quote:Dat alles in je eigen bewustzijn bestaat is moeilijk te rijmen met het feit dat de wereld verdwijnt als je slaapt.Op vrijdag 22 oktober 2010 12:25 schreef Molurus het volgende:
Hoe ga jij bewijzen dat de solipsist het verkeerd heeft, deelnemer?
quote:Een (onafhankelijk van het bewustzijn bestaande) buitenwereld verduidelijkt je situatie als een deelnemer in de wereld. Het verduidelijkt het gevoel in een ruimte te zijn en in de stroom van de tijd. De wereld wordt een speelterrein waarin je leven zich ontvouwd. Het verduidelijkt het onderscheidt tussen jezelf en de ander. De ander krijgt dezelfde natuurlijke status als jezelf en wordt een medemens. Het verklaart je eigen bestaan in termen van de voortplanting binnen de menselijke soort. Daarom is de hypothese dat de buitenwereld onafhankelijk van jezelf bestaat, buitengewoon verhelderend en leidt het schrappen ervan tot een diepe vorm van desoriëntatie. Interactie met de onafhankelijk van jezelf bestaande buitenwereld, is voor een deelnemer in deze wereld een noodzakelijke bestaansvoorwaarde.
quote:Je maakt die aannnames toch. Dat is het beter om er bewust mee om te gaan.Op vrijdag 22 oktober 2010 12:35 schreef Molurus het volgende:
Moeilijk te rijmen, maar niet onmogelijk. En inderdaad, we hebben het over aannames die daarop gebaseerd zijn. Dat sluit niet uit dat de wereld geheel niet bestaat.
quote:Net als jij ga ik er vanuit dat de solipsist het fout heeft, anders zou het weinig zin hebben om deze discussie voort te zetten: jij zou dan tenslotte niet bestaan. En natuurlijk is het beter om daar bewust mee om te gaan.Op vrijdag 22 oktober 2010 12:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je maakt die aannnames toch. Dat is het beter om er bewust mee om te gaan.
quote:Antwoord op welke vraag?Op vrijdag 22 oktober 2010 02:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jij bedoelt met De Waarheid het antwoord kennen. Ik ga ervan uit, dat het bestaan van de wereld een voldoende voorwaarde is om het begrip 'waarheid' te definieren.
quote:We kunnen wel aannemen dat een absolute en objectieve waarheid is deze wereld niet zomaar beschikbaar is.Op vrijdag 22 oktober 2010 12:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Net als jij ga ik er vanuit dat de solipsist het fout heeft, anders zou het weinig zin hebben om deze discussie voort te zetten: jij zou dan tenslotte niet bestaan. En natuurlijk is het beter om daar bewust mee om te gaan.
Punt is: daarmee is er nog geen basis voor de bewering dat er een absolute en objectieve waarheid bestaat. Dat kunnen we eenvoudig nooit vaststellen.
quote:Je sprak over De Waarheid. Nu zijn er mensen die denken De Waarheid te kennen. Maar de discussie gaat over de vraag naar het begrip "waarheid" (De waarheid is een religieus concept").Op vrijdag 22 oktober 2010 12:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Antwoord op welke vraag?
quote:Menselijke waarneming is uiterst beperkt.Op vrijdag 22 oktober 2010 10:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Stevige uitspraak hoor, mijn model van de wereld is groter....
quote:Ik ben benieuwd het hoe en waarom van deze stelling.Op vrijdag 22 oktober 2010 12:55 schreef deelnemer het volgende:
Maar een puur semantische of sociologische theorie van waarheid is voor mij minder geloofwaardig.
quote:Neee, anderen hebben het de hele tijd over de waarheid (en dat ze die kennen).Op vrijdag 22 oktober 2010 12:59 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je sprak over De Waarheid. Nu zijn er mensen die denken De Waarheid te kennen. Maar de discussie gaat over de vraag naar het begrip "waarheid" (De waarheid is een religieus concept").
quote:Je argumenteerd voortdurend met gelovigen, die vaak een te vanzelfspekend denken de waarheid te kennen. Argumenteer je ook wel eens met mensen die een sterk relativistisch idee van waarheid hebben (zeg maar het hele idee verwerpen)?Op vrijdag 22 oktober 2010 13:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Neee, anderen hebben het de hele tijd over de waarheid (en dat ze die kennen).
quote:Je praat hier voordurend in objectieve zin over waarnemen, hersenen, er in werkelijkheid niet zijn. Wat bedoel je daar nog mee, als de wereld niet bestaat (alsof je uitspaken daarop betrekking hebben).Menselijke waarneming is uiterst beperkt.
Onze hersenen zijn gebouwd om verbanden te zien en daar zijn ze erg goed in, ook als die verbanden er in werkelijkheid niet zijn.
Het is de vraag of we vrije wil hebben. Het lijkt er op dat we onbewust beslissingen nemen die we achteraf in ons bewustzijn verklaren.
quote:Waarom zou je ergens over discussieren als je het met elkaar eens bent? Niets is saaier dan een debat tussen mensen die het met elkaar eens zijn.Op vrijdag 22 oktober 2010 13:12 schreef deelnemer het volgende:
Je argumenteerd voortdurend met gelovigen, die vaak een te vanzelfspekend denken de waarheid te kennen. Argumenteer je ook wel eens met mensen die een sterk relativistisch idee van waarheid hebben (zeg maar het hele idee verwerpen)?
quote:Ook dat is alweer een objectieve voorstelling van zaken.Op vrijdag 22 oktober 2010 13:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zou je ergens over discussieren als je het met elkaar eens bent? Niets is saaier dan een debat tussen mensen die het met elkaar eens zijn.
quote:Ehh, nee. Dat zo'n debat saai zou zijn is mijn mening. Geen objectieve waarheid.Op vrijdag 22 oktober 2010 13:16 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ook dat is alweer een objectieve voorstelling van zaken.
quote:Een 'debat voeren met mensen' kan ik me wel voorstellen, maar alleen in objectieve zin. Let op: niet de inhoud van het debat, maar het fenomeen van een debat voeren met mensen.Op vrijdag 22 oktober 2010 13:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehh, nee. Dat zo'n debat saai zou zijn is mijn mening. Geen objectieve waarheid.
quote:Ik zeg toch niet dat de wereld niet bestaat? Ik zeg dat de waarheid een religieus concept is.Op vrijdag 22 oktober 2010 13:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je argumenteerd voortdurend met gelovigen, die vaak een te vanzelfspekend denken de waarheid te kennen. Argumenteer je ook wel eens met mensen die een sterk relativistisch idee van waarheid hebben (zeg maar het hele idee verwerpen)?
Wat betekenen uitspraken als:
[..]
Je praat hier voordurend in objectieve zin over waarnemen, hersenen, er in werkelijkheid niet zijn. Wat bedoel je daar nog mee, als de wereld niet bestaat (alsof je uitspaken daarop betrekking hebben).
quote:Daar neem ik inderdaad aan dat dat (vooralsnog hypothetische) debat dan daadwerkelijk zou bestaan. Ik kan natuurlijk wel in elke uitspraak die nuance toevoegen, maar daarmee worden mijn reacties hier alleen maar onnodig lang en minder leesbaar (aangenomen dat die reacties werkelijk bestaan, etc).Op vrijdag 22 oktober 2010 13:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een 'debat voeren met mensen' kan ik me wel voorstellen, maar alleen in objectieve zin. Let op: niet de inhoud van het debat, maar het fenomeen van een debat voeren met mensen.
quote:Wat bedoel je dan met 'waar'?Op vrijdag 22 oktober 2010 13:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat de wereld niet bestaat? Ik zeg dat de waarheid een religieus concept is.
Ik denk dat we feiten kunnen leren kennen, maar dan moet je kritisch zijn en experimenteren en logica en kalibreren en controleren. Dat is niet wat erodome doet. Ze voelt lekkere dingen en het is prima.
Geen van beiden is de waarheid. De waarheid is een religieus concept. Het is een idee/stelling waar niet over gediscussieerd mag/hoeft te worden.
Je had het over een antwoord, maar op welke vraag dan?
quote:1 + 1 = 2 = waar
quote:Je eet van twee walletjes. Als het je uitkomt, maakt je gewoon gebruikt van objectieve voorstellingen van zaken, als iemand iets beweert waarin je niet gelooft, draai je de duimschroeven aan en moet diegene alles bewijzen. Als iemand je vraagt je positie de verduidelijken, draai je er omheen.Op vrijdag 22 oktober 2010 13:27 schreef Molurus het volgende:
PS:
deze is wel heel erg van toepassing hier:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |