quote:Ow ja ik zie hetOp vrijdag 22 oktober 2010 15:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
Je bent dus gewoon een beetje bitter,
Nou zie je wel?
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 15:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als jij mijn positie probeert te verklaren kom je niet verder dan
- Hij snapt het niet
- Hij ziet het niet
- Hij wil het niet accepteren
- Hij zit vast in zijn eigen waarheid
- hij wil alleen maar boos trappen
-Hij is verbitterd
[..]
quote:Je zegt toch zelf dat het een kutwereld is, sorry, maar dat is een bitter wereldbeeld, ik ken ook echte feitenmensen die juist de mogelijkheden zien en de erg veel vreugde halen uit feitelijke kennis van hoe dingen in elkaar steken.
quote:Dat zijn toch echt jouw eigen woorden....Ja het is wel anders. Mijn werkelijkheid (ik ben niet religieus, dus gebruik ik het woord "waarheid" niet)
is koud, hard en pijnlijk, en aan het eind vergetelheid. Mijn wereld is helemaal niet prettig. Dus ik voel me heel anders dan jij.
quote:Nee, dat is een realistisch wereldbeeld. Ik voel me prettig met een realistisch wereldbeeld. De meeste mensen willen niet alleen dromen, maar ook anderen dwingen mee te dromen. Daar gaat het fout. Ik gun iedereen zijn wereldbeeld, maar doe niet alsof het de werkelijkheid is, laat staan De Waarheid.Op vrijdag 22 oktober 2010 15:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Je zegt toch zelf dat het een kutwereld is, sorry, maar dat is een bitter wereldbeeld,\
quote:Helaas hebben gelovigen geen enkele moeite om hun voorkeuren in wetten om te zetten.,daarmee wil jij(in discussie, gelukkig ben je niet van plan er wetten over te maken)
quote:Hoe wij dat doen is de vraag. Ik weet bijvoorbeeld niet wat bewustzijn is, behalve dat ik bewust aanwezig ben. Blijkbaar heeft iets (ik denk evolutionaire aanpassing) het zo geregeld dat je niet met niets begint. Zintuiglijke waarneming en logica zijn aangeboren. Het vermogen van een kind om een taal te leren, als het nog geen enkele taal kent, is ook zoiets. Daar kun je gebruik van maken als een goed startpunt. Als je dat niet doet mis een startpunt en blijf je rond redeneren.Op vrijdag 22 oktober 2010 14:47 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Voordat ik hier verder op inga maar hoe moet ik me deze relatie precies voorstellen? Hoe en aan de hand waarvan maken we A) deze relatie en B) deze voorstelling van de wereld?
quote:Je zou in dat licht kunnen opmerken dat bij Nietzsche het postmodernisme begonnen is, zij het dat er ook in Nietzsche´s schrijven heel wat romantiek doorklinkt natuurlijk. ´Er zijn geen feiten´ is overigens een quasi uitspraak natuurlijk. Je zou wel kunnen zeggen dat ´feiten´ veranderlijk zijn. Zij staan niet zo vast als het lijkt. Ook zag Nietzsche in dat je je niet van jezelf kunt losrukken en dus ook niet objectief over de wereld kunt spreken. Ook daar is het oppassen geblazen, het moet immers geen excuus zijn voor het doen van lukrake uitspraken of handelingen. Het brengt de mens in het betere geval wat meer zelfspot bij.Op vrijdag 22 oktober 2010 05:00 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Wat dacht je van Nietzsche en zijn perspectivisme?
Volgens Nietzsche bestaat een 'juist' wereldbeeld niet; waarheden zijn 'illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn', aldus Nietzsche. Een 'absoluut' perspectief is onmogelijk: alle observaties en oordelen zijn door de mens bemiddeld. De wereld 'is' zoals de mens ernaar kijkt: al onze ideen, observaties en oordelen worden bepaald door ons perspectief - en zijn dus nooit 'objectief', maar altijd 'subjectief' van aard. In de essay Over waarheid en leugen in buiten-morele zin (1873) schrijft Nietzsche dan ook enigszins bombastisch: 'Er zijn geen feiten, slechts interpretaties.' Morele waarheden, zegt hij, zijn niets anders dan uitingen van een 'wil tot macht': pogingen om jouw persoonlijke opvattingen 'waar' te lijken om ze op die manier aan anderen op te dringen.
quote:Dat is geen realistisch wereldbeeld, dat is een heel erg beperkt wereldbeeld papiertje en ik kan niets met hoe je normaal dan wel in het leven zou staan, ik kan alleen wat met wat je hier schrijft.Op vrijdag 22 oktober 2010 15:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, dat is een realistisch wereldbeeld. Ik voel me prettig met een realistisch wereldbeeld. De meeste mensen willen niet alleen dromen, maar ook anderen dwingen mee te dromen. Daar gaat het fout. Ik gun iedereen zijn wereldbeeld, maar doe niet alsof het de werkelijkheid is, laat staan De Waarheid.
Daarnaast sta ik heel positief in mijn realistische wereld. Ik zie veel meer mogelijkheden dan jij omdat ik me niet laat beperken door de grenzen van een droomwereld. Je zou met krullende tenen van genot naar me luisteren, net als naar die andere feitenmensen.
Je verward jouw emotionele kijk op mijn realiteit, met mijn emotionele houding naar die realiteit. Wederom projectie.
[..]
Helaas hebben gelovigen geen enkele moeite om hun voorkeuren in wetten om te zetten.,
quote:Dat is duidelijk. Je kunt ook stellen dat je niets op zichzelf kunt begrijpen, omdat alles met elkaar samenhangt. Toch is een veel kennis mogelijk. Een vallende steen kun je redelijk op zichzelf bestuderen. Stukjes van de wereld kun je van buitenaf bestuderen. Door alle relaties tussen een subsysteem en de rest van de wereld constant te houden, isoleer je het van zijn omgeving. Het valt dus reuze mee.Op vrijdag 22 oktober 2010 18:50 schreef sneakypete het volgende:
De reden is simpel, je bent aan jezelf gebonden. Je kunt niet even uit jezelf treden en de wereld overzien hoe die IS, buiten jouzelf om.
quote:Nee, het is een ruimer wereldbeeld waarin ik alle feiten accepteer (maar meer ook niet) en waarin ik jouw wereldbeeld kan verklaren.Op vrijdag 22 oktober 2010 19:33 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is geen realistisch wereldbeeld, dat is een heel erg beperkt wereldbeeld papiertje
quote:Maar je hebt er wel een oordeel overen ik kan niets met hoe je normaal dan wel in het leven zou staan, ik kan alleen wat met wat je hier schrijft.
quote:Dat snap ik.Ik vind mijn wereldbeeld de werkelijkheid, zelfs jouw werkelijkheid, ik accepteer dat jij er anders over denkt en zal je buiten dit soort discussie's nooit lastig vallen met jouw in mijn ogen beperkte wereldbeeld.
quote:Nee. Ik heb geen compleet wereldbeeld. Ik accepteer de feiten voor zover ze bekend zijn en ik accepteer dat we vooral heel veel niet weten. Ik trek geen conclusies uit wat ik niet weet. Dus mijn positie is niet dezelfde als van jou.Maar andersom geld PRESIES hetzelfde, jij hebt jouw wereldbeeld, zo steekt de wereld in elkaar volgens jou en iedereen leeft in die werkelijkheid ook al zien ze het zelf anders, net als bij mij zal je me verder niet lastig vallen met jouw wereldbeeld buiten dit soort discussie's om.
quote:Jouw wereldbeeld is voor mij in het geheel niet onbegrijpelijk. Ik kan het je zelfs uitleggen (lees maar terug) maar jij accepteert die uitleg niet omdat ie niet in jouw wereldbeeld past. Andersom past jouw uitleg over mijn wereldbeeld (bitter, begrenst) wel in mijn wereldbeeld. Ik accepteer die uitleg niet als waarheid (zie mijn uitleg) maar ik begrijp wel waarom jij zo denkt.Dat jij de werkelijkheid niet ziet zoals ik is voor mij net zo onbegrijpelijk als het voor jou is dat ik jouw werkelijkheid niet zo zie.
quote:Wat voor vruchten brengt jullie geloof voort? Dat is volgens Spinoza namelijk de lakmoesproef.In 1670 schreef Spinoza het volgende:
"Aangezien de denkwijzen van mensen verschillen, zodanig dat sommigen gemakkelijker dan anderen de een of andere vorm van geloof omarmen, want wat de een leidt tot gebed kan de ander tot spotternij leiden, concludeer ik, dat iedereen vrij zou moeten zijn om voor zichzelf de basis van zijn overtuiging te kiezen, en dat geloof alleen zou moeten worden beoordeeld op de vruchten die het voortbrengt."
quote:Ik ga je toch even plagen. Natuurlijk kan iemands visie op 'de waarheid' van invloed zijn. In die zin zijn er implicaties. Maar als ik dit essay lees, lees ik vooral een opsomming aan visies die in de praktijk weinig verschil zullen maken.Op vrijdag 22 oktober 2010 20:31 schreef Friek_ het volgende:
Puur afgaande op de TT klopt het sowieso niet. Over het begrip 'waarheid' wordt ook genoeg gefilosofeerd in de analytische filosofie. Neem alleen al eens een kijkje op deze Stanford Encyclopedia of Philosophy-lemma. Het is wel een heel ingewikkeld concept en snap het zelf ook nog niet zo goed. Wat waar is heeft nogal wat implicaties op allerlei terreinen (wetenschap, politiek, objectiviteit, etc.).
quote:Iets is waar omdat het iets beschrijft zoals het is. En hoe is het dan? Dat wordt nergens vermeld. Hoe bepaal ik nu of iets is? Of iets waar is, of of iets is, da's twee varianten op hetzelfde natuurlijk. Het onderscheid is zinloos.The basic idea of the correspondence theory is that what we believe or say is true if it corresponds to the way things actually are—to the facts.
quote:Alleen heb je dan natuurlijk nog niets gezegd, enkel geconstateerd dat mensen ophouden met zich afvragen of iets waar is, wanneer ze aannemen dat het waar is. Dat is een cirkelredenering natuurlijk.For example, Peirce is usually understood as holding the view that:
Truth is the end of inquiry.
quote:Wat maakt het eigenlijk uit of de wereld nu objectief bestaat of niet? Gesteggel blijft er toch wel. Omgekeerd is het ook zo dat als je ontkent dat de wereld objectief bestaat, onafhankelijk van de beschrijvingen, je net zo min een knoop hebt doorgehakt. Je zult je gewoon blijven afvragen: hoe zit het nu?The key features of realism, as we will take it, are that:
1.The world exists objectively, independently of the ways we think about it or describe it.
2.Our thoughts and claims are about that world.
quote:Oké, dus het draait niet om 'de waarheid', maar eigenliijk is het een kwestie van knowledge, doorgaans bij ons bekend als: kennis.Whether or not assertion has such constitutive rules is, of course, controversial. But among those who accept that it does, the place of truth in the constitutive rules is itself controversial. The leading alternative, defended by Williamson (1996), is that knowledge, not truth, is fundamental to the constitutive rules of assertion. Williamson defends an account of assertion based on the rule that one must assert only what one knows.
quote:Ik heb nergens gesteld dat niets mogelijk is. De beperkingen van de zintuigen (en de taal, waarom ook niet?) kan ik voor lief nemen om vervolgens aan de slag te gaan. Of ik iets dan kan (en dus: of ik iets weet), blijkt in de praktijk. Jij leest in mijn kritsche noten een soort wetenschapskritiek, alsof ik stel dat de wetenschappen niet diep genoeg graven en het zich te makkelijk maken oid, begrijp ik het goed? Ik denk dat dat nu juist wel meevalt, maar dat het dan meer op de praktijk aan komt dan op eindeloos theoretiseren.Op vrijdag 22 oktober 2010 19:48 schreef deelnemer2 het volgende:
Dat je niet buiten jezelf kunt treden, is wel een realiteit, maar daarmee is niet a priori duidelijk dat er niets mogelijk is. Mijn indruk is dat reele beperkingen vaak te omzeilen zijn, zoals de beperkingen van de zintuigen. Dat de wereld niet met zichzelf in tegenspraak is, zodat verschillende perspectieven te begrijpen zijn als het gevolg van verschillende gezichtspunten. Etc.
quote:Ik heb je in eerste instantie ook gelijk willen geven, maar toen herinnerde ik me met wiens aanhangers ik het meest in conflict was, maar van wie eigenlijk mij niemand kon overtuigen van diens waarheid (op de religieuzen na, want die hebben tenminste nog standpunten waartegen je een bezwaar kunt inbrengen)... de anti- religieuzen...Op vrijdag 22 oktober 2010 05:40 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Wat lul je man? Jij vroeg of iemand je een filosoof kon aantonen die niet van mening was dat hij de waarheid in pacht heeft. Ik geef je vervolgens een naam die je bewering onderuit haalt. Geef je ongelijk dan ook gewoon toe.
quote:De discussie gaat wat mij betreft over twee vragen:Op zaterdag 23 oktober 2010 01:11 schreef Sattyagraha het volgende:
Ik wil even een quote in deze discussie brengen.
[..]
Wat voor vruchten brengt jullie geloof voort? Dat is volgens Spinoza namelijk de lakmoesproef.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
quote:Ik snap de twee perspectieven. Echter, het is onmogelijk om een van deze twee perspectieven te kiezen en de wereld alleen maar via dat perspectief te bekijken. Je kunt er niet omheen dat je altijd een subject blijft met een min of meer objectieve voorstelling van zaken. Uiteindelijk moet je dat min of meer objectieve wereldbeeld omzetten in handelingen, daden. Hier vloeien die twee gezichtspunten in elkaar over.Op zaterdag 23 oktober 2010 12:31 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
De discussie gaat wat mij betreft over twee vragen:
1. Is een 'God eyed view' van de wereld mogelijk?
2. Waarom is dat belangrijk?
Het uitgangspunt is dat je deel uitmaakt van de wereld. In de wereld zijn betekent dat je er op geen enkele manier buiten kunt treden; dat je zelf volledig reduceerbaar bent tot de bouwstenen van de wereld.
Over vraag 1:
De natuurkundige mechanica en evolutieleer zijn voorbeelden van een 'God eyed view'. Het zijn voorstellingen van zaken, die de mens beschrijven als een deel van de wereld. Het zijn beschrijvingen zonder een gezichtspunt, want niemand ziet de wereld zo, louter door zijn ogen open te doen. Het zijn objectieve beschrijvingen omdat het subject gereduceerd wordt tot een object. Ze komen tot stand door de logica te ontdekken in iets, waar je van buitenaf tegenaan kunt kijken, en deze te generaliseren (de lijnen door te trekken). Een 'God eyed view' is de een constructie die van binnenuit wordt samengesteld.
Over vraag 2:
Zonder een objectieve voorstelling van zaken, wordt de wereld alleen gezien door de ogen van iemand. Ieder gezichtspunt leidt tot zijn eigen perspectief op de wereld. Ieder perspectief is gelijkwaardig. Alle verschillen van mening zijn onoplosbaar. Een objectieve voorstelling van zaken, mits deze reeel is, kan deze problemen oplossen. Het reduceren van individuele gezichtspunten tot een objectieve voorstelling van zaken, maakt deze gezichtspunten niet ongeldig; het beperkt alleen het geldigheidsbereik. Het heeft dus geen nadelen, maar alleen voordelen, tenzij de objectieve voorstelling van zaken onjuist is.
Het gaat om het scheiden van twee zienswijzen (de specifieke persoonsgebonden en de algemene objectieve zienswijze), die ieder hun eigen begrippenkader nodig hebben. Grote fouten zijn MI het gevolg van het verwarren van deze twee begrippenkaders. Een van beide begrippenkaders ongeldig verklaren is MI een ongeldige reductie.
quote:Als je switcht van het deelnemersperspectief naar het waarheidsperspectief reduceer je een doel / waarde tot een feit. Dat is nodig om te begrijpen hoe waarden en doelstellingen ontstaan. Maar als feit in het waarheidsperspectief verliest een doelstelling / waarde zijn richtinggevende karakter.Op zaterdag 23 oktober 2010 13:44 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Ik snap de twee perspectieven. Echter, het is onmogelijk om een van deze twee perspectieven te kiezen en de wereld alleen maar via dat perspectief te bekijken. Je kunt er niet omheen dat je altijd een subject blijft met een min of meer objectieve voorstelling van zaken. Uiteindelijk moet je dat min of meer objectieve wereldbeeld omzetten in handelingen, daden. Hier vloeien die twee gezichtspunten in elkaar over.
Zeker bij morele kwesties, ethiek is het onmogelijk objectief te blijven. Dit omdat een ethische kwestie aan de mens trekt, het werpt betrokkenheid en verantwoordelijkheid voor zich uit.
Je kunt prima, via de 'God eye view' redeneren en berekenen hoe ver de maan van de aarde staat zonder hier enig gevoel over te hebben. Hetzelfde geldt voor het kookpunt van water, de wet van de zwaartekracht etc. Je kunt er mee bezig zijn zonder je enig moment goed of slecht te voelen over deze waarheden.
Echter als je de krant open slaat en je leest een 'waarheid' over oorlog dan hebben de meeste mensen er direct een gevoel bij. Ze vinden het goed, we zijn een land aan het bevrijden, of ze vinden het fout, we zijn een onrechtmatige oorlog begonnen, we zijn een land aan het onderdrukken.
Dit 'gevoel' moet worden omgezet in daden: het steunen van de oorlog of er tegen demonstreren. In onze maatschappij vertaald zich dit bijvoorbeeld in stemmen op CDA in het ene geval of SP in het andere.
quote:Met alle respect maar je maakt hier nog niet duidelijk waar deze relaties en voorstellingen uit bestaan, hoe ze tot stand komen. Of bedoel je misschien de wijze waarop wij in de wereld staan die nog vooraf gaat aan de talige duiding? De directe ervaring van de wereld om ons heen? Zoals we ook geen taal nodig hebben om toch zonder poespas de trap op te kunnen lopen(?)Op vrijdag 22 oktober 2010 17:47 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Hoe wij dat doen is de vraag. Ik weet bijvoorbeeld niet wat bewustzijn is, behalve dat ik bewust aanwezig ben. Blijkbaar heeft iets (ik denk evolutionaire aanpassing) het zo geregeld dat je niet met niets begint. Zintuiglijke waarneming en logica zijn aangeboren. Het vermogen van een kind om een taal te leren, als het nog geen enkele taal kent, is ook zoiets. Daar kun je gebruik van maken als een goed startpunt. Als je dat niet doet mis een startpunt en blijf je rond redeneren.
In het alledaagse leven heb je geen moeite met het hebben van een voorstelling van de (huis, tuin en keuken) wereld. Er is voortdurend sprake van een relatie tussen voorstelling en werkelijkheid. (waar heb ik nou mijn sleutels neergelegd, net had ik ze nog, o ja.....). Hoe beter je voorstelling van de wereld wordt, hoe meer wegen naar Rome leiden. Dat kan leiden tot tegenspraken, reductie mogelijkheden, etc. En dan wordt het puzzelen met logica en feiten.
Ik heb ook geen bezwaar tegen de coherentie theorie van waarheid, als deze ook de interactie met de wereld omvat (want dan is er ook sprake van correspondentie). Ik heb er ook geen probleem mee, om kennisvorming als een afstemmingsproces te zien, vergelijkbaar met evolutie (ook dan resulteert het in correspondentie).
Je zult daarom een paar basale dingen moeten aannemen, zoals je dat eigenlijk impliciet allang doet:
1. Het bestaan van de wereld waar je deel vanuit maakt.
2. Causaliteit om de samenhang tussen, bijvoorbeeld, een waarneming van een object en het object zelf te kunnen begrijpen.
3....
Als je bewust deze aannamen maakt, dan spreekt men van metafysische aannamen.
quote:Geef eens een definitie van waarheid zonder de werkelijkheid daarbuiten.Op zaterdag 23 oktober 2010 16:53 schreef RolloGreb het volgende:
Nogmaals, waarheid is per definitie een eigenschap van taal (zo hebben we alleen al woorden nodig om het te kunnen definiëren) en niet van de werkelijkheid daarbuiten.
quote:Da's niet zo moeilijk:Op zaterdag 23 oktober 2010 17:13 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Geef eens een definitie van waarheid zonder de werkelijkheid daarbuiten.
quote:Deze vraag doet het voorkomen alsof er zoiets zou bestaan als een valse werkelijkheid. Tenminste, dat haal ik eruit. Maar wat zou ik me überhaupt voor moeten stellen bij zo'n valse, onware werkelijkheid? Dat is net zo onzinnig als zeggen: 'ik ben mezelf niet'.Op zaterdag 23 oktober 2010 17:13 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Geef eens een definitie van waarheid zonder de werkelijkheid daarbuiten.
quote:Is er een bezwaar tegen de volgende mogelijkheid:Op zaterdag 23 oktober 2010 17:26 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Da's niet zo moeilijk:
Tarski's semantische waarheidstheorie.
Maar?
quote:God heeft de aarde 6000 jaar geleden geschapen en dino-botten in de grond gestopt om ons geloof te testen.Op zaterdag 23 oktober 2010 17:43 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Deze vraag doet het voorkomen alsof er zoiets zou bestaan als een valse werkelijkheid. Tenminste, dat haal ik eruit. Maar wat zou ik me überhaupt voor moeten stellen bij zo'n valse, onware werkelijkheid?
quote:Maar in dat geval kom je weer bij de aloude correspondentietheorie uit.Op zaterdag 23 oktober 2010 18:06 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Is er een bezwaar tegen de volgende mogelijkheid:
1. de objecttaal = de wereld en al zijn feiten
2. de metataal = onze taal
quote:Je verwart hier uitspraken over de werkelijkheid (theorie) met de werkelijkheid zelf (de standen van zaken).Op zaterdag 23 oktober 2010 18:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
God heeft de aarde 6000 jaar geleden geschapen en dino-botten in de grond gestopt om ons geloof te testen.
quote:Dan is die stomp onder je neus dus blijkbaar iets wat er wel is maar tegelijkertijd niet waar is.Op zaterdag 23 oktober 2010 16:53 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Zoals de ervaring van een stomp op je neus waar noch onwaar is maar gewoon is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |