quote:Theorieen gebaseerd op geen enkele vorm van waarneming? Lijkt me heel sterk, maar wellicht zou je daar eens voorbeelden van kunnen geven.Op donderdag 21 oktober 2010 22:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Veel wordt ontdekt door speculatief te denken. In de natuurkunde worden theorien ontwikkeld, zonder dat er veel data aan te pas komt. Het maakt gebruikt van logica. Het is een tegenhanger van metingen verrichten. Hebben jullie niet teveel een datagedreven idee van wetenschap.
quote:1. De Dirac vergelijking (relativische generalisatie van de schrodinger vergelijking)Op donderdag 21 oktober 2010 22:48 schreef Molurus het volgende:
Hier maar weer verder. (Deel 1: Discussiėren met (on)gelovigen )
[..]
Theorieen gebaseerd op geen enkele vorm van waarneming? Lijkt me heel sterk, maar wellicht zou je daar eens voorbeelden van kunnen geven.
In herinnering:
De wetenschappelijke methode
quote:gebaseerd op het werk van Wolfgang Pauli, hij heeft dat werk vast waargenomen.Op donderdag 21 oktober 2010 22:59 schreef deelnemer het volgende:
[..]
1. De Dirac vergelijking (relativische generalisatie van de schrodinger vergelijking)
quote:Veroorzaakt door waargenomen atomaire deeltjes (protonen) die om verklaring vroegen.2. De chromoquantum dynamica
quote:andere topic?Op donderdag 21 oktober 2010 23:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
gebaseerd op het werk van Wolfgang Pauli, hij heeft dat werk vast waargenomen.
[..]
Veroorzaakt door waargenomen atomaire deeltjes (protonen) die om verklaring vroegen.
En quantummechanica zelf is natuurlijk ontstaan door waargenomen tekortkomingen in de speciale relativiteitstheorie.
quote:De OP:Op donderdag 21 oktober 2010 22:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Zullen we de discussie over De Waarheid hier doen?
Waar ging het vorige topic ook al weer over?
quote:Heren, Dames en Fokkers.
Veel topics gaan over een onderdeel van het geloof en eindigen altijd in een eindeloze discussie tussen gelovigen en ongelovigen.
Dit topic is er voor de mensen die in discussie willen met elkaar over waarom God wel of niet zal bestaan. Ik wil goede argumenten horen en goede statements.
Het is niet de bedoeling om elkaar zwart te maken en uit te schelden.
Laten we kijken hoe lang we het volhouden.
Ik zal beginnen met een statement:
Er zijn meerdere geloven en gelovigen die hun leven wijden aan een bepaalde godheid. Neem de christenen en de boedisten bijvoorbeeld. Zij geloven beide andere dingen.
1 van de 2 zal hoe dan ook een leven leiden op basis van een leugen. 1 van de 2 heeft het 100% zeker FOUT. Jij als gelovigen kan het dus fout hebben.
quote:Relativistische QM, en kwantumveldentheorie, heeft natuurlijk wel fenomenologische input. Een voorbeeldje is bijvoorbeeld dat de kans behouden is in de Schrodingervergelijking. Er kunnen dus geen deeltjes ontstaan of verdwijnen. Als je dus een relativistische vergelijking wilt opschrijven zoals de Dirac vergelijking weet je dat je dit niet wilt.Op donderdag 21 oktober 2010 22:59 schreef deelnemer het volgende:
[..]
1. De Dirac vergelijking (relativische generalisatie van de schrodinger vergelijking)
2. De chromoquantum dynamica
zie:
quote:Dat lijkt me sterk. QM is ontstaan in 1900, toen Planck de UV catastrofe bleek te kunnen oplossen door energie te kwantiseren. Dat was 5 jaar voordat Einstein zijn speciale relativiteitstheorie opschreef.Op donderdag 21 oktober 2010 23:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En quantummechanica zelf is natuurlijk ontstaan door waargenomen tekortkomingen in de speciale relativiteitstheorie.
quote:Het was een wilde gokOp zaterdag 23 oktober 2010 00:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk. QM is ontstaan in 1900, toen Planck de UV catastrofe bleek te kunnen oplossen door energie te kwantiseren. Dat was 5 jaar voordat Einstein zijn speciale relativiteitstheorie opschreef.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je bij deze uitspraak komt.
quote:Voor de goede orde. Dit topic is een voortzetting van het topic 'Discussiėren met (on)gelovigen'.Op zondag 24 oktober 2010 12:41 schreef Haushofer het volgende:
Snaartheorie, en uiteindelijk M theorie, hebben natuurlijk wel waarnemingen als input. Ze moeten uiteindelijk Yang Mills theorie en de algemene relativiteitstheorie kunnen reproduceren, en op basis daarvan worden ze ontwikkeld.
En om het simpeler te houden; snaartheorie is kwantummechanisch. De KM is een theorie die via waarnemingen is gepostuleerd, anders zouden we nooit op die theorie gekomen zijn. Dus stellen dat snaartheorie geen waarnemingen als input heeft en puur op logica is gebaseerd is een vreemde uitspraak.
quote:Voor ongelovigen, ja.Op donderdag 28 oktober 2010 23:30 schreef deelnemer het volgende:
Discussiėren met (on)gelovigen biedt de mogelijkheid om de wereld vanuit een ander gezichtspunt te zien.
quote:Dat was ook de reden dat ik het topic opende. De hobbyheks was een goed voorbeeld, Nooit van gehoord. Alleen ben ik benieuwd naar de praktische invullen van persoontje.Op donderdag 28 oktober 2010 23:30 schreef deelnemer het volgende:
Discussiėren met (on)gelovigen biedt de mogelijkheid om de wereld vanuit een ander gezichtspunt te zien.
Waarheid op basis van keuze vind ik echt iets raars.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 18:55 schreef ScreamerT7 het volgende:
zelf vind ik het boedhisme het mooiste geloof en dat geloof ik zelf ook. kheb ook de bijbel gelezen maar ik vond het toch een beetje raar een beetje zo van: als je niet geloofd zal je eerst gepijnigd worden in de onderwereld,en bij de eerse wederopstanding van zesus ga je naar de hell omdat je niet vergeven bent van je zonden. dat is eigenlijk zieltjes winen op basis van angst,daarom geloof ik het niet.(ik kan het natuurlijk fout hebben). boedisme gaat na je dood gewoon uit van je karma en word je opnieuw geboren.(hoeft niet per se als mens).
Waarheid op basis van keuze is gewoon het volgen van een gekozen ideologie die gezien word als waarheid.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 21:13 schreef Gubbe85 het volgende:
[..]
Waarheid op basis van keuze vind ik echt iets raars.
Je kan de waarheid niet kiezen. Als de waarheid onzeker is kan je kiezen voor het meest redelijke.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 23:17 schreef Godfokt het volgende:
[..]
Waarheid op basis van keuze is gewoon het volgen van een gekozen ideologie die gezien word als waarheid.
En waarheid is in contradictie met onwaarheid, als het onware waar is dan is het ware onwaar.
Waarheid is altijd subjectief en 'De waarheid' niet bestaand.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 23:25 schreef Im.Kant. het volgende:
[..]
Je kan de waarheid niet kiezen. Als de waarheid onzeker is kan je kiezen voor het meest redelijke.
Hoe kan je je jouw theorie dan als het ware presenteren? Er is één waarheid. 2 + 2 is nooit 5. De aarde is rond. Er bestaat een maan. De aarde werd absoluut niet geschapen in 6 dagen. Allemaal feiten die op een onfeilbare manier beredeneerd kunnen worden. Je kan er verder niet redelijkerwijs verder over discuissiėren(hoewel dat wel wordt gepoogd door sommige gelovigenquote:Op zondag 31 oktober 2010 00:01 schreef Godfokt het volgende:
[..]
Waarheid is altijd subjectief en 'De waarheid' niet bestaand.
Enkel het werkelijke is... en die kunnen we niet kiezen.
Waarom zou ik een theorie presenteren? feiten zoals je opnoemt kun je waarheid noemen maar zelf schaar ik ze onder werkelijkheid.quote:Op zondag 31 oktober 2010 00:07 schreef Im.Kant. het volgende:
[..]
Hoe kan je je jouw theorie dan als het ware presenteren? Er is één waarheid. 2 + 2 is nooit 5. De aarde is rond. Er bestaat een maan. De aarde werd absoluut niet geschapen in 6 dagen. Allemaal feiten die op een onfeilbare manier beredeneerd kunnen worden. Je kan er verder niet redelijkerwijs verder over discuissiėren(hoewel dat wel wordt gepoogd door sommige gelovigen), omdat het bewijs ervoor te sterk is.
Over de relativiteitstheorie van Einstein, dat is misschien subjectief. Daarom heet het ook een theorie. Een mogelijke verklaring voor iets. Wetenschap geeft een onfeilbare verklaring voor iets. Sterker dan enig geloof ooit kan zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |