abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87827240
Until the False is recognised as the False, Truth is Not .
pi_87827289
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 12:25 schreef Molurus het volgende:
Hoe ga jij bewijzen dat de solipsist het verkeerd heeft, deelnemer? :+
Dat alles in je eigen bewustzijn bestaat is moeilijk te rijmen met het feit dat de wereld verdwijnt als je slaapt.
Absolute waarheidsgaranties zijn onmogelijk. Daarom maakt je aannamen, om te kijken wat je daarmee kunt. Zoals ik al eerder heb gesteld:

quote:
Een (onafhankelijk van het bewustzijn bestaande) buitenwereld verduidelijkt je situatie als een deelnemer in de wereld. Het verduidelijkt het gevoel in een ruimte te zijn en in de stroom van de tijd. De wereld wordt een speelterrein waarin je leven zich ontvouwd. Het verduidelijkt het onderscheidt tussen jezelf en de ander. De ander krijgt dezelfde natuurlijke status als jezelf en wordt een medemens. Het verklaart je eigen bestaan in termen van de voortplanting binnen de menselijke soort. Daarom is de hypothese dat de buitenwereld onafhankelijk van jezelf bestaat, buitengewoon verhelderend en leidt het schrappen ervan tot een diepe vorm van desoriëntatie. Interactie met de onafhankelijk van jezelf bestaande buitenwereld, is voor een deelnemer in deze wereld een noodzakelijke bestaansvoorwaarde.
The view from nowhere.
pi_87827353
Moeilijk te rijmen, maar niet onmogelijk. En inderdaad, we hebben het over aannames die daarop gebaseerd zijn. Dat sluit niet uit dat de wereld geheel niet bestaat.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_87827442
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 12:35 schreef Molurus het volgende:
Moeilijk te rijmen, maar niet onmogelijk. En inderdaad, we hebben het over aannames die daarop gebaseerd zijn. Dat sluit niet uit dat de wereld geheel niet bestaat.
Je maakt die aannnames toch. Dat is het beter om er bewust mee om te gaan.
The view from nowhere.
pi_87827608
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 12:37 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je maakt die aannnames toch. Dat is het beter om er bewust mee om te gaan.
Net als jij ga ik er vanuit dat de solipsist het fout heeft, anders zou het weinig zin hebben om deze discussie voort te zetten: jij zou dan tenslotte niet bestaan. En natuurlijk is het beter om daar bewust mee om te gaan.

Punt is: daarmee is er nog geen basis voor de bewering dat er een absolute en objectieve waarheid bestaat. Dat kunnen we eenvoudig nooit vaststellen.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 12:52:49 #31
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_87827974
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 02:18 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Jij bedoelt met De Waarheid het antwoord kennen. Ik ga ervan uit, dat het bestaan van de wereld een voldoende voorwaarde is om het begrip 'waarheid' te definieren.
Antwoord op welke vraag?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_87828025
Geen idee, maar het antwoord is 42. :+
pi_87828073
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 12:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Net als jij ga ik er vanuit dat de solipsist het fout heeft, anders zou het weinig zin hebben om deze discussie voort te zetten: jij zou dan tenslotte niet bestaan. En natuurlijk is het beter om daar bewust mee om te gaan.

Punt is: daarmee is er nog geen basis voor de bewering dat er een absolute en objectieve waarheid bestaat. Dat kunnen we eenvoudig nooit vaststellen.
We kunnen wel aannemen dat een absolute en objectieve waarheid is deze wereld niet zomaar beschikbaar is.

Toch gebruiken we het woord waarheid veel. Dat is onvermijdelijk. Je kunt de evolutieleer niet voorstellen of uitleggen zonder het als een objectitieve voorstelling van zaken te presenteren. Bijvoorbeeld:Adaptatie aan wat? Daarna kun je dat nuanceren, maar leun je maar mooi wel op dat plaatje. Je kunt ook niet goed samenleven zonder het begrip 'objectiviteit'.

De correspondentie theorie van de waarheid biedt het meest duidelijke idee van wat je met het begrip 'waar' bedoeld. Daar is een veel op af te dingen, want er is geen sprake van een simpele 1 op 1 constatering. Ook de coherentie theorie van waarheid is zinnig. Maar een puur semantische of sociologische theorie van waarheid is voor mij minder geloofwaardig.
The view from nowhere.
pi_87828190
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 12:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Antwoord op welke vraag?
Je sprak over De Waarheid. Nu zijn er mensen die denken De Waarheid te kennen. Maar de discussie gaat over de vraag naar het begrip "waarheid" (De waarheid is een religieus concept").
The view from nowhere.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:02:18 #35
pi_87828261
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 10:47 schreef erodome het volgende:

[..]

Stevige uitspraak hoor, mijn model van de wereld is groter....
Menselijke waarneming is uiterst beperkt.
Onze hersenen zijn gebouwd om verbanden te zien en daar zijn ze erg goed in, ook als die verbanden er in werkelijkheid niet zijn.
Het is de vraag of we vrije wil hebben. Het lijkt er op dat we onbewust beslissingen nemen die we achteraf in ons bewustzijn verklaren.

Alleen al om deze zaken betekent je verhaal helemaal niets. Je voelt iets, hebt vermoedens....

Nogmaals, ik begrijp je positie, ik snap je gedachten. Uit het feit dat je mijn metafoor van een feest met magie en speakers letterlijk neemt, blijkt dat jij mijn positie niet snapt. Dat jij als jongeling geleerd hebt dat .... betekend niets omdat je eerder schreef dat je als heel jong kind al wist wat de waarheid was.

En aan dat romantische prettige gevoel hou je vast.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_87828385
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 12:55 schreef deelnemer het volgende:
Maar een puur semantische of sociologische theorie van waarheid is voor mij minder geloofwaardig.
Ik ben benieuwd het hoe en waarom van deze stelling.
'That Rollo Greb is the greatest, most wonderful of all. (...) Man, he's the end! You see, if you go like him all the time you'll finally get it.' 'Get what?' 'IT! IT!''
Jack Kerouac, On the Road
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:07:07 #37
pi_87828423
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 12:59 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je sprak over De Waarheid. Nu zijn er mensen die denken De Waarheid te kennen. Maar de discussie gaat over de vraag naar het begrip "waarheid" (De waarheid is een religieus concept").
Neee, anderen hebben het de hele tijd over de waarheid (en dat ze die kennen).
pi_87828615
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Neee, anderen hebben het de hele tijd over de waarheid (en dat ze die kennen).
Je argumenteerd voortdurend met gelovigen, die vaak een te vanzelfspekend denken de waarheid te kennen. Argumenteer je ook wel eens met mensen die een sterk relativistisch idee van waarheid hebben (zeg maar het hele idee verwerpen)?

Wat betekenen uitspraken als:

quote:
Menselijke waarneming is uiterst beperkt.
Onze hersenen zijn gebouwd om verbanden te zien en daar zijn ze erg goed in, ook als die verbanden er in werkelijkheid niet zijn.
Het is de vraag of we vrije wil hebben. Het lijkt er op dat we onbewust beslissingen nemen die we achteraf in ons bewustzijn verklaren.
Je praat hier voordurend in objectieve zin over waarnemen, hersenen, er in werkelijkheid niet zijn. Wat bedoel je daar nog mee, als de wereld niet bestaat (alsof je uitspaken daarop betrekking hebben).
The view from nowhere.
pi_87828662
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:12 schreef deelnemer het volgende:
Je argumenteerd voortdurend met gelovigen, die vaak een te vanzelfspekend denken de waarheid te kennen. Argumenteer je ook wel eens met mensen die een sterk relativistisch idee van waarheid hebben (zeg maar het hele idee verwerpen)?
Waarom zou je ergens over discussieren als je het met elkaar eens bent? Niets is saaier dan een debat tussen mensen die het met elkaar eens zijn.
pi_87828739
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom zou je ergens over discussieren als je het met elkaar eens bent? Niets is saaier dan een debat tussen mensen die het met elkaar eens zijn.
Ook dat is alweer een objectieve voorstelling van zaken.
The view from nowhere.
pi_87828751
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:16 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ook dat is alweer een objectieve voorstelling van zaken.
Ehh, nee. Dat zo'n debat saai zou zijn is mijn mening. Geen objectieve waarheid.
pi_87828856
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehh, nee. Dat zo'n debat saai zou zijn is mijn mening. Geen objectieve waarheid.
Een 'debat voeren met mensen' kan ik me wel voorstellen, maar alleen in objectieve zin. Let op: niet de inhoud van het debat, maar het fenomeen van een debat voeren met mensen.
The view from nowhere.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:24:08 #43
pi_87828998
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 13:12 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wat betekenen uitspraken als:
[..]

Je praat hier voordurend in objectieve zin over waarnemen, hersenen, er in werkelijkheid niet zijn. Wat bedoel je daar nog mee, als de wereld niet bestaat (alsof je uitspaken daarop betrekking hebben).
Ik zeg toch niet dat de wereld niet bestaat? Ik zeg dat de waarheid een religieus concept is.

Ik denk dat we feiten kunnen leren kennen, maar dan moet je kritisch zijn en experimenteren en logica en kalibreren en controleren. Dat is niet wat erodome doet. Ze voelt lekkere dingen en het is prima.

Geen van beiden is de waarheid. De waarheid is een religieus concept. Het is een idee/stelling waar niet over gediscussieerd mag/hoeft te worden.

Je had het over een antwoord, maar op welke vraag dan?
pi_87829007
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:20 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Een 'debat voeren met mensen' kan ik me wel voorstellen, maar alleen in objectieve zin. Let op: niet de inhoud van het debat, maar het fenomeen van een debat voeren met mensen.
Daar neem ik inderdaad aan dat dat (vooralsnog hypothetische) debat dan daadwerkelijk zou bestaan. Ik kan natuurlijk wel in elke uitspraak die nuance toevoegen, maar daarmee worden mijn reacties hier alleen maar onnodig lang en minder leesbaar (aangenomen dat die reacties werkelijk bestaan, etc).

Wat mij betreft mag je die ongeschreven nuance in gedachten overal toevoegen. ;) Hoef ik dat niet te doen.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:24:32 #45
pi_87829016
- prutspost -
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:27:05 #46
pi_87829098
- weer mis! :( -
pi_87829126
PS:

deze is wel heel erg van toepassing hier:

pi_87829221
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik zeg toch niet dat de wereld niet bestaat? Ik zeg dat de waarheid een religieus concept is.

Ik denk dat we feiten kunnen leren kennen, maar dan moet je kritisch zijn en experimenteren en logica en kalibreren en controleren. Dat is niet wat erodome doet. Ze voelt lekkere dingen en het is prima.

Geen van beiden is de waarheid. De waarheid is een religieus concept. Het is een idee/stelling waar niet over gediscussieerd mag/hoeft te worden.

Je had het over een antwoord, maar op welke vraag dan?
Wat bedoel je dan met 'waar'?
The view from nowhere.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:34:25 #49
pi_87829353
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 13:30 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wat bedoel je dan met 'waar'?
1 + 1 = 2 = waar
Jupiter is een planeet, dat is waar.

Wat is de waaheid? En op welke vraag wil je nou antwoord?
pi_87829461
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 13:27 schreef Molurus het volgende:
PS:

deze is wel heel erg van toepassing hier:

Je eet van twee walletjes. Als het je uitkomt, maakt je gewoon gebruikt van objectieve voorstellingen van zaken, als iemand iets beweert waarin je niet gelooft, draai je de duimschroeven aan en moet diegene alles bewijzen. Als iemand je vraagt je positie de verduidelijken, draai je er omheen.
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')