quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 21:38 schreef sneakypete het volgende:Aan een bekende met de natuurkunde (deelnemer) vraag ik nu: Wat is de status van je spreken nu we zouden kunnen zeggen dat alles in de wereld te reduceren valt tot mechanica (een hoofdstuk uit jouw natuurkundeboek, ongetwijfeld)?
Als alles mechanica is (hoe ontkracht je dit??) wat is dan de zin van jouw spreken?
Dit zeg ik niet omdat ik het leuk vind om moeilijk te doen. Integendeel. Een uitweg zie ik graag
Mijn oplossing voor dit probleem is beide perspectieven (WP en DP) te beschouwen als complementair. Ze zijn niet onder een noemer te brengen, maar beide zijn reeel. Dat vereist een voordurend switchen. Dat switchen doe je vast zelf ook.
Hieronder volgt nog de lange uitleg (want het is een moeilijk probleem).Bij het onderscheidt tussen het WP en het DP ontstaat onenigheid rond de vraag welk perspectief fundamenteel is en welke afgeleidt. In het WP staat de waarheid centraal. Een onpersoonlijk mechanisme vormt de basis van ons leven. Het WP kun je ontmaskeren door het te psychologiseren (dan noem je het een behoefte om alles te verklaren). In DP staat de persoonlijke verlossing centraal. Het streven naar doelstellingen vormt de betekenis van ons leven. Het DP kun je ontmaskeren door het te objectiveren (dan noem je het een projectie). Elk perspectief kan het andere perspectief zijn nederige plaats wijzen binnen het eigen perspectief.
Zelfidentificatie is een reductie het WP tot het DP.Het WP is uiteindelijk niet meer dan een gedachte in je eigen hoofd (een voorstelling van zaken). Een instrument bedoeld om het leven te dienen. Ziedaar, de herintroductie van de wereld, met al zijn feiten, als dienaar van de belevingswereld. Als je je eigen DP voor de realiteit aanziet, dan smeert je jezelf uit over de hele wereld (een projectie). Dat begrijpen, betekent nog niet dat je het ook kunt laten. Je zult toch interpreteren en oordelen, en de wereld in zijn ware gedaante zien, stelt hoge eisen aan je mogelijkheden tot objectiviteit. De bron van alle projecties, is je eigen gezichtspunt, welke logisch voortvloeit uit je eigen concrete bestaan. Als de bron van je projecties samenvalt met je eigen lichaam, dan wordt het moeilijk om ervan af te zien. Om iedere projectie te vermijden, moet je een manier zien te vinden om 1) waar te nemen, zonder je eigen zintuigen te gebruiken, 2) na te denken, zonder je eigen hersenen te gebruiken en 3) motieven te hebben, zonder je eigen lichaam in te schakelen.
Het gezichtspunt van de deelnemer is als de sluier van Maya die onvermijdelijk over de wereld wordt gelegd. De mens is de maat van alle dingen, want het is de mens die meet en weegt naar zijn eigen maatstaven. De wereld heeft van zichzelf geen betekenis of doel. Het zijn allemaal deelnemers projecties. Je persoonlijke belangen doorbreken het objectieve perspectief, dat van nature onpersoonlijk en belangeloos is. Een persoonlijk belang betekent dat je samenvalt met een klein onderdeel van een groter geheel. Dat onderdeel is voor jou belangrijker dan de rest bij elkaar. Je wel en wee wordt door vele zaken niet geraakt. Die zaken zie je gemakkelijk over het hoofd. Een zaak die voor jou wel en wee bepalend is, kun je niet over het hoofd zien. Het maakt een groot verschil of jij met jouw hamer op jouw duim slaat, of dat de buurman met zijn hamer op zijn duim slaat. Als je de exclusieve identificatie met jezelf zou kunnen loslaten, zou dit verschil verdwijnen.
Zelfoverstijging is een reductie van het DP tot het WP.Als de wereld wordt gezien en begrepen in termen van het WP, dan wordt de innerlijke subjectieve belevingservaring van de deelnemer, met al zijn betekenissen, gereduceerd tot een objectieve ontwikkeling van feiten in de wereld. Daarmee identificeer je jezelf met een WP, terwijl je de wereld niet bent. Je kunt jezelf alleen zinvol identificeren met jouw DP, want je bent slechts een deelnemer. Het DP kan niet volledig in lijn worden gebracht met een WP, zonder het DP geweld aan te doen. Nihilisme is het gevolg, als een deelnemer zich teveel identificeert met een wetenschappelijke invulling van het WP en zijn objectieve bewegingswetten. In de waarheid leven, is leven aan gene zijde van de menselijke natuur. Als een middeleeuwse monnik die probeert naar Gods wil te leven, en zichzelf zondig noemt en straft, bij iedere neiging die daarvan afwijkt.
Samenstelling van beide perspectievenAls we proberen de beide reducties (DP -> WP en WP -> DP) samen te stellen tot één overkoepelend perspectief dan verzand je in een oneindige lus:
…….. DP -> WP -> DP -> WP -> DP -> WP -> DP -> WP -> DP -> WP -> DP …….
Zelfoverstijging / zelfidentificatie is een overgang (switch) van het ene perspectief naar het andere. De overgang bestaat uit het binnenste buiten keren van het perspectief: het omvattende wordt het omvatte en omgekeerd. In de wereld ben je slechts een stofje, maar in je eigen alledaagse leventje ben je het middelpunt.
In een WP denk je in termen van feiten en reduceer je het DP tot een feitelijke ontwikkeling. In het DP denk je in termen van doelen en reduceer het WP tot een instrument. Beiden strijden om het primaat. Welk van de twee perspectieven is het beste? Kiezen tussen deze perspectieven is niet goed, want beide perspectieven zijn reëel. Het DP is reëel omdat je een deelnemer in de wereld bent. Het WP is reëel omdat je zelf slechts een stukje van de wereld bent. Je moet niet kiezen, maar juist voortdurend switchen. De twee perspectieven vullen elkaar aan. Het DP is identificerend (je moet deelnemer zijn om een DP te kunnen zien) en het WP is objectiverend (je moet er van buitenaf tegenaan kijken om het WP te kunnen zien).
Perspectiefwisselingen behoren tot de fenomenologie van denken. Het switchen tussen perspectieven, zoals een DP en het WP, is zo oud als de mensheid. Als er maar twee de perspectieven zijn, dan kan de keuze voor een perspectief kan niet gradueel zijn. Dan is het een gestalt psychologische switch tussen twee discrete logisch coherente interpretaties. De mentale switch tussen het DP en het WP is heel gewoon. Bijvoorbeeld, als je naar een speelfilm kijkt, kun je zelf identificeren met de hoofdrolspeler en meeleven. Maar men kan ook naar een film kijken als een buitenstaander, die let op de acteerprestaties, camerastanden etc. Het is moeilijk om tegelijkertijd op beide manieren naar een film te kijken. Dat is een natuurlijke deelnemersbeperking. Maar je kunt wel switchen tussen het ene en het andere perspectief.
Noch het DP alleen, noch het WP alleen, geeft een volledige beschrijving van onze werkelijkheid. Beide perspectieven zijn een onontkoombaar aspect van je bestaan en toch besta je maar één keer. Het zijn twee perspectieven op één en dezelfde werkelijkheid. Ieder perspectief vertelt je iets belangrijks over jezelf en beide perspectieven zijn in hoge mate complementair. Het WP vertelt je hoe de wereld eruit ziet, wat je mogelijkheden zijn. Het DP vertelt je wat belangrijk is, waar je naartoe wilt (je gevoel voor richting). Het conceptueel integreren van deze twee perspectieven bestaat uit het zoeken naar de correspondentie tussen beide.
[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 16-08-2010 15:41:14 ]