abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88776426
Wel een goed idee (van haushofer) om hier maar eens een apart topic over te openen. :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 00:35 schreef t0sti het volgende:

en toch heb ik het idee dat ik als niet-bioloog en christen meer verstand heb van de evolutietheorie dan veel mensen die in deze theorie geloven. omdat het in de schoolboeken staat en bijna iedereen er in lijkt te geloven, word het voor waar aangenomen, zonder zelf bijvoorbeeld de evolutie en de scheppingstheorie naast elkaar te leggen
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 00:30 schreef Jovatov het volgende:
Er heeft ook nog niemand voor geld bewezen dat evolutie waar is. Daar is ook een geldsprijs voor uitgeloofd.
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 11:37 schreef t0sti het volgende:
zucht. waar is die grote berg bewijs dan? geef anders een paar bronnen :) .
Mijne heren. Het is een grote misvatting dat theorieen bewezen worden, ze worden hooguit weerlegd. Dat wil echter niet zeggen dat een wetenschappelijke theorie een soort gok is: het is niet zo dat elk willekeurig idee dat je hebt over de aard van verschijnsel X zomaar tot theorie kan worden gebombardeerd. In dit filmpje wordt een en ander uitstekend uitgelegd:

Waarom is Intelligent Design dan geen theorie, die is tenslotte ook niet weerlegd? Nou, dat is omdat Intelligent Design strikt genomen helemaal geen wetenschap is. In de VS vonden nogal wat mensen dat ID op scholen onderwezen zou moeten worden als alternatief voor evolutie. En of het hier een wetenschappelijke theorie zou betreffen is tot en met het hogerechtshof uitgevochten in het legendarische Dover proces. Een belangrijke getuige daar was de katholieke celbioloog Kenneth Miller, die naderhand een zeer interessante lezing heeft gegeven over dit proces:

En speciaal voor de niet-biologen die menen meer verstand te hebben van evolutie dan de mensen die in deze theorie "geloven", even de basics van wat deze theorie nu inhoudt:

Nou, laat het gevecht hier maar losbarsten. Ik ben benieuwd. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 16-11-2010 13:51:57 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 16 november 2010 @ 13:43:36 #2
862 Arcee
Look closer
pi_88776558
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 00:55 schreef t0sti het volgende:
feit blijft, dat de beloofde vele fossielen nog steeds niet gevonden zijn :Y
Fossielen zijn slechts een bonus. Er is ook zonder fossielen een schat een bewijzen voor evolutie. ^O^
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 16 november 2010 @ 13:44:42 #3
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_88776607
Mijn quote wordt hier wel uit de context getrokken. Dat was in reactie op een vraag waarom er nooit iets bovennatuurlijks bewezen was (Randi's miljoen).
Mijn punt was niet zozeer dat evolutie niet bewezen was, maar dat geldsprijzen veelal subjectief worden uitgedeeld.

Persoonlijk geloof ik dat evolutie en christendom samen kunnen gaan.

De bijbel is geen wetenschappeljik boek maar een geloofsboek en derhalve kunnen we voor wetenschap in de natuur kijken en voor geloof in de bijbel. Dat moet je niet door elkaar halen mijns inziens.
pi_88776681
Evolutie is geen theorie, maar een feit *O*
Lurf is the message and the message is Lurf
  dinsdag 16 november 2010 @ 13:47:31 #5
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_88776726
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:46 schreef lurf_doctor het volgende:
Het blijft een theorie, de meest waarschijnlijke verklaring voor het ontstaan van de diversiteit in de natuur. Maar dat maakt het nog geen feit.
Zwaartekracht is ook een theorie, geen feit.
pi_88776921
ik ben echt geen aap hoor
pi_88776970
Sowieso staat in de wetenschap een theorie boven feiten.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_88777178
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:53 schreef MouzurX het volgende:
Sowieso staat in de wetenschap een theorie boven feiten.
Nee
pi_88777238
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:57 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Nee
Ja. Zie eerste video in dit topic. "Feit" betekent voor een wetenschapper "meting", data. "Theorie" betekent voor een wetenschapper "verklaring". Theorieen verklaren feiten.

Dat gewone mensen daar heel anders over denken doet daar niets aan af.
pi_88777244
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:47 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Het blijft een theorie, de meest waarschijnlijke verklaring voor het ontstaan van de diversiteit in de natuur. Maar dat maakt het nog geen feit.
Dus het feit dat dingen naar beneden vallen, wordt volgens jou slechts door een theorie veroorzaakt :?
pi_88777260
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:51 schreef OKSELHAARSHAMPOO het volgende:
ik ben echt geen aap hoor
Er hapt niemand :(
pi_88777280
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:59 schreef OKSELHAARSHAMPOO het volgende:

[..]

Er hapt niemand :(
Aap.
  dinsdag 16 november 2010 @ 14:00:51 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_88777306
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:47 schreef Jovatov het volgende:
Ze zijn beiden theorie en feit.

Dat de appel naar beneden valt is een feit, dat soorten fenotypisch veranderen door selectie op genen ook.

Dat de planeten in een geodesisch rechte lijn door gekromde ruimtetijd bewegen is een theorie, dat alle diersoorten uit een enkel organisme zijn geevolueerd is een theorie.

bump naar W&T.

edit: Molurus' uitleg is een betere.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_88777339
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja. Zie eerste video in dit topic. "Feit" betekent voor een wetenschapper "meting", data. "Theorie" betekent voor een wetenschapper "verklaring". Theorieen verklaren feiten.

Kan hier geen video's kijken :@
Ben het met je eens, maar het is een definitiekwestie.

OT: Is er al een creationist in de zaal? *O*
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 16 november 2010 @ 14:04:13 #15
862 Arcee
Look closer
pi_88777444
Zit deze discussie nog op het niveau van dat evolutie "slechts een theorie is"? :{
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  † In Memoriam † dinsdag 16 november 2010 @ 14:07:00 #16
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_88777556
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

En een goede theorie verklaart alle feiten waar die theorie betrekking op heeft en voorspelt nieuwe feiten. Feiten die de theorie tegenspreken weerleggen die theorie en vragen om aanpassing of verwerping ervan, echter het ontbreken van die feiten weerlegt de theorie niet.

Om een on-topic voorbeeld te geven: de evolutietheorie voorspelde het bestaan van overgangsvormen van landdieren naar zeezoogdieren, hiervan zijn later ook fossielen aangetroffen. Waren deze fossielen niet aangetroffen dan had dit geen verwerping van de theorie betekend.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_88777705
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 14:07 schreef Barbaaf het volgende:

Om een on-topic voorbeeld te geven: de evolutietheorie voorspelde het bestaan van overgangsvormen van landdieren naar zeezoogdieren, hiervan zijn later ook fossielen aangetroffen. Waren deze fossielen niet aangetroffen dan had dit geen verwerping van de theorie betekend.
Maar konijnen van voor het cambrium weer wel. :) Er zijn zat dingen die evolutie potentieel zouden kunnen weerleggen, maar die zijn tot op heden nog nooit aangetroffen.
  † In Memoriam † dinsdag 16 november 2010 @ 14:16:49 #18
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_88777974
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 14:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar konijnen van voor het cambrium weer wel. :) Er zijn zat dingen die evolutie potentieel zouden kunnen weerleggen, maar die zijn tot op heden nog nooit aangetroffen.
En daarentegen waren er wel een aantal ontbrekende zaken, wat volgens creationisten "bewijs" (tussen aanhalingstekens, want afwezigheid van bewijs betekent niet bewijs van afwezigheid) tegen de evolutietheorie zou zijn, alsnog aangetroffen. Als die video van Ken Miller degene is die ik gezien heb haalt hij daar bijvoorbeeld het argument van ondeelbare complexiteit onderuit door met voorbeelden van zelfstandig werkzame onderdelen te komen.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  dinsdag 16 november 2010 @ 14:32:29 #19
8369 speknek
Another day another slay
pi_88778664
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 14:10 schreef Molurus het volgende:
Maar konijnen van voor het cambrium weer wel.
...of dat is een prachtig voorbeeld van homoplasy, wat extra credibiliteit aan environmental niche modelling geeft, en, bij extensie, de voorspelbaarheid en dus de validiteit van de evolutietheorie bekrachtigt. QED.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_88778669
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 14:16 schreef Barbaaf het volgende:

Als die video van Ken Miller degene is die ik gezien heb haalt hij daar bijvoorbeeld het argument van ondeelbare complexiteit onderuit door met voorbeelden van zelfstandig werkzame onderdelen te komen.
Correct!! ^O^ Hij gaat met name in op de evolutie van het zweepstaartje, dat doorgaans het paradepaardje is van creationisten.

quote:
16s.gif Op dinsdag 16 november 2010 14:32 schreef speknek het volgende:
...of dat is een prachtig voorbeeld van homoplasy, wat extra credibiliteit aan environmental niche modelling geeft, en, bij extensie, de voorspelbaarheid en dus de validiteit van de evolutietheorie bekrachtigt. QED.
:D Zo kun je dat misschien ook uitleggen, maar konijnen van voor het cambrium lijkt me minstens problematisch voor de theorie.
pi_88778885
Doe dit maar naar religie of true of wat voor ander forum je hier hebt. Je kunt geen creationisme vs evolutie debat houden op een wetenschapsforum.
pi_88779164
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 14:37 schreef Harunobu het volgende:
Doe dit maar naar religie of true of wat voor ander forum je hier hebt. Je kunt geen creationisme vs evolutie debat houden op een wetenschapsforum.
Ik had m in F&L gezet, maar Speknek heeft hem hier naartoe geschopt.

Edit: woops.. F&L natuurlijk.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 16-11-2010 14:52:25 ]
  dinsdag 16 november 2010 @ 14:51:18 #23
8369 speknek
Another day another slay
pi_88779430
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 14:37 schreef Harunobu het volgende:
Doe dit maar naar religie. Je kunt geen creationisme vs evolutie debat houden op een wetenschapsforum. Er is geen debat.
Doch, evolutie bediscussieren binnen het kader van religie is helemaal fout, en de reden waarom zulke topics blijven woekeren. Hier kan ik als moderator tenminste nog eisen dat mensen zich aan de wetenschappelijke regels conformeren, ook wetenschapsfilosofische discussies passen hier.
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 14:44 schreef Molurus het volgende:
Ik had m in W&L gezet, maar Speknek heeft hem hier naartoe geschopt.
Het is W&T en F&L. Zelf had ik liever een indeling W&F en T(heologie)&L gezien.
pi_88779443
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 14:00 schreef speknek het volgende:
dat soorten fenotypisch veranderen door selectie op genen ook.
Is dat zo? Speknek
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  dinsdag 16 november 2010 @ 14:55:49 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_88779599
Misschien iets teveel gecomprimeerd; selectie op de uiting van genen?
pi_88779775
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 14:55 schreef speknek het volgende:
Misschien iets teveel gecomprimeerd; selectie op de uiting van genen?
Op fenotype? dus fenotypische verandering door selectie op fenotype ;)
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  dinsdag 16 november 2010 @ 15:08:23 #27
8369 speknek
Another day another slay
pi_88780109
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:00 schreef barthol het volgende:
Op fenotype? dus fenotypische verandering door selectie op fenotype ;)
Maar fenotype wordt weer bepaald door genen, dus als je op fenotype selecteert, selecteer je ook op genen :P.

quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 14:32 schreef Molurus het volgende:
:D Zo kun je dat misschien ook uitleggen, maar konijnen van voor het cambrium lijkt me minstens problematisch voor de theorie.
Problematisch, maar niet onmogelijk te verklaren. Net zoiets als het flagellum, zou je kunnen zeggen.
pi_88780266
Een creationisme vs evolutietheorie debat heeft weinig te maken met de evolutietheorie.
pi_88780269
Waarom doet men hier weer net alsof Creationisme conform de Bijbel en Evolutie door natuurlijke selectie de enige twee en elkaar uitsluitende opties zijn ? Waar is de officiële leer van de overweldigende meerderheid* van Christenen dat hij Bijbelverhaal symbolisch is en de evolutietheorie de beste verklaring is voor de diversiteit van het leven ? Waar is de God die zichzelf pijpte waarna hij ons uitspoog ? Waar is het idee dat wij er altijd al geweest zijn ? Wat is er mis met Lamarckisme ? En waarom negeert men het lieftallige vliegende spaghetti monster ?

Creationisten... vanwaar deze valse dichotomie ? Waarom net doen alsof er geen andere opties dan deze twee zijn en het OF a OF b is ?

Why refuse to teach the controversy ? ;)

* Dit is het officiële standpunt van de Rooms Katholieke kerk, waarmee we meteen al 60% van alle Christenen op aarde hebben. Als we de protestantse kerken die het hier mee eens zijn er bij optellen zitten we al ver boven de 80% van de Christenen die officieel evolutie accepteren.
pi_88780369
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:13 schreef MisterSqueaky het volgende:
Waarom doet men hier weer net alsof Creationisme conform de Bijbel en Evolutie door natuurlijke selectie de enige twee opties zijn ? Waar is de God die zichzelf pijpte waarna hij ons uitspoog ? Waar is het idee dat wij er altijd al geweest zijn ? Wat is er mis met Lamarckisme ? En waarom negeert men het lieftallige vliegende spaghetti monster ?

Creationisten... vanwaar deze valse dichotomie ? Waarom net doen alsof er geen andere opties dan deze twee zijn en het OF a OF b is ?

Why refuse to teach the controversy ? ;)
Omdat ze geen directe argumenten hebben voor Intelligent Design en door aanvallen op de evolutietheorie hopen hun eigen standpunt aannemelijk te maken. Maar inderdaad, zelfs als je evolutie weerlegt mis je hooguit een verklaring voor de complexiteit van leven, maar heb je geen pleidooi voor ID.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 16-11-2010 15:33:31 ]
  dinsdag 16 november 2010 @ 15:18:13 #31
125061 Koenholio
*O* Adenine, Thymine,..
pi_88780456
Not this shit again. Hier zijn toch al 20.000 topics, filmpjes, websites en andere zooi over te vinden?
Evolutie is waar. Klaar. Wie dat niet kan inzien loopt met een heul groot bord voor z'n kop.
Guanine en Cytosine! *O*
pi_88780623
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:18 schreef Koenholio het volgende:
Not this shit again. Hier zijn toch al 20.000 topics, filmpjes, websites en andere zooi over te vinden?
Evolutie is waar. Klaar. Wie dat niet kan inzien loopt met een heul groot bord voor z'n kop.
Mwoah - het punt uit de beginpost dat een heleboel mensen - zowel voor als tegenstanders - geen flauw benul hebben van wat de evolutietheorie inhoudt is wel geldig denk ik. Ik zou zelfs verder willen gaan en stellen dat de meeste mensen niet eens het verschil weten tussen een theorie, een hypothese en een wetenschappelijke theorie.

Maar hetzelfde geldt natuurlijk ook voor creationisme en ID ;) Of überhaupt voor weten wat jouw geloofs officiële standpunt in deze is...
pi_88780857
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:23 schreef MisterSqueaky het volgende:

Of überhaupt voor weten wat jouw geloofs officiële standpunt in deze is...
Dat is wel een interessante. Zo waren in een ander topic twee moslims het totaal met elkaar oneens of de Koran nu wel of niet in strijd is met evolutie. Het idee dat wij ons hebben ontwikkeld vanuit "mindere" diersoorten lijkt voor veel gelovigen nogal controversieel te zijn, ongeacht wat de eigen religie erover zegt.
pi_88781379
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:18 schreef Koenholio het volgende:
Natuurlijk een heel grote drogredening, Je kan in die formulering zomaar het woord Evolutie vervangen door "de Bijbel" ;)
pi_88784289
Ik ga graag in discussie over evolutie, niet over creationistische ideeen erover.maar over allerlei aspecten ervan. Er zijn nog zoveel vragen.
Een interessante vraag is bijvoorbeeld "hoe is de nucleus, de celkern, geëvolueerd tot wat het is geworden?"
pi_88785571
Dat hier nog steeds discussie over is, ID kan ik me nog iets bij voorstellen, maar Creationisme, hoe dom kan je zijn.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_88785719
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 17:15 schreef DroogDok het volgende:
Dat hier nog steeds discussie over is, ID kan ik me nog iets bij voorstellen, maar Creationisme, hoe dom kan je zijn.
Strikt genomen hetzelfde. De Intelligent Design beweging is een antwoord van de creationisten op het feit dat creationisme niet meer onderwezen mocht worden op openbare scholen. Het is een (nogal zielige) poging om religie te vermommen als wetenschap.
pi_88786673
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 17:15 schreef DroogDok het volgende:
De ID lesboeken van het discovery institute zijn letterlijk hetzelfde als de creationisme boeken, met het woord creationisme vervangen door ID ;)
Zie ook het beroemde "cdesign proponentsists" foutje ;)
  dinsdag 16 november 2010 @ 18:10:53 #39
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_88787664
Ik dacht dat ID wel degelijk anders was dan creationisme.

Creationisme wuift het idee van evolutie compleet af en zegt dat God de aarde zesduizend jaar geleden in zes dagen van 24 uur in al zijn diversiteit geschapen heeft.

ID omarmt evolutie maar wijst op het feit dat evolutie niet kan plaatsvinden zonder designer.
  dinsdag 16 november 2010 @ 18:19:43 #40
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_88787971
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:46 schreef lurf_doctor het volgende:
Evolutie ie een mechanisme, net als kapitalisme. Je kan er tegen zijn maar daar trekt het mechanisme zich niet van aan.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_88788407
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 18:10 schreef Jovatov het volgende:

Creationisme wuift het idee van evolutie compleet af en zegt dat God de aarde zesduizend jaar geleden in zes dagen van 24 uur in al zijn diversiteit geschapen heeft.

ID omarmt evolutie maar wijst op het feit dat evolutie niet kan plaatsvinden zonder designer.
Nee, ID beweert dat
a. evolutie door natuurlijke selectie sommige dingen niet kan verklaren (door middel van het concept irreducible complexity)
en
b. het mogelijk is te bepalen hoe waarschijnlijk het is dat iets doelbewust is ontworpen door een intelligent wezen (door middel van het concept design inference).

Kort gezegd stelt Irreducible complexity dat er in de natuur complexe constructies voorkomen bestaande uit meerdere losse onderdelen, waarbij die onderdelen afzonderlijk van elkaar geen nut hebben voor het organisme. ID aanhangers concluderen hieruit dat een dergelijke constructie niet kan zijn voortgekomen uit een simpeler vorm en dus het gevolg moet zijn van doordacht ontwerp.

Klinkt redelijk, maar er komen bij enig nadenken al meteen twee bezwaren naar boven:

1. Dat de ID aanhanger het nut van de simpeler versie niet ziet wil niet zeggen dat dat nut er ook werkelijk niet is - het is immers ook mogelijk dat de ID aanhanger gewoon enigszins kortzichtig is.

Dat dit niet onrealistisch is blijkt uit het voorbeeld van het flagellum van een bepaalde bacterie die de ID beweging lange tijd als voorbeeld van IC gebruikte. Men had weliswaar gelijk dat een simpeler versie niet bruikbaar was voor voortbeweging, waar het volledige flagellum voor dient, maar de simpeler versies bleken prima bruikbaar als onderdeel van een spijsversterings- of verdedigingssysteem. Sterker nog: er bestonden daadwerkelijk bacteriën die deze simpele vormen hadden en gebruikten en uitgebreid waren beschreven in de literatuur. Maar daar hadden de IDers natuurlijk niet naar gekeken...

2. Dat iets in de huidige vorm niet simpeler kan wil niet zeggen dat het oorspronkelijk geen onderdeel was van een nog complexere constructie die inmiddels is weggeevolueerd, die wel tot simpeler en bruikbare delen is te herleiden.
Ook dit is realistisch; ook wij mensen hebben bijvoorbeeld nog restorganen die nu grotendeels nutteloos zijn.

Er zijn nog meer bezwaren tegen dit concept; maar deze twee zijn populair omdat hun geldigheid al is bewezen.

Design inference heb ik mij nog niet genoeg in verdiept. Iemand anders ;) ?

[ Bericht 1% gewijzigd door MisterSqueaky op 16-11-2010 18:44:15 ]
pi_88788744
Wat is de betekenis van de titel van het boek van Darwin 'the origin of species'?

Is dit niet een wat ongelukkige woordkeuze?
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  dinsdag 16 november 2010 @ 18:44:25 #43
pi_88788923
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 18:39 schreef Sattyagraha het volgende:
Wat is de betekenis van de titel van het boek van Darwin 'the origin of species'?

Vast , maar wat heeft dat met de discussie over de theorie te maken?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_88789563
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 november 2010 18:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Vast , maar wat heeft dat met de discussie over de theorie te maken?
Het is toch creationisme vs evolutie? Bij creationisme denk ik aan een scheppingsmoment van een hoger wezen. Het begin van het leven, dat is de hamvraag, dit zou het brandpunt moeten zijn van deze discussie.

Daar de evolutie theorie niets kan verklaren over het ontstaan van het leven, enkel over de veranderingen dat een organisme door de tijd heen maakt, stoelt deze discussie op ongeldige premissen en is het een zinloos tijdverdrijf.

Tenzij we het gaan hebben over de verhouding mens en de notie van evolutie en de morele implicaties die zich door dit besef beginnen te ontwikkelen.
  dinsdag 16 november 2010 @ 19:07:37 #45
pi_88789843
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 19:00 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Het is toch creationisme vs evolutie? Bij creationisme denk ik aan een scheppingsmoment van een hoger wezen. Het begin van het leven, dat is de hamvraag, dit zou het brandpunt moeten zijn van deze discussie.
Nee, dat is abiogenese. Dat is een andere discussie.

Misschien hebben de creationisten de verkeerde tegenstander gekozen. Maar je geeft hiermee goed aan waar de creationisten de mist in gaan.
quote:
Daar de evolutie theorie niets kan verklaren over het ontstaan van het leven, enkel over de veranderingen dat een organisme door de tijd heen maakt, stoelt deze discussie op ongeldige premissen en is het een zinloos tijdverdrijf.
Nee. Het ontstaan van leven is abiogenese, dat is een andere tak van de biologie.
quote:
Tenzij we het gaan hebben over de verhouding mens en de notie van evolutie en de morele implicaties die zich door dit besef beginnen te ontwikkelen.
Morele implicaties? Voor gelovigen misschien, maar voor normale mensen zitten er geen morele implicaties aan feiten.
pi_88789900
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 18:10 schreef Jovatov het volgende:

jonge aarde creationisme wuift het idee meestal niet helemaal weg.
ze maken vaak de scheiding tussen micro en macro evolutie om zodat er minder verschillende soorten dieren in die ene ark hoeven te passen.
  dinsdag 16 november 2010 @ 19:10:46 #47
pi_88789992
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 19:08 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

jonge aarde creationisme wuift het idee meestal niet helemaal weg.
ze maken vaak de scheiding tussen micro en macro evolutie om zodat er minder verschillende soorten dieren in die ene ark hoeven te passen.
Nee, dat doen ze alleen omdat ze niet om de werkelijkheid heen kunnen. In een petri-schaaltje kan je bacteriën gewoon zien evolueren, dus het mechanisme kunnen ze niet ontkennen. Micro/marco-evolutie is verzonnen om de mens uit dat mechanisme los te weken.
pi_88790186
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 november 2010 19:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, dat doen ze alleen omdat ze niet om de werkelijkheid heen kunnen. In een petri-schaaltje kan je bacteriën gewoon zien evolueren, dus het mechanisme kunnen ze niet ontkennen. Micro/marco-evolutie is verzonnen om de mens uit dat mechanisme los te weken.
de termen micro/macro evolutie worden ook gebruikt door wetenschappers in het evolutie kamp, misschien dat het achteraf gezien geen verstandige keuze was en het onder andere creationisten munitie geeft. :P
pi_88790243
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 19:14 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

de termen micro/macro evolutie worden ook gebruikt door wetenschappers in het evolutie kamp, misschien dat het achteraf gezien geen verstandige keuze was en het onder andere creationisten munitie geeft. :P
Net zoals het wellicht niet zo handig is dat de wetenschap het woord "theorie" gebruikt ;) ?
pi_88790333
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 19:15 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Net zoals het wellicht niet zo handig is dat de wetenschap het woord "theorie" gebruikt ;) ?
Dat is enkel het bewust de verkeerde definitie gebruiken door een aantal invloedrijkere creationisten wat vervolgens overgenomen wordt door de rest
pi_88790446
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 november 2010 19:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, dat is abiogenese. Dat is een andere discussie.

Misschien hebben de creationisten de verkeerde tegenstander gekozen. Maar je geeft hiermee goed aan waar de creationisten de mist in gaan.
[..]

Nee. Het ontstaan van leven is abiogenese, dat is een andere tak van de biologie.
[..]

Morele implicaties? Voor gelovigen misschien, maar voor normale mensen zitten er geen morele implicaties aan feiten.
Hoeveel van deze 'normale' mensen ken jij?
Ben jij op de hoogte van het bestaan van 'ethische commissies' in ziekenhuizen en wat er binnen hun werkveld ligt?
Ontken je dat de evolutie theorie invloed heeft op de maatschappij en zijn geldende normen?
pi_88790528
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 19:19 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Ben jij op de hoogte van het bestaan van 'ethische commissies' in ziekenhuizen en wat er binnen hun werkveld ligt?
Ontken je dat de evolutie theorie invloed heeft op de maatschappij en zijn geldende normen?
dat evolutietheorie invloed heeft op de maatschappij staat compleet los van de evolutietheorie zelf of een discussie over de waarheid van de evolutietheorie
pi_88790773
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 19:20 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

dat evolutietheorie invloed heeft op de maatschappij staat compleet los van de evolutietheorie zelf of een discussie over de waarheid van de evolutietheorie
Mwoah, ik kan me situaties voorstellen waar dit uitmaakt.

Neem de vraag hoe men antibiotica moet gebruiken bij dieren.

Volgens creationistisch denken kan je stoppen zodra het beest er beter uitziet. Bacteriën kunnen immers niet resistent worden; dat zou evolutie door mutatie en natuurlijke selectie zijn.

Volgens evolutionistisch denken moet je de kuur afmaken om resistentie te voorkomen.

Helaas dachten veel boeren, vooral in de VS, creationistisch. Waardoor we nu een paar bacteriën hebben die bijna volledig immuun zijn voor antibiotica.
pi_88791288
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 19:25 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Volgens creationistisch denken kan je stoppen zodra het beest er beter uitziet. Bacteriën kunnen immers niet resistent worden; dat zou evolutie door mutatie en natuurlijke selectie zijn.

Volgens evolutionistisch denken moet je de kuur afmaken om resistentie te voorkomen.

Helaas dachten veel boeren, vooral in de VS, creationistisch. Waardoor we nu een paar bacteriën hebben die bijna volledig immuun zijn voor antibiotica.
dat komt niet door creationisctisch denken maar door het fokken en de groeihormonen de koeien bijna 100% kans hebben op infecties waardoor ze standaard antibiotica gevoerd krijgen.
intensieve veeteelt :9

maar mijn punt was meer dat welke invloed de evolutietheorie ook heeft op de maatschappij, de maatschappij geen invloed zou hebben op het al dan niet waar zijn van een wetenschappelijke theorie
pi_88791449
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 19:36 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

dat komt niet door creationisctisch denken maar door het fokken en de groeihormonen de koeien bijna 100% kans hebben op infecties waardoor ze standaard antibiotica gevoerd krijgen.
intensieve veeteelt :9
Ook de gedachte dat je nonstop antibiotica kan geven zonder negatieve gevolgen is een gevolg van creationistisch denken ;)

quote:
maar mijn punt was meer dat welke invloed de evolutietheorie ook heeft op de maatschappij, de maatschappij geen invloed zou hebben op het al dan niet waar zijn van een wetenschappelijke theorie
Zeer waar. Maar of je de theorie accepteert of niet beïnvloedt menselijk gedrag wel degelijk - wat het punt was van de persoon waar je op reageerde ;)
pi_88792601
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 19:20 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

dat evolutietheorie invloed heeft op de maatschappij staat compleet los van de evolutietheorie zelf of een discussie over de waarheid van de evolutietheorie.
De waarheid van de evolutie theorie staat als een paal boven water. De enige die daarvan nog niet overtuigt zijn kiezen daar bewust voor.

De consequenties echter van het menselijk besef van evolutie zijn nog troebel. En daar wordt het pas interessant, met de invulling en implicaties van deze kennis. Kennis is macht. En zoals altijd met macht kan dit ten goede of ten kwade gebruikt worden.

Dit lijkt mij een discussie waardig onderwerp.

Zijn 'jullie' evolutionisten het trouwens zowiezo niet een keer zat om met ignorant people te discussiëren over een evidente waarheid?
pi_88792819
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 19:25 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Dit geldt volgens mij voor het gebruik van antibiotica in het algemeen, ook gebruik bij mensen dus.

En nogmaals, creationisten geloven niet per definitie dat evolutie niet bestaat, creationisten geloven dat er een hogere macht betrokken was bij het ontstaan van het leven.
  dinsdag 16 november 2010 @ 20:46:54 #58
pi_88794893
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 19:17 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Dat is enkel het bewust de verkeerde definitie gebruiken door een aantal invloedrijkere creationisten wat vervolgens overgenomen wordt door de rest
Dat geldt ook voor micro/macro. Voor biologen is het alleen maar een manier van afbakenen om te bepalen op welke schaal je op dat moment bezig bent. Er is geen fundamenteel verschil en ik denk dat de meeste biologen het dat met me eens zijn.
  dinsdag 16 november 2010 @ 20:49:55 #59
pi_88795053
quote:

[..]

Maar die ethische kwesties veranderen niet met het wel of niet bestaan van evolutie. Het heeft puur te maken met wat we als mens belangrijk vinden.

Je kan net zo goed zeggen dat wetenschap God vermoord heeft. Wetenschap is helemaal niet bezig met God. Evolutie is een mechanisme, daar zitten geen ethische consequenties aan. Er zitten alleen ethische consequenties aan het handelen van de mens en de keuze van de mens om in overwegingen daarover de werkelijkheid te betrekken.
  dinsdag 16 november 2010 @ 20:51:35 #60
pi_88795143
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:00 schreef Sattyagraha het volgende:

Zijn 'jullie' evolutionisten het trouwens zowiezo niet een keer zat om met ignorant people te discussiëren over een evidente waarheid?
Zijn gelovigen het nooit zat om hun voorkeuren aan andersdenkenden op te dringen?
pi_88795722
quote:
De evolutietheorie heeft nou niet bepaald morele implicaties lijkt me. Althans, ik zie ze niet.
pi_88798276
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 21:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

De evolutietheorie heeft nou niet bepaald morele implicaties lijkt me. Althans, ik zie ze niet.
Kan het wel hebben als mensen evolutie verkeerd of simplistisch gaan uitleggen, en dat vooral als zij in termen als beter/slechter denken, en aan de haal gaan met met hun interpretatie van de kreet van "survival of the fittest" van Herbert Spencer.

[ Bericht 0% gewijzigd door barthol op 16-11-2010 22:07:36 ]
  dinsdag 16 november 2010 @ 22:05:03 #63
8369 speknek
Another day another slay
pi_88799047
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 21:04 schreef Molurus het volgende:
Wel als die moraliteit gebaseerd is (was) op teleologie van de natuur.
  dinsdag 16 november 2010 @ 22:17:08 #64
8369 speknek
Another day another slay
pi_88799902
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 18:39 schreef Sattyagraha het volgende:

Ik denk niet dat je het op moet vatten als the origin of all species, maar meer hoe soorten in het algemeen (speciatie dus) ontstaan.
quote:
De consequenties echter van het menselijk besef van evolutie zijn nog troebel. En daar wordt het pas interessant, met de invulling en implicaties van deze kennis. Kennis is macht. En zoals altijd met macht kan dit ten goede of ten kwade gebruikt worden.

Dit lijkt mij een discussie waardig onderwerp.
Op zich is het een discussiewaardig onderwerp, maar ik vraag me af of er nog veel na Nietzsche valt toe te voegen over het onderwerp, althans wat het betekent voor de Christelijke grondslagen van de moraal.
quote:
Daarom kwam ik eigenlijk met het voorbeeld hoe je een konijn in het Cambrium als bewijs kunt zien voor convergente evolutie. Dat is uiteraard wat gekscherend, een echt zoogdier voordat de reptielen of goed en wel landdieren waren is weldegelijk een probleem, maar fossielen van die tijd zijn toch al nooit erg goed, en het valt me op dat de evolutietheorie zich wel heel makkelijk overal laat inpassen.
Dat is uiteraard een groter probleem van geschiedeniswetenschap, wat toch sterk een kwestie van hineininterpretieren is, zeker bij zulke gigantische tijdschalen zit er een aardige onzekerheidsfactor in.

Ik geloof heilig (nouja) in de evolutietheorie en de common ancestry in een of enkele beginorganismen, maar ben er dus nog niet helemaal overuit of ik niet toch vind dat Karl Popper een punt heeft als hij de theorie eerder een nuttige metafysische verklaring dan een wetenschappelijke theorie noemt.
pi_88801002
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:04 schreef Sattyagraha het volgende:

Dit geldt volgens mij voor het gebruik van antibiotica in het algemeen, ook gebruik bij mensen dus.
Klopt. Maar dat wordt door artsen geregeld.
Bij dieren deden de boeren eea zelf. Waardoor we nu met superbacteriën zitten. Mocht een van deze muteren naar iets dat mensen kan besmetten... tsja. Zo jammer dat het niet alleen de creationisten zullen zijn die dood zullen gaan.

quote:
En nogmaals, creationisten geloven niet per definitie dat evolutie niet bestaat, creationisten geloven dat er een hogere macht betrokken was bij het ontstaan van het leven.
En nogmaals: dat is niet het creationisme zoals men in scholen wil doceren.

[/quote]
pi_88801373
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 22:32 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Bij dieren deden de boeren eea zelf. Waardoor we nu met superbacteriën zitten. Mocht een van deze muteren naar iets dat mensen kan besmetten... tsja. Zo jammer dat het niet alleen de creationisten zullen zijn die dood zullen gaan.
[..]
maar deze midellen worden hun verkocht om op die manier gebruikt te worden door biotech bedrijven die om hun producten te kunnen ontwikkelen een goede kennis van genetica en evolutie moeten hebben.
Het is dus vooral kortetermijnvisie met dollar tekens in hun ogen
quote:

[/quote]
pi_88801676
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 22:17 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je het op moet vatten als the origin of all species, maar meer hoe soorten in het algemeen (speciatie dus) ontstaan.

[..]

Op zich is het een discussiewaardig onderwerp, maar ik vraag me af of er nog veel na Nietzsche valt toe te voegen over het onderwerp, althans wat het betekent voor de Christelijke grondslagen van de moraal.

[..]

Daarom kwam ik eigenlijk met het voorbeeld hoe je een konijn in het Cambrium als bewijs kunt zien voor convergente evolutie. Dat is uiteraard wat gekscherend, een echt zoogdier voordat de reptielen of goed en wel landdieren waren is weldegelijk een probleem, maar fossielen van die tijd zijn toch al nooit erg goed, en het valt me op dat de evolutietheorie zich wel heel makkelijk overal laat inpassen.
Dat is uiteraard een groter probleem van geschiedeniswetenschap, wat toch sterk een kwestie van hineininterpretieren is, zeker bij zulke gigantische tijdschalen zit er een aardige onzekerheidsfactor in.

Ik geloof heilig (nouja) in de evolutietheorie en de common ancestry in een of enkele beginorganismen, maar ben er dus nog niet helemaal overuit of ik niet toch vind dat Karl Popper een punt heeft als hij de theorie eerder een nuttige metafysische verklaring dan een wetenschappelijke theorie noemt.
fossielen worden dan ook niet gezien als het bewijs van evolutie maar het bevestigt wel het huidige beeld.
pi_88802730
quote:

Ik geloof heilig (nouja) in de evolutietheorie en de common ancestry in een of enkele beginorganismen, ....
Ik geloof ook heilig dat de mens van de nieuwmondigen, de deuterostomia, afstamt, de dieren met een mond en een anus, en een spijsverteringskanaal ertussen, en waar in de embryonale ontwikkeling de eerstgevormde opening (de blastopore) de anus wordt. Dat in tegenstelling tot de protostomia waar de blastopore zich tot de mond ontwikkelt.

Besef van evolutie is weten waar je kop en je kont zit ;)

* barthol is wat melig ;)
pi_88803581
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 22:42 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

fossielen worden dan ook niet gezien als het bewijs van evolutie maar het bevestigt wel het huidige beeld.
Er is dan ook niet zoiets als "het bewijs" voor evolutie. Het is meer zo dat hele grote bergen feiten in overeenstemming zijn met de theorie, waaronder ook fossielen.
pi_88804123
Zeer recente duitse docu over dit onderwerp

Evolution contra Kreation [Faszination Wissen]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 16 november 2010 @ 23:31:56 #71
pi_88804536
quote:

Ik zie werkelijk niet wat het probleem is. Het mechanisme van evolutie is zoooooo simpel. Ik denk dat dat juist het probleem is. Veel mensen weigeren eenvoudig zichzelf te zien als resultaat van een simpel mechanisme. Ze blijven zich in bochten wringen om er een magisch halleluhja verhaal van te maken.
pi_88804927
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 23:22 schreef Digi2 het volgende:
Zeer recente duitse docu over dit onderwerp

Evolution contra Kreation [Faszination Wissen]
Goede docu! ook verademend dat het uitgebreid op de "endosymbionten hypothese" ingaat, Iets wat als een mijlpaal in de evolutie beschouwd kan worden, en wat wat mij betreft vaak te weinig aandacht krijgt in evolutie discussies.
  dinsdag 16 november 2010 @ 23:45:45 #73
8369 speknek
Another day another slay
pi_88805103
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 22:57 schreef barthol het volgende:
Ik geloof ook heilig dat de mens van de nieuwmondigen, de deuterostomia, afstamt, de dieren met een mond en een anus, en een spijsverteringskanaal ertussen, en waar in de embryonale ontwikkeling de eerstgevormde opening (de blastopore) de anus wordt. Dat in tegenstelling tot de protostomia waar de blastopore zich tot de mond ontwikkelt.

Besef van evolutie is weten waar je kop en je kont zit ;)

* barthol is wat melig ;)
:). Nouja maar de vraag is natuurlijk of het falsificeerbaar is. Hoe zou je de afstamming van de deuterostomia kunnen falsificeren als het theoretisch gezien mogelijk is dat we in de geschiedenis van een protostoom naar een deuterostoom en vice versa zijn geevolueerd?
pi_88806088
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 23:45 schreef speknek het volgende:

[..]

:). Nouja maar de vraag is natuurlijk of het falsificeerbaar is. Hoe zou je de afstamming van de deuterostomia kunnen falsificeren als het theoretisch gezien mogelijk is dat we in de geschiedenis van een protostoom naar een deuterostoom en vice versa zijn geevolueerd?
Ai, op zo'n slimme vraag had ik niet gerekend ;) Dat evolueren van protostoom naar deuterostoom neem ik zo maar aan (onze heeeel verre voorouders hadden wat typische eetgewoontes, maar dat is wel heeel lang geleden) Maar vice versa.......?

Ai ik krijg nu wel een naar visioen van een mogelijk toekomstige evolutie van de mens, of het wezen, of de verschillende wezens die in een verre toekomst mogelijk uit mensen kunnen evolueren.
  woensdag 17 november 2010 @ 00:29:13 #75
125061 Koenholio
*O* Adenine, Thymine,..
pi_88806353
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:23 schreef MisterSqueaky het volgende:

[...]

Mwoah - het punt uit de beginpost dat een heleboel mensen - zowel voor als tegenstanders - geen flauw benul hebben van wat de evolutietheorie inhoudt is wel geldig denk ik. Ik zou zelfs verder willen gaan en stellen dat de meeste mensen niet eens het verschil weten tussen een theorie, een hypothese en een wetenschappelijke theorie.
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:41 schreef barthol het volgende:

[..]

Natuurlijk een heel grote drogredening, Je kan in die formulering zomaar het woord Evolutie vervangen door "de Bijbel" ;)
Eens met beide opmerkingen. :)

Maar ook als weet een willekeurige voorstander niet voor 100% begrijpt wat de evolutietheorie inhoudt, hij/zij zal in elk geval accepteren dat er veel onderzoek naar is en wordt gedaan en dat het niet wat gelul in de ruimte is. Ook zal hij/zij niet geloven dat één of andere gozer met een baard alles maar een beetje in elkaar heeft lopen flansen. En begrijp me niet verkeerd, je mag dit van mij geloven hoor. Maar je verwijst daarmee zo ontzettend veel bewijzen, aanwijzingen en bevestigingen naar de prullenbak dat het gewoon niet meer gezond is (naar mijn mening dan). En dan vind ik dat je een bord voor je kop hebt en dat je 'evolutie' in mijn zin niet zomaar kan vervangen door 'Bijbel' of wat dan ook.
Maar nogmaals: als iemand in creatie wil geloven, hou ik hem/haar niet tegen. :)

Zo, en nu de rest van het topic doorlezen :)
Guanine en Cytosine! *O*
pi_88807785
quote:
verreweg de meeste mensen die de evolutietheorie in twijfel trekken hebben geen flauw idee hoeveel bewijs er eigenlijk voor is, en wat voor drogredeneringen door ID-aanhangers gebruikt worden.(verreweg de meeste aasnhangers van de evolutietheorie ook niet by the way ;) )
het is wat mij betreft dan niet zo zeer een discussie, maar een uitleg van wat de evolutietheorie precies inhoud en wat de bewijzen zijn.

ik heb al enkele vrienden overtuigd die eerst hun twijfels hadden, maar nadat ze eindelijk een keer uitgebreid te horen kregen wat en hoe evolutie, ze het wel accepteerden.

echter, als ik met iemand discussieer, en ze zijn niet te overtuigen en komen ook niet meer met argumenten(want zolang ze argumenten gebruiken kan ik uitleggen waarom die niet kloppen :P ) dan ben ik er snel klaar mee. maar tot die tijd is mijn doel vooral om iemand weer een stukje wijzer te maken :D
pi_88808088
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 23:11 schreef Molurus het volgende:

Er is dan ook niet zoiets als "het bewijs" voor evolutie. Het is meer zo dat hele grote bergen feiten in overeenstemming zijn met de theorie, waaronder ook fossielen.
Of, om het op een andere manier inzichtelijk te maken, laten we galgje of rad van fortuin spelen.
De letters die we al hebben stellen de feiten voor die we al verzameld hebben en we spelen in de categorie "verklaringen voor diversiteit van het leven":

1        ev.l.tie   d..r      n.t..rlijke        sele.tie

Wat staat hier ?

Dacht je "evolutie door natuurlijke selectie" ? Jij ketter.
Wat er staat is overduidelijk "Ontwerp door een hoger wezen". Hoe durf je te suggereren dat "dat andere antwoord" beter op de puntjes past !
pi_88808108
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 17:44 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

De ID lesboeken van het discovery institute zijn letterlijk hetzelfde als de creationisme boeken, met het woord creationisme vervangen door ID ;)
Zie ook het beroemde "cdesign proponentsists" foutje ;)
Ok dat wist ik niet, dacht dat ID in principe evolutie was, met een "god" sausje en dat creationisme het geloof was dat de wereld pas een paar duizend jaar oud is.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_88813857
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 07:18 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ok dat wist ik niet, dacht dat ID in principe evolutie was, met een "god" sausje en dat creationisme het geloof was dat de wereld pas een paar duizend jaar oud is.
"Theïstische evolutie" is de versie van evolutietheorie met het "god" sausje
ID heeft het er simpelweg niet over de leeftijd van de aarde en probeert krampachtig vol te houden dat oa het Discovery Institute met "inteligent disigner" absoluut niet God bedoelen
  † In Memoriam † woensdag 17 november 2010 @ 12:02:37 #80
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_88814336
quote:
Als 'wij' evolutionisten de discussie opgeven gaan de ID'ers en ander eng tuig er met de 'ignoranten' vandoor. Daarbij, de ware onwetenden ;) kunnen nog gered worden. Het probleem zijn de ontkenners die met hun vileine motieven het liefst de wetenschap terug de middeleeuwen in duwen. Zolang deze met hun drogredeneringen en valse bewijzen proberen de onwetenden in te palmen zal er van de wetenschappelijke kant teruggevochten moeten worden.
pi_88816324
Ik ben het wel zat. Gooit maar naar een religie of een conspiracy theory forum, dan kunnen ze daar lekker onderling gaan kibbelen over wat voor een complot het is en hoe mooi god enzo wel niet is. Hebben we er hier geen last meer van.

En mensen die dan wel iets over de evolutietheorie zelf willen weten kunnen hier komen.
  woensdag 17 november 2010 @ 13:02:05 #82
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_88816460
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 12:58 schreef Harunobu het volgende:
Ik ben het wel zat. Gooit maar naar een religie of een conspiracy theory forum, dan kunnen ze daar lekker onderling gaan kibbelen over wat voor een complot het is en hoe mooi god enzo wel niet is. Hebben we er hier geen last meer van.

En mensen die dan wel iets over de evolutietheorie zelf willen weten kunnen hier komen.
Daar is al een topic over

[ Centraal ] Evolutie discussie & vragentopic.

Dit topic heeft als topictitel evolutie vs creationisme :)
pi_88820659
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 12:58 schreef Harunobu het volgende:
Politiek past beter. Het discovery institute is nu eenmaal een politieke lobby organisatie en in de USA is de inhoud van de schoolboeken een politiek iets waar men als bevolking over stemt.

Dat heeft dus weinig met conspiracies enzo te maken - alleen maar met zieltjes winnen voor hun zaak ;)
pi_88822130
Bijna alle creationisten geloven in een anti-religie samenzwering van wetenschappers.
pi_88822308
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 15:37 schreef Harunobu het volgende:
Bijna alle creationisten geloven in een anti-religie samenzwering van wetenschappers.
Maar wat vinden ze van de scheppingsverhalen van andere religies ;) ?
pi_88822322
volgens mij is het een klaagbaak topic ;)
pi_88825442
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 22:32 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

[..]
Of het nou door artsen geregeld wordt of niet. Het gebruik van antibiotica levert op lange duur recessieve bacterien op. Artsen nemen wel maatregelen om risico's te verminderen, wegnemen kunnen we niet.

Dit is maar een voorbeeld van waar kennis van evolutieleer en de moraal zich mengen.
quote:

Nou dan compenseer ik het tenminste een beetje. Ik geef het namelijk wel op deze manier aan mijn 2e klas leerlingen.
pi_88825582
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 16:51 schreef Sattyagraha het volgende:
Nou dan compenseer ik het tenminste een beetje. Ik geef het namelijk wel op deze manier aan mijn 2e klas leerlingen.
Bij biologie of bij een maatschappij/filosofievak ?
En doceer je ook de andere religieuze theorieën ;) ?
pi_88829925
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 16:54 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Bij biologie of bij een maatschappij/filosofievak ?
En doceer je ook de andere religieuze theorieën ;) ?
Bij levensbeschouwing geef ik het zo. En ja, we behandelen alle wereldreligies. Leerlingen krijgen les in jodendom, christendom, islam, boeddhisme en hindoeïsme. Daarna volgt humanisme en ethiek. Bij ethiek nemen we casussen en gaan die invulling geven volgens de bovengenoemde stromingen en religies.
pi_88830033
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 18:38 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Bij levensbeschouwing geef ik het zo. En ja, we behandelen alle wereldreligies. Leerlingen krijgen les in jodendom, christendom, islam, boeddhisme en hindoeïsme. Daarna volgt humanisme en ethiek. Bij ethiek nemen we casussen en gaan die invulling geven volgens de bovengenoemde stromingen en religies.
Klinkt als een boeiende les :)
pi_88830221
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 18:40 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Klinkt als een boeiende les :)
Soms wel. Ik vind zelf de samenwerking met andere vakken het leukst. Zo hebben we een module ontwikkeld met levensbeschouwing en muziek over de jaren 60, verzet en muziek. Dan gaat het grotendeels hier over.

FOK!-Schrikkelbaas maandag 28 februari 2011 @ 21:59:01 #92
862 Arcee
Look closer
pi_93464568
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 21:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Afgezien van het feit dat het al voor zover ik weet bewezen onmogelijk is dat leven op deze aarde ontstaan is door problemen voor de vorming van essentiele bouwblokken voor het leven in een bepaalde atmosfeer etc., waardoor men nu dus de hypothese heeft dat t leven uit de ruimte komt of wellicht zelfs door aliens is 'geseed', heb je als je een amoebe hebt nog geen meercellige organismen. Hoe kom je aan kopies bijv.? Waar komen die mechanismen vandaan? Waar komen alle genen zomaar vandaan? Hoe krijg je een eiwit als je een eiwit nodig hebt om een eiwit te maken? Er zijn er nog een aantal, ik weet ze zo gauw niet uit mijn hoofd, doen we wel in een ander topic.
Hier verder? :s)
pi_93465261
Goed plan :)
  maandag 28 februari 2011 @ 22:10:01 #94
pi_93465357
Ali :')

Dat jij iets niet weet of niet begrijpt is geen bewijs voor God. En geen argument tegen evolutie,

Geef nou maar gewoon toe dat je er alles aan doet om je geloof overeind te houden.
pi_93465465
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 22:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ali :')

Dat jij iets niet weet of niet begrijpt is geen bewijs voor God. En geen argument tegen evolutie,

Geef nou maar gewoon toe dat je er alles aan doet om je geloof overeind te houden.
Ali ontkent dus dat zijn aanvallen op evolutie iets met zijn geloof te maken hebben. :) -->

quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 22:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ja. Stel dat ik op een dag van mn geloof afval. Dan zou ik nog steeds niet geloven dat de evolutietheorie waar is. Ik zie er veel te veel problemen in, aannames, zaken die niet bewezen zijn, niet bewezen kunnen worden, of betere verklaringen voor zaken die als bewijs aangedragen worden. Mijn God komt daar eigenlijk nergens in voor, behalve bij de creatie. Maar die is te vervangen voor een andere verklaring.
Maar je ontkent dus niet dat je een leek bent op het gebied van biologie? Hoe ben je dan in staat om die problemen die je denkt te zien op waarde te schatten? Waarom dit vakgebied, en niet een willekeurig ander vakgebied waar je geen verstand van hebt?
pi_93465961
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 22:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik heb geen graad in biologie, maar ik kan ook het werk van anderen lezen en ik heb zelf een stel hersens om te beoordelen of iets betrouwbaar is of niet, door onderzoek en argumenten van beide kanten af te wegen en zelf ook kritische vragen te formuleren. Daar maak ik soms fouten bij, net als ieder ander.
Als leek kom je nu eenmaal niet geloofwaardig over als je de expertise van biologen serieus in twijfel trekt. Dat betekent niet dat je maar op moet houden met denken of met kritische vragen stellen. Maar uiteraard vraag ik me nog steeds af waarom je dat doet ten aanzien van dit specifieke vakgebied. Ik heb nog steeds een sterk vermoeden dat daar wel religieuze motieven achter zitten. Ik zie je tenslotte niet in W&T de quantummechanica in twijfel trekken.

quote:
Maar dat wil niet zeggen dat ik maar moet stoppen met denken. Ik kan jou dezelfde vraag stellen: jij hebt geen doctoraat in theologie, maar toch denk je dat je de problemen die je met de bijbel en het christelijk geloof ziet op waarde kan schatten?
De problemen die ik met de bijbel en het christelijk geloof zie zijn voornamelijk dit soort zaken. Het is dan eenvoudig wetenschap vs religie, en ik heb geen doctoraat in theologie nodig om voor de wetenschap te kiezen.

Overigens is dit op zijn best een "hullie doen het ook" argument.

quote:
Ik zit in dit soort topics ook met een tiental amateurs, die serieus geloven dat ze iets begrepen hebben van de bijbel, of er fouten in aan kunne stippen, of dat dat hele boek een simpel sprookjesverhaal is.
Geloof is en blijft een kwestie van geloof, en niet van weten of begrijpen. Als het dat wel was zou het een wetenschappelijk vakgebied zijn.

quote:
Dit boek heeft de menselijke geschiedenis vormgegeven, wereldrijken doen vallen en rijzen, levens veranderd, mensen zijn er voor gestorven en hebben ervoor gedood, en nu komt meneer abc op het fokforum vertellen dat het allemaal sprookjes zijn en menselijke verzinsels?
Het een sluit het ander niet uit.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 28-02-2011 22:25:31 ]
  maandag 28 februari 2011 @ 22:49:04 #97
pi_93467868
quote:
: jij hebt geen doctoraat in theologie, maar toch denk je dat je de problemen die je met de bijbel en het christelijk geloof ziet op waarde kan schatten?
Maar dat is niet moeilijk, als je een stap terug doet.

Religie is een cirkelredenering. De Bijbel is waar omdat het het woord van God is en God bestaat omdat het in de Bijbel staat. Religie of Bijbel bewijst het bestaan van God niet en andersom.

Objectief gezien zijn er geen aanwijzingen van een God, dus blijft alleen een ingewikkelde interessante cirkelredenering over. Als je op de details van de religie gaat studeren kan je je hele leven bezig zijn zonder die cirkel te zien. Maar dat is alleen maar een leuke hobby.

Tegen mij zeggen dat ik geen uitspraak over religie kan doen omdat ik geen theologie gestudeerd heb is hetzelfde als zeggen dat ik niets de werking van een fietsketting kan zeggen omdat ik geen metallurgie gestudeerd heb.

quote:
Dit boek heeft de menselijke geschiedenis vormgegeven, wereldrijken doen vallen en rijzen, levens veranderd, mensen zijn er voor gestorven en hebben ervoor gedood, en nu komt meneer abc op het fokforum vertellen dat het allemaal sprookjes zijn en menselijke verzinsels?
Bekijk dit boek eens? Deze heeft in 1 jaar al 3 regimes doen vallen.
Gene Sharp: Author of the nonviolent revolution rulebook
  maandag 28 februari 2011 @ 23:03:27 #98
pi_93468808
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 22:35 schreef Arcee het volgende:

[..]

^O^

En niet eens zo zeer qua inhoud, maar vooral ook qua kernachtigheid. Ook eigen woorden van die lengte zouden minder prettig lezen.
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 22:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Hmm, dat kan helaas niet altijd wil je een punt volledig overdragen. Maar goed. Lees het eens door, en laat daar weten wat je ervan denkt. Ik ga pitten, goeie avond.
Dit is dus precies wat ik bedoel met mijn bovenstaande post. .
pi_93472176
Ik zal maar eens op de OP in gaan:

quote:
3s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:40 schreef Molurus het volgende:
Mijne heren. Het is een grote misvatting dat theorieen bewezen worden, ze worden hooguit weerlegd. Dat wil echter niet zeggen dat een wetenschappelijke theorie een soort gok is: het is niet zo dat elk willekeurig idee dat je hebt over de aard van verschijnsel X zomaar tot theorie kan worden gebombardeerd.

Waarom is Intelligent Design dan geen theorie, die is tenslotte ook niet weerlegd? Nou, dat is omdat Intelligent Design strikt genomen helemaal geen wetenschap is. In de VS vonden nogal wat mensen dat ID op scholen onderwezen zou moeten worden als alternatief voor evolutie. En of het hier een wetenschappelijke theorie zou betreffen is tot en met het hogerechtshof uitgevochten in het legendarische Dover proces. Een belangrijke getuige daar was de katholieke celbioloog Kenneth Miller, die naderhand een zeer interessante lezing heeft gegeven over dit proces:

En speciaal voor de niet-biologen die menen meer verstand te hebben van evolutie dan de mensen die in deze theorie "geloven", even de basics van wat deze theorie nu inhoudt:
Mijne heren. Het is een grote misvatting dat theorieen bewezen worden, ze worden hooguit weerlegd. Dat wil echter niet zeggen dat een wetenschappelijke theorie een soort gok is: het is niet zo dat elk willekeurig idee dat je hebt over de aard van verschijnsel X zomaar tot theorie kan worden gebombardeerd.
Eigenlijk, een theorie wordt gestaafd aan de werkelijkheid. Vervolgens gaat men er vanuit dat tot dus ver, dit de beste verklaring is.
Een theorie wordt dus wel degelijk bewezen, zei het omdat het de beste resultaten gaf tot nu toe!
Het is dus wel degelijk een soort gok, namelijk een "educated guess" die in de practijk gestaafd wordt.

Je kunt alles tot theorie bombarderen, maar zolang die theorie niet gestaafd kan worden, blijft 't bij theorie.

Waarom is Intelligent Design dan geen theorie, die is tenslotte ook niet weerlegd?
ID is dus wel een theorie, maar heeft zich niet kunnen staven aan de werkelijkheid. Daarom blijft het een onbewezen theorie. Evolutietheorie heeft zich wel kunnen staven aan de werkelijkheid. Al weten we het niet 100% zeker, het is een verdomd goeie educated guess dat de evolutietheorie wel klopt en ID niet.
pi_93477366
Evolutie, soortvorming, etc. is geobserveerd.
pi_93477681
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 00:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
Waarom is Intelligent Design dan geen theorie, die is tenslotte ook niet weerlegd?
ID is dus wel een theorie, maar heeft zich niet kunnen staven aan de werkelijkheid. Daarom blijft het een onbewezen theorie.
Eeeehm, nee. Een willekeurig ideetje dat in je opkomt is in wetenschappelijke termen nog lang geen onbewezen theorie. Wat jij omschrijft is op zijn best een hypothese, en ID haalt zelfs de criteria daarvoor niet.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 08:18:58 #102
pi_93478000
quote:
11s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 06:34 schreef KoningStoma het volgende:
Evolutie, soortvorming, etc. is geobserveerd.
Het mechanisme van evolutie, variatie en selectie, is geobserveerd, vastgesteld.

De theorie is dat al het leven zich zo ontwikkeld heeft.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 08:27:51 #103
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_93478107
quote:
3s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 07:48 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Eeeehm, nee. Een willekeurig ideetje dat in je opkomt is in wetenschappelijke termen nog lang geen onbewezen theorie. Wat jij omschrijft is op zijn best een hypothese, en ID haalt zelfs de criteria daarvoor niet.
Je haalt me de woorden uit de mond. ^O^
pi_93478153
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 08:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het mechanisme van evolutie, variatie en selectie, is geobserveerd, vastgesteld.

De theorie is dat al het leven zich zo ontwikkeld heeft.
Klopt. O-)

quote:

[..]

Juist. Iig één belangrijke eis ziet hij over het hoofd. De hypothese moet falsifieerbaar zijn.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 10:22:35 #105
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_93480388
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 00:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik zal maar eens op de OP in gaan:

Eigenlijk, een theorie wordt gestaafd aan de werkelijkheid. Vervolgens gaat men er vanuit dat tot dus ver, dit de beste verklaring is.
Een theorie wordt dus wel degelijk bewezen, zei het omdat het de beste resultaten gaf tot nu toe!
Het is dus wel degelijk een soort gok, namelijk een "educated guess" die in de practijk gestaafd wordt.

Je kunt alles tot theorie bombarderen, maar zolang die theorie niet gestaafd kan worden, blijft 't bij theorie.

Als je op de OP in wilt gaan, is het wellicht handig dat je ook de filmpjes uit die post kijkt en dan met name de eerste. Daarin worden de verschillende termen die de wetenschap hanteert duidelijk uitgelegd.

Dan had je ook kunnen weten waar je met jou post over wetenschappelijke theorie de mist in gaat.

Bij deze dus nogmaals dat filmpje.

Kijk dit nou maar eens eerst, dan begrijp je ook waarom niet alles wordt gebombardeerd tot theorie.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_93490270
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 10:22 schreef Semisane het volgende:

[..]

Als je op de OP in wilt gaan, is het wellicht handig dat je ook de filmpjes uit die post kijkt en dan met name de eerste. Daarin worden de verschillende termen die de wetenschap hanteert duidelijk uitgelegd.

Dan had je ook kunnen weten waar je met jou post over wetenschappelijke theorie de mist in gaat.

Bij deze dus nogmaals dat filmpje.

Kijk dit nou maar eens eerst, dan begrijp je ook waarom niet alles wordt gebombardeerd tot theorie.
Tenzij je net zo over wetenschap denkt als Michael Behe en astrologie en astronomie beide volgens zijn definitie wetenschap zijn.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 14:53:30 #107
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_93490807
quote:
6s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 14:40 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Tenzij je net zo over wetenschap denkt als Michael Behe en astrologie en astronomie beide volgens zijn definitie wetenschap zijn.
Volgens zijn definitie mischien, maar niet volgens de algemeen aangenomen definities binnen de wetenschap.
Het is natuurlijk niet voor niets dat zelfs de universiteit waar Behe werkt fijntjes aangeeft niks te willen weten van zijn ideeën!

Ik heb hem niet bepaald hoog zitten, ondanks zijn werk in de biochemie. :N
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_93490814
quote:

[..]

Wat jij omschrijft is op zijn best een hypothese
woops...je hebt gelijk! :P

Maar waar gaat deze discussie dan over? Of ID bij 't reguliere onderwijs moet gaan horen of zo?
  dinsdag 1 maart 2011 @ 14:55:58 #109
pi_93490902
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 14:53 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

woops...je hebt gelijk! :P

Maar waar gaat deze discussie dan over? Of ID bij 't reguliere onderwijs moet gaan horen of zo?
Het ging over fanatieke christenen die last hebben van de werkelijkheid.
pi_93491393
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 14:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het ging over fanatieke christenen die last hebben van de werkelijkheid.
Ach jeetje toch, wat naar voor ze.
Naja, zolang die frustgelovigen mij niet lastig vallen, doen ze maar :)
  † In Memoriam † dinsdag 1 maart 2011 @ 15:15:31 #111
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_93491677
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 15:07 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ach jeetje toch, wat naar voor ze.
Naja, zolang die frustgelovigen mij niet lastig vallen, doen ze maar :)
Tsja, jou vallen ze misschien niet lastig maar op slinkse wijze proberen ze toch steeds het onderwijs en de publieke besluitvorming te beinvloeden.
pi_93492757
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 14:53 schreef Semisane het volgende:

[..]

Volgens zijn definitie mischien, maar niet volgens de algemeen aangenomen definities binnen de wetenschap.
Het is natuurlijk niet voor niets dat zelfs de universiteit waar Behe werkt fijntjes aangeeft niks te willen weten van zijn ideeën!

Ik heb hem niet bepaald hoog zitten, ondanks zijn werk in de biochemie. :N
Hij is dan wel weer een bewijs dat de film Expelled nergens op gebaseerd is.
Als er op universiteiten en scholen mensen ontslagen worden omdat ze ID aan zouden hangen waarom heeft hij dan nog een baan
  † In Memoriam † dinsdag 1 maart 2011 @ 15:48:05 #113
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_93492977
quote:
6s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 15:43 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Hij is dan wel weer een bewijs dat de film Expelled nergens op gebaseerd is.
Als er op universiteiten en scholen mensen ontslagen worden omdat ze ID aan zouden hangen waarom heeft hij dan nog een baan
Expelled is dan ook propaganda van de ergste soort.
pi_93701597
Het vragen naar missing links is nodeloos, doordat er voldoende missing links aanwezig zijn. Dit is niet meer dan logisch want alle fossielen en zelfs alle levende wezen zijn missing links: het zijn allemaal tussensoorten tussen de ouders en het nageslacht. Soorten bestaan alleen doordat wij ze benoemen, er is geen overgangspunt behalve het door ons gedefinieerde. De laatste directe voorouder van de mens zal logischerwijs erg op de mens lijken, gezien de eerste mens haar nageslacht is, toch verschillen ze van soort. Ware het dat we alle mogelijke fossielen in ons bezit hadden zouden soorten niet meer kunnen bestaan doordat elke generatie een soort op zich is.

[ Bericht 0% gewijzigd door algebra010 op 05-03-2011 21:28:09 ]
  zaterdag 5 maart 2011 @ 21:19:25 #115
pi_93702120
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 21:07 schreef algebra010 het volgende:
Het vragen naar missing links is nodeloos, doordat er voldoende missing links aanwezig zijn. Dit is niet meer dan logisch want alle fossielen en zelfs alle levende wezen zijn missing links: het zijn allemaal tussensoorten tussen de ouders en het nageslacht. Soorten bestaan alleen doordat wij ze benoemen, er is geen overgangspunt behalve het door ons gedefinieerde. De laatste directe voorouder van de mens zal logischerwijs erg op de mens lijken, gezien haar nageslacht als mens gedefinieerd worden, toch verschillen ze van soort. Ware het dat we alle mogelijke fossielen in ons bezit hadden zouden soorten niet meer kunnen bestaan doordat elke generatie een soort op zich is.
Ieder individueel dier is in feite een missing link. :Y
pi_94199210
Iets wat ik sommige creationisten zeer kwalijk neem is dat ze zeer selectief met informatie omgaan en af en toe botte leugens vertellen. Dan vraag ik me af, is het werkelijk zo belangrijk dat anderen in jouw visie geloven dat je leugens verteld om het aannemelijker te maken?
De schepping vs evolutie folder is daar een voorbeeldje van, maar ook van sites als deze rijzen mij de haren ter berge:
http://www.verzwegenwetenschap.nl/h4.html

Neem nu alleen al het kopje "CATASTROFISME VS. ACTUALISME" waaronder wordt beweerd dat geologen alleen trage processen te leren krijgen. Veel verder van de waarheid kan je niet zitten. Ten eerste is het niet Darwin, maar James Hutton die de trage processen inzag en vernoemde. Ten tweede zijn zowel trage als zeer snelle veranderingen erg belangrijk in de geologie. Het is een fabeltje dat men in de geologie beweert dat aardlagen er miljoenen jaren over doen om gevormd te worden.
Dit is zo elementair dat het staat beschreven in het eerste hoofdstuk van het eerste vak wat je krijgt op de studie aardwetenschappen:

Deze 3 scans heb ik naar de auteur van de website gestuurd, maar 2 jaren na dato nog steeds geen reactie of verandering van de tekst.

[ Bericht 0% gewijzigd door Venus-Castina op 16-03-2011 17:27:09 ]
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
pi_94214283
Het doel heiligt blijkbaar de middelen om zieltjes te winnen.
pi_94215058
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:46 schreef Robus het volgende:
Het doel heiligt blijkbaar de middelen om zieltjes te winnen.
Toch vraag je je af... als men "de Waarheid" alleen maar met leugens en opzettelijke verdraaiingen van feiten aannemelijk kan maken... waarom gaat er dan geen belletje rinkelen ?
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:17:20 #119
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_94216372
quote:
3s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:57 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Toch vraag je je af... als men "de Waarheid" alleen maar met leugens en opzettelijke verdraaiingen van feiten aannemelijk kan maken... waarom gaat er dan geen belletje rinkelen ?
Ik heb een keer ergens gelezen dat in de USA jongeren die jarenlang dit soort verhalen als "waarheid" aangehoord hebben en op een gegeven moment gaan studeren (met name bij exacte vakken) toch vaak van hun geloof vallen.

Ik kan me ook niet echt voorstellen dat dit soort "waarheden" een geloof of religie echt helpt. Het gaat toch een keertje wringen lijkt me.
pi_94216899
quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:17 schreef Semisane het volgende:
Ik heb een keer ergens gelezen dat in de USA jongeren die jarenlang dit soort verhalen als "waarheid" aangehoord hebben en op een gegeven moment gaan studeren (met name bij exacte vakken) toch vaak van hun geloof vallen.
Dat is wel waar ja, een Amerikaanse vriendin van me uit Wyoming leerde pas over de evolutietheorie aan de universiteit.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
pi_94217134
quote:
3s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:57 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Inderdaad. Ze weten donders goed waar ze mee bezig zijn. Dat kan niet anders. Waarom ze dan "de leek" toch proberen te misleiden met dit soort leugens en verdraaiingen van feiten ontgaat mij ook. Wat bereiken zij er mee? Noem het dan geen waarheid maar een manier om met de "werkelijke" waarheid om te kunnen gaan.

Ik word er ook altijd zo moe van wanneer je zoekt naar informatie over evolutie, je eerst moet uitzoeken of je niet met een of andere misleidende creasite te maken hebt. Het stikt er van maar daar kom je al snel genoeg achter wanneer het ineens over evolutionisten gaat. Best zorgwekkend eigenlijk, "de leek" die informatie zoekt wordt puur misleid op die manier.
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:45:39 #122
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_94218032
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:25 schreef Venus-Castina het volgende:

[..]

Dat is wel waar ja, een Amerikaanse vriendin van me uit Wyoming leerde pas over de evolutietheorie aan de universiteit.
Met name in de Verenigde Staten is het allemaal bijzonder treurig, voor een 'westers' land. Zo heeft men tot en met het federaal hof gevochten om intelligent design op scholen onderwezen te krijgen als 'alternatief' voor de evolutietheorie. En een meerderheid van de bevolking gelooft dat god de mens in haar huidige vorm heeft geschapen. (bron: http://www.religioustolerance.org/ev_public.htm )
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:10:23 #123
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_94219425
Een leuke die ik ooit als "argument" tegen evolutie naar mijn hoofd kreeg geslingerd was "Bij evolutie is het eerste wat ik altijd zeg: Als ik een zonnebloem pitje plant groeit er altijd een zonnebloem uit de grond, nooit een boom of kat of vis, er veranderd dus niks en daarom bestaat evolutie niet."

Het enige wat ik maar aan heb gegeven is dat hij met die uitspraak enkel aantoont geen enkele kennis te hebben van wat Evolutie is en hoe het werkt. De discussie ben ik maar niet aangegaan.

Hij is evangelist, dus ik begrijp best dat hij erg met zijn geloof bezig is, maar ik snap gewoon dat soort onzin niet zo. Gelukkig kost het me ook geen moeite meer om het maar te negeren. Dat houd onze werkrelatie wel zo prettig denk ik. ;)
pi_94219814
quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:10 schreef Semisane het volgende:
Een leuke die ik ooit als "argument" tegen evolutie naar mijn hoofd kreeg geslingerd was "Bij evolutie is het eerste wat ik altijd zeg: Als ik een zonnebloem pitje plant groeit er altijd een zonnebloem uit de grond, nooit een boom of kat of vis, er veranderd dus niks en daarom bestaat evolutie niet."
Gewoon iets terugzeggen als:

"Volgens de Bijbel steeg Jezus naar de hemel in de heilige Joint Strike Fighter. Die bestonden toen helemaal nog niet, en kunnen niet eens de aarde verlaten. Dus klopt de Bijbel niet !"

;)
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:18:37 #125
pi_94219823
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:29 schreef Robus het volgende:

[..]

Inderdaad. Ze weten donders goed waar ze mee bezig zijn. Dat kan niet anders. Waarom ze dan "de leek" toch proberen te misleiden met dit soort leugens en verdraaiingen van feiten ontgaat mij ook. Wat bereiken zij er mee? Noem het dan geen waarheid maar een manier om met de "werkelijke" waarheid om te kunnen gaan.

Het is in de eerste plaats bedoeld voor gelovigen: Mensen die in God willen geloven en een verhaal zoeken om dat in een moderne wereld vol te kunnen houden. Niet alleen dat "een wetenschapper" iets roept wat ze lekker vinden, maar ook dat die "wetenschapper" de vijand aan valt (en in hun ogen wint).

Preken voor eigen parochie.
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:20:40 #126
pi_94219925
quote:
3s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:18 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Gewoon iets terugzeggen als:

"Volgens de Bijbel steeg Jezus naar de hemel in de heilige Joint Strike Fighter. Die bestonden toen helemaal nog niet, en kunnen niet eens de aarde verlaten. Dus klopt de Bijbel niet !"

;)
Helpt niet. Ze doen alles om hun geloof overeind te houden.

Imam moet uitspraken intrekken
  donderdag 17 maart 2011 @ 07:59:18 #127
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_94226810
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het is in de eerste plaats bedoeld voor gelovigen: Mensen die in God willen geloven en een verhaal zoeken om dat in een moderne wereld vol te kunnen houden. Niet alleen dat "een wetenschapper" iets roept wat ze lekker vinden, maar ook dat die "wetenschapper" de vijand aan valt (en in hun ogen wint).

Preken voor eigen parochie.
Tja, maar liegen om je geloof vol te kunnen houden gaat toch een keer wringen lijkt me? Het lijkt me een verkeerde strategie, op korte termijn zal het wel werken, maar op langere termijn kan het gewoon niet goed gaan. Wat je dus ook ziet bij jongeren in de USA die gaan studeren
pi_94232431
quote:
2s.gif Op donderdag 17 maart 2011 07:59 schreef Semisane het volgende:

[..]

Tja, maar liegen om je geloof vol te kunnen houden gaat toch een keer wringen lijkt me? Het lijkt me een verkeerde strategie, op korte termijn zal het wel werken, maar op langere termijn kan het gewoon niet goed gaan. Wat je dus ook ziet bij jongeren in de USA die gaan studeren
Maar er is ook nog iets als geloof in geloof
geloven dat geloof iets goeds is om de samenleving bij elkaar te houden en dat het geloof zelf niet waar hoeft te zijn.
Als iemand denkt dat geloof de samenleving behoed van anarchie en totale losbandigheid dan kan hij tegen materialisme zijn en dingen als evolutietheorie die dat materialisme ondersteund.
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:55:06 #129
pi_94232650
quote:
2s.gif Op donderdag 17 maart 2011 07:59 schreef Semisane het volgende:

[..]

Het is niet anders dan het geloof in democratie of "trickle-down/ American dream"
  donderdag 17 maart 2011 @ 11:56:08 #130
pi_94232688
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:48 schreef Mr.44 het volgende:

Als iemand denkt dat geloof de samenleving behoed van anarchie en totale losbandigheid dan kan hij tegen materialisme zijn en dingen als evolutietheorie die dat materialisme ondersteund.
Maar nu verwar je economisch materialisme met naturalisme.
pi_94232992
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar nu verwar je economisch materialisme met naturalisme.
er zijn 2 soorten materialisme de ene is economisch en de andere zegt dat er enkel materie is en geen ziel of goden, geesten en andere bovennatuurlijke entiteiten
pi_94237692
quote:
8s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 15:15 schreef Barbaaf het volgende:

[..]

Tsja, jou vallen ze misschien niet lastig maar op slinkse wijze proberen ze toch steeds het onderwijs en de publieke besluitvorming te beinvloeden.
In dat geval vallen ze mij dus wel lastig ;)
pi_94245170
quote:

[..]

geloven dat geloof iets goeds is om de samenleving bij elkaar te houden en dat het geloof zelf niet waar hoeft te zijn.
Hoewel ik mij kan voorstellen dat deze filosofie bestaat binnen de priesterklassen en de wat hogere hiërarchieën van verschillende geloven (bijvoorbeeld in het Vaticaan*) geloof ik niet dat de meeste creationisten zo denken...

* Waarbij aangetekend dat het Vaticaan evolutie door natuurlijke selectie niet afwijst.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 11:44:22 #134
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_94284086
quote:

[..]

Dat kan, maar zo zullen de meesten gelovigen toch niet zijn? Dat men gelooft in geloof in plaats van echt geloven in een goddelijk entiteit?
pi_94286681
ik ben er by the way nog steeds van overtuigt dan met een geduldige, heldere uitleg van wat de evolutietheorie precies inhoud, bijna iedereen overtuigd kan worden van het gelijk van de evolutietheorie. het probleem is alleen dat bijna niemand de echte details weet, en ook nog eens desinformatie krijgt aangeboden.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 17:30:39 #136
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_94298529
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 12:50 schreef Asphias het volgende:
ik ben er by the way nog steeds van overtuigt dan met een geduldige, heldere uitleg van wat de evolutietheorie precies inhoud, bijna iedereen overtuigd kan worden van het gelijk van de evolutietheorie. het probleem is alleen dat bijna niemand de echte details weet, en ook nog eens desinformatie krijgt aangeboden.
Wat ook een probleem is is dat creationisten de neiging hebben om de grote bergen bevestigingen van de evolutietheorie opzij te schuiven en te focussen op zaken die evolutie (ogenschijnlijk) niet verklaart.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 18:01:17 #137
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_94299776
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 17:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat ook een probleem is is dat creationisten de neiging hebben om de grote bergen bevestigingen van de evolutietheorie opzij te schuiven en te focussen op zaken die evolutie (ogenschijnlijk) niet verklaart.
Ja zoals dat als je een zonnebloem zaaitje in de grond stopt er nooit een kat uit groeit. ;)
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 18 maart 2011 @ 18:10:11 #138
862 Arcee
Look closer
pi_94300100
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 17:30 schreef Molurus het volgende:
"Waarom zijn er dan nog steeds apen?" "Het is maar een theorie" "Waarom zijn er dan nooit tussenvormen gevonden"
  vrijdag 18 maart 2011 @ 18:13:38 #139
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_94300219
Heh, dat zijn nou net een aantal zaken die evolutie wel verklaart, mannen. :) En die vragen zijn ook betrekkelijk eenvoudig te beantwoorden.

Lastiger onderwerpen waar creationisten mee aankomen:

- het zweepstaartje
- moraliteit
- abiogenese
- fine-tuning van het universum.

Die laatste twee hebben strikt genomen niets met evolutie te maken, maar daar moet je ze dan wel elke keer op wijzen.
pi_94300498
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 18:13 schreef Molurus het volgende:
Heh, dat zijn nou net een aantal zaken die evolutie wel verklaart, mannen. :) En die vragen zijn ook betrekkelijk eenvoudig te beantwoorden.

Lastiger onderwerpen waar creationisten mee aankomen:

- het zweepstaartje
Is niet lastig. Toen ze het als posterkindje voor ID kozen waren de simpeler vormen zelfs al lang en breed gevonden in de natuur.
Maarja. Dat soort dingen even nakijken was teveel moeite ;)

quote:
- moraliteit
Is een heel vakgebied voor. Maar idd een complex onderwerp

quote:
- abiogenese

Die laatste twee hebben strikt genomen niets met evolutie te maken, maar daar moet je ze dan wel elke keer op wijzen.
Precies.

Wat wel leuk is om ze te vragen wat ze van de nieuwe synthese theorie vinden. Zeker als ze net uitgebreid hebben verteld evolutie uitgebreid bestudeerd te hebben voordat ze het afwezen.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 18:24:13 #141
pi_94300622
quote:

Het is nog maar de vraag of er überhaupt sprake is/moet zijn van fine-tuning. Het is tot nu toe net zo een verzonnen probleem als het verschil tussen micro/macro-evolutie.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 18 maart 2011 @ 18:25:28 #142
862 Arcee
Look closer
pi_94300681
quote:
Inderdaad, mijn voorbeelden sloegen op "(ogenschijnlijk)". ;)
pi_94302361
Het mooiste waterdichte argument vind ik altijd: kijk om je heen. 8)7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')