abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88432384
Ik voel mij als burger benadeeld door het feit dat mijn overheid een stem van een persoon zonder politiek besef even hoog waardeerd als een stem van een hoogleraar politicologie.

Persoonlijk zou ik plijten voor een verplichte cursus politiek besef, met toetsing, alvorens iemand zijn kiesrecht verwerft. Details dienen vanzelfsprekend goed uitgedacht en getoetst te worden door een onafhankelijke commisie.

Het principe van kiesrecht voor iedereen is even gedateerd en inefficient als dat van verworven adelijkheid of bestuurlijke macht door afkomst.
pi_88432429
Dat het verschil er is, noem ik democratie.
Ik baal als een stekker dat er PVV stemmers alsmede linkse rukkers zijn. Maar als je liberaal wilt stemmen, ben je in ieder geval in de minderheid.
  zondag 7 november 2010 @ 14:28:48 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_88432579
Begin je eens druk te maken over een cursus Nederlands en ga je dan over andere zaken druk maken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_88432780
Natuurlijk, want mensen die de taal niet spreken zijn het grootste probleem in onze maatschappij.

Je hoeft geen nederlands te spreken om een prullenbak om te draaien.
Doe niet zo kortzichtig.
pi_88432815
Het hele leven is oneerlijk.
  zondag 7 november 2010 @ 14:37:31 #6
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_88432847
Je hebt gelijk TS, als ik jou was zou ik bij de volgende keer mijn stembiljet doorscheuren.
pi_88432879
Democratie is alleen leuk als je eigen partij de meeste stemmen krijgt.
pi_88433149
Ik ben het er ook wel mee eens, alleen wie maakt die toets? Wie beoordeelt of iemand mag stemmen?
  zondag 7 november 2010 @ 14:49:32 #9
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_88433199
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:35 schreef Brighter131 het volgende:
Natuurlijk, want mensen die de taal niet spreken zijn het grootste probleem in onze maatschappij.

Je hoeft geen nederlands te spreken om een prullenbak om te draaien.
Doe niet zo kortzichtig.
Hij heeft het over het taalgebruik van TS..
(plijten ipv pleiten e.d.)
;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_88433289
In dat geval moet ik reageren met :
Ik zou meer onder de indruk zijn van een doordacht antwoord dan van een demonstratie van het feit dat je een spelcheck kunt bedienen.
pi_88433471
quote:
Op zondag 7 november 2010 14:47 schreef OKSELHAARSHAMPOO het volgende:
Ik ben het er ook wel mee eens, alleen wie maakt die toets? Wie beoordeelt of iemand mag stemmen?
De toets zou gemaakt moeten worden door een onafhankelijke commissie, en deze zou dan door een andere commissie getoetst moeten worden. Zouden niet echt veel mensen voor nodig zijn aangezien de test vrij simpel kan blijven.

Een paar algemene vraagjes over de intenties van de partijen.
Het doel is vrij duidelijk, de situatie ook.
In principe kunnen een paar mensen de test en het studiemateriaal in elkaar draaien.

Zie het als een zeer grove filter.
Maar aangezien de meeste mensen al te lui zijn om te stemmen, denk ik dat er nog veel minder zijn die de test gaan nemen. Laat staan de moeite nemen om de materie te bestuderen.

De toets heeft natuurlijk een objectieve scoringsnorm.
  zondag 7 november 2010 @ 15:02:23 #12
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_88433606
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:58 schreef Brighter131 het volgende:

[..]

De toets zou gemaakt moeten worden door een onafhankelijke commissie, en deze zou dan door een andere commissie getoetst moeten worden. Zouden niet echt veel mensen voor nodig zijn aangezien de test vrij simpel kan blijven.

In principe kunnen een paar mensen de test en het studiemateriaal in elkaar draaien.

Maar aangezien de meeste mensen al te lui zijn om te stemmen, denk ik dat er nog veel minder zijn die de test gaan nemen. Laat staan de moeite nemen om de materie te bestuderen.

Dat moet je dus echt niet willen. Over een tweedeling in de maatschappij gesproken.. Om het er nog maar niet over te hebben wat dat tot gevolg kan hebben..
  zondag 7 november 2010 @ 15:03:54 #13
317475 idiot---boy
Sapperdeflap perensap!
pi_88433657
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Begin je eens druk te maken over een cursus Nederlands en ga je dan over andere zaken druk maken.
zoveel fouten zie ik niet anders
Zegt de ene man tegen de ander: Heb je een hart?
Zegt de ander: Ja, dat klopt!
  Moderator zondag 7 november 2010 @ 15:04:02 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_88433660
Inderdaad TS. Ik baal ontzettend dat mensen zoals jij een evenredige stem hebben. Ongelooflijk.

:|W
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_88433680
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:58 schreef Brighter131 het volgende:

[..]

Als ik de toets mag verzinnen ben jij al gezakt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 7 november 2010 @ 15:04:53 #16
317475 idiot---boy
Sapperdeflap perensap!
pi_88433686
Onzin topic. Wilders stemmers stemmen op hun eigen soort, kunnen zij toch niks aan doen
pi_88433702
quote:
Op zondag 7 november 2010 14:58 schreef Brighter131 het volgende:

[..]

De toets zou gemaakt moeten worden door een onafhankelijke commissie, en deze zou dan door een andere commissie getoetst moeten worden.
Wie toetst dan die andere commissie?
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_88433716
Weet je wat oneerlijk is? Dat sommige Burger Kings tijdens drukke uren geen Whopper zonder saus voor je willen maken! ;(
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  zondag 7 november 2010 @ 15:06:15 #19
317475 idiot---boy
Sapperdeflap perensap!
pi_88433731
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:05 schreef Flashwin het volgende:
Weet je wat oneerlijk is? Dat sommige Burger Kings tijdens drukke uren geen Whopper zonder saus voor je willen maken! ;(
:) :( ;) :r }:| :X :N *O* ^) o|O ~:) :|W w/ :Y) *)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 7 november 2010 @ 15:08:15 #20
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_88433815
"plijten" en dat is dan hoogleraar politicologie :')

Maar je hebt gelijk hoor. In principe kan 51% de weg bepalen voor de andere 49%.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_88434103
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:24 schreef Brighter131 het volgende:
Ik voel mij als burger benadeeld door het feit dat mijn overheid een stem van een persoon zonder politiek besef even hoog waardeerd als een stem van een hoogleraar politicologie.

Persoonlijk zou ik plijten voor een verplichte cursus politiek besef, met toetsing, alvorens iemand zijn kiesrecht verwerft. Details dienen vanzelfsprekend goed uitgedacht en getoetst te worden door een onafhankelijke commisie.

Het principe van kiesrecht voor iedereen is even gedateerd en inefficient als dat van verworven adelijkheid of bestuurlijke macht door afkomst.
In Singapore zijn wel eens serieuze voorstellen gedaan in deze richting. Degenen de vrijwel geen belasting betaalden (zoals bijv. studenten en werklozen) zouden dan nog slechts een halve stem krijgen en degenen die meer belasting betaalden dan een bepaalde grens zouden twee stemmen krijgen mits ze kinderen hadden (om het geboortecijfer onder hoog opgeleiden te stimuleren). Er waren nog wat van dit soort regels bedacht (o.a. met opleidingsniveau en leeftijd), maar uiteindelijk werd het allemaal te ingewikkeld en is het toen niet doorgegaan.
pi_88434107
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
Dat moet je dus echt niet willen. Over een tweedeling in de maatschappij gesproken.. Om het er nog maar niet over te hebben wat dat tot gevolg kan hebben..
Mwoah, waarom moet men dit niet willen ?

Stel, jij hebt een vervelend gezwel op je zij. Je vraagt 1000 willekeurige mensen wat je moet doen.
800 zeggen dat je je niet moet aanstellen.
150 zeggen dat je een paar weekjes moet wachten of het vanzelf weggaat en anders naar de dokter moet gaan.
50 zeggen dat je onmiddellijk naar het ziekenhuis moet.

Democratie zegt de eerste optie.
Maar had ik al gezegd dat alle artsen in je willekeurig gekozen groepje mensen voor de laatste optie gingen ?

Soms is de mening van de ene persoon in een bepaalde situatie nu eenmaal gewoon meer waard dan die van een ander. Als we het niet over een gezwel maar over een lekkende kraan hadden gehad zou ik meer waarde hechten aan de mening van de loodgieters dan aan de mening van de artsen.

Waarom doen we dat niet bij iets als landsbestuur ;) ?
pi_88434182
quote:
Op zondag 7 november 2010 14:24 schreef Brighter131 het volgende:
Persoonlijk zou ik plijten voor een verplichte cursus politiek besef, met toetsing, alvorens iemand zijn kiesrecht verwerft.
Ik zou plijten voor een verplichte cursus taalvaardigheid voor TS.

zondag 7 november 2010 @ 15:19:50 #24
317475 idiot---boy
Sapperdeflap perensap!
pi_88434293
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:17 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Ik zou plijten voor een verplichte cursus taalvaardigheid voor TS.

omg wat zeikt iedereen hier over taalvaardigheid, iedereen maakt wel eens een fout en de reacties zouden gegrond zijn als ze meer dan 1 fout konden aanwijzen
pi_88434360
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:02 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Valt wel mee.
Polarisatie zou een probleem zijn als mensen niet van groep konden wisselen, maar als mensen slechts een paar uurtjes moeten investeren voor een minimaal stukje kennis om te kunnen stemmen zal het niet echt tot hooglopende emotionele reacties leiden, vermoed ik.
pi_88434396
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:08 schreef Schenkstroop het volgende:
"plijten" en dat is dan hoogleraar politicologie :')

Maar je hebt gelijk hoor. In principe kan 51% de weg bepalen voor de andere 49%.
Ik vind het wel tof van je dat je denkt dat ik een hoogleraar politicologie ben :)
pi_88434443
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:19 schreef idiot---boy het volgende:

[..]

omg wat zeikt iedereen hier over taalvaardigheid, iedereen maakt wel eens een fout en de reacties zouden gegrond zijn als ze meer dan 1 fout konden aanwijzen
Als je een OP maakt waarin je stelt dat een groot deel van de bevolking incapabel is om een "verstandige" politieke keuze te maken, zorg dan in ieder geval dat je zelf feilloos overkomt.
pi_88434450
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:15 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Mwoah, waarom moet men dit niet willen ?

Stel, jij hebt een vervelend gezwel op je zij. Je vraagt 1000 willekeurige mensen wat je moet doen.
800 zeggen dat je je niet moet aanstellen.
150 zeggen dat je een paar weekjes moet wachten of het vanzelf weggaat en anders naar de dokter moet gaan.
50 zeggen dat je onmiddellijk naar het ziekenhuis moet.

Democratie zegt de eerste optie.
Maar had ik al gezegd dat alle artsen in je willekeurig gekozen groepje mensen voor de laatste optie gingen ?

Soms is de mening van de ene persoon in een bepaalde situatie nu eenmaal gewoon meer waard dan die van een ander. Als we het niet over een gezwel maar over een lekkende kraan hadden gehad zou ik meer waarde hechten aan de mening van de loodgieters dan aan de mening van de artsen.

Heel sterk punt.
Ik zou het erg op prijs stellen als iemand hier zou proberen jouw vraag te beantwoorden.

Anyone?
  zondag 7 november 2010 @ 15:25:12 #29
317475 idiot---boy
Sapperdeflap perensap!
pi_88434509
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:23 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Als je een OP maakt waarin je stelt dat een groot deel van de bevolking incapabel is om een "verstandige" politieke keuze te maken, zorg dan in ieder geval dat je zelf feilloos overkomt.
het gaat erom dat je de OP snapt en daarop kan reageren en dat lukt je wel toch :)
pi_88434534
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:15 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]
Heel simpel. Omdat er niet zoiets is als 'de beste oplossing' bij het landsbestuur.
pi_88434551
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:23 schreef Brighter131 het volgende:

[..]

Heel sterk punt.
Ik zou het erg op prijs stellen als iemand hier zou proberen jouw vraag te beantwoorden.

Anyone?
Democratie zegt niet de eerste optie. Democratie zegt dat de meerderheid de meest geschikte dokter zou mogen aanwijzen om het gezwel te kunnen behandelen.

En aangezien de selectie van dokters niet op democratische wijze geschiedt, slaat zijn voorbeeld nergens op.
pi_88434563
TS, wie beoordeelt nou die commissie die de commissie beoordeelt die de kiezers moet beoordelen?
pi_88434628
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:26 schreef Klaudias het volgende:
TS, wie beoordeelt nou die commissie die de commissie beoordeelt die de kiezers moet beoordelen?
Een hoogleraar politicologie en TS zelf natuurlijk.
pi_88434849
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:26 schreef Klaudias het volgende:
De commissie beoordeelt de potentiële kiezers niet, dat doet de toets.
Zie het als een leraar die een topografie toets maakt.
De leraar maakt de toets, de toets beoordeelt de leerlingen.
Of eigenlijk beoordelen de leerlingen zichzelf met behulp van de toets.

De inhoud van de toets is zo straightforward dat er een controlefunctie nauwelijks nodig zou zijn, maar deze moet natuurlijk wel aanwezig zijn.

Uiteindelijk zou het waarschijnlijk nodig zijn de toets om een vaste tijdsperiode te veranderen met betrekking tot wisselingen in partijprogramma's en het uiteindelijk openlijk circuleren van de antwoorden.

Na een toetsing en beoordelingsperiode kan de toets met antwoorden openbaar gemaakt worden, en zou iemand bezwaar aan kunnen tekenen bij een instelling die daarvoor opgericht wordt, en zou de uitkomst herzien moeten worden, of de toets opnieuw afgenomen.

Maar het moet ook gezegd worden dat de persoon die deze moeite ervoor over zou hebben om te mogen stemmen ook genoeg moeite gedaan zou hebben om de stof zo goed te beheersen dat 1 dubieus antwoord of dubieuze vraagstelling irrelevant zou zijn voor het resultaat als geheel.

Natuurlijk moet het proces waarmee de toets tot stand gekomen is, en de wijze waarop deze beoordeeld is na de toetsingsperiode openbaar gemaakt worden.

Ik zie op dit front weinig tot geen complicaties.
Zeker niets dat niet opgelost zou kunnen worden.
  zondag 7 november 2010 @ 15:35:34 #35
8369 speknek
Another day another slay
pi_88434881
Bekend probleem natuurlijk, net zoals dat mensen met een uitkering alsnog mogen bepalen wat er met het belastinggeld gebeurt dat andere mensen inbrengen.

Robert Heinlein heeft er een paar leuke boeken over geschreven, Starship Troopers bijvoorbeeld.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_88434925
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:34 schreef Brighter131 het volgende:

[..]

De commissie beoordeelt de potentiële kiezers niet, dat doet de toets.
Zie het als een leraar die een topografie toets maakt.
De leraar maakt de toets, de toets beoordeelt de leerlingen.
Of eigenlijk beoordelen de leerlingen zichzelf met behulp van de toets.
Maar het is toch de leraar die de eisen opstelt wat de leerlingen moeten kennen en wat een goed antwoord is ...
  zondag 7 november 2010 @ 15:41:55 #37
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_88435089
Ik krijg hier toch een heel erg vieze Übermensch/Untermensch-bijsmaak van...

ENG!!!
pi_88435179
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

ENG!!!
Alles waar onderscheid wordt gemaakt tussen mensen afdoen met een verwijzing naar nazi's. :')
pi_88435220
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:36 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Maar het is toch de leraar die de eisen opstelt wat de leerlingen moeten kennen en wat een goed antwoord is ...
Dat doet in het geval van de leraar de staat, of het ministerie van onderwijs.
Dat doet in het geval van de stemrechttoets het volk.
Als het openbaar gemaakt wordt en er komen misstanden aan het licht, dan staat het de volgende dag in de krant, en zal het volk reageren.
  zondag 7 november 2010 @ 15:46:08 #40
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_88435231
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
2 keer 'over' in een zin getuigt ook niet echt van beeldig Nederlands :).
pi_88435239
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:44 schreef twaalf het volgende:

[..]

Alles waar onderscheid wordt gemaakt tussen mensen afdoen met een verwijzing naar nazi's. :')
die termen komen dan ook oorspronkelijk niet bij de nazi's weg
pi_88435267
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

ENG!!!
Kun je me ook vertellen waarom je het geen goed idee zou vinden? (niet vervelend bedoeld, ik ben echt benieuwd naar je mening.)

Ik zou een land niet graag regeren op basis van onderbuikgevoelens :) Zoals we op het moment wel doen.
pi_88435277
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:44 schreef twaalf het volgende:

[..]

Inderdaad een verkeerde benadering.

Ik ben geen voorstander van directe democratie omdat de gemiddelde Nederlander geen weloverwogen keuze kan maken over complexe onderwerpen. Ik zie liever dat mensen met kennis van zaken daarover gaan. Die kunnen een betere afweging maken en tot een betere keuze komen.
  zondag 7 november 2010 @ 15:48:15 #44
8369 speknek
Another day another slay
pi_88435307
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

ENG!!!
Niets engs, maar de natuurlijke orde. Je krijgt de heersers er niet meer onder met je ontkennende slavenmoraal.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 7 november 2010 @ 15:48:34 #45
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_88435322
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:44 schreef twaalf het volgende:

[..]

Een heel fundamenteel onderscheid: of je wel of niet het stemrecht krijgt.. En de nazi's hebben de termen niet verzonnen hoor slimmerd...
  zondag 7 november 2010 @ 15:57:12 #46
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_88435705
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:47 schreef Brighter131 het volgende:

[..]

Kun je me ook vertellen waarom je het geen goed idee zou vinden? (niet vervelend bedoeld, ik ben echt benieuwd naar je mening.)

Ik zou een land niet graag regeren op basis van onderbuikgevoelens :) Zoals we op het moment wel doen.
Omdat je sommige mensen hun stemrecht dan afneemt, wat een grondrecht is (artikel 4 van de Grondwet).

Om nog maar niet te spreken over de tweedeling die je creert in de maatschappij, met alle gevolgen van dien. Een tweedeling in "verstandige mensen" en "domme mensen". Ik neem aan dat je zelf wel kan bedenken wat dat voor gevolgen kan hebben...
pi_88435848
Niet echt. Jij wel dan?
En daarbij is het geen fundamenteel verschil.

Ten eerste kan het de mensen die niet mogen stemmen niet schelen, anders zouden ze de cursus doen, het toetsje maken, en zouden ze wel mogen stemmen.

En ten tweede zegt de toets niets over intelligentie, maar alleen over kennis.

Als zodanig is het dus geen waardeoordeel, en zullen mensen er als gevolg geen waarde aan toekennen.
pi_88435873
Democratie is dan ook niet iets goeds, het wordt alleen gezien als goed.
Plato had goede argumenten tegen democratie. '' Democratie dwingt ertoe politici alles te zeggen wat de burgers willen ''.
Een goed voorbeeld is dan ook de PVV van Geert Wilders.
Voor dat de verkiezingen begonnen zou hij er alles aan doen om de immigratie te stoppen, en nog meerdere breekpunten. En nu? Nu geeft hij gedoog en is de helft van wat hij zegt in de doofpot gestopt.
#freefrederike
pi_88435885
p.s. ik weet dat het een grondrecht is, ik zeg alleen dat het een achterlijk grondrecht is waar we niks mee opschieten.
pi_88435888
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:57 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Omdat je sommige mensen hun stemrecht dan afneemt, wat een grondrecht is (artikel 4 van de Grondwet).

Om nog maar niet te spreken over de tweedeling die je creert in de maatschappij, met alle gevolgen van dien. Een tweedeling in "verstandige mensen" en "domme mensen". Ik neem aan dat je zelf wel kan bedenken wat dat voor gevolgen kan hebben...
Wellicht is democratie dus niet altijd de juiste oplossing. Het is in veel gevallen wel de minst slechte oplossing.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')