http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22564quote:De nieuwe regels voor studenten die te lang over hun studie doen gaan al volgend studiejaar in en gelden voor iedereen die ingeschreven staat. Dus ook voor studenten die nu al vertraging hebben opgelopen. Dat blijkt uit een interne beleidsnotitie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) waarin de NOS inzage heeft gehad.
Uit de notitie van 11 november blijkt dat elke student één jaar langer mag doen over een studie dan de looptijd die er voor staat. Voor elk jaar dat volgt moet de student 3000 euro extra betalen. Dat ene jaar mag maar een keer worden gebruikt, en geldt dus niet meer als studenten bijvoorbeeld na een bachelor nog een master gaan doen.
Opbrengst
Het gaat in totaal om 80.000 langstudeerders. Het ministerie wil met deze maatregelen in vier jaar tijd dat aantal met een kwart verlagen. Er is ook al uitgerekend welke opbrengst verwacht wordt. In 2012 zou de maatregel 180 miljoen euro moeten opleveren, daarna neemt dat bedrag af tot 140 miljoen euro per jaar.
Naast de 3000 euro extra die studenten moeten betalen, komt er ook een efficiencykorting voor onderwijsinstellingen. Dat houdt in dat voor elke student die te lang over de opleiding doet, de instelling 3000 euro wordt gekort op haar budget. Dat zou in 2012 190 miljoen euro moeten opleveren.
Bachelor
Uit het document blijkt dat de langstudeerders vooral op bacheloropleidingen op het hbo en de universiteit zitten. Uitgesplitst naar studierichting blijkt dat vooral masterstudenten rechten, economie en taal en cultuur langer over hun studie doen.
Het ministerie van OCW wil niet reageren op de uitgelekte stukken.
Dus het HBO zakt nog verder in de afgrond??quote:Dat houdt in dat voor elke student die te lang over de opleiding doet, de instelling 3000 euro wordt gekort op haar budget. Dat zou in 2012 190 miljoen euro moeten opleveren.
Ik doe vijf jaar over mijn bachelor en begin volgend jaar met mijn master. Ze straffen me dan met een boete van 3000 euro omdat ik niet eerder aan hun nieuwe richtlijnen heb voldaan, waar ik dus niks vanaf wist. In de tijd dat ik studievertraging opliep door een bestuursjaar was dit nog niet bekend. Ik snap niet dat ze een boetesysteem kunnen invoeren dat geldt voor mensen die de overtreding hebben begaan (de vertraging) vóórdat het systeem in werking trad.quote:Op woensdag 24 november 2010 16:44 schreef La_Vita het volgende:
Ze willen het ook niet met terugwerkende kracht doen. Als jij al 7 jaar doet over een bachelor, en je gaat komend jaar weer gewoon verder dan betaal je 3000 euro.
En als je niet verder gaat mag je al je stufi terug betalen (250 in de maand voor uitwonend = 9000 euro voor een 3 jarige bachelor en dan nog je ov-kaart er bovenop).quote:Op woensdag 24 november 2010 16:44 schreef La_Vita het volgende:
Ze willen het ook niet met terugwerkende kracht doen. Als jij al 7 jaar doet over een bachelor, en je gaat komend jaar weer gewoon verder dan betaal je 3000 euro.
Ik begrijp de nieuwe regeling sowieso niet. Ik vraag me dus af, waarom hebben ze gekozen voor een jaar? Ik vind in mijn ogen anderhalf jaar veel logischer. Veel mensen doen namelijk een bestuursjaar, of een buitenlandervaring op. Ik vind dat behoorlijk belangrijk, want de mensen die dat doen zijn gigantisch gemotiveerd. En het kan toch iedereen gebeuren dat je een vak niet haalt, en hem een keer over moet doen? En als je dat niet in 1 jaar haalt, dan moet je het vak het volgende jaar overdoen cq. Heb je dus je diploma een jaar later. Maar de mensen die al een jaar vertraging hebben, moeten dus voor dat ene vak eigenlijk 3000 euro betalen. Met anderhalf jaar vang je dat soort idiote dingen weg. Want laten we eerlijk zijn, weinig mensen die nog trek hebben in vertraging zodra dit ingevoerd wordt want 3000 euro is een berg met geld, zeker voor studenten (en dan zeg ik niet dat anderen het makkelijk kunnen missen maar je snapt me wel).quote:Op woensdag 24 november 2010 16:49 schreef bigbass het volgende:
[..]
En als je niet verder gaat mag je al je stufi terug betalen (250 in de maand voor uitwonend = 9000 euro voor een 3 jarige bachelor en dan nog je ov-kaart er bovenop).
Voor mensen die 7 jaar over hun 3-jarige bachelor doen is het een ding, maar als je 7 jaar doet over een 5 jarige studie, dat kan gebeuren, zeker met de huidige regels, dat moet je niet opeens zo streng aanpakken.
Wie zegt dat het hier om een wet gaat?quote:Op woensdag 24 november 2010 16:39 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb ook sterk mijn twijfels. Je kan niet met terugwerkende kracht wetten invoeren.
Sterker nog, mijn bestuursjaar dat fulltime was (ik betaalde toen gewoon collegegeld en kreeg van de uni een compensatie hiervoor van 75% van dat bedrag.. Terwijl ik geen vakken kon volgen. Zonder ingeschreven te staan kan je geen bestuur doen. Moest dus eigenlijk lappen om een bestuursjaar te doen, maar enfin) kost me nu ineens 3000 Euro extra, daar dit mijn tweede vertragingsjaar was. Als deze extra kosten eerder bekend waren had ik dat nooit gedaan.quote:Op woensdag 24 november 2010 18:15 schreef MisterSqueaky het volgende:
Duuusssss....
In de studentenraad gaan zitten kost je straks E 3000 ?
Achja. Democratie en medezeggenschap. Linkse hobbies.
Even quoten voor het aanzetten tot geweld.quote:
Ja, tuurlijk kan het. Alleen ze kunnen je wel afwijzen wegens te slimquote:Op woensdag 24 november 2010 19:33 schreef alors het volgende:
Misschien kunnen we uit protest nog 4 jaar MBO gaan doen met zijn allen. Gewoon omdat het kan. Het kan toch? Andersom iig wel.
Om een of andere reden verwacht ik niet dat die E 3000 / jaar omhoog gaan.quote:Op woensdag 24 november 2010 20:03 schreef Renesite het volgende:
Maar vergeten we niet dat er mogelijke regelingen zijn met OCW/DUO als je een jaar in een bestuur gaat?
Dat, of de mensen die het studeren niet meer kunnen betalen gaan zonder diploma van school / uni. En ik denk dat dat nog veel duurder is (verlies op studiefinanciering + 40 jaar minder belastinginkomsten) dan de huidige situatie.quote:Op woensdag 24 november 2010 20:05 schreef sitting_elfling het volgende:
Als de instelling wordt gekort op hun budget als een student er te lang over doet zie ik wel weer van die praktijken zoals INholland naar boven komen.
Misschien een jaar uitgesteld worden omdat je in een bestuur gaat?quote:Op woensdag 24 november 2010 20:07 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Om een of andere reden verwacht ik niet dat die E 3000 / jaar omhoog gaan.
Of dat mensen dusdanig gedemotiveerd raken, dat ze maar helemaal niet meer aan een master beginnen.quote:Op woensdag 24 november 2010 20:08 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat, of de mensen die het studeren niet meer kunnen betalen gaan zonder diploma van school / uni. En ik denk dat dat nog veel duurder is (verlies op studiefinanciering + 40 jaar minder belastinginkomsten) dan de huidige situatie.
Welkom in Nederland!quote:Op woensdag 24 november 2010 20:10 schreef Butterfly91 het volgende:
[..]
Of dat mensen dusdanig gedemotiveerd raken, dat ze maar helemaal niet meer aan een master beginnen.
Bizarre regeling dit
Maar het helpt wel de toekomst van enkele duizenden, zo niet tienduizenden studenten om zeep. En die houden er dan de rest van hun leven last van.quote:Op woensdag 24 november 2010 20:15 schreef sitting_elfling het volgende:
Maarja, laten we wel wezen. Dit soort maatregelen helpen helemaal niks. Niet voor de studenten, niet voor de universiteiten en niet voor de schatkist op lange termijn. Alleen een aantal miljoenen op korte termijn.
Jeuj!
Mja, maar dit beleid van de Nederlandse overheid helpt wel meer mensen om zeep wat betreft toekomst. Leuke bijkomstigheid is ook dat bijna elke minister of voormalig minister van de afgelopen jaren allemaal enorme vertraging hebben opgelopen.quote:Op woensdag 24 november 2010 20:18 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Maar het helpt wel de toekomst van enkele duizenden, zo niet tienduizenden studenten om zeep. En die houden er dan de rest van hun leven last van.
Vertel mij maar welke, ik heb niks extra's gezien.quote:Op woensdag 24 november 2010 20:03 schreef Renesite het volgende:
Maar vergeten we niet dat er mogelijke regelingen zijn met OCW/DUO als je een jaar in een bestuur gaat?
Zelfde effect kan bereikt worden door deeltijd te gaan studeren. Het gaat om de nominale tijd van een studie.quote:Op woensdag 24 november 2010 19:33 schreef alors het volgende:
Misschien kunnen we uit protest nog 4 jaar MBO gaan doen met zijn allen. Gewoon omdat het kan. Het kan toch? Andersom iig wel.
Kan je het EVRM nader toelichsten, evenals de harmonisatiewet?quote:Op woensdag 24 november 2010 22:57 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Zelfde effect kan bereikt worden door deeltijd te gaan studeren. Het gaat om de nominale tijd van een studie.
Maar studenten zouden het kabinet voor de rechter kunnen dagen omdat ze het EVRM schenden. In 1989 deden studenten dit al met de harmonisatiewet en de Grondwet.
In 1989 was een zogenaamde harmonisatiewet voorgesteld waar studenten aan het hoger onderwijs maximaal 6 jaar over hun studie mochten doen anders kregen ze geen studiefinanciering meer en werd collegegeld verhoogd. Hierdoor daagde het lsvb de staat voor de rechter op grond van artikel 43 van het statuut van de koninkrijk der Nederlanden. De zaak kwam uiteindelijk bij de hoge raad en die bepaalde dat een wet die volgens de regering is vastgesteld niet getoetst mag worden aan de grondwet. Van de harmonisatiewet werd later afgezien.quote:Op woensdag 24 november 2010 23:06 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Kan je het EVRM nader toelichsten, evenals de harmonisatiewet?
Het zou inderdaad weleens een trek naar Belgie kunnen opleveren. Betere kwaliteit voor minder geld.quote:Op woensdag 24 november 2010 17:54 schreef ethiraseth het volgende:
En weer wordt het onderwijs in Nederland verder de grond ingetrapt. Ik zou elke nieuwe student ondertussen aanraden om naar bijvoorbeeld Belgie, Duitsland of Engeland te gaan. Nederland wilt duidelijk geen hoogopgeleiden, dus waarom zou je in hemelsnaam nog hier blijven?
Groenlinks wilde dit een tijd terug terugdraaien, maar kreeg geen meerderheid. Leuk dus, zo'n grondwet, maar je hebt er vrij weinig aan.quote:Op woensdag 24 november 2010 23:22 schreef superdrufus het volgende:
[..]
In 1989 was een zogenaamde harmonisatiewet voorgesteld waar studenten aan het hoger onderwijs maximaal 6 jaar over hun studie mochten doen anders kregen ze geen studiefinanciering meer en werd collegegeld verhoogd. Hierdoor daagde het lsvb de staat voor de rechter op grond van artikel 43 van het statuut van de koninkrijk der Nederlanden. De zaak kwam uiteindelijk bij de hoge raad en die bepaalde dat een wet die volgens de regering is vastgesteld niet getoetst mag worden aan de grondwet. Van de harmonisatiewet werd later afgezien.
http://www.arresten.com/s(...)rmonisatiewet-arrest
In Nederland is het niet mogelijk om wetten van de regering te toetsen aan de grondwet. Het is echter wel toegestaan om deze wetten te toetsen aan verdragen, zoals het europees verdrag voor de rechten van de mens.
Deze vraag bewaar ik evenquote:Op woensdag 24 november 2010 22:32 schreef Skv het volgende:
[..]
Vertel mij maar welke, ik heb niks extra's gezien.
Gaarne, als er iets dergelijks bestaat vind ik het vreemd dat ik er niks vanaf wist. Heb toch alles wel goed uitgezocht.quote:
Het is meer in de vorm van een financiele tegemoetkoming vanuit universiteit/hogeschool... niet vanuit het IBG.quote:Op donderdag 25 november 2010 07:47 schreef Skv het volgende:
[..]
Gaarne, als er iets dergelijks bestaat vind ik het vreemd dat ik er niks vanaf wist. Heb toch alles wel goed uitgezocht.
Dat topic gaat over de maatregel, dit topic gaat over de implicaties voor studenten die in het verleden al vertraging hebben opgelopen en hier nu ineens voor gestraft worden.quote:Op donderdag 25 november 2010 09:24 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Hier is toch al een topic over? Minimaal nominaal.... (stufi!)
Zal zelf overigens ook minimaal 3000 extra moeten gaan dokken voor vertraging in 2006 en 2007.
In dat geval volg ik het even. Ben benieuwd hoe mijn keus dat ik destijds na 2 jaar ben gestopt op de economische faculteit gaat uitpakken.quote:Op donderdag 25 november 2010 09:41 schreef Skv het volgende:
[..]
Dat topic gaat over de maatregel, dit topic gaat over de implicaties voor studenten die in het verleden al vertraging hebben opgelopen en hier nu ineens voor gestraft worden.
Maar dan heb je dus al een bachelor en master, lijkt me niet meer dan redelijk dat het dan duurder gaat worden in tijd van bezuinigingen. Maar waar ik mij aan stoor is dat studenten het nu opeens binnen de opgegeven tijd moeten halen (terwijl veel opleidingen eigenlijk meer tijd willen indelen voor hun studenten) en je dus keihard afgestraft wordt als het je niet in 1 keer lukt. En mensen worden hier al zo hard beoordeeld op papiertjes.quote:Op donderdag 25 november 2010 10:41 schreef Cortax het volgende:
Bizar, stel je doet twee studies, doet 4 jaar over beide bachelors samen, dan twee masters, waar je nog eens twee jaar over doet. Kan je dus gewoon dat laatste jaar 3000 euro aftikken, terwijl me dat dan echt onredelijk lijkt.
Hoe zit het dan met de plannen om i.p.v 4 jaar maar 3 jaar studiefinanciering uit te keren, dat kunnen ze helemaaaal niet met terugwerkende kracht invoeren lijkt me?
Alsof het magische woord kenniseconomie meteen impliceert dat iedereen "hoger onderwijs" moet volgen. Het moet kwalitatief goed zijn, niet kwantitatief. Die 3000 korting op budget is een slechte keuze, inperken freewheelen een goede.quote:Op donderdag 25 november 2010 10:35 schreef Missfortunate het volgende:
Ik vind het ook een hele slechte regeling. Pretendeer niet een kenniseconomie te zijn als je er geen cent in wilt steken.
Hoe zit dat trouwens met mensen die bewust een tweede studie zijn gaan doen en bewust de keuze hebben gemaakt om instellingsgeld te gaan betalen ('investeren in je eigen ontwikkeling') en geen studiefinanciering en OV meer te krijgen? Die betalen dan rond de 7000 euro aan instellingsgeld per collegejaar, krijgen daar een boete van 3000 euro bij en daarbovenop bezorgen ze de universiteit ook nog eens een boete van 3000 euro. Dat zou toch ook krom zijn?
Ik ben nu overigens bezig met het afronden van een tweede studie waar ik vorig jaar mee begonnen ben en waarvoor ik sowieso nog een jaar nodig heb (naast een baan van 32 uur in de week). Als ik geweten had dat de situatie dusdanig zou veranderen dat de kosten voor deze opleiding enorm zouden stijgen had ik wellicht besloten niet nog een extra studie te doen.
- edit: klopt niet helemaal wat ik zeg -quote:Op donderdag 25 november 2010 11:31 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Maar dan heb je dus al een bachelor en master, lijkt me niet meer dan redelijk dat het dan duurder gaat worden in tijd van bezuinigingen. Maar waar ik mij aan stoor is dat studenten het nu opeens binnen de opgegeven tijd moeten halen (terwijl veel opleidingen eigenlijk meer tijd willen indelen voor hun studenten) en je dus keihard afgestraft wordt als het je niet in 1 keer lukt. En mensen worden hier al zo hard beoordeeld op papiertjes.
Heel veel betalen. HBO en WO zijn hetzelfde in de ogen van OCW, dus je bent aan je 6e jaar bezig en dus mag je dokken. Is het niet omdat je te lang bezig bent, dan is het wel omdat je een tweede bachelor doet.quote:Op donderdag 25 november 2010 11:50 schreef mir1986 het volgende:
Hoe zit het eigenlijk als je met een studie begonnen bent, maar na 1 jaar gestopt bent. Daarna heb ik een andere HBO-opleiding binnen 4 jaar gehaald en nu doe ik een bachelor aan de universiteit. Hoe zit het dan?
Ik denk dat het anders zit. Ze kijken naar de nominale duur van een studie plus één jaar. Zou je stoppen met de studie voordat je hem hebt gehaald en daarna een andere doen en die in 4 jaar halen is er geen vuiltje aan de lucht, behalve dan dat je natuurlijk maar 4 jaar studiefinanciering krijgt. Wel zal je uiteraard moeten betalen voor het feit dat je bent begonnen aan een tweede studie nadat je de eerste hebt afgerond.quote:Op donderdag 25 november 2010 12:09 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Heel veel betalen. HBO en WO zijn hetzelfde in de ogen van OCW, dus je bent aan je 6e jaar bezig en dus mag je dokken. Is het niet omdat je te lang bezig bent, dan is het wel omdat je een tweede bachelor doet.
PVV zit niet in de regering en het plan komt van het CDA.quote:Op donderdag 25 november 2010 13:09 schreef tomatenrood het volgende:
Elk land krijgt de regering die het verdient, zeggen ze.
Bedank de VVD/CDA/PVV-stemmers maar![]()
![]()
Ja, en wie geeft er (gedoog)steun aan dat leuke plannetje van het CDA?quote:Op donderdag 25 november 2010 13:17 schreef Skv het volgende:
[..]
PVV zit niet in de regering en het plan komt van het CDA.
Eerst nadenken, dan schrijven.
Want dat hoort niet te kunnen.quote:Op donderdag 25 november 2010 09:41 schreef Skv het volgende:
[..]
Dat topic gaat over de maatregel, dit topic gaat over de implicaties voor studenten die in het verleden al vertraging hebben opgelopen en hier nu ineens voor gestraft worden.
Door deze maatregelen zou ik eventueel erg hard getroffen worden, omdat ik minimaal 2 jaar studievertraging door ziekte heb opgelopen.quote:Op donderdag 25 november 2010 13:09 schreef tomatenrood het volgende:
![]()
En PVV heeft helemaal geen invloed denk je?quote:Op donderdag 25 november 2010 13:17 schreef Skv het volgende:
[..]
PVV zit niet in de regering en het plan komt van het CDA.
Eerst nadenken, dan schrijven.
True. In andere landen (Noorwegen bijv.) zou bezuinigen op het onderwijs überhaupt nooit Im Frage komen, maar in Nederland wordt het onderwijs al 20 jaar lang kapot bezuinigd terwijl de politiek de mond vol heeft over de "kenniseconomie". Het is triest gesteld met ons landje.quote:Op donderdag 25 november 2010 13:24 schreef von_Preussen het volgende:
Maar nu ben ik van het failliet van de politiek overtuigd, want de compromissen die zowel links als rechts in de afgelopen 20 jaar hebben gesloten waren bijna altijd ten nadeel van iedereen.
Men mag overal meer voor betalen, maar de kwaliteit holt achteruit en elke sector moet bezuinigen.
Linkse partijen bezuinigen over het algemeen niet op onderwijs...quote:Op donderdag 25 november 2010 13:30 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
True. In andere landen (Noorwegen bijv.) zou bezuinigen op het onderwijs überhaupt nooit Im Frage komen, maar in Nederland wordt het onderwijs al 20 jaar lang kapot bezuinigd terwijl de politiek de mond vol heeft over de "kenniseconomie". Het is triest gesteld met ons landje.
Als je om dit soort redenen van plan bent om niet meer te stemmen, ben je je stem ook niet waard in mijn ogen. Ik vind dat als mensen niet stemmen, ze ook nergens over mogen klagen. Het is een grondrecht om te stemmen, neem dat recht dan ook. Ongelooflijk hoe simpel sommige mensen denken.quote:Op donderdag 25 november 2010 13:24 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Door deze maatregelen zou ik eventueel erg hard getroffen worden, omdat ik minimaal 2 jaar studievertraging door ziekte heb opgelopen.
Bij de verkiezingen heb ik, na lang wikken en wegen, toch maar besloten om te stemmen. Niet omdat ik de programma's van de partijen, maar uit ideologische overweging. Ik geloof in het vrijheid van het individu, ben dus zeer liberaal, en heb ook de VVD gestemd. Natuurlijk had ik dit niet zien aankomen, maar dat zou voor mij nog geen reden zijn geweest om anders te stemmen.
Maar nu ben ik van het failliet van de politiek overtuigd, want de compromissen die zowel links als rechts in de afgelopen 20 jaar hebben gesloten waren bijna altijd ten nadeel van iedereen.
Men mag overal meer voor betalen, maar de kwaliteit holt achteruit en elke sector moet bezuinigen. Waar gaat al dat geld dan naartoe?![]()
Nee, ik zal mijn leven lang niet meer aan het democratisch proces in Nederland deelnemen, ik heb het gehad.
Volgens mij zijn zaken als de versobering van de studiefinanciering en de invoering van de 2e fase / studiehuis onder paars gebeurd, waar ook "linkse" partijen deel van uitmaken. Heel het middelbaar onderwijs was een speeltuin voor de achterlijke droomwerelden die een heel stel socialisten voorstond.quote:Op donderdag 25 november 2010 13:35 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Linkse partijen bezuinigen over het algemeen niet op onderwijs...
Maar als mensen dan een rechts kabinet willen, tja...
Het begint al op de middelbare school, met de invoering van de 2e fase heeft men het middelbaar onderwijs inhoudelijk uitgekleed. Toen ik begonnen ben met studeren heb ik tussen veel internationale studenten gezeten, als men kijkt naar de basiskennis van bijv. wiskunde waren hun echt mijlenver verder dan "wij" Nederlanders. Tegenwoordig worden leerlingen op maatschappelijke stage en weet ik niet wat voor stomme dingen (ik kan mezelf CKV nog goed herinneren) gestuurd, terwijl ze niet een fatsoenlijk nederlands en wiskunde kunnen.quote:Op donderdag 25 november 2010 13:30 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
True. In andere landen (Noorwegen bijv.) zou bezuinigen op het onderwijs überhaupt nooit Im Frage komen, maar in Nederland wordt het onderwijs al 20 jaar lang kapot bezuinigd terwijl de politiek de mond vol heeft over de "kenniseconomie". Het is triest gesteld met ons landje.
Jij noemt het simpel, maar ik ga geen keuze maken in een situatie die geen recht doet aan mijn "stemrecht". De politiek in Nederland biedt momenteel gewoonweg geen redelijk alternatief, en dit is gewoon de druppel die de emmer doet overlopen.quote:Op donderdag 25 november 2010 13:43 schreef Skv het volgende:
[..]
Als je om dit soort redenen van plan bent om niet meer te stemmen, ben je je stem ook niet waard in mijn ogen. Ik vind dat als mensen niet stemmen, ze ook nergens over mogen klagen. Het is een grondrecht om te stemmen, neem dat recht dan ook. Ongelooflijk hoe simpel sommige mensen denken.
Jij beoordeelt het volledige politieke bestel dusdanig negatief dat je je stemrecht bereid bent neer te leggen vanwege een nog niet eens doorgevoerd beleidsvoorstel? Ik vind dat nogal cru.quote:Op donderdag 25 november 2010 13:45 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Jij noemt het simpel, maar ik ga geen keuze maken in een situatie die geen recht doet aan mijn "stemrecht". De politiek in Nederland biedt momenteel gewoonweg geen redelijk alternatief, en dit is gewoon de druppel die de emmer doet overlopen.
Er is echter nog wel 1 situatie waarin ik politiek actief zou worden, maar dat dan om huidige politiek heen.
Het is idd een andere discussie, en dit is het laatste wat ik erover zeg.quote:Op donderdag 25 november 2010 14:08 schreef Skv het volgende:
[..]
Jij beoordeelt het volledige politieke bestel dusdanig negatief dat je je stemrecht bereid bent neer te leggen vanwege een nog niet eens doorgevoerd beleidsvoorstel? Ik vind dat nogal cru.
Maargoed, dat is een andere discussie.
Niet mee eens. De Belgische scholen zijn te gericht op de samenleving van de jaren '50: veel dingen in je kop stampen e.d., maar ten eerste kan iedereen dat en ten tweede:in de informatiesamenleving van de 21e eeuw waarin je alles 1,2,3 op kunt zoeken op internet is dat totaal overbodig: je hebt veel meer aan het 'out of the box' denken en het toepassen van kennis wat je op Nederlandse scholen leert, bovendien leer je er je eigen mening te vormen en deze goed te verdedigen. Ook een belangrijke vaardigheid.quote:Op donderdag 25 november 2010 13:43 schreef von_Preussen het volgende:
Ergo:
Nederland is duur = kwaliteit middelmatig
België is goedkoop = kwaliteit is goed
In de vrije economie zou zo een situatie heel snel opgelost zijn, want iets klopt er aan dat plaatje niet.
Zo snel weet ik alleen dat D66 ook het onderwijs wil aanpakken.quote:Op donderdag 25 november 2010 13:43 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Volgens mij zijn zaken als de versobering van de studiefinanciering en de invoering van de 2e fase / studiehuis onder paars gebeurd, waar ook "linkse" partijen deel van uitmaken. Heel het middelbaar onderwijs was een speeltuin voor de achterlijke droomwerelden die een heel stel socialisten voorstond.
D66 wil het onderwijs aanpakken? Hoe kom je daar bij? Ik dacht dat dat juist de partij voor studenten was.quote:Op donderdag 25 november 2010 14:16 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Zo snel weet ik alleen dat D66 ook het onderwijs wil aanpakken.
Maar andere linkse partijen geloof ik niet. En als je het over socialisten hebt, de SP riep nog het hardst dat bezuinigen op het onderwijs en de stufi te belachelijk voor woorden was en dat we daarmee een vervolgstudie weer voornamelijk voor de rijkere mensen is weggelegd.
D66 wilt stufi naar een sociaal leensysteem omvormen en het geld wat ze daaruit krijgen regelrecht terugstoppen in het onderwijsquote:Op donderdag 25 november 2010 14:47 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
D66 wil het onderwijs aanpakken? Hoe kom je daar bij? Ik dacht dat dat juist de partij voor studenten was.
Vertrouwensbeginsel en rechtszekerheidsbeginsel zullen het wel niet mogelijk maken om de wet met terugwerkende kracht in te voeren.quote:Op donderdag 25 november 2010 10:03 schreef Gestiech het volgende:
Heeft iemand eigenlijk al eens nagekeken of zoiets uberhaupt mag..: zomaar met terugwerkende kracht mensen benadelen? Zoals al eerder aangedragen houdt men op het moment dat een keuze gemaakt wordt rekening met de op dat moment geldende regelgevingen. Je kunt onmogelijk anticiperen op wat de toekomst gaat brengen, maar je wordt wel 'gestraft' voor je keuze die toen niet nadelig was.
Graag gedaanquote:Op donderdag 25 november 2010 13:09 schreef tomatenrood het volgende:
![]()
Afaik geldt dat niet, heb ik 'ergens' gelezen... maar waarquote:Op donderdag 25 november 2010 17:11 schreef VacaLoca het volgende:
Hoe zit het dan trouwens als je een 1 of 2 jarige master gaat doen aan de uni na afronden van je HBO in 4 jaar?
Valt niet onder studievertraging me dunkt. Hier wordt toch geen boete op toegepast lijkt me?
En blijft het wel zo dat als je een 2 jarige master gaat doen na het HBO je nog recht hebt op 1 jaar StuFi?
Stufi voor de master verdwijnt überhaupt volgens het regeerakkoord. Dus nee, je krijgt niet nog een jaar stufi, je mag Rutte op je blote knieën bedanken dat je de eerste 4 jaar HBO stufi kreeg, en niet 3 jaar zoals op de universiteit.quote:Op donderdag 25 november 2010 17:11 schreef VacaLoca het volgende:
Hoe zit het dan trouwens als je een 1 of 2 jarige master gaat doen aan de uni na afronden van je HBO in 4 jaar?
Valt niet onder studievertraging me dunkt. Hier wordt toch geen boete op toegepast lijkt me?
En blijft het wel zo dat als je een 2 jarige master gaat doen na het HBO je nog recht hebt op 1 jaar StuFi?
Omdat HBO'ers in de statistieken ook als "hoger opgeleiden" staan, en da's alles wat telt volgens dit kabinet blijkbaar. Nog een leuke:quote:Op donderdag 25 november 2010 18:04 schreef Markeerstift het volgende:
Wat ik niet begrijp is waarom de MBO'ers die daarna HBO gaan doen wel worden ontzien. Zij kunnen zich wel profieleren op een hoger niveau en mensen die vanaf het HBO nog een universitaire titel willen halen worden wel tegen gehouden.
Gevolg: iedereen die dat jaar al heeft opgebruikt in de bachelor, durft niet meer aan de master te beginnen. Nederland wordt overspoeld met BSc'ers die een halve opleiding gedaan hebben.quote:Verder blijkt uit de notitie dat het jaar uitlooptijd dat studenten in het wetenschappelijk onderwijs maximaal hebben, geldt voor hun bachelor- en hun masteropleiding samen.
Dat is ook wat 'men' wil. Voor de arbeidsmarkt zijn startende BScérs nuttiger dan masters.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:44 schreef Gaspedaal het volgende:
Gevolg: iedereen die dat jaar al heeft opgebruikt in de bachelor, durft niet meer aan de master te beginnen. Nederland wordt overspoeld met BSc'ers die een halve opleiding gedaan hebben.
Is dat zo? Voor zover ik weet zijn werkgevers in NL erg terughoudend met het aannemen van WO Bachelor-afgestudeerden (ook vanwege de 'onbekendheid' hiermee, sinds de BaMa-structuur nog niet zo lang bestaat, en alleen de Master te vergelijken is met het vroegere 'doctoraal'.)quote:Op donderdag 25 november 2010 18:49 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is ook wat 'men' wil. Voor de arbeidsmarkt zijn startende BScérs nuttiger dan masters.
quote:Op donderdag 25 november 2010 18:25 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Stufi voor de master verdwijnt überhaupt volgens het regeerakkoord. Dus nee, je krijgt niet nog een jaar stufi, je mag Rutte op je blote knieën bedanken dat je de eerste 4 jaar HBO stufi kreeg, en niet 3 jaar zoals op de universiteit.
Oorzaak-gevolg heet dat. Vraag en aanbod zou je het ook kunnen noemen. Ik zie het wel gebeuren dat een WO bachelor de nieuwe standaard wordt.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:53 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Is dat zo? Voor zover ik weet zijn werkgevers in NL erg terughoudend met het aannemen van WO Bachelor-afgestudeerden (ook vanwege de 'onbekendheid' hiermee, sinds de BaMa-structuur nog niet zo lang bestaat, en alleen de Master te vergelijken is met het vroegere 'doctoraal'.)
Ach, iedereen toelaten veroorzaakt een nog grotere 6-jescultuur.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:56 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Middelmatigheid wordt in Nederland keer op keer beloond
En Balkenende maar zeuren over de 'zesjescultuur'... nee vind je het gek met zo'n beleid
Dat lijkt me sterk. Wat weet je nu eigenlijk na een gemiddelde Nederlandse bacheloropleiding? Juist in de master wordt het pas echt serieus bij de meeste opleidingen, voor zover ik weet.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:49 schreef Ryon het volgende:
Dat is ook wat 'men' wil. Voor de arbeidsmarkt zijn startende BScérs nuttiger dan masters.
Het gaat niet over iedereen toelaten, daar heeft het niks mee te maken... het gaat er over, zoals je al zei, dat een Bachelor de nieuwe standaard wordt + dat mensen met talent 'gestraft' worden omdat ze maar 3 jaar StuFi krijgen en middelmatigheid beloond wordt: MBO'ers die, als ze het slim aanpakken, 8 jaar (MBO4 + HBO) StuFi kunnen vangen.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:57 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ach, iedereen toelaten veroorzaakt een nog grotere 6-jescultuur.
Is er hier nou iemand die me duidelijkheid kan verschaffen over de rechtsgeldigheid van de aanmerking van 'langstudeerder' als de vertraging is opgelopen vóórdat dit kabinet geformeerd was? Ik voel er weinig voor om volgend jaar al 3000 extra te betalen omdat ik 2 jaar geleden een bestuursjaar heb gedaan.quote:DEN HAAG - Studenten die langer dan een jaar extra over hun studie doen moeten vanaf studiejaar 2011/2012 al veel meer gaan betalen.
© ANP
Dat wil het kabinet, zo blijkt uit een uitgelekte beleidsnotitie van het ministerie van Onderwijs. Op 1 juli 2011 zou de wetswijziging in moeten gaan. Studenten krijgen vanaf dat moment maximaal één jaar uitloop, en gaan daarna drieduizend euro extra betalen, bovenop het standaard collegegeld.
Momenteel zouden er zo'n 80.000 studenten zijn die meer dan een jaar te lang over hun studie doen.
Studenten die komend studiejaar al te lang studeren worden volgens de notitie niet ontzien. "De verhoging van het wettelijk collegegeld betreft alle (zittende) studenten die in en na het studiejaar 2011/2012 zijn ingeschreven", valt te lezen.
180 miljoen euro
De maatregel moet in 2012 al 180 miljoen euro opleveren. Ook gaan de onderwijsinstellingen drieduizend euro per langstudeerder per jaar betalen. Dit moet 190 miljoen euro opleveren in 2012.
Verder blijkt uit de notitie dat het jaar uitlooptijd dat studenten in het wetenschappelijk onderwijs maximaal hebben, geldt voor hun bachelor- en hun masteropleiding samen. Ook bij een bestuursjaar is geen ruimte voor extra uitloop. Het ministerie verwacht dat het aantal langstudeerders uiteindelijk met een kwart zal afnemen.
'Enorm cru'
Voorzitter Guy Hendricks van studentenorganisatie ISO zegt niet verrast te zijn door de inhoud van de notitie. "In het regeerakkoord viel al te lezen wat voor keiharde plannen er liggen", aldus Hendricks.
Hij noemt het 'enorm cru' dat langstudeerders over een paar maanden al geconfronteerd kunnen worden met een verhoogd collegegeld van duizenden euro's.
Volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk probeert het kabinet met de haastige maatregelen het imago van 'kille saneerder' hoog te houden.
Actie
Het ISO en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) voeren al tijden actie tegen het hoge collegegeld voor langstudeerders. Woensdag werd een petitie aangeboden aan staatssecretaris Zijlstra waar honderdduizend studenten op hadden ingetekend
Die MBO route is inderdaad belachelijk, dat ben ik met je eens. Net zoals ik de huidige HBO-P route ook tenenkrommend vind. Maar dat is een andere discussiequote:Op donderdag 25 november 2010 19:00 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Het gaat niet over iedereen toelaten, daar heeft het niks mee te maken... het gaat er over, zoals je al zei, dat een Bachelor de nieuwe standaard wordt + dat mensen met talent 'gestraft' worden omdat ze maar 3 jaar StuFi krijgen en middelmatigheid beloond wordt: MBO'ers die, als ze het slim aanpakken, 8 jaar (MBO4 + HBO) StuFi kunnen vangen.
Ja. Maar dan op wetenschappelijk gebied, waar bedrijven niet direct superveel aan hebben. Na je BSc beschik je over genoeg basiskennis om aan de slag te kunnen gaan en ben je ontwikkeld genoeg om binnen een beroepsomgeving vaardigheden aan te leren. Als Bsc ben je ook een tikkeltje goedkoper dan als master.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:59 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk. Wat weet je nu eigenlijk na een gemiddelde Nederlandse bacheloropleiding? Juist in de master wordt het pas echt serieus bij de meeste opleidingen, voor zover ik weet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonisatiewet-arrest Lijkt er allemaal verdomd veel op.quote:Op donderdag 25 november 2010 19:01 schreef Skv het volgende:
[..]
Is er hier nou iemand die me duidelijkheid kan verschaffen over de rechtsgeldigheid van de aanmerking van 'langstudeerder' als de vertraging is opgelopen vóórdat dit kabinet geformeerd was? Ik voel er weinig voor om volgend jaar al 3000 extra te betalen omdat ik 2 jaar geleden een bestuursjaar heb gedaan.
De vraag is of er in de tussentijd niet Europese regelgeving is gekomen. Daar mag wel aan getoetst worden.quote:Op donderdag 25 november 2010 19:06 schreef Ryon het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonisatiewet-arrest Lijkt er allemaal verdomd veel op.
Maar dat liep toentertijd niet goed af voor de studenten.
Twijfelachtig. Vrees het ergste, EVRM waarborgt niet het vertrouwensbeginsel dacht ik. Toch lijkt het met curieus, aangezien een besluit toch getoetst kan worden aan niet-gecodificeerde algemene beginselen van behoorlijk bestuur.quote:Op donderdag 25 november 2010 19:13 schreef eriksd het volgende:
[..]
De vraag is of er in de tussentijd niet Europese regelgeving is gekomen. Daar mag wel aan getoetst worden.
Exact. Daarom vraag ik mij af in welke hoedanigheid dit alles vastgelegd gaat worden. Indien AMVB, dan kan er getoetst worden.quote:Op donderdag 25 november 2010 19:21 schreef Cortax het volgende:
[..]
Twijfelachtig. Vrees het ergste, EVRM waarborgt niet het vertrouwensbeginsel dacht ik. Toch lijkt het met curieus, aangezien een besluit toch getoetst kan worden aan niet-gecodificeerde algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
Ik sta een beetje dubbel in deze discussie. Zoals een aantal users weten ben ik niet erg te spreken over de huidige staat van het onderwijs en de financiering ervan. Als ik echter objectief kijk naar de op handen zijnde maatregelen, dan druist dat toch behoorlijk in tegen beginselen van behoorlijk bestuur. Dus op zijn minst de mensen die nu doorstuderen geen verhoogd collegeld voorschotelen, maar mensen die met ingang van 2011 er te lang over doen wel. Dan zou het kunnen.quote:Op donderdag 25 november 2010 19:23 schreef Skv het volgende:
En wat zou de uitkomst van een dergelijke toetsing in kunnen houden? Dat de regel niet opgaat voor studenten die op dit moment al langstudeerder zijn?
Mocht het er door komen, dan hoop ik op keiharde massale protesten. Als ik weer in NL ben zal ik er zeker deel van uitmaken.
Volgens mij is die vorige opleiding niet relevant. Bij elke nieuwe opleiding die je begint mag je er het aantal jaren over doen die er voor staan plus één jaar. In jouw voorbeeld betaal je dus pas vanaf het 5e jaar de "boete" (zoals het geloof ik genoemd wordt in de stukkenquote:Op donderdag 25 november 2010 19:29 schreef Pizzabodem het volgende:
Stel: Ik stop na 1,5 studiejaar met mijn opleiding.
Ik begin aan een andere WO Bachelor van 3 jaar. Dan mag ik over deze opleiding 4 jaar doen zonder dat ik een boete krijg, maar het 5e jaar kan ik ¤3000 betalen? (Al ga ik er vanuit dat ik het wel in 3 jaar haal....) Of wordt het verrekend met de 1,5 jaar die ik al gevolgd heb.
Ik krijg voor m'n nieuwe opleiding dan wel nog slechts 2,5 jaar studiefinanciering omdat ik inmiddels 1,5 jaar heb verbruikt. Hier verandert niks aan?
Ik zou ook zeggen, deze maatregelen kan je slechts opwerpen jegens mensen die vanaf 2011-2012 beginnen met een studie, en niet mensen die ook al studeren. Hetzelfde lijkt mij te gelden voor de studiefinanciering, die wordt teruggebracht naar 3 jaar. Kan me niet voorstellen dat je dat ook kan tegenwerpen aan mensen die al studeren. Verder vind ik de maatregelen opzich ook niet zo bezwaarlijk, het gaat mij erom dat ik doordat ik dit wist mij niet goed had kunnen voorbereiden op de studie en een andere planning had gemaakt.quote:Op donderdag 25 november 2010 19:26 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik sta een beetje dubbel in deze discussie. Zoals een aantal users weten ben ik niet erg te spreken over de huidige staat van het onderwijs en de financiering ervan. Als ik echter objectief kijk naar de op handen zijnde maatregelen, dan druist dat toch behoorlijk in tegen beginselen van behoorlijk bestuur. Dus op zijn minst de mensen die nu doorstuderen geen verhoogd collegeld voorschotelen, maar mensen die met ingang van 2011 er te lang over doen wel. Dan zou het kunnen.
In een wet, want dan kan er niet getoetst wordenquote:Op donderdag 25 november 2010 19:22 schreef eriksd het volgende:
[..]
Exact. Daarom vraag ik mij af in welke hoedanigheid dit alles vastgelegd gaat worden. Indien AMVB, dan kan er getoetst worden.
Dan lukt het ze nooit dit volgend jaar in te voeren.quote:Op donderdag 25 november 2010 19:40 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
In een wet, want dan kan er niet getost worden
Ja, na de middelbare school heb ik ook genoeg kennis om aan de slag te gaan. Bij de Albert Heijn. Daar kan ik mezelf ook vaardigheden aanleren, en ik ben ook nóg goedkoper. Laten we als BV Nederland vooral op prijs met China gaan concurrerenquote:Op donderdag 25 november 2010 19:03 schreef Ryon het volgende:
Ja. Maar dan op wetenschappelijk gebied, waar bedrijven niet direct superveel aan hebben. Na je BSc beschik je over genoeg basiskennis om aan de slag te kunnen gaan en ben je ontwikkeld genoeg om binnen een beroepsomgeving vaardigheden aan te leren. Als Bsc ben je ook een tikkeltje goedkoper dan als master.
Dat laatste zou ik ook redelijk vinden. Mensen beboeten voor 'strafbare fouten' (vertraging) in het verleden, terwijl het toen nog niet strafbaar was lijkt me bijzonder onredelijk.quote:Op donderdag 25 november 2010 19:26 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik sta een beetje dubbel in deze discussie. Zoals een aantal users weten ben ik niet erg te spreken over de huidige staat van het onderwijs en de financiering ervan. Als ik echter objectief kijk naar de op handen zijnde maatregelen, dan druist dat toch behoorlijk in tegen beginselen van behoorlijk bestuur. Dus op zijn minst de mensen die nu doorstuderen geen verhoogd collegeld voorschotelen, maar mensen die met ingang van 2011 er te lang over doen wel. Dan zou het kunnen.
http://www.nu.nl/politiek(...)gen-collegegeld.htmlquote:Op donderdag 25 november 2010 19:48 schreef Gestiech het volgende:
Vervolgens begin je aan je master, en zoals ik het begrepen heb uit de teksten die ik gezien heb wordt er bij de master niet 'verder geteld', maar begint het gewoon opnieuw.
Beter lezenquote:Verder blijkt uit de notitie dat het jaar uitlooptijd dat studenten in het wetenschappelijk onderwijs maximaal hebben, geldt voor hun bachelor- en hun masteropleiding samen.
Behalve dan voor de mensen die twee studies doen, en die ook nog geconfronteerd kunnen worden met een verhoogd instellingscollegegeld. Als ik dit van te voren had geweten was ik niet begonnen aan twee studies. De maatregel vind ik dus an sich niet erg, maar je kon me er niet op voorbereiden, en daar krijg je nu de rekening van gepresenteerd.quote:Op donderdag 25 november 2010 19:48 schreef Gestiech het volgende:
Ik moet zeggen dat ik toch een beetje bij begin te draaien; zeker als dit ook nog eens geldt voor iedere studie die je begint (eerdere studies worden dus niet meegerekend). Ik vind het best redelijk om in 3 jaar een bachelor te halen. Eventueel doe je er een jaar langer over, nou dan wordt het 4 jaar. Vervolgens begin je aan je master, en zoals ik het begrepen heb uit de teksten die ik gezien heb wordt er bij de master niet 'verder geteld', maar begint het gewoon opnieuw. Op zich is er niet zoveel mis mee dat mensen afgeremd worden. Ik werk nu 16 uur naast mijn studie, woon volledig op mezelf - niet op kamers dus - en studeer psychologie. Ik heb best veel vrije tijd. En dan studeer ik ook nog eens in Maastricht waar ze het PGO systeem gebruiken. Dat is zowel een grotere tijdsinvestering vanuit jezelf als meer aanwezigheidsplicht.
Dan is het gras hier nog steeds iets groenerquote:Ministers have announced plans to allow universities in England to charge tuition fees of up to £9,000 per year, amid major budget cuts to institutions' teaching budgets.
Students doing three-year courses charged at £6,000 will leave university with about £30,000 of debt - if courses go up to £9,000, debts will be closer to £38,000. Half of all graduates will not have paid the full amount off by the time the debt is wiped out after 30 years.
Dat is de interpretatie van nu.nl. Hier staat:quote:Op donderdag 25 november 2010 19:50 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/politiek(...)gen-collegegeld.html
[..]
Beter lezen
Klopt. Maar dan neem je als student wel een enórm risico als je besluit om na je bachelor 'gewoon' de daarop volgende master te doen: stel dat je je master niet in een jaar haalt? Gevolg: de helft durft dat risico niet aan en houdt het bij de bachelor.quote:Op donderdag 25 november 2010 19:59 schreef Gestiech het volgende:
[..]
Dat is de interpretatie van nu.nl. Hier staat:
Dat ene jaar mag maar een keer worden gebruikt, en geldt dus niet meer als studenten bijvoorbeeld na een bachelor nog een master gaan doen.
Oftewel, als je al een jaar uitloop hebt gehad in je bachelor, heb je niet ook weer de mogelijkheid tot een jaar uitloop bij je master. Dat is waarschijnlijk ook waar jij op doelt. Wat ik echter bedoel, is dat je, als je 4 jaar doet over je bachelor, je wel nog gewoon je master gefinancierd krijgt (dat je het reguliere collegeld betaalt). Je mag alleen niet meer uitlopen. Dus je kunt over een 2 jarige master gewoon 2 jaar doen, en 4 jaar over je bachelor. Dan ben je dus 6 jaar bezig, en betaal je geen hoge bedragen.
Als je 1 maandje vertraging hebt hoef je natuurlijk niet de volle mep te betalen.quote:Op donderdag 25 november 2010 20:03 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Klopt. Maar dan neem je als student wel een enórm risico als je besluit om na je bachelor 'gewoon' de daarop volgende master te doen: stel dat je je master niet in een jaar haalt? Gevolg: de helft durft dat risico niet aan en houdt het bij de bachelor.
Volgens mij is het juist zo dat je dan gewoon aan het langstuderen bent, en dus na 2,5 jaar in je 2e bachelor begint met het boetecollegegeld te betalen. Ervanuitgaande dat je de bachelors naadloos achter elkaar kunt volgen.quote:Op donderdag 25 november 2010 19:29 schreef Pizzabodem het volgende:
Stel: Ik stop na 1,5 studiejaar met mijn opleiding.
Ik begin aan een andere WO Bachelor van 3 jaar. Dan mag ik over deze opleiding 4 jaar doen zonder dat ik een boete krijg, maar het 5e jaar kan ik ¤3000 betalen? (Al ga ik er vanuit dat ik het wel in 3 jaar haal....) Of wordt het verrekend met de 1,5 jaar die ik al gevolgd heb.
Ik krijg voor m'n nieuwe opleiding dan wel nog slechts 2,5 jaar studiefinanciering omdat ik inmiddels 1,5 jaar heb verbruikt. Hier verandert niks aan?
Is dat zo? Krijg je dan 'korting op je boete'? (wat een termquote:Op donderdag 25 november 2010 20:06 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Als je 1 maandje vertraging hebt hoef je natuurlijk niet de volle mep te betalen.
Is dat zo? Mag je een boete ook later in je loopbaan terugbetalen, net als de reguliere studieschuld?quote:Op donderdag 25 november 2010 20:07 schreef Gestiech het volgende:
Dat, en om eerlijk te zijn, 3000 euro lenen via IBG is nou ook weer niet killing voor je hypotheek ofzo.
Je kunt sowieso nog van ib-groep lenen, dus hoe die boete ook wordt berekend, dat doet er niet toe. Je kunt gewoon lenen via ibg. Dus je leent gewoon die 3000 bij elkaar, en klaar.quote:Op donderdag 25 november 2010 20:11 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Is dat zo? Krijg je dan 'korting op je boete'? (wat een term)
[..]
Is dat zo? Mag je een boete ook later in je loopbaan terugbetalen, net als de reguliere studieschuld?
Hoe je het ook noemt, het blijft onredelijk om studenten die nu al langstudeerder zijn te confronteren met een verhoging van het collegeld met meer dan 200% omdat ze in het verleden vertraging hebben opgelopen en dat toen niet strafbaar was.quote:Op donderdag 25 november 2010 20:13 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Kijk, het heet dan wel boete, maar het is gewoon verhoging van het collegegeld voor bepaalde studenten met ¤ 3000 per jaar. Studeer je maar een gedeelte van het jaar, dan betaal je maar een gedeelte van het jaar dat hoge collegegeld. Waarschijnlijk zal het maximumbedrag van het "collegegeldkrediet" bij de DUO ook verhoogd worden.
Je hoeft nu iig geen heel jaar collegegeld ervoor te betalen, nee.quote:Op donderdag 25 november 2010 20:11 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Is dat zo? Krijg je dan 'korting op je boete'? (wat een term)
[..]
Is dat zo? Mag je een boete ook later in je loopbaan terugbetalen, net als de reguliere studieschuld?
Ik doe nu een Bachelor opleiding van 4 jaar. Dus dan zou je in je 6e jaar die 3000 euro gaan betalen.quote:Op donderdag 25 november 2010 20:08 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Volgens mij is het juist zo dat je dan gewoon aan het langstuderen bent, en dus na 2,5 jaar in je 2e bachelor begint met het boetecollegegeld te betalen. Ervanuitgaande dat je de bachelors naadloos achter elkaar kunt volgen.
Even quoten deze voor de doodsverwensing.quote:Op donderdag 25 november 2010 21:16 schreef Athlon64x het volgende:
Wat een tering debiel die Rutte serieus ik hoop dat ze aanslag plegen op die idiootVVD= staat voor rijke lui kindjes die alleen denken aan IKKE IKKE EN REST KAN STIKKEN
![]()
doe ik nietquote:Op donderdag 25 november 2010 21:22 schreef eriksd het volgende:
[..]
Even quoten deze voor de doodsverwensing.![]()
Wat dan? Zwaar verwonden? Of een surpriseparty.quote:
Misschien koppelen ze het gewoon aan het moment dat je geen stufi meer krijgt: als je 1 jaar na die datum nog steeds studeert begin je het hogere collegegeld te betalen. In jouw voorbeeld zou je de laatste anderhalf jaar van je studie geen stufi meer krijgen, en het laatste half jaar het hogere collegegeld moeten betalen.quote:Op donderdag 25 november 2010 20:53 schreef Pizzabodem het volgende:
[..]
Ik doe nu een Bachelor opleiding van 4 jaar. Dus dan zou je in je 6e jaar die 3000 euro gaan betalen.
Stel ik kap na 1,5 jaar (Dus in januari 2011), en begin in september 2011 aan een nieuwe 3 jarige WO Bachelor opleiding. Er vanuitgaande dat ik die binnen 3 jaar haal, dan ben ik in totaal 5 jaar bezig geweest om een Bachelor te halen = dus geen 3000 euro betalen?
Het is mij dus niet duidelijk naar welk aantal jaren ze kijken als je switcht van studie. (HBO --> WO, 3jaar --> 4 jaar)
Het beleid wordt nog niet gevoerd. Het besluit is ook nog niet genomen. Een beetje voorbarig om al massaal te gaan protesteren. Maar ik weet dat de studentenorganisaties al druk bezig zijn hiermee.quote:Op donderdag 25 november 2010 21:26 schreef sitting_elfling het volgende:
Mensen hebben natuurlijk al het recht te klagen op dit kabinet. Deze maatregelen zijn in geen enkele manier positief voor de kwaliteit van het onderwijs. En als het kabinet nou echt de ballen had om wat beter beleid te voeren was deze hele discussie er niet geweest. Dan had men kunnen investeren in de kwaliteit van het onderwijs in plaats van extra maatregelen verzinnen die het voor de student niet makkelijker maken. De internationale concurrentie positie wordt er hierdoor ook niet beter op.
Dat het kabinet dit beleid zo gemakkelijk kan voeren zonder gezeur van de burgers/studenten etc. is mij echt een raadsel.
quote:Op donderdag 25 november 2010 21:16 schreef Athlon64x het volgende:
Wat een tering debiel die Rutte serieus ik hoop dat ze hem gaan ontvoeren die idiootVVD= staat voor rijke lui kindjes die alleen denken aan IKKE IKKE EN REST KAN STIKKEN
![]()
Maar laten we realistisch wezen. De kans dat dit gebeurt is behoorlijk groot..quote:Op donderdag 25 november 2010 21:48 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Het beleid wordt nog niet gevoerd. Het besluit is ook nog niet genomen. Een beetje voorbarig om al massaal te gaan protesteren. Maar ik weet dat de studentenorganisaties al druk bezig zijn hiermee.
En terecht. Ik heb net even een mail gestuurd naar de LKVV, ISO en LVSB. Ze doen goed werk.quote:Op donderdag 25 november 2010 21:48 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Het beleid wordt nog niet gevoerd. Het besluit is ook nog niet genomen. Een beetje voorbarig om al massaal te gaan protesteren. Maar ik weet dat de studentenorganisaties al druk bezig zijn hiermee.
En dan?quote:Op donderdag 25 november 2010 21:22 schreef eriksd het volgende:
[..]
Even quoten deze voor de doodsverwensing.![]()
Ok gelukkig, dat scheelt iig. Ik ben nu ook aan het overwegen om een baantje te nemen voor 10 tot 12 uur/week, levert wel iets studievertraging op waarschijnlijk. Dat verhoogde collegegeld gaat wel meetellen nu. Ik moet maandag laten weten of ik de baan accepteer.quote:Op donderdag 25 november 2010 22:36 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Je kan collegegeld gewoon per maand betalen. Je hoeft dus niet een heel jaar te betalen als je maar een paar maanden studeert.
Onzin, daar wordt ook lomp bezuinigd. 0,7% bbp.quote:Op donderdag 25 november 2010 22:37 schreef PizzaMizza het volgende:
Wel op dit bezuinigen maar niet op ontwikkelingshulp
Dat kan ik nog wel begrijpen, je motiveert mensen een huis te kopen. Mensen lenen meer > Banken lenen meer uit > Er is meer geld beschikbaar > Meer vraag > Meer Productie > Extra welvaartquote:Op donderdag 25 november 2010 22:38 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Wel op dit bezuinigen maar niet op de hypotheekrenteaftrekKabinet van de babyboomers is het.
woehoeeeeee.... nu is het zeker weer tijd voor de doofpot?quote:Op donderdag 25 november 2010 22:41 schreef Skv het volgende:
[..]
Onzin, daar wordt ook lomp bezuinigd. 0,7% bbp.
Dat zeg ik niet, je vertelt alleen onzin als je stelt dat er op ontwikkelingshulp niks wordt bezuinigd. Ik vind de nieuwe focus wel goed eigenlijk: meer richten op de combi tussen buitenlands en NL bedrijfsleven, vooral in de agriculturele en watersector. Valt nog best wat leuks mee te doen!quote:Op donderdag 25 november 2010 22:44 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
woehoeeeeee.... nu is het zeker weer tijd voor de doofpot?
Studenten die 3000 euro moeten betalen maar Afrikanen die gratis geld krijgen terwijl ze niks voor NL doen... vergelijkbaar!
Idd heel erg leuk dat. Maar kunnen we dan die miljarden beter niet in NLse bedrijfsleven gooien?quote:Op donderdag 25 november 2010 22:46 schreef Skv het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, je vertelt alleen onzin als je stelt dat er op ontwikkelingshulp niks wordt bezuinigd. Ik vind de nieuwe focus wel goed eigenlijk: meer richten op de combi tussen buitenlands en NL bedrijfsleven, vooral in de agriculturele en watersector. Valt nog best wat leuks mee te doen!
Volgens mij lees je niet goed...quote:Op donderdag 25 november 2010 19:06 schreef Ryon het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonisatiewet-arrest Lijkt er allemaal verdomd veel op.
Maar dat liep toentertijd niet goed af voor de studenten.
Oftewel, de studenten hebben toen hun gelijk behaald... ik maak me alleen zorgen over dat cassatieberoep - houdt dat in dat de actie van de rechter toen te betwijfelen was en het dus niet nogmaals zo gaat lukken?quote:Bezuinigingen in het hoger onderwijs, neergelegd in de "Harmonisatiewet", leidden tot een verhoging van het collegegeld en tot beperking van het recht op studiefinanciering voor een bepaalde groep studenten. Zij vorderden van de president in kort geding de Staat te bevelen de nieuwe wetsbepalingen niet toe te passen, omdat deze in strijd zouden zijn met (onder meer) de rechtszekerheid, neergelegd in artikel 43 van het Statuut:
"1. Elk der landen draagt zorg voor de verwezenlijking van de fundamentele menselijke rechten en vrijheden, de rechtszekerheid en de deugdelijkheid van het bestuur.
2. Het waarborgen van deze rechten, vrijheden, rechtszekerheid en deugdelijkheid van bestuur is aangelegenheid van het Koninkrijk."
De president achtte de wetsbepalingen in strijd met het Statuut en wees de vordering toe. Het cassatieberoep van de Staat werd toegewezen.
Ja, dat zou ik dus maar niet denken! De wetgeving met betrekking tot de tweedestudie (instellingscollegegeld) is met enig misbaar door de 2e kamer goedgekeurd en zonder dat iemand het merkte door de 1e kamer gevlogen. Voor je het wist, was het ingevoerd. En omdat niemand protesteert, zitten we nu met de gebakken peren.quote:Op donderdag 25 november 2010 19:41 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dan lukt het ze nooit dit volgend jaar in te voeren.
De hoge raad vond net zoals de rechtbank de actie ook schofterig zo blijkt uit hun motivatie. Alleen mogen dergelijke wetten niet door de rechter aan de grondwet (statuut in dit geval) getoetst worden, waardoor de studenten van de rechter niet de bescherming kregen waar zij dachten recht op te hebben. Dat moet de wetgever zelf doen.quote:Op donderdag 25 november 2010 23:21 schreef Skochsela het volgende:
[..]
Volgens mij lees je niet goed...
[..]
Oftewel, de studenten hebben toen hun gelijk behaald... ik maak me alleen zorgen over dat cassatieberoep - houdt dat in dat de actie van de rechter toen te betwijfelen was en het dus niet nogmaals zo gaat lukken?
Dat zal ze leren!quote:Beste Mark,
Zojuist las ik het volgende: ''Bij een jaar studievertraging wordt het collegegeld vanaf 2011 met 3000 euro verhoogd en raakt de student zijn OV kwijt''
Daarna ben ik op op zoek gegaan naar jouw carrière als student. Ik kwam het volgende tegen: ''Na een gymnasiumopleiding in zijn geboortestad Den Haag volgde Rutte vanaf 1985 een geschiedenisstudie aan de Rijksuniversiteit Leiden, die hij voltooide in 1992.''
Als ik zeg hypocriet, is dat dan het juiste woord?
Met vriendelijke groet,
Bascross
Volgens mij zijn er veel meer politici die er veel te lang over gedaan hebben. Brinkhost, Verhagen, Balkenende... etc.quote:
Er zullen ongetwijfeld meer zijn, want het is niet zo moeilijk om studievertraging op te lopen. Daarom is het ook zo'n kut maatregel. Vooral omdat er niet eens naar de reden van de vertraging wordt gekeken.quote:Op vrijdag 26 november 2010 01:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er veel meer politici die er veel te lang over gedaan hebben. Brinkhost, Verhagen, Balkenende... etc.
Maar uiteraard, goed punt!
Nou ja, ik doe zelf ook al (veel) te lang over mijn studie, maar dat wil niet zeggen dat ik tegen maatregelen ben om sneller afstuderen te bevorderen, integendeel. ECHTER doe je dat niet door te bezuinigen. Investeren in betere begeleiding,voorlichting en opleidingen in het algemeen zou de norm moeten zijn. Studenten moeten wel gewoon de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen, anders kunnen we net zo goed het VWO een paar jaar langer kunnun maken.quote:Op vrijdag 26 november 2010 08:48 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Verhagen is misschien nog wel het mooiste voorbeeld; # Geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Leiden (1975-1986; afgestudeerd in 1986)
Wat een enorme klootzak als je dan achter deze maatregel kan staan.
Een vriendin van me heeft ze allemaal eens opgezocht:quote:Op vrijdag 26 november 2010 08:48 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Verhagen is misschien nog wel het mooiste voorbeeld; # Geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Leiden (1975-1986; afgestudeerd in 1986)
Wat een enorme klootzak als je dan achter deze maatregel kan staan.
Al is het een dorp per keer, je redt er wel levens mee.quote:Op donderdag 25 november 2010 22:43 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Dat kan ik nog wel begrijpen, je motiveert mensen een huis te kopen. Mensen lenen meer > Banken lenen meer uit > Er is meer geld beschikbaar > Meer vraag > Meer Productie > Extra welvaart
Alhoewel dat wel te 'algemeen' is.
Maar ik snap niet hoe wij Afrika helpen... Jaren lang al dat geld... 4 miljard per jaar(?) Toch?
4 miljard per jaar.... en nog is afrika niet een stapje dichterbij?
Zo kun je volgens mij ook nog wel even doorgaan met de kamerleden van de partijen die hier voor gaan stemmen.quote:Op vrijdag 26 november 2010 10:56 schreef Skochsela het volgende:
[..]
Een vriendin van me heeft ze allemaal eens opgezocht:
Rutte heeft 7 jaar over zijn studie geschiedenis gedaan.
Verhagen heeft 11 jaar over zijn studie geschiedenis gedaan.
Wilders heeft alleen wat deelcertificaten aan de open universiteit gehaald en voor de rest in de kibboets gezeten.
Maar ach, die paar duizend trekken zij vast wel af van de belasting, of korten ze op hun Balkenende-norm salaris.
Dan de overige ministers:
Donner, 6 jaar.
Prof. Dr. Rosenthal zou beter moeten weten. 7 jaar politicologie.
Hillen, 1966-67 HBO, vervolgens 'tot' 1974 universiteit. Al met al 8 jaar.
De Jager: vaag... "De Jager studeerde aan de Universiteit Nyenrode waar hij in 1990 een Bachelor of Business Administration behaalde. Daarna studeerde hij aan de Erasmus Universiteit waar hij in 1994 zijn doctoraalexamen behaalde in twee afstudeerrichtingen, namelijk sociologische economie en bedrijfseconomie. Ook studeerde hij in 1996 af in Nederlands recht aan dezelfde universiteit." In elk geval ook zeker langer dan nominaal mag ik aannemen?
Leers: planologie/ruimtelijke economie, Katholieke Universiteit Nijmegen, van 1969 tot 1975. 6 jaar.
Schultz van Haegen studeerde van 1988 tot 1994. 6 jaar.
Van Bijsterveldt-Vliegenthart: verpleegkunde. Geen idee wat dat voor niveau is en hoe lang ze erover gedaan heeft.
Kamp heeft een of andere controleursopleiding gedaan (belastingdienst) en daar 3 jaar over gedaan. Geen idee hoe normaal dat is, want ik heb via google gezien dat er ook zijn die maar 1 of 2 jaar de controleursopleiding gedaan en afgerond hebben, maar wellicht heeft hij meerdere opleidingen daar gedaan? Anders dus ook niet nominaal...
Opstelten, geen idee. Studeerde in december 1969 af, werd geboren in 1944. Gaan we er maar van uit dat hij pas is gaan studeren in 1964 of 1965? Hm? Ja? Juist ja. Helemaal nominaal he, ja joh. Paar maanden uitloop zeker, ja? Hm.
Schippers: politicologie, Rijksuniversiteit Leiden, van 1985 tot 1991. 6 jaar dus. Ja, maar heeft ook een half jaar in India gezeten om daar een studie te doen in 1990.
Bij mijn weten duurt een universitaire opleiding normaliter 4 of 5 jaar en alleen studies als geneeskunde 6 jaar of langer nominaal.
wo/hbo??quote:Op donderdag 25 november 2010 22:36 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Je kan collegegeld gewoon per maand betalen. Je hoeft dus niet een heel jaar te betalen als je maar een paar maanden studeert.
Net goed lijkt me. Helemaal geen sprake van 'fraude'. Gewoon fraude.quote:Op vrijdag 26 november 2010 18:15 schreef fgaan220 het volgende:
alsof het allemaal niet erg genoeg is, willen ze ook de 'fraude' met de studifi harder aan gaan pakken. Om de een of de andere manier willen ze het studerend nederland niet makkelijker maken.
Lijkt me niet meer dan logisch toch?quote:Op vrijdag 26 november 2010 18:15 schreef fgaan220 het volgende:
alsof het allemaal niet erg genoeg is, willen ze ook de 'fraude' met de studifi harder aan gaan pakken. Om de een of de andere manier willen ze het studerend nederland niet makkelijker maken.
hij doelt waarschijnlijk op kamers waarbij het niet mogelijk is je in te schrijven (mag heel niet, maar komt wel voor) maar ik ken persoonlijk meer studiegenoten die het doen om de boel te op te lichten dan vanwege huisvestingsgedoe. Dus terecht, ipv te klagen over de handhaving kan je beter over het huurbeleid klagen.quote:Op vrijdag 26 november 2010 19:10 schreef Gestiech het volgende:
[..]
Net goed lijkt me. Helemaal geen sprake van 'fraude'. Gewoon fraude.
Is daar jurisprudentie over? Is het ooit eerder voorgekomen dat een niet-formele boete toch als 'boete' werd beschouwd? Zou interessant zijnquote:Op vrijdag 26 november 2010 16:28 schreef pretpor het volgende:
1. Een boete (danwel een dusdanige verhoging van het collegegeld) moet worden gezien als een straf.
Het probleem daarbij is dat je als rechter wel ergens aan moet kunnen toetsen, en of het legaliteitsbeginsel in een verdrag is vastgelegd, is geloof ik nog maar de vraag.quote:2. Om een straf op te kunnen leggen zijn een aantal criteria van toepassing, waaronder het legaliteitsbeginsel: Dit houdt in dat geen straf kan worden opgelegd zonder voorafgaande wetsbepaling die deze handeling strafbaar stelt.
Als ze op tijd deze maatregel de status van wet in formele zin kunnen geven, kun je die gang naar de bestuursrechter wel op je buik schrijven.quote:Als studenten in 2011 een boete ontvangen voor studievertraging die zij vóór de wetsbepaling hebben opgelopen dan is het bovenstaande niet van toepassing, óf de regering kiest ervoor om het legaliteitsbeginsel te schenden. Ik denk echter niet dat een bestuursrechter er ook voor zal kiezen om het belangrijkste beginsel van de rechtstaat te schenden.
Dat is terecht. Die mensen mag je wat mij betreft nog 10x zo hard naaien. Thuiswonen, maar wel ¤250/maand willen vangen.quote:Op vrijdag 26 november 2010 18:15 schreef fgaan220 het volgende:
De maximale hoogte van het collegegeld is bij wet vastgesteld. Wil je daar over heen gaan, moet je dus boetes gaan uitdelen of wederom de wet aanpassen.quote:Op vrijdag 26 november 2010 23:32 schreef pretpor het volgende:
Of hiertoe jurisprudentie aanwezig is weet ik niet. Maar een verhoging van 3000 t.o.v. mensen die wel op tijd zijn, lijkt mij een straf, hoe kun je anders een verhoging van 200% verklaren waar geen tijdige aankondiging voor is geweest. Met tijdige aankondiging bedoel ik: redelijkerwijs in de gelegenheid gesteld worden onder de 'maatregel' vandaan te kunnen komen.
Ik kan persoonlijk niet anders concluderen dan dat dit een straf is en dat ik niet in de gelegenheid ben gesteld aan deze straf te ontkomen.
Het toetsingsverbod was mij even ontschoten. Blijft dan waarschijnlijk alleen nog over: de verhoging moet worden gezien als een straf (een bepaald ongewenst handelen wordt ontmoedigd met een verhoging van bijna 200% = te disproportioneel om te zien als een redelijke verhoging voor extra gemaakte kosten en is dus een straf) en omdat het moet worden gezien als een straf moet het voldoen aan het legaliteitsbeginsel.
Deze maatregel is ook puur bedacht om geld binnen te halen. Ze verpakken natuurlijk leuk: ''mensen die te lang studeren, moeten meer betalen'', maar het is een lachwekkende maatregel.quote:Op zaterdag 27 november 2010 10:30 schreef Sodium het volgende:
Zeer verbaasd over deze plannen. Afgezien van het feit er dadelijk weinig tot geen ruimte meer bestaat voor extracurriculaire activiteiten (iets wat de persoonlijke ontwikkeling over het algemeen ten goede komt), vind ik het uitermate bedenkelijk dat door deze maatregel ook studenten die om medisch of persoonlijk gegronde redenen vertraging oplopen, financieel zwaar getroffen worden. Nog bedenkelijker vind ik het dat de maatregel met 'terugwerkende kracht' ingevoerd wordt en daardoor de huidige generatie studerenden (die in het verleden niet de kans hebben gehad in te spelen op de maatregel) met grote problemen confronteert.
Ik begrijp dat langstudeerders de maatschappij veel geld kunnen kosten en ik begrijp dat het om die reden niet gewenst is dat mensen (te) lang over hun studie doen, maar deze maatregel is mijns inziens niet specifiek op de langstudeerder gericht en raakt daarom kant noch wal. Zie ook niet hoe deze beoogde maatregel de onderwijskwaliteit ten goede moet komen.
Ik ben het helemaal met je eens: het is een zwak argument om zo'n maatregel door te voeren. En zoals velen hier al doen, vraag ik mij af in hoeverre het 'met terugwerkende kracht' ingevoerd mág worden. Deze maatregel brengt voor sommige van de huidige studenten namelijk een onvoorzien hoge kostenpost met zich mee; enwel een die zij niet vooraf hebben kunnen incalculeren.quote:Op zaterdag 27 november 2010 16:24 schreef bascross het volgende:
[..]
Deze maatregel is ook puur bedacht om geld binnen te halen. Ze verpakken natuurlijk leuk: ''mensen die te lang studeren, moeten meer betalen'', maar het is een lachwekkende maatregel.
Niet eerlijk om het probleem af te wentelen op de volgende generatie? Zo gaat het toch altijd? Ik had ook graag gewoon langer willen studeren wat vroeger makkelijker mogelijk was. Of ik nu een tweede master, die totaal verschillend is van mijn huidige opleiding, nog wel ga doen weet ik nog niet.quote:Op zaterdag 27 november 2010 17:26 schreef Sodium het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens: het is een zwak argument om zo'n maatregel door te voeren. En zoals velen hier al doen, vraag ik mij af in hoeverre het 'met terugwerkende kracht' ingevoerd mág worden. Deze maatregel brengt voor sommige van de huidige studenten namelijk een onvoorzien hoge kostenpost met zich mee; enwel een die zij niet vooraf hebben kunnen incalculeren.
Waarmee ik niet zeg dat het eerlijk is om het probleem af te wentelen op de volgende generatie, maar dat terzijde...
Ach, dit kabinet wentelt elk probleem al af op de volgende generatie, dus daar maakt het zich echt niet druk om.quote:Op zaterdag 27 november 2010 17:26 schreef Sodium het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens: het is een zwak argument om zo'n maatregel door te voeren. En zoals velen hier al doen, vraag ik mij af in hoeverre het 'met terugwerkende kracht' ingevoerd mág worden. Deze maatregel brengt voor sommige van de huidige studenten namelijk een onvoorzien hoge kostenpost met zich mee; enwel een die zij niet vooraf hebben kunnen incalculeren.
(waarmee ik overigens niet zeg dat het eerlijk is om het probleem af te wentelen op de volgende generatie, maar dat terzijde...)
Wat begrijp je niet aan het woord fraude?quote:Op vrijdag 26 november 2010 18:15 schreef fgaan220 het volgende:
Uiteraard, het is veelal de 'generatie daarna' die zal moeten betalen. Dat geldt voor ons maar ook voor de generatie voor en na ons. Huidig beleid blijkt dan onbetaalbaar en wordt afgeschaft; zo gaat dat, helaas. Wat ik echter bedoel te zeggen is dat ik de maatregel zowel voor de huidige als toekomstige generatie studenten oneerlijk en buitenproportioneel zwaar vind. Als er al een dergelijke bezuinigingsmaatregel op onderwijs moet komen, zou ik pleiten voor een maatregel waarbij rekening gehouden wordt met de verschillende redenen van vertraging die iemand kan hebben en waarbij er geen sprake is van negatieve financiele prikkels naar de onderwijsinstituten.quote:Op zaterdag 27 november 2010 17:29 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Niet eerlijk om het probleem af te wentelen op de volgende generatie? Zo gaat het toch altijd? Ik had ook graag gewoon langer willen studeren wat vroeger makkelijker mogelijk was. Of ik nu een tweede master, die totaal verschillend is van mijn huidige opleiding, nog wel ga doen weet ik nog niet.
Ik snap m nu pasquote:Op zondag 28 november 2010 15:15 schreef xibalba het volgende:
Voorbeeld Rutte doet volgen:
Allemaal Bachelor....
Dit is de beste.quote:Op zondag 28 november 2010 15:15 schreef xibalba het volgende:
Allemaal Bachelor....
Waarom is het zo slecht georganiseerd zo'n protest? Nog even 1 dag van tevoren... in elke stad een beetje. Dit zet toch geen zoden aan de dijk...quote:Studenten naar Den Haag voor demonstratie
Uitgegeven: 28 november 2010 13:56
Laatst gewijzigd: 28 november 2010 15:12
DEN HAAG Een Facebook-oproep om te protesteren tegen de onderwijsplannen van het kabinet lijkt succes te hebben. Ruim duizend studenten hebben toegezegd maandag te gaan komen.
SP-Kamerlid Jasper van Dijk deed de oproep en belooft oliebollen uit te delen aan iedereen die komt.
Het blijft een Facebook-actie dus geen officiële demonstratie. Het is dus nog maar de vraag hoeveel mensen er werkelijk komen, maar de eerste signalen zijn gunstig, aldus Van Dijk, die de Haagse politie heeft ingelicht.
Nodig
Volgens Van Dijk is actie nodig, omdat studenten volgens de kabinetsplannen al op 1 september te maken krijgen met verregaande hervormingen.
Studenten die meer dan een jaar langer over hun studie doen moeten vanaf dat moment drieduizend euro extra gaan betalen.
De pineut
Studenten zal dat rauw op hun dak vallen. Als je bijvoorbeeld een jaar hebt geïnvesteerd in bestuurswerk of in andere vormen van verbreding en verdieping, ben je vanaf 1 september de pineut. Er is geen overgangsregeling. Met name studenten die het van huis uit minder hebben,
worden hierdoor hard getroffen, stelt Van Dijk.
Ook in Groningen zijn maandag acties tegen de onderwijsplannen. Daar worden rond de tweeduizend studenten verwacht.
De SP'er zal samen met LSVb-voorzitter Sander Breur het woord voeren tijdens de demonstratie in Den Haag. Ook zullen studieverenigingen aanwezig zijn. Begin volgend jaar staat er nog een demonstratie in de planning.
© NU.nl/Lucas Benschop
Ik denk dat het ISO of de LSvB nog wel met iets officieels komen.quote:Op zondag 28 november 2010 15:34 schreef alors het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)ag-demonstratie.html
[..]
Waarom is het zo slecht georganiseerd zo'n protest? Nog even 1 dag van tevoren... in elke stad een beetje. Dit zet toch geen zoden aan de dijk...
Kan er geen massaal protest georganiseerd worden in Den Haag, en dan niet zo'n mietjes actie. Lekker het Binnenhof blokkeren ofzo.
Naar mij is wel mail verstuurd, maar ik zit op de uni. Ik kan morgen alleen niet.quote:Op zondag 28 november 2010 22:07 schreef Renesite het volgende:
In Groningen? 2000 studenten verwacht? Waarom weet heel Groningen er nog niet af? Waarom zit er nog geen oproep in mijn mailboxje?
Alle Groningers die ik ken wisten er vanaf. Zal wel een boel gerel worden.quote:Op zondag 28 november 2010 22:07 schreef Renesite het volgende:
In Groningen? 2000 studenten verwacht? Waarom weet heel Groningen er nog niet af? Waarom zit er nog geen oproep in mijn mailboxje?
Hanze is niet zo actief met die dingen, blijkt wel weer..quote:Op zondag 28 november 2010 22:09 schreef alors het volgende:
[..]
Naar mij is wel mail verstuurd, maar ik zit op de uni. Ik kan morgen alleen niet.
Hmmm... Ik zou bijna vrij willen vragen van stage!quote:Op zondag 28 november 2010 22:10 schreef Ryon het volgende:
[..]
Alle Groningers die ik ken wisten er vanaf. Zal wel een boel gerel worden.
hahahaha. nee sorry. Geen enkele verandering van de afgelopen decennia heeft voor kwalitatief beter onderwijs gezorgd, en ook dit zal alleen maar voor meer zesjescultuur zorgen.quote:Op zondag 28 november 2010 22:06 schreef FastFox91 het volgende:
Ik protesteer niet, want ik heb mij niet verdiept in alle maatregelen, maar ik heb het gevoel dat de meeste studenten de maatregelen overschatten. Ben ik de enige die denkt dat een aantal maatregelen zorgt voor een hoger slagingspercentage en beter kwaliteit onderwijs?
Leg uit, hoe kan er nou een betere kwaliteit ontstaan als men mensen de kans niet gunt om te binden met de studie? Er is nog nooit iets moois gekomen uit de student die 'netjes' de vakken volgt. Uitzonderlijke projecten komen voort uit het feit dat mensen zo gemotiveerd zijn dat ze al die in het project steken.quote:Op zondag 28 november 2010 22:06 schreef FastFox91 het volgende:
Ik protesteer niet, want ik heb mij niet verdiept in alle maatregelen, maar ik heb het gevoel dat de meeste studenten de maatregelen overschatten. Ben ik de enige die denkt dat een aantal maatregelen zorgt voor een hoger slagingspercentage en beter kwaliteit onderwijs?
Als het georganiseerd vantevoren was geregeld. Er een redelijke termijn was gegeven. Men diverse oproepen had gedaan via LsVB, universiteiten en hogescholen. Ja dan was er een kans geweest dat ik wel naar Den Haag was gegaan. Maar zoals het nu geregeld is weet er A niemand van en is B het tijdsbestek te kort geweest.quote:Op maandag 29 november 2010 11:49 schreef KomtTijd... het volgende:
Wie gaan/zijn er allemaal naar Den Haag vandaag?
Hier hangen behoorlijk wat posters e.d.. Het station krioelde van de VSSD-mensen. En sja, ik kan er ook niets aan doen dat die idioot van een Rutte zo snel en ondoordacht te werk wil gaan.quote:Op maandag 29 november 2010 11:59 schreef Bierie het volgende:
[..]
Als het georganiseerd vantevoren was geregeld. Er een redelijke termijn was gegeven. Men diverse oproepen had gedaan via LsVB, universiteiten en hogescholen. Ja dan was er een kans geweest dat ik wel naar Den Haag was gegaan. Maar zoals het nu geregeld is weet er A niemand van en is B het tijdsbestek te kort geweest.
Volgens mij niet. De studievertraging heeft betrekking op één en dezelfde studie.quote:Op maandag 29 november 2010 13:11 schreef dennishk het volgende:
Ik vraag me ook af hoe dit zit voor het volgen van een tweede bachelor?
Volgend jaar ga ik dus instellingsgeld betalen na het nomimaal halen van mijn eerste bachelor, dat vond ik al erg genoeg, moet ik dadelijk dan ook nog eens 3k per jaar bijbetalen? Dat lijkt me nogal een rare move aangezien ik de tweede bachelor ook aan een andere universiteit zou kunnen doen, moeten die dan boetes betalen omdat ik een tweede bachelor wil? (wtf?)
Hoe zeker weet je dit? Of denk je dit alleen maar? Dit is namelijk iets waar ik al weken achter probeer te komen...quote:Op maandag 29 november 2010 13:52 schreef Warren het volgende:
[..]
Volgens mij niet. De studievertraging heeft betrekking op één en dezelfde studie.
Uit de notitie van 11 november blijkt dat elke student één jaar langer mag doen over een studie dan de looptijd die er voor staat. Voor elk jaar dat volgt moet de student 3000 euro extra betalen. Dat ene jaar mag maar een keer worden gebruikt, en geldt dus niet meer als studenten bijvoorbeeld na een bachelor nog een master gaan doen.quote:Op maandag 29 november 2010 14:09 schreef Schaffelaar het volgende:
[..]
Hoe zeker weet je dit? Of denk je dit alleen maar? Dit is namelijk iets waar ik al weken achter probeer te komen...
http://www.volkskrant.nl/(...)uderen-11-jaar.dhtmlquote:Het kabinet wil het collegegeld van studenten die een jaar langer studeren met drieduizend euro verhogen. Ook wordt hun OV-kaart afgenomen. Dat geldt ook voor studenten met een beperking, studenten die een programma in het buitenland volgen en studenten die een verkeerde studiekeuze maken.
dit dus, tijd voor landelijke acties. Bezetting van de scholen ofzo. Nu gaan ze toch echt te ver met hun maatregelen.quote:Op woensdag 24 november 2010 19:07 schreef alors het volgende:
Met geweld hoeft het niet, maar studenten hoeven niet alles te pikken. Zeker niet wanneer dat ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs. Echt wie verzint zulke maatregelen
Dat zou dan dus ook betekenen dat het slagingspercentage omhoog gaat. Onderwijs instellingen willen niet gekort worden op hun budget en zullen mensen daardoor eerder laten slagen.quote:Dat houdt in dat voor elke student die te lang over de opleiding doet, de instelling 3000 euro wordt gekort op haar budget.
Ja maar lees dan waar het over gaat.quote:Op maandag 29 november 2010 14:51 schreef Schaffelaar het volgende:
In de volkskrant staat dit;
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)uderen-11-jaar.dhtml
Zozo.quote:Op maandag 29 november 2010 14:52 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
dit dus, tijd voor landelijke acties. Bezetting van de scholen ofzo. Nu gaan ze toch echt te ver met hun maatregelen.
Enige slechte voorstel inderdaad. Dat moet eruit.quote:Op maandag 29 november 2010 14:58 schreef kevin7 het volgende:
[..]
Dat zou dan dus ook betekenen dat het slagingspercentage omhoog gaat. Onderwijs instellingen willen niet gekort worden op hun budget en zullen mensen daardoor eerder laten slagen.
Ik snap er geen zak meer van. Heb jij enig idee wat dit voor mij gaat betekenen? Ik heb 2 jaar een hbo bachelor gevolgd waar ik mee gestopt ben. (Een bachelor opleiding van 4 jaar) Daarna ben ik begonnen aan een universitaire bachelor van 3 jaar. (Waarvan ik nu in het eerste jaar zit)quote:Op maandag 29 november 2010 15:00 schreef Warren het volgende:
[..]
Ja maar lees dan waar het over gaat.
Het gaat erom dat je de opleiding doet in de tijd die er voor staat. Je mag maximaal 1 jaar uitloop hebben. Welke bachelors je allemaal daarna doet, is niet van belang voor de eerste bachelor.
Wat betreft het lang studeren: als je 2 bachelors tegelijkertijd doet heb je wss uitloop. Het volgen van 2 bachelors wordt dus nu afgestraft.
Na je derde jaar van je bachelor, dus als je studievertraging op loopt.quote:Ik snap er geen zak meer van. Heb jij enig idee wat dit voor mij gaat betekenen? Ik heb 2 jaar een hbo bachelor gevolgd waar ik mee gestopt ben. (Een bachelor opleiding van 4 jaar) Daarna ben ik begonnen aan een universitaire bachelor van 3 jaar. (Waarvan ik nu in het eerste jaar zit)
Wanneer moet ik volgens de plannen die 3000 extra gaan betalen?
Dit dus.quote:Op maandag 29 november 2010 15:19 schreef kevin7 het volgende:
[..]
Na je derde jaar van je bachelor, dus als je studievertraging op loopt.
Er wordt wel meer afgestraft.quote:Op maandag 29 november 2010 15:00 schreef Warren het volgende:
[..]
Ja maar lees dan waar het over gaat.
Het gaat erom dat je de opleiding doet in de tijd die er voor staat. Je mag maximaal 1 jaar uitloop hebben. Welke bachelors je allemaal daarna doet, is niet van belang voor de eerste bachelor.
Wat betreft het lang studeren: als je 2 bachelors tegelijkertijd doet heb je wss uitloop. Het volgen van 2 bachelors wordt dus nu afgestraft.
Ik snap niet dat je dit zo stellig kunt zeggen, want dit is nog helemaal niet bekend. Logischer en administratief handiger lijkt het me dat ze gewoon beginnen met hoger collegegeld 1 jaar nadat je recht op stufi afloopt.quote:Op maandag 29 november 2010 15:19 schreef kevin7 het volgende:
[..]
Dit klopt volgens mij niet. Voor een drie-jarige bachelor staat 3 jaar. Pas als je in vier jaar nog niet je bachelor haalt, ga je 3000 euro extra betalen.quote:Op maandag 29 november 2010 15:19 schreef kevin7 het volgende:
[..]
Daar ben ik dus bang voor. Ik ga me er niet tegen verzetten aangezien ik principieel tegen gesubsidieerd onderwijs ben, maar ik ga het wel in de portemonnee voelen...quote:Op maandag 29 november 2010 15:24 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Ik snap niet dat je dit zo stellig kunt zeggen, want dit is nog helemaal niet bekend. Logischer en administratief handiger lijkt het me dat ze gewoon beginnen met hoger collegegeld 1 jaar nadat je recht op stufi afloopt.
Ik had het inderdaad over een universitaire bachelor. Voor Hbo zou het dan denk ik 4 jaar ( de tijd die ervoor staat) en dan één jaar erbij.quote:Dit klopt volgens mij niet. Voor een drie-jarige bachelor staat 3 jaar. Pas als je in vier jaar nog niet je bachelor haalt, ga je 3000 euro extra betalen.
die heb ik gisteren op een spandoek van 4m geklust, hopen dat 'ie het 8u journaal haaltquote:Op zondag 28 november 2010 15:15 schreef xibalba het volgende:
Allemaal Bachelor....
Zijn zij nou zo dom of wij nou zo slim?quote:De VVD wil nog wel weten wat het gevolg is voor mensen met een exacte studie. Die bètastudenten doen vaak langer over hun opleiding.
Ik vul graag even een heel belangrijke voor je aan:quote:Op maandag 29 november 2010 15:22 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Er wordt wel meer afgestraft.
Topsport wordt afgestraft
Bestuurlijke ervaring opdoen wordt afgestraft
Buitenlandstages worden afgestraft
Werken voor je geld ipv lenen wordt afgestraft
Het deelnemen aan innovatieve projectecten (denk aan SolarChallenge, Eco-marathon, enz) wordt afgestraft
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik word afgestraft voor een bestuursjaar, vier commissies, twee keer buitenlandonderzoek en het oprichten van twee bedrijfjes. Bestuursjaar kostte 1 jaar, de rest heb ik gecombineerd met mijn studie en een half jaar extra vertraging.quote:Op maandag 29 november 2010 15:22 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Er wordt wel meer afgestraft.
Topsport wordt afgestraft
Bestuurlijke ervaring opdoen wordt afgestraft
Buitenlandstages worden afgestraft
Werken voor je geld ipv lenen wordt afgestraft
Het deelnemen aan innovatieve projectecten (denk aan SolarChallenge, Eco-marathon, enz) wordt afgestraft
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik zie zojuist op nos.nl hetvolgende:quote:Op maandag 29 november 2010 18:31 schreef Sodium het volgende:
[..]
Ik vul graag even een heel belangrijke voor je aan:
Het hebben van een functiebeperking (waardoor je logischerwijs gemakkelijker vertraging oploopt) wordt afgestraft.
quote:Staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs gaat wel kijken of een uitzondering mogelijk is voor gehandicapten en voor beta-studenten. Zij doen vaak langer over hun studie.
Ook dat kunnen ze niet maken. Een overgangsregeling is iets waar ze m.i. fatsoenlijkerwijs niet onderuit komen.quote:Op maandag 29 november 2010 19:07 schreef Sodium het volgende:
[..]
Ik zie zojuist op nos.nl hetvolgende:
[..]
Overgangsregeling is het netste wat mij betreft...quote:Op maandag 29 november 2010 19:12 schreef Gestiech het volgende:
[..]
Ook dat kunnen ze niet maken. Een overgangsregeling is iets waar ze m.i. fatsoenlijkerwijs niet onderuit komen.
ADHD, valt dat ook onder een regeling? Immers aanverwant aan autisme..quote:Op maandag 29 november 2010 19:16 schreef ShadyLane het volgende:
Ah, een uitzondering voor gehandicapten? Ik voorspel 'n run op etiketjes.
quote:Op maandag 29 november 2010 19:16 schreef ShadyLane het volgende:
Ah, een uitzondering voor gehandicapten? Ik voorspel 'n run op etiketjes.
Beide zijn (ernstige) psychiatrische stoornissen waarvoor je niet zo 1-2-3 officieel gediagnosticeerd wordt. Ik vermoed daarom niet dat deze maatregelen zomaar een run op diagnoses zullen veroorzaken.quote:Op maandag 29 november 2010 19:17 schreef Renesite het volgende:
ADHD, valt dat ook onder een regeling? Immers aanverwant aan autisme..
Onjuist. Het is geen kwestie van 'krijgen'. Dat jaar extra studiefinanciering wordt pas toegewezen wanneer de studievertraging bewezen terug te leiden is op de beperking.quote:Op maandag 29 november 2010 19:26 schreef Gestiech het volgende:
Gewoon alles dat een handicap kan zijn bij het studeren. Overigens krijg je op dit moment ook al een jaar extra stufi wanneer je bijvoorbeeld ADHD hebt (als je daarom vraagt natuurlijk).
Daarom vind ik de 'gehandicapten' uitweg niet netjes en alleszins niet plausibel. Vooral met terugwerkende kracht.quote:Op maandag 29 november 2010 19:33 schreef Gestiech het volgende:
Je kunt dat jaar extra 'vooruit' krijgen hoor; het enige dat je nodig hebt is een officiële diagnose / verklaring. Maar goed, aantonen dat het door bijvoorbeeld ADHD komt is net zo mogelijk als onmogelijk. Hoe wil je zoiets daadwerkelijk met feiten aantonen? Ze zullen je sowieso moeten geloven op je woord, er is geen bewijs behalve je diagnose + je vertraging.
Eens, daardoor heb ik helaas ook studievertraging opgelopen. Dus is het nu de bedoeling dat ik me daarop (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt laat verklaren, en een WA-jong ga aanvragen? Is dat nu de gedachte van "iedereen die mee kan doen, moet ook meedoen"? Blijven ze ook lekker met mijn complete studieschuld zitten.quote:Op maandag 29 november 2010 18:31 schreef Sodium het volgende:
[..]
Ik vul graag even een heel belangrijke voor je aan:
Het hebben van een functiebeperking (waardoor je logischerwijs gemakkelijker vertraging oploopt) wordt afgestraft.
Echt aantonen is mogelijk lastig. Maar het is een feit dat mensen met welke functiebeperking dan ook in het onderwijs veelal meer problemen dan gemiddeld ondervinden. Om die groep studenten toch een eerlijke kans te geven, worden ze, in geval van vertraging gecompenseerd (krijgen ze een jaar extra studiefinanciering). Dat die vertraging terug te voeren is op hun beperking, is mijns inziens niet meer dan aannemelijk.quote:Op maandag 29 november 2010 19:33 schreef Gestiech het volgende:
Je kunt dat jaar extra 'vooruit' krijgen hoor; het enige dat je nodig hebt is een officiële diagnose / verklaring. Maar goed, aantonen dat het door bijvoorbeeld ADHD komt is net zo mogelijk als onmogelijk. Hoe wil je zoiets daadwerkelijk met feiten aantonen? Ze zullen je sowieso moeten geloven op je woord, er is geen bewijs behalve je diagnose + je vertraging.
Als dat aannemelijk is heb je dus genoeg aan een diagnose.quote:Op maandag 29 november 2010 19:44 schreef Sodium het volgende:
[..]
Echt aantonen is mogelijk lastig. Maar het is een feit dat mensen met welke functiebeperking dan ook in het onderwijs veelal meer problemen dan gemiddeld ondervinden. Om die groep studenten toch een eerlijke kans te geven, worden ze, in geval van vertraging gecompenseerd (krijgen ze een jaar extra studiefinanciering). Dat die vertraging terug te voeren is op hun beperking, is mijns inziens niet meer dan aannemelijk.
Serieus? Wat achterlijk...quote:Op maandag 29 november 2010 19:48 schreef Levolution het volgende:
Bij ons worden een aantal vakken reeds vergemakkelijkt omwille de 3000 euro die de universiteit niet wil betalen. Zo zie je maar dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat door deze regelingen. Nu al.
Nu al? Het is toch nog niet eens door de kamer? Is er niet een andere aanleiding waarom de eisen aan deze vakken zijn aangepast?quote:Op maandag 29 november 2010 19:48 schreef Levolution het volgende:
Bij ons worden een aantal vakken reeds vergemakkelijkt omwille de 3000 euro die de universiteit niet wil betalen. Zo zie je maar dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat door deze regelingen. Nu al.
Ik had gewoon college, waar ik er geen meer van kan missen om actie te voeren, omdat ik anders teveel geld moet betalen volgend jaar (ben wrsch toch al genaaidquote:Op maandag 29 november 2010 11:49 schreef KomtTijd... het volgende:
Wie gaan/zijn er allemaal naar Den Haag vandaag?
Ik zei een paar bladzijden terug inderdaad al dat ik dacht dat dit soort dingen zouden gebeuren. Gebeurd echter veel sneller dan verwacht.quote:Bij ons worden een aantal vakken reeds vergemakkelijkt omwille de 3000 euro die de universiteit niet wil betalen. Zo zie je maar dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat door deze regelingen. Nu al.
Waarschijnlijk indianenverhalen van mensen die tegen de bezuinigingen zijn, dit is nog erg vroeg...quote:Op maandag 29 november 2010 21:26 schreef kevin7 het volgende:
[..]
Ik zei een paar bladzijden terug inderdaad al dat ik dacht dat dit soort dingen zouden gebeuren. Gebeurd echter veel sneller dan verwacht.
ja, je gaat maar werken, er zijn te veel hoogopgeleidden in nederlandquote:Op maandag 29 november 2010 22:21 schreef padlarf het volgende:
IK snap het niet meer zo goed. Ik kwam er na drie jaar achter dat de studie die ik deed toch niets voor mij was. Rijkelijk laat, dus als iemand vindt dat dit mij aan te rekenen valt ben ik het daar wel mee eens. Dit jaar ga ik mn bachelor halen van mijn huidige studie, met 1 jaar vertraging. Volgend jaar wil ik nog een master doen. Met een terugwerkende kracht van 2 jaar moet ik dus volgend jaar 9000 euro ophoesten?
Nou, dan hoop ik maar dat ik een baan kan vinden in mijn vakgebied, met alleen een bachelordiplomaquote:Op maandag 29 november 2010 22:23 schreef Zith het volgende:
[..]
ja, je gaat maar werken, er zijn te veel hoogopgeleidden in nederland
18000, het laatste plan is om het hele bedrag maar bij de student vandaan te halen.quote:Op maandag 29 november 2010 22:21 schreef padlarf het volgende:
IK snap het niet meer zo goed. Ik kwam er na drie jaar achter dat de studie die ik deed toch niets voor mij was. Rijkelijk laat, dus als iemand vindt dat dit mij aan te rekenen valt ben ik het daar wel mee eens. Dit jaar ga ik mn bachelor halen van mijn huidige studie, met 1 jaar vertraging. Volgend jaar wil ik nog een master doen. Met een terugwerkende kracht van 2 jaar moet ik dus volgend jaar 9000 euro ophoesten?
Haha wat? Je moet 6000 euro per jaar meer betalen voor elk jaar dat je langer dan 4 jaar over je studie doet?quote:Op maandag 29 november 2010 22:40 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
18000, het laatste plan is om het hele bedrag maar bij de student vandaan te halen.
Naja linksom of rechtsom zal er bezuinigd moeten worden. Alleen is deze schaal, en vooral deze manier gewoon te idioot voor woorden.quote:Op maandag 29 november 2010 23:13 schreef ethiraseth het volgende:
Jezus, volgens dit stuk zit zelfs D66 alleen maar te neuzelen over ontziening van beta-studenten. Niks ronduit tegen het plan zijn, zoals je zou verwachten van een partij die altijd het hardst roept voor onderwijs te zijn, nee, gewoon een beetje constructief meedenken hoe we studenten zo hard mogelijk kunnen naaien.
Je lacht erom, maar het wordt gewoon met droge ogen geopperd. Ik maak me serieus zorgen over de idiootheid van dit kabinet.quote:Op maandag 29 november 2010 23:10 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Haha wat? Je moet 6000 euro per jaar meer betalen voor elk jaar dat je langer dan 4 jaar over je studie doet?
Inderdaad, ik snap er niets van. Ik ben zelf niet iemand die meteen moord en brand gaat schreeuwen bij elke bezuinigingsmaatregel, er moet nou eenmaal bezuinigd worden, maar dit voorstel is compleet onredelijk, op meerdere vlakken.quote:Op dinsdag 30 november 2010 00:21 schreef Bierie het volgende:
Denk dat als men dit echt wilt gaan doorzetten dat ik (voor het eerst in mijn leven) bereid ben om te gaan staken. Ik ben echt wel voor enigzins bezuinigen. Zelfs een sociaal leenstelsel kan mijn steun onder bepaalde voorwaarden krijgen.
Maar het plan zoals die nu op tafel ligt is te zot voor woorden en ronduit onmenselijk. Bovendien is het gewoon hartstikke slecht voor ons land, de economie en kennis. Ik zie geen enkel voordeel voor geen enkele partij (student of regering). Enkel maar verliezers.
En dat de oppositie partijen nog niet van zich hebben laten horen sta ik ook echt van te kijken. Niet alleen dat. Maar ook dat dit nieuws slechts een klein niemandsdalletje is in de media. Ik vind een verhoging van ruim 250% op collegegeld en het afnemen van een ov-kaart (nog eens een kleine 1200 euro waard minstens?) echt een belachelijk groot verschil. Elke andere sector of maatschappelijke groep had allang moord en brand geschreeuwd bij zulke bedragen en was allang breed in de media uitgemeten.
Ik hoorde wat geruchten over grote nationale demonstraties in januari, maar in hoeverre dat waar is weet ik ook niet.quote:Op maandag 29 november 2010 21:34 schreef Ludacriss het volgende:
Komt er binnenkort nog een grootschalige demonstratie? Dan ben ik erbij! Schandalige regeling dit!
Het regeerakkoord.quote:Op dinsdag 30 november 2010 08:29 schreef RobertoCarlos het volgende:
Heeft iemand nou een document van de overheid waarin concreet staat wat de plannen zijn?
Daar worden dit soort idiote bedragen niet genoemd.quote:
Naja voor mij betekent het wel dat dat gaat gebeuren dan. Mooi 7 jaar van mijn leven vertieft. Had net zo goed gelijk bij de gemeente kunnen gaan schoffelenquote:Op dinsdag 30 november 2010 08:36 schreef motorbloempje het volgende:
Fijn dat ze je eerst vanalles aanmoedigen (buitenland/bestuur) en dan ineens de huidige studenten daarmee naaienterwijl wij onze keuzes hebben gemaakt gebaseerd op de voor ons toen geldige regels... Als ik dit van te voren had geweten was ik niet opnieuw gaan studeren, maar nu stoppen zou eeuwig zonde zijn van de al uitgegeven centen...
quote:Op maandag 29 november 2010 16:00 schreef Mankatans het volgende:
[..]
die heb ik gisteren op een spandoek van 4m geklust, hopen dat 'ie het 8u journaal haalt![]()
waren veels te weinig studenten bij de protestactie groningen, iedereen die ik sprak zou komen, maar als puntje bij paaltje komt... de huidige generatie hangt van laksheid aan elkaar helaas.
wel klagen met z'n allen maar als je er wat aan kunt doen 'hebben ze college', 'vinden ze het te koud' of 'waren ze het vergeten'. kakvolk.
quote:Maandagmiddag verzamelden zo'n duizend Groningse studenten zich op de Grote Markt om te protesteren tegen dit plan. Leukste spandoek? "Voorbeeld Rutte doet volgen: nu allen slechts bachelor."
Dat heet het blufspelletje. Elk jaar doet de regering een bluf met een absurde eis zodat alle bonden heel gemakkelijk akkoord gaan met de eigenlijke eis.quote:Op dinsdag 30 november 2010 09:42 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Daar worden dit soort idiote bedragen niet genoemd.
Dat zou imho de beste oplossing zijn. Dat in combinatie met het niet geven van boetes aan onderwijsinstellingen. Diegene die in de positie komen alsnog die hele studieschuld af te betalen prima. Anderen betalen af wat ze kunnen en na 15 jaar is het restant een gift.quote:Op dinsdag 30 november 2010 10:22 schreef ethiraseth het volgende:
Als ik dat extra collegegeld bij mijn studieschuld kan optellen vind ik het geen probleem. Die is toch al te hoog om ooit af te lossen, dus daar kan best nog wat meer bij.
Al vernomen dat het in de UK waarschijnlijk ook veel duurder gaat worden? (weet niet precies met hoeveel). Wie weet ben je daar zelfs goedkoper uit dan hier!quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:31 schreef motorbloempje het volgende:
ben blij dat ik al meer geld voor m'n master heb ingecalculeerd omdat ik die in de UK doe
En dat kan dus niet eens, je moet die 250 euro extra per maand direct betalen. Veel studenten komen hiermee acuut in grote financiele problemen.quote:Op dinsdag 30 november 2010 10:22 schreef ethiraseth het volgende:
Als ik dat extra collegegeld bij mijn studieschuld kan optellen vind ik het geen probleem. Die is toch al te hoog om ooit af te lossen, dus daar kan best nog wat meer bij.
quote:Maandagmiddag verzamelden zo'n duizend Groningse studenten zich op de Grote Markt om te protesteren tegen dit plan. Leukste spandoek? "Voorbeeld Rutte doet volgen: nu allen slechts bachelor."
Alleen zojammer dat de meeste onderzoeksposities niet zo dik betaald zijn.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:30 schreef Bierie het volgende:
Mits iemand dus een dik betaalde baan krijgt.
o.quote:Op dinsdag 30 november 2010 12:35 schreef Balisto het volgende:
[..]
En dat kan dus niet eens, je moet die 250 euro extra per maand direct betalen. Veel studenten komen hiermee acuut in grote financiele problemen.
quote:Op dinsdag 30 november 2010 10:22 schreef ethiraseth het volgende:
Het is aan de Eerste Kamer om te bekijken of dit valt onder onbehoorlijk bestuur. Zo niet, dan volgen er zeker rechtszaken (vooral van Rechtenstudenten), heb ik gehoord.quote:Op woensdag 24 november 2010 16:39 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb ook sterk mijn twijfels. Je kan niet met terugwerkende kracht wetten invoeren.
Nou, in maart dus niet op de PVV stemmen, dan halen ze die meerderheid daar niet.quote:Op dinsdag 30 november 2010 13:49 schreef Integreerbeer het volgende:
[..]
Het is aan de Eerste Kamer om te bekijken of dit valt onder onbehoorlijk bestuur. Zo niet, dan volgen er zeker rechtszaken (vooral van Rechtenstudenten), heb ik gehoord.
quote:(17:12:13) Erik.:
Ik stel voor dat zowel Rutte's als Verhage's inkomens met terugwerkende kracht van twee jaar gehalveerd worden op het moment dat ze hun regeringsdoelstellingen niet halen voor het einde van hun regeertermijn.
Wel zo eerlijk als ze dat ook doen, inderdaad.quote:Op dinsdag 30 november 2010 17:22 schreef oshiro het volgende:
Voor de duidelijkheid: ik ben bovenstaande Erik.
Wat mij betreft de rest van het kabinet ook.quote:Op dinsdag 30 november 2010 17:26 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Wel zo eerlijk als ze dat ook doen, inderdaad.
Echt geen indianenverhalen. We hadden een ingangseis voor een vak en die is nu officieel geschrapt, want als je het vak niet kan volgen levert dat studievertraging op. Tijdens het college werd dit door de docent gekoppeld aan die 3000 euro. Ik heb het niet zwart op wit gezien, maar ik heb het ook niet verzonnen.quote:Op maandag 29 november 2010 21:30 schreef Schaffelaar het volgende:
[..]
Waarschijnlijk indianenverhalen van mensen die tegen de bezuinigingen zijn, dit is nog erg vroeg...
Ik kan dat ook nauwelijks geloven. Maar als iedereen zich die houding aanneemt en het maar mak over zich heen laat gaan. Zie ik het nog gebeuren ook. Ja klinkt paradoxaalquote:Op dinsdag 30 november 2010 20:23 schreef Levolution het volgende:
[..]
Ik betwijfel echter of dit hele gebeuren wel doorgevoerd gaat worden.
Tja, wij in Nederland zijn makke schapen. Onze vertrouwen in de autoriteiten blijft ongegrond groot. Natuurlijk stellen wij ons steeds cynischer op, maar we denken altijd stiekem 'nee, dat overkomt ons niet in het veilige Nederland'. Ook bij dit.quote:Op dinsdag 30 november 2010 20:45 schreef Bierie het volgende:
[..]
Ik kan dat ook nauwelijks geloven. Maar als iedereen zich die houding aanneemt en het maar mak over zich heen laat gaan. Zie ik het nog gebeuren ook. Ja klinkt paradoxaalMaar je vat wat ik bedoel
Moet wel zeggen dat van alle overheids beslissingen dit toch wel even mijn grootste wtf momentje was. Bij deze dank PVV,CDA & VVD
Waar wel op stemmen dan?quote:Op dinsdag 30 november 2010 13:51 schreef padlarf het volgende:
[..]
Nou, in maart dus niet op de PVV stemmen, dan halen ze die meerderheid daar niet.
Stel je voor dat men daadwerkelijk deze beleidsnotitie zou invoeren, wat zou jij dan concreet gaan doen? Zonder diploma stoppen met studeren en een ww-uitkering aanvragen?quote:Op dinsdag 30 november 2010 10:16 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Naja voor mij betekent het wel dat dat gaat gebeuren dan. Mooi 7 jaar van mijn leven vertieft. Had net zo goed gelijk bij de gemeente kunnen gaan schoffelen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |