abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88432384
Ik voel mij als burger benadeeld door het feit dat mijn overheid een stem van een persoon zonder politiek besef even hoog waardeerd als een stem van een hoogleraar politicologie.

Persoonlijk zou ik plijten voor een verplichte cursus politiek besef, met toetsing, alvorens iemand zijn kiesrecht verwerft. Details dienen vanzelfsprekend goed uitgedacht en getoetst te worden door een onafhankelijke commisie.

Het principe van kiesrecht voor iedereen is even gedateerd en inefficient als dat van verworven adelijkheid of bestuurlijke macht door afkomst.
pi_88432429
Dat het verschil er is, noem ik democratie.
Ik baal als een stekker dat er PVV stemmers alsmede linkse rukkers zijn. Maar als je liberaal wilt stemmen, ben je in ieder geval in de minderheid.
  zondag 7 november 2010 @ 14:28:48 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_88432579
Begin je eens druk te maken over een cursus Nederlands en ga je dan over andere zaken druk maken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_88432780
Natuurlijk, want mensen die de taal niet spreken zijn het grootste probleem in onze maatschappij.

Je hoeft geen nederlands te spreken om een prullenbak om te draaien.
Doe niet zo kortzichtig.
pi_88432815
Het hele leven is oneerlijk.
  zondag 7 november 2010 @ 14:37:31 #6
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_88432847
Je hebt gelijk TS, als ik jou was zou ik bij de volgende keer mijn stembiljet doorscheuren.
pi_88432879
Democratie is alleen leuk als je eigen partij de meeste stemmen krijgt.
pi_88433149
Ik ben het er ook wel mee eens, alleen wie maakt die toets? Wie beoordeelt of iemand mag stemmen?
  zondag 7 november 2010 @ 14:49:32 #9
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_88433199
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:35 schreef Brighter131 het volgende:
Natuurlijk, want mensen die de taal niet spreken zijn het grootste probleem in onze maatschappij.

Je hoeft geen nederlands te spreken om een prullenbak om te draaien.
Doe niet zo kortzichtig.
Hij heeft het over het taalgebruik van TS..
(plijten ipv pleiten e.d.)
;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_88433289
In dat geval moet ik reageren met :
Ik zou meer onder de indruk zijn van een doordacht antwoord dan van een demonstratie van het feit dat je een spelcheck kunt bedienen.
pi_88433471
quote:
Op zondag 7 november 2010 14:47 schreef OKSELHAARSHAMPOO het volgende:
Ik ben het er ook wel mee eens, alleen wie maakt die toets? Wie beoordeelt of iemand mag stemmen?
De toets zou gemaakt moeten worden door een onafhankelijke commissie, en deze zou dan door een andere commissie getoetst moeten worden. Zouden niet echt veel mensen voor nodig zijn aangezien de test vrij simpel kan blijven.

Een paar algemene vraagjes over de intenties van de partijen.
Het doel is vrij duidelijk, de situatie ook.
In principe kunnen een paar mensen de test en het studiemateriaal in elkaar draaien.

Zie het als een zeer grove filter.
Maar aangezien de meeste mensen al te lui zijn om te stemmen, denk ik dat er nog veel minder zijn die de test gaan nemen. Laat staan de moeite nemen om de materie te bestuderen.

De toets heeft natuurlijk een objectieve scoringsnorm.
  zondag 7 november 2010 @ 15:02:23 #12
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_88433606
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:58 schreef Brighter131 het volgende:

[..]

De toets zou gemaakt moeten worden door een onafhankelijke commissie, en deze zou dan door een andere commissie getoetst moeten worden. Zouden niet echt veel mensen voor nodig zijn aangezien de test vrij simpel kan blijven.

In principe kunnen een paar mensen de test en het studiemateriaal in elkaar draaien.

Maar aangezien de meeste mensen al te lui zijn om te stemmen, denk ik dat er nog veel minder zijn die de test gaan nemen. Laat staan de moeite nemen om de materie te bestuderen.

Dat moet je dus echt niet willen. Over een tweedeling in de maatschappij gesproken.. Om het er nog maar niet over te hebben wat dat tot gevolg kan hebben..
  zondag 7 november 2010 @ 15:03:54 #13
317475 idiot---boy
Sapperdeflap perensap!
pi_88433657
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Begin je eens druk te maken over een cursus Nederlands en ga je dan over andere zaken druk maken.
zoveel fouten zie ik niet anders
Zegt de ene man tegen de ander: Heb je een hart?
Zegt de ander: Ja, dat klopt!
  Moderator zondag 7 november 2010 @ 15:04:02 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_88433660
Inderdaad TS. Ik baal ontzettend dat mensen zoals jij een evenredige stem hebben. Ongelooflijk.

:|W
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_88433680
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:58 schreef Brighter131 het volgende:

[..]

Als ik de toets mag verzinnen ben jij al gezakt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 7 november 2010 @ 15:04:53 #16
317475 idiot---boy
Sapperdeflap perensap!
pi_88433686
Onzin topic. Wilders stemmers stemmen op hun eigen soort, kunnen zij toch niks aan doen
pi_88433702
quote:
Op zondag 7 november 2010 14:58 schreef Brighter131 het volgende:

[..]

De toets zou gemaakt moeten worden door een onafhankelijke commissie, en deze zou dan door een andere commissie getoetst moeten worden.
Wie toetst dan die andere commissie?
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_88433716
Weet je wat oneerlijk is? Dat sommige Burger Kings tijdens drukke uren geen Whopper zonder saus voor je willen maken! ;(
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  zondag 7 november 2010 @ 15:06:15 #19
317475 idiot---boy
Sapperdeflap perensap!
pi_88433731
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:05 schreef Flashwin het volgende:
Weet je wat oneerlijk is? Dat sommige Burger Kings tijdens drukke uren geen Whopper zonder saus voor je willen maken! ;(
:) :( ;) :r }:| :X :N *O* ^) o|O ~:) :|W w/ :Y) *)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 7 november 2010 @ 15:08:15 #20
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_88433815
"plijten" en dat is dan hoogleraar politicologie :')

Maar je hebt gelijk hoor. In principe kan 51% de weg bepalen voor de andere 49%.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_88434103
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:24 schreef Brighter131 het volgende:
Ik voel mij als burger benadeeld door het feit dat mijn overheid een stem van een persoon zonder politiek besef even hoog waardeerd als een stem van een hoogleraar politicologie.

Persoonlijk zou ik plijten voor een verplichte cursus politiek besef, met toetsing, alvorens iemand zijn kiesrecht verwerft. Details dienen vanzelfsprekend goed uitgedacht en getoetst te worden door een onafhankelijke commisie.

Het principe van kiesrecht voor iedereen is even gedateerd en inefficient als dat van verworven adelijkheid of bestuurlijke macht door afkomst.
In Singapore zijn wel eens serieuze voorstellen gedaan in deze richting. Degenen de vrijwel geen belasting betaalden (zoals bijv. studenten en werklozen) zouden dan nog slechts een halve stem krijgen en degenen die meer belasting betaalden dan een bepaalde grens zouden twee stemmen krijgen mits ze kinderen hadden (om het geboortecijfer onder hoog opgeleiden te stimuleren). Er waren nog wat van dit soort regels bedacht (o.a. met opleidingsniveau en leeftijd), maar uiteindelijk werd het allemaal te ingewikkeld en is het toen niet doorgegaan.
pi_88434107
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
Dat moet je dus echt niet willen. Over een tweedeling in de maatschappij gesproken.. Om het er nog maar niet over te hebben wat dat tot gevolg kan hebben..
Mwoah, waarom moet men dit niet willen ?

Stel, jij hebt een vervelend gezwel op je zij. Je vraagt 1000 willekeurige mensen wat je moet doen.
800 zeggen dat je je niet moet aanstellen.
150 zeggen dat je een paar weekjes moet wachten of het vanzelf weggaat en anders naar de dokter moet gaan.
50 zeggen dat je onmiddellijk naar het ziekenhuis moet.

Democratie zegt de eerste optie.
Maar had ik al gezegd dat alle artsen in je willekeurig gekozen groepje mensen voor de laatste optie gingen ?

Soms is de mening van de ene persoon in een bepaalde situatie nu eenmaal gewoon meer waard dan die van een ander. Als we het niet over een gezwel maar over een lekkende kraan hadden gehad zou ik meer waarde hechten aan de mening van de loodgieters dan aan de mening van de artsen.

Waarom doen we dat niet bij iets als landsbestuur ;) ?
pi_88434182
quote:
Op zondag 7 november 2010 14:24 schreef Brighter131 het volgende:
Persoonlijk zou ik plijten voor een verplichte cursus politiek besef, met toetsing, alvorens iemand zijn kiesrecht verwerft.
Ik zou plijten voor een verplichte cursus taalvaardigheid voor TS.

zondag 7 november 2010 @ 15:19:50 #24
317475 idiot---boy
Sapperdeflap perensap!
pi_88434293
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:17 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Ik zou plijten voor een verplichte cursus taalvaardigheid voor TS.

omg wat zeikt iedereen hier over taalvaardigheid, iedereen maakt wel eens een fout en de reacties zouden gegrond zijn als ze meer dan 1 fout konden aanwijzen
pi_88434360
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:02 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Valt wel mee.
Polarisatie zou een probleem zijn als mensen niet van groep konden wisselen, maar als mensen slechts een paar uurtjes moeten investeren voor een minimaal stukje kennis om te kunnen stemmen zal het niet echt tot hooglopende emotionele reacties leiden, vermoed ik.
pi_88434396
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:08 schreef Schenkstroop het volgende:
"plijten" en dat is dan hoogleraar politicologie :')

Maar je hebt gelijk hoor. In principe kan 51% de weg bepalen voor de andere 49%.
Ik vind het wel tof van je dat je denkt dat ik een hoogleraar politicologie ben :)
pi_88434443
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:19 schreef idiot---boy het volgende:

[..]

omg wat zeikt iedereen hier over taalvaardigheid, iedereen maakt wel eens een fout en de reacties zouden gegrond zijn als ze meer dan 1 fout konden aanwijzen
Als je een OP maakt waarin je stelt dat een groot deel van de bevolking incapabel is om een "verstandige" politieke keuze te maken, zorg dan in ieder geval dat je zelf feilloos overkomt.
pi_88434450
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:15 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Mwoah, waarom moet men dit niet willen ?

Stel, jij hebt een vervelend gezwel op je zij. Je vraagt 1000 willekeurige mensen wat je moet doen.
800 zeggen dat je je niet moet aanstellen.
150 zeggen dat je een paar weekjes moet wachten of het vanzelf weggaat en anders naar de dokter moet gaan.
50 zeggen dat je onmiddellijk naar het ziekenhuis moet.

Democratie zegt de eerste optie.
Maar had ik al gezegd dat alle artsen in je willekeurig gekozen groepje mensen voor de laatste optie gingen ?

Soms is de mening van de ene persoon in een bepaalde situatie nu eenmaal gewoon meer waard dan die van een ander. Als we het niet over een gezwel maar over een lekkende kraan hadden gehad zou ik meer waarde hechten aan de mening van de loodgieters dan aan de mening van de artsen.

Heel sterk punt.
Ik zou het erg op prijs stellen als iemand hier zou proberen jouw vraag te beantwoorden.

Anyone?
  zondag 7 november 2010 @ 15:25:12 #29
317475 idiot---boy
Sapperdeflap perensap!
pi_88434509
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:23 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Als je een OP maakt waarin je stelt dat een groot deel van de bevolking incapabel is om een "verstandige" politieke keuze te maken, zorg dan in ieder geval dat je zelf feilloos overkomt.
het gaat erom dat je de OP snapt en daarop kan reageren en dat lukt je wel toch :)
pi_88434534
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:15 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]
Heel simpel. Omdat er niet zoiets is als 'de beste oplossing' bij het landsbestuur.
pi_88434551
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:23 schreef Brighter131 het volgende:

[..]

Heel sterk punt.
Ik zou het erg op prijs stellen als iemand hier zou proberen jouw vraag te beantwoorden.

Anyone?
Democratie zegt niet de eerste optie. Democratie zegt dat de meerderheid de meest geschikte dokter zou mogen aanwijzen om het gezwel te kunnen behandelen.

En aangezien de selectie van dokters niet op democratische wijze geschiedt, slaat zijn voorbeeld nergens op.
pi_88434563
TS, wie beoordeelt nou die commissie die de commissie beoordeelt die de kiezers moet beoordelen?
pi_88434628
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:26 schreef Klaudias het volgende:
TS, wie beoordeelt nou die commissie die de commissie beoordeelt die de kiezers moet beoordelen?
Een hoogleraar politicologie en TS zelf natuurlijk.
pi_88434849
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:26 schreef Klaudias het volgende:
De commissie beoordeelt de potentiële kiezers niet, dat doet de toets.
Zie het als een leraar die een topografie toets maakt.
De leraar maakt de toets, de toets beoordeelt de leerlingen.
Of eigenlijk beoordelen de leerlingen zichzelf met behulp van de toets.

De inhoud van de toets is zo straightforward dat er een controlefunctie nauwelijks nodig zou zijn, maar deze moet natuurlijk wel aanwezig zijn.

Uiteindelijk zou het waarschijnlijk nodig zijn de toets om een vaste tijdsperiode te veranderen met betrekking tot wisselingen in partijprogramma's en het uiteindelijk openlijk circuleren van de antwoorden.

Na een toetsing en beoordelingsperiode kan de toets met antwoorden openbaar gemaakt worden, en zou iemand bezwaar aan kunnen tekenen bij een instelling die daarvoor opgericht wordt, en zou de uitkomst herzien moeten worden, of de toets opnieuw afgenomen.

Maar het moet ook gezegd worden dat de persoon die deze moeite ervoor over zou hebben om te mogen stemmen ook genoeg moeite gedaan zou hebben om de stof zo goed te beheersen dat 1 dubieus antwoord of dubieuze vraagstelling irrelevant zou zijn voor het resultaat als geheel.

Natuurlijk moet het proces waarmee de toets tot stand gekomen is, en de wijze waarop deze beoordeeld is na de toetsingsperiode openbaar gemaakt worden.

Ik zie op dit front weinig tot geen complicaties.
Zeker niets dat niet opgelost zou kunnen worden.
  zondag 7 november 2010 @ 15:35:34 #35
8369 speknek
Another day another slay
pi_88434881
Bekend probleem natuurlijk, net zoals dat mensen met een uitkering alsnog mogen bepalen wat er met het belastinggeld gebeurt dat andere mensen inbrengen.

Robert Heinlein heeft er een paar leuke boeken over geschreven, Starship Troopers bijvoorbeeld.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_88434925
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:34 schreef Brighter131 het volgende:

[..]

De commissie beoordeelt de potentiële kiezers niet, dat doet de toets.
Zie het als een leraar die een topografie toets maakt.
De leraar maakt de toets, de toets beoordeelt de leerlingen.
Of eigenlijk beoordelen de leerlingen zichzelf met behulp van de toets.
Maar het is toch de leraar die de eisen opstelt wat de leerlingen moeten kennen en wat een goed antwoord is ...
  zondag 7 november 2010 @ 15:41:55 #37
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_88435089
Ik krijg hier toch een heel erg vieze Übermensch/Untermensch-bijsmaak van...

ENG!!!
pi_88435179
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

ENG!!!
Alles waar onderscheid wordt gemaakt tussen mensen afdoen met een verwijzing naar nazi's. :')
pi_88435220
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:36 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Maar het is toch de leraar die de eisen opstelt wat de leerlingen moeten kennen en wat een goed antwoord is ...
Dat doet in het geval van de leraar de staat, of het ministerie van onderwijs.
Dat doet in het geval van de stemrechttoets het volk.
Als het openbaar gemaakt wordt en er komen misstanden aan het licht, dan staat het de volgende dag in de krant, en zal het volk reageren.
  zondag 7 november 2010 @ 15:46:08 #40
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_88435231
quote:
2 keer 'over' in een zin getuigt ook niet echt van beeldig Nederlands :).
pi_88435239
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:44 schreef twaalf het volgende:

[..]

Alles waar onderscheid wordt gemaakt tussen mensen afdoen met een verwijzing naar nazi's. :')
die termen komen dan ook oorspronkelijk niet bij de nazi's weg
pi_88435267
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

ENG!!!
Kun je me ook vertellen waarom je het geen goed idee zou vinden? (niet vervelend bedoeld, ik ben echt benieuwd naar je mening.)

Ik zou een land niet graag regeren op basis van onderbuikgevoelens :) Zoals we op het moment wel doen.
pi_88435277
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:44 schreef twaalf het volgende:

[..]

Inderdaad een verkeerde benadering.

Ik ben geen voorstander van directe democratie omdat de gemiddelde Nederlander geen weloverwogen keuze kan maken over complexe onderwerpen. Ik zie liever dat mensen met kennis van zaken daarover gaan. Die kunnen een betere afweging maken en tot een betere keuze komen.
  zondag 7 november 2010 @ 15:48:15 #44
8369 speknek
Another day another slay
pi_88435307
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

ENG!!!
Niets engs, maar de natuurlijke orde. Je krijgt de heersers er niet meer onder met je ontkennende slavenmoraal.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 7 november 2010 @ 15:48:34 #45
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_88435322
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:44 schreef twaalf het volgende:

[..]

Een heel fundamenteel onderscheid: of je wel of niet het stemrecht krijgt.. En de nazi's hebben de termen niet verzonnen hoor slimmerd...
  zondag 7 november 2010 @ 15:57:12 #46
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_88435705
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:47 schreef Brighter131 het volgende:

[..]

Kun je me ook vertellen waarom je het geen goed idee zou vinden? (niet vervelend bedoeld, ik ben echt benieuwd naar je mening.)

Ik zou een land niet graag regeren op basis van onderbuikgevoelens :) Zoals we op het moment wel doen.
Omdat je sommige mensen hun stemrecht dan afneemt, wat een grondrecht is (artikel 4 van de Grondwet).

Om nog maar niet te spreken over de tweedeling die je creert in de maatschappij, met alle gevolgen van dien. Een tweedeling in "verstandige mensen" en "domme mensen". Ik neem aan dat je zelf wel kan bedenken wat dat voor gevolgen kan hebben...
pi_88435848
Niet echt. Jij wel dan?
En daarbij is het geen fundamenteel verschil.

Ten eerste kan het de mensen die niet mogen stemmen niet schelen, anders zouden ze de cursus doen, het toetsje maken, en zouden ze wel mogen stemmen.

En ten tweede zegt de toets niets over intelligentie, maar alleen over kennis.

Als zodanig is het dus geen waardeoordeel, en zullen mensen er als gevolg geen waarde aan toekennen.
pi_88435873
Democratie is dan ook niet iets goeds, het wordt alleen gezien als goed.
Plato had goede argumenten tegen democratie. '' Democratie dwingt ertoe politici alles te zeggen wat de burgers willen ''.
Een goed voorbeeld is dan ook de PVV van Geert Wilders.
Voor dat de verkiezingen begonnen zou hij er alles aan doen om de immigratie te stoppen, en nog meerdere breekpunten. En nu? Nu geeft hij gedoog en is de helft van wat hij zegt in de doofpot gestopt.
#freefrederike
pi_88435885
p.s. ik weet dat het een grondrecht is, ik zeg alleen dat het een achterlijk grondrecht is waar we niks mee opschieten.
pi_88435888
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:57 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Omdat je sommige mensen hun stemrecht dan afneemt, wat een grondrecht is (artikel 4 van de Grondwet).

Om nog maar niet te spreken over de tweedeling die je creert in de maatschappij, met alle gevolgen van dien. Een tweedeling in "verstandige mensen" en "domme mensen". Ik neem aan dat je zelf wel kan bedenken wat dat voor gevolgen kan hebben...
Wellicht is democratie dus niet altijd de juiste oplossing. Het is in veel gevallen wel de minst slechte oplossing.
pi_88435905
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

ENG!!!
Wat is er mis met zeggen dat sommige mensen dingen beter kunnen dan anderen ?

Een bakker kan vaak beter brood bakken dan een loodgieter.
Een loodgieter kan vaak beter een lekkende kraan repareren dan een chirurg
Een chirurg kan vaak beter een openhartoperatie uitvoeren dan een architect.
Een architect... je snapt hem wel.

Waarom moeten wij per se net doen alsof zij allemaal overal evenveel verstand van hebben ?
pi_88435927
Wat?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  zondag 7 november 2010 @ 16:03:55 #53
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_88436018
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 16:01 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Een bakker kan vaak beter brood bakken dan een loodgieter.
Een loodgieter kan vaak beter een lekkende kraan repareren dan een chirurg
Een chirurg kan vaak beter een openhartoperatie uitvoeren dan een architect.
Een architect... je snapt hem wel.

Waarom moeten wij per se net doen alsof zij allemaal overal evenveel verstand van hebben ?
Ik geloof dat je het niet helemaal snapt. Het gaat er niet om of je politicus kunt worden of niet, maar of je mag stemmen of niet..
pi_88436029
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 16:01 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

In Nederland mag je niemand teleurstellen. Dat is dan ook gelijk weer een reden waarom het zo slecht gaat met het onderwijs. In plaats van een hoog niveau nastreven wordt het niveau aangepast om arme studenten die het niveau niet hebben maar niet teleur te stellen.
pi_88436076
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 16:03 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik geloof dat je het niet helemaal snapt. Het gaat er niet om of je politicus kunt worden of niet, maar of je mag stemmen of niet..
Volgens mij snapt de man het prima :)
Ik heb je op de vorige pagina antwoord op je vraag gegeven.
Ik zou een reactie waarderen.
  zondag 7 november 2010 @ 16:06:55 #56
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_88436143
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:04 schreef Renesite het volgende:
Inderdaad TS. Ik baal ontzettend dat mensen zoals jij een evenredige stem hebben. Ongelooflijk.

:|W
Logisch, maar laten we wel wezen, de stem van een FOK! mod zou 1000 keer zwaarder moeten wegen dan die van de overige nederlanders.
  zondag 7 november 2010 @ 16:12:11 #57
259569 ZodiaX
..:: 0-Day all the way ::..
pi_88436376
Democratie is er juist voor dat iedereen kan stemmen, dom en slim, successvol of niet, jong en oud, dik en dun.
Iedereen die hier woont heeft evenveel rechten, TS wilt dus dat veel mensen geen stemrecht meer krijgen, dat is nog extremer dan wat Wilders ooit heeft gezegd.

Vind alleen wel dat sommige bevolkingsgroepen, en dan voornamelijk de ouderen vast zitten in een bepaalde stemgedrag.
Die stemmen op een bepaalde partij omdat dat nu eenmaal zo hoort.

Denk dat over 10-20 jaar pvda en cda een heel stuk kleiner zijn.
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
  zondag 7 november 2010 @ 16:12:54 #58
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_88436406
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:59 schreef Brighter131 het volgende:
Niet echt. Jij wel dan?
En daarbij is het geen fundamenteel verschil.

Ten eerste kan het de mensen die niet mogen stemmen niet schelen, anders zouden ze de cursus doen, het toetsje maken, en zouden ze wel mogen stemmen.

En ten tweede zegt de toets niets over intelligentie, maar alleen over kennis.

Als zodanig is het dus geen waardeoordeel, en zullen mensen er als gevolg geen waarde aan toekennen.
Ik kan vanalles bedenken.

Aha, "alleen maar" een cursus politiek dus die je met goed gevolg moet afleggen? En op welk niveau wordt die cursus dan gegeven? En wat wordt er precies behandeld in die cursus?
pi_88436441
Ik ben er op zich niet tegen om alleen mensen met een opleiding te laten stemmen. Minimaal mbo bijvoorbeeld. Alleen kan ik me wel iets vinden in de tegenargumenten, dat je daardoor een hele nare verdeelde samenleving creert. Als je mensen zonder diploma hun stemrecht afpakt, wat is dan de volgende stap? hun uitkering, hun recht op rechterlijke bijstand.
pi_88436487
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 16:12 schreef ZodiaX het volgende:
Democratie is er juist voor dat iedereen kan stemmen, dom en slim, successvol of niet, jong en oud, dik en dun.
Iedereen die hier woont heeft evenveel rechten, TS wilt dus dat veel mensen geen stemrecht meer krijgen, dat is nog extremer dan wat Wilders ooit heeft gezegd.
Kunnen we niet beter gewoon (gedeeltelijk) van de democratie afstappen, dan zijn we ook van dat probleem af.
pi_88436560
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 16:00 schreef PizzaMizza het volgende:
Plato had goede argumenten tegen democratie. '' Democratie dwingt ertoe politici alles te zeggen wat de burgers willen ''.
Voor dat de verkiezingen begonnen zou hij er alles aan doen om de immigratie te stoppen, en nog meerdere breekpunten. En nu? Nu geeft hij gedoog en is de helft van wat hij zegt in de doofpot gestopt.
#freefrederike
pi_88436648
Batsnek, je drijft dit tever door. Natuurlijk zou discriminatie op basis van toetsresultaten m.b.t. uitkeringen en rechtsbijstand gewoon discriminatie zijn, en als zodanig onwettig.

Whiskers, je reageert niet op de kwestie die ik middels deze topic probeer te bespreken.
Ik heb al meerdere vragen aangaande de inhoud van de toets beantwoord, en deze beantwoorden ook jouw vraag.

De vraag van dit topic is "Waarom zou deze test wel of geen goed idee zijn?"
Wat zijn de voor en tegen argumenten?
Als deze toets ingevoerd zou worden zouden mensen die intelligenter en geleerder zijn dan jij en ik de inhoud bepalen. Op transparante wijze, met controle vanuit het volk.
  zondag 7 november 2010 @ 16:20:49 #63
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_88436723
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 16:18 schreef Brighter131 het volgende:
Batsnek, je drijft dit tever door. Natuurlijk zou discriminatie op basis van toetsresultaten m.b.t. uitkeringen en rechtsbijstand gewoon discriminatie zijn, en als zodanig onwettig.

Whiskers, je reageert niet op de kwestie die ik middels deze topic probeer te bespreken.
Ik heb al meerdere vragen aangaande de inhoud van de toets beantwoord, en deze beantwoorden ook jouw vraag.

De vraag van dit topic is "Waarom zou deze test wel of geen goed idee zijn?"
Wat zijn de voor en tegen argumenten?
Als deze toets ingevoerd zou worden zouden mensen die intelligenter en geleerder zijn dan jij en ik de inhoud bepalen. Op transparante wijze, met controle vanuit het volk.
En ik heb je de tegenargumenten al gegeven. Dat ze je niet bevallen is jouw zaak
pi_88437081
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 16:00 schreef PizzaMizza het volgende:
Mee eens. Al is democratie tot dusver wel het minst slechte systeem gebleken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_88437125
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 16:03 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik geloof dat jij niet helemaal snapt wat stemmen is ;)
Stemmen is een manier van kiezen tussen verschillende opties om iets te doen. Stel dat meneer A wil dat we iets zo doen, meneer B wil dat we het zus doen, mevrouw C wil dat we het helemaal niet doen enzovoorts.

Dan kiezen wij, met zijn allen, door te stemmen, wie het meest zijn of haar zin gaat krijgen (het meest, aangezien we hier vrijwel altijd een coalitieregering hebben).
Maaarrrr... is het wel verstandig dat wij dit doen ? Hoe weten wij welke optie het best is ? Wat we in de praktijk zien is immers dat de meeste mensen met hun onderbuik stemmen zonder ook maar iets van de onderwerpen te weten of te snappen. En hun stemmen tellen even zwaar als die van de mensen die zich er wel in verdiept hebben.

Is dat echt wenselijk ?

Vandaar mijn vergelijkingen. Bijna niemand zou er maar over denken om de mening van 950 willekeurige niet-medisch geschoolde mensen hoger te waarderen dan die van 50 artsen als het over gezondheidszaken gaat. En een arts is niet als mens minderwaardig aan een loodgieter omdat de loodgieter meer verstand heeft van leidingen aanleggen.
pi_88437164
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 16:20 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

En ik heb je de tegenargumenten al gegeven. Dat ze je niet bevallen is jouw zaak
Je hebt geen tegenargumenten gegeven.
Je hebt geprobeerd details aan te kaarten die aangeven waar de moeilijkheden van het voorstel liggen in een poging het idee zelf onmogelijk te laten klinken, en dat als tegenargument te gebruiken.
Natuurlijk zou invoering van dit systeem extreem weloverwogen en voorzichtig moeten gebeuren, maar dat betekend niet dat het idee zelf onwerkbaar is.
pi_88437683
Onmogelijk. Iedereen die hier voor pleit zou die hele test zelf nooit halen, omdat ze zelf het fundamentele gevaar van het beperken van democratie niet begrijpen. Dat voorbeeld met die 50 artsen is leuk, maar daar gaat het over een vraag met één goed antwoord: ga naar het ziekenhuis want er mankeert wat aan je. In de politiek is dat niet het geval, verschillende partijen menen het 'gelijk' aan hun kant te hebben, en kunnen daar ook een onderbouwing voor geven. Er is dus ook niet één goed antwoord, politiek is geen exacte wetenschap.

:)
  zondag 7 november 2010 @ 16:51:55 #68
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_88437751
Het ideaal van een democratie is dat degene die geregeerd worden ook degene zijn die regeren. Dat heeft als voordeel dat er geen rare klasse vorming onstaat met alle gevolgen van dien. Geen slecht ideaal, en een voorwaarde hiervoor is echter wel dat iedereen stemrecht heeft.

De Nederlandse democratie is nooit geweest dat het volk alles beslist. Dit kan om een belangrijke praktische reden ook helemaal niet, burgers zijn gezamenlijk simpelweg niet deskundig genoeg om overal een weloverwogen oordeel over te geven.

Daarom zijn er andere organen die het beleid maken en dat doen op basis van deskundigheid. Om die simpele reden i de mening van een Hoogleraar iets vaak dan ook invloedrijker dan die van Jan de Arbeider. Dat betekent echter niet dat Jan de Arbeider niet opgemerkt wordt, hij heeft immers het recht om zich te laten vertegenwoordigen. Dit omdat zijn belangen ook onderdeel zijn van het algemeen belang. Daarnaast betaalt Jan de Arbeider ook gewoon netjes belasting en draagt hij wat bij aan de maatschappij, hij heeft dus gewoon het recht om gehoord te worden.

Kortom: Het is niet Jan de arbeider die belangrijke beslissingen neemt, dat doen andere, maar hij betaalt wel netjes mee en heeft dus het recht om gehoord te worden. Dankzij het algemeen stemrecht is dat ook allemaal mogelijk en is uit eindelijk iedereen blij.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 7 november 2010 @ 16:52:14 #69
324451 -VoorDePoes-
Wel voor de poes
pi_88437764
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:03 schreef idiot---boy het volgende:

[..]

zoveel fouten zie ik niet anders
Het niet kunnen vervoegen van een simpel werkwoord is al erg genoeg, toch?
I never dreamed that I'd meet somebody like you
And I never dreamed that I'd lose somebody like you
pi_88438090
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 16:51 schreef Ryon het volgende:
Het ideaal van een democratie is dat degene die geregeerd worden ook degene zijn die regeren. Dat heeft als voordeel dat er geen rare klasse vorming onstaat met alle gevolgen van dien. Geen slecht ideaal, en een voorwaarde hiervoor is echter wel dat iedereen stemrecht heeft.

De Nederlandse democratie is nooit geweest dat het volk alles beslist. Dit kan om een belangrijke praktische reden ook helemaal niet, burgers zijn gezamenlijk simpelweg niet deskundig genoeg om overal een weloverwogen oordeel over te geven.

Daarom zijn er andere organen die het beleid maken en dat doen op basis van deskundigheid. Om die simpele reden i de mening van een Hoogleraar iets vaak dan ook invloedrijker dan die van Jan de Arbeider. Dat betekent echter niet dat Jan de Arbeider niet opgemerkt wordt, hij heeft immers het recht om zich te laten vertegenwoordigen. Dit omdat zijn belangen ook onderdeel zijn van het algemeen belang. Daarnaast betaalt Jan de Arbeider ook gewoon netjes belasting en draagt hij wat bij aan de maatschappij, hij heeft dus gewoon het recht om gehoord te worden.

Kortom: Het is niet Jan de arbeider die belangrijke beslissingen neemt, dat doen andere, maar hij betaalt wel netjes mee en heeft dus het recht om gehoord te worden. Dankzij het algemeen stemrecht is dat ook allemaal mogelijk en is uit eindelijk iedereen blij.
Maar zou je het niet eens kunnen zijn met de stelling dat het land als geheel er positief door beïnvloed zou worden als Jan de Arbeider in ieder geval aan moet tonen dat hij op de hoogte is van de basis van de ideeën waar de partij waar hij op stemt.
Ik heb het hier niet over een universitair examen, maar een simpele toets die kennis aantoont van de elementaire basis van de verschillende partijen, zodat wij er als land op kunnen vertrouwen dat Jan in ieder geval een soort weloverwogen mening laat horen.

Ik snap je punt, maar kan het er niet mee eens zijn.
Ik wil het stemrecht niet beperken tot een elite, maar simpelweg tot mensen die de moeite nemen een kleine investering van tijd te doen, en deze investering te laten toetsen door middel van een klein schriftelijk testje.
Toegankelijk voor iedereen.

Denk je dat onze meningen niet te combineren zijn in 1 systeem?
Zo niet, waarom niet?
  zondag 7 november 2010 @ 17:13:13 #71
324451 -VoorDePoes-
Wel voor de poes
pi_88438446
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 17:02 schreef Brighter131 het volgende:

[..]

Maar zou je het niet eens kunnen zijn met de stelling dat het land als geheel er positief door beïnvloed zou worden als Jan de Arbeider in ieder geval aan moet tonen dat hij op de hoogte is van de basis van de ideeën waar de partij waar hij op stemt.

Je aanname dat Jan de Arbeider de enige is die op het gebied van kennis tekort zou kunnen schieten verbaast me nogal. Die aanname is in ieder geval ongegrond.

Hoe kom je daarbij? Of was het meer een voorbeeld?
  zondag 7 november 2010 @ 17:17:38 #72
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_88438628
quote:

[..]

Ik heb het hier niet over een universitair examen, maar een simpele toets die kennis aantoont van de elementaire basis van de verschillende partijen, zodat wij er als land op kunnen vertrouwen dat Jan in ieder geval een soort weloverwogen mening laat horen.

Ik wil het stemrecht niet beperken tot een elite, maar simpelweg tot mensen die de moeite nemen een kleine investering van tijd te doen, en deze investering te laten toetsen door middel van een klein schriftelijk testje.

Zo niet, waarom niet?
Ik ben er mee eens dat een burger een zeker idee moet hebben van wat dat hele stemmen is. Daarom wordt er ook maatschappijleer en dergelijke gegeven op elk denkbaar onderwijs niveau. Het is onderdeel van het burgerschap dat je de meest elementaire kennis daar over beschikt.

Het is echter de verantwoordelijkheid van de burger zelf om zich te informeren over de partijen waar op hij of zij wil stemmen. Als jan dik beneden modaal op de VVD stemt, maakt dat voor het algemeen belang geen drol uit, maar voor zijn persoonlijk belang wel. Het gevoerde beleid kan dan nadelige gevolgen hebben voor zijn economische positie, maar dat is dan zijn probleem.

De PVDA en de SP komen op voor de belangen van mensen die in een kwetsbare positie zitten en geven hun een stem binnen het parlement. Om die reden is het de taak en de verantwoordelijkheid van deze partijen om deze kiezers duidelijk te maken waarvoor zij staan.

Zou er geen rekening gehouden worden met de belangen van deze mensen - doordat zij niet mogen stemmen en zij zich niet kunnen laten vertegenwoordigen - dan maakt een gecreëerde elite beleid voor anderen zonder dat er ook maar enige zekerheid is dat met die bevolkingsgroep rekening gehouden wordt. Middeleeuwse en onwenselijke toestanden.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_88438654
Oneerlijkheid = eerlijk.
  zondag 7 november 2010 @ 17:26:06 #74
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_88438881
Om ook maar even het vrouwenkiesrecht argument er bij te halen:

Voor een lange periode werden vrouwen niet geschikt geacht om te mogen stemmen. Zij waren niet verstandig en deskundig genoeg om die verantwoordelijkheid aan te kunnen en mannen waren meer dan capabel om voor hun te beslissen.

Van een bepaalde kant gezien een logisch verhaal. Vroeger waren vrouwen slecht opgeleid, bemoeide zich weinig met beleidzaken en droegen als huisvrouw geen belasting bij aan de maatschappij.

Dat betekende echter niet dat vrouwen geen onderdeel van de samenleving waren en dat hij als hersenloze wezens diende te worden geregeerd door de mannen. Ook vrouwen hadden toen belangen en rechten en het was ergens heel raar dat zij niet in de gelegendheid gesteld werden om mensen aan te wijzen die deze voor hun zouden behartigen. Terecht dan ook dat ook zij stemrecht kregen.
--
pi_88438921
quote:

[..]

Zo niet, waarom niet?
Je zou de redenering net zo goed kunnen omdraaien en stellen dat het aan de politici is om ook aan Jan De Arbeider duidelijk te maken waar hun partij voor staat. Als ze daar niet in slagen, dan is dat hun eigen schuld.
pi_88439123
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 17:17 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik ben er mee eens dat een burger een zeker idee moet hebben van wat dat hele stemmen is. Daarom wordt er ook maatschappijleer en dergelijke gegeven op elk denkbaar onderwijs niveau. Het is onderdeel van het burgerschap dat je de meest elementaire kennis daar over beschikt.

Het is echter de verantwoordelijkheid van de burger zelf om zich te informeren over de partijen waar op hij of zij wil stemmen. Als jan dik beneden modaal op de VVD stemt, maakt dat voor het algemeen belang geen drol uit, maar voor zijn persoonlijk belang wel. Het gevoerde beleid kan dan nadelige gevolgen hebben voor zijn economische positie, maar dat is dan zijn probleem.

De PVDA en de SP komen op voor de belangen van mensen die in een kwetsbare positie zitten en geven hun een stem binnen het parlement. Om die reden is het de taak en de verantwoordelijkheid van deze partijen om deze kiezers duidelijk te maken waarvoor zij staan.

Zou er geen rekening gehouden worden met de belangen van deze mensen - doordat zij niet mogen stemmen en zij zich niet kunnen laten vertegenwoordigen - dan maakt een gecreëerde elite beleid voor anderen zonder dat er ook maar enige zekerheid is dat met die bevolkingsgroep rekening gehouden wordt. Middeleeuwse en onwenselijke toestanden.
Ik vertrouw er dus niet op dat mensen de verantwoordelijkheid aankunnen om zichzelf te verdiepen in de programma's van verschillende partijen. En ik denk dat het stemgedrag in z'n algemeen mijn gelijk bewijst.
De manier waarop een partij reageert op een actuele kwestie heeft meer invloed op de stem van mensen dan de kernpunten waar een partij zijn programma op baseert.
Ook het uiterlijk van lijsttrekkers heeft meer invloed op stemgedrag dan door welk redelijk denkbaar mens dan ook als wenselijk ervaren kan worden.

Ook is je punt dat bepaalde bevolkingsgroepen niet vertegenwoordigd zouden worden niet correct, aangezien de test voor elke bevolkingsgroep toegankelijk en haalbaar gemaakt dient te worden.
In het geval dat zij niet bereid zijn deze test te maken of de materie te bestuderen dan is dat, om je woorden te lenen, hun probleem.

In het geval dat zou blijken dat alleen een bepaalde elite besluit deze test af te leggen (wat ik betwijfel, desinteresse infecteert alle lagen van onze maatschappij), en als zodanig een beleid zou kunnen stipuleren dat aan hun wensen voldoet, en een groot deel van het volk zou benadelen, dan zou dit automatisch zorgen voor een verhoogde interesse voor politiek vanuit lagere sociale lagen, en zou het probleem zichzelf oplossen.
  zondag 7 november 2010 @ 17:33:49 #77
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_88439148
Democratie is oneerlijk, want het is een systeem waaraan wij mogen mee doen, waaraan wij invulling moeten geven, of zelfs geacht worden dat te doen, zonder dat wij over de kern zelf ons kunnen uitspreken. Als wij allemaal voor het verwerpen van de democratie waren, waar mochten wij dan onze stem indienen?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_88439407
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 17:33 schreef Brighter131 het volgende:

Ik vertrouw er dus niet op dat mensen de verantwoordelijkheid aankunnen om zichzelf te verdiepen in de programma's van verschillende partijen. En ik denk dat het stemgedrag in z'n algemeen mijn gelijk bewijst.
Ik ga zelfs verder en stel dat velen dit niet kunnen. Iemand die 40 uur per week werkt en daarnaast ook nog wat tijd met zijn of haar kinderen wil doorbrengen heeft lang niet altijd de fut en/of tijd om 20 partijprogramma's door te lezen, laat staan zich in de complexe achtergronden te verdiepen. Men moet ook kunnen slapen.
  zondag 7 november 2010 @ 18:04:13 #79
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_88439998
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 17:33 schreef Brighter131 het volgende:
De manier waarop een partij reageert op een actuele kwestie heeft meer invloed op de stem van mensen dan de kernpunten waar een partij zijn programma op baseert.
Ook het uiterlijk van lijsttrekkers heeft meer invloed op stemgedrag dan door welk redelijk denkbaar mens dan ook als wenselijk ervaren kan worden.
Dat hoeft ook niet. Ik denk dat slechts 3 a 4% van de bevolking precies weet allemaal in de partijprogramma's staat. De meeste mensen hebben namelijk betere dingen te doen dan daar tijd voor vrij maken. Reclame spotjes, nieuwsuitzendingen, kranten en campagnes zijn vaak meer dan genoeg voor de meesten om met een goed gevoel een stem uit te brengen, en dat is prima.
quote:
Ook is je punt dat bepaalde bevolkingsgroepen niet vertegenwoordigd zouden worden niet correct, aangezien de test voor elke bevolkingsgroep toegankelijk en haalbaar gemaakt dient te worden.
Mensen hebben de tijd, zin en mogelijkheden niet om zo'n testje voor te bereiden of überhaupt te maken. Ook de hardwerkende Nederlander die 60 uur per week werkt heeft echter het recht om te mogen stemmen. Bizar dat iemand hem dat zou willen ontnemen omdat hij niet precies weet wat het beleid van de SP is op het gebied van dierenrechten.. Hierdoor creeer je een nieuwe bevolkingsgroep die niet vertegenwoordigd wordt, met alle gevolgen van dien.
quote:
In het geval dat zij niet bereid zijn deze test te maken of de materie te bestuderen dan is dat, om je woorden te lenen, hun probleem.
Hun probleem is dat ze als ze dat niet doen ze de kans lopen eventueel op iemand te stemmen die hun niet voldoende vertegenwoordig. Niet dat ze in het geheel niet meer vertegenwoordigd kunnen worden. In de praktijk blijkt echter dat de meeste mensen - ondanks slechts beperkte interesses in de politiek - een keuze maken voor een partij die prima aansluit bij hun positie. Als een allochtoonse vrouw stemt op Job Cohen omdat hij zo'n leuke vent is en de imam zei dat de pvda een goede keus is ipv dat ze tot in detail weet wat het sociaal-economisch beleid van de PVDA inhoudt dan maakt dat niet gek veel uit. Ze heeft voor haar positie dan geen gekke keus gemaakt.
--
pi_88440531
TS snapt er imho geen klote van.
Juist het hele punt van democratie is dat iedereen gelijk stemrecht heeft.
Er zijn uiteraard slechte kanten, volksmenners en dat soort gedoe, maar volgens TS zouden alleen de intelligentsia stemrecht moeten krijgen.
Het is niet perfect maar momenteel het beste dat we hebben.
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_88444907
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:19 schreef idiot---boy het volgende:

[..]

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_88445134
quote:
Dat dus

En daarnaast. Het mooie van democratie is nu juist dat het gelijke rechten geeft aan iedereen. Dat kan leiden tot 1,5 miljoen mensen die op een gek stemmen, maar, naar Voltaire, ook als ik het niet met je eens bent heb je het recht om je mening te geven. En dat mag niet afhankelijk zijn van intelligentie omdat we uiteindelijk allemaal aan dezelfde wetten onderhevig zijn.
  zondag 7 november 2010 @ 20:38:18 #83
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_88446207
Ik ben het deels eens met de TS.

Ik ben zeker niet tegen een simpele test die je moet slagen om stemrecht te krijgen waar de basisprincipes van de Nederlandse democratie worden gevraagd. Hoe kan je anders een weloverwogen stem hebben? Net zoals je rijexamen moet doen om in een auto te mogen rijden. Echter wanneer je dat stemrecht hebt, moet je wat mij betreft ook de volle stem krijgen zonder voorkeurspositie van experts.

Voor dezelfde reden ben ik tegen het referendum. Bij het referendum over de Europese Grondwet had bijna niemand een idee waar ze over stemden. Dat is niet om mijzelf elitair neer te zetten, want ik wist het ook niet en dat is logisch met zulke ingewikkelde verdragen. Een stem van het volk is niets waard als het volk niet weet waar hij over stemt. Er moest dan ook een hoop onderzoek gedaan worden is wat het volk nou eigenlijk bedoelde met die "nee."
pi_88447020
Iedereen heeft een even groot belang bij de politiek. En ik ga er vanuit dat iedereen prima zelf kan aangeven welke belangen relevant voor hem zijn om vertegenwoordigd te zien.

Als je iemand dat ontzegt dat betekent dat dat je die persoon simpelweg wilt onderwerpen. Daar ben ik op tegen.
pi_88450394
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 16:00 schreef Brighter131 het volgende:
p.s. ik weet dat het een grondrecht is, ik zeg alleen dat het een achterlijk grondrecht is waar we niks mee opschieten.
Algemeen kiesrecht gaat uit van het principe dat mensen gelijkwaardig zijn en gelijke rechten hebben. Een prima idee om na te streven.....

Wat jij wilt is mensen buitensluiten.
Een weledelgeleerd heerschap kan ook hele domme politieke keuzes maken in het stemhokje.
Verkeerd invullen, ongeldig invullen, op een stupide partij stemmen.
Dezelfde foute keuzes als iemand die het examen niet haalt dus.
Daarnaast willen we niet een samenleving scheppen waar we bepaalde groepen mensen als minderwaardig burger behandelen bijv omdat ze niet zo "geleerd zijn " en daarom hun keuze in het stemhokje bijvoorbaat als fout en ongeldig beschouwen.
Jouw idee is eeuwenoud.... en was praktijk in de 19 eeuw .. en niet voor niks gingen steeds meer mensen protesteren, wat leidde tot het invoeren van algemeen kiesrecht in Nederland in 1917 en 1919.
Jij loopt 162 jaar achter met je "oplossing"

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 07-11-2010 22:32:17 ]
  zondag 7 november 2010 @ 21:49:06 #86
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_88451435
Het meest oneerlijke wat ik van een democratie vind, is dat een meerderheid kan beslissen over de portemonnee van een minderheid. Ik weet niet exact hoeveel armen en rijken er zijn, wel weet ik dat de rijken een minderheid vormen tegenover de lage- en midden inkomens, en dat er bij begrotingstekorten al gauw wordt gestemd om de hoge inkomens zwaarder te belasten. Dat is mijn grootste bezwaar van een democratie. Voor de rest heeft iedereen andere belangen, en of je nou arm of rijk bent, iedereen moet het recht hebben om een stem te hebben over welke belangen bevredigd worden uit de belasting opbrengsten. Daarom pleit ik voor een vlaktaks, wat dit oneerlijke aspect uit een democratie opheft.

Een cursus om je stemrecht te laten gelden is uiteraard waanzin, want domme mensen hebben ook belangen die helemaal los van intelligentie staat.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  zondag 7 november 2010 @ 22:00:14 #87
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_88452248
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 21:49 schreef mlg het volgende:
Een cursus om je stemrecht te laten gelden is uiteraard waanzin, want domme mensen hebben ook belangen die helemaal los van intelligentie staat.
Maar wat als de vragen in die test basisvragen zijn?

Een vraag zoals:

"Bij de landelijke verkiezingen, wie of wat wordt er gekozen?
A De Regering
B De Minister-President
C De Eerste Kamer
D De Tweede Kamer"

Als je dat niet weet wat is je stem dan feitelijk waard?
  zondag 7 november 2010 @ 22:22:47 #88
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_88453915
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 22:00 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Een vraag zoals:

A De Regering
B De Minister-President
C De Eerste Kamer
D De Tweede Kamer"

Deze vraag is sowieso al discutabel, maar een paar pragmatische opmerkingen bij jouw voorstel;

1. Wie gaat deze vragenlijst opstellen en corrigeren? Daarmee zichzelf ook uitsluitend van deelname aan toetsing uiteraard.
2. Op welk moment worden deze vragen afgenomen, hoelang is de correctieperiode en wanneer zijn de herkansingsmogelijkheden?
3. Wat is de geldigheid van behalen van deze cursus? Wanneer elk op zijn/haar achttiende een dergelijke cursus doet, is dit dan nog representatief na 10 jaar?
pi_88454005
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 22:00 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Een vraag zoals:

A De Regering
B De Minister-President
C De Eerste Kamer
D De Tweede Kamer"

Ik mis optie E: "Het zijn allemaal zakkenvullers!"
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zondag 7 november 2010 @ 22:29:25 #90
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_88454386
quote:
Het meest oneerlijke wat ik van een democratie vind, is dat een meerderheid kan beslissen over de portemonnee van een minderheid. Ik weet niet exact hoeveel armen en rijken er zijn, wel weet ik dat de rijken een minderheid vormen tegenover de lage- en midden inkomens, en dat er bij begrotingstekorten al gauw wordt gestemd om de hoge inkomens zwaarder te belasten. Dat is mijn grootste bezwaar van een democratie. Voor de rest heeft iedereen andere belangen, en of je nou arm of rijk bent, iedereen moet het recht hebben om een stem te hebben over welke belangen bevredigd worden uit de belasting opbrengsten. Daarom pleit ik voor een vlaktaks, wat dit oneerlijke aspect uit een democratie opheft.
Daar zijn mensen altijd al bang voor geweest en was ook een van de belangrijke tegenargumenten voor algemeen stemrecht mannen. De bedoeling van een democratie was echter nooit dat sloebers konden bepalen dat zij het geld krijgen van de rijken, er zijn dan ook genoeg checks and balances ingevoerd om dat nagenoeg onmogelijk te maken. Maar op het gebied van algemeen belang is het wel algemeen aanvaard dat het verschillend belasten van verschillende inkomens tot op zekere hoogte noodzakelijk is. Het ideaal van de vlaktaks zal dan ook nooit verder komen dan de liberale achterkamertjes.
--
  zondag 7 november 2010 @ 22:32:58 #91
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_88454680
Vlaktaks en iedereen stemrecht, of dit belastingstelsel en stemrecht naar rato.
  maandag 8 november 2010 @ 03:00:39 #92
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_88461774
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 22:22 schreef GSbrder het volgende:

Deze vraag is sowieso al discutabel, maar een paar pragmatische opmerkingen bij jouw voorstel;

1. Wie gaat deze vragenlijst opstellen en corrigeren? Daarmee zichzelf ook uitsluitend van deelname aan toetsing uiteraard.
Een groep van experts op het gebied van de Nederlandse politiek en het onderwijs. Deze controleert ook of de test goed wordt afgenomen. De vragen mogen niet te gepolitiseerd worden.

quote:
2. Op welk moment worden deze vragen afgenomen, hoelang is de correctieperiode en wanneer zijn de herkansingsmogelijkheden?
Je kan de toets bijvoorbeeld doen op de middelbare school in combinatie met het vak maatschappijleer. Herkansingen en dat soort dingen zou je door de school zelf kunnen laten regelen of landelijk samen met de Cito-toetsen.

quote:
3. Wat is de geldigheid van behalen van deze cursus? Wanneer elk op zijn/haar achttiende een dergelijke cursus doet, is dit dan nog representatief na 10 jaar?
Zo'n stembewijs zou geldig moeten zijn voor de rest van je leven. Zeker mits de vragen alleen gaan over hoe het Nederlandse parlementaire systeem van democratie werkt. Wanneer er ook vragen in zouden staan over de programma's van politieke partijen dan wordt je kennis op dat gebied al snel verouderd, maar toch vind ik niet dat je dan steeds herexamen moet doen. De drempel wordt dan te hoog en het zorgt voor administratieve rompslomp. Vanaf dat moment moeten mensen het zelf uitzoeken :).
  maandag 8 november 2010 @ 08:22:14 #93
324451 -VoorDePoes-
Wel voor de poes
pi_88462572
quote:

Democratie is deels ook een reactie op het feit dat de rijken vroeger de dienst uitmaakten.

Als je kijkt naar de VS, zie je dat ook in een democratie het kapitaal de dienst uit kan maken. Grote organisaties kopen invloed.

Ik weet niet of een vlaktaks nou echt nodig is om de boel 'eerlijk' te maken. Van mij mag het best wat minder met die belasting, maar de notie dat "rijken" (okee, dat ben je al snel in NL) er maar bekaaid vanaf komen is nogal dubieus.
pi_88462695
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:24 schreef Brighter131 het volgende:

Hoe word jij dan benadeeld door een stem van een persoon zonder politiek besef?
I´m back.
  maandag 8 november 2010 @ 09:03:55 #95
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_88463024
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 08:22 schreef -VoorDePoes- het volgende:

[..]

Democratie is deels ook een reactie op het feit dat de rijken vroeger de dienst uitmaakten.

Als je kijkt naar de VS, zie je dat ook in een democratie het kapitaal de dienst uit kan maken. Grote organisaties kopen invloed.

Ik weet niet of een vlaktaks nou echt nodig is om de boel 'eerlijk' te maken. Van mij mag het best wat minder met die belasting, maar de notie dat "rijken" (okee, dat ben je al snel in NL) er maar bekaaid vanaf komen is nogal dubieus.
Ik heb het over een vlaktaks, en niet over een poll taks. Hogere inkomens worden door het percentage zwaarder belast. Uiteraard ben ik dan ook voor het afschaffen van toeslagen, zodat de hoogste inkomens geen belasting voordelen meer hebben, zoals de hypotheekrenteaftrek.

Uit onderzoek blijkt zelfs dat dit zorgt voor meer opbrengsten, terwijl de burger gemiddeld minder belast wordt.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_88463633
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 03:00 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Een groep van experts op het gebied van de Nederlandse politiek en het onderwijs. Deze controleert ook of de test goed wordt afgenomen. De vragen mogen niet te gepolitiseerd worden.
Vanwaar toch al dat naieve vertrouwen in experts? Heb je historisch bewijs dat experts, technocraten gemiddeld genomen betere beslissingen nemen dan burgers en politieke generalisten? (En dan heb ik het ook bijvoorbeeld m.n. sociaal beleid, niet over hoe je een brug moet bouwen.)
  maandag 8 november 2010 @ 10:59:59 #97
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_88465819
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:25 schreef twaalf het volgende:

[..]

Heel simpel. Omdat er niet zoiets is als 'de beste oplossing' bij het landsbestuur.
Dat is er wel, maar we willen dat niet. We willen ons gelijk halen en onze zin krijgen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_88486914
Dit kan nuttig zijn maar ik denk dat je er alleen maar weer een horde ambtenaren mee aan een baan helpt. Het vergroten van het ambtenarenapparaat is nooit de oplossing.

Ik zie zelf meer iets in het afschaffen van kiesrecht voor netto-ontvangers en het grondwettelijk invoeren van een vlaktaks (Discriminatie op basis van vermogen of zulks). Op die manier kan je niet meer zo stemmen dat het geld van je buurman bij jou terecht komt. Je kan dan alleen maar stemmen voor belastingverhoging, of verlaging die altijd ook voor jezelf geldt. Hierdoor houd je de belastingen laag en wordt werken(Lees: welvaart creëren) gestimuleerd.

Kans bestaat wel dat arbeidsongeschikten en mensen in de bijstand er bekaaid vanaf komen, maar zodra de netto-betalers de uitkeringen zo ver uitkleden dat de netto-ontvangers weer stemrecht krijgen zal dat wel bijtrekken. Is dat niet het geval dan geloof ik dat er genoeg linksmenschen zijn die de voedselbanken willen bemannen, mensen gaan in Nederland niet zomaar dood van de honger.
pi_88504444
Ik herhaal mijn vraag; in hoeverre wordt TS benadeeld door het feit dat een stem van een persoon zonder politiek besef even hoog gewaardeerd wordt als die van een professor in de politicologie. Het lijkt me nl. wel zeer belangrijk dat je dit aannemelijk maakt voordat we de nogal boute uitspraken die je erop laat volgen ook maar enigszins serieus kunnen nemen.
I´m back.
pi_88508333
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 20:17 schreef Schaffelaar het volgende:

Ik zie zelf meer iets in het afschaffen van kiesrecht voor netto-ontvangers en het grondwettelijk invoeren van een vlaktaks (Discriminatie op basis van vermogen of zulks).
Dus terug naar het liberalisme van 1848 toen alleen mannen die veel belasting betaalden stemrecht hadden.?
Dictatuur van het kapitaal.. Wie een boel poen heeft mag beslissen over de levens van wie minder poen heeft..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')