je nu dom noemen.
pi_94907000
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 16:17 schreef Disana het volgende:

[..]

Het was een retorische vraag, mag ik je nu dom noemen.
Je bent nogal doorzichtig in je krampscheut maar dat mag. Ik pleit nooit en te nimmer voor om dingen te verbieden en pleit zeker niet om gekken en dwazen de mond te snoeren.
  † In Memoriam † vrijdag 1 april 2011 @ 16:34:03 #177
137949 Disana
pi_94907117
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 16:30 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Je bent nogal doorzichtig in je krampscheut maar dat mag. Ik pleit nooit en te nimmer voor om dingen te verbieden en pleit zeker niet om gekken en dwazen de mond te snoeren.
Tweede hap. Zo makkelijk.
pi_94907244
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 16:34 schreef Disana het volgende:

[..]

Tweede hap. Zo makkelijk.
Moet jij niet users erbij lappen in NWS?
pi_94907725
Ik vond het wel prachtig hoe hij Tariq Ramadan heeft afgehandeld.
pi_94907926
Zonder weerwoord uiteraard. Want anders kan hij hem niet afhandelen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_94908348
Maar Tariq is ook een ware idiot. Volgens hem hebben vrouwen het zo goed in Iran. :') Iran is een voorbeeld voor de gehele moslim wereld!
pi_94911414
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:36 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Ik spreek hem niet op zijn posthistory maar op zijn laatste post aan. En nee, het getuigt nog steeds niet van intelligentie als je een ander om zijn of haar mening dom vindt.
Het gaat niet om waar je hem op 'aanspreekt', maar om wat je hem toeschrijft.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zaterdag 2 april 2011 @ 00:06:39 #183
182269 sneakypete
On the edge
pi_94927814
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het is gewoon stuitend om te zien dat hij de Arabische revoluties de grond instampt met cynisme. We horen vrijwel niets over moslimextremisten, maar Ellian rept al over de oprichting van een islamitische heilstaat. Ik snap die man gewoon niet. Eigenlijk zou hij de roep om vrijheid en democratie in de Oosterse wereld juist moeten ondersteunen.
Misschien omdat hij in een land heeft gewoond waar dus door zo'n revolutie een theocratie ontstond?
Nu zal dat in het ene land sneller gebeuren dan het andere (zeker in alle overwegend sji-itische landen), maar het is iets om rekening mee te houden. Niemand weet nog wat d euitkomst zal zijn van de revoluties en dus is de term 'lente' bijv. enorm voorbarig. Het kan ook een herfst betekenen.

Zoiets laat zich gewoon niet voorspellen. Wel kunnen we obv de geschiedenis (incl. die van het Westen zelf!) zien dat revoluties vaak chaos met zich meebrengen waardoor een klein groepje schurken de macht grijpt. Hell, zo is bijv. Khadaffi zélf aan de macht gekomen, als socialistische revolutionair.

Hoeveel revoluties zijn nu gunsting uitgepakt? Dat komt veel minder vaak voor, het verzet van de Amerikanen tegen de Engelsen destijds, wat leide tot de oprichting van de VS. Maar ook dat land werd daarna verscheurd door burgeroorlog. Het is gewoon niet vanzelfsprekend dat het afzetten van een (soms gruwelijke) dictator automatisch tot verbetering leidt. Ellian kan dat weten, en elk mens met ook maar een beetje verstand van de wereld ook, trouwens.

Het is trouwens evident dat Ellian het Westen superieur acht tov de Islam en dus de Islam ziet als bedreiging, wat logischerwijs samenhangt, inclusief is, net zoals het inclusief is dat Ramadan de Islam als een soort uitweg ziet uit de Westerse decadentie waaruit we kunnen opmaken dat hij zijn eigen geloof superieur acht.
  zaterdag 2 april 2011 @ 00:09:37 #184
182269 sneakypete
On the edge
pi_94927955
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:48 schreef Mutant01 het volgende:
Je bedoelt dat een meerderheid van Islamitische theocraten ontstaat die vervolgens mensenrechten respecteert? Geloofwaardig..

Democratie is geen doel, maar een middel om draagvlak te doen ontstaan. Meer niet. Democratie staat niet gelijk aan meer vrijheid, aan vooruitgang of wat dan ook.
En dat zal zeker niet zo zijn in landen als Syrië of Bahrein.
pi_94928189
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 16:23 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Tja, ik vind Ellian een verschrikkelijk domme man. Als jij mij daarom dom vindt, dan is dat jouw goed recht.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_94928197
Pete, jouw betoog vind ik hartstikke interessant, maar ik vrees dat ik iets meer zicht heb op de situatie in Egypte dan jij.
  zaterdag 2 april 2011 @ 00:16:06 #187
182269 sneakypete
On the edge
pi_94928284
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 00:14 schreef KoosVogels het volgende:
Pete, jouw betoog vind ik hartstikke interessant, maar ik vrees dat ik iets meer zicht heb op de situatie in Egypte dan jij.
Als het om Egypte gaat is er bijv. het risico dat een nieuw regime in oorlog komt met Israël. De gevolgen daarvan kunnen enorm zijn.

De democratie leidt in Staphorst toch ook niet tot liberalisme?
pi_94928361
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 00:16 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Als het om Egypte gaat is er bijv. het risico dat een nieuw regime in oorlog komt met Israël. De gevolgen daarvan kunnen enorm zijn.

De democratie leidt in Staphorst toch ook niet tot liberalisme?
Whahah, en jij denkt dat de gemiddelde Egyptenaar zich druk maakt om Israel? Hahahahahahahahahahhahahahha _O-
pi_94933756
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 00:14 schreef Argento het volgende:

[..]

Tja, ik vind Ellian een verschrikkelijk domme man. Als jij mij daarom dom vindt, dan is dat jouw goed recht.
Mooi toch dat je dat mag je vinden zonder ervoor vervolgd te worden. En nee, ik vind je niet dom, alleen je reactie waarop ik reageerde komt voor mij niet al te bijster intelligent over.
pi_94934918
Goede column! :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_94935719
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 00:09 schreef sneakypete het volgende:
Je bedoelt dat een meerderheid van Islamitische theocraten ontstaat die vervolgens mensenrechten respecteert? Geloofwaardig..
Nee, dat is een theocratie. Ik heb het over een democratie waar een Islamistische partij de meerderheid haalt. Dat is hetzelfde als een CDA die het grootste gedeelte van de stemmen ontvangt. Islamisten worden in het Westen al heel snel op één hoop gegooid, maar in de praktijk zijn er 1001 verschillende politieke vormen van. Dat jij meteen op basis van dezelfde visie als Ellian het niet "geloofwaardig" acht, is dan ook niet zo heel vreemd.

quote:
Democratie is geen doel, maar een middel om draagvlak te doen ontstaan. Meer niet. Democratie staat niet gelijk aan meer vrijheid, aan vooruitgang of wat dan ook.
En dat zal zeker niet zo zijn in landen als Syrië of Bahrein.
Niets is zeker.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 3 april 2011 @ 18:03:20 #192
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_94986241
Ellian heeft dan ook totaal geen goed zicht op wat er nu in Egypte en/of Tunesie speelt met betrekking tot de politieke gang van zaken en vooral wat de Islamitische partijen willen.

In Egypte zie je dat o.a. Sheikh Qaradawi zich elke keer sterk maakt voor een parlementaire democratie waarbij het volk middels de stembus gehoord wordt en de stem gerespecteerd, maar zonder een opgenomen scheiding van kerk en staat. En dit met een beargumentering vanuit de shari'ah, die vaak zo eenduidig wordt voorgesteld door voor en tegenstanders maar gewoon onderhevig is aan interpretatie aan de realiteit. Qaradawi laat dat onder andere zien met zijn acceptatie en pleidooi voor het instandhouden van een democratie in Egypte waarin het volk gehoord wordt.

Zelfde verhaal in Tunesie met de Islamitische partij, waarbij de partij in Tunesie al lang (tien jaar geleden middels officiële persverklaring) heeft aangegeven de vrouwenrechten te respecteren en onderschrijven en niet aan te willen tornen. Noch een hoofddoek verplicht wil maken in de publieke ruimte, noch een dhimmi-belasting wil gaan heffen voor niet-Moslims en een burgermaatschappij wil waar elke burger (ongeacht sekse of geloof) gelijke rechten heeft. Maar wel eentje waar geen "laicite-model" (scheiding van kerk en staat) is. En dat allemaal op basis van de shari'ah, wat maar laat zien hoe breed te interpreteren dat is.

Het is spijtig voor Ellian maar de denkbeelden die hij bevestigd zag in Iran waarom hij o.a. nu in West-Europa leeft als politiek vluchteling worden niet per definitie bevestigd in Egypte en/of Tunesie omdat men daar ook maar toevallig moslim is. Het is inmiddels veertig jaar verder, de wereld is verandert en ook de Moslims in Egypte en Tunesie. En ook de islamistische partijen zelf ja. Voor een trotse perzier die met enig wantrouwen en een superioriteitsgevoel naar Arabieren kijkt is het pijnlijk dat het erop lijkt dat de Arabische revolutie in Egypte en Tunesie wellicht beter uitpakt dan die van de superieure en beschaafde Perziers indertijd. Consequenties (islamitische republiek Iran) waaraan meneer Ellian zijn hele levensovertuiging heeft opgehangen en ook vaak mag opdraven als "expert".
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_94987680
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 17:31 schreef Friek_ het volgende:

Geweldige denker Afshin

Weer zo'n vreselijk rare column van deze beste man. Het begint alleraardigst met een korte analyse over de invoering van de euro en economische crisis, daarna gaat hij over tot een kritische noot over de dure verzorgingsstaat, maar eindigt met een nogal absurde conclusie: door de crisis hebben burgers behoefte aan een stabiele regering en zodoende daalt de PVV niet in de peilingen. Wat? :') Burgerlijke wijsheid gaat verder dan de hyperige media?

Het rare is dat de man af en toe zeker goede analyses heeft en sterk uit de hoek kan komen, maar hoe hij bij zulke opmerkingen komt heb ik geen flauw benul. Alsof de gemiddelde PVV-stemmer in overweging neemt dat we op het moment te maken hebben met een crisis.. dat is wel een verdraaid optimistisch zo niet naïef beeld.
Ik vind je opmerking erg kort door de bocht want een goed verstaander heeft maar een 1/2 woord nodig wat de beste man bedoelt. :s) 1 vd weinigen in Nl trouwens die een wezenlijke bijdrage levert op multicultureel gebied. :Y
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  zondag 3 april 2011 @ 19:16:21 #194
182269 sneakypete
On the edge
pi_94989153
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 00:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Whahah, en jij denkt dat de gemiddelde Egyptenaar zich druk maakt om Israel? Hahahahahahahahahahhahahahha _O-
Is dit verkapt racisme van je?
Het lijkt me in ieder geval dat mensen in Egypte weten welk land er naast hen ligt en daar een mening over hebben, zoals wij ook een mening hebben over Belgen en Duitsers (en er sprake is van onderscheid; Duitsers worden, hoewel het aan het veranderen is, vaak niet sympathiek gevonden).
Het is óók zo dat er mensen baat bij hebben om 'gewone' mensen op te hitsen tegen Israël. Een paar keer een radicale preek of toespraak kan natuurlijk de sfeer al redelijk doen omslaan.

Israël heeft met zowat élk land in de regio al 'ns oorlog moeten voeren. Waarom zouden er in Egypte engeltjes wonen (nog afgezien van het feit dat Israël ook niet bepaald uit engeltjes bestaat)?

Je bent gewoon inderdaad een archetypisch linksmensch Koos, dwz een optimist. :) Ik deel je optimisme echter niet; ik durf geen voorspelling te doen per land, maar van alle revoluties die er nu gaande zijn in die regio zullen er minstens een paar leiden tot chaos, voor zover dat niet al gebeurt.
  zondag 3 april 2011 @ 19:22:56 #195
182269 sneakypete
On the edge
pi_94989414
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 18:03 schreef Aloulou het volgende:
In Egypte zie je dat o.a. Sheikh Qaradawi zich elke keer sterk maakt voor een parlementaire democratie waarbij het volk middels de stembus gehoord wordt en de stem gerespecteerd, maar zonder een opgenomen scheiding van kerk en staat. En dit met een beargumentering vanuit de shari'ah, die vaak zo eenduidig wordt voorgesteld door voor en tegenstanders maar gewoon onderhevig is aan interpretatie aan de realiteit. Qaradawi laat dat onder andere zien met zijn acceptatie en pleidooi voor het instandhouden van een democratie in Egypte waarin het volk gehoord wordt.
Hij wil dus een democratie om ongeveer dezelfde reden als waarom socialisten in Europa graag democratisering wilden.
En inderdaad; democratie en sharia sluiten elkaar niet uit maar zijn in sommige landen juist onlosmakelijk verbonden. En nu net om die reden hoeven we hier in het Westen niet zo dom staan te juichen.

quote:
Zelfde verhaal in Tunesie met de Islamitische partij, waarbij de partij in Tunesie al lang (tien jaar geleden middels officiële persverklaring) heeft aangegeven de vrouwenrechten te respecteren en onderschrijven en niet aan te willen tornen. Noch een hoofddoek verplicht wil maken in de publieke ruimte, noch een dhimmi-belasting wil gaan heffen voor niet-Moslims en een burgermaatschappij wil waar elke burger (ongeacht sekse of geloof) gelijke rechten heeft. Maar wel eentje waar geen "laicite-model" (scheiding van kerk en staat) is. En dat allemaal op basis van de shari'ah, wat maar laat zien hoe breed te interpreteren dat is.
Bij soennieten worden vrouwen geweerd van uitvaarten omdat ze zich teveel zouden aanstellen (en opvallend genoeg doen nu juist moslima's dat ook meer dan welke andere vrouwen ook ter wereld). Moet ik nu werkelijk geloven dat die 'gelijke rechten' niet met een pak zout genomen dienen te worden?
Ik verwacht overigens ook niet dat een theocratie zoals in Iran zal ontstaan hoor. Dat komt door de fundamentele verschillen tussen het Sji-isme en Soennisme (en is niet een soort rassenkwestie zoals je hieronder suggereert).
quote:
Het is spijtig voor Ellian maar de denkbeelden die hij bevestigd zag in Iran waarom hij o.a. nu in West-Europa leeft als politiek vluchteling worden niet per definitie bevestigd in Egypte en/of Tunesie omdat men daar ook maar toevallig moslim is. Het is inmiddels veertig jaar verder, de wereld is verandert en ook de Moslims in Egypte en Tunesie. En ook de islamistische partijen zelf ja. Voor een trotse perzier die met enig wantrouwen en een superioriteitsgevoel naar Arabieren kijkt is het pijnlijk dat het erop lijkt dat de Arabische revolutie in Egypte en Tunesie wellicht beter uitpakt dan die van de superieure en beschaafde Perziers indertijd. Consequenties (islamitische republiek Iran) waaraan meneer Ellian zijn hele levensovertuiging heeft opgehangen en ook vaak mag opdraven als "expert".
Volgens mij is Ellian juist helemaal niet van mening dat de Iranezen op enige wijze superieur zijn, eerder nog het omgekeerde.
pi_94992522
Syrië Bahrein, Egypte Tunesië, Iran, Israel.....die Elian is nogal een expert van een heleboel landen van achter zijn pc in Nederland.....lijkt wel de doorsnee FOK poster.
  zondag 3 april 2011 @ 21:49:36 #197
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_94998881
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 19:22 schreef sneakypete het volgende:
Hij wil dus een democratie om ongeveer dezelfde reden als waarom socialisten in Europa graag democratisering wilden.
En inderdaad; democratie en sharia sluiten elkaar niet uit maar zijn in sommige landen juist onlosmakelijk verbonden. En nu net om die reden hoeven we hier in het Westen niet zo dom staan te juichen.
Tuurlijk staat men hier in het Westen daar niet om te juichen, dat snap ik ook wel. Alleen het feit dat Egyptenaren zelf gaan beslissen over hun eigen toekomst (ook als dat betekent een toekomst die wij niet graag zouden zien daar) is al een grote vooruitgang ten opzichte van een dictator die dan wel weer uitvoert wat men in het Westen graag ziet maar geen enkele legitimiteit van zijn volk heeft en het daarom ook met geweld moet afdwingen. Wat mij betreft staat het principe (volk maakt eigen keuze) en dat aanmoedigen los van het gevolg ervan, wat je wel slecht kan vinden. Het principe, dat het volk zelf mag gaan kiezen, was een van de grootste doelen van de revoluties in zowel Egypte als Tunesie en in die zin kan je het dus al steunen en content mee zijn. Ongeacht of je de uitslag van die keuze nou wel of niet graag ziet. Tenzij je denkt dat we nu door die keuze aan de rand van de afgrond staan. Maar daar geloof ik niets van.
Het feit dat Qaradawi een parlement waar volksvertegenwoordiging is middels vrije verkiezingen omarmt is nogal wat anders dan het beeld van de standaard-Islamist zoals in Iran (geestelijken), Somalie met as-Shabaab en/of Taliban in Afghanistan. In hoeverre de Egyptenaar na verloop van tijd o.a. de Moslimbroeders omarmt en/of afstraft op basis van hun politiek zal moeten blijken.

quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 19:22 schreef sneakypete het volgende:
Bij soennieten worden vrouwen geweerd van uitvaarten omdat ze zich teveel zouden aanstellen (en opvallend genoeg doen nu juist moslima's dat ook meer dan welke andere vrouwen ook ter wereld). Moet ik nu werkelijk geloven dat die 'gelijke rechten' niet met een pak zout genomen dienen te worden?
Je mag doen en laten wat je wil. Ik vraag je wel op basis van goedgeïnformeerdheid dan een standpunt in te nemen wat betreft deze partij in Tunesie en niet op basis van vermoedens.
Wat de partij in Tunesie betreft is al langer meer erover beschreven en hebben zij al veel eerder officieel bekendgemaakt de rechten te accepteren en niet te streven naar inperking ervan. Jaren geleden. Ik ken ook hun argumentatie erachter (vanuit Islamitische bronnen dus) en zie ze dat niet snel zullen aanpassen dus noch daarnaar te streven. Deze partij heeft ook een vrij progressieve visie wat betreft Islam in de politieke ruimte en verhouding tot de staat, vanuit islamistisch perspectief dus he. Progressief als in niet grijpend naar oude concepten als "dhimmies" en "zedenpolitie" en/of "kalifaat waar handen worden afgehakt" bijv, waar dat bij de gemiddelde Islamist meestal wel zo is en anders toch het ideaalbeeld is wat al dan niet uit pragmatische redenen wordt opgeschort. Het is niet voor niets dat ze zich meer identificeren met AKP dan Khomeiny en de president van de partij zich duidelijk tegen Hizb Tahrir uitsprak (streeft naar een kalifaat) en dat zij een "verwrongen beeld van de Islam weergeven". Maar seculariteit bijvoorbeeld zijn ze wel tegen in Tunesie. Het valt dan ook niet direct op een lijn te stellen met de AKP maar ook niet met traditionele islamistische partijen, somewhere in between. Net zoals de keuze van het volk hierin somewhere in between zal zijn.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_95030690
Wat dus weer aansluit bij mijn eerdere reactie. Er zijn 1001 verschillende Islamistische partijen.
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 5 april 2011 @ 00:04:57 #199
182269 sneakypete
On the edge
pi_95054220
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 21:49 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Tuurlijk staat men hier in het Westen daar niet om te juichen, dat snap ik ook wel. Alleen het feit dat Egyptenaren zelf gaan beslissen over hun eigen toekomst (ook als dat betekent een toekomst die wij niet graag zouden zien daar) is al een grote vooruitgang ten opzichte van een dictator die dan wel weer uitvoert wat men in het Westen graag ziet maar geen enkele legitimiteit van zijn volk heeft en het daarom ook met geweld moet afdwingen. Wat mij betreft staat het principe (volk maakt eigen keuze) en dat aanmoedigen los van het gevolg ervan, wat je wel slecht kan vinden. Het principe, dat het volk zelf mag gaan kiezen, was een van de grootste doelen van de revoluties in zowel Egypte als Tunesie en in die zin kan je het dus al steunen en content mee zijn. Ongeacht of je de uitslag van die keuze nou wel of niet graag ziet.
Ik vind nu net de uitkomst vele malen belangrijker en heb er sowieso geen enkel belang bij dat een of ander 'volk' zelf kiest, temeer omdat 'volkeren' geen autonome entiteiten zijn maar een verzameling individuen. Natuurlijk zijn er wel homogeniserende factoren (ik ontken niet dat er niets Tunesisch aan Tunesië zou kunnen zijn) maar het is te rooskleurig om te doen alsof het volk nu spreekt of meer van dat soort Rousseau-achtige gewauwel.
Wat mij bezigt is de vraag wáár ze op zouden stemmen, niet of ze kunnen stemmen. Of het wenselijk is dat die mensen mogen stemmen hangt dus af van de keuze die ze zouden maken.
quote:
Tenzij je denkt dat we nu door die keuze aan de rand van de afgrond staan. Maar daar geloof ik niets van.
Het feit dat Qaradawi een parlement waar volksvertegenwoordiging is middels vrije verkiezingen omarmt is nogal wat anders dan het beeld van de standaard-Islamist zoals in Iran (geestelijken), Somalie met as-Shabaab en/of Taliban in Afghanistan. In hoeverre de Egyptenaar na verloop van tijd o.a. de Moslimbroeders omarmt en/of afstraft op basis van hun politiek zal moeten blijken.
In Turkije is er op dat punt achteruitgang merkbaar, terwijl het land een enorme seculiere traditie kent. Om welke reden moet ik aannemen dat dat in Tunesië niet kan gebeuren, of Egypte?
quote:
[..]

Je mag doen en laten wat je wil. Ik vraag je wel op basis van goedgeïnformeerdheid dan een standpunt in te nemen wat betreft deze partij in Tunesie en niet op basis van vermoedens.
Wat de partij in Tunesie betreft is al langer meer erover beschreven en hebben zij al veel eerder officieel bekendgemaakt de rechten te accepteren en niet te streven naar inperking ervan. Jaren geleden. Ik ken ook hun argumentatie erachter (vanuit Islamitische bronnen dus) en zie ze dat niet snel zullen aanpassen dus noch daarnaar te streven. Deze partij heeft ook een vrij progressieve visie wat betreft Islam in de politieke ruimte en verhouding tot de staat, vanuit islamistisch perspectief dus he. Progressief als in niet grijpend naar oude concepten als "dhimmies" en "zedenpolitie" en/of "kalifaat waar handen worden afgehakt" bijv, waar dat bij de gemiddelde Islamist meestal wel zo is en anders toch het ideaalbeeld is wat al dan niet uit pragmatische redenen wordt opgeschort. Het is niet voor niets dat ze zich meer identificeren met AKP dan Khomeiny en de president van de partij zich duidelijk tegen Hizb Tahrir uitsprak (streeft naar een kalifaat) en dat zij een "verwrongen beeld van de Islam weergeven". Maar seculariteit bijvoorbeeld zijn ze wel tegen in Tunesie. Het valt dan ook niet direct op een lijn te stellen met de AKP maar ook niet met traditionele islamistische partijen, somewhere in between. Net zoals de keuze van het volk hierin somewhere in between zal zijn.
Tunesië is van al die landen dan ook het land waarover me ik misschien nog het minst zorgen maak. Nu zijn er wel wat potentiële gevaren, zoals het op gang komen van grote migratiestromen, maar die zijn er overal. Los daarvan heeft het land een vrij sterke traditie in het niet omarmen van een al te radicale vorm van de Islam, dat klopt wel. Toch houd ik in alle gevallen een slag om de arm.
Uiteindelijk geloof ik echter niet dat daarmee een soort 'lente' is aangebroken, en als het dat al is is het gewoon een seizoenswisseling en zal er ook ooit wel weer zwaar weer opkomen.
pi_95057810
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 00:04 schreef sneakypete het volgende:
In Turkije is er op dat punt achteruitgang merkbaar, terwijl het land een enorme seculiere traditie kent. Om welke reden moet ik aannemen dat dat in Tunesië niet kan gebeuren, of Egypte?
In Turkije is juist vooruitgang te merken, nu ze daar steeds meer kiezen voor een scheiding tussen kerk en staat. Immers, een overheid die zich actief bemoeit met religie, zoals in Turkije nog altijd het geval is maar toch minder, is niet seculier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')