quote:De twee uitspraken zijn definities.Op vrijdag 22 oktober 2010 13:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
1 + 1 = 2 = waar
Jupiter is een planeet, dat is waar.
Wat is de waaheid? En op welke vraag wil je nou antwoord?
quote:Het is alleen maar jouw invulling. Ik zie die paar dingen die ik over de wereld weet niet als De Waarheid.Op vrijdag 22 oktober 2010 13:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De twee uitspraken zijn definities.
De meeste mensen gaan ervan uit dat de wereld bestaat. Dat uitspraken die overeenstemmen met de wereld waar zijn. Daarom kun je in objectieve termen over de wereld praten. Dat is een invulling van het begrip 'waarheid'.
quote:Jouw definitie van waarheid is slechts een persoonlijke voorkeur.Deze invulling is niet typisch religieus, tenzij jij het zo definieert.
quote:Welnee, ik beweer nergens dat er zoiets is als een absolute objectieve waarheid. Het bedrijven van wetenschap vereist dat ook helemaal niet. (!) Zoals ik al meermalen heb gezegd: wetenschap gaat over de waarschijnlijkheid van waarnemingen. Of die waarnemingen echt bestaan of betrekking hebben op iets dat werkelijk bestaat is helemaal niet relevant.Op vrijdag 22 oktober 2010 13:37 schreef deelnemer het volgende:
Je eet van twee walletjes. Als het je uitkomt, maakt je gewoon gebruikt van objectieve voorstellingen van zaken, als iemand iets beweert waarin je niet gelooft, draai je de duimschroeven aan en moet diegene alles bewijzen. Als iemand je vraagt je positie de verduidelijken, draai je er omheen.
quote:Wat bedoel je met waarschijnlijkheid. Er wordt in de evolutieleer een objectieve voorstelling van zaken bij elkaar gepuzzeld. Het zoeken naar een voorstelling zodat de puzzelstukjes in elkaar passen, is een betere beschrijving van hetgeen men doet, dan waarschijnlijkheden bepalen. Er wordt niet 1000x hetzelfde experiment verricht om de statistiek te verbeteren. Het inductie probleem is ook onverslaanbaar. Net als het solipsisme vereist het een aanname. De aanname dat je iets kunt vaststellen met een meting. De theorie is nodig om niet willekeurig maar wat te meten.Op vrijdag 22 oktober 2010 13:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Welnee, ik beweer nergens dat er zoiets is als een absolute objectieve waarheid. Het bedrijven van wetenschap vereist dat ook helemaal niet. (!) Zoals ik al meermalen heb gezegd: wetenschap gaat over de waarschijnlijkheid van waarnemingen. Of die waarnemingen echt bestaan of betrekking hebben op iets dat werkelijk bestaat is helemaal niet relevant.
quote:Je blijft maar praten over de waarheidsinhoud. Het gaat over de betekenis van het begrip 'waarheid'. Wat bedoel je met 'dingen die ik over de wereld weet'.Op vrijdag 22 oktober 2010 13:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is alleen maar jouw invulling. Ik zie die paar dingen die ik over de wereld weet niet als De Waarheid.
[..]
Jouw definitie van waarheid is slechts een persoonlijke voorkeur.
quote:Waarheid is een religieus begrip.Op vrijdag 22 oktober 2010 14:04 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je blijft maar praten over de waarheidsinhoud. Het gaat over de betekenis van het begrip 'waarheid'.
quote:Feiten en mechanismen.Wat bedoel je met 'dingen die ik over de wereld weet'.
quote:Jupiter allicht maar Pluto heeft onderhand afgedaan planeet te zijn.Op vrijdag 22 oktober 2010 13:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jupiter is een planeet, dat is waar.
quote:Omdat een semantische waarheidstheorie het feit dat taal het medium is, waarin wij ons iets bewust voorstellen en beschrijven, gebruikt als een totaliteit. Maar wij bestaan fysiek en interacteren fysiek met de wereld. Dat overstijgt taal.Op vrijdag 22 oktober 2010 14:10 schreef RolloGreb het volgende:
Wat is de reden waarom je weinig verwacht van een semantische waarheidstheorie?
quote:Is dat niet gewoon jouw interpretatie van wat Dennett daar vertelt? Dat kan ook mogelijk verklaren waarom jij vindt dat hij die twee niet helder uit elkaar trekt en ze ook niet als zodanig benoemt.Op vrijdag 22 oktober 2010 14:11 schreef deelnemer het volgende:
Molurus, is je al opgevallen dat Dennet ook een onderscheidt maakt tussen een deelnemersperspectief en een waarheidsperspectief (ook al noemt hij dat niet zo)? In de video Het grote F&L video topic.
Hij legt uit dat determinisme een vrijheid samen gaan. Maar hoe?
Determinsme geldt binnen het waarheidsperspectief. Maar in het deelmerspectief is er dan nog steeds handelingsvrijheid mogelijk. Je kunt een steen ontwijken of ervoor kiezen dat niet te doen.
Dennet trekt het niet helder uit elkaar. Daarom zijn sommige mensen in de zaal ook niet overtuigt.
quote:Hij zegt er is naar één toekomst. Als jij een steen ontwijkt is die toekomst anders. Maar als je uitgaat van deteminisme ligt alles vast. Ook of jij wel of niet duikt. De deterministische omschrijving omvat de deelnemer en deze kan er niet buiten treden.Op vrijdag 22 oktober 2010 14:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon jouw interpretatie van wat Dennett daar vertelt? Dat kan ook mogelijk verklaren waarom jij vindt dat hij die twee niet helder uit elkaar trekt en ze ook niet als zodanig benoemt.
quote:Waarheid is meer dan alleen dat.Op vrijdag 22 oktober 2010 14:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waarheid is een religieus begrip.
quote:Dat kan waar zijn maar is het dan de waarheid?Op vrijdag 22 oktober 2010 14:28 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Bijv. "Het is waar dat Piet niet zo goed tegen drank kan dus schenk hem maar geen meer in".
quote:Nee, jij houdt vast aan het idee dat het wel zo zal zitten bij mij, wat ik ook zal zeggen wat daartegenin gaat zal je mening niet veranderen, je zit stokvast in wat jij vindt dat de waarheid is over hoe ik in elkaar steek op dit gebied.Op vrijdag 22 oktober 2010 13:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Menselijke waarneming is uiterst beperkt.
Onze hersenen zijn gebouwd om verbanden te zien en daar zijn ze erg goed in, ook als die verbanden er in werkelijkheid niet zijn.
Het is de vraag of we vrije wil hebben. Het lijkt er op dat we onbewust beslissingen nemen die we achteraf in ons bewustzijn verklaren.
Alleen al om deze zaken betekent je verhaal helemaal niets. Je voelt iets, hebt vermoedens....
Nogmaals, ik begrijp je positie, ik snap je gedachten. Uit het feit dat je mijn metafoor van een feest met magie en speakers letterlijk neemt, blijkt dat jij mijn positie niet snapt. Dat jij als jongeling geleerd hebt dat .... betekend niets omdat je eerder schreef dat je als heel jong kind al wist wat de waarheid was.
En aan dat romantische prettige gevoel hou je vast.
quote:Daar ben ik het geheel mee eens. Het zou immers ook wel moeilijk zijn om dat te ontkennen en gelukkig maar.Op vrijdag 22 oktober 2010 14:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Omdat een semantische waarheidstheorie het feit dat taal het medium is, waarin wij ons iets bewust voorstellen en beschrijven, gebruikt als een totaliteit. Maar wij bestaan fysiek en interacteren fysiek met de wereld. Dat overstijgt taal.
quote:Ik heb liever een instrumentele opvatting van de taal, dan een instumentele opvatting van de waarheid.Op vrijdag 22 oktober 2010 14:28 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
(wetenschap moet zichzelf als instrumentalistisch opvatten) temeer daar elke waarheidsopvatting een historisch contingent gegeven is. M.a.w. welke waarheidstheorie je ook wenst te laten prevaleren boven de ander, de waarheid van de theorie zelf die je aanhangt volgt nooit uit theorie zelf.
quote:Waarheid is een uitspraak over de relatie tussen de wereld en de voorstelling van de wereld. Waarheid als een eigenschap van de taal beschouwen is circulair. Je heb een vast punt nodig. De onafhankelijk bestaande wereld is de maatstaf. Dat is een aanname, net zoals je uit het solipsisme ontsnapt met deze aanname. De wereld kun je blijven bevragen (door metingen te doen). Je raak zo niet individueel of collectief in jezelf gevangen.Op vrijdag 22 oktober 2010 14:34 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Daar ben ik het geheel mee eens. Het zou immers ook wel moeilijk zijn om dat te ontkennen en gelukkig maar.
Wel denk ik dat je het waarheidsbegrip daarmee heel erg oprekt en nogal mistig maakt om erover te kunnen spreken. Je gaf bijv. eerder aan nog wel wat te verwachten van de correspondentietheorie maar ook deze spitst zich toch echt uitsluitend toe op de taal. Immers, in de gangbare waarheidstheorieën is waarheid uitsluitend een eigenschap van taal en niet van de wereld 'daarbuiten'. Je kunt van een baksteen zelf niet zeggen dat deze waar of onwaar is maar je kunt wel zeggen dat deze of gene steen een baksteen is en dat deze uitspraak vervolgens waar of onwaar is.
quote:De waarheid...Op vrijdag 22 oktober 2010 14:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat kan waar zijn maar is het dan de waarheid?
quote:Voordat ik hier verder op inga maar hoe moet ik me deze relatie precies voorstellen? Hoe en aan de hand waarvan maken we A) deze relatie en B) deze voorstelling van de wereld?Op vrijdag 22 oktober 2010 14:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Waarheid is een uitspraak over de relatie tussen de wereld en de voorstelling van de wereld.
quote:Dat is dus bullshit, dat is jouw idee erbij, omdat mijn conclusie's niet passen bij jouw conclusie's ga je maar net doen alsof ik niet nadenk over zaken en dingen maar gewoon volg zonder te willen weten hoe het nu werkelijk zit.Op vrijdag 22 oktober 2010 13:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat de wereld niet bestaat? Ik zeg dat de waarheid een religieus concept is.
Ik denk dat we feiten kunnen leren kennen, maar dan moet je kritisch zijn en experimenteren en logica en kalibreren en controleren. Dat is niet wat erodome doet. Ze voelt lekkere dingen en het is prima.
Geen van beiden is de waarheid. De waarheid is een religieus concept. Het is een idee/stelling waar niet over gediscussieerd mag/hoeft te worden.
Je had het over een antwoord, maar op welke vraag dan?
quote:Nee. Ik zit niet vast. Ik claim namelijk niet de waarheid te kennen.Op vrijdag 22 oktober 2010 14:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, jij houdt vast aan het idee dat het wel zo zal zitten bij mij, wat ik ook zal zeggen wat daartegenin gaat zal je mening niet veranderen, je zit stokvast in wat jij vindt dat de waarheid is over hoe ik in elkaar steek op dit gebied.
quote:Ja het is wel anders. Mijn werkelijkheid (ik ben niet religieus, dus gebruik ik het woord "waarheid" niet)Het is niet perse een romantisch of prettig gevoel, het is niet anders dan hoe jij je voelt onder wat jij onderschrijft als de meest aannemelijke waarheid.
quote:Het verklaart waarom het moeilijk is om slechte gewoontes af te leren, en hoe je dat toch kan doen. Maar dat is vanwege de werking van je hersenen, en niet vanwege de eenheid van het universum.Dat je het onderbewuste aanhaald is wel een leuke, veel soorten spiritualiteit gaan over dat onderbewuste meer in het bewuste vlak brengen, je bewust worden van de processen die leiden tot oa beslissingen, daar meester over worden en zo de schepper van je eigen leven te worden.
quote:Je bent juist wel stellig, want jij kent de waarheid. Ik zeg niet dat ik de waarheid ken, ik ben dus niet stellig. Ik kan alleen heel stellig jouw positie verklaren en plaatsen.Ja ik voel, ja ik vermoed, dat betekend niet dat ik het daarbij laat, oh ik voel zus en zo dus is het zo, nee het is een ik voel zus en zo en ga onderzoeken hoe het zit, ga kijken wat dat betekend.
Ik ben niet zoals jij dat ik zo stellig ben met zaken waar niemand echt zeker weet.
quote:jouw conclusies passen uitstekend binnen mijn conclusies. Ik weet dat je wel nadenkt, maar je uitgangspunten zijn niet goed en je bent niet kritisch genoeg. Als het voelt te kloppen is het al goed, terwijl bij mij daar pas het onderzoek begint.Op vrijdag 22 oktober 2010 14:48 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is dus bullshit, dat is jouw idee erbij, omdat mijn conclusie's niet passen bij jouw conclusie's ga je maar net doen alsof ik niet nadenk over zaken en dingen maar gewoon volg zonder te willen weten hoe het nu werkelijk zit.
quote:Religie en ideologie is in mijn wereld hetzelfde. Menselijke waarneming en feiten zijn totaal verschillende dingen in mijn wereld.De waarheid is geen religieus concept, het is een menselijk concept, altijd al heeft de mens gezocht naar "de waarheid", daar zijn evenveel manieren voor uitgevonden als dat er mensen zijn, altijd wordt gezocht naar een grond om die waarneming mee te verklaren, omdat alleen waarneming niet genoeg is.
quote:Ik scherm met feiten en logica, niet met de waarheid. Ik ondergraaf de stellige bewering van gelovigen dat ze de waarheid kennen. Jij interpreteert dat als "Papierversnipperaars waarheid" omdat jij behoefte hebt aan een waarheid. En je kan je niet voorstellen dat dat voor iemand anders anders kan zijn.Waarom zelf komen met de waarheid is dat er geen grote waarheid bestaat en dan problemen hebben met iemand die zegt de waarheid voor mij is dat er logica zit in een bepaalde levensvisie?
Alleen dat bewijst al dat waarheid geen regieus concept is, want je schermt er zelf net zo hard mee, harder als menig gelovige die dan iig het nog geloof noemt wat geen weten is.
quote:Je bent dus gewoon een beetje bitter, tja, dat kan, is naar voor je, maar is wat je zelf kiest.Op vrijdag 22 oktober 2010 14:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Ik zit niet vast. Ik claim namelijk niet de waarheid te kennen.
[..]
Ja het is wel anders. Mijn werkelijkheid (ik ben niet religieus, dus gebruik ik het woord "waarheid" niet)
is koud, hard en pijnlijk, en aan het eind vergetelheid. Mijn wereld is helemaal niet prettig. Dus ik voel me heel anders dan jij.
[..]
Het verklaard waarom het moeilijk is om slechte gewoontes aan te leren, en hoe je dat toch kan doen. Maar dat is vanwege de werking van je hersenen, en niet vanwege de eenheid van het universum.
[..]
Je bent juist wel stellig, want jij kent de waarheid. Ik zeg niet dat ik de waarheid ken, ik ben dus niet stellig. Ik kan alleen heel stellig jouw positie verklaren en plaatsen.
quote:Nou zie je wel?Op vrijdag 22 oktober 2010 15:04 schreef erodome het volgende:
[..]
Je bent dus gewoon een beetje bitter,
quote:Op vrijdag 22 oktober 2010 15:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als jij mijn positie probeert te verklaren kom je niet verder dan
- Hij snapt het niet
- Hij ziet het niet
- Hij wil het niet accepteren
- Hij zit vast in zijn eigen waarheid
- hij wil alleen maar boos trappen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |