abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89099642
quote:
De nieuwe regels voor studenten die te lang over hun studie doen gaan al volgend studiejaar in en gelden voor iedereen die ingeschreven staat. Dus ook voor studenten die nu al vertraging hebben opgelopen. Dat blijkt uit een interne beleidsnotitie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) waarin de NOS inzage heeft gehad.

Uit de notitie van 11 november blijkt dat elke student één jaar langer mag doen over een studie dan de looptijd die er voor staat. Voor elk jaar dat volgt moet de student 3000 euro extra betalen. Dat ene jaar mag maar een keer worden gebruikt, en geldt dus niet meer als studenten bijvoorbeeld na een bachelor nog een master gaan doen.

Opbrengst
Het gaat in totaal om 80.000 langstudeerders. Het ministerie wil met deze maatregelen in vier jaar tijd dat aantal met een kwart verlagen. Er is ook al uitgerekend welke opbrengst verwacht wordt. In 2012 zou de maatregel 180 miljoen euro moeten opleveren, daarna neemt dat bedrag af tot 140 miljoen euro per jaar.

Naast de 3000 euro extra die studenten moeten betalen, komt er ook een efficiencykorting voor onderwijsinstellingen. Dat houdt in dat voor elke student die te lang over de opleiding doet, de instelling 3000 euro wordt gekort op haar budget. Dat zou in 2012 190 miljoen euro moeten opleveren.

Bachelor
Uit het document blijkt dat de langstudeerders vooral op bacheloropleidingen op het hbo en de universiteit zitten. Uitgesplitst naar studierichting blijkt dat vooral masterstudenten rechten, economie en taal en cultuur langer over hun studie doen.

Het ministerie van OCW wil niet reageren op de uitgelekte stukken.
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22564

Dit is toch überhaupt helemaal niet mogelijk? Hoe kunnen ze nou langstudeerders met terugwerkende kracht gaan beboeten? Op het moment dat de vertraging is opgelopen was het helemaal niet bekend dat deze bedragen omhoog zouden gaan, dat is toch direct in strijd met het vertrouwensbeginsel? :{
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  woensdag 24 november 2010 @ 16:39:33 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_89099849
Ik heb ook sterk mijn twijfels. Je kan niet met terugwerkende kracht wetten invoeren.
  woensdag 24 november 2010 @ 16:40:26 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_89099876
quote:
Dat houdt in dat voor elke student die te lang over de opleiding doet, de instelling 3000 euro wordt gekort op haar budget. Dat zou in 2012 190 miljoen euro moeten opleveren.
Dus het HBO zakt nog verder in de afgrond??
  woensdag 24 november 2010 @ 16:44:16 #4
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_89100051
Ze willen het ook niet met terugwerkende kracht doen. Als jij al 7 jaar doet over een bachelor, en je gaat komend jaar weer gewoon verder dan betaal je 3000 euro.
My mama didn't raise no fool
pi_89100217
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 16:44 schreef La_Vita het volgende:
Ze willen het ook niet met terugwerkende kracht doen. Als jij al 7 jaar doet over een bachelor, en je gaat komend jaar weer gewoon verder dan betaal je 3000 euro.
Ik doe vijf jaar over mijn bachelor en begin volgend jaar met mijn master. Ze straffen me dan met een boete van 3000 euro omdat ik niet eerder aan hun nieuwe richtlijnen heb voldaan, waar ik dus niks vanaf wist. In de tijd dat ik studievertraging opliep door een bestuursjaar was dit nog niet bekend. Ik snap niet dat ze een boetesysteem kunnen invoeren dat geldt voor mensen die de overtreding hebben begaan (de vertraging) vóórdat het systeem in werking trad.
pi_89100292
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 16:44 schreef La_Vita het volgende:
En als je niet verder gaat mag je al je stufi terug betalen (250 in de maand voor uitwonend = 9000 euro voor een 3 jarige bachelor en dan nog je ov-kaart er bovenop).
Voor mensen die 7 jaar over hun 3-jarige bachelor doen is het een ding, maar als je 7 jaar doet over een 5 jarige studie, dat kan gebeuren, zeker met de huidige regels, dat moet je niet opeens zo streng aanpakken.
pi_89100530
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 16:49 schreef bigbass het volgende:

[..]

En als je niet verder gaat mag je al je stufi terug betalen (250 in de maand voor uitwonend = 9000 euro voor een 3 jarige bachelor en dan nog je ov-kaart er bovenop).
Voor mensen die 7 jaar over hun 3-jarige bachelor doen is het een ding, maar als je 7 jaar doet over een 5 jarige studie, dat kan gebeuren, zeker met de huidige regels, dat moet je niet opeens zo streng aanpakken.
Ik begrijp de nieuwe regeling sowieso niet. Ik vraag me dus af, waarom hebben ze gekozen voor een jaar? Ik vind in mijn ogen anderhalf jaar veel logischer. Veel mensen doen namelijk een bestuursjaar, of een buitenlandervaring op. Ik vind dat behoorlijk belangrijk, want de mensen die dat doen zijn gigantisch gemotiveerd. En het kan toch iedereen gebeuren dat je een vak niet haalt, en hem een keer over moet doen? En als je dat niet in 1 jaar haalt, dan moet je het vak het volgende jaar overdoen cq. Heb je dus je diploma een jaar later. Maar de mensen die al een jaar vertraging hebben, moeten dus voor dat ene vak eigenlijk 3000 euro betalen. Met anderhalf jaar vang je dat soort idiote dingen weg. Want laten we eerlijk zijn, weinig mensen die nog trek hebben in vertraging zodra dit ingevoerd wordt want 3000 euro is een berg met geld, zeker voor studenten (en dan zeg ik niet dat anderen het makkelijk kunnen missen maar je snapt me wel).
pi_89100636
Dit zou toch echt verboden moeten zijn? Er zijn al vaker regels aangepast met terugwerkende kracht die studenten ontzettend benadeeld hebben, maar dit zou echt absurd zijn. Zelfs als het niet echt met terugwerkende kracht is, kun je toch niet van mensen die die achterstand al hebben verwachten dat ze maar gaan stoppen of extra betalen? En dan hebben we het nog niet eens over hoe achterlijk (en nutteloos, zelfs schadelijk) deze regeling is......
pi_89101436
Schandelijk. :N
pi_89102160
Waar is deze interne beleidsnotitie te vinden?

Ik weet nog steeds niet of je volgens het kabinet ook een 'langstudeerder' bent als je na 2 jaar bent gestopt met een opleiding en daarna wat anders bent gaan doen. Het lijkt me dat ze moeilijk de nieuwe onderwijsinstelling kunnen gaan beboeten omdat ik gestopt ben met mijn vorige studie.
  woensdag 24 november 2010 @ 17:54:25 #11
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89102764
En weer wordt het onderwijs in Nederland verder de grond ingetrapt. Ik zou elke nieuwe student ondertussen aanraden om naar bijvoorbeeld Belgie, Duitsland of Engeland te gaan. Nederland wilt duidelijk geen hoogopgeleiden, dus waarom zou je in hemelsnaam nog hier blijven? :{
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  woensdag 24 november 2010 @ 18:09:04 #12
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89103327
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 16:39 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb ook sterk mijn twijfels. Je kan niet met terugwerkende kracht wetten invoeren.
Wie zegt dat het hier om een wet gaat?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_89103430
Ik vind dit nieuwe beleid zo ook wel verschríkkelijk slecht aansluiten bij dat grafplan van de 'harde knip', die onlangs is doorgevoerd. Als je één vakje niet haalt in een van je drie bachelorjaren, heb je dat jaar vertraging al te pakken en moet je daarna fors bij gaan betalen.
pi_89103556
Duuusssss....

In de studentenraad gaan zitten kost je straks E 3000 ?

Achja. Democratie en medezeggenschap. Linkse hobbies.
pi_89103625
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 18:15 schreef MisterSqueaky het volgende:
Duuusssss....

In de studentenraad gaan zitten kost je straks E 3000 ?

Achja. Democratie en medezeggenschap. Linkse hobbies.
Sterker nog, mijn bestuursjaar dat fulltime was (ik betaalde toen gewoon collegegeld en kreeg van de uni een compensatie hiervoor van 75% van dat bedrag.. Terwijl ik geen vakken kon volgen. Zonder ingeschreven te staan kan je geen bestuur doen. Moest dus eigenlijk lappen om een bestuursjaar te doen, maar enfin) kost me nu ineens 3000 Euro extra, daar dit mijn tweede vertragingsjaar was. Als deze extra kosten eerder bekend waren had ik dat nooit gedaan. :{
pi_89103635
Echt fucking bizar dit.
Hoe werkt het nou als je van hbo over bent gestapt naar wo? Dat geldt voor mij dus. Is dat jaar hbo dat ik heb gehad al mijn 'extra' jaar? Nou is dat op zich geen probleem, ik ga er vanuit dat ik het gewoon nominaal af ga ronden, maar het is gewoon niet zo prettig dat als er straks wellicht een obstakel op de weg komt ik meteen een enorm probleem heb. Het is toch een stevig bedrag.
pi_89104282

We moeten hier voorbeeld aan nemen!
  woensdag 24 november 2010 @ 18:37:22 #18
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89104352
quote:
14s.gif Op woensdag 24 november 2010 18:35 schreef waffles het volgende:

We moeten hier voorbeeld aan nemen!
Even quoten voor het aanzetten tot geweld.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_89105690
Met geweld hoeft het niet, maar studenten hoeven niet alles te pikken. Zeker niet wanneer dat ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs. Echt wie verzint zulke maatregelen :')
know'm sayin?
word? word.
pi_89106045
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 19:07 schreef alors het volgende:
Echt wie verzint zulke maatregelen :')
Mensen die zelf 3 a 4 jaar te lang over hun studie gedaan hebben natuurlijk.
  woensdag 24 november 2010 @ 19:19:02 #21
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89106231
Rutte deed 7 jaar over geschiedenis. :') Onder andere omdat hij zo nodig extra-curriculaire activiteiten moest doen in de politiek en daar dus niet naast kon studeren. Maar dat mag niet meer. De hedendaagse student moet én nominaal studeren én zijn/haar CV vullen met allerlei relevante dingen (omdat anders geen enkele werkgever een 21-jarige snotneus die in 3 jaar is afgestudeerd wilt hebben). Als je dat niet kan ben je lui en zit je niet op je plek en moet je maar straatveger worden! /het huidige kabinet
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  Moderator woensdag 24 november 2010 @ 19:25:05 #22
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89106514
Ik snap op zich de maatregel en durf te zeggen dat ik er niet erg op tegen ben. MAAR: met terugwerkende kracht vind ik het probleem voor de student en dat hij NOG niet gestraft kan worden. Maar de nieuwe: beetje vaart maken kan best. Om heeeeeel eerlijk te zijn: ik heb áltijd nominaal gestudeerd en ik heb er altijd nog bij gewerkt en ook heus niet te alle tijde alleen maar in de boeken gezeten.

Yadayada: ik doe HBO... maar een jaar vertraging zou ook nog geen ramp zijn. Dit beter dan na 3 jaar geen stufi meer.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_89106895
Misschien kunnen we uit protest nog 4 jaar MBO gaan doen met zijn allen. Gewoon omdat het kan. Het kan toch? Andersom iig wel.
know'm sayin?
word? word.
  Moderator woensdag 24 november 2010 @ 19:40:39 #24
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89107207
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 19:33 schreef alors het volgende:
Misschien kunnen we uit protest nog 4 jaar MBO gaan doen met zijn allen. Gewoon omdat het kan. Het kan toch? Andersom iig wel.
Ja, tuurlijk kan het. Alleen ze kunnen je wel afwijzen wegens te slim :+
pi_89107446
Poeh, das wel even schrikken, want door ziekte heb ik nogal wat studievertraging opgelopen. Dus dat zou betekenen dat ik om mijn studie af te ronden nog 2x ¤3.000 moet betalen.

Ben benieuwd hoe ze dan met studenten omgaan die na een jaar van studie wisselen, studenten die met ziekte / handicap belast zijn of studenten die topsport beoefenen.
pi_89107675
Het lijkt me erg asociaal om dit gewoon botweg te gaan generaliseren. Er zullen toch zeker wat uitzonderingen mogelijk moeten zijn, vooral voor studenten die begonnen met studeren toen de komst van deze regel überhaupt nog niet in zicht was. Het is bijna net zoiets als de voorwaarden van een contract wijzigen tijdens de looptijd, dat kan ook niet zomaar.
  Moderator woensdag 24 november 2010 @ 20:03:07 #27
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89108322
Maar vergeten we niet dat er mogelijke regelingen zijn met OCW/DUO als je een jaar in een bestuur gaat?
pi_89108414
Als de instelling wordt gekort op hun budget als een student er te lang over doet zie ik wel weer van die praktijken zoals INholland naar boven komen.

Slechte regels van een nog veel slechter kabinet :') Onderwijs gaat echt naar de klote in dit land.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_89108504
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:03 schreef Renesite het volgende:
Maar vergeten we niet dat er mogelijke regelingen zijn met OCW/DUO als je een jaar in een bestuur gaat?
Om een of andere reden verwacht ik niet dat die E 3000 / jaar omhoog gaan.
pi_89108572
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:05 schreef sitting_elfling het volgende:
Als de instelling wordt gekort op hun budget als een student er te lang over doet zie ik wel weer van die praktijken zoals INholland naar boven komen.
Dat, of de mensen die het studeren niet meer kunnen betalen gaan zonder diploma van school / uni. En ik denk dat dat nog veel duurder is (verlies op studiefinanciering + 40 jaar minder belastinginkomsten) dan de huidige situatie.
  Moderator woensdag 24 november 2010 @ 20:10:04 #31
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89108633
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:07 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Om een of andere reden verwacht ik niet dat die E 3000 / jaar omhoog gaan.
Misschien een jaar uitgesteld worden omdat je in een bestuur gaat?
pi_89108642
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:08 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dat, of de mensen die het studeren niet meer kunnen betalen gaan zonder diploma van school / uni. En ik denk dat dat nog veel duurder is (verlies op studiefinanciering + 40 jaar minder belastinginkomsten) dan de huidige situatie.
Of dat mensen dusdanig gedemotiveerd raken, dat ze maar helemaal niet meer aan een master beginnen.

Bizarre regeling dit :{
pi_89108808
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:10 schreef Butterfly91 het volgende:

[..]

Of dat mensen dusdanig gedemotiveerd raken, dat ze maar helemaal niet meer aan een master beginnen.

Bizarre regeling dit :{
Welkom in Nederland! ^O^ Dit maakt het natuurlijk wel interessanter om straks eerder over de grens te gaan studeren :Y)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_89108906
Maarja, laten we wel wezen. Dit soort maatregelen helpen helemaal niks. Niet voor de studenten, niet voor de universiteiten en niet voor de schatkist op lange termijn. Alleen een aantal miljoenen op korte termijn.

Jeuj! w/
pi_89109048
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:15 schreef sitting_elfling het volgende:
Maarja, laten we wel wezen. Dit soort maatregelen helpen helemaal niks. Niet voor de studenten, niet voor de universiteiten en niet voor de schatkist op lange termijn. Alleen een aantal miljoenen op korte termijn.

Jeuj! w/
Maar het helpt wel de toekomst van enkele duizenden, zo niet tienduizenden studenten om zeep. En die houden er dan de rest van hun leven last van.
pi_89109929
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:18 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Maar het helpt wel de toekomst van enkele duizenden, zo niet tienduizenden studenten om zeep. En die houden er dan de rest van hun leven last van.
Mja, maar dit beleid van de Nederlandse overheid helpt wel meer mensen om zeep wat betreft toekomst. Leuke bijkomstigheid is ook dat bijna elke minister of voormalig minister van de afgelopen jaren allemaal enorme vertraging hebben opgelopen.
pi_89110227
Nou, waar blijft die petitie :P
  Moderator woensdag 24 november 2010 @ 20:40:15 #38
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89110266
pi_89112212
ZOMG, dus nu kan ik een boete van 3000 euro ontvangen omdat ik een verlengde stage heb gelopen omdat het desbetreffende bedrijf mij graag die extra maanden zag.

:')
Hier moet wat aan gedaan worden mensen, die lsvb is zowaar vleugellam en slikt alles als een gewillig crackhoertje die haar shot al een paar dagen niet heeft gehad. Vergeet niet dat alle beleidsmakers die hier achter zitten hoogstwaarschijnlijk zelf gemiddeld 8 a 10 jaar over hun studie hebben gedaan, net als die lutsers die over het algemeen in de 2e kamer beland zijn.

Ik ben het echt spuugzat, die stereotype student die ze in de media neerzetten is een spook, een portret dat wordt neergezet door een klein clubje dat sowieso al geen problemen heeft met de financiering. Maar goed, als men weer iets van mensen wilt afpakken die al niets hebben dan moet je toch even leuk plaatje neerzetten.

Hier zijn echt geen woorden meer voor...

[ Bericht 0% gewijzigd door Prenzlauer op 24-11-2010 21:26:49 ]
Doe eens lief!
pi_89117874
quote:
Op woensdag 24 november 2010 20:03 schreef Renesite het volgende:
Vertel mij maar welke, ik heb niks extra's gezien.
pi_89119353
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 19:33 schreef alors het volgende:
Zelfde effect kan bereikt worden door deeltijd te gaan studeren. Het gaat om de nominale tijd van een studie.

Maar studenten zouden het kabinet voor de rechter kunnen dagen omdat ze het EVRM schenden. In 1989 deden studenten dit al met de harmonisatiewet en de Grondwet.
pi_89119778
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:57 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Zelfde effect kan bereikt worden door deeltijd te gaan studeren. Het gaat om de nominale tijd van een studie.

Maar studenten zouden het kabinet voor de rechter kunnen dagen omdat ze het EVRM schenden. In 1989 deden studenten dit al met de harmonisatiewet en de Grondwet.
Kan je het EVRM nader toelichsten, evenals de harmonisatiewet?
pi_89120483
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 23:06 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Kan je het EVRM nader toelichsten, evenals de harmonisatiewet?
In 1989 was een zogenaamde harmonisatiewet voorgesteld waar studenten aan het hoger onderwijs maximaal 6 jaar over hun studie mochten doen anders kregen ze geen studiefinanciering meer en werd collegegeld verhoogd. Hierdoor daagde het lsvb de staat voor de rechter op grond van artikel 43 van het statuut van de koninkrijk der Nederlanden. De zaak kwam uiteindelijk bij de hoge raad en die bepaalde dat een wet die volgens de regering is vastgesteld niet getoetst mag worden aan de grondwet. Van de harmonisatiewet werd later afgezien.

http://www.arresten.com/s(...)rmonisatiewet-arrest

In Nederland is het niet mogelijk om wetten van de regering te toetsen aan de grondwet. Het is echter wel toegestaan om deze wetten te toetsen aan verdragen, zoals het europees verdrag voor de rechten van de mens.
pi_89120915
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 17:54 schreef ethiraseth het volgende:
En weer wordt het onderwijs in Nederland verder de grond ingetrapt. Ik zou elke nieuwe student ondertussen aanraden om naar bijvoorbeeld Belgie, Duitsland of Engeland te gaan. Nederland wilt duidelijk geen hoogopgeleiden, dus waarom zou je in hemelsnaam nog hier blijven? :{
Het zou inderdaad weleens een trek naar Belgie kunnen opleveren. Betere kwaliteit voor minder geld.
  donderdag 25 november 2010 @ 01:51:04 #45
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89124151
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 23:22 schreef superdrufus het volgende:

[..]

In 1989 was een zogenaamde harmonisatiewet voorgesteld waar studenten aan het hoger onderwijs maximaal 6 jaar over hun studie mochten doen anders kregen ze geen studiefinanciering meer en werd collegegeld verhoogd. Hierdoor daagde het lsvb de staat voor de rechter op grond van artikel 43 van het statuut van de koninkrijk der Nederlanden. De zaak kwam uiteindelijk bij de hoge raad en die bepaalde dat een wet die volgens de regering is vastgesteld niet getoetst mag worden aan de grondwet. Van de harmonisatiewet werd later afgezien.

http://www.arresten.com/s(...)rmonisatiewet-arrest

In Nederland is het niet mogelijk om wetten van de regering te toetsen aan de grondwet. Het is echter wel toegestaan om deze wetten te toetsen aan verdragen, zoals het europees verdrag voor de rechten van de mens.
Groenlinks wilde dit een tijd terug terugdraaien, maar kreeg geen meerderheid. Leuk dus, zo'n grondwet, maar je hebt er vrij weinig aan. :{
pi_89124235
Krankzinnig dit. Ik vind normaal protesteren maar voor linkse huillies maar als ze dit serieus in willen voeren ben ik in staat om me aan een hek op het Binnenhof vast te ketenen :')
  Moderator donderdag 25 november 2010 @ 06:37:39 #47
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89124768
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:32 schreef Skv het volgende:

[..]

Vertel mij maar welke, ik heb niks extra's gezien.
Deze vraag bewaar ik even :s) !
pi_89124776
WE GAAN HET MAAGDENHUIS BEZETTEN
pi_89125008
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 06:37 schreef Renesite het volgende:

[..]

Deze vraag bewaar ik even :s) !
Gaarne, als er iets dergelijks bestaat vind ik het vreemd dat ik er niks vanaf wist. Heb toch alles wel goed uitgezocht.
pi_89125025
Krankzinnig :{ Dat is alles wat ik erover kan zeggen.

Dat je de prestatiebeurs wil omzetten in een lening kon ik mij nog in vinden (immers het moet ergens vandaan komen die bezuinigingen).

Maar om nu bestaande studenten te straffen met iets wat zij niet konden voorzien. Dat is gewoon ronduit associaal te noemen. Daarnaast om universiteiten te korten (3000,- boete voor universiteit ook!) op studenten die niet nominaal lopen. Ik zie niet in hoe dat het onderwijs ten goede moet komen. Echt een belachelijke regeling. Sta echt gewoon met een mond vol tanden. Het zal je maar eens een keer tegen zitten in het leven. En die extra jaar die je vertraging mag oplopen is een lachertje natuurlijk. Veel universiteiten en HBO's zijn zo georganiseerd dat het eigenlijk vrijwel onmogelijk is om in de gestelde tijd af te studeren. Dus zelfs nominale studenten lopen veelal vertraging op zonder persoonlijke problemen of studie switch.

Ja Nederland kennisland. Hol vat bedoelen ze :{
Profiel opgeheven.
  Moderator donderdag 25 november 2010 @ 07:53:32 #51
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89125051
quote:
Op donderdag 25 november 2010 07:47 schreef Skv het volgende:

[..]

Gaarne, als er iets dergelijks bestaat vind ik het vreemd dat ik er niks vanaf wist. Heb toch alles wel goed uitgezocht.
Het is meer in de vorm van een financiele tegemoetkoming vanuit universiteit/hogeschool... niet vanuit het IBG.

'Bestuursbeurs'. http://www.google.nl/sear(...)10&aql=&oq=&gs_rfai=
pi_89125173
Ja, dat heb ik wel gehad. Die tegemoetkoming was lager dan het collegegeld dat ik moest betalen voor datzelfde jaar. Heb geen vak gevolgd. :')
pi_89126192
Hier is toch al een topic over? Minimaal nominaal.... (stufi!)

Zal zelf overigens ook minimaal 3000 extra moeten gaan dokken voor vertraging in 2006 en 2007. :')
pi_89126514
quote:
7s.gif Op donderdag 25 november 2010 09:24 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Hier is toch al een topic over? Minimaal nominaal.... (stufi!)

Zal zelf overigens ook minimaal 3000 extra moeten gaan dokken voor vertraging in 2006 en 2007. :')
Dat topic gaat over de maatregel, dit topic gaat over de implicaties voor studenten die in het verleden al vertraging hebben opgelopen en hier nu ineens voor gestraft worden.
pi_89126564
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 09:41 schreef Skv het volgende:

[..]

Dat topic gaat over de maatregel, dit topic gaat over de implicaties voor studenten die in het verleden al vertraging hebben opgelopen en hier nu ineens voor gestraft worden.
In dat geval volg ik het even. Ben benieuwd hoe mijn keus dat ik destijds na 2 jaar ben gestopt op de economische faculteit gaat uitpakken.
pi_89127069
Heeft iemand eigenlijk al eens nagekeken of zoiets uberhaupt mag..: zomaar met terugwerkende kracht mensen benadelen? Zoals al eerder aangedragen houdt men op het moment dat een keuze gemaakt wordt rekening met de op dat moment geldende regelgevingen. Je kunt onmogelijk anticiperen op wat de toekomst gaat brengen, maar je wordt wel 'gestraft' voor je keuze die toen niet nadelig was.
pi_89127564
Ik lees hier nu al een paar keer 'dat kunnen ze niet doen', maar volgens mij vergeten jullie dat de overheid het dit jaar al gedaan heeft: de wetgeving over de tweede studie (instellingscollegegeld betalen ipv wettelijk collegegeld) is óók ingegaan voor studenten die al begonnen waren met hun tweede studie voordat duidelijk werd dat ze opeens heel veel geld moesten gaan betalen om hun studie überhaupt af te kunnen maken.

Dus ja, reken maar dat de overheid dit gewoon wéér doet met de boetes, als we niet heel erg hard gaan protesteren.

Het is trouwens maar de vraag of het wel mág. In het verleden is er al een arrest uitgesproken in een vergelijkbare zaak: http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonisatiewet-arrest

Zijn er geen rechtenstudenten (al dan niet met vertraging) die hier mee verder kunnen gaan? Ik zit al te kijken wat er gedaan kan worden, maar ik heb echt geen verstand van rechtszaken en de overheid proberen te vorderen....

Oh, en je kunt er in ieder geval al iets aan doen: http://www.minimaalnominaal.nl//index.php
Teken de petitie!
pi_89127832
Dat met die tweede studies is een ander verhaal. Daar geldt een overgangsregeling voor mensen die al bezig waren met de tweede studie, en geldt dus in beginsel slechts voor degenen die nu nog beginnen met een tweede studie.
pi_89127861
Ik vind het ook een hele slechte regeling. Pretendeer niet een kenniseconomie te zijn als je er geen cent in wilt steken.

Hoe zit dat trouwens met mensen die bewust een tweede studie zijn gaan doen en bewust de keuze hebben gemaakt om instellingsgeld te gaan betalen ('investeren in je eigen ontwikkeling') en geen studiefinanciering en OV meer te krijgen? Die betalen dan rond de 7000 euro aan instellingsgeld per collegejaar, krijgen daar een boete van 3000 euro bij en daarbovenop bezorgen ze de universiteit ook nog eens een boete van 3000 euro. Dat zou toch ook krom zijn?

Ik ben nu overigens bezig met het afronden van een tweede studie waar ik vorig jaar mee begonnen ben en waarvoor ik sowieso nog een jaar nodig heb (naast een baan van 32 uur in de week). Als ik geweten had dat de situatie dusdanig zou veranderen dat de kosten voor deze opleiding enorm zouden stijgen had ik wellicht besloten niet nog een extra studie te doen.
Illusion is the first of all pleasures
pi_89127987
Bizar, stel je doet twee studies, doet 4 jaar over beide bachelors samen, dan twee masters, waar je nog eens twee jaar over doet. Kan je dus gewoon dat laatste jaar 3000 euro aftikken, terwijl me dat dan echt onredelijk lijkt.

Hoe zit het dan met de plannen om i.p.v 4 jaar maar 3 jaar studiefinanciering uit te keren, dat kunnen ze helemaaaal niet met terugwerkende kracht invoeren lijkt me?
pi_89129552
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 10:41 schreef Cortax het volgende:
Bizar, stel je doet twee studies, doet 4 jaar over beide bachelors samen, dan twee masters, waar je nog eens twee jaar over doet. Kan je dus gewoon dat laatste jaar 3000 euro aftikken, terwijl me dat dan echt onredelijk lijkt.

Hoe zit het dan met de plannen om i.p.v 4 jaar maar 3 jaar studiefinanciering uit te keren, dat kunnen ze helemaaaal niet met terugwerkende kracht invoeren lijkt me?
Maar dan heb je dus al een bachelor en master, lijkt me niet meer dan redelijk dat het dan duurder gaat worden in tijd van bezuinigingen. Maar waar ik mij aan stoor is dat studenten het nu opeens binnen de opgegeven tijd moeten halen (terwijl veel opleidingen eigenlijk meer tijd willen indelen voor hun studenten) en je dus keihard afgestraft wordt als het je niet in 1 keer lukt. En mensen worden hier al zo hard beoordeeld op papiertjes.
Doe eens lief!
  donderdag 25 november 2010 @ 11:40:59 #62
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89129828
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 10:35 schreef Missfortunate het volgende:
Ik vind het ook een hele slechte regeling. Pretendeer niet een kenniseconomie te zijn als je er geen cent in wilt steken.

Hoe zit dat trouwens met mensen die bewust een tweede studie zijn gaan doen en bewust de keuze hebben gemaakt om instellingsgeld te gaan betalen ('investeren in je eigen ontwikkeling') en geen studiefinanciering en OV meer te krijgen? Die betalen dan rond de 7000 euro aan instellingsgeld per collegejaar, krijgen daar een boete van 3000 euro bij en daarbovenop bezorgen ze de universiteit ook nog eens een boete van 3000 euro. Dat zou toch ook krom zijn?

Ik ben nu overigens bezig met het afronden van een tweede studie waar ik vorig jaar mee begonnen ben en waarvoor ik sowieso nog een jaar nodig heb (naast een baan van 32 uur in de week). Als ik geweten had dat de situatie dusdanig zou veranderen dat de kosten voor deze opleiding enorm zouden stijgen had ik wellicht besloten niet nog een extra studie te doen.
Alsof het magische woord kenniseconomie meteen impliceert dat iedereen "hoger onderwijs" moet volgen. Het moet kwalitatief goed zijn, niet kwantitatief. Die 3000 korting op budget is een slechte keuze, inperken freewheelen een goede.
Bis bis bis
pi_89129832
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 11:31 schreef Prenzlauer het volgende:

[..]

Maar dan heb je dus al een bachelor en master, lijkt me niet meer dan redelijk dat het dan duurder gaat worden in tijd van bezuinigingen. Maar waar ik mij aan stoor is dat studenten het nu opeens binnen de opgegeven tijd moeten halen (terwijl veel opleidingen eigenlijk meer tijd willen indelen voor hun studenten) en je dus keihard afgestraft wordt als het je niet in 1 keer lukt. En mensen worden hier al zo hard beoordeeld op papiertjes.
- edit: klopt niet helemaal wat ik zeg -

[ Bericht 7% gewijzigd door Cortax op 25-11-2010 12:17:57 ]
pi_89130136
Hoe zit het eigenlijk als je met een studie begonnen bent, maar na 1 jaar gestopt bent. Daarna heb ik een andere HBO-opleiding binnen 4 jaar gehaald en nu doe ik een bachelor aan de universiteit. Hoe zit het dan?
  donderdag 25 november 2010 @ 12:09:21 #65
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89130777
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 11:50 schreef mir1986 het volgende:
Hoe zit het eigenlijk als je met een studie begonnen bent, maar na 1 jaar gestopt bent. Daarna heb ik een andere HBO-opleiding binnen 4 jaar gehaald en nu doe ik een bachelor aan de universiteit. Hoe zit het dan?
Heel veel betalen. HBO en WO zijn hetzelfde in de ogen van OCW, dus je bent aan je 6e jaar bezig en dus mag je dokken. Is het niet omdat je te lang bezig bent, dan is het wel omdat je een tweede bachelor doet.
pi_89131013
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:09 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Heel veel betalen. HBO en WO zijn hetzelfde in de ogen van OCW, dus je bent aan je 6e jaar bezig en dus mag je dokken. Is het niet omdat je te lang bezig bent, dan is het wel omdat je een tweede bachelor doet.
Ik denk dat het anders zit. Ze kijken naar de nominale duur van een studie plus één jaar. Zou je stoppen met de studie voordat je hem hebt gehaald en daarna een andere doen en die in 4 jaar halen is er geen vuiltje aan de lucht, behalve dan dat je natuurlijk maar 4 jaar studiefinanciering krijgt. Wel zal je uiteraard moeten betalen voor het feit dat je bent begonnen aan een tweede studie nadat je de eerste hebt afgerond.
pi_89132563
Elk land krijgt de regering die het verdient, zeggen ze.
Bedank de VVD/CDA/PVV-stemmers maar :r :r :r
pi_89132832
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:09 schreef tomatenrood het volgende:
PVV zit niet in de regering en het plan komt van het CDA. :')
Eerst nadenken, dan schrijven.
pi_89132862
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:17 schreef Skv het volgende:

[..]

Ja, en wie geeft er (gedoog)steun aan dat leuke plannetje van het CDA? ;(
pi_89132884
@Cortex: (ik kan de quoteknop niet meer vinden???):

"Dat met die tweede studies is een ander verhaal. Daar geldt een overgangsregeling voor mensen die al bezig waren met de tweede studie, en geldt dus in beginsel slechts voor degenen die nu nog beginnen met een tweede studie."

Dat is dus niet waar, of dat wil zeggen, die overgangsregeling moeten hogescholen en universiteiten zelf instellen, want de overheid doet daar helemaal niks mee. Mijn school heeft het instellingscollegegeld 1 jaar (2010/2011) even hoog gehouden als het wettelijk collegegeld, maar vanaf 2011/2012 gaan ze in 4 stappen omhoog naar het echte instellingscollegegeld. Dat wil dus zeggen dat ik voor mijn aankomende jaar 3600 euro betaal ipv 1650 aan collegegeld. Dat is een flinke klap, hoor.
pi_89133019
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 09:41 schreef Skv het volgende:

[..]

Want dat hoort niet te kunnen.

Eerlijk zou zijn voor nieuwe studenten die al afweten van de maatregel voordat ze aan de studie beginnen.
pi_89133036
quote:
Door deze maatregelen zou ik eventueel erg hard getroffen worden, omdat ik minimaal 2 jaar studievertraging door ziekte heb opgelopen.

Bij de verkiezingen heb ik, na lang wikken en wegen, toch maar besloten om te stemmen. Niet omdat ik de programma's van de partijen, maar uit ideologische overweging. Ik geloof in het vrijheid van het individu, ben dus zeer liberaal, en heb ook de VVD gestemd. Natuurlijk had ik dit niet zien aankomen, maar dat zou voor mij nog geen reden zijn geweest om anders te stemmen.

Maar nu ben ik van het failliet van de politiek overtuigd, want de compromissen die zowel links als rechts in de afgelopen 20 jaar hebben gesloten waren bijna altijd ten nadeel van iedereen.
Men mag overal meer voor betalen, maar de kwaliteit holt achteruit en elke sector moet bezuinigen. Waar gaat al dat geld dan naartoe? :?

Nee, ik zal mijn leven lang niet meer aan het democratisch proces in Nederland deelnemen, ik heb het gehad.
pi_89133041
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:17 schreef Skv het volgende:

[..]

En PVV heeft helemaal geen invloed denk je? :')
pi_89133188
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:24 schreef von_Preussen het volgende:
Maar nu ben ik van het failliet van de politiek overtuigd, want de compromissen die zowel links als rechts in de afgelopen 20 jaar hebben gesloten waren bijna altijd ten nadeel van iedereen.
Men mag overal meer voor betalen, maar de kwaliteit holt achteruit en elke sector moet bezuinigen.
True. In andere landen (Noorwegen bijv.) zou bezuinigen op het onderwijs überhaupt nooit Im Frage komen, maar in Nederland wordt het onderwijs al 20 jaar lang kapot bezuinigd terwijl de politiek de mond vol heeft over de "kenniseconomie". Het is triest gesteld met ons landje.
pi_89133366
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:30 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

True. In andere landen (Noorwegen bijv.) zou bezuinigen op het onderwijs überhaupt nooit Im Frage komen, maar in Nederland wordt het onderwijs al 20 jaar lang kapot bezuinigd terwijl de politiek de mond vol heeft over de "kenniseconomie". Het is triest gesteld met ons landje.
Linkse partijen bezuinigen over het algemeen niet op onderwijs...
Maar als mensen dan een rechts kabinet willen, tja...
pi_89133615
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:24 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Door deze maatregelen zou ik eventueel erg hard getroffen worden, omdat ik minimaal 2 jaar studievertraging door ziekte heb opgelopen.

Bij de verkiezingen heb ik, na lang wikken en wegen, toch maar besloten om te stemmen. Niet omdat ik de programma's van de partijen, maar uit ideologische overweging. Ik geloof in het vrijheid van het individu, ben dus zeer liberaal, en heb ook de VVD gestemd. Natuurlijk had ik dit niet zien aankomen, maar dat zou voor mij nog geen reden zijn geweest om anders te stemmen.

Men mag overal meer voor betalen, maar de kwaliteit holt achteruit en elke sector moet bezuinigen. Waar gaat al dat geld dan naartoe? :?

Nee, ik zal mijn leven lang niet meer aan het democratisch proces in Nederland deelnemen, ik heb het gehad.
Als je om dit soort redenen van plan bent om niet meer te stemmen, ben je je stem ook niet waard in mijn ogen. Ik vind dat als mensen niet stemmen, ze ook nergens over mogen klagen. Het is een grondrecht om te stemmen, neem dat recht dan ook. Ongelooflijk hoe simpel sommige mensen denken.
pi_89133631
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:35 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Linkse partijen bezuinigen over het algemeen niet op onderwijs...
Maar als mensen dan een rechts kabinet willen, tja...
Volgens mij zijn zaken als de versobering van de studiefinanciering en de invoering van de 2e fase / studiehuis onder paars gebeurd, waar ook "linkse" partijen deel van uitmaken. Heel het middelbaar onderwijs was een speeltuin voor de achterlijke droomwerelden die een heel stel socialisten voorstond.

quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:30 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Het begint al op de middelbare school, met de invoering van de 2e fase heeft men het middelbaar onderwijs inhoudelijk uitgekleed. Toen ik begonnen ben met studeren heb ik tussen veel internationale studenten gezeten, als men kijkt naar de basiskennis van bijv. wiskunde waren hun echt mijlenver verder dan "wij" Nederlanders. Tegenwoordig worden leerlingen op maatschappelijke stage en weet ik niet wat voor stomme dingen (ik kan mezelf CKV nog goed herinneren) gestuurd, terwijl ze niet een fatsoenlijk nederlands en wiskunde kunnen.

De vergelijking met België laat wel het verschil enorm goed zien. Daar zit je nog gewoon de hele dag op school en hebt les, en inhoudelijk gezien gaat het veel verder / sterker dan hier in Nederland. Voor een universitaire opleiding betaal je vervolgens minder, terwijl de kwaliteit even goed is, zo niet beter.

Ergo:
Nederland is duur = kwaliteit middelmatig
België is goedkoop = kwaliteit is goed

In de vrije economie zou zo een situatie heel snel opgelost zijn, want iets klopt er aan dat plaatje niet.

En ik ben ervan overtuigd, dat met de 2e fase meegenomen, er in de jaren 2007 - 2020 een hele lichting studenten in Nederland afstudeert die inhoudelijk zeer zwak zijn, en daardoor ook een "slechte" naam zullen krijgen. Al helemaal op internationaal vlak.
pi_89133732
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:43 schreef Skv het volgende:

[..]

Als je om dit soort redenen van plan bent om niet meer te stemmen, ben je je stem ook niet waard in mijn ogen. Ik vind dat als mensen niet stemmen, ze ook nergens over mogen klagen. Het is een grondrecht om te stemmen, neem dat recht dan ook. Ongelooflijk hoe simpel sommige mensen denken.
Jij noemt het simpel, maar ik ga geen keuze maken in een situatie die geen recht doet aan mijn "stemrecht". De politiek in Nederland biedt momenteel gewoonweg geen redelijk alternatief, en dit is gewoon de druppel die de emmer doet overlopen.

Er is echter nog wel 1 situatie waarin ik politiek actief zou worden, maar dat dan om huidige politiek heen.
pi_89134555
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:45 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Jij noemt het simpel, maar ik ga geen keuze maken in een situatie die geen recht doet aan mijn "stemrecht". De politiek in Nederland biedt momenteel gewoonweg geen redelijk alternatief, en dit is gewoon de druppel die de emmer doet overlopen.

Er is echter nog wel 1 situatie waarin ik politiek actief zou worden, maar dat dan om huidige politiek heen.
Jij beoordeelt het volledige politieke bestel dusdanig negatief dat je je stemrecht bereid bent neer te leggen vanwege een nog niet eens doorgevoerd beleidsvoorstel? Ik vind dat nogal cru.

Maargoed, dat is een andere discussie.
pi_89134706
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 14:08 schreef Skv het volgende:

[..]

Jij beoordeelt het volledige politieke bestel dusdanig negatief dat je je stemrecht bereid bent neer te leggen vanwege een nog niet eens doorgevoerd beleidsvoorstel? Ik vind dat nogal cru.

Maargoed, dat is een andere discussie.
Het is idd een andere discussie, en dit is het laatste wat ik erover zeg.

Al bij de verkiezingen eerder dit jaar, ruim voordat ik van dit beleidsvoorstel wist, was ik al van plan om geen gebruik te maken van mijn stemrecht. Uiteindelijk heb ik uit ideologische overwegingen toch maar gestemd, maar met dit soort zaken dan ben ik bereid om (bijv. tegen extra stufi :') ) stemrecht neer te leggen.

En dat echt niet alleen vanwege dit beleidsvoorstel hoor, de politiek in Nederland heeft veel meer hiaten die tegen mijn zin zijn.
pi_89134813
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:43 schreef von_Preussen het volgende:
Ergo:
Nederland is duur = kwaliteit middelmatig
België is goedkoop = kwaliteit is goed

In de vrije economie zou zo een situatie heel snel opgelost zijn, want iets klopt er aan dat plaatje niet.
Niet mee eens. De Belgische scholen zijn te gericht op de samenleving van de jaren '50: veel dingen in je kop stampen e.d., maar ten eerste kan iedereen dat en ten tweede:in de informatiesamenleving van de 21e eeuw waarin je alles 1,2,3 op kunt zoeken op internet is dat totaal overbodig: je hebt veel meer aan het 'out of the box' denken en het toepassen van kennis wat je op Nederlandse scholen leert, bovendien leer je er je eigen mening te vormen en deze goed te verdedigen. Ook een belangrijke vaardigheid.
Ik heb de Tweede Fase (op het vwo) meegemaakt en ik ben er zeer tevreden over.
pi_89134814
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:43 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Volgens mij zijn zaken als de versobering van de studiefinanciering en de invoering van de 2e fase / studiehuis onder paars gebeurd, waar ook "linkse" partijen deel van uitmaken. Heel het middelbaar onderwijs was een speeltuin voor de achterlijke droomwerelden die een heel stel socialisten voorstond.
Zo snel weet ik alleen dat D66 ook het onderwijs wil aanpakken.
Maar andere linkse partijen geloof ik niet. En als je het over socialisten hebt, de SP riep nog het hardst dat bezuinigen op het onderwijs en de stufi te belachelijk voor woorden was en dat we daarmee een vervolgstudie weer voornamelijk voor de rijkere mensen is weggelegd.
pi_89135903
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 14:16 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Zo snel weet ik alleen dat D66 ook het onderwijs wil aanpakken.
Maar andere linkse partijen geloof ik niet. En als je het over socialisten hebt, de SP riep nog het hardst dat bezuinigen op het onderwijs en de stufi te belachelijk voor woorden was en dat we daarmee een vervolgstudie weer voornamelijk voor de rijkere mensen is weggelegd.
D66 wil het onderwijs aanpakken? Hoe kom je daar bij? Ik dacht dat dat juist de partij voor studenten was.
pi_89136579
quote:
11s.gif Op donderdag 25 november 2010 14:47 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

D66 wil het onderwijs aanpakken? Hoe kom je daar bij? Ik dacht dat dat juist de partij voor studenten was.
D66 wilt stufi naar een sociaal leensysteem omvormen en het geld wat ze daaruit krijgen regelrecht terugstoppen in het onderwijs
Doe eens lief!
pi_89136826
Als ze dat doen ben ik bij deze officieel failliet.

Kan ik bij de gemeente gaan schoffelen ofzo.

Is de investering die ze 4 jaar lang in mij gemaakt hebben in één klap compleet waardeloos.
pi_89137021
Lol wat?

-Studenten beboeten met hoge bedragen = meer studenten die afhaken, minder mensen met diploma
-Onderwijsinstellingen korten op budget = verdere achteruitgang van kwaliteit onderwijs omdat de instellingen het niveau nog verder naar beneden schalen zodat iedereen het binnen de gestelde tijd kan halen

Goed bezig -O-

Lekker kortzichtige politiekbedrijving weer
  donderdag 25 november 2010 @ 15:20:21 #87
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89137215
Ik heb het vermoeden dat de soep niet zo heet gegeten gaat worden als ze hem willen opdienen.

Wat wel duidelijk is, is dat ze op zoek zijn naar methodes om mensen te stimuleren sneller op de arbeidsmarkt terecht te komen. Maar deze maatregel zal hem waarschijnlijk niet gaan worden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 25 november 2010 @ 15:33:43 #88
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_89137732
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 10:03 schreef Gestiech het volgende:
Heeft iemand eigenlijk al eens nagekeken of zoiets uberhaupt mag..: zomaar met terugwerkende kracht mensen benadelen? Zoals al eerder aangedragen houdt men op het moment dat een keuze gemaakt wordt rekening met de op dat moment geldende regelgevingen. Je kunt onmogelijk anticiperen op wat de toekomst gaat brengen, maar je wordt wel 'gestraft' voor je keuze die toen niet nadelig was.
Vertrouwensbeginsel en rechtszekerheidsbeginsel zullen het wel niet mogelijk maken om de wet met terugwerkende kracht in te voeren.
quote:
Graag gedaan ;)
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_89139371
Ik kan er zo pissig om worden dat juist de technische en beta-studenten hier alweer het hardst mee genaaid worden. Wat nou kenniseconomie?
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_89142088
Hoe zit het dan trouwens als je een 1 of 2 jarige master gaat doen aan de uni na afronden van je HBO in 4 jaar?

Valt niet onder studievertraging me dunkt. Hier wordt toch geen boete op toegepast lijkt me?
En blijft het wel zo dat als je een 2 jarige master gaat doen na het HBO je nog recht hebt op 1 jaar StuFi?
  Moderator donderdag 25 november 2010 @ 17:31:42 #91
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_89142900
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:11 schreef VacaLoca het volgende:
Hoe zit het dan trouwens als je een 1 of 2 jarige master gaat doen aan de uni na afronden van je HBO in 4 jaar?

Valt niet onder studievertraging me dunkt. Hier wordt toch geen boete op toegepast lijkt me?
En blijft het wel zo dat als je een 2 jarige master gaat doen na het HBO je nog recht hebt op 1 jaar StuFi?
Afaik geldt dat niet, heb ik 'ergens' gelezen... maar waar :@
pi_89144180
Wat ik niet begrijp is waarom de MBO'ers die daarna HBO gaan doen wel worden ontzien. Zij kunnen zich wel profieleren op een hoger niveau en mensen die vanaf het HBO nog een universitaire titel willen halen worden wel tegen gehouden.
Ik ben 2 jaar geleden nog voor een tweede studie gegaan op de universiteit omdat ik mijn arbeidsperspectief na het HBO niet echt zag zitten en laten we eerlijk zijn, omdat het kon.
Maar als ik toen had geweten dat ik nu volgend jaar dik genaaid wordt en dus nog meer geld moet gaan betalen had ik het wellicht niet gedaan. Je mag nl. ook nog maar 3 jaar lenen bij DUO na 4 jaar stufi, dus volgend jaar geen recht op OV, een dure lening en 3000+ extra kosten. Thnx kabinet!
pi_89144975
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:11 schreef VacaLoca het volgende:

Stufi voor de master verdwijnt überhaupt volgens het regeerakkoord. Dus nee, je krijgt niet nog een jaar stufi, je mag Rutte op je blote knieën bedanken dat je de eerste 4 jaar HBO stufi kreeg, en niet 3 jaar zoals op de universiteit.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_89145864
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:04 schreef Markeerstift het volgende:

Wat ik niet begrijp is waarom de MBO'ers die daarna HBO gaan doen wel worden ontzien. Zij kunnen zich wel profieleren op een hoger niveau en mensen die vanaf het HBO nog een universitaire titel willen halen worden wel tegen gehouden.
Omdat HBO'ers in de statistieken ook als "hoger opgeleiden" staan, en da's alles wat telt volgens dit kabinet blijkbaar. Nog een leuke:

http://www.nu.nl/politiek(...)gen-collegegeld.html

quote:
Verder blijkt uit de notitie dat het jaar uitlooptijd dat studenten in het wetenschappelijk onderwijs maximaal hebben, geldt voor hun bachelor- en hun masteropleiding samen.
Gevolg: iedereen die dat jaar al heeft opgebruikt in de bachelor, durft niet meer aan de master te beginnen. Nederland wordt overspoeld met BSc'ers die een halve opleiding gedaan hebben.
  donderdag 25 november 2010 @ 18:49:23 #95
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89146054
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:44 schreef Gaspedaal het volgende:
Gevolg: iedereen die dat jaar al heeft opgebruikt in de bachelor, durft niet meer aan de master te beginnen. Nederland wordt overspoeld met BSc'ers die een halve opleiding gedaan hebben.
Dat is ook wat 'men' wil. Voor de arbeidsmarkt zijn startende BScérs nuttiger dan masters.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_89146249
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:49 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat is ook wat 'men' wil. Voor de arbeidsmarkt zijn startende BScérs nuttiger dan masters.
Is dat zo? Voor zover ik weet zijn werkgevers in NL erg terughoudend met het aannemen van WO Bachelor-afgestudeerden (ook vanwege de 'onbekendheid' hiermee, sinds de BaMa-structuur nog niet zo lang bestaat, en alleen de Master te vergelijken is met het vroegere 'doctoraal'.)
pi_89146388
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:25 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Stufi voor de master verdwijnt überhaupt volgens het regeerakkoord. Dus nee, je krijgt niet nog een jaar stufi, je mag Rutte op je blote knieën bedanken dat je de eerste 4 jaar HBO stufi kreeg, en niet 3 jaar zoals op de universiteit.
:r Middelmatigheid wordt in Nederland keer op keer beloond :r En Balkenende maar zeuren over de 'zesjescultuur'... nee vind je het gek met zo'n beleid ;(
  donderdag 25 november 2010 @ 18:56:41 #98
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89146395
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:53 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Is dat zo? Voor zover ik weet zijn werkgevers in NL erg terughoudend met het aannemen van WO Bachelor-afgestudeerden (ook vanwege de 'onbekendheid' hiermee, sinds de BaMa-structuur nog niet zo lang bestaat, en alleen de Master te vergelijken is met het vroegere 'doctoraal'.)
Oorzaak-gevolg heet dat. Vraag en aanbod zou je het ook kunnen noemen. Ik zie het wel gebeuren dat een WO bachelor de nieuwe standaard wordt.
Bis bis bis
  donderdag 25 november 2010 @ 18:57:08 #99
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89146417
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:56 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

:r Middelmatigheid wordt in Nederland keer op keer beloond :r En Balkenende maar zeuren over de 'zesjescultuur'... nee vind je het gek met zo'n beleid ;(
Ach, iedereen toelaten veroorzaakt een nog grotere 6-jescultuur.
Bis bis bis
pi_89146502
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:49 schreef Ryon het volgende:

Dat lijkt me sterk. Wat weet je nu eigenlijk na een gemiddelde Nederlandse bacheloropleiding? Juist in de master wordt het pas echt serieus bij de meeste opleidingen, voor zover ik weet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')