abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 oktober 2010 @ 22:47:41 #1
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_87814063
Naar aanleiding van dit topic:

quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 22:35 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom waarheid een bij uitstek religieus concept zou zijn.
Omdat De Waarheid niet bestaat. Het is overtuigd zijn van je model van de werkelijkheid alsof het alles omvat. En we weten heel weinig. Ik hou mijn model open. Mijn model kan sommige zaken verklaren, sommige zaken tot onmogelijkheid verklaren, maar het is grotendeels onwetendheid en onzekerheid. Mensen die daar niet mee om kunnen gaan willen een complete waarheid en komen dan bij een geloof terecht.
quote:
Zoals al gezegd, waarheid is datgene wat “is” en het is voor iedereen, of hij nou religieus is of niet, toch van groot belang datgene wat “is” te kennen, en dan vooral datgene wat “is” op geestelijk vlak. Omdat die de kern van zijn wezen uitmaakt, en het hemd nader is dan de rok.

Zo is het bijvoorbeeld ofwel waar dat de mens zijn bewustzijn behoudt na de dood, ofwel dat is niet waar.
We weten het niet en ik zie niet hoe we daar op korte termijn achter kunnen komen behalve door dood te gaan. Ik ben tevreden met rustig afwachten tot het mijn tijd is. Dat is De Waarheid.
quote:
Dat hier meningsverschillen over bestaan doet er niets aan af dat een van die 2 dingen de waarheid is, en het lijkt me ook niet onbelangrijk die te kennen.
Nee, het is misschien waar of de werkelijkheid. Het is niet De Waarheid. Dat is een religieus concept voor mensen die niet met onzekerheden om kunnen gaan.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_87814215
Niet om je te ontmoedigen, maar de Pravda (da's Russisch voor "De Waarheid") is op 22 augustus 1991 op last van Boris "rode neus" Jeltsin geconfisqueerd.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  donderdag 21 oktober 2010 @ 22:53:32 #3
pi_87814314
Ik geloofde de Pravda toch niet. :P
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_87815063
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 22:48 schreef Molurus het volgende:
Hier maar weer verder. (Deel 1: Discussiëren met (on)gelovigen )
[..]

Theorieen gebaseerd op geen enkele vorm van waarneming? Lijkt me heel sterk, maar wellicht zou je daar eens voorbeelden van kunnen geven.

In herinnering:

De wetenschappelijke methode
1. De Dirac vergelijking (relativische generalisatie van de schrodinger vergelijking)
2. De chromoquantum dynamica

zie:
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 23:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

gebaseerd op het werk van Wolfgang Pauli, hij heeft dat werk vast waargenomen.
[..]

Veroorzaakt door waargenomen atomaire deeltjes (protonen) die om verklaring vroegen.

En quantummechanica zelf is natuurlijk ontstaan door waargenomen tekortkomingen in de speciale relativiteitstheorie.

[ Bericht 13% gewijzigd door deelnemer op 21-10-2010 23:27:52 ]
The view from nowhere.
pi_87815393
Wat heeft Pauli ermee te maken? Was het sterk data gedreven? De Dirac vergelijking voorspelt anti-materie (een nieuw concept) dat uit de vergelijkingen komt rollen.

QCD: men koos een locale symmetrie groep en werkte de ijktheorie uit. En die klopte. Dat is toch niet meer data gedreven.
The view from nowhere.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 23:28:20 #6
pi_87815570
quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 23:23 schreef deelnemer het volgende:
Wat heeft Pauli ermee te maken? Was het sterk data gedreven? De Dirac vergelijking voorspelt anti-materie (een nieuw concept) dat uit de vergelijkingen komt rollen.

Dirac borduurde voort op eerdere ontdekkingen die voortkwamen uit waarnemingen.
pi_87815782
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 23:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dirac borduurde voort op eerdere ontdekkingen die voortkwamen uit waarnemingen.
Dat borduren is interessant. Daarvoor moet je spelen met logica en feiten. Welke feiten betrouwbaar zijn is vaak onduidelijk. Dat vereist speculatief denken. In 'de wetenschappelijke methode' is dat een stap (hypothese / theorie vorming). Deze stap berust niet een een methodische verwerking van data.
The view from nowhere.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 23:43:07 #8
pi_87816054
quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 23:34 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat borduren is interessant. Daarvoor moet je spelen met logica en feiten. Welke feiten betrouwbaar zijn is vaak onduidelijk. Dat vereist speculatief denken. In 'de wetenschappelijke methode' is dat een stap (hypothese / theorie vorming). Deze stap berust niet een een methodische verwerking van data.
Nou probeer je theoretische natuurkunde uit de wetenschap te isoleren om aan te tonen dat je in het wilde weg kan speculeren.

Die natuurkunde komt ergens vandaan. Waar de "gewone" natuurkunde (op dit moment) niet meer experimenteel te controleren is, kan je theoretisch verder gaan. Maar de basis ligt in de gewone natuurkunde en dus in waarnemingen.

Nu kan je 3 kanten op.

1. De techniek maakt het op een gegeven moment wel mogelijk theoretische speculaties te controleren.
2. De theorie verbindt twee verschillende andere theorieën, waardoor je indirecte controle hebt. .
3. Geen van tweeën, dan blijft het theoretisch en dan weet je niet of het ergens op slaat.
pi_87816674
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 18:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik snap dat dat voor haar zo is, net zoals mijn ultra-realisme mij op de grond pint.

Wat ik niet snap is dat ze het als "De Waarheid" blijft zien.
[..]

Welke realiteit?
Jeetje wat zijn jullie hard gegaan met dit topic...

tvp
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_87816978
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 23:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nou probeer je theoretische natuurkunde uit de wetenschap te isoleren om aan te tonen dat je in het wilde weg kan speculeren.

Die natuurkunde komt ergens vandaan. Waar de "gewone" natuurkunde (op dit moment) niet meer experimenteel te controleren is, kan je theoretisch verder gaan. Maar de basis ligt in de gewone natuurkunde en dus in waarnemingen.

Nu kan je 3 kanten op.

1. De techniek maakt het op een gegeven moment wel mogelijk theoretische speculaties te controleren.
2. De theorie verbindt twee verschillende andere theorieën, waardoor je indirecte controle hebt. .
3. Geen van tweeën, dan blijft het theoretisch en dan weet je niet of het ergens op slaat.
Dit alles wordt gebruikt om de wereld om de mens heen te duiden.

Ik herken een ander domein van waarheid/werkelijkheid. Binnen dit domein valt de beleving, ethiek, de poëzie, de liefde etc. In dit veld van waarheid gaat het niet om exact weten maar om begrijpen en interpreteren. Wetenschappelijk iets constateren en ondersteunen dmv een theorie is mijns inziens leeg als er vervolgens niet geïnterpreteerd wordt, en wel vanuit de directe situatie van het subject.

Dit is in tegenstelling tot de wereld om de mens de wereld in de mens.
pi_87818443
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 00:15 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Dit alles wordt gebruikt om de wereld om de mens heen te duiden.

Ik herken een ander domein van waarheid/werkelijkheid. Binnen dit domein valt de beleving, ethiek, de poëzie, de liefde etc. In dit veld van waarheid gaat het niet om exact weten maar om begrijpen en interpreteren. Wetenschappelijk iets constateren en ondersteunen dmv een theorie is mijns inziens leeg als er vervolgens niet geïnterpreteerd wordt, en wel vanuit de directe situatie van het subject.

Dit is in tegenstelling tot de wereld om de mens de wereld in de mens.
Zie het waarheidsperspectief (outside view) en het deelnemerspectief (inside view).

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 22-10-2010 01:26:50 ]
The view from nowhere.
pi_87819234
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 23:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nu kan je 3 kanten op.

Natuurlijk is het geen luchtfietserij, maar naast data , speelt logica een belangrijke rol. Uiteraard speelt het experiment een onmisbare rol, maar de uitkomst is opvallend. Er is niet een grote hoop onsamenhangende wetmatigheden ontdekt, die stuk voor stuk met statistische methoden uit grote hoeveelheden data worden geanalyseerd. Er is een wiskundig / mechanisch model, dat verbluffend coherent is en een enorm verklarend vermogen heeft.
The view from nowhere.
pi_87819302
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 22:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Naar aanleiding van dit topic:
[..]

Omdat De Waarheid niet bestaat. Het is overtuigd zijn van je model van de werkelijkheid alsof het alles omvat. En we weten heel weinig. Ik hou mijn model open. Mijn model kan sommige zaken verklaren, sommige zaken tot onmogelijkheid verklaren, maar het is grotendeels onwetendheid en onzekerheid. Mensen die daar niet mee om kunnen gaan willen een complete waarheid en komen dan bij een geloof terecht.
Jij bedoelt met De Waarheid het antwoord kennen. Ik ga ervan uit, dat het bestaan van de wereld een voldoende voorwaarde is om het begrip 'waarheid' te definieren.
The view from nowhere.
pi_87819491
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 02:18 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Jij bedoelt met De Waarheid het antwoord kennen. Ik ga ervan uit, dat het bestaan van de wereld een voldoende voorwaarde is om het begrip 'waarheid' te definieren.
Daar ga jij vanuit. ;) Papierversnipperaar beweert niet dat die waarheid bestaat. En vooralsnog is het onmogelijk om te bewijzen dat die bestaat.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_87819546
Dat je deze "waarheid" zou kunnen uitleggen of niet staat los van het bestaan ervan...toch?

Denk dat hier de begrippen "persoonlijke waarheid" en "werkelijkheid"" door elkaar gehaald worden.
En de werkelijkheid bestaat....toch....of..
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 04:57:45 #16
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_87819820
Het is een werelds cq menselijk concept.

En natuurlijk; elke oude maar ook nieuwe religie claimt de waarheid in pacht te hebben.
Maar toon mij een filosoof (menselijk concept) die niet de waarheid in pacht meent te hebben...?

Misschien is dit onbewust een van de redenen om van het atheïsme af te scheiden en over te gaan naar het agnostisme (ik geloof nergens in, maar ik sluit ook niets uit). Agnostisme... een veilig concept voor wie geen keuzes durft te maken..... maar ook een vrijplaats voor mensen die ook nog durven niet- te- kiezen. :7
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 05:00:16 #17
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_87819826
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 04:57 schreef EricOscuro het volgende:
Maar toon mij een filosoof (menselijk concept) die niet de waarheid in pacht meent te hebben...?
Wat dacht je van Nietzsche en zijn perspectivisme?

Volgens Nietzsche bestaat een 'juist' wereldbeeld niet; waarheden zijn 'illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn', aldus Nietzsche. Een 'absoluut' perspectief is onmogelijk: alle observaties en oordelen zijn door de mens bemiddeld. De wereld 'is' zoals de mens ernaar kijkt: al onze ideen, observaties en oordelen worden bepaald door ons perspectief - en zijn dus nooit 'objectief', maar altijd 'subjectief' van aard. In de essay Over waarheid en leugen in buiten-morele zin (1873) schrijft Nietzsche dan ook enigszins bombastisch: 'Er zijn geen feiten, slechts interpretaties.' Morele waarheden, zegt hij, zijn niets anders dan uitingen van een 'wil tot macht': pogingen om jouw persoonlijke opvattingen 'waar' te lijken om ze op die manier aan anderen op te dringen.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 05:35:42 #18
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_87819856
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 05:00 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Volgens Nietzsche bestaat een 'juist' wereldbeeld niet; waarheden zijn 'illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn', aldus Nietzsche. Een 'absoluut' perspectief is onmogelijk: alle observaties en oordelen zijn door de mens bemiddeld. De wereld 'is' zoals de mens ernaar kijkt: al onze ideen, observaties en oordelen worden bepaald door ons perspectief - en zijn dus nooit 'objectief', maar altijd 'subjectief' van aard. In de essay Over waarheid en leugen in buiten-morele zin (1873) schrijft Nietzsche dan ook enigszins bombastisch: 'Er zijn geen feiten, slechts interpretaties.' Morele waarheden, zegt hij, zijn niets anders dan uitingen van een 'wil tot macht': pogingen om jouw persoonlijke opvattingen 'waar' te lijken om ze op die manier aan anderen op te dringen.

NIetzsche was sluw... zijn uitspraak die je nu aanhaalt, haal je aan omdat je denkt dat Nietzsche boven alle partijen verheven is. En zo was het ook bedoeld.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 05:40:52 #19
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_87819857
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 05:35 schreef EricOscuro het volgende:
NIetzsche was sluw... zijn uitspraak die je nu aanhaalt, haal je aan omdat je denkt dat Nietzsche boven alle partijen verheven is. En zo was het ook bedoeld.
Wat lul je man? Jij vroeg of iemand je een filosoof kon aantonen die niet van mening was dat hij de waarheid in pacht heeft. Ik geef je vervolgens een naam die je bewering onderuit haalt. Geef je ongelijk dan ook gewoon toe.
pi_87823590
quote:
Ik kan me haar positie heel goed voorstellen, begrijpen, uitleggen en er op dezelfde manier van genieten. Zij kan niet in mijn rol stappen. Of ze "wil" het niet omdat haar wereldbeeld haar gelukkig maakt.
Mijn model van de wereld is groter dan die van haar, kan die van haar verklaren. Het enige wat zij kan doen is denken dat ik het niet snap, te beperkt ben om het op haar manier te zien.
Stevige uitspraak hoor, mijn model van de wereld is groter....
Je hebt niet door dat jij als een orthodox gelovige op hoge toon eist dat iedereen jouw wereldbeeld aanneemt als de werkelijkheid(wat eigenlijk hetzelfde is als zeggen dit is De Waarheid)?

Ik kan prima in jouw rol stappen, ik ben atheistisch opgevoed weet je, ik heb als jongeling geleerd dat de wetenschap het dichtste bij antwoorden komt, dat ik moet onderzoeken, twijvelen enz.
Dat ligt dan ook in lijn met mijn ontwikkeld geloof, die vraagt ook om onderzoek, twijvel en dat alles, alleen geloopf ik in meer dan wat jij aanneemt als waar en daar heb ik mijn persoonlijke redenen toe.
Ik zal het niet meer noemen als geloof, want er is alleen een voelen, een erg sterk vermoeden hebben, maar geen echt weten.

Ik ben wel degelijk geinterresseerd in de apperatuur die mij een mooie ervaring heeft gegeven als ik op een feest ben met coole muziek en een lichtshow, maar ik ben naast die basis ook geinterresseerd in wat dat met mij heeft gedaan, hoe dat met mijn gevoel heeft gespeeld en hoe ik het kan gebruiken om te groeien als mens.
De connectie tussen de werkelijkheid zoals die gewoon is en mij als groeiend, veranderend persoon.

Neem magie, ik ben niet zo heel stellig daarmee, ik weet dat er iets is wat wel degelijk werkt, iig tot op bepaalde hoogte vermoed ik dat meer dan sterk, maar je zal mij niet horen zeggen zo en zo is het, ik hoef het niet te onderzoeken.
Sterker nog, dat is een stevige hersenkraker, er is geen hulp, want er is nog geen serieus onderzoek naar gedaan, nou ja niet helemaal waar, er is al bewezen dat de kracht van focus best aardig is, zonder daar gelijk wat bovennatuurlijks van te hoeven maken.
In de heksenlijn ligt dan ook het idee dat bovennatuurlijk niet bestaat, dat alles natuurlijk is en ook te verklaren zal zijn.
Maar dat is geloof, niet zeker weten.

Ik ben wel een mens die in de paktijk veel bezig is met comminucatie en gevoel, dat is mijn werkgebied altijd geweest, dan wel met dieren, maar ok.
Dat geeft een combi van weten, onderzoeken, maar ook van op je gevoel vertrouwen, inschatten, je komt er niet met alleen harde wetenschap dan.
Je kan tegenover een paard staan en alle spiergroepen en hoe ze samenwerken kennen, presies weten hoe beeld binnenkomt en wordt verwerkt en dat is erg belangerijk, maar je hebt niets totdat je feeling hebt, een connectie hebt waarop je kan gaan comminuceren.
Je hebt niets totdat je je openstelt en begrijpt dat er meer is dan alleen biologische functie's die je moet kennen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_87823727
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 04:57 schreef EricOscuro het volgende:
Het is een werelds cq menselijk concept.

En natuurlijk; elke oude maar ook nieuwe religie claimt de waarheid in pacht te hebben.

Misschien is dit onbewust een van de redenen om van het atheïsme af te scheiden en over te gaan naar het agnostisme (ik geloof nergens in, maar ik sluit ook niets uit). Agnostisme... een veilig concept voor wie geen keuzes durft te maken..... maar ook een vrijplaats voor mensen die ook nog durven niet- te- kiezen. :7
Dat is dus niet waar, dat heksendom zegt niet De grote Waarheid te kennen, het zegt dat er vele manieren zijn om het te bekijken en dat nieuwe info inzichten kan laten veranderen.

Er is een verschil tussen de grote heilige en enige waarheid en een persoonlijke waarheid, iets waar je voor jezelf bent opgekomen, een open blik houdt om die inzichten bij te stellen waar nodig en waarbij je niet op hoge toon eist dat iedereen dat maar over moet nemen maar respecteerd dat een ander tot een andere conclusie kan komen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_87825437
Het lijkt mij dat er op dit moment 6 soorten waarheden bestaan, wat voor altijd voorlopige waarheden zullen zijn en niet 1 allesomvattende onweerlegbare waarheid kan worden (ik neem aan dat het bestaan oneindig is, dus een waarheid zal nooit werkelijk compleet kunnen zijn). Deze waarheden interacteren continu met elkaar, dan conflicteerd het, dan vult het elkaar aan (these/antithese=synthese) waardoor alles continu veranderd en zo groeit alles.

1 universele waarheid, die nu nog niet werkelijk bestaat maar pas als de mens de ruimte heeft gekoloniseerd, afgezien van telescopische observaties en de paar exploraties van de mens (Rover, Spirit)
2 de voor de meerderheid van de landen geldende waarheid (internationaal)
3 de voor de (meerderheid van de) maatschappij geldende waarheid (nationaal)
4 de voor de (meerderheid van de) groep(en) waartoe ik behoor geldende waarheid
5 mijn eigen individuele waarheid, mijn eigen interpretatie van bovenstaande (en de hypothetische 6e)
6 waarheden zoals deze in het hiernamaals zouden bestaan, zoals in geloofs systemen worden beschreven

[ Bericht 4% gewijzigd door loop op 22-10-2010 11:50:37 ]
pi_87826031
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 11:43 schreef loop het volgende:
1 universele waarheid, die nu nog niet werkelijk bestaat maar pas als de mens de ruimte heeft gekoloniseerd, afgezien van telescopische observaties en de paar exploraties van de mens (Rover, Spirit)
Ehm, de ruimte koloniseren, als het al ooit gebeurt, zal het koloniseren van dit deel van de melkweg zijn. Op kosmische schaal is dat nog steeds precies dezelfde plaats. Hoe gaat dat een universele waarheid tot stand brengen?
pi_87826815
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 02:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar ga jij vanuit. ;) Papierversnipperaar beweert niet dat die waarheid bestaat. En vooralsnog is het onmogelijk om te bewijzen dat die bestaat.
De wereld bestaat. Een deel van de wereld treedt op als kenner. Wat de mogelijkheden van de kenner zijn, bepaald zijn maximaal mogelijke kennis. Als de kenner geen beperkingen heeft, is er sprak van 'Gods eyed view'. Wij kunnen niet van buiten de wereld onbeperkt de waarheid zien. Het is een de vraag in hoeverre kennis van de wereld mogelijk is, voor een kenner die zich in de wereld bevindt.

Als de wereld bestaat dan beschrijft een natuurwet een patroon in de wereld. Als de natuurwet waar is, dan beschrijft de natuurwet het feitelijke patroon zoals het is (dan is het een feit).

Zonder idee van waarheid, is er ook geen afstand tot de waarheid. Je bent dus nooit dichterbij de waarheid of er verder vanaf. Als je daar vanuit gaat, heeft het weinig zin om over evolutie te spreken als iets dat 'zo goed als' waar is, of door heel veel feitelijk onderzoek wordt ondersteund. Dan is er ook geen zinvol idee van een gemeenschappelijk wereldbeeld, die de gemeenschappelijke wereld beschrijft. Geen sprake van objectiviteit.

Dan orienteer je jezelf slechts op wat patronen in de meetuitkomsten, in de hoop dat er je voordeel ermee kunt doen. Maar de evolutieleer laat weinig voorspellingen toe. Er is weinig voordeel mee te behalen in je eigen leven. Het heeft dan ook weinig zin om mensen ermee om de oren te slaan.
The view from nowhere.
pi_87826985
Hoe ga jij bewijzen dat de solipsist het verkeerd heeft, deelnemer? :+
pi_87827240
Until the False is recognised as the False, Truth is Not .
pi_87827289
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 12:25 schreef Molurus het volgende:
Hoe ga jij bewijzen dat de solipsist het verkeerd heeft, deelnemer? :+
Dat alles in je eigen bewustzijn bestaat is moeilijk te rijmen met het feit dat de wereld verdwijnt als je slaapt.
Absolute waarheidsgaranties zijn onmogelijk. Daarom maakt je aannamen, om te kijken wat je daarmee kunt. Zoals ik al eerder heb gesteld:

quote:
Een (onafhankelijk van het bewustzijn bestaande) buitenwereld verduidelijkt je situatie als een deelnemer in de wereld. Het verduidelijkt het gevoel in een ruimte te zijn en in de stroom van de tijd. De wereld wordt een speelterrein waarin je leven zich ontvouwd. Het verduidelijkt het onderscheidt tussen jezelf en de ander. De ander krijgt dezelfde natuurlijke status als jezelf en wordt een medemens. Het verklaart je eigen bestaan in termen van de voortplanting binnen de menselijke soort. Daarom is de hypothese dat de buitenwereld onafhankelijk van jezelf bestaat, buitengewoon verhelderend en leidt het schrappen ervan tot een diepe vorm van desoriëntatie. Interactie met de onafhankelijk van jezelf bestaande buitenwereld, is voor een deelnemer in deze wereld een noodzakelijke bestaansvoorwaarde.
The view from nowhere.
pi_87827353
Moeilijk te rijmen, maar niet onmogelijk. En inderdaad, we hebben het over aannames die daarop gebaseerd zijn. Dat sluit niet uit dat de wereld geheel niet bestaat.
pi_87827442
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 12:35 schreef Molurus het volgende:
Moeilijk te rijmen, maar niet onmogelijk. En inderdaad, we hebben het over aannames die daarop gebaseerd zijn. Dat sluit niet uit dat de wereld geheel niet bestaat.
Je maakt die aannnames toch. Dat is het beter om er bewust mee om te gaan.
The view from nowhere.
pi_87827608
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 12:37 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je maakt die aannnames toch. Dat is het beter om er bewust mee om te gaan.
Net als jij ga ik er vanuit dat de solipsist het fout heeft, anders zou het weinig zin hebben om deze discussie voort te zetten: jij zou dan tenslotte niet bestaan. En natuurlijk is het beter om daar bewust mee om te gaan.

Punt is: daarmee is er nog geen basis voor de bewering dat er een absolute en objectieve waarheid bestaat. Dat kunnen we eenvoudig nooit vaststellen.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 12:52:49 #31
pi_87827974
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 02:18 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Antwoord op welke vraag?
pi_87828025
Geen idee, maar het antwoord is 42. :+
pi_87828073
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 12:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Net als jij ga ik er vanuit dat de solipsist het fout heeft, anders zou het weinig zin hebben om deze discussie voort te zetten: jij zou dan tenslotte niet bestaan. En natuurlijk is het beter om daar bewust mee om te gaan.

Punt is: daarmee is er nog geen basis voor de bewering dat er een absolute en objectieve waarheid bestaat. Dat kunnen we eenvoudig nooit vaststellen.
We kunnen wel aannemen dat een absolute en objectieve waarheid is deze wereld niet zomaar beschikbaar is.

Toch gebruiken we het woord waarheid veel. Dat is onvermijdelijk. Je kunt de evolutieleer niet voorstellen of uitleggen zonder het als een objectitieve voorstelling van zaken te presenteren. Bijvoorbeeld:Adaptatie aan wat? Daarna kun je dat nuanceren, maar leun je maar mooi wel op dat plaatje. Je kunt ook niet goed samenleven zonder het begrip 'objectiviteit'.

De correspondentie theorie van de waarheid biedt het meest duidelijke idee van wat je met het begrip 'waar' bedoeld. Daar is een veel op af te dingen, want er is geen sprake van een simpele 1 op 1 constatering. Ook de coherentie theorie van waarheid is zinnig. Maar een puur semantische of sociologische theorie van waarheid is voor mij minder geloofwaardig.
The view from nowhere.
pi_87828190
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 12:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Antwoord op welke vraag?
Je sprak over De Waarheid. Nu zijn er mensen die denken De Waarheid te kennen. Maar de discussie gaat over de vraag naar het begrip "waarheid" (De waarheid is een religieus concept").
The view from nowhere.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:02:18 #35
pi_87828261
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 10:47 schreef erodome het volgende:

[..]

Stevige uitspraak hoor, mijn model van de wereld is groter....
Menselijke waarneming is uiterst beperkt.
Onze hersenen zijn gebouwd om verbanden te zien en daar zijn ze erg goed in, ook als die verbanden er in werkelijkheid niet zijn.
Het is de vraag of we vrije wil hebben. Het lijkt er op dat we onbewust beslissingen nemen die we achteraf in ons bewustzijn verklaren.

Alleen al om deze zaken betekent je verhaal helemaal niets. Je voelt iets, hebt vermoedens....

Nogmaals, ik begrijp je positie, ik snap je gedachten. Uit het feit dat je mijn metafoor van een feest met magie en speakers letterlijk neemt, blijkt dat jij mijn positie niet snapt. Dat jij als jongeling geleerd hebt dat .... betekend niets omdat je eerder schreef dat je als heel jong kind al wist wat de waarheid was.

En aan dat romantische prettige gevoel hou je vast.
pi_87828385
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 12:55 schreef deelnemer het volgende:
Maar een puur semantische of sociologische theorie van waarheid is voor mij minder geloofwaardig.
Ik ben benieuwd het hoe en waarom van deze stelling.
'That Rollo Greb is the greatest, most wonderful of all. (...) Man, he's the end! You see, if you go like him all the time you'll finally get it.' 'Get what?' 'IT! IT!''
Jack Kerouac, On the Road
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:07:07 #37
pi_87828423
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 12:59 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je sprak over De Waarheid. Nu zijn er mensen die denken De Waarheid te kennen. Maar de discussie gaat over de vraag naar het begrip "waarheid" (De waarheid is een religieus concept").
Neee, anderen hebben het de hele tijd over de waarheid (en dat ze die kennen).
pi_87828615
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Neee, anderen hebben het de hele tijd over de waarheid (en dat ze die kennen).
Je argumenteerd voortdurend met gelovigen, die vaak een te vanzelfspekend denken de waarheid te kennen. Argumenteer je ook wel eens met mensen die een sterk relativistisch idee van waarheid hebben (zeg maar het hele idee verwerpen)?

Wat betekenen uitspraken als:

quote:
Onze hersenen zijn gebouwd om verbanden te zien en daar zijn ze erg goed in, ook als die verbanden er in werkelijkheid niet zijn.
Het is de vraag of we vrije wil hebben. Het lijkt er op dat we onbewust beslissingen nemen die we achteraf in ons bewustzijn verklaren.
Je praat hier voordurend in objectieve zin over waarnemen, hersenen, er in werkelijkheid niet zijn. Wat bedoel je daar nog mee, als de wereld niet bestaat (alsof je uitspaken daarop betrekking hebben).
The view from nowhere.
pi_87828662
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:12 schreef deelnemer het volgende:
Je argumenteerd voortdurend met gelovigen, die vaak een te vanzelfspekend denken de waarheid te kennen. Argumenteer je ook wel eens met mensen die een sterk relativistisch idee van waarheid hebben (zeg maar het hele idee verwerpen)?
Waarom zou je ergens over discussieren als je het met elkaar eens bent? Niets is saaier dan een debat tussen mensen die het met elkaar eens zijn.
pi_87828739
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom zou je ergens over discussieren als je het met elkaar eens bent? Niets is saaier dan een debat tussen mensen die het met elkaar eens zijn.
Ook dat is alweer een objectieve voorstelling van zaken.
The view from nowhere.
pi_87828751
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:16 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ook dat is alweer een objectieve voorstelling van zaken.
Ehh, nee. Dat zo'n debat saai zou zijn is mijn mening. Geen objectieve waarheid.
pi_87828856
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehh, nee. Dat zo'n debat saai zou zijn is mijn mening. Geen objectieve waarheid.
Een 'debat voeren met mensen' kan ik me wel voorstellen, maar alleen in objectieve zin. Let op: niet de inhoud van het debat, maar het fenomeen van een debat voeren met mensen.
The view from nowhere.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:24:08 #43
pi_87828998
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 13:12 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wat betekenen uitspraken als:
[..]

Je praat hier voordurend in objectieve zin over waarnemen, hersenen, er in werkelijkheid niet zijn. Wat bedoel je daar nog mee, als de wereld niet bestaat (alsof je uitspaken daarop betrekking hebben).
Ik zeg toch niet dat de wereld niet bestaat? Ik zeg dat de waarheid een religieus concept is.

Ik denk dat we feiten kunnen leren kennen, maar dan moet je kritisch zijn en experimenteren en logica en kalibreren en controleren. Dat is niet wat erodome doet. Ze voelt lekkere dingen en het is prima.

Geen van beiden is de waarheid. De waarheid is een religieus concept. Het is een idee/stelling waar niet over gediscussieerd mag/hoeft te worden.

Je had het over een antwoord, maar op welke vraag dan?
pi_87829007
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:20 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Een 'debat voeren met mensen' kan ik me wel voorstellen, maar alleen in objectieve zin. Let op: niet de inhoud van het debat, maar het fenomeen van een debat voeren met mensen.
Daar neem ik inderdaad aan dat dat (vooralsnog hypothetische) debat dan daadwerkelijk zou bestaan. Ik kan natuurlijk wel in elke uitspraak die nuance toevoegen, maar daarmee worden mijn reacties hier alleen maar onnodig lang en minder leesbaar (aangenomen dat die reacties werkelijk bestaan, etc).

Wat mij betreft mag je die ongeschreven nuance in gedachten overal toevoegen. ;) Hoef ik dat niet te doen.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:24:32 #45
pi_87829016
- prutspost -
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:27:05 #46
pi_87829098
- weer mis! :( -
pi_87829126
PS:

deze is wel heel erg van toepassing hier:

pi_87829221
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik zeg toch niet dat de wereld niet bestaat? Ik zeg dat de waarheid een religieus concept is.

Ik denk dat we feiten kunnen leren kennen, maar dan moet je kritisch zijn en experimenteren en logica en kalibreren en controleren. Dat is niet wat erodome doet. Ze voelt lekkere dingen en het is prima.

Geen van beiden is de waarheid. De waarheid is een religieus concept. Het is een idee/stelling waar niet over gediscussieerd mag/hoeft te worden.

Wat bedoel je dan met 'waar'?
The view from nowhere.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:34:25 #49
pi_87829353
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 13:30 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wat bedoel je dan met 'waar'?
1 + 1 = 2 = waar
Jupiter is een planeet, dat is waar.

Wat is de waaheid? En op welke vraag wil je nou antwoord?
pi_87829461
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:27 schreef Molurus het volgende:
PS:

deze is wel heel erg van toepassing hier:

Je eet van twee walletjes. Als het je uitkomt, maakt je gewoon gebruikt van objectieve voorstellingen van zaken, als iemand iets beweert waarin je niet gelooft, draai je de duimschroeven aan en moet diegene alles bewijzen. Als iemand je vraagt je positie de verduidelijken, draai je er omheen.
The view from nowhere.
pi_87829562
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

1 + 1 = 2 = waar

Wat is de waaheid? En op welke vraag wil je nou antwoord?
De twee uitspraken zijn definities.

De meeste mensen gaan ervan uit dat de wereld bestaat. Dat uitspraken die overeenstemmen met de wereld waar zijn. Daarom kun je in objectieve termen over de wereld praten. Dat is een invulling van het begrip 'waarheid'. Deze invulling is niet typisch religieus, tenzij jij het zo definieert.
The view from nowhere.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:51:34 #52
pi_87829911
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 13:40 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De twee uitspraken zijn definities.

De meeste mensen gaan ervan uit dat de wereld bestaat. Dat uitspraken die overeenstemmen met de wereld waar zijn. Daarom kun je in objectieve termen over de wereld praten. Dat is een invulling van het begrip 'waarheid'.
Het is alleen maar jouw invulling. Ik zie die paar dingen die ik over de wereld weet niet als De Waarheid.
quote:
Deze invulling is niet typisch religieus, tenzij jij het zo definieert.
Jouw definitie van waarheid is slechts een persoonlijke voorkeur.
pi_87829924
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:37 schreef deelnemer het volgende:
Je eet van twee walletjes. Als het je uitkomt, maakt je gewoon gebruikt van objectieve voorstellingen van zaken, als iemand iets beweert waarin je niet gelooft, draai je de duimschroeven aan en moet diegene alles bewijzen. Als iemand je vraagt je positie de verduidelijken, draai je er omheen.
Welnee, ik beweer nergens dat er zoiets is als een absolute objectieve waarheid. Het bedrijven van wetenschap vereist dat ook helemaal niet. (!) Zoals ik al meermalen heb gezegd: wetenschap gaat over de waarschijnlijkheid van waarnemingen. Of die waarnemingen echt bestaan of betrekking hebben op iets dat werkelijk bestaat is helemaal niet relevant.
pi_87830231
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Welnee, ik beweer nergens dat er zoiets is als een absolute objectieve waarheid. Het bedrijven van wetenschap vereist dat ook helemaal niet. (!) Zoals ik al meermalen heb gezegd: wetenschap gaat over de waarschijnlijkheid van waarnemingen. Of die waarnemingen echt bestaan of betrekking hebben op iets dat werkelijk bestaat is helemaal niet relevant.
Wat bedoel je met waarschijnlijkheid. Er wordt in de evolutieleer een objectieve voorstelling van zaken bij elkaar gepuzzeld. Het zoeken naar een voorstelling zodat de puzzelstukjes in elkaar passen, is een betere beschrijving van hetgeen men doet, dan waarschijnlijkheden bepalen. Er wordt niet 1000x hetzelfde experiment verricht om de statistiek te verbeteren. Het inductie probleem is ook onverslaanbaar. Net als het solipsisme vereist het een aanname. De aanname dat je iets kunt vaststellen met een meting. De theorie is nodig om niet willekeurig maar wat te meten.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 22-10-2010 14:12:34 ]
The view from nowhere.
pi_87830338
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het is alleen maar jouw invulling. Ik zie die paar dingen die ik over de wereld weet niet als De Waarheid.
[..]

Jouw definitie van waarheid is slechts een persoonlijke voorkeur.
Je blijft maar praten over de waarheidsinhoud. Het gaat over de betekenis van het begrip 'waarheid'. Wat bedoel je met 'dingen die ik over de wereld weet'.
The view from nowhere.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:07:57 #56
pi_87830465
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 14:04 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je blijft maar praten over de waarheidsinhoud. Het gaat over de betekenis van het begrip 'waarheid'.
Waarheid is een religieus begrip.
quote:
Wat bedoel je met 'dingen die ik over de wereld weet'.
Feiten en mechanismen.
pi_87830554
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jupiter allicht maar Pluto heeft onderhand afgedaan planeet te zijn.

En voor de mensen die willen weten wat nu de Waarheid geschreven met kapitalen is:

http://www.wat-is-waarheid.info/

Deelnemer,
Wat is de reden waarom je weinig verwacht van een semantische waarheidstheorie?
'That Rollo Greb is the greatest, most wonderful of all. (...) Man, he's the end! You see, if you go like him all the time you'll finally get it.' 'Get what?' 'IT! IT!''
pi_87830591
Molurus, is je al opgevallen dat Dennet ook een onderscheidt maakt tussen een deelnemersperspectief en een waarheidsperspectief (ook al noemt hij dat niet zo)? In de video Het grote F&L video topic.

Hij legt uit dat determinisme een vrijheid samen gaan. Maar hoe?

Determinsme geldt binnen het waarheidsperspectief. Maar in het deelmerspectief is er dan nog steeds handelingsvrijheid mogelijk. Je kunt een steen ontwijken of ervoor kiezen dat niet te doen.

Dennet trekt het niet helder uit elkaar. Daarom zijn sommige mensen in de zaal ook niet overtuigt.
The view from nowhere.
pi_87830714
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 14:10 schreef RolloGreb het volgende:

Wat is de reden waarom je weinig verwacht van een semantische waarheidstheorie?
Omdat een semantische waarheidstheorie het feit dat taal het medium is, waarin wij ons iets bewust voorstellen en beschrijven, gebruikt als een totaliteit. Maar wij bestaan fysiek en interacteren fysiek met de wereld. Dat overstijgt taal.

Het lijkt op het solipsisme (het beuwstzijn is een totaliteit). Een semantische waarheidstheorie is collectief solipsisme.

[ Bericht 15% gewijzigd door deelnemer op 22-10-2010 14:30:18 ]
The view from nowhere.
pi_87830856
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 14:11 schreef deelnemer het volgende:
Molurus, is je al opgevallen dat Dennet ook een onderscheidt maakt tussen een deelnemersperspectief en een waarheidsperspectief (ook al noemt hij dat niet zo)? In de video Het grote F&L video topic.

Hij legt uit dat determinisme een vrijheid samen gaan. Maar hoe?

Determinsme geldt binnen het waarheidsperspectief. Maar in het deelmerspectief is er dan nog steeds handelingsvrijheid mogelijk. Je kunt een steen ontwijken of ervoor kiezen dat niet te doen.

Dennet trekt het niet helder uit elkaar. Daarom zijn sommige mensen in de zaal ook niet overtuigt.
Is dat niet gewoon jouw interpretatie van wat Dennett daar vertelt? Dat kan ook mogelijk verklaren waarom jij vindt dat hij die twee niet helder uit elkaar trekt en ze ook niet als zodanig benoemt.
pi_87830961
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 14:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Is dat niet gewoon jouw interpretatie van wat Dennett daar vertelt? Dat kan ook mogelijk verklaren waarom jij vindt dat hij die twee niet helder uit elkaar trekt en ze ook niet als zodanig benoemt.
Hij zegt er is naar één toekomst. Als jij een steen ontwijkt is die toekomst anders. Maar als je uitgaat van deteminisme ligt alles vast. Ook of jij wel of niet duikt. De deterministische omschrijving omvat de deelnemer en deze kan er niet buiten treden.
The view from nowhere.
pi_87831121
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 14:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Waarheid is een religieus begrip.
Waarheid is meer dan alleen dat.
Het is tevens een filosofisch concept en daarnaast in ons alledaagse taalgebruik een handig woordje.
Bijv. "Het is waar dat Piet niet zo goed tegen drank kan dus schenk hem maar geen meer in".
En juist in deze laatste ingetogen opvatting hebben we m.i. het meest aan de 'waarheid' als begrip.
Maar het is waar dat religies maar ook politieke ideologieën zich vaak in sterke mate legitimeren door aanspraak te maken op de waarheid. In die zin is waarheid een gevaarlijk begrip waarvan de wetenschap zich eigenlijk niet zou moeten bedienen (wetenschap moet zichzelf als instrumentalistisch opvatten) temeer daar elke waarheidsopvatting een historisch contingent gegeven is. M.a.w. welke waarheidstheorie je ook wenst te laten prevaleren boven de ander, de waarheid van de theorie zelf die je aanhangt volgt nooit uit theorie zelf.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:32:28 #63
pi_87831281
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 14:28 schreef RolloGreb het volgende:

[..]

Bijv. "Het is waar dat Piet niet zo goed tegen drank kan dus schenk hem maar geen meer in".
Dat kan waar zijn maar is het dan de waarheid?
pi_87831294
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Alleen al om deze zaken betekent je verhaal helemaal niets. Je voelt iets, hebt vermoedens....

Nogmaals, ik begrijp je positie, ik snap je gedachten. Uit het feit dat je mijn metafoor van een feest met magie en speakers letterlijk neemt, blijkt dat jij mijn positie niet snapt. Dat jij als jongeling geleerd hebt dat .... betekend niets omdat je eerder schreef dat je als heel jong kind al wist wat de waarheid was.

En aan dat romantische prettige gevoel hou je vast.
Nee, jij houdt vast aan het idee dat het wel zo zal zitten bij mij, wat ik ook zal zeggen wat daartegenin gaat zal je mening niet veranderen, je zit stokvast in wat jij vindt dat de waarheid is over hoe ik in elkaar steek op dit gebied.

Het is niet perse een romantisch of prettig gevoel, het is niet anders dan hoe jij je voelt onder wat jij onderschrijft als de meest aannemelijke waarheid.

Dat je het onderbewuste aanhaald is wel een leuke, veel soorten spiritualiteit gaan over dat onderbewuste meer in het bewuste vlak brengen, je bewust worden van de processen die leiden tot oa beslissingen, daar meester over worden en zo de schepper van je eigen leven te worden.

Ja ik voel, ja ik vermoed, dat betekend niet dat ik het daarbij laat, oh ik voel zus en zo dus is het zo, nee het is een ik voel zus en zo en ga onderzoeken hoe het zit, ga kijken wat dat betekend.
Ik ben niet zoals jij dat ik zo stellig ben met zaken waar niemand echt zeker weet.
pi_87831369
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 14:15 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Omdat een semantische waarheidstheorie het feit dat taal het medium is, waarin wij ons iets bewust voorstellen en beschrijven, gebruikt als een totaliteit. Maar wij bestaan fysiek en interacteren fysiek met de wereld. Dat overstijgt taal.
Daar ben ik het geheel mee eens. Het zou immers ook wel moeilijk zijn om dat te ontkennen en gelukkig maar.
Wel denk ik dat je het waarheidsbegrip daarmee heel erg oprekt en nogal mistig maakt om erover te kunnen spreken. Je gaf bijv. eerder aan nog wel wat te verwachten van de correspondentietheorie maar ook deze spitst zich toch echt uitsluitend toe op de taal. Immers, in de gangbare waarheidstheorieën is waarheid uitsluitend een eigenschap van taal en niet van de wereld 'daarbuiten'. Je kunt van een baksteen zelf niet zeggen dat deze waar of onwaar is maar je kunt wel zeggen dat deze of gene steen een baksteen is en dat deze uitspraak vervolgens waar of onwaar is.
pi_87831449
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 14:28 schreef RolloGreb het volgende:

[..]

(wetenschap moet zichzelf als instrumentalistisch opvatten) temeer daar elke waarheidsopvatting een historisch contingent gegeven is. M.a.w. welke waarheidstheorie je ook wenst te laten prevaleren boven de ander, de waarheid van de theorie zelf die je aanhangt volgt nooit uit theorie zelf.
Ik heb liever een instrumentele opvatting van de taal, dan een instumentele opvatting van de waarheid.
The view from nowhere.
pi_87831525
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 14:34 schreef RolloGreb het volgende:

[..]

Daar ben ik het geheel mee eens. Het zou immers ook wel moeilijk zijn om dat te ontkennen en gelukkig maar.
Wel denk ik dat je het waarheidsbegrip daarmee heel erg oprekt en nogal mistig maakt om erover te kunnen spreken. Je gaf bijv. eerder aan nog wel wat te verwachten van de correspondentietheorie maar ook deze spitst zich toch echt uitsluitend toe op de taal. Immers, in de gangbare waarheidstheorieën is waarheid uitsluitend een eigenschap van taal en niet van de wereld 'daarbuiten'. Je kunt van een baksteen zelf niet zeggen dat deze waar of onwaar is maar je kunt wel zeggen dat deze of gene steen een baksteen is en dat deze uitspraak vervolgens waar of onwaar is.
Waarheid is een uitspraak over de relatie tussen de wereld en de voorstelling van de wereld. Waarheid als een eigenschap van de taal beschouwen is circulair. Je heb een vast punt nodig. De onafhankelijk bestaande wereld is de maatstaf. Dat is een aanname, net zoals je uit het solipsisme ontsnapt met deze aanname. De wereld kun je blijven bevragen (door metingen te doen). Je raak zo niet individueel of collectief in jezelf gevangen.
The view from nowhere.
pi_87831618
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 14:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat kan waar zijn maar is het dan de waarheid?
De waarheid...
Nee, dat nooit en dat hoeft ook niet. De gevleugelde quote van Rorty dat waarheid niets meer is dan een schouderklopje die we een succesvolle uitspraak meegeven lijkt me hier wel van toepassing. Wanneer de waarheid zou bestaan zal immers alle discussie overbodig zijn en verstommen en dat lijkt mij, ongeacht in welk discours (politiek, religie, wetenschap, rechtspraak, etc.) je je bevindt, weinig aantrekkelijk.
pi_87831734
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 14:40 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Waarheid is een uitspraak over de relatie tussen de wereld en de voorstelling van de wereld.
Voordat ik hier verder op inga maar hoe moet ik me deze relatie precies voorstellen? Hoe en aan de hand waarvan maken we A) deze relatie en B) deze voorstelling van de wereld?
pi_87831756
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is dus bullshit, dat is jouw idee erbij, omdat mijn conclusie's niet passen bij jouw conclusie's ga je maar net doen alsof ik niet nadenk over zaken en dingen maar gewoon volg zonder te willen weten hoe het nu werkelijk zit.

De waarheid is geen religieus concept, het is een menselijk concept, altijd al heeft de mens gezocht naar "de waarheid", daar zijn evenveel manieren voor uitgevonden als dat er mensen zijn, altijd wordt gezocht naar een grond om die waarneming mee te verklaren, omdat alleen waarneming niet genoeg is.

Waarom zelf komen met de waarheid is dat er geen grote waarheid bestaat en dan problemen hebben met iemand die zegt de waarheid voor mij is dat er logica zit in een bepaalde levensvisie?
Alleen dat bewijst al dat waarheid geen regieus concept is, want je schermt er zelf net zo hard mee, harder als menig gelovige die dan iig het nog geloof noemt wat geen weten is.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:52:47 #71
pi_87831898
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 14:32 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee, jij houdt vast aan het idee dat het wel zo zal zitten bij mij, wat ik ook zal zeggen wat daartegenin gaat zal je mening niet veranderen, je zit stokvast in wat jij vindt dat de waarheid is over hoe ik in elkaar steek op dit gebied.
Nee. Ik zit niet vast. Ik claim namelijk niet de waarheid te kennen.
quote:
Het is niet perse een romantisch of prettig gevoel, het is niet anders dan hoe jij je voelt onder wat jij onderschrijft als de meest aannemelijke waarheid.
Ja het is wel anders. Mijn werkelijkheid (ik ben niet religieus, dus gebruik ik het woord "waarheid" niet)
is koud, hard en pijnlijk, en aan het eind vergetelheid. Mijn wereld is helemaal niet prettig. Dus ik voel me heel anders dan jij.
quote:
Dat je het onderbewuste aanhaald is wel een leuke, veel soorten spiritualiteit gaan over dat onderbewuste meer in het bewuste vlak brengen, je bewust worden van de processen die leiden tot oa beslissingen, daar meester over worden en zo de schepper van je eigen leven te worden.
Het verklaart waarom het moeilijk is om slechte gewoontes af te leren, en hoe je dat toch kan doen. Maar dat is vanwege de werking van je hersenen, en niet vanwege de eenheid van het universum.
quote:
Ja ik voel, ja ik vermoed, dat betekend niet dat ik het daarbij laat, oh ik voel zus en zo dus is het zo, nee het is een ik voel zus en zo en ga onderzoeken hoe het zit, ga kijken wat dat betekend.
Ik ben niet zoals jij dat ik zo stellig ben met zaken waar niemand echt zeker weet.
Je bent juist wel stellig, want jij kent de waarheid. Ik zeg niet dat ik de waarheid ken, ik ben dus niet stellig. Ik kan alleen heel stellig jouw positie verklaren en plaatsen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 22-10-2010 15:05:07 ]
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 15:02:22 #72
pi_87832206
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 14:48 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is dus bullshit, dat is jouw idee erbij, omdat mijn conclusie's niet passen bij jouw conclusie's ga je maar net doen alsof ik niet nadenk over zaken en dingen maar gewoon volg zonder te willen weten hoe het nu werkelijk zit.
jouw conclusies passen uitstekend binnen mijn conclusies. Ik weet dat je wel nadenkt, maar je uitgangspunten zijn niet goed en je bent niet kritisch genoeg. Als het voelt te kloppen is het al goed, terwijl bij mij daar pas het onderzoek begint.
quote:
De waarheid is geen religieus concept, het is een menselijk concept, altijd al heeft de mens gezocht naar "de waarheid", daar zijn evenveel manieren voor uitgevonden als dat er mensen zijn, altijd wordt gezocht naar een grond om die waarneming mee te verklaren, omdat alleen waarneming niet genoeg is.
Religie en ideologie is in mijn wereld hetzelfde. Menselijke waarneming en feiten zijn totaal verschillende dingen in mijn wereld.
quote:
Waarom zelf komen met de waarheid is dat er geen grote waarheid bestaat en dan problemen hebben met iemand die zegt de waarheid voor mij is dat er logica zit in een bepaalde levensvisie?
Alleen dat bewijst al dat waarheid geen regieus concept is, want je schermt er zelf net zo hard mee, harder als menig gelovige die dan iig het nog geloof noemt wat geen weten is.
Ik scherm met feiten en logica, niet met de waarheid. Ik ondergraaf de stellige bewering van gelovigen dat ze de waarheid kennen. Jij interpreteert dat als "Papierversnipperaars waarheid" omdat jij behoefte hebt aan een waarheid. En je kan je niet voorstellen dat dat voor iemand anders anders kan zijn.

Daar ga je de mist in, je projecteert je eigen behoeften op mij.

Ik kan prima omgaan met onwetendheid en onzekerheid. ik heb geen behoefte aan een theorie over het zijn en harmonie met mijn omgeving. Ik wil de ijskoude harde werkelijkheid. En daarin zijn de gedragingen en uitspraken van gelovigen uitstekend verklaarbaar.

Als jij mijn positie probeert te verklaren kom je niet verder dan
- Hij snapt het niet
- Hij ziet het niet
- Hij wil het niet accepteren
- Hij zit vast in zijn eigen waarheid
- hij wil alleen maar boos trappen
pi_87832286
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 14:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee. Ik zit niet vast. Ik claim namelijk niet de waarheid te kennen.
[..]

Ja het is wel anders. Mijn werkelijkheid (ik ben niet religieus, dus gebruik ik het woord "waarheid" niet)
is koud, hard en pijnlijk, en aan het eind vergetelheid. Mijn wereld is helemaal niet prettig. Dus ik voel me heel anders dan jij.
[..]

Het verklaard waarom het moeilijk is om slechte gewoontes aan te leren, en hoe je dat toch kan doen. Maar dat is vanwege de werking van je hersenen, en niet vanwege de eenheid van het universum.
[..]

Je bent juist wel stellig, want jij kent de waarheid. Ik zeg niet dat ik de waarheid ken, ik ben dus niet stellig. Ik kan alleen heel stellig jouw positie verklaren en plaatsen.
Je bent dus gewoon een beetje bitter, tja, dat kan, is naar voor je, maar is wat je zelf kiest.
Mijn wereld is niet zo eenduidig, die kan gaan van verotte naar tot ontzettend mooi en alles ertussenin.
Over het algemeen genomen ben ik een redelijk gelukkig mens die meer naar de mogelijkheden kijkt dan naar de onmogelijkheden, mijn glas is meestal half vol.

Dat heeft niets, maar dan ook niets te maken met de waarheid in pacht hebben, ik beweer niet de waarheid in pacht te hebben, ik beweer een levensvisie te hebben die voor mij logisch is en erg goed bij me past.
Die me ondersteund in groeien als mens en gelukkig blijven.
Jij vindt het nodig dat als onzin weg te zetten, je bent aardig anti religieus en daarmee wil jij(in discussie, gelukkig ben je niet van plan er wetten over te maken) jouw wereldbeeld opleggen aan anderen, die wegzettend als een leugen en jouw wereldbeeld als het juiste, wat op hetzelfde neerkomt als denken de waarheid in pacht te hebben, maar omdat je dan net dat woordje niet gebruikt mag ik dat niet zeggen ;)
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 15:07:13 #74
pi_87832363
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 15:04 schreef erodome het volgende:

[..]

Je bent dus gewoon een beetje bitter,
Nou zie je wel? _O-

quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 15:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

- Hij snapt het niet
- Hij ziet het niet
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 15:10:27 #75
pi_87832467
Mijn taak zit er weer op, ik ga hardlopen :W
pi_87832487
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 15:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[..]

Je bent dus gewoon een beetje bitter,
Nou zie je wel?

quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 15:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

- Hij snapt het niet
- Hij ziet het niet
-Hij is verbitterd
[..]

Ow ja ik zie het :')
pi_87832955
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 15:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nou zie je wel? _O-
[..]

Je zegt toch zelf dat het een kutwereld is, sorry, maar dat is een bitter wereldbeeld, ik ken ook echte feitenmensen die juist de mogelijkheden zien en de erg veel vreugde halen uit feitelijke kennis van hoe dingen in elkaar steken.
Heerlijk om naar dat soort mensen te luisteren, prachtige passie die erin zit, veel prettiger dan iemand die alleen maar grensen en beperkingen ziet, de schaduw ziet maar niet dat die schaduw ook een erg prettig plekje tegen de zon kan zijn ;)

Dit zeg je:
quote:
Dat zijn toch echt jouw eigen woorden....
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 15:51:54 #78
pi_87834021
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 15:25 schreef erodome het volgende:

[..]

Je zegt toch zelf dat het een kutwereld is, sorry, maar dat is een bitter wereldbeeld,\
Nee, dat is een realistisch wereldbeeld. Ik voel me prettig met een realistisch wereldbeeld. De meeste mensen willen niet alleen dromen, maar ook anderen dwingen mee te dromen. Daar gaat het fout. Ik gun iedereen zijn wereldbeeld, maar doe niet alsof het de werkelijkheid is, laat staan De Waarheid.

Daarnaast sta ik heel positief in mijn realistische wereld. Ik zie veel meer mogelijkheden dan jij omdat ik me niet laat beperken door de grenzen van een droomwereld. Je zou met krullende tenen van genot naar me luisteren, net als naar die andere feitenmensen.

Je verward jouw emotionele kijk op mijn realiteit, met mijn emotionele houding naar die realiteit. Wederom projectie.
quote:
daarmee wil jij(in discussie, gelukkig ben je niet van plan er wetten over te maken)
Helaas hebben gelovigen geen enkele moeite om hun voorkeuren in wetten om te zetten.,

[ Bericht 14% gewijzigd door Papierversnipperaar op 22-10-2010 16:17:11 ]
pi_87838650
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 14:47 schreef RolloGreb het volgende:

[..]

Voordat ik hier verder op inga maar hoe moet ik me deze relatie precies voorstellen? Hoe en aan de hand waarvan maken we A) deze relatie en B) deze voorstelling van de wereld?
Hoe wij dat doen is de vraag. Ik weet bijvoorbeeld niet wat bewustzijn is, behalve dat ik bewust aanwezig ben. Blijkbaar heeft iets (ik denk evolutionaire aanpassing) het zo geregeld dat je niet met niets begint. Zintuiglijke waarneming en logica zijn aangeboren. Het vermogen van een kind om een taal te leren, als het nog geen enkele taal kent, is ook zoiets. Daar kun je gebruik van maken als een goed startpunt. Als je dat niet doet mis een startpunt en blijf je rond redeneren.

In het alledaagse leven heb je geen moeite met het hebben van een voorstelling van de (huis, tuin en keuken) wereld. Er is voortdurend sprake van een relatie tussen voorstelling en werkelijkheid. (waar heb ik nou mijn sleutels neergelegd, net had ik ze nog, o ja.....). Hoe beter je voorstelling van de wereld wordt, hoe meer wegen naar Rome leiden. Dat kan leiden tot tegenspraken, reductie mogelijkheden, etc. En dan wordt het puzzelen met logica en feiten.

Ik heb ook geen bezwaar tegen de coherentie theorie van waarheid, als deze ook de interactie met de wereld omvat (want dan is er ook sprake van correspondentie). Ik heb er ook geen probleem mee, om kennisvorming als een afstemmingsproces te zien, vergelijkbaar met evolutie (ook dan resulteert het in correspondentie).

Je zult daarom een paar basale dingen moeten aannemen, zoals je dat eigenlijk impliciet allang doet:
1. Het bestaan van de wereld waar je deel vanuit maakt.
2. Causaliteit om de samenhang tussen, bijvoorbeeld, een waarneming van een object en het object zelf te kunnen begrijpen.
3....

Als je bewust deze aannamen maakt, dan spreekt men van metafysische aannamen.

[ Bericht 4% gewijzigd door deelnemer2 op 22-10-2010 18:19:50 ]
pi_87840624
Papierversnipperaar noemt ´de waarheid´ een religieus concept. Dat is niet helemaal juist denk ik, omdat het claimen van ´waarheden´ niet exclusief voorbehouden is aan het religieuze. Beter is het om het een abstract begrip te noemen, bijv.
Er zit een kern van waarheid in (oeps! nu gebruik ik dat woord zelf) wat hij zegt denk ik. De reden is simpel, je bent aan jezelf gebonden. Je kunt niet even uit jezelf treden en de wereld overzien hoe die IS, buiten jouzelf om.

Wel grappig spelletje natuurlijk. Het is waar dat er geen waarheid bestaat. Net zoiets als ´ik weet alleen zeker dat ik niets weet´. Maar als dat waar is, dan moet er toch iets waar zijn. Zo begon het hele gereutemeut nu bijv. ook bij Descartes (Cogito ergo sum). Uiteindelijk blijft het gewoon een taalspelletje.

quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 05:00 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Je zou in dat licht kunnen opmerken dat bij Nietzsche het postmodernisme begonnen is, zij het dat er ook in Nietzsche´s schrijven heel wat romantiek doorklinkt natuurlijk. ´Er zijn geen feiten´ is overigens een quasi uitspraak natuurlijk. Je zou wel kunnen zeggen dat ´feiten´ veranderlijk zijn. Zij staan niet zo vast als het lijkt. Ook zag Nietzsche in dat je je niet van jezelf kunt losrukken en dus ook niet objectief over de wereld kunt spreken. Ook daar is het oppassen geblazen, het moet immers geen excuus zijn voor het doen van lukrake uitspraken of handelingen. Het brengt de mens in het betere geval wat meer zelfspot bij.

Ook zijn ´wil tot macht´ heeft iets naargeestigs natuurlijk. Het nadeel er van is dat het er toe kan leiden dat je alles opvat als geweld (dat gebeurde ook bij Nietzsche) waardoor je vermogen te oordelen en te onderscheiden wegvalt (en ook daar leed hij aan). Alles is immers geweld, dus wat is het onderscheid dan nog tussen iemand een bloemetje aanbieden of hem doodschieten? Daarnaast is zoiets als ´wil tot macht´ metafysica, terwijl Nietzsche daar nu juist zoveel mogelijk mee probeerde af te rekenen.

[ Bericht 15% gewijzigd door sneakypete op 22-10-2010 19:05:22 ]
pi_87842048
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 15:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, dat is een realistisch wereldbeeld. Ik voel me prettig met een realistisch wereldbeeld. De meeste mensen willen niet alleen dromen, maar ook anderen dwingen mee te dromen. Daar gaat het fout. Ik gun iedereen zijn wereldbeeld, maar doe niet alsof het de werkelijkheid is, laat staan De Waarheid.

Daarnaast sta ik heel positief in mijn realistische wereld. Ik zie veel meer mogelijkheden dan jij omdat ik me niet laat beperken door de grenzen van een droomwereld. Je zou met krullende tenen van genot naar me luisteren, net als naar die andere feitenmensen.

Je verward jouw emotionele kijk op mijn realiteit, met mijn emotionele houding naar die realiteit. Wederom projectie.
[..]

Helaas hebben gelovigen geen enkele moeite om hun voorkeuren in wetten om te zetten.,
Dat is geen realistisch wereldbeeld, dat is een heel erg beperkt wereldbeeld papiertje en ik kan niets met hoe je normaal dan wel in het leven zou staan, ik kan alleen wat met wat je hier schrijft.

Ik vind mijn wereldbeeld de werkelijkheid, zelfs jouw werkelijkheid, ik accepteer dat jij er anders over denkt en zal je buiten dit soort discussie's nooit lastig vallen met jouw in mijn ogen beperkte wereldbeeld.
Maar andersom geld PRESIES hetzelfde, jij hebt jouw wereldbeeld, zo steekt de wereld in elkaar volgens jou en iedereen leeft in die werkelijkheid ook al zien ze het zelf anders, net als bij mij zal je me verder niet lastig vallen met jouw wereldbeeld buiten dit soort discussie's om.

Dat jij de werkelijkheid niet ziet zoals ik is voor mij net zo onbegrijpelijk als het voor jou is dat ik jouw werkelijkheid niet zo zie.
pi_87842593
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 18:50 schreef sneakypete het volgende:

De reden is simpel, je bent aan jezelf gebonden. Je kunt niet even uit jezelf treden en de wereld overzien hoe die IS, buiten jouzelf om.
Dat is duidelijk. Je kunt ook stellen dat je niets op zichzelf kunt begrijpen, omdat alles met elkaar samenhangt. Toch is een veel kennis mogelijk. Een vallende steen kun je redelijk op zichzelf bestuderen. Stukjes van de wereld kun je van buitenaf bestuderen. Door alle relaties tussen een subsysteem en de rest van de wereld constant te houden, isoleer je het van zijn omgeving. Het valt dus reuze mee.

Je kunt niet buiten jezelf treden, maar dat probleem heeft vele formuleringen. Solipsisme is wat dat betreft de eerste barierre. Toch stap iedereen daar gewoon overheen. Je zintuigen geven je zicht op de wereld (dat is dus indirect). Daar kun je moeilijk over doen, maar eigenlijk valt deze beperking best mee. Het inductie probleem betekent dat je geen algemene uitspraken kunt doen, maar ook dat valt mee. Dat wij niets kunnen met objectiviteit valt ook mee. De wereld helpt ons blijkbaar, door wat het is.

Dat je niet buiten jezelf kunt treden, is wel een realiteit, maar daarmee is niet a priori duidelijk dat er niets mogelijk is. Mijn indruk is dat reele beperkingen vaak te omzeilen zijn, zoals de beperkingen van de zintuigen. Dat de wereld niet met zichzelf in tegenspraak is, zodat verschillende perspectieven te begrijpen zijn als het gevolg van verschillende gezichtspunten. Etc.
pi_87844422
Puur afgaande op de TT klopt het sowieso niet. Over het begrip 'waarheid' wordt ook genoeg gefilosofeerd in de analytische filosofie. Neem alleen al eens een kijkje op deze Stanford Encyclopedia of Philosophy-lemma. Het is wel een heel ingewikkeld concept en snap het zelf ook nog niet zo goed. Wat waar is heeft nogal wat implicaties op allerlei terreinen (wetenschap, politiek, objectiviteit, etc.).
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:47:17 #84
pi_87845165
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 19:33 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is geen realistisch wereldbeeld, dat is een heel erg beperkt wereldbeeld papiertje
Nee, het is een ruimer wereldbeeld waarin ik alle feiten accepteer (maar meer ook niet) en waarin ik jouw wereldbeeld kan verklaren.
quote:
en ik kan niets met hoe je normaal dan wel in het leven zou staan, ik kan alleen wat met wat je hier schrijft.
Maar je hebt er wel een oordeel over :D Ik ben bitter en begrenst. Niet omdat dat zo is, maar dat wil je geloven om je eigen wereldbeeld in stand te kunnen houden.
quote:
Ik vind mijn wereldbeeld de werkelijkheid, zelfs jouw werkelijkheid, ik accepteer dat jij er anders over denkt en zal je buiten dit soort discussie's nooit lastig vallen met jouw in mijn ogen beperkte wereldbeeld.
Dat snap ik.
quote:
Maar andersom geld PRESIES hetzelfde, jij hebt jouw wereldbeeld, zo steekt de wereld in elkaar volgens jou en iedereen leeft in die werkelijkheid ook al zien ze het zelf anders, net als bij mij zal je me verder niet lastig vallen met jouw wereldbeeld buiten dit soort discussie's om.
Nee. Ik heb geen compleet wereldbeeld. Ik accepteer de feiten voor zover ze bekend zijn en ik accepteer dat we vooral heel veel niet weten. Ik trek geen conclusies uit wat ik niet weet. Dus mijn positie is niet dezelfde als van jou.
quote:
Dat jij de werkelijkheid niet ziet zoals ik is voor mij net zo onbegrijpelijk als het voor jou is dat ik jouw werkelijkheid niet zo zie.
Jouw wereldbeeld is voor mij in het geheel niet onbegrijpelijk. Ik kan het je zelfs uitleggen (lees maar terug) maar jij accepteert die uitleg niet omdat ie niet in jouw wereldbeeld past. Andersom past jouw uitleg over mijn wereldbeeld (bitter, begrenst) wel in mijn wereldbeeld. Ik accepteer die uitleg niet als waarheid (zie mijn uitleg) maar ik begrijp wel waarom jij zo denkt.

Ik begrijp heel goed dat jij mijn wereldbeeld gelijkwaardig ziet aan de jouwe (net zoals gelovigen zeggen dat atheïsme alleen maar een ander geloof is) maar het is niet overeenkomstig de werkelijkheid.
pi_87857054
Ik wil even een quote in deze discussie brengen.

quote:
In 1670 schreef Spinoza het volgende:

"Aangezien de denkwijzen van mensen verschillen, zodanig dat sommigen gemakkelijker dan anderen de een of andere vorm van geloof omarmen, want wat de een leidt tot gebed kan de ander tot spotternij leiden, concludeer ik, dat iedereen vrij zou moeten zijn om voor zichzelf de basis van zijn overtuiging te kiezen, en dat geloof alleen zou moeten worden beoordeeld op de vruchten die het voortbrengt."
Wat voor vruchten brengt jullie geloof voort? Dat is volgens Spinoza namelijk de lakmoesproef.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
pi_87857169
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 20:31 schreef Friek_ het volgende:
Puur afgaande op de TT klopt het sowieso niet. Over het begrip 'waarheid' wordt ook genoeg gefilosofeerd in de analytische filosofie. Neem alleen al eens een kijkje op deze Stanford Encyclopedia of Philosophy-lemma. Het is wel een heel ingewikkeld concept en snap het zelf ook nog niet zo goed. Wat waar is heeft nogal wat implicaties op allerlei terreinen (wetenschap, politiek, objectiviteit, etc.).
Ik ga je toch even plagen. Natuurlijk kan iemands visie op 'de waarheid' van invloed zijn. In die zin zijn er implicaties. Maar als ik dit essay lees, lees ik vooral een opsomming aan visies die in de praktijk weinig verschil zullen maken.

Neem nu een zin als deze:
quote:
The basic idea of the correspondence theory is that what we believe or say is true if it corresponds to the way things actually are—to the facts.
Iets is waar omdat het iets beschrijft zoals het is. En hoe is het dan? Dat wordt nergens vermeld. Hoe bepaal ik nu of iets is? Of iets waar is, of of iets is, da's twee varianten op hetzelfde natuurlijk. Het onderscheid is zinloos.

De pragmatici begrijpen het in mijn ogen al ietsje beter:
quote:
For example, Peirce is usually understood as holding the view that:

Truth is the end of inquiry.
Alleen heb je dan natuurlijk nog niets gezegd, enkel geconstateerd dat mensen ophouden met zich afvragen of iets waar is, wanneer ze aannemen dat het waar is. Dat is een cirkelredenering natuurlijk.

Vervolgens komen de realisten maar weer 'ns aan bod:
quote:
The key features of realism, as we will take it, are that:

1.The world exists objectively, independently of the ways we think about it or describe it.
2.Our thoughts and claims are about that world.
Wat maakt het eigenlijk uit of de wereld nu objectief bestaat of niet? Gesteggel blijft er toch wel. Omgekeerd is het ook zo dat als je ontkent dat de wereld objectief bestaat, onafhankelijk van de beschrijvingen, je net zo min een knoop hebt doorgehakt. Je zult je gewoon blijven afvragen: hoe zit het nu?
Merk op hoe er continue tegenstellingen lijken op te doemen in de filosofie. Telkens een nieuw schooltje dat de rolletjes omdraait.
En wanneer het te heet onder de voetjes wordt en je er niet uit blijkt te komen, wordt er meestal gewoon een nieuw woord geïntroduceerd, zoals hier aan het eind:

quote:
Whether or not assertion has such constitutive rules is, of course, controversial. But among those who accept that it does, the place of truth in the constitutive rules is itself controversial. The leading alternative, defended by Williamson (1996), is that knowledge, not truth, is fundamental to the constitutive rules of assertion. Williamson defends an account of assertion based on the rule that one must assert only what one knows.
Oké, dus het draait niet om 'de waarheid', maar eigenliijk is het een kwestie van knowledge, doorgaans bij ons bekend als: kennis.
En wat is kennis nu dan?

Je zou er zo weer een heel essay aan kunnen wijden, met weer heel wat tegenstellingen (is kennis nu objectief of subjectief? Betreft kennis de wereld zoals die is, of zoals wij 'm zien? Wat is kennis?) en een aantal filosofen aan het werk kunnen houden.

Ik weet dat het wat trollerig overkomt zo, maar ergens vraag ik me af: Is dit nu echt zo relevant? Waarom wil je iets weten? Meestal toch vooral om iets te kunnen. Ik wil weten hoe ik een tafel timmer. Dan kun je het lezen en vervolgens filosoferen over de vraag of je dan wel echt een tafel maakt en discussieavond organiseren over hoe je nu een tafel timmert. Maar zet 5 mannen een uurtje aan het werk met een kop koffie en het wordt gedaan, zonder dat er ook maar één metafysisch probleem om de hoek komt kijken.
Het lijkt in dat essay misschien alsof er heel wat in het geding is. Maar eigenlijk kun je er ook doorheen prikken en stellen dat het weinig uit maakt of de realisten of de anti-realisten, de klassieke ontologische waarheidsgelovers of de pragmatici gelijk hebben, of desnoods die Williamson die stelt dat kennis de sleutel tot de waarheid is.
pi_87857337
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 19:48 schreef deelnemer2 het volgende:
Dat je niet buiten jezelf kunt treden, is wel een realiteit, maar daarmee is niet a priori duidelijk dat er niets mogelijk is. Mijn indruk is dat reele beperkingen vaak te omzeilen zijn, zoals de beperkingen van de zintuigen. Dat de wereld niet met zichzelf in tegenspraak is, zodat verschillende perspectieven te begrijpen zijn als het gevolg van verschillende gezichtspunten. Etc.
Ik heb nergens gesteld dat niets mogelijk is. De beperkingen van de zintuigen (en de taal, waarom ook niet?) kan ik voor lief nemen om vervolgens aan de slag te gaan. Of ik iets dan kan (en dus: of ik iets weet), blijkt in de praktijk. Jij leest in mijn kritsche noten een soort wetenschapskritiek, alsof ik stel dat de wetenschappen niet diep genoeg graven en het zich te makkelijk maken oid, begrijp ik het goed? Ik denk dat dat nu juist wel meevalt, maar dat het dan meer op de praktijk aan komt dan op eindeloos theoretiseren.
Ik bekritiseer eerder de filosofie, die meent dat het nodig is om te bepalen wat nu 'waar' is en wat niet.
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 06:10:01 #88
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_87859524
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 05:40 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Wat lul je man? Jij vroeg of iemand je een filosoof kon aantonen die niet van mening was dat hij de waarheid in pacht heeft. Ik geef je vervolgens een naam die je bewering onderuit haalt. Geef je ongelijk dan ook gewoon toe.
Ik heb je in eerste instantie ook gelijk willen geven, maar toen herinnerde ik me met wiens aanhangers ik het meest in conflict was, maar van wie eigenlijk mij niemand kon overtuigen van diens waarheid (op de religieuzen na, want die hebben tenminste nog standpunten waartegen je een bezwaar kunt inbrengen)... de anti- religieuzen...

Maar veel belangrijker; die Nietzsche aanhangers... zijn fanatieker dan welke volgeling ook van welke filosoof, en dat terwijl de 'kenners' zelf zeggen dat er hooguit 10 mensen zijn op deze wereld die Nietszche echt begrijpen, en velen van hen zelf erkennen dat zij hiervan zelf geen deel uitmaken.... Dan vraag ik me af hoeveel van deze fanaten dan echt verstand hebben van wat hij zegt.

En als Nietzsche zo onbegrepen is, heeft hij dan geen gedachten gehad over 'hoe zijn publiek zo makkelijk & duidelijk mogelijk te bereiken?"
Dat contrast heeft me verleid om op jouw mening in te gaan. :)
pi_87863086
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 01:11 schreef Sattyagraha het volgende:
Ik wil even een quote in deze discussie brengen.
[..]

Wat voor vruchten brengt jullie geloof voort? Dat is volgens Spinoza namelijk de lakmoesproef.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
De discussie gaat wat mij betreft over twee vragen:
1. Is een 'God eyed view' van de wereld mogelijk?
2. Waarom is dat belangrijk?

Het uitgangspunt is dat je deel uitmaakt van de wereld. In de wereld zijn betekent dat je er op geen enkele manier buiten kunt treden; dat je zelf volledig reduceerbaar bent tot de bouwstenen van de wereld.

Over vraag 1:

De natuurkundige mechanica en evolutieleer zijn voorbeelden van een 'God eyed view'. Het zijn voorstellingen van zaken, die de mens beschrijven als een deel van de wereld. Het zijn beschrijvingen zonder een gezichtspunt, want niemand ziet de wereld zo, louter door zijn ogen open te doen. Het zijn objectieve beschrijvingen omdat het subject gereduceerd wordt tot een object. Ze komen tot stand door de logica te ontdekken in iets, waar je van buitenaf tegenaan kunt kijken, en deze te generaliseren (de lijnen door te trekken). Een 'God eyed view' is de een constructie die van binnenuit wordt samengesteld.

Over vraag 2:

Zonder een objectieve voorstelling van zaken, wordt de wereld alleen gezien door de ogen van iemand. Ieder gezichtspunt leidt tot zijn eigen perspectief op de wereld. Ieder perspectief is gelijkwaardig. Alle verschillen van mening zijn onoplosbaar. Een objectieve voorstelling van zaken, mits deze reeel is, kan deze problemen oplossen. Het reduceren van individuele gezichtspunten tot een objectieve voorstelling van zaken, maakt deze gezichtspunten niet ongeldig; het beperkt alleen het geldigheidsbereik. Het heeft dus geen nadelen, maar alleen voordelen, tenzij de objectieve voorstelling van zaken onjuist is.

Het gaat om het scheiden van twee zienswijzen (de specifieke persoonsgebonden en de algemene objectieve zienswijze), die ieder hun eigen begrippenkader nodig hebben. Grote fouten zijn MI het gevolg van het verwarren van deze twee begrippenkaders. Een van beide begrippenkaders ongeldig verklaren is MI een ongeldige reductie.

[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer2 op 23-10-2010 12:49:24 ]
pi_87864813
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 12:31 schreef deelnemer2 het volgende:

[..]

De discussie gaat wat mij betreft over twee vragen:
1. Is een 'God eyed view' van de wereld mogelijk?
2. Waarom is dat belangrijk?

Het uitgangspunt is dat je deel uitmaakt van de wereld. In de wereld zijn betekent dat je er op geen enkele manier buiten kunt treden; dat je zelf volledig reduceerbaar bent tot de bouwstenen van de wereld.

Over vraag 1:

De natuurkundige mechanica en evolutieleer zijn voorbeelden van een 'God eyed view'. Het zijn voorstellingen van zaken, die de mens beschrijven als een deel van de wereld. Het zijn beschrijvingen zonder een gezichtspunt, want niemand ziet de wereld zo, louter door zijn ogen open te doen. Het zijn objectieve beschrijvingen omdat het subject gereduceerd wordt tot een object. Ze komen tot stand door de logica te ontdekken in iets, waar je van buitenaf tegenaan kunt kijken, en deze te generaliseren (de lijnen door te trekken). Een 'God eyed view' is de een constructie die van binnenuit wordt samengesteld.

Over vraag 2:

Zonder een objectieve voorstelling van zaken, wordt de wereld alleen gezien door de ogen van iemand. Ieder gezichtspunt leidt tot zijn eigen perspectief op de wereld. Ieder perspectief is gelijkwaardig. Alle verschillen van mening zijn onoplosbaar. Een objectieve voorstelling van zaken, mits deze reeel is, kan deze problemen oplossen. Het reduceren van individuele gezichtspunten tot een objectieve voorstelling van zaken, maakt deze gezichtspunten niet ongeldig; het beperkt alleen het geldigheidsbereik. Het heeft dus geen nadelen, maar alleen voordelen, tenzij de objectieve voorstelling van zaken onjuist is.

Het gaat om het scheiden van twee zienswijzen (de specifieke persoonsgebonden en de algemene objectieve zienswijze), die ieder hun eigen begrippenkader nodig hebben. Grote fouten zijn MI het gevolg van het verwarren van deze twee begrippenkaders. Een van beide begrippenkaders ongeldig verklaren is MI een ongeldige reductie.
Ik snap de twee perspectieven. Echter, het is onmogelijk om een van deze twee perspectieven te kiezen en de wereld alleen maar via dat perspectief te bekijken. Je kunt er niet omheen dat je altijd een subject blijft met een min of meer objectieve voorstelling van zaken. Uiteindelijk moet je dat min of meer objectieve wereldbeeld omzetten in handelingen, daden. Hier vloeien die twee gezichtspunten in elkaar over.

Zeker bij morele kwesties, ethiek is het onmogelijk objectief te blijven. Dit omdat een ethische kwestie aan de mens trekt, het werpt betrokkenheid en verantwoordelijkheid voor zich uit.

Je kunt prima, via de 'God eye view' redeneren en berekenen hoe ver de maan van de aarde staat zonder hier enig gevoel over te hebben. Hetzelfde geldt voor het kookpunt van water, de wet van de zwaartekracht etc. Je kunt er mee bezig zijn zonder je enig moment goed of slecht te voelen over deze waarheden.

Echter als je de krant open slaat en je leest een 'waarheid' over oorlog dan hebben de meeste mensen er direct een gevoel bij. Ze vinden het goed, we zijn een land aan het bevrijden, of ze vinden het fout, we zijn een onrechtmatige oorlog begonnen, we zijn een land aan het onderdrukken.

Dit 'gevoel' moet worden omgezet in daden: het steunen van de oorlog of er tegen demonstreren. In onze maatschappij vertaald zich dit bijvoorbeeld in stemmen op CDA in het ene geval of SP in het andere.
pi_87865377
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 13:44 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Ik snap de twee perspectieven. Echter, het is onmogelijk om een van deze twee perspectieven te kiezen en de wereld alleen maar via dat perspectief te bekijken. Je kunt er niet omheen dat je altijd een subject blijft met een min of meer objectieve voorstelling van zaken. Uiteindelijk moet je dat min of meer objectieve wereldbeeld omzetten in handelingen, daden. Hier vloeien die twee gezichtspunten in elkaar over.

Zeker bij morele kwesties, ethiek is het onmogelijk objectief te blijven. Dit omdat een ethische kwestie aan de mens trekt, het werpt betrokkenheid en verantwoordelijkheid voor zich uit.

Je kunt prima, via de 'God eye view' redeneren en berekenen hoe ver de maan van de aarde staat zonder hier enig gevoel over te hebben. Hetzelfde geldt voor het kookpunt van water, de wet van de zwaartekracht etc. Je kunt er mee bezig zijn zonder je enig moment goed of slecht te voelen over deze waarheden.

Echter als je de krant open slaat en je leest een 'waarheid' over oorlog dan hebben de meeste mensen er direct een gevoel bij. Ze vinden het goed, we zijn een land aan het bevrijden, of ze vinden het fout, we zijn een onrechtmatige oorlog begonnen, we zijn een land aan het onderdrukken.

Dit 'gevoel' moet worden omgezet in daden: het steunen van de oorlog of er tegen demonstreren. In onze maatschappij vertaald zich dit bijvoorbeeld in stemmen op CDA in het ene geval of SP in het andere.
Als je switcht van het deelnemersperspectief naar het waarheidsperspectief reduceer je een doel / waarde tot een feit. Dat is nodig om te begrijpen hoe waarden en doelstellingen ontstaan. Maar als feit in het waarheidsperspectief verliest een doelstelling / waarde zijn richtinggevende karakter.

Een ethisch perspectief vereist dat je voortdurend switcht tussen twee perspectieven, die niet onder één noemer geschaard kunnen worden. De overgangen deelnemersperspectief -> waarheidsperspectief (zelfoverstijging) en waarheidsperspectief -> deelnemersperspectief (zelfidentificatie) zijn twee transformaties die de bewegingswet vormen van de ethische verbeelding.

Zie Hoe verenig je de volgende twee perspectieven? (de openingspost en de posten 8 & 11).

[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer2 op 23-10-2010 14:28:42 ]
pi_87870004
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 17:47 schreef deelnemer2 het volgende:

[..]

Hoe wij dat doen is de vraag. Ik weet bijvoorbeeld niet wat bewustzijn is, behalve dat ik bewust aanwezig ben. Blijkbaar heeft iets (ik denk evolutionaire aanpassing) het zo geregeld dat je niet met niets begint. Zintuiglijke waarneming en logica zijn aangeboren. Het vermogen van een kind om een taal te leren, als het nog geen enkele taal kent, is ook zoiets. Daar kun je gebruik van maken als een goed startpunt. Als je dat niet doet mis een startpunt en blijf je rond redeneren.

In het alledaagse leven heb je geen moeite met het hebben van een voorstelling van de (huis, tuin en keuken) wereld. Er is voortdurend sprake van een relatie tussen voorstelling en werkelijkheid. (waar heb ik nou mijn sleutels neergelegd, net had ik ze nog, o ja.....). Hoe beter je voorstelling van de wereld wordt, hoe meer wegen naar Rome leiden. Dat kan leiden tot tegenspraken, reductie mogelijkheden, etc. En dan wordt het puzzelen met logica en feiten.

Ik heb ook geen bezwaar tegen de coherentie theorie van waarheid, als deze ook de interactie met de wereld omvat (want dan is er ook sprake van correspondentie). Ik heb er ook geen probleem mee, om kennisvorming als een afstemmingsproces te zien, vergelijkbaar met evolutie (ook dan resulteert het in correspondentie).

Je zult daarom een paar basale dingen moeten aannemen, zoals je dat eigenlijk impliciet allang doet:
1. Het bestaan van de wereld waar je deel vanuit maakt.
2. Causaliteit om de samenhang tussen, bijvoorbeeld, een waarneming van een object en het object zelf te kunnen begrijpen.
3....

Als je bewust deze aannamen maakt, dan spreekt men van metafysische aannamen.
Met alle respect maar je maakt hier nog niet duidelijk waar deze relaties en voorstellingen uit bestaan, hoe ze tot stand komen. Of bedoel je misschien de wijze waarop wij in de wereld staan die nog vooraf gaat aan de talige duiding? De directe ervaring van de wereld om ons heen? Zoals we ook geen taal nodig hebben om toch zonder poespas de trap op te kunnen lopen(?)
Maar wanneer het dat is wat je bedoelt dan heeft dat niet zozeer met waarheid te maken maar alles met de directe omgang met en ervaring van de werkelijkheid. Zoals de ervaring van een stomp op je neus waar noch onwaar is maar gewoon is.
Nogmaals, waarheid is per definitie een eigenschap van taal (zo hebben we alleen al woorden nodig om het te kunnen definiëren) en niet van de werkelijkheid daarbuiten.
pi_87870648
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 16:53 schreef RolloGreb het volgende:

Nogmaals, waarheid is per definitie een eigenschap van taal (zo hebben we alleen al woorden nodig om het te kunnen definiëren) en niet van de werkelijkheid daarbuiten.
Geef eens een definitie van waarheid zonder de werkelijkheid daarbuiten.
pi_87871150
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 17:13 schreef deelnemer2 het volgende:

[..]

Da's niet zo moeilijk:
Tarski's semantische waarheidstheorie.

Maar?
pi_87871809
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 17:13 schreef deelnemer2 het volgende:

[..]

Deze vraag doet het voorkomen alsof er zoiets zou bestaan als een valse werkelijkheid. Tenminste, dat haal ik eruit. Maar wat zou ik me überhaupt voor moeten stellen bij zo'n valse, onware werkelijkheid? Dat is net zo onzinnig als zeggen: 'ik ben mezelf niet'.
pi_87872497
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 17:26 schreef RolloGreb het volgende:

[..]

Da's niet zo moeilijk:
Tarski's semantische waarheidstheorie.

Maar?
Is er een bezwaar tegen de volgende mogelijkheid:
1. de objecttaal = de wereld en al zijn feiten
2. de metataal = onze taal

zie http://www.ditext.com/tarski/tarski.html

[ Bericht 11% gewijzigd door deelnemer2 op 23-10-2010 19:11:40 ]
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 18:15:22 #97
pi_87872753
quote:
1.gif Op zaterdag 23 oktober 2010 17:43 schreef RolloGreb het volgende:

[..]

Deze vraag doet het voorkomen alsof er zoiets zou bestaan als een valse werkelijkheid. Tenminste, dat haal ik eruit. Maar wat zou ik me überhaupt voor moeten stellen bij zo'n valse, onware werkelijkheid?
God heeft de aarde 6000 jaar geleden geschapen en dino-botten in de grond gestopt om ons geloof te testen.
pi_87873334
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 18:06 schreef deelnemer2 het volgende:

[..]

Is er een bezwaar tegen de volgende mogelijkheid:
1. de objecttaal = de wereld en al zijn feiten
2. de metataal = onze taal
Maar in dat geval kom je weer bij de aloude correspondentietheorie uit.
Tarski's theorie daarentegen bestaat uit uitspraken over uitspraken en heeft als zodanig zijn geldigheid louter binnen de formele wetenschappen.
pi_87873396
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 18:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

God heeft de aarde 6000 jaar geleden geschapen en dino-botten in de grond gestopt om ons geloof te testen.
Je verwart hier uitspraken over de werkelijkheid (theorie) met de werkelijkheid zelf (de standen van zaken).
pi_87873543
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 16:53 schreef RolloGreb het volgende:

[..]

Zoals de ervaring van een stomp op je neus waar noch onwaar is maar gewoon is.
Dan is die stomp onder je neus dus blijkbaar iets wat er wel is maar tegelijkertijd niet waar is.

Zo leer je nog eens nuttige dingen, die naar me schijnt ook heel goed praktisch toepasbaar zouden kunnen zijn in psychische therapieën, omdat allerlei nare, bijvoorbeeld fysieke ervaringen dan bij nader inzien niet waar zouden zijn, wat het belang ervan natuurlijk sterk relativeert, waarna zo’n cliënt dan weer opgewekt naar huis gaat.

Zo ziet men maar weer, dieper nadenken over dingen die op het eerste gezicht alleen maar theoretisch van belang zijn, en geen praktisch nut lijken te hebben, heeft vaak achteraf toch onvermoede praktische consequenties.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')