http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22564quote:De nieuwe regels voor studenten die te lang over hun studie doen gaan al volgend studiejaar in en gelden voor iedereen die ingeschreven staat. Dus ook voor studenten die nu al vertraging hebben opgelopen. Dat blijkt uit een interne beleidsnotitie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) waarin de NOS inzage heeft gehad.
Uit de notitie van 11 november blijkt dat elke student één jaar langer mag doen over een studie dan de looptijd die er voor staat. Voor elk jaar dat volgt moet de student 3000 euro extra betalen. Dat ene jaar mag maar een keer worden gebruikt, en geldt dus niet meer als studenten bijvoorbeeld na een bachelor nog een master gaan doen.
Opbrengst
Het gaat in totaal om 80.000 langstudeerders. Het ministerie wil met deze maatregelen in vier jaar tijd dat aantal met een kwart verlagen. Er is ook al uitgerekend welke opbrengst verwacht wordt. In 2012 zou de maatregel 180 miljoen euro moeten opleveren, daarna neemt dat bedrag af tot 140 miljoen euro per jaar.
Naast de 3000 euro extra die studenten moeten betalen, komt er ook een efficiencykorting voor onderwijsinstellingen. Dat houdt in dat voor elke student die te lang over de opleiding doet, de instelling 3000 euro wordt gekort op haar budget. Dat zou in 2012 190 miljoen euro moeten opleveren.
Bachelor
Uit het document blijkt dat de langstudeerders vooral op bacheloropleidingen op het hbo en de universiteit zitten. Uitgesplitst naar studierichting blijkt dat vooral masterstudenten rechten, economie en taal en cultuur langer over hun studie doen.
Het ministerie van OCW wil niet reageren op de uitgelekte stukken.
Dus het HBO zakt nog verder in de afgrond??quote:Dat houdt in dat voor elke student die te lang over de opleiding doet, de instelling 3000 euro wordt gekort op haar budget. Dat zou in 2012 190 miljoen euro moeten opleveren.
Ik doe vijf jaar over mijn bachelor en begin volgend jaar met mijn master. Ze straffen me dan met een boete van 3000 euro omdat ik niet eerder aan hun nieuwe richtlijnen heb voldaan, waar ik dus niks vanaf wist. In de tijd dat ik studievertraging opliep door een bestuursjaar was dit nog niet bekend. Ik snap niet dat ze een boetesysteem kunnen invoeren dat geldt voor mensen die de overtreding hebben begaan (de vertraging) vóórdat het systeem in werking trad.quote:Op woensdag 24 november 2010 16:44 schreef La_Vita het volgende:
Ze willen het ook niet met terugwerkende kracht doen. Als jij al 7 jaar doet over een bachelor, en je gaat komend jaar weer gewoon verder dan betaal je 3000 euro.
En als je niet verder gaat mag je al je stufi terug betalen (250 in de maand voor uitwonend = 9000 euro voor een 3 jarige bachelor en dan nog je ov-kaart er bovenop).quote:Op woensdag 24 november 2010 16:44 schreef La_Vita het volgende:
Ze willen het ook niet met terugwerkende kracht doen. Als jij al 7 jaar doet over een bachelor, en je gaat komend jaar weer gewoon verder dan betaal je 3000 euro.
Ik begrijp de nieuwe regeling sowieso niet. Ik vraag me dus af, waarom hebben ze gekozen voor een jaar? Ik vind in mijn ogen anderhalf jaar veel logischer. Veel mensen doen namelijk een bestuursjaar, of een buitenlandervaring op. Ik vind dat behoorlijk belangrijk, want de mensen die dat doen zijn gigantisch gemotiveerd. En het kan toch iedereen gebeuren dat je een vak niet haalt, en hem een keer over moet doen? En als je dat niet in 1 jaar haalt, dan moet je het vak het volgende jaar overdoen cq. Heb je dus je diploma een jaar later. Maar de mensen die al een jaar vertraging hebben, moeten dus voor dat ene vak eigenlijk 3000 euro betalen. Met anderhalf jaar vang je dat soort idiote dingen weg. Want laten we eerlijk zijn, weinig mensen die nog trek hebben in vertraging zodra dit ingevoerd wordt want 3000 euro is een berg met geld, zeker voor studenten (en dan zeg ik niet dat anderen het makkelijk kunnen missen maar je snapt me wel).quote:Op woensdag 24 november 2010 16:49 schreef bigbass het volgende:
[..]
