abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87814102
Hier maar weer verder. (Deel 1: Discussiėren met (on)gelovigen )

quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 22:35 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Veel wordt ontdekt door speculatief te denken. In de natuurkunde worden theorien ontwikkeld, zonder dat er veel data aan te pas komt. Het maakt gebruikt van logica. Het is een tegenhanger van metingen verrichten. Hebben jullie niet teveel een datagedreven idee van wetenschap.
Theorieen gebaseerd op geen enkele vorm van waarneming? Lijkt me heel sterk, maar wellicht zou je daar eens voorbeelden van kunnen geven.

In herinnering:

De wetenschappelijke methode
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 22:52:29 #2
172669 Papierversnipperaar
Cafeļne is ook maar een drug.
pi_87814264
Zullen we de discussie over De Waarheid hier doen?

Waar ging het vorige topic ook al weer over? :@
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_87814532
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 22:48 schreef Molurus het volgende:
Hier maar weer verder. (Deel 1: Discussiėren met (on)gelovigen )
[..]

Theorieen gebaseerd op geen enkele vorm van waarneming? Lijkt me heel sterk, maar wellicht zou je daar eens voorbeelden van kunnen geven.

In herinnering:

De wetenschappelijke methode
1. De Dirac vergelijking (relativische generalisatie van de schrodinger vergelijking)
2. De chromoquantum dynamica

zie:
The view from nowhere.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 23:14:34 #4
pi_87815065
quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 22:59 schreef deelnemer het volgende:

[..]

1. De Dirac vergelijking (relativische generalisatie van de schrodinger vergelijking)
gebaseerd op het werk van Wolfgang Pauli, hij heeft dat werk vast waargenomen.
quote:
Veroorzaakt door waargenomen atomaire deeltjes (protonen) die om verklaring vroegen.

En quantummechanica zelf is natuurlijk ontstaan door waargenomen tekortkomingen in de speciale relativiteitstheorie.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_87815103
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 23:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

gebaseerd op het werk van Wolfgang Pauli, hij heeft dat werk vast waargenomen.
[..]

Veroorzaakt door waargenomen atomaire deeltjes (protonen) die om verklaring vroegen.

En quantummechanica zelf is natuurlijk ontstaan door waargenomen tekortkomingen in de speciale relativiteitstheorie.
andere topic?
The view from nowhere.
pi_87815109
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 22:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Zullen we de discussie over De Waarheid hier doen?

Waar ging het vorige topic ook al weer over? :@
De OP:
Discussiėren met (on)gelovigen

Afentoe ontspoort het bijna, maar het valt op zich, zeker voor een discussie over dit onderwerp, eigenlijk nog wel mee.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 23:21:28 #7
pi_87815315
De OP van het vorige topic, door user SlevinX
quote:
Heren, Dames en Fokkers.

Veel topics gaan over een onderdeel van het geloof en eindigen altijd in een eindeloze discussie tussen gelovigen en ongelovigen.
Dit topic is er voor de mensen die in discussie willen met elkaar over waarom God wel of niet zal bestaan. Ik wil goede argumenten horen en goede statements.
Het is niet de bedoeling om elkaar zwart te maken en uit te schelden.

Laten we kijken hoe lang we het volhouden.

Ik zal beginnen met een statement:

Er zijn meerdere geloven en gelovigen die hun leven wijden aan een bepaalde godheid. Neem de christenen en de boedisten bijvoorbeeld. Zij geloven beide andere dingen.
1 van de 2 zal hoe dan ook een leven leiden op basis van een leugen. 1 van de 2 heeft het 100% zeker FOUT. Jij als gelovigen kan het dus fout hebben.
pi_87855310
quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2010 22:59 schreef deelnemer het volgende:

[..]

zie:

Relativistische QM, en kwantumveldentheorie, heeft natuurlijk wel fenomenologische input. Een voorbeeldje is bijvoorbeeld dat de kans behouden is in de Schrodingervergelijking. Er kunnen dus geen deeltjes ontstaan of verdwijnen. Als je dus een relativistische vergelijking wilt opschrijven zoals de Dirac vergelijking weet je dat je dit niet wilt.
pi_87855366
quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2010 23:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Dat lijkt me sterk. QM is ontstaan in 1900, toen Planck de UV catastrofe bleek te kunnen oplossen door energie te kwantiseren. Dat was 5 jaar voordat Einstein zijn speciale relativiteitstheorie opschreef.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je bij deze uitspraak komt.
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 01:44:26 #10
pi_87857768
quote:
1.gif Op zaterdag 23 oktober 2010 00:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk. QM is ontstaan in 1900, toen Planck de UV catastrofe bleek te kunnen oplossen door energie te kwantiseren. Dat was 5 jaar voordat Einstein zijn speciale relativiteitstheorie opschreef.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je bij deze uitspraak komt.
Het was een wilde gok :P

Maar er lag dus een een geconstateerd probleem ten grondslag aan QM. Die kwam niet uit de lucht vallen alsof een filosoof niets te doen had en dacht laat ik eens een volledig fictieve nieuwe soort natuurkunde bedenken.
pi_87889580
Ik ben ook erg benieuwd naar die theorieėn uit de OP. :Y
  zondag 24 oktober 2010 @ 11:18:49 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_87889837
Ik denk dat deelnemer refereert naar dingen als m-theory.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_87891476
Dat is wel erg duidelijjk als je het goed doorleest :{
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_87892140
Snaartheorie, en uiteindelijk M theorie, hebben natuurlijk wel waarnemingen als input. Ze moeten uiteindelijk Yang Mills theorie en de algemene relativiteitstheorie kunnen reproduceren, en op basis daarvan worden ze ontwikkeld.

En om het simpeler te houden; snaartheorie is kwantummechanisch. De KM is een theorie die via waarnemingen is gepostuleerd, anders zouden we nooit op die theorie gekomen zijn. Dus stellen dat snaartheorie geen waarnemingen als input heeft en puur op logica is gebaseerd is een vreemde uitspraak.
pi_87894557
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 12:41 schreef Haushofer het volgende:
Snaartheorie, en uiteindelijk M theorie, hebben natuurlijk wel waarnemingen als input. Ze moeten uiteindelijk Yang Mills theorie en de algemene relativiteitstheorie kunnen reproduceren, en op basis daarvan worden ze ontwikkeld.

En om het simpeler te houden; snaartheorie is kwantummechanisch. De KM is een theorie die via waarnemingen is gepostuleerd, anders zouden we nooit op die theorie gekomen zijn. Dus stellen dat snaartheorie geen waarnemingen als input heeft en puur op logica is gebaseerd is een vreemde uitspraak.
Voor de goede orde. Dit topic is een voortzetting van het topic 'Discussiėren met (on)gelovigen'.

Daarnaast is een nieuw topic gestart, naar aanleiding van het topic 'Discussiėren met (on)gelovigen', namelijk het topic 'De Waarheid is een religieus concept'.

Dat gaf wat verwarring. De eerste posten van dit topic horen niet in dit topic thuis, maar in het topic 'De Waarheid is een religieus concept'.

Deelnemer heeft nooit beweert dat logica alleen, zonder waarneming, tot een goede theorie leidt. Hij beweert alleen dat het idee van kennisontwikkeling te simpel wordt voorgesteld met: meten = weten. Natuurkundige theorieen getuigen van dermate hoge logische samenhang, dat puur vanuit logica alleen, soms vergaande generalisatie worden gegokt en juist blijken te zijn. Een sterke logische samenhang maakt een beperkte hoeveelheid data voldoende om een theorie op te stellen. Eigenlijk geldt dat voor de gehele ontwikkeling van de natuurkundige mechanica: weinig data, veel logica.

Om een ijktheorie (zoals QED) te formuleren hoef je alleen de locale symmetrie te kennen. Een minimale hoeveelheid data kan voldoende zijn om de juiste symmetrie groep te kiezen. Een beschrijving van de sterke kernkracht (QCD) is 'vrij goedkoop' verkregen.

Aanleiding is de discussie met Sneakypete in 'Friek polemiek'. De natuurkundige mechanica gaat uit van een theoretisch raamwerk dat MI een vorm van metafysica is. Terwijl Sneakypete metafysica gelijk wil stellen met onzin, om zo de gehele filosofie als onzin te kunnen bestempelen. Daarbij beweert hij ook dat de filosofie nergens gebruikt maken van emperie, omdat ze zelf niets meten.

Maar deze discussie kan beter worden voortgezet in het andere topic.

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer2 op 24-10-2010 14:52:18 ]
pi_88087849
Discussiėren met (on)gelovigen biedt de mogelijkheid om de wereld vanuit een ander gezichtspunt te zien.
The view from nowhere.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 23:51:17 #17
pi_88088795
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 23:30 schreef deelnemer het volgende:
Discussiėren met (on)gelovigen biedt de mogelijkheid om de wereld vanuit een ander gezichtspunt te zien.
Voor ongelovigen, ja. ;)
pi_88105216
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 23:30 schreef deelnemer het volgende:
Dat was ook de reden dat ik het topic opende. De hobbyheks was een goed voorbeeld, Nooit van gehoord. Alleen ben ik benieuwd naar de praktische invullen van persoontje.
"Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht" - Iemand ergens
pi_88148075
zelf vind ik het boedhisme het mooiste geloof en dat geloof ik zelf ook. kheb ook de bijbel gelezen maar ik vond het toch een beetje raar een beetje zo van: als je niet geloofd zal je eerst gepijnigd worden in de onderwereld,en bij de eerse wederopstanding van zesus ga je naar de hell omdat je niet vergeven bent van je zonden. dat is eigenlijk zieltjes winen op basis van angst,daarom geloof ik het niet.(ik kan het natuurlijk fout hebben). boedisme gaat na je dood gewoon uit van je karma en word je opnieuw geboren.(hoeft niet per se als mens).
Born free... taxed to death
pi_88152949
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 18:55 schreef ScreamerT7 het volgende:
zelf vind ik het boedhisme het mooiste geloof en dat geloof ik zelf ook. kheb ook de bijbel gelezen maar ik vond het toch een beetje raar een beetje zo van: als je niet geloofd zal je eerst gepijnigd worden in de onderwereld,en bij de eerse wederopstanding van zesus ga je naar de hell omdat je niet vergeven bent van je zonden. dat is eigenlijk zieltjes winen op basis van angst,daarom geloof ik het niet.(ik kan het natuurlijk fout hebben). boedisme gaat na je dood gewoon uit van je karma en word je opnieuw geboren.(hoeft niet per se als mens).
Waarheid op basis van keuze vind ik echt iets raars.
waarover men niet spreken kan, daarover moet men zwijgen.
pi_88156798
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 21:13 schreef Gubbe85 het volgende:

[..]

Waarheid op basis van keuze vind ik echt iets raars.
Waarheid op basis van keuze is gewoon het volgen van een gekozen ideologie die gezien word als waarheid.
En waarheid is in contradictie met onwaarheid, als het onware waar is dan is het ware onwaar.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:25:32 #22
253273 Im.Kant.
Heeft een kaasboer.
pi_88157047
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 23:17 schreef Godfokt het volgende:

[..]

Waarheid op basis van keuze is gewoon het volgen van een gekozen ideologie die gezien word als waarheid.
En waarheid is in contradictie met onwaarheid, als het onware waar is dan is het ware onwaar.
Je kan de waarheid niet kiezen. Als de waarheid onzeker is kan je kiezen voor het meest redelijke.
"Dat je pretendeert een kaasboer te hebben wijst al op behoorlijke zelfoverschatting" - Wijnand_Bierenstein
pi_88158192
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 23:25 schreef Im.Kant. het volgende:

[..]

Je kan de waarheid niet kiezen. Als de waarheid onzeker is kan je kiezen voor het meest redelijke.
Waarheid is altijd subjectief en 'De waarheid' niet bestaand.
Enkel het werkelijke is... en die kunnen we niet kiezen.
  zondag 31 oktober 2010 @ 00:07:55 #24
253273 Im.Kant.
Heeft een kaasboer.
pi_88158488
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 00:01 schreef Godfokt het volgende:

[..]

Waarheid is altijd subjectief en 'De waarheid' niet bestaand.
Enkel het werkelijke is... en die kunnen we niet kiezen.
Hoe kan je je jouw theorie dan als het ware presenteren? Er is één waarheid. 2 + 2 is nooit 5. De aarde is rond. Er bestaat een maan. De aarde werd absoluut niet geschapen in 6 dagen. Allemaal feiten die op een onfeilbare manier beredeneerd kunnen worden. Je kan er verder niet redelijkerwijs verder over discuissiėren(hoewel dat wel wordt gepoogd door sommige gelovigen :') ), omdat het bewijs ervoor te sterk is.

Over de relativiteitstheorie van Einstein, dat is misschien subjectief. Daarom heet het ook een theorie. Een mogelijke verklaring voor iets. Wetenschap geeft een onfeilbare verklaring voor iets. Sterker dan enig geloof ooit kan zijn.
"Dat je pretendeert een kaasboer te hebben wijst al op behoorlijke zelfoverschatting" - Wijnand_Bierenstein
pi_88165034
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 00:07 schreef Im.Kant. het volgende:

[..]

Hoe kan je je jouw theorie dan als het ware presenteren? Er is één waarheid. 2 + 2 is nooit 5. De aarde is rond. Er bestaat een maan. De aarde werd absoluut niet geschapen in 6 dagen. Allemaal feiten die op een onfeilbare manier beredeneerd kunnen worden. Je kan er verder niet redelijkerwijs verder over discuissiėren(hoewel dat wel wordt gepoogd door sommige gelovigen :') ), omdat het bewijs ervoor te sterk is.

Over de relativiteitstheorie van Einstein, dat is misschien subjectief. Daarom heet het ook een theorie. Een mogelijke verklaring voor iets. Wetenschap geeft een onfeilbare verklaring voor iets. Sterker dan enig geloof ooit kan zijn.
Waarom zou ik een theorie presenteren? feiten zoals je opnoemt kun je waarheid noemen maar zelf schaar ik ze onder werkelijkheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')