En als je niet verder gaat mag je al je stufi terug betalen (250 in de maand voor uitwonend = 9000 euro voor een 3 jarige bachelor en dan nog je ov-kaart er bovenop).
Voor mensen die 7 jaar over hun 3-jarige bachelor doen is het een ding, maar als je 7 jaar doet over een 5 jarige studie, dat kan gebeuren, zeker met de huidige regels, dat moet je niet opeens zo streng aanpakken.
Wie zegt dat het hier om een wet gaat?quote:Op woensdag 24 november 2010 16:39 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb ook sterk mijn twijfels. Je kan niet met terugwerkende kracht wetten invoeren.
Sterker nog, mijn bestuursjaar dat fulltime was (ik betaalde toen gewoon collegegeld en kreeg van de uni een compensatie hiervoor van 75% van dat bedrag.. Terwijl ik geen vakken kon volgen. Zonder ingeschreven te staan kan je geen bestuur doen. Moest dus eigenlijk lappen om een bestuursjaar te doen, maar enfin) kost me nu ineens 3000 Euro extra, daar dit mijn tweede vertragingsjaar was. Als deze extra kosten eerder bekend waren had ik dat nooit gedaan.quote:Op woensdag 24 november 2010 18:15 schreef MisterSqueaky het volgende:
Duuusssss....
In de studentenraad gaan zitten kost je straks E 3000 ?
Achja. Democratie en medezeggenschap. Linkse hobbies.
Even quoten voor het aanzetten tot geweld.quote:
Ja, tuurlijk kan het. Alleen ze kunnen je wel afwijzen wegens te slimquote:Op woensdag 24 november 2010 19:33 schreef alors het volgende:
Misschien kunnen we uit protest nog 4 jaar MBO gaan doen met zijn allen. Gewoon omdat het kan. Het kan toch? Andersom iig wel.
Om een of andere reden verwacht ik niet dat die E 3000 / jaar omhoog gaan.quote:Op woensdag 24 november 2010 20:03 schreef Renesite het volgende:
Maar vergeten we niet dat er mogelijke regelingen zijn met OCW/DUO als je een jaar in een bestuur gaat?
Dat, of de mensen die het studeren niet meer kunnen betalen gaan zonder diploma van school / uni. En ik denk dat dat nog veel duurder is (verlies op studiefinanciering + 40 jaar minder belastinginkomsten) dan de huidige situatie.quote:Op woensdag 24 november 2010 20:05 schreef sitting_elfling het volgende:
Als de instelling wordt gekort op hun budget als een student er te lang over doet zie ik wel weer van die praktijken zoals INholland naar boven komen.
Misschien een jaar uitgesteld worden omdat je in een bestuur gaat?quote:Op woensdag 24 november 2010 20:07 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Om een of andere reden verwacht ik niet dat die E 3000 / jaar omhoog gaan.
Of dat mensen dusdanig gedemotiveerd raken, dat ze maar helemaal niet meer aan een master beginnen.quote:Op woensdag 24 november 2010 20:08 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat, of de mensen die het studeren niet meer kunnen betalen gaan zonder diploma van school / uni. En ik denk dat dat nog veel duurder is (verlies op studiefinanciering + 40 jaar minder belastinginkomsten) dan de huidige situatie.
Welkom in Nederland!quote:Op woensdag 24 november 2010 20:10 schreef Butterfly91 het volgende:
[..]
Of dat mensen dusdanig gedemotiveerd raken, dat ze maar helemaal niet meer aan een master beginnen.
Bizarre regeling dit
Maar het helpt wel de toekomst van enkele duizenden, zo niet tienduizenden studenten om zeep. En die houden er dan de rest van hun leven last van.quote:Op woensdag 24 november 2010 20:15 schreef sitting_elfling het volgende:
Maarja, laten we wel wezen. Dit soort maatregelen helpen helemaal niks. Niet voor de studenten, niet voor de universiteiten en niet voor de schatkist op lange termijn. Alleen een aantal miljoenen op korte termijn.
Jeuj!
Mja, maar dit beleid van de Nederlandse overheid helpt wel meer mensen om zeep wat betreft toekomst. Leuke bijkomstigheid is ook dat bijna elke minister of voormalig minister van de afgelopen jaren allemaal enorme vertraging hebben opgelopen.quote:Op woensdag 24 november 2010 20:18 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Maar het helpt wel de toekomst van enkele duizenden, zo niet tienduizenden studenten om zeep. En die houden er dan de rest van hun leven last van.
Vertel mij maar welke, ik heb niks extra's gezien.quote:Op woensdag 24 november 2010 20:03 schreef Renesite het volgende:
Maar vergeten we niet dat er mogelijke regelingen zijn met OCW/DUO als je een jaar in een bestuur gaat?
Zelfde effect kan bereikt worden door deeltijd te gaan studeren. Het gaat om de nominale tijd van een studie.quote:Op woensdag 24 november 2010 19:33 schreef alors het volgende:
Misschien kunnen we uit protest nog 4 jaar MBO gaan doen met zijn allen. Gewoon omdat het kan. Het kan toch? Andersom iig wel.
Kan je het EVRM nader toelichsten, evenals de harmonisatiewet?quote:Op woensdag 24 november 2010 22:57 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Zelfde effect kan bereikt worden door deeltijd te gaan studeren. Het gaat om de nominale tijd van een studie.
Maar studenten zouden het kabinet voor de rechter kunnen dagen omdat ze het EVRM schenden. In 1989 deden studenten dit al met de harmonisatiewet en de Grondwet.
In 1989 was een zogenaamde harmonisatiewet voorgesteld waar studenten aan het hoger onderwijs maximaal 6 jaar over hun studie mochten doen anders kregen ze geen studiefinanciering meer en werd collegegeld verhoogd. Hierdoor daagde het lsvb de staat voor de rechter op grond van artikel 43 van het statuut van de koninkrijk der Nederlanden. De zaak kwam uiteindelijk bij de hoge raad en die bepaalde dat een wet die volgens de regering is vastgesteld niet getoetst mag worden aan de grondwet. Van de harmonisatiewet werd later afgezien.quote:Op woensdag 24 november 2010 23:06 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Kan je het EVRM nader toelichsten, evenals de harmonisatiewet?
Het zou inderdaad weleens een trek naar Belgie kunnen opleveren. Betere kwaliteit voor minder geld.quote:Op woensdag 24 november 2010 17:54 schreef ethiraseth het volgende:
En weer wordt het onderwijs in Nederland verder de grond ingetrapt. Ik zou elke nieuwe student ondertussen aanraden om naar bijvoorbeeld Belgie, Duitsland of Engeland te gaan. Nederland wilt duidelijk geen hoogopgeleiden, dus waarom zou je in hemelsnaam nog hier blijven?
Groenlinks wilde dit een tijd terug terugdraaien, maar kreeg geen meerderheid. Leuk dus, zo'n grondwet, maar je hebt er vrij weinig aan.quote:Op woensdag 24 november 2010 23:22 schreef superdrufus het volgende:
[..]
In 1989 was een zogenaamde harmonisatiewet voorgesteld waar studenten aan het hoger onderwijs maximaal 6 jaar over hun studie mochten doen anders kregen ze geen studiefinanciering meer en werd collegegeld verhoogd. Hierdoor daagde het lsvb de staat voor de rechter op grond van artikel 43 van het statuut van de koninkrijk der Nederlanden. De zaak kwam uiteindelijk bij de hoge raad en die bepaalde dat een wet die volgens de regering is vastgesteld niet getoetst mag worden aan de grondwet. Van de harmonisatiewet werd later afgezien.
http://www.arresten.com/s(...)rmonisatiewet-arrest
In Nederland is het niet mogelijk om wetten van de regering te toetsen aan de grondwet. Het is echter wel toegestaan om deze wetten te toetsen aan verdragen, zoals het europees verdrag voor de rechten van de mens.
Deze vraag bewaar ik evenquote:Op woensdag 24 november 2010 22:32 schreef Skv het volgende:
[..]
Vertel mij maar welke, ik heb niks extra's gezien.
Gaarne, als er iets dergelijks bestaat vind ik het vreemd dat ik er niks vanaf wist. Heb toch alles wel goed uitgezocht.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